RFdeGroot schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:42:
[...]
Nogmaals dank voor deze uitgebreide reactie. Hier kan ik wel iets mee.
Ik zoek vooral gewoon een probleemloze en mooie platenspeler, ik ben geen audiofiel maar muziek is mijn grootste hobby, dus uiteindelijk gaat het me natuurlijk gewoon om probleemloos in goede kwaliteit te kunnen genieten van mijn geliefde lp's.
Begrijp ik, en dat kun je op je huidige Denon. Of op de tweedehands Thorens. En zeer waarschijnlijk ook met die nieuwe modellen van rond de 1000 euro. Of voor mijn part de helft van dat bedrag. Dat is het antwoord. Als jij graag geld wilt uitgeven aan een andere platenspeler omdat die er mooier uitziet, of gewoon omdat je iets 'nieuws' wilt, dan is dat prima. Maar reken er niet op dat het per se beter gaat klinken. De waarheid zal zoals eerder gezegd waarschijnlijk zijn dat je - zeker als zelfbenoemd niet-audiofiel

- de verschillen tussen de draaitafels er niet uit gaat A/B-en. (Uiteraard uitgaande van adequate afspeelomstandigheden en geen defecten)
Ik heb het idee dat je op zoek bent naar bevestiging dat het gehoormatig een upgrade zal zijn om je uitgave naar jezelf toe te verantwoorden, maar het antwoord is dat een eventuele upgrade vooral in een nog beter element zal zitten. Maar je kunt je daarbij ook afvragen: waarom wil je een als niet-audiofiel upgraden van een Ortofon OM20 naar iets anders? Het is niet dat dat een beroerd ding is. Maar als je al geld wilt uitgeven om te kijken of het 'beter' kan dan is het element je beste optie. Of het (veel) beter wordt valt daarbij nog te bezien, maar de kans dat het (al dan niet subtiel) anders klinkt is zeker wel aanwezig.

Iedereen heeft het altijd over het gewicht, waarom is dat zo belangrijk? Wat maakt het eigenlijk uit of een platenspeler 7kg of 20 kg weegt?
Uiteindelijk ja, plaatjes draaien hangt vanaf de naaldtip tot aan wat er uit de speakers komt - en via de lucht terug de platenspeler en naald in - aan elkaar van trillingen, zowel voor een constante draaisnelheid als voor het in toom houden van ongewenste trillingen. Maar als niet-audiofiel zou ik me inderdaad geen zorgen maken of de platenspeler 7 of 20 kg weegt. Daarom zei ik in mijn eerdere reactie al:
"Je moet het zo zien, als je een deugdelijke draaitafel hebt (stille, goede gelijkloop en adequate akoestische demping, en dat kan 2e hands al voor weinig) dan is het vooral het element dat de muziek maakt, mits niet gehinderd door de arm."Daarnaast je hebt het over de wow&flutter waardes volgens mij van een splinternieuwe TD-320? Is het niet zo dat deze waarde verslechterd in de loop van de jaren door o.a. het verouderen van weerstanden enzo?
Maw hoe weet ik wat die waarde is bij een TD320 van laten we zeggen minimaal 35 jaar oud?
Dat is inderdaad een probleempje. Kans op schade door ruw gebruik/transport of defecten heb je tweedehands natuurlijk altijd, met elk product. Daar is niet aan te ontkomen.
Aan de andere kant is de constructie van deze platenspelers zodanig degelijk dat je je i.h.a. over slijtage geen zorgen hoeft te maken. In een enkel geval moet er een nieuw motortje in of moet deze gereviseerd worden. Maar het is zeker niet gebruikelijk.
Bij een goedkope platenspeler willen de meesten dit risico best nemen omdat de risk/reward ratio gunstig ligt.
Hoe duurder de platenspeler wordt, hoe hoger in ieder geval de risk factor wordt.
Voor meer zekerheid kan je dus of bij een betrouwbare bron kopen waarbij je er vanuit kan gaan dat die dit goed gecontroleerd en eventueel opgelost heeft. Die het lager geinspecteerd en gereinigd heeft en voorzien van nieuwe, geschikte olie. Die de snaar vervangen heeft door een nieuwe, geschikte. Die gecontroleerd heeft of de speler stabiel loopt en het motortje geen vreemde bijgeluiden maakt. Die een garantie biedt.
Een mogelijkheid om zelf een indruk te krijgen wat betreft de w&f prestaties is door het zelf meten, met een telefoon app die wow&flutter meet. Telefoon gecentreerd boven de spindle mbv single adaptertjes of iets anders. De absolute waarde die de app aangeeft daar moet je niet teveel waarde aan hechten, maar je kan zo wel onderling draaitafels vergelijken. Ga dus naar een winkel waar jouw nieuwe modellen tentoongesteld staan. Meet de wow & flutter. Doe dat bij elke draaitafel minimaal 2x zodat je weet dat je een betrouwbare meting hebt. Ga naar de 2e hands aanbieder en doe hetzelfde. Trek zelf je conclusies.
Is het dan echt zo dat je vandaag de dag voor een bedrag van 1000 euro (wat ik persoonlijk echt heel veel geld vind en alleen maar overweeg omdat muziek zo belangrijk voor me is) geen platenspeler te koop is die zich kwalitatief kan meten met een dergelijke platenspeler van 35 jaar oud? Is dat niet vreemd?
We blijven wel heen en weer pingpongen zo. Aan de ene kant ben je een niet audiofiel die geen hoge eisen heeft, aan de andere kant wil je toch graag horen of (of eigenlijk, dat) iets nieuws beter is.
Ik heb juist steeds gezegd dat een platenspeler voor de gemiddelde gebruiker best snel "goed genoeg" kan zijn. Dat betekent niet dat ze op de keper beschouwd allemaal precies even goed zijn, maar het betekent dat je onder gunstige omstandigheden het verschil hoogstwaarschijnlijk niet zal horen. Of de platenspeler nu (nieuw) 600 euro was of 3000 euro.
Je kan het ook zo zien. Heb je al eens uitgerekend hoeveel procent inflatie we in 2022 hebben gehad t.o.v. 1980? 1000 euro nu is niet zoveel in vergelijking met toen. Hoeveel kosste die TD 320 toen? Hoeveel zou ie nu kosten, de extreem gestegen kosten voor grondstoffen en arbeid daarbij in aanmerking genomen? Wat kan heden ten dage gezien worden als een echte afstammeling van de TD 320? Een
TD 350 met TP92 arm. En wat kost die? 3600 euro.
Bedenk daarbij ook: zijn er de afgelopen 40 jaar significante ontwikkelingen geweest op het gebied van platenspeler technologie waardoor de techniek van toen achterhaald is? Bepaald niet.
Kortom ik kan mezelf alleen maar herhalen: wil je een mooi nieuw glimmend speeltje? Geniet je meer van je lp's omdat je een speler hebt staan die je er mooi uit vindt zien of waarbij de bediening lekkerder aanvoelt? Helemaal ok, vooral doen.
Maar is het waarschijnlijk dat ie onomstotelijk hoorbaar beter is dan wat je (als niet super kritische gebruiker) al hebt, een super degelijke en best zware Denon met een goede arm met nul speling op de lagers en een prachtige contactloze auto shut-off & arm lift m.b.v. een geruisloos lineair motortje?
Nee.
Wil je tóch kijken of er verbetering te halen valt op het gebied van de geluidsweergave en heb je daar een aardig bedragje voor over? Dan is het advies dat je daar het meeste kans op maakt als je een duurder (en hopelijk beter

) element koopt.
Maar goed, zodra je gaat vragen wat beter is of beter klinkt dan kom je al snel op glad ijs, je hebt altijd te maken met 'believers' en 'non-believers'. Ik probeer zelf uit te gaan van het rationele.
Laten we anderen eens vragen hoe ze ervover denken.
Overigens heb je
mijn advies destijds om bij je Denon DP-30L niet voor het compliante Super OM20 element te gaan toen niet overgenomen. Daar zit eventueel dus wel een puntje voor verbetering. Er zijn betere matches voor deze arm, namelijk de wat minder compliante elementen die tegenwoordig verkocht worden (99% van het aanbod).
[Voor 10% gewijzigd door Cap op 18-01-2022 13:30]