Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:12
Evertt schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 09:34:
Heb gisteren weer geprint deze stopte op 61%.
De melding van octoprint was connectie lost. Blijkbaar heeft het iets te maken met de USB.
Ga nu kijken voor een andere kabel.
Het is niet alleen de kabel. De seriele verbinding van de Raspberry PI is gewoon extreem gaar. Ik verlies bijvoorbeeld de verbinding als ik een halogeenlampje op hetzelfde stekkerblok uitschakel 8)7

Moet zelf ook nog onderzoeken hoe ik dit wat robuster kan maken.

Een begin is om een goede voeding te gebruiken voor de Raspberry PI.
Het rare nadat het was gebeurd kon ik gelijk weer verbinding maken met de printer.
Is er een plugin als de verbinding wordt verbroken de printer hervat kan worden? Met octoprint
Volgens GitHub issue tracker wil men dat niet ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-06 18:24
Rukapul schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 09:54:
[...]

Het is niet alleen de kabel. De seriele verbinding van de Raspberry PI is gewoon extreem gaar. Ik verlies bijvoorbeeld de verbinding als ik een halogeenlampje op hetzelfde stekkerblok uitschakel 8)7

Moet zelf ook nog onderzoeken hoe ik dit wat robuster kan maken.

Een begin is om een goede voeding te gebruiken voor de Raspberry PI.

[...]

Volgens GitHub issue tracker wil men dat niet ondersteunen.
Oké bedankt.

Zal dit bij eventueel met de licht schakelaar te maken hebben. Om uur of 3 gekeken licht aan en de printer stopt na een aantal seconden en van de week ook dezelfde handeling gedaan en stopte ook toen bij de licht aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Evertt schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 09:34:
Heb gisteren weer geprint deze stopte op 61%.
De melding van octoprint was connectie lost. Blijkbaar heeft het iets te maken met de USB.
Ga nu kijken voor een andere kabel.

Het rare nadat het was gebeurd kon ik gelijk weer verbinding maken met de printer.
Is er een plugin als de verbinding wordt verbroken de printer hervat kan worden? Met octoprint
Was er al een beetje bang voor. Ik ben van ellende eerst even terug gevallen op printen via de memory-card. Want ik kreeg de connection lost niet gefixed; Pi4 _ Ender 5. En ik had/heb nog best veel te printen.

Werkelijk alles geprobeerd, kabel diverse kerenvervangen, nieuwe install van Pi4 op nieuw SD-card, betere voeding, Intel NUC als print server opgezet. Bleef fout gaan. Soms paar dagen oke, dan weer foute boel.
Conclusie -> moet in de printer zitten, dus nieuw mainboard gekocht. Nog geen tijd gehad om die in te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Evertt schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 10:57:
[...]

Oké bedankt.

Zal dit bij eventueel met de licht schakelaar te maken hebben. Om uur of 3 gekeken licht aan en de printer stopt na een aantal seconden en van de week ook dezelfde handeling gedaan en stopte ook toen bij de licht aan.
Ik heb de boel achter een gestabiliseerde (goedkope dat dan weer wel) 220 V stekkerdoos gehangen, juist om hikjes hopelijk op te vangen. Maar heeft geen verschil gemaakt.

Zat nog te denken aan een gestabiliseerde UPS te kopen, maar dat voelt een beetje overkil. Maar zou wel de boel mooi vlak moeten houden.

[ Voor 11% gewijzigd door smitae op 23-04-2021 11:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rincewind
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:44

Rincewind

Take me in your arms tonight

Zoals (bijna) iedereen heb ik ook meerdere rollen filament in gebruik. Aangezien ik er maar 1 per keer kan gebruiken heb ik de rest in zo'n vacuum-zak zitten totdat ik ze gebruik. Nu kwam ik de volgende oplossing tegen: de Filatank. Dit lijkt me mooier staan dan 10 verschillende doosjes onder mijn bureau.. Heeft iemand hier ervaring mee?

Misschien kunnen we een gezamenlijke inkoop doen als er meer geïnteresseerden zijn ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Rincewind op 23-04-2021 11:53 ]

Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
smitae schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 10:59:
[...]

Ik heb de boel achter een gestabiliseerde (goedkope dat dan weer wel) 220 V stekkerdoos gehangen, juist om hikjes hopelijk op te vangen. Maar heeft geen verschil gemaakt.

Zat nog te denken aan een gestabiliseerde UPS te kopen, maar dat voelt een beetje overkil. Maar zou wel de boel mooi vlak moeten houden.
Heb een UPS ga dit even testen.

Ga ook even de situatie nabootsen met de verlichting.

Is ookeerste dat ik een print uitprint snachts meestal was het overdag.

Wel is 2 weken gelden de RPI vervangen omdat de de USB connector los had getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case_C
  • Registratie: Maart 2012
  • Nu online

Case_C

[Team Carrack]

Deze week voor het eerst mid-print rollen gewisseld, viel niet tegen. Alle rollen waar bijvoorbeeld nog een kleine 50m op zit op te maken, ruimt wel lekker op. Gewoon een print van 24 uur opstarten met een restantje in de avond, en dan wanneer het bijna op is wisselen naar een volle rol.

Wel opletten wanneer de laatste meters ingaan, maar verder gaat dat prima. Misschien nog eens een sensor daarvoor installeren, maar opzich werkt dit prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AteGjalt
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 10-06 16:58
Case_C schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 13:20:
Deze week voor het eerst mid-print rollen gewisseld, viel niet tegen. Alle rollen waar bijvoorbeeld nog een kleine 50m op zit op te maken, ruimt wel lekker op. Gewoon een print van 24 uur opstarten met een restantje in de avond, en dan wanneer het bijna op is wisselen naar een volle rol.

Wel opletten wanneer de laatste meters ingaan, maar verder gaat dat prima. Misschien nog eens een sensor daarvoor installeren, maar opzich werkt dit prima.
Ik pak in die gevallen de soldeerbout en een stukje alufolie en soldeer de laatste meters aan de nieuwe rol van dezelfde kleur. Uiteinden een beetje scheef afknippen, inwikkelen en voorzichtig aandrukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case_C
  • Nu online

Case_C

[Team Carrack]

AteGjalt schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 13:43:
[...]

Ik pak in die gevallen de soldeerbout en een stukje alufolie en soldeer de laatste meters aan de nieuwe rol van dezelfde kleur. Uiteinden een beetje scheef afknippen, inwikkelen en voorzichtig aandrukken.
Ook een goed idee, zal dat binnenkort ook eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arno.stolk
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17-06 12:50
Ik heb benieuwd hoe jullie om gaan met de bed temperatuur.

Zelf print ik alles continue op 60 graden. Ik heb wel ge-experimenteerd met 50 graden, maar dan ontstond er toch best wat warping, met soms loslatende prints tot gevolg.

Maar aan de andere kant, het kost toch best wat energie om het bed warm te houden, en ik kan me voorstellen dat warping niet/nauwelijks meer voor komt als de print inmiddels hoger is dan 2 cm.
Ik ben nu bijv. met een batterijbakje bezig. De print zit goed vast, zonder warping en is inmiddels 35mm hoog. Zou ik nu de temperatuur naar 50 kunnen verlagen zonder warping of loslatende print?

Mijn vraag is dus, hoe warm zetten jullie het printbed (met PLA) en spelen jullie met het verlagen van de temperatuur bij grotere prints?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GewoonDennis
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-04 00:36
arno.stolk schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 13:48:

Zelf print ik alles continue op 60 graden. Ik heb wel ge-experimenteerd met 50 graden, maar dan ontstond er toch best wat warping, met soms loslatende prints tot gevolg.

Maar aan de andere kant, het kost toch best wat energie om het bed warm te houden, en ik kan me voorstellen dat warping niet/nauwelijks meer voor komt als de print inmiddels hoger is dan 2 cm.
Ik ben nu bijv. met een batterijbakje bezig. De print zit goed vast, zonder warping en is inmiddels 35mm hoog. Zou ik nu de temperatuur naar 50 kunnen verlagen zonder warping of loslatende print?

Mijn vraag is dus, hoe warm zetten jullie het printbed (met PLA) en spelen jullie met het verlagen van de temperatuur bij grotere prints?
Je kunt in Cura toch aangeven dat je bed de eerste lagen een andere temperatuur is dan de volgende lagen?
Zou dat eens proberen starten op 60 en dan zakken naar 50 bijv. Maar zou dat zoveel stroom/energie schelen dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AteGjalt
arno.stolk schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 13:48:

Ik doe de 1e laag 220/60 zonder fan 105% flow, alles daarna 205/50 met fan voor PLA van 123-3D.
Belangrijk is dat je plaat goed schoon is voor een goede hechting en dat je geen tochtstroompje oid hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arno.stolk
Ik heb dit instellingen wel gezien, maar nog niet mee gespeeld. Is ook wel zo dat ik met grotere print niet graag experimenteer ivm het risico dat de print los laat.

Het scheelt misschien niet zoveel, maar ik schrik toch iedere maand van de elektriciteitsrekening. Dus ben het aan mezelf verplicht om niet meer te verbruiken dan nodig, en proberen de printer efficienter te maken. Daar hoort een enclosure ook bij, zodat de gegenereerde warmte nog een beetje behouden blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AteGjalt
arno.stolk schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 13:53:
Ik heb dit instellingen wel gezien, maar nog niet mee gespeeld. Is ook wel zo dat ik met grotere print niet graag experimenteer ivm het risico dat de print los laat.

Het scheelt misschien niet zoveel, maar ik schrik toch iedere maand van de elektriciteitsrekening. Dus ben het aan mezelf verplicht om niet meer te verbruiken dan nodig, en proberen de printer efficienter te maken. Daar hoort een enclosure ook bij, zodat de gegenereerde warmte nog een beetje behouden blijft.
Als je schrikt van de energie rekening kan je beter zonnepanelen nemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arno.stolk
AteGjalt schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 13:55:
[...]

Als je schrikt van de energie rekening kan je beter zonnepanelen nemen ;)
Dat is ook zeker een overweging. Maar daar is wel een investering voor nodig met een paar nullen meer dan een enclosure en/of wat instellingen in Cura ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Case_C
  • Nu online

Case_C

[Team Carrack]

Zie inderdaad dat het heat-bed wel behoorlijk wat kan trekken :P , maarja... liever een paar graden warmer en een geslaagde print. Dan net te koud, en de volgende morgen een warboel aantreffen.

En binnenkort gaat er toch 3000wp het dak op, dan loopt dat wel los :) .

Houd 'm zelf ook op 60 graden.

[ Voor 5% gewijzigd door Case_C op 23-04-2021 14:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AteGjalt
arno.stolk schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 13:56:
[...]

Dat is ook zeker een overweging. Maar daar is wel een investering voor nodig met een paar nullen meer dan een enclosure en/of wat instellingen in Cura ;-)
Dat wel, maar uiteindelijk bespaar je meer en levert het meer op dan het op de bank laten staan.
Maar nu wijken we af van dit topic 8)7
Hebben mensen nog leuke printjes die ze willen delen? Ik heb als printpiraat dit geprint:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0x_VyYzcWV2dL9-nnXYZgQ-LvPQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hlZNWiJi9rRVAisDAxEaIsKY.jpg?f=fotoalbum_large
Details best goed gelukt met een 0.5 nozzle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arno.stolk
Mooie print.
Wissel je geregeld van Nozzle? Ik vind het best een gedoe dus laat de 0.4 nozzle er altijd in zitten. Nu ik nieuwe fans op mijn hotend heb, ben ik nog minder geneigd om eraan te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GewoonDennis
AteGjalt schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 13:53:
[...]

Ik doe de 1e laag 220/60 zonder fan 105% flow, alles daarna 205/50 met fan voor PLA van 123-3D.
Belangrijk is dat je plaat goed schoon is voor een goede hechtingen dat je geen tochtstroompje oid hebt.
Dit ook! Ik gebruik zelf remmenreiniger (op een doekje en dan over het magnetische plaatje) met een sopje komt bij mij alles los, beetje remmenreiniger en de plaat is mooi schoon en 0.0 last van loskomende prints.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickvL
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:42
Eens! Een goed schoon bed is superbelangrijk. Ik maak het standaard glazen bed schoon met IPA. De print hecht zo enorm goed dat ik moet wachten totdat de plaat helemaal is afgekoeld voordat ik de print eraf krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17-06 19:06
Iemand veel CAD ervaring die weet hoe je een step file met veel surfaces tot 1 object in stl kan omzetten?
Als ik de file nu omzet gaat het goed en krijg ik veel losse lijntjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AteGjalt
arno.stolk schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 14:08:
Mooie print.
Wissel je geregeld van Nozzle? Ik vind het best een gedoe dus laat de 0.4 nozzle er altijd in zitten. Nu ik nieuwe fans op mijn hotend heb, ben ik nog minder geneigd om eraan te zitten.
Valt wel mee, print op het moment ook maar 1-2x per week. 0.5 zit er nu een goeie maand op, maar heb wel tijden gehad dat ik om de dag van nozzle wisselde tussen 0.2 of 0.3 en 0.5.
Nozzle wissel ik in 5min om en ben daarna nog 5 min bezig die standaard hotendkap er weer op de krijgen... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AteGjalt
Reveal! schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 14:58:
Iemand veel CAD ervaring die weet hoe je een step file met veel surfaces tot 1 object in stl kan omzetten?
Als ik de file nu omzet gaat het goed en krijg ik veel losse lijntjes.
Ik neem aan dat het juist niet goed gaat?
Welk CAD programma gebruik je?
Deel je file anders maar, ik wil wel een conversie poging wagen in Inventor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GewoonDennis
AteGjalt schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 15:00:
[...]

Valt wel mee, print op het moment ook maar 1-2x per week. 0.5 zit er nu een goeie maand op, maar heb wel tijden gehad dat ik om de dag van nozzle wisselde tussen 0.2 of 0.3 en 0.5.
Nozzle wissel ik in 5min om en ben daarna nog 5 min bezig die standaard hotendkap er weer op de krijgen... 8)7
_O- heb zelf deze erop, was ook een aardig gepruts maar koelt wel een heel stuk beter nu _/-\o_ Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VrhGIua9gPy3-FbcwUvjN8L9eow=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TjEnMRaTHmKbtY7ZBj6Vv5e1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Die kleine (in reflectie) mag neem ik aan alleen kijken :+

Wat ben je aan het printen hier?

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GewoonDennis
Sircuri schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 15:12:
Die kleine (in reflectie) mag neem ik aan alleen kijken :+

Wat ben je aan het printen hier?
Hij vindt het heel interessant haha maar mag alleen kijken, daarom staat de printer ook in enclosure én op borsthoogte in mn garage :P

Dit was de print, standaard voor m’n Ikea draadloze lader :*) lang leve thingiverse.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WzsrC-MpjvMs3KkDKgSYJm9CPTI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yVjCXEw70UPDvCiM65WHboZm.jpg?f=fotoalbum_large

Meteen maar ff fototje van het geheel, Ender 3Pro, aantal geprinte mods verder basic :*)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lJcnmhZVDZvsecfl8YoDVeI9VKc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g4zYROWXqlq3KMSDzyFNZxUt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door GewoonDennis op 23-04-2021 15:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dr.Dragonfly
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 05-04 15:53
AteGjalt schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 14:04:
[...]

Dat wel, maar uiteindelijk bespaar je meer en levert het meer op dan het op de bank laten staan.
Maar nu wijken we af van dit topic 8)7
Hebben mensen nog leuke printjes die ze willen delen? Ik heb als printpiraat dit geprint:

Details best goed gelukt met een 0.5 nozzle.
Ik heb deze Dalek Buddha van Thingiverse vorige week geprint. Daarna de printer nog opnieuw afgesteld dus als ik hem nu zou printer zou hij nog wat mooier worden, maar ik ben niet ontevreden. Ben nu aan het schilderen, het lijkt er nog niet echt op maar als hij klaar is zou het mooi moeten worden.

Filament: Jupiter (123-3d huismerk) grijs PLA
Printer: Ender 3 pro met BL touch en moederbord upgrade
Primer: Motip Spray Putty
Verf: Vallejo Model Air (Is technisch gezien airbrush verf maar werkt ook prima met een kwastje)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LsmvRfdtHXgQFgk2WNmxi0qRanM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xYj4N8NroUodfaVX2DkyotWF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fvZzDOuTXOMwXyBwcjwFtktUfN4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8jhk4zj8fmae4pRAV0jPww6i.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MRQbshmuCxCVZZ0MvjWW1N0h2Og=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dMAQeGVPZKW4IStZUmabf69L.jpg?f=fotoalbum_large

Thou shalt not commit logical fallacies & Thou shalt not suffer cognitive biases

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30722

Ondanks de tree support toch wel een hele lelijke onderlaag.
Gebruik een Ender 3 V2, met bltouch en handmatig behoorlijk strak geleveld.
Is met pla van Internet of printing, 200 graden, bed op 60.
0.4 nozzle, sliced op 0.2 in cura met tree support. Maar je ziet gewoon ruimte tussen de lijnen, dus na 6.5 uur ben je dan niet heel blij met dit resultaat.

Iemand tips hoeing de andere helft er beter uit krijg?

Nice, de pin aan de binnenkant bleek ook zo slap, dat hij nu al brak...
Ergens gaat het mis in de lagen op elkaar hechten ofzo :(
En het gekke, ik heb dit dus soms heel erg, andere keren komt er een super strakke print uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xwe7-d9O6LwDmmCdnZuP2LxVq9w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FnPLgBwdNWttwUtItKWW9xc2.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FFw8PxIMoWAFfEGiBclNONim0Aw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jMfjWEISPivIfvRgN3YnTjVc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 30722 op 23-04-2021 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sympa
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:39
Wat bestreft die Filatank, @Rincewind, het lijkt me niet zo opgeruimd eigenlijk al die plastic bakken. Bovendien helpt een beetje lucht eruit zuigen (helaas) niet tegen vocht.
Wat ik zelf heb gedaan: wat grotere luchtdichte verpakking genomen (ijzeren vaatjes in mijn geval, moest helaas wel tochtband in, dus nog niet ideaal) en daar een paar honderd gram silicagel in.
Daar krijg je ook vochtig filament mee droog, als het er een week in ligt. De hygrometer (ik heb van die Xiaomi-dingetjes) geeft 8 of 9% RH aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-06 01:19

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Heb het print probleem voor een groot deel opgelost. Z-rod zat niet goed vast en ik heb een kleine ofset van 0.06mm tenopzichte van balk aan de kant vd extruder. Dit is overigens een erg moeilijke print dus ben al blij dat links er zoveel beter uitziet (wel lastig zie gezien de camera niet goed focused).
Het is nog niet helemaal netjes maar toch (bij simpele prints zal het probleem waarschijnlijk weg zijn). Model is overigens nog niet opgeschoont en simpelere prints komen er normaal wel clean uit. Ik vermoed dat settings zoals adaptive layerheight misschien nog roet in het eten gooien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q1O28MuFf0QBokJvRQWOMKIHrjU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DTSsDuDOviwAk5DyWNvWUbE3.jpg?f=user_large
Maten zijn 4cm hoog bij 3.3cm breed. Geprint met 0.2mm nozzle en 0.1mm layer height PLA+ op 205/60.

Doe nu poging 3 nu de z-rod ook gesmeerd is met wat oude motor olie :P.
Daarna poging 4 zonder adaptive layer heights.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glowman
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17-06 18:42
iDaniel schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 00:53:
[...]

Onwaarschijnlijk dat dit geprinte onderdeel je probleem gaat oplossen, hetzelfde voor een nieuwe fan. Heat creep zou geen probleem met de stock hotend en fan. De PTFE tube gaat helemaal door tot je nozzle, en PTFE geleidt zeer, zeer slecht warmte.

Het kan bijna niet anders dan dat je PTFE tube niet goed aansluit op je nozzle. Installeer eens het PTFE tube welke er bij zit, en kijk eens of je hier de problemen mee oplost. Zeker PLA (lees: op ongeveer 200 graden) printen kun je echt prima met de standaard PTFE tube.

Als je toch hotend mounts wil printen zoek dan op Ender 3 mods, die gebruiken namelijk dezelfde x-carriage. Dit is echt een slecht ontwerp, koeling van één 4010 fan vanuit één kant.
Ik vind het prachtig hoe je alles weer terug terugstuurt naar een ptfe tube, een creality officeel upgrade product wel te verstaan (ze verkopen het gewoon zelf in hun aliexpress store).

Mijn case fan is ook ineens begonnen met aardig wat lawaai te produceren, dus ik zou het eerlijk gezegd niet zo gek vinden als er gewoon iets met de ventilator aan de hand is. Mijn moederbord was ook binnen 3 weken stuk, dus de QA staat duidelijk niet geweldig hoog in het vaandel... Voor de case wilde ik een noctua fan gebruiken, aangezien ik er gewoon een heb. Tijd om uit te zoeken hoe de buckconverters werken en waar ik ze kan krijgen lijkt me 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AteGjalt
glowman schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 00:08:
[...]

Ik vind het prachtig hoe je alles weer terug terugstuurt naar een ptfe tube, een creality officeel upgrade product wel te verstaan (ze verkopen het gewoon zelf in hun aliexpress store).

Mijn case fan is ook ineens begonnen met aardig wat lawaai te produceren, dus ik zou het eerlijk gezegd niet zo gek vinden als er gewoon iets met de ventilator aan de hand is. Mijn moederbord was ook binnen 3 weken stuk, dus de QA staat duidelijk niet geweldig hoog in het vaandel... Voor de case wilde ik een noctua fan gebruiken, aangezien ik er gewoon een heb. Tijd om uit te zoeken hoe de buckconverters werken en waar ik ze kan krijgen lijkt me 8)7
Via mijn vaste adres voor elektro spullen: https://www.tinytronics.n...ning-converters/step-down
Werking is simpel, draai aan potmeter tot je de goede spanning hebt. Wel handig om een multimeter te hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sympa schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 09:32:
De basis-3 heeft wel nadelen, bijvoorbeeld de beveiliging tegen oververhitting die ontbreekt, en het 8 bits moederbord dat lastig te flashen is en nogal weinig rom heeft. Je moet met een Arduino in de weer om daar wat anders op te zetten.
Kwestie van de firmware opnieuw maken of nieuw versie downloaden en oververhitting beveiliging aanzetten.
Maar grote kans dat het tegenwoordig ook al aangezet is.

Arduino heb je maar 1x nodig om de bootloader erop te zetten als deze ontbreekt. Daarna kun je simpel via sd kaart de nieuwe firmware flashen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
GewoonDennis schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 15:15:
[...]

Hij vindt het heel interessant haha maar mag alleen kijken, daarom staat de printer ook in enclosure én op borsthoogte in mn garage :P

Dit was de print, standaard voor m’n Ikea draadloze lader :*) lang leve thingiverse.
[Afbeelding]

Meteen maar ff fototje van het geheel, Ender 3Pro, aantal geprinte mods verder basic :*)
[Afbeelding]
Zodra je met de printer een hogere print gaat doen, komt je filament dan nog wel goed uit? Lijkt wel of je nu een gat heb gemaakt waar de extruder laag staat maar zodra je een hogere print gaat doen dat het gat waar het filament naar binnen gaat niet meer uit komt.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 17-06 18:25
Een bedlevel vraag: alle hoeken lijk ik goed afgesteld te hebben, het papier heeft wat wrijving maar niet te veel. Als ik dan de laatste check in het midden doe zit de nozzle te dicht op de plaat. Het verschil zie ik ook duidelijk terug als ik de first layer print van Teaching Tech print.
Hoe fix ik dat in vredesnaam? De glasplaat is gewoon vlak, voor zover ik dat na kan gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GewoonDennis
pwillemske schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 09:41:
[...]

Zodra je met de printer een hogere print gaat doen, komt je filament dan nog wel goed uit? Lijkt wel of je nu een gat heb gemaakt waar de extruder laag staat maar zodra je een hogere print gaat doen dat het gat waar het filament naar binnen gaat niet meer uit komt.
Dit was nog een oude foto zie ik idd. Heb nu over de hele hoogte een sleuf gemaakt inderdaad 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-06 14:16
@Jesse- De plaat trekt waarschijnlijk door de warmte krom, doe je niets aan. Als je firmware het support kun je manual mesh bed leveling doen. Dan doe je dus handmatig wat je normaal met een BLTouch zou doen, en kun je dus op meerdere punten een 0 meting doen waardoor je nozzle automatisch wat hoger uit komt in het midden als je het goed doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
LOTG schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 16:17:
@Jesse- De plaat trekt waarschijnlijk door de warmte krom, doe je niets aan. Als je firmware het support kun je manual mesh bed leveling doen. Dan doe je dus handmatig wat je normaal met een BLTouch zou doen, en kun je dus op meerdere punten een 0 meting doen waardoor je nozzle automatisch wat hoger uit komt in het midden als je het goed doet.
Dank je, daar zal ik me eens in verdiepen.
Ik vind het wel vrij suf, de printer is nieuw en ik het lukt niet eens om het ding fatsoenlijk te kalibreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis3d
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:46
Laat de de build plate wel eerst 5 minuten op temperatuur komen voordat je gaat levelen?

In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
aegis3d schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 17:13:
Laat de de build plate wel eerst 5 minuten op temperatuur komen voordat je gaat levelen?
Ik ben zo lang bezig met levelen dat alles ruim op temperatuur is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDaniel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-03 21:36
glowman schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 00:08:
[...]

Als je in plaats daarvan graag wilt horen dat je nieuwe 12V fans met een buck converter moet kopen om het op te lossen kan dat ook hoor, maakt mij niet uit.

Deze buck converter is geschikt https://www.tinytronics.n...boost-converter-xl6009-4a.

[ Voor 3% gewijzigd door iDaniel op 24-04-2021 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jesse- schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 17:07:
[...]

Dank je, daar zal ik me eens in verdiepen.
Ik vind het wel vrij suf, de printer is nieuw en ik het lukt niet eens om het ding fatsoenlijk te kalibreren.
Als je firmware het niet ondersteunt: compile je hem zelf. 👌

Een BL-touch kan ook helpen natuurlijk, maar een recht(er) bed lijkt me de beste oplossing. Garantie? 🤷🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
Anoniem: 30722 schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 18:38:
[...]

Als je firmware het niet ondersteunt: compile je hem zelf. 👌

Een BL-touch kan ook helpen natuurlijk, maar een recht(er) bed lijkt me de beste oplossing. Garantie? 🤷🏻‍♂️
Dan neig ik meer naar een BL-touch :P
Het bed is op zich vlak, maar zodra ik er spanning op zet trekt hij toch wat krom.

Net overigens wel succesvol zo'n kalibratiekubus geprint, klein en in het midden gaat het wel goed gelukkig. Afwijkingen in Y en Z van ca. 1% en in X nagenoeg afwezig. Dat geeft weer wat moed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 31-05 22:12
Zojuist maar eens een laser graveer kop besteld, ben benieuwd. In ieder geval weer iets om mee te klungelen.

Wel vanuit China (shipping vanuit Tsjechië) voor totaal 34 euro ipv 60 euro vanuit 123-3D.

We shall see!

[ Voor 34% gewijzigd door sanscorp op 24-04-2021 21:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sympa
Neem alsjeblieft ook een goede veiligheidsbril bij die laser-graveerkop. Lasers van 1 watt en zo zijn geen grapje. Een paar milliwatt is wat gebruikelijk (en veilig) is.
Bij mijn weten horen dat soort lasers in een afgesloten behuizing, met veiligheidsschakelaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Heb nu de afgelopen weken dat prints soms op willekeurige momenten stoppen met extruden...
Geen clog oid, kan de extruder nog makkelijk met de hand draaien en er komt gelijk plastic uit zonder probleem, de printer zet gewoon de extruder uit (daarom kan ik 'm dus ook mid-print met de hand draaien...)

Gebeurt bij steeds meer prints (vandaag bij alle zeven pogingen...) op willekeurige momenten (ene binnen 15 minuten, andere na 6 uur) op verschillende lagen (vanaf de 2de tot 74ste laag vandaag) dus allemaal willekeurig...
Printer lijkt niet te heet te worden, extruder stepper wordt totaal niet warm ook na 6 uur printen niet.

Drie keer de rol verwisseld met een andere, kort stukje PTFE (direct drive) vervangen, nozzle verwisseld, meerdere keren opnieuw door de slicer gegooit, meerdere verschillende objecten geprobeerd voor het geval daar een probleem in zat maar het is tot nu toe allemaal willekeurig.

Iemand enig idee wat nog verder te proberen, ik ben een beetje door de ideeen heen :+

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Is een laser van 500mw voor alleen zachthout. Had liever een iets stevigere gehad maar ga het gewoon meemaken voor 34 euro.

Bril is idd belangrijk en de printer gaat ook naar de schuur hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sympa
@RGAT, wel even belangrijk dat je zegt welke stepper drivers je hebt en welk board. TMC op een Creality-bord? Die kunnen in de beveiliging schieten bij sommige extreme bewegingen, en dat doen ze bijvoorbeeld meteen als je "linear advance" compileert in je Marlin.
Misschien heb je de extruder jerk of acceleration te hoog, misschien heb je retraction aan de hoge of snelle kant staan.
Of misschien staat de stroom wel te laag, als de stepper plots veel stroom trekt in vergelijking met "normaal" kan de driver uitschakelen. (Bij mij wordt de extruder stepper best wel warm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RGAT schreef op zondag 25 april 2021 @ 05:03:
Heb nu de afgelopen weken dat prints soms op willekeurige momenten stoppen met extruden...
Geen clog oid, kan de extruder nog makkelijk met de hand draaien en er komt gelijk plastic uit zonder probleem, de printer zet gewoon de extruder uit (daarom kan ik 'm dus ook mid-print met de hand draaien...)

Gebeurt bij steeds meer prints (vandaag bij alle zeven pogingen...) op willekeurige momenten (ene binnen 15 minuten, andere na 6 uur) op verschillende lagen (vanaf de 2de tot 74ste laag vandaag) dus allemaal willekeurig...
Printer lijkt niet te heet te worden, extruder stepper wordt totaal niet warm ook na 6 uur printen niet.

Drie keer de rol verwisseld met een andere, kort stukje PTFE (direct drive) vervangen, nozzle verwisseld, meerdere keren opnieuw door de slicer gegooit, meerdere verschillende objecten geprobeerd voor het geval daar een probleem in zat maar het is tot nu toe allemaal willekeurig.

Iemand enig idee wat nog verder te proberen, ik ben een beetje door de ideeen heen :+
Begrijp ik goed dat je printer wel verder gaat, maar er komt geen plastic meer uit?
En doet je extruder niets meer?

Dat je motoren niet warm/heet worden lijkt mij toch geen probleem, bij mij worden ze nooit heet tijdens het printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
smitae schreef op zondag 25 april 2021 @ 08:29:
[...]

Begrijp ik goed dat je printer wel verder gaat, maar er komt geen plastic meer uit?
En doet je extruder niets meer?

Dat je motoren niet warm/heet worden lijkt mij toch geen probleem, bij mij worden ze nooit heet tijdens het printen.
Inderdaad, de print loopt gewoon door maar de extruder wordt uit gezet...

En inderdaad geen probleem dat de stepper niet heet wordt, bedoel meer dat het niet komt door een overhitte stepper :)

Heb Cura opnieuw geinstalleerd, alle configuratie files verwijderd en default profiel voor de Ender 3 gebruikt en het gebeurt nog steeds...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RGAT schreef op zondag 25 april 2021 @ 10:49:
[...]

Inderdaad, de print loopt gewoon door maar de extruder wordt uit gezet...

En inderdaad geen probleem dat de stepper niet heet wordt, bedoel meer dat het niet komt door een overhitte stepper :)

Heb Cura opnieuw geinstalleerd, alle configuratie files verwijderd en default profiel voor de Ender 3 gebruikt en het gebeurt nog steeds...
En je extruder stopt er echt mee? Het is niet dat die staat te skippen ofzo? Zie je de extruder as b.v. wel nog draaien tijdens het printen? Maar als ik je vorige post lees doet de extruder gewoon niets meer, dus die krijgt blijkbaar gen stroom meer.

Geen simpel probleem, mogelijk ergens een losse connector tussen board en extruder motor (als die echt stil staat.) Kabelbreuk zou ook kunnen? Je zou de kabels eens door kunnen meten, moet je wel alles los halen.

Kan mij bijna niet voorstellen dat het in de cura zit. Voelt of er iets los zit / niet goed contact maakt, maar blijft een beetje gokken zo via de posts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
@RGAT Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn Tevo Tornado. Daar had ik een Marlin 2.0 Bugfix op gezet destijds. Mijn extruder stopte gewoon op een random punt van de print en vervolgens werd er dus niks meer geprint.

Na lang zoeken en diagnose stellen heb ik de nieuwste stable release van Marlin 2.0 er op gezet. Nooit meer problemen gehad. Het probleem kwam gewoon ineens want had de bugfix al een hele tijd draaien.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16-06 08:04
Kan dit niet komen door een stepperdriver die warm wordt of krijg je daar een foutmelding van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
smitae schreef op zondag 25 april 2021 @ 11:39:
[...]

En je extruder stopt er echt mee? Het is niet dat die staat te skippen ofzo? Zie je de extruder as b.v. wel nog draaien tijdens het printen? Maar als ik je vorige post lees doet de extruder gewoon niets meer, dus die krijgt blijkbaar gen stroom meer.

Geen simpel probleem, mogelijk ergens een losse connector tussen board en extruder motor (als die echt stil staat.) Kabelbreuk zou ook kunnen? Je zou de kabels eens door kunnen meten, moet je wel alles los halen.

Kan mij bijna niet voorstellen dat het in de cura zit. Voelt of er iets los zit / niet goed contact maakt, maar blijft een beetje gokken zo via de posts.
De extruder lijkt inderdaad echt uit te worden gezet, kan hem namelijk terwijl de printer door gaat met de hand draaien, staat dus geen stroom op.
Kabel en connector etc. zijn in orde, als ik de print namelijk stop op dat moment en gelijk een nieuwe start werkt de extruder gelijk weer (totdat het weer gebeurt).

@pwillemske Zie op reddit iets met het silent board in de ender 3 en S3D waar dit ook gebeurt, zal eens kijken of een firmware update het oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RGAT schreef op zondag 25 april 2021 @ 14:18:
[...]

De extruder lijkt inderdaad echt uit te worden gezet, kan hem namelijk terwijl de printer door gaat met de hand draaien, staat dus geen stroom op.
Kabel en connector etc. zijn in orde, als ik de print namelijk stop op dat moment en gelijk een nieuwe start werkt de extruder gelijk weer (totdat het weer gebeurt).

@pwillemske Zie op reddit iets met het silent board in de ender 3 en S3D waar dit ook gebeurt, zal eens kijken of een firmware update het oplost.
Als kabels en conrectoren verder oké zijn dan is idd een firmware flash een optie.
Kabelbreuk zou je moeten kunnen achter halen door tijdens het printen beetje te friemelen aan de kabel naar extruder, als alles blijft printen is de kabel verder in orde.

Laatste firmware update is natuurlijk altijd een goed idee, beetje bij blijven :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
Nieuwe firmware geflashed (1.0.1), print leek goed te gaan maar nu na 23 minuten precies hetzelfde.
Echter wil de printer nu daarna ook niet meer de extruder gebruiken, kan hem met de hand draaien (staat dus echt geen stroom op) maar de printer negeert de stepper volledig...

Als ik de printer uit zet en gelijk weer aan werkt de extruder gewoon weer, dus echt geen kabel/connector probleem...
Heatsinks van de stepper drivers worden ook niet schokkend heet...

I guess nieuw moederbord oid?...

Edit: derde firmware geprobeerd, bij een print werkt het tot nu toe behalve op een kant waar een hoek van 2.9 graden is, daar extrude de printer niet......
Voor en na die hoek gewoon weer wel...

[ Voor 39% gewijzigd door RGAT op 25-04-2021 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
RGAT schreef op zondag 25 april 2021 @ 15:46:
Nieuwe firmware geflashed (1.0.1), print leek goed te gaan maar nu na 23 minuten precies hetzelfde.
Echter wil de printer nu daarna ook niet meer de extruder gebruiken, kan hem met de hand draaien (staat dus echt geen stroom op) maar de printer negeert de stepper volledig...

Als ik de printer uit zet en gelijk weer aan werkt de extruder gewoon weer, dus echt geen kabel/connector probleem...
Heatsinks van de stepper drivers worden ook niet schokkend heet...

I guess nieuw moederbord oid?...
Heb je hem op het moederbord ook doorgemeten? Kabels en connectoren al gecontroleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sympa
@RGAT, is het een silent bord? Zo ja, dan is het een beknde mogelijkheid met die stepper drivers.
Ze staan in standalone mode dus de firmware heeft er geen vat op.
Je kan alleen zorgen dat er geen commando's komen waar die niet mee overwg kan.

Heb je de vRef gemeten? Hoe staat die? Bij te laag blijft ie lekker koel, maar de motor kan gaan skippen en de driver kan dan over de rooie gaan.
En hoe staat de Extruder Jerk en Acceleration? Zet die eens op lagere waarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensVerlaak
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16-06 07:43
Hallo medetweakers,

Ik heb last van een bug van mijn part fan, deze bedient zichzelf automatisch en luistert niet naar de percentages die ik zelf toe pas. Iemand een idee hoe ik deze bug kan verhelpen?

Ender 3 pro
SKR mini v2 bordje

Hij gaat ook niet aan met M106

[ Voor 13% gewijzigd door RensVerlaak op 25-04-2021 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
@sympa Inderdaad het 4.2.7 bord, heb de VREFs nagekeken, 1.1v voor XYZ en 1.09 voor de extruder.
De extruder stepper wordt niet warm dus niet teveel stroom maar hij mist ook geen steps, kan de VREF wel hoger zetten maar lijkt nog niet echt het probleem te zijn?

Heb nu met de slicer retraction op 0.5mm gezet, gaat nu al 28 minuten goed, 5 langer dan de vorige poging :/
Eerste laag worden er nog steeds stukken niet ge-extrude, geen idee waarom...

Edit: nvm 31 minuten en hij heeft de extruder weer uitgeschakeld...

[ Voor 7% gewijzigd door RGAT op 25-04-2021 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Laatste dagen enorm veel issues met de Z-as. Krijg de vinger er niet achter wat het is. Ondanks de BL-touch moet ik elke print de z-offset aanpassen, vaak een lostlatebde eerste laag, dus nogmaals aanpassen en opnieuw beginnen. Net zelfs opeens een gat tussen de lagen! 🥴 alsof hij opeens een te grote stap nam. De 3D smith firmware teruggezet, Ender eigen firmware getest, daar zit het hem niet in, overal het zelfde resultaat. Bed is handmatig geleveld, daarna een mesh gemaakt, de m420 lijn staat in de gcode. Je zou zeggen dat dan toch alles goed moet gaan, maar ik heb echt geen idee wat er mis gaat hier.

Vandaag wel 1 goede print gehad, cm of 9 hoog, foutloos! Maar nu wat klein werk, wat telkens opnieuw moet. 🥺

Iemand enig idee waar ik het moet zoeken? Want ik ben hem even helemaal kwijt geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 02-06 08:57
@RensVerlaak
Ik heb zelf een Duet3d bordje, ik had de fan op een verkeerde poort aangesloten, bijvoorbeeld FAN1 ipv FAN0 dan gaat de fan commando naar een verkeerde fan poort.

Misschien een idee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sympa
Bij mij stond die extruder op 1.39 volt, volgens het advies van 123-3d (maar dat is met 4.2.2 bord, 4.2.7 is hetzelfde lijkt het).
Als de motor kracht tekort komt gaat ie overslaan. Dat heb je eerder met lage vref. En als ie overslaat kan de driver zegen: dit gaat fout ik kap ermee. En dan staat je extruder dus stroomloos.

Hoe staan de E-jerk en de E-accel bij jou dan? Al dat te hoog staat kan ie het ook niet aan. Echt waar. Zelf meegemaakt toen ik toch "linear advance" had ingecompileerd. Extruder maakt 1 harde zwiep en ligt daarna stil.

Op te lossen met minder agressieve bewegingen (E-Jerk en E-Accel) en meer stroom door de motor zodat die meer aan kan. 1.09 is erg laag, ze hebben niet voor niets een extra grote motor op de extruder gezet.

(Bij te hoge stroom wordt de print te warm en kan ie uitschakelen. Bij te lage stroom gaat je stepper stilvallen als ie het druk krijgt).

Hier nog zo'n advies: http://support.th3dstudio...-boards-recommended-vref/
1.35-1.40 volt voor de standaard extruder.

[ Voor 13% gewijzigd door sympa op 25-04-2021 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
sympa schreef op zondag 25 april 2021 @ 19:05:
Bij mij stond die extruder op 1.39 volt, volgens het advies van 123-3d (maar dat is met 4.2.2 bord, 4.2.7 is hetzelfde lijkt het).
Als de motor kracht tekort komt gaat ie overslaan. Dat heb je eerder met lage vref. En als ie overslaat kan de driver zegen: dit gaat fout ik kap ermee. En dan staat je extruder dus stroomloos.

Hoe staan de E-jerk en de E-accel bij jou dan? Al dat te hoog staat kan ie het ook niet aan. Echt waar. Zelf meegemaakt toen ik toch "linear advance" had ingecompileerd. Extruder maakt 1 harde zwiep en ligt daarna stil.

Op te lossen met minder agressieve bewegingen (E-Jerk en E-Accel) en meer stroom door de motor zodat die meer aan kan. 1.09 is erg laag, ze hebben niet voor niets een extra grote motor op de extruder gezet.

(Bij te hoge stroom wordt de print te warm en kan ie uitschakelen. Bij te lage stroom gaat je stepper stilvallen als ie het druk krijgt).

Hier nog zo'n advies: http://support.th3dstudio...-boards-recommended-vref/
1.35-1.40 volt voor de standaard extruder.
Ik heb de vref voor de extruder nu op 1.37 gezet, vanaf microsd printen geeft hetzelfde probleem, vanaf pc vanuit Cura met alles 'acceleration' en 'jerk' op het laagste wat Cura mij liet instellen om te kijken of er iets veranderd (behalve de nu 2x langere printtijd) exact hetzelfde.

Het wordt nu wel redelijk betrouwbaar: het gebeurt nu vrijwel elke keer aan het einde van de eerste laag waar het eerst meerdere lagen duurde (en eergisteren tot 15CM twee keer een hele print perfect)...
Ik kan vanuit Cura de jerk en accel niet lager zetten, kan nog kijken om de Gcode zelf aan te passen maar een print van een uurtje duurt hiermee nu al 2:24 dus denk dat het laag genoeg staat :+
Ik kan de vref nog hoger gooien maar snap niet waarom het nu een probleem zou zijn, het heeft maanden lang perfect gewerkt, stond perfect afgesteld en heeft prints tot 94 uur lang prachtig geprint zonder ooit hier een probleem mee te hebben, er is niks veranderd voordat het begon...

Ik kan zonder probleem de heatsinks aanraken, dus ook geen overhitte drivers, steppers etc.
Jerk staat nu op 4mm/s en accel op 100mm/s2, lager laat Cura niet toe...

Wat mij betreft zet ik Accel en Jerk op 0.1mm/s als er maar eindelijk 1 werkende print uit komt zodat ik weet dat het moederbord niet gewoon kapot is (aan het gaan?), alleen even uitvogelen hoe...

Edit: Na wat zoeken de enable pin van de extruder gevonden, die blijft keurig laag tijdens de print dus lijkt me geen firmware issue maar gewoon een brakke driver.
Nu wel met de laatste print inderdaad een moment waar midden in een lijn de extruder ineens >50 stappen door elkaar mist alsof de driver ineens 'vol gas' geeft, daarna werkt de extruder niet meer tijdens de print.
Dus inderdaad de driver die een hoop stappen mist en het dan op geeft, geen idee waarom die ineens zoveel stappen mist, midden in een rustige lijn lijkt de extruder ineens een kwartslag te willen draaien wat natuurlijk niet kan.

Edit2: Het gaat nu 'al' 58 minuten goed *O* Geen idee waarom, had een print gestart om te zien op welk moment het exact mis gaat en was de printer vergeten :') Misschien is de printer gewoon nerveus als ik er naast zit...

[ Voor 13% gewijzigd door RGAT op 26-04-2021 02:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
Vanaf mijn moederbord komt regelmatig een enorm krakend geluid, alsof er een hardeschijf aan het opspinnen is. Wat kan dat zijn en kan dat kwaad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Je moederbord bevat heen bewegende delen.

Is het geen geknetter wat je hoort en dus een slechte connectie?

Ik zou dat eerst fysiek nakijken, evt. kabeleind op (laten) knijpen.

Het enige wat dan nog beweegt en evt. aan kan lopen is je fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-06 07:31

Sebazzz

3dp

Even een BTT SKR CR6 bord in mijn Creality CR-10 Smart gestopt 8) Nu kan ik eindelijk printen én slapen.

Om nog een printer in 2021 uit te brengen zonder stille drivers... pfff.

[ Voor 26% gewijzigd door Sebazzz op 25-04-2021 23:27 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-06 13:15
Aanstaande woensdag komt mijn Ender 3 V2. Ik ben totaal nieuw met 3D printen, dus ik vind het spannend.
Ik heb al diverse dingen gelezen, maar zijn er hier nog tips, tricks and dergelijke waar ik rekening mee moet houden?

Ik heb vooral gekeken naar welke printer goed uit de verf komt. Maar alle instellingen en dergelijke gaat mij de pet nog boven.

NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvinke
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:04
SacreBleu schreef op maandag 26 april 2021 @ 08:19:
Aanstaande woensdag komt mijn Ender 3 V2. Ik ben totaal nieuw met 3D printen, dus ik vind het spannend.
Ik heb al diverse dingen gelezen, maar zijn er hier nog tips, tricks and dergelijke waar ik rekening mee moet houden?

Ik heb vooral gekeken naar welke printer goed uit de verf komt. Maar alle instellingen en dergelijke gaat mij de pet nog boven.
Voor het in elkaar zetten is het handig om even een filmpje te volgen. Makkelijker dan de omschrijving van Creality, en er zitten wat handige tips om alles netjes recht te krijgen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

1: Level je bed!
2: Level je bed!
3: Level je bed!
4: 100% zeker dat je bed goed staat? Level het anders even
5: 1e halve rol filament kun je afschrijven op testen en mislukte prints (meestal door een bed level issue)

:+ Dus neem de tijd, verwacht niet meteen een mooi beeldje voor in de woonkamer te printen.
Begin met simpele dingen, en had ik al gezegd dat je goed om je bed level moet denken?

Vooral: VEEL PLEZIER!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vullisbak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-05 07:28
De enige tip die ik kan geven is je niet gek te laten maken door alle aanpassingen die je het en der leest. Deze kunnen helpen, maar zijn zeker niet altijd meteen nodig.

Uit de doos is de Ender3 v2 een goede printer en kan zonder aanpassingen goede prints maken. Afstelling is bij alle printers heel belangrijk en iets waar je de tijd voor moet nemen. Ondanks dat je (natuurlijk) zo snel mogelijk je eerste print wilt starten, doe je jezelf veel plezier om te zorgen dat alles goed uitgelijnd is en afgesteld.
Een site die hierbij kan helpen is https://teachingtechyt.github.io/calibration.html

Veel plezier alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
sanscorp schreef op zondag 25 april 2021 @ 21:06:
Je moederbord bevat heen bewegende delen.

Is het geen geknetter wat je hoort en dus een slechte connectie?

Ik zou dat eerst fysiek nakijken, evt. kabeleind op (laten) knijpen.

Het enige wat dan nog beweegt en evt. aan kan lopen is je fan.
Ik heb wel wat lopen sjorren aan de schakelaar van de Z-as. Ik ga hem vanavond eens openschroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AteGjalt

Neem de tijd met het in elkaar zetten en zorg dat je bed goed geleveld en schoon is.
Als je dat doet kan je in principe meteen aan de slag, is mij iig wel gelukt.
Instellingen van de slicer ed leer je met tijd en experimenteren wel, zou niet de creality slicer gebruiken maar Cura oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
Bedankt voor jullie reacties!

Volgens mij is de BLtouch sensor geen overbodige luxe, uiteindelijk.
Ik wil eerst het toestel goed leren te gebruiken voordat ik er allerlei dingen aan gaat veranderen, ook al is dat om het gebruiksgemak.

Ik heb twee rollen filament van 1KG besteld, dus ik zal er rekening mee houden dat ik daar snel doorheen ben.

Hebben mensen ook ervaring met het printen van filament waarin houtdeeltjes zitten? Is het merk van 123-3Dprinter voldoenden?
Ik moest hier ook een andere nozzle voor halen, want je hebt minimaal een .5 nozzle nodig, en de Ender komt met een .4 nozzle.

Genoeg nog om mee te experimenteren. Ik ben benieuwd hoeveel upgrades ik voor het ding zelf kan printen. Dat lijkt me nog het leukste.

NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SacreBleu schreef op maandag 26 april 2021 @ 11:17:
Ik ben benieuwd hoeveel upgrades ik voor het ding zelf kan printen. Dat lijkt me nog het leukste.
Filament geleider voor boven, houder voor de spatel, houder voor je tang. Dan ben je wel klaar met upgrades printen. Eventueel nog een bltouch mount, maar ben er zelf nog niet uit of bltouch een verademing of een extra hel is 🙄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
Ik ben benieuwd. Heb niet echt een doel voor het apparaat. Anders dan dat ik een tech liefhebber ben en alles wel interessant vindt.

De schoonmoeder had ik al een eierenhouder in spiraal beloofd. Dus dat zal een van de eerste prints zijn. Samen met benchy.

Ik zal zelf te denken aan kabelgeleiders. En wallmounts voor diverse apparatuur. Wordt een heel avontuur. Volgende week de vakantie waarschijnlijk doorbrengen met dat apparaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vullisbak
Volgens mij is de BLtouch sensor geen overbodige luxe, uiteindelijk.
BLTouch is een leuke toevoeging, maar neemt niet weg dat je zelf wel de afstand van de hotend tot je printbed goed moet kunnen zetten. Om het te laten werken zul je naast het sleutelwerk ook andere firmware moeten flashen op de printer (die soms ook niet helemaal plug-and-play is). En daarna nog start gcode in de slicer aanpassen... Iets wat ik zou uitstellen totdat je zeker weet dat je huidige printer goed in/afgesteld is, zodat je niet aan 10 knoppen tegelijk aan het draaien bent en niet meer weet welke de problemen veroorzaakt.
[b]SacreBleu in "[3D Printer] Creality Ender ervaringen"Ik wil eerst het toestel goed leren te gebruiken voordat ik er allerlei dingen aan gaat veranderen, ook al is dat om het gebruiksgemak.
Een van de zaken waar je nu als voorpret al naar zou kunnen gaan kijken is Octoprint. Hoef je niet voor aan de printer zelf te sleutelen, maar maakt je leven net een beetje makkelijker omdat je niet met SD kaartjes hoeft te kruien tussen je computer en de printer.

Enige catch die daarin zit is de USB kabel tussen de computer of sbc. Daarvan moet je zorgen dat de positieve draad onderbroken wordt, omdat anders de computer/sbc je printer van stroom gaat voorzien via de usb-kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Jesse- schreef op maandag 26 april 2021 @ 08:33:
[...]

Ik heb wel wat lopen sjorren aan de schakelaar van de Z-as. Ik ga hem vanavond eens openschroeven.
De schakelaar van de Z stop gaat niet zo'n geluid maken.

Eerder hotend, heated bed of van psu naar mainboard.

Maar goed vermoed eerder een draadje tegen de fan aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vullisbak
Als non-destructive verbetering van je printer zou je deze filament geleider kunnen printen:
Filament roller guide: https://www.thingiverse.com/thing:3052488

Zorgde bij mij voor een veel soepelere afrol van mijn filament.
Zeker gecombineerd met deze filament spoel houder: https://www.thingiverse.com/thing:3209211
(al zijn daar veel andere oplossingen voor)

Deze vereisen een paar lagertjes, maar die zijn redelijk makkelijk te krijgen.

En redelijk vers van de pers ook nog wat huiswerk over het nut van een 3D Benchy voor je troubleshooting/afstelling:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-06 14:13

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Demo schreef op maandag 19 april 2021 @ 17:47:
Vandaag tweemaal geprobeerd dit dingetje te printen met PETG. De eerste keer was het deel op de support (waar de BLTouch op geschroefd wordt) een beetje gewarpt, dus ik besloot een tweede poging te doen met een ander merk filament. Dat werd een nog veel groter drama, op de één of andere manier is het uiteinde wel een halve centimeter van de support af gekomen :X waardoor er een grote spaghetti-zooi ontstaan is en de stukjes los filament tot wel 20 cm van de printer af lagen?!
Hebben anderen ook die ervaring met PETG? Ik heb altijd wel *iets* warping met het spul, maar dat is dan een halve millimeter op een afstand van 10 cm ofzo..
Dit weekend wat tijd in de printer kunnen steken. Het zelfde ding met PLA printen begon ook te warpen, terwijl ik met PLA altijd probleemloos heb kunnen printen. Ander BLTouch steuntje opgezocht, gesliced, dat werd na 40-50 lagen ook een bende en op een keer stopte de flow zelfs helemaal :? Bang dat ik een verstopte nozzle had, maar een oude gcode van een temperatuur-torentje printte probleemloos.
Conclusie: iets met de slicer. Mijn PC weer eens op Windows geboot (zat in mijn Linux dualboot) en de vervloekte onderdelen met mijn zorgvuldig geconfigureerde profielen gesliced en geprint. Inmiddels zit ik op 90% van de print en het ziet er weer uit zoals ik gewend ben :D Ik had het idee dat ik het profiel redelijk gelijk geconfigureerd had, maar blijkbaar zat er dus toch ergens een behoorlijke fout in als het zulke gigantische issues kan veroorzaken.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVog
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 31-03 18:23
Ik wil eerst het toestel goed leren te gebruiken voordat ik er allerlei dingen aan gaat veranderen, ook al is dat om het gebruiksgemak.
Ik heb ook net een Ender3v2. Printen begint al bijna gemakkelijk te worden. Wel veel tijd besteed aan: bed leveling😎.
Ik heb als eerste mod andere bedveren gemonteerd. Die maakten deel uit van een setje met een aluminium cold end.
Van die veren heb ik het idee dat het wel wat meer gemak en reproduceerbaarheid geeft met levelen. De extruder zit er nu net op. Kan nog niet zien of dit nu veel helpt, de resultaten met de oorspronkelijke extruder waren best goed.
Wel wat gedoe met koeling van het moederbord. Daar moet ik nog wat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranjo
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04:40
Hebben mensen ook ervaring met het printen van filament waarin houtdeeltjes zitten? Is het merk van 123-3Dprinter voldoenden?
Ik moest hier ook een andere nozzle voor halen, want je hebt minimaal een .5 nozzle nodig, en de Ender komt met een .4 nozzle.
Ik heb met de Woodfill van Colorfabb geprint. Heel leuk om mee te printen en ik vind het resultaat erg mooi. Je moet er moeite voor doen om te zien dat het een 3d print is. En soms lijken de lijnen eerder op een nerf in het hout dan dat het geprinte lagen zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aa-zi3ROjXwFmFlyxofa4Je6v6Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JlBgTg70fvxVklHNZ8ZnIHCy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j3ZxY8n-odbMp6OZYAq9T5DB9vE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yKeiMie9hOaWJ8h5DnQenU80.jpg?f=fotoalbum_tile

(dit uiltje is in verschillende vormen te vinden op Thingiverse, een handige truc om je echtgenoot blij te maken en zo wat filament cadeau te krijgen :> )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensVerlaak
kmichael schreef op zondag 25 april 2021 @ 18:23:
@RensVerlaak
Ik heb zelf een Duet3d bordje, ik had de fan op een verkeerde poort aangesloten, bijvoorbeeld FAN1 ipv FAN0 dan gaat de fan commando naar een verkeerde fan poort.

Misschien een idee :)
Dit heb ik zojuist geprobeerd maar dit verhelpt niet mijn probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensVerlaak
Zou het kunnen door een "jumper" (als ik het goed heb verwoord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zamoraak
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-06 20:58
Vullisbak schreef op maandag 26 april 2021 @ 11:57:
[...]

BLTouch is een leuke toevoeging, maar neemt niet weg dat je zelf wel de afstand van de hotend tot je printbed goed moet kunnen zetten. Om het te laten werken zul je naast het sleutelwerk ook andere firmware moeten flashen op de printer (die soms ook niet helemaal plug-and-play is). En daarna nog start gcode in de slicer aanpassen... Iets wat ik zou uitstellen totdat je zeker weet dat je huidige printer goed in/afgesteld is, zodat je niet aan 10 knoppen tegelijk aan het draaien bent en niet meer weet welke de problemen veroorzaakt.

[...]

Een van de zaken waar je nu als voorpret al naar zou kunnen gaan kijken is Octoprint. Hoef je niet voor aan de printer zelf te sleutelen, maar maakt je leven net een beetje makkelijker omdat je niet met SD kaartjes hoeft te kruien tussen je computer en de printer.

Enige catch die daarin zit is de USB kabel tussen de computer of sbc. Daarvan moet je zorgen dat de positieve draad onderbroken wordt, omdat anders de computer/sbc je printer van stroom gaat voorzien via de usb-kabel.
Bijkomend voordeel van Octoprint i.c.m. de BLTouch is dat je je bed goed kan levelen. Er is een plugin voor Octoprint waarmee je een grid af en touchdowns maakt met de BLTouch waarna er een visualisatie gemaakt wordt. Ookal meet de BLTouch voor iedere print het bed en corigeert de firmware hiervoor, het blijft een beter resultaat geven als je bed wel recht is :)

Ik heb zelf de pi voorzien van 5V door een step-down printje te hangen tussen 24V van de voeding en een usb-c kabel. Belangrijk is wel om een step-down boardje te kopen die 3A aankan, en er heatsinks op te zetten, anders wordt dat printje wel iets te warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GewoonDennis
Dit wil ik printen maar wat ik ook instel, het blijft lelijk worden (veel mm/s, weinig mm/s, 180gr/210gr pla, met/zonder support etc) zodra ‘ie de volgende laag print op die pootjes, drukt ie de boel gewoon in (heb het gefilmd je ziet de laag eronder gewoon weer “vloeien”)

Enig idee wat ik nog zou kunnen veranderen? (Boogjes los plat printen en dan lijmen is geen optie haha)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dDnlXJCuiilY3K9jYYEraW-jJ80=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Aokd8505ToItPSqfe3y2oqm5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iDaniel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-03 21:36
De tijd per laag is veel te kort lijkt me. Daardoor hebben de lagen niet genoeg tijd om af te koelen en blijven de bovenste paar vloeibaar.

Probeer er eens twee tegelijk te printen, aan weerszijden van de build plate. Zet dan ook z-hop aan (op zeg 0.6mm o.i.d.) als je dat nog niet aan hebt staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.wjca
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 05-06 11:26
Hoi Allemaal,

Zo goed als het ging tijd gestoken in het BLtouch verhaal.

Hardware/Software en zo:
Ender 3 Pro
Bigtreetech Skr Mini E3 V2.0 Besturingskaart TMC2209 Driver + TFT35 E3 V3.0 Touch
Raspberry Pi 4 Model B - 2GB met Octoprint
BLTouch
Ultimaker Cura 4.7.1

Goed veel gekeken en gelezen
Dus heb ik Software geïnstalleerd namelijk Visio Studio Code 1.55.2
Dit naar aanleiding van de volgende Youtube film:
YouTube: Updated Marlin firmware setup guide - VS Code and Auto Build Marlin

en ook BLTouch verhaal op Youtube:
YouTube: BLtouch for any 3D printer - Comprehensive step by step guide

Firmware is https://github.com/MarlinFirmware/Marlin/tree/bugfix-2.0.x

Ik heb me BLtouch in de Z_Probe aansluiting op het SKR bordje gedaan, ook de Z_Stop (dus deze niet apart) ik heb ook gelet op de draadkleur volgorde en aangepast

Maar als ik dan de firmware heb geupdate volgens het principe verteld in:
Werkt het niet naar behoren, of ik kijk over iets heen maar heb echt alles gedaan.
Enigste (wel eerlijk zijn) wat ik niet heb verander is Z_MIN_PROBE_PIN deze staat bij mij op 32 (Default) ik kom er namelijk niet echt uit welke Pin ik nu precies moet gebruiken.

Heb natuurlijk een handmatige bed levelling gedaan.

Het resultaat is dat de BL touch wel wordt gevonden maar, bed levelling doet hij alleen Z_home zeg maar en verder niks.

Kleine notitie in het aanpassen van de configuration bestanden heb ik ook het Z offset Wizard verhaal aangezet wat best handig was met het bepalen van het verschil Nozzle en Probe (-3.61)

Nu had ik verder gelezen/gezocht en kwam op https://linsomniac.gitlab...skr-v2_0-bltouch-upgrade/ en dan terecht op https://github.com/bigtre...tree/master/firmware/V2.0
Ik heb toen de firmware-bltouch.bin gedownload en deze op de machine gezet.
Nu doet het Bed Level programma wel.
(Alleen wat dan het verschil tussen dit bestand en mijn eerdere poging is, durf ik niet te zeggen)

Natuurlijk heb ik ook Octoprint aan het werk gezet met plugin Bed Visualizer.
Volgende code toegevoegd:
G28
M155 S30
@BEDLEVELVISUALIZER
G29 T
M155 S3
en een mesh gemaakt.
Het resultaat doet me denken aan een maan landschap met bergen en dalen zo diep dat me printer er in zal verdwijnen .
Niet echt geslaagd.

Ook als ik dan even probeer een firstlayer test te doen, is het resultaat totaal niet goed.

grote vraag is dus waar ga ik de mist in, lees ik of kijk ik iets over het hoofd of zijn er nog meer goede tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 03-04 14:50
mr.wjca schreef op woensdag 28 april 2021 @ 11:12:
Hoi Allemaal,

Zo goed als het ging tijd gestoken in het BLtouch verhaal.

Hardware/Software en zo:
Ender 3 Pro
Bigtreetech Skr Mini E3 V2.0 Besturingskaart TMC2209 Driver + TFT35 E3 V3.0 Touch
Raspberry Pi 4 Model B - 2GB met Octoprint
BLTouch
Ultimaker Cura 4.7.1

Goed veel gekeken en gelezen
Dus heb ik Software geïnstalleerd namelijk Visio Studio Code 1.55.2
Dit naar aanleiding van de volgende Youtube film:
YouTube: Updated Marlin firmware setup guide - VS Code and Auto Build Marlin

en ook BLTouch verhaal op Youtube:

Firmware is https://github.com/MarlinFirmware/Marlin/tree/bugfix-2.0.x

Ik heb me BLtouch in de Z_Probe aansluiting op het SKR bordje gedaan, ook de Z_Stop (dus deze niet apart) ik heb ook gelet op de draadkleur volgorde en aangepast

Maar als ik dan de firmware heb geupdate volgens het principe verteld in:
Werkt het niet naar behoren, of ik kijk over iets heen maar heb echt alles gedaan.
Enigste (wel eerlijk zijn) wat ik niet heb verander is Z_MIN_PROBE_PIN deze staat bij mij op 32 (Default) ik kom er namelijk niet echt uit welke Pin ik nu precies moet gebruiken.

Heb natuurlijk een handmatige bed levelling gedaan.

Het resultaat is dat de BL touch wel wordt gevonden maar, bed levelling doet hij alleen Z_home zeg maar en verder niks.

Kleine notitie in het aanpassen van de configuration bestanden heb ik ook het Z offset Wizard verhaal aangezet wat best handig was met het bepalen van het verschil Nozzle en Probe (-3.61)

Nu had ik verder gelezen/gezocht en kwam op https://linsomniac.gitlab...skr-v2_0-bltouch-upgrade/ en dan terecht op https://github.com/bigtre...tree/master/firmware/V2.0
Ik heb toen de firmware-bltouch.bin gedownload en deze op de machine gezet.
Nu doet het Bed Level programma wel.
(Alleen wat dan het verschil tussen dit bestand en mijn eerdere poging is, durf ik niet te zeggen)

Natuurlijk heb ik ook Octoprint aan het werk gezet met plugin Bed Visualizer.
Volgende code toegevoegd:
G28
M155 S30
@BEDLEVELVISUALIZER
G29 T
M155 S3
en een mesh gemaakt.
Het resultaat doet me denken aan een maan landschap met bergen en dalen zo diep dat me printer er in zal verdwijnen .
Niet echt geslaagd.

Ook als ik dan even probeer een firstlayer test te doen, is het resultaat totaal niet goed.

grote vraag is dus waar ga ik de mist in, lees ik of kijk ik iets over het hoofd of zijn er nog meer goede tips?
Heeft de SKR Mini E3 V2 geen dedicated poort voor de BLTouch? Zou op de github van het SKR bordje moeten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.wjca
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 05-06 11:26
Ammo123 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 13:50:
[...]

Heeft de SKR Mini E3 V2 geen dedicated poort voor de BLTouch? Zou op de github van het SKR bordje moeten staan.
Als ik het allemaal correct heb begrepen is dat de Z-Probe poort (5 pins)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ammo123
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 03-04 14:50
mr.wjca schreef op woensdag 28 april 2021 @ 13:53:
[...]

Als ik het allemaal correct heb begrepen is dat de Z-Probe poort (5 pins)
Ah inderdaad, ik had verkeerd gelezen, ik las Z-stop in plaats van Z-probe. Excuus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensVerlaak
Ik heb een probleem met mijn LCD scherm van mijn ender 3 pro.
Terwijl de printer aanstond heb ik de kabel van mijn lcd eruit gehaald en terug in gezet. Echter geeft deze nu geen beeld meer en licht het alleen op, wie weet wat er mis kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:30

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Heb je de kabel in de juiste poort gestoken?

Edit: uit mijn hoofd is ext3 de juiste poort. Evt na het opnieuw inpluggen de printer power cyclen?

[ Voor 53% gewijzigd door Yukkie op 29-04-2021 18:50 ]

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensVerlaak
Yukkie schreef op donderdag 29 april 2021 @ 18:48:
Heb je de kabel in de juiste poort gestoken?
Ja, die grote lcd kabel kan nergens anders indoen bij de bigtreetech SKR mini v2 boardje

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RensVerlaak schreef op donderdag 29 april 2021 @ 18:44:
Ik heb een probleem met mijn LCD scherm van mijn ender 3 pro.
Terwijl de printer aanstond heb ik de kabel van mijn lcd eruit gehaald en terug in gezet. Echter geeft deze nu geen beeld meer en licht het alleen op, wie weet wat er mis kan zijn?
Vraag mij af waarom je deze eraf haalt als de printer aanstaat >:)
Dat soort handelingen nooit doen als er stroom op staat, sluiting is zo gemaakt.

Zit de kabel ook nog goed vast aan het scherm zelf?
Toevallig niet iets anders op het board ook losgegaan tijdens de handeling.

Denk dat het enige wat je kunt proberen is een keer nieuwe firmware in de hoop dat dit iets oplost. Anders denk ik dat het board de handeling niet heeft overleefd.

Zijn wel topic te vinden maar gaan natuurlijk meer over dat deze direct geen beeld hebben. Maar goed je kunt altijd wat stappen uittesten en wie weet.
https://www.reddit.com/r/...en_on_new_skr_mini_e3_v2/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensVerlaak
MikeOO schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 07:21:
[...]

Vraag mij af waarom je deze eraf haalt als de printer aanstaat >:)
Dat soort handelingen nooit doen als er stroom op staat, sluiting is zo gemaakt.

Zit de kabel ook nog goed vast aan het scherm zelf?
Toevallig niet iets anders op het board ook losgegaan tijdens de handeling.

Denk dat het enige wat je kunt proberen is een keer nieuwe firmware in de hoop dat dit iets oplost. Anders denk ik dat het board de handeling niet heeft overleefd.

Zijn wel topic te vinden maar gaan natuurlijk meer over dat deze direct geen beeld hebben. Maar goed je kunt altijd wat stappen uittesten en wie weet.
https://www.reddit.com/r/...en_on_new_skr_mini_e3_v2/
Het was een ongelukje wat niet zo heel slim was, echter heb ik alles open liggen aangezien ik recent een fan upgrade heb uitgevoerd. De firmware opnieuw flashen heb ik al gedaan maar helaas zonder resultaat. Ik zal de trucjes eens proberen die je stuurde, bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evertt
Hopelijk is mij probleem verholpen met de usb verbinding probleem van de Octoprint.
Heb alle kabels opnieuw aangesloten en de USB naar de printer op poort 1 aangesloten.
Aantal prints uit gevoerd en geen problemen. Waarschijnlijk een kabel wat scheef zat.

Heb de glas plaat omgedraaid print stuken beter.
Ben nu aan het kijken voor een spiegel te plaatsen en op maat te snijden.

Ik ben zelf super blij dat na elke prints de rpi na 110 graden automatisch uitgaat en de relais uitzet waar de printer op aangesloten staat. Niet meer hoeven na te denken om de printer uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Laser module is binnen, nu maar even kijken hoe ik hem met een hero me gen 6 i.c.m. een E3D V6 hotend ga monteren. Gok dat het tyrips worden.

Ben benieuwd naar de kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-06 15:57
sanscorp schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 18:06:
Laser module is binnen, nu maar even kijken hoe ik hem met een hero me gen 6 i.c.m. een E3D V6 hotend ga monteren. Gok dat het tyrips worden.

Ben benieuwd naar de kwaliteit.
Dit https://www.thingiverse.com/thing:3369444 zou ook een optie zijn

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Die werkt alleen niet i.c.m. de Hero Me mount voor de E3D volgens mij.

Zelf helaas nog niet bekwaam genoeg om een adapterplaat te maken die nog naast de bltouch zou kunnen.
Pagina: 1 ... 117 ... 172 Laatste

Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.

Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie