De V2 nog steeds de beste koop?
Dat ligt er aan wat je verwacht, wel of niet wil en wat je budget is.
Hallo
Gek probleem.
Ik ben mijn printer weer nieuw leven in aan het blazen(schuur gebouwd printer erin duurde ff)
Ik heb een Ender 3 met een BTT SKR 1.4 TURBO en ik ben bezig met Visual Studio met de auto marlin build addon heb ik een marlin versie erop gezet met de 1.4 turbo config files.
Als ik nu auto home doet dan gaat de print kop naar ergens in het midden van build-plate. Ok prima misschien is dat ergens in de code gezet.
Maar als ik nou een benchy wil printen dan doet ie netjes met de code naar de gewenste settings en als ie dan de nozzle en bed temp heeft berijkt dan ... gaat alles weer naar 0 .. en doet dus niks
Gek probleem.
Ik ben mijn printer weer nieuw leven in aan het blazen(schuur gebouwd printer erin duurde ff)
Ik heb een Ender 3 met een BTT SKR 1.4 TURBO en ik ben bezig met Visual Studio met de auto marlin build addon heb ik een marlin versie erop gezet met de 1.4 turbo config files.
Als ik nu auto home doet dan gaat de print kop naar ergens in het midden van build-plate. Ok prima misschien is dat ergens in de code gezet.
Maar als ik nou een benchy wil printen dan doet ie netjes met de code naar de gewenste settings en als ie dan de nozzle en bed temp heeft berijkt dan ... gaat alles weer naar 0 .. en doet dus niks

Zou eens kijken bij onderstaande topic, homing issue of extruder problemen.Solid Seal schreef op maandag 31 mei 2021 @ 14:07:
Hallo
Gek probleem.
https://www.thingiverse.c...orums/general/topic:45500
Ga ik doen .AteGjalt schreef op maandag 31 mei 2021 @ 14:20:
[...]
Zou eens kijken bij onderstaande topic, homing issue of extruder problemen.
https://www.thingiverse.c...orums/general/topic:45500
Bleek dat BLTOUCH enabled was en die heb ik niet.
dus 2 // ervoor gezet en bij bed_level de MESH optie aangezet en dan komt ie precies in midden.
Nu gaat ie wel printen maar na de skirt stopt ie en geeft ie een driver error. ik neem aan dat dat de TMC drivers zijn ? ik heb 2208 ( en ja die heb ik in marlin ook zo staan) alleen stond de #define X_MAX_CURRENT op 1000 .. ik meen dat die ergens op 800 moeten staan ?
Hopelijk kunnen jullie me helpen.. Ender3 liep voor enkele maanden perfect, nergens last van.
Tot 2 weken terug. De schroefdraad van de hotend was niet meer goed, dus een nieuwe gekocht en geplaatst. PID-regelaar opnieuw afgesteld en hij print weer goed voor een week. Daarna blijft hij slechte prints geven, zoals deze.
:strip_exif()/f/image/MZRtkLmqN0kUwo3cfHjatn6D.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik hem door laat printen, wordt het een warboel.
Wat ik al gedaan heb: nieuwe nozzle, hotend schoon gemaakt en nieuw stuk capricorn geplaatst.
Esteps en offset van BLtouch opnieuw gekalibreerd
Hebben jullie nog verder tips?
Tot 2 weken terug. De schroefdraad van de hotend was niet meer goed, dus een nieuwe gekocht en geplaatst. PID-regelaar opnieuw afgesteld en hij print weer goed voor een week. Daarna blijft hij slechte prints geven, zoals deze.
:strip_exif()/f/image/MZRtkLmqN0kUwo3cfHjatn6D.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat ik al gedaan heb: nieuwe nozzle, hotend schoon gemaakt en nieuw stuk capricorn geplaatst.
Zo, na goed schoonmaken van het bed kon ik nu wel de benchy helemaal printen. Hij ziet er redelijk goed uit volgens mij. Wat kleine defectjes bij de boog onder het dakje en aan het dakje.
:strip_exif()/f/image/vvDIlJRWP18ekQ0d6BuJSkIb.jpg?f=fotoalbum_large)
Er zat ook een enorm verschil in leesbaarheid van de eerste laag tussen de mislukte (rechts) en de goede (links) print:
:strip_exif()/f/image/GEdi63B1a9TxCxGcZAdq5ClQ.jpg?f=fotoalbum_large)
En in beide prints had ik een rare lijn met defecten aan de linkerkant (of moet ik bakboord zeggen
):
:strip_exif()/f/image/t6iLF9zmsvk6zOyhcEH8DnBP.jpg?f=fotoalbum_large)
Iemand een idee wat dat veroorzaakt?
Nu eerst maar eens een BLtouch aanschaffen en installeren om van alle bed leveling foutjes af te komen. En ondertussen ook de Teaching Tech 3d printer calibration doorlopen...
Als ik trouwens het bed schoonmaak met 96% alcohol ketonatus van de kruidvat dan houd ik wat gele vlekken op het doekje over. Als ik m'n bureaublad afveeg dan krijg ik dat niet, dus ik heb het idee dat het van het bed af komt. Zou die bobbelige kant van het v2 bed niet tegen alcohol kunnen?
:strip_exif()/f/image/vvDIlJRWP18ekQ0d6BuJSkIb.jpg?f=fotoalbum_large)
Er zat ook een enorm verschil in leesbaarheid van de eerste laag tussen de mislukte (rechts) en de goede (links) print:
En in beide prints had ik een rare lijn met defecten aan de linkerkant (of moet ik bakboord zeggen
:strip_exif()/f/image/t6iLF9zmsvk6zOyhcEH8DnBP.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu eerst maar eens een BLtouch aanschaffen en installeren om van alle bed leveling foutjes af te komen. En ondertussen ook de Teaching Tech 3d printer calibration doorlopen...
Als ik trouwens het bed schoonmaak met 96% alcohol ketonatus van de kruidvat dan houd ik wat gele vlekken op het doekje over. Als ik m'n bureaublad afveeg dan krijg ik dat niet, dus ik heb het idee dat het van het bed af komt. Zou die bobbelige kant van het v2 bed niet tegen alcohol kunnen?
:strip_exif()/f/image/YZ57eRitlCQwQm0z6e8KL12o.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat is normaal. Op dat punt gaat de nozzle 1 layer omhoog. Er zijn op YouTube wel tips te vinden om dit tegen te gaan.Raafz0r schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 13:59:
En in beide prints had ik een rare lijn met defecten aan de linkerkant (of moet ik bakboord zeggen):
@Raafz0r Als ik de foto van de onderkant van de goede benchy bekijk, denk ik dat je bed (nog) te hoog staat. aan de lijnen te zien wordt het filament "zachtjes" neergelegd ipv lichtjes "aangedrukt".

Ja, dat zag ik ook bij de first layer test. Een aantal van de pads waren goed, maar andere hoeken hadden nog ruimte tussen de lijnen.
Als ik handmatig level dan probeer ik een redelijke weerstand op het papiertje te voelen, maar hij moet nog wel kunnen bewegen.
Maar goed, nu even een BLtouchy bracket printen en de BLtouchy bestellen en dan moet dat probleem ook opgelost zijn hoop ik.
Als ik handmatig level dan probeer ik een redelijke weerstand op het papiertje te voelen, maar hij moet nog wel kunnen bewegen.
Maar goed, nu even een BLtouchy bracket printen en de BLtouchy bestellen en dan moet dat probleem ook opgelost zijn hoop ik.
[ Voor 13% gewijzigd door Raafz0r op 01-06-2021 14:14 ]
Wat voor hot-end heb je gekocht? Is dat toevallig een goedkope all-metal hotend van Aliexpress?Scoep schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 12:26:
Hopelijk kunnen jullie me helpen.. Ender3 liep voor enkele maanden perfect, nergens last van.
[Afbeelding]
Ik heb die er zelf ook op zitten en zit met een vergelijkbaar probleem, ik ben (mogelijk) uitgekomen op heat creep na eindeloos alles kalibreren.
Op internet heb ik gelezen dat je koelpasta op het koude gedeelte van de hotend moet smeren, dat ga ik morgen proberen. Als jij ook een all metal hotend hebt, kan dit het probleem misschien wel zijn.
(Zie: YouTube: Never clog again!! 2 easy tips to solve a clogging all metal hot end! op 6m 25s).
Bekijk ook eens mijn productreviews!
Niet de goedkope all-metal hotend van Aliexpress, maar wel een 'normale' goedkope hotend van Aliexpress. Ik verwacht ook dat het heatcreep is. Dank voor je reactie!YorrickNL schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 15:03:
[...]
Wat voor hot-end heb je gekocht? Is dat toevallig een goedkope all-metal hotend van Aliexpress?
Ik heb die er zelf ook op zitten en zit met een vergelijkbaar probleem, ik ben (mogelijk) uitgekomen op heat creep na eindeloos alles kalibreren.
Op internet heb ik gelezen dat je koelpasta op het koude gedeelte van de hotend moet smeren, dat ga ik morgen proberen. Als jij ook een all metal hotend hebt, kan dit het probleem misschien wel zijn.
(Zie: YouTube: Never clog again!! 2 easy tips to solve a clogging all metal hot end! op 6m 25s).
Dit is je Z-Seam. (het punt waar de Z-Axis een layer omhoog gaat)Raafz0r schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 13:59:
En in beide prints had ik een rare lijn met defecten aan de linkerkant (of moet ik bakboord zeggen):
[Afbeelding]
Vaak kun je in de slicer instellen hoe/waar de seam moet liggen.
Ik gok dat in jouw geval de instelling op "Rear" staat, en dat je bootje met de neus naar rechts is geprint.
Je ziet de naad ook lopen in de schoorsteen van de boot.
Er zit af-fabriek een laagje op het glazenprintbed, zolang je met alcohol over je bed gaat en het komt gelig terug dan is je bed nog niet schoon.[b]Raafz0r schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 13:59:[/b
[Afbeelding]
Je kunt het beste het bed er eens afhalen en goed met heet water en afwasmiddel schoonmaken zodat het helemaal schoon en vetvrij is.
Ik gebruik zelf 99,9% isopropanol op het creality bed en dit werkt prima.
Enschede | 6720wp JinkoSolar 16x420 Z 47°
Koelpasta op het koude gedeelte van de hotend... kun je daar wat meer over vertellen? Ik heb de 2 schroeven die de hotend met het koelblokje verbinden eruit gehaald en toen was het ook over.YorrickNL schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 15:03:
[...]
Wat voor hot-end heb je gekocht? Is dat toevallig een goedkope all-metal hotend van Aliexpress?
Ik verwacht niet dat dit "een tijdelijk laagje vanuit de fabriek is". Je kan blijven poetsen tot je een ons weegt maar het blijft afgeven.TTROX schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:56:
[...]
Er zit af-fabriek een laagje op het glazenprintbed, zolang je met alcohol over je bed gaat en het komt gelig terug dan is je bed nog niet schoon.
Je kunt het beste het bed er eens afhalen en goed met heet water en afwasmiddel schoonmaken zodat het helemaal schoon en vetvrij is.
Ik gebruik zelf 99,9% isopropanol op het creality bed en dit werkt prima.
Zelfs mijn versleten glasplaat, waar geen kleine PLA prints meer aan bleven plakken gaf gewoon nog geel af met alcohol.
Ik zit met een veiligheidsvraag.
Ik heb mijn 3D-printer in een open vaste kast geplaatst. Deze heeft aan de achterkant muur en boven de printer een houten plank. Deze staat op ongeveer 60cm van het dichtstbijzijnde elektrisch onderdeel, met daarop een brandmelder boven de printer voor het geval dat, zie onderstaande foto (oude foto van eerste setup, intussen heb ik de kabelboom goed geleid op advies van jullie).
:strip_exif()/f/image/nfZ3BIItT1gzdtLh8S9WbXGm.jpg?f=fotoalbum_large)
De printer staat soms de hele dag aan en soms kan ik niet thuis zijn om het uit te zetten, al kan ik het wel in de gaten houden met een IP-camera.
Is het verstandig om een brandwerende folie onder die plank te plakken? Wat is jullie ervaring en/of idee hierover?
Ik heb mijn 3D-printer in een open vaste kast geplaatst. Deze heeft aan de achterkant muur en boven de printer een houten plank. Deze staat op ongeveer 60cm van het dichtstbijzijnde elektrisch onderdeel, met daarop een brandmelder boven de printer voor het geval dat, zie onderstaande foto (oude foto van eerste setup, intussen heb ik de kabelboom goed geleid op advies van jullie).
:strip_exif()/f/image/nfZ3BIItT1gzdtLh8S9WbXGm.jpg?f=fotoalbum_large)
De printer staat soms de hele dag aan en soms kan ik niet thuis zijn om het uit te zetten, al kan ik het wel in de gaten houden met een IP-camera.
Is het verstandig om een brandwerende folie onder die plank te plakken? Wat is jullie ervaring en/of idee hierover?
[ Voor 31% gewijzigd door Elsandre op 02-06-2021 14:11 ]
Echt hout heeft een hoge ontbrandingstemperatuur. Idem voor de laminaatlaag.
Tegen de tijd dat het hout gaat fikken is je elektronica al compleet uitgefikt/gesmeuld met vieze rook, stank en een loeiende rookmelder. Er lijkt niets in de buurt wat verder kan ontbranden.
Tegen de tijd dat het hout gaat fikken is je elektronica al compleet uitgefikt/gesmeuld met vieze rook, stank en een loeiende rookmelder. Er lijkt niets in de buurt wat verder kan ontbranden.
[ Voor 28% gewijzigd door Rukapul op 02-06-2021 14:29 ]
Ik laat hem persoonlijk gewoon niet onbeheerd achter. Blijven Chinese veiligheidsvoorschriften.
Ik kan dit niet genoeg benadrukken. Laat die chinese dingen aub niet onbeheerd achter. De voeding die er bij zit is alleen al zo bagger dat ik dat nooit alleen zou laten.sanscorp schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 15:04:
Ik laat hem persoonlijk gewoon niet onbeheerd achter. Blijven Chinese veiligheidsvoorschriften.
Een Ultimaker o.i.d. zou ik mij dan weer niet druk om maken.
Zou je zelfs de meanwell voeding van de V2 niet vertrouwen?
Als je een printer 20 uur moet babysitten dan wordt ie toch wel veel minder nuttig...
Als je een printer 20 uur moet babysitten dan wordt ie toch wel veel minder nuttig...
Mijn chinese voeding (CR10 v1) met chinese SSR en chinese AC heatbed draait hier al jaren zonder problemen, ook als we een paar uur weg zijn. Netvoeding in NL is een stuk stabieler dan in veel andere landen en dat scheelt ook voor de betrouwbaarheid.
Yes! In dit filmpje wordt het goed uitgelegd op welk gedeelte je moet smeren.Icephase schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 12:39:
[...]
Koelpasta op het koude gedeelte van de hotend... kun je daar wat meer over vertellen? Ik heb de 2 schroeven die de hotend met het koelblokje verbinden eruit gehaald en toen was het ook over.
Let wel; hij smeert ook op de schroefdraad van de nozzle. Ik heb dit zelf ook gedaan (hot-end én nozzle) en mijn printer werkt weer flawless.
Hoewel het vaak werkt, wordt het verwijderen van de schroeven verwijderen niet aangeraden (zie dit). Zeker gezien de twee schroeven bij mijn hotend het de enige schroeven zijn die de hotend bij elkaar houden, zou ik het persoonlijk niet aandurven, ook gezien iets als koelpasta prima werkt
Ah, koelpasta zou eventueel de oplossing kunnen zijn.Scoep schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 15:47:
[...]
Niet de goedkope all-metal hotend van Aliexpress, maar wel een 'normale' goedkope hotend van Aliexpress. Ik verwacht ook dat het heatcreep is. Dank voor je reactie!
Ik heb zelf de Thermal Grizzly Aeronaut gebruikt omdat die geschikt is voor luchtkoeling én tegen een temperatuur kan van -250°C tot +350°C. Voor mij is dat genoeg
De meanwell voeding is doorgaans geen probleem. De rest er omheen wel, nog helemaal los van een nozzle die een temperatuur bereikt van plm. 200-300 graden.
Thermistor, heated bed, heater cartridge, zeer matige terminals, geen adereindhulzen, moederbord kan ook zomaar twijfelachtig zijn.
9 van de 10 keer gaat het goed, die ene keer fikt je huis af.
Thermistor, heated bed, heater cartridge, zeer matige terminals, geen adereindhulzen, moederbord kan ook zomaar twijfelachtig zijn.
9 van de 10 keer gaat het goed, die ene keer fikt je huis af.
Ik heb nu ondertussen een half jaartje mijn ender 3 v2.
altijd prima prints gehad. maar sinds afgelopen week mislukte alle prints. blijkbaar stond de nozzle ineens veel te ver van het bed af.
er is niets met de printer gebeurd, vreemd.. iig opnieuw geleveled en opnieuw gaan printen.
nu zijn de printjes wel aardig, maar heb last van een vreemde structuur aan de buitenkant van alle prints. het lijkt alsof het infill patroon door de buitenste laag zichtbaar is.
de print settings zijn nog hetzelfde als voordat het probleem op treed. hier heb ik dezelfde modellen al regelmatig perfect mee geprint.
heeft iemand een idee wat ik moet aanpassen om dit te voorkomen?:strip_exif()/f/image/tYJJ0k6HkzyFYWyckPr0068i.jpg?f=fotoalbum_large)
altijd prima prints gehad. maar sinds afgelopen week mislukte alle prints. blijkbaar stond de nozzle ineens veel te ver van het bed af.
er is niets met de printer gebeurd, vreemd.. iig opnieuw geleveled en opnieuw gaan printen.
nu zijn de printjes wel aardig, maar heb last van een vreemde structuur aan de buitenkant van alle prints. het lijkt alsof het infill patroon door de buitenste laag zichtbaar is.
de print settings zijn nog hetzelfde als voordat het probleem op treed. hier heb ik dezelfde modellen al regelmatig perfect mee geprint.
heeft iemand een idee wat ik moet aanpassen om dit te voorkomen?
:strip_exif()/f/image/tYJJ0k6HkzyFYWyckPr0068i.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/h1TsP5M3STbrNQe4nUNPnJ0D.jpg?f=fotoalbum_large)
Nozzle/hotend schoon maken, filament ff in de oven, wieltjes en leadscrews schoonmaken en invetten en dan nog eens proberen
Bedankt voor je reactie.sanscorp schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 10:12:
Nozzle/hotend schoon maken, filament ff in de oven, wieltjes en leadscrews schoonmaken en invetten en dan nog eens proberen
ik heb de nozzle en hotend al helemaal schoongemaakt. het fillament drogen klinkt logisch. helaas gaat onze oven niet lager dan 50 graden
Hmm ik had nog een nieuw (in foli) rolletje PLA liggen maar dat geeft hetzelde resultaat. Het is dus niet een vochtig PLA rolletje. verder heb ik de wielen schoongemaakt en wat vet op de schroef gesmeerd.
exact hetzelfde resultaat op precies dezelfde plekken. (het patroon is niet random) het lijkt echt of de infill door de buitenkant heen komt.
ik heb ook geen idee welke google termen ik kan gebruiken voor dit proleem. heb al heel wat geprobeerd geloof me
[ Voor 34% gewijzigd door TheFalcone op 03-06-2021 13:00 ]
Anders even back to basic, cura of welke slicer dan ook resetten en even alleen de temperatuur aanpassen.
Noteer hier ook even wat je hebt geprobeerd en eventueel hoe je dat hebt gedaan, dan hoeft de rest hier niet in de glazen bol te kijken
Noteer hier ook even wat je hebt geprobeerd en eventueel hoe je dat hebt gedaan, dan hoeft de rest hier niet in de glazen bol te kijken
[ Voor 40% gewijzigd door sanscorp op 03-06-2021 13:21 ]
Ik heb gister een capricorn bowden op de printer gezet, helaas is hij best stroef van binnen en blijft mij ender filament erin hangen. Ligt het aan het filament of de bowden? bij de oude bowden ging hij er redelijk soepel erdoorheen.
Waarschijnlijk heb ik dan een andere batch glasplaat of je gebruikt andere middelen/methode maar dit is mijn ervaring met de glasplaat.sanscorp schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 13:00:
[...]
Ik verwacht niet dat dit "een tijdelijk laagje vanuit de fabriek is". Je kan blijven poetsen tot je een ons weegt maar het blijft afgeven.
Zelfs mijn versleten glasplaat, waar geen kleine PLA prints meer aan bleven plakken gaf gewoon nog geel af met alcohol.
Toen ik hem nieuw had zag ik ook de gele residu aan mijn isopropanol papiertje maar nadat ik eens goed met afwasmiddel bezig ben gegaan heb ik nu geen gele waas meer wanneer ik met iso de glasplaat schoonmaak voor een print.
En met schoonmaken voor een print bedoel ik gewoon even sprayen en afvegen, niet overmatig schrobben of boenen.
Mocht het niet werken dan helaas, maar het kan geen kwaad om het bed eens met afwasmiddel te reinigen.
De originele tube heeft een binnendiameter van Ø2.0mm, de Capricorn tube is Ø1.9mm dus dit kan wat extra wrijving opleveren.Elsandre schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 13:39:
Ik heb gister een capricorn bowden op de printer gezet, helaas is hij best stroef van binnen en blijft mij ender filament erin hangen. Ligt het aan het filament of de bowden? bij de oude bowden ging hij er redelijk soepel erdoorheen.
Echter zijn de capricorn tubes juist bedoeld voor lage wrijving.
Is het nieuw filament wat direct van de spoel al lastig door de tube gaat?
Het filament zit er zo'n 5 dagen op, nieuw vanuit de gesealde verpakking.TTROX schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 14:22:
[...]
De originele tube heeft een binnendiameter van Ø2.0mm, de Capricorn tube is Ø1.9mm dus dit kan wat extra wrijving opleveren.
Echter zijn de capricorn tubes juist bedoeld voor lage wrijving.
Is het nieuw filament wat direct van de spoel al lastig door de tube gaat?
Ik zal vanavond even kijken en kom erop terug.
[ Voor 4% gewijzigd door Elsandre op 03-06-2021 14:27 ]
Laat ik de vraag even anders stellen,Elsandre schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 14:26:
[...]
Het filament zit er zo'n 5 dagen op, nieuw vanuit de gesealde verpakking.
Ik zal vanavond even kijken en kom erop terug.
Gaat nieuw filament stroef door de tube wanneer het van de spoel afkomt (bij het invoeren)
of gaat het er stroef door wanneer je bijvoorbeeld filament wilt wisselen (bij het uitvoeren, terugtrekken)
Ik heb zelf ook de CapricornXS tubing en het invoeren is zonder problemen, maar wanneer ik filament wil wisselen merk ik dat dit stroever gaat.
De binnendiameter van mijn nozzle's zijn 2.0mm, op die positie is mijn filament dus ook 2.0mm geworden, wanneer ik dat door middel van een 'cold pull' door de capricorn tube van 1.9 wil trekken gaat dat dus moeilijker.
Door de extruder heen gaat het ook al moeilijk de tube in. als ik de nozzle opwarm tot 200 graden krijg ik hem er ook niet uit.TTROX schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 14:39:
[...]
Laat ik de vraag even anders stellen,
Gaat nieuw filament stroef door de tube wanneer het van de spoel afkomt (bij het invoeren)
of gaat het er stroef door wanneer je bijvoorbeeld filament wilt wisselen (bij het uitvoeren, terugtrekken)
Ik heb zelf ook de CapricornXS tubing en het invoeren is zonder problemen, maar wanneer ik filament wil wisselen merk ik dat dit stroever gaat.
De binnendiameter van mijn nozzle's zijn 2.0mm, op die positie is mijn filament dus ook 2.0mm geworden, wanneer ik dat door middel van een 'cold pull' door de capricorn tube van 1.9 wil trekken gaat dat dus moeilijker.
Ik moet de tube eerst van de hot-end afhalen en recht zetten voordat ik hem eruit kan halen. Er zit geen ruimte tussen de nozzle en de tube in de hot-end.
Kan het dat de extruder hem te teveel 'plet' en daardoor de diameter van het platte stuk te groot is? het filament was aardig plat en geribbeld wat ik me kan herinneren.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Zwm2yek3BYDF2arkc1G1O79o.jpg?f=user_large)
De tempratuur van mijn hotend schiet binnen no time de pan uit en vervolgens gaat hij naar de ingestelde waarde, waar hij vervolgens best veel fluctueert. Mijn prints lukken vrij aardig maar ik vraag mezelf af wat hier mis kan zijn of wat de oorzaak is?
Heb je gesleuteld aan of in de buurt van je hotend?RensVerlaak schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 17:54:
De tempratuur van mijn hotend schiet binnen no time de pan uit en vervolgens gaat hij naar de ingestelde waarde, waar hij vervolgens best veel fluctueert. Mijn prints lukken vrij aardig maar ik vraag mezelf af wat hier mis kan zijn of wat de oorzaak is?
Check even of alle schroefjes nog vast zitten.
Zoek ook eens op PID tuning. Misschien is dat nodig.
[ Voor 5% gewijzigd door Vullisbak op 03-06-2021 18:21 ]
Ik heb een PID autotune uitgevoerd:Vullisbak schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 18:21:
[...]
Heb je gesleuteld aan of in de buurt van je hotend?
Zoek eens op PID tuning. Misschien is dat nodig.
code:
1
| M303 E0 C8 S210 |
Is dat hetzelfde?
Heb je de stock extruder of is deze vervangen met bijv een dual gear?Elsandre schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 14:55:
[...]
Kan het dat de extruder hem te teveel 'plet' en daardoor de diameter van het platte stuk te groot is? het filament was aardig plat en geribbeld wat ik me kan herinneren.
Mijn dual gear van AliExpress kwam met een gele veer die ook als vervanger van de bed level veren wordt geleverd. Die was veel te stijf en naast de extra weerstand voor de extruder motor, vervormde het filament ook.
Uiteindelijk de veer van de stock extruder gebruikt en dat werkt prima.
Dat is de calibratie die ik bedoel ja.RensVerlaak schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 18:22:
[...]
Ik heb een PID autotune uitgevoerd:
code:
1 M303 E0 C8 S210
Is dat hetzelfde?
En met deze g-code gaat het nog steeds mis?
Dan zou ik toch de heat cartridge en de thermistor eens goed bekijken.
Vergeet ook niet de wijziging op te slaan in je printer settings, anders is het bij de volgende keer dat je de printer aan zet weer de oude PID waarde.
Als mijn print klaar is zal ik eens kijken of deze waardes correct worden overgenomen.Vullisbak schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 18:28:
[...]
Dat is de calibratie die ik bedoel ja.
En met deze g-code gaat het nog steeds mis?
Dan zou ik toch de heat cartridge en de thermistor eens goed bekijken.
Vergeet ook niet de wijziging op te slaan in je printer settings, anders is het bij de volgende keer dat je de printer aan zet weer de oude PID waarde.
Wat mij opvalt is dat je nozzle gelijk opwarmt met je bed. Bij mij wordt eerst het bed op temperatuur gebracht, daarna pas de nozzle. Heb je daar iets aan aangepast?RensVerlaak schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 18:29:
[...]
Als mijn print klaar is zal ik eens kijken of deze waardes correct worden overgenomen.
Dit heb ik handmatig van te voren gedaan binnen octoprint zodat het bed en hotend alvast opgewarmd wordt, als ik mijn print dan start dan kan het gelijk van start.JoostR2 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 19:06:
[...]
Wat mij opvalt is dat je nozzle gelijk opwarmt met je bed. Bij mij wordt eerst het bed op temperatuur gebracht, daarna pas de nozzle. Heb je daar iets aan aangepast?
Ik heb tegelijkertijd de extruder vervangen door een "all metal" grijze extruder van creality, nadat mensen klaagden dat deze snel kapot gaat. Deze heeft ook 1 roller en een Gear en dezelfde soort veer als stock.Vullisbak schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 18:24:
[...]
Heb je de stock extruder of is deze vervangen met bijv een dual gear?
Als tussenoplossing heb ik maar de orginele tube er weer opgezet. Misschien ligt het aan het filament. Ik krijg vandaag een ander soort binnen wat er misschien geen last van heeft.
En schiet-ie ook zo door als je de print gewoon koud start? En welke temperatuur geeft de printer zelf aan, als deze in Octoprint zo hoog is?RensVerlaak schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 19:08:
[...]
Dit heb ik handmatig van te voren gedaan binnen octoprint zodat het bed en hotend alvast opgewarmd wordt, als ik mijn print dan start dan kan het gelijk van start.
Ja dan doet hij dat ook, De printer geeft dezelfde tempratuur aan als octoprint, maar ik heb laatst mijn complete hotend vervangen omdat ik vele printissue's had bij mijn vorige hottend. Deze problemen lijken nu verholpen maar ik denk dat mijn instellingen van mijn PIDtune niet goed zijn opgeslagen waardoor dit gebeurd. Ik weet zelf niet wat die tuning inhoud maar ik denk dat daar nog wel wat te verbeteren valt. Ik hoop er dit weekend tijd voor te hebben om eraan te gaan knutselen.JoostR2 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 09:40:
[...]
En schiet-ie ook zo door als je de print gewoon koud start? En welke temperatuur geeft de printer zelf aan, als deze in Octoprint zo hoog is?
Recent de voltage van de steppers afgesteld, en sindsdien heb ik issues met mijn BLTouch.
Printer gaat aan, bltouch gaat mooi branden en doet zijn in/uit ding. Maar dan....
Of de printer gaat niet omlaag (wel omhoog), of de printer gaat wel omlaag maar de BLTouch gaat niet naar buiten (terwijl dat wel werkt bij de boot dus).
Al met de kabels lopen prutsen, en volgens mij zou het iets met de zwarte en witte te maken kunnen hebben, maar dat helpt dus niet.
Iemand een idee, of welke kabel waarschijnlijk de boosdoener kan zijn?
Het helpt ook niet dat de display kabel royaal in de weg zit.
Printer gaat aan, bltouch gaat mooi branden en doet zijn in/uit ding. Maar dan....
Of de printer gaat niet omlaag (wel omhoog), of de printer gaat wel omlaag maar de BLTouch gaat niet naar buiten (terwijl dat wel werkt bij de boot dus).
Al met de kabels lopen prutsen, en volgens mij zou het iets met de zwarte en witte te maken kunnen hebben, maar dat helpt dus niet.
[ Voor 5% gewijzigd door LOTG op 04-06-2021 10:53 ]
Hoi,
ik zoek iemand die voor mij dingen kan uitprinten mits het niet duur is
https://teenage.engineering/designs/frekvens-hacks
dm als je me kan helpen
ik zoek iemand die voor mij dingen kan uitprinten mits het niet duur is
https://teenage.engineering/designs/frekvens-hacks
dm als je me kan helpen
[ Voor 30% gewijzigd door SA007 op 04-06-2021 15:47 ]
Hier zal je waarschijnlijk geen kant en klaar antwoord op gaan krijgenLOTG schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 10:52:
Recent de voltage van de steppers afgesteld, en sindsdien heb ik issues met mijn BLTouch.
Controleer de bedrading opnieuw.
Als dat goed aangesloten (check schema) en vast zit zal dan niet aan de bedrading liggen. Probeer andeds eens heel voorzichtig de imbus schroef te verstellen op de bltouch.
@sanscorp inderdaad, een van de kabels zat niet lekker vast in de stekker. Ik heb nu alles gehotglued. Mocht het nog eens los gaan dan word het toch een fatsoenlijke stekker ipv de dupont dingen.
Ik zie nu dat ik een 12V hotend heb besteld in plaats van een 24V. Vandaar dat mijn tempraturen ook zo uitschieten en schommelt en geen PID autotune kan uitvoeren omdat de tempratuur te hoog is. Hij print verder vrij prima. Zal ik de hotend moeten vervangen door een 24V? Ik ben benieuwd naar jullie mening hierin.
Je hotend is geen 12V, je heater cartridge wel. Die dus vervangen.
Ik neem aan dat als je 24 volt op een 12 volt cartridge zet deze niet heel lang mee gaat.
Het vermogen op 100% is dan ook 4 keer zo hoog, dus tenminste 120W. Dat zal je mainboard ook minder leuk vinden.
Verschil is 1,6A bij 24V of 3,33A bij 12V
Factor 2 dus, niet factor 4
Wattage/weerstand van de heater blijft hetzelfde, je jaagt alleen veel meer vermogen door de heater, wel lekker vlotjes opgewarmd nu!
Wattage/weerstand van de heater blijft hetzelfde, je jaagt alleen veel meer vermogen door de heater, wel lekker vlotjes opgewarmd nu!
2x de stroom, 4 keer het vermogen.sanscorp schreef op zondag 6 juni 2021 @ 17:30:
Verschil is 1,6A bij 24V of 3,33A bij 12V
Mechwarrior Online: Flapdrol
Ok weer wat geleerd dan!
Ik dacht dat het niet gold voor een non lineair circuit.
Ik dacht dat het niet gold voor een non lineair circuit.
[ Voor 54% gewijzigd door sanscorp op 06-06-2021 18:04 ]
He, ik weet er ook het fijne niet van, maar het is toch gewoon een ohmse weerstand, en als je hem opwarmt zet hij als hij koud is de mosfet toch vol open (tenzij je dat in de firmware aanpast)?
En dan is het toch gewoon P=I²R?
En dan is het toch gewoon P=I²R?
Mechwarrior Online: Flapdrol
Na wat dingen geprint te hebben en wat problemen proberen op te lossen heb ik misschien iets fout gedaan en een groter probleem gecreëerd voor me eigen.
Mijn extruder bleef maar terug springen ongeacht de instellingen die ik gebruikte. Omdat ik nog altijd bang was dat ik mijn nozzle beschadigd had heb ik besloten om deze te vervangen. Dit leek goed gegaan te zijn tot een print of twee later en ik wat vreemde blobs zag.
Ik heb de printer even in de gaten gehouden en zag dat er langs de nozzle filament lekt. Dit zat helemaal in die rubber bescherming en komt langzaam langs de nozzle mee tijdens het printen. Het skippen van de extruder lijkt wel gestopt te zijn nu dus een stap vooruit en twee terug.
Ik heb geprobeerd om de nozzle opnieuw te plaatsen na zoveel mogelijk schoon te maken maar het probleem blijft. Nu zit het spul natuurlijk ook in het schroefdraad en begin ik wat te twijfelen wat de best stappen gaan zijn.
Moet ik de restanten op een manier uit het schroefdraad krijgen en hoe doe ik dat of heb ik de nozzle vervangen op een te lage temperatuur (205C) en moet ik dit doen op een hogere temperatuur ik zag op sommige plekken dat het op 240C gedaan werd maar wat gebeurd er met alles wat niet opgeruimd kan worden.
Hoe zouden jullie dit probleem aanpakken?
Mijn extruder bleef maar terug springen ongeacht de instellingen die ik gebruikte. Omdat ik nog altijd bang was dat ik mijn nozzle beschadigd had heb ik besloten om deze te vervangen. Dit leek goed gegaan te zijn tot een print of twee later en ik wat vreemde blobs zag.
Ik heb de printer even in de gaten gehouden en zag dat er langs de nozzle filament lekt. Dit zat helemaal in die rubber bescherming en komt langzaam langs de nozzle mee tijdens het printen. Het skippen van de extruder lijkt wel gestopt te zijn nu dus een stap vooruit en twee terug.
Ik heb geprobeerd om de nozzle opnieuw te plaatsen na zoveel mogelijk schoon te maken maar het probleem blijft. Nu zit het spul natuurlijk ook in het schroefdraad en begin ik wat te twijfelen wat de best stappen gaan zijn.
Moet ik de restanten op een manier uit het schroefdraad krijgen en hoe doe ik dat of heb ik de nozzle vervangen op een te lage temperatuur (205C) en moet ik dit doen op een hogere temperatuur ik zag op sommige plekken dat het op 240C gedaan werd maar wat gebeurd er met alles wat niet opgeruimd kan worden.
Hoe zouden jullie dit probleem aanpakken?
Ik heb op mijn ender 3 pro de rode metalen extruder vervangen voor de versie met dual drive. Netjes de e steps aangepast dus die kloppen. Nu merk ik dat tijdens het printen vooral bij de eerste laagregelmatig de extruder skipt. Bedlevel al gecontroleerd en zelfs het papiertje iets losser gelaten dan ik normaal doe maar dat maakt geen verschil. Zou het kunnen dat door de gewijzigde e steps ook de vref iets omhoog of omlaag moet? Ik heb een skr mini e3 v1.2 als moederbord.
Wie kan mij vertellen wat hier fout gaat. Al mijn prints hebben nu een stuk waar de lagen los zitten. Lijkt erop dat het steeds op de zelfde hoogte is.
Nozzle en tube heb ik al vervangen. Zou het kunnen dat mijn hotend uitvalt? Ik heb geen idee hoe je een falend hotend kunt herkennen.
Nozzle en tube heb ik al vervangen. Zou het kunnen dat mijn hotend uitvalt? Ik heb geen idee hoe je een falend hotend kunt herkennen.
:strip_exif()/f/image/iGZDO0Qhq4ilgyUzrqTqo2xr.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door kawaholic op 06-06-2021 20:51 ]
Als je hem op de Z as beweegt gebeurd er dan niets raars op die hoogte?
Als hij uitvalt zou ik verwachten dat de temperatuur zakt. Ik zou de print nog een keer doen en eens in de gaten houden wat er gebeurd op het moment dat het fout gaat.
Als hij uitvalt zou ik verwachten dat de temperatuur zakt. Ik zou de print nog een keer doen en eens in de gaten houden wat er gebeurd op het moment dat het fout gaat.
@SacredRose Als de troep eenmaal in het schroefdraad zit is het lastig schoon maken.
Je kan de boel verhitten (gewoon standaard temperatuur) en met een ronde (messing) borstel het schroefdraad (nozzle en binnendraad heaterblock) schoonmaken.
Of anders een tapsetje, maar daar kan je de boel ook mee vernaggelen.
@Banditoz De goedkope (rode) aluminium extruder is ruk. Hier ook alleen maar problemen. Je kan proberen om de veer te vervangen voor de originele maar hier is dat ding prompt de vuilnisbak in gegaan.
Je kan de boel verhitten (gewoon standaard temperatuur) en met een ronde (messing) borstel het schroefdraad (nozzle en binnendraad heaterblock) schoonmaken.
Of anders een tapsetje, maar daar kan je de boel ook mee vernaggelen.
@Banditoz De goedkope (rode) aluminium extruder is ruk. Hier ook alleen maar problemen. Je kan proberen om de veer te vervangen voor de originele maar hier is dat ding prompt de vuilnisbak in gegaan.
@sanscorp zou zo iets dan voldoende zijn: https://borstelshop.nl/ra...rs/rager-messing-20mm-97/
Ik weet niet of het mogelijk is om enkel dat blok te vervangen of dat het dan in zijn geheel vervangen moet worden.
Ik weet niet of het mogelijk is om enkel dat blok te vervangen of dat het dan in zijn geheel vervangen moet worden.
[/quote]
Ze zijn allebij rood, ik heb die met het geleide wieltje vervangen voor die met de dubbelle aandrijving. Die andere werkt prima dus ik denk dat ik maar weer terug ga naar de oude rode. Die plastic extruder van creality doe er origineel op zat had na 3 of 4 printjes al flinke slijtage bij het gaat waar het filament erin gaat.
[/quote]
Ze zijn allebij rood, ik heb die met het geleide wieltje vervangen voor die met de dubbelle aandrijving. Die andere werkt prima dus ik denk dat ik maar weer terug ga naar de oude rode. Die plastic extruder van creality doe er origineel op zat had na 3 of 4 printjes al flinke slijtage bij het gaat waar het filament erin gaat.
Het blokje kan ook los vervangen worden, maar voor dat geld zou ik zowel een heaterblock als een setje raggertjes halen
Die cartridge is enkel dat asje met die 2 roden draadjes toch?sanscorp schreef op zondag 6 juni 2021 @ 13:38:
Je hotend is geen 12V, je heater cartridge wel. Die dus vervangen.
Jup.
Wel even op de diameter, het wattage en (needless to say) voltage letten bij aanschaf
Wel even op de diameter, het wattage en (needless to say) voltage letten bij aanschaf
De afgelopen tijd heb ik voor een 3d printer thuis zitten kijken. Hoofdzakelijk ben ik van plan om wargaming terrein ermee te printen en ermee te hobbyen.
Ik heb mijn oog laten vallen op de ender 5 (pro). Heeft men ervaring met dit model? Hoe is het qua geluidsproductie ed?
Ik heb mijn oog laten vallen op de ender 5 (pro). Heeft men ervaring met dit model? Hoe is het qua geluidsproductie ed?
@ItMeAedri
Ik heb de ender 5 plus en dat is een erg luidruchtig ding. De steppers maken veel herrie (op te lossen met andere moederbord, scheelt al heel veel) maar ook de fan van de Weanwell psu maakt erg veel kabaal, daar heb ik helaas nog geen geschikte oplossing voor gevonden (in de behuizing past geen stillere fan met voldoende luchtverplaatsing). Ben nu aan het overwegen om een andere bodemplaat voor de behuizing te laten maken (lasersnijden) maar ik heb nog geen plek gevonden waar dit enigszins betaalbaar kan.
Ik heb de ender 5 plus en dat is een erg luidruchtig ding. De steppers maken veel herrie (op te lossen met andere moederbord, scheelt al heel veel) maar ook de fan van de Weanwell psu maakt erg veel kabaal, daar heb ik helaas nog geen geschikte oplossing voor gevonden (in de behuizing past geen stillere fan met voldoende luchtverplaatsing). Ben nu aan het overwegen om een andere bodemplaat voor de behuizing te laten maken (lasersnijden) maar ik heb nog geen plek gevonden waar dit enigszins betaalbaar kan.
Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn
Als je ook figuurtjes gaat printen, kun je dan niet beter voor een resin printer gaan? Die hebben een veel hoger detailniveauItMeAedri schreef op maandag 7 juni 2021 @ 13:05:
De afgelopen tijd heb ik voor een 3d printer thuis zitten kijken. Hoofdzakelijk ben ik van plan om wargaming terrein ermee te printen en ermee te hobbyen.
Klopt dat resin een veel hogere resolutie heeft, wat voor miniatures heel goed werkt.Bartske schreef op maandag 7 juni 2021 @ 14:49:
[...]
Als je ook figuurtjes gaat printen, kun je dan niet beter voor een resin printer gaan? Die hebben een veel hoger detailniveau
SLA is wel veel duurder in aanschaf en materiaal. Ook heb ik geen ruimte waar SLA veilig gebruikt kan worden.
Voor nu maak ik bewust de keuze voor FDM, met de concessie dat ik inlever op bepaalde kwaliteit. Voor terrein maakt die kwaliteit véél minder uit.
Goed dat je het vraagt
Dat las ik inderdaad ook. Het pro model heeft al de 1.15 moederbord erin zitten, wat al een deel zou schelen. Ook las ik dat op de steppers een demper geïnstalleerd kan worden wat ook stuk zal schelen.sjirafje schreef op maandag 7 juni 2021 @ 14:34:
@ItMeAedri
[ Voor 44% gewijzigd door ItMeAedri op 07-06-2021 15:33 ]
Je hebt er duidelijk over nagedachtItMeAedri schreef op maandag 7 juni 2021 @ 15:29:
[...]
Klopt dat resin een veel hogere resolutie heeft, wat voor miniatures heel goed werkt.
SLA is wel veel duurder in aanschaf en materiaal. Ook heb ik geen ruimte waar SLA veilig gebruikt kan worden.
Voor nu maak ik bewust de keuze voor FDM, met de concessie dat ik inlever op bepaalde kwaliteit. Voor terrein maakt die kwaliteit véél minder uit.
Goed dat je het vraagt
Wil je een printer om te hobbyen (en dus veel tijd aan het printen zelf besteden) kun je voor een ender gaan. Wil je gewoon printen zodat 'hij het doet' kun je beter een segmentje hoger richting een prusa kijken
Het hobbyen lijkt mij juist leukBartske schreef op maandag 7 juni 2021 @ 15:32:
[...]
Je hebt er duidelijk over nagedacht.
Wil je een printer om te hobbyen (en dus veel tijd aan het printen zelf besteden) kun je voor een ender gaan. Wil je gewoon printen zodat 'hij het doet' kun je beter een segmentje hoger richting een prusa kijken.
Leuk, dan zit je met een ender zeker goed! Ben zelf voor een ender 3 v2 gegaan, omdat er het meeste informatie over beschikbaar is (de ender 3 dan) en veel mods al voor uitgekomen zijn, al zul je het overgrote deel ook op een ender 5 kunnen gebruiken. Mijn ender 3v2 heb ik heel stil kunnen krijgen door de fans te vervangen, begreep dat bij de v1 de stappenmotoren veel lawaai kunnen maken, weet niet hoe dat bij een ender5 zit
Ik heb met Jupiter PLA al 12 van deze geprint:
https://www.thingiverse.com/thing:4836815
Fantastische clips, heel stevig en klemmen goed.
Nu heb ik er een geprint met wit huismerk PLA van Plasticz, en bij deze zijn de asjes afgebroken als je het klem mechanisme gebruikt.
Het is dezelfde gcode, en de e-steps zijn nog steeds goed met dit PLA.
Heeft iemand tips welke settings ik kan tweaken dat ook dit PLA betere layer adhesion heeft, de asjes breken op de layer lines.
https://www.thingiverse.com/thing:4836815
Fantastische clips, heel stevig en klemmen goed.
Nu heb ik er een geprint met wit huismerk PLA van Plasticz, en bij deze zijn de asjes afgebroken als je het klem mechanisme gebruikt.
Het is dezelfde gcode, en de e-steps zijn nog steeds goed met dit PLA.
Heeft iemand tips welke settings ik kan tweaken dat ook dit PLA betere layer adhesion heeft, de asjes breken op de layer lines.
[ Voor 5% gewijzigd door aegis3d op 07-06-2021 18:30 ]
In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex
Hogere temperatuur, rustiger printen of cooling fan wat zachter. Sowieso een nieuw filament altijd een keer een testrprintje maken zodat je weet wat de beste temperatuur etc. is.
Lord-The-Gamer (L-T-G)
Ik heb zelf de Ender 5 (paar kleine updates gedaan, nieuwe board moet ik nog inbouwen, dan is het bijna een pro).ItMeAedri schreef op maandag 7 juni 2021 @ 13:05:
De Ender staat op mijn werkkamer en ik kan gewoon on-line meetings houden terwijl de printer druk bezig is. Dus ja, je hoort de printer, maar voor mij niet echt een probleem of onwerkbaar.
Ik print met de Ender 5 hoofdzakelijk terrein voor 15 mm wargaming. Beste deal ooit :-)
Ook print ik tanks en pantserwagens in 15mm, dat gaat redelijk goed. Zeker inn 0.08mm layer.
Daarnaast heb ik ook een Anycubic Photon Mono SE gekocht, voor de kleinere dingen. Mini’s etc, dat ziet er erg goed uit.
Wat voorbeelden van de Ender 5, 15mm (1:100) wargaming terrein (PLA meeste in 0.20mm layer;
:strip_exif()/f/image/mINmgpp7k1WmASVB4VR9yY4k.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AWGCIvb4EkY241Nqqzy891Bx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2ogiZexjdA12kchAlUuAW8ky.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kbmfGdMHOFNfgtMRdf8Qxrbl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IBKC4yMSVQeAKkOSTxsJdlp2.jpg?f=fotoalbum_large)
Laat je vooral niet gek maken :-)
Achteraf had ik zelf de Ender 5 pro moeten halen en niet de Ender 5. De meeste nuttige upgrades; betere tube en nieuwe board ben je eigenlijk klaar en heb je van de Ender 5 een Ender 5 pro gemaakt. Maar aan de andere kant, heb wel goed kunnen uitzoeken wat werkt op de printer.
Ik wilde juist niet veel hobby werk, om die reden geen Ender 3 gekocht met juist de Ender 5. Ding heeft vorig jaar bijna elke dag door de weekse dag staan printen (sinds het thuiswerken ivm COVID).
Prusa vond ik te duur, de basis versie Prusa kun je bijna 2 Ender 5’s voor halen.
Dingen als BL touch of glasbed voegen niet veel toe naar mijn idee. Ik doe een bedlevel 1x per maand of 2. Ik print altijd met 3DLAC op het flexbed. Niet altijd nodig, maar gebruik het altijd just-to-be-sure.
Ik had het probleem dat ik echt meters wilde maken met printen, hobbyen met de printer is ok, maar ja, dan kun je geen terrein printen.
Ik vind de e3v2 ontzettend stil vergeleken met een kameraad zijn ender 5, feitelijk is het enigste wat je hoort bij die van ons de ventilators van de hotend en moederbord. Welke fans heb je vervangen en door welke?Bartske schreef op maandag 7 juni 2021 @ 16:18:
[...]
Leuk, dan zit je met een ender zeker goed! Ben zelf voor een ender 3 v2 gegaan, omdat er het meeste informatie over beschikbaar is (de ender 3 dan) en veel mods al voor uitgekomen zijn, al zul je het overgrote deel ook op een ender 5 kunnen gebruiken. Mijn ender 3v2 heb ik heel stil kunnen krijgen door de fans te vervangen, begreep dat bij de v1 de stappenmotoren veel lawaai kunnen maken, weet niet hoe dat bij een ender5 zit
Bij de ender 3 en de meeste 3 pro kun je door een upgrade van je moedebord de stappenmotoren heel stil krijgen. Ik heb dit gedaan met een skr mini e3 bord. Dat is dag en nacht verschil. Hetzelfde bordje kan ook in de ender 5, je moet dan alleen andere firmware gebruiken. Nu hoor ik alleen de fans nog echt maar daar kan ik mee leven dan weet ik tenminste dat de printer aan staat 😁
Nu het toch over moederbord upgrades gaat...
Ik heb een tweede z-as motor toegevoegd om de x-as horizontaal en hoeken van hoge prints haaks te houden. Volgende stap is het individueel aansturen van de z-as steppers en G34 te gebruiken (zodat ik nog luier kan worden).
Hiervoor zal ik het moederbord van mijn Ender 3 v2 moeten vervangen (v4.2.2) door een variant met extra stepper driver. Nu heb ik een avond zitten lezen, youtuben en vergelijken en denk er nu aan om een BTT SKR E3 Turbo als vervanging aan te schaffen.
Aangezien ik verder geen ervaring heb met BTT of andere moederbords over het algemeen zou ik jullie advies/ervaring graag weten.
Ik heb een tweede z-as motor toegevoegd om de x-as horizontaal en hoeken van hoge prints haaks te houden. Volgende stap is het individueel aansturen van de z-as steppers en G34 te gebruiken (zodat ik nog luier kan worden).
Hiervoor zal ik het moederbord van mijn Ender 3 v2 moeten vervangen (v4.2.2) door een variant met extra stepper driver. Nu heb ik een avond zitten lezen, youtuben en vergelijken en denk er nu aan om een BTT SKR E3 Turbo als vervanging aan te schaffen.
Aangezien ik verder geen ervaring heb met BTT of andere moederbords over het algemeen zou ik jullie advies/ervaring graag weten.
Inderdaad. Nu met een bltouch en goed tunen van de z offset zie ik pas echt het verschil.TravockMD schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 14:11:
@Raafz0r Als ik de foto van de onderkant van de goede benchy bekijk, denk ik dat je bed (nog) te hoog staat. aan de lijnen te zien wordt het filament "zachtjes" neergelegd ipv lichtjes "aangedrukt".
[Afbeelding]
Voor:
Na:
:strip_exif()/f/image/KlwJvm3XOnoOrTZl7TogNxkl.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is wel jammer dat dit niet in de PDF staat die bij het benchy model zit, want als beginner is het lastig te weten hoe het er nu uit moet zien als het goed is.
[ Voor 6% gewijzigd door Raafz0r op 09-06-2021 13:51 ]
Ventilators hotend en moederbord vervangen door noctua's, en die van de psu voor een 80mm (sharkoon volgensmij). Heb ik wel een andere cover voor moeten printen: https://www.thingiverse.com/thing:4601320Michiel95 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 21:01:
[...]
Ik vind de e3v2 ontzettend stil vergeleken met een kameraad zijn ender 5, feitelijk is het enigste wat je hoort bij die van ons de ventilators van de hotend en moederbord. Welke fans heb je vervangen en door welke?
Een vraag, ik kom er even niet uit. Ik heb inmiddels drie printjes waarbij hetzelfde probleem optreedt, op dezelfde plek. Aan de linker bovenzijde van het printje hecht het filament niet goed aan elkaar, waardoor het dus open is. En dat is niet de bedoeling.
Hieronder drie foto's in chronologische volgorde. Tussen het eerste en het tweede printje heb ik nis gedaan, behalve het bed opnieuw geleveld. Bij de derde heb ik de e-steps van de extruder opnieuw gekalibreerd (verhoogd), maar dat printje is er het ergst aan toe.
Iemand enig idee waar ik dit in kan zoeken?
:strip_exif()/f/image/K1MmDF1L1bWqZCKObtSDlyTs.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/N8tKjg2OoYi5r0UvYtYf5qkQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Hieronder drie foto's in chronologische volgorde. Tussen het eerste en het tweede printje heb ik nis gedaan, behalve het bed opnieuw geleveld. Bij de derde heb ik de e-steps van de extruder opnieuw gekalibreerd (verhoogd), maar dat printje is er het ergst aan toe.
:strip_exif()/f/image/K1MmDF1L1bWqZCKObtSDlyTs.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/N8tKjg2OoYi5r0UvYtYf5qkQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JTd2ofL7CuGYgv6VyyXFjicg.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn gedachteJesse- schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 22:18:
Een vraag, ik kom er even niet uit. Ik heb inmiddels drie printjes waarbij hetzelfde probleem optreedt, op dezelfde plek. Aan de linker bovenzijde van het printje hecht het filament niet goed aan elkaar, waardoor het dus open is. En dat is niet de bedoeling.
De ruimte eronder is hol dus mogelijk dat je iets kunt proberen om het object eens anders te printen.
Ik weet niet hoe je hem nu print (welke side er op het printbed ligt) maar probeer hiermee te spelen en check bij de maker wat hij aangeeft qua positie en slicer settings.
Ja en even controleren of het 3D model goed is? Desnoods het model opvullen mocht het idd hol zijn. Dus support toevoegen, niet alleen voor het bed, maar ook in het model?MikeOO schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 07:53:
[...]
Mijn gedachte
De ruimte eronder is hol dus mogelijk dat je iets kunt proberen om het object eens anders te printen.
Ik weet niet hoe je hem nu print (welke side er op het printbed ligt) maar probeer hiermee te spelen en check bij de maker wat hij aangeeft qua positie en slicer settings.
Welke layer height heb je gebruikt? Lagere layers gaan de contours/wall lines iets meer overlap hebben met die eronder. Misschien dat dat helpt?Jesse- schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 22:18:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heb zelf ook de bullseye duct gehad, maar herinner mij niet of ik hier iets speciaals voor heb gedaan.
De ruimte is inderdaad hol, ik heb hem geprint zoals op onderstaande screenshot volgens de aanwijzingen van de maker (layer height op 0.2, 80% infill). De STL en gcode heb ik gecheckt, zien er beide goed uit.
:fill(white):strip_exif()/f/image/xjfdlUWt0W0KZTfi1vY6GyU2.png?f=user_large)
Op zich is het tweede printje prima om te gaan gebruiken, maar dat het 3x op dezelfde plek misgaat verontrust me wel een beetje voor toekomstige printjes.
:fill(white):strip_exif()/f/image/xjfdlUWt0W0KZTfi1vY6GyU2.png?f=user_large)
Op zich is het tweede printje prima om te gaan gebruiken, maar dat het 3x op dezelfde plek misgaat verontrust me wel een beetje voor toekomstige printjes.
Als het steeds gebeurd op dezelfde plek in je print. Ook als je het object ergens anders op het print bed plaatst dan zit het toch echt in het 3D model. Dus daar zal mogelijk de wand dan wat dikker moeten worden gemaakt. Of support printen binnen in het model. Maar nadeel van support in het model, als het in de weg zit ga je het er waarschijnlijk niet uitkrijgen.Jesse- schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 08:36:
De ruimte is inderdaad hol, ik heb hem geprint zoals op onderstaande screenshot volgens de aanwijzingen van de maker (layer height op 0.2, 80% infill). De STL en gcode heb ik gecheckt, zien er beide goed uit.
[Afbeelding]
Print snelheid iets omlaag zetten zou ook kunnen helpen, dat geeft de plastic meer tijd om te koelen en iets minder kans om los te raken van elkaar doordat de printer door print.
Lagere snelheid geeft in de meeste gevallen betere/strakkere print resultaten.
Maar de rest van je print ziet er oke uit, dus geen garantie.
Printsnelheid voor deze print had ik al wat omlaag gebracht. Ik zal hem eens een kwartslag gedraaid printen om te kijken wat er dan gebeurt.smitae schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 09:26:
[...]
Als het steeds gebeurd op dezelfde plek in je print. Ook als je het object ergens op hert print bed plaatst dan zit het toch echt in het 3D model. Dus daar zal mogelijk de wand dan wat dikker moeten worden gemaakt. Of support printen binnen in het model. Maar nadeel van support in het model, als het in de weg zit ga je het er waarschijnlijk niet uitkrijgen.
Print snelheid iets omlaag zetten zou ook kunnen helpen, dat geeft de plastic meer tijd om te koelen en iets minder kans om los te raken van elkaar doordat de printer door print.
Ik heb gisteren mijn Ender 5 pro binnen gekregen. Tot nu toe al behoorlijk tevreden!
Bed is geleveled en als ik van Benchy uit mag gaan staat het bed aardig goed zover
Wel merkte ik dat mijn filament behoorlijk aan het stringen is (test filament vanuit de doos). Nu heb ik de retraction depth iets hoger gezet, wat een klein beetje effect heeft.
Zou het ook helpen als ik de hotend 5 graden hoger zet?
Bed is geleveled en als ik van Benchy uit mag gaan staat het bed aardig goed zover
Wel merkte ik dat mijn filament behoorlijk aan het stringen is (test filament vanuit de doos). Nu heb ik de retraction depth iets hoger gezet, wat een klein beetje effect heeft.
Juist niet, dan krijg je meer stringing. Ik zou retraction voor PLA in stock hotend op 4mm zetten, een ander filament proberen (dat test stukje bij de printer is niet veel soeps) en dan nog maar eens proberen.
Try itItMeAedri schreef op zondag 13 juni 2021 @ 13:52:
Ik heb gisteren mijn Ender 5 pro binnen gekregen. Tot nu toe al behoorlijk tevreden!
Eerder iets lager, maar de filament die met de E5 mee komt is niet de beste zoals @sanscorp ook aangeeft.ItMeAedri schreef op zondag 13 juni 2021 @ 13:52:
Ik heb dat spul nog steeds in de kast liggen sinds Dec 2019. 2 keer mee geprint, spul braak steeds af. Uitermate irritant.
Ik zou opzoek gaan naar een filament die je bevalt en dan ff beetje experimenter met wat settings om de juiste instellingen te vinden voor je filament.
Weet ff niet wat mijn retractie is uit het hoofd, zal morgen ff kijken.
Heb het filament vervangen door Real filament. Ging aardig goed, tot uiteindelijk de extruder begon te klikken en na meerdere malen de nozzle te hebben schoongemaakt de nozzle hebben vervangen.
Waarschijnlijk niet goed opgelet met het vervangen van het filament of de hotend net te koud gezet.
Later vandaag weer een printje doen en kijken wat het resultaat is. Mocht dat niet lekker lopen dan verwacht ik dat de extruder een mogelijke boosdoener is, althans dat lees ik online
Waarschijnlijk niet goed opgelet met het vervangen van het filament of de hotend net te koud gezet.
Later vandaag weer een printje doen en kijken wat het resultaat is. Mocht dat niet lekker lopen dan verwacht ik dat de extruder een mogelijke boosdoener is, althans dat lees ik online
Kan ook zijn dat je tube niet goed zit in hot-end. Heb je de witte stock tube? Of Capricorn tube (blauw)?ItMeAedri schreef op maandag 14 juni 2021 @ 12:54:
Heb het filament vervangen door Real filament. Ging aardig goed, tot uiteindelijk de extruder begon te klikken en na meerdere malen de nozzle te hebben schoongemaakt de nozzle hebben vervangen.
Ik had met de witte tube om de paar weken last van vastlopers op de Ender 5. Vervangen met de Capricorn tube geen last meer gehad. Edit; Je hebt de pro, dus de Capricorn tube neem ik aan.
Als je de filament vervangt zie je dan een soort van verdikking in het filament ? Of is het netjes recht ?
Als je verdikking hebt dan heb je wat ruimte tussen tube en hot-end.
Lekker proberen en testen, eerste tijdje je Ender 5 maar eens goed leren kennen
Zoals je zegt een kwartslag gedraaid geprint (verder exact dezelfde settings) en hij komt er nu perfect uitsmitae schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 09:26:
[...]
Als het steeds gebeurd op dezelfde plek in je print. Ook als je het object ergens anders op het print bed plaatst dan zit het toch echt in het 3D model. Dus daar zal mogelijk de wand dan wat dikker moeten worden gemaakt. Of support printen binnen in het model. Maar nadeel van support in het model, als het in de weg zit ga je het er waarschijnlijk niet uitkrijgen.
De blauwe, dus de capricorn.smitae schreef op maandag 14 juni 2021 @ 19:42:
[...]
Kan ook zijn dat je tube niet goed zit in hot-end. Heb je de witte stock tube? Of Capricorn tube (blauw)?
Ik had met de witte tube om de paar weken last van vastlopers op de Ender 5. Vervangen met de Capricorn tube geen last meer gehad. Edit; Je hebt de pro, dus de Capricorn tube neem ik aan.
Als je de filament vervangt zie je dan een soort van verdikking in het filament ? Of is het netjes recht ?
Als je verdikking hebt dan heb je wat ruimte tussen tube en hot-end.
Lekker proberen en testen, eerste tijdje je Ender 5 maar eens goed leren kennen
Bij het vervangen van de filament zie ik geen verdikking in het filament. Wel zie ik een behoorlijke afdruk van de extruder. Ik verwacht dat daar nog een dingetje in te winnen valt.
Edit:
Weer een paar test printjes gedraaid. De opstoppingen heb ik terug kunnen leiden naar de extruder. Op reddit kreeg ik het advies om bij de veer bij te stellen. Zo na het werk de filament even eruit en zonder bowden tube wat testjes draaien...
[ Voor 12% gewijzigd door ItMeAedri op 15-06-2021 14:41 ]
Hallo,
Sinds enige weken in het bezit van een mooie Ender 3 V2 (V4.2.2 moederbord) en sinds vandaag ook in het bezit van de BLTouch. Nu wou ik hem vandaag installeren, eerst de mount geprint om vervolgens de elektronica aan te sluiten op het moederbord.
Nu heb ik de extension cable van een meter er bij gekocht (https://www.123-3d.nl/Ant...-SM-XD1-i3642-t13138.html) maar kom er nu achter dat de draden voor de z-offset (de witte en zwarte draad) in een 3 pins JST connector zit terwijl de aansluting toch echt twee pins is.
Andere mensen die dit ook gehad hebben? Of wat is het makkelijkste om dit te corrigeren, is dat het in (meegeleverde) dupont stekker drukken of zelf een 2 pins JST connector aanschaffen en het daarin proberen te prutsen?
Sinds enige weken in het bezit van een mooie Ender 3 V2 (V4.2.2 moederbord) en sinds vandaag ook in het bezit van de BLTouch. Nu wou ik hem vandaag installeren, eerst de mount geprint om vervolgens de elektronica aan te sluiten op het moederbord.
Nu heb ik de extension cable van een meter er bij gekocht (https://www.123-3d.nl/Ant...-SM-XD1-i3642-t13138.html) maar kom er nu achter dat de draden voor de z-offset (de witte en zwarte draad) in een 3 pins JST connector zit terwijl de aansluting toch echt twee pins is.
Andere mensen die dit ook gehad hebben? Of wat is het makkelijkste om dit te corrigeren, is dat het in (meegeleverde) dupont stekker drukken of zelf een 2 pins JST connector aanschaffen en het daarin proberen te prutsen?
Het controlboard van de Ender 3 v2 heeft een aparte 5pin BLTouch connector, te zien op deze pagina.
De kabel die je nu hebt is niet gemaakt voor een v4.2.2 of v4.2.7 bord en zul je zelf de aansluiting passend moeten maken. Dit is te doen, maar vereist wel de juiste connector en een wat gepriegel.
De kabel die je nu hebt is niet gemaakt voor een v4.2.2 of v4.2.7 bord en zul je zelf de aansluiting passend moeten maken. Dit is te doen, maar vereist wel de juiste connector en een wat gepriegel.
Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.
Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.
Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie