Het Grote Vinyl Topic Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 64 ... 101 Laatste
Acties:
  • 548.823 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hierna komen dus samples van Alan Parsons, maar daarna wil ik nog 1 test doen.

Maar daarvoor heb ik echt een superopname nodig. Dus met heel wijd frequentiespectrum, geen oversturing etc. Ook weer om iets te onderzoeken.
Ik kan natuurlijk die TFF opname nemen, maar ik weet niet of daar voldoende top hoog in zit.

Misschien iets van RAM- Daft punk? Dat zijn ook goede opnames, maar dus wel elektronsiche muziek.
En dan dus wel een nummer wat aan het begin van een kant staat.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_petit op 12-12-2020 15:26 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:52
Nou, ook de derde serie beluisterd. Van minder goed naar beter:
1 - behoorlijk wat vervorming, en die s-klanken klinken ook niet fijn - AT95?
2 - een flinke stap beter dan 1
3 - qua sound klinkt deze voor mij het fijnste, er lijkt zoals dat zo mooi heet meer info uit de groef gehaald te worden - AT440?

4 - lijkt de plaat nog wat beter af te tasten al kon ik het wat lastiger beoordelen omdat het geluid matter is - DL-160?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ok, voordat ik de uitslag van Everything but the girl ga behandelen, ga ik samples plaatsen van Alan Parsons-ammonia avenue.

Het doel is dus om elementen te vergelijken. Net als de vorige samples. Het zijn dan ook beide laatste nummers op een kant, nummers die het slechtst klinken en het lastigst af te tasten zijn.
Omdat het al een oud album is (1984), kan ik zo 123 geen originele flac vinden in het illegale circuit, alleen een remaster (waar ik ook wel m'n mening over heb ;) ) die in mp3-320 is. Ik heb geen spotify of andere streaming abo.
Willen jullie dat ik een sample van die remaster er tussen stop?
Het zijn al 5 verschillende samples, dan worden het er dus 6.
De opname/track van alan parsons (ammonia avenue) klinkt denk ik wel beter dan die van EBTG, maar het is dan ook compleet andere muziek. Punt is dat het beide laatste tracks zijn en dat dat invloed heeft op aftasting.
Ik heb bij die TFF samples helaas geen mindere elementen gestopt. Had ik wellicht moeten doen, maar dat was vooral een test om verschillen en overeenkomsten tussen cd en plaat te onderzoeken (net als die jamiroquai samples)

Voor mij is dit net zo zeer een leerproces als voor jullie. Ik luister dan wel niet blind, maar ik heb bepaalde pijlers voor mezelf waar ik muziek en weergave op beoordeel. Maar ik merk dus dat iedereen anders luistert, en dus ook andere criteria heeft. Dus wellicht kan ik ook anders gaan luisteren, en op andere dingen gaan letten. Ik heb eea ook nog nooit zo uitgebreid vergeleken. Ik vergelijk wel dingen, maar dit is veel (en veel werk); het is ook ongestructureerd aangezien ik min of meer bepaal wat ik hierna ga doen (afhankelijk van jullie reacties) ipv een vooraf te bewandelen pad. Ik loop dus de hele tijd headshells te wisselen en af te stellen. Dat is uiteindelijk ook niet de meest nauwkeurige manier van werken. Ik ben wel overgestapt om headshells met een waterpas uit te lijnen, omdat er in sme connectoren best wel veel speling zit.
Het kan zijn dat bij bepaalde samples van EBTG dat nog niet helemaal jovel was en dat dat sommige samples beinvloed heeft?

Maar vooralsnog wil ik dus ook nog wat meer EBTG ervaringen zien

[ Voor 31% gewijzigd door mr_petit op 12-12-2020 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-09 19:07
Zo weer terug van de mantelzorg verplichtingen voor moeders.. :)

Bij de Caruso Samples wederom heel lastig te beoordelen, fragment 1 mi. zeker de mindere van de 4.

En het is voor mij echt een gevoels kwestie, als ik een keuze zou maken op deze is het voor mij van slecht naar beter Fragment 1-2-3-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ok :) ;)
Zo weer terug van de mantelzorg verplichtingen voor moeders
Dat ken ik (maar dan voor vaders)

[ Voor 87% gewijzigd door mr_petit op 12-12-2020 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:10
@mr_petit interessante tests dus sowieso bedankt voor de moeite!

Caruso, voor mij van best naar slechtst: 3,4,2,1

3 klinkt voor mij het beste, 4 is goed afgetast maar klinkt wat minder sprankelend, bijna wat dof. 1 heeft duidelijk wat vervorming en klinkt voor mij het minst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mijn oordeel over caruso:

1. bagger, heel veel vervorming. Versleten naald? conisch? te lage naalddruk of verkeerd ingestelde anti-skating?
4. ook bagger, maar duidelijk iets beter dan 1. Bagger is misschien overdreven. ;)
2. mooi vol geluid, wel wat vervorming in de uithalen maar stukken beter dan 1 en 4
3. het minste vervorming, de stemmen komen wel iets minder vol door. Hier kan je het langste naar luisteren.

PS Ik zou dus 2 juist de AT-440MLa geven en 3 de DL-160. 2 is feller in het hoog. Ik vind 2 en 3 niet voor elkaar onder doen, het is alleen anders betoond. Dat 4 een DL-160 is kan ik me niet voorstellen. Of eentje met slijtage. :)

[ Voor 26% gewijzigd door Cap op 12-12-2020 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Ja dat doffe bij 4 viel mij ook op. Had de treble knop al wat opgedraaid. :) Enneh Cap ik ben wel benieuwd hoe het zit met die DL-160 haha
Oh misschien de volgende keer iets langere fragmenten, van een minuut ofzo?

Heb nog even naar mijn DMM persingen gekeken, misschien heb je er wat aan mr_petit. Het viel me op dat ik diverse DMM albums van Talking heads heb. Ik gok dat meerdere mensen die wel in de kast hebben staan. Verder o.a. Graceland van Paul Simon, ook megaveel verkocht plus Welkom in utopia van de Frank Boeijen groep. Die laatste is erg goed opgenomen, sowieso een mooie test LP.

[ Voor 5% gewijzigd door musicfreak op 12-12-2020 17:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-09 18:02
Dj Neo Ziggy schreef op zondag 6 december 2020 @ 23:04:
Het was de eerste en meteen de laatste keer dat ik iets bij HHV.de bestel.
Op 3 november iets besteld en al 6 mailtjes gehad dat er niet geleverd wordt. Terwijl andere bedrijven de LP wel leveren voor een prijs die 2x zo veel is. Daarbij sturen ze de rest niet op om kosten te besparen.
Had gehoopt om voor 5/12 alles te krijgen. Maar het ziet er nu naar uit dat het zelfs Kerst niet gaat worden.
Als je het over de duivel hebt. Gisteren alles binnen gekomen. Dat was eensch maar nooit meer.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik weet natuurlijk niet welk element het is maar bij 4 hoor je toch binnen een paar seconden zowel bij de eerste dooown en heaarrd een hele bak mistracking, rafelig hoog? Dat vind ik in elk geval niet mooi.

2 gaat natuurlijk ook aardig de mist in bij de dooown en in wat mindere mate de heaarrd, maar een stuk minder. Geldt voor 3 wat mij betreft ook, en die rafel is minder schel dan bij 2. Maar je levert wel wat presence / ruimtelijkheid in.

[ Voor 12% gewijzigd door Cap op 12-12-2020 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik neem fragment 1 even opnieuw op. Het kan best zijn dat daar iets met de naalddruk verkeerd is gegaan (of azimuth heel ongelukkig vanwege sme connector)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
cmndr_adama schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 17:30:
@mr_petit interessante tests dus sowieso bedankt voor de moeite!

Caruso, voor mij van best naar slechtst: 3,4,2,1

3 klinkt voor mij het beste, 4 is goed afgetast maar klinkt wat minder sprankelend, bijna wat dof. 1 heeft duidelijk wat vervorming en klinkt voor mij het minst.
Die had ik ook qua volgorde. Ben best benieuwd... :)

En als je dan de digitale variant hoort van de opname dan is het wel heel duidelijk dat het heeeeel veel moeite kost om dit op vinyl te reproduceren. Dat was voor mij heel opvallend. Het waren wel de binnenste groeven maar dan toch..

[ Voor 20% gewijzigd door Bart2005 op 12-12-2020 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb fragment 1 opnieuw opgenomen, alles gechecked.
Naald is niet versleten, hooguit 50 uurtjes, maar ik denk wellicht nog minder.
https://audio.home.xs4all...ABcomparison/caruso5.flac

Horen jullie verschil met fragment 1?
Ik heb volume even moeten schatten omdat ik de volumeaanpassingen niet had genoteerd.

[ Voor 14% gewijzigd door mr_petit op 12-12-2020 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
De caruso05 was de digitale variant toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bart2005 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 18:20:
De caruso05 was de digitale variant toch?
Ja :)

Goed, hier nieuwe samples van Ammonia Avenue (Alan Parsons Project).

De samples zijn niet bijster lang (26sec geloof ik), maar het is de eindpassage. Die staat het meest naar binnen en bevat ook ongeveer de meeste dynamiek. Voor de binnenste groeven van een album is dit een goede opname. Al zijn die binnenste groeven nog lang niet bij het eind van wat de norm is: norm is ca 60mm, deze passage staat op ca 70mm.
Ik ben heel benieuwd of de resultaten in lijn liggen met de EBTG tracks.
Het zijn nu 6 samples, dus er zit extra spul tussen.

Ammonia avenue sample 1
https://audio.home.xs4all...arison/ammonia/ammo1.flac

Ammonia avenue sample 2
https://audio.home.xs4all...arison/ammonia/ammo2.flac

Ammonia avenue sample 3
https://audio.home.xs4all...arison/ammonia/ammo3.flac

Ammonia avenue sample 4
https://audio.home.xs4all...arison/ammonia/ammo4.flac

Ammonia avenue sample 5
https://audio.home.xs4all...arison/ammonia/ammo5.flac

Ammonia avenue sample 6
https://audio.home.xs4all...arison/ammonia/ammo6.flac

Ik denk dat ik wel weet waar het op uit gaat draaien en dat het de gangbare opvattingen zal gaan bevestigen (dat hoop ik natuurlijk)

[ Voor 4% gewijzigd door mr_petit op 12-12-2020 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
Cap schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 10:32:
[...]

Of een alternatief, omdat @Bart2005 twijfelt over het nog doen van een investering aan het platenspeelgedoetje: gewoon een heel betaalbare AT-VM95E (of AT-95E), voor c.a.eenvijfde van dat bedrag, iets meer dan 40 euro. Komt technisch toch grotendeels overeen (uiteraard is nude bij de Goldring nog een stapje mooier maar ja, het geld), en dan maak je eigenlijk de grootste stap van een 4 grams conische beitel naar een net 2 grams elliptisch element. Smaak daargelaten, daarna geldt toch de wet van diminishing returns of investment, dwz relatief veel geld voor obectief beperktere verbetering. Past ook prima op zo'n S-armige Japanner, matcht een stuk beter dan die stugge Concorde Pro S.
Ik overweeg eventueel ook deze:

https://www.pickupnaald.n...sme-headshell-silver.html

Nagaoka heb ik vroeger ook gehad naar tevredenheid. Weet alleen het type niet meer.

Het is natuurlijk zo dat je dat wel op de 1 of andere manier moet proberen. Anders weet je het niet. De Concorde Pro S die ik nu heb klinkt niet verkeerd moet ik zeggen maar subtiel is het ook niet. Punt is dat ik niet zeker weet of het gewoon zo klonk vroeger,of dat het best nog een stuk beter kan.

Aan de fragmentjes van de heer Petit te horen is dat bepaald wel zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HanG-BuiK-ZwijN
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 15:04

HanG-BuiK-ZwijN

Oolong's Fanclub member

dit moet wel het lekkerste plaatje van het jaar zijn :+

http://i.imgur.com/BYdnj.jpg | http://i.imgur.com/1sNnu.jpg zomg new pic 14 JAN 2013 www.lannersedge.nl Gezellige LAN is Gezellig | i'm OLD!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik denk als je die fragmentjes van ammonia avenue gaat selecteren van goed naar slecht (of andersom), dan denk ik dat we misschien ook wel een uitspraak kunnen doen welk element goed voor je is.
Ik ben heel benieuwd naar waar je welk sample gaat zetten.
Ik kan zelf natuurlijk niet blind testen, maar ik vind er een hele grote scheiding in zitten tussen 2 groepen. Er zit bijna geen gradueel verloop in imho.

Het mooie is dat deze samples zowel heilige huisjes kunnen (gaan?) breken maar ook mensen heel veel vertrouwen in hun oren geven.

[ Voor 13% gewijzigd door mr_petit op 12-12-2020 19:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
HanG-BuiK-ZwijN schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 19:09:
dit moet wel het lekkerste plaatje van het jaar zijn :+
Geeft ook goed weer wat er met je platen kan gebeuren :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12-09 21:34
Tja, ik kon het niet laten en heb opnieuw op de Bestel-knop gedrukt ........... :Y

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OQYJWmQl.jpg

Dit zal het wachten op het nieuwe studio album van DeWolff (5-2-2021) verzachten.
En er komen nog 6 Jazz-LP's. Geen idee welke, maar dat maakt het juist zo leuk.

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr_petit schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 18:18:
Ik heb fragment 1 opnieuw opgenomen, alles gechecked.
Naald is niet versleten, hooguit 50 uurtjes, maar ik denk wellicht nog minder.
https://audio.home.xs4all...ABcomparison/caruso5.flac

Horen jullie verschil met fragment 1?
Ik heb volume even moeten schatten omdat ik de volumeaanpassingen niet had genoteerd.
Je linkt hier naar caruso5,flac, dat is toch de digitale opname? Is 1 vervangen door een nieuwe?
Maak er even caruso1-oud en caruso1-nieuw van, is wat overzichtelijker.

Edit: je hebt voor het nieuwe 1 fragment naar caruso5.flac gelinkt maar je had naar caruso6.flac moeten linken. ;)

caruso 5 is nog steeds de digitale, caruso6 is caruso-1-nieuw. :P

Hij klinkt beter, maar niet heel veel. ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Cap op 12-12-2020 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bart2005 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 18:58:
[...]

Ik overweeg eventueel ook deze:

https://www.pickupnaald.n...sme-headshell-silver.html

Nagaoka heb ik vroeger ook gehad naar tevredenheid. Weet alleen het type niet meer.

Het is natuurlijk zo dat je dat wel op de 1 of andere manier moet proberen. Anders weet je het niet. De Concorde Pro S die ik nu heb klinkt niet verkeerd moet ik zeggen maar subtiel is het ook niet. Punt is dat ik niet zeker weet of het gewoon zo klonk vroeger,of dat het best nog een stuk beter kan.

Aan de fragmentjes van de heer Petit te horen is dat bepaald wel zo.
Dat is een oud (new old stock) high compliance element (zie je aan de lagere naalddruk), ik zou voor een nieuw type element gaan waarvan ook nog lang originele naalden verkrijgbaar zijn, iets van 1.7 a 2 gram naalddruk past beter bij jouw arm.

Als er een 4 grams conical naald op jouw Concorde Pro S zit die je dus niet vervangen hebt voor iets beters uit de OM serie, dan kan het echt stukken beter met al die andere voorgestelde elementen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Cap schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 17:59:
Ik weet natuurlijk niet welk element het is maar bij 4 hoor je toch binnen een paar seconden zowel bij de eerste dooown en heaarrd een hele bak mistracking, rafelig hoog? Dat vind ik in elk geval niet mooi.

2 gaat natuurlijk ook aardig de mist in bij de dooown en in wat mindere mate de heaarrd, maar een stuk minder. Geldt voor 3 wat mij betreft ook, en die rafel is minder schel dan bij 2. Maar je levert wel wat presence / ruimtelijkheid in.
Jouw opmerking triggerde mij om nog eens opnieuw te luisteren. Ik had tot nu toe vooral via m'n luidsprekers geluisterd en was meer gefocust op de s-klanken dan op wat er misgaat bij down en heard. Dat irriteert me ook meer denk ik.

Maar goed, nu met de koptelefoon op en de treble knop nog wat meer naar rechts hoor ik het inderdaad duidelijker. Het geluid klinkt in die gedeeltes meer geknepen en je hoort rafelingen in het geluid. Het is ook iets wat je moet leren horen denk ik, dus wat dat betreft vind ik het interessant dit experiment.
Vwb nummers 2 en 3 vind ik de ene keer 3 beter en dan weer 2.... Op een gegeven moment hoor je het ook niet meer, tenminste dat heb ik dan. Zal de fragmenten binnenkort eens op m'n Celestion speakers draaien, die zijn wat minder vergevingsgezind dan mijn Dali's.

Dus... nu dan maar door naar Alan P!

[ Voor 3% gewijzigd door musicfreak op 12-12-2020 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 19:38:
[...]

Je linkt hier naar caruso5,flac, dat is toch de digitale opname? Is 1 vervangen door een nieuwe?
Maak er even caruso1-oud en caruso1-nieuw van, is wat overzichtelijker.
Je hebt helemaal gelijk.
De oude
https://audio.home.xs4all...mparison/caruso1-oud.flac

vervangen voor de nieuwe
https://audio.home.xs4all...arison/caruso1-nieuw.flac

Graag zou ik willen dat jullie nu vooral naar de Alan Parsons samples gaan luisteren. Ik wil namelijk ook checken of jullie meningen over die EBTG samples gaan stroken met de Alan Parsons samples. (daarom wacht ik nog ff met toelichting op de ebtg samples)

En ik wil natuurlijk weten welke samples jullie goed vinden klinken en welke niet. De verschillen zijn hoorbaar.

Als we die hebben doorgesproken dan heb ik nòg een veel mooiere, het piece de resistance (maar 3 sampletjes), maar daar moet ècht goed voor geluisterd worden. Ik kan het horen, maar ik luister niet blind. Maar ik heb al wel door dat hier heel goed geluisterd wordt

[ Voor 8% gewijzigd door mr_petit op 12-12-2020 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Nou bij deze dan mijn lijstje, Ammonia avenue, beste bovenaan:
sample 6 (denk een FLAC rip van de CD. over beste kan je hierdoor twisten maar hierbij hoor ik nauwelijks vervorming)
sample 5 (erg mooi breed stereobeeld)
sample 2 (toch al wat vervorming)

Dan de waterscheiding (ben het met je eens):
sample 4
sample 1
sample 3

Vond het met mijn hoofdtelefoon nog best lastig, veel herluisterd, dus morgen ga ik nog met m'n speakers in de weer. Heb vooral nummer 4 nog flink tussen de laatste drie zitten wisselen. Ben benieuwd naar de lijstjes van de anderen!

[ Voor 16% gewijzigd door musicfreak op 12-12-2020 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
6 = CD
5 AT440MLa
2 lijkt ook een AT signatuur te hebben, AT95e, AT14sa?
1 rustiger maar niet veel vervorming, DL-160?
3 richting 1 maar meer vervorming
4 doffer en meer vervorming

[ Voor 10% gewijzigd door Cap op 12-12-2020 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dit gaat interessant worden :)

Morgen spreken we de resultaten door. Ik ben benieuwd waar anderen evt nog mee komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mooi. Opmerking alvast, dit zijn natuurlijk maar botte stellingen op basis van een specifiek "einde van de plaat" fragment van een wat mij betreft niet zo indrukwekkend stukje muziek (zowel qua compositie als geluidskwaliteit), en omdat het zoveel fragmenten zijn (6 is echt teveel ;)) probeer je er maar een labeltje aan te hangen op basis van enkele kenmerken.

Ik snap dat dit bedoeld is als een soort torture test om de prestatie van de binnenste groef in te schatten, en dat er gekeken moet worden naar vervorming.

Maar als het gaat om wat je mooi vindt: bij een andere passage op een andere plek op de plaat kunnen de kaarten weer heel anders geschud zijn, zeker als IGD nog geen rol speelt.
Ook de phono pre en de instelling ervan (afsluitcapaciteit igv MM en HO-MC) kan best veel invloed hebben op de frequentiecurve (ik krijg bijna het idee dat hiermee gespeeld is in dit fragment. :)) en dus wat je als mooi ervaart.
De weergevers spelen daarbij ook nog eens een nog flinker woordje mee (hoog-, midden- of laagbetoond?), en tot slot is in geval van luidsprekers ook de kamerakoestiek een uitermate belangrijke factor.

Met andere woorden: de uitslag betekent zeker niet: dit is het beste element voor jou, jou en jou. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Cap op 13-12-2020 11:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:29
Zo, 3 nieuwe pagina’s posts in een dag om bij te lezen ;) Ik laat EBTG even zitten, dat is een rommeltje geworden met al die samplewijzigingen.

Wat betreft Ammonia:
Ik vind 5 en 6 de mooiste. In beide hoor ik geen vervorming en het hoog klinkt ook goed. Welke de CD is durf ik niks over te zeggen, ze klinken voor mij identiek.
1 t/m 4 hebben allemaal last van vervorming, maar naar mijn idee klinkt 2 het best. Dat zal de 440mla wel zijn. 1 en 4 klinken ook iets minder goed in het hoog. Een van die 2 zal de DL-160 wel zijn, want die vond ik al eerder dof. Dus als ik een volgorde zou moeten bepalen:

- 5/6
- 2
- 3
- 1/4

Maar dit is gewoon via apple oortjes op m’n telefoon, m’n speakers moeten nog even uit blijven tot de rest van het huis wakker is ;) Dus wellicht niet super hi-fi. Maar wel een beetje vergelijkbaar met anderen hierboven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart2005
Van Ammonia kan ik helaas geen chocola maken. Ik denk te horen dat 3, 4, en 1 wat minder hoog hebben. Voor de rest: muziek a la Alan P. : "mooi gezongen" en verder zielloos. Kan me echt irriteren deze "muziek". Ik vond 6 de beste. Daar leek mij de minste vervorming inzitten gegenereerd door het vinyl medium. Dus 6 zal wel de digitale variant zijn. Voor de rest wel wat vervorming maar lang niet zo storend als bij Caruso Sing.

Ik vind 3 de slechtste. Ben weer benieuwd hoe dit "geduid" kan worden.. :)

Overigens beluisterd in Foobar2000, een FX-Audio DAC-X6 en met de Fidelio X2HR koptelefoon. Die koptelefoon kleurt behoorlijk in het laag en misschien wel in meer bereiken maar hij klinkt (daardoor..) wel erg lekker.

[ Voor 17% gewijzigd door Bart2005 op 13-12-2020 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kozue schreef op zondag 13 december 2020 @ 09:19:

Maar dit is gewoon via apple oortjes op m’n telefoon, m’n speakers moeten nog even uit blijven tot de rest van het huis wakker is ;) Dus wellicht niet super hi-fi. Maar wel een beetje vergelijkbaar met anderen hierboven.
Ook die apple oortjes doen het voor het opsporen van vervorming, kanaalscheiding, overspraak e.d. beter dan speakers die in een ruimte staan vol reflectie oppervlakken. :)

Met andere woorden met oortjes/koptelefoon hoor je het beter, je voelt alleen de bas niet. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• musicfreak
Ik heb zojuist opnieuw geluisterd. Eerst met mijn simpele (als in laag in de range) Elac zuiltjes die nog aangesloten waren, hierbij hoefde ik de fragmenten minder vaak af te luisteren dan gisteren op mijn koptelefoon. Mijn Superlux vind ik een prima klinkende hoofdtelefoon maar hij blijkt geen wonder van detaillering. En bij gecomprimeerde muziek zoals van Jamiroquai ging de bas te makkelijk overheersen.

Goed, terug naar APP: mijn lijstje blijft grotendeels ongewijzigd maar ik zet nummer 4 toch twee tredes naar onder en heb daarmee hetzelfde lijstje als Cap. 8)
Heb nog mijn Celestion zuilspeakers aangesloten maar vond de Elacs beter voor de beoordeling, die hebben van zichzelf ook flink wat midden/hoog. Bij 5 werd me dat te gek, denk dan ook dat dat de AT440 is. Als nummer 2 een AT95E is dan vind ik dat 'ie zich erg goed staande houdt, zat zelf een klasse hoger te denken. Dat biedt perspectief voor mij.

Tof trouwens die Thorens TD-160 op de frontpage voor de community update. Het is echter een verwijzing naar Gebruik je nog vintage audio apparatuur? Deel 2 en niet naar dit topic. Misschien was een plaatje van zeg een cassettedeck beter geweest. Ok ok, beetje mierenneukerij...

[ Voor 14% gewijzigd door musicfreak op 13-12-2020 16:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bart2005 schreef op zondag 13 december 2020 @ 10:15:
Kan me echt irriteren deze "muziek".
Blasphemy!!! :P

Maar dit zou ondergeschikt moeten zijn aan wat je wel en niet hoort.
Deze proeven gaan niet over wat lekkere muziek is of niet. Want als het daarover zou gaan zou er gelijk uitkomen dat mijn smaak beter is dan jouw smaak, net zoals blauw een mooiere kleur is dan groen en gehaktballen lekkerder zijn dan tartaartjes :+

Iemand die goed kan luisteren, kan dat ook bij muziek wat niet zijn smaak is ;)

Trouwens, jullie begrijpen wel dat dit geen blinde vergelijkingen zijn omdat jullie elkaars resultaten zien ;) (en natuurlijk ook niet dubbelblind want ik weet wat de resultaten zijn)

Maar ik vind het allang mooi dat er toch twijfel bestaat zelfs bij de binnenste groeven van een plaat.

[ Voor 19% gewijzigd door mr_petit op 13-12-2020 11:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart2005
Dat probeer ik ook hoor. Alleen gewoon altijd een gevoelsmatige hekel gehad aan de werken van Alan P. Behalve Friendly Card dan. Dat is m.i. een meesterwerk. Voor de rest is het "mooi" spelen met studiomuzikanten. Zielloos zo noem ik het altijd maar.

Verder denk ik dat het goed luisteren mij vroeger beter afging dan tegenwoordig (57..) Maar we doen ons best. 6 fragmenten van hetzelfde is ook wat veel wegens het "audiogeheugen". :)

[ Voor 27% gewijzigd door Bart2005 op 13-12-2020 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Meen je dat?
Ik vind dat niet z'n slechtste album maar zeker ook niet z'n beste.
Mijn favoriet is denk ik I Robot, maar dat is geen DMM. 2e is misschien Ammonia Avenue.
Bart2005 schreef op zondag 13 december 2020 @ 11:47:

Verder denk ik dat het goed luisteren mij vroeger beter afging dan tegenwoordig (57..)
Rij je motor?
Want ik heb idd het idee dat je sommige dingen wel goed hoort en andere niet.

[ Voor 32% gewijzigd door mr_petit op 13-12-2020 11:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bart2005 schreef op zondag 13 december 2020 @ 11:47:
Dat probeer ik ook hoor. Alleen gewoon altijd een gevoelsmatige hekel gehad aan de werken van Alan P. Behalve Friendly Card dan. Dat is m.i. een meesterwerk. Voor de rest is het "mooi" spelen met studiomuzikanten. Zielloos zo noem ik het altijd maar.
Ik begrijp je wel, ik vind dat ook het beste album en de rest, met uitzondering van een paar losse nummers, muzikaal behang. En dat irriteert bij mij dan al snel. Maar ja, dat blijft een totaal subjectief en daarom irrelavant meninkje he. ;)

Robot en AA gaan ook wel, maar ik loop er niet echt warm voor. Ik heb al die albums van APP trouwens wel nog steeds, tegen beter weten in hopende dat mijn muzieksmaak nog verandert. Maar bij het horen van het Vulture Culture fragment blijft die dus nog ff in de kast staan. :P

Supertramp is bijv met uitzondering van het eerste album ook best gemakkelijk in het gehoor liggende mooispelerij, maar daar heb ik dat niet, het meeste daarvan klinkt voor mijn oren niet zo inspiratieloos en heeft meer emotie.

Ik zal nog harder vloeken in de kerk: ik heb ook alles van Pink Floyd maar het meeste daarvan pakt me ook niet, en dat komt door de zangpartijen. In mijn oren te weinig overtuigend, te zielloos. Uiteraard herken ik de artistieke en muzikale waarde in de songs en zitten er wel degelijk pareltjes tussen, maar de zang blijft voor mij het zwakke punt.

Het mag natuurlijk niet uitmaken, maar ik merk trouwens wel dat ik bij muziek die ik goed vind minder mijn best hoef te doen om kritisch te blijven luisteren dan bij muziek die me echt niet aanspreekt. Dan wordt het echt wel werken zeg maar. :P

[ Voor 57% gewijzigd door Cap op 13-12-2020 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
musicfreak schreef op zondag 13 december 2020 @ 11:31:
Ik heb zojuist opnieuw geluisterd. Eerst met mijn simpele (als in laag in de range) Elac zuiltjes die nog aangesloten waren, hierbij hoefde ik de fragmenten minder vaak af te luisteren dan gisteren op mijn koptelefoon. Mijn Superlux vind ik prima klinken hoofdtelefoon maar blijkt geen wonder van detaillering. En bij gecomprimeerde muziek zoals van Jamiroquai ging de bas te makkelijk overheersen.
Overheersende bas is inderdaad killing voor de details, hoewel het bij sommige muziek uiteraard lekker kan klinken. Elacs zijn doorgaans goed in detaillering, zeker als je een model met de JET bandtweeters hebt. Zuiltjes hebben sowieso het voordeel dat de luisterhoogte in de basis al ok is, terwijl je bij lagere modellen moeite moet doen om ze een beetje op luisterhoogte te krijgen. Welke Elac zuiltjes heb je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ok, ik heb een beetje een fout gemaakt....

Ik kom eerst met de uitslagen, en ga gelijk wat heilige huisjes breken :D

EBTG - The Night I Heard Caruso Sing:

Fragment 1: AT-95e Iedereen vond het niks :P

Fragment 2: AT-440mla

Fragment 3: Denon DL-160

Fragment 4: AT3600L :D

Ik kan maar 1 ding zeggen: Goed gedaan @Cap !

Mijn persoonlijke bevindingen: ja, 1 heeft veel vervorming (meer dan ik verwachtte) en is ook minder goed in het hoog.
2 en 3 zijn voor mij ook winnaars. Mag ook wel, aangezien die elementen bijna 5x zo duur zijn. Maar m.i. krijg je daar ook echt veel voor terug. En idd, 3 kan je heel lang naar luisteren. Want Denon :)
4 mist gewoon heel veel hoog. Dat kan die naald gewoon niet meer weergeven op binnenste groeven.
De at-3600L verdient we een toevoeging, en daar kom ik nog wel een keer op terug:
Het is namelijk een 3600L, maar met het naaldje van wat ik ooit op een sharp midiset had (met zo'n arm die beide kanten kan afspelen).
Ik was in de veronderstelling dat die hetzelfde was (en geen at-91 kloon), omdat ik een compliantiemeting heb gedaan op mijn Dual 721, en daar kwam vrijwel dezelfde resonantie uit.
De at-3600L deed op die arm 12hz, en deze ongeveer 11Hz, waarbij ik dacht dat dat waarschijnlijk aan de leeftijd ligt. Een AT-95e en een DL-160 doen ongeveer 8Hz in die arm (die weegt naar mijn berekening 16,5 gram en ik heb een keer in een duits hifi blad gelezen dat zij op 15 gram kwamen.
Ik laat ff in het midden wie gelijk heeft maar uiteindelijk ben ik dat :+
Maar goed, de eerste analyse met een testplaat blijkt dat dat oude naaldje minstens net zo goed als de at-95e spoort.

Wat de verschillen zijn en hoe de at-95e zich daarin verhoudt kom ik ooit nog wel op terug, want ik ben nog niet klaar met mijn analyse (ik heb al complete testplaten opgenomen en ben ze aan het analyseren.

Nu Ammonia avenue. Dus wederom de binnenste groeven:

Sample 1: AT-3600

Sample 2: Denon DL-160

Sample 3: AT-95e

Sample 4: AT-13eax body met AT-14sa naald (een nude shibata dus, die m.i. hier door de mand valt)

Sample 5: AT-440mla

Sample 6: Flac

Naar mijn mening wint hier ook de flac, op de middentonen. Iets meer rust (minder vervorming?), maar desondanks zijn de dl-160 en 440mla best close.
De anderen vallen af omdat ze gewoon hoog missen. Zelfs de shibata. Maar ik vind vervorming in de middentonen daar nog wel meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mooie uitslag. De AT95e valt in het gemiddelde oordeel idd tegen en de AT-3600 dan nog mee. Ik moet wel zeggen dat het EBTG fragment voor het beoordelen van vervorming (IGD) goed onderscheidend was en het AA fragment niet: daar was het veel meer luisteren naar de tonale balans.

De AT-440MLa en Denon DL-160 zijn dus gemiddeld close beoordeeld? Ik heb het overzicht niet helemaal. Misschien een puntenoverzichtje maken per testfragment? :P

En ik wil daarbij persoonlijk nog toevoegen, de Denon is zeker niet dof, alleen iets minder fel dan de AT440MLa. Dat is de juiste weergave van de verhoudingen. :P Ik denk dat als je een frequentiedspectrum van de CD, de AT440MLa en de Denon DL-160 naast elkaar zet, dat dat wel duidelijk wordt. ;
mr_petit schreef op zondag 13 december 2020 @ 12:55:

De at-3600L verdient we een toevoeging, en daar kom ik nog wel een keer op terug:
Het is namelijk een 3600L, maar met het naaldje van wat ik ooit op een sharp midiset had (met zo'n arm die beide kanten kan afspelen).
Ik was in de veronderstelling dat die hetzelfde was (en geen at-91 kloon), omdat ik een compliantiemeting heb gedaan op mijn Dual 721, en daar kwam vrijwel dezelfde resonantie uit.
De at-3600L deed op die arm 12hz, en deze ongeveer 11Hz, waarbij ik dacht dat dat waarschijnlijk aan de leeftijd ligt. Een AT-95e en een DL-160 doen ongeveer 8Hz in die arm (die weegt naar mijn berekening 16,5 gram en ik heb een keer in een duits hifi blad gelezen dat zij op 15 gram kwamen.
Ik laat ff in het midden wie gelijk heeft maar uiteindelijk ben ik dat :+
Maar goed, de eerste analyse met een testplaat blijkt dat dat oude naaldje minstens net zo goed als de at-95e spoort.

Wat de verschillen zijn en hoe de at-95e zich daarin verhoudt kom ik ooit nog wel op terug, want ik ben nog niet klaar met mijn analyse (ik heb al complete testplaten opgenomen en ben ze aan het analyseren.
De oude jaren 80/90 AT3600 kon wel eens een niet-L zijn, dat is toch andere koek dan de huidige AT-3600L. Misschien is de L van vroeger ook gewoon anders dan de huidige. Was het geen geel naaldhoudertje ipv een witte? Dat is al een teken. Maar ik ben benieuwd.

Met die AT95e lijkt iets mis. Slijtage? Diamant scheef op het cantilever en dus geen goede tracking? Het zou goed zijn om nog een exemplaar te checken (iemand anders in het bezit van dit element?), want ik geloof echt niet dat dit de standaard van de AT95e is. Ik heb er in het verleden zelf ook wel een paar gehad.

[ Voor 56% gewijzigd door Cap op 13-12-2020 18:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Goed, betreffende de opmerking van @Cap of de AT-95e versleten was (in het voorbeeld van EBTG), is het antwoord imho nee. Nieuw gekocht, en hij heeft ontzettend weinig speeluren (minder dan 50 gok ik).
Dus ik ben ook gaan kijken of die naald nog wel goed is.

Foto's:
Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/ABcomparison/analyse/at95micro/at95-1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/ABcomparison/analyse/at95micro/at95-2.jpg

Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/ABcomparison/analyse/at95micro/at95-3.jpg

Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/ABcomparison/analyse/at95micro/at95-4.jpg

Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/ABcomparison/analyse/at95micro/at95-5.jpg

Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/ABcomparison/analyse/at95micro/at95-6.jpg

Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/ABcomparison/analyse/at95micro/at95-7.jpg

Deze foto's zijn niet goed genoeg om naaldslijtage te beoordelen, maar wel om schade aan de naald te zien.
Wetende dat ik weinig uren hiermee gedraaid heb, heb ik ook met een lampje van de zijkant geschenen, en kon niet echt eenduidige slijtvlakjes zien.
Dus het kan gewoon geen slijtage zijn.

De conclusie op binnenste groeven is dat doorgaans cd beter is, maar ook dat dl-160 en at-440mla met kop en schouders boven een at-95e of at-3600 of at-14sa uitsteken.
De cd kwestie blijft hier natuurlijk wel een beetje omstreden: een aantal hier wisten dat ik er waarschijnlijk een cd fragment tussen zou stoppen. Ik vraag me af als ik dit niet had gedaan, hoeveel er toch een bepaald element aan een cd toegewezen hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ziet er goed uit @mr_petit. Toch ben ik benieuwd of iemand anders nog een AT95e kan testen. Liefst met een ander gangbaar element ernaast ter vergelijk. Dat zou toch een goede second opinion zijn. Want jouw AT95e maakt het nu m.i. wel erg gortig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-09 19:07
@mr_petit Allereerst bedankt voor alle moeite die je in deze testjes hebt gestoken, absoluut erg leuk en leerzaam. :)

Voor mijzelf heb ik wel min of meer wel de conclusie getrokken dat de leeftijd, 20 jaar werkzaamheden in oude rotary telefooncentrales alsmede 20jaar in het Datacenter en ook nog eens 35jaar motor gereden te hebben hun sporen wel hebben achtergelaten, maar dat kan ook niet anders.

Ik was al blij dat ik af en toe verschillen kon waarnemen, maar denk ook zeker dat je moet leren luisteren, je ziet maar weer dat muziek zo persoonlijk is hoe één ieder het ervaart. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cap schreef op zondag 13 december 2020 @ 13:42:
Ziet er goed uit @mr_petit. Toch ben ik benieuwd of iemand anders nog een AT95e kan testen.
....
Want jouw AT95e maakt het nu m.i. wel erg gortig. :)
Ja ik weet dat het gortig is. Ik pakte dit nummer niet voor niets.
Ik weet niet waarom hier zoveel vervorming is, want ik ben een complete testplaat aan het analyseren en daar blijkt vooralsnog uit dat de AT-95e goed is.
Het probleem is natuurlijk dat een testplaat geen muziek is, en dat er m.i. op testplaten ook geen samples staan die goed IGD kunnen simuleren, waarvan dit toch een voorbeeld lijkt.

Ik heb het even teruggezocht, maar het is bijna precies een jaar geleden dat ik me stoorde aan de vervorming van de at-95e op dit nummer:
mr_petit in "Het Grote Vinyl Topic Deel 3"
mr_petit schreef op donderdag 26 december 2019 @ 01:19:

Trouwens, nog even weer terugkomende op vervorming en het wederom testen van elementen waar ik de laatste 2 dagen mee bezig ben:
Ik was altijd in de veronderstelling dat IGD (inner groove distortion, dus vervorming op binnenste groeven) vooral hoorbaar is bij hoge tonen. Met name bekkens etc van drums gaan klinken alsof het geluid bestaat uit witte ruis ipv resonerend koper etc.
Maar vandaag luisterde ik (casual, niet aandachtig) met de at-95e naar het album Idlewild van Everything but the girl (sommigen zullen het album wel kennen) en het laatste nummer van kant A ("The Night I Heard Caruso Sing") daar is de mannenstem vrij luid, en daar begon ik met toch te irriteren aan vervorming. Het leek erop alsof de stem licht schor was.
Zowel de AT-440mla als de denon DL-160 losten dat vrijwel op (geeft ook weer aan dat hogere klasses elementen concrete aftastproblemen duidelijk kunnen oplossen).
Dus ook lagere frequenties (midden frequenties) kunnen aanzienlijke problemen geven. Je oor is natuurlijk ook extreem gevoelig in deze frequentieband, maar ik had het nog nooit zo duidelijk gehoord in deze frequentieband.
Met vrijwel oplossen bedoel ik natuurlijk een enorme verbetering tov de at-95e; ik ben toen niet gaan luisteren naar een cd.
In ieder geval klonk die at-3600 ook niet bijzonder. Dus betreffende IGD staan wat mij betreft de at-440mla en de dl-160 op een veel hoger niveau.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_petit op 13-12-2020 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:29
mr_petit schreef op zondag 13 december 2020 @ 13:16:
De cd kwestie blijft hier natuurlijk wel een beetje omstreden: een aantal hier wisten dat ik er waarschijnlijk een cd fragment tussen zou stoppen. Ik vraag me af als ik dit niet had gedaan, hoeveel er toch een bepaald element aan een cd toegewezen hadden.
Wat ik zelf nog zou hebben gedaan (alhoewel 6 al best een flink aantal is), is onaangekondigd een cassette er tussen gooien. Heeft op zich net zo veel met LP’s te maken als een CD, maar kan wel grappige resultaten opleveren, aangezien cassettes ook geen IGD hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12-09 21:34
@mr_petit Onderhoudend en leerzaam, die testen. Ik ga de komende tijd eens rustig zitten om het hele verhaal van de testen grondig door te nemen. Het enige dat ik nu kan zeggen, is dat jouw resultaten van de AT95E mij tegenvallen. Ik gebruik dit element nu een aantal jaren en ben er zeer tevreden over. Dus ook ik vraag me af waar dit in zit. Uiteraard weet ik ook uit eigen ervaring, dat er betere elementen zijn. Maar zoals al zo vaak is aangehaald, heeft de AT95E een hele goede prijs-prestatie verhouding. Ik luister er dagelijks met veel plezier naar :P .

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ja dat kan ook.
Maar eigenlijk wil ik de testen gescheiden houden.
Met de ene test wil ik aantonen dat cd's weldegelijk slechter kunnen klinken dan platen (en dat dat voornamelijk aan de mix ligt).
En aan de andere kant wil ik aantonen dat platen even goed als cd's kunnen klinken (die TFF samples)
En als 3e wou ik aantonen dat er tussen elementen enorme verschillen kunnen zitten op het moment dat aftasting moeilijk gaat worden (inner grooves).
Dus bij die alan parsons samples wou ik er eigenlijk geen cd tussen hebben, maar daarom werd gevraagd bij de EBTG samples.

Ik heb nog een andere test, maar het is gebleken dat die heel moeilijk is. Ik had gehoopt dat die makkelijker zou zijn
Het zijn 2 testen om het effect bij 2 verschillende nummers te bekijken. Ik heb een sample van Daft Punk genomen (Give life back to the music) en (weer :+) een sample van Alan parsons: Prime time
Ik kies deze samples op bepaalde aspecten van de muziek. En die van Alan Parsons om @Bart2005 te irriteren :P
Wat is de bedoeling:

Ik wil weten of sample 1 of sample 2 meer lijkt op sample 3.

Het gaat vooral om de hoge tonen. Daar zit het meeste verschil m.i.
En als jullie verschil tussen sample 1 en 2 horen (en dat is dus helaas lastiger dan ik dacht), welke vinden jullie mooier.

Het verschil zou door van alles kunnen komen. Ik kan een andere phonopre (of andere opamps) gebruikt hebben, ik kan een andere naalddruk, antiskating, uitlijning, ander element, of alleen andere naaldvorm etc etc. Het maakt eigenlijk niet uit. Ik ben vooral geïnteresseerd in wat jullie wel en niet horen, en wat jullie meer op elkaar vinden lijken. Maar dit is dus vooral een hoge tonenkwestie.

Sampleset Alan Parsons - Prime time:
Sample 1:
https://audio.home.xs4all...son/primetime/prime1.flac
Sample 2:
https://audio.home.xs4all...son/primetime/prime2.flac
Sample 3:
https://audio.home.xs4all...son/primetime/prime3.flac

Sampleset Daft Punk - Give life back to music
Sample 1:
https://audio.home.xs4all...rison/daftpunk/daft1.flac
Sample 2:
https://audio.home.xs4all...rison/daftpunk/daft2.flac
Sample 3:
https://audio.home.xs4all...rison/daftpunk/daft3.flac

Dus nogmaals: het gaat erom of je verschil hoort tussen 1 en 2, en welke van die 2 samples je het meest op sample 3 vindt lijken.
En of je evt een voorkeur hebt voor sample 1 of 2.
De verschillen hoor je naar mijn mening het meest in de hoge tonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vintage1967 schreef op zondag 13 december 2020 @ 14:06: Het enige dat ik nu kan zeggen, is dat jouw resultaten van de AT95E mij tegenvallen. Ik gebruik dit element nu een aantal jaren en ben er zeer tevreden over.
Die vallen mij ook tegen, maar dus nogmaals, die sample van EBTG, daar viel het mij een jaar geleden ook nadelig op specifiek bij dit nummer (daarom nam ik dit nummer ook, omdat de dl-160 en at-440mla hier hoorbaar beter presteren)
Dus ook ik vraag me af waar dit in zit.
Ik ook :)

Maar let wel: de at-440mla (nu de equivalent at-vm540ml) kost nu ca 5x zoveel (at-vm540ML kost geloof ik 230 euro) en een dl160 is niet meer te koop, maar het goedkopere broertje de dl-110 kost ook iets van €240 . Toen ik mijn dl-160 kocht, kostte die online ca €160 en €199 in een winkel. De DL-110 kostte toen ca €110 online (makkelijk te houden prijzen). Dus een DL-160 zou nu dus ca. €350 kosten als die nog leverbaar zou zijn. Een at-95e en een at-vm95e kosten ca €40-50. Dat verschil moet 'm natuurlijk ergens in zitten, en dat zit er gelukkig ook.
Ik heb de sample er niet ingestopt, maar ik vraag me af wat er gebeurd was als in de at-95e bij de Tears for Fears samples had ingestopt. Niemand pikte daar de cd boven de plaat uit. Ik denk dat de AT-95e daar wellicht heel goed in had kunnen meekomen.
Ik denk dan ook dat je een duurder element zoals de AT-VM540ML of een DL-160 of equivaletn vooral koopt voor de laatste nummers op een kant van een plaat (en dan moet de plaat ook nog eens goed gesneden zijn, dus dat de grenzen opgezocht worden).

Ik weet ook niet of ik nu nog een element van €350 zou kopen. Het is ten slotte een slijtage onderdeel

[ Voor 6% gewijzigd door mr_petit op 13-12-2020 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
Cap schreef op zondag 13 december 2020 @ 12:35:
[...]

Ik begrijp je wel, ik vind dat ook het beste album en de rest, met uitzondering van een paar losse nummers, muzikaal behang. En dat irriteert bij mij dan al snel. Maar ja, dat blijft een totaal subjectief en daarom irrelavant meninkje he. ;)

Robot en AA gaan ook wel, maar ik loop er niet echt warm voor. Ik heb al die albums van APP trouwens wel nog steeds, tegen beter weten in hopende dat mijn muzieksmaak nog verandert. Maar bij het horen van het Vulture Culture fragment blijft die dus nog ff in de kast staan. :P

Supertramp is bijv met uitzondering van het eerste album ook best gemakkelijk in het gehoor liggende mooispelerij, maar daar heb ik dat niet, het meeste daarvan klinkt voor mijn oren niet zo inspiratieloos en heeft meer emotie.

Ik zal nog harder vloeken in de kerk: ik heb ook alles van Pink Floyd maar het meeste daarvan pakt me ook niet, en dat komt door de zangpartijen. In mijn oren te weinig overtuigend, te zielloos. Uiteraard herken ik de artistieke en muzikale waarde in de songs en zitten er wel degelijk pareltjes tussen, maar de zang blijft voor mij het zwakke punt.

Het mag natuurlijk niet uitmaken, maar ik merk trouwens wel dat ik bij muziek die ik goed vind minder mijn best hoef te doen om kritisch te blijven luisteren dan bij muziek die me echt niet aanspreekt. Dan wordt het echt wel werken zeg maar. :P
Precies dit allemaal. Ik heb precies hetzelfde. Supertramp is wat mij betreft buitencategorie omdat ik toen ik +- 14 of 15 jaar was bij een concert van ze in Ahoy ben geweest. De "Paris" set speelden ze daar. Hoewel de Live in Paris opname later dat jaar was volgens mij. Dus emotie en beleving speelt heel erg mee. Qua Supertramp was ik meteen verkocht en nu nog steeds. Mijn broer was meer van Pink Floyd, had daar alles van. "Poseursmuziek" vond ik dat toen en nu ook nog. :) Hoewel The Wall en Dark Side of the Moon wel meesterwerkjes zijn. Deep Purple weer wel wegens het vuile randje maar Led Zeppelin dan weer niet. Het is onduidelijk hoe dit precies werkt. Maar leuk om zo even jouw visie daarop te lezen. Vooral omdat het zo overeenkomt.

En nu graag weer on-topic Mensuh! ;)

En @mr_petit bedankt voor de inspanning en de goede werken. Keep them coming. (y)

Die Denon MC elementen zijn wel legendarisch. Ik weet niet of mijn keuzes een beetje in lijn waren daarmee.. Ik had vroeger de DL-103. Die was ragfijn en zijdezacht. Ook de andere Denons waren een sensatie in de jaren 80. Dat hebben ze zeer goed gedaan toen.

[ Voor 6% gewijzigd door Bart2005 op 13-12-2020 15:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bart2005 schreef op zondag 13 december 2020 @ 15:38:
[...]

En @mr_petit bedankt voor de inspanning en de goede werken. Keep them coming. (y)
Inderdaad. d:)b
En ook de luisteraars-beoordelaars (y), want ook die hebben zich ingespannen.
Die Denon MC elementen zijn wel legendarisch. Ik weet niet of mijn keuzes een beetje in lijn waren daarmee.. Ik had vroeger de DL-103. Die was ragfijn en zijdezacht. Ook de andere Denons waren een sensatie in de jaren 80. Dat hebben ze zeer goed gedaan toen.
Dat heb je goed onthouden. Ik heb inmiddels, deels toevallig, zowat de hele verzameling uit die periode ('82-85) bij elkaar staan, LO-MC:

DL-103 (maar dan met vd Hul tip)
DL-300
DL-301 (een zowat ongebruikte en een juist veel gebruikte in vergeelde behuizing, ook een leuke A/B test trouwens)
DL-303
DL-305

En de DL-160 HO-MC.

Welke ontbreken:
DL-207
DL-110

Mochten jullie geïnteresseerd zijn in nog meer raadwerk dan kan ik jullie ook wel eens trakteren op een fragment dat je dan mag vergelijken. :P

Ter vergelijk kan ik bijv nog de AT-440MLa, Goldring 1042 (Gyger S) en de AT-OC5 MC inbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr_petit schreef op zondag 13 december 2020 @ 14:18:

Sampleset Alan Parsons - Prime time:
Sample 1:
https://audio.home.xs4all...son/primetime/prime1.flac
Sample 2:
https://audio.home.xs4all...son/primetime/prime2.flac
Sample 3:
https://audio.home.xs4all...son/primetime/prime3.flac

Sampleset Daft Punk - Give life back to music
Sample 1:
https://audio.home.xs4all...rison/daftpunk/daft1.flac
Sample 2:
https://audio.home.xs4all...rison/daftpunk/daft2.flac
Sample 3:
https://audio.home.xs4all...rison/daftpunk/daft3.flac

Dus nogmaals: het gaat erom of je verschil hoort tussen 1 en 2, en welke van die 2 samples je het meest op sample 3 vindt lijken.
En of je evt een voorkeur hebt voor sample 1 of 2.
De verschillen hoor je naar mijn mening het meest in de hoge tonen.
Ik ga luisteren maar houd mijn mening nog even voor me om anderen niet te beïnvloeden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr_petit schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 01:59:
[...]

Je hebt vast wel de jan kool Firato. (en misschien die jan de kruijff ook wel): meet jij daar ook ca 3145Hz ipv 3150Hz?
1 spoortest hoge snijsnelheden c.a. 980 Hz
9 zwevingstest ca 3140 Hz

Acceptabele afwijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Tsjonge, verassend hoor de uitslag van de EBTG en APP tests. Die DL-160 kon ik duidelijk niet goed plaatsen, maar vond ik bij EBTG het fijnste klinken. En ook mij viel de AT95E tegen, al heeft zo'n wat simpeler element het logischerwijs moeilijker aan het einde van de plaat.

Nog even over APP, ik heb Alan Parsons en band vorig jaar nog gezien in Nijmegen. Voor mijn vrouw is het jeugdsentiment. Zelf ben ik wat minder groot fan, het is me vaak te zoet, maar ik was wel blij dat ze ook het stevige (The system of) doctor Tarr and professor Fether speelden, van het debuutalbum. En die instrumentale intro's zoals Sirius zijn geweldig.
Cap schreef op zondag 13 december 2020 @ 12:46:
Elacs zijn doorgaans goed in detaillering, zeker als je een model met de JET bandtweeters hebt. Zuiltjes hebben sowieso het voordeel dat de luisterhoogte in de basis al ok is, terwijl je bij lagere modellen moeite moet doen om ze een beetje op luisterhoogte te krijgen. Welke Elac zuiltjes heb je?
Ik heb de SL 100 (link naar Poolse handelssite). Geen bandtweeter of andere mooie technieken helaas, maar op zich wel een lekker geluid. Was wel verrast naar hoe goed hij de samples kon weergeven.
mr_petit schreef op zondag 13 december 2020 @ 14:34:
Ik denk dan ook dat je een duurder element zoals de AT-VM540ML of een DL-160 of equivaletn vooral koopt voor de laatste nummers op een kant van een plaat (en dan moet de plaat ook nog eens goed gesneden zijn, dus dat de grenzen opgezocht worden).
Wat bedoel je met dat laatste? Qua dynamiek / lage tonen oid tegen de technische specificaties aan van wat een LP kan? En dat je dan verschillen tussen elementen extra goed hoort?

Goed, en dan nu de USB stick met 6 verse samples in m'n Bluesound stoppen. Ben weer benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
musicfreak schreef op zondag 13 december 2020 @ 17:14:
Wat bedoel je met dat laatste? Qua dynamiek / lage tonen oid tegen de technische specificaties aan van wat een LP kan? En dat je dan verschillen tussen elementen extra goed hoort?
Dat is inherent aan het medium vinyl. De sporen aan de buitenkant zijn relatief en ook absoluut veel langer. Je zou kunnen zeggen dat het medium aan de buitenkant heel goed presteert terwijl het aan de binnenkant problematisch wordt.

https://www.yoursoundmatt...rtion-simple-explanation/
These more condensed grooves are much harder for the stylus to track accurately.
Het heeft ook met "tracking-errors" te maken. Wat dat betreft is een tangentiale arm die in het horizontale vlak meebeweegt met de groef in principe veel beter dan een arm op een vast punt. Waar de SME type armen het weer een stuk beter doen dan een rechte arm. Want die lijken echt een drama te zijn qua tracking error. Het blijft een compromis allemaal. In de digitale sfeer speelt dit allemaal niet en het verbaast me best dat vinyl ondanks al deze onvolkomenheden nog zo ontzettend goed kan klinken. Maar old-school is het. (y)

Mooie conclusie ook op die site:
For me, digital is very convenient, but it’s also clinical – both from an audible and tangible perspective. I listen to analog and digital formats, but there’s just something extra special about vinyl – warts and all. End-of-side distortion is arguably one of the peskiest drawbacks, but you can reduce it by carefully configuring your setup. Do so, and your records will reward you with beautiful sound for many years to come.

[ Voor 57% gewijzigd door Bart2005 op 13-12-2020 17:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• musicfreak
Dank voor de toelichting alleen doelde ik met name op de woorden 'goed gesneden' uit de alinea. Sorry, daar was ik niet zo helder in. Ik vroeg me af wanneer iets wel of juist niet goed gesneden is.

Maar misschien is het antwoord al gegeven in mr_petit in "Het Grote Vinyl Topic Deel 3":
Al zijn die binnenste groeven nog lang niet bij het eind van wat de norm is: norm is ca 60mm, deze passage staat op ca 70mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
Op die site is ook te lezen dat men daar vroeger rekening mee hield om niet teveel "energie" daar proberen te stoppen. Dat lukt niet altijd. Maar in principe hoort aan het eind van de plaat een rustig muziekje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
maar ik was wel blij dat ze ook het stevige (The system of) doctor Tarr and professor Fether speelden
Dat is idd een geweldig nummer (maar ja, geen DMM, te oud). Hier werd turn of a friendly card als favoriet aangehaald, maar die vind ik dus aan de zoete kant.
Maar voor eigenlijk al z'n albums geldt dat het meesterwerken zijn in opname en arrangement. Niet zo gek natuurlijk als een opnametechnicus albums gaat opnemen.
Daarom zijn die albums imho ook geschikt als testalbums.

De binnenste groeven zijn korter in rotatie. Dus er is minder resolutie om op te snijden. Een hoge toon is op de binnenste groeven een korter stukje groef als op de buitenste groeven.
Die is dus moeilijker af te tasten, omdat de naald een scherpere 'bocht' moet maken om de sinus te volgen.
Deze bocht wordt scherper naar mate de toon hoger is, maar ook naar mate de toon harder is.
Een naald met een heel smal tastvlak zal daar minder moeite mee hebben, en een conische naald is op een bepaald moment zelfs zo groot dat deze geeneens in die groef/sinus meer past (denk aan een auto met een bepaalde draaicirkel en een bocht die krapper is dan de draaicirkel.
De opname engineer kan ervoor kiezen dat die tonen er helemaal niet meer opgesneden worden, maar soms worden ze er ook wel op gesneden. Dat is voor mensen met een ML naald etc fijn, en voor mensen met een simpelere naald minder fijn.
Ik denk dat doorgaans een snijkop meer kan snijden dan wat een element kan tracken. De snijkop is best een scherpe driehoek, en wordt natuurlijk geforceerd aangestuurd door een stel flinke versterkers.

Over het tegenvallen van de AT-95e: dat is natuurlijk ook de bedoeling van de test: een contrast vormen waar de meerwaarde van een duurder element met duurdere constructies.
In die test moet eigenlijk de at-95e tegen de at-3600 uitgezet worden. De vervorming van de at-95e kan ik niet thuisbrengen, maar de at-95e wint het imo wel van de at-3600 betreffende hoogweergave, ook bij ammonia avenue.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_petit op 13-12-2020 17:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik zit trouwens de opnames van testlp's te analyseren, en het lijkt erop dat een biotracer andere spoorprestaties geeft als mijn dual 721. Ik vraag me af of dat de actieve bijsturing van de arm is of dat het bijv. ligt aan dat de 721 een subplatter is en de biotracer niet.
Bij de 721 waren de verschillen tussen at-95e, at-3600L en AT-440mla groter.
De biotracer trekt alles naar elkaar toe. De at-3600l trackt beter en de at-440mla iets slechter?
Ik heb niet van beide opnames, maar ooit wel waardes genoteerd.
Met trackingtests weet ik wel dat 'rust' in de tafel heel belangrijk is: geeft tijdens een trackingtest een klein tikje tegen de tafel en de naald springt uit het signaal en gaat vervormen, en hij springt dan ook niet meer in de groef. Hij blijft dus deels over de groef heen stuiteren (hij gaat niet overslaan, maar net alsof hij tussen de groefwanden heen en weer blijft stuiteren)

Maar het is heel moeilijk om dit soort data in cijfers uit te drukken. Ik heb een distortion analyzer plugin en die geeft vrijwel dezelfde waarden aan voor at-440mla, at-95e en at-3600L, terwijl ik toch in de at-440mla net wat minder vervorming zie in de sinusvorm en bij de at-3600L net wat meer (tov at95e).
De distortion analyzer gaat bijv. van 13% naar 10% naar 8% naar 6% bij 100µm, 90µm, 80µm, 70µm voor alledrie de elementen (alleen tienden van procenten verschil) terwijl ik bij 100µm echt zware vervorming zie, 90µm nog een beetje en 80µm vrijwel niet meer.
Bij de at-440mla 90µm track zie ik dat de sinus soms vervormd en soms weer stabiel is. De andere 2 hebben meer consistente vervorming. Zou dat toch die arm zijn? Bij de at-3600L lijkt die juist weer beter te sporen.. :?
Wat vervelend is, is dat de trackingtest helaas niet goed representatief is voor IGD.

Ook bij een frequentiesweep zie ik dat alledrie de elementen makkelijk boven de 22khz komen. Het is heel lastig te beoordelen of dat ook even hard is omdat de output van de elementen anders is en het ook moeilijk is hetzelfde stukje te pakken (zeg maar onmogelijk).

Waar ik de grootste meetbare verschillen zien is kanaalscheiding. Die verschillen zijn ècht groot:
AT-440mla: 33,59dB (fabrieksopgaaf: 27dB@1khz)
AT-95e: 30,99dB (fabrieksopgaaf 20dB@1khz)
AT-3600L: 27,84dB (fabrieks?opgaaf 24dB@1khz)

Allemaal met dezelfde 1khz testtoon gemeten op ca. hetzelfde stuk. Het zijn allemaal goede waardes (de at-440mla exceptioneel en ver boven de opgegeven spec). Dit is geloof ik van van rechts naar links. Andersom is de spec iets lager (maar wel consistent evenveel minder voor alle elementen en nog steeds boven opgaaf).
Of dit verschil aan de naaldvorm of aan andere bodies (nauwere tolerantie?) ligt weet ik niet (of een mix van beide). Op het oog is het gebruikte magneetsysteem bij AT natuurlijk hetzelfde met die twin V opstelling.

[ Voor 11% gewijzigd door mr_petit op 13-12-2020 18:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Bart2005 schreef op zondag 13 december 2020 @ 17:22:
[...]

Het heeft ook met "tracking-errors" te maken.
Daar kan je wel deels voor compenseren. Ik heb bij deze tests allemaal de stevenson uitlijning gebruikt, die een 0 punt heeft op de binnenste groef (60.325mm).
Wellicht had een Loefgren A uitlijning nog beter gepresteerd, want die heeft een 0 punt op 70mm.
Maar als je dus een plaat hebt die echt volgesneden is tot die 60mm, dan wordt het allemaal nog veel erger.
Dat is ook een probleem bij veel platen: ze willen er teveel minuten op kwijt. Dat begon vooral z'n intreden te doen toen CD mainstream werd. Toen zag je albums qua minuten langer worden. Mensen die vroegah veel tapeden, weten dat wel, dat vaker en vaker een album niet meer op 1 kant van een 90min cassettebandje paste. Maar de platenmaatschappijen wilden die albums natuurlijk wel op 1 fysieke plaat persen (want goedkoper). Veel jaren 90 albums op 1 plaat klinken ook dikwijls slecht. Zeker als het muziek is met gemiddeld een hard signaal.
Bij de post 2000 platen is dat m.i. weer minder een issue; platen zijn nu een luxeproduct, dus een dubbelaar is minder een probleem. Ik zie nu (bij moderne platen) ook weinig fouten in de technische uitvoering, maar vooral in de artistieke uitvoering. Dat ze de mix voor platen extra 'warm' willen maken en soms veel te ver doorschieten zodat hoge tonen veel en veelste zacht zijn. Ik heb 1 album wat daarin boekdelen spreekt. Hier krijg je dus ook andere muziek, maar niet altijd ten voordele.
Mooie conclusie ook op die site:

For me, digital is very convenient, but it’s also clinical – both from an audible and tangible perspective. I listen to analog and digital formats, but there’s just something extra special about vinyl – warts and all. End-of-side distortion is arguably one of the peskiest drawbacks, but you can reduce it by carefully configuring your setup. Do so, and your records will reward you with beautiful sound for many years to come.
Digitaal kan heel goed zijn, maar de loudnesswar verpest gewoon zo veel (zie mijn jamiroquai voorbeeld)
Zelfs albums waarvan algemeen wordt gezegd dat ze qua sound erg goed zijn, zie ik nog steeds massa's compressie op de cd/digitale tracks, waar dat niet op plaat wordt gedaan. Want platen lenen zich daar niet goed voor. Dus je krijgt feitelijk andere muziek :P

En ja, digitaal is gewoon heel makkelijk. Er zijn natuurlijk mensen die andere klokprintjes in CD spelers bouwen, de voeding en versterkertrapjes modificeren, maar de veranderingen die die geven zijn twijfelachtig en zeker niet zo duidelijk als wat je met draaitafels/elementen/phonopre's kan doen.
Maar je kan rustig alle weekenden voor het komende decennium volplannen aan experimenteren met deze materie. Omdat er juist zoveel parameters te veranderen en te optimaliseren zijn.
Zo ben ik het hele weekend bezig geweest elementen te wisselen.... makkelijk joh, zo'n sme systeem.
Maar ik ben er wel achter dat er altijd een waterpasje opgaat. Er zit zoveel speling in.
En dan is dit dus eigenlijk allemaal 'quick 'n dirty'. Niks geen azumuth, vta etc afstellen met spiegeltjes, een scoop etc etc.
Want dat kan ook nog allemaal.

Dus alle samples die jullie te horen kregen, kunnen in principe nog wat beter worden als alles geoptimaliseerd zo zijn.

En hoe meer je knutselt, des de meer je leert, maar je blijft ook met meer vragen zitten.
Ik kwam er achter dat een biotracer platter concaaf gemaakt is 8)7
Eerst dacht ik "shit, m'n motoras is toch niet krom?"
Maar het is allemaal met voorbeachte rade. Waarschijnlijk (dat denk ik dan) om platen met een kleine warp wat meer geforceerd plat te krijgen. Zo heeft thorens ook ooit die kabelmat bedacht

[ Voor 21% gewijzigd door mr_petit op 13-12-2020 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
U is wel iemand die heel erg met het medium bezig is.. Hulde. (y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Bart2005 schreef op zondag 13 december 2020 @ 18:53:
U is wel iemand die heel erg met het medium bezig is.. Hulde. (y)
Ja maar dat is hobby :) Sowieso vind ik dingen onderzoeken en daarvan te leren altijd leuk. Zeker als het met geluid te maken heeft. In het verleden heb ik heel veel aan luidsprekerontwerp gedaan, zowel Hifi als Pa.
Maar bij platen komt veel meer tweaken kijken. Je wisselt ook sneller van element dan van luidsprekers. Elementen nemen ook beduidend minder ruimte in...

En ik luister natuurlijk ook tegelijkertijd naar de muziek. Ik heb gisteren het nummer Ammonia avenue minstens 8x gehoord 8)7

Maar ik heb nog veel meer hobbies hoor, dus ik ben niet helemaal hopeloos O-)

[ Voor 40% gewijzigd door mr_petit op 13-12-2020 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr_petit schreef op zondag 13 december 2020 @ 18:20:
Ik zit trouwens de opnames van testlp's te analyseren, en het lijkt erop dat een biotracer andere spoorprestaties geeft als mijn dual 721. Ik vraag me af of dat de actieve bijsturing van de arm is of dat het bijv. ligt aan dat de 721 een subplatter is en de biotracer niet.
Bij de 721 waren de verschillen tussen at-95e, at-3600L en AT-440mla groter.
De biotracer trekt alles naar elkaar toe. De at-3600l trackt beter en de at-440mla iets slechter?
Ahaaa. :) Ik had er nog niet over nagedacht maar verklaart zeker een en ander. Nu je het zegt realiseer ik me opeens dat je de elektronische compensatie bij een Biotracer niet kan uitzetten.

Je had voor de fragmenten eigenlijk de Dual 721 moeten nemen. Dan heb je toch de zuiverste maatstaf vwb de prestaties van een element op een gemiddelde arm. Ik durf wel te voorspellen dat zonder elektronische armsturing de elementen verder uit elkaar liggen. De arm lost voor een deel de problemen van het element op, en de grenswaarden worden minder kritisch.

Nog even de fragmenten op de Dual of CEC met de 440MLa, DL160, 95e en 3600L? O-)

[ Voor 3% gewijzigd door Cap op 13-12-2020 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr_petit schreef op zondag 13 december 2020 @ 18:50:
[...]

Zo ben ik het hele weekend bezig geweest elementen te wisselen.... makkelijk joh, zo'n sme systeem.
Maar ik ben er wel achter dat er altijd een waterpasje opgaat. Er zit zoveel speling in.
Klopt, die hoort eigenlijk bij de must-do's maar zie je eigenlijk nooit staan. Klein waterpasje mag dus bij de must-haves. Of stond die er al op? :)
En hoe meer je knutselt, des de meer je leert, maar je blijft ook met meer vragen zitten.
Ik kwam er achter dat een biotracer platter concaaf gemaakt is 8)7
Eerst dacht ik "shit, m'n motoras is toch niet krom?"
Maar het is allemaal met voorbeachte rade. Waarschijnlijk (dat denk ik dan) om platen met een kleine warp wat meer geforceerd plat te krijgen. Zo heeft thorens ook ooit die kabelmat bedacht
Daar kwam je vast achter bij het waterpas stellen. :) Daarom in dit geval altijd een wat grotere waterpas die over de platter heen valt. Dat is dus nog een must have. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ja maar moet constant de effectieve massa van de gebruikte arm aangepast worden.
Het leek mij juist handig om een biotracer voor te nemen.
Eigenlijk misschien wel idealiter een lineare tracker.

En ik heb niet zoveel naalddragers voor m'n 721, en ook geen overhang gauge.
Ik heb 1x een element uitgelijnt en met die doorzichtige denon overhang gauge de overige elementen op dezelfde afstand gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ah ja, die Dual headhells. Een van de redenen waarom ik dus de Duals nooit gehouden heb.

De CEC dan? Die heeft een SME headshell? Of heb je nog iets anders Japans met S-arm?

Lineaire tracker is in die zin niet ideaal omdat het niet de gemiddelde arm vertegenwoordigt die men onder de draaitafel heeft. Dat is een medium mass arm met een effectieve lengte van pakweg 22 a 23 cm.

En daar komt nog bij dat jouw lineaire tracker natuurlijk óf PS-X800 óf een PS-X555ES wordt. Ook Biotracer. Elementen worden er qua tracking "te goed" door. :)

Maar goed, als het doel is de aftastkwaliteiten einde plaat te meten zonder de fouthoek erin te betrekken dan is een PS-X800 juist weer ideaal natuurlijk. Het ligt maar net aan het doel van je test. :P

[ Voor 37% gewijzigd door Cap op 13-12-2020 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op zondag 13 december 2020 @ 19:25:
[...]

Klopt, die hoort eigenlijk bij de must-do's maar zie je eigenlijk nooit staan. Klein waterpasje mag dus bij de must-haves. O stond die er al op? :)
Nee die staat er niet op.
Maar niet alle headshells zijn recht op de bovenkant.
Ik heb geen ervaring met die kleine circulaire waterpasjes en of die precies zijn. Ik vind veel van die grote al niet precies. Dus met name dat je veel graden moet kantelen om het belletje te laten bewegen.

Voor de headshell heb ik een buisje die ik ooit uit een grote waterpas heb gehaald. Die is wel behoorlijk zuiver met een accceptabele resolutie
Daar kwam je vast achter bij het waterpas stellen. :) Daarom in dit geval altijd een wat grotere waterpas die over de platter heen valt. Dat is dus nog een must have. :)
Ja ik wou de headshell parallel met de platter hebben. Maar vanwege de concaafheid moet je eigenlijk een waterpasje even op een plaat leggen. Want ook dat scheelt weer een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een kleine waterpasje kan je controleren met een grotere, en in mijn ervaring is het in ieder geval duidelijk preciezer dan niet / losjes op het oog.

Headshells zijn idd vaak niet recht van voren naar achter, maar gelukkig vaak wel van links naar rechts en daar gaat het in dit geval om. Hoewel headshells natuurlijk ook weer niet allemaal 100% precies geproduceerd zijn ergo... je blijft bezig.

Die streep op de Denons is wel best precies en erg handig om ze mbv een spiegeltje of de spiegeling in de plaat recht te zetten, uiteraard niet doen bij de inloopgroef.

Het kan overigens wel op het oog, als je er goed voor gaat zitten (bukken) en vlak boven het plaatoppervlak langs kijkt naar de naald die ergens midden op de plaat ligt. Dan zie je aardig of ie een afwijking heeft.

[ Voor 17% gewijzigd door Cap op 13-12-2020 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op zondag 13 december 2020 @ 19:29:
Ah ja, die Dua.l headhells. Een van de redenen waarom ik dus de Duals nooit gehouden heb.
Ja dat is idd niet ideaal, maar bij montage heb je wel minder last van tolerantieproblemen. Als je de elementdrager er instopt, zit die ook maar op 1 manier.
De CEC dan? Die heeft een SME headshell? Of heb je nog iets anders Japans met S-arm?
Ja de CEC heeft een sme, en ik heb ook nog een Pioneer PL-55dx.

Maar ik vind die beide inferieur aan de biotracer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cap schreef op zondag 13 december 2020 @ 19:37:
maar gelukkig vaak wel van links naar rechts en daar gaat het in dit geval om.
Wel als je een circulaire bubbel hebt, want dan drijft je bubble naar boven of beneden als die niet recht is, maar een cylindrische bubbel gaat wel heen en weer als die niet precies haaks op de kromme headshell ligt.

Maar ik heb dus geen ervaring met die hele kleine circulaire waterpasjes.
Die grotere: ik heb 3 verschillende, en maar 1 is er in mijn ogen nauwkeurig genoeg (die ook in de musthaves lijst staat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Dank voor de uitleg over 'goed gesneden; @mr_petit, erg verhelderend.
Nou ik kom toch maar vast met een schot voor de boeg voor de laatste serie samples.

Ik merk dat ik weinig verschil hoor hoe goed de platen worden afgetast. Daardoor denk ik niet dat er verschillende elementen zijn gebruikt. Bovendien hadden we dat onderdeel al gehad. :9 Zaken als andere anti-skating of uitlijning verwacht ik ook niet, bij dat laatste zou je bij de samples geluidsverschillen door minder goed aftasten horen.
Nee ik denk eerder dat er gespeeld is met de capaciteit van de phono pre, of met de opamps als je daar hetzelfde effect mee kan bereiken.

Bij Prime time merk ik toch veel verschil tussen de samples. Vind het 1e nummer iel klinken, en het 3e iets te bedompt. De 2e klinkt mij dus het beste in de oren, al zit er nog steeds best wat hoog in (AT440?) en deze ligt het dichtst bij sample 3.

Maar dan Daft punk. Ik heb het idee dat de samples hetzelfde stramien volgen dwz van meer naar minder hoog in het geluid. Door de wat massievere mix vind ik sample 1 nog best te pruimen als loopt het hoog op een gegeven moment wel wat vol.
Ik ben niet zo bekend ben met deze muziek waardoor ik niet goed weet hoe het nummer hoort te klinken. Sample 2 ligt hierbij ook het dichtst bij sample 3.
Ik heb overigens het idee dat er bij dit nummer telkens wat hoog wordt bijgedraaid. Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
musicfreak schreef op zondag 13 december 2020 @ 19:42:

Ik heb overigens het idee dat er bij dit nummer telkens wat hoog wordt bijgedraaid. Klopt dat?
Bedankt voor de input. Ik ben benieuwd wat anderen gaan vinden.

Qua steeds meer hoog bijdraaien: niet dat ik weet. Dat zit dan in de muziek

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mocht ik later nog tijd hebben ga ik de fragmenten ook nog vergelijken... Ik heb ze van gisteren helaas door tijdgebrek middels wat visite en andere klusje niet kunnen beluisteren...

Even een aanvulling op het waterpasje: vroeger gebruikte ik Tonar Crossballs, maar die beviel mij lang niet zo goed als gehoopt... Na een zoektocht kwam ik deze compacte mini waterpas tegen van Skandia:
Afbeeldingslocatie: https://www.vanspijk.nl/product/image/large/ska1043759_1.jpg
Bevalt mij uitstekend en ik zou geen andere oplossing meer willen...

Edit:
Ik zie dat Milwaukee ook een geschikt exemplaar heeft die zelfs nog wat kleiner is dan mijn Skandia:
Afbeeldingslocatie: https://www.klium.nl/2370091-extra/milwaukee-minibox-waterpas-10-cm-klium.jpg

Hier te koop voor slechts € 6,09 incl. BTW:
https://www.klium.nl/milw...gttQcldUsoMRoCaCEQAvD_BwE

[ Voor 29% gewijzigd door rcor op 13-12-2020 20:02 ]

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor zo'n tussenmaatje van pakweg 5-15 cm kan je toch beter de waterpas app in je smartphone gebruiken?

Ik heb zelf dus meer nut van een waterpas van 35 cm die je over het platter heen kan leggen én een libelle van een centimeter of 3 die je dan op de headshell kan leggen.

Ik heb ook nog wel een maatje van c.a. 8 cm maar die gebruik ik eigenlijk nooit. Was niet erg precies (bubbeglas scheef in de waterpas gemonteerd), maar dit was met loshalen en weer vastmaken met wat lijm wel te corrigeren met wat iteratief geduw. Hoe conroleer je dat dan? Met een goede waterpas ernaast én natuurlijk door de waterpas 180 graden te draaien. Alleen als ie op 0 en 180 graden hetzelfde aangeeft is ie goed. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cap schreef op zondag 13 december 2020 @ 20:15:
Voor zo'n tussenmaatje van pakweg 5-15 cm kan je toch beter de waterpas app in je smartphone gebruiken?
Gaan we weer apps vergelijken? :+ :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
Ik heb vanavond nog even het Caruso Sings gebeuren beluisterd vanavond digitaal.... Het is aan alle kanten een ongelofelijke k*t opname. Die piano is overal overgemoduleerd en vooral in het allerlaatste stukje. Grauwzaam! :) Het stukje wat heer Petit plaatste gaat dan nog net. Maar al met al dus bijzonder mislukt.

Het is wel een heel mooie samenzang. Qua opname verdient dat een beter lot.

[ Voor 11% gewijzigd door Bart2005 op 13-12-2020 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bart2005 schreef op zondag 13 december 2020 @ 20:45:
Ik heb vanavond nog even het Caruso Sings gebeuren beluisterd vanavond digitaal.... Het is aan alle kanten een ongelofelijke k*t opname. Die piano is overal overgemoduleerd en vooral in het allerlaatste stukje. Grauwzaam! :) Het stukje wat heer Petit plaatste gaat dan nog net. Maar al met al dus bijzonder mislukt.

Ja, maar de manier waarom je dit post blijkt al dat je waarschijnlijk niet begrepen hebt waar deze test voor dient.
En dat is iets waar we eerder tegenaan liepen (bij die jamiroquai test)
Ik plaats de fragmenten met een reden. En de reden bij het EBTG fragment was niet dat het vervormingsvrij moest zijn....in tegendeel zelfs.
Het fenomeen wat bij dit fragment zo overduidelijk is, is namelijk behoorlijk zeldzaam op plaat.
Bij deze test speelt het digitale aspect geen enkele rol. Dus je verdoet je tijd als je daar iets mee wilt zeggen.

[ Voor 12% gewijzigd door mr_petit op 13-12-2020 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
mr_petit schreef op zondag 13 december 2020 @ 21:02:
[...]

Ja, maar de manier waarom je dit post blijkt al dat je waarschijnlijk niet begrepen hebt waar deze test voor dient.
En dat is iets waar we eerder tegenaan liepen (bij die jamiroquai test)
Ik plaats de fragmenten met een reden. En de reden bij het EBTG fragment was niet dat het vervormingsvrij moest zijn....in tegendeel zelfs.
Het fenomeen wat bij dit fragment zo overduidelijk is, is namelijk behoorlijk zeldzaam op plaat.
Bij deze test speelt het digitale aspect geen enkele rol. Dus je verdoet je tijd als je daar iets mee wilt zeggen.
Ja dat geloof ik wel. Maar m.i. kun je geen zeer slechte opnames inzetten om maar ergens verschillen te horen tussen de elementen of wat. Het kan zoals je zegt een doel hebben dat je juist zoiets neemt maar m.i. is dat zinloos en zonde van de tijd. Het blijkt dus al dat de opname via digitale beluistering van geen kanten deugt. Dus beperk je dan tot opnames die wel goed zijn. Slechte opnames beluisteren om te bepalen wat de beste gear is lijkt niet erg zinvol.

We moeten geen ruzie krijgen hierover vind ik. Maar goede spullen beluister je met goede opnames. Dat kan niet anders. Wat voor bedoelingen daar ook achter mogen zitten klopt het gewoon niet om het zo te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb zojuist geluisterd naar de Alan Parsons Project fragmenten... Conclusie: fragment 1 heeft een veel heldere sound dan fragment 2 en 3... Die laatste twee lijken dan ook het meest op elkaar... Althans, deze conclusie trek ik met mijn oren die in de hoge tonen niet alles perfect meer hoort...

Dan de fragmenten van Daft Punk:
Fragment 1 klinkt mooi helder, fragment 2 klinkt erg dof evenals fragment 3, maar die klinkt wat mij betreft nog slechter... Als ik moet kiezen tussen het hoog van fragment 2 of 3 kies ik voor fragment 2, maar fragment 1 klinkt overall het best...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bart2005 schreef op zondag 13 december 2020 @ 21:16:
[...]

Ja dat geloof ik wel. Maar m.i. kun je geen zeer slechte opnames inzetten om maar ergens verschillen te horen tussen de elementen of wat. Het kan zoals je zegt een doel hebben dat je juist zoiets neemt maar m.i. is dat zinloos en zonde van de tijd. Het blijkt dus al dat de opname via digitale beluistering van geen kanten deugt. Dus beperk je dan tot opnames die wel goed zijn. Slechte opnames beluisteren om te bepalen wat de beste gear is lijkt niet erg zinvol.

We moeten geen ruzie krijgen hierover vind ik. Maar goede spullen beluister je met goede opnames. Dat kan niet anders. Wat voor bedoelingen daar ook achter mogen zitten klopt het gewoon niet om het zo te doen.
De bedoeling was ook niet om de verschillen op te merken en daarmee de geluidskwaliteit te bepalen... We zijn bezig om te kijken wat het effect is op de hoge tonen als een nummer op de binnenste groeven van een LP staat in combinatie met een bepaalde naald type (Elliptisch / Shibata / Conisch enz.) daar de naaldvorm hier negatieve invloed op heeft en zo ja in welke mate...

[ Voor 3% gewijzigd door rcor op 13-12-2020 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bart2005 schreef op zondag 13 december 2020 @ 21:16:
[...]

Ja dat geloof ik wel. Maar m.i. kun je geen zeer slechte opnames inzetten om maar ergens verschillen te horen tussen de elementen of wat. Het kan zoals je zegt een doel hebben dat je juist zoiets neemt maar m.i. is dat zinloos en zonde van de tijd.
Je begrijpt het gewoon dus niet.
Het doel van de test was
1, om aan te tonen dat inner groove distortion in het middentoongebied bestaat
2, om aan te tonen dat die inner groove distortion te verminderen is met geavanceerde naald/cantilever vormen.

En dat is bijna unaniem gelukt.

Edit: rcor begrijpt het precies.
Ik heb dit fragment gekozen omdat het zo duidelijk was. Omdat het mij nota bene een jaar geleden bij achtergrondmuziek (dus geen aandachtige luistersessie, ik zat aan de keukentafel te internetten en de muziek stond gewoon zacht aan in de woonkamer) zó irriteerde, dat ik 2 andere elementen ben gaan monteren/uitlijnen etc om het voor dat ene nummer te veranderen.
En de meeste mensen pikken dat hier prima op. Verrassend is dat die at-3600 wellicht beter presteert dan de at-95e hier. Maar zo gezegd, dat kan zelfs aan de tafel liggen. Een jaar geleden speelde het overigens op mijn 721 (en toen had ik ook nog geen at-3600L overigens)

[ Voor 33% gewijzigd door mr_petit op 13-12-2020 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
rcor schreef op zondag 13 december 2020 @ 21:19:
[...]

De bedoeling ws ook niet om de verschillen op te merken en daarmee de geluidskwaliteit te bepalen... We zijn bezig om te kijken wat het effect is op de hoge tonen als een nummer op de binnenste groeven van een LP staat in combinatie met een bepaalde naald type (Elliptisch / Shibata / Conisch enz.)...
Zo zie ik dat niet. Wat jij nu zegt is een heel nieuw inzicht. Of ik heb het niet begrepen. De bedoeling is dan vast ergens geformuleerd maar die heb ik dan gemist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart2005
mr_petit schreef op zondag 13 december 2020 @ 21:20:
[...]

Je begrijpt het gewoon dus niet.
Ja sorry hoor. Maar lekker dan. Ik heb dat dus gemist. Ik heb daar de laatste 10 pagina's geen inhoudelijke berichten over gelezen. Lekker makkelijk verder van: je begrijpt het niet. Ik ga wel weer een deurtje verder. Akelig elitair gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bart2005 schreef op zondag 13 december 2020 @ 21:23:
[...]

Ja sorry hoor. Maar lekker dan. Ik heb dat dus gemist. Ik heb daar de laatste 10 pagina's geen inhoudelijke berichten over gelezen. Lekker makkelijk verder van: je begrijpt het niet. Ik ga wel weer een deurtje verder. Akelig elitair gedoe.
Het is geen akelig elitair gedoe.
Deze tests zijn helemaal niet bedoeld om een oordeel te vellen of platen beter zijn dan cd of vice versa.
Met elke test wil ik verschillen van bepaalde aspecten hoorbaar laten maken.
Bij de jamiroquai sample was dat het hoorbaar is wat de loudness war nu nog steeds doet.

Bij de Tears for fears sample was dat als je een donders goede opname op zowel plaat als cd hebt, het verschil niet of bijna niet te horen is.

Bij de EBTG samples wou ik laten horen dat goedkopere elementen genadeloos door het ijs kunnen zakken, en van dit sample weet ik dat die dat bij de at-95e doet op de middentonen. (dus dat nude microline op tapered cantilever of wat dan ook extra kost, maar soms ook extra teruggeeft)

Bij de ammonia avenue is dat denk ik meer op de hoge tonen, maar die test is er ook om aan te tonen dat het bij een goede opname an sich best wel meevalt bij gebruik van een goed element.

Maar kan je het voorstellen hoe ik het vind?
Dat je samples uitzoekt en in veelvoud opneemt en edit, en online zet en dus ook steeds je draaitafel loopt af te stellen om bepaalde technische zaken duidelijk en hoorbaar te maken om aan te geven wat er of bij opname, of bij weergave fout gaat, en hoe je het bij weergave eventueel kan oplossen. En dat wil ik doen dmv een luisterpanel.
En dan komen er opmerkingen dat mensen bijv. de muziek niet mooi vinden.....
Dat doet niet ter zake.
Als ik mooie muziek wou laten horen had ik van tevoren wel gevraagd wat je muzieksmaak was ;)

[ Voor 6% gewijzigd door mr_petit op 13-12-2020 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
Oke oke. Maar is snap "het" waarschijnlijk inderdaad niet.

Je gaat een opname die ook digitaal al heel slecht is (zoals ik bovenstaande schreef, de piano moduleert over en vervormt helemaal als een gek op het einde) gebruiken om aan te tonen dat dat dan in de laatste groeven van een plaat nog veel meer vervorming geeft. Dat slaat m.i. nergens op en is puur zinloos.

Ik was dacht ik trouwens de eerste die schreef dat al die "Caruso Sings" fragmenten vervormden als een beer. Ik heb daarvoor daar niets over gelezen. Ook niet dat het de bedoeling was om te bepalen welke vervorming er "mooier" was. Het lijkt erop dat die vervorming daarvoor helemaal niet gehoord werd...

Mogelijk heb ik veel gemist 20 of 30 pagina's terug waar dat dan aangekondigd werd maar dat geloof ik eigenlijk niet.

Ik vond en vind dit wel leuk om te doen maar om dan te horen dat "je er niets van begrijpt" vind ik dan weer een beetje zuur. Dat bederft het plezier zeg maar. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Bart2005 op 13-12-2020 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bart2005 schreef op zondag 13 december 2020 @ 21:52:
Je gaat een opname die ook digitaal al heel slecht is (zoals ik bovenstaande schreef) gebruiken om aan te tonen dat dat dan in de laatste groeven nog veel meer vervorming geeft. Dat slaat m.i. nergens op en is puur zinloos.
Nee, ik gebruik een opname die door een AT-95e veel slechter weergegeven wordt dan door bijv een dl-160 of at-440mla.
En ik schreef er ook bij waarom je eventueel een duurder element zou kopen. Dus daarmee geef ik al aan wat het doel van de test is.
Dat het hoorbaar is blijkt wel uit het antwoord van @Cap.
Die hoort gelijk de scheidslijn tussen dure en goedkope elementen en plaatst zelfs een 440mla en dl-160 op de juiste plaats.
De at-3600 presteert boven verwachting. Ik ben er nog niet uit waarom. Wellicht speelt het aspect mee dat die sowieso niet zoveel laat horen. Wat je niet laat horen kan ook niet verkeerd zijn :P
Dat zou dan bij het ammonia avenue naar boven moeten komen.
Ik was dacht ik trouwens de eerste die schreef dat al die "Caruso Sings" fragmenten vervormden als een beer. Ik heb daarvoor daar niets over gelezen. Ook niet dat het de bedoeling was om te bepalen welke vervorming er "mooier" was. Het lijkt erop dat die vervorming daarvoor helemaal niet gehoord werd...
Je was de eerste die überhaupt een antwoord gaf.
Als het je punt is om te kijken of anderen het oppikken zonder jouw ervaring, dan moet je dat niet opschrijven.
Ik vond en vind dit wel leuk om te doen maar om dan te horen dat "je er niets van begrijpt" vind ik dan weer een beetje zuur. Dat bederft het plezier zeg maar. :)
Net zoals de opmerking dat je de muziek niet mooi vindt. Daarvoor doe ik het niet.
Wat ik met name wil bereiken, is voor mezelf kijken hoe mensen naar muziek luisteren om te kijken hoe dat kan aansluiten op wat je koopt en instelt in een draaitafelsetup, en het andere wat ik wil bereiken is dat andere mensen de verschillen kunnen herkennen tussen verschillende aspecten danwel setups, en betreffende 2 tests of en in hoeverre het waard is om een extra 100 of 200 euro uit te geven voor een element.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_petit op 13-12-2020 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
mr_petit schreef op zondag 13 december 2020 @ 22:09:
[...]
Wat ik met name wil bereiken, is voor mezelf kijken hoe mensen naar muziek luisteren om te kijken hoe dat kan aansluiten op wat je koopt en instelt in een draaitafelsetup, en het andere wat ik wil bereiken is dat andere mensen de verschillen kunnen herkennen tussen verschillende aspecten dan wel setups, en betreffende 2 tests of en in hoeverre het waard is om een extra 100 of 200 euro uit te geven voor een element.
Dit was voor mij de reden om 2 platenspelers te nemen met verschillende elementen zodat ik het verschil kon ontdekken. En ja, dat is er zeker.

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
mr_petit schreef op zondag 13 december 2020 @ 22:09:
[...]
Nee, ik gebruik een opname die door een AT-95e veel slechter weergegeven wordt dan door bijv een dl-160 of at-440mla.
Een opname die ook in de digitale variant al van geen kanten deugt. Dat telt niet op. Je kunt geen elementen gaan testen met iets wat heel slecht is in de basis. De vervorming en ellende is al daar.

Je gaat dus een bak ellende beoordelen. Dat gaat nergens over. Het basismateriaal moet voor vergelijkingen goed zijn. Niet slecht. Je kunt wel volhouden dat het een bedoeling had maar objectief slaat zo'n "test" nergens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
BenEco schreef op zondag 13 december 2020 @ 22:15:
[...]

Dit was voor mij de reden om 2 platenspelers te nemen met verschillende elementen zodat ik het verschil kon ontdekken. En ja, dat is er zeker.
Dan kan je er ook wel 4 nemen. Of 6. Verschil zal er altijd zijn. Maar zoiets doet men doorgaans niet omdat je dat toch al weet lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bart2005 schreef op zondag 13 december 2020 @ 22:16:
[...]

Een opname die ook in de digitale variant al van geen kanten deugt. Dat telt niet op. Je kunt geen elementen gaan testen met iets wat heel slecht is in de basis. De vervorming en ellende is al daar.
Hoezo telt dat niet?
Dat bepaal jij niet.
Zoals ik al schreef kwamen de verschillen in elementen prima naar voren in antwoorden van anderen.
Dus nu zeg je eigenlijk dat die verkeerd geluisterd hebben en dat hun antwoorden niet kloppen.

Ik vind het heel raar. Als je het niet eens bent met de opname (of zelfs muziekstijl) dan gaan de hakken in het zand.
Het gaat over het onderzoek naar verschillen. En dat komt voor een groot gedeelte gewoon naar boven.
Trouwens, ik heb hier input gevraagd naar wat voor plaat ik hiervoor zou kunnen gebruiken. Toen heb ik je ook niet gehoord. Alleen @Cap kwam met voorstellen.
Er is ook nog gesproken over waarom ik EBTG ging gebruiken. Vanwege de vervorming.

[ Voor 13% gewijzigd door mr_petit op 13-12-2020 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
mr_petit schreef op zondag 13 december 2020 @ 22:22:
[...]

Hoezo telt dat niet?
Dat bepaal jij niet.
Zeker. Maar je kunt niet testen of iets goed is door slecht basismateriaal aan te bieden. Je bent dan aan het testen welk ding iets wat slecht is het beste weergeeft. Dat kan niet. De basis moet goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bart2005 schreef op zondag 13 december 2020 @ 22:26:
[...]

Zeker. Maar je kunt niet testen of iets goed is door slecht basismateriaal aan te bieden. Je bent dan aan het testen welk ding iets wat slecht is het beste weergeeft. Dat kan niet. De basis moet goed zijn.
Prima dat je dat vindt, maar de antwoorden laten iets anders zien.
Deal with it :P

Wist je trouwens dat elke klank die een instrument of stem ten gehore brengt, een gevolg van vervorming is?

[ Voor 11% gewijzigd door mr_petit op 13-12-2020 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
mr_petit schreef op zondag 13 december 2020 @ 22:22:
Toen heb ik je ook niet gehoord.
Dire Straits eerste plaat. Dynamiek en kwaliteit. 2 keer genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
mr_petit schreef op zondag 13 december 2020 @ 22:29:

Wist je trouwens dat elke klank die een instrument of stem ten gehore brengt, een gevolg van vervorming is?
Flauw. Zeer flauw. En het klopt ook nog eens niet. Je zou kunnen zeggen dat het "vorming" is. Vervorming treedt op als het dynamisch bereik van systemen overschreden wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mijn commentaar op de PrimeTime en DaftPunk fragmenten in een spoiler, zodat degenen die nog willen luisteren het niet hoeven te lezen (als ze de verleiding kunnen weerstaan om op de spoiler te klikken :P).

spoiler: PrimeTime
- Verschil? Ja ik hoor heel duidelijk verschil in de hoge tonen.
- Welke klinkt als 3? Ze lijken geen van allen op elkaar, maar sample 2 lijkt het meeste op sample 3.
De nadruk in het hoog ligt bij alledrie anders. Bij sample 1 duidelijk meer hoog, bij sample 3 het minste hoge tonen. Sample 2 zit er tussenin maar ik heb het idee dat ook het middengebied (rond 1 kHz) iets minder hard doorkomt.
- Voorkeur 1 vs 2? Sample 2 heeft mijn voorkeur boven sample 1.
- Toevoeging nav opmerking van anderen: sample 1 zou ik niet echt iel noemen (het is niet dat de bas ontbreekt) maar eerder schel en metalig. Het geluid dat in eerste instantie indrukwekkend en ruimtelijk klinkt, maar waarbij luistermoeiheid snel zijn intrede doet.

spoiler: DaftPunk
- Verschil? Ook hier hoor ik heel duidelijk verschil in de hoge tonen.
- Welke klinkt als 3? Ik vind eigenlijk geen van de samples echt op elkaar lijken, maar sample 2 ligt een stuk dichter bij sample 3 dan sample 1.
De nadruk in het hoog ligt bij alledrie anders. Bij sample 1 duidelijk meer hoog tov de andere 2 samples. Dit hoor je o.a. aan de impact van de percussie, let op de snare en hi-hat. Sample 2 zit ertussenin. Bij sample 3 het minste hoge tonen.
- Voorkeur 1 vs 2? Ik vind het meer aan hoge tonen hier minder storend dan bij de Prime Time samples, ik heb geen uitgesproken voorkeur. Bij de eerste krijg je extra levendigheid (en sneller luistermoeiheid), bij de 2e sample meer coherentie in het geluidsbeeld.
- Toevoeging nav opmerking van anderen: ik zou sample 2 niet dof willen noemen, het is meer dat het opvalt direct na het eerst horen van sample 1. Maar als je sample 2 gewoon los luistert is het niet dof. Althans, niet op mijn bedrade apple oortjes, naar *mijn* smaak. :)

Edit: laatste spoiler op verzoek verwijderd. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Cap op 13-12-2020 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bart2005 schreef op zondag 13 december 2020 @ 22:30:
[...]

Dire Straits eerste plaat. Dynamiek en kwaliteit. 2 keer genoemd.
En wat wil je exact met die plaat aantonen?
Bart2005 schreef op zondag 13 december 2020 @ 22:32:
[...]
Vervorming treedt op als het dynamisch bereik van systemen overschreden worden.
Nee hoor. Vervormen is van vorm doen veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
Nou ja. Zeer flauw dus. Je weet wat vervorming is en ik ook. Verder laat ik het hier bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flabsie
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-08-2022
Bart2005 schreef op zondag 13 december 2020 @ 20:45:

Los van het feit dat ik niet meedoe aan deze tests: heb jij ook wel eens dat iemand je muziek laat horen en je het NIET vreselijk kut vindt? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
Flabsie schreef op zondag 13 december 2020 @ 22:43:
[...]

Los van het feit dat ik niet meedoe aan deze tests: heb jij ook wel eens dat iemand je muziek laat horen en je het NIET vreselijk kut vindt? :+
Ja genoeg hoor. Maar juist die fragmenten werden gebruikt om iets aan te tonen. Garbage in garbage uit zo zie ik dat. Maar het lijkt erop dat die vervorming bij voorbaat al helemaal niet opgemerkt werd. Dat geeft te denken.

Ik blijf erbij dat je geen slechte opnames kunt gebruiken om te bepalen welk element die opname het beste weergeeft. Want dat is wat er gebeurde. Blijkbaar met een bedoeling die ik niet snapte. Maar dat soort testen kan je niet doen om de kwaliteit van iets te bepalen. Dat was alles eigenlijk. En als iets slecht klinkt en dat er m.i. iets mis is met de opname (en bij Caruso Sings is dat heel evident) zeg ik dat gewoon en het zou de users sieren als ze dat gewoon beamen. :) Er is in de basis heel veel mis en dat is ook in de digitale variant heel goed en makkelijk te horen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart2005
Verder ontstaat er over audio per definitie "strijd". Dat is altijd zo. We kunnen niet goed hebben dat er getwijfeld wordt over wat wij horen en ervaren. Wat dat betreft niets nieuws onder de zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Bart2005 Ik beaam dat het slecht klinkt, maar sommige elementen klonken echt nog een stuk slechter. Dus het maakt nog steeds verschil, met name omdat het een *ander type* vervorming is. Dat jij liever een opnametechnisch mooier en cleaner muziekstuk had gehoord kan ik me voorstellen, maar de test was nog steeds heel illustratief, want de verschillen werden er wel uitgepikt. En dat dat fragment gebruikt werd was omdat de uitvoerder van de test dit als een typerend fragment was opgevallen waarbij het optradt. Als ie iets beters had liggen *voor het specifieke doel van de test* dan had ie dat wel gebruikt. :)

Iets anders, ik kon overigens nog best van dat fragment genieten omdat het naar mijn smaak goede muziek is. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Cap op 13-12-2020 23:01 ]

Pagina: 1 ... 64 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.