chromium schreef op zondag 3 januari 2021 @ 01:13:
Even wat advies inwinnen....Ik heb hier al een paar keer de Technics Sl-5300 als aanrader voorgesteld gezien, en heb nu de kans om een Technics Sl-5200 te kopen.
Voordelen :
DD quartz control
Fantastische motor
In welke zin fantastisch? Prima motor natuurlijk, daar niet van. Vrijwel alle middenklasse direct drive modellen uit die periode waren motorisch in orde. Maar als je bedoelt ten opzichte van het gemiddelde goedkope belt drive motortje van de instap spelers van nu, geheel mee eens natuurlijk.
De schakelbare styluslight geintegreerd met de strobo in het prisma is ook tof, echt een bijzonderheid van de 5xx0 serie.

Zwakke kapconstructie als de lipjes nog niet gebroken zijn, is er een grote kan dat het ooit zal gebeuren.
Vaak zijn de lipjes idd gebroken en indien nog niet, dan toch wel al vaak ingescheurd, dus dat is dan een kwestie van tijd.

Gelukkig zijn er wel fixes voor, een gebogen metalen plaatje kan je zelf zagen en monteren, maar iemand biedt tegenwoordig zelfs een
behoorlijk profi oplossing dmv 3D printing.
De verkoper is lokaal en vroeg oorspronkelijk €250, na een gesprek wil hij hem verkopen voor €175. Alle olie en vet werd vervangen door hem en het element is een Technics element (maar die wordt sowieso vervangen door mij). Ik mag hem komen testen, maar weet eigenlijk niet bij dit toestel waar ik op moet letten. (Uitgezonderd de kap en de tijd waarop hij op snelheid komt en, weer stopt)
Op de foto’s ziet het toestel er zeer goed uit, maar dat doen de meeste natuurlijk
Prijs ziet er meer dan ok uit voor dit toestel (denk ik toch).
Je kan hem zien als een voorloper van de SL-Q2, met kunststof behuizing ipv metaal en wat extra goodies (pitch control, switchable quartz lock en stylus light). De SL-3xx0 is in dat opzicht de voorloper van de D2.
Dan over de waarde.
Je zegt dat de staat heel goed is. Maar is het aanbod inclusief de originele mat, de originele Technics headshell (metalen, er zijn ook goedkopere plastieken in omloop afkomstig van de SL-2000, SL-23 etc) en het originele EPC-206C (of eventueel een EPC-270c II) element, ja zelfs de originele RPM adapter en de handleiding? Dat bepaalt ook mede de waarde.
Even
een link naar de originele brochure om te zien hoe hij origineel is uitgerust. Let vooral op headshell en element.
Als de originele mat er niet op zit maar iets anders randoms, de originele headshell er niet op zit maar een no-name of een ander random ding dan is dat m.i. toch een minderwaarde, tenzij er een top headshell of een topelement gemonteerd is wat de klasse "bonded conical of elliptical" overstijgt, maar dat verwacht ik niet.
Als je echt geen behoefte hebt aan het Technics element kan je aan zo'n hobbyverkoper wel voorstellen hem met wat extra korting te kopen zonder element, die kan ie wel weer voor een andere draaitafel gebruiken. Of zelfs zonder headshell en dan nog wat meer korting, als je als ex SL-1200 eigenaar nog Technics headshells hebt liggen. Maar goed je hebt natuurlijk al afgedongen dus ik weet niet hoeveel korting hij nog wil geven.
(Persoonlijk: indien het de originele headshell is (100% identiek aan de SL-1200MK2 headshell maar dan zonder Technics opdruk bovenop) en ook het originele EPC-206 element met misschien zelfs nog de originele naald dan zou ik die gewoon lekker houden ipv 2 tientjes korting. Dat is zeker geen slecht element en kan op zijn minst fungeren als reserve of voor de eventuele doorverkoop later, maar ieder zijn ding.)
175 euro. Een koopje is het niet, maar als de verkoper er echt veel werk in gestoken heeft en daarom zowel de optische als technische staat dik in orde is dan kan ik me prima voorstellen dat ie het je waard is, zeker als het specifieke model je aanspreekt. En dat de verkoper lokaal is is ook wat waard, misschien is ie bereid tot een bepaalde vorm van garantie.
Vergelijk je een betrouwbare geservicede SL-5200 vs een nieuwe sub 200 euro draaitafel dan is het kwalitatief natuurlijk een totale no-brainer.
Maarre... ik zie dat je van België bent, is het deze niet? Die staat voor € 170 vraagprijs aangeboden incl onderhoud. Op het oog globaal netjes en incl. originele headshell, maar weinig details over onderhoud en ook weinig details te zien op de foto's.
https://link.2dehands.be/m1647779473
Advertentie linkt trouwens naar een
mooie review. Het geeft goed de ervaring weer die je als nieuwkomer in de platenspeler wereld hebt als je, gewend aan de moderne instap draaitafel, geconfronteerd wordt met een dergelijke, goed werkende, vintage draaitafel.
The word “THICK” helps describe this turntable a lot. Everything from the robustness of the plastic to the weight of the tonearm just feels hefty and substantial.
The SL-5200 is a feature behemoth, hailing from a time when convenience and quality weren’t necessarily mutually exclusive. It’s something you don’t really see anymore today when it comes to record players and HiFi equipment in general.
[
Voor 28% gewijzigd door
Cap op 03-01-2021 15:39
]