Ik waardeer jouw zeer positieve insteek. Zelf heb ik het daar altijd wat moeilijker mee zoals wel duidelijk is gezien het verloop van het topic.
18 minuten nadat ik de samples had geplaatst meldde je er veel vervorming in zat.Bart2005 schreef op zondag 13 december 2020 @ 22:52:
[...]
Maar het lijkt erop dat die vervorming bij voorbaat al helemaal niet opgemerkt werd. Dat geeft te denken.
Geeft inderdaad te denken dat mensen nog sneller dan 18 minuten moeten reageren, en ook nog de samples luisteren en analyseren.
Je kan niet alles van ze verwachten.
[ Voor 4% gewijzigd door mr_petit op 13-12-2020 23:09 ]
"man is not truly one, but truly two,"
Precies.Cap schreef op zondag 13 december 2020 @ 22:59:
Als ie iets beters had liggen *voor het specifieke doel van de test* dan had ie dat wel gebruikt.
Ik kan wel een plaat van dire straits opzetten, maar wat als daar verschillen tussen elementen minder goed uitkomen?
Dan is de conclusie dat je niet hoeft te investeren in een beter element, want dan maakt het minder uit.
En dat klopt dan ook, ten minste als je alleen naar dire straits luistert.
Om een verschil duidelijk te maken moet je weten of dat verschil er inzit.
En bij deze wist ik het. toevallig.
LEt wel: ik heb niet al mijn platen gehoord met al mijn elementen. En dan ook nog alles onthouden.
Daarom wou ik ook de hoeveelheid potenteel te gebruiken platen (om naar een goed voorbeeld te zoeken) beperken. Daarom vroeg ik specifiek naar een DMM, omdat bij DMM het doorgaans beter mogelijk is een signaal van hoge frequentie of hoge amplitude op de binnenste groeven te zetten.
Bij die omstandigheden komt IGD het eerst naar boven. Meestal het eerst bij de hoogste noten, maar als dit bij de middentonen gebeurt kan dit extra storend zijn omdat je oor daar heel gevoelig is.
Zo gevoelig dat je er pagina's over blijft doorzeuren
[ Voor 26% gewijzigd door mr_petit op 13-12-2020 23:51 ]
Bart2005 schreef op zondag 13 december 2020 @ 23:01:
Ik waardeer jouw zeer positieve insteek. Zelf heb ik het daar altijd wat moeilijker mee zoals wel duidelijk is gezien het verloop van het topic.
Remember dat je er wel plezier in had, ondanks die vervorming.
Bart2005 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 14:33:
Nou ja je bent goed bezig in ieder geval. Ik vind het erg leuk om te doen. Ik zal hem ook eens even digitaal opzoeken om de opname te checken.
Nou, het zijn er drie. 2x 731Q en een 701. Oh nee, sorry 5.Bart2005 schreef op zondag 13 december 2020 @ 22:18:
[...]
Dan kan je er ook wel 4 nemen. Of 6. Verschil zal er altijd zijn. Maar zoiets doet men doorgaans niet omdat je dat toch al weet lijkt me.
2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.
Dit is heel normaal vind ikBenEco schreef op maandag 14 december 2020 @ 00:35:
[...]
Nou, het zijn er drie. 2x 731Q en een 701. Oh nee, sorry 5.Dual 1219 en een 1229 zijn nog in onderhoud.
Het wordt hier weer eens tijd dat ik weer muziek kan draaien zonder bouwgeluiden er doorheen.
Afgezien van het gruis wat werkelijk overal ligt ondanks dat alles afgeplakt was met plastic. Ik kon eerst met perslucht alles schoonblazen bij de jukebox en de twee platenspelers.
Ook de platenkasten moeten er aan geloven. Dat gruis zit werkelijk overal.
Afgezien van het gruis wat werkelijk overal ligt ondanks dat alles afgeplakt was met plastic. Ik kon eerst met perslucht alles schoonblazen bij de jukebox en de twee platenspelers.
Ook de platenkasten moeten er aan geloven. Dat gruis zit werkelijk overal.
Is er nog iemand die wil gaan luisteren naar de samples van prime time of daft punk?
Dus wat in deze post beschreven is (hier staan de samples en wat de bedoeling is):
mr_petit in "Het Grote Vinyl Topic Deel 3"
Om ca 12.30u post ik de 'uitslag'
Dus wat in deze post beschreven is (hier staan de samples en wat de bedoeling is):
Om ca 12.30u post ik de 'uitslag'
Nope,
Gewoon naald in de plaat dauwe en luisteren.
Gewoon naald in de plaat dauwe en luisteren.
Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling
Ik vind het ook allemaal niet zo bijster interessant als ik heel eerlijk ben. Snap dat het tweakers is, maar voor mij gaat het te diep en te ver.
Ik luister gewoon muziek vanaf vinyl omdat ik de beleving leuk vind en het een soort van rust momentje in de dag is, en even niets anders doen dan wat lezen en muziek luisteren.
Ik luister gewoon muziek vanaf vinyl omdat ik de beleving leuk vind en het een soort van rust momentje in de dag is, en even niets anders doen dan wat lezen en muziek luisteren.
Driving a cadillac in a fool's parade.
Ben benieuwd naar de uitslag. Nu is mr_petit dit jaar bezig geweest met het doormeten van verschillende tulpkabels dus wellicht is daar ook wat mee gewisseld om de capaciteit te verhogen en verlagen, met daarbij horende gevolgen voor vooral het hoog in het geluid. We gaan het merken.
Ben nog wel benieuwd naar je 3e spoiler Cap, ging dat over de verklaring van de verschillen?
Ben nog wel benieuwd naar je 3e spoiler Cap, ging dat over de verklaring van de verschillen?
Dat zal @mr_petit vast allemaal gaan toelichten.
Jullie hadden het allemaal goed.
Wat gaf het verschil....kennen jullie deze:

Deze dropveter zat er dus tussen
Dus jullie hoorden allemaal het verschil en jullie wisten ook de opname zonder dropveter aan het geluidsprofiel van de Flac te koppelen.
Dus dat zegt heel veel.
Hoe zat de test in elkaar: fragment 3 was steeds de flac, fragment 1 met dropveterkabel en fragment 2 zonder dropveterkabel (100pF snoer)
@rcor vond de dropveterkabel bij daft punk het mooist. Ook daar is niets mis mee want het is uiteindelijk gewoon een toonregeling.
Maar ik denk dat bij enkele andere muzieksoorten extra hoge tonen icm een at-440mla wellicht wat teveel hooi op de vork zal zijn. Daft Punk's RAM heeft idd een hele warme mix, ze willen duidelijk een jaren 70 geluidsprofiel neerzetten (tapecompressie, hysteresis etc). Het wordt algemeen beschouwd een goede opnamen gevonden. Maar als je gaat analyseren zie je toch dat er ook hier onnodige loudnesswarcompressie heeft plaatsgevonden, wat niet nodig is.
De prime time CD en LP samples zien er vrijwel hetzelfde uit.
Als ik de frequentieanalyse doe op de samples, dan zie ik het echte hoog afvallen bij gebruik van de dropveter, maar niet helemaal zo sterk als ik bij de metingen met de oscilloscoop zag (-6dB bij 15khz). Maar er zat ook een bump bij ca 8khz, van 1,5dB in de elektronische meting, maar die is bij de geluidsamples weer aanzienlijk hoger, 3dB
Voor de rest zie je dat zonder dropveterkabel de afval in het hoog pas op ca 17kHz begint, terwijl dat met dropveterkabel bij ca. 11khz begint.
Dus de dropveterkabel zorgt vooral voor een geluidsversterking bij ca. 8-11kHz.
Dus hetzelfde als de trebleknop op een versterker
Hier zie je het spectrum (1 kanaal) van de sample zonder dropveter:

En hier zie je 'm met dropveter:

Duidelijk meer hoog bij 8kHz, maar het valt ook sneller af terwijl de versie zonder dropveter nog net ff wat verder doorgaat. Of dat te horen is, is een 2e, maar die bump bij 8-10kHz dus zeker.
Ook vinden er fasedraaiingen plaats maar die zijn hier niet te zien, en het is moeilijk te interpreteren òf en hoe dat verschil zich hoort. Daar zijn ook geleerden nog niet over uit.
Ik had deze test erin gestopt omdat er wel eens een keer de vraag gesteld werd (als ik mijn betoog afkondigde
) hoe hoorbaar is het nou? Ik kan wel een extra betoog houden betreffende wat het menselijk oor wel en niet kan waarnemen etc maar dat blijft een theoretisch verhaal.
Maar qua praktijk weet ik het nu: 100% score bij een blind luisterpanel
, in een bijna abx test (het gaat nog verder aangezien het geluidsprofiel ook nog gelinkt werd aan CD)
Hoe dan ook, dit verschil (ongeacht wat je mooier vindt) is dus met ongeveer een tientje te bereiken (cordial interlink bij thomann), als je draaitafel al niet kwam met een lage capaciteits interlink.
Wat gaf het verschil....kennen jullie deze:

Deze dropveter zat er dus tussen
Dus jullie hoorden allemaal het verschil en jullie wisten ook de opname zonder dropveter aan het geluidsprofiel van de Flac te koppelen.
Dus dat zegt heel veel.
Hoe zat de test in elkaar: fragment 3 was steeds de flac, fragment 1 met dropveterkabel en fragment 2 zonder dropveterkabel (100pF snoer)
@rcor vond de dropveterkabel bij daft punk het mooist. Ook daar is niets mis mee want het is uiteindelijk gewoon een toonregeling.
Maar ik denk dat bij enkele andere muzieksoorten extra hoge tonen icm een at-440mla wellicht wat teveel hooi op de vork zal zijn. Daft Punk's RAM heeft idd een hele warme mix, ze willen duidelijk een jaren 70 geluidsprofiel neerzetten (tapecompressie, hysteresis etc). Het wordt algemeen beschouwd een goede opnamen gevonden. Maar als je gaat analyseren zie je toch dat er ook hier onnodige loudnesswarcompressie heeft plaatsgevonden, wat niet nodig is.
Als ik de frequentieanalyse doe op de samples, dan zie ik het echte hoog afvallen bij gebruik van de dropveter, maar niet helemaal zo sterk als ik bij de metingen met de oscilloscoop zag (-6dB bij 15khz). Maar er zat ook een bump bij ca 8khz, van 1,5dB in de elektronische meting, maar die is bij de geluidsamples weer aanzienlijk hoger, 3dB
Voor de rest zie je dat zonder dropveterkabel de afval in het hoog pas op ca 17kHz begint, terwijl dat met dropveterkabel bij ca. 11khz begint.
Hier zie je het spectrum (1 kanaal) van de sample zonder dropveter:

En hier zie je 'm met dropveter:

Duidelijk meer hoog bij 8kHz, maar het valt ook sneller af terwijl de versie zonder dropveter nog net ff wat verder doorgaat. Of dat te horen is, is een 2e, maar die bump bij 8-10kHz dus zeker.
Ook vinden er fasedraaiingen plaats maar die zijn hier niet te zien, en het is moeilijk te interpreteren òf en hoe dat verschil zich hoort. Daar zijn ook geleerden nog niet over uit.
Ik had deze test erin gestopt omdat er wel eens een keer de vraag gesteld werd (als ik mijn betoog afkondigde

Maar qua praktijk weet ik het nu: 100% score bij een blind luisterpanel
Hoe dan ook, dit verschil (ongeacht wat je mooier vindt) is dus met ongeveer een tientje te bereiken (cordial interlink bij thomann), als je draaitafel al niet kwam met een lage capaciteits interlink.
[ Voor 35% gewijzigd door mr_petit op 14-12-2020 17:03 ]
Kijk eens aan, het mysterie is opgehelderd. Mijn brainwave van vanochtend dat het wel eens in een andere kabel zou kunnen zitten klopte dus. En dat je de dropveter hebt gebruikt om te laten horen wat deze met het geluid doet is verbaasd me achteraf niet (omdat je die eerder ook uitgemeten had). Leuk gedaan zo, en het geeft weer wat inzichten.
[ Voor 6% gewijzigd door musicfreak op 14-12-2020 17:38 ]
Ja dat is prima gedaan.
Voor mij is het ook waardevol.
Ik heb gesimuleerd met een functiegenerator en oscilloscoop, ik heb natuurlijk geluisterd, maar dat is allemaal niet blind. Dus ga je altijd aan jezelf vragen of je jezelf niet voor de gek houdt.
Maar een 100% score geeft veel duidelijkheid.
En zo zijn heel veel antwoorden hier duidelijk. Ook verrassingen, zoals dat in sommige gevallen een at-3600 hoger geplaatst wordt dan verwacht, maar in andere testen ook duidelijk als minder bestempeld wordt)
Ik zit nog even te dubben of ik samples moet plaatsen waarbij LP opnames slecht uitpakken doordat ze zijn doorgeschoten.
Voor mij is het ook waardevol.
Ik heb gesimuleerd met een functiegenerator en oscilloscoop, ik heb natuurlijk geluisterd, maar dat is allemaal niet blind. Dus ga je altijd aan jezelf vragen of je jezelf niet voor de gek houdt.
Maar een 100% score geeft veel duidelijkheid.
En zo zijn heel veel antwoorden hier duidelijk. Ook verrassingen, zoals dat in sommige gevallen een at-3600 hoger geplaatst wordt dan verwacht, maar in andere testen ook duidelijk als minder bestempeld wordt)
Ik zit nog even te dubben of ik samples moet plaatsen waarbij LP opnames slecht uitpakken doordat ze zijn doorgeschoten.
Je kunt je wel afvragen wat er precies te horen valt van 8 KHz en up. Als je op jouw plaatjes van het spectrum kijkt is dat qua amplitude zo goed als niets. Het is meer dan 40 dB (10.000 keer) down ten opzichte van de hoogste amplitudes. Dat is dus spielerei dat gedoe met kabeltjes. Totaal niet zinvol. Zoals je zelf al zegt: het is een toonregeling. Maar dan wel 1 die zeer weinig doet en het is de vraag of je het verschil überhaupt kunt horen in verhouding tot de veeeel hoger amplitude van het middengebied en de bas. Als je het weet w.s. wel en anders totaal niet.
Er zijn vele wegen om jezelf voor de gek te houden. En bovendien denk ik: wat boeit dat allemaal nou? Er zijn zoveel variabelen die je kunt veranderen. Leuk is dat misschien wel.
Je kunt dat misschien eens simuleren door alles onder 8 KHz een dB of 70 te onderdrukken en dan eens laten horen wat zich daar afspeelt en op welk niveau. Dat je het kunt zien op de scoop wil nog niet zeggen dat je daar ook iets hoort. Dat is een zeer grote valkuil voor de Techneut m.i.
Ik wil het plezier in de hobby niet bederven maar men moet een beetje een beter idee hebben van wat hoorbaar is en wat niet. Wat dat betreft is zo'n spectrumanalyse zeer misleidend. Het lijkt allemaal belangrijk wat je daar ziet maar de bulk hoor je gewoon niet omdat het zich op een zeeeeer laag niveau afspeelt. En zeker ten opzichte van de hoge amplitudes die we daar zien. Alles verdrinkt daarin als het zich op een 40 dB lager niveau afspeelt. Dat zie je wel maar je hoort het absoluut niet wegens de factor 10.000 verschil in amplitude.
Er zijn vele wegen om jezelf voor de gek te houden. En bovendien denk ik: wat boeit dat allemaal nou? Er zijn zoveel variabelen die je kunt veranderen. Leuk is dat misschien wel.
Je kunt dat misschien eens simuleren door alles onder 8 KHz een dB of 70 te onderdrukken en dan eens laten horen wat zich daar afspeelt en op welk niveau. Dat je het kunt zien op de scoop wil nog niet zeggen dat je daar ook iets hoort. Dat is een zeer grote valkuil voor de Techneut m.i.
Ik wil het plezier in de hobby niet bederven maar men moet een beetje een beter idee hebben van wat hoorbaar is en wat niet. Wat dat betreft is zo'n spectrumanalyse zeer misleidend. Het lijkt allemaal belangrijk wat je daar ziet maar de bulk hoor je gewoon niet omdat het zich op een zeeeeer laag niveau afspeelt. En zeker ten opzichte van de hoge amplitudes die we daar zien. Alles verdrinkt daarin als het zich op een 40 dB lager niveau afspeelt. Dat zie je wel maar je hoort het absoluut niet wegens de factor 10.000 verschil in amplitude.
[ Voor 36% gewijzigd door Bart2005 op 14-12-2020 19:59 ]
@Bart2005, de meningen verschillen blijkbaar. Ik vond het goedkope kabel fragment bij Prime Time echt zo storend dat de schelheid mijn luisterplezier verminderde. Daarnaar luisteren houd ik niet lang vol. Dus blijkbaar valt er voor mij aardig wat verschil te horen, en voor jongere oren vast nog een stuk meer.
Of iemand zich eraan stoort is dan nog steeds een tweede, dat geldt natuurlijk niet voor iedereen. Maar om het nou als totaal niet zinvol te betitelen? Het punt is dus dat verschillen in kabels juist specifiek in het geval van platenspelers hoorbaar zijn. Dus het is geen Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6 kwestie.
Met het juiste kabeltje is de "toonregeling" afkomstig van de platenspeler in principe (quasi) neutraal, dat is in veel gevallen best een goed uitgangspunt. Ipv bovenmatige toename in het lagere hoog en bovenmatige afname in het hogere hoog, het vervelende gevolg van een veel te hoge kabelcapaciteit die je met de gemiddelde weergever / akoestiek echt niet gecorrigeerd krijgt, laat staan met de gemiddelde (1-punts) hogetonenregeling op de versterker.
PS dat spectrum interpreteer je niet helemaal lekker. Als je die frequentiebups vanaf -40 dB helemaal wegsnijdt heb je een heel ander geluid, probeer het maar. Dat hoor je nog met oordoppen in. Bedenk dat de muziek dynamisch, rytmisch is en op het moment dat het hoge geluid klinkt niet alle andere geluiden ook even hard klinken. Daarom hoor je de bekkens bij het ene fragment duidelijk harder dan bij het andere.
Of iemand zich eraan stoort is dan nog steeds een tweede, dat geldt natuurlijk niet voor iedereen. Maar om het nou als totaal niet zinvol te betitelen? Het punt is dus dat verschillen in kabels juist specifiek in het geval van platenspelers hoorbaar zijn. Dus het is geen Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6 kwestie.
Met het juiste kabeltje is de "toonregeling" afkomstig van de platenspeler in principe (quasi) neutraal, dat is in veel gevallen best een goed uitgangspunt. Ipv bovenmatige toename in het lagere hoog en bovenmatige afname in het hogere hoog, het vervelende gevolg van een veel te hoge kabelcapaciteit die je met de gemiddelde weergever / akoestiek echt niet gecorrigeerd krijgt, laat staan met de gemiddelde (1-punts) hogetonenregeling op de versterker.
PS dat spectrum interpreteer je niet helemaal lekker. Als je die frequentiebups vanaf -40 dB helemaal wegsnijdt heb je een heel ander geluid, probeer het maar. Dat hoor je nog met oordoppen in. Bedenk dat de muziek dynamisch, rytmisch is en op het moment dat het hoge geluid klinkt niet alle andere geluiden ook even hard klinken. Daarom hoor je de bekkens bij het ene fragment duidelijk harder dan bij het andere.
[ Voor 35% gewijzigd door Cap op 14-12-2020 20:16 ]
Het lijkt me zeker leuk om over een poosje nog weer eens wat samples te luisteren maar van mij hoeft het niet gelijk. Even een weekje pauze ofzo.mr_petit schreef op maandag 14 december 2020 @ 17:36:
Ook verrassingen, zoals dat in sommige gevallen een at-3600 hoger geplaatst wordt dan verwacht, maar in andere testen ook duidelijk als minder bestempeld wordt)
Verder verbaas ik mij ook over die 3600. Heb 'm zelf ook en ik vind hem erg lijken op mijn oude (ook conische) Stanton trackmaster II. Hij heeft datzelfde wat vette geluid wat het vooral goed doet voor singletjes. Maar ook voor LP's vind ik het niet verkeerd klinken. Ok, je hebt minder hoog dan zeg een AT95 maar niet zo weinig als in jouw samples. Misschien heb je toch de niet L-versie zoals Cap suggereerde?
@Cap In dat geval is de kabel blijkbaar een hoog-doorlaatfilter. Op zich wel interessant om te weten of dat zo is.
Maar als je die dingen kunt meten zoals mr_petit kan dan moet je dat niet doen met muziek maar met een frequentiesweep. Dan weet en zie je gewoon de frequentiekarakteristiek van het kabeltje en dan weet je of het waar is of tussen de oren zit.
Dat je dingen gaat "meten" met muziek is in principe zeer onwetenschappelijk en vrij zinloos. Je meet die dingen dus uitsluitend met een sweep. En als je dat doet dan is de uitslag helemaal niet zo spectaculair vaak.
Maar als je die dingen kunt meten zoals mr_petit kan dan moet je dat niet doen met muziek maar met een frequentiesweep. Dan weet en zie je gewoon de frequentiekarakteristiek van het kabeltje en dan weet je of het waar is of tussen de oren zit.
Dat je dingen gaat "meten" met muziek is in principe zeer onwetenschappelijk en vrij zinloos. Je meet die dingen dus uitsluitend met een sweep. En als je dat doet dan is de uitslag helemaal niet zo spectaculair vaak.
@Bart2005 Geen simpel hoogdoorlaatfilter, het laat dus middenhoog meer door dan hoog-hoog (dat verzwakt het juist), dus eerder een bandfilter veroorzaakt door een resonantie in het kabel-elementsysteem. Bekijk even de grafiekjes hier om een indruk te krijgen:
http://www.hagtech.com/loading.html
Wacht, ik knal hem hier wel even neer:

Juist die resonantiekarakteristiek maakt het in het algemeen bezwaarlijk, tenzij je er a. niks van hoort b. het precies mooi corrigeert voor je akoestiek / smaak.
M.i. was het geen meten maar een luistertest. Meten is idd de scoop erop zetten en grafiekjes uitdraaien. De luistertest wees uit dat de proefpersonen iets hoorden. Aantallen te klein dus statistisch lastig enzo, weet ik wel.
http://www.hagtech.com/loading.html
Wacht, ik knal hem hier wel even neer:

Juist die resonantiekarakteristiek maakt het in het algemeen bezwaarlijk, tenzij je er a. niks van hoort b. het precies mooi corrigeert voor je akoestiek / smaak.
M.i. was het geen meten maar een luistertest. Meten is idd de scoop erop zetten en grafiekjes uitdraaien. De luistertest wees uit dat de proefpersonen iets hoorden. Aantallen te klein dus statistisch lastig enzo, weet ik wel.
[ Voor 25% gewijzigd door Cap op 14-12-2020 20:21 ]
Als je de dingen wilt meten en dus de eigenschappen van b.v. een kabeltje wilt weten dan moet je dat doen zoals hier:
https://www.audiosciencer...review-phono-stage.18383/
Dat meten ze niet met muziek. Wat ook niet kan. Als je de waarheid wilt weten over de onderdelen van de audioketen dan moet je serieus meten. Niet met de oren dus en niet met muziek als input. Daar kan je absoluut niets uit concluderen. Maar het lijkt wel of "audiofielen" dat soort dingen liever niet weten..
Het is verder best lastig in te schatten om te weten wat je werkelijk kunt horen van die beelden die je ziet. Het is een heel andere representatie: visueel. Je kunt lang niet alles horen van wat je daar ziet maar je kunt zeker geen dingen horen die je daar NIET ziet. Dat is vaak wat men denkt nog.
https://www.audiosciencer...review-phono-stage.18383/
Dat meten ze niet met muziek. Wat ook niet kan. Als je de waarheid wilt weten over de onderdelen van de audioketen dan moet je serieus meten. Niet met de oren dus en niet met muziek als input. Daar kan je absoluut niets uit concluderen. Maar het lijkt wel of "audiofielen" dat soort dingen liever niet weten..
Het is verder best lastig in te schatten om te weten wat je werkelijk kunt horen van die beelden die je ziet. Het is een heel andere representatie: visueel. Je kunt lang niet alles horen van wat je daar ziet maar je kunt zeker geen dingen horen die je daar NIET ziet. Dat is vaak wat men denkt nog.
Ik beweer toch niets anders? Meten doe je met meetinstrumenten en niet met je oren.
Maar dat betekent nog niet dat je in een luistertest niet bepaalde concrete verschillen consistent kan horen? Dat is wat hier bij sommigen is gebeurd.
Meten =//= Luistertest en andersom ook niet. Helemaal eens. Hoeft wat mij betreft niet over gediscussieerd te worden.
En juist @mr_petit is in dit geval iemand die erg van het meten is, dus als je je bij iemand geen zorgen hoeft te maken over audiofiele zweverij is hij het wel. Hij vat de resultaten van de luistertest samen en illustreert verder met het spectrum wat er volgens hem gebeurt. Dat kan best. Vervolgens blijft er daarbij natuurlijk altijd ruimte voor discussie, maar dat is inherent aan wetenschap.
Maar dat betekent nog niet dat je in een luistertest niet bepaalde concrete verschillen consistent kan horen? Dat is wat hier bij sommigen is gebeurd.
Meten =//= Luistertest en andersom ook niet. Helemaal eens. Hoeft wat mij betreft niet over gediscussieerd te worden.
En juist @mr_petit is in dit geval iemand die erg van het meten is, dus als je je bij iemand geen zorgen hoeft te maken over audiofiele zweverij is hij het wel. Hij vat de resultaten van de luistertest samen en illustreert verder met het spectrum wat er volgens hem gebeurt. Dat kan best. Vervolgens blijft er daarbij natuurlijk altijd ruimte voor discussie, maar dat is inherent aan wetenschap.
[ Voor 39% gewijzigd door Cap op 14-12-2020 20:27 ]
Ja maar hij doet dat met muziek als inputsignaal. Wat structureel en fundamenteel verkeerd is. Dat wilde ik even aangeven.Cap schreef op maandag 14 december 2020 @ 20:25:
Ik beweer toch niets anders? Meten doe je met meetinstrumenten en niet met je oren. En juist @mr_petit is in dit geval iemand die erg van het meten is.
We blijven langs elkaar heen praten. 
Het was toch een luistertest?
Dat hij vervolgens toelicht wat er volgens hem gebeurt aan de hand van een frequentiespectrum doet daar niet aan af. Hij geeft nota bene in zijn post al aan dat hij óók gemeten heeft aan de kabels mbv zijn oscilloscoop en maakt expliciet de kanttekening dat dit in de frequentieanalyse minder naar voren komt. Dus ja, muziek geeft toch weer andere resultaten dan een meting, zo lijkt het. Daar is toch niks mis mee?
En nu stop ik ermee. Aan nou het laatste woord. Of anderen mogen de discussie verder oppakken.
Het was toch een luistertest?
Dat hij vervolgens toelicht wat er volgens hem gebeurt aan de hand van een frequentiespectrum doet daar niet aan af. Hij geeft nota bene in zijn post al aan dat hij óók gemeten heeft aan de kabels mbv zijn oscilloscoop en maakt expliciet de kanttekening dat dit in de frequentieanalyse minder naar voren komt. Dus ja, muziek geeft toch weer andere resultaten dan een meting, zo lijkt het. Daar is toch niks mis mee?
En nu stop ik ermee. Aan nou het laatste woord. Of anderen mogen de discussie verder oppakken.
[ Voor 17% gewijzigd door Cap op 14-12-2020 20:32 ]
Ja klopt. Van dat langs elkaar heen praten.
Ik reageerde op die plaatjes die hij liet zien om "aan te tonen" wat de invloed is van een kabeltje. Om echt te weten wat de invloed is van het kabeltje moet je hem sweepen en laten zien waar- en of het kabeltje afwijkt van het ideaalbeeld. Dus van het theoretisch perfecte kabeltje wat een rechte lijn vertoont. Dat geeft inzicht. Al dat andere niet m.i. Als het kabeltje extreem afwijkt van het ideaalbeeld dan is het een slecht kabeltje en moet je het weggooien of verkopen aan je dove nichtje.
Je ziet daar plaatjes waarna je eigenlijk nog niet echt iets weet over het kabeltje of andere component. Dat is juist wat ik wil weten en wat veeeel belangrijker is op zoek naar de waarheid.
We weten zeker dat alles in de "transmissielijn" invloed heeft en daar kun je ook plaatjes van laten zien. Maar het is lastiger om te concluderen of die verschillen die je ZIET ook kunt HOREN. Die conclusie wordt m.i. wat makkelijk getrokken dat dat wel zo is. Je ziet het DUS je hoort het wat vaak helemaal niet zo is.
Ik reageerde op die plaatjes die hij liet zien om "aan te tonen" wat de invloed is van een kabeltje. Om echt te weten wat de invloed is van het kabeltje moet je hem sweepen en laten zien waar- en of het kabeltje afwijkt van het ideaalbeeld. Dus van het theoretisch perfecte kabeltje wat een rechte lijn vertoont. Dat geeft inzicht. Al dat andere niet m.i. Als het kabeltje extreem afwijkt van het ideaalbeeld dan is het een slecht kabeltje en moet je het weggooien of verkopen aan je dove nichtje.
Je ziet daar plaatjes waarna je eigenlijk nog niet echt iets weet over het kabeltje of andere component. Dat is juist wat ik wil weten en wat veeeel belangrijker is op zoek naar de waarheid.
We weten zeker dat alles in de "transmissielijn" invloed heeft en daar kun je ook plaatjes van laten zien. Maar het is lastiger om te concluderen of die verschillen die je ZIET ook kunt HOREN. Die conclusie wordt m.i. wat makkelijk getrokken dat dat wel zo is. Je ziet het DUS je hoort het wat vaak helemaal niet zo is.
[ Voor 28% gewijzigd door Bart2005 op 14-12-2020 20:46 ]
Ik heb metingen hier al een paar maanden geleden geplaatst
Nu doen we een blinde luistertest.
Iedereen hoort hoge tonen in de muziek terwijl jij zegt dat dat onmogelijk is omdat er 40dB verschil zit tussen hoge en lage tonen. Dus iedereen verzint dat hij/zij hoge tonen in muziek hoort?
En de uitslag van de blinde luistertest is unaniem
En ik meet in het spectrum 3dB bij 8kHz verschil tussen beide samples, als gevolg van de kabel.
Dus waarom zou dat niet kunnen?
Ik heb het theoretisch aangetoond (AWG en DSO erbij gehaald, zelfs bodeplots gemaakt etc), wat ik ook schreef als je mijn post gelezen had, en nu bewijs ik het ook dat het blind in de praktijk te horen is.
Alles wat je zegt over dat het niet klopt is dan toch onjuist?
En het kwam in de frequentieanalyse wel naar voren, maar met iets andere waardes dan ik had verwacht op basis van mijn eerdere:
Ik meet in de frequentieplot van de muziek een minder steile afval in het hoog bij 15khz, maar een grotere boost rond 8khz. tov de bodeplot.
Maar ik zit me nu ook te bedenken dat ik hierin een denkfout maak.
Bij de bodeplot (dus de theorie) zijn dat natuurlijk eenduidige getallen tov wat uit de AWG rolt, en in een luistertest is het per definitie een vergelijk tussen 2 verschillende kabels. Daar heb ik even geen rekening mee gehouden, maar gelukkig wijzen jullie mij hier ook niet op
Het probleem is natuurlijk dat als je een luistertest gaat doen, dat je geen vergelijk kan maken met geen kabel, want dan hoor je bij dat sample niets (bij een bodeplot wordt er natuurlijk ook een vergelijk gemaakt, maar daar heeft de referentie geen element etc er tussen, maar is het gewoon sec een coax met bandbreedte van 100mhz+ waar de inductieve last (element) niet in zit)
Sowieso denk ik dat de luistertests belangrijker zijn dan theoretische metingen.
Theoretische metingen doe je om een richting te bepalen. Omdat luistertests extreem veel werk zijn tov een meting uitvoeren. En in je eentje kan je natuurlijk geen blinde luistertest doen (of heel moeilijk iig). Zoals ik al schreef is dat ook een reden waarom ik hier wat samples heb neergegooid.
De uitslag was unaniem, en iedereen slaagde er in het geluidsprofiel van een lage capaciteitskabel aan een cd profiel te koppelen bij 2 verschillende testen.
Maar goed, volgende keer als ik dit soort testen ga doen, ga ik er zeker bij schrijven dat er over de uitslag niet gecorrespondeerd kan worden.....
Nu doen we een blinde luistertest.
Iedereen hoort hoge tonen in de muziek terwijl jij zegt dat dat onmogelijk is omdat er 40dB verschil zit tussen hoge en lage tonen. Dus iedereen verzint dat hij/zij hoge tonen in muziek hoort?
En de uitslag van de blinde luistertest is unaniem
En ik meet in het spectrum 3dB bij 8kHz verschil tussen beide samples, als gevolg van de kabel.
Dus waarom zou dat niet kunnen?
Ik heb het theoretisch aangetoond (AWG en DSO erbij gehaald, zelfs bodeplots gemaakt etc), wat ik ook schreef als je mijn post gelezen had, en nu bewijs ik het ook dat het blind in de praktijk te horen is.
Alles wat je zegt over dat het niet klopt is dan toch onjuist?
En het kwam in de frequentieanalyse wel naar voren, maar met iets andere waardes dan ik had verwacht op basis van mijn eerdere:
Ik meet in de frequentieplot van de muziek een minder steile afval in het hoog bij 15khz, maar een grotere boost rond 8khz. tov de bodeplot.
Maar ik zit me nu ook te bedenken dat ik hierin een denkfout maak.
Bij de bodeplot (dus de theorie) zijn dat natuurlijk eenduidige getallen tov wat uit de AWG rolt, en in een luistertest is het per definitie een vergelijk tussen 2 verschillende kabels. Daar heb ik even geen rekening mee gehouden, maar gelukkig wijzen jullie mij hier ook niet op
Het probleem is natuurlijk dat als je een luistertest gaat doen, dat je geen vergelijk kan maken met geen kabel, want dan hoor je bij dat sample niets (bij een bodeplot wordt er natuurlijk ook een vergelijk gemaakt, maar daar heeft de referentie geen element etc er tussen, maar is het gewoon sec een coax met bandbreedte van 100mhz+ waar de inductieve last (element) niet in zit)
Sowieso denk ik dat de luistertests belangrijker zijn dan theoretische metingen.
Theoretische metingen doe je om een richting te bepalen. Omdat luistertests extreem veel werk zijn tov een meting uitvoeren. En in je eentje kan je natuurlijk geen blinde luistertest doen (of heel moeilijk iig). Zoals ik al schreef is dat ook een reden waarom ik hier wat samples heb neergegooid.
Maar hier hoorden we het eerst. De luistertest is uitgevoerd voordat de plaatjes getoond werden.Bart2005 schreef op maandag 14 december 2020 @ 20:35:
Je ziet het DUS je hoort het wat vaak helemaal niet zo is.
De uitslag was unaniem, en iedereen slaagde er in het geluidsprofiel van een lage capaciteitskabel aan een cd profiel te koppelen bij 2 verschillende testen.
Maar goed, volgende keer als ik dit soort testen ga doen, ga ik er zeker bij schrijven dat er over de uitslag niet gecorrespondeerd kan worden.....

[ Voor 63% gewijzigd door mr_petit op 14-12-2020 22:27 ]
Ja vooral slechte mastering. Dat ze een warm geluid willen simuleren en daardoor de hoge tonen veel te ver terugdraaien. En dat dus bij een moderne plaat.musicfreak schreef op maandag 14 december 2020 @ 20:04:
[...]
Enneh... doorgeschoten, in wat voor zaken? Slechte mastering, mix etc?
Dat zag je vroeger ook, in jaren 60 en 70, maar dat waren andere tijden, en überhaupt een opname in een studio maken die goed klonk was moeilijk en duur. Wat de beste studio's in de jaren 70 hadden liggen, is van dezelfde (of soms nog slechtere) kwaliteit als wat kleine artiesten op hun slaapkamer hebben staan.
En dat geldt ook voor de perserijtjes en snijtafels van toen. Daar zat ook veel meer verschil tussen.
Dus ik kan het bijv. een soulplaat uit de jaren 70 die dof klinkt omdat er geen budget en twijfelachtige apparatuur was (en misschien ook wel twijfelachtige kennis) vergeven, maar niet moderne opnames van nu (helemaal van mainstream artiesten) waarbij dit gebeurt.
Ik ga ooit nog een vergelijk maken tussen beide naalden (ik heb een hele oude naald en een nieuwe dus).Verder verbaas ik mij ook over die 3600. Heb 'm zelf ook en ik vind hem erg lijken op mijn oude (ook conische) Stanton trackmaster II. Hij heeft datzelfde wat vette geluid wat het vooral goed doet voor singletjes. Maar ook voor LP's vind ik het niet verkeerd klinken. Ok, je hebt minder hoog dan zeg een AT95 maar niet zo weinig als in jouw samples. Misschien heb je toch de niet L-versie zoals Cap suggereerde?
Ik vind de 3600l minder levendig en gedefineerd klinken dan de 95e. De typische 'AT sound' zit er natuurlijk deels wel in, maar hij werd hier ook wel eens richting DL-160 geacht, wat ik me qua levendigheid kan voorstellen. Qua definitie niet natuurlijk, maar daar is hier ook geen verwarring over geweest geloof ik.
Ik heb de laatste tijd veel naar de at-3600L geluisterd, en hij klinkt in mijn biotracer wel beter dan in mijn dual, en dat komt denk ik door de arm. Hij zit in de biotracer omdat er een ander elementje aankomt waar ik 'm mee wil vergelijken. Dat is een chinees element

Ik verwacht daar niet veel van, maar je weet nooit.
@Cap Never Wrestle a Pig in the mud. You Both Get Dirty and the Pig Likes It...
You don't need eyes to see, you need vision
Ah dus je hebt wel een nieuwe 3600L naald, mooi!mr_petit schreef op maandag 14 december 2020 @ 22:24:
Ik heb de laatste tijd veel naar de at-3600L geluisterd, en hij klinkt in mijn biotracer wel beter dan in mijn dual, en dat komt denk ik door de arm. Hij zit in de biotracer omdat er een ander elementje aankomt waar ik 'm mee wil vergelijken. Dat is een chinees element![]()
Met elliptische naald voor ca. 20 euro.
Ik verwacht daar niet veel van, maar je weet nooit.
En oh ja je had inderdaad dat nieuwe Chinese element besteld. Dat had iemand op Vinylengine ook gedaan zag ik, hij had helaas een defect exemplaar met geen geluid op het rechter kanaal. Daarnaast was hij niet te spreken over hoe de naald er uit zag. Hopelijk krijg jij in ieder geval een goed werkend exemplaar binnen.
Ja dat heb ik gelezen en voorspelt niet veel goedsmusicfreak schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:20:
[...]
Dat had iemand op Vinylengine ook gedaan zag ik, hij had helaas een defect exemplaar met geen geluid op het rechter kanaal.

Eerlijk verwacht ik er ook niet zoveel van, ik verwacht niet dat deze zelfs het kwaliteitsniveau van een at-3600L gaat halen, maar je weet nooit. Voor die 20 euro wil ik wel de gok nemen. En er zitten een paar dingen aan het element wat ik nog niet eerder heb gezien. (gele cantilever?)
Ik vermoed dat er dus misschien een afzonderlijke chinese fabrikant is gestart. Want ik heb nog een element gezien waarvan ik vermoed dat die hetzelfde is (niet qua uiterlijk maar wel qua techniek), en die heeft een merknaam:
Alleen met gerenderde plaatjes:
https://www.aliexpress.com/item/1005001310783786.html
hier met foto:
https://www.aliexpress.com/item/32869632253.html
Deze wordt dus de Recordbox Bum M1 genoemd
Het EM schild lijkt hetzelfde, maar wel kleine afwijkingen in specs (output). Waarschijnlijk alleen met conische naald (en die ik heb besteld is dus ellips maar ook als conisch te krijgen)
Maar ik heb 'm nog niet, dus Frankrijk heeft prioriteit boven Nederland kennelijk.
Dit vind ik eerlijk gezegd wel een beetje denigrerend.Yalopa schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 08:03:
@Cap Never Wrestle a Pig in the mud. You Both Get Dirty and the Pig Likes It...
Maar een wat alternatieve benadering van de dingen waar men zich mee bezighoudt mag toch best?
Mijn insteek is het zoeken naar de waarheid over de dingen. Maar misschien is dat helemaal niet gewenst en blijven we vinden dat onze oren ons niet bedriegen en dan is het ook prima hoor. Alleen klopt dat niet. Blind wel maar met kennis van waar je naar luistert niet. Dan bedriegen onze oren en dus de hersenen ons in hoge mate. Als je het leuk vindt om dat zo voort te zetten is dat goed. Maar het is niet de juiste weg en heeft niets te maken met het worstelen met varkens in de modder m.i.
Verder niets dan hulde wat betreft de goede werken en de inspanningen van mr_petit. Maar commentaar vanuit een iets andere benadering van het stellingsprobleem zou niet vergeleken moeten worden met varkensworstelen.
[ Voor 10% gewijzigd door Bart2005 op 15-12-2020 18:38 ]
@Bart2005 Het gaat een beetje om de toonzetting Bart, beetje minder gestrekt been , beetje minder paarde vlees gehalte terwijl het nog geen woensdag is, dat maakt het waarschijnlijk voor één ieder en je zelf net even wat prettiger...
Ik denk dat je gelijk hebt in deze.
Maar ja nu nog even doen ook.
Kijk, die uitslag had ik ook wel verwacht... Mijn gehoor is niet helemaal perfect meer bij de hoge tonen en dat blijkt dus hieruit ook maar weer, wellicht dat mijn uitslag anders had uitgepakt als mijn gehoor wat beter was... Neemt niet weg dat ik het leuk vond om mee te testen...mr_petit schreef op maandag 14 december 2020 @ 16:48:
Wat ik nu ook wel eens leuk zou vinden is om de tulpkabels van Dr. Thorens eens aan de tand te voelen...
Ik heb nog een setje kabels ongebruikt liggen sinds ik de Marantz PM700N gebruik, maar helaas niet de middelen zoals @mr_petit wel heeft om alles door te meten... Ik zou dan vooral benieuwd zijn naar de verschillen tussen die dropveter die ik bij Daft Punk het beste vond klinken en de kabel van Dr. Thorens zoals ik die nu gebruik...
Het is koper toch? Dan zijn ze beide precies even goed.
Your Friendly Neighborhood Moderator
Ik wist niet dat dat een merk wasYalopa schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:43:
Inclusief recordbox logo![]()
https://rekordbox.com/en/
I call fake...
Hu? Waarom?Yalopa schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:43:
Inclusief recordbox logo![]()
https://rekordbox.com/en/
I call fake...
Beide opnemen met je pc. Dan kan je heel makkelijk snel heen en weer switchen met luisteren en kan je verschillen horen.rcor schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 20:48:
[...]
Welke van de twee kabels zou dan het beste zijn?
Als je steeds een nieuwe kabel moet monteren duurt dat veel te lang.
De kans is overigens vrij klein dat de kabels van dr thorens net zo'n hoge capaciteit hebben als de dropveter die ik gebruikte (en daar zat ook nog het sony snoer achter).
Dropveters varieeren extreem in capaciteit (tussen pak 'm beet 150pF/m en 400+pF/m).
Ik denk dat enigzins normale kabels (met enige dikte, dus redelijke afstand tussen geleiders) bij 200pF/m wel stoppen.
Maar het is dus gewoon een toonregeling. Je kan net zo goed aan de trebleknop van je versterker zitten.
Dat een product voor digitaal DJ'en uit de pioneer stal je niet bekend is vergeef ik je wel hoor
Omdat recordbox dus van Pioneer is, en die gaan hun stuff niet op Ali verkopen.
[ Voor 29% gewijzigd door Yalopa op 16-12-2020 06:22 ]
Ik kan me best voorstellen dat het wel echt is maar buiten Pioneer om loopt. Iemand die ergens een partij goedkoop vandaan heeft ofzo. Net zoals al die spullen op marktplaats, dat kan iedereen er op zetten (zoals nieuw-in-doos Nakamichi cassettedecks laatst).Yalopa schreef op woensdag 16 december 2020 @ 06:21:
Oh ja, maar een Louis Vuilton tas die je in een zuiders land op straat van een vlot persoon koopt is ook een echte tas, maar ze maken gebruik van een ander duur merk om hun tassen aan de vrouw te brengen. Iedereen weet dat het een neppe LV tas is. Je kan er zeker spullen in vervoeren, wellicht gaat dat ook behoorlijk goed (en soms ook niet)
Same here, je bent er vast - samen met mij - van overtuigd dat dit werkelijk niets te maken heeft met Recordbox en bij verlenging Pioneer DJ. Ze gebruiken het merk waar ze niets mee te maken hebben, liften daar op mee en zetten het in als een referentie naar een bepaalde kwaliteit om vertrouwen op te wekken bij hen die het merk kennen. Goed mogelijk dat dit een prima naald is voor de prijs, goed mogelijk dat het niets is. Dat is wat @mr_petit ons straks wel zal vertellen
Overigens verkoopt pioneer DJ zelf ook naalden, maar dan niet onder het Rekordbox merk
https://www.pioneerdj.com...es/pc-x10/black/overview/. Pioneer gebruikt blijkbaar Nagaoka...
Same here, je bent er vast - samen met mij - van overtuigd dat dit werkelijk niets te maken heeft met Recordbox en bij verlenging Pioneer DJ. Ze gebruiken het merk waar ze niets mee te maken hebben, liften daar op mee en zetten het in als een referentie naar een bepaalde kwaliteit om vertrouwen op te wekken bij hen die het merk kennen. Goed mogelijk dat dit een prima naald is voor de prijs, goed mogelijk dat het niets is. Dat is wat @mr_petit ons straks wel zal vertellen
Overigens verkoopt pioneer DJ zelf ook naalden, maar dan niet onder het Rekordbox merk
https://www.pioneerdj.com...es/pc-x10/black/overview/. Pioneer gebruikt blijkbaar Nagaoka...
[ Voor 18% gewijzigd door Yalopa op 16-12-2020 08:15 ]
Ik zie de link met Ali niet? Ik kom gewoon op de officiële Rekordbox site van PioneerYalopa schreef op woensdag 16 december 2020 @ 06:21:
[...]
Iemand wel 's zo'n naalddrukmeter van Ortofon uit elkaar gehaald?
Ik zag 'm toevallig ergens voorbij komen en ik dacht "Hee, die lijkt wel heeel erg veel op de AliExpress weegschaal die ik in de keuken gebruik..."
Alleen is 'ie bij Ortofon 150 piek en bij Ali nog niet eens een tiende daarvan
Oké, er zit een extra lipje aan, maar toch...
Ik zag 'm toevallig ergens voorbij komen en ik dacht "Hee, die lijkt wel heeel erg veel op de AliExpress weegschaal die ik in de keuken gebruik..."
Alleen is 'ie bij Ortofon 150 piek en bij Ali nog niet eens een tiende daarvan

Oké, er zit een extra lipje aan, maar toch...
![]() | ![]() |
Tja, je hebt zojuist uitgevonden hoe fabrikanten veel geld verdienen aan hun accessoires, oftewel de randzaken die niet tot hun corebusiness behoren.
Haha, gelukkig zit ik al lang genoeg in de spullen-met-knopjes om dat vorige eeuw al uitgevonden te hebben ;-)Cap schreef op woensdag 16 december 2020 @ 09:04:
Tja, je hebt zojuist uitgevonden hoe fabrikanten veel geld verdienen aan hun accessoires, oftewel de randzaken die niet tot hun corebusiness behoren.
In dit geval ligt het er alleen wel héél dik op...
Anyway, iemand een vintage modded Ortofon DS-3 kopen?

Pak dus een stukje dun plaatmateriaal, zaag en buig het in de gewenste vorm en leg het op je Ali weegschaaltje en je hebt c.a. 140 euro bespaard.
Of je koopt het bekende kleine kant en klaar dingetje op ali / ebay voor c.a. 8 euro en je hoeft geen plaatje meer te buigen.
https://www.ebay.de/itm/L...ED-Nutzliche/253380168440
Maar wel even de mat van je platenspeler te halen (tenzij die vrij dik is) voor de beste meting: het meetplaatje ligt duidelijk wat hoger dan een plaatoppervlak. Kan ook gewoon op de mat maar dan wijkt je meting wel wat af, denk aan orde grootte 0.05 gram. Zelf bouw ik altijd even iets naast het plateau zodat de oppervlakte van het wegertje even hoog ligt als de plaat op de mat.
Bij dat weegschaaltje doen verschillende NL verkopers overigens hetzelfde, maar in minder extreme mate dan Ortofon:
https://www.hifistereo.nl...ale-naald-druk-weger.html
Van 39,95! Jaja...
En hier een Ali doorverkoper die beide versies aanbiedt voor een wat schappelijkere prijs:
https://weegschaaltje.nl/...rie/weegschalen/001-gram/
Of je koopt het bekende kleine kant en klaar dingetje op ali / ebay voor c.a. 8 euro en je hoeft geen plaatje meer te buigen.
https://www.ebay.de/itm/L...ED-Nutzliche/253380168440
Maar wel even de mat van je platenspeler te halen (tenzij die vrij dik is) voor de beste meting: het meetplaatje ligt duidelijk wat hoger dan een plaatoppervlak. Kan ook gewoon op de mat maar dan wijkt je meting wel wat af, denk aan orde grootte 0.05 gram. Zelf bouw ik altijd even iets naast het plateau zodat de oppervlakte van het wegertje even hoog ligt als de plaat op de mat.
Bij dat weegschaaltje doen verschillende NL verkopers overigens hetzelfde, maar in minder extreme mate dan Ortofon:
https://www.hifistereo.nl...ale-naald-druk-weger.html
Van 39,95! Jaja...
En hier een Ali doorverkoper die beide versies aanbiedt voor een wat schappelijkere prijs:
https://weegschaaltje.nl/...rie/weegschalen/001-gram/
[ Voor 33% gewijzigd door Cap op 16-12-2020 09:23 ]
Dan heb je het begin van het verhaal niet gemist:lateef schreef op woensdag 16 december 2020 @ 08:18:
[...]
Ik zie de link met Ali niet? Ik kom gewoon op de officiële Rekordbox site van Pioneer
mr_petit schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:06:
[...]
Alleen met gerenderde plaatjes:
https://www.aliexpress.com/item/1005001310783786.html
hier met foto:
https://www.aliexpress.com/item/32869632253.html
Deze wordt dus de Recordbox Bum M1 genoemd
Hier nog zo'n "hi end" naalddrukmetertje. Deze heeft ook een metalen plaatje opgeplakt en een ijkgewicht, dat dan weer wel. Het is wel vaker bij moderne kunst dat de lijst duurder is dan de inhoud, het is wel erg opvallend symbolisch op de verpakking. De lijst zit trouwens niet in de doos.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/897Wl3z0tCnswCLuX926flIg.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/897Wl3z0tCnswCLuX926flIg.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ynf3KpcXVRSDUBS0NuPduElq.jpg?f=user_large)
Die heel hoge naalddruk is om helemaal diep in de groeven te kunnen voelen naar de laatste beetjes extra detail... heel audiofiel hoor
Yalopa schreef op woensdag 16 december 2020 @ 09:48:
[...]
Dan heb je het begin van het verhaal niet gemist:
[...]

Dat is wel bijzonder inderdaad, dat lijkt me ook fake...
Ik heb die chinese cartridge ook.
Hij doet het wel en ik ben 'm aan het testen/doorlichten.
Het is iig de vreemdste cartridge die ik ooit heb gehad...
Hij doet het wel en ik ben 'm aan het testen/doorlichten.
Het is iig de vreemdste cartridge die ik ooit heb gehad...
Ik ben echt benieuwd wat je ontvangen hebt. als ik naar de foto's kijk bij Ali dan zie ik, in volgorde van de foto's
- Een "origineel" AT naaldje met een groen naaldje zonder merk op de plaat zelf
- Een "origineel" AT naaldje groen
- een wit AT naaldje met een ander element dan voorgaande
- Een wit AT naaldje met een "Diomond" tip
- Het "recordbox" element in de voorgrond, op de platenspeler is volgens mij een "shure m44-7 achtige" element+naald gemonteerd
- Een AT speler met wellicht opnieuw het groene AT95e? element.
Vreemdste cartridge ooit! Ben alvast benieuwd naar het verhaal.
Eerst maar eens wat foto's:
Doosje met element:

Close up's van de naald:

De naald lijkt behoorlijk sterk elliptisch geslepen te zijn. Wellicht een hyperellips?

Ik heb een paar pagina's terug al close ups van een AT-95 geplaatst om te vergelijken:
Eerste indruk:
Pootjes staan scheef:

De naaldbeschermer oogt een beetje flimsy, maar goed, hij blijft zitten als je 'm op het element drukt.
Echter aan de achterkant zit een lipje voor de klemming. Die past tussen de pootjes, maar niet meer als de stekkertjes erop zitten.
Dus of er moet een stukje aan beide zijdes afgeknipt worden of de stekkertjes moeten niet tot het einde over de pootjes gedrukt worden:
(ik ging voor de laatste optie aangezien het beschermkapje sowieso niet goed klemt)

Ik heb de dikte van de cantilever gemeten. Deze is 0,7mm. Ter vergelijk: een simpele AT cantilever is ongeveer 0,54mm (dan heb ik zo'n rechte buis gemeten zoals die op een at-10/at-11/at-12 zit.
Die zien er zo uit:

Ik dacht eerst dat de naald er niet afkwam (1 van de redenen waarom ie gek is), maar dat is nu toch gelukt. Hij zat gewoon heel erg vast en ik heb er een schroevendraaiertje tussen gestoken.
Hij is misschien toch wat minder gek, maar we zijn natuurlijk nog niet klaar
Foto's volgen later met geluidsfragmenten etc.
Specs op het doosje:
aanbevolen naalddruk: 2.2 gram
output: 5mV
Gewicht: 5 gram. Hij weegt echter 6,4 gram
De (korte) schroefjes die erbij zitten zijn van RVS en wegen samen 0,78 gram
Het is dus geen lichte combinatie (7,17 gram), ongeveer een gram meer dan veel at MM's
De schroefjes schroeven gewoon in het plastic. Er zit geen voorgetapte draad in (dat gebeurt als je het schroefje erin schroeft.
Elektrische specs.
Dit is heel interessant:
Weerstand DC: links: 263 Ohm, rechts 255 Ohm
Weerstand 1kHz: links: 423 Ohm, rechts 407 Ohm
Weerstand 1kHz: links: 3.23 kOhm, rechts 3,20 kOhm
Inductie 1kHz: links: 193 mH, rechts 191,5 mH
Inductie 10kHz: links: 130 mH, rechts 127 mH
Je ziet het: ondanks een gezonde 5mV output een extreem lage inductie.
Dus òf een heel efficient opnamesysteem, òf een hele krachtige magneet, òf een hele zware.
Dat is wat er zo 123 te zien valt.
Doosje met element:

Close up's van de naald:

De naald lijkt behoorlijk sterk elliptisch geslepen te zijn. Wellicht een hyperellips?

Ik heb een paar pagina's terug al close ups van een AT-95 geplaatst om te vergelijken:
Eerste indruk:
Pootjes staan scheef:

De naaldbeschermer oogt een beetje flimsy, maar goed, hij blijft zitten als je 'm op het element drukt.
Echter aan de achterkant zit een lipje voor de klemming. Die past tussen de pootjes, maar niet meer als de stekkertjes erop zitten.
Dus of er moet een stukje aan beide zijdes afgeknipt worden of de stekkertjes moeten niet tot het einde over de pootjes gedrukt worden:
(ik ging voor de laatste optie aangezien het beschermkapje sowieso niet goed klemt)

Ik heb de dikte van de cantilever gemeten. Deze is 0,7mm. Ter vergelijk: een simpele AT cantilever is ongeveer 0,54mm (dan heb ik zo'n rechte buis gemeten zoals die op een at-10/at-11/at-12 zit.
Die zien er zo uit:

Ik dacht eerst dat de naald er niet afkwam (1 van de redenen waarom ie gek is), maar dat is nu toch gelukt. Hij zat gewoon heel erg vast en ik heb er een schroevendraaiertje tussen gestoken.
Hij is misschien toch wat minder gek, maar we zijn natuurlijk nog niet klaar
Foto's volgen later met geluidsfragmenten etc.
Specs op het doosje:
aanbevolen naalddruk: 2.2 gram
output: 5mV
Gewicht: 5 gram. Hij weegt echter 6,4 gram
De (korte) schroefjes die erbij zitten zijn van RVS en wegen samen 0,78 gram
Het is dus geen lichte combinatie (7,17 gram), ongeveer een gram meer dan veel at MM's
De schroefjes schroeven gewoon in het plastic. Er zit geen voorgetapte draad in (dat gebeurt als je het schroefje erin schroeft.
Elektrische specs.
Dit is heel interessant:
Weerstand DC: links: 263 Ohm, rechts 255 Ohm
Weerstand 1kHz: links: 423 Ohm, rechts 407 Ohm
Weerstand 1kHz: links: 3.23 kOhm, rechts 3,20 kOhm
Inductie 1kHz: links: 193 mH, rechts 191,5 mH
Inductie 10kHz: links: 130 mH, rechts 127 mH
Je ziet het: ondanks een gezonde 5mV output een extreem lage inductie.
Dus òf een heel efficient opnamesysteem, òf een hele krachtige magneet, òf een hele zware.
Dat is wat er zo 123 te zien valt.
Interessant element @mr_petit... Ben vooral benieuwd hoe dat element klinkt... In ieder geval Thumbs up voor het geen wat je doet binnen deze groep!
Ben ook erg benieuwd naar de luisterervaringen van dit bijzondere element! Leuk dit soort ontdekkingstochten.
Vraagje voor degenen die bekend zijn met de orginele Technics headshells, is dit een echte?
-> Advertentie op Marktplaats
Op de stickers op de doosjes staat productcode SFPCC31001K, en die is van een Technics SL-1200 mk2 headshell. De headshell draadjes doen mij echter denken aan kabeltjes die ik ook veel op AliExpress terug zie.
Zie ook onderstaande foto's van de binnenkant van het doosje. Verpakte Technics ze zo?
Vraagje voor degenen die bekend zijn met de orginele Technics headshells, is dit een echte?
Op de stickers op de doosjes staat productcode SFPCC31001K, en die is van een Technics SL-1200 mk2 headshell. De headshell draadjes doen mij echter denken aan kabeltjes die ik ook veel op AliExpress terug zie.
Zie ook onderstaande foto's van de binnenkant van het doosje. Verpakte Technics ze zo?
![]() | ![]() |
Zo Chinees verpakt als ze zijn in de advertentie zijn de echte Technics zijn headshells niet.
Met alleen die lompe typenr vermelding en een of andere vage barcode. Die headshell wires van de foto zijn ook niet origineel Technics maar zien er uit als deze:
https://www.amazon.com/TE...SFPCC31001K/dp/B01BA26GR2
Namaak was hier altijd van maar tegenwoordig printen ze er gewoon schaamteloos Technics op en stoppen hem ook in een doosje met het Technics part no.
De verpakkingen voor Technics accessoires hebben een vollediger label Part no, Part Name, QTY, Order no, Item no., en altijd de vermelding van Panasonic Corporation en vaak nog Japanse karakters.
Echt:
https://1200s.com/products/original-mk2-headshell
Fake:
https://www.ebay.com/itm/...-SFPCC31001K/184446295830
Dezelfde fakes maar goedkoper omdat je ze direct op Ali koopt, "Made in Japan"
https://nl.aliexpress.com/i/4000289407454.html
Draadje:
https://audiokarma.org/fo...chnics-headshells.844676/
Let wel op, de fakes zijn waarschijnlijk minder precies gemaakt en ook zwaarder dan die Technics varianten die van een magnesiumlegering zijn, met een laag gewicht van c.a. 7,.4 gram.
Namaak was hier altijd van maar tegenwoordig printen ze er gewoon schaamteloos Technics op en stoppen hem ook in een doosje met het Technics part no.

De verpakkingen voor Technics accessoires hebben een vollediger label Part no, Part Name, QTY, Order no, Item no., en altijd de vermelding van Panasonic Corporation en vaak nog Japanse karakters.
Echt:
Fake:
Dezelfde fakes maar goedkoper omdat je ze direct op Ali koopt, "Made in Japan"
Draadje:
Let wel op, de fakes zijn waarschijnlijk minder precies gemaakt en ook zwaarder dan die Technics varianten die van een magnesiumlegering zijn, met een laag gewicht van c.a. 7,.4 gram.
[ Voor 4% gewijzigd door Cap op 16-12-2020 22:35 ]
Ze zijn iig een stuk zwaarder idd.Cap schreef op woensdag 16 december 2020 @ 22:32:
Degene die ik heb (deze is welliswaar zonder gaten, maar als je er gaten in boort blijft ie ca even zwaar (getest)):

[ Voor 9% gewijzigd door mr_petit op 16-12-2020 23:24 ]
Ik had mijn naalddrukmetertje van thakker.eu. Wellicht iets duurder dan die van Ali maar een naam als weegschaaltje.nl straalt me nou niet direct vertrouwen in, terwijl thakker al een goede naam heeft in o.a. vervangende snaren voor platenspelers en cassettedecks.
Een voorbeeldje van draaitafelevolutie:
Technics SL-1200 mk2 motor (eind jaren 70):

Hanpin super OEM motor (00's 10's)

Motor van de nieuwe Thorens TD124 DD (€ 8000,--)

Technics SL-1200 mk2 motor (eind jaren 70):

Hanpin super OEM motor (00's 10's)

Motor van de nieuwe Thorens TD124 DD (€ 8000,--)

Van 3 naar 4 naar 8 schroefjes. PROGRESSmr_petit schreef op donderdag 17 december 2020 @ 12:12:
Een voorbeeldje van draaitafelevolutie:
Technics was zijn tijd al ver vooruit blijkt maar weer eens.
@TMDC Dat is niet eens een verschil, wel ff beter kijken
Op de stator coils hebben ze alledrie hetzelfde zwart plastic kapje met DRIE schroefjes. Wat eromheen zit is de montage van de motor als geheel in het chassis, maar behoort niet tot de motor. Dat is bij de Thorens uiteraard dikker uitgevoerd maar de motor zelf is een schaamteloze 1:1 kopie van de Technics, net als de Chinese Hanpin motor, maar bij die laatste was dat uiteraard te verwachten.
Maarre, ff een vervolg daarop, de vooruitgang van een ander type DD motor: de lineaire coreless, slotless direct drive motor. Verschil met de slotted direct drive motoren: minder kracht / torque maar van nature geen "cogging", dus je hoeft ook minder te corrigeren in de aansturing van de motor.
Daar was Technics heel trots op bij de aankondiging van de nieuwe SL-1200GAE (inmiddels betaal je 6000 euro voor een exemplaar), weten jullie nog? Ze presenteerden het als een grote vernieuwing. De SL-1200GAE motor:
/f/image/D2Ef85KQ532D3jQrg7UgQQBx.png?f=fotoalbum_large)
Dan de BSL DD motor van een Sony PS-11, een simpele maar deugdelijke instapspeler uit 1977 van een paar honderd gulden. Kijk ook naar het oog voor detail, met het kogellager onderaan.
Ja er is het dubbele aantal spoelen toegepast in de Technics GAE maar het prinicpe blijft precies hetzelfde.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BsIkbLP7CrMrQPtwra49Ir6C.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cHkhk9QArERfqUbaMwwgULpJ.jpg?f=user_large)
@Bestla Niet alleen Technics dan, sinds begin/midden jaren 70 had elke grote Japanse audiofabrikant meerdere platenspelers volgens hetzelfde principe, met wat variaties in het aantal slots en poles van de motor, oftewel de spoelen en magneetpolen. Het is meer dat Technics ze als enige tot in de jaren 2000 bleef maken voor de SL-1200, waardoor inmiddels het internettijdperk Chinese Hanpins hun kopieeracties inzetten en deze motor nabouwden. Vervolgens stonden na de revival van vinyl de bekende fabrikanten van weleer (althans, de merknaampjes ervan
) weer op en die huurden diezelfde Chinezen weer in om de nieuwe draaitafels voor hun te fabriceren. Wel voor een ander prijsje. Cirkeltje rond.
Maarre, ff een vervolg daarop, de vooruitgang van een ander type DD motor: de lineaire coreless, slotless direct drive motor. Verschil met de slotted direct drive motoren: minder kracht / torque maar van nature geen "cogging", dus je hoeft ook minder te corrigeren in de aansturing van de motor.
Daar was Technics heel trots op bij de aankondiging van de nieuwe SL-1200GAE (inmiddels betaal je 6000 euro voor een exemplaar), weten jullie nog? Ze presenteerden het als een grote vernieuwing. De SL-1200GAE motor:
/f/image/D2Ef85KQ532D3jQrg7UgQQBx.png?f=fotoalbum_large)
Dan de BSL DD motor van een Sony PS-11, een simpele maar deugdelijke instapspeler uit 1977 van een paar honderd gulden. Kijk ook naar het oog voor detail, met het kogellager onderaan.
Ja er is het dubbele aantal spoelen toegepast in de Technics GAE maar het prinicpe blijft precies hetzelfde.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BsIkbLP7CrMrQPtwra49Ir6C.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cHkhk9QArERfqUbaMwwgULpJ.jpg?f=user_large)
@Bestla Niet alleen Technics dan, sinds begin/midden jaren 70 had elke grote Japanse audiofabrikant meerdere platenspelers volgens hetzelfde principe, met wat variaties in het aantal slots en poles van de motor, oftewel de spoelen en magneetpolen. Het is meer dat Technics ze als enige tot in de jaren 2000 bleef maken voor de SL-1200, waardoor inmiddels het internettijdperk Chinese Hanpins hun kopieeracties inzetten en deze motor nabouwden. Vervolgens stonden na de revival van vinyl de bekende fabrikanten van weleer (althans, de merknaampjes ervan
[ Voor 21% gewijzigd door Cap op 17-12-2020 16:03 ]
Ik hoop dat je begrijpt dat mijn reactie niet serieus bedoeld wasCap schreef op donderdag 17 december 2020 @ 14:07:
@TMDC Dat is niet eens een verschil, wel ff beter kijken
Uiteraard maar je had het toch ff mogen noemen van die 3 schroefjes. Nu gaf je ze eigenlijk credits voor vooruitgang die er niet is.
[ Voor 8% gewijzigd door Cap op 17-12-2020 14:15 ]
Ho ho - meer schroefjes is meer goed, want door verhoogde massa in steropstelling krijg je superieure quantumdemping van tangentiale harmonischen die ontstaan in de behuizing door microresonanties.Cap schreef op donderdag 17 december 2020 @ 14:14:
Uiteraard maar je had het toch ff mogen noemen van die 3 schroefjes. Nu gaf je ze eigenlijk credits voor vooruitgang die er niet is.
Damn, misschien moet ik voor hifi.nl gaan schrijven...
Nu weet ik niet exact hoe die technics motor werkt, maar het zijn dat ik aan de binnenkant positiesensoren zie? of zijn dat gewoon de achterkant van de cores?Cap schreef op donderdag 17 december 2020 @ 14:07:
@TMDC Dat is niet eens een verschil, wel ff beter kijkenOp de stator coils hebben ze alledrie hetzelfde zwart plastic kapje met DRIE schroefjes. Wat eromheen zit is de montage van de motor als geheel in het chassis, maar behoort niet tot de motor. Dat is bij de Thorens uiteraard dikker uitgevoerd maar de motor zelf is een schaamteloze 1:1 kopie van de Technics, net als de Chinese Hanpin motor, maar bij die laatste was dat uiteraard te verwachten.
Tsja en coreless:
Dual in 1970 met hun EDS-1000 motor (in de dual 701 en 721):

Technics (bijna 50 jaar later):
Er is maar heel weinig nieuw.
Maar soms zie je toch nog wel wat interessante innovaties, vooral bij armen, maar dan wel echt in hele hoge prijsklasses.
Reed is zo'n merk.
VTA on the fly kennen we wel. Maar dit is echt strak:
Ze hebben ook een lineaire arm die op basis van dubbele draaipunten werkt ipv een lineare stang/balk whatever. En een arm met cardanische ophanging onder 45 graden.
[ Voor 21% gewijzigd door mr_petit op 17-12-2020 15:59 ]
@mr_petit Dat zijn gewoon de koperen vlakke spoelen die je ziet, of bedoel je iets anders? De hall elementen zitten daarbinnen zoals ook aangegeven in jouw plaatje.
Tja, die Dual EDS1000 is natuurlijk het beste voorbeeld,1 op 1 vergelijkbaar met de GAE motor. Maar dat was geen budget motor in een budget platenspeler zoals de PS-11.

PS heel vet inderdaad, die azimuth adjustment. Maar dan ga je wel de hele tijd met je koptelefoon op aan dat hendeltje zitten om te kijken of dat stand optimaal is.
Tja, die Dual EDS1000 is natuurlijk het beste voorbeeld,1 op 1 vergelijkbaar met de GAE motor. Maar dat was geen budget motor in een budget platenspeler zoals de PS-11.

PS heel vet inderdaad, die azimuth adjustment. Maar dan ga je wel de hele tijd met je koptelefoon op aan dat hendeltje zitten om te kijken of dat stand optimaal is.
[ Voor 43% gewijzigd door Cap op 17-12-2020 16:06 ]
Ik was gistermiddag even bij een vriend langs om even te darten, en daar stond hij, de Technics SL D2 die ik ooit voor hem gereviseerd en wit gespoten heb.
Die speler staat daar heel goed want die vriend heeft 1300 lp's staan. Van Led Zeppelin tot Herman Brood.
Die vriend is er nog steeds heel blij mee, want hij draait supersteady zijn rondjes.
Die speler staat daar heel goed want die vriend heeft 1300 lp's staan. Van Led Zeppelin tot Herman Brood.
Die vriend is er nog steeds heel blij mee, want hij draait supersteady zijn rondjes.
Ik bedoel bij een sl-1200 motor (dus de oude).Cap schreef op donderdag 17 december 2020 @ 15:59:
@mr_petit Dat zijn gewoon de koperen vlakke spoelen die je ziet, of bedoel je iets anders? De hall elementen zitten daarbinnen zoals ook aangegeven in jouw plaatje.
Zoals in deze video op 2:07)
[YouTube: is your 1210/1200 lacking torque?]
Deze gast noemt ze 'brushes' maar dat zijn ze natuurlijk niet.
Zijn dat sensoren om de gelijkloop te controleren?
Die zie ik namelijk niet bij een hanpin of die nieuwe thorens (betekend niet dat ze er niet in zitten, maar iig niet zichtbaar op de plaatjes)
Klopt die 3 paartjes spoelen detecteren de motorpositie mbv de getande binnenring van het plateau middels inductieve koppeling.

De oude SL-1100 is op hetzelfde principe gebaseerd en daarvan bestaat een brochure met uitleg:
/f/image/Mvzpazlv1btA3Ucom1kKuy82.png?f=fotoalbum_large)
Ik denk dat het bij de Hanpins e.d. en wsch ook de Thorens gaat met hall sensoren onderin het frame, net als bij de nieuwe Technics motor. Afbeelding Reloop TURN5:

De oude SL-1100 is op hetzelfde principe gebaseerd en daarvan bestaat een brochure met uitleg:
/f/image/Mvzpazlv1btA3Ucom1kKuy82.png?f=fotoalbum_large)
Ik denk dat het bij de Hanpins e.d. en wsch ook de Thorens gaat met hall sensoren onderin het frame, net als bij de nieuwe Technics motor. Afbeelding Reloop TURN5:

[ Voor 17% gewijzigd door Cap op 17-12-2020 16:56 ]
Goed, betreffende het chinese element.
Wat mij opviel was de hoge output in relatie tot de lage inductie.
Eerst dacht ik even dat het wellicht om een MI element zou kunnen gaan omdat het leek dat ik ook magnetisme detecteerde in de body, maar naar demagnetiseren van m'n kleine schroevendraaiertje was dat weg.
Foto's van magneet en body:
Body waar de magneet in gaat: de ijzeren geleiders zijn dus niet magnetisch:

Cantilever/magneet:

Magneet closeup: de kleur en de kracht van de magneet doet mij vermoeden dat het een neodymmagneet is. De magneet is zo krachtig, dat ik met mijn (gedemagnetiseerde) schroevendraaiertje makkelijk de naald op kan tillen. Dat zie je niet vaak, en is een goede verklaring voor de hoge output in relatie tot de lage inductie:

Goed, geluidsamples: the proof of the pudding is in the eating
Ik vergelijk hier even alleen de chinese cartridge met een AT-95e. Ik kan 'm ook wel gaan vergelijken met de at-3600 of cd, maar dat is allemaal onzinnig als je de samples hebt gehoord.
Eerst wat samples van Level 42 (debut LP):
"43" (nummer 2 op kant 1):
AT-95e (op 2gr):
https://audio.home.xs4all...acart/sample/43-1-95e.mp3
Chinees element (op 2.2gr) :
https://audio.home.xs4all.../sample/43-3-chin22gr.mp3
Jullie horen wel dat het hoog nogal op de voorgrond is.
"Turn it on" (dit is nummer 1 van de LP, dus buitenste groeven):
AT-95e:
https://audio.home.xs4all...cart/sample/turn1-95e.mp3
Chinees element:
https://audio.home.xs4all...art/sample/turn4-chin.mp3
Bij alleen bekkens/hihat als voornaamste hogetonenbron in het nummer 43 klinkt het chinese element erg helder, maar bij stem (s klanken) in Turn it on wordt het vervelend.
Wat als we nou een plaat nemen waarbij S klanken extreem op de voorgrond zitten, zo extreem dat het eigenlijk een mastering fout is. Bijvoorbeeld bij dit nummer van Nik Kershaw - Radio Musicola.
AT-95e: hierbij zijn de lispelende S klanken al vervelend:
https://audio.home.xs4all...t/sample/kershaw1-95e.mp3
Nu het chinese element. Het klinkt een beetje als een AT-440mla in het kwadraad
https://audio.home.xs4all.../sample/kershaw2-chin.mp3
Mijn conclusie: je kan het chinese element beter links laten liggen. Ik heb nog nooit zoveel oversturing in het hoog gehoord
Oh ja, er zit ook hum in:
https://audio.home.xs4all...acart/sample/chin-hum.mp3
Wat mij opviel was de hoge output in relatie tot de lage inductie.
Eerst dacht ik even dat het wellicht om een MI element zou kunnen gaan omdat het leek dat ik ook magnetisme detecteerde in de body, maar naar demagnetiseren van m'n kleine schroevendraaiertje was dat weg.
Foto's van magneet en body:
Body waar de magneet in gaat: de ijzeren geleiders zijn dus niet magnetisch:

Cantilever/magneet:

Magneet closeup: de kleur en de kracht van de magneet doet mij vermoeden dat het een neodymmagneet is. De magneet is zo krachtig, dat ik met mijn (gedemagnetiseerde) schroevendraaiertje makkelijk de naald op kan tillen. Dat zie je niet vaak, en is een goede verklaring voor de hoge output in relatie tot de lage inductie:

Goed, geluidsamples: the proof of the pudding is in the eating
Ik vergelijk hier even alleen de chinese cartridge met een AT-95e. Ik kan 'm ook wel gaan vergelijken met de at-3600 of cd, maar dat is allemaal onzinnig als je de samples hebt gehoord.
Eerst wat samples van Level 42 (debut LP):
"43" (nummer 2 op kant 1):
AT-95e (op 2gr):
https://audio.home.xs4all...acart/sample/43-1-95e.mp3
Chinees element (op 2.2gr) :
https://audio.home.xs4all.../sample/43-3-chin22gr.mp3
Jullie horen wel dat het hoog nogal op de voorgrond is.
"Turn it on" (dit is nummer 1 van de LP, dus buitenste groeven):
AT-95e:
https://audio.home.xs4all...cart/sample/turn1-95e.mp3
Chinees element:
https://audio.home.xs4all...art/sample/turn4-chin.mp3
Bij alleen bekkens/hihat als voornaamste hogetonenbron in het nummer 43 klinkt het chinese element erg helder, maar bij stem (s klanken) in Turn it on wordt het vervelend.
Wat als we nou een plaat nemen waarbij S klanken extreem op de voorgrond zitten, zo extreem dat het eigenlijk een mastering fout is. Bijvoorbeeld bij dit nummer van Nik Kershaw - Radio Musicola.
AT-95e: hierbij zijn de lispelende S klanken al vervelend:
https://audio.home.xs4all...t/sample/kershaw1-95e.mp3
Nu het chinese element. Het klinkt een beetje als een AT-440mla in het kwadraad
https://audio.home.xs4all.../sample/kershaw2-chin.mp3
Mijn conclusie: je kan het chinese element beter links laten liggen. Ik heb nog nooit zoveel oversturing in het hoog gehoord
Oh ja, er zit ook hum in:
https://audio.home.xs4all...acart/sample/chin-hum.mp3

Goed, qua analyse.
Het is duidelijk dat hoge tonen extreem op de voorgrond zitten bij het chinese element.
Maar is dat een kwestie van oversturing/tracking/etc, of is dat gewoon de aard van het element.
Als eerste heb ik een frequentiemeting gedaan voor zowel de AT-95e als het chinese element:
AT-95 met roze ruis:

Chinees element met roze ruis:

1 opmerking: voordat mensen gaan roepen dat eea. niet te horen is vanwege 40dB zachter bladiebladiebla:
Dit is roze ruis. Roze ruis heeft dezelfde energetische waarde per oktaafband en komt overeen met hoe het oor energetische waarde van signalen beoordeeld.
Audacity geeft als spectrumanalyse energetische waarde per frequentie weer. Dat houdt in dat roze ruis (= energetische waarde per oktaafband) een -3dB/okt slope zou moeten hebben.
Audacity (en veel andere programma's) kunnen niet anders (want FFT analyse). Deal with it. Ik heb wel witte ruis testsignalen op LP, maar die zijn imo van onvoldoende kwaliteit. Mijn HFNR plaat heeft imo de beste ruis samples. Dit om verdere nutteloze discussies omtrend dit kleine aspect te voorkomen.
Anyway het is prima te zien dat het chinese element een behoorlijke bump in het hoog heeft tov de at95e.
Ongeveer 5dB bij 12khz.
Wat was er nog meer te meten?:
Kanaalscheiding van links naar rechts is 25dB; Kanaalscheiding van rechts naar links is slechts 19dB (ondermaats)
Compliantie: Voor al deze testen heb ik mijn Pioneer PL-55dx van stal gehaald en heb ik imitatie technics headshells gebruikt.
Op deze combinatie meet een AT-95e 7Hz, een at-3600L 10Hz, en het chinese element 9Hz.
Uit eerdere metingen bleek dat de at-95e een compliantie heeft van ongeveer 17mm/N, een at-3600L een compliantie van ongeveer 8mm/N, en deze heeft dan ongeveer een complaintie van 9mm/N.
Laag, maar voor deze setup wel goed.
Tracking:
Dit is 70µm met het chinese element (Pioneer PL-55DX @2.2gr)

Vervorming in zowel het linker als rechter kanaal (en da's niet best).
60µm doet hij nog wel onvervormd in beide kanalen.
Nu de AT-95e (@2.0gram):
70µm:

80µm:

90µm:

100µm:

Dus een AT-95e trackt minstens net zo goed (eigenlijk beter) op 100µm als die chinese op 70µm
Ook bij de sweeps is de vervorming (mistracking?) goed zichtbaar:
Sweeps chinese element:

Sweeps AT-95e:

Nu zal dit niet voor iedereen duidelijk zijn, maar dit is de tacet frequentiekarakteristiek meetmethode.
Die geven per band een signaal. Dat is handig om per band te analyseren:

Ik heb er even bij geschreven welk balkje welke frequentie is.
Er valt duidelijk te zien dat bij 10khz de amplitude behoorlijk begint te stijgen.
Maar bij 12khz, 16khz en 20khz zien we grote kanaal-ongelijkheden.
Bij 16khz is de kanaalongelijkheid 6dB.
Dat laatste, icm de slechte trackingprestaties, doet mij vermoeden dat die extreme hoogweergave toch voor een groot gedeelte komt doordat de naald niet goed de groef volgt.
Dit kan ook potentieel je platen beschadigen.
Conclusie: koop gewoon een AT-95e (of de opvolger: AT-vm94e), of als je het kan veroorloven, een AT-vm95ML, een AT-VM540ML, een Denon DL-110, of wellicht een nog beter element.
Mooie platenspelers springen in het oog, maar de echte sprongen in geluid vind je in het element; met name op punten waar tracking moeilijk wordt (en zoals we hebben gezien: IGD is een vorm van mistracking wat niet altijd met een trackingtest naar voren komt (want de at-95e trackt hier toch echt heel mooi 90µm wat een echt goede waarde is)
Dit was echt veel werk voor een ondermaats budgetelement. De luistertest gaf al gelijk aan dat het verspilde moeite en verspilde 20 euro is, maar het onderzoeken an sich is heel leerzaam. Meeste testjes had ik wel eens gedaan, maar niet allemaal constructief bij 1 element achter elkaar.
oh ja, ondanks dat ik m'n pioneer PL-55DX ongeveer 10 jaar niet gebruikt heb speelt ie prima op toeren met wow/flutter van +/-0.04%. Prima kwaliteit van dit oude beestje
Het is duidelijk dat hoge tonen extreem op de voorgrond zitten bij het chinese element.
Maar is dat een kwestie van oversturing/tracking/etc, of is dat gewoon de aard van het element.
Als eerste heb ik een frequentiemeting gedaan voor zowel de AT-95e als het chinese element:
AT-95 met roze ruis:

Chinees element met roze ruis:

1 opmerking: voordat mensen gaan roepen dat eea. niet te horen is vanwege 40dB zachter bladiebladiebla:
Dit is roze ruis. Roze ruis heeft dezelfde energetische waarde per oktaafband en komt overeen met hoe het oor energetische waarde van signalen beoordeeld.
Audacity geeft als spectrumanalyse energetische waarde per frequentie weer. Dat houdt in dat roze ruis (= energetische waarde per oktaafband) een -3dB/okt slope zou moeten hebben.
Audacity (en veel andere programma's) kunnen niet anders (want FFT analyse). Deal with it. Ik heb wel witte ruis testsignalen op LP, maar die zijn imo van onvoldoende kwaliteit. Mijn HFNR plaat heeft imo de beste ruis samples. Dit om verdere nutteloze discussies omtrend dit kleine aspect te voorkomen.
Anyway het is prima te zien dat het chinese element een behoorlijke bump in het hoog heeft tov de at95e.
Ongeveer 5dB bij 12khz.
Wat was er nog meer te meten?:
Kanaalscheiding van links naar rechts is 25dB; Kanaalscheiding van rechts naar links is slechts 19dB (ondermaats)
Compliantie: Voor al deze testen heb ik mijn Pioneer PL-55dx van stal gehaald en heb ik imitatie technics headshells gebruikt.
Op deze combinatie meet een AT-95e 7Hz, een at-3600L 10Hz, en het chinese element 9Hz.
Uit eerdere metingen bleek dat de at-95e een compliantie heeft van ongeveer 17mm/N, een at-3600L een compliantie van ongeveer 8mm/N, en deze heeft dan ongeveer een complaintie van 9mm/N.
Laag, maar voor deze setup wel goed.
Tracking:
Dit is 70µm met het chinese element (Pioneer PL-55DX @2.2gr)

Vervorming in zowel het linker als rechter kanaal (en da's niet best).
60µm doet hij nog wel onvervormd in beide kanalen.
Nu de AT-95e (@2.0gram):
70µm:

80µm:

90µm:

100µm:

Dus een AT-95e trackt minstens net zo goed (eigenlijk beter) op 100µm als die chinese op 70µm

Ook bij de sweeps is de vervorming (mistracking?) goed zichtbaar:
Sweeps chinese element:

Sweeps AT-95e:

Nu zal dit niet voor iedereen duidelijk zijn, maar dit is de tacet frequentiekarakteristiek meetmethode.
Die geven per band een signaal. Dat is handig om per band te analyseren:

Ik heb er even bij geschreven welk balkje welke frequentie is.
Er valt duidelijk te zien dat bij 10khz de amplitude behoorlijk begint te stijgen.
Maar bij 12khz, 16khz en 20khz zien we grote kanaal-ongelijkheden.
Bij 16khz is de kanaalongelijkheid 6dB.
Dat laatste, icm de slechte trackingprestaties, doet mij vermoeden dat die extreme hoogweergave toch voor een groot gedeelte komt doordat de naald niet goed de groef volgt.
Dit kan ook potentieel je platen beschadigen.
Conclusie: koop gewoon een AT-95e (of de opvolger: AT-vm94e), of als je het kan veroorloven, een AT-vm95ML, een AT-VM540ML, een Denon DL-110, of wellicht een nog beter element.
Mooie platenspelers springen in het oog, maar de echte sprongen in geluid vind je in het element; met name op punten waar tracking moeilijk wordt (en zoals we hebben gezien: IGD is een vorm van mistracking wat niet altijd met een trackingtest naar voren komt (want de at-95e trackt hier toch echt heel mooi 90µm wat een echt goede waarde is)
Dit was echt veel werk voor een ondermaats budgetelement. De luistertest gaf al gelijk aan dat het verspilde moeite en verspilde 20 euro is, maar het onderzoeken an sich is heel leerzaam. Meeste testjes had ik wel eens gedaan, maar niet allemaal constructief bij 1 element achter elkaar.
oh ja, ondanks dat ik m'n pioneer PL-55DX ongeveer 10 jaar niet gebruikt heb speelt ie prima op toeren met wow/flutter van +/-0.04%. Prima kwaliteit van dit oude beestje
[ Voor 11% gewijzigd door mr_petit op 17-12-2020 19:16 ]
Wow wat een berg werk moet hier in zitten, reuze interessant om te lezen. Met een grote boog om dit soort chinese troep heen is dus het beste.
@mr_petit Mooie werk!
Goedkoop is duurkoop over het algemeen en dit is daar weer een bewijs van! Ik blijf nog wel even bij mijn Nagaoka MP-110 / MP-200 / Goldring 2100 elementen...
Ja.macdushi schreef op donderdag 17 december 2020 @ 19:35:
Wow wat een berg werk moet hier in zitten, reuze interessant om te lezen. Met een grote boog om dit soort chinese troep heen is dus het beste.
Ik denk dat het ook weinig zin heeft de conische versie te testen.
Misschien leg ik de naald nog onder de microscoop om te zien of er echt slijpfouten in zitten.
Nog ff quick 'n dirty door de microscoop (een ca. 50(?) jaar oude olympus die al 36 jaar in m'n bezit is! en m'n phone op het oculair):

Ik zie niet echt een slijpfout. Hij lijkt aan 1 kant een beetje puntig, maar dat kan ook een stofje zijn. lastig...
(dit is van de voorkant, de achterkant is lastig te bekijken)
[ Voor 32% gewijzigd door mr_petit op 17-12-2020 20:55 ]
Dan ben ik wel benieuwd hoe die er onder de microscoop uit ziet... Hopelijk is het in ieder geval een net en goed naaldje en geen platen sloper door slechte slijping...mr_petit schreef op donderdag 17 december 2020 @ 20:18:
[...]
Ja.
Ik denk dat het ook weinig zin heeft de conische versie te testen.
Misschien leg ik de naald nog onder de microscoop om te zien of er echt slijpfouten in zitten.
Nog ff quick 'n dirty door de microscoop (een ca. 50(?) jaar oude olympus die al 36 jaar in m'n bezit is! en m'n phone op het oculair):
[Afbeelding]
Ik zie niet echt een slijpfout. Hij lijkt aan 1 kant een beetje puntig, maar dat kan ook een stofje zijn. lastig...
(dit is van de voorkant, de achterkant is lastig te bekijken)
Je weet het bij die Chinezen maar nooit... Wisselende kwaliteit: Hanpin = goed; Lenovo (oké andere tak van sport, maar toch) = goed, chinees loopwerkje uit de goedkopere Lenco's, Crosley's, Ricatech en Soundmster spelers = Slecht...
Idem in autoland: Landwind = was / is slecht... Herinner mij nog de eerste auto van hun hier in NL die bij 50KM/U al een dodelijke afloop had... Tjah, dan doet de Chinese autofabrikant achter het huidige MG hier in NL het toch beter...
Wat dat betreft moet je gewoon ook wat geluk hebben als je iets van Chinese komaf koopt en daar kan ik best nog lang over door gaan (ga ik niet doen hoor
Ik heb een fototje in m'n vorige post bijgevoegd.rcor schreef op donderdag 17 december 2020 @ 21:54:
[...]
Dan ben ik wel benieuwd hoe die er onder de microscoop uit ziet... Hopelijk is het in ieder geval een net en goed naaldje en geen platen sloper door slechte slijping...
Op zich ziet het er redelijk? uit.
maar dat betekend niet dat het geen platensloper is.
Als die sterke S klanken daadwerkelijk resoanties zijn waarbij de naaldtip dus in de groef afwisselend tegen de ene en andere groefwand loopt te springen, dan kan dat weldegelijk versnelde slijtage tot gevolg hebben.
Dat wordt ook toegelicht bij trackingtests op testlp's. (dus als elementen gaan resoneren in die tracks, dat tot versnelde slijtage tot gevolg kan hebben; en dit lijkt hier wel een beetje op).
Ik heb die tests dus ook gedaan op platen die ik dubbel heb. Eerst dacht ik: die 2.2 gram is veel te weinig; maar 3 gram gaf niet echt een verbetering van geluid. En ik zou ook nooit consistent met 3 gram op een elliptische naald spelen

Ik heb nog wat met het chinese element gespeeld.
Het viel me al op dat de magneet vrij ver naar achteren hing.
Ik dacht: wellicht is die rare resonanatie een massa/inertiaprobleem. Een bepaalde massa op een bepaalde plek op een stokje resoneert met een bepaalde frequentie.
Dus ik heb de cantilever eruit gehaald:
Cantilever:

En ik heb de suspensie (het rubberen rondje) naar achteren geplaatst, net voor waar de magneet begint.
Eigenlijk plaats je eerst de suspensie in de naaldhouder (zo ver mogelijk naar achteren) en daarna steek je de cantilever erin (precies op de plek waar de magneet eruit steekt en de cantilever zelf in het rubbertje zit.
Dat had wel als gevolg dat de compliantie daalde naar ca 17mm/N (wat logisch is), en de naalddruk moest ook aanzienlijk verminderd worden naar 1,5-175 gram (anders werd het een buikschuiver).
Roze ruis frequentieanalyse:

Helaas nog steeds dezelfde resonantie/piek in het hoog.
Het enige wat ik er wel mee bereikte is dat de tracking performance omhoog ging van 60µm naar 70µm
Bij 80µm weer vervorming (in beide kanalen):
Tracking 80µm:

Dus een kleine verbetering maar nog steeds een ondermaats element wat het geld en de moeite niet waard is helaas.
Ik zou de cantilever natuurlijk een keer in een ander element kunnen plaatsen en kijken of de karakteristieke meeverhuizen. Moet ik wel een oud element hebben met dezelfde cantileverdikte.
Al zitten bij veel elementen ook de magneet in de suspensie en niet de cantilever. (en is het magneetje soms vierkant)
Het viel me al op dat de magneet vrij ver naar achteren hing.
Ik dacht: wellicht is die rare resonanatie een massa/inertiaprobleem. Een bepaalde massa op een bepaalde plek op een stokje resoneert met een bepaalde frequentie.
Dus ik heb de cantilever eruit gehaald:
Cantilever:

En ik heb de suspensie (het rubberen rondje) naar achteren geplaatst, net voor waar de magneet begint.
Eigenlijk plaats je eerst de suspensie in de naaldhouder (zo ver mogelijk naar achteren) en daarna steek je de cantilever erin (precies op de plek waar de magneet eruit steekt en de cantilever zelf in het rubbertje zit.
Dat had wel als gevolg dat de compliantie daalde naar ca 17mm/N (wat logisch is), en de naalddruk moest ook aanzienlijk verminderd worden naar 1,5-175 gram (anders werd het een buikschuiver).
Roze ruis frequentieanalyse:

Helaas nog steeds dezelfde resonantie/piek in het hoog.
Het enige wat ik er wel mee bereikte is dat de tracking performance omhoog ging van 60µm naar 70µm
Bij 80µm weer vervorming (in beide kanalen):
Tracking 80µm:

Dus een kleine verbetering maar nog steeds een ondermaats element wat het geld en de moeite niet waard is helaas.
Ik zou de cantilever natuurlijk een keer in een ander element kunnen plaatsen en kijken of de karakteristieke meeverhuizen. Moet ik wel een oud element hebben met dezelfde cantileverdikte.
Al zitten bij veel elementen ook de magneet in de suspensie en niet de cantilever. (en is het magneetje soms vierkant)
[ Voor 8% gewijzigd door mr_petit op 18-12-2020 14:52 ]
@mr_petit Echt petje af man dat je hier zoveel tijd in stopt om alles uit te zoeken...
Erg interessant om te lezen !!!
Erg interessant om te lezen !!!
MuziekLiefhebbert
@mr_petit Super dat je hier zo veel moeite voor doet. Hoewel ik toe moet geven dat ik niet alles helemaal door en door snap en ook niet hoef te snappen (vind ik zelf
), lees ik alle informatie met veel interesse. Als ik van alles wat hier door iedereen wordt uitgezocht en uitgelegd maar 10% onthoud, is dat al heel waardevol. Keep up the good work
.
Hier vandaag ook lekker relaxed dagje voor ons beide, maar de Pro-ject mag aan het werk vandaag.
Van diverse Queen albums en via Fleetwood Mac naar Evanescence en straks nog ff lekker los met waarschijnlijk Nightwish
En blijf me verbazen hoe veel lekkerder het klinkt met het OM-30 naaldje

Edit: toch eerst nog maar "Crazy World" Scorpions er op.
Van diverse Queen albums en via Fleetwood Mac naar Evanescence en straks nog ff lekker los met waarschijnlijk Nightwish
En blijf me verbazen hoe veel lekkerder het klinkt met het OM-30 naaldje
Edit: toch eerst nog maar "Crazy World" Scorpions er op.
[ Voor 9% gewijzigd door GiLeX op 20-12-2020 16:13 ]
Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms
Fijn topic dit. In de beginpost mooi advies voor voorversterkers voor verschillende budgetten. Wat ik volgens mij niet zag was een dergelijk advies voor platenspelers zelf. Ik heb een vrij eenvoudige Sony PS-LX43P maar kijk wel eens naar de modernere spelers. Is er zo'n advies voor platenspelers wat ik over het hoofd heb gezien?
Hey, ik zag net in een superoud topic deze post van je voorbij komen. Ik stond op het punt om "Off with their heads" van Keane op vinyl te kopen maar ik zie dat ze een lp van 30 minuten over 4 kanten verdeeld hebben, en dat leek me ietsje overdone...
Heb je 'm nog, en draait dat een beetje? Of kun je beter bij de platenspeler blijven staan omdat de speeltijd per kant zo kort is? Oja, en klinkt 'ie een beetje?
Dat album van de Kaiser Chiefs was niet mijn ding meer, dus die heb ik verkocht of weggedaan... Hoe die klonk ben ik derhalve al weer kwijt, veel te lang geleden om voor de geest te halen...D_V schreef op zondag 20 december 2020 @ 16:55:
[...]
Hey, ik zag net in een superoud topic deze post van je voorbij komen. Ik stond op het punt om "Off with their heads" van Keane op vinyl te kopen maar ik zie dat ze een lp van 30 minuten over 4 kanten verdeeld hebben, en dat leek me ietsje overdone...![]()
Heb je 'm nog, en draait dat een beetje? Of kun je beter bij de platenspeler blijven staan omdat de speeltijd per kant zo kort is? Oja, en klinkt 'ie een beetje?
Op 16 december was er een vraag omtrent een heashell van Technics en of deze wel echt is:
Mocht je nog geïnteresseerd zijn, hij is hier via E-bay te bestellen voor 22,04 euro incl. verzendkosten (met de huidige wisselkoersen):
https://www.ebay.nl/itm/H...t-Small-Wire/264560800061
Je moet er dan wel snel bij zijn, daar Engeland bijna uit de EU is en omdat ze geen brexit deal hebben... Want nu nog via Engeland over laten komen is goedkoper dan via Ali express met mogelijke import heffingen en belastingen...
Even een correctie: die man wil Britse ponden ontvangen, terwijl de locatie van het object frankrijk is...
Nou ja, hij levert in ieder geval wat hij aanbiedt, want daar heb ik mijn headshell bestelt...
musicfreak schreef op woensdag 16 december 2020 @ 20:50:
Ben ook erg benieuwd naar de luisterervaringen van dit bijzondere element! Leuk dit soort ontdekkingstochten.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Die van mij is gegarandeerd niet echt, met element weegt hij zo'n 18 gram...Cap schreef op woensdag 16 december 2020 @ 22:32:
Zo Chinees verpakt als ze zijn in de advertentie zijn de echte Technics zijn headshells niet.Met alleen die lompe typenr vermelding en een of andere vage barcode. Die headshell wires van de foto zijn ook niet origineel Technics maar zien er uit als deze:
Namaak was hier altijd van maar tegenwoordig printen ze er gewoon schaamteloos Technics op en stoppen hem ook in een doosje met het Technics part no.![]()
Echt:
Fake:
Dezelfde fakes maar goedkoper omdat je ze direct op Ali koopt, "Made in Japan"![]()
Draadje:
Mocht je nog geïnteresseerd zijn, hij is hier via E-bay te bestellen voor 22,04 euro incl. verzendkosten (met de huidige wisselkoersen):
https://www.ebay.nl/itm/H...t-Small-Wire/264560800061
Je moet er dan wel snel bij zijn, daar Engeland bijna uit de EU is en omdat ze geen brexit deal hebben... Want nu nog via Engeland over laten komen is goedkoper dan via Ali express met mogelijke import heffingen en belastingen...
Even een correctie: die man wil Britse ponden ontvangen, terwijl de locatie van het object frankrijk is...

[ Voor 5% gewijzigd door rcor op 20-12-2020 19:52 ]
Als ie niet echt is, dan kan je toch veel beter (goedkoper) eentje van alie halen?
Naar keuze met of zonder technics opschrift
Meestal rond de 8 euro incl verzenden.
Die fake headshells zijn idd een stuk zwaarder. Dat kan zowel een voordeel als een nadeel zijn
Persoonlijk zou ik er altijd eentje zonder technics opschrift kopen als het een fake zou zijn.
Dan is het geen fake maar 'inspired' (wettelijk zit daar een heel groot verschil tussen)
Ik vraag me trouwens af: de meeste fakes hebben een schroefgaatje om een extra gewichtje in te schroeven:
Heeft technics ooit een headshell gemaakt waarbij dat ook kon?
Edit: ja, SFPCC31005K. De vraag is dan weer: hoe zwaar was die headshell?
Naar keuze met of zonder technics opschrift
Meestal rond de 8 euro incl verzenden.
Die fake headshells zijn idd een stuk zwaarder. Dat kan zowel een voordeel als een nadeel zijn
Persoonlijk zou ik er altijd eentje zonder technics opschrift kopen als het een fake zou zijn.
Dan is het geen fake maar 'inspired' (wettelijk zit daar een heel groot verschil tussen)
Ik vraag me trouwens af: de meeste fakes hebben een schroefgaatje om een extra gewichtje in te schroeven:
Heeft technics ooit een headshell gemaakt waarbij dat ook kon?
Edit: ja, SFPCC31005K. De vraag is dan weer: hoe zwaar was die headshell?
[ Voor 46% gewijzigd door mr_petit op 20-12-2020 22:18 ]
Waarom moeilijk doen voor een 20+ euro fake op Ebay vanuit UK of China, als je voor 13 euro de AT versie hebt?
https://link.marktplaats.nl/m1633785188
Die zijn dan niet zo mooi als de Technics maar vast en zeker een stapje beter dan de no name chinese clones.
Of als je dan per se een Technics headshell wilt hebben: gewoon een oude tweedehands op marktplaats kopen voor weinig. Desnoods van een goedkope defecte Technics platenspeler met S-arm. Maar ik zou me niet beperken tot Technics, er zijn genoeg deugdelijke headshells van andere merken. Dus een zoekopdracht op headshell / toonkop plus een beetje geduld en moeite volstaat.
https://link.marktplaats.nl/m1633785188
Die zijn dan niet zo mooi als de Technics maar vast en zeker een stapje beter dan de no name chinese clones.
Of als je dan per se een Technics headshell wilt hebben: gewoon een oude tweedehands op marktplaats kopen voor weinig. Desnoods van een goedkope defecte Technics platenspeler met S-arm. Maar ik zou me niet beperken tot Technics, er zijn genoeg deugdelijke headshells van andere merken. Dus een zoekopdracht op headshell / toonkop plus een beetje geduld en moeite volstaat.
Ik probeer al een tijdje te registreren op Vinylengine, maar de pagina om te registreren laad niet. Niet op mijn pc of telefoon ook geprobeerd met WiFi uit. Iemand hier ook problemen met? Ik wil namelijk zoon protractor downloaden en wat meer informatie.
Even gecheckt maar de website werkt prima, registratie pagina werkt normaal. Misschien even de cache legen van je internetbrowser?remanus schreef op maandag 21 december 2020 @ 02:50:
Ik probeer al een tijdje te registreren op Vinylengine, maar de pagina om te registreren laad niet. Niet op mijn pc of telefoon ook geprobeerd met WiFi uit. Iemand hier ook problemen met? Ik wil namelijk zoon protractor downloaden en wat meer informatie.
Twee singletjes met dezelfde titel. 1 van de band Love, 1 van de band The Damned.
Titel: Alone again or.
Beide een heerlijk nummer, al heb ik een lichte voorkeur voor The Damned.
Gekocht voor de jukebox natuurlijk.
Titel: Alone again or.
Beide een heerlijk nummer, al heb ik een lichte voorkeur voor The Damned.
Gekocht voor de jukebox natuurlijk.
Net weer geprobeerd, telefoon en computer. Edge of chrome ik krijg een witte pagina als ik op registreren klik. Ergens anders een afstel sjabloon gedownload. Dank je voor het proberen.macdushi schreef op maandag 21 december 2020 @ 06:45:
[...]
Even gecheckt maar de website werkt prima, registratie pagina werkt normaal. Misschien even de cache legen van je internetbrowser?
Iemand ervaring met goldring 2100 of 2200 element en hoe deze zich zou verhouden tegenover mijn nagaoka mp-110?
Ik heb de goldring 2100mm en de nagaoka mp-110... Daar naast heb ik ook nog de mp-200 van Nagaoka... Allen zeer goede elementen en de mp-110 / Goldring 2100mm zijn gelijkwaardig aan elkaar... 't is een minimale verschil in klank, meer niet...remanus schreef op maandag 21 december 2020 @ 13:10:
[...]
Net weer geprobeerd, telefoon en computer. Edge of chrome ik krijg een witte pagina als ik op registreren klik. Ergens anders een afstel sjabloon gedownload. Dank je voor het proberen.
Iemand ervaring met goldring 2100 of 2200 element en hoe deze zich zou verhouden tegenover mijn nagaoka mp-110?
De mp-200 is een ander verhaal, maar die is ook flink duurder...
Dus de 2200 is vergelijkbaar met de MP-150 dan. Had nu ook ergens gelezen dat het dezelfde elementen uit dezelfde fabriek zouden zijn. Ik zal er eens goed over nadenken het is ook een cosmetische opwaardering voor mijn nieuwe speler. De gele Nagaoka oogde oké op mijn thorens maar op de nieuwe speler steekt het nog al af. Eens zien of ik de Nagaoka nog goed verkocht krijg, zit ongeveer pas 50 uur op ofzo en ik ben dik tevreden met het geluid van dit element.rcor schreef op maandag 21 december 2020 @ 14:17:
[...]
Ik heb de goldring 2100mm en de nagaoka mp-110... Daar naast heb ik ook nog de mp-200 van Nagaoka... Allen zeer goede elementen en de mp-110 / Goldring 2100mm zijn gelijkwaardig aan elkaar... 't is een minimale verschil in klank, meer niet...
De mp-200 is een ander verhaal, maar die is ook flink duurder...
jup, Nagaoka produceert de moving iron elementen voor Goldring... Bijna alle moving magnet elementen bij Goldring zijn wel uit eigen stal...remanus schreef op maandag 21 december 2020 @ 14:39:
[...]
Dus de 2200 is vergelijkbaar met de MP-150 dan. Had nu ook ergens gelezen dat het dezelfde elementen uit dezelfde fabriek zouden zijn. Ik zal er eens goed over nadenken het is ook een cosmetische opwaardering voor mijn nieuwe speler. De gele Nagaoka oogde oké op mijn thorens maar op de nieuwe speler steekt het nog al af. Eens zien of ik de Nagaoka nog goed verkocht krijg, zit ongeveer pas 50 uur op ofzo en ik ben dik tevreden met het geluid van dit element.
Dit topic is gesloten.