Ik ben nog even aan de slag geweest met de RPM metingen.
Op het gevaar af hier enkele mensen te vervelen, toch nog even een verslag van mijn bevindingen zodat de RPM app hopelijk weer wat beter op waarde geschat kan worden.
Wat heb ik gedaan: de RPM app handmatig gekalibreerd op 1,00092 met behulp van mijn QL-Y66F draaitafel, dus het getal iteratief in steeds kleinere stapjes zo aangepast dat deze 33.33 rpm +0.00% aangeeft. Dit is een resultaat dat herhaalbaar is over meerdere metingen.
(Het laatste getal achter de komma wordt niet getoond maar slaat ie wel op. Dat merk je omdat wanneer je dat getal verhoogt of verlaagt, ook de gemeten rpm verandert.)
Voor de meting heb ik 2 45rpm adapters op de spindle op elkaar geplakt met dubbelzijdig tape, en daarop de telefoon zo goed mogelijk gecentreerd neergelegd.
Vervolgens met de 1,00092 kalibratie getest op onderstaande draaitafels.
- Sony PS-22 direct drive, geen quartz lock, afgesteld zodat zowel de 33 rpm als de 45 rpm strobo stil staat
- Sony PS-X4 direct drive, quartz lock
- JVC QL-5 direct drive, quartz lock
- JVC QL-Y66F direct drive, quartz lock
Resultaten, zie afbeelding onderaan:
Alle draaitafels meten dezelfde 33.33 rpm waarde.
Ze lopen volgens RPM dus met 2 cijfers achter de komma gelijk. Het is gezien de sample van verschillende merken/modellen aannemelijk dat dit ook de juiste snelheid is, dus precies 33.33 rpm.

De RPM app kan dat ook consistent meten over meerdere metingen, zolang je de telefoon netjes vlak en midden op de spindle legt. Een beetje schuin tegen de spindle aan leggen voldoet niet en geeft afwijkingen in de meting.
RPM meet consistent iets te hoog op 45 rpm over de verschillende draaitafels.
Het is dus aannemelijk dat hier sprake is van een afwijking in de manier waarop de app de snelheid bepaalt (non-lineariteit). Voor een 45 rpm meting zou je dus eigenlijk opnieuw handmatig moeten kalibreren tegen een known-good source.
De 3 quartz lock draaitafels meten identiek.
Nou ja, bijna: resp 45.04, 45.04 en 45.03. Het is dus ook hier aannemelijk dat ook deze nauwkeurig op de juiste snelheid lopen. De PS-22 draaitafel heeft gescheiden pitch controls voor 33 en 45 rpm en is zo ingesteld dat voor beide toerentallen de strobo precies stil staat. Deze wijkt op 33 rpm niet van de quartz lock draaitafels af, en op 45 rpm wijkt deze +0.1 rpm af, oftewel 0.2%. Hier is dus sprake van een kleine afwijking in de stroboscoop, waarschijnlijk door de plaatsing van het stippenpatroon op het plateau.
Conclusies
Al met al lijkt de conclusie dat je met de RPM app wel degelijk herhaalbare resultaten kunt krijgen voor de toerental meting en dat deze ook betrouwbaar is, mits maar gekalibreerd tegen een known-good source. De auto kalibratie werkt van geen kant.
Bij wow & flutter is het lastiger om conclusies te trekken. Opvallend is dat de +/- afwijking van de PS-X4 in het 33 rpm grafiekje met pieken op c.a. +0.04 en -0.04% niet of nauwelijks groter is dan die van de QL-Y66F of QL-5, maar dat de berekende W&F procentwaarde van de PS-X4 met 0.18% duidelijk hoger ligt dan die van de QL's die rond de 0.1% zitten. Ook dit is consistent over meerdere metingen.
Verder is opvallend dat steeds geldt: op 45 rpm ligt de wow & flutter lager dan op 33 rpm.
Al met al een bruikbare tool, je zou hem zelfs kunnen inzetten om de wow & flutter te minimaliseren door na het doorlopen van de stappen in de service manual de verschillende parameters nogmaals fijn na te stellen met de rpm app live in beeld, om zo de wow & flutter nog verder te minimaliseren, voor zover mogelijk (bijv gain / offset van de toerenregeling). Het gaat er dan niet zozeer om of de waarde nou precies correct is, maar meer om het feit dat je waarde zo laag mogelijk krijgt. Als test heb ik de PS-X4 genomen en ben met de instellingen aan de slag gegaan, je ziet dat bij het verstellen van de verschillende setpoints binnen de limieten die de service manual aangeeft wel degelijk een verschil in wow & flutter is variërend tussen de 0.15% best case en 0.50% worst case. Een interessante verbetering dus.
[
Voor 8% gewijzigd door
Cap op 11-12-2020 11:12
]