Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 04-10 22:10
Deze man sluit al ze fans op 1 buck aan vanuit de PSU.
YouTube: Ender 3 V2 - Print Silently and 4X Faster! (Step-By-Step Guide)

Wel gave upgrade trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAC.Apple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06-10 16:42
een weekje terug berichtte ik over ineens vastlopende filaments. Ben nog steeds bezig dit op te lossen. Jullie ideeën zijn welkom!

Wat heb ik gedaan tot nog toe:
- nozzle verwisseld
- capricorn tube geinstalleerd
- metalen feeder geinstalleerd
- PLA+ en gewoon PLA van eSun uitgeprobeerd
- gewone PLA op lagere temps geprint (190)
- PLA+ op hogere temps geprint

Resultaat in alle genoemde bovenstaande situaties:
- prints die na ruim een uur to twee uur vast lopen. Filament lijkt inderdaad in de nozzle vast te kopen oid. Maar als ik nu het filament terug haal zie ik geen verdikkingen meer.
- korte prints tot 2 uur hebben extreme stringing

Mijn volgende stappen (en hier zijn jullie ideeën welkom):
- nog maar eens de nozzle en bowden tube goed installeren??
- nieuw filament bestellen en uitproberen?

Wat ik zo vreemd vindt, is het feit dat ik out of the box 2 maanden lekker heb kunnen printen (en hij prints echt elke dag 12+ uur). Ineens met een nieuwe rol PLA+ van eSun is het misgegaan. Dat is het moment dat ie begon vast te lopen en stringing te krijgen.
Sindsdien ook met 'oude' rollen filament die voorheen prima printen hetzelfde vastlopende resultaat...

M1 or not to M1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
MAC.Apple schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 11:19:
een weekje terug berichtte ik over ineens vastlopende filaments. Ben nog steeds bezig dit op te lossen. Jullie ideeën zijn welkom!

- nozzle verwisseld

- prints die na ruim een uur to twee uur vast lopen. Filament lijkt inderdaad in de nozzle vast te kopen oid. Maar als ik nu het filament terug haal zie ik geen verdikkingen meer.

Wat ik zo vreemd vindt, is het feit dat ik out of the box 2 maanden lekker heb kunnen printen (en hij prints echt elke dag 12+ uur). Ineens met een nieuwe rol PLA+ van eSun is het misgegaan. Dat is het moment dat ie begon vast te lopen en stringing te krijgen.
Sindsdien ook met 'oude' rollen filament die voorheen prima printen hetzelfde vastlopende resultaat...
Slipt je feeder misschien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lexvanas
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 27-09 18:05

- nozzle verwisseld

Hoe bewaar je je rollen filament? Ik bewaar de rol die in gebruik is erg slecht (betere filamenthouder staat op de planning) en merk na een tijdje gedeeltelijk dezelfde problemen als jij, vooral veel stringing.
Bij mij heeft dat sowieso met vocht te maken, dus je zou nog kunnen proberen om je filament te drogen.

Niet toevallig ook tegelijk een update van je slicer gehad, waardoor opgeslagen instellingen zijn veranderd/verdwenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

- nozzle verwisseld

Stringing is direct gevolg van vastlopen denk ik. Je retraction helpt dan niet meer om string te voorkomen.
Wel vreemd dat je geen verdikking ziet.

Mogelijk een idee om een temp tower te printen? In elk geval de beste temp voor je PLA zien te vinden.
Niet iets met je hot-end koeling, waardoor je last hebt heat-creep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAC.Apple
lexvanas schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 12:15:
[...]

Hoe bewaar je je rollen filament? Ik bewaar de rol die in gebruik is erg slecht (betere filamenthouder staat op de planning) en merk na een tijdje gedeeltelijk dezelfde problemen als jij, vooral veel stringing.
Bij mij heeft dat sowieso met vocht te maken, dus je zou nog kunnen proberen om je filament te drogen.

Niet toevallig ook tegelijk een update van je slicer gehad, waardoor opgeslagen instellingen zijn veranderd/verdwenen?
Hoe ik de rollen bewaar...eh...gewoon in dezelfde kamer als de printer :X Zou in een gewone huis omgeving ineens de vochtigheid toe of afnemen zodat ik dit soort problemen krijg?? Lijkt me sterk toch?

Qua slicer: ik was bezig een paar prints die ik op de SD had staan opnieuw te printen. Exact zelfde instellingen dus.

M1 or not to M1

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MAC.Apple schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 13:04:
[...]

Hoe ik de rollen bewaar...eh...gewoon in dezelfde kamer als de printer :X Zou in een gewone huis omgeving ineens de vochtigheid toe of afnemen zodat ik dit soort problemen krijg?? Lijkt me sterk toch?

Qua slicer: ik was bezig een paar prints die ik op de SD had staan opnieuw te printen. Exact zelfde instellingen dus.
Denk dat dat wel mee valt. Of het moet in je huis/kamer richting 70% of hogere luchtvochtigheid gaan.
En als je de PLA niet maanden laten liggen buiten de verpakking.
Anders heb je wel heel erg gevoelige PLA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glowman
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05-10 19:34

- nozzle verwisseld

Ik heb sinds 3 dagen hetzelfde probleem met een rol van sunlu, marble kleur. Ziet er goed uit, maar loopt vast als ik langer print, denk aan 3-5 uur. Ik krijg het ook niet door de bowden tube geduwd (de mijne is ook vervangen voor capricorn tubing. De aansluiting tussen de tube en de nozzle lijkt prima (geen resten en hotend is gewoon schoon) en ik heb mn nozzle gister vervangen voor een andere, zelfde probleem.

Bij mij was het een net nieuwe rol, dus vochtigheid zal geen probleem zijn geweest. Heb je al eens geprobeerd alles goed schoon te maken en met een andere rol te printen? dat is mijn volgende stap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 05-10 07:31
Rol gewoon even een paar uur in de oven leggen op plm 50 graden.

Baat het niet dan schaadt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-09 12:14
@sanscorp Wel even goed opletten of je over niet warmer word dan hij laat zien anders schaad het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDaniel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-09 14:49
Tenzij je PLA opslaat in een vochtige kelder kan er weinig misgaan t.b.h. Ik sla mijn PLA voorraad gewoon op een open plank op, en na een jaar printen ze nog hetzelfde als toen ze net nieuw waren. Je hebt of de printer verkeerd in elkaar gezet, of je gebruikt de verkeerde slicer settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAC.Apple
iDaniel schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 14:34:
Tenzij je PLA opslaat in een vochtige kelder kan er weinig misgaan t.b.h. Ik sla mijn PLA voorraad gewoon op een open plank op, en na een jaar printen ze nog hetzelfde als toen ze net nieuw waren. Je hebt of de printer verkeerd in elkaar gezet, of je gebruikt de verkeerde slicer settings.
En die laatste twee redenen zijn het dus niet. Printer staat al maanden in elkaar op dezelfde plek en slicer is niet aangepast want ik gebruik dezelfde GCODE files die op de printer staan. Enige variabele (die ik zie) die ik heb geïntroduceerd is nieuwe rol PLA+.
Andere optie is een vorm van slijtage/wear en tear die ik nog niet kan vinden...

Lastig dat 3D printen ;)

M1 or not to M1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAC.Apple
glowman schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 14:16:
[...]

Ik heb sinds 3 dagen hetzelfde probleem met een rol van sunlu, marble kleur. Ziet er goed uit, maar loopt vast als ik langer print, denk aan 3-5 uur. Ik krijg het ook niet door de bowden tube geduwd (de mijne is ook vervangen voor capricorn tubing. De aansluiting tussen de tube en de nozzle lijkt prima (geen resten en hotend is gewoon schoon) en ik heb mn nozzle gister vervangen voor een andere, zelfde probleem.

Bij mij was het een net nieuwe rol, dus vochtigheid zal geen probleem zijn geweest. Heb je al eens geprobeerd alles goed schoon te maken en met een andere rol te printen? dat is mijn volgende stap.
Wij hebben hetzelfde issue volgens mij. Schoonmaken heb ik ook al meerdere keren gedaan. Ik heb terug een 'oude' rol gebruikt nu om te checken of die het beter doet. Wel ietsje maar ineens heel veel stringing dus. En dat is dus soort van terug naar oude situatie: originele voorheen goed werkende rol PLA, zelfde GCODE file die voorheen ook prima printte, etc.

Ik vermoed toch iets in de aansluiting tube nozzle of zo. Ik ga daar nog wat experimenteren en nog eens een temp toren printen. Eens zien of er toch niet iets in de hot end zit. Het gedrag van de fan daar lijkt iets anders dan voorheen....

Ik ben ook benieuwd naar jouw voortgang en zoektocht!

M1 or not to M1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDaniel
@MAC.Apple Ik denk dat ook dat je nozzle niet goed aansluit op je ptfe tube, of deze laatste over tijd los komt te zitten. Verklaard zowel je verstoppingen als het stringing. Als na 1 maand (?) opeens al je oude filament ook niet meer goed print, is het onwaarschijnlijk dat het probleem bij je filament ligt. Als je dezelfde gcode bestanden gebruikt hebt, is de slicer ook niet de oorzaak. Er is dan iets mis met de printer. Check je hotend assembly.

Verstopte hotends komen in 99% van de tijd door verkeerd gebruik of een verkeerde installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reveal!
Heb me Noctua's op de hotend zitten.
Wat een BIZAR groot verschil.
Moet nu alleen nog de voeding en mainbord fan fixen, maar dit verschil is niet onder woorden te brengen......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostR2
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:55
Verschil in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:38
Wie heeft er een creality 4.2.7 board in zijn ender 3 pro, gecombineerd met het scherm van de ender 3v2. Kun je deze gebruiken met de firmware van de 3v2 of zitten er grote verschillen in de hardware van de 3pro en de 3v2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Banditoz het is uiteindelijk allemaal marlin. In het ergste geval zelf compileren. Maar moet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:38
Dat compileren moet ik nog goed in duiken. Is me nog niet gelukt dus wordt veel youtube kijken. Mijn idee is vooral dat de printers wat betreft steppermotoren en dergelijke vrijwel gelijk lijken. Ik heb nu een skr e3 v1.2 erin. Die werkt prima maar vondt de nieuwe look van de schermen wel wat hebben 😊. Gewoon om wat te prutsen te hebben ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
geluid, printer is nauwelijks hoorbaar als je hem aanzet.
Heb me PSU en mainbord fan nog niet vervangen, dus als die aanslaan hoor je nog wel wat.
Maar tijdens het printen eerst, werd ik bijna doof dat is nu zoiezo niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
Kent iemand dit bedrijf?
https://gst3d.eu/en/product/pla-10-kg

9,99 per rol is niet duur?
Alleen 10 rollen weer beetje veel ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Reveal! op 17-04-2021 10:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:57
mr.wjca schreef op donderdag 15 april 2021 @ 06:22:
Hoi Allemaal,
Ben lustig aan het printen en heb er wel plezier in.

Ender 3 Pro
Bigtreetech Skr Mini E3 V2.0 Besturingskaart TMC2209 Driver + TFT35 E3 V3.0 Touch
Raspberry Pi 4 Model B - 2GB met Octoprint

Nu heb ik een BLTouch gekregen en wil ik deze gaan instaleren.
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dKHhU2i

Tuurlijk veel lezen en videootjes kijken op Youtube (TeachingTech).
Maar loop een beetje vast en ben ook een beetje onzeker zeg maar.

Wat ik nu heb gedaan is het volgende:
Ik was deze video aan het kijken:
YouTube: BLtouch for any 3D printer - Comprehensive step by step guide

Toen heb ik pauze ingedrukt en ben ik deze maar even gaan kijken vanwege het punt firmware updaten:
YouTube: Updated Marlin firmware setup guide - VS Code and Auto Build Marlin

Ik heb Visual Studio Code geïnstalleerd en het filmpje gevolgd tot het punt van de Auto build (tijd 9.26) Mener TeachingTech heeft natuurlijk standaard zaken ik natuurlijk weer niet, ik heb namelijk 4 opties om te kiezen. iets van:
- STM32F103RC_btt
- STM32F103RC_btt_512K
- STM32F103RC_btt_USB
- STM32F103RC_btt_512K_USB
ik kon hiervoor niet zo snel een oplossing vinden .
Als ik het goed begrijp zijn de 1st 2 opties voor als je met SD kaart update, en de 2 laatste met USB aangesloten, had ik dat goed begrepen?
mijn printer staat iets te ver van de PC voor een USB kabel dus wordt het 1 van de 2 eerste opties (zonder USB) maar welke?

Als ik dan de firmware standaard correct kan updaten ga ik weer verder kijken naar het aanpassen van de files en het BLTouch verhaal.

Het gaat helaas soms wat lastig omdat ik niet altijd de tijd, ruimte en vooral rust heb om me te verdiepen in alles, me zoontje kan namelijk best lastig zijn (autistisch) maar we doen ons best.
Deze moet je gebruiken "- STM32F103RC_btt_512K"
Ik gebruik zelf geen Auto build. Doe alles handmatig ik vindt dit beter werken.

Hier staat dat vermeld met alle codes erbij https://www.reddit.com/r/..._skr_mini_e3_v20_ender_3/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reveal!
mr.wjca schreef op donderdag 15 april 2021 @ 06:22:
Hoi Allemaal,
Ben lustig aan het printen en heb er wel plezier in.

Ender 3 Pro
Bigtreetech Skr Mini E3 V2.0 Besturingskaart TMC2209 Driver + TFT35 E3 V3.0 Touch
Raspberry Pi 4 Model B - 2GB met Octoprint

Nu heb ik een BLTouch gekregen en wil ik deze gaan instaleren.
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dKHhU2i

Tuurlijk veel lezen en videootjes kijken op Youtube (TeachingTech).
Maar loop een beetje vast en ben ook een beetje onzeker zeg maar.

Wat ik nu heb gedaan is het volgende:
Ik was deze video aan het kijken:
YouTube: BLtouch for any 3D printer - Comprehensive step by step guide

Toen heb ik pauze ingedrukt en ben ik deze maar even gaan kijken vanwege het punt firmware updaten:
YouTube: Updated Marlin firmware setup guide - VS Code and Auto Build Marlin

Ik heb Visual Studio Code geïnstalleerd en het filmpje gevolgd tot het punt van de Auto build (tijd 9.26) Mener TeachingTech heeft natuurlijk standaard zaken ik natuurlijk weer niet, ik heb namelijk 4 opties om te kiezen. iets van:
- STM32F103RC_btt
- STM32F103RC_btt_512K
- STM32F103RC_btt_USB
- STM32F103RC_btt_512K_USB
ik kon hiervoor niet zo snel een oplossing vinden .
Als ik het goed begrijp zijn de 1st 2 opties voor als je met SD kaart update, en de 2 laatste met USB aangesloten, had ik dat goed begrepen?
mijn printer staat iets te ver van de PC voor een USB kabel dus wordt het 1 van de 2 eerste opties (zonder USB) maar welke?

Als ik dan de firmware standaard correct kan updaten ga ik weer verder kijken naar het aanpassen van de files en het BLTouch verhaal.

Het gaat helaas soms wat lastig omdat ik niet altijd de tijd, ruimte en vooral rust heb om me te verdiepen in alles, me zoontje kan namelijk best lastig zijn (autistisch) maar we doen ons best.
Ik heb de firmware hier vandaan en werkt uitstekend,
https://smith3d.com/ender...ion-guide-by-smith3d-com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
Heb van de week een Ender 5 Plus in mekaar gezet voor iemand anders.

De kwaliteit van Creality gaat erg achter uit. De touch scherm is mooi maar er zijn vrij beperkte instellingen mogelijkheden. Je kan daar niet meer de stepper motoren instellen om goed te kalibreren. Erg slordig en de kabels is ook slecht. De printer is gewoon net niet af.
Vraag me af of het bij meer printers zo is.

Je kan altijd een octoprint achter hangen maar dat wil niet iedereen.

En de scherm zelf is ook niet open source omdat Creality een eigen kabel interface voor gebruikt.

[ Voor 7% gewijzigd door Evertt op 18-04-2021 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-10 13:26

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Zou iemand mij misschien kunnen helpen met het identificeren van het volgende probleem:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jtctpZbNTymVBMDvUwd6x1dvKaM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JeJGiQhF8rnzMNovYwJ7bg5H.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yWVF3iM-JQHh1MRM1qhsfw8TIAE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/atjx2IDWQQajdl5z29pSEJmc.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s0OLQg7GFnFolye25opVWP7fbwc=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/uIvGZxij1sBWBdFpoqLKiPMJ.png?f=fotoalbum_medium

Dit heb ik geprint met mijn Ender 3. Bed level tests komen er erg mooi uit. Ik heb het probleem met mijn oude bord en met mijn nieuwe SKR E3 Mini V2 bord. De nozzle die ik gebruik is 0.2mm. Ik heb nog geen spacer geprint voor de z-as. Verder lijkt deze wel soepel te lopen en op sommige punten uit zichzelf naar beneden te zakken.

Wat betreft slicer, ik gebruik Cura 4.8 met als basis de profile van 3d printed Tomb of Horrors. De nozzle is 0.2mm en als layer height gebruik ik 0.1mm; ik wil de test cubes nog met 0.08mm en 0.12mm layer height gaan testen; dat zeggende met andere prints heb ik dat ook een keer getest maar het probleem bleef aanwezig.
Om slicer uit te sluiten probeer ik de XYZ cubes nu met Prusa alleen ben ik nog niet erg bekend daarmee.
Het gebruikte materiaal is ESun PLA+; nieuwe rol zit er net op maar het probleem had ik ook met een oude rol.

Ik heb de meeste standaard upgrades al gedaan aan mijn printer. Betere veren, de niet plastic extruder, de tube die naar de hotend loopt los gekoppeld en er een spacer tussengezet. Cable chains zitten er op

Als aanvulling het probleem lijkt meer prevalent als een print meer detail heeft, ik heb ook prints gehad waar ik er nagenoeg geen last van had.
Als ik info ben vergeten dan zal ik dat aanvullen en als dit in een eigen topic moet dan zal ik het verwijderen :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
Bah net een print die na 6,5 uur los van het bed is gekomen .....
Moest nog een uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
Sp3ci3s8472 schreef op zondag 18 april 2021 @ 17:19:
Zou iemand mij misschien kunnen helpen met het identificeren van het volgende probleem:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Dit heb ik geprint met mijn Ender 3. Bed level tests komen er erg mooi uit. Ik heb het probleem met mijn oude bord en met mijn nieuwe SKR E3 Mini V2 bord. De nozzle die ik gebruik is 0.2mm. Ik heb nog geen spacer geprint voor de z-as. Verder lijkt deze wel soepel te lopen en op sommige punten uit zichzelf naar beneden te zakken.

Wat betreft slicer, ik gebruik Cura 4.8 met als basis de profile van 3d printed Tomb of Horrors. De nozzle is 0.2mm en als layer height gebruik ik 0.1mm; ik wil de test cubes nog met 0.08mm en 0.12mm layer height gaan testen; dat zeggende met andere prints heb ik dat ook een keer getest maar het probleem bleef aanwezig.
Om slicer uit te sluiten probeer ik de XYZ cubes nu met Prusa alleen ben ik nog niet erg bekend daarmee.
Het gebruikte materiaal is ESun PLA+; nieuwe rol zit er net op maar het probleem had ik ook met een oude rol.

Ik heb de meeste standaard upgrades al gedaan aan mijn printer. Betere veren, de niet plastic extruder, de tube die naar de hotend loopt los gekoppeld en er een spacer tussengezet. Cable chains zitten er op

Als aanvulling het probleem lijkt meer prevalent als een print meer detail heeft, ik heb ook prints gehad waar ik er nagenoeg geen last van had.
Als ik info ben vergeten dan zal ik dat aanvullen en als dit in een eigen topic moet dan zal ik het verwijderen :P.
De keren dat ik zoiets had bleef mijn filament even hangen op de spoel.
Maar dat zal het wel niet zijn 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Reveal! schreef op zondag 18 april 2021 @ 18:24:
[...]

De keren dat ik zoiets had bleef mijn filament even hangen op de spoel.
Maar dat zal het wel niet zijn 8)7
Dat zou nog geen eens zo raar zijn. Ik doe namelijk wel z-hops, ik kan eens met die settings spelen.
Alleen zou ik niet verwachten dat het over de hele x/y plane is wat in mijn geval wel zo is.

Oh ik dacht met spoel het warmte element. Jij bedoelt de spoel met fillament.
Ik heb daar een fix voor, de dingen van thingyverse breken altijd.

[ Voor 14% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 18-04-2021 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis3d
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-10 13:50
Is het iedere keer op dezelfde hoogte?

Zoja, dan is er mogelijk iets met je Z-screw.

Net bij mij een print gefaald na 5 uur.. was een lange en dunne behuizing. Denk dat wat details bovenaan printen genoeg kracht zette om hem los te laten.

Ik denk dat ik met de z-hop aan de slag moet.

In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glowman
MAC.Apple schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 15:29:
[...]

Wij hebben hetzelfde issue volgens mij. Schoonmaken heb ik ook al meerdere keren gedaan. Ik heb terug een 'oude' rol gebruikt nu om te checken of die het beter doet. Wel ietsje maar ineens heel veel stringing dus. En dat is dus soort van terug naar oude situatie: originele voorheen goed werkende rol PLA, zelfde GCODE file die voorheen ook prima printte, etc.

Ik vermoed toch iets in de aansluiting tube nozzle of zo. Ik ga daar nog wat experimenteren en nog eens een temp toren printen. Eens zien of er toch niet iets in de hot end zit. Het gedrag van de fan daar lijkt iets anders dan voorheen....

Ik ben ook benieuwd naar jouw voortgang en zoektocht!
Ik heb er vandaag een andere rol op gehangen, ook weer nieuw en pas uit de verpakking gehaald voor ik begon met printen. Eerst paar uur ging het goed, maar daarna weer issues |:( Wat me opviel bij mn laatste swap was dat mn tube lekker zat volgekoekt aan het einde, maar alleen in de tube zelf. Iemand een idee wat dit kan veroorzaken? misschien de retraction?

Om dingen uit te sluiten heb ik in ieder geval een stukje van mn capicorn tubing afgesneden, om zeker te weten dat alles netjes aansloot en het niet een stukje slechte tubing was. Dat heeft dus ook niets gedaan.

Daarnaast heb ik nu ook issues met de resume print optie, hij pauzeert, gaat netjes naar een hoek, maar bij de resume gaat hij met een offset verder printen (zon 0,5cm ernaast oid). Redelijk waardeloos dus.

Iemand ideeën?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

glowman schreef op zondag 18 april 2021 @ 23:19:
[...]

Ik heb er vandaag een andere rol op gehangen, ook weer nieuw en pas uit de verpakking gehaald voor ik begon met printen. Eerst paar uur ging het goed, maar daarna weer issues |:( Wat me opviel bij mn laatste swap was dat mn tube lekker zat volgekoekt aan het einde, maar alleen in de tube zelf. Iemand een idee wat dit kan veroorzaken? misschien de retraction?

Om dingen uit te sluiten heb ik in ieder geval een stukje van mn capicorn tubing afgesneden, om zeker te weten dat alles netjes aansloot en het niet een stukje slechte tubing was. Dat heeft dus ook niets gedaan.

Daarnaast heb ik nu ook issues met de resume print optie, hij pauzeert, gaat netjes naar een hoek, maar bij de resume gaat hij met een offset verder printen (zon 0,5cm ernaast oid). Redelijk waardeloos dus.

Iemand ideeën?
Heb je de volgene upgrade gedaan?

Dit werkt erg mooi en lost het hele probleem dat je tube los kan schieten eigenlijk op. Daarnaast kan ik mijn oude tube gewoon laten zitten en alleen Capricorn tube voor het laatste stukje gebruiken.

Ik heb een keer gehad dat er ook in de tube wat zat, maar dat was omdat mijn bed niet goed geleveled was en de nozzle te dicht op het bed zat. Dit kwam doordat mijn BLTouch z-offset nog niet goed stond.....

[ Voor 3% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 18-04-2021 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glowman
Sp3ci3s8472 schreef op zondag 18 april 2021 @ 23:37:
[...]

Heb je de volgene upgrade gedaan?
[YouTube: Simple HOTEND FIX for Creality Ender 3, CR-10]

Dit werkt erg mooi en lost het hele probleem dat je tube los kan schieten eigenlijk op. Daarnaast kan ik mijn oude tube gewoon laten zitten en alleen Capricorn tube voor het laatste stukje gebruiken.

Ik heb een keer gehad dat er ook in de tube wat zat, maar dat was omdat mijn bed niet goed geleveled was en de nozzle te dicht op het bed zat. Dit kwam doordat mijn BLTouch z-offset nog niet goed stond.....
Net even snel door je filmpje geskipt, maar volgens mij is deze mod bedoeld om uit te sluiten dat je tube niet goed aansluit op je nozzle. Dat is bij mij niet het geval, er is namelijk geen spilling uit de tube. Ik heb nog even een half uurtje zitten googlen net, en het lijkt op heat creep. Mijn hotend en fan zijn gewoon stock, dus dat is een leuke uitdaging. Ik heb nog geen oplossing gevonden, behalve misschien een hogere cfm ventilator erop modden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

glowman schreef op zondag 18 april 2021 @ 23:57:
[...]

Net even snel door je filmpje geskipt, maar volgens mij is deze mod bedoeld om uit te sluiten dat je tube niet goed aansluit op je nozzle. Dat is bij mij niet het geval, er is namelijk geen spilling uit de tube. Ik heb nog even een half uurtje zitten googlen net, en het lijkt op heat creep. Mijn hotend en fan zijn gewoon stock, dus dat is een leuke uitdaging. Ik heb nog geen oplossing gevonden, behalve misschien een hogere cfm ventilator erop modden?
Klopt inderdaad.

Op wat voor temperatuur print je dan en met wat voor materiaal? Ik print zelf op 200-210 met PLA+ en heb dit nog niet gezien. Heb je er een heatsock omheen zitten?
Dat is ook nog met stock fans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glowman
Sp3ci3s8472 schreef op maandag 19 april 2021 @ 00:06:
[...]

Klopt inderdaad.

Op wat voor temperatuur print je dan en met wat voor materiaal? Ik print zelf op 200-210 met PLA+ en heb dit nog niet gezien. Heb je er een heatsock omheen zitten?
Dat is ook nog met stock fans.
Standaard 200, gebeurd ook echt pas na een uurtje of 5. Lagere temperatuur zal het wat verlengen, maar dan gebeurd het gewoon na 6 uur om maar wat te roepen. Er zit standaard een heatsock op bij de 5 plus, dus die is aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDaniel
Goed verhaal heren, die upgrades met Capricorn tubes en die hotend ''fix'', maar deze lijken mij eerder de oorzaak van het probleem, en geen oplossing voor een probleem dat er misschien niet eens was. Toevallig ook nog lekkere stille fans geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

iDaniel schreef op maandag 19 april 2021 @ 00:32:
Goed verhaal heren, die upgrades met Capricorn tubes en die hotend ''fix'', maar deze lijken mij eerder de oorzaak van het probleem, en geen oplossing voor een probleem dat er misschien niet eens was. Toevallig ook nog lekkere stille fans geïnstalleerd?
Die tube fix is om een bekend probleem met de Ender 3 voor te zijn. Die heeft hier nog nooit problemen gegeven. Dus ik heb geen idee waar jij het over hebt.
Anders lees je zijn en mijn post eerst? Hij heeft stock fans, en ik ook.

Fijne sfeer hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

glowman schreef op maandag 19 april 2021 @ 00:15:
[...]

Standaard 200, gebeurd ook echt pas na een uurtje of 5. Lagere temperatuur zal het wat verlengen, maar dan gebeurd het gewoon na 6 uur om maar wat te roepen. Er zit standaard een heatsock op bij de 5 plus, dus die is aanwezig.
Ah, ik heb zelf een Ender 3; de Ender 5 plus hotend lijkt redelijk op die van de Ender 3.
Denk dat het niet met de hitte te maken heeft of dat het heat creep is. Als alles goed werkt (dus de koeling fan) dan zou er niks aan de hand moeten zijn. Ik heb prints van 3 dagen gedaan met 210 graden en ook met capricorn tubing, wat juist beter tegen de hitte kan.

Maar ter info, ik heb pas 2 maanden een printer dus ik weet nog niet zo veel :P.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iDaniel
Excuus; ik had het inderdaad beter kunnen/moeten verwoorden.

Mijn punt is dat het een oplossing is voor een probleem wat er niet is. Prima als je een capricorn tube installeert als je je daar beter bij voelt, maar ik lees vaker over problemen veroorzaakt door de hotend fix, dan over de problemen welke deze fix moet oplossen. Clogs komen 99% door een verkeerde installatie. Dus of je hebt je capricorn tube niet goed afgeknipt, of hij zit niet diep genoeg. Voor de prijs van een capricorn heb je bijna een all-metal hotend, dus ik snap deze upgrade sowieso niet.

De standaard PTFE tube kan (zover ik weet) veilig tot 240 graden verwarmt worden. Ik heb hier twee Ender 3's staan met de standaard PTFE tube, en beide hebben het afgelopen jaar nog geen enkele keer een clog gekregen terwijl ze bijna dagelijks aan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
glowman schreef op zondag 18 april 2021 @ 23:19:
[...]

Iemand ideeën?
Mijn eerste gedachte is heat-creep. Als je aangeeft dat de bagger in de tube zit en verder geen spilling ziet. Retraction lijkt niet waarschijnlijk, tenminste ik neem aan dat je 5 a 6 mm als instelling hebt? Maar als alles stock is zou heat-creep niet echt een probleem mogen zijn? Of een probleem met je hot-end ventilator? Staat die altijd aan?

Andere mogelijke oorzaak is dat je ergens toch spelling hebt in de aansluiting van je extruder? (Omdat je je hot-end helemaal hebt gecontroleerd en goed hebt) Ik heb last gehad van een defecte pneumatische connector aan de extruder, dat vast druk dingetje was kapot. Dus de tube kon bewegen, maar kwam nog net niet los van de extruder. Het printen gaat dan na een tijdje fout want de retractie werkt dan niet goed meer. En dan kreeg ik dus ook bagger aan de hot-end kant van de tube. (Geen spilling, wel verdikking)

En de hot-end fix geen idee, lijkt mij overbodige oplossing voor een probleem wat je met een goede tube en recht afknippen ook kunt oplossen, zoals je al hebt gedaan. Heb bij dit soort “oplossingen” altijd het gevoel dat het vooral de YouTubers zijn die iets moeten vertellen, filmpjes maken en views moeten scoren.

Ik zou wel kijken of je de beste temperatuur voor je PLA kunt vinden. Temp tower en echt niet te hoog gaan zitten.
Verder durf ik het niet te zeggen wat je onderliggende probleem is. Hoop dat je er iets mee kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glowman
smitae schreef op maandag 19 april 2021 @ 07:52:
[...]

Mijn eerste gedachte is heat-creep. Als je aangeeft dat de bagger in de tube zit en verder geen spilling ziet. Retraction lijkt niet waarschijnlijk, tenminste ik neem aan dat je 5 a 6 mm als instelling hebt? Maar als alles stock is zou heat-creep niet echt een probleem mogen zijn? Of een probleem met je hot-end ventilator? Staat die altijd aan?

Andere mogelijke oorzaak is dat je ergens toch spelling hebt in de aansluiting van je extruder? (Omdat je je hot-end helemaal hebt gecontroleerd en goed hebt) Ik heb last gehad van een defecte pneumatische connector aan de extruder, dat vast druk dingetje was kapot. Dus de tube kon bewegen, maar kwam nog net niet los van de extruder. Het printen gaat dan na een tijdje fout want de retractie werkt dan niet goed meer. En dan kreeg ik dus ook bagger aan de hot-end kant van de tube. (Geen spilling, wel verdikking)

En de hot-end fix geen idee, lijkt mij overbodige oplossing voor een probleem wat je met een goede tube en recht afknippen ook kunt oplossen, zoals je al hebt gedaan. Heb bij dit soort “oplossingen” altijd het gevoel dat het vooral de YouTubers zijn die iets moeten vertellen, filmpjes maken en views moeten scoren.

Ik zou wel kijken of je de beste temperatuur voor je PLA kunt vinden. Temp tower en echt niet te hoog gaan zitten.
Verder durf ik het niet te zeggen wat je onderliggende probleem is. Hoop dat je er iets mee kunt.
Ik begin het ook steeds meer op heat creep te lijken, maar ik ben nog redelijk groen wat dit betreft (ik heb de printer pas 1.5 maand). Het heeft niets met de retractie zelf te maken denk ik, toen de printer gister weer kuren begon te vertonen nog eens goed naar de extruder gekeken, het filament werd netjes teruggetrokken, maar kon vervolgens niet geëxtrude worden (op dat punt begon de extruder een beetje te slippen/tikken, want het kwam niet verder).

De tube nog maar eens een keer heel netjes recht afsnijden was gewoon pure wanhoop, het begint namelijk een vreselijk irritant probleem te worden.

Maar zoals eerder aangegeven is mijn hotend gewoon stock, de fan staat gewoon standaard aan en ik heb ook nooit iets aan die instellingen veranderd. De enige mods die ik heb gedaan zijn een officieel silent board (wat ook echt nodig is bij de ender 5 plus, dat ding kan lawaai maken als de beste), een metalen extruder, ipv die standaard plastic variant (onder het motto werd aangeraden omdat het nogal aan slijtage onder hevig is) en daarbij direct de capricorn tube (onder het motto, kon het goedkoop in een setje met de extruder krijgen). Geen vreemde/ingrijpende dingen om te doen lijkt me. Voor ik mijn board had vervangen heb ik ook al te maken gehad met het mainboard wat gewoon stuk is gegaan, dus een hotend wat niet doet wat het moet doen zou ik niet uitsluiten. De kwaliteit is duidelijk al niet wat je zou verwachten?

Ondertussen weet ik alleen niet wat ik nog kan proberen, behalve een keer een temp tower printen om de perfecte temperatuur te vinden (al is 200 volgens mij echt geen vreemde temperatuur). Maar een lagere temperatuur zal het probleem alleen uitstellen als het echt heat creep is, niet verhelpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AteGjalt
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 08-10 12:26
glowman schreef op maandag 19 april 2021 @ 10:10:
[...]

Ik begin het ook steeds meer op heat creep te lijken, maar ik ben nog redelijk groen wat dit betreft (ik heb de printer pas 1.5 maand). Het heeft niets met de retractie zelf te maken denk ik, toen de printer gister weer kuren begon te vertonen nog eens goed naar de extruder gekeken, het filament werd netjes teruggetrokken, maar kon vervolgens niet geëxtrude worden (op dat punt begon de extruder een beetje te slippen/tikken, want het kwam niet verder).

De tube nog maar eens een keer heel netjes recht afsnijden was gewoon pure wanhoop, het begint namelijk een vreselijk irritant probleem te worden.

Maar zoals eerder aangegeven is mijn hotend gewoon stock, de fan staat gewoon standaard aan en ik heb ook nooit iets aan die instellingen veranderd. De enige mods die ik heb gedaan zijn een officieel silent board (wat ook echt nodig is bij de ender 5 plus, dat ding kan lawaai maken als de beste), een metalen extruder, ipv die standaard plastic variant (onder het motto werd aangeraden omdat het nogal aan slijtage onder hevig is) en daarbij direct de capricorn tube (onder het motto, kon het goedkoop in een setje met de extruder krijgen). Geen vreemde/ingrijpende dingen om te doen lijkt me. Voor ik mijn board had vervangen heb ik ook al te maken gehad met het mainboard wat gewoon stuk is gegaan, dus een hotend wat niet doet wat het moet doen zou ik niet uitsluiten. De kwaliteit is duidelijk al niet wat je zou verwachten?

Ondertussen weet ik alleen niet wat ik nog kan proberen, behalve een keer een temp tower printen om de perfecte temperatuur te vinden (al is 200 volgens mij echt geen vreemde temperatuur). Maar een lagere temperatuur zal het probleem alleen uitstellen als het echt heat creep is, niet verhelpen.
Ik heb met een stock E3V2 ook een keer een opstopping gehad na een uurtje of 4 printen, eerder nooit last van en zelfs t filament niet gewijzigd. Oorzaak was de standaard bowden tube die langzaam dichtgeslibd en half verbrand was. Toen maar een micro swiss all metal hotend besteld en capricorn, sindsdien geen enkel opstoppingsprobleem meer gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Heb je Capricorn tube? (Sorry te veel terug lezen luikt nu ff niet in het forum) Ik heb zelf een Ender 5, die witte Creality tube is echt bagger. Steeds verstopping de eerste 3 maanden ofzo, met Capricorn geen enkel probleem meer gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glowman
AteGjalt schreef op maandag 19 april 2021 @ 10:15:
[...]

Ik heb met een stock E3V2 ook een keer een opstopping gehad na een uurtje of 4 printen, eerder nooit last van en zelfs t filament niet gewijzigd. Oorzaak was de standaard bowden tube die langzaam dichtgeslibd en half verbrand was. Toen maar een micro swiss all metal hotend besteld en capricorn, sindsdien geen enkel opstoppingsprobleem meer gehad.
Mijn capricorn tube is niet verbrand, maar zoals eerder aangegeven wel dichtgeslipt. Wat doet het hotend van micro swiss anders? Een all metal hotend klinkt namelijk niet alsof het zou helpen tegen het doorgeven van de hitte ;) maar als het werkt...
smitae schreef op maandag 19 april 2021 @ 10:25:
[...]

Heb je Capricorn tube? (Sorry te veel terug lezen luikt nu ff niet in het forum) Ik heb zelf een Ender 5, die witte Creality tube is echt bagger. Steeds verstopping de eerste 3 maanden ofzo, met Capricorn geen enkel probleem meer gehad.
Ja ik heb een capricorn tube.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
glowman schreef op maandag 19 april 2021 @ 10:30:
[...]

Mijn capricorn tube is niet verbrand, maar zoals eerder aangegeven wel dichtgeslipt. Wat doet het hotend van micro swiss anders? Een all metal hotend klinkt namelijk niet alsof het zou helpen tegen het doorgeven van de hitte ;) maar als het werkt...

[...]

Ja ik heb een capricorn tube.
Dan blijft alleen heat-creep over denk ik. Je PLA smelt teveel in einde van de tube, anders weet ik het ook niet meer. Sorry.
Meer koeling op je hot-end. Maar zou eindelijk gewoon geen probleem mogen zijn met alles default.

[ Voor 8% gewijzigd door smitae op 19-04-2021 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

iDaniel schreef op maandag 19 april 2021 @ 01:25:
Excuus; ik had het inderdaad beter kunnen/moeten verwoorden.

Mijn punt is dat het een oplossing is voor een probleem wat er niet is. Prima als je een capricorn tube installeert als je je daar beter bij voelt, maar ik lees vaker over problemen veroorzaakt door de hotend fix, dan over de problemen welke deze fix moet oplossen. Clogs komen 99% door een verkeerde installatie. Dus of je hebt je capricorn tube niet goed afgeknipt, of hij zit niet diep genoeg. Voor de prijs van een capricorn heb je bijna een all-metal hotend, dus ik snap deze upgrade sowieso niet.

De standaard PTFE tube kan (zover ik weet) veilig tot 240 graden verwarmt worden. Ik heb hier twee Ender 3's staan met de standaard PTFE tube, en beide hebben het afgelopen jaar nog geen enkele keer een clog gekregen terwijl ze bijna dagelijks aan staan.
Van die metal hotend wist ik niet, ik heb destijds behoorlijk wat uitgezocht. Bedankt voor de toelichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

smitae schreef op maandag 19 april 2021 @ 10:32:
[...]

Dan blijft alleen heat-creep over denk ik. Je PLA smelt teveel in einde van de tube, anders weet ik het ook niet meer. Sorry.
Meer koeling op je hot-end. Maar zou eindelijk gewoon geen probleem mogen zijn met alles default.
Zou het type PLA nog uitmaken? Of dat het super cheap is en dat er een slechte batch bij zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sp3ci3s8472 schreef op maandag 19 april 2021 @ 10:44:
[...]

Zou het type PLA nog uitmaken? Of dat het super cheap is en dat er een slechte batch bij zit.
Kan een mogelijkheid zijn. Ik print alleen met Jupiter van 123-3D.(Zwart, rood, geel, donker-grijs en zilver) Ik heb geen ervaring met andere types. Alles standaard op 205/50. Al ruim 1,5 jaar nu. Omdat het Jupiter bij mij goed werkt ga ik ook niets anders proberen.

Maar ik heb dus niet echt een referentie.

Oh, ja, en ik print eigenlijk altijd de hele rol op en wissel dus bijna niet tussen kleuren. Beetje slim plannen zeg maar :)

[ Voor 15% gewijzigd door smitae op 19-04-2021 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 30-09 11:31

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Vandaag tweemaal geprobeerd dit dingetje te printen met PETG. De eerste keer was het deel op de support (waar de BLTouch op geschroefd wordt) een beetje gewarpt, dus ik besloot een tweede poging te doen met een ander merk filament. Dat werd een nog veel groter drama, op de één of andere manier is het uiteinde wel een halve centimeter van de support af gekomen :X waardoor er een grote spaghetti-zooi ontstaan is en de stukjes los filament tot wel 20 cm van de printer af lagen?!
Hebben anderen ook die ervaring met PETG? Ik heb altijd wel *iets* warping met het spul, maar dat is dan een halve millimeter op een afstand van 10 cm ofzo..

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-09 21:51
@Demo
Ik print alles met PETG ik heb nagenoeg geen warping met PETG.
Ik maak geen gebruik van Brims alleen onder support.
Je bed moet wel goed schoon zijn, temperatuur van het bed heb ik rond de 80 graden.
Toen ik nog op een spiegel printe had ik deze op 105 graden staan.
5 graden te laag en je kan warping hebben. Misschien staat je Z offset net iets te hoog verlaag het in stappen van bijvoorbeeld met 0.01

In cura onder support > Enable Support Brim aanzetten.
Geen fan gebruiken bij PETG. Als het blijft warpen een ander bed gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDaniel
@kmichael Niet gek dat je op 105 graden celcius je PETG niet kromtrekt, de glas transitie temperatuur van PETG licht rond de 80 graden celcius. De creep in de onderste lagen vangt de warp bovenin op. Als 't maar werkt I guess.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanscorp
de thermistor zit natuurlijk aan de onderzijde. 105 is geen 105 aan de bovenkant van de glasplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Demo schreef op maandag 19 april 2021 @ 17:47:
Vandaag tweemaal geprobeerd dit dingetje te printen met PETG. De eerste keer was het deel op de support (waar de BLTouch op geschroefd wordt) een beetje gewarpt, dus ik besloot een tweede poging te doen met een ander merk filament. Dat werd een nog veel groter drama, op de één of andere manier is het uiteinde wel een halve centimeter van de support af gekomen :X waardoor er een grote spaghetti-zooi ontstaan is en de stukjes los filament tot wel 20 cm van de printer af lagen?!
Hebben anderen ook die ervaring met PETG? Ik heb altijd wel *iets* warping met het spul, maar dat is dan een halve millimeter op een afstand van 10 cm ofzo..
Print ook het meeste tegenwoordig met PETG en geen problemen mee. Print het net zo makkelijk als PETG en gebruik verschillende merken PETG maar print ze allemaal met dezelfde instellingen.

Print op spiegel met hotend op 240 en bed op 80 graden.

Gebruik wel Directdrive icm volcano v6 en originele Bondtech BMG Extruder

Maar blijft een kwestie van proberen en testen wat de beste temp is voor je printer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:00
itcouldbeanyone schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 20:49:
Hier nu net het board van de Ender 3 V2 vervangen van een 4.2.2 naar een 4.2.7, erg benieuwd of dit het layer shifting probleem voorgoed oplost :)
Hoe zijn je ervaringen met 4.2.7? Is dat daadwerkelijk beter? Moet je bij 4.2.7 ook de Vref nog afstellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Ik merkte bijzonder weinig verschil tussen 4.2.2 en 4.2.7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sanscorp schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 08:17:
Ik merkte bijzonder weinig verschil tussen 4.2.2 en 4.2.7
Ik las voor ik de printer kocht heel veel ellende over de 4.2.2, maar moet zeggen, met de juiste vref en code in de slicer, merk ik er NIETS van.
Ook met prints die langer duren, geen enkel probleem!

Dus of ik had geluk, of de 4.2.2 > 4.2.7 upgrade wordt gehyped }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
Dirickteur schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 08:10:
[...]

Hoe zijn je ervaringen met 4.2.7? Is dat daadwerkelijk beter? Moet je bij 4.2.7 ook de Vref nog afstellen?
Bij mij was het de oplossing van vele problemen,
Vast lopen van de printer bij langdurige prints,
Het wel bekende layershifting probleem.

Nu zonder problemen langdurige prints veel betere kwaliteit,
Mocht je layershifting hebben of vastlopers dan is het zeker een aanrader
Heb niets gewijzigd aan de vrefs

[ Voor 3% gewijzigd door itcouldbeanyone op 20-04-2021 10:04 ]

Ben niet slim, maar wel dom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:00
Verwijderd schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 08:32:
[...]

Ik las voor ik de printer kocht heel veel ellende over de 4.2.2, maar moet zeggen, met de juiste vref en code in de slicer, merk ik er NIETS van.
Ook met prints die langer duren, geen enkel probleem!

Dus of ik had geluk, of de 4.2.2 > 4.2.7 upgrade wordt gehyped }:O
Wat bedoel je precies met de juiste code in de slicer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paularts
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08-10 08:39

paularts

Paulux !!!!!!

Dirickteur schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 10:50:
[...]

Wat bedoel je precies met de juiste code in de slicer?
Aanpassen/instellen van slicer software
De slicer software dient ook correct ingesteld te worden voor de Ender-3 v2. Er moeten een aantal regels G-code toegevoegd worden aan de Start G-code. Voeg de volgende regels G-code toe achter de standaard Start G-code:

M205 X5 Y5 Z0.1 ; Set Jerk values
M201 X4000 Y4000 Z30 ; Set max acceleration
M204 P600 T600 ; Set acceleration
M203 X3000 Y3000 ; Set feedrate

123-3d Ender3 v2 Pagina

(Multiple exclamation marks are a sure sign of a diseased mind)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

^^ dat dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Wat is het nut dan wat je in de firmware of via de GUI instelt als je het in de Gcode mee geeft? Overruled de Gcode alles?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07-10 17:32
Bij het gebrek aan een (actief?) algemeen 3D topic hier maar eens de vraag stellen:
Waar laten jullie in godsnaam al die ellendige lege filament rollen? :+

Ik heb inmiddels weer een stuk of 30 lege rollen liggen, na er laatst al iets van 30 aan familie gegeven te hebben om kerstverlichting / elektra kabel et cetera op te rollen. Het is teveel om allemaal maar bij het restafval te blijven gooien, met 4 printers die bijna 24/7 draaien vliegen de rollen er toch wel erg snel door.

Naar de stort brengen is uiteraard een optie, maar wellicht hebben jullie betere opties? :)

Het enige waar ik nog aan zat te denken is een shredder om het klein te malen en bij restafval te gooien, maar voor dat harde plastic heb je best een degelijke shredder nodig wat qua kosten gelijk niet meer interessant is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Twijfels schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 16:12:
Bij het gebrek aan een (actief?) algemeen 3D topic hier maar eens de vraag stellen:
Waar laten jullie in godsnaam al die ellendige lege filament rollen? :+

Ik heb inmiddels weer een stuk of 30 lege rollen liggen, na er laatst al iets van 30 aan familie gegeven te hebben om kerstverlichting / elektra kabel et cetera op te rollen. Het is teveel om allemaal maar bij het restafval te blijven gooien, met 4 printers die bijna 24/7 draaien vliegen de rollen er toch wel erg snel door.

Naar de stort brengen is uiteraard een optie, maar wellicht hebben jullie betere opties? :)

Het enige waar ik nog aan zat te denken is een shredder om het klein te malen en bij restafval te gooien, maar voor dat harde plastic heb je best een degelijke shredder nodig wat qua kosten gelijk niet meer interessant is :+
Denk dat inleveren ter recycling nog de beste optie is, bij restafval gaat het de oven in.
Of kijk eens of je er lokaal iemand blij mee kunt maken? Scholen, knutselclubs etc. Plaats een oproep op de lokale FB groep (als je FB hebt) en wie weet komt er iemand die denkt "Die moet ik hebben!".

Wat voor de een afval is, is voor de ander een waardevol item ;)

Maar 4 printers 24/7, wat heb je allemaal te printen als ik vragen mag? Of is dit zakelijk werk?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2021 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07-10 17:32
Verwijderd schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 16:15:
[...]

Denk dat inleveren ter recycling nog de beste optie is, bij restafval gaat het de oven in.
Of kijk eens of je er lokaal iemand blij mee kunt maken? Scholen, knutselclubs etc. Plaats een oproep op de lokale FB groep (als je FB hebt) en wie weet komt er iemand die denkt "Die moet ik hebben!".

Wat voor de een afval is, is voor de ander een waardevol item ;)

Maar 4 printers 24/7, wat heb je allemaal te printen als ik vragen mag? Of is dit zakelijk werk?
Ja enige nadeel is dat dichtsbijzijnde milieustraat gelijk weer 15 min rijden is. Dan wordt het dus maar groots opsparen want om nou telkens 30 rollen weg te brengen schiet ook niet op..

Scholen bijvoorbeeld is inderdaad nog wel een idee, die nemen het in ieder geval niet af per 3 stuks. Via FB ga je geheid mensen krijgen die maar 2 of 3 rollen nodig hebben en dan ben ik er alsnog alleen maar druk mee. Dat is het hele probleem met dat afval ook, het is niks waard, het is ellendig en het mag natuurlijk weer geen tijd kosten om eraf te komen :9

Inderdaad zakelijk werk (en uiteraard af en toe wat privé dingen, maar dat is tegenwoordig erg beperkt), eenmanszaakje waarbij ik de capaciteit van 2 printers in ieder geval nodig heb voor eigen producties en met de overige 2 wat losse items voor verkoop et cetera print :) Hopelijk in de toekomst nog wat verder uitbreiden en grotere producties aan bedrijven gaan leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@Twijfels Als je post "Het staat op $adres, pak wat je wilt" heb je er geen werk aan hoor, mocht er lokaal animo zijn voor 2 a 3 stuks :P En 1 gek die alles mee neemt en je bent klaar ;)

Daarbij zelfs kans dat het nog verkoopbaar is, net als oud ijzer en papier.

https://www.deafvalmarkt....folie/harde-kunststoffen/

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2021 16:28 . Reden: url toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
Met zoveel afval kan je toch beter je eigen extruder kopen en hergebruiken?

YouTube: Felfil Evo: Make your own filament - Felfil filament extruder promo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickvL
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:46
Filament kopen dat op een kartonnen rol zit. Kan zo bij het oud papier als de rol leeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDaniel
Real filament zit op kartonnen rollen, en nog in Nederland geproduceerd ook. Bij Azurefilm krijg je één nieuwe rol in ruil voor 10 lege rollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wPlayNL
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08-10 07:53
Sp3ci3s8472 schreef op zondag 18 april 2021 @ 17:19:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Zou eens kijken naar under extrusion / Flow / Esteps.

En misschien is een iets hogere temperatuur van de nozzle al goed genoeg.
Standaard is de nozzle 0.4mm, Jij print met 0.2mm. Dus hogere temp voor betere flow is misschien alles wat je nodig hebt.

edit:
Zie nu dat ik een filter had draaien, hierdoor dacht ik dat dit bericht als (1na)laatste was gepost :z . Hopelijk is het probleem al opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
Weet iemand of er een plugin is voor octoprint als de connectie wordt verbroken en later weer kan hervatten? Door dat de stroom uitvalt of de USB wordt verbroken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Evertt schreef op woensdag 21 april 2021 @ 12:45:
Weet iemand of er een plugin is voor octoprint als de connectie wordt verbroken en later weer kan hervatten? Door dat de stroom uitvalt of de USB wordt verbroken.
Bij stroomuitval is je pi ook uit (tenzij je er een usb accu tussen hangt ofzo).
En toevallig vandaag ontdekt dat octoprint dan ook niet meer weet was hij aan het doen was als hij online komt ;) Dus voor de volgende keer dat er iemand in de meterkast komt knutselen, zoek ik ook nog een oplossing :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

wPlayNL schreef op woensdag 21 april 2021 @ 08:32:
[...]

Zou eens kijken naar under extrusion / Flow / Esteps.

En misschien is een iets hogere temperatuur van de nozzle al goed genoeg.
Standaard is de nozzle 0.4mm, Jij print met 0.2mm. Dus hogere temp voor betere flow is misschien alles wat je nodig hebt.

edit:
Zie nu dat ik een filter had draaien, hierdoor dacht ik dat dit bericht als (1na)laatste was gepost :z . Hopelijk is het probleem al opgelost.
Het is helaas nog niet opgelost. Ik heb om de slicer uit te sluiten een aantal xyz cubes geprint. Geen verschil het defect is op random locaties op de z as. Twee keer een cura cubes geprint en die gaf de ene keer wel de fout de ander keer niet.
Het lijkt dus iets mechanisch, ik heb iets geprint die de z motor iets van de balk afhaalt, ik hoop dat dat het oplost want de as schoonmaken heeft niet geholpen.

De flow lijkt niet perse het probleem, ik heb prints op dubbele snelheid (72 ipv 36) en die gaan ook gewoon goed met soms het defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Laatst online: 21:35
itcouldbeanyone schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 10:03:
[...]

Bij mij was het de oplossing van vele problemen,
Vast lopen van de printer bij langdurige prints,
Het wel bekende layershifting probleem.

Nu zonder problemen langdurige prints veel betere kwaliteit,
Mocht je layershifting hebben of vastlopers dan is het zeker een aanrader
Heb niets gewijzigd aan de vrefs
Even voor mijn info, hoe heb je die aansluitingen van de stepper motors vervangen? Zitten er nieuwe kabels bij of moet je de oude overpluggen? Ik probeerde er laatst 1 los te maken voor wat cable management, maar die van mij zitten helemaal vastgelijmd... Heb even zitten wrikken maar lukte me niet, toen heb ik het maar op een andere manier opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
Bartske schreef op woensdag 21 april 2021 @ 13:37:
[...]

Even voor mijn info, hoe heb je die aansluitingen van de stepper motors vervangen? Zitten er nieuwe kabels bij of moet je de oude overpluggen? Ik probeerde er laatst 1 los te maken voor wat cable management, maar die van mij zitten helemaal vastgelijmd... Heb even zitten wrikken maar lukte me niet, toen heb ik het maar op een andere manier opgelost.
Heb alles over geprikt,
Lijm was bij mij aardig uitgehard, liet dus zo los.
Maak wel ff foto van te voren waar alles op moet

Ben niet slim, maar wel dom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Laatst online: 21:35
itcouldbeanyone schreef op woensdag 21 april 2021 @ 13:47:
[...]

Heb alles over geprikt,
Lijm was bij mij aardig uitgehard, liet dus zo los.
Maak wel ff foto van te voren waar alles op moet
Thanks, was het op het moment niet van plan te vervangen maar misschien in de toekomst. Heb last van lijnvorming. Heb de vrefs wel aangepast maar dat had voor mij geen effect helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
De lijm is hotglue, met een punttangetje meestal gewoon gemakkelijk los te breken zonder schade.

Daarna ook weer met hotglue vast zetten.

Meteen even een kickje voor mijn vraag: overruled de Gcode de instellingen in firmware en GUI?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-10 08:25
Ik heb sinds kort een vreemd probleem op mijn ender 3. Ik heb vorige week een bltouch geïnstalleerd. Resultaat ziet er erg goed uit. Mijn eerste laag zit er erg strak op. Maar niet altijd helaas.
Ik zie nu het fenomeen dat het begin van ieder lijntje een beetje opkrult. Als ik dus een gesloten vlak als eerste laag print is er niets aan de hand. Maar bij vele losse vlakken gaat bij ieder begin het eerste stukje omhoog. Al snel komen er delen los en loopt alles in het honderd. Iemand enig idee wat hiervoor de oorzaak zou kunnen zijn?

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
Maverick schreef op woensdag 21 april 2021 @ 19:45:
Ik heb sinds kort een vreemd probleem op mijn ender 3. Ik heb vorige week een bltouch geïnstalleerd. Resultaat ziet er erg goed uit. Mijn eerste laag zit er erg strak op. Maar niet altijd helaas.
Ik zie nu het fenomeen dat het begin van ieder lijntje een beetje opkrult. Als ik dus een gesloten vlak als eerste laag print is er niets aan de hand. Maar bij vele losse vlakken gaat bij ieder begin het eerste stukje omhoog. Al snel komen er delen los en loopt alles in het honderd. Iemand enig idee wat hiervoor de oorzaak zou kunnen zijn?
Klinkt als Z offset nog niet helemaal goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sympa
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:47
Gcode overruled de instellingen in de firmware wat betreft acceleration. Wat betreft maximum temperatuur weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-10 08:25
Reveal! schreef op woensdag 21 april 2021 @ 20:22:
[...]

Klinkt als Z offset nog niet helemaal goed?
Ik was skeptisch, maar het lijkt erop alsof dit het toch was :P Zit voor mijn gevoel nu wel erg laag met mijn nozzle, maar het resultaat is 10x beter nadat ik de offset iets vergroot heb. Wellicht idd nog een beetje finetunen.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paularts
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08-10 08:39

paularts

Paulux !!!!!!

sanscorp schreef op woensdag 21 april 2021 @ 16:50:
...

Meteen even een kickje voor mijn vraag: overruled de Gcode de instellingen in firmware en GUI?
Als ik mijn Ender op pre-heat PLA zet (in de Firmware staan deze temp ergens)
dan gaat ie naar 200 Nozzle en bed op 60

als ik in de Gcode (slicer setting) de Nozzle temps op 205 zet
en de print start, gaat de nozzle naar 205

dus de Gcode die je uit voert overruled de Instellingen in de FW
(of het voor alle instellingen geld weet ik niet , kan zijn dat er "protected" values zijn)

(Multiple exclamation marks are a sure sign of a diseased mind)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
Heb een probleem met de printer dinsdag geprint en deze stopte op 41% ik dacht eerst het het eventueel de probleem de USB verbinding los was gekomen. Gisteren stopte de printer weer op 41% ik moet even verder kijken.

De print kop blijf staan de temperatuur blijft constant.

Denk dat gcode niet goed opgeslagen is op de octoprint. Maar hoe kan je dit controleren of de gcode goed is. Om deze probleem uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sympa
Sommige instellingen in de firmware zijn inderdaad harde limieten, andere worden gewoon als gcode gestuurd op het moment dta je ze maakt.
Komt er in je file dus een andere gcode, dan neemt die het over.

(Ik geloof dat de 123-3d gcode de acceleratie op 4000 zet, wat echt te hoog is voor de Ender 3. Stel die gewoon in via het menu, en laat het zo staan, zou ik zeggen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Evertt schreef op donderdag 22 april 2021 @ 12:42:
Heb een probleem met de printer dinsdag geprint en deze stopte op 41% ik dacht eerst het het eventueel de probleem de USB verbinding los was gekomen. Gisteren stopte de printer weer op 41% ik moet even verder kijken.

Denk dat gcode niet goed opgeslagen is op de octoprint. Maar hoe kan je dit controleren of de gcode goed is. Om deze probleem uit te sluiten.
Tja, corrupte file? Wat zegt de octo-print log? Even uitsluiten dat je geen verbindngsproblemen hebt?
Als dat niet het geval is dan file opnieuw aanmaken en hopen dat het goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Evertt schreef op donderdag 22 april 2021 @ 12:42:

In octoprint even layer voor layer bekijken? Of gewoon opnieuw door je slicer trekken om te zien of er iets anders is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geim
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-10 11:02
Is de Creality 3D Ender-3 (dus niet de V2) nog steeds een goede printer om mee te beginnen? Is nu in de aanbieding voor €130.
Of meteen voor de Ender 3-pro of Ender 3-V2 gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
sympa schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:27:
Sommige instellingen in de firmware zijn inderdaad harde limieten, andere worden gewoon als gcode gestuurd op het moment dta je ze maakt.
Komt er in je file dus een andere gcode, dan neemt die het over.

(Ik geloof dat de 123-3d gcode de acceleratie op 4000 zet, wat echt te hoog is voor de Ender 3. Stel die gewoon in via het menu, en laat het zo staan, zou ik zeggen.)
Maar dan de vraag, wat is een limiet en wat zijn wel de juiste instellingen haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sympa
In Klipper heb ik hem op 1500 en 3000 staan. Maar Klipper heeft maatregelen om resonanties te voorkomen. Je kan best eens op 1500 proberen, maar je hebt kans dat ie behoorlijk gaat bonken als er een klein vlakje ingevuld wordt. Ik gebruikte zelf 500 of 750, geloof ik.
Jerk liet ik op 5mm/s staan. Dat is de hoeveel snelheid hij in 1 klap wil veranderen zonder soepel te versnellen. Dit is nodig om met enige vaart een bocht door te komen (zonder krijg je een dikke hoek omdat het plastic uit de nozzle blijft stromen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glowman
[...]

Nog even een push voor dit issue. Ik ben momenteel dit aan het printen, wat hopelijk voor iets betere cooling zal zorgen (aangezien het alleen naar het hotend kan).
Aangezien ik amper iets kan vinden over issues op dit gebied (specifiek voor de ender 5 plus), heeft iemand goede aanraders voor een hotend fan? Als deze niet goed genoeg koelt zal ik op zoek moeten naar iets wat dat wel doet.

edit: handig, print gefaald want duurde te lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis3d
Na 2 print pogingen die los lieten, besloot ik geïnspireerd door die mafketels die glock frames printen, 't hele zaakje diagonaal uit te printen.
Verder ook de settings op fast gezet, in plaats van fine, want ik begon ongeduldig te worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dXhOHYZNOdOo0wEYPGM8XMXUk5E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pdvtt3eAMurcpQR83jbRyVZB.jpg?f=fotoalbum_large

Al met al, werkte het best goed en de support was ook best goed weer weg te halen.

In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-09 21:51
@aegis3d
Misschien heeft het er mee te maken dat je enorme lijnen in je print hebt.
Er is iets niet goed afgesteld in je printer, een Ender3 kan dit veel beter printer...
Gebruik je toevallig Z-Hop in cura ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis3d
Zo naast elkaar is het wel heel erg duidelijk.
In het echt is het iets minder duidelijk, de lijnen in de meest linkse zijn alleen zichtbaar onder een bepaalde hoek. Je kan ze nauwelijks voelen in ieder geval.

Z-hop stond alleen aan op de middelste, als test, de meest linkse en rechtse stond z-hop uit.

Ik zie wel dat de lijnen op dezelfde hoogte lijken te zitten.. Opzich zit m'n z-screw er niet verkeerd uit, vol met prut ofzo, maar zou toch daar vandaan kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDaniel
glowman schreef op donderdag 22 april 2021 @ 17:39:
[...]

Nog even een push voor dit issue. Ik ben momenteel dit aan het printen, wat hopelijk voor iets betere cooling zal zorgen (aangezien het alleen naar het hotend kan).
Aangezien ik amper iets kan vinden over issues op dit gebied (specifiek voor de ender 5 plus), heeft iemand goede aanraders voor een hotend fan? Als deze niet goed genoeg koelt zal ik op zoek moeten naar iets wat dat wel doet.

edit: handig, print gefaald want duurde te lang.
Onwaarschijnlijk dat dit geprinte onderdeel je probleem gaat oplossen, hetzelfde voor een nieuwe fan. Heat creep zou geen probleem met de stock hotend en fan. De PTFE tube gaat helemaal door tot je nozzle, en PTFE geleidt zeer, zeer slecht warmte.

Het kan bijna niet anders dan dat je PTFE tube niet goed aansluit op je nozzle. Installeer eens het PTFE tube welke er bij zit, en kijk eens of je hier de problemen mee oplost. Zeker PLA (lees: op ongeveer 200 graden) printen kun je echt prima met de standaard PTFE tube.

Als je toch hotend mounts wil printen zoek dan op Ender 3 mods, die gebruiken namelijk dezelfde x-carriage. Dit is echt een slecht ontwerp, koeling van één 4010 fan vanuit één kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Geim schreef op donderdag 22 april 2021 @ 15:47:
Is de Creality 3D Ender-3 (dus niet de V2) nog steeds een goede printer om mee te beginnen? Is nu in de aanbieding voor €130.
Voor 130 euro een mooie prijs om te beginnen met 3D printen.
Check wat het prijsverschil is tussen de printers en daarna wat je over hebt voor deze nieuwe hobby >:)
De Ender 3 is natuurlijk de oudste maar daarom zeker niet slecht. Ben er na 2 jaar ook nog super tevreden mee.

Pro of V2 zijn natuurlijk weer stapje beter. Betere voeding. V2 is natuurlijk een doorontwikkeling dus er zitten al veel zaken op die je op de Ender 3 zelf moet toevoegen als je dat wilt.
Nodig nee en zelf doen zorgt voor een betere leercurve.

Belangrijkste is dat je het leuk moet vinden om de sleutelen aan een printer en dagen kan zoeken naar een oorzaak. Een 3D printer is niet aanzetten en printen maar. Zolang je dat niet erg vindt kun je er een leuke hobby bij hebben.

Alle 3 prima printers met hun elk met hun voor en nadelen.
Er staat genoeg info in dit topic met soortgelijke vragen dus even zoeken op de printers dan kom je denk ik al genoeg tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens17
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 04-10 18:36
MikeOO schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 07:22:
[...]

Voor 130 euro een mooie prijs om te beginnen met 3D printen.
Check wat het prijsverschil is tussen de printers en daarna wat je over hebt voor deze nieuwe hobby >:)
De Ender 3 is natuurlijk de oudste maar daarom zeker niet slecht. Ben er na 2 jaar ook nog super tevreden mee.

Pro of V2 zijn natuurlijk weer stapje beter. Betere voeding. V2 is natuurlijk een doorontwikkeling dus er zitten al veel zaken op die je op de Ender 3 zelf moet toevoegen als je dat wilt.
Nodig nee en zelf doen zorgt voor een betere leercurve.

Belangrijkste is dat je het leuk moet vinden om de sleutelen aan een printer en dagen kan zoeken naar een oorzaak. Een 3D printer is niet aanzetten en printen maar. Zolang je dat niet erg vindt kun je er een leuke hobby bij hebben.

Alle 3 prima printers met hun elk met hun voor en nadelen.
Er staat genoeg info in dit topic met soortgelijke vragen dus even zoeken op de printers dan kom je denk ik al genoeg tegen.
Ik heb een tijdje een Ender 3 Pro in bezit en de ik kan je wel vertellen dat de aanschafprijs geen goed beeld geeft van wat het gaat kosten. Indien je de printer stiller wilt maken met een ander moederbord, Noctua’s toevoegt, andere kleuren PLA koopt en gereedschap (digitale schuifmaat, tangetjes, etc.). Juist de kosten van alles er omheen tikken wel aan. Maar dat hoeft natuurlijk niet perse.. maar je kijkt denk ik wel naar de Ender om de community en de mod mogelijkheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jens17 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 08:53:
[...]

Ik heb een tijdje een Ender 3 Pro in bezit en de ik kan je wel vertellen dat de aanschafprijs geen goed beeld geeft van wat het gaat kosten. Indien je de printer stiller wilt maken met een ander moederbord, Noctua’s toevoegt, andere kleuren PLA koopt en gereedschap (digitale schuifmaat, tangetjes, etc.). Juist de kosten van alles er omheen tikken wel aan. Maar dat hoeft natuurlijk niet perse.. maar je kijkt denk ik wel naar de Ender om de community en de mod mogelijkheden?
Klopt maar niet iedereen zal behoefte hebben aan dit soort aanpassingen. Standaard is het een uitstekende printer maar mooie resultaten. Afhankelijk waar de printer staat wil je aanpassing doen qua geluid en dat kost inderdaad ook weer iets. Nu zijn de nieuwe bordje ook niet heel kostbaar dus die investering is prima te doen.

Daarom dat ik ook aangaf dat de V2 bijvoorbeeld al deze upgrades al heeft en mogelijk een optie is.
Maar alles hangt af van budget en bereidheid om aanpassingen te willen doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk naar de verschillen en welke je nodig hebt!

Stillere board zoals in de v2? €35,- en je hebt hem! (Of niet als hij in je werkplaats staat en geluid niet boeit)
Display, persoonlijk kijk ik er nooit naar, dus kun je op besparen.
De voeding zit anders, print voor 40 cent een kapje en het "Er valt plastic in de fan" probleem is opgelost.

Zo zijn er tal van kleine veranderingen welke je zelf ook kunt doen, en dat is eigenlijk een heel leuk onderdeel van het 3d printen. :+

Ik heb wel de v2 gekocht, maar als je die nu ziet, dan hangt hij ook vol met mods en andere onderdelen dan hoe ik hem kreeg, waar een ander zijn ender 3 ongemod heeft draaien naar volle tevredenheid.

Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt, maar in basis zijn alle 3 de modellen prima uitgangspunten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sympa
Voor 130 euro een prima instap inderdaad. Als het bevalt ga je inderdaad meer geld uitgeven. Alleen je weet nog niet waar precies aan.
De basis-3 heeft wel nadelen, bijvoorbeeld de beveiliging tegen oververhitting die ontbreekt, en het 8 bits moederbord dat lastig te flashen is en nogal weinig rom heeft. Je moet met een Arduino in de weer om daar wat anders op te zetten.
Maar hij zal wel prima printen verder. Het bredere profiel onder het bed is het enige wat lastig naderhand toe te voegen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
Heb gisteren weer geprint deze stopte op 61%.
De melding van octoprint was connectie lost. Blijkbaar heeft het iets te maken met de USB.
Ga nu kijken voor een andere kabel.

Het rare nadat het was gebeurd kon ik gelijk weer verbinding maken met de printer.
Is er een plugin als de verbinding wordt verbroken de printer hervat kan worden? Met octoprint

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 21:19
Ik heb een Ender 3 V2, maar je gaat me toch niet vertellen dat de Ender3 nog luidruchtiger is? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickvL
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:46
Ik stond een tijdje geleden voor dezelfde keuze. De gewone ender 3 viel bij mij af vanwege de betere voeding in de pro en v2. Toen was de keuze tussen een pro + silent board upgrade en de v2, beide zijn dan ongeveer even duur. Uiteindelijk heb ik een v2 gekocht maar dat was alleen maar omdat de pro tijdelijk niet leverbaar was. De enige 'modificatie' die ik aan mijn v2 heb gedaan is een filament geleider (https://www.thingiverse.com/thing:3052488) om er voor te zorgen dat het filament netjes recht de extruder in gaat. Dus naast kosten die je maakt voor het printen (filament, IPA om het printbed schoon te maken, smeermiddel voor de z-as, etc) hoef je geen extra uitgaven te doen om succesvol te printen als je dat niet wilt.
Pagina: 1 ... 116 ... 173 Laatste

Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.

Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie