sympa schreef op zondag 25 april 2021 @ 19:05:
Bij mij stond die extruder op 1.39 volt, volgens het advies van 123-3d (maar dat is met 4.2.2 bord, 4.2.7 is hetzelfde lijkt het).
Als de motor kracht tekort komt gaat ie overslaan. Dat heb je eerder met lage vref. En als ie overslaat kan de driver zegen: dit gaat fout ik kap ermee. En dan staat je extruder dus stroomloos.
Hoe staan de E-jerk en de E-accel bij jou dan? Al dat te hoog staat kan ie het ook niet aan. Echt waar. Zelf meegemaakt toen ik toch "linear advance" had ingecompileerd. Extruder maakt 1 harde zwiep en ligt daarna stil.
Op te lossen met minder agressieve bewegingen (E-Jerk en E-Accel) en meer stroom door de motor zodat die meer aan kan. 1.09 is erg laag, ze hebben niet voor niets een extra grote motor op de extruder gezet.
(Bij te hoge stroom wordt de print te warm en kan ie uitschakelen. Bij te lage stroom gaat je stepper stilvallen als ie het druk krijgt).
Hier nog zo'n advies:
http://support.th3dstudio...-boards-recommended-vref/
1.35-1.40 volt voor de standaard extruder.
Ik heb de vref voor de extruder nu op 1.37 gezet, vanaf microsd printen geeft hetzelfde probleem, vanaf pc vanuit Cura met alles 'acceleration' en 'jerk' op het laagste wat Cura mij liet instellen om te kijken of er iets veranderd (behalve de nu 2x langere printtijd) exact hetzelfde.
Het wordt nu wel redelijk betrouwbaar: het gebeurt nu vrijwel elke keer aan het einde van de eerste laag waar het eerst meerdere lagen duurde (en eergisteren tot 15CM twee keer een hele print perfect)...
Ik kan vanuit Cura de jerk en accel niet lager zetten, kan nog kijken om de Gcode zelf aan te passen maar een print van een uurtje duurt hiermee nu al 2:24 dus denk dat het laag genoeg staat

Ik kan de vref nog hoger gooien maar snap niet waarom het nu een probleem zou zijn, het heeft maanden lang perfect gewerkt, stond perfect afgesteld en heeft prints tot 94 uur lang prachtig geprint zonder ooit hier een probleem mee te hebben, er is niks veranderd voordat het begon...
Ik kan zonder probleem de heatsinks aanraken, dus ook geen overhitte drivers, steppers etc.
Jerk staat nu op 4mm/s en accel op 100mm/s2, lager laat Cura niet toe...
Wat mij betreft zet ik Accel en Jerk op 0.1mm/s als er maar eindelijk 1 werkende print uit komt zodat ik weet dat het moederbord niet gewoon kapot is (aan het gaan?), alleen even uitvogelen hoe...
Edit: Na wat zoeken de enable pin van de extruder gevonden, die blijft keurig laag tijdens de print dus lijkt me geen firmware issue maar gewoon een brakke driver.
Nu wel met de laatste print inderdaad een moment waar midden in een lijn de extruder ineens >50 stappen door elkaar mist alsof de driver ineens 'vol gas' geeft, daarna werkt de extruder niet meer tijdens de print.
Dus inderdaad de driver die een hoop stappen mist en het dan op geeft, geen idee waarom die ineens zoveel stappen mist, midden in een rustige lijn lijkt de extruder ineens een kwartslag te willen draaien wat natuurlijk niet kan.
Edit2: Het gaat nu 'al' 58 minuten goed

Geen idee waarom, had een print gestart om te zien op welk moment het exact mis gaat en was de printer vergeten

Misschien is de printer gewoon nerveus als ik er naast zit...
[
Voor 13% gewijzigd door
RGAT op 26-04-2021 02:38
]
Fixing things to the breaking point...