Het Grote Vinyl Topic Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 67 ... 101 Laatste
Acties:
  • 546.274 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Bestla schreef op maandag 28 december 2020 @ 14:24:
Ben ik blij dat ik mijn volledig nagekeken SL1210mk2 voor de grote opleving van vinyl gekocht heb voor €350

Nieuwe stofkap er bij en in de originele doos met voorgevormd piepschuim thuis geleverd.
Laatst toevallig dit nog tegengekomen bij het opruimen, zal uit 2005/6/7 zijn (laagste nieuwprijs):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SDbE9crfE0SRR01tOiJnpwFBLzo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1loAin7Y8bIag0Yym95cUGaZ.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja ik kan me ook nog wel herinneren dat Correct (r'dam) een aanzienlijke hoeveelheid sl-1200mk5 op een gegeven moment in de aanbieding deed voor ruim onder de 500 euro.
Ook rond die tijd.

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewjr
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 25-06 22:29
mr_petit schreef op zondag 27 december 2020 @ 20:49:
[...]

Beide spelers zijn meer onderhoudsintensief dan die akai. De akai is direct drive en beide duals hebben een riem, en ook een tandriem voor de snelheidsregeling en een pulley die zich uitzet/inkrmpt (ook onderhoudsgevoelig, ik ben er niet zo'n fan van. Ik zie liever een synchromotor met electronische snelheidsregeling, al verlopen die misschien wel meer van dag tot dag)
Mooi om te zien wat mijn vraag teweeg brengt. Jullie feedback helpt mij enorm in het zoekproces.
- Het wordt dus bij voorkeur een direct drive i.p.v. een riem.
- En een autostop dus half automatisch, staat ook op criterialijst.

De MP aanbieders (Dual 505-2 en de AKAI 006) hebben helaas nog niet gereageerd, die zullen nog bezig zijn met uitbuiken of willen toch niet zo graag verkopen. Ik ga MP nog eens door akkeren en probeer de enthousiaste verkopers te ontwijken.

Tussendoor kwam ook nog een Denon DP-300F voor ong. 120-150 euro langs.. is een makkelijke route, maar ja, dan komt het upgradevirus wel heel snel boven als het bevalt :)

[ Voor 8% gewijzigd door Ewjr op 29-12-2020 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De Akai AP 006 is dus niet automatisch, je moet de arm aan het einde zelf liften.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewjr
Cap schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 18:16:
De Akai AP 006 is dus niet automatisch, je moet de arm aan het einde zelf liften.
@mr_petit had dit al aangegeven, dus uiteindelijk valt ie af. Al vind ik het wel fair om op een reactie te wachten. Graven in dit topic levert interessante info op. @Cap, op 11 november stel jij een aantal spelers voor: een 1600, 5300 en 1900.

Betty in Tilburg biedt momenteel het volgende aan:

SL 1700
https://link.marktplaats.nl/m1635663861

SL 1810
https://link.marktplaats.nl/m1646513321

SL 1510
https://link.marktplaats.nl/m1642223501

Kunnen jullie helpen door deze spelers op kwaliteit/waarde in te schatten?

[ Voor 1% gewijzigd door Ewjr op 29-12-2020 19:15 . Reden: opmaak ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:31
mr_petit schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 15:31:
[...]
Helaas, een powerbank heeft een boostconverter, wat een soort van geschakelde voeding is. En die zal denk ik nog veel meer storing geven (geen ruimte en geen prioriteit voor stabiele stroom).
Goed om te weten. Dan laat ik die optie varen.
Van wat ik zo op fora zie zijn die batterij voedingen vooral zelfbouw. En tsja zie mezelf nog niet zo snel solderen. Dan toch eerder zo'n liniaire voeding van AliExpress.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ewjr schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 19:15:
[...]

Je moet eerst ff uitfiegelieren of die wel (semi) automatisch zijn (dat is nl niet het geval volgens mij), want dat is je eis.
www.vinylengine.com is een prima naslagwerk daarop.
Daar zijn alle handleidingen van deze tafels te downloaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-07 21:21
Vraag

Pro-ject phono Box SEII voor ong 130 of de PhonoBox S2 voor 150 (of dergelijke)?

Voor tussen mijn Pro-ject Carbon, Onkyo 676 op Klipsch speakers

[ Voor 27% gewijzigd door maartend op 29-12-2020 20:57 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Technics SL-1xxx (zowel de eerste versie als de MK2):
16xx = auto / 17xx = semi / 18xx = manual
13xx = auto / 14xx = semi / 15xx = manual
verder de vreemde eenden in de bijt: 1100 en 1200 manual, 1900 auto, 2000 manual.

Technics SL-D en Q, etc: iets met 3 is auto, iets met 2 is semi, iets met 1 is manual.
Q3 en D3 = auto / Q2 en D2 = semi
303 = auto / 202 = semi
53x0 = auto / 52x0 = semi / 51x0 = manual
33x0 = auto / 32x0 = semi / 31x0 = manual
etc

Er zit een logica in. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
[...]

@mr_petit had dit al aangegeven, dus uiteindelijk valt ie af. Al vind ik het wel fair om op een reactie te wachten. Graven in dit topic levert interessante info op. @Cap, op 11 november stel jij een aantal spelers voor: een 1600, 5300 en 1900.

Betty in Tilburg biedt momenteel het volgende aan:

SL 1700
https://link.marktplaats.nl/m1635663861

SL 1810
https://link.marktplaats.nl/m1646513321

SL 1510
https://link.marktplaats.nl/m1642223501

De SL-1700 is een semi-automaat en heeft een geveerd subchassis net zoals de Technics SL-1710... De twee zijn identiek, op de kleur na... De SL-1700 is zilver en de SL-1710 is zwart... ;)

De SL-1510 en de SL-1810 zijn beiden manuele platen spelers, zoals ook al aangegeven door het schema van @Cap...

Ik zelf zou van de drie voor de SL-1700 gaan omdat dit een half automaat is welke in elk geval stopt met afspelen zodra de plaat op het einde is... Maar dat is een persoonlijke voorkeur... Voor volledige automatische spelers zou ik niet gaan, ook dat is een persoonlijke voorkeur...

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Dat van die gebroken tandwieltjes in het cue mechanisme bij technics:
Is dat een mk2 issue of ook de mk1?
(en er zit geloof ik ook nog een rubberen aandrijfriempje wat veroudert...ook alleen mk2 of mk1?)
Allemaal wel te vervangen natuurlijk, maar altijd een kwestie van of de user dat kan of dat de portemonnaie getrokken moet worden :+

DD betekent natuurlijk niet dat er geen potentiele problemen zitten; dat is altijd heel modelspecifiek :)

[ Voor 17% gewijzigd door mr_petit op 29-12-2020 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MK2 is degene met een apart motortje voor de arm, inclusief riempje en klein tandwieltje. De eerste versie heeft dat probleem niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:09
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TeIjED7X1ck1xVSNY1--pT6ZXYE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xwKjdVoWJgAn8UAWauUQv5CX.jpg?f=fotoalbum_large

Even genieten van heerlijke gitaar muziek met een prachtige warme stem :-)

Mensen maak er een mooie dag van...... en laten we hopen dat we volgend jaar weer normaal kunnen doen en bv weer lekker naar platenbeurzen kunnen mis het struinen door bakken best wel eigenlijk :)

[ Voor 17% gewijzigd door oldsmelly op 30-12-2020 11:47 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

Er zijn meer opties voor een semi auto direct drive platenspeler die geluidstechnisch en qua degelijkheid niet of nauwelijks onderdoet voor de SL-1xxx serie. Het hoeft ook niet per se Technics te zijn. Een paar voorbeelden.

Net ogende quartz direct drive semi auto Technics SL-Q2, over het algemeen probleemloze speler met metalen behuizing (met origineel element incl de originele naald, staat uiteraard onbekend). Iets compacter uitgevoerd dan de SL-1xxx maar wel met motor die kwalitatief niets onder doet voor de SL-1xxx serie en quartz lock heeft, en een minstens zo goede arm. Nadeel tov de SL-1xxx serie: het systeem met de lipjes van de stofkap die in de scharnieren vallen is kwetsbaar (waarom geen klassieke scharnieren gebruikt, Technics? :X), de kap dus met beleid open zetten. Voordeel: als de lipjes van zo'n speler heel zijn is dat een goed teken voor de staat van de speler. ;) Ander nadeeltje: de verende voetjes maken dat de bediening (indrukken toetsen) iets voorzichtiger moet dan bij de SL-xxx serie, het zijn wel tiptoetsen. Ook nog een Technics bruinzwarte variant met origineel element en vervangingsnaald.

Goede quartz direct drive semi auto AKAI 306c, robuuste no-nonsense speler met lekker zwaar plateau en een interessante vanaf prijs. De verkoper lijkt hem zelf niet gebruikt te hebben dus extra opletten op de werking.

Goede direct drive semi auto AKAI 206c, broertje van de 306c zonder quartz lock.

Goede direct drive semi auto Dual 704, degelijk met een goede DD motor en goede arm. Er is wel een meeloop arm op gezet maar goed, die zit niet per se in de weg en kan er ook weer af. Wel de standaard Dual eigenaardigheden als de eens in de zoveel jaar te vervangen steuerpimpel voor het auto mechanisme en de merkeigen headshell met een ander type element montage, en het scharniersysteem is een beetje meh omdat de stofkap vaak wat inscheurt ter hoogte van de scharnieren en de boel vaak niet helemaal lekker sluit. Vraagprijs is netjes, is wel al overboden maar je kan er een berichtje aan wagen voor de vraagprijs.

Ze zien er op het oog goed uit maar er is uiteraard niks zeker over de werking, dus dat altijd zelf navragen en controleren. En eens beginnen met de vanaf prijs te bieden mag altijd. ;)

De c.a. 100+ euro die je dan bespaart tov een SL-1xxx kan je dan weer steken in een phono pre of element.

[ Voor 19% gewijzigd door Cap op 30-12-2020 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 310408

Beetje vreemd probleem.... ik heb een Shure V15V-MR op mijn Dual 701 met de originele Shure naald (heb zelfs nog een nieuwe reserve). Helaas zit die bijzonder los in de cartridge. Zo los dat ie der wel een uit valt.

Iemand een idee of daar iets aan te doen is? Het element is me dierbaar en een vervanger niet goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 04-07 21:29
Eerste post in dit topic, durf mezelf wel een behoorlijke beginner te noemen.
* Stufferdt durft het meteen aan de naam 'crosley' te noemen :+

Toevallig dit weekend bij mijn ouders en bij mijn schoonouders de platen uitgezocht en de favorieten meegenomen. We hebben nu dus een redelijke voorraad van in onze ogen prima platen (staat is ook behoorlijk denk ik), maar ik heb enkel een crosley koffer. Samen met vrouw de vriendin daarom overeengekomen dat er een betere platenspeler moet komen, om schade te voorkomen en meer recht te doen aan platen.

En nu raden jullie het al, ik heb geen idee waar ik moet beginnen :P
Cap schreef op woensdag 30 december 2020 @ 12:27:
[...]

Er zijn meer opties voor een semi auto direct drive platenspeler die geluidstechnisch en qua degelijkheid niet of nauwelijks onderdoet voor de SL-1xxx serie. Het hoeft ook niet per se Technics te zijn. Een paar voorbeelden.

Net ogende quartz direct drive semi auto Technics SL-Q2, over het algemeen probleemloze speler met metalen behuizing (met origineel element incl de originele naald, staat uiteraard onbekend). Iets compacter uitgevoerd dan de SL-1xxx maar wel met motor die kwalitatief niets onder doet voor de SL-1xxx serie en quartz lock heeft, en een minstens zo goede arm. Nadeel tov de SL-1xxx serie: het systeem met de lipjes van de stofkap die in de scharnieren vallen zijn kwetsbaar (waarom geen klassieke scharnieren gebruikt, Technics? :X), de kap dus met beleid open zetten. Voordeel: als de lipjes van zo'n speler heel zijn is dat een goed teken voor de staat van de speler. ;) Ander nadeeltje: de verende voetjes maken dat de bediening (indrukken toetsen) iets voorzichtiger moet dan bij de SL-xxx serie, het zijn wel tiptoetsen.

Ze zien er op het oog goed uit maar er is uiteraard niks zeker over de werking, dus dat altijd zelf navragen en controleren. En eens beginnen met de vanaf prijs te bieden mag altijd. ;)

De c.a. 100+ euro die je dan bespaart tov een SL-1xxx kan je dan weer steken in een phono pre of element.
Is het als leek haalbaar om in te schatten of deze speler in een goede staat verkeert en je dus een goede koop doet? Moet morgen toevallig in Vleuten zijn dus kijken is een optie wat mij betreft. En hoe zou je de waarde inschatten? Is 100 een reeele prijs voor dit model en in deze "perfecte' staat?

Er zit geen haast achter, maar als ik praktisch om de hoek ben is het altijd een poging waard :)

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Stufferdt schreef op woensdag 30 december 2020 @ 17:35:
Eerste post in dit topic, durf mezelf wel een behoorlijke beginner te noemen.
* Stufferdt durft het meteen aan de naam 'crosley' te noemen :+

Toevallig dit weekend bij mijn ouders en bij mijn schoonouders de platen uitgezocht en de favorieten meegenomen. We hebben nu dus een redelijke voorraad van in onze ogen prima platen (staat is ook behoorlijk denk ik), maar ik heb enkel een crosley koffer. Samen met vrouw de vriendin daarom overeengekomen dat er een betere platenspeler moet komen, om schade te voorkomen en meer recht te doen aan platen.

En nu raden jullie het al, ik heb geen idee waar ik moet beginnen :P

[...]

Is het als leek haalbaar om in te schatten of deze speler in een goede staat verkeert en je dus een goede koop doet? Moet morgen toevallig in Vleuten zijn dus kijken is een optie wat mij betreft. En hoe zou je de waarde inschatten? Is 100 een reeele prijs voor dit model en in deze "perfecte' staat?

Er zit geen haast achter, maar als ik praktisch om de hoek ben is het altijd een poging waard :)
Dat is zeker te doen... Cap heeft hier in het verleden een mooi overzichtje gemaakt waarin te zien is waar je bij een SL-Q2 op moet letten...

Doe er je voordeel mee... één ding: als je eenmaal een goed werkende Technics SL-Q2 hebt met een goed element en naald wil je nooit meer een Crosley... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nog een interessant filmpje van VWestlife gevonden die ten tijde van schrijven ongeveer 2 dagen geleden online is gezet... Wie dacht dat die Crosley loopwerkjes door hun zijn uitgevonden hebben het mis...

Dat gaat terug naar 1984 als ik dit filmpje mag geloven en zou op de markt gezet zijn door het bedrijf BSR die een zo simpel mogelijk te produceren platen speler mechaniek wilde hebben om de kosten laag te houden:

Zie ook de gelijkenissen tussen de loopwerkjes onderling... :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Kreeg net deze nog binnen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AjuAd5g7S2ric6t88MU9l8G7Iy8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CxfDSC4kbTV8Msg5LrkRjJQA.jpg?f=fotoalbum_large
Mooi album om 2020 mee uit te zwaaien.

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+SigEnergy 11kW AC lader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Stufferdt Ik zit nog even aar de advertentie van die Technics SL-Q2 te kijken die @cap gedeeld heeft en het valt mij op dat er een niet originele stekker gemonteerd zit aan de kabel...

Geen ramp, maar dat zou ik wel even aanpassen naar dit exemplaar van alle kabels als je deze speler koopt:
Afbeeldingslocatie: https://image.allekabels.nl/image/1077737-0/euro-apparaat-stekker-watt-500-w.jpg
Uiteraard even in het zwart bestellen, want dat staat mooier dan deze witte en dan issie echt netjes...

Jammerlijk is het wel dat deze speler zo'n 10 jaar geleden gewoon voor 50 euro opgepikt kon worden vanaf Marktplaats... Maar zoals we dat nu zeggen: das war einmal...

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Stufferdt schreef op woensdag 30 december 2020 @ 17:35:

Die had ik wel getipt voor @Ewjr dus ik weet niet of je hem voor zijn neus wegkaapt. ;)

Voor dingen die je kunt checken is een kwestie van wat zoeken in dit topic, zie oa:
mr_petit schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 01:26:
(...)

(stofkap moet gaaf zijn, of je moet willen polijsten, maar iig geen scheuren), toonarm moet bij automatische afslag goed teruggaan naar de ruststand (potentieel steuerpimpelprobleem), en de naald is ook in goede staat,

(...)

En voor de rest de spelers goed uittesten: werkt de afslag goed, werken de scharnieren van de stofkap goed (blijft de stofkap omhoog staan), is de stofkap scheurvrij/in goede staat etc etc.
Cap schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 21:32:
[...]

Of alles goed werkt kan ik niet ruiken. Belangrijkste is: goede snelheid op zowel 33 als 45, en geen speling op de armlagers (voelen door met armbuis tussen duim en wijsvinger voorzichtig in richting van de het scharnier te trekken duwen). Geen tikje of miniem geluidje mag, speling / klik-klak niet. Hoewel... als je dit bij je pro-ject probeert zal je wellicht ook klik-klak voelen. :P maar het gaat er dus om dat de armlagers niet aan gort zijn.
Let vooral op het armlager bovenop, deze wil nog wel eens stuk gemaakt zijn door ruw gebruik (DJ?). Je ziet dan vaak dat gepoogd is aan het schroefje te draaien met als gevolg een beschadigd schroefje en nog meer beschadigd lager.

Bij die ene ziet dat er in ieder geval goed uit (goede foto's) en het is ook een goed teken dat de armlift nieuwe siliconendemping gehad heeft. Als een arm mooi langzaam, gedempt daalt bij omhalen van het hendeltje in plaats van met een snelle klap betekent dat in ieder geval dat de speler onderhoud gehad heeft. ;)
Cap schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 11:18:

Alles staat of valt met de uiterlijke en niet te vergeten, technische staat. Als leek ben je minder in staat om problemen te constateren (en op te lossen). Als je er tijd in wil steken en wilt leren dan hoeft dat geen probleem te zijn.

(...)

Andere tips: handmatig de arm boven de plaat zetten en kijken hoe de armlift op en neer gaat, goed luisteren of het plateau niet aanloopt bij het draaien (zonder muziek dus ;)), en de arm op lagerschade controleren. Dwz de arm bij de armbuis tussen duim en wijsvinger nemen en heel voorzichtig ;) een beetje in de lengterichting van de armbuis voelen of er speling op zit door zachtjes ;) te trekken/duwen. Arm niet boven de plaat uiteraard, maar in de rusttoestand. Een heel klein beetje speling is vaak niet te voorkomen, zeker bij de goedkopere draaitafels, maar rammelt het echt dan is het wsch foute boel. Uitzonderingen als een SME arm met meslager daargelaten natuurlijk, maar die zitten in een prijsklasse waar je toch niet naar gaat kijken. :P
Tot slot: Bij semi-automaten natuurlijk ook de automatische afslag controleren en bij volautomaten ook de start. Plus of er uit beide kanalen geluid komt. ;)
En ga er voor het gemak maar vanuit dat er nog een nieuwe naald of element bij komt, een vervangingsnaald kost minimaal 2 tientjes en een nieuw element met naald (meestal de betere optie) komt v.a. circa 40 euro en kan je om kwaliteitsstappen te maken oprekken tot boven de 100 euro, en daarna met gemak boven de 200 euro en hoger. :*) Maar wees gerust: ook van het goedkopere element of die vervangingsnaald gaat je plaat niet stuk mits je de boel netjes afstelt.

Bottom line:
Als beginner moet je of nieuw kopen of bij 2e hands het risico accepteren dat een defect je bij aankoop niet opvalt, waardoor je daarna zelf nog wat werk (of kosten) hebt om e.e.a. optimaal te maken.

Maar er zijn gradaties. Een kapotte arm, ontbreken van het armgewicht, een jengelende snelheid of een aanlopend plateau zijn zaken die voor de meesten moeilijk zijn op te lossen. Een minimaal te hoge of lage snelheid is geen ramp, een wat te hard zakkende armlift ook niet, evenals een knop die wat moeilijk gaat en eens schoongemaakt moet worden of een lampje dat het niet meer doet, en een scheurtje in de kap of wat krasjes voor degenen die van vintage houden vaak ook niet.

Wat je krijgt is een platenspeler die in de basis een stuk zwaarder, degelijker, preciezer en geavanceerder is gebouwd dan een nieuwe platenspeler van 200, 300 of 400 euro en vaak meer.
Voor een (veel) lagere prijs.
Maar met het risico op gebreken.
Die vrijwel altijd zijn te fiksen.
Maar niet altijd door iedereen. ;)
rcor schreef op woensdag 30 december 2020 @ 21:26:
Jammerlijk is het wel dat deze speler zo'n 10 jaar geleden gewoon voor 50 euro opgepikt kon worden vanaf Marktplaats... Maar zoals we dat nu zeggen: das war einmal...
Doorgaans toch wel iets meer dan 50 euro hoor, dat was meer de SL-D prijs. De SL-D2/3 is een speler zonder quartz lock met een wat lichter plateau en die heeft geen metalen behuizing en mooi afgewerkt bedieningspaneel met tiptoetsen, en ook een andere ophanging dan de SL-Q2/3 gimbal arm die als 2 druppels water op die van de SL-1200MK2 lijkt. De SL-D serie draait uitstekend plaatjes, geen kwaad woord over dat ding, maar is gewoon een stap goedkoper dan de SL-Q serie in die opzichten.

Alles staat of valt natuurlijk met de technische en optische staat, maar € 100 is nu echt een goede prijs voor een goed werkende SL-Q2 met zelfs de stofkap in goede staat zonder afgebroken lipjes, dat ga je niet snel goedkoper vinden. De vraagprijs van €125 of €150 is m.i. ook in orde als er geen defecten zijn, de speler optisch netjes is en de kap goed is. Zoals altijd geldt: hoe duurder het exemplaar, des te perfecter moet het allemaal zijn. ;)

Overigens staat er op MP naast de eerder genoemde zilveren en bruinzwarte exemplaren, hier nóg een SL-Q2. Alleen is niet duidelijk wat de verkoper ervoor wil hebben. En er is nog veel meer te speuren hoor. Ik zag net weer een Kenwood KD-2070 staan voor onduidelijke vraagprijs. Let op, handmatig model.

[ Voor 24% gewijzigd door Cap op 01-01-2021 15:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Cap schreef op woensdag 30 december 2020 @ 22:01:
[...]

[...]

Doorgaans toch wel iets meer dan 50 euro hoor, dat was meer de SL-D prijs. De SL-D2/3 is een speler zonder quartz lock met een wat lichter plateau en die heeft geen metalen behuizing en mooi afgewerkt bedieningspaneel met tiptoetsen, en ook een andere ophanging dan de SL-Q2/3 gimbal arm die als 2 druppels water op die van de SL-1200MK2 lijkt. De SL-D serie draait uitstekend plaatjes, geen kwaad woord over dat ding, maar is gewoon een stap goedkoper dan de SL-Q serie in die opzichten.

Alles staat of valt natuurlijk met de technische en optische staat, maar € 100 is nu echt een goede prijs voor een goed werkende SL-Q2 met zelfs de stofkap in goede staat zonder afgebroken lipjes, dat ga je niet snel goedkoper vinden. De vraagprijs van €125 of €150 is m.i. ook in orde als er geen defecten zijn, de speler optisch netjes is en de kap goed is. Zoals altijd geldt: hoe duurder het exemplaar, des te perfecter moet het allemaal zijn. ;)

Overigens staat er op MP naast de eerder genoemde zilveren en bruinzwarte exemplaren, hier nóg een SL-Q2. Alleen is niet duidelijk wat de verkoper ervoor wil hebben. En er is nog veel meer te speuren hoor. Ik zag net weer een Kenwood KD-2070 staan voor onduidelijke vraagprijs.
Voor sluit ik mij hier uiteraard helemaal bij aan... Gezien de huidige prijzen is dit gewoon een nette prijs... Hij is in ieder geval goedkoper dan mijn Technics SL-1710 in aanschaf...

Maar ja, ik heb de mijne dan ook opgepikt bij mijn vaste leverancier waarvan ik zeker weet dat ze mij geen rommel verkopen dat niet werkt... Dat is dan voor mij de meer prijs dan ook de meerwaarde die ik er wel voor over heb...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 04-07 21:29
rcor schreef op woensdag 30 december 2020 @ 19:49:
[...]

Dat is zeker te doen... Cap heeft hier in het verleden een mooi overzichtje gemaakt waarin te zien is waar je bij een SL-Q2 op moet letten...

Doe er je voordeel mee... één ding: als je eenmaal een goed werkende Technics SL-Q2 hebt met een goed element en naald wil je nooit meer een Crosley... ;)
Heel handig dit overzicht! :)
rcor schreef op woensdag 30 december 2020 @ 21:26:
@Stufferdt Ik zit nog even aar de advertentie van die Technics SL-Q2 te kijken die @cap gedeeld heeft en het valt mij op dat er een niet originele stekker gemonteerd zit aan de kabel...

Geen ramp, maar dat zou ik wel even aanpassen naar dit exemplaar van alle kabels als je deze speler koopt:
[Afbeelding]
Uiteraard even in het zwart bestellen, want dat staat mooier dan deze witte en dan issie echt netjes...

Dat is een hele goede ja, voor zulke dingen heb ik een handige vader dus dat moet wel lukken.
Cap schreef op woensdag 30 december 2020 @ 22:01:

Die had ik wel getipt voor @Ewjr dus ik weet niet of je hem voor zijn neus wegkaapt. ;)
@Ewjr Mocht je er al mee bezig zijn of interesse hebben laat ik 'm schieten :)
Tot slot: Bij semi-automaten natuurlijk ook de automatische afslag controleren en bij volautomaten ook de start. Plus of er uit beide kanalen geluid komt. ;)
En ga er voor het gemak maar vanuit dat er nog een nieuwe naald of element bij komt, een vervangingsnaald kost minimaal 2 tientjes en een nieuw element met naald (meestal de betere optie) komt v.a. circa 40 euro en kan je om kwaliteitsstappen te maken oprekken tot boven de 100 euro, en daarna met gemak boven de 200 euro en hoger. :*) Maar wees gerust: ook van het goedkopere element of die vervangingsnaald gaat je plaat niet stuk mits je de boel netjes afstelt.

Bottom line:
Als beginner moet je of nieuw kopen of bij 2e hands het risico accepteren dat een defect je bij aankoop niet opvalt, waardoor je daarna zelf nog wat werk (of kosten) hebt om e.e.a. optimaal te maken.

Maar er zijn gradaties. Een kapotte arm, ontbreken van het armgewicht, een jengelende snelheid of een aanlopend plateau zijn zaken die voor de meesten moeilijk zijn op te lossen. Een minimaal te hoge of lage snelheid is geen ramp, een wat te hard zakkende arm ook niet, evenals een knop die wat moeilijk gaat en eens schoongemaakt moet worden of een lampje dat het niet meer doet, en een scheurtje in de kap of wat krasjes voor degenen die van vintage houden vaak ook niet.

Wat je krijgt is een platenspeler die in de basis een stuk zwaarder, degelijker, preciezer en geavanceerder is gebouwd dan een nieuwe platenspeler van 200, 300 of 400 euro en vaak meer.
Voor een (veel) lagere prijs.
Maar met het risico op gebreken.
Die vrijwel altijd zijn te fiksen.
Maar niet altijd door iedereen. ;)
In feite moet je dus rekenen op ongeveer 200 euro, aanschaf en vervangen van onderdelen. Rondkijkend zie ik voor dat bedrag, zoals je aangeeft, geen nieuwe alternatieven.

Bedankt voor de antwoorden en de vlotte hulp, altijd fijn dat iedereen op tweakers behulpzaam en kundig is :)

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoohanDePoohan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:44
rcor schreef op woensdag 30 december 2020 @ 19:49:
[...]

Top, ga de komende dagen mijn SL/Q2 eens van zolder halen :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldsmelly
Zo op de valreep van 2020-2021 speel ik met de gedacht om naast mijn vinyl collectie een start te maken met een sacd collectie.

Vraagje aan mijn mede vinyl-pieps is dan ook ... wie heeft er hier nog een (sa)cd collectie en speelt dit nog regelmatig ? En schaffen jullie nog actief (sa) cd's aan ?

En wat is de ervaring tussen sacd en vinyl ?

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ewjr
@all, 5 weken geleden is onze 2e zoon geboren, dus ik lees iedere post mee, maar niet in de mogelijkheid uitgebreid te reageren. @Stufferdt, ik heb nog geen contact gelegd met Vleuten. Dus als het je nog past, feel free, anders ga ik er komend weekend mee aan de slag - iets met prioriteiten.

Wordt snel vervolgd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haas
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:40
oldsmelly schreef op donderdag 31 december 2020 @ 13:00:
Zo op de valreep van 2020-2021 speel ik met de gedacht om naast mijn vinyl collectie een start te maken met een sacd collectie.

Vraagje aan mijn mede vinyl-pieps is dan ook ... wie heeft er hier nog een (sa)cd collectie en speelt dit nog regelmatig ? En schaffen jullie nog actief (sa) cd's aan ?

Ik speel voornamelijk elpees af maar zo nu en dan ook een SACD. Deze heb ik geript naar DSF en speel ik af met Roon.

[ Voor 66% gewijzigd door Haas op 31-12-2020 13:23 ]

Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
Ga hier dit jaar nog met een soort van vuurwerk afsluiten, net binnen i.p.v. 6 januari 2021 :) :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jjj1LOOHt_PftK66RGWMPJ_vGuo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9RrUpkl2rb5TEnJBbXGhwII3.jpg?f=fotoalbum_large
Ik wens iedereen een gezond en muziekrijk 2021 toe.

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+SigEnergy 11kW AC lader.

• LaameLei
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-11-2023
Goedemiddag allemaal,
Ik ben aan het denken om mijn Philips 877 een upgrade te geven. Er zit een GP-401 mk1 element in momenteel, en ik ben op zoek naar iets anders. Ik twijfel tussen een GP-412 of iets geheel anders. Specifiek een audio technica-element. Een AT-VM95LM denk ik. Nu zijn het beiden geloof ik 1/2” mounts, maar kun je zomaar een niet-GP element op een oude Philips monteren?

• hansie18
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04:05

Ja, naast LP's, luister ik ook graag naar geripte multi-channel SACD's (via foobar). Gewone stereo SACD's sla ik over. Ik moet het niet teveel doen, want dan vind ik LP's qua luisterervaring wat minder worden en dat is ook weer niet de bedoeling.

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:48
LaameLei schreef op donderdag 31 december 2020 @ 16:25:
Goedemiddag allemaal,
Ik ben aan het denken om mijn Philips 877 een upgrade te geven. Er zit een GP-401 mk1 element in momenteel, en ik ben op zoek naar iets anders. Ik twijfel tussen een GP-412 of iets geheel anders. Specifiek een audio technica-element. Een AT-VM95LM denk ik. Nu zijn het beiden geloof ik 1/2” mounts, maar kun je zomaar een niet-GP element op een oude Philips monteren?
Philips elementen kunnen in de standaard headshell deze is er speciaal voor gemaakt, onhandig alleen maakt het afstellen van Philips elementen wel makkelijk.

Je hebt verschillende vervang naalden voor Philips elementen, van 20 euro tot 200, de duurste hebben een speciale slijping. Let wel op dat je het juiste type hebt, niet alle naalden zijn uitwisselbaar.

Wil je een ander element heb je een speciale headshell met slede nodig, deze kost 45 euro.

[ Voor 16% gewijzigd door Roderiktweaker op 31-12-2020 18:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D_V
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-07 19:42

D_V

BenEco schreef op donderdag 31 december 2020 @ 13:25:
Ga hier dit jaar nog met een soort van vuurwerk afsluiten, net binnen i.p.v. 6 januari 2021 :) :
Hier nog even aan het loungen met de Arctic Monkeys.

Vanmorgen besteld bij Sounds Venlo en vanmiddag door ze persoonlijk bezorgd hier in Venlo. Geweldige service!

_/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/5fee14ba81c72/5fee14ba7e484-002.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/5fee14ee05277/5fee14ee0110c-001.jpg

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Beste wensen allemaal!

En.....wat was jullie eerste plaat van 2021 op de tafel?

Bij mij deze op m'n pl-55x:

Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/albums/verve.jpg

d:)b d:)b

[ Voor 3% gewijzigd door mr_petit op 01-01-2021 10:18 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11:11
Beste LP-fanaten! Allemaal de beste wensen voor het nieuwe jaar oOo !
Dat we allemaal gezond mogen blijven.
En, de belangrijkste bijzaak in het leven, dat er maar weer veel gepost mag worden. Nieuwe aanwinsten op vinyl, technische analyses van platenspelers, elementen, motoren en meer van die dingen.

De eerste zwarte schijf op de draaiert in 2021: Queensrÿche - Operation: Mindcrime :9~ .

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/O3vDTGJl.jpg

Gisteren op de valreep van het oude jaar nog een paar LP's op MP gekocht:

- Thin Lizzy - Live And Dangerous
- Golden Earring - To The Hilt
- Grand Funk Railroad - Monsters Of Rock
- CCR - Cosmo's Factory
- Blood Sweat & Tears - 2nd Album
- Helloween - Keeper Of The 7 Keys Pt. 2
- Helloween - Judas

Met alle drukte bij PostNL weet je natuurlijk niet wanneer ze afgeleverd worden, maar als ze binnen zijn volgt een foto :Y .

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macdushi
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-07 20:39
mr_petit schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 10:16:
Beste wensen allemaal!

En.....wat was jullie eerste plaat van 2021 op de tafel?

Bij mij deze op m'n pl-55x:

[Afbeelding]

d:)b d:)b
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8YX-mQmcw3kvaxYIkFKVzFJG3aQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sXIFc4rOrxLRw9gdnTSttwwo.jpg?f=fotoalbum_large

Uiteraard voor iedereen hier de beste wensen! Hier zijn we 2021 begonnen met de fantastische live LPbox van de eagles, schitterend uitgevoerde box en heerlijke muziek 😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chromium
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-02 11:28

Ik heb een SACD of 80, de surround versies speel ik nog redelijk veel in onze thuisbioscoop, maar de stereo SACDs worden nog weinig gedraaid daar ik meer high-res files draai. SACD zijn wel redelijk moeilijk te vinden, of wel duur. Meestal koop ik er een aantal als ik in de VS ben, maar in Europa is het moeilijker...maar voor de verzamelaar maakt dat het natuurlijk weer wat leuker ;)

Ik verkies natuurlijk vinyl boven alles, maar dat heeft vooral te maken met het totaal plaatje van het medium. Qua kwaliteit is het bijna onmogelijk om een waardeoordeel over de ganse lijn te maken, heel veel heeft te maken met de mastering, zeker als je de muziek speelt op een goede set. Soms wint vinyl, soms wint de high-res file. CD wint bijna nooit, net als cassettes, maar die speel/record ik dan weer met plezier wegens de hoge nostalgie factor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CD's :? Hier wordt alleen maar vinyl gedraaid. Alle cd's staan op zolder stof te vergaren, tot ooit.

Ik kon het nog niet weggooien namelijk. Ook zit daar muziek bij die ik niet op vinyl heb. Maar ik draai het niet meer.

[ Voor 21% gewijzigd door Bestla op 01-01-2021 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-07 20:24
De beste wensen allemaal en dat al jullie vinyl wensen mogen worden vervult.. :)

CD's en Vinyl hier wel hoor, mijn geripte muziek op de tablet via bluetooth naar mijn Denon setje voor de zomer maanden op mijn volkstuintje in Leiden Noord, geen zin om met de draaitafel en de LP's te gaan lopen slepen, het kan enkel maar beschadigen…

Des te leuker is het als ik weer thuis ben en weer een plaatje op kan zetten..

Btw. mocht er nog iemand een leuke Android muziek player zoeken voor de Smartphone of Tablet voor onderweg, kijk dan eens naar "Musicolet" App... Toppertje

En nu weer terug naar Vinyl, nu een oudje van Deodato - (LP) Prelude op de draaitafel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mijn eerste stuk muziek die ik vandaag draaide was een bandrecorder band met daarop een deel van de Top 2000 van een aantal jaren terug... Maar inmiddels heb ik ook mijn eerste LP gedraaid en zojuist op de platen speler:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/e3r7_C6jtlic2iRVURLXFx-j6YCNvYrcxjaW_w9tR5S33Bd1kSON8XtBvUCzPmY8q8Hvxnjy-5xrxOoBVGE1UE1nG-_GaXX21JBtriGV9IyYDW7jGPAgCUbjBLoPXr9RIVuMeE6q3Q=w2400

The Beatles - "Rearities"... Heerlijke muziek en zoals bijna al het werk van The Beatles een meesterwerk... :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D_V

D_V

Bestla schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 13:45:
CD's :? Hier wordt alleen maar vinyl gedraaid. Alle cd's staan op zolder stof te vergaren, tot ooit.
Hier draaien we nog gewoon cd's in de huiskamer, het vinyl beperkt zich eigenlijk tot mijn "mancave". En bij m'n computerbureau heb ik nog een cd luisterpost hangen... :D

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/5fefd678d6b24/5fefd678d427c-001.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/5fefd68394267/5fefd68391782-002.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daar staat natuurlijk ook je motorfiets, je pooltafel en airhockey tafel en je bar :)

Maar wat is eigenlijk dat ding aan de wand?
Dat is toch niet een cd speler? (een soort draadloze interface misschien?)
Heb je dat zelf gemaakt of is dat een kant en klaar ding? Ik ken het niet iig.
Die CD ken ik wel trouwens :P

[ Voor 5% gewijzigd door mr_petit op 02-01-2021 03:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:31
Het lijkt mij zo'n ding wat vroeger bij cd/platenzaken hing om cd's mee te kunnen afluisteren voor aankoop. Wel gaaf hoor! Komt 'ie misschien bij Van leest vandaan?
Het zal idd de control unit zijn ja. Ik ken de CD dan weer niet... 8)

[ Voor 7% gewijzigd door musicfreak op 02-01-2021 06:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
musicfreak schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 06:54:
Het lijkt mij zo'n ding wat vroeger bij cd/platenzaken hing om cd's mee te kunnen afluisteren voor aankoop.
Ja nu je het zegt :o (vandaar ook die stalen bewapening om het snoer)
Dat is lang geleden.....ik denk dat ik zo'n ding misschien 25 jaar geleden voor het laatst heb gebruikt (dus een cd luisteren in een muziekzaak....)
Het ziet er iig beter uit dan die telefoonhoorns 8)7 die je ook wel eens had (pre 90's dan)

[ Voor 14% gewijzigd door mr_petit op 02-01-2021 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mr_petit schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 10:26:

Het ziet er iig beter uit dan die telefoonhoorns 8)7 die je ook wel eens had (pre 90's dan)
Dan denk ik aan de jaren 70, mijn zakgeld uitgevend aan een nieuw singletje. En bij de V&D had je van die losse L & R hoorns van bedenkelijke kwaliteit en hygiene. Maar ach , dat was goed voor de weerstand zei men.

1 van mijn eerste singletjes was Golden Earring - Sleepwalkin' / Babylon uit 1976
En die heb ik nog steeds.

Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fimg.discogs.com%2FiCMpLBVPlzgcI8s46HWNqLCc6W0%3D%2Ffit-in%2F600x597%2Ffilters%3Astrip_icc()%3Aformat(jpeg)%3Amode_rgb()%3Aquality(90)%2Fdiscogs-images%2FR-1511083-1324234485.jpeg.jpg&f=1&nofb=1

[ Voor 31% gewijzigd door Bestla op 02-01-2021 13:23 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D_V

D_V

mr_petit schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 03:51:
[...]

Daar staat natuurlijk ook je motorfiets, je pooltafel en airhockey tafel en je bar :)
Zoiets ja... :D

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/5ff075530a248/5ff0755306938-01.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/5ff07560a13f2/5ff075609d836-03.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/5ff07569a676b/5ff07569a34b0-02.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_V

D_V

musicfreak schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 06:54:
Het lijkt mij zo'n ding wat vroeger bij cd/platenzaken hing om cd's mee te kunnen afluisteren voor aankoop. Wel gaaf hoor! Komt 'ie misschien bij Van leest vandaan?
Het zal idd de control unit zijn ja. Ik ken de CD dan weer niet... 8)
Virgin. Dit is inderdaad de controle unit. Hij is via een ribbon kabel verbonden met een Denon DCD 625 waar ze een speciale ingang op gebouwd hebben.

CD is Medazzaland van Duran Duran. (helaas niet officiëel op vinyl, om nog enigszins on topic te blijven) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wow!
Ik maakte een beetje een grapje, maar dit is zeker 'Mancave' definitie waardig _/-\o_ d:)b
Echt heel gaaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotter87
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-07 13:29
Aller eerst ook hier iedereen de beste wensen voor 2021!

Ik wil mijn oude versterker met 2 melkpak speakertjes en sub vervangen voor een betere set.
Nu heb ik van mijn ouders een doos vol vinyl gekregen dus moet er ook een platenspeler komen!
Kwa platenspeler en voorversterker gaat dat wel goed komen.

Nu heb ik alleen een vraag over de eindversterker.
Wat is nu het beste voor het geluid? Buisversterker of een gewone? Of is het een kwestie van smaak? Of maakt het niet uit vanwegen de voorversterker?
Krijg nergens goed gevonden wat alle invloeden zijn. Alleen dat je zo ie zo weg moet blijven van die hele platte dingen.

Ik post het hier omdat het mij de plek leek met de meeste ervaring. Ik snap dat er een aankoop forum is maar het gaat me meer om de techniek dan specifiek merk van een eindversterker

Ik zal de versterker ook gebruiken voor het geluid van de tv, radio en spotify.

Alle info en ervaring welkom

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Buizenversterkers hebben definitief een eigen klank, maar als eindversterker zijn ze erg duur (goede buizen zijn ook heel erg duur, en de trafo's die erin zitten zijn ook prijzig).
Chinees spul is wel goedkoper, maar ook veel minder van kwaliteit.
Dus wat is je budget?

Normaal zou ik buizenversterkers (zowel voor- als eindversterkers) niet aanraden voor een beginner (of iemand die van melkpakjes komt), en al helemaal niet als er ook tv etc mee versterkt wordt. Alleen al vanwege de levensduur.

Maar het noemen van je budget is het belangrijkste. En eventueel andere wensen.
Ik begrijp dat je een losse preamp wilt (die je al op het oog hebt? merk? type?) met een losse eindversterker? Monoblokken?
Wat zijn 'hele platte dingen'?
Het lijkt me dat je toch snel binnen 1 merk blijft met een voor/eindversterkercombi?
Sowieso is dit natuurlijk niet echt het topic voor versterkers. Dit is vooral platenspelers, elementen en phonopre's

[ Voor 86% gewijzigd door mr_petit op 02-01-2021 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotter87
Bedankt voor de reactie.

Zat zelf te denken:
300 euro platenspeler(2e hands) plus voorversterker
700 euro eindversterker
500 euro speakers ( 2.0 of 2.1 moet de vrouw nog ff overtuigen dat 2 zuilen echt nodig zijn 😋)

Het budget valt op te rekken indien nodig.
Word dan gewoon wat langer sparen.

Ben zeker beginner. Zowel kwa vinyl als geluid.
Wil graag iets dergelijks aanschaffen waar ik niet te snel richting beperkingen aan loop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Ik denk dat 700 euro voor een eindversterker een beetje overdaad is in deze verdeling. Als je naar buizen gaat kijken moet al wel echt hele goede speakers, platenspelers en voorversterkers hebben imo. Anders kan je het beter besteden

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ok, nu wordt eea duidelijk.
De 'eindversterker' die je wilt is geen eindversterker maar een geïntergreerde versterker (of normale versterker).
Voor/eindversterkercombinaties zijn snel €2000+ dus ver buiten je budget.

De 'voorversterker' die je wilt is een phonopre, en versterkt alleen het signaal van de draaitafel tot normaal lijnsignaal.
Ik zou zelf veel meer voor de luidsprekers uittrekken en minder voor de versterker.
Wil je nieuw of gebruikt? Ik begrijp dat je naar een normale stereosetup kijkt en geen 5.1/6.1/7.1 cinema set.

En je had al een tuner? Wat heb je nog meer? (soort/merk/type)

[ Voor 7% gewijzigd door mr_petit op 02-01-2021 22:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:11

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

* teacher denkt dat deze vraag niet in het vinyl topic hoort... ;)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotter87
Stereo is idd voldoende. Surround is niet nodig en ook niet haalbaar in onze kamer. ( kunnen op 2 heel verschillende manieren voor de tv zitten)

Als voor versterker idd een phonopre. En idd een normale versterker dan.
Mijn excuses voor de verkeerde terminologie (dacht dat ik het een beetje snapte maar moet nog een hoop leren 😋)

Heb nu een heel oud Bose 2.1 setje staan, versterker met ingebouwde cd speler. Loopt ook een specifieke bose kabel tussen versterker en sub dus heb niks bruikbaars staan wat ik nog kan hergebruiken.
Radio luisteren we op dit moment via kpn kastje

Mijn gevoel zegt nieuw wat betreft speakers en versterker. Ik heb er simpel weg te weinig verstand en ervaring mee om goed te kunnen inschatten of iets goed is als ik het 2e hands particulier koop.

Wat betreft verhouding speakers versterker: heb me nog niet heel erg verdiept in de speakers. Maar zo te lezen moet het 800 speakers worden en 400 versterker😄

@teacher ik snap dat het heel snel een aankoop advies word.
En zal ook zeker daar een topic starten als ik er uit ben wat allemaal precies gaat worden. De vraag die ik stelde vond ik te algemeen om een apart topic voor te maken en was meer bedoelt om te kijken of ik de goed kant op aan het zoeken ben.

Het is nu duidelijk dat het geen buizenversterker word. Simpel weg te duur en overkill voor mijn bedoelingen en dat de verhouding versterker speaker ook anders kan.

Bedankt voor de input zover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maar we kunnen je wel advies geven over de platenspeler natuurlijk.

Wat wil je? Snaar of Direct Drive, Nieuw of 2e hands?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Voor luidsprekers moet je vooral gaan luisteren. Dat is het enige wat telt.
En dan nog klinkt het thuis weer iets anders (andere kamer).
De versterker vind ik niet zo kritiek. Je kan kijken naar een degelijke gebruikte 90's versterker, maar misschien wil je wel wifi integratie etc. Dan moet je naar iets moderns kijken.

Qua platenspeler is idd denk ik de grootste vraag of je nieuw of gebruikt wil hebben.
En als het gebruikt gaat worden, van een handelaar of direct van zolder. (m.a.w. hoe handig ben je. Schrik je van een multimeter en soldeerbout, of staan die tussen je oscilloscoop en labvoeding?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromium
Even wat advies inwinnen....Ik heb hier al een paar keer de Technics Sl-5300 als aanrader voorgesteld gezien, en heb nu de kans om een Technics Sl-5200 te kopen.

Het verschil is dat de 5200 semi-auto is en de 5300 full auto, en eigenlijk verkies ik een semi auto. Ik probeer mezelf nu wat te overtuigen om dit toestel aan te schaffen, nadat ik deze zomer van 7 naar 3 turntables afslankte, jeukt het toch weer wat. Zeker omdat ik nu geen enkele Technics meer heb. Mijn SL-1200 MK2 heb ik verkocht en mis ik eigenlijk niet zo veel. Om eerlijk te zijn ik vind de 5200 mooier, ik heb nooit iets met DJ-modellen (of typische DJ muziek gehad).

Voordelen :
DD quartz control
Fantastische motor
Slaat automatisch af
Design die me aanspreekt
Het silent que mechanisme dat me wel intrigeert
De bellen en toeters werken nog mechanisch en niet electronisch, dus kan kan ik bij euvel waarschijnlijk zelf er aan werken.

Nadelen :
Geen VTA (alhoewel ik het bijna nooit gebruikte op mijn Sl 1200)
Meer plastieken dan de solide 1200
Zwakke kapconstructie als de lipjes nog niet gebroken zijn, is er een grote kan dat het ooit zal gebeuren.

De verkoper is lokaal en vroeg oorspronkelijk €250, na een gesprek wil hij hem verkopen voor €175. Alle olie en vet werd vervangen door hem en het element is een Technics element (maar die wordt sowieso vervangen door mij).

Ik mag hem komen testen, maar weet eigenlijk niet bij dit toestel waar ik op moet letten. (Uitgezonderd de kap en de tijd waarop hij op snelheid komt en, weer stopt) ?

Op de foto’s ziet het toestel er zeer goed uit, maar dat doen de meeste natuurlijk :+

Prijs ziet er meer dan ok uit voor dit toestel (denk ik toch).
Om eerlijk te zijn sedert ik mijn Marantz TT 15s1 kocht, heb ik bijna met niks anders meer gedraaid. Maar dat is een platenspeler van een geheel andere orde natuurlijk en je blijft nu eenmaal hobbyist. Ik zou het gewoon jammer vinden als ik deze kans niet greep, daar de verkoper op wandelafstand woont en je dit model toch niet zo vaak tegen komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
chromium schreef op zondag 3 januari 2021 @ 01:13:
Even wat advies inwinnen....Ik heb hier al een paar keer de Technics Sl-5300 als aanrader voorgesteld gezien, en heb nu de kans om een Technics Sl-5200 te kopen.

Voordelen :
DD quartz control
Fantastische motor
In welke zin fantastisch? Prima motor natuurlijk, daar niet van. Vrijwel alle middenklasse direct drive modellen uit die periode waren motorisch in orde. Maar als je bedoelt ten opzichte van het gemiddelde goedkope belt drive motortje van de instap spelers van nu, geheel mee eens natuurlijk. ;)

De schakelbare styluslight geintegreerd met de strobo in het prisma is ook tof, echt een bijzonderheid van de 5xx0 serie. :)
Zwakke kapconstructie als de lipjes nog niet gebroken zijn, is er een grote kan dat het ooit zal gebeuren.
Vaak zijn de lipjes idd gebroken en indien nog niet, dan toch wel al vaak ingescheurd, dus dat is dan een kwestie van tijd. :P Gelukkig zijn er wel fixes voor, een gebogen metalen plaatje kan je zelf zagen en monteren, maar iemand biedt tegenwoordig zelfs een behoorlijk profi oplossing dmv 3D printing.
De verkoper is lokaal en vroeg oorspronkelijk €250, na een gesprek wil hij hem verkopen voor €175. Alle olie en vet werd vervangen door hem en het element is een Technics element (maar die wordt sowieso vervangen door mij). Ik mag hem komen testen, maar weet eigenlijk niet bij dit toestel waar ik op moet letten. (Uitgezonderd de kap en de tijd waarop hij op snelheid komt en, weer stopt)

Op de foto’s ziet het toestel er zeer goed uit, maar dat doen de meeste natuurlijk :+

Prijs ziet er meer dan ok uit voor dit toestel (denk ik toch).
Je kan hem zien als een voorloper van de SL-Q2, met kunststof behuizing ipv metaal en wat extra goodies (pitch control, switchable quartz lock en stylus light). De SL-3xx0 is in dat opzicht de voorloper van de D2.

Dan over de waarde.

Je zegt dat de staat heel goed is. Maar is het aanbod inclusief de originele mat, de originele Technics headshell (metalen, er zijn ook goedkopere plastieken in omloop afkomstig van de SL-2000, SL-23 etc) en het originele EPC-206C (of eventueel een EPC-270c II) element, ja zelfs de originele RPM adapter en de handleiding? Dat bepaalt ook mede de waarde.

Even een link naar de originele brochure om te zien hoe hij origineel is uitgerust. Let vooral op headshell en element.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vXQXUIQ-z0hlmDCBzhj6c72HXqI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eFVbpKDKqmiXzAa6vcMj4AIW.png?f=fotoalbum_large

Als de originele mat er niet op zit maar iets anders randoms, de originele headshell er niet op zit maar een no-name of een ander random ding dan is dat m.i. toch een minderwaarde, tenzij er een top headshell of een topelement gemonteerd is wat de klasse "bonded conical of elliptical" overstijgt, maar dat verwacht ik niet. ;)

Als je echt geen behoefte hebt aan het Technics element kan je aan zo'n hobbyverkoper wel voorstellen hem met wat extra korting te kopen zonder element, die kan ie wel weer voor een andere draaitafel gebruiken. Of zelfs zonder headshell en dan nog wat meer korting, als je als ex SL-1200 eigenaar nog Technics headshells hebt liggen. Maar goed je hebt natuurlijk al afgedongen dus ik weet niet hoeveel korting hij nog wil geven. ;)

(Persoonlijk: indien het de originele headshell is (100% identiek aan de SL-1200MK2 headshell maar dan zonder Technics opdruk bovenop) en ook het originele EPC-206 element met misschien zelfs nog de originele naald dan zou ik die gewoon lekker houden ipv 2 tientjes korting. Dat is zeker geen slecht element en kan op zijn minst fungeren als reserve of voor de eventuele doorverkoop later, maar ieder zijn ding.)

175 euro. Een koopje is het niet, maar als de verkoper er echt veel werk in gestoken heeft en daarom zowel de optische als technische staat dik in orde is dan kan ik me prima voorstellen dat ie het je waard is, zeker als het specifieke model je aanspreekt. En dat de verkoper lokaal is is ook wat waard, misschien is ie bereid tot een bepaalde vorm van garantie.

Vergelijk je een betrouwbare geservicede SL-5200 vs een nieuwe sub 200 euro draaitafel dan is het kwalitatief natuurlijk een totale no-brainer. d:)b

Maarre... ik zie dat je van België bent, is het deze niet? Die staat voor € 170 vraagprijs aangeboden incl onderhoud. Op het oog globaal netjes en incl. originele headshell, maar weinig details over onderhoud en ook weinig details te zien op de foto's.

https://link.2dehands.be/m1647779473

Advertentie linkt trouwens naar een mooie review. Het geeft goed de ervaring weer die je als nieuwkomer in de platenspeler wereld hebt als je, gewend aan de moderne instap draaitafel, geconfronteerd wordt met een dergelijke, goed werkende, vintage draaitafel.
The word “THICK” helps describe this turntable a lot. Everything from the robustness of the plastic to the weight of the tonearm just feels hefty and substantial.
The SL-5200 is a feature behemoth, hailing from a time when convenience and quality weren’t necessarily mutually exclusive. It’s something you don’t really see anymore today when it comes to record players and HiFi equipment in general.

[ Voor 28% gewijzigd door Cap op 03-01-2021 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromium
Bedankt voor de info en tips...is inderdaad deze. Verkoper heeft hem al 3X opnieuw geplaatst, eerste keer voor €250, daarna €200 en nu €170.

De vorige keer stonden er meer foto's maar (nog) minder info...ik heb hem al een paar pm's gestuurd, maar krijg altijd heel korte antwoorden.
Op mijn vraag welk "onderhoud" er gedaan werd kreeg ik eerst het antwoord "ja, onderhoud".
Daarna nog eens gevraagd en kreeg ik : "heb alles voorzien van de nodige oliën en vet"

Nu, niet iedereen is natuurlijk even communicatief...:)

Ik heb nu nog een bericht gestuurd als ik wat info/foto's over de staat van de kap kan krijgen.

Nu ik weet dat het niet echt de bodemprijs is voor zo'n toestel, heb ik wat meer tijd om de overweging te maken als ik hem zou kopen ik hem ook effectief zou gebruiken, of gewoon weer ergens stapelen...

Had de review ook al gelezen, net als een mooie en informatieve Youtube video waarin de "silent queuing" wordt geprezen, iets waarvan ik niet wist dat dit zelfs bestond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tja bodemprijs, die bestaat niet. :) Een gaar ding met overal krassen, een kapotte kap en slecht werkende afslag, die niet goed op toeren komt, zonder headshell een element, dat is een opknapper die misschien enkele tientjes waard is. Maar eentje die er voor de leek "gewoon netjes uitziet en gewoon speelt" die ga je voor dit model niet snel onder de € 100 tegenkomen denk ik. Rond de 150 euro is tegenwoordig normaal.

Ik denk dat je als je er € 170 voor over hebt je het beste kan gaan kijken dan kan je e.e.a. echt beoordelen. is het echt pico bello dan kan je dan de vraagprijs geven, anders met reden wat minder betalen. Dat lijkt me een faire deal.

Maar inderdaad is het net teveel om zomaar te kopen als je niet eens weet hoe / waar je hem evt gaat gebruiken. Dat kan alleen met buitenkansjes voor enkele tientjes die wat aandacht nodig hebben maar intrinsiek het veelvoudige waard zijn, m.i. :)

[ Voor 18% gewijzigd door Cap op 03-01-2021 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
chromium schreef op zondag 3 januari 2021 @ 15:56:
Bedankt voor de info en tips...is inderdaad deze.
Hij heeft er wel een mooie plaat op liggen.
Wie herkent 'm? :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• oldsmelly
De vraag was een paar posts geleden .. wat is je eerste plaat van 2021 die je draait.

<Schaammode> Nu pas een plaatje op de draaier </Schaammode>

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nWuQsjNJwVT61sHhvUL7HKmT_GQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XvUyYukyKBbES20xDCeDr79Q.jpg?f=user_large

Maar wel gelijk een lekkere dat dan weer wel :-)

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D_V

D_V

Ik mis toch wel de platenbeurzen, tweedehandswinkels en m'n plaatselijke Sounds hier in Venlo qua rondneuzen tussen de bakken vinyl. Blij dat er ook nog zoiets is als marktplaats, ebay, maar vooral Discogs. Altijd weer leuk om dan een pakketje binnen te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/5ff4ad9a1c415/5ff4ad9a15941-discogs001.jpg

Zitten een paar aankoopjes uit nostalgie bij, platen die we vroeger thuis hadden maar die mijn ouders gewoon weggegeven hebben toen ik al het huis uit was.

:)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• oldsmelly
@D_V Lekker hoor en een mooie gevarieerde "vangst".....

Ik zat op youtube naar 1 of andere "My top 10 of 2020 albums" te kijken en toen stond bij deze persoon het album Idiot Prayer van Nick Cave op nr1. Mijn nieuwsgierigheid was gewekt en opgezocht op Spotify. En na 1 keer luisteren was ik verkocht wat een heerlijk indringend ietwat donker album.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eUi6uOGwxxZpZixHGC13-E-0HU8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rvznKdw53jAAqBNJTdeExpsi.jpg?f=user_large

Een aanrader mensen

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:38
Nadat ze die begin november integraal live bij de BBC uit hadden gezonden heb ik die direct gekocht, moest wel wat langer wachten omdat de distributie wat vertraging had opgelopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 04-07 22:02
Wordt weer eens tijd nieuw vinyl te bestellen :P Zoveel platen maar "niks" te draaien

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jasphur schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 07:51:
Wordt weer eens tijd nieuw vinyl te bestellen :P Zoveel platen maar "niks" te draaien
Dat lijkt op mij. Kasten vol maar niets om aan te trekken. :+

Ik kan dat ook met platen draaien, een kast vol maar geen keus kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
Vintage1967 schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 12:50:

Gisteren op de valreep van het oude jaar nog een paar LP's op MP gekocht:

- Thin Lizzy - Live And Dangerous
- Golden Earring - To The Hilt
- Grand Funk Railroad - Monsters Of Rock
- CCR - Cosmo's Factory
- Blood Sweat & Tears - 2nd Album
- Helloween - Keeper Of The 7 Keys Pt. 2
- Helloween - Judas

Met alle drukte bij PostNL weet je natuurlijk niet wanneer ze afgeleverd worden, maar als ze binnen zijn volgt een foto :Y .
Ze zijn gisteren afgeleverd. En ik weet niet wat ik er mee moet :? . Zeker 3 van de albums hebben een of meerdere zicht-, voel- en hoorbare krasjes en krassen. Kant 1 van 'Keeper ...' ziet er uit alsof er met een verkeerde vloeistof schoon is gemaakt met veel vlekken en ruis tot gevolg. In de advertentie stond 'lichte gebruikssporen'. Bij navraag voor ik tot koop overging is bevestigd dat er geen sprake is van krassen, tikken en ruis. Ik denk er nu over om de hele stapel, dus ook de goede LP's, terug te sturen. En dat is ingegeven door teleurstelling. De verkoopster 'wil wel wat geld terug storten', maar daarmee heb ik nog geen goede LP's. Misschien even tot vanavond wachten met beslissen.........

Ondertussen nog steeds niets ontvangen van Zavvi (mysterybox met 6 Jazz-LP"s, op 27-11 besteld). Als dit voortekenen zijn voor het vinyljaar 2021 staat het er niet best voor.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Nieuwste aanwinst
€99,00 :X
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Qty2nyXT/Rammstein.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
Vintage1967 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 11:56:
[...]
Ondertussen nog steeds niets ontvangen van Zavvi (mysterybox met 6 Jazz-LP"s, op 27-11 besteld). Als dit voortekenen zijn voor het vinyljaar 2021 staat het er niet best voor.
Vraag:
Hallo, Lees op Tweakers dat diverse medeposters hun Best of Jazz Starter Kit - All Time Classics Albums – Set of 6 Mystery Vinyl LP al hebben ontvangen, bestelling is op dezelfde dag geplaatst. Enig idee of mijn bestelling al is verzonden en wanneer deze te ontvangen? Mvg,........
Antwoord:
Een medewerker van ons Klantenservice Team heeft je verzoek bekeken en we kunnen je het volgende melden:

Beste ........., Bedankt dat je contact met ons hebt opgenomen om te vragen over de verwachte verzenddatum van Best of Jazz Starter Kit. Het spijt me dat deze artikel nog niet verzonden is. Wij wachten nog op onze leveranciers en helaas kunnen wij niet bevestigen wanneer Best of Jazz Starter Kit weer op voorraad zal zijn. Wij verzoeken dit bij andere leveranciers ook te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-07 21:07
chromium schreef op zondag 3 januari 2021 @ 15:56:
Bedankt voor de info en tips...is inderdaad deze. Verkoper heeft hem al 3X opnieuw geplaatst, eerste keer voor €250, daarna €200 en nu €170.

De vorige keer stonden er meer foto's maar (nog) minder info...ik heb hem al een paar pm's gestuurd, maar krijg altijd heel korte antwoorden.
Op mijn vraag welk "onderhoud" er gedaan werd kreeg ik eerst het antwoord "ja, onderhoud".
Daarna nog eens gevraagd en kreeg ik : "heb alles voorzien van de nodige oliën en vet"

Nu, niet iedereen is natuurlijk even communicatief...:)

Ik heb nu nog een bericht gestuurd als ik wat info/foto's over de staat van de kap kan krijgen.

Nu ik weet dat het niet echt de bodemprijs is voor zo'n toestel, heb ik wat meer tijd om de overweging te maken als ik hem zou kopen ik hem ook effectief zou gebruiken, of gewoon weer ergens stapelen...

Had de review ook al gelezen, net als een mooie en informatieve Youtube video waarin de "silent queuing" wordt geprezen, iets waarvan ik niet wist dat dit zelfs bestond.
Communicatief of niet, als die verkoper niet duidelijk kan aangeven wat ie er aan gedaan heeft zou ik die claims over onderhoud niet al te serieus nemen. Dat ie niet meteen een duidelijke foto/beschrijving van de kap heeft toegevoegd stemt wat dat betreft ook niet heel hoopvol. Als je vaker platenspelers koopt/verkoopt weet je dat dat een ding is lijkt me?

Dit ruikt wat mij betreft naar mooie praatjes zonder kennis van zaken. Hoeft niet te betekenen dat er iets mis mee is natuurlijk, maar ik zou zo'n verkoper iig niet op zijn blauwe ogen geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Vraag, hier stellen, in de goede groep

Heb een Onkyo 676 AVR versterker. Zit phono in op, maar net een Pro-ject Phono box S2 gekocht. Nu weet ik dat ik niet meer de phono ingang moet gebruiken. Maakt het verdre nog uit welke ik ga gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:48

silverball

De wagen voor moderne mensen

maartend schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 20:25:
Vraag, hier stellen, in de goede groep

Heb een Onkyo 676 AVR versterker. Zit phono in op, maar net een Pro-ject Phono box S2 gekocht. Nu weet ik dat ik niet meer de phono ingang moet gebruiken. Maakt het verdre nog uit welke ik ga gebruiken?
Als 't goed is heeft alleen de phono ingang een afwijkende impedantie. Maw; maakt niets uit.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:38
En anders zit er vast wel een Oostenrijkse handleiding bij die aangeeft wat in welk gaatje moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwelgh
  • Laatst online: 03-07 21:34

zwelgh

-**-

BenEco schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 17:12:
[...]

Vraag:
Hallo, Lees op Tweakers dat diverse medeposters hun Best of Jazz Starter Kit - All Time Classics Albums – Set of 6 Mystery Vinyl LP al hebben ontvangen, bestelling is op dezelfde dag geplaatst. Enig idee of mijn bestelling al is verzonden en wanneer deze te ontvangen? Mvg,........
Antwoord:
Een medewerker van ons Klantenservice Team heeft je verzoek bekeken en we kunnen je het volgende melden:

Beste ........., Bedankt dat je contact met ons hebt opgenomen om te vragen over de verwachte verzenddatum van Best of Jazz Starter Kit. Het spijt me dat deze artikel nog niet verzonden is. Wij wachten nog op onze leveranciers en helaas kunnen wij niet bevestigen wanneer Best of Jazz Starter Kit weer op voorraad zal zijn. Wij verzoeken dit bij andere leveranciers ook te krijgen.
Hier ook nog niets ontvangen. Terwijl een vriend van mij later dan mij heeft besteld en het pakket net voor kerst heeft ontvangen. De reactie die ik van Zavvi kreeg is ook anders dan de jouwe:

Allereerst willen we onze excuses aanbieden voor de ervaring die u heeft gehad met betrekking tot de vertraagde levering van uw bestelling.

We hebben de afgelopen weken ongekende ordervolumes meegemaakt en vanwege deze onverwachte toename van bestellingen en de extra veiligheidsmaatregelen die zijn geïmplementeerd om onze werknemers te beschermen, zijn er vertragingen in verzendtijden te verwachten.

Wij zorgen ervoor dat ons team zo snel mogelijk werkt om te zorgen dat u uw pakket zo snel mogelijk ontvangt. We zullen binnenkort verdere communicatie over uw bestelling verstrekken, dus blijf alstublieft uw e-mails en uw online account controleren voor verdere updates.

De verwachte verzenddatum staat nu op 30 januari...
Rommelige aanpak bij Zavvi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-05 11:49
@maartend Alle RCA ingangen op een versterker zijn op line niveau, op de phono ingang na. Daar zit zo’n voorversterker ingebouwd om het signaal van platenspelers naar line niveau te brengen. Dit line niveau is een standaard die al zo lang in gebruik dat alles wat je ooit aan wilt sluiten hier mee werkt, van de modernste blu-ray speler of settopbox tot oude bandrecorders. Het enige verschil is dus in de naampjes die er boven hangen. Of er nou “tape”, “CD” of “VCR” boven staat maakt dus geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Of AUX, ook een vaak gebruikte voor van alles en nog wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Bestla schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 06:04:
Of AUX, ook een vaak gebruikte voor van alles en nog wat.
Sorry, had ik moeten zeggen. Ik bij mij al in gebruik, vandaar mijn vraag.

[ Voor 4% gewijzigd door maartend op 07-01-2021 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik had hetzelfde bij destijds de 12-LP set. Pas na contact met de servicedesk kwam er beweging in de verzending. Inderdaad rommelig geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macdushi
ach het kan nog erger, ik zit al sinds 21 november te wachten op een zending van Dodax. Eerste verzending is hier nooit aangekomen, helpdesk was behulpzaam en stelde voor de lp opnieuw kosteloos te verzenden maar tot op heden nog niets ontvangen :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vintage1967
zwelgh schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 22:36:
[...]

Hier ook nog niets ontvangen. Terwijl een vriend van mij later dan mij heeft besteld en het pakket net voor kerst heeft ontvangen. De reactie die ik van Zavvi kreeg is ook anders dan de jouwe:

Allereerst willen we onze excuses aanbieden voor de ervaring die u heeft gehad met betrekking tot de vertraagde levering van uw bestelling.

We hebben de afgelopen weken ongekende ordervolumes meegemaakt en vanwege deze onverwachte toename van bestellingen en de extra veiligheidsmaatregelen die zijn geïmplementeerd om onze werknemers te beschermen, zijn er vertragingen in verzendtijden te verwachten.

Wij zorgen ervoor dat ons team zo snel mogelijk werkt om te zorgen dat u uw pakket zo snel mogelijk ontvangt. We zullen binnenkort verdere communicatie over uw bestelling verstrekken, dus blijf alstublieft uw e-mails en uw online account controleren voor verdere updates.

De verwachte verzenddatum staat nu op 30 januari...
Rommelige aanpak bij Zavvi.
Exact dezelfde reactie die ik kreeg. Ik zal eens kijken welke verzenddatum bij mijn order staat. Het is dat het zo'n mooie deal is, anders zou je de order toch meteen annuleren zeg. Jammer hoor. Aan de andere kant, de wereld draait gelukkig gewoon rustig door :+ .

Edit: verzenden staat bij mijn order op 1-1-21. Doorklikkend zie ik dat de kit weer beschikbaar is. Nog steeds 6 LP's, maar nu wel voor net geen €40,00. Prijs en omvang vliegen alle kanten op. Onnavolgbaar, Zavvi.
macdushi schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 10:53:
ach het kan nog erger, ik zit al sinds 21 november te wachten op een zending van Dodax. Eerste verzending is hier nooit aangekomen, helpdesk was behulpzaam en stelde voor de lp opnieuw kosteloos te verzenden maar tot op heden nog niets ontvangen :-(
Op zich is dat wel een heel sterk punt van Dodax. Als er iets is, wordt het kosteloos opgelost, is mijn ervaring. Oké, twee keer eenzelfde 'fout' is natuurlijk wel wat veel van het goede ...... :P .

[ Voor 22% gewijzigd door Vintage1967 op 07-01-2021 12:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MMol
  • Laatst online: 29-11-2022
Ik ben jaloers op de LP verzameling die de post medewerker inmiddels heeft opgebouwd.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
maartend schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 08:27:
[...]

Sorry, had ik moeten zeggen. Ik bij mij al in gebruik, vandaar mijn vraag.
Je kan elke Line In dus gebruiken icm die phono pre die je gekocht hebt. Zonder phono pre kan je de platenspeler op de Phono IN aansluiten.

Acties:
  • +8 Henk 'm!
Gisteren nog goed nieuws ontvangen omtrent mijn Technics SL-1710MKI platen speler.... Deze is namelijk zo goed als helemaal klaar...

Ze gaan nog de arm lift goed fixen zodat deze weer soepel naar beneden gaat en de naald niet meer land als een baksteen op de plaat (hoewel ik nog velen malen erger ooit had gezien als bij mijn Technics)... De namaak Technics headshell werd mij ontraden om te gebruiken, dus komt er nu alsnog een betere headshell (het liefst een originele Technics headshell) op...

Morgen (09-01-2021) ga ik de de speler ophalen en dan zullen in de loop van de middag wel wat foto's gemaakt en gedeeld gaan worden met jullie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
rcor schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 07:07:
Gisteren nog goed nieuws ontvangen omtrent mijn Technics SL-1710MKI platen speler.... Deze is namelijk zo goed als helemaal klaar...

[Knip]

De namaak Technics headshell werd mij ontraden om te gebruiken, dus komt er nu alsnog een betere headshell (het liefst een originele Technics headshell) op...

[Knip]
Ik ben benieuwd naar zijn reden(en) voor dit advies.

Ik heb besloten de LP's die ik de afgelopen dagen kocht, te houden, inclusief beide Helloween-albums. Ja, de kwaliteit is ver beneden wat ik zelf acceptabel vind. Ja, ik zal zeker een beter exemplaar kopen als de gelegenheid zich voordoet. Nee, de beschadigingen zijn niet zo dat de naald blijft hangen of overslaat. Ook zijn de LP's vlak. Al met al tel ik mijn zegeningen nadat de verkoopster dit issue netjes oppakte.

En het is eigenlijk van de gekke, maar de verleiding was te groot O-) dus ik heb gisteren opnieuw een aankoop gedaan via MP:

- Tesla - Rock Box.

Dit is een promo-box met 6x een 12" van het album 'Mechanical Resonance'. Die titel wordt niet gebruikt en de volgorde van de nummers is blijkbaar ook anders dan van de reguliere LP. De verkoper verstuurt hem vanmiddag dus ik verwacht Pieter Post begin volgende week. Man, man, man, dit soort dingen zijn echt op naar uit te kijken en van te watertanden :9~ .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hilgo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-07 11:55

hilgo

Clear your mind of can't.

Zij er iemand Helloween :P ?
Ik heb afgelopen week de doos met het live album United Alive in Madrid binnen gekregen en geluisterd. Mooi album wat een prima live sfeer weergeeft (wat mis ik concerten toch...).
Een mooie aanwinst voor mijn collectie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NbJv45e4pqHHyiAc1MWKsK6I_-U=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/tAUAsJdaLvtCnn4lqbj7CKyX.png?f=fotoalbum_medium

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimmel
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-07 17:31

Wimmel

Hello

macdushi schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 10:53:
Hier exact hetzelfde verhaal; besteld op 14-11, gereclameerd op 4-12 en vervangend artikel aangeboden gekregen. Vervanger is nog steeds niet aangekomen. Na statusnavraag op 21-12 verzoek gekregen nog even geduld te hebben. Het is dat Dodax soms de enige aanbieder is maar dit is nu al de derde keer dat dit bij hen gebeurt. Er raken eigenlijk nooit pakketten zoek bij mij.

Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macdushi
Wimmel schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 11:02:
[...]

Hier exact hetzelfde verhaal; besteld op 14-11, gereclameerd op 4-12 en vervangend artikel aangeboden gekregen. Vervanger is nog steeds niet aangekomen. Na statusnavraag op 21-12 verzoek gekregen nog even geduld te hebben. Het is dat Dodax soms de enige aanbieder is maar dit is nu al de derde keer dat dit bij hen gebeurt. Er raken eigenlijk nooit pakketten zoek bij mij.
Ik heb het bij Dodax ook nog nooit meegemaakt, voortaan bestel ik in november/december daar niet meer, de drukte zorgt voor teveel vermissingen vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vintage1967 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 10:30:
[...]

Ik ben benieuwd naar zijn reden(en) voor dit advies.
Na wat ik begrepen heb had dit twee redenen (hopelijk heb ik het nog goed onthouden):
- De pennen aan de achterzijde zouden wat scherp kunnen zijn waardoor deze de contact punten in de SME aansluiting zouden kunnen bekrassen / beschadigen.
- De tweede schiet mij niet meer binnen, iets me de kwaliteit van de SME plug van de headshell dacht ik... Ik zal morgen proberen nog even te achterhalen wat die tweede reden was als ik daar ben...

Overigens heeft de discussie van een aantal pagina's terug ook geholpen in mijn besluit om toch ook nog voor een kwaliteits headshell te gaan (bij voorkeur een originele Technics)...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-07 23:16

B2

wa' seggie?

Zo, weer drie nieuwe albums opgehangen. Had eigenlijk The Rise and Fall of Ziggy Stardust hiervoor nog besteld bij Amazon, maar die lijken ze ergens onderweg kwijt te zijn geraakt. Dus tijdelijk maar Wish you where here opgehangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uYtuYCtGVPacnC4KXTSV8lkq2uQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qphhGHQeUUseSwWrcbmXFAvo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rcor schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 12:03:
[...]

Na wat ik begrepen heb had dit twee redenen (hopelijk heb ik het nog goed onthouden):
- De pennen aan de achterzijde zouden wat scherp kunnen zijn waardoor deze de contact punten in de SME aansluiting zouden kunnen bekrassen / beschadigen.
- De tweede schiet mij niet meer binnen, iets me de kwaliteit van de SME plug van de headshell dacht ik... Ik zal morgen proberen nog even te achterhalen wat die tweede reden was als ik daar ben...

Overigens heeft de discussie van een aantal pagina's terug ook geholpen in mijn besluit om toch ook nog voor een kwaliteits headshell te gaan (bij voorkeur een originele Technics)...
Uiteraard is de echte Technics het mooiste, gewoon omdat het hoort. :)

Maar er zit natuurlijk wel een limiet aan wat je wilt betalen voor deze op zich verder ook weer niet heel bijzondere headshell, het moet niet te gek worden.Voor 78 euro... nee, je bent malle Pietje niet.

Voor de Chinese exemplaren van Ali wil ik niet instaan, maar bijvoorbeeld de Audio Technica AT-HS1 kloon is bijvoorbeeld goedkoop (€ 13) en dan wel niet zo mooi als de Technics, maar deugdelijk in de zin dat ie stevig is en geen scherpe aansluitpunten heeft (maar niet verguld). Hij is niet zo licht (ca 10g inc bedrading ipv c.a. 7.7 gram voor de Technics), maar of dat een nadeel is of juist niet ligt maar net aan de gebruikte arm en het gebruikte element. Allemaal net minder mooi dan de originele dus, maar dat is ook te verwachten voor het geld. Ik heb hem in ieder geval zonder problemen gemonteerd gehad in mijn Technics SL-1200 arm.

Ook de door @musicfreak geopperde HS-14 van Analogis / Thakker is een optie, die weegt zowat hetzelfde (volgens de Thakker spec 7g maar inc draadjes wellicht precies zoveel ;)). En Thakker kennende verkoopt die echt geen schadelijke rotzooi. Zo te zien op de foto's ook geen vergulde pennetjes, maar geen scherpe.

Keuzes, keuzes...

Ik zou nog steeds gaan voor de "tweedehands Technics via marktplaats" optie, maar jullie hebben concurrentie van elkaar :P

Kijk, weer een bijna zeker originele en zeer waarschijnlijk originele Technics headshell, de verkoper altijd even vragen om hem te wegen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VikeeVeekie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 04-07 13:37
Ik ben benieuwd, welke release van een LP prefereert men hier vooral? Ik ben op zoek naar Greatest Hits van Fleetwood Mac, daarbij heb je de optie om tweedehandse te vinden die vanaf 1987 zijn geproduceerd, of nieuw te kopen uit vanaf 2014.

Persoonlijk neig ik naar de oude release omdat je dan waarschijnlijk de originele sound hebt en dat de 2014 variant een remastered versie is, hoewel als ik ga jagen op Spotify heeft Fleetwood Mac blijkbaar een aantal nummers in 2004 laten remasteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

VikeeVeekie schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 22:18:
Ik ben benieuwd, welke release van een LP prefereert men hier vooral? Ik ben op zoek naar Greatest Hits van Fleetwood Mac, daarbij heb je de optie om tweedehandse te vinden die vanaf 1987 zijn geproduceerd, of nieuw te kopen uit vanaf 2014.

Persoonlijk neig ik naar de oude release omdat je dan waarschijnlijk de originele sound hebt en dat de 2014 variant een remastered versie is, hoewel als ik ga jagen op Spotify heeft Fleetwood Mac blijkbaar een aantal nummers in 2004 laten remasteren.
Toevallig heb ik hier een versie uit 1988 liggen. Ooit eens (voordat vinyl ‘hip’ werd) gekocht op een kofferbakverkoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 03-07 12:37
Als er een originele release is en die ook voor een normaal bedrag te krijgen is probeer ik toch altijd die te vinden. Leuk die remasters maar over het algemeen is het natuurlijk niet hoe de artiest het origineel heeft bedacht.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 20:51:
[...]

Uiteraard is de echte Technics het mooiste, gewoon omdat het hoort. :)

Maar er zit natuurlijk wel een limiet aan wat je wilt betalen voor deze op zich verder ook weer niet heel bijzondere headshell, het moet niet te gek worden.Voor € 78 euro... nee, je bent malle Pietje niet.

Voor de Chinese exemplaren wil ik niet instaan, maar bijvoorbeeld de [URL]https://www.youtube.com/watch?v=A5xoqLymufQ[//URL] kloon is bijvoorbeeld goedkoop (€ 13) en dan wel niet zo mooi als de Technics, maar deugdelijk in de zin dat ie stevig is en geen scherpe punten heeft (maar niet verguld). Hij is niet zo licht (ca 10g inc bedrading ipv c.a. 7.7 gram voor de Technics), maar of dat een nadeel is of juist niet ligt maar net aan de gebruikte arm en het gebruikte element. Allemaal net minder mooi dan de originele dus, maar dat is ook te verwachten voor het geld. Maar ik heb hem in ieder geval zonder problemen gemonteerd gehad in mijn Technics SL-1200 arm.

Ook de door @musicfreak geopperde HS-14 van Analogis / Thakker is een optie, die weegt zowat hetzelfde (volgens de Thakker spec 7g maar inc draadjes wellicht precies zoveel ;)). En Thakker kennende verkoopt die echt geen schadelijke rotzooi. Zo te zien op de foto's ook geen vergulde pennetjes, maar geen scherpe.

Keuzes, keuzes...

Ik zou nog steeds gaan voor de "tweedehands Technics via marktplaats" optie, maar jullie hebben concurrentie van elkaar :P

Kijk, weer een bijna zeker originele en zeer waarschijnlijk originele Technics headshell, de verkoper altijd even vragen om hem te wegen. ;)
Wellicht morgen maar eens kijken bij Albepro, wellicht valt het mee en vindt hij de kwaliteit van mijn zeer waarschijnlijke Technics kloon met "Made in Japan" tekst aan de onderzijde toch nog afdoende... Maar morgen weet ik meer... Ik kijk er wel naar uit in ieder geval... :D

En welke headshell ik ga nemen, als ik er al een zou nemen zie ik morgen wel... Wellicht is een audio technica headshell ook interessant als een Technics headshell te duur blijkt te zijn...

[ Voor 4% gewijzigd door rcor op 08-01-2021 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VikeeVeekie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 04-07 13:37
GWBoes schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 22:30:
Als er een originele release is en die ook voor een normaal bedrag te krijgen is probeer ik toch altijd die te vinden. Leuk die remasters maar over het algemeen is het natuurlijk niet hoe de artiest het origineel heeft bedacht.
Die gedachten schoot me dus ook te binnen en op basis daarvan de keuze genomen om mijn pijlen te richten op de orginele release. Ik besloot om het eens via Discogs te proberen waar ik een Nederlandse verkoper zag staan die hem voor 13 euro exclusief verzending verkoopt, leek me opzich geen slechte deal.
B2 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 22:29:
[...]

Toevallig heb ik hier een versie uit 1988 liggen. Ooit eens (voordat vinyl ‘hip’ werd) gekocht op een kofferbakverkoop.
Hoeveel zou je ervoor willen hebben? Ik heb al weliswaar een order geplaatst maar die is nog altijd te annuleren :P

[ Voor 22% gewijzigd door VikeeVeekie op 08-01-2021 23:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwelgh
  • Laatst online: 03-07 21:34

zwelgh

-**-

VikeeVeekie schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 22:18:

De originele klinkt geweldig. En kom je bij tweedehands platenzaken vaak tegen voor rond de 5 euro, in goede staat. Er zijn miljoenen exemplaren van verkocht, geen zeldzaamheid dus :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

VikeeVeekie schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 23:04:
[...]
Hoeveel zou je ervoor willen hebben? Ik heb al weliswaar een order geplaatst maar die is nog altijd te annuleren :P
zwelgh schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 10:48:
[...]

De originele klinkt geweldig. En kom je bij tweedehands platenzaken vaak tegen voor rond de 5 euro, in goede staat. Er zijn miljoenen exemplaren van verkocht, geen zeldzaamheid dus :) .
Precies, dit. Beetje zoeken en ze staan overal.
En ik zou er ook niet zo’n punt van maken welke je moet hebben, beide klinken natuurlijk top. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
2 aanwinsten die nog binnen moeten komen:
Rammstein : Reise, Reise
Rammstein : Mutter.

Gitaarwerk incoming _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Terug van weggeweest: mijn Technics SL-1710:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/s7tlsSSqW382fQ2L0NZvhsxcrs8fhJ5kn9yaXv7wnCMEYdN229J_3y-nNj1U2tgSl4JxK_nh23llAgdwz3g3e4rvyYVBXRVgwOgradn_i5_1RWoVn4fIUyS7BWvKH0e6F2J5P7iApg=w2400

Even inruil voor de Thorens aangesloten op mijn Marantz PM-7000N receiver... De speler ziet er zeer goed uit, alles netjes gereinigd.. Zowel van binnen als van buiten helemaal schoon en stof vrij... Hij loopt ook keurig op snelheid, spot on zowel bij 45 toeren als bij 33 toeren... Duidelijk van binnen mogen bekijken en ook de condensators zijn gereviseerd zodat deze speler wat dat betreft weer heel lang mee kan... Ook de tulp kabels zijn vervangen door nieuwe exemplaren van Technics...

Echter is hij toch nog niet helemaal in orde: zodra ik de speler aanzet speelt hij keurig de plaat af tot op een zekere hoogte en daarna gaan de platen hangen... Het maakt niet uit welke plaat ik op leg, zowel op 45 als 33 toeren...

Ik voel ook wat weerstand bij de arm alsof deze tegen wordt gehouden door iets in het mechaniek... Nou ja, contact zoeken met Albepro en weer terug naar hem, want dit hoort niet... Met de arm lagering is in ieder geval weinig mis, want voor de revisie had deze speler nergens last van dus het zal vast iets met de afstelling van doen hebben in het mechaniek wat niet spot on staat...

Edit:
Zojuist de nieuwe Technics SL-1200MK7 headshell verwijderd met mijn Goldring 2100MM er in afgemonteerd en de plastic fantastic headshell met Audio Technica AT-440MLa er in gezet en afgesteld...

De problemen blijven bij dit element ook en treed altijd op exact hetzelfde moment op... Tot die positie van de arm geen problemen.. Ik weet nu wel zeker dat mijn Goldring 2100MM geen problemen heeft...

[ Voor 23% gewijzigd door rcor op 09-01-2021 16:12 ]

Pagina: 1 ... 67 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.