Toon posts:

Het Grote Vinyl Topic Deel 3 Vorige deelOverzichtLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 99 100 101 Laatste
Acties:
  • 506.468 views

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:36
Ik vind het altijd leuk om te lezen aan welk merk/type platenspeler medetweakers de voorkeur geven. Smaken verschillen, zover is wel duidelijk. Waar de een een strak plankje prefereert (Rega, Audio Edwards, Pro-ject, Argon) geeft de ander meer om een klassiek vintage uiterlijk (Dual, Thorens) of wat moderner vintage (Denon, Luxman, Akai en Technics) en weer anderen gaan voor een DJ-look (Technics SL12XX, Pioneer, Reloop, Numark, Audio Technica).

Ik heb op de DJ-spelers na van alles al wel in huis gehad - vanaf 1977 (Lenco L133, Lenco 833DD, Beogram 4002, Beogram 7000, Rega RP3, Thorens TD160 met SME 3009 series III, Technics SL1411 en Micro Seiki BL-31).

De laatste twee zijn nog steeds in mijn bezit. Ik had helemaal niets met de Thorens, ondanks de fraaie arm. De Micro Seiki moet waarschijnlijk toch ook weer plaats maken (ik zoek nog naar een DD40). Wat vintage spelers betreft is het echt zoeken met een nachtkaarsje. De prijzen gaan helemaal nergens meer over. Zo staat er op marktplaats een afgeleefde Micro Seiki DD33 waar al 400 euro op is geboden.

• D_V
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01:37
Micro Seiki DD40 heb ik voordat ik m'n Kenwood kd-7010 kocht ook nog even naar gekeken, maar die waren nog een tikkeltje duurder. Onder de 1000 euro vind je ze nu helemaal niet meer volgens mij. (ja, de Japanse versie wellicht, de DD7) Prachtige speler wel.

Categorie "moderner vintage" neem ik aan?

:)

• coinman63
Ja, ik schaal zowel jouw Kenwood (prachtige speler ook, die volgens mij op dit moment ook de 1000 euro zou aantikken als er al een te koop was) als de DD40 onder modern vintage, maar elke indeling is natuurlijk onderhevig aan discussie.
Als je het sec neemt en je let op de prijs dan moet je gewoon niet voor Micro Seiki gaan maar een alternatief waar je dezelfde kwaliteit krijgt voor een lagere prijs, zoals idd bij een merk als Kenwood.

Ben je nu eenmaal voor de looks of een andere eigen(aardig)heid fan van een bepaalde Micro dan is er natuurlijk geen andere optie. Wil je bijvoorbeeld voor een Micro RX-1500 een gelijksoortig alternatief vinden dan is de spoeling veel dunner dan voor een DD40 of DD35. :P

• coinman63
Helemaal mee eens, maar toen ik mijn Beogram 4002 kocht in 1980 heb ik getwijfeld tussen deze en een Micro Seiki DD33, vandaar dat ik er ooit nog een wil hebben. Ze zijn in mijn ogen ook gewoon mooi. Met de RX serie heb ik dan weer helemaal niks, net als ik ook niks heb met een Transrotor Zet1 of Fat Bob.

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-05 16:13
Op de draaier vanavond. Man blijft toch een muzikaal genie. Dit is wel een van de meest toegankelijke albums denk ik

Frank Zappa de man heeft dacht ik meer dan 100 albums gemaakt 😱

[Voor 6% gewijzigd door oldsmelly op 04-01-2022 20:06]

MuziekLiefhebbert

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:50
Er was van Zappa laatst een documentaire met daarbij een kijkje in zijn archief/kluis ik denk dat 100 albums redelijk onderschat is. (kijk maar even op Discogs https://www.discogs.com/artist/92623-Frank-Zappa)

• Rdam
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15:17
Frank Zappa, niet alleen muzikaal geniaal ook intellectueel zeer onderlegd, samen met David Bowie mijn grote favorieten. Qua albums kan ik bij beiden wel even vooruit. :)

• oldsmelly
@Rdam Hier ook samen met David Bowie een van de favorieten.....
@pman63 Zo inderdaad wat heeft deze man een legacy achtergelaten zeg.

Van Zappa heb ik pas 17 O-) albums, van Bowie heb ik alle studio albums wel plus een zwik boxsets en live-albums.

[Voor 18% gewijzigd door oldsmelly op 05-01-2022 13:42]

MuziekLiefhebbert

Afgelopen dinsdag heb ik een warm Brood gebakken.
De LP Herman Brood & His Wild Romance - Shpritsz had een lichte warp en stond ook redelijk bol (of hol :+ ). Hij was wel speelbaar, maar gezien eerdere resultaten wilde ik kijken of ik deze LP ook zonder schade vlak kon krijgen.

De LP tussen 2 glazen platen, beschermd door bakpapier en zachte poetsdoeken en met een paar stenen er op, 4 uur in de oven op 55 graden. Hiermee had ik al eerder een goed resultaat met als enig neveneffect dat er een minimale, bijna niet waarneembare horizontale uitslag was. Niet tijdens de hele omwenteling, maar op het punt waar de warp zat op die LP.

Het resultaat van dit 3e experiment was perfect.
De LP is weer helemaal vlak, klinkt nog steeds prima en in dit geval is er geen horizontale uitslag waarneembaar.

Mocht ik weer tegen een warped LP aan lopen, dan zal ik hem nog steeds niet kopen. Maar zit er een in een stapeltje dat ik heb gekocht, dan schrijf ik hem zeker niet meteen af. Nou heb ik nog een LP van Queen en van Black Sabbath die iets bol staan. Die ga ik dus niet bakken. Ze klinken prima (net als die van Herman Brood, trouwens), maar als het fout gaat, zijn het toch net iets duurdere LP's om te vervangen.

Dus samenvattend, voor het beste resultaat:
- Hete lucht oven op 55 graden, boven en onder verwarmen
- LP schoon maken en tussen twee glazen platen, beschermd door bakpapier en zachte doeken, in de oven
- leg iets zwaars op die 'tosti'
- 4 uur bakken
- in de oven af laten koelen

Disclaimer:
- Alles uitvoeren op eigen risico O-)
- Testen met verschillende kleuren, diktes en (mogelijk) verschillende samenstellingen van het vinyl zijn (nog) niet uitgevoerd.

Gluren bij (de platen van) de buren.....

• purplevendetta
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 06-05 19:22
Vintage1967 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:37:
Afgelopen dinsdag heb ik een warm Brood gebakken.
De LP Herman Brood & His Wild Romance - Shpritsz had een lichte warp en stond ook redelijk bol (of hol :+ ). Hij was wel speelbaar, maar gezien eerdere resultaten wilde ik kijken of ik deze LP ook zonder schade vlak kon krijgen.

De LP tussen 2 glazen platen, beschermd door bakpapier en zachte poetsdoeken en met een paar stenen er op, 4 uur in de oven op 55 graden. Hiermee had ik al eerder een goed resultaat met als enig neveneffect dat er een minimale, bijna niet waarneembare horizontale uitslag was. Niet tijdens de hele omwenteling, maar op het punt waar de warp zat op die LP.

Het resultaat van dit 3e experiment was perfect.
De LP is weer helemaal vlak, klinkt nog steeds prima en in dit geval is er geen horizontale uitslag waarneembaar.

Mocht ik weer tegen een warped LP aan lopen, dan zal ik hem nog steeds niet kopen. Maar zit er een in een stapeltje dat ik heb gekocht, dan schrijf ik hem zeker niet meteen af. Nou heb ik nog een LP van Queen en van Black Sabbath die iets bol staan. Die ga ik dus niet bakken. Ze klinken prima (net als die van Herman Brood, trouwens), maar als het fout gaat, zijn het toch net iets duurdere LP's om te vervangen.

Dus samenvattend, voor het beste resultaat:
- Hete lucht oven op 55 graden, boven en onder verwarmen
- LP schoon maken en tussen twee glazen platen, beschermd door bakpapier en zachte doeken, in de oven
- leg iets zwaars op die 'tosti'
- 4 uur bakken
- in de oven af laten koelen

Disclaimer:
- Alles uitvoeren op eigen risico O-)
- Testen met verschillende kleuren, diktes en (mogelijk) verschillende samenstellingen van het vinyl zijn (nog) niet uitgevoerd.
Ik heb nog een kromme transparante plaat die op zich nog prima klinkt. Ik had het al geaccepteerd, maar door jouw berichten ga ik toch twijfelen. Al eens een transparante geprobeerd? Of waren het tot nu toe zwarte?
Ik heb alleen zwarte LP's gebakken.
Belangrijk is dat je je eerst afvraagt wat je gaat missen en / of wat de financiële schade is als het verkeerd uitpakt. Daarom durfde ik het met de LP van Herman Brood wel aan. Die is makkelijk opnieuw te krijgen en kost niet de wereld. Bovendien is het geen LP die in de top 50 van mijn LP-verzameling staat :P . Dat speelt natuurlijk ook mee.

Nogmaals: een LP die op zich goed speelbaar is, maar op welke manier dan ook grote waarde (ook emotioneel) vertegenwoordigt en / of zeldzaam is, leg ik zelf dus niet in de oven.

• oldsmelly
In het kader van Zappa/Bowie vandaag de boxset gebracht met de laatste LP van David Bowie.
Super mooie foto's erbij etc..

Heerlijk gauw door de Nokkie Halen en luisteren.

MuziekLiefhebbert

• Bean77
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:37
Dit zijn mijn aanwinsten de afgelopen periode. Onderste 2 vanochtend binnen gekomen.
Dadelijk ook maar de okki klaarzetten en ze voorzien van binnen en buiten hoezen.
Local hero is overigens de half speed versie.

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm

• oldsmelly
@Bean77 ben benieuwd hoe die Bill withers is ik heb die live lp en dat is veruit de slechtste MFSL die ik heb

MuziekLiefhebbert

• Bean77
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:37
oldsmelly schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 18:11:
@Bean77 ben benieuwd hoe die Bill withers is ik heb die live lp en dat is veruit de slechtste MFSL die ik heb
Toevallig vanmiddag nog even op gehad. Gewoon prima MFSL niveau zeg maar.
Je vraag is wel grappig, want als je mij zou vragen wat mijn slechtste MFSL vinyl plaat is dan kom ik met afstand uit bij Dionne Warwick - Hot! Live And Otherwise. Misschien is MFSL en live niet een gelukkige combinatie.

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm

• joppe113
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-05 16:43
Mijn nieuwe aanwinsten😇

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:48
Weer vier plaatjes gekocht

Acties:
  • +9Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:02
Een collega wilde graag een Sony 8750 hebben, wat hem vandaag is gelukt. Om de niet geringe pijn in zijn portemonnee iets te verzachten heb ik zijn 6750 overgenomen die nu in het zoldersetje mijn bloedig opgeknapte Dual 701 vervangt.

• coinman63
nineball schreef op zondag 9 januari 2022 @ 17:10:
Een collega wilde graag een Sony 8750 hebben, wat hem vandaag is gelukt. Om de niet geringe pijn in zijn portemonnee iets te verzachten heb ik zijn 6750 overgenomen die nu in het zoldersetje mijn bloedig opgeknapte Dual 701 vervangt.

[Afbeelding]
Valt niet veel meer aan op te knappen zo te zien 🧐

• nineball
coinman63 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 17:36:
[...]

Valt niet veel meer aan op te knappen zo te zien 🧐
Nee, hij is onder handen genomen door Arti uit Brielle en die doet niet aan half werk.

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:08

Toshirou

Vinyl Surfer

Wel zo op het eerste oog, een zeer mooie platenspeler! 😁

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou |  iPhone 13 (Blue)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 24-04 17:22
@nineball Mooi spelertje die Sony 6750 en die 8750 mag er trouwens ook zijn, bij jouw heb ik altijd het idee dat als jij tegen het verkeer inloopt op de A4 tijdens de spits, jij niet word overreden door een vrachtwagen of auto mobiel, maar waarschijnlijk struikelt over een achtergelaten doos met een nieuwe platenspeler erin… :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nineball
Habana schreef op zondag 9 januari 2022 @ 18:01:
@nineball Mooi spelertje die Sony 6750 en die 8750 mag er trouwens ook zijn, bij jouw heb ik altijd het idee dat als jij tegen het verkeer inloopt op de A4 tijdens de spits, jij niet word overreden door een vrachtwagen of auto mobiel, maar waarschijnlijk struikelt over een achtergelaten doos met een nieuwe platenspeler erin… :+
Ja, en als ik onder de tram kom vind ik nog een mooi element.
:)

• Habana
Haha ja waarschijnlijk wel, ik sta altijd versteld dat jij zo vaak tegen mooie platen spelers aanloop die weliswaar waarschijnlijk nog wat aandacht nodig hebben.. maar toch, net nog even naar een filmpje van die Sony 8750 gekeken ook echt een toppertje hoor... mooi ding :)

Acties:
  • +8Henk 'm!

• Case_C
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17:21

Case_C

[Team Carrack]

De grote bestelling is dit weekend ook binnen gekomen :) , varia van 2e hands en nieuw. Zocht eigenlijk alleen de LP van Broken Bells - After the Disco... maar die overige platen pasten prima in de collectie... en de prijs was ook meer dan prima :) . En zo komt de kast steeds voller te staan :P .

@nineball Nieuwe stofkap, niet die originele met die antistatische horizontale strepen erop (soort 'achterruitverwarming' van auto). :P De "carbonfiber" arm is ook leuk.

Eenvoud in optima forma uit Sony's topdagen. Hoe bevalt ie t.o.v. de Dual? Heb ze ook beide gehad. De Sony sprak me meer aan. Pas de laatste c.a. 2 jaar is de prijs van deze speler echt gaan stijgen, daarvoor nog vaak verkrijgbaar voor weinig, denk in de richting 250 euro.

Ik had al gezien dat Arti zich inmiddels ook op dit model had gestort. Blijkbaar moet hij zijn horizon steeds verbreden ivm afname in keuze voor betaalbaar op te pikken (eerst) Thorensen, (dan) Micro Seiki's. Inmiddels komen alle merken eigenlijk wel bij hem langs Sony, Technics, JVC, Kenwood, etc. Overigens valt aan zo'n eenvoudig model relatief weinig op te knappen, mits niet mishandeld. Het is vooral veel poetswerk en een nieuwe kap. :P

[Voor 45% gewijzigd door Cap op 09-01-2022 20:16]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-05 19:44
@Habana Ik lees hier op t forum wel vaker over nieuwe aanwinsten waar je van achterover valt. Afgelopen week nog iemand in het vintage audio topic met een Icom zendontvanger die normaal over de €1000 kost voor €12,50 bij een kringloop _/-\o_.

Zelf heb ik ook m’n aandeel aan scores wel gehad. Een SL1500mk2, die weliswaar een opknapbeurt nodig had, voor €15, een goed werkende Sony TC-377 reel-to-reel voor ook €15, een gratis minidisc portable met opneemfunctie (model vergeten maar het is een Sony), en een paar maanden geleden een gratis Aiwa topmodel 3-kops cassettedeck. Als je op de juiste plaats op het juiste moment bent kunnen je leuke dingen te wachten staan. Zolang je actief genoeg bent kom je vanzelf ook een keer iets leuks tegen. Ik ben benieuwd of de kringlopen nog iets nieuws hebben staan als ze weer open mogen.

Zorg ook dat anderen van je hobby afweten. Er zijn genoeg mensen met spullen die ze weg willen doen, en als ze weten dat jij er interesse in hebt, brengen ze het naar jou ipv naar de kringloop of gemeentewerf.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• nineball
Cap schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:09:
@nineball Nieuwe stofkap, niet die originele met die antistatische horizontale strepen erop (soort 'achterruitverwarming' van auto). :P De "carbonfiber" arm is ook leuk.

Eenvoud in optima forma uit Sony's topdagen. Hoe bevalt ie t.o.v. de Dual? Heb ze ook beide gehad. De Sony sprak me meer aan. Pas de laatste c.a. 2 jaar is de prijs van deze speler echt gaan stijgen, daarvoor nog vaak verkrijgbaar voor weinig, denk in de richting 250 euro.

Ik had al gezien dat Arti zich inmiddels ook op dit model had gestort. Blijkbaar moet hij zijn horizon steeds verbreden ivm afname in keuze voor betaalbaar op te pikken (eerst) Thorensen, (dan) Micro Seiki's. Inmiddels komen alle merken eigenlijk wel bij hem langs Sony, Technics, JVC, Kenwood, etc. Overigens valt aan zo'n eenvoudig model relatief weinig op te knappen, mits niet mishandeld. Het is vooral veel poetswerk en een nieuwe kap. :P
Ik heb ook de originele kap erbij. Ik vind de eenvoud tov de Dual erg fijn, doet me denken aan mijn eerste Thorens in 1983 of zo. Maar zo’n automaat is dan weer leuker om te reviseren.

Ik heb mijn AT740ML erop gezet en dat klinkt erg fijn.

• oldsmelly
Wat ligt er op de draaier

Joy Division in hun korte bestaan ik dacht iets van 4-5 jaar maar hebben ze toch wel hun sporen nagelaten en zijn ze inspiratie geweest voor vele andere Bands.
Na de dood van de zanger is de rest door gegaan met een andere niet onbekende band namelijk New Order

[Voor 23% gewijzigd door oldsmelly op 15-01-2022 07:15]

MuziekLiefhebbert

oldsmelly schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 07:10:
Wat ligt er op de draaier
[Afbeelding]

Joy Division in hun korte bestaan ik dacht iets van 4-5 jaar maar hebben ze toch wel hun sporen nagelaten en zijn ze inspiratie geweest voor vele andere Bands.
Na de dood van de zanger is de rest door gegaan met een andere niet onbekende band namelijk New Order
Voegt dat album nog iets substantieels toe? Ik ben al fan sinds ik ze voor het eerst hoorde, eind jaren 70

Ik heb twee singles in de jukebox zitten : Atmosphere - Dead Souls en Love will tear us apart - Transmission

[Voor 6% gewijzigd door Mrs Redhair op 15-01-2022 08:44]

Instagram:Ambitielozemeisjes

• oldsmelly
@Mrs Redhair Het is een echt verzamel album.. die wel erg lekker klinkt moet ik zeggen.
Als je de andere albums al hebt zal het niet veel toevoegen maar mocht je die nog niet hebben dan kan ik je deze van harte aanbevelen.

MuziekLiefhebbert

Ik heb de albums Still, Closer, Live in Holland, Preston 28 Feb 1980 en Unknown Pleasures en de 7" vinyl box van ze.

Still is eigenlijk al een verzamelalbum, vandaar dat ik wat vragen stelde over Substance.

[Voor 9% gewijzigd door Mrs Redhair op 15-01-2022 09:42]

• pman63
Er staan dus nummers op die nooit op LP uit zijn gekomen en voor de fan natuurlijk een must have
https://www.discogs.com/master/4912-Joy-Division-Substance
De 180 gr versie is een hele mooie om naar te luisteren.

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:50
Mrs Redhair schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 08:09:
[...]

Voegt dat album nog iets substantieels toe? Ik ben al fan sinds ik ze voor het eerst hoorde, eind jaren 70

Ik heb twee singles in de jukebox zitten : Atmosphere - Dead Souls en Love will tear us apart - Transmission
Wat @pman63 al zegt. En if not, dan toch gewoon aanschaffen. Ding kost bijna niks meer. En ziet er gewoon mooi uit.

• oldsmelly
Ok @pman63 Top dat wist ik niet

MuziekLiefhebbert

• pman63
Misschien even verduidelijken, er staan dus nummers op die wel op single of cassette uit zijn gekomen, gezien de beperkte beschikbaarheid daarvan zijn ze dus ook op Substance terecht gekomen. (ik heb iets teveel JD en NO in de kast staan)
Nieuwe aanwinst voor de momenten dat ik in een melige bui ben:

The Ultimate Collection - Snollebollekes

www.discogs.com/collection?user=rcor

Goed... smaken verschillen.
ik had er nog nooit van gehoord, maar zag ze met oudjaar langskomen op tv.
Stadion vol. Ik begrijp echt niet dat mensen dat leuk vinden, wat een simpele pokkezooi. :X
Maar het volle stadion liegt niet. 8)7

Is het iets van onder de rivieren? (ik denk ook even aan carnaval; ik ben een nuchtere noorderling)
De brabantse ondertoon kon mij namelijk niet ontgaan :+ ;)

Misschien wel een beetje het zuidelijke equivalent van de toppers.
Bij zo'n concert zou ik ook nog niet dood gevonden willen worden....

[Voor 39% gewijzigd door mr_petit op 15-01-2022 18:29]

"man is not truly one, but truly two,"

mr_petit schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 18:22:
Stadion vol. Ik begrijp echt niet dat mensen dat leuk vinden, wat een simpele pokkezooi. :X

Is het iets van onder de rivieren? (ik denk ook even aan carnaval; ik ben een nuchtere noorderling)

Ja en ook daar buiten... Typische Brabantse muziek (mix van hardstyle, dance en apres ski)... Absoluut leuke muziek voor een feestje... Immers is de vloer dan lava... :P Geloof me: na een paar pilsjes dans en blèr je gewoon mee hoor... Dat gebeurt hier in het zuiden wel vaker... ;)

• nineball
Dat je op een feestje meedoet met die ellende kan ik nog wel begrijpen. Maar om dat op lp aan te schaffen en dan ‘s avonds bij een goed glas wijn en een mooi stukje kaas te gaan afspelen, ik weet het niet.

• oldsmelly
Ik vermoed meer na 7 bier en een zak chips :-)

MuziekLiefhebbert

Overigens is dit wel Brabantse carnavals muziek als we het daarin plaatsen... Limburgse carnavals muziek is totaal anders en vooral plat gesproken en per artiest verschilt dat dialect... Voorbeelden?

Typisch moderne carnavals muziek uit regio Venray (helaas vernederlandst door anderen die het weer in Brabant met carnaval uitbrachten):

Maar ook wat rustiger en toevallig ook uit Venray (helaas ook vernederlandst door Thomas Berge):

De eerste video komt nog het dichtst in de buurt van SnolleBollekes, maar eigenlijk is dat een slecht vergelijk... Overigens zouden jullie de artiest uit de eerste videoclip nog kunnen kennen van hun Duitstalige lied "Und Jetzt Komen die Kanonen"... Maar dat is al lang geleden...

één ding is in Limburg altijd gelijk: de kleuren van carnaval... Rood, geel en groen... In Brabant verschilt dat ook per plaats... Er heerst daar geen eenheid...

[Voor 14% gewijzigd door rcor op 15-01-2022 20:12]

Iets ander genre:

Donderdag via Catawiki gekocht en vandaag al door Pieter Post afgegeven.

Ik heb me helemaal laten verrassen en heb puur op basis van de naam gekocht 8)7 . Hij ligt nu op de draaiert en ik kan je zeggen, het is niet de 'makkelijkste' muziek. Ik heb te weinig verstand van Jazz om dit album goed te beschrijven. Discogs gebruikt in ieder geval de term Fusion. Geen idee wat dat is. Misschien een keer wat meer over Jazz lezen? Nah, muziek moet je horen, toch? Het staat in ieder geval heel ver van alles wat ik tot nu toe in mijn verzameling heb zitten.

Oh ja. Ik heb ook besloten om de LP's die ik een jaar geleden kocht bij Zavvi, maar eens uit de folie te halen, te wassen en te beluisteren. Daar zit ook een Miles Davis tussen. Misschien heb ik het afgelopen jaar toch wel veel LP's gekocht :+ ?

• Ed.juh
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:01
Fusion, uh ja, dat is een mix van .... uhh, hmm, ah ja, nou ..

Als ik Fusion en Jazz in een zin zie, dan heb ik zoiets van, nou, dat kan alle kanten uit.
Ben zelf niet echt van de Jazz, maar kan sommige invloeden wel waarderen.
Als hulp voor je geestesgesteldheid, Fusion is niks geen Jazz. Leer eerst Jazz kennen. Wellicht sta je dan iets meer open voor invloeden van ... in Jazz-achtige settings.

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:14
Fusion, want invloeden van andere genres zoals rock.

Je hoort ook een beetje in Hendrix invloeden terug op het album. Heb hem hier ook in de kast, maar het is niet een plaat die er vaak uit komt.

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-05 19:44
Maar dat is wel mooi toch, dat we zoveel keus hebben tegenwoordig? 10 jaar geleden werd er nauwelijks populaire muziek op LP uitgebracht en was het vooral niche spul. Nu kun je kopen wat je wilt. De een houdt van Joy Division, de ander van de Snollebollekes en weer een ander gaat voor Miles Davis. Er zullen er ook genoeg zijn die mijn recente aankopen van bv Paul Elstak of Lucas & Steve maar meuk vinden. Maar zo is er voor ieder wat. M’n zwager heeft ook een groeiende collectie LP’s en pakte vandaag ineens Juice Wrld uit de kast (wist niet dat ie die had, zal wel een recente aanwinst zijn). En als we allemaal van hetzelfde hielden zou het maar saai worden denk ik. Lang leve het grote aanbod aan vinyl! Hopen dat het zo mag blijven :)

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Ik denk dat een makkelijker fusion Jazz album om in te komen, als je nog niet dieper in het genre zit Tutu van Miles Davis is. Dit is album is wat toegankelijker om in te komen en ook zeker een aanrader.

• nineball
Bij fusion denk ik altijd gelijk aan de band Steps Ahead met Michael Brecker.

Het album Modern Times komt hier nog wel eens voorbij.

[Voor 3% gewijzigd door nineball op 16-01-2022 10:21]

Ed.juh schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 22:01:
Fusion, uh ja, dat is een mix van .... uhh, hmm, ah ja, nou ..

Als ik Fusion en Jazz in een zin zie, dan heb ik zoiets van, nou, dat kan alle kanten uit.
Ben zelf niet echt van de Jazz, maar kan sommige invloeden wel waarderen.
Als hulp voor je geestesgesteldheid, Fusion is niks geen Jazz. Leer eerst Jazz kennen. Wellicht sta je dan iets meer open voor invloeden van ... in Jazz-achtige settings.
Ik sta open voor heel veel stijlen genres en invloeden ;) . Als je ziet wat ik de laatste jaren heb geluisterd, ontdek en aangeschaft......... Sommige muziek luistert gewoon lekker weg. Geen lastige ritmes of akkoorden en elk nummer blijft keurig binnen de 4 minuten. Hoe vaak komt het niet voor dat je, terwijl je een nummer niet kent, het bijna mee kan neuriën? Bitches Brew is binnen die context vreemd. Het album daagt mij uit. Ik heb gisteren trouwens ook Eric Dolphy - Out To Lunch! voor het eerst beluisterd. Ook dat album heeft nummers waarbij ik de wenkbrauwen frons. Ik ga deze muziek de komende tijd vaker beluisteren om te kijken of het een blijvertje is. Er liggen nog een paar LP's op de eerste luisterbeurt te wachten.

Kant 4 van Bitches Brew had een soort scuff, maar dan evenwijdig aan de groef. Gevolg: ongeveer 8x een soort van schrapend geluid gedurende een fractie van een seconde. Balen natuurlijk, als je dat constateert bij een net aangeschafte LP. De oplossing bleek net zo eenvoudig als effectief: een tandenstoker. Die is van zacht hout en heeft geen scherpe punt. Ik heb de betreffende plek eerst nog een paar keer voorzien van een beetje reinigingsvloeistof, deze een beetje in laten weken op mogelijk hardnekkig vuil en de LP vervolgens droog gedept. Tenslotte voorzichtig de tandenstoker, met de groef mee, over de LP 'geveegd'. In eerste instantie voelde ik precies op welk stukje het probleem zat. Het voelde echt ruw aan. Na een paar keer 'vegen', was dat effect verdwenen. Dat was ook de eerste keer dat ik het schurende geluid niet meer hoorde. Aan kwaliteit heeft de LP in mijn oren absoluut niets ingeleverd :P .

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Het album "Out to Lunch" is ook wel even een titel die erg hoog in de lijsten beste Jazz albums staat, maar het is een pittig album om in te komen. Ik vind het een geniaal album en zeker als je het kan waarderen is dat een titel die vaak op repeat kan staan. Eric Dolphy heeft meerdere albums die even de tijd nodig hebben om te leren waarderen. Maar als het je pakt, dan zijn het klassiekers.

• purplevendetta
Gezien zaterdag de winkels weer open waren, meteen langs gegaan. De aanwinsten van zaterdag:

Van het weekend eens goed naar geluisterd, en meteen geconcludeerd dat ik dat nog veel vaker ga doen.

• purplevendetta
mr_petit schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 18:22:

Ik ben ook noorderling, maar op z'n momenten kan ik me wel vermaken met Snollebollekes (durf ik te zeggen achter mijn anonieme username). Er een plaat van kopen gaat me dan wel weer een beetje te ver :+

Ik zou waarschijnlijk reageren als deze kerel als iemand mij zou betrappen: https://www.reddit.com/r/...a_snollebollekes_concert/

• Habana
Snollebollekes eerste/tweede aanwijzing dat de mensheid niet meer te redden is, de Toppers wellicht de eerste, er is geen genoeg bier om hier mee om te gaan, ik stop terstond met muziek en maar van de draaitafel een punnik machine.. :+

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-05 22:15

sjaool

Every life should have 9 cats

Ach, Snollebollekes is gewoon even lekker alles laten wat het is en helemaal los gaan... Andere mensen gaan helemaal los op house en terror dome muziek. Je moet het zien als een uitlaatklep. Ik zou het thuis in ieder geval nooit opzetten en ook niet zonder een goede reden naar een concert gaan trouwens. :P

"When you grow up your heart dies"

• RFdeGroot
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 27-05 09:00
Iemand een idee wat het verschil is tussen een Thorens TD-320 en een TD-320 MKII ?

Ik ben namelijk een MKII tegengekomen en ik neig die te gaan kopen maar kom er niet goed uit of dit een mindere of juist betere versie is van de originele TD-320?

Deze Thorens platenspeler is uiteraard 2e (of 10e ;P) -hands en word verkocht door een lokale audio winkel hier.

Verder, ik ben nu in het bezit van een Denon DP-30L, die heb ik een aantal jaren geleden aangeschaft ook mede dankzij de tips in dit topic. Het is dus de bedoeling dat die Thorens een upgrade word van de Denon. Is dit een goede upgrade?

De Denon bevalt nog steeds erg goed en dankzij deze speler heb ik Vinyl weer helemaal ontdekt, maar mooi is ie niet vind ik... iets met first-world problems.. I know.. maar aangezien hij pontificaal in het zicht in de woonkamer staat (en ik sinds kort samenwoon.. haha) ben ik een beetje aan het rondkijken naar een goede vervanger die naast een upgrade er ook wat mooier uitziet.

Ook nu is een nieuwe ook een optie, budget kan ik evt wat rekken, dus laten we zeggen max €1000,- in het geval van nieuw, daarmee hoop ik een speler aan te schaffen die mij vele jaren plezier en een goed geluid gaat geven.
De Thorens staat overigens te koop voor €449,- (lijkt me geen belachelijke vraagprijs).

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 20:19
No way! Hoezo kom ik hier pas een jaar later achter???
https://www.discogs.com/release/18917332-Moby-Reprise

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Volgens mij is dat album hier al de revue gepasseerd ;)
(specifiek deze doorzichtige versie met destijds extra prijs)

[Voor 36% gewijzigd door mr_petit op 17-01-2022 15:25]

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 20:19
mr_petit schreef op maandag 17 januari 2022 @ 15:24:
Volgens mij is dat album hier al de revue gepasseerd ;)
(specifiek deze doorzichtige versie met destijds extra prijs)
Dan blijft mn vraag nog steeds staan :P :+

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Jasphur schreef op maandag 17 januari 2022 @ 15:29:
[...]

Dan blijft mn vraag nog steeds staan :P :+
Dan is het antwoord dat je tòch dit topic niet vaak genoeg bezoekt :P :+

• pman63
Er komt geloof ik ook nog een remix van dat Moby album aan. (op 20 mei)

[Voor 9% gewijzigd door pman63 op 17-01-2022 16:15]

• Ed.juh
@RFdeGroot Ik ken helaas ook de verschillen niet tussen de TD320 types. Er zijn er 3 bij mijn weten.
Wat ik wel weet is dat de prijs die je noemt gemiddeld mag worden genoemd ( hifishark ) en dat de TD320 ook best goed wat gewaardeerd. Het meeste haal je natuurlijk uit het gebruikte element.
Vindt je het een mooi model, en is die geserviced, dan denk ik dat je het maar gewoon moet doen, als je het budget hebt.

Effe wat leesvoer, maar die had je vast al gelezen, toch ?

http://www.puresound.be/n...-td-320-met-tp-16-iv-arm/
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=148047.0

• RFdeGroot
Ed.juh schreef op maandag 17 januari 2022 @ 17:16:
@RFdeGroot Ik ken helaas ook de verschillen niet tussen de TD320 types. Er zijn er 3 bij mijn weten.
Wat ik wel weet is dat de prijs die je noemt gemiddeld mag worden genoemd ( hifishark ) en dat de TD320 ook best goed wat gewaardeerd. Het meeste haal je natuurlijk uit het gebruikte element.
Vindt je het een mooi model, en is die geserviced, dan denk ik dat je het maar gewoon moet doen, als je het budget hebt.

Effe wat leesvoer, maar die had je vast al gelezen, toch ?

http://www.puresound.be/n...-td-320-met-tp-16-iv-arm/
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=148047.0
Thanks! Die link van pure sound had ik nog niet gelezen. Klinkt goed :)

Ik zal morgen eens vragen welk element er nu in die Thorens zit. Zelf heb ik een Super Ortofon OM20 in mijn Denon zitten. Zo te zien is die ook compatibel met de Thorens, dus als er een iets minder goed element in zit kan ik deze nog vervangen voor mijn ortofon.
Nu heb ik geen referentie elementen liggen maar voor mijn gevoel klinkt die OM20 erg goed, ik heb tot nu toe in elk geval nog niet de neiging gehad die te upgraden omdat ik iets in het geluid miste.
RFdeGroot schreef op maandag 17 januari 2022 @ 15:15:
Iemand een idee wat het verschil is tussen een Thorens TD-320 en een TD-320 MKII ?

Ik ben namelijk een MKII tegengekomen en ik neig die te gaan kopen maar kom er niet goed uit of dit een mindere of juist betere versie is van de originele TD-320?
De eerste versie van de TD 320 had een TP16 MKIII arm of later in de serie een TP16 MKIV. De TD 320 MKII heeft een TP90 arm. Controleer maar of de arm matcht met de versie. Niets mis met deze armen. :)

De TP16 MKIII is aan de lichte kant (c.a. 8g effectief), de TP16 MKIV c.a. 12g, de TP90 is wat zwaarder (c.a. 16 g).

De lichtere TP16 III combineert het mooiste met een Ortofon OM of veel oudere MM elementen, de wat zwaardere TP16 IV combineert goed met heel veel MM elementen, de TP90 kan ook best met veel MM elementen maar een OM zou ik bijv niet doen, daarnaast gaat ie heel goed met het gros van de MC elementen.
Verder, ik ben nu in het bezit van een Denon DP-30L, die heb ik een aantal jaren geleden aangeschaft ook mede dankzij de tips in dit topic. Het is dus de bedoeling dat die Thorens een upgrade word van de Denon. Is dit een goede upgrade?
Upgrade in welke zin behalve het uiterlijk? Wat scheelt er aan de Denon, wat hoor je dat je niet bevalt? Als de Denon goed werkt dan maak ik me sterk dat je, mits uiterust met eenzelfde element dat voor beide spelers geschikt is, in een A/B test geen verschil gaat horen.
De Thorens staat overigens te koop voor €449,- (lijkt me geen belachelijke vraagprijs).
In welke staat, met welk element in welke staat? :)
Dat bepaalt namelijk behoorlijk de vraagprijs.
Ballpark klopt de prijs wel, een goede TD 320 met een random element(je) mag imo best 350 a 400 euro kosten.

PS ik zou geen 1000 euro gaan uitgeven aan een nieuwe als je voor ruim minder dan de helft iets kan krijgen wat van het niveau TD 320 is nee.

[Voor 6% gewijzigd door Cap op 17-01-2022 20:20]

Volgens mij hebben die tp-16mk2 en mk3 een headshell die niet zo praktisch is bij het uitlijnen. Klopt dat?

Vanwege de verrekte 'onderop schroefjes' bedoel je? Valt imo wel mee, want het armdeel kan losgemaakt worden. Tijdens uitlijnen de schroefjes natuurlijk los-vast maar dat geldt voor elk type arm/headshell.

http://thorens-info.de/assets/images/TP%2063_rohr.jpg

[Voor 16% gewijzigd door Cap op 17-01-2022 20:21]

Ja idd, vanwege de schroefjes.
Ik ben zelf gewend schroefjes van bovenaf toch soms een beetje losser/strakker te zetten bij het uitlijnen als het element te makkelijk schuift.

Het blijft een lastig werkje, ook om de zenith goed te krijgen. Zeker als je er niet makkelijk een potloodstift op kan plakken.

Wat dat betreft blijft de at-95e een fijn element, daar zit een groefje tussen naald en element waar precies die stift inpast en met een plakbandje goed vast blijft zitten.
Ik heb altijd een beetje m'n vraagtekens bij als je de stift op de naaldbeschermer moet plakken: hoe recht is die naaldbeschermer? :+

Ik ben gisteren bijna de hele dag bezig geweest met het uitlijnen van allerlei elementen voor een testje, dus m'n hoofd zit nog steeds vol met uitlijnen :/ 8)7

[Voor 11% gewijzigd door mr_petit op 17-01-2022 20:48]

mr_petit schreef op maandag 17 januari 2022 @ 20:47:
Ik heb altijd een beetje m'n vraagtekens bij als je de stift op de naaldbeschermer moet plakken: hoe recht is die naaldbeschermer? :+
Helemaal mee eens, de naaldbeschermer is helemaal niet recht in geen enkele richting. Je ziet het ook goed als je de arm op het midden van de plaat / plateau met de naaldbeschermer naar beneden laat zakken, dan leunt ie meestal duidelijk op 1 zijde.

Maar daarnaast is de vraag natuurlijk ook in hoeverre de elementbehuizing recht is, en daarbij ook nog in hoeverre de behuizing helemaal mooi parallel staat t.o.v. de naald. :+ Dus wat dat betreft... Het mooiste blijft toch naar cantilever / naald zelf kijken, goede verlichting, loep en niet te vergeten ogen zijn dan helaas wel noodzakelijk. Ja, wat een gedoe allemaal...

• RFdeGroot
Cap schreef op maandag 17 januari 2022 @ 20:09:
[...]

De eerste versie van de TD 320 had een TP16 MKIII arm of later in de serie een TP16 MKIV. De TD 320 MKII heeft een TP90 arm. Controleer maar of de arm matcht met de versie. Niets mis met deze armen. :)

De TP16 MKIII is aan de lichte kant (c.a. 8g effectief), de TP16 MKIV c.a. 12g, de TP90 is wat zwaarder (c.a. 16 g).

De lichtere TP16 III combineert het mooiste met een Ortofon OM of veel oudere MM elementen, de wat zwaardere TP16 IV combineert goed met heel veel MM elementen, de TP90 kan ook best met veel MM elementen maar een OM zou ik bijv niet doen, daarnaast gaat ie heel goed met het gros van de MC elementen.
[...]

Thanks voor je uitgebreide reactie! Ik ga navragen welk element er nu in zit en zal de speler even grondig inspecteren voordat ik hem eventueel koop.
Het element die ik nu in mijn Denon heb zitten (Super Ortofon OM20) is dus eigenlijk niet heel geschikt voor die MKII versie?
In dat geval moet er inderdaad wel een goede inzitten.
Upgrade in welke zin behalve het uiterlijk? Wat scheelt er aan de Denon, wat hoor je dat je niet bevalt? Als de Denon goed werkt dan maak ik me sterk dat je, mits uiterust met eenzelfde element dat voor beide spelers geschikt is, in een A/B test geen verschil gaat horen.
Er is helemaal niets wat me niet bevalt aan de Denon (behalve het uiterlijk).
Met een upgrade bedoel ik gewoon een kwalitatief net even een betere, ook als ik er bijvoorbeeld nog een beter element in zou zetten.
Hoe stil de tafel draait etc.
In welke staat, met welk element in welke staat? :)
Dat bepaalt namelijk behoorlijk de vraagprijs.
Ballpark klopt de prijs wel, een goede TD 320 met een random element(je) mag imo best 350 a 400 euro kosten.

PS ik zou geen 1000 euro gaan uitgeven aan een nieuwe als je voor ruim minder dan de helft iets kan krijgen wat van het niveau TD 320 is nee.
Duidelijk! Thanks. Ik zal hem goed inspecteren en navraag doen in hoeverre de tafel is nagekeken etc.
Dat bedrag noemde ik meer omdat ik ook wel gecharmeerd ben van de looks van bijvoorbeeld een Project X1, Project Classic en de nieuwe Thorens spelers (TD 402 / TD 403) en vraag me af hoe nieuwe platenspelers uit die prijsklasse zich verhouden tot een klassieker als de TD 320.
RFdeGroot schreef op maandag 17 januari 2022 @ 22:12:
[...]

[...]

Het element die ik nu in mijn Denon heb zitten (Super Ortofon OM20) is dus eigenlijk niet heel geschikt voor die MKII versie?
Inderdaad, voor de TP90 arm niet echt geschikt.
In dat geval moet er inderdaad wel een goede inzitten.
Beter koop je hem goedkoper zonder element en kies je zelf een goed nieuw element uit (uitzonderingen daargelaten, als er een fantastisch element in fantastische staat ;) onder zit).
Er is helemaal niets wat me niet bevalt aan de Denon (behalve het uiterlijk).
Met een upgrade bedoel ik gewoon een kwalitatief net even een betere, ook als ik er bijvoorbeeld nog een beter element in zou zetten.
Hoe stil de tafel draait etc.
Wat dat betreft zeg ik dus: don't get your hopes up high. Er is niets mis met het loopwerk van de Denon, dat is een zeer robuuste direct drive motor. Als er niets defect is aan de Denon (motor en lager in goede staat) ga je echt niet merken dat je lp's stiller klinken o.i.d. Wat je hoogstens gaat merken is een verschil in (match tussen) de arm en het element. Je moet het zo zien, als je een deugdelijke draaitafel hebt (stille, goede gelijkloop en adequate akoestische demping, en dat kan 2e hands al voor weinig) dan is het vooral het element dat de muziek maakt, mits niet gehinderd door de arm. ;)
Dat bedrag noemde ik meer omdat ik ook wel gecharmeerd ben van de looks van bijvoorbeeld een Project X1, Project Classic en de nieuwe Thorens spelers (TD 402 / TD 403) en vraag me af hoe nieuwe platenspelers uit die prijsklasse zich verhouden tot een klassieker als de TD 320.
De TD 402 is maar een lichtgewicht ding in vergelijk tot de Denon en Thorens, dat lijkt me een achteruitgang. Het plateau van de TD 403 weegt nog niet de helft van dat van de TD320. Thorens publiceert niet eens technische specificaties, geen wow&flutter, geen rumble, niets... en dat voor draaitafels van resp 800 euro en 1400 euro. :|

De Pro-ject X1 is een beetje hetzelfde verhaal, ja het is een verzwaarde versie van een standaard "Pro-ject plankje" maar met 7 kg komt ie niet in de buurt van de TD 320. De wow & flutter spec is +/-0.30%. Zeg maar eh... niet om over naar huis te schrijven.

De Pro-ject Classic is nog wat zwaarder maar de gespecificeerde doorsnee wow&flutter prestaties van +/-0,11% (conform welke meetmethode? niet vermeld!) doen vermoeden dat ook deze wat dat betreft niet het niveau van de Thorens zal halen.

Want... de Thorens met zijn 3,1kg plateau doet ≤ 0,035% wow & flutter conform DIN 45507. Ja daar is een nulletje bijgekomen.

Even in perspectief geplaatst, gezien mijn stelling hierboven "een deugdelijke draaitafel is goed genoeg, het gaat om het element": ik vermoed (hoop) dat het predikaat "deugdelijke draaitafel" voor deze rond de 1000 euro kostende modellen wel zal gelden. Hoewel ik echt moet zeggen: het ontbreken van w&f specs bij de Thorens enerzijds en de w&f waarde van de Project X1 anderzijds stemmen me niet vrolijk.

Kortom:
Zijn die nieuwe draaitafels beter dan een Thorens TD 320 in goed onderhouden staat? Vast en zeker niet. :)
En: ga je het verschil horen tussen de ouwe Denon, de Thorens en die nieuwe? Zeer goed mogelijk niet. :)
Dus: is een Thorens TD 320 een goeie investering in vergelijk tot iets nieuws? Eentje in goede staat vast en zeker wel (maar hoe bepaal je als leek of die technische staat goed is? ;))
Maar toch: wil je eigenlijk gewoon "something new and shiny to unbox" en hebt daar 1000(+) euro voor over? By all means go for it. :) Doe het alleen niet voor de (geluids)kwaliteit. ;)
PS houd er ook rekening mee dat de TD 320 itt je huidige Denon een draaitafel is met een geveerd subchassis. Daar moet je van houden. Niets mis met het principe, maar de een vindt het fantastisch, zo'n verend plateau + arm, de ander niet. En op een instabiele (planken)vloer kan het soms een kleine ramp zijn omdat bij een ongelukkige opstelling de naald kan gaan overslaan bij de minste voetstappen (platenspeler aan ene uiteinde van de plank, voet aan andere uiteinde plank = wip, subchassis gaat 'wapperen')

[Voor 38% gewijzigd door Cap op 18-01-2022 12:03]

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:44

momania

iPhone 30! Bam!

Oh waarom zijn er toch altijd zoveel topics op GoT waar je van het bestaan niet afweet!
Alhoewel er op GoT natuurlijk een topic voor bijna elk onderwerp is...

Ik probeer niet zo veel vinyl meer te kopen, moet eerst het grootste gedeelte nog maar eens luisteren.
Maar af en toe moet je toch.. :P

Afgelopen herfst in Alkmaar mooi kras-vrij exemplaar gevonden van Tracy Chapman. :*)

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• RFdeGroot
Cap schreef op maandag 17 januari 2022 @ 22:58:
[...]

Inderdaad, voor de TP90 arm niet echt geschikt.

[...]

Beter koop je hem goedkoper zonder element en kies je zelf een goed nieuw element uit (uitzonderingen daargelaten, als er een fantastisch element in fantastische staat ;) onder zit).

[...]

Wat dat betreft zeg ik dus: don't get your hopes up high. Er is niets mis met het loopwerk van de Denon, dat is een zeer robuuste direct drive motor. Als er niets defect is aan de Denon (motor en lager in goede staat) ga je echt niet merken dat je lp's stiller klinken o.i.d. Wat je hoogstens gaat merken is een verschil in (match tussen) de arm en het element. Je moet het zo zien, als je een deugdelijke draaitafel hebt (stille, goede gelijkloop en adequate akoestische demping, en dat kan al voor weinig) dan is het vooral het element dat de muziek maakt, mits niet gehinderd door de arm. ;)

[...]

De TD 402 is maar een lichtgewicht ding in vergelijk tot de Denon en Thorens, dat lijkt me een achteruitgang. Het plateau van de TD 403 weegt nog niet de helft van dat van de TD320. Thorens publiceert niet eens technische specificaties, geen wow&flutter, geen rumble, niets... en dat voor draaitafels van resp 800 euro en 1400 euro. :|

De Pro-ject X1 is een beetje hetzelfde verhaal, ja het is een verzwaarde versie van een standaard "Pro-ject plankje" maar met 7 kg komt ie niet in de buurt van de TD 320. De wow & flutter spec is +/-0.30%. Zeg maar eh... niet om over naar huis te schrijven.

De Pro-ject Classic is nog wat zwaarder maar de gespecificeerde doorsnee wow&flutter prestaties van +/-0,11% (conform welke meetmethode? niet vermeld!) doen vermoeden dat ook deze wat dat betreft niet het niveau van de Thorens zal halen.

Want... de Thorens met zijn 3,1kg plateau doet ≤ 0,035% wow & flutter conform DIN 45507. Ja daar is een nulletje bijgekomen.

Even in perspectief geplaatst, gezien mijn stelling hierboven "een deugdelijke draaitafel is goed genoeg, het gaat om het element": ik vermoed (hoop) dat het predikaat "deugdelijke draaitafel" voor deze rond de 1000 euro kostende modellen wel zal gelden. Hoewel ik echt moet zeggen: het ontbreken van w&f specs bij de Thorens enerzijds en de w&f waarde van de Project X1 anderzijds stemmen me niet vrolijk.

Kortom:
Zijn die nieuwe draaitafels beter dan een Thorens TD 320 in goed onderhouden staat? Vast en zeker niet. :)
En: ga je het verschil horen tussen de ouwe Denon, de Thorens en die nieuwe? Zeer goed mogelijk niet. :)
Dus: is een Thorens TD 320 een goeie investering in vergelijk tot iets nieuws? Eentje in goede staat vast en zeker wel (maar hoe bepaal je als leek of die technische staat goed is? ;))
Maar toch: wil je eigenlijk gewoon "something new and shiny to unbox" en hebt daar 1000(+) euro voor over? By all means go for it. :) Doe het alleen niet voor de (geluids)kwaliteit. ;)
Nogmaals dank voor deze uitgebreide reactie. Hier kan ik wel iets mee.
Ik zoek vooral gewoon een probleemloze en mooie platenspeler, ik ben geen audiofiel maar muziek is mijn grootste hobby, dus uiteindelijk gaat het me natuurlijk gewoon om probleemloos in goede kwaliteit te kunnen genieten van mijn geliefde lp's.

Iedereen heeft het altijd over het gewicht, waarom is dat zo belangrijk? Wat maakt het eigenlijk uit of een platenspeler 7kg of 20 kg weegt?

Daarnaast je hebt het over de wow&flutter waardes volgens mij van een splinternieuwe TD-320? Is het niet zo dat deze waarde verslechterd in de loop van de jaren door o.a. het verouderen van weerstanden enzo?
Maw hoe weet ik wat die waarde is bij een TD320 van laten we zeggen minimaal 35 jaar oud?

Is het dan echt zo dat je vandaag de dag voor een bedrag van 1000 euro (wat ik persoonlijk echt heel veel geld vind en alleen maar overweeg omdat muziek zo belangrijk voor me is) geen platenspeler te koop is die zich kwalitatief kan meten met een dergelijke platenspeler van 35 jaar oud? Is dat niet vreemd?

Deze vragen zijn geen kritiek op je reactie overigens hoor mocht je dat denken, maar ik probeer het een en ander te leren over platenspelers en waar ik op moet letten als ik mijn huidige zou vervangen.
RFdeGroot schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:42:
[...]

Ik zoek vooral gewoon een probleemloze en mooie platenspeler, ik ben geen audiofiel maar muziek is mijn grootste hobby, dus uiteindelijk gaat het me natuurlijk gewoon om probleemloos in goede kwaliteit te kunnen genieten van mijn geliefde lp's.

Iedereen heeft het altijd over het gewicht, waarom is dat zo belangrijk? Wat maakt het eigenlijk uit of een platenspeler 7kg of 20 kg weegt?

Daarnaast je hebt het over de wow&flutter waardes volgens mij van een splinternieuwe TD-320? Is het niet zo dat deze waarde verslechterd in de loop van de jaren door o.a. het verouderen van weerstanden enzo?
Maw hoe weet ik wat die waarde is bij een TD320 van laten we zeggen minimaal 35 jaar oud?

Is het dan echt zo dat je vandaag de dag voor een bedrag van 1000 euro (wat ik persoonlijk echt heel veel geld vind en alleen maar overweeg omdat muziek zo belangrijk voor me is) geen platenspeler te koop is die zich kwalitatief kan meten met een dergelijke platenspeler van 35 jaar oud? Is dat niet vreemd?

Deze vragen zijn geen kritiek op je reactie overigens hoor mocht je dat denken, maar ik probeer het een en ander te leren over platenspelers en waar ik op moet letten als ik mijn huidige zou vervangen.
Dat gewicht zegt niet altijd iets, maar vaak wel... Ik heb zelf een Thorens TD-318 MKI (de iets goedkopere broer van de TD-320) en die weegt 10KG en zit vol dempende materialen om neven effecten van buiten af tegen te houden...

De platen speler daarvoor was een Mc Crypt DJ-2650B van Conrad... Mc Crypt was / is hun huismerk en de kwaliteit daarvan is op zijn zachts gezegd echt van het kaliber "de minimale kwaliteit" die een platen speler moet hebben...

Hij klonk hol en elke tik op de behuizing hoorde je terug via de speakers... De demping was compleet RUK, maar dankzij een dikke metalen plaat aan de binnenzijde van de plastic bodem (om de platen speler goed stevig op zijn plek te laten staan) woog dat ding toch ook mooi 10KG net zoals mijn high-end Thorens TD-318 MKI... ;) zonder die bodem plaat zou die speler nog minder 5KG gewogen hebben en dat is zelfs minder dan die instap platen spelers van bijv. Akai in de jaren '80... ;)

[Voor 4% gewijzigd door rcor op 18-01-2022 12:05]

• Ed.juh
@RFdeGroot Massa is belangrijk omdat dat bepalend is voor de rotatie stabiliteit, als het eenmaal draait is die snelheid heel eenvoudig stabiel te houden. Ook zorgt het dat het hele platform beter tegen schokken bestand is. Dus niet op een gammel tafeltje zetten, maar stevig aan de muur, met zo min mogelijk invloed door de muziek ( bassen ).

Nieuwe platenspelers missen de toenmalige kennis van de platenspeler. Je kan stellen dat het herontdekt zou moeten worden. Alle kennis en ook productie ervaring kwam op zijn hoogtepunt in de jaren 60/70.

Idealiter zou het zijn als een van de 'betere' uit die tijd weer in produktie zou worden genomen, met _afdoende_ product controle. De meeste goede merken uit die tijd zijn door Chinezen dan wel investeringsmaatschappijen overgekocht, waarbij het meer om de merknaam ging, dan de producten van toen. Bedenk ook dat de productie aantallen van toen, nu nooit meer zullen worden gehaald, en vermoedelijk ook niet eens wenselijk zouden zijn. Afijn, een heel lange discussie kun je er op los laten.

Hou het er maar op dat als je het ultra-plus-summum wil, dan kost het je knaken. Of je het er uit gaat halen qua performance, die vraag kan ik niet beantwoorden, geen idee, geen ervaring mee. Wat dat aangaat kunnen de rcor's en redhair's hier je meer vertellen.
Ed.juh schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:06:
@RFdeGroot Massa is belangrijk omdat dat bepalend is voor de rotatie stabiliteit, als het eenmaal draait is die snelheid heel eenvoudig stabiel te houden. Ook zorgt het dat het hele platform beter tegen schokken bestand is. Dus niet op een gammel tafeltje zetten, maar stevig aan de muur, met zo min mogelijk invloed door de muziek ( bassen ).

Nieuwe platenspelers missen de toenmalige kennis van de platenspeler. Je kan stellen dat het herontdekt zou moeten worden. Alle kennis en ook productie ervaring kwam op zijn hoogtepunt in de jaren 60/70.

Idealiter zou het zijn als een van de 'betere' uit die tijd weer in produktie zou worden genomen, met _afdoende_ product controle. De meeste goede merken uit die tijd zijn door Chinezen dan wel investeringsmaatschappijen overgekocht, waarbij het meer om de merknaam ging, dan de producten van toen. Bedenk ook dat de productie aantallen van toen, nu nooit meer zullen worden gehaald, en vermoedelijk ook niet eens wenselijk zouden zijn. Afijn, een heel lange discussie kun je er op los laten.

Hou het er maar op dat als je het ultra-plus-summum wil, dan kost het je knaken. Of je het er uit gaat halen qua performance, die vraag kan ik niet beantwoorden, geen idee, geen ervaring mee. Wat dat aangaat kunnen de rcor's en redhair's hier je meer vertellen.
Helemaal correct, enkele voorbeelden van kwaliteitsmerken die nu niets meer voorstellen:
- Telefunken (had zeer mooie bandrecorders, zowel voor de consument als de profs, nu is de merknaam in handen van een bedrijf die spullen uit china importeert en er Telefunken op plakt en dat is niet alleen audio producten)
- Akai (consumenten spullen van na het jaar 2000 waar Akai op staat is ook van chines komaf en heeft niets met het Akai van vroeger van doen... Akai pro daar in tegen is nog wel het echte Akai, maar die richt zich niet op de consument)
- Lenco (Lenco was in de jaren '70 en '80 echt een juweel van een merk, maar helaas is het bedrijf er niet meer... Supertech uit Venlo importeert tegenwoordig spullen uit China en plakt daar Lenco op... Kwaliteit wisselt elke keer weer, maar is nooit zo goed meer geweest vroeger)...

Eigenlijk best zonde, maar we kunnen het verleden niet veranderen.. ;) :'(

[...]

Ik zoek vooral gewoon een probleemloze en mooie platenspeler,
Die thorens heeft riemaandrijving. Dat is een slijtagedeel.
Meestal is een japanse direct drive het meest probleemloos :)
Massa dempt trillingen. Zowel trillingen uit de omgeving als ruis wat uit het plateaulager komt.
Tevens heeft een zwaar plateau meer massatraagheid: er is meer energie nodig om een snelheidsverandering teweeg te brengen. Dat zorgt ervoor dat een zwaar plateau vaak stabieler draait.
Een minder directe relatie: massa kost geld. Een plateau van 1,5kg is gewoon duurder dan eentje van 700 gram. Datzelfde geld voor een plint van 8kg ipv 3kg. Als daar meer geld aan wordt besteed, dan is de kans ook groot dat er meer geld besteed is aan de arm, motor etc etc.
Wow en flutter zullen door veroudering niet echt veranderen. Wow en flutter zijn namelijk varierende snelheidsveranderingen. Wow is grof gezegd een snelheidsverandering binnen 1 rotatie van het plateau, en flutter zijn snelheidsveranderingen die elkaar heel snel opvolgen (bijv. binnen 1/5 of 1/10 van een seconde, bijvoorbeeld als de as van het motortje krom is)
Oude electronica zorgt er niet snel voor dat het motortje steeds van tempo wisselt.
Maar wat wel kan gebeuren is dat een oude tafel niet meer goed op tempo loopt.
Bij de TD-320 zitten er daarvoor intern afstelpotmetertjes. Het is mij nooit duidelijk waarom thorens er niet voor gekozen heeft deze potmeters aan de buitenkant te plaatsen en een stroboscoopring op het plateau te maken (dat ken je vast wel van veel oude spelers). Dat is namelijk wel vrij normaal voor spelers die deze bouwwijze hebben, waarbij de motorsnelheid niet door de lichtnetfrequentie geregeld wordt en ook niet door een kwartskristal. En deze heeft ook nog riemaandrijving; een riem met een iets andere spanning geeft een ander toerental (de spanning van de riem rekt de riem uit. dat betekend dat deze een andere dikte krijgt rondom de pulley en daardoor een andere lengte, dus een ander toerental)

Dat gezegd hebbende is het wel belangrijker dat je wow/flutter waardes laag zijn dan dat de gelijkloop laag is
Is het dan echt zo dat je vandaag de dag voor een bedrag van 1000 euro (wat ik persoonlijk echt heel veel geld vind en alleen maar overweeg omdat muziek zo belangrijk voor me is) geen platenspeler te koop is die zich kwalitatief kan meten met een dergelijke platenspeler van 35 jaar oud?
Ja. En eigenlijk is dat ook niet zo vreemd: Veel van deze spelers kostte destijds, met inflatie gecorrigeerd ook best veel geld. Daarnaast was er destijds meer concurrentie, en m.i. ook meer know how.
Ook heb ik het idee dat kwaliteitsmaterialen toen òf meer voor handen waren, òf goedkoper waren.

Als ik mijn eigen criteria bekijk, dus zeg maar de minimale platenspeler die ik zelf zou overwegen, dan is dat
waarschijnlijk een technics sl-1500c of een sl-1200mk7. Die kosten ook rond de €1000. En dat is voor mij persoonlijk (dus wat hier in de kamer zou komen te staan) dus de minimale maatstaf
Niet dat ik daar ooit ca. €1000 voor zou betalen (want dat kosten ze nieuw); voor dat geld zoek ik een mooie gebruikte speler uit die vergelijkbaar of beter presteert. Maar nieuw is onder dat bedrag gewoon niet zoveel te krijgen. Er zijn wel draaitafels die de functionaliteit hebben om een volwaardige draaitafel genoemd te kunnen worden, maar dat zijn wel èchte instappers (zoals een denon dp-300f). En m.i. in de ruimte tussen de dp-300f en een technics sl-1500c, is er gewoon geen echte kwaliteitsstijging. Tafels die daartussen zitten zijn nog steeds instappers, hetzij opgedirkt met bluetooth of dergelijke snuisterijen.

Als het een speler van project zou moeten zijn, zou de minimale maatstaf voor mij persoonlijk misschien de x1 zijn, of wellicht de nieuwe debut pro. Maar bij beide zou ik dan een instelbare motorregeling willen hebben omdat het snaaraangedreven spelers zijn.
De normale debut is hierbij ook echt een instapper die de minimale vereisten heeft om een draaitafel genoemd te kunnen worden (mindere modellen missen bijv. antiskating), maar er zijn meerdere aspecten die vrij simpel verbeteringen kunnen geven. Maar dan kom je toch al snel op €700 kennelijk, en dan mis je nog een instelbare motorregeling ;)

[...]

Begrijp ik, en dat kun je op je huidige Denon. Of op de tweedehands Thorens. En zeer waarschijnlijk ook met die nieuwe modellen van rond de 1000 euro. Of voor mijn part de helft van dat bedrag. Dat is het antwoord. Als jij graag geld wilt uitgeven aan een andere platenspeler omdat die er mooier uitziet, of gewoon omdat je iets 'nieuws' wilt, dan is dat prima. Maar reken er niet op dat het per se beter gaat klinken. De waarheid zal zoals eerder gezegd waarschijnlijk zijn dat je - zeker als zelfbenoemd niet-audiofiel ;) - de verschillen tussen de draaitafels er niet uit gaat A/B-en. (Uiteraard uitgaande van adequate afspeelomstandigheden en geen defecten)

Ik heb het idee dat je op zoek bent naar bevestiging dat het gehoormatig een upgrade zal zijn om je uitgave naar jezelf toe te verantwoorden, maar het antwoord is dat een eventuele upgrade vooral in een nog beter element zal zitten. Maar je kunt je daarbij ook afvragen: waarom wil je een als niet-audiofiel upgraden van een Ortofon OM20 naar iets anders? Het is niet dat dat een beroerd ding is. Maar als je al geld wilt uitgeven om te kijken of het 'beter' kan dan is het element je beste optie. Of het (veel) beter wordt valt daarbij nog te bezien, maar de kans dat het (al dan niet subtiel) anders klinkt is zeker wel aanwezig. :)
Uiteindelijk ja, plaatjes draaien hangt vanaf de naaldtip tot aan wat er uit de speakers komt - en via de lucht terug de platenspeler en naald in - aan elkaar van trillingen, zowel voor een constante draaisnelheid als voor het in toom houden van ongewenste trillingen. Maar als niet-audiofiel zou ik me inderdaad geen zorgen maken of de platenspeler 7 of 20 kg weegt. Daarom zei ik in mijn eerdere reactie al: "Je moet het zo zien, als je een deugdelijke draaitafel hebt (stille, goede gelijkloop en adequate akoestische demping, en dat kan 2e hands al voor weinig) dan is het vooral het element dat de muziek maakt, mits niet gehinderd door de arm."
Dat is inderdaad een probleempje. Kans op schade door ruw gebruik/transport of defecten heb je tweedehands natuurlijk altijd, met elk product. Daar is niet aan te ontkomen.

Aan de andere kant is de constructie van deze platenspelers zodanig degelijk dat je je i.h.a. over slijtage geen zorgen hoeft te maken. In een enkel geval moet er een nieuw motortje in of moet deze gereviseerd worden. Maar het is zeker niet gebruikelijk.

Bij een goedkope platenspeler willen de meesten dit risico best nemen omdat de risk/reward ratio gunstig ligt.
Hoe duurder de platenspeler wordt, hoe hoger in ieder geval de risk factor wordt. :)

Voor meer zekerheid kan je dus of bij een betrouwbare bron kopen waarbij je er vanuit kan gaan dat die dit goed gecontroleerd en eventueel opgelost heeft. Die het lager geinspecteerd en gereinigd heeft en voorzien van nieuwe, geschikte olie. Die de snaar vervangen heeft door een nieuwe, geschikte. Die gecontroleerd heeft of de speler stabiel loopt en het motortje geen vreemde bijgeluiden maakt. Die een garantie biedt.

Een mogelijkheid om zelf een indruk te krijgen wat betreft de w&f prestaties is door het zelf meten, met een telefoon app die wow&flutter meet. Telefoon gecentreerd boven de spindle mbv single adaptertjes of iets anders. De absolute waarde die de app aangeeft daar moet je niet teveel waarde aan hechten, maar je kan zo wel onderling draaitafels vergelijken. Ga dus naar een winkel waar jouw nieuwe modellen tentoongesteld staan. Meet de wow & flutter. Doe dat bij elke draaitafel minimaal 2x zodat je weet dat je een betrouwbare meting hebt. Ga naar de 2e hands aanbieder en doe hetzelfde. Trek zelf je conclusies.
We blijven wel heen en weer pingpongen zo. Aan de ene kant ben je een niet audiofiel die geen hoge eisen heeft, aan de andere kant wil je toch graag horen of (of eigenlijk, dat) iets nieuws beter is. :)

Ik heb juist steeds gezegd dat een platenspeler voor de gemiddelde gebruiker best snel "goed genoeg" kan zijn. Dat betekent niet dat ze op de keper beschouwd allemaal precies even goed zijn, maar het betekent dat je onder gunstige omstandigheden het verschil hoogstwaarschijnlijk niet zal horen. Of de platenspeler nu (nieuw) 600 euro was of 3000 euro.

Je kan het ook zo zien. Heb je al eens uitgerekend hoeveel procent inflatie we in 2022 hebben gehad t.o.v. 1980? 1000 euro nu is niet zoveel in vergelijking met toen. Hoeveel kosste die TD 320 toen? Hoeveel zou ie nu kosten, de extreem gestegen kosten voor grondstoffen en arbeid daarbij in aanmerking genomen? Wat kan heden ten dage gezien worden als een echte afstammeling van de TD 320? Een TD 350 met TP92 arm. En wat kost die? 3600 euro.

Bedenk daarbij ook: zijn er de afgelopen 40 jaar significante ontwikkelingen geweest op het gebied van platenspeler technologie waardoor de techniek van toen achterhaald is? Bepaald niet.

Kortom ik kan mezelf alleen maar herhalen: wil je een mooi nieuw glimmend speeltje? Geniet je meer van je lp's omdat je een speler hebt staan die je er mooi uit vindt zien of waarbij de bediening lekkerder aanvoelt? Helemaal ok, vooral doen. (y)

Maar is het waarschijnlijk dat ie onomstotelijk hoorbaar beter is dan wat je (als niet super kritische gebruiker) al hebt, een super degelijke en best zware Denon met een goede arm met nul speling op de lagers en een prachtige contactloze auto shut-off & arm lift m.b.v. een geruisloos lineair motortje?

Nee. :)

Wil je tóch kijken of er verbetering te halen valt op het gebied van de geluidsweergave en heb je daar een aardig bedragje voor over? Dan is het advies dat je daar het meeste kans op maakt als je een duurder (en hopelijk beter ;)) element koopt. :)

Maar goed, zodra je gaat vragen wat beter is of beter klinkt dan kom je al snel op glad ijs, je hebt altijd te maken met 'believers' en 'non-believers'. Ik probeer zelf uit te gaan van het rationele.

Laten we anderen eens vragen hoe ze ervover denken. :)

Overigens heb je mijn advies destijds om bij je Denon DP-30L niet voor het compliante Super OM20 element te gaan toen niet overgenomen. Daar zit eventueel dus wel een puntje voor verbetering. Er zijn betere matches voor deze arm, namelijk de wat minder compliante elementen die tegenwoordig verkocht worden (99% van het aanbod).

[Voor 10% gewijzigd door Cap op 18-01-2022 13:30]

Cap schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:37:
[...]
We blijven wel heen en weer pingpongen zo. Aan de ene kant ben je een niet audiofiel die geen hoge eisen heeft, aan de andere kant wil je toch graag horen of (of eigenlijk, dat) iets nieuws beter is. :)
Hij zit nog in de ontkenningsfase van de aandoening audiofilie ;)

mr_petit schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:55:
[...]

Zou kunnen. Het overkomt bijna iedereen wel tot een bepaalde hoogte. :+ Maar ik nodig je dus uit om op te schrijven hoe JIJ erover denkt. ;)
Cap schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:59:
[...]
Maar ik nodig je dus uit om op te schrijven hoe JIJ erover denkt. ;)
Tsja die aandoening kan zich op vele manieren uiten, van hele lichte symptomen tot compleet delirium.
Centraal staat de overtuiging dat het luisteren de doorslag geeft, maar rationeel gezien kan bijna niet ontkent worden dat luisteren ook met de ogen gebeurt. Indien dat laatste de boventoon heeft en er een obsessief-compulsieve procuremente fase aanbreekt is er sprake van delirium.
Doordat er sprake is van een delirium betekent dat er op dit gebied veel kwakzalverij plaatsvindt.

Behandeling is heel moeilijk; enerzijnds bestaat er natuurlijk confrontatie met logica, met metingen, met objectieve prestatiespecificaties, en anderzijds bestaat er de WAF methode. Maar die laatste methode is erg cru en kan ook wel omschreven worden als een emotioneel-existentiële castratie.
:+

[Voor 10% gewijzigd door mr_petit op 18-01-2022 13:13]

• MPC60
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 24-05 09:22

MPC60

Game on

rcor schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:14:
[...]

Helemaal correct, enkele voorbeelden van kwaliteitsmerken die nu niets meer voorstellen:
- Telefunken (had zeer mooie bandrecorders, zowel voor de consument als de profs, nu is de merknaam in handen van een bedrijf die spullen uit china importeert en er Telefunken op plakt en dat is niet alleen audio producten)
- Akai (consumenten spullen van na het jaar 2000 waar Akai op staat is ook van chines komaf en heeft niets met het Akai van vroeger van doen... Akai pro daar in tegen is nog wel het echte Akai, maar die richt zich niet op de consument)
- Lenco (Lenco was in de jaren '70 en '80 echt een juweel van een merk, maar helaas is het bedrijf er niet meer... Supertech uit Venlo importeert tegenwoordig spullen uit China en plakt daar Lenco op... Kwaliteit wisselt elke keer weer, maar is nooit zo goed meer geweest vroeger)...

Eigenlijk best zonde, maar we kunnen het verleden niet veranderen.. ;) :'(
AKAI professional is ook al 3 X van eigenaar gewisseld. Die lijken nu eindelijk weer wat van e vergane glorie terug te pikken.

Xbox: I DataPunk I (dat zijn i'tjes)

• RFdeGroot
mr_petit schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:12:
[...]

Tsja die aandoening kan zich op vele manieren uiten, van hele lichte symptomen tot compleet delirium.
Centraal staat de overtuiging dat het luisteren de doorslag geeft, maar rationeel gezien kan bijna niet ontkent worden dat luisteren ook met de ogen gebeurt. Indien dat laatste de boventoon heeft en er een obsessief-compulsieve procuremente fase aanbreekt is er sprake van delirium.
Doordat er sprake is van een delirium betekent dat er op dit gebied veel kwakzalverij plaatsvindt.

Behandeling is heel moeilijk; enerzijnds bestaat er natuurlijk confrontatie met logica, met metingen, met objectieve prestatiespecificaties, en anderzijds bestaat er de WAF methode. Maar die laatste methode is erg cru en kan ook wel omschreven worden als een emotioneel-existentiële castratie.
:+
:D >:)
hahaha Je omschrijft het symptoom goed!
mr_petit schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:55:
[...]

Zou dat het zijn? :p
haha ik ben zeker gevoelig voor een fantastisch geluid, heb daarom ook echt wel goede zuil speakers enzo staan en bezuinig ik ook niet op mijn hifi componenten zolang het een beetje binnen het redelijke blijft.
Luidsprekerkabel van 100 euro per meter of speakers van 10.000 euro per stuk gaan me wat ver...kan en wil ik niet betalen en is ook helemaal niet nodig. Ik luister vooral rock, hardrock, blues en metal en dat moet ook niet te overdreven netjes klinken allemaal. Maar een goede sound voegt zeker iets toe aan het luisterplezier.
En ja, ook de ogen willen wat en zoals @mr_petit zo mooi omschrijft... WAF speelt ook mee.. geven en ontvangen zullen we maar zeggen haha

Super bedankt verder voor de vele uitgebreide reacties! Echt tof en leerzaam om te lezen en ook om te merken hoe de vinyl passie leeft bij de mensen in dit topic.

• RFdeGroot
Cap schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:37:
[...]

Overigens heb je mijn advies destijds om bij je Denon DP-30L niet voor het compliante Super OM20 element te gaan toen niet overgenomen. Daar zit eventueel dus wel een puntje voor verbetering. Er zijn betere matches voor deze arm, namelijk de wat minder compliante elementen die tegenwoordig verkocht worden (99% van het aanbod).
Dank voor deze uitgebreide reactie! En het klopt dat ik toen dat advies niet heb overgenomen, de verkoper vertelde me toen dat die OM20 er ook wel op kon en ik vond hem met dat element gewoon het beste klinken... of dat achteraf wijs was kun je je afvragen haha... al heb ik tot nu toe geen problemen ondervonden met dat element.

Ik heb verder net gesproken met de winkel die de Thorens TD320 verkoopt en er werd me verteld dat deze tafel helemaal is nagekeken, heeft een servicebeurt gehad, gesmeerd, nieuwe olie en afgesteld en is daarnaast voorzien van een gloednieuw Ortofon 2M Red element.
Ik denk dat die vergelijkbaar is met de OM20 die ik nu heb qua sound?

Ik ga hem morgen nog even goed bekijken bij daglicht maar als ie er goed uitziet doe ik er volgens mij geen verkeerde koop aan als ik jullie reacties zo lees.

• Ed.juh
@RFdeGroot
Kort samengevat, ik schreef het al een beetje bedekt, je gaat het verschil amper horen.
Wellicht is het zelfs niet eens audiofiel bedoeld, qua klank dan, maar wil je een nieuw(oud in dit geval) glimmertje. Prima, kan en mag, als je er budget voor hebt.

Qua element ( nu moet ik je toch even gaan prikkelen ) had je zelf al best wat kunnen inlezen, de Ortofon Red is niet een heeeeeel erg audiofiel element, daar zitten er nog wel een paar boven, als we het bij Ortofon houden, heb je al de Blue en de Bronze, en vast nog wel een paar andere.
De OM20 is uit mijn hoofd, maar ik draai zelf nog simpel op een Dual 505.2 dan wel een SL7 met geen heel bijzondere elementen, te vergelijken met de Ortofon Blue.
En wat grappig dat je het voorstel niet had overgenomen, omdat je het zelf beter vond klinken met die OM20, oei oei, dat diskwalificeert je meteen als audiofiel, maar verlaagd je tot het nivo, 'oh, maar dit klink me eigenlijk best'.

Hadden we overigens al gevraagd naar je phono pre-amp ?
Vast niet. Nou, daar kan nog weer eens een extra winst worden gemaakt. We voelen alvast hoe de watertemperatuur is nadat de TD320 binnen is getakeld ;)

Als er wat te leren is over platendraaiers, dan kun je hier heel erg veel terugvinden. En laat ik dat nog maar eens zeggen, dankzij de cap's/rcor's/redhair's/petit's, die mijn eenvoudige commentaren aan weten te vullen met kennis en techniek, plus de juiste producten en methodes plus plus <insert petje af symbol>

[Voor 0% gewijzigd door Ed.juh op 18-01-2022 17:01. Reden: mr petit vergeten in mijn ere-lijst, even toegevoegd]

• RFdeGroot
Ed.juh schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 17:00:
@RFdeGroot
Kort samengevat, ik schreef het al een beetje bedekt, je gaat het verschil amper horen.
Wellicht is het zelfs niet eens audiofiel bedoeld, qua klank dan, maar wil je een nieuw(oud in dit geval) glimmertje. Prima, kan en mag, als je er budget voor hebt.

Qua element ( nu moet ik je toch even gaan prikkelen ) had je zelf al best wat kunnen inlezen, de Ortofon Red is niet een heeeeeel erg audiofiel element, daar zitten er nog wel een paar boven, als we het bij Ortofon houden, heb je al de Blue en de Bronze, en vast nog wel een paar andere.
De OM20 is uit mijn hoofd, maar ik draai zelf nog simpel op een Dual 505.2 dan wel een SL7 met geen heel bijzondere elementen, te vergelijken met de Ortofon Blue.
En wat grappig dat je het voorstel niet had overgenomen, omdat je het zelf beter vond klinken met die OM20, oei oei, dat diskwalificeert je meteen als audiofiel, maar verlaagd je tot het nivo, 'oh, maar dit klink me eigenlijk best'.

Hadden we overigens al gevraagd naar je phono pre-amp ?
Vast niet. Nou, daar kan nog weer eens een extra winst worden gemaakt. We voelen alvast hoe de watertemperatuur is nadat de TD320 binnen is getakeld ;)

Als er wat te leren is over platendraaiers, dan kun je hier heel erg veel terugvinden. En laat ik dat nog maar eens zeggen, dankzij de cap's/rcor's/redhair's/petit's, die mijn eenvoudige commentaren aan weten te vullen met kennis en techniek, plus de juiste producten en methodes plus plus <insert petje af symbol>
Ik verwacht met dit element ook geen wereld van verschil qua klank hoor en aangezien deze platenspeler door een winkel verkocht wordt en er nu een splinternieuw Red element in zit kan deze wellicht op mijn verzoek ook nog vervangen worden door een beter element met wat bijbetaling. Dat zou ik na kunnen vragen als ik er ben.
Zal me zeker nog wat inlezen over die elementen vanavond, had net een minuut voor ik mijn vorige bericht typte gehoord dat die er nu in zit. Vandaar.

haha en het zal dat dat me diskwalificeert als audiofiel :P maar misschien was dat andere element wel gewoon minder goed? Of wellicht versleten.. zeg het maar, de elementen bij die verkoper waren geen van allen nieuw en ik kom daar als leek en luister naar die spelers op een set speakers die niet van mij zijn en probeerde ze op dat moment enigszins te vergelijken.

Oh en betreft de pre-amp. Ik ben in het bezit van een Marantz SR6011 AVR Receiver die ik voorlopig blijf inzetten als stereo versterker (gezien ik die toch al heb) en die heeft een phono pre-amp.
Daarnaast heb ik hier nog een NAD PP 2 phono preamp liggen die ik ook zou kunnen gebruiken ipv de ingebouwde phono aansluiting.
We gaan hier verder
Het Grote Vinyl Topic deel 4

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:39

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1 ... 99 100 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee