Daar was ik een beetje over aan het nadenken, ik ben hierop wat gaan teruggelezen over resonantiefrequentie en wat zitten pielen met de calculator op Vinylengine:mr_petit schreef op zondag 20 december 2020 @ 21:44:
Die fake headshells zijn idd een stuk zwaarder. Dat kan zowel een voordeel als een nadeel zijn
:fill(white):strip_exif()/f/image/Eqb9hd2D7yyy6b1MMgUVaAJX.png?f=user_large)
Toelichting:
Ik las dat de effectieve massa van de SL-1200 mk2 arm eerder 14 dan 12 gram is. Dit dus ingevuld.
Bij de 5.7 gram van de AT95E heb ik 2 gram opgeteld vanwege de Ali headshell.
Die uitkomst is niet heel best omdat deze buiten de range van 8 - 12 Hz valt. Maar misschien komt dat vooral door de standaard niet kloppende compliantie (verschil 10/100 Hz).
In dat geval... volgens mij heb ik hier nog nooit gelezen dat deze element / arm combi een slechte is.
Of zijn er nog andere redenen om bij deze combi voor origineel dan wel AliExpress exemplaar te gaan? Die Audio-technica headshell is op zich ook een interessante optie maar hij is er alleen niet in het zwart.
Iets geheel anders, ik heb zaterdag met setje van 6 jazz LP's van Zavvi binenngekregen. Erg beroerd verpakt, ze konden alle kanten opschuiven maar de schade viel gelukkig mee. Ben beniewd!
:strip_exif()/f/image/hyi1ymiM8XCSjj4RbRqSBai5.jpg?f=fotoalbum_medium)
/offtopic Voor zover nog niet bekend: op Pinguin radio kan je nu luisteren naar de Snob 2000. Lekker veel bijzondere liedjes. Zie https://ondergewaardeerdeliedjes.nl.
Hier even geprobeerd in een paar browser w.o. Chrome en ook hier laadt de registratiepagina niet. Blank scherm.remanus schreef op maandag 21 december 2020 @ 13:10:
[...]
Net weer geprobeerd, telefoon en computer. Edge of chrome ik krijg een witte pagina als ik op registreren klik. Ergens anders een afstel sjabloon gedownload. Dank je voor het proberen.
Iemand ervaring met goldring 2100 of 2200 element en hoe deze zich zou verhouden tegenover mijn nagaoka mp-110?
https://www.vinylengine.c...rum/ucp.php?mode=register
Heb je voor je AT-95e als compliantie 6,5mm/N aangehouden?musicfreak schreef op maandag 21 december 2020 @ 17:21:
Daar was ik een beetje over aan het nadenken, ik ben hierop wat gaan teruggelezen over resonantiefrequentie en wat zitten pielen met de calculator op Vinylengine:
Dat is niet goed hoor; je moet ongeveer 17mm/N aanhouden. (compliantie bij 10Hz is voor de at-95e veel hoger dan de door AT opgegeven compliantie bij 100Hz)
Voor een AT-95e moet je dus een zo'n licht mogelijke headshell gebruiken.
"man is not truly one, but truly two,"
Hier is een interessante variant op te bedenken:Bestla schreef op maandag 21 december 2020 @ 07:35:
Twee singletjes met dezelfde titel.
Hoeveel albums heb je met dezelfde titel? (dus geen singles, dan zijn het aantal covers eindeloos).
Ik heb er 1 maar dan wel gelijk in 3 voud (sort of):
True Colours - Level42
True Colours - Split Enz
True Colors - Cindy Lauper (amerikaanse spelling
Exact, dat is de eeuwige verwarring die er is omtrent compliantieberekeningen tbv de resonantiefrequentie. Japanse elementen worden altijd bij 100Hz gespecificeerd voor de compliantie. Dit is echter geen maat voor de resonantiefrequentie maar een parameter voor de spoorprestatie van het element bij een gegeven naalddruk, zoals geopperd in dit interessante draadje:mr_petit schreef op maandag 21 december 2020 @ 17:37:
[...]
Heb je voor je AT-95e als compliantie 6,5mm/N aangehouden?
Dat is niet goed hoor; je moet ongeveer 17mm/N aanhouden. (compliantie bij 10Hz is voor de at-95e veel hoger dan de door AT opgegeven compliantie bij 100Hz)
De 100Hz compliance is dus een gerelateerde grootheid, maar niet dezelfde als de 10 hz static compliance. Waar bij 10 Hz de veerconstante dominant is speelt bij 100 Hz daarnaast ook demping een grote rol. De 2 zijn dus niet uitwisselbaar.The purpose of cartridge dynamic compliance specs, it seems, is to allow evaluation of VTF headroom.
Zie ook de website van yosh:
Note: "Compliance at 100Hz" in the specification for some Japanese cartridges must be considered in this lower frequency range. It is often misunderstood as if it would be intended for some calculations at arm-cartridge resonance around 5Hz-20Hz. In fact it indicates an index convertible to a mechanical impedance at lower frequencies for the purpose of obtaining the vertical stylus pressure required for safe tracking. It is concerned with tracking ability and not with resonance. Hence it is of no use for amateurs who try resonance calculation. Frankly speaking the required VTF value instead of compliance value is enough for users.
Precies.Cap schreef op maandag 21 december 2020 @ 18:43:
[...]
De 100Hz compliance is dus een gerelateerde grootheid, maar niet dezelfde als de 10 hz static compliance. Waar bij 10 Hz de veerconstante dominant is speelt bij 100 Hz daarnaast ook demping een grote rol. De 2 zijn dus niet uitwisselbaar.
[...]
Volgens mij heeft AT zowel de AT-95e als de AT-3600L ooit gespecificeerd als 6,5mm/N@100Hz, maar als je ze op 10Hz meet, heeft de at-95e een compliantie van ca. 17mm/N en de at-3600L een compliantie van ca. 8mm/N.
Er is dus ook geen omrekenfactor mogelijk zoals er op vele fora beweerd wordt van ca. 1,5x (ik neem aan door mensen die niet veel gemeten hebben). Je kan er geen pijl op trekken.
Maar dat is het mooie van een arm met SME aansluiting: er zijn hele lichte headshells en hele zware
[ Voor 6% gewijzigd door mr_petit op 21-12-2020 19:56 ]
Lucky bastard, Ik heb ze nog niet binnen. Toevallig net op de site gekeken bij de status van de bestelling. Ze verwachten 20-12-2020 te leveren. Hmmmmmm, not. Jammer, maar ik moet nog even geduld hebben blijkbaar.musicfreak schreef op maandag 21 december 2020 @ 17:21:
[Knip]
Iets geheel anders, ik heb zaterdag met setje van 6 jazz LP's van Zavvi binenngekregen. Erg beroerd verpakt, ze konden alle kanten opschuiven maar de schade viel gelukkig mee. Ben beniewd!
[Knip]
Ondertussen heb ik afgelopen zaterdag wel de 2LP van DeWolff en het Metropool Orkest binnen gekregen. En jongens, wat is dat een heerlijk album
Laat nu die 6 LP's van Zavvi maar komen. Ik ben er klaar voor

Telt “Greatest Hits” en “Best Of” ook?mr_petit schreef op maandag 21 december 2020 @ 17:45:
Hoeveel albums heb je met dezelfde titel? (dus geen singles, dan zijn het aantal covers eindeloos).
Nee die niet
Dan is het niet meer interessant.
Ik lees hier al een poosje mee. Momenteel heb ik sinds een jaartje een Pro-ject Essential II, gekocht op ibood.
De platencollectie is ondertussen bescheiden uitgebreid en het kriebelt om een andere/tweede speler voor in de werkkamer aan te schaffen.
Momenteel staat bij fnac de denon dp 300F voor 199 euro. Gaat dit een vooruitgang zijn?
Andere mogelijkheid is een goede tweedehands, maar daar heb ik niet de nodige expertise voor vrees ik. Wat denken jullie bvb van deze:
https://link.2dehands.be/m1643081184
of deze:
https://link.2dehands.be/m1616568912
Reken voor de eerste maar op een nieuw element + naald. Die headshell kan een probleem geven, want het element hangt met 1 schroefje vast ipv de meer gangbare 2. Dus in het slechtste geval misschien ook nog een headshell.
Van de 2de herken ik het element niet zo goed, misschien is dat nog herbruikbaar.
voor meer info over dat specifieke model (en de waarde) laat ik het graag aan anderen, er zit hier een heuse technics expert
[ Voor 10% gewijzigd door Yalopa op 22-12-2020 10:53 ]
You don't need eyes to see, you need vision
Budget zit dus zo rond de 200 tot 300 euro.
Verwijderd
Als de kwaliteit belangrijk is, kan je ook een nieuw element overwegen voor die Pro-ject. Het chassis en de arm zijn werkelijk goed en kunnen dat best hebben.bloc200 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 10:34:
Hallo,
Ik lees hier al een poosje mee. Momenteel heb ik sinds een jaartje een Pro-ject Essential II, gekocht op ibood.
De platencollectie is ondertussen bescheiden uitgebreid en het kriebelt om een andere/tweede speler voor in de werkkamer aan te schaffen.
Tweede hands zou ik persoonlijk naar een oude Dual kijken. De 701 bijvoorbeeld kan je _soms_ in je budget vinden en als je dan een service setje (olie en vet) koopt heb je een kanjer van een draaitafel.
Jep, dat had ik gedaan. Wist dat die 6.5 niet goed was maar niet wat het wel moest zijn.mr_petit schreef op maandag 21 december 2020 @ 17:37:
Heb je voor je AT-95e als compliantie 6,5mm/N aangehouden?
Als ik in de calculator 17 invul met een effectieve massa van 12 en 5.7 als element gewicht van de AT95E dan kom ik uit op een resonantiefreq van 9.04 Hz, een stuk beter. Met een effectieve massa van 14 gram kom ik op 8.58 Hz. Beiden binnen de 8-10 Hz range dus.
Ik ga op Marktplaats de advertenties in de gaten houden. Toonkop is echt een tof woord trouwens.
En duurt het me te lang dan kan ik altijd de HS-14 nog kopen van Thakker, met 6,7 gram nog lichter dan de Technics. Duidelijk minder mooi, dat wel. De HS-10 van Thakker is qua gewicht vergelijkbaar wat op Ali staat, 8.9 gram.
Bij een 2e-hands platenspeler moet je er gewoon van uit gaan dat er minimaal een nieuwe naald in moet. Omdat een naald, zeker een originele, niet veel goedkoper is dan een compleet element met nieuwe naald, zou ik voor die laatste optie gaan. Dan kan je lekker je ideale element kiezen en monterenYalopa schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 10:44:
Is er een reden waarom je specifiek voor dat model gaat?
Reken voor de eerste maar op een nieuw element + naald. Die headshell kan een probleem geven, want het element hangt met 1 schroefje vast ipv de meer gangbare 2. Dus in het slechtste geval misschien ook nog een headshell.
Van de 2de herken ik het element niet zo goed, misschien is dat nog herbruikbaar.
voor meer info over dat specifieke model (en de waarde) laat ik het graag aan anderen, er zit hier een heuse technics expert
Voor zover ik kennis van zaken heb en het kan zien, is er geen probleem wat headshell of element betreft. Het is volgens mij de standaard 1/2 inch mount met 2 boutjes. En het boutje op de headshell is voor montage van een extra gewichtje om de headshell zwaarder te maken.
https://link.marktplaats.nl/m1643804588musicfreak schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 12:28:
[...]
Ik ga op Marktplaats de advertenties in de gaten houden. Toonkop is echt een tof woord trouwens.
Dat is vast en zeker een echte. De bedrading klopt, de kleur van de SME connector ook, het alu en vergulde glimt allemaal niet net teveen "chinees"
In de 80-er jaren kwam op de SL-Q's en SL-D's etc zo eentje ZONDER opdruk. Maar technisch gelijk aan de versie op de SL-1x00MK2's.
Of je de prijs goed vind is een tweede, maar zoiets zal er meestal wel voor gevraagd worden. Je kan nog vragen of ie hem kan wegen. 7 a 8 gram is goed.
Op een SL-D2, SL-D3 maar ook SL-D303 of 202 zit er bijvoorbeeld ook eentje.
https://link.marktplaats.nl/m1628350422
https://link.marktplaats.nl/m1641051264
[ Voor 13% gewijzigd door Cap op 22-12-2020 21:25 ]
Een instap denon is geen vooruitgang op een instap pro-ject. En ook geen achteruitgang.bloc200 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 10:34:
Hallo,
Momenteel staat bij fnac de denon dp 300F voor 199 euro. Gaat dit een vooruitgang zijn?
Andere mogelijkheid is een goede tweedehands, maar daar heb ik niet de nodige expertise voor vrees ik. Wat denken jullie bvb van deze:
https://link.2dehands.be/m1643081184
of deze:
https://link.2dehands.be/m1616568912
Het verschil is vooral dat de denon automatische afslag (en start) heeft, en een afneembare headshell. Plus je kan gewoon met een knop wisselen van toeren. Een meer comfortabele speler dus.
De Technics prima platenspelers, ik vind ze zeker een stap of wat mooier dan een instap pro-ject of een instap denon. Dan heb ik het over de techniek van de motor, de arm, de metalen behuizing, de stevigere stofkap. Het is ook een wat grotere speler. Ze wegen ook het dubbele van de pro ject en denon.
Of jij het gaat horen, dat is een tweede. Maar het oog wil ook wat.
Of alles goed werkt kan ik niet ruiken. Belangrijkste is: goede snelheid op zowel 33 als 45, en geen speling op de armlagers (voelen door met armbuis tussen duim en wijsvinger voorzichtig in richting van de het scharnier te trekken duwen). Geen tikje of miniem geluidje mag, speling / klik-klak niet. Hoewel... als je dit bij je pro-ject probeert zal je wellicht ook klik-klak voelen.
Let vooral op het armlager bovenop, deze wil nog wel eens stuk gemaakt zijn door ruw gebruik (DJ?). Je ziet dan vaak dat gepoogd is aan het schroefje te draaien met als gevolg een beschadigd schroefje en nog meer beschadigd lager.
Bij die ene ziet dat er in ieder geval goed uit (goede foto's) en het is ook een goed teken dat de armlift nieuwe siliconendemping gehad heeft. Als een arm mooi langzaam, gedempt daalt bij omhalen van het hendeltje in plaats van met een snelle klap betekent dat in ieder geval dat de speler onderhoud gehad heeft.
Verder zal er afspeeltechnisch niet zoveel aan kunnen schelen want het is een handmatig model. Dus goed draaien, goede arm.
[ Voor 15% gewijzigd door Cap op 22-12-2020 21:40 ]
Ik heb sinds een aantal weken een Dual 1219, mijn eerste platenspeler. Deze had een DIN aansluiting, die ik had aangesloten met een DIN-RCA koppelstuk.
De speler deed het op zich prima, al had ik best wel wat last van ruis.
Daarom toen volgende aanpassingen gedaan:
- Binnenin de dual heb ik vrouwelijke rca aansluitingen geplaatst
- De goedkope rca kabel vervangen door een zelfbouw rca kabel (Coax)
- Aparte aarde kabel van het chassis naar de pre amp
- Goedkope pre-amp vervangen door een Cambridge cp1
- Aangezien ik ook last had van ploffen bij aan en uit schakelen de condensator vervangen (0.01uF naar 0.068uF, wat aangeraden wordt in bepaalde fora)
- Contacten gereinigd bij muting switch en headshell
Na al deze aanpassingen was het ploffen bij aan- en uitschakelen nog steeds aanwezig, maar verder deed de speler het helemaal prima, geen ruis bij afspelen, dus ik was redelijk tevreden.
Helaas na een paar dagen plots heel veel ruis en storing. Het werd zelfs zo erg dat de muziek niet meer te horen was. Ik dacht eerst een kabelbreuk. Toen alles doorgemeten maar alles leek in orde.
Vervolgens een nieuwe cartridge besteld (AT-VM95E). Die heb ik gisteren geplaatst, maar helaas nog steeds hetzelfde probleem.
Vanochtend dacht ik nog een laatste keer te proberen, via een ander stopcontact. Bij het aanraken van de stekker viel me op dat er wat lading aanwezig was.
Testplaat erop. In het begin ploffen en nog veel storing, maar plots deed hij het gewoon weer, zonder ruis of storing..
Plaat weer stopgezet en de speler in het stopcontact laten zitten. Na een paar minuten plots weer heel veel gekraak en geplof in de luidsprekers

Ik ben ondertussen een beetje teneinde raad.. De kabels lijken me ok.. Ik heb doorgemeten vanaf de headshell connector tot de rca output, en de verbindingen lijken gewoon goed..
Zou het een probleem kunnen zijn met de condensator? Alleen deze lijkt me toch niets te maken te hebben met het audiosignaal? Of wel?
Het vreemde is ook dat het gekraak en geplof gewoon doorgaat, zelfs met de platenspeler niet in het stopcontact..
Bij een laatste test werkt het linkerkanaal trouwens nu wel weer. In het rechter kanaal hoor je muziek in de verte, maar heel veel gekraak en geplof.. Het probleem is niet echt consistent..
Kunnen jullie even meedenken?
Hier een klein geluidsfragment. Let niet op de muziek dit is een test plaat 🙂 De stille gedeeltes zijn dus wanneer de arm beweegt en de muting switch geen contact maakt
https://app.box.com/s/ki056kuis0ea5d5kjy2rvbamvivch00c
[ Voor 5% gewijzigd door tripax op 23-12-2020 11:02 ]
Spanning op je 220 stekker voelen is niet best. Ik zou even die goedkope pre amp weer pakken en in ieder geval zorgen dat die 220 stekker spanningsvrij is.
Zonet getest met de andere preamp en hetzelfde probleem, dus ik denk dat we problemen met de preamp wel kunnen uitsluiten..Bestla schreef op woensdag 23 december 2020 @ 10:49:
Ik denk aan stof in een volume potmeter zoals die van de Cambridge oid .
Spanning op je 220 stekker voelen is niet best. Ik zou even die goedkope pre amp weer pakken en in ieder geval zorgen dat die 220 stekker spanningsvrij is.
Luisprekers ook want de cd speler doet het gewoon prima.
Wanneer ik de stekker van de platenspeler uit het stopcontact haal en dan de contacten aanraak dan voel ik wel dat er spanning op zit.. Maar is dat niet gewoon de lading in de condensator?
[ Voor 7% gewijzigd door tripax op 23-12-2020 11:03 ]
Dan blijft de platenspeler zelf over ja. Alles nalopen wat je zelf veranderd hebt is wat ik zou doen.tripax schreef op woensdag 23 december 2020 @ 10:59:
[...]
Zonet getest met de andere preamp en hetzelfde probleem, dus ik denk dat we problemen met de preamp wel kunnen uitsluiten..
Luisprekers ook want de cd speler doet het gewoon prima.
Wanneer ik de stekker van de platenspeler uit het stopcontact haal en dan de contacten aanraak dan voel ik wel dat er spanning op zit.. Maar is dat niet gewoon de lading in de condensator?
Dus de boosdoener traceren door te friemelen aan de muting switch en de headshell en dan de doorgangsweerstand te meten van alle contacten, je zou bij toch variatie moeten zien. Werkt dat echt niet dan zet je de versterker zachtjes (!) aan en dan hoor je het vanzelf.
Nog handiger wellicht: gewoon even de muting switch ertussenuit halen, dan weet je het snel genoeg.
Ps er is vaker gerommeld aan de bedrading van Duals met ongewenste resultaten, zie dit voorbeeld.
En meer muting switch problemen op het VE forum, zoals:
https://www.vinylengine.c...rum/viewtopic.php?t=60527
https://www.vinylengine.c...rum/viewtopic.php?t=83731
Anyway, zoek zelf maar even
https://www.google.com/se...+site:www.vinylengine.com
[ Voor 34% gewijzigd door Cap op 23-12-2020 11:35 ]
Dank voor je reactie!Cap schreef op woensdag 23 december 2020 @ 11:28:
Zit in het audiosignaal en heeft niets te maken met de aandrijving / voeding van de platenspeler. Vandaar ook dat het doorgaat als de stekker eruit is. Klinkt toch als slecht contact, bijv van met contactspray losgeweekte oude troep in de muting switch van de speler of die verrekte headshellcontacten.
Dus de boosdoener traceren door te friemelen aan de muting switch en de headshell en dan de doorgangsweerstand te meten van alle contacten, je zou bij toch variatie moeten zien. Werkt dat echt niet dan zet je de versterker zachtjes (!) aan en dan hoor je het vanzelf.
Nog handiger wellicht: gewoon even de muting switch ertussenuit halen, dan weet je het snel genoeg.
Ps er is vaker gerommeld aan de bedrading van Duals met ongewenste resultaten, zie dit voorbeeld.
En meer muting switch problemen op het VE forum, zoals:
https://www.vinylengine.c...rum/viewtopic.php?t=60527
https://www.vinylengine.c...rum/viewtopic.php?t=83731
Anyway, zoek zelf maar even
https://www.google.com/se...+site:www.vinylengine.com
Heb net even de weerstand gemeten tussen headshell contact en rca output:
L - 2.5 ohm
R - 2.3 ohm
LG - 1.2 ohm
RG - 1.4 ohm
Lijkt mij gewoon normaal toch?
Ik heb zelf al heel veel opgezocht op allerlei fora, en ondertussen alles al wel 3-4 keer nagelopen, contacten schoongemaakt.. alleen loop ik nu een beetje vast, ik kan maar niet vinden waar het probleem zit

Ik ga zo nog maar even wat contacten opnieuw schoonmaken

Hier nog een paar foto's

UPDATE!!
Headshell contacten opnieuw schoongemaakt, muting switch contacten opnieuw schoongemaakt, en de muting switch contacten met een "feeler gauge" op 0.5 mm afgesteld (ze stonden iets te dicht). En ja! We hebben weer muziek 😀😀
Dank voor het meedenken!
Straks maar even genieten van de lp's die ik deze week heb ontvangen, ook met dank aan dit topic 😀

[ Voor 25% gewijzigd door tripax op 23-12-2020 13:25 ]
:strip_exif()/f/image/vW5h1zG2NJUMaOXMtnWJjUS6.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door Jasphur op 23-12-2020 13:37 ]
Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie
Ja dat zal een klusje zijn voor volgende keer! Voorlopig blijft hij even dicht en ga ik wat muziek luisteren 🙂 Je wil niet weten hoe vaak ik de platenspeler al uit de plint heb gehaald de laatste weken 😂Cap schreef op woensdag 23 december 2020 @ 13:31:
Zie je wel.Ik zie dat je klemverbindingen gebruikt voor de signaalkabels op de muting switch, die zou ik dus gewoon ff doorsolderen ipv klemmen, gewoon om gezeik in de toekomst te voorkomen. Hoe minder potentiele probleempunten hoe beter bij zo'n miniem signaaltje als uit een element komt. De aarde kan gewoon met de schroefverbinding. De klemverbindingen houd je dan voor plekken waar de gebruiker van buitenaf bij moet kunnen, dus element- en RCA-aansluitingen.
Die headshell contacten zorgen voor mijn 1219 ook voor (terugkerende) problemen. Je hebt net zoals ik de vroege versie met de 'vingertjes' (de TK122 oid). De latere versie is vervangen door verende pennetjes die consequenter contact maken.tripax schreef op woensdag 23 december 2020 @ 11:56:
UPDATE!!
Headshell contacten opnieuw schoongemaakt, muting switch contacten opnieuw schoongemaakt, en de muting switch contacten met een "feeler gauge" op 0.5 mm afgesteld (ze stonden iets te dicht). En ja! We hebben weer muziek 😀😀
Dank voor het meedenken!
Een truc is om een dun stukje kabelisolatie achter de 'vingertjes' te frotten om ze wat meer spanning te geven.
Overigens kan ik van harte aanbevelen om een keer een afspraak te maken bij Sander / Dr. Dual voor een revisiebeurt (zie mijn eerdere post in dit topic). Naast RCA-pluggen monteren heeft hij ook de common ground verplaatst, wat ergens als aanbeveling in een service manual van Dual staat als je de DIN voor RCA vervangt.
Condensator vervangen heeft overigens helemaal geen zin (itt andere Dual-modellen), aangezien er geen actieve electronica in het signaalpad zit (gefeliciteerd, je hebt een volledig mechanische platenspeler!).
Hij zal wel voornamelijk interesse hebben in die hoes links...Jasphur schreef op woensdag 23 december 2020 @ 13:37:
Deze zorgt er voorlopig nog wel voor dat ik niet zoveel vinyl kan draaien als dat ik wil. Maar gelukkig is het niet helemaal geen muziek meer haha. Fijne feestdagen alvast!
[Afbeelding]
Yes. Madcat is awesome! Aanradertje om eens te luisteren.D_V schreef op woensdag 23 december 2020 @ 14:03:
[...]
Hij zal wel voornamelijk interesse hebben in die hoes links...
Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie
Ja die headshell op Marktplaats had ik ook gezien echter ik dacht ik kan natuurlijk ook een keer een ander merk headshell kopen voor m'n SL-1210. Echter een headshell van 7 gram is lastig te vinden. De lichtste (actuele) headshell van Audio-technica, de HS-6 die voor de VM95 serie is ontworpen, weegt 9 gram. De hier eerder besproken (en niet meer nieuw leverbare) Audio-technica ms-9 weegt nagenoeg 10 gram.Cap schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 21:20:
Dat is vast en zeker een echte. De bedrading klopt, de kleur van de SME connector ook, het alu en vergulde glimt allemaal niet net teveen "chinees". Het ziet eruit als eentje die meer dan 10 jaar oud is.
Ha, exact dezelfde albums als bij mij!tripax schreef op woensdag 23 december 2020 @ 11:56:
Straks maar even genieten van de lp's die ik deze week heb ontvangen, ook met dank aan dit topic 😀
[ Voor 16% gewijzigd door musicfreak op 23-12-2020 15:22 ]
TMDC schreef op woensdag 23 december 2020 @ 13:46:
[...]
Condensator vervangen heeft overigens helemaal geen zin (itt andere Dual-modellen), aangezien er geen actieve electronica in het signaalpad zit (gefeliciteerd, je hebt een volledig mechanische platenspeler!).
Is overigens vrijwel altijd het geval bij platenspelers (als je bij de moderne de USB aansluiting even niet meetelt
Alle electronica in de "ingewikkeldere" (het valt meestal erg mee
Het meest irritante zijn inderdaad die oudere Dual headshells, en de mute switches die her en der ingebouwd zitten, zowel in europese als japanse platenspelers. Wat dat betreft val je met deze Dual dubbel in de prijzen.
[ Voor 9% gewijzigd door Cap op 23-12-2020 17:27 ]
Ik heb 'm nu aardig lopen op mijn Pioneer PL-55dx.
Hij trackt bijna 90µm (nog een heel klein beetje vervorming te zien; de at-95e doet het vervormingsloos), dus net niet zo goed als een at-95e maar het scheelt weinig, en hij kwam in de luistertests bij bepaalde stukken er nog redelijk uit, omdat hij minder liet horen m.i.
Ik weet niet waarom ik 'm in mijn dual minder goed aan het tracken had. Wellicht is de ophanging nog wat zachter geworden (al blijkt dat niet uit de compliantiemeting), maar wat het grootste verschil is, is dat de arm van de pl-55dx met de gebruikte headshell (imitatie technics) veel zwaarder is. Ik heb de armmassa niet berekend, maar uit de compliantiemeting blijkt dat deze arm/headshell combi ruim boven de 20 gram zit, en dat heeft die at-3600L ook echt nodig (een biotracer arm is overigens ook zwaar, ik denk wel richting 30 gram, maar die wordt actief bestuurd). En 3 gram VTF. 2,5 gram is duidelijk te weinig, en 3,5 gram ga ik mijn platen niet aan onderwerpen.
(wat dat betreft is het trackingsvergelijk ook niet helemaal eerlijk, een at-95e zal op 2,5gr al 100µm tracken)
Dus wel een behoorlijk nauwgezet eisenpakket wat nodig is. Al vind ik de AT-95e nog we steeds mooier klinken: levendiger. En de at-3600L heeft ook niet de kanaalscheiding en kanaalgelijkheid van de AT-95e.
Dat zijn natuurlijk ook peilers voor kwaliteit; een at-440mla scoort op dat punt namelijk nòg weer beter.
Ik denk dat het vooral een geschikt element voor kinderen/pubers/studenten is. Goedkoop (uit dat oogpunt is ie concurrentieloos m.i.), en ik denk ook ontzettend stevig met die plastic cantilever. En 3 gram naalddruk zal 'm ook minder snel doen overslaan (goed voor feestjes). Maar hij profiteert erg van een zware arm.
Dus dat ie in zo'n AT-LP60 speler (of 1 van de vele klonen) niet zo goed presteert geloof ik wel met dat lichte armpje.
Als de naalddruk op die spelers nou instelbaar was geweest zou je op de headshell nog een euro kunnen plakken en de prestaties aanzienlijk kunnen verbeteren
[ Voor 6% gewijzigd door mr_petit op 23-12-2020 18:27 ]
https://link.marktplaats.nl/m1642624719
Technics SL-1710 in goede staat, helaas voor mijn gevoel te duur, want hij heeft wel wat liefde gehad, maar helaas geen recap (condensators vervangen)... Hij oogt wel erg netjes, dus dat zou toch het overwegen waard kunnen zijn om hem toch te kopen als hij technisch verder werkt...
Mijn Technics SL-1710 zal rond dat zelfde bedrag gaan uitkomen, maar dan incl. recap (aanschaf + onderhoud en recap)... Toevallig staat de advertentie van die speler ook nog steeds op Marktplaats met de status gereserveerd terwijl de speler nu toch echt inmiddels al zo'n 2 maanden in mijn bezit is...
[ Voor 10% gewijzigd door rcor op 23-12-2020 20:02 ]
Maar hij ziet er wel tiptop uit.
Aan de andere kant, een vergelijkbare nieuwe speler kost een rug.
Maar ik denk dat er niet zo heel veel sl12xx-18xx meer te krijgen zijn als koopje. Iedereen weet dat het goede spelers zijn dus weet iedereen er een fikse prijs aan te koppelen.
Voor koopjes moet je de hidden gems weten
Die zijn er ook nog wel
edit: ik zie er al weer een paar staan, m'n handen jeuken al
Maar ik heb me al jaren geleden voorgenomen geen extra spelers meer te kopen vanwege ruimte en tijd, en ik wil ook geen verkoper worden. Kost teveel tijd voor te weinig geld en consumenten zeuren altijd....
[ Voor 25% gewijzigd door mr_petit op 23-12-2020 20:26 ]
https://link.marktplaats.nl/m1635663861
https://link.marktplaats.nl/m1642223501
https://link.marktplaats.nl/m1632567540
Bijvoorbeeld.
MK2's is een ander verhaal, dat begint boven de 300 euro en is vaak eerder 400 euro. Maar die waren 10 jaar geleden ook al duidelijk duurder dan de MK2's. De SL-1200MK2 is natuurlijk het bekende icoon en van de 16x0/17x0/18x0MK2's zijn er gewoon een stuk minder.
Voor die 445 euro kan je potdorie 3 technisch gelijkwaardige SL-Q2's kopen.

[ Voor 51% gewijzigd door Cap op 23-12-2020 21:05 ]
Ik zie ook een mooie sl-1400 staan (was dat niet jouw favoriet @Cap, of was dat de 1401?), maar ik twijfel of dat de foto's van de aangeboden speler zijn...
https://www.marktplaats.n...387-technics-sl-1400.html
[ Voor 3% gewijzigd door mr_petit op 23-12-2020 20:53 ]
SL-1411 en SL-1401 ja, in die volgorde, omdat de metallicbruine lak van de MK1 serie zo mooi is.
Bij die eerste 2 geeft de hobbyverkoper niet de indruk dat dat het geval is, je kan ze komen beluisteren. Er zal wellicht geen siliconenvloeistof in het armliftje gedrupt zijn maar verder. Als ie niet op snelheid loopt zal ie wsch niet aanbieden hem te komen beluisteren.mr_petit schreef op woensdag 23 december 2020 @ 20:52:
Ja maar die hebben toch allemaal wat werk nodig.
Kijk, ook deze biedt ie werkend aan en daar geeft ie aan dat ie er mee bezig geweest is: reinigen, oud vet eruit, afstellen.
https://link.marktplaats.nl/m1642045008
Gewoon nette prijzen kan dus nog wel. Stippenplateau mag je dan zelf nog even glimmend poetsen maar dat is alleen maar een heilzaam bonding momentje met je nieuwe aanwinst.
Uiteraard: als je het helemaal perfect wilt naar eigen OCD standaard dan ga je hem toch helemaal uit elkaar halen, doorsolderen, schoonmaken, smeren en afstellen. Maar dat zou dan bij die van 445 euro ook gewoon gebeuren hoor.
[ Voor 65% gewijzigd door Cap op 23-12-2020 21:22 ]
Ja maar niet iedereen doet dat (en de stofkappen moeten ook een flinke poetsbeurt hebben om die dure te evenaren en wellicht moeten ze geschuurd worden; ik zie toch krasjes).Cap schreef op woensdag 23 december 2020 @ 21:03:
Stippenplateau mag je dan zelf nog even glimmend poetsen maar dat is alleen maar een heilzaam bonding momentje met je nieuwe aanwinst.
De spelers die er echt perfect uitzien, daar is toch werk in gestopt.
Anders zouden alle spelers op MP er wel perfect uitzien
Wij nemen die moeite, maar er zijn zat mensen die er dan 200 euro extra voor neerleggen.
Zat mensen met genoeg geld.
[ Voor 22% gewijzigd door Cap op 23-12-2020 21:55 ]
Ja dat zou best kunnen. De foto's zijn idd beroerd wat dat betreft.Cap schreef op woensdag 23 december 2020 @ 21:52:
Ach ja, die dure heeft (in mindere mate) vast en zeker ook fijne krasjes op de kap, daar ben ik van overtuigd. Maar dat zie je op de gare MP fotoresolutie niet en dankzij slim fotograferen.
Heb na meerdere weken vinyl luisteren mijn voorkeur/favoriet aan moeten passen, de Empire 2000E op de Dual 701 is toch echt de veel betere combi. Dynamiek en detail is veel beter als van de Dual 731Q met een ulm 60 element en dn160e naald. Deze klinkt plat/vlak over de gehele linie.musicfreak schreef op zondag 29 november 2020 @ 14:36:
@BenEco wat tof! En en, welk element is je favoriet?
Denk erover om de 731 om te bouwen naar 1/2 inch adapter. Deze zat erbij. En er een nieuw Ortofon 2M Blue of Bronze element onder te zetten maar of dit de investering waard is?
[ Voor 17% gewijzigd door BenEco op 24-12-2020 13:08 ]
2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.
Maar als je op zoek bent naar dynamiek, zou ik kijken naar een ander element.
Bijv. een AT-vm540ML. (opvolger van de at-440ml)
Die zit in de prijsklasse van de 2M Blue, maar heeft een technologisch meer geavanceerde naald.
[ Voor 21% gewijzigd door mr_petit op 24-12-2020 16:21 ]
- PRO-JECT DEBUT III ESPRIT OM10
- Audio-Technica LP-120: Voordeel, ingebouwde voorversterker, makkelijk te upgraden
- Denon dp-300f: Voordeel, volledig automatisch
- Fluance rt82: Nadeel: Waarschijnlijk over een aantal maanden pas leverbaar.
Mijn budget ligt tussen de 250 en 300 euro.
Ik vind het lastig om een definitieve keuze te maken en hoopte dat jullie hierbij kunnen helpen.
Zit er misschien eentje tussen die ik zeker moet laten afvallen?
Maar zonder dollen, even de opties nalopen. Volgens mij heb je je huiswerk best goed gedaan.
De RT82 lijkt me een interessante keuze vanwege de duidelijk betere motorsturing dan die van de RT81, de OM10 is ook ok, bevindt zich zeker op hetzelfde niveau als de AT-95 van de RT82. 6.8 kilo duidt ook op wat meer massa voor plateau / basis dan de echte goedkope vlieggewichten, en dat is een goed ding voor een platenspeler. Voordeel vind ik de arm met SME aansluiting zodat je gemakkelijk het element kan wisselen en er van alles onder past. En gelukkig naast instelbare naalddruk ook instelbare anti-skating voor de arm. Ook nog hoogte verstelbare voetjes zie ik, weer een plus.
De DP-300F is ook prima, is iets lichter gebouwd en de w&f spec is een klein beetje minder maar wel 2x zo goed als die van de RT-81. En automaat. Ook hier een SME aansluiting op de arm, instelbare anti-skating en naalddruk. Nadeel is het standaard element van Denon dat een gerebrande Audio Technica AT-3600 is met conische naald. Ik schat de AT95E en OM10 van de andere spelers toch hoger in. Maar goed, de draaitafel is goedkoper dan een RT82 en het prijsverschil kan je weer in een element steken.
De Debut III Esprit mist de automatische functies van de DP-300 en bovendien moet je bij wisselen van snelheid zelf handmatig de snaar omleggen. Maar de nieuwste uitvoering heeft naar ik begrijp ook een quartz gestuurde motor dus ik heb niet het idee dat dit de RT82 veel zal ontlopen. Geen SME aansluiting maar een vaste headshell, dus het wisselen van element gaat moeizamer, wel instelbare naalddruk en anti skating.
De AT-LP120 is ook handmatig maar je kan wel met een knop van snelheid wisselen en hij heeft een stylus light, stroboscoop, etc. En hij is natuurlijk quartz direct drive ipv belt drive. Een typische budget SL-1200 kloon dus met nog een aardige massa van 8kg. Het AT95e element zal de OM10 kwalitatief weinig ontlopen.
De w&f spec is wel aan de hoge kant voor een direct drive, maar volgens Opus klassiek haalt ie in praktijk met een rubberen mat 0.16% dus dat is acceptabel. Leuk extra is de 78 rpm, maar vrijwel niemand hier zal dat gebruiken omdat ze de platen niet hebben.
Tip: gebruik als het even kan niet de ingebouwde phono-pre, die is in 9 van de 10 gevallen echt niet van de beste kwaliteit. Gewoon een degelijke losse phono pre erbij of een ingebouwd in een degelijke versterker is echt beter.
Van deze zou ik denk ik de RT82 proberen vanwege de wat betere W&F spec en mooiere uitrusting, en de looks die me wel aanspreken (walnut
[ Voor 23% gewijzigd door Cap op 24-12-2020 21:51 ]
Die is ook voordelig.
Ik weet niet hoe je 'm gaat aansluiten, maar je zou op een gegeven moment voor de beslissing kunnen komen te staan dat je kunt kiezen tussen een Fluance rt82 waarbij je een phonopre koopt voor 100 euro (bijv. een project phonobox, iig geen budget ding voor 25 euro), dus een totaalbedrag van 370 euro, of je koopt een denon dp-300f voor 230 euro en upgraded het element naar een at-vm95ML voor 140 euro, wat bij elkaar dus even duur is, en dan zou ik het wel weten (die 2e optie).
In de onlangs gehouden luistertesten bleek toch dat elementen uit een wat hogere klasse op sommige aspecten ook echt hoorbaar (blind) beter presteren.
Die fluance ziet er wel goed uit met (naar hun zeggen) echt fineer. Maar het plateau weegt maar 533 gram, dat is niet heel veel. De rubber mat zorgt wellicht voor significant meer gewicht.
Sowieso als het om de looks zou gaan zou ik kijken naar een mooi gebruikt exemplaar uit de gloriedagen (jaren 70 en being/mid jaren 80).
Dan heb je geen garantie, maar als je 'm bij de verkoper test denk ik dat je toch een betere deal hebt.
[ Voor 11% gewijzigd door mr_petit op 24-12-2020 23:34 ]
Probeer anders even in contact te komen met @Suggs... Hij heeft toevallig een Fluance RT-82 laten overkomen vorig jaar (2019) en zou je kunnen vertellen hoe die bevalt...martijnvbroek schreef op donderdag 24 december 2020 @ 22:15:
Bedankt voor het enorm uitgebreide antwoord! Dit ga ik meenemen in m'n beslissing.
Wat betreft het plateau, dat zal bij de Denon (ex mat) niet veel anders zijn, niet verbazingwekkend natuurlijk gezien het totaalgewicht van iets meer dan 5kg. Dat is nu eenmaal wat je krijgt bij een nieuwe platenspeler in het sub 500 euro segment.
[ Voor 39% gewijzigd door Cap op 25-12-2020 00:40 ]
Qua componenten hoeft een goede phonopre niet duur te zijn (smd componenten zijn doorgaans heel goedkoop); ik denk dat het ontwerp belangrijker is.
Ok, een goede ruisvrije voeding is duur; idealiter wil je een ingepakte ringkern met weinig strooiveld, een ruisvrije spanningsregelaar en een flink aantal elco's; en het liefst in een losse behuizing of gescheiden van je phonopre.
Maar voordat je dat hebt zit je vaak aan phonopre's van €500+
Ik zag wel 'foutjes' in het ontwerp van de at-lp120, waarbij, bij het bypassen van de phonopre nog steeds een condensator en spoeltje? in het signaalpad zaten. Dat is natuurlijk niet bevorderlijk. Ik weet niet in welke versie dat zat of dat ze dat allemaal hebben.
Qua looks is die fluance idd aardig. Maar ook bij dat ding kan je natuurlijk de vraag stellen: de goedkopere versie is dan niet quartzgestuurd (dus meer w/f), en heeft een at95e (ik zie dat als een plus) maar ook het geld wat je daar bespaart kan naar een beter element.
Toch zou ik altijd nog 2e hands gaan (maar dat hoef ik jou niet te vertellen
AT-vm95ML erin en je hebt echt een mooie en zeldzame combi.
Alleen jammer dat de originele, karakteristieke headshell er niet bij zit.
Suggs heeft zijn notificaties aan staan, dus hij gaat nu gewoon spontaan vertellen hoe deze bevaltrcor schreef op donderdag 24 december 2020 @ 23:34:
[...]
Probeer anders even in contact te komen met @Suggs... Hij heeft toevallig een Fluance RT-82 laten overkomen vorig jaar (2019) en zou je kunnen vertellen hoe die bevalt...
Hij bevalt nog steeds goed. De RT82 kwam met een OM10 en de standaard platter. De OM10 is een leuke naald om mee te beginnen, maar persoonlijk heb ik er direct een OM20 onder gehangen omdat ik deze al had liggen. Het gewicht zit hem vooral in de speler zelf, deze is zo'n 6,3 kilo, de platter weegt maar 550 gram.
De platter heb ik inmiddels vervangen door de acrylic platter die ze nu eindelijk ook los verkopen. Deze is beduidend zwaarder en zorgt (doordat hij massief is) vooral voor een strakker laag, al valt het verschil vooral op als je ze direct na elkaar gebruikt. Het geluid went uiteindelijk allebei en is met de standaard platter zeker niet slecht te noemen.
Wow en flutter heb ik niet gemeten (al is de wow factor van de speler hier in huis wel goed te noemen
De rubber voeten zijn goed instelbaar en zijn zijn stabiel te noemen. Een van mijn katten is er tijdens het afspelen een keer overheen gewandeld en hij speelde zonder enig tegensputteren gewoon door.
Ik moet zeggen dat de prijs/kwaliteit verhouding wel erg goed is te noemen. Een degelijke speler van goede kwaliteit voor een redelijke prijs. Bij die prijs moet je wel rekening houden met de verzendkosten en invoerheffingen van 21%. Nu heb ik mijn speler wel met een huifkar service naar Nederland moeten halen, omdat ze een jaar geleden nog niet leverden buiten Amerika/Canada. Daarbij had ik het geluk dat hij zonder douaneheffing is thuis bezorgd. Dat geluk had ik helaas niet met de acrylic platter.
Wat dat betreft is de RT85 (en ook de RT84) eigenlijk wellicht een betere investering. De 2M Blue en de platter komen dan voor een meerprijs en niet het volle pond.
Bij de RT80 en RT81 moet je volgens mij wegblijven. Ik heb daar in mijn zoektocht toch wel negatieve reacties gelezen over de stabiliteit van de snelheid.
Overigens ben ik het wel eens met het advies van @Cap: Walnoot is wel heel erg mooi
Ik zou voor de Denon of de Fluance gaan... De Fluance is wellicht de meest interessantste wegens de mooie motor aansturing...martijnvbroek schreef op donderdag 24 december 2020 @ 22:15:
Bedankt voor het enorm uitgebreide antwoord! Dit ga ik meenemen in m'n beslissing.
Gewoon beginnen met spelen en dan in de toekomst als volgt upgraden als je voor de Fluance gaat:
1. De phono pramp upgraden (tenzij je al een fatsoenlijke phono preamp hebt)
2. Het element upgraden naar wat beters
3. Het draai plateau eventueel upgraden naar acryl zoals @Suggs ook gedaan heeft
Mocht je echt het risico niet willen nemen omtrent de invoer rechten en belasting ontkom je niet aan de Denon DP-300F, dat is voor mij dan de enige speler waarvoor ik zou tekenen uit het lijstje als je echt alleen voor een nieuwe speler wilt gaan...
Of je moet tweedehands gaan zoeken, er is genoeg te vinden van hoge kwaliteit (velen malen betere opbouw dan die Denon) voor het zelfde bedrag als die Denon... Inderdaad zoiets zoals @mr_petit ook liet zien met de Akai speler...
Edit 09:09 uur:
Deze Sony speler is voor zijn geld ook de moeite waar zegt mijn gevoel:
https://link.marktplaats.nl/m1644371220
[ Voor 6% gewijzigd door rcor op 25-12-2020 09:09 ]
Als er ook nog invoerheffingen en extra verzendkosten bijkomen dan wordt de RT82 wel minder aantrekkelijk, het prijskaartje wordt dan toch fors duurder dan de DP-300F waar je volgens mij voor 239 euro all-in klaar bent. Dan kan je meer uitgeven aan een element en phono pre.
@mr_petit Geen first hand ervaring maar van de Denon DP-300F pre heb ik wel een paar keer gelezen dat deze nogal levenloos klinkt. Dat is mijn ervaring ook telkens geweest met de goedkope phono pre's. Natuurlijk kan het voor weinig geld best goed, maar de vraag is of dat zo is. Ik weet niet meer wie het was maar ook hier in het topic heeft iemand de pre van de Denon DP-300F naar tevredenheid vervangen voor een betaalbare externe.
Maar goed, omdat er nog een flink bedrag aan 21% btw, invoerrechten én verzendkosten bij komt zit je bij de RT82 zo aan de 400 euro voor de speler alleen. Dan is de DP-300F qua prestatie / prijs verhouding waarschijnlijk een betere keuze.
Maar goed, smaak speelt ook een rol. Uiteraard zou ik zelf ook voor een mooie 2e hands gaan wegens zowel de kwaliteit als de uitstraling, maar dat iemand voor nieuw gaat valt te begrijpen.
Zijn de voetjes van de DP-300F trouwens hoogteverstelbaar?
Voor mij was de Denon DP-300F een no-brainer voor €179,- euro (nieuw) om weer wat met vinyl te gaan doen met mijn herontdekte verzameling in de schuur van 120+ LP's uit de jaren 70/80"
Ja de bijgeleverde element is wat levenloos maar daar kan de DP-300F niets aan doen, deze heb ik dan ook snel vervangen zoals ik eerder al aangaf voor een AT-VM95E die er heel wat meer leven inbracht, een fijn element voor een zachte prijs, en met de gedachte in een later stadium een makkelijke upgrade naar een ML of Shibata te hebben.
De voetjes van de DP-300F zijn helaas niet in hoogte verstelbaar, voor mij geen issue omdat ik het gehele blad waar hij opstaat kan verstellen, voordeel van zelfbouw audio meubeltje.
Wat ik persoonlijk vervelend vind is de dropveter die vast zit aan de Denon en heb dan ook bij Thomann een Cordia RCA kabeltje en twee Hicon Cinch-chassis connector's besteld en ontvangen, dus werk aan de winkel..
btw. met de ingebouwde Phone-Pre hoor ik geen verschil met diegene die in mijn Onkyo TX-NR808 zit.
[ Voor 4% gewijzigd door Habana op 25-12-2020 11:48 ]
Als je plannen hebt om het element toch te vervangen is misschien eentje van marktplaats een mooie optie. Bespaar je geld en dat kan je dan in je element steken.martijnvbroek schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 11:40:
Mooi om zo de discussie mee te lezen. Ik ga voor Denon, mede gezien de prijs en het een automaat is. Ik wacht nog heel even af of ie nog wat zakt, gezien de zwarte nu een stuk duurder is dan de grijze. Bedankt allemaal!
Mooi cadeautje, dat doet de gever goed. Of had je instructies meegegeven? Die kom je niet zomaar even tegen namelijk, je moet er echt op wachten. @nineball heeft (had?macdushi schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 12:18:
[Afbeelding]
Kijk nou eens wat ik vanmorgen onder de kerstboom vond! 😀
nineball schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 16:40:
Ik liep al een tijdje met het idee rond om de nieuwe sl-1500c te kopen maar vandaag liep ik voor 150 euro tegen deze perfecte sl-1401 aan. Mooi vm95en element had ik nog liggen, voor 250 klaar ipv 1000. Prachtige draaitafel, metaal en een verende ophanging. Quartz lock, loopt perfect gelijk. Ik denk dat ie uit 1978 komt.
Ja hij is een tijdje belachelijk goedkoop geweest, een deugdelijke speler voor een Crossley prijs.Habana schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 11:29:
@Cap
Voor mij was de Denon DP-300F een no-brainer voor €179,- euro (nieuw) om weer wat met vinyl te gaan doen met mijn herontdekte verzameling in de schuur van 120+ LP's uit de jaren 70/80"
Inderdaad de beste methode om het geluid te verbeteren vanaf een standaard AT-3600.Ja de bijgeleverde element is wat levenloos maar daar kan de DP-300F niets aan doen, deze heb ik dan ook snel vervangen zoals ik eerder al aangaf voor een AT-VM95E die er heel wat meer leven inbracht, een fijn element voor een zachte prijs, en met de gedachte in een later stadium een makkelijke upgrade naar een ML of Shibata te hebben.
Heb je de dropveter ook doorgemeten? Het ziet er misschien niet sexy uit maar het valt wellicht mee met de capaciteit van de kabel.Wat ik persoonlijk vervelend vind is de dropveter die vast zit aan de Denon en heb dan ook bij Thomann een Cordia RCA kabeltje en twee Hicon Cinch-chassis connector's besteld en ontvangen, dus werk aan de winkel..
Dat verrast op zich niet, op multi channel receivers is de phono pre doorgaans niet meer dan een afterthought van de orde "je mag al blij zijn dat het erop zit".btw. met de ingebouwde Phone-Pre hoor ik geen verschil met diegene die in mijn Onkyo TX-NR808 zit.
Dat is een prijs waarvoor ik hem pakweg 10 jaar geleden verkocht, ook met onderhoud: was toen al een hele goede deal. Ik verkoop mijn spullen altijd te goedkoop.
Mooie platen speler Macdushi! Zie ik daar nog een TCC / Dynavox TC-750 ingebruik?macdushi schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 12:18:
[Afbeelding]
Kijk nou eens wat ik vanmorgen onder de kerstboom vond! 😀
Zo ja, dan is die nu toch echt aan een upgrade toe, want dat verdient deze platen speler 100% zeker...
Ga je trouwens deze mooie Technics SL-1411 nog wat onderhoud geven? Wel raadzaam na al die jaren...
Albepro in Helmond zou een geschikt adres kunnen zijn in zo'n geval...
Daar staat mijn Technics nu inmiddels ook zo'n 1,5 tot 2 maanden voor een onderhoudsbeurt en elektronische revisie... Die man heeft het daar blijkbaar nogal druk met reparaties getuige de stapels platen spelers in het rack achter de toonbank...
Het is een gecombineerd verjaardag/kerst kadoCap schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 15:03:
[...]
Mooi cadeautje, dat doet de gever goed. Of had je instructies meegegeven? Die kom je niet zomaar even tegen namelijk, je moet er echt op wachten. @nineball heeft (had?) het Technics-zilveren broertje:
[...]
Inderdaad een dynavox, die had ik nog liggen, wil hier inderdaad nog wel een stap in maken maar heb nog even geen idee wat een betaalbaar treetje hoger zou zijn, heb je nog een tip voor me?rcor schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 17:48:
[...]
Mooie platen speler Macdushi! Zie ik daar nog een TCC / Dynavox TC-750 ingebruik?
Zo ja, dan is die nu toch echt aan een upgrade toe, want dat verdient deze platen speler 100% zeker...
Ga je trouwens deze mooie Technics SL-1411 nog wat onderhoud geven? Wel raadzaam na al die jaren...
Albepro in Helmond zou een geschikt adres kunnen zijn in zo'n geval...
Daar staat mijn Technics nu inmiddels ook zo'n 1,5 tot 2 maanden voor een onderhoudsbeurt en elektronische revisie... Die man heeft het daar blijkbaar nogal druk met reparaties getuige de stapels platen spelers in het rack achter de toonbank...
De technics heeft al het onderhoud al gehad en is in topconditie.
Er is zoveel mogelijk... Even lijstje van goedkoop naar duurder:macdushi schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 19:31:
[...]
Inderdaad een dynavox, die had ik nog liggen, wil hier inderdaad nog wel een stap in maken maar heb nog even geen idee wat een betaalbaar treetje hoger zou zijn, heb je nog een tip voor me?
De technics heeft al het onderhoud al gehad en is in topconditie.
Nad PP2 (https://www.ebay.nl/itm/N...8da8b5:g:rgkAAOSwzJFf5LiY)
Musical Fidelity V90 LPS (https://link.marktplaats.nl/m1644896314)
Cambrige Audio Azur 651P (https://link.marktplaats.nl/m1644156528)
Wil je echt een klapper maken, dan gaat de prijs met ruim 100 euro omhoog... Maar dan heb je wel de Whathifi best phono preamp of 2015... Je krijgt dan deze:
Graham Slee - GramAmp2 COMMUNICATOR (https://www.ebay.nl/itm/G...3ae3ad:g:Ka0AAOSw44BYdzAr)
[ Voor 18% gewijzigd door rcor op 25-12-2020 19:53 ]
Het volgende geld toch eigenlijk voor allemaal?mr_petit schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 19:57:
Toch zou ik bij al die bovenstaande preamps behalve de Cambridge audio als eerste het adaptertje vervangen voor een fatsoenlijke gestabiliseerde en ontstoorde voeding.
- Zwaardere uitvoering (het liefste 1000Mah of zwaarder)
- Gestabiliseerd in het geval van een AC -> DC adapter
Ook met mijn diversen Musical Fidelity phono preamps heb ik daar positieve ervaringen mee namelijk... Bassen strakker en iets dieper, minder ruis op de voedingslijn wat een betere singaal / ruis waarde opleverde...
Het geheel klonk daarnaast ook wat rustiger (lees: minder rommelig) en had meer dynamiek...
Die GramAmp2 communicator heb ik trouwens ook eventjes gehad, zie musicfreak in "Het Grote Vinyl Topic Deel 3". Wel grappig om m'n commentaar van vorig jaar terug te lezen. Ik denk dat het uiteindelijk met phono pre's ook echt een smaakkwestie is. Van dat meer ingetogene houd ik blijkbaar niet zo. Mijn Lehman black cube SE heeft dat bijvoorbeeld niet, en ook de Zen phono zit meer aan de andere kant van het spectrum. Meer indrukken later, als ik langer geluisterd heb.
Echt een klapper vond ik de GramAmp2 niet. Niet dat hij slecht was, maar ik vraag me af of hij zoveel beter is als de rest uit je lijstje, die verder mooie deals zijn.
Ook de Zen phono wordt standaard geleverd met zo'n schakelende voeding (5V/500 mAh). Nu heeft iFi als upgrade de iPower (5V/2.5A) en de iPowerX (5V/3A) maar volgens mij zijn dat geen liniaire voeidngen. Ik vroeg me af of ik dan niet net zo goed elders een voeding kan kopen. Zo zag ik deze Nirvana van Allo (5V/2.85A), een merk dat zich richt op allerlei audio boards voor de Raspberry pi.
[ Voor 8% gewijzigd door musicfreak op 25-12-2020 21:25 ]
Zwaarder hoeft niet.rcor schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 20:21:
[...]
Het volgende geld toch eigenlijk voor allemaal?
- Zwaardere uitvoering (het liefste 1000Mah of zwaarder)
- Gestabiliseerd in het geval van een AC -> DC adapter
Sterker nog, zwaardere trafo's brommen meer.
Het gaat er om dat je een goed geïsoleerde bromvrije trafo hebt (een ingepotte ringkern bijv.). Je hoeft misschien maar iets van 50mA te leveren.
Het gaat erom dat je spanningsbron ruis en bromvrij is.
Je wilt dus veel capaciteit hebben tov het vermogen van de trafo (en een ruisvrije spanningsregelaar en een stel kleine condensatoren voor de HF ontstoring.
Als er iets wel niet ruisvrij is, is het een geschakelde voeding m.i.musicfreak schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 21:20:
Ook de Zen phono wordt standaard geleverd met zo'n schakelende voeding (5V/500 mAh). Nu heeft iFi als upgrade de iPower (5V/2.5A) en de iPowerX (5V/3A) maar volgens mij zijn dat geen liniaire voeidngen. Ik vroeg me af of ik dan niet net zo goed elders een voeding kan kopen. Zo zag ik deze Nirvana van Allo (5V/2.85A), een merk dat zich richt op allerlei audio boards voor de Raspberry pi.
Al geven ze een ruisvloer van 1µV op. Dat is idd wel heel laag. Maar ik zou het toch graag echt willen meten. Ze claimen anti noise tech te gebruiken, maar ik heb echt zo m'n twijfels of dat zo breedbandig werkt. De grafiekjes zijn iig getekend en geen echte meetwaarden. Waarom toch weer?
Voor de rest is die Ifi wel interessant geprijsd voor z'n mogelijkheden.
Er zijn ook phonopre's op batterijen. Dat is altijd nog de meest ruisvrije spanningsbron.
Ook de hagerman bugle is ooit zo begonnen (met 2x9v blok als voeding)
Als andere voeding zou ik zelf naar zoiets kijken:
https://www.aliexpress.com/item/4001034168781.html
(er staan de wereld variaties op alie).
De meeste van die voedinkjes kan je denk ik wel intern afregelen op spanning, dus dan kan je 'm hergebruiken als je van phonopre veranderd en die een andere ingangsspanning nodig heeft.
Of zelf bouwen dmv modules (dus voedingsmodule, printplaatje en trafo, behuizing, stekkertjes, schakelaars ledjes etc). Waarschijnlijk niet goedkoper. Wel leuker
[ Voor 32% gewijzigd door mr_petit op 25-12-2020 21:51 ]
Ik ben ooit bij iemand geweest om om een Philips N2554 cassettedeck te kopen (zou geen last hebben van gele tandwielen pest, na 3 uur spelen helaas wel en was het deck aan het einde) en die bouwde zelf zijn voedingen...musicfreak schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 21:20:
En ja, net zoals @mr_petit (nog dank voor je reactie) opperde gebruikte hij heel veel zelf geselecteerde componenten waaronder een ringkern trafo... Hij liet, zoals hij het zelf zei (en liet het ook zien), niets aan het toeval over om een zo goed mogelijk geluid te krijgen...
De man had had dan ook een poepie dure audio installatie staan met Transrotor (ik meen me te herinneren de Fatbob S) platen speler en Sonus Faber speakers (model onbekend)...
De overige componenten schieten mij niet meer te binnen qua merk en type, helaas...
Met een wijntje in de hand naar een lekker stukkie muziek kuisteren is altijd goed.kozue schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 09:06:
Ze hadden bij de Lidl laatst deze fles wijn:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Speciaal voor vinylliefhebbers?
Staat de jukebox hier in huis al aan. Even wat tegengeluid geven aan de top2000.
Oh dat is waar ook, daar had ik wel eens over gelezen. De Bugle heeft 12 Volt nodig, de Schiit 16V maar... de iFi vraagt 5V. Dat maakt dat waarschijnlijk elke standaard powerbank voor telefoons met 5V output voldoet waardoor ik dus eenvoudig kan beginnen met testen. Klopt dat?mr_petit schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 21:29:
[...]
Er zijn ook phonopre's op batterijen. Dat is altijd nog de meest ruisvrije spanningsbron.
Ook de hagerman bugle is ooit zo begonnen (met 2x9v blok als voeding)
Nu heb ik hier een powerbank liggen die quick charge 2.0 ondersteund (en dus een output van 5, 9 en 12 Volt kan leveren). Als een telefoon geen quick charge ondersteund dan zou hij keurig 5V geleverd moeten krijgen maar dat lijkt me een beetje een risico met een phono pre. Wil zo'n ding ook niet slopen natuurlijk.
Helaas, een powerbank heeft een boostconverter, wat een soort van geschakelde voeding is. En die zal denk ik nog veel meer storing geven (geen ruimte en geen prioriteit voor stabiele stroom).musicfreak schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 13:58:
[...]
Dat maakt dat waarschijnlijk elke standaard powerbank voor telefoons met 5V output voldoet waardoor ik dus eenvoudig kan beginnen met testen. Klopt dat?
nicekraats schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 14:57:
Gisteren kwam m'n schoonvader met een cadeautje aan. Een leuke tube phonopre (hij had er ooit per ongeluk twee besteld voor zichzelf). Eens zien of ik deze in een mooi kastje kan bouwen
Dus je schoonvader is nog meer met de hobby bezig dan jij?
Jep, hij wisselt regelmatig van speler, maar is vooral met versterkers bezig. Omdat hij al jaren gitaarversterkers ontwerpt en bouwt met buizen heeft nu ook maar voor z'n luisterinstallatie een eindversterker en zo'n phono-amp met buizen gebouwd. Klinkt érg mooi!mr_petit schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 15:36:nice![]()
Dus je schoonvader is nog meer met de hobby bezig dan jij?
Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?
Misschien heeft ie nog wel een paar mooie 12ax7/ECC83 buisjes voor je liggen.kraats schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 15:52:
[...]
Jep, hij wisselt regelmatig van speler, maar is vooral met versterkers bezig.
Die zijn vaak het duurst bij het bouwen van zo'n kit.
Ik zelf heb paar maanden terug voor 49 euro meer dan die 2e hands cambrigde gewoon een nieuwe gekocht. https://www.correct.nl/ar...+Audio-SOLO-art586668.phprcor schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 19:43:
[...]
Er is zoveel mogelijk... Even lijstje van goedkoop naar duurder:
Nad PP2 (https://www.ebay.nl/itm/N...8da8b5:g:rgkAAOSwzJFf5LiY)
Musical Fidelity V90 LPS (https://link.marktplaats.nl/m1644896314)
Cambrige Audio Azur 651P (https://link.marktplaats.nl/m1644156528)
Wil je echt een klapper maken, dan gaat de prijs met ruim 100 euro omhoog... Maar dan heb je wel de Whathifi best phono preamp of 2015... Je krijgt dan deze:
Graham Slee - GramAmp2 COMMUNICATOR (https://www.ebay.nl/itm/G...3ae3ad:g:Ka0AAOSw44BYdzAr)
Heeft geen fancy afstel mogelijkheden maar dat wat die moet doen prima in combo met mijn Marantz surround receiver.
Driving a cadillac in a fool's parade.
Is het bij pre-amps eigenlijk ook nog van belang wat voor muziek je draait? Dus is de ene bijv beter voor klasiek en de ander voor noise?
Op marktplaats ben ik een paar gerestaureerde spelers tegengekomen (op range van 50km vanaf postcode 4105). De eerste 2, de duals, zijn ivm prijs en locatie mijn favoriet. Willen jullie een meekijken en schieten op mijn opties? Waarom wel/niet?
Dual 505-II
https://link.marktplaats.nl/m1625625943
Dual 617Q
https://link.marktplaats.nl/m1639990611
National panasonic (technics) sl-18
https://link.marktplaats.nl/m1641583282
JVC QL-A2
https://link.marktplaats.nl/m1642295391
Pro-Ject DEBUT III DC + Acryl it + Ortofon M2 RED *deze is nieuwer en uiteraard niet te vergelijken met de bovengenoemde spelers.
https://link.marktplaats.nl/m1643776575
Ik zou 8km verder rijden en die ap-006 nemen die ik al eerder getipt had (in H.I.Ambacht). Misschien een tactisch bod doen (€125 oid) om er nog wat af te krijgen (want: niet de originele headshellEwjr schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 21:02:
Op marktplaats ben ik een paar gerestaureerde spelers tegengekomen (op range van 50km vanaf postcode 4105).
Die verdient wel een beter element (shure M-75 heb ik niet zo hoog staan)
AP-00x was de top line van akai.
De ap-006 heeft ook armhoogte instelling.
anders zou ik voor de dual 505 gaan.
Wel controleren of de snelheidsregeling werkt; daar zit geloof ik een tandriempje aan wat kan vergaan, maar gezien het een bekende verkoper is zal dat wel ok zijn.
Die jvc is m.i. te duur
[ Voor 49% gewijzigd door mr_petit op 26-12-2020 22:15 ]
De Dual 505-2 vind ik aantrekkelijk omdat deze is nagekeken en er 3 maanden garantie wordt gegeven.
Op MP kwam ik onderstaande Dual 505-4 tegen. Wat vind je hiervan? Is dat beter of wordt het lood om oud ijzer?
Dual CS505-4 Audiophile Concept
https://link.marktplaats.nl/m1644036144
Naast de speler is ook een preamp nodig. Op basis van van TS ga ik voor een TC-750. Als e.e.a. bevalt kan ik het matchen met de rest van mijn setup (Cambridge Audio).
[ Voor 22% gewijzigd door Ewjr op 27-12-2020 15:27 . Reden: korter en aanvulling ]
Ik denk dat het niet zoveel uitmaakt.Ewjr schreef op zondag 27 december 2020 @ 14:40:
Op MP kwam ik onderstaande Dual 505-4 tegen. Wat vind je hiervan? Is dat beter of wordt het lood om oud ijzer?
Het zijn vrijwel dezelfde spelers.
Ik zou denk ik voor de 505-2 gaan. Die heeft een strobe ring.
Ik vind het apart dat de 505-4 wel snelheidsregeling heeft, maar geen strobe ring.
De 505-2 heeft wel die ring, maar ik geloof geen neon lampje (is ook vreemd, al werkt de meeste normale verlichting ook).
Beide spelers zijn meer onderhoudsintensief dan die akai. De akai is direct drive en beide duals hebben een riem, en ook een tandriem voor de snelheidsregeling en een pulley die zich uitzet/inkrmpt (ook onderhoudsgevoelig, ik ben er niet zo'n fan van. Ik zie liever een synchromotor met electronische snelheidsregeling, al verlopen die misschien wel meer van dag tot dag)
Zo ziet dat er uit:
Op zich wel ingenieus
Ik geloof dat beide dual's wel een auto-stop hebben (ook testen of dat werkt). Dat heeft die akai afaik niet.
[ Voor 18% gewijzigd door mr_petit op 27-12-2020 20:55 ]
Hier op MP staat een vrijwel zelfde tafel die wat TLC nodig heeft met een vraagprijs van 55 euro.
https://www.marktplaats.n...645558754-jvc-jl-a40.html
Schoonmaakbeurtje, lift nakijken, technics mat erop van €15 en de kap poetsen.
Geeft m.i. goed aan wat zo'n speler waard is. (nagezien, geserviced en een beetje opgeknapt: 150-200 euro m.i.). Gezien de naam van de bieder gaat dat ook gebeuren
[ Voor 21% gewijzigd door mr_petit op 27-12-2020 23:09 ]
https://link.marktplaats.nl/m1642295036

[ Voor 5% gewijzigd door Cap op 28-12-2020 11:25 ]
Hoe realistisch zijn de prijzen van intovinyl? Kom hem vaak tegen op Facebook met zeer mooi opgeknapte spelers, vaak vanaf nul weer opgebouwd. Is dat wat de gek er voor geeft of is het reëel als je ook alle uren en materialen meerekent die er in gestoken worden?Cap schreef op maandag 28 december 2020 @ 11:25:
Eens dat die JVC een stuk te duur is. Het is wel een goede speler, zeker op het niveau van een Technics SL-Q speler. Dat exemplaar van 55 euro is een goede deal. Die JVC's liggen itt Technics, Denon en Micro nog onder de radar. Ik durf te wedden dat je er helemaal opgeknapt niet eens die 150 euro voor krijgt. Je mag al blij zijn met 100 euro. Die Hobby HiFI verkoper vraagt echt fantasieprijzen, een beetje de IntoVinyl prijzen, hetzelfde bieden maar dan voor veel meer.
https://link.marktplaats.nl/m1642295036
Thorensen worden door hem vooral visueel gemod met een nieuwe plint, faceplate (inkoop uit Polen heb ik horen zeggen) en stofkap (kan hier bij o.a. De Vries Schiedam voor weinig geld). Dat kost natuurlijk geld maar technisch beter wordt de platenspeler er niet van, met uitzondering van een zwaardere bodemplaat.
De rest van het onderhoud is zeker niet beter dan wanneer je hem bij pakweg Dr Dual of Dr Thorens of een minder bekend mannetje wegbrengt, op basis van de verhalen die ik her en der gehoord heb is mijn indruk slechter dan bij iemand als Dr Dual. Elementen worden bijvoorbeeld niet precies uitgelijnd / afgesteld maar "zo'n beetje" goed. Het is dus vooral een visuele pimp waar een flink hogere prijs tegenover staat, dat was / is het verdienmodel. Dr Dual is een Techneut, IntoVinyl is een Pimper.
Maar naast Thorens is de belangstelling van IntoVinyl is tegenwoordig ook verschoven naar andere merken. Bij die merken ligt het alleen wel iets anders, er valt minder te pimpen en modden. De hoge modellen worden door hem (ook op marktplaats maar dan onder een andere naam) aangekocht en dan krijgen ze een beurt (hopelijk een grondige, maar nogmaals dat is niet duidelijk). Vervolgens worden ze opgepoetst en komt er een nieuwe stofkap op. De vraagprijs is dan meestal meer dan het dubbele. Zo heb ik al verscheidene Micro Seiki DD-40 / 35's maar tegenwoordig ook modellen als Sony PS-X800, PS-6750 en Denon DP en JVC QL en Pioneer modellen via IntoVinyl naar een veel hogere prijs zien hoppen.
Laatst stond in het midden van het land een JVC QL-Y66F te koop in gebruikte maar nette, werkende staat voor minder dan 600 euro, en het kostte erg veel moeite om hem te verkopen. Uiteindelijk is ie na vele weken verkocht voor rond die prijs. Compleet, nette plint, nette kap met kleinere krasjes, nergens breuken of beschadigingen.
Dan het vergelijk. IntoVinyl zette iets later ook een QL-Y66F speler op marktplaats voor ik meen tegen de 1100 euro en die was binnen een dag verkocht. Er was niks aan gemod, en ondanks dat de advertentie "perfecte staat" vermeldde was dit zelfs op de MP foto's te zien niet het geval want er zaten gewoon krasjes op de behuizing. Niet erg en doodnormaal bij zulke houtfineer look modellen, maar zeg dan niet dat ie in perfecte staat is. Kijk zelf maar, de advertentie staat er nog op. Het grootste verschil: een "nieuwe premium stofkap" (kan je laten doen in 4mm acrylaat voor < 100 euro) en onderhoud (met vraagteken?). En natuurlijk de geliktere foto's met gunstig gekozen belichting.
Kortom de nieuwe stofkap en de poetslap en eventueel afstellen conform service manual rechtvaardigt m.i. de meerprijs van c.a. 500-600 euro niet. Maar als je weet dat je het met wat mooie foto's en een goede naam ervoor kunt vragen...
Ieder zijn meug natuurlijk en ik begrijp IntoVinyl wel (het geld is goed), maar de koper begrijp ik niet. Waarom een nette sub 600 euro QL-Y66F weken laten staan en eentje voor 1100 binnen een dag wel kopen?
Gevolg is overigens wel: de volgende QL-Y66F van een particulier staat er nu ook voor een veel hogere prijs op, 1000 euro. Dat betekent natuurlijk niet dat ie daarvoor verkocht gaat worden, maar de maximalisatiepraktijken van de hobbyhandelaren hebben zo op termijn zeker een prijsopdrijvend effect. Dat is ook zo gebeurd met de Thorensen, ondanks het grote aanbod.
[ Voor 8% gewijzigd door Cap op 28-12-2020 17:37 ]
Nieuwe stofkap er bij en in de originele doos met voorgevormd piepschuim thuis geleverd.
pff op de foto is duidelijk een stofkap vol met krassen te zien, en dan gewoon 1000 euro vragen, je moet het maar durven. Maar goed als je hoog inzet kun je altijd nog zakken met de prijs, meer vragen is lastigerCap schreef op maandag 28 december 2020 @ 13:49:
Gevolg is overigens wel: de volgende QL-Y66F van een particulier staat er nu ook voor een veel hogere prijs op, 1000 euro. Dat betekent natuurlijk niet dat ie daarvoor verkocht gaat worden, maar de maximalisatiepraktijken van de hobbyhandelaren hebben zo op termijn zeker een prijsopdrijvend effect.
[ Voor 7% gewijzigd door macdushi op 28-12-2020 14:59 ]
Ja die headshell is een nachtmerrie inderdaad. Vandaag opnieuw problemen.. de weerstand bij het rechter kanaal tussen headshell contact en cartridge was rond de 30ohm.. na wat solderen is het weer opgelost, maar voor de zekerheid heb ik toch een nieuwe tk-24 besteld..TMDC schreef op woensdag 23 december 2020 @ 13:46:
[...]
Die headshell contacten zorgen voor mijn 1219 ook voor (terugkerende) problemen. Je hebt net zoals ik de vroege versie met de 'vingertjes' (de TK122 oid). De latere versie is vervangen door verende pennetjes die consequenter contact maken.
Een truc is om een dun stukje kabelisolatie achter de 'vingertjes' te frotten om ze wat meer spanning te geven.
Overigens kan ik van harte aanbevelen om een keer een afspraak te maken bij Sander / Dr. Dual voor een revisiebeurt (zie mijn eerdere post in dit topic). Naast RCA-pluggen monteren heeft hij ook de common ground verplaatst, wat ergens als aanbeveling in een service manual van Dual staat als je de DIN voor RCA vervangt.
De behuizing lijkt optisch wel in goede staat, wat krassen c.q. dofheid op de kap kom je onherroepelijk tegen bij een 35 jaar oude platenspeler. En het is eruit te polijsten want de kappen van de betere platenspelers zijn van een dikkere kwaliteit, materiaal genoeg dus. Of je doet makkelijk en bestelt een niet originele nieuwe, maar dat oogt toch niet helemaal hetzelfde als de originele door de scherpe hoeken en lijmvlakken. Vernieuw je de kap en poets je de behuizing en plateau even lekker op en retoucheer je misschien een plekje, dan ziet ie er niet slechter uit dan die van intoVinyl. Zeker niet op de low res marktplaats foto's.macdushi schreef op maandag 28 december 2020 @ 14:58:
[...]
pff op de foto is duidelijk een stofkap vol met krassen te zien, en dan gewoon 1000 euro vragen, je moet het maar durven. Maar goed als je hoog inzet kun je altijd nog zakken met de prijs, meer vragen is lastiger
Zie je bij IntoVinyl de krasjes op de behuizing ook rechtsboven van het bedieningspaneel? Foto 4. Nee, dat zijn geen stofjes of poetsstrepen.
https://www.marktplaats.n...6f-in-perfecte-staat.html
Niet erg of zo maar dat is geen perfecte staat. Dat is zeer nette, gebruikte staat. En wellicht "perfect werkend".
[ Voor 53% gewijzigd door Cap op 28-12-2020 17:35 ]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sQtpsVVtUWfGeItag2NWV0mW.jpg?f=user_large)
Weer heerlijke analoge pressings .....
MuziekLiefhebbert
Dit topic is gesloten.