En dat laatste is maar de vraag, gezien de kwaliteit van de originele Status Quo en Metallica LP's........GWBoes schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 22:30:
Als er een originele release is en die ook voor een normaal bedrag te krijgen is probeer ik toch altijd die te vinden. Leuk die remasters maar over het algemeen is het natuurlijk niet hoe de artiest het origineel heeft bedacht.
- Vintage1967
- Registratie: April 2015
- Laatst online: 02-07 20:15
Hoezo, 'Digtaal is beter'?
Topicstarter/u/666787/crop621e0c7d0dd6f_cropped.png?f=community)
Anti skating wellicht?rcor schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 15:31:
Terug van weggeweest: mijn Technics SL-1710:
[Afbeelding]
Even inruil voor de Thorens aangesloten op mijn Marantz PM-7000N receiver... De speler ziet er zeer goed uit, alles netjes gereinigd.. Zowel van binnen als van buiten helemaal schoon en stof vrij... Hij loopt ook keurig op snelheid, spot on zowel bij 45 toeren als bij 33 toeren... Duidelijk van binnen mogen bekijken en ook de condensators zijn gereviseerd zodat deze speler wat dat betreft weer heel lang mee kan... Ook de tulp kabels zijn vervangen door nieuwe exemplaren van Technics...
Echter is hij toch nog niet helemaal in orde: zodra ik de speler aanzet speelt hij keurig de plaat af tot op een zekere hoogte en daarna gaan de platen hangen... Het maakt niet uit welke plaat ik op leg, zowel op 45 als 33 toeren...
Ik voel ook wat weerstand bij de arm alsof deze tegen wordt gehouden door iets in het mechaniek... Nou ja, contact zoeken met Albepro en weer terug naar hem, want dit hoort niet... Met de arm lagering is in ieder geval weinig mis, want voor de revisie had deze speler nergens last van dus het zal vast iets met de afstelling van doen hebben in het mechaniek wat niet spot on staat...
Edit:
Zojuist de nieuwe Technics SL-1200MK7 headshell verwijderd met mijn Goldring 2100MM er in afgemonteerd en de plastic fantastic headshell met Audio Technica AT-440MLa er in gezet en afgesteld...
De problemen blijven bij dit element ook en treed altijd op exact hetzelfde moment op... Tot die positie van de arm geen problemen.. Ik weet nu wel zeker dat mijn Goldring 2100MM geen problemen heeft...
Laat ooit eens weten wat de oorzaak hiervan is als het probleem opgelost is?
Heb het probleem ook wel eens met 3 van mijn Lenco's uit eind jaren 50.(Zelfbouwers)
Ook nooit goed opgelost gekregen.
Project Phono box S2 gekocht. Vraag over,
Ortofofon OM10 element.
pre-amp staat nu ingesteld op 43dB, 200pF en 47kOhm
Maar wil signaal iets harder mijn versterker in, verschil met mijn CD-speler is nog te groot voor me.
Wat moet ik veranderen?
Gain naar 40, 60 of 63dB?
Input naar 100, 320 of 420pF
Input naar 10, 100 of 1kOhm?
Oftewel, wat moet ik veranderen om signaal harder mijn versterker in te l aten gaan?
Ortofofon OM10 element.
pre-amp staat nu ingesteld op 43dB, 200pF en 47kOhm
Maar wil signaal iets harder mijn versterker in, verschil met mijn CD-speler is nog te groot voor me.
Wat moet ik veranderen?
Gain naar 40, 60 of 63dB?
Input naar 100, 320 of 420pF
Input naar 10, 100 of 1kOhm?
Oftewel, wat moet ik veranderen om signaal harder mijn versterker in te l aten gaan?
Voor wie exact wil weten wat er gebeurd:
[Video: https://photos.app.goo.gl/5kj15a1SarAFAP2Z8]
Dit zegt genoeg... Iemand enig idee? Het enige wat in die hoek aangepakt is, is de arm lift en zover ik weet verder niets... Wellicht gewoon overlaten aan Albepro, maar het toch handig in welke richting ik zelf zou kunnen denken...
@Doessie: Ik heb dit probleem eerder ook gehad bij mijn Dual 1226, daar heb ik het opgelost gekregen, maar niet met deze Goldring... Maar dat was wel een vreemde... Je ziet hierboven de Goldring 2100MM, die werkte voor de revisie nog goed op deze speler en vertoonde 0 problemen...
Daarvoor zat dit element op mijn Dual 1226: soms hangende platen... Op mijn Thorens TD-318MKI heeft dit element ook gezeten als test: 0 problemen...
Ik zet op mijn Dual 1226 zijn oorspronkelijk element terug (de door Dual in de fabriek gemonteerde Shure) en het probleem is volledig weg, elk singletje dat problemen gaf was probleemloos af te spelen...
[Video: https://photos.app.goo.gl/5kj15a1SarAFAP2Z8]
Dit zegt genoeg... Iemand enig idee? Het enige wat in die hoek aangepakt is, is de arm lift en zover ik weet verder niets... Wellicht gewoon overlaten aan Albepro, maar het toch handig in welke richting ik zelf zou kunnen denken...
@Doessie: Ik heb dit probleem eerder ook gehad bij mijn Dual 1226, daar heb ik het opgelost gekregen, maar niet met deze Goldring... Maar dat was wel een vreemde... Je ziet hierboven de Goldring 2100MM, die werkte voor de revisie nog goed op deze speler en vertoonde 0 problemen...
Daarvoor zat dit element op mijn Dual 1226: soms hangende platen... Op mijn Thorens TD-318MKI heeft dit element ook gezeten als test: 0 problemen...
Ik zet op mijn Dual 1226 zijn oorspronkelijk element terug (de door Dual in de fabriek gemonteerde Shure) en het probleem is volledig weg, elk singletje dat problemen gaf was probleemloos af te spelen...
En wat hogere naalddruk dan wat je normaal gewend bent,helpt dat?rcor schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 17:43:
Voor wie exact wil weten wat er gebeurd:
[Video]
Blijft hij ook hangen aan het begin van de LP, of alleen naar mate hij meer naar de spindel toe gaat?
Altijd rond het laatste nummer gaat hij hangen... Hogere naalddruk dan gebruikelijk nog niet geprobeerd, maar lijkt mij ook niet verstandig getuige de duidelijk weerstand vanuit de speler... Voor de plek des onheil beweegt de arm van deze speler heel mooi vrij en soepel...Doessie schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 18:29:
[...]
En wat hogere naalddruk dan wat je normaal gewend bent,helpt dat?
Blijft hij ook hangen aan het begin van de LP, of alleen naar mate hij meer naar de spindel toe gaat?
Dat is allemaal niet de oorzaak, het veertje van de AS heeft zo weinig kracht dat zelfs op de hoogste stand (3) de naald bij een lage naalddruk (1) nog niet uit de groef vliegt. Er zijn maar 3 plausibele mogelijkheden:
1. De lagers zijn aan gort / zwaar verkeerd afgesteld (en dus aan gort).
2. Het mechaniek voor de automatische afslag zit vast of verkeerd gemonteerd.
3, De arm beweegt niet vrij omdat de armbedrading in de weg zit, maw het vat ergens om een onderdeel onder de arm heen.
Dit kan je zelf eenvoudig controleren. Als je de arm balanceert tot 1cm boven de plaat (en even de AS op 0 zet) dat moet de helemaal arm vrij zweven en liefst helemaal niet naar een punt bewegen maar gewoon op elke plek waar je hem zet blijven hangen (wel de draaitafel even waterpas zetten). Een hele kleine, langzame shift naar binnen of buiten is nog acceptabel maar meer niet.
Als je arm goed vrij beweegt dan kan de arm dus over het plateau heen laten bewegen zonder enige weerstand. Alleen helemaal aan het einde, waar het label begint, voel je een lichte weerstand van het afslagmechanisme.
Je kan zelfs door van de zijkant tegen de headshell te blazen de arm over de plaat laten zweven... is er meer weerstand dan klopt er iets niet.
Verder kan je als je de metalen afdekking onder het plateau verwijdert de heval van de auto afslag zien zitten. Dit moet soepel heen en weer bewegen en natuurlijk ook niet veel te vroeg aanslaan. Het komt vaker voor dat het vet van het asje van deze hevel is aangekoekt waardoor deze niet meer soepel beweegt. Als dit niet goed werkt betekent dit dat ze hier helemaal niet naar gekeken hebben, wat natuurlijk wel belachelijk zou zijn gezien het flinke geld wat je voor de revisie hebt betaald. Sowieso mag er voor dat geld door hun wel een degelijke test gedaan zijn ter afsluting van de beurt, ik bedoel een beurt van honderden euro's...
1. De lagers zijn aan gort / zwaar verkeerd afgesteld (en dus aan gort).

2. Het mechaniek voor de automatische afslag zit vast of verkeerd gemonteerd.

3, De arm beweegt niet vrij omdat de armbedrading in de weg zit, maw het vat ergens om een onderdeel onder de arm heen.

Dit kan je zelf eenvoudig controleren. Als je de arm balanceert tot 1cm boven de plaat (en even de AS op 0 zet) dat moet de helemaal arm vrij zweven en liefst helemaal niet naar een punt bewegen maar gewoon op elke plek waar je hem zet blijven hangen (wel de draaitafel even waterpas zetten). Een hele kleine, langzame shift naar binnen of buiten is nog acceptabel maar meer niet.
Als je arm goed vrij beweegt dan kan de arm dus over het plateau heen laten bewegen zonder enige weerstand. Alleen helemaal aan het einde, waar het label begint, voel je een lichte weerstand van het afslagmechanisme.
Je kan zelfs door van de zijkant tegen de headshell te blazen de arm over de plaat laten zweven... is er meer weerstand dan klopt er iets niet.
Verder kan je als je de metalen afdekking onder het plateau verwijdert de heval van de auto afslag zien zitten. Dit moet soepel heen en weer bewegen en natuurlijk ook niet veel te vroeg aanslaan. Het komt vaker voor dat het vet van het asje van deze hevel is aangekoekt waardoor deze niet meer soepel beweegt. Als dit niet goed werkt betekent dit dat ze hier helemaal niet naar gekeken hebben, wat natuurlijk wel belachelijk zou zijn gezien het flinke geld wat je voor de revisie hebt betaald. Sowieso mag er voor dat geld door hun wel een degelijke test gedaan zijn ter afsluting van de beurt, ik bedoel een beurt van honderden euro's...

[ Voor 5% gewijzigd door Cap op 09-01-2021 20:38 ]
Dat was ook mijn gedachte... Ik heb er flink voor betaald, dus ik mag er ook wat van verwachten... Hij had dit probleem niet voor hij op revisie ging... Dus dat moet iets zijn met de hevel en het vet aldaar of iets door het onderhoud...Cap schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 20:35:
Dat is allemaal niet de oorzaak, het veertje van de AS heeft zo weinig kracht dat zelfs op de hoogste stand (3) de naald bij een lage naalddruk (1) nog niet uit de groef vliegt. Er zijn maar 3 plausibele mogelijkheden:
1. De lagers zijn aan gort / zwaar verkeerd afgesteld (en dus aan gort).![]()
2. Het mechaniek voor de automatische afslag zit vast of verkeerd gemonteerd.![]()
3, De arm beweegt niet vrij omdat de armbedrading in de weg zit, maw het vat ergens om een onderdeel onder de arm heen.![]()
Verder kan je als je de metalen afdekking onder het plateau verwijdert de heval van de auto afslag zien zitten. Dit moet soepel heen en weer bewegen en natuurlijk ook niet veel te vroeg aanslaan. Het komt vaker voor dat het vet van het asje van deze hevel is aangekoekt waardoor deze niet meer soepel beweegt. Als dit niet goed werkt betekent dit dat ze hier helemaal niet naar gekeken hebben, wat natuurlijk wel belachelijk zou zijn gezien het geld wat je voor de revisie betaalt. Sowieso mag er voor dat geld door hun wel een degelijke test gedaan zijn ter afsluting van de beurt, ik bedoel een beurt van honderden euro's...
Met de AS op 0 en een zwevende arm komt hij niet verder dan het stukje waar hij met naalddruk ook op hangt... Buiten dat kleine stukje om verder geheel bewegingsvrij, heel soepel... In die hoek zijn twee werkzaamheden verricht:
- Nieuwe Technics RCA kabel met aarde
- Arm lift herstelt
Automatische afslag werkt trouwens gewoon goed: één draai aan de stop knop en hij stopt met spelen waarna de arm keurig terug gaat naar zijn arm rust steun... Dus de kans is groot dat de arm bedrading in de weg zit vanaf een bepaald punt, dat klinkt in dit geval het meest logisch...
[ Voor 9% gewijzigd door rcor op 09-01-2021 21:01 ]
Eventueel een ander onderdeel dat niet goed zit bij het terug monteren van de arm, hoewel ik niet zo snel kan bedenken wat. Je mag hopen dat het niet de zeer dunne TOONARM bedrading is die klem zit want dan is die stuk. Als het de dikkere bedrading naar buiten is die in de weg zit dan is dat wel erg onzorgvuldig maar gaat er niet meteen iets kapot.
Maar doe die test nou eens? Beweegt de arm horizontaal mooi vrij over het hele plateau als je hem horizontaal balanceert? Oh wacht ik lees nu dat je dat al geprobeerd hebt... terug met dat ding dus.
Maar doe die test nou eens? Beweegt de arm horizontaal mooi vrij over het hele plateau als je hem horizontaal balanceert? Oh wacht ik lees nu dat je dat al geprobeerd hebt... terug met dat ding dus.
[ Voor 8% gewijzigd door Cap op 09-01-2021 21:19 ]
Oké, dat had ik al een keer gedaan, maar nu nogmaals en dit keer vastgelegd met mijn telefoon:Cap schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 21:09:
Eventueel een ander onderdeel dat niet goed zit bij het terug monteren van de arm, hoewel ik niet zo snel kan bedenken wat. Je mag hopen dat het niet de zeer dunne TOONARM bedrading is die klem zit want dan is die stuk. Als het de dikkere bedrading naar buiten is die in de weg zit dan is dat wel erg onzorgvuldig maar gaat er niet meteen iets kapot.
Maar doe die test nou eens? Beweegt de arm horizontaal mooi vrij over het hele plateau als je hem horizontaal balanceert?
[Video: https://photos.app.goo.gl/485RwgBE7tGpSzv6A]
Zoals te zien beweegt deze mooi vrij, tot het punt waar hij niet verder kan, maar dat is niet het einde van de plaat zoals al eerder aangegeven...
Ik denk, zoals jij al aangaf, dat het er op lijkt dat er een onderdeel rondom de toon arm of de toon arm kabel zelf in de weg zit...
Inderdaad een heel plotselinge weerstand richting het einde van de plaat. Dat is wel balen. Nu weet je ook waarom Albepro naar eigen zeggen niet van spelers met (half)auto functies houdt.
Dat ligt m.i. in zijn geval niet zozeer aan "dingen die kapot gaan" maar meer aan dingen niet goed monteren en controleren. Ja, een (half)automaat repareren en afstellen vereist wat meer kunde en werk dan een manuele speler. Maar als het je werk is moet je dat wel gewoon netjes doen.
Albepro vindt het teveel gedoe. Zoals ik eerder al opmerkte, het is een pro / DJ spul man. SL-1200 werk dus.
Dat ligt m.i. in zijn geval niet zozeer aan "dingen die kapot gaan" maar meer aan dingen niet goed monteren en controleren. Ja, een (half)automaat repareren en afstellen vereist wat meer kunde en werk dan een manuele speler. Maar als het je werk is moet je dat wel gewoon netjes doen.
Albepro vindt het teveel gedoe. Zoals ik eerder al opmerkte, het is een pro / DJ spul man. SL-1200 werk dus.
[ Voor 8% gewijzigd door Cap op 09-01-2021 21:28 ]
Maandag maar eens met hem in contact komen... En hem voor nu de twee filmpjes in een mail naar hem doorsturen zodat hij kan zien wat er speelt... Kijken wat daar uit gaat rollen...Cap schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 21:26:
Inderdaad een heel plotselinge weerstand richting het einde van de plaat. Dat is wel balen. Nu weet je ook waarom Albepro naar eigen zeggen niet van spelers met (half)auto functies houdt.
[ Voor 3% gewijzigd door rcor op 09-01-2021 21:37 ]
Die tik tegen die arm.... wil je dat voortaan wel doen met de naaldbeschermer naar beneden?
(je kan horen dat de naald de mat raakt!). In principe kan je met een geintergreerde naaldbeschermer alle speciale verrichtingen doen met de naaldbeschermer naar beneden (omdat de massa niet of nauwelijks veranderd)
Desnoods met de mat eraf om meer ruimte te creëren.
Zelf zou ik het plateau er helemaal afnemen. Dan kan je ook zien waar het element het afslagmechanisme activeert.
Ik vind het moeilijk om te zien wat er nou echt gebeurt. Komt de arm bij die klap nou tegen het einde van z'n slag aan (dus binnenste groef of ietsje verder) of stuitert deze terug op de plek waar hij bleef hangen op de plaat?
Ik weet niet precies hoe het technics semi-automaatmechniek werkt, maar het kan zijn dat de slag van de arm anders is dan als hij draait, of als het afslagmechanisme al is geactiveerd.
Ik zou de video zoiets maken:
(nee dit is niet s'werelds soepelest lopende arm (je kan zien dat er een paar kleine dode punten in zitten, al kan dit ook door de antiskating komen), maar het voldoet. Wil je een echt soepel lopende arm, dan moet je een true gimball nemen (oftewel volledig cardanisch). Bij dit soort spelers gaat er een as naar beneden die op 2 grotere kogellagers gelagerd zit. Dat is een constructie die veel moeilijker soepel te krijgen is.)
Trouwens de arm weer voorzichtig met kleine tikjes terug bewegen zegt ook iets over de armlagering, dus die beweging zou je er ook in kunnen stoppen.

Desnoods met de mat eraf om meer ruimte te creëren.
Zelf zou ik het plateau er helemaal afnemen. Dan kan je ook zien waar het element het afslagmechanisme activeert.
Ik vind het moeilijk om te zien wat er nou echt gebeurt. Komt de arm bij die klap nou tegen het einde van z'n slag aan (dus binnenste groef of ietsje verder) of stuitert deze terug op de plek waar hij bleef hangen op de plaat?
Ik weet niet precies hoe het technics semi-automaatmechniek werkt, maar het kan zijn dat de slag van de arm anders is dan als hij draait, of als het afslagmechanisme al is geactiveerd.
Ik zou de video zoiets maken:
(nee dit is niet s'werelds soepelest lopende arm (je kan zien dat er een paar kleine dode punten in zitten, al kan dit ook door de antiskating komen), maar het voldoet. Wil je een echt soepel lopende arm, dan moet je een true gimball nemen (oftewel volledig cardanisch). Bij dit soort spelers gaat er een as naar beneden die op 2 grotere kogellagers gelagerd zit. Dat is een constructie die veel moeilijker soepel te krijgen is.)
Trouwens de arm weer voorzichtig met kleine tikjes terug bewegen zegt ook iets over de armlagering, dus die beweging zou je er ook in kunnen stoppen.
[ Voor 50% gewijzigd door mr_petit op 09-01-2021 23:14 ]
"man is not truly one, but truly two,"
Inderdaad. En zeker niet met een AT-440MLa. Was het nu met een gaar versleten Shure spijkertje uit 1975, a la.mr_petit schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 22:47:
Die tik tegen die arm.... wil je dat voortaan wel doen met de naaldbeschermer naar beneden?
Zoals gezegd kijk je dan tegen een metalen plaat aan. Die moet er dus af.mr_petit schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 22:47:
Vervolgens zie je de hevel voor de afslag zitten, dat langwerpige deels geperforeerde stuk messingkleurig metaal met die stelschroef erop voor de afslagpositie. Het asje hiervan (met de c-clip) kan vaak een reinigings- / smeerbeurt gebruiken.
Je ziet aan het PCB overigens al dat het vervangen van de elco's ook weinig voorstelt bij dit eenvoudige circuit, je bent zo klaar.
Door de kap eraf te lichten kom je bij het geveerde subchassis waar je de arm er ook af kan halen om te zien of het probleem onder de armbase zit. Je ziet, onhandig weggevouwen dikke RCA kabels kunnen interfereren met
de draaiende delen aldaar. Als ik een gok moet wagen denk ik dat dit hier het geval is, "dankzij" het vernieuwen van de RCA kabels...
De activering van de auto afslag gebeurt dus onder de stator van de motor, wil je dat zien dan moet er nog een plaat aan de onderzijde van het subchassis af waar je de camgear ziet zitten die geactiveerd wordt door de hevel en dan aangedreven door het tandwiel aan de onderzijde van de spindle.
Het mechanisme is verder heel robuust en simpel, op het smeren van de as van de afslaghevel na werkt de rest eigenlijk altijd wel.
Als de platenspeler halverwege de afslag gestopt is dan staat ie natuurlijk nog in die stand vast. Maar zodra je de spindle handmatig of motorisch draait doorloopt ie dan de afslagcyclus en komt de arm vrij. Het kan dus niet zo zijn dat je platen afspeelt en de speler nog half in zijn retourslag blijft zitten, daar zorgt het camwheel aan de onderzijde wel voor. Alleen als je dat wiel blokkeert zal ie blijven steken, maar dat geeft een enorm geratel en natuurlijk binnen niet te lange tijd afgesleten tanden.Ik weet niet precies hoe het technics semi-automaatmechniek werkt, maar het kan zijn dat de slag van de arm anders is dan als hij draait, of als het afslagmechanisme al is geactiveerd.
Oei, die armlagering is inderdaad geen feest als je een echt goede gewend bent. Een onbeschadigde Japanner van middenklasse en ook de betere Thorens of Dual spelers doen dat zonder enig hikje en drijft ook bij zo'n klein zetje in één keer door naar de spindle, en weer een stukje terug. Maar dat weet jij natuurlijk ook.(nee dit is niet s'werelds soepelest lopende arm (je kan zien dat er een paar kleine dode punten in zitten, al kan dit ook door de antiskating komen), maar het voldoet. Wil je een echt soepel lopende arm, dan moet je een true gimball nemen (oftewel volledig cardanisch). Bij dit soort spelers gaat er een as naar beneden die op 2 grotere kogellagers gelagerd zit. Dat is een constructie die veel moeilijker soepel te krijgen is.)
[ Voor 5% gewijzigd door Cap op 10-01-2021 11:20 ]
Ja maar ik weet (nog?) niet of het de armlagering is of de antiskating.
De antiskatingveer zit niet direct aan de arm vast, het is een soort dun plaatje wat langs een palletje duwt:

Ik heb hier de arm nog nooit van open gehad, en eigenlijk heb ik ook niet zoveel zin om nu moeite in deze tafel te steken. Ik gebruik 'm nu even omdat het de handigste tafel is die ik heb om onderzoek op te doen.
Eigenlijk zou ik daarvoor een handmatige non subchassis DD SME moeten nemen maar die heb ik niet.
Ik zit nu veel te experimenteren met compliantiemetingen.
Eigenlijk ten gevolge van een aantal blogs op korfblog. Daar worden namelijk een stel hele grote fouten gemaakt en een stel hele grote ononderbouwde aannames (aannames zonder metingen)
[ Voor 10% gewijzigd door mr_petit op 10-01-2021 02:11 ]
Techmoan heeft zich ook maar eens druk over gemaakt over slechte platenspelers tijdens een review van een (op zich prima) moderne Dual speler:
Volledige video over de 'Dual': YouTube: £89 Dual ‘DJ Turntable’ from LIDL - Full REVIEW
Volledige video over de 'Dual': YouTube: £89 Dual ‘DJ Turntable’ from LIDL - Full REVIEW
Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?
Naar dat laatste ziet het inderdaad wel naar uit. Ik kan me niet voorstellen dat de lagering van deze Japanner zo matig is, gezien het tijdperk waar ie uit komt en de zo te zien degelijke opbouw.mr_petit schreef op zondag 10 januari 2021 @ 02:03:
[...]
Ja maar ik weet (nog?) niet of het de armlagering is of de antiskating.
De antiskatingveer zit niet direct aan de arm vast, het is een soort dun plaatje wat langs een palletje duwt:
Interesting, keep us posted.Ik gebruik 'm nu even omdat het de handigste tafel is die ik heb om onderzoek op te doen.
Eigenlijk zou ik daarvoor een handmatige non subchassis DD SME moeten nemen maar die heb ik niet.
Ik zit nu veel te experimenteren met compliantiemetingen.
Eigenlijk ten gevolge van een aantal blogs op korfblog. Daar worden namelijk een stel hele grote fouten gemaakt en een stel hele grote ononderbouwde aannames (aannames zonder metingen)
Ik zal het al wel eens gezegd hebben, maar dan nog. Dit is zoooooo een fijne plaat. Kennebec - Departure
:strip_exif()/f/image/sWell4bnp1ppRpG1uihjZnhn.jpg?f=fotoalbum_large)
Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie
Heerlijk zo , die muziekaanwinsten van iedereen bekijken en daarna op YT luisteren of het wat is. Het is voor mij de manier om aan nieuwe artiesten te komen waar ik normaal gesproken niet aan zou denken.
Ja ik heb ze ook gezien.kraats schreef op zondag 10 januari 2021 @ 10:54:
Techmoan heeft zich ook maar eens druk over gemaakt over slechte platenspelers tijdens een review van een (op zich prima) moderne Dual speler:
[YouTube: PSA - The cheap record player mechanism to avoid]
Dat verhaal over die 3 dualmerken is echt grappig
Ik vraag me af of die dual speler ook hier bij de lidl komt te liggen.
Het zou wel eens de goedkoopste acceptabele speler naar mijn maatstaven kunnen worden
Dat is nu natuurlijk de denon dp-300f, of een in stap project (niet van de 4 goedkoopste lijnen, die missen antiskating) of een Epsilon DJT-1300 (super oem kloon incl VTA instelling voor €170....hij is alleen zo ontzettend lelijk

Deze Dual heeft natuurlijk zo z'n twijfelachtigheden, zoals de vilten mat (maar dat hebben projects geloof ik ook), en vermoedelijk een compliantiemismatch vanwege de at-3600L (dat heeft de Denon dp-300f wèl goed voor mekaar), maar dat is speculatief want ik weet niet hoe zwaar die arm is. Op mijn pl-55x met imitatie dj headshell doet de at-3600L 11hz en dat is acceptabel (die arm is ook zwaar).
Maar onder de 100 euro. Dat is natuurlijk echt goedkoop en voorheen crossley territorium (en ik geloof ook van een lenco die hier ooit een keer langskwam en belabberde wow/flutter had...)
Dus dat die speler enigzins plastic fantastic is vergeef ik 'm dan
Voorheen was <100 euro en acceptabel automatisch 2e hands kopen natuurlijk.
- Vintage1967
Nou, dit zijn mijn recente aanwinsten.
De Rock Box is echt een parel. Uit 1986 en dan op twee kleine plekjes na werkelijk M vinyl. De press-kit is ook M. De foto's en A4 stencils hebben geen enkel kreukje en geen enkele vouw. Het nietje is niet geroest. De box heeft uiteraard wat storagewear en de binnenhoezen hebben een paar cm seamsplit aan de onderzijde. Maar dat is natuurlijk niet vreemd en geeft wat mij betreft aan dat ze goed zijn bewaard: vertikaal. Dat is ook waarom het vinyl helemaal vlak is, zelfs na 33 jaar.
De dynamiek verrast me echt. Nou ken ik deze LP alleen van een kopie op cassette, maar deze box klinkt echt fantastisch. En hij is goed voor de conditie: elke paar minuten naar de platenspelen om de schijf om te draaien of de volgende er op te leggen
.
'Keeper Of The 7 Keys Pt.2' gaat vandaag (tegen beter weten in) door de wasstraat. Ach, het is een kwestie van geduld hebben en wachten tot ik een beter exemplaar tegen een goede prijs op de kop kan tikken. Hetzelfde geldt voor 'Judas'.

De Rock Box is echt een parel. Uit 1986 en dan op twee kleine plekjes na werkelijk M vinyl. De press-kit is ook M. De foto's en A4 stencils hebben geen enkel kreukje en geen enkele vouw. Het nietje is niet geroest. De box heeft uiteraard wat storagewear en de binnenhoezen hebben een paar cm seamsplit aan de onderzijde. Maar dat is natuurlijk niet vreemd en geeft wat mij betreft aan dat ze goed zijn bewaard: vertikaal. Dat is ook waarom het vinyl helemaal vlak is, zelfs na 33 jaar.
De dynamiek verrast me echt. Nou ken ik deze LP alleen van een kopie op cassette, maar deze box klinkt echt fantastisch. En hij is goed voor de conditie: elke paar minuten naar de platenspelen om de schijf om te draaien of de volgende er op te leggen
'Keeper Of The 7 Keys Pt.2' gaat vandaag (tegen beter weten in) door de wasstraat. Ach, het is een kwestie van geduld hebben en wachten tot ik een beter exemplaar tegen een goede prijs op de kop kan tikken. Hetzelfde geldt voor 'Judas'.

@rcor
Mooie Technics, jammer van het issue.. Aangezien de arm niet te vroeg teruggaat / afslaat gok ik op een kabel die in de weg zit.. Ik spreek uit ervaring, heb hetzelfde eens gehad met een SL-D202 waar ik zelf de bekabeling van heb vervangen, net niet helemaal lekker in elkaar gezet en vervolgens bleef de arm ook hangen op een vergelijkbare manier. Succes in elk geval met de oplossing!
Mijn laatste aanwinst:
Mooie Technics, jammer van het issue.. Aangezien de arm niet te vroeg teruggaat / afslaat gok ik op een kabel die in de weg zit.. Ik spreek uit ervaring, heb hetzelfde eens gehad met een SL-D202 waar ik zelf de bekabeling van heb vervangen, net niet helemaal lekker in elkaar gezet en vervolgens bleef de arm ook hangen op een vergelijkbare manier. Succes in elk geval met de oplossing!
Mijn laatste aanwinst:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ew9N9ZgSrDNH5psJVZpH4lFl.jpg?f=user_large)
[ Voor 3% gewijzigd door cmndr_adama op 10-01-2021 12:32 ]
Ik heb nog even nagemeten, maar met antiskating op 0,5 trekt de antiskating 'm door alle dode punten heen, ook vanuit stilstand. Dus zo erg is het ook weer nietCap schreef op zondag 10 januari 2021 @ 11:18:
[...]
Naar dat laatste ziet het inderdaad wel naar uit. Ik kan me niet voorstellen dat de lagering van deze Japanner zo matig is, gezien het tijdperk waar ie uit komt en de zo te zien degelijke opbouw.
Al heb ik wel het idee dat de antiskating op deze tafel heel sterk is; veel sterker dan op veel andere tafels.
Ook weer zo'n dingetje....
Dank voor het medeleven, maar het gaat 100% zeker goed komen... Als de arm lagering niet in orde was geweest had ik deze speler namelijk nooit op revisie gestuurd... Dan was ik wel even terug gegaan naar Home & Car Hifi waar ik hem gekocht had en dan had ik gegarandeerd mijn geld netjes terug gekregen...cmndr_adama schreef op zondag 10 januari 2021 @ 12:31:
@rcor
Mijn laatste aanwinst:
[Afbeelding]
Leuke video van Techmoan! Deze Dual is begin 2019 in Nederland te koop geweest en hier besproken, @Bestla heeft 'm toen gekocht. Heb je 'm nog?mr_petit schreef op zondag 10 januari 2021 @ 11:52:
[...]
Ik vraag me af of die dual speler ook hier bij de lidl komt te liggen.
Het zou wel eens de goedkoopste acceptabele speler naar mijn maatstaven kunnen worden
In België biedt de webshop van Lidl 'm nu te koop aan, echter voor 129 euro. Thomann levert 'm ook als American-audio TT2400 USB met wat meer nep chromen accenten, ook voor meer geld: 169 euro.
Edit: ik zie nu dat de TT2400 USB een direct drive is, dat verklaart de meerprijs.
Iets heel anders, ik zat dit weekend een beetje rond te kijken op de website van Thakker en daar viel mijn oog op een Ortofon Concorde 10R element, voor 129 euro. Met eliptisch OM10 element, gericht op hifi gebruik.
Wat me intrigeerde aan de tekst is dat benadrukt wordt dat er een 2M red / blue generator in zat. Ik ben vervolgens gaan kijken hoe dat zat bij andere concorde elementen. In de huidige generatie concorde zit een OM super generator, bij de oudere een OM generator. Deze drie verschillen in inductie impedantie waardes.
Die oudere OM generator zit ook in een element dat Ortofon vorig jaar voor Pro-Ject heeft gemaakt, de Pick it S2 C. Nu 99 euro, maar met een minder fijn geslepen naaldje als die 10 R als ik het zo zie.
Ik heb ergens altijd wel een zwak gehad voor die concorde elementen, alleen al door het uiterlijk. En het is natuurlijk fijn dat je niks hoeft uit te lijnen als je een 52mm overhang platenspeler hebt. Maar uiteindelijk betaal je wel een behoorlijke meerprijs t.o.v. een VM95E, die hetzelfde naaldtype heeft. Desalniettemin ga ik er misschien toch eentje kopen.
[ Voor 5% gewijzigd door musicfreak op 11-01-2021 11:56 ]
Als meelezer/lurker meld ik me ook in dit topic. Fan van Daryll Hall & John Oates en voorgenomen om op termijn hun albums op LP te verzamelen.
Op dit moment de volgende albums van hen in bezit:
:strip_exif()/f/image/NHG5XqhOmt0v69EDQOhmMueg.jpg?f=fotoalbum_large)
Naast hun bekendere werk uit de jaren '80 ben ik ook gecharmeerd van hun vroege werk.
Sinds kort heb ik een JVC JL-F45 (https://www.vinylengine.com/library/jvc/jl-f45.shtml) omdat ik een automaat met direct drive wilde hebben ipv de handmatige snaaraangedreven Rega P1. Niet dat de Rega slecht is, maar de audiohobby begint tijdens de lockdown een beetje uit de hand te lopen.
Nu heb ik daar twee vragen over:
Op dit moment de volgende albums van hen in bezit:
:strip_exif()/f/image/NHG5XqhOmt0v69EDQOhmMueg.jpg?f=fotoalbum_large)
Naast hun bekendere werk uit de jaren '80 ben ik ook gecharmeerd van hun vroege werk.
Sinds kort heb ik een JVC JL-F45 (https://www.vinylengine.com/library/jvc/jl-f45.shtml) omdat ik een automaat met direct drive wilde hebben ipv de handmatige snaaraangedreven Rega P1. Niet dat de Rega slecht is, maar de audiohobby begint tijdens de lockdown een beetje uit de hand te lopen.
Nu heb ik daar twee vragen over:
- De JVC kwam met een merkloos element (kan niet zien welk merk het is), en deze wil ik binnenkort vervangen voor de AT-VM95E waar men in dit topic positief over is. Voordat ik dat ga doen, wil ik met het huidige element en naald gaan uitlijnen e.d. om enige handigheid te krijgen hiermee voordat ik dit met een nieuw element ga doen. Begrijp ik het goed dat je door de overhang (afstand styluspunt tot spindle, bij de JVC is dit 15 mm) goed af te stellen al een heel eind komt? En dat je met uitlijnen mbv een protractor de uitlijning verder verfijnt obv de ingestelde overhang mbv de alignment calculator?
- Bij veel platen, zo niet alle, hoor ik ruis. Het lijkt dat de rubberen mat van JVC de boosdoener is (grondkabel is aangesloten), omdat ik dit bij de Rega niet heb en die heeft geen grondkabel. Na het einde van een plaat is deze statisch geladen en met name de kant die op de mat heeft gelegen. Kan ik dit oplossen door een antistatische mat erop te doen? Of moet ik elders de oorzaak zoeken?
1. Jouw platenspeler heeft een ingebouwde overhang markering naast het plateau. In de handleiding staat aangeven dat je hem op die markering moet uitlijnen. Dus maak het jezelf niet meteen nodeloos moeilijk door aan de slag te gaan met andere uitlijningen / protractors met alle ongemakken van dien.
2. Wat voor ruis? Hoogfrequent, laagfrequent? Alleen tijdens het afspelen? Of ook als de naald van de plaat is en het plateau wel draait? En ook als de speler aan staat maar helemaal in rust is, arm op de armsteun, stilstaand plateau? En als ie uit staat?
Ruis van de aftasting is namelijk heel wat anders dan door het element opgepikte omgevingsruis en geluid van motor en lichtnet (brom).
Gebruik je op beide spelers wel precies hetzelfde element?
Zo niet dan kan je niet concluderen dat het aan iets anders ligt. Een verschil in elementtype, naalddruk, naaldtype en naaldslijtage geven allemaal aanleiding tot een ander niveau in de aftastruis (en het muzieksignaal).
Ook de opgepikte ongevingsruis kan tussen elementen flink verschillen obv ontwerp en afscherming.
Kortom: het is voorbarig het aan een rubberen mat te wijten. Wat niets kost: je kan de mat natuurlijk helemaal verwijderen en een plaat op het naakte plateau leggen om te kijken of het dan weg is. Of de mat van de Rega er even opleggen. Ik geef zelf duidelijk de voorkeur aan een lekker dikke rubberen mat die de resonanties van het plateau goed dempt en de plaat ook goed koppelt aan het plateau. Dat gaat toch allemaal een stuk minder met zo'n viltje.
PS Of de Rega een aparte aardekabel heeft of niet doet niet ter zake. De aarde zit dan aangesloten op de retour van de L of R tulpstekker. Geaard aan de phono pre is ook deze platenspeler zeker, anders zou je een harde brom horen.
2. Wat voor ruis? Hoogfrequent, laagfrequent? Alleen tijdens het afspelen? Of ook als de naald van de plaat is en het plateau wel draait? En ook als de speler aan staat maar helemaal in rust is, arm op de armsteun, stilstaand plateau? En als ie uit staat?
Ruis van de aftasting is namelijk heel wat anders dan door het element opgepikte omgevingsruis en geluid van motor en lichtnet (brom).
Zo niet dan kan je niet concluderen dat het aan iets anders ligt. Een verschil in elementtype, naalddruk, naaldtype en naaldslijtage geven allemaal aanleiding tot een ander niveau in de aftastruis (en het muzieksignaal).
Ook de opgepikte ongevingsruis kan tussen elementen flink verschillen obv ontwerp en afscherming.
Kortom: het is voorbarig het aan een rubberen mat te wijten. Wat niets kost: je kan de mat natuurlijk helemaal verwijderen en een plaat op het naakte plateau leggen om te kijken of het dan weg is. Of de mat van de Rega er even opleggen. Ik geef zelf duidelijk de voorkeur aan een lekker dikke rubberen mat die de resonanties van het plateau goed dempt en de plaat ook goed koppelt aan het plateau. Dat gaat toch allemaal een stuk minder met zo'n viltje.
PS Of de Rega een aparte aardekabel heeft of niet doet niet ter zake. De aarde zit dan aangesloten op de retour van de L of R tulpstekker. Geaard aan de phono pre is ook deze platenspeler zeker, anders zou je een harde brom horen.
[ Voor 19% gewijzigd door Cap op 11-01-2021 10:25 ]
@Vintage1967
Wat een gave box man die van Tesla..... *** kwijl kwijl ** ..
Ben al fan van Tesla sinds hun eerste album "Mechanical Resonance" halverwege de jaren 80.
Heb op beurzen wel wat leuk materiaal van ze gescoord maar deze box heb ik nog nooit ergens gezien echt supergaaf.
@cmndr_adama Heerlijk album .....
@teot Mooie verzameling al, hoeveel albums hebben ze eigenlijk gemaakt ?
Ben al fan van Tesla sinds hun eerste album "Mechanical Resonance" halverwege de jaren 80.
Heb op beurzen wel wat leuk materiaal van ze gescoord maar deze box heb ik nog nooit ergens gezien echt supergaaf.
@cmndr_adama Heerlijk album .....
[ Voor 10% gewijzigd door oldsmelly op 11-01-2021 06:39 ]
MuziekLiefhebbert
Yep, ik heb hem nog. Maar hij wordt niet vaak gebruikt, zeg maar nooit.
- Vintage1967
Ik kende hem ook niet, maar kwam hem 'gewoon' op MP tegen. Helemaal in het wild. Meteen een bod uitgebracht en vervolgens ben ik er met de verkoper op een nette manier uit gekomen. Er zijn gelukkig nog hele nette mensen actief op MPoldsmelly schreef op maandag 11 januari 2021 @ 06:18:
@Vintage1967
[knip]

Tot spreekwoordelijke wanhoop van mijn vrouw
Btw, er wordt ondertussen imho wel veel meuk tegen veel te hoge prijzen aangeboden......
Dit is precies hetzelfde ding als m'n Lenco L-400, alleen heeft mijne direct drive ipv belt, en zo'n lichtje aan de rechterkant (je kunt het gat ervoor nog zien zitten op de "Dual" versie). Je kunt ze dus uit China bestellen in welke configuratie je wilt, met je eigen logo er op. Het AT element wat er bij de Lenco zat had overigens een aangeraden tracking force van 2g, niet van 3g zoals de Dual.kraats schreef op zondag 10 januari 2021 @ 10:54:
[YouTube: PSA - The cheap record player mechanism to avoid]
Zo'n snelheidsafwijking van 0.4% is misschien niet heel veel, maar de direct drive is wel spot on (de strobe is 100% stabiel). Was ook ietsje duurder dan deze (heb er toen €200 voor betaald). Verder ben ik het eens met de conclusie van Techmoan. Prima ding hoor, geen klachten over.

Even een korte update omtrent mijn Technics SL-1710:
Ik heb reactie gehad van Albepro via de mail en ook hij denkt dat er iets in de weg zit bij de toonarm, dat merkte ik duidelijk uit zijn reactie op...
Hij verzocht mij een afspraak te maken om langs te komen en dan gaat hij het oplossen (hopelijk ter plekke als ik er ben)...
We wachten af, maar hier zal niet veel aan de hand zijn schat ik zo in...
Edit 15:22 uur:
Ik kan al vandaag terecht... direct om 16:00 uur vanuit het werk thuis de platen speler ophalen en dan direct door naar Helmond... 17:00 gaat hij er hopelijk direct naar kijken en als het meezit dezelfde dag nog thuis zonder problemen...
Ik heb reactie gehad van Albepro via de mail en ook hij denkt dat er iets in de weg zit bij de toonarm, dat merkte ik duidelijk uit zijn reactie op...
Hij verzocht mij een afspraak te maken om langs te komen en dan gaat hij het oplossen (hopelijk ter plekke als ik er ben)...
Edit 15:22 uur:
Ik kan al vandaag terecht... direct om 16:00 uur vanuit het werk thuis de platen speler ophalen en dan direct door naar Helmond... 17:00 gaat hij er hopelijk direct naar kijken en als het meezit dezelfde dag nog thuis zonder problemen...
[ Voor 24% gewijzigd door rcor op 11-01-2021 15:23 ]
- Vintage1967
Ik denk dat dat wel een veilige aanname is. Ik heb een paar jaar geleden een enigszins vergelijkbaar issue gehad na het vervangen van de vaste tulpkabel van mijn Dual 704. Die bleek het start-stop-mechanisme van de speler te hinderen. Lichte paniek, maar wetend wat ik aan had gepast, was het ook zo weer opgelost. Ben wel benieuwd of het bij jouw speler uiteindelijk inderdaad ook zoiets blijkt te zijn.rcor schreef op maandag 11 januari 2021 @ 12:51:
Even een korte update omtrent mijn Technics SL-1710:
Even iets anders. Zojuist maar weer een berichtje naar Zavvi gestuurd................ Jullie weten vast wel waarover
Vintage1967 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:05:
[...]
Even iets anders. Zojuist maar weer een berichtje naar Zavvi gestuurd................ Jullie weten vast wel waarover.

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+SigEnergy 11kW AC lader.
Hi, na dit geweldig complete forum doorgespit te hebben doe ik graag een beroep op jullie expertise.
Als volgt:
- Mijn dochter van 13 is helemaal "leip" van muziek en sinds kort in het bijzonder in combinatie met vinyl. Dat is iets wat ik absoluut wil stimuleren. Voor haar verjaardag vroeg ze een alles in 1 platenspeler, leuk beginnetje, maar na 2 dagen zag ze zelf toch ook wel in wat papa eerder gezegd had. Drama natuurlijk voor iets van €85
- In huis hebben we eigenlijk alleen Sonos devices staan. Gemak boven geluidskwaliteit dus, ik weet het. Mijn dochter heeft op haar kamer een eenvoudige play1 staan, dus zonder line-in.
- Ik ben nu op zoek naar een samenstelling van platenspeler en luidspreker(s) met een gedegen (geluids)kwaliteit. Mag tweedehands en budget is plm. €400-450
- Gekeken naar een Sonos Port, maar zelfs tweedehands tikt dit aardig aan en dan moet er nog een platenspeler aan worden toegevoegd. Optie met de 1x Play 5 bekeken, ook die tikt aan.
- Verder lees ik hier veel goede ervaringen over bijv de Denon DP-300F en nog wat andere spelers in dit segment
Lang verhaal kort; tips/advies? Reuze bedankt!
Als volgt:
- Mijn dochter van 13 is helemaal "leip" van muziek en sinds kort in het bijzonder in combinatie met vinyl. Dat is iets wat ik absoluut wil stimuleren. Voor haar verjaardag vroeg ze een alles in 1 platenspeler, leuk beginnetje, maar na 2 dagen zag ze zelf toch ook wel in wat papa eerder gezegd had. Drama natuurlijk voor iets van €85
- In huis hebben we eigenlijk alleen Sonos devices staan. Gemak boven geluidskwaliteit dus, ik weet het. Mijn dochter heeft op haar kamer een eenvoudige play1 staan, dus zonder line-in.
- Ik ben nu op zoek naar een samenstelling van platenspeler en luidspreker(s) met een gedegen (geluids)kwaliteit. Mag tweedehands en budget is plm. €400-450
- Gekeken naar een Sonos Port, maar zelfs tweedehands tikt dit aardig aan en dan moet er nog een platenspeler aan worden toegevoegd. Optie met de 1x Play 5 bekeken, ook die tikt aan.
- Verder lees ik hier veel goede ervaringen over bijv de Denon DP-300F en nog wat andere spelers in dit segment
Nieuwe update omtrent mijn Technics SL-1710:
Alle problemen zijn opgelost!
Na +- 40 minuten wachten omdat de speler uit elkaar gehaald was om te kijken wat het probleem was stond hij weer in elkaar en werkte alles probleemloos... Als toetje is mijn element ook nog eens gratis door hem afgesteld middels de Stevenson alignment methode... Nu klinkt deze speler echt top!
Prima service ontvangen van Albepro en ze gaan mij zeker vaker zien aldaar, want ik heb wel vaker spulletjes nodig en hij heeft genoeg liggen om mij te plezieren... Daar loopt het
langs de mond naar beneden... 
Edit 19:22 uur:
Vergeten: de nieuwe tulpkabels zaten helemaal op het einde in de weg... Dat was het "probleem" waardoor de arm net niet helemaal naar binnen kon... Weinig aan de hand dus en nu keurig opgelost..
Alle problemen zijn opgelost!
Na +- 40 minuten wachten omdat de speler uit elkaar gehaald was om te kijken wat het probleem was stond hij weer in elkaar en werkte alles probleemloos... Als toetje is mijn element ook nog eens gratis door hem afgesteld middels de Stevenson alignment methode... Nu klinkt deze speler echt top!
Prima service ontvangen van Albepro en ze gaan mij zeker vaker zien aldaar, want ik heb wel vaker spulletjes nodig en hij heeft genoeg liggen om mij te plezieren... Daar loopt het
Edit 19:22 uur:
Vergeten: de nieuwe tulpkabels zaten helemaal op het einde in de weg... Dat was het "probleem" waardoor de arm net niet helemaal naar binnen kon... Weinig aan de hand dus en nu keurig opgelost..
[ Voor 15% gewijzigd door rcor op 11-01-2021 19:33 ]
Even iets anders. Zojuist maar weer een berichtje naar Zavvi gestuurd................ Jullie weten vast wel waarover
.
[/quote]
Ik denk het te weten. Ik zit al sinds 27 November te wachten. Ze hebben gewoon niet geleverd gekregen.
[/quote]
Ik denk het te weten. Ik zit al sinds 27 November te wachten. Ze hebben gewoon niet geleverd gekregen.
Rega planar 2 (exact-cartridge), Jamo C97II, Xbox series X - LG55CX6LA - Onkyo tx-rz900 - Xbox One X - Xbox One - Xbox 360 - Xbox - Gamertag: NOSFERAT
Bestla schreef op zondag 3 januari 2021 @ 00:30:
Maar we kunnen je wel advies geven over de platenspeler natuurlijk.
Wat wil je? Snaar of Direct Drive, Nieuw of 2e hands?
Zat zelf te denken aan 2e hands. Toch wat meer voor minder.mr_petit schreef op zondag 3 januari 2021 @ 00:35:
Voor luidsprekers moet je vooral gaan luisteren. Dat is het enige wat telt.
En dan nog klinkt het thuis weer iets anders (andere kamer).
De versterker vind ik niet zo kritiek. Je kan kijken naar een degelijke gebruikte 90's versterker, maar misschien wil je wel wifi integratie etc. Dan moet je naar iets moderns kijken.
Qua platenspeler is idd denk ik de grootste vraag of je nieuw of gebruikt wil hebben.
En als het gebruikt gaat worden, van een handelaar of direct van zolder. (m.a.w. hoe handig ben je. Schrik je van een multimeter en soldeerbout, of staan die tussen je oscilloscoop en labvoeding?)
Ben zelf redelijk handig en de soldeerbout staat hier tussen de multimeter en de labvoeding
Oscilloscoop is nog nieuw maar zou via het werk er wel 1 kunnen gebruiken als dit nodig is.
Heb me wat meer ingelezen en zit te denken aan een direct drive semi automaat.
Op het moment op het oog Akai 306c en de Technics SL-Q2
Heb deze vaker voorbij zien komen op het forum en lees er vooral positieve dingen over.
en de prijs is ook nog eens aantrekkelijk voor in te stappen.
Ook even naar de SL1700 gekeken maar dit is toch weer een stapje hoger kwa budget.
wat betreft phonopre kom ik er nog niet helemaal uit waar precies op te letten.
Alle verdere advies natuurlijk welkom
@rcor Dat wilde ik je net vragen en dacht toch maar even F5, en daar is het antwoord. 
Mooi dat het opgelost is..
Mooi dat het opgelost is..
Ja, ik had mijn bericht gedaan en toen dacht ik: Verdorie, de eerste vraag die gaat komen is "en wat was nu de oorzaak?" en dat kan ik voorkomen door het antwoord hier neer te zetten... Dus snel even toegevoegd...
Die Technics SL-Q2 is toch wel een hele mooie speler... Als hij te koop staat voor de juiste prijs absoluut een aanrader...Pjotter87 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 19:40:
[...]
[...]
Zat zelf te denken aan 2e hands. Toch wat meer voor minder.
Ben zelf redelijk handig en de soldeerbout staat hier tussen de multimeter en de labvoeding![]()
Oscilloscoop is nog nieuw maar zou via het werk er wel 1 kunnen gebruiken als dit nodig is.
Heb me wat meer ingelezen en zit te denken aan een direct drive semi automaat.
Op het moment op het oog Akai 306c en de Technics SL-Q2
Heb deze vaker voorbij zien komen op het forum en lees er vooral positieve dingen over.
en de prijs is ook nog eens aantrekkelijk voor in te stappen.
Ook even naar de SL1700 gekeken maar dit is toch weer een stapje hoger kwa budget.
wat betreft phonopre kom ik er nog niet helemaal uit waar precies op te letten.
Alle verdere advies natuurlijk welkom
In Heerlen staat ook een Technics SL-1710 zoals ik onlangs heb gekocht te koop:
https://link.marktplaats.nl/m1651540116
Absoluut de moeite waard om ook in overweging te nemen... Bied 150 euro en kijk wat er gebeurd... Geen reactie? Dan vragen voor welke prijs hij akkoord zou willen gaan... Bij een consument thuis moet hij maximaal voor rond de 170 euro toch wel te scoren zijn... Ik heb hem destijds gehaald bij Home & Car Hifi voor wat meer, maar ik was een betrouwbare audio zaak die geen niet werkend spul verkopen...
De speler waar ik naar link heeft wel wat liefde nodig, dat zie je duidelijk aan de stof die je her en der ziet... Maar eenmaal opgeknapt is het een hele fijne speler en dat geld ook voor die SL-Q2...
[ Voor 18% gewijzigd door rcor op 11-01-2021 21:13 ]
Dan moet je uiteraard voor 2e hands gaan.Pjotter87 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 19:40:
[...]
Ben zelf redelijk handig en de soldeerbout staat hier tussen de multimeter en de labvoeding
Welke hangt natuurlijk af van je wensen, je budget, wat er nu te koop staat en in hoeverre je bereid bent te wachten en marktplaats dagelijks (wekelijks?) in de gaten te houden.
@Pjotter87 : Was het deze speler waar je interesse naar uit ging?
https://link.marktplaats.nl/m1645931730
Die is nu bijna weg voor 100 euro zo te zien en dat is wat mij betreft anno 2021 een hele nette prijs voor deze speler...
Die is nu bijna weg voor 100 euro zo te zien en dat is wat mij betreft anno 2021 een hele nette prijs voor deze speler...
Reden dat ik hiermee aan het spelen was, was omdat de binnenste nummers erg vervormden. Met name de stemmen, alsof de zanger(s) hun eigenlijke bereik niet halen vergeleken met de digitale versie. Uiteindelijk is het element op die markering van het plateau uitgelijnd en van alle posities klinkt deze nog het 'beste'.Cap schreef op zondag 10 januari 2021 @ 23:44:
1. Jouw platenspeler heeft een ingebouwde overhang markering naast het plateau. In de handleiding staat aangeven dat je hem op die markering moet uitlijnen. Dus maak het jezelf niet meteen nodeloos moeilijk door aan de slag te gaan met andere uitlijningen / protractors met alle ongemakken van dien.
De elementen verschillen van de JVC en Rega. Deze wil ik ook niet verwisselen omdat de Rega-toonarm geen opties geeft om deze verder af te stellen.2. Wat voor ruis? Hoogfrequent, laagfrequent? Alleen tijdens het afspelen? Of ook als de naald van de plaat is en het plateau wel draait? En ook als de speler aan staat maar helemaal in rust is, arm op de armsteun, stilstaand plateau? En als ie uit staat?
Dus op de JVC verder met het merkloze/onbekende element.
Het is hoogfrequent (hoor het iig het meest bij de tweeters). Ik kan het het beste beschrijven als het gekraak/de ruis die je hoort op het moment dat de naald op de inloopgroef komt; het is dan niet de eerste grote 'toemp' die je hoort als de naald op de plaat komt, maar het opvolgende gekraak. Het beste vergelijkbaar met het 'gekraak' dat je hoort aan het begin van het refrein van Feel Good Inc van Gorillaz: YouTube: Gorillaz - Feel Good Inc. (Official Video)
Hierop drie keer getest met Desperado waarbij een antistatische borstel er overheen ging voor afspelen met jouw suggesties:
- Rubberen mat
- Zonder mat
- Vilten mat van de Rega
Bij het testen van het geluid zonder dat er een plaat op ligt, de volgende vier opties getest:
- plateau stil, arm in rust
- plateau 33/45 rpm, arm in rust
- plateau stil, arm boven plateau
- plateau 33/45/rpm, arm boven plateau
Bij toeval ontdekte ik ook dat met het op en neer bewegen van mijn vinger op iets minder dan 1 cm van het element er ook variaties in het gezoem te horen is: het gezoem wordt erger naarmate mijn vinger in de buurt van het element zit (ook op hoog volume).
Met het gevaar dat ik te snel conclusies trek: is het element/de naald dan de oorzaak?
19 studio-albums en blijkbaar hebben ze van '72 tot en met '82 ieder jaar een nieuw album uitgebracht (Wikipedia: Hall & Oates discography). Compilatie- en live-albums zijn leuk, maar dan mis je mogelijk parels die niet als single zijn uitgebracht. Abandoned Luncheonette van het gelijknamige album en Italian Girls van H2Ooldsmelly schreef op maandag 11 januari 2021 @ 06:18:
Daar ontkom je niet helemaal aan bij het afspelen van platen. Ruis, gekraak en vervorming.teot schreef op maandag 11 januari 2021 @ 21:16:
[...]
Reden dat ik hiermee aan het spelen was, was omdat de binnenste nummers erg vervormden. Met name de stemmen, alsof de zanger(s) hun eigenlijke bereik niet halen vergeleken met de digitale versie. Uiteindelijk is het element op die markering van het plateau uitgelijnd en van alle posities klinkt deze nog het 'beste'.
Waarvan het dus niet onwaarschijnlijk is dat het grotendeels je probleem is.teot schreef op maandag 11 januari 2021 @ 21:16:
[...]
Dus op de JVC verder met het merkloze/onbekende element.
Dat klinkt dus als groefruis, ook in dat fragment. Een versleten naald of een ongunstige naaldvorm kan veel uitmaken. Ja, ik denk dat het verschil met de Rega (in ieder geval in de overgrote mate) te wijten is aan het element. Maar daarvoor zal je toch moeten experimenteren met een ander element. Er zit er eentje onder je Rega, maar als je die niet wilt demonteren zal je een ander element moeten bemachtigen om het te testen. Wil je het echt vergelijken met de Rega, dan natuurlijk hetzelfde element.teot schreef op maandag 11 januari 2021 @ 21:16:
[...]
Bij alle drie hoorde ik hetzelfde gekraak terwijl er een nummer wordt afgespeeld.
Wat je hoort als de naald niet op de plaat ligt is dus geen groefruis maar inwerking van externe stoorsignalen.volume (op de versterker Denon PMA 2000AE, voorbij de helft) hoor ik een constant gezoem.
Bij toeval ontdekte ik ook dat met het op en neer bewegen van mijn vinger op iets minder dan 1 cm van het element er ook variaties in het gezoem te horen is: het gezoem wordt erger naarmate mijn vinger in de buurt van het element zit (ook op hoog volume).
Met het gevaar dat ik te snel conclusies trek: is het element/de naald dan de oorzaak?
De versterkingsfactor is bij een platenspeler vele malen hoger dan bij een normale line level bron. Wat dat betreft kan je het goed vergelijken met het signaal van een microfoon. Daarom heeft de inwerking van storende signalen op element en bekabeling bij een platenspeler veel meer kans.
Je kan, als je het volume maar genoeg opendraait, van alles terughoren in het signaal. De 50 Hz brom van het lichtnet afkomstig van de trafo in je platenspeler is zo'n standaard geval dat wat verschilt van model tot model.
Daarnaast signaalvervuiling in de lucht van o.a. mobiele telefoons, computers, netwerkapparatuur, lichtschakelaars, etc. Ook microfonie speelt een rol, dus zachtjes tikken op de headshell hoor je duidelijk en zelfs een klap in de handen kan je terughoren in het signaal van de platenspeler. En inderdaad is het ook zo dat je bij heel hoog volume het aanraken of zelfs naderen van je vinger richting het element kan horen. De mate waarin dit gebeurt verschilt wel van element tot element.
Dit is dus allemaal niet abnormaal. Het is ook niet abnormaal dat je dit begint te horen op een versterker op standje "half open", zoals bij jou.
Waar het om gaat is of het hoorbaar is tijdens het afspelen. Zit het op een niveau dat het al niet meer hoorbaar is als de naald zich in een stille groef bevindt (omdat het groefgeluid het dus al overstemt) dan is er geen probleem. Hoor je nog een 50Hz brom tijdens het afspelen van de plaat dan is dat irritant. Maar meestal gaat het dan om een aardingsprobleem en betreft het niet de doorslag van de brom van de transformator.
Die had ik ook zien staan maar dat is me toch wat te ver van huis om te gaan kijken maar toch bedankt voor het adviesrcor schreef op maandag 11 januari 2021 @ 21:08:
[...]
Die Technics SL-Q2 is toch wel een hele mooie speler... Als hij te koop staat voor de juiste prijs absoluut een aanrader...
In Heerlen staat ook een Technics SL-1710 zoals ik onlangs heb gekocht te koop:
https://link.marktplaats.nl/m1651540116
Absoluut de moeite waard om ook in overweging te nemen... Bied 150 euro en kijk wat er gebeurd... Geen reactie? Dan vragen voor welke prijs hij akkoord zou willen gaan... Bij een consument thuis moet hij maximaal voor rond de 170 euro toch wel te scoren zijn... Ik heb hem destijds gehaald bij Home & Car Hifi voor wat meer, maar ik was een betrouwbare audio zaak die geen niet werkend spul verkopen...
De speler waar ik naar link heeft wel wat liefde nodig, dat zie je duidelijk aan de stof die je her en der ziet... Maar eenmaal opgeknapt is het een hele fijne speler en dat geld ook voor die SL-Q2...
Heb geen haast maar als ik zo alles lees en dingen steeds verder uitzoek dan begint het wel steeds meer te kriebelenmr_petit schreef op maandag 11 januari 2021 @ 21:11:
[...]
Dan moet je uiteraard voor 2e hands gaan.
Welke hangt natuurlijk af van je wensen, je budget, wat er nu te koop staat en in hoeverre je bereid bent te wachten en marktplaats dagelijks (wekelijks?) in de gaten te houden.
budget is zat ik aan 150 te denken dan heb ik nog ruimte om er wat dingen aan aan te passen indien nodig.
Nee heb een andere zien staan maar zit nog even op antwoord te wachtenrcor schreef op maandag 11 januari 2021 @ 21:15:
@Pjotter87 : Was het deze speler waar je interesse naar uit ging?
Vervangen van het element voor de AT-VM95E was sowieso het plan, met de hoop/verwachting dat de groefruis dan niet hoorbaar is bij afspelen.Cap schreef op maandag 11 januari 2021 @ 23:07:
[...]
Daar ontkom je niet helemaal aan bij het afspelen van platen. Ruis, gekraak en vervorming.De mate waarin verschilt wel erg, een goed element met niet versleten (!) naald kan veel doen.
[...]
Waarvan het dus niet onwaarschijnlijk is dat het grotendeels je probleem is.
[...]
Dat klinkt dus als groefruis, ook in dat fragment. Een versleten naald of een ongunstige naaldvorm kan veel uitmaken. Ja, ik denk dat het verschil met de Rega (in ieder geval in de overgrote mate) te wijten is aan het element. Maar daarvoor zal je toch moeten experimenteren met een ander element. Er zit er eentje onder je Rega, maar als je die niet wilt demonteren zal je een ander element moeten bemachtigen om het te testen. Wil je het echt vergelijken met de Rega, dan natuurlijk hetzelfde element.
Overigens doet de Rega P1 het heel goed, ook op de binnenste groeven.
Ze geven ook erg veel details over het element
Dit is niet hoorbaar bij het afspelen, althans op normale volumes. Als de versterker met muziek verder dan 1/3e van het volume gaat, is het tijd voor oordoppen om niet doof te worden (en waarschijnlijk gaan de buren dan ook aankloppen).[...]
Wat je hoort als de naald niet op de plaat ligt is dus geen groefruis maar inwerking van externe stoorsignalen.
De versterkingsfactor is bij een platenspeler vele malen hoger dan bij een normale line level bron. Wat dat betreft kan je het goed vergelijken met het signaal van een microfoon. Daarom heeft de inwerking van storende signalen op element en bekabeling bij een platenspeler veel meer kans.
Je kan, als je het volume maar genoeg opendraait, van alles terughoren in het signaal. De 50 Hz brom van het lichtnet afkomstig van de trafo in je platenspeler is zo'n standaard geval dat wat verschilt van model tot model.
Daarnaast signaalvervuiling in de lucht van o.a. mobiele telefoons, computers, netwerkapparatuur, lichtschakelaars, etc. Ook microfonie speelt een rol, dus zachtjes tikken op de headshell hoor je duidelijk en zelfs een klap in de handen kan je terughoren in het signaal van de platenspeler. En inderdaad is het ook zo dat je bij heel hoog volume het aanraken of zelfs naderen van je vinger richting het element kan horen. De mate waarin dit gebeurt verschilt wel van element tot element.
Dit is dus allemaal niet abnormaal. Het is ook niet abnormaal dat je dit begint te horen op een versterker op standje "half open", zoals bij jou.
Waar het om gaat is of het hoorbaar is tijdens het afspelen. Zit het op een niveau dat het al niet meer hoorbaar is als de naald zich in een stille groef bevindt (omdat het groefgeluid het dus al overstemt) dan is er geen probleem. Hoor je nog een 50Hz brom tijdens het afspelen van de plaat dan is dat irritant. Maar meestal gaat het dan om een aardingsprobleem en betreft het niet de doorslag van de brom van de transformator.

Dank voor de uitleg!
Kan via een collega voor een redelijke prijs ook nog aan een technics sl 1700 komen.
Is de kwaliteit van de 1700 een stuk beter als de q2?
Zie bij de q2 quartz op zit en op de 1700 niet ga ik dat verschil merken?
Is de kwaliteit van de 1700 een stuk beter als de q2?
Zie bij de q2 quartz op zit en op de 1700 niet ga ik dat verschil merken?
@Pjotter87 Het verschil tussen de aandrijving van beide spelers is niet merkbaar mits ze functioneren zoals het hoort.
Er zijn wel verschillen, het is deels een kwestie van persoonlijke voorkeur.
Technisch:
De SL-1700/1710 is iets ouder en heeft een servo gestuurde regeling met pitch controls, zonder quartz lock. Dit laatste betekent dat de snelheid handmatig moet worden afgesteld met de pitch controls. Op zich geen enkel probleem, zolang de pitchregelaars hun werk goed doen en de snelheid stabiel is. Maar vaak hebben de pitch controls en ook de snelheids- en aan/uit schakelaar een schoonmaakbeurtje nodig, eventueel samen met het afstellen van het nulpunt van de 33 en 45 rpm snelheid via 2 interne variable weerstanden.
Op zich goed te doen, maar je moet wel wat handigheid en geduld hebben voor het openen van de platenspeler en het afregelen van die pots. Ethanol of IPA voldoet trouwens voor het reinigen, je hoeft geen speciale contact spray te kopen. Let op, sommige sprays zijn zelfs schadelijk omdat ze op agressieve wijze roest verwijderen, dit soort sprays zijn bedoeld om na een korte inwerking uit te spoelen met bijv IPA, niet om te blijven zitten.
Daarnaast heeft de SL-1700 een verend subchassis voor plateau en arm, op zich een erg mooie functie om de speler van zijn omgeving te ontkoppelen maar het kan wel zijn dat de veren wat bijgesteld moeten worden, net als bij de bekende Thorens platenspelers. Op zich ook weer goed te doen met een puntige tang en wat geduld. De meesten zullen er niet eens aan beginnen, laat staan dat ze beseffen dat dit invloed heeft op de ontkoppeling en dat het afgesteld kan worden
.
De SL-Q2 is enkele jaren jonger, is een tijdgenoot van de SL-1xx0 MK2 series en heeft daarom een quartz locked regeling zonder pitch controls. Hier zal je motorisch niets aan hoeven te doen, een defect daargelaten natuurlijk. Maar dat heb ik bij deze spelers nooit meegemaakt. De speler heeft itt de 1700 geen verend subchassis maar staat op 4 verende voetjes. De arm heeft ook een update gehad en heeft een soortgelijke cardanische ophanging als de SL-1200MK2, de bovenste houder ervan is t.o.v. de SL-1700 wat steviger uitgevoerd. Ook bij de Q2 is het mogelijk dat er wat onderhoud nodig is omdat de op zich mooie soft touch buttons wat reiniging kunnen gebruiken, zowel op het contact zelf als mechanisch omdat ze door vuil klemmen tussen de behuizing.
Tot slot geldt voor beide spelers dat het mechanisme voor de auto-return vaak wat aandacht nodig heeft als je de beste, soepelste werking wilt. Dat wil zeggen reinigen, smeren en zonodig het moment van de eindafslag bijstellen. Ook het siliconen van de armlift is vaak wat uitgedroogd waardoor de arm te snel zakt. Maar dit soort zaken geldt voor elke, niet gereviseerde vintage speler met mechanische automatische afslag, ongeacht het merk en is niet onoverkomelijk.
Uiterlijk / ergonomisch:
De SL-1700/1710 is een wat grotere platenspeler met een mooie slim-line metalen behuizing. Pluspunten zijn de mooie afwerking van de metalen behuizing met afgeschuinde hoeken en zeer goede lak met een lichte metallic uitstraling. Met name de donkere uitvoering vind ik optisch erg geslaagd. Daarnaast is de stofkap voorzien van goede klassieke scharnieren, deze blijft goed overeind staan en is stevig. Ook de bediening met de robuuste knoppen in de stevige behuizing is een prettige ervaring.
De SL-Q2 is wat compacter en optisch wat bescheidener. Ook hier een metalen behuizing maar de scherpere hoeken zijn m.i. minder mooi en de lak is wat minder van kwaliteit. Met name de donkere (bruinzwarte) variant heeft sneller last van inwerking van vloeistoffen en huidvetten, je ziet dan donkerdere plekjes op de lak. Niets zorgelijks verder en absoluut degelijk en goed, maar in vergelijk met de SL-1700 en stapje minder.
De stofkap heeft als ergernis de geïntegreerde lipjes aan de achterkant die in de kunststofhouders van de scharnieren aan de achterkant vallen. Dit is een kwetsbare constructie, vaak zijn deze al (half) kapot. het kan gefikst worden, recent heb ik hier een link voor gepost, zie deze post. Maar dat levert natuurlijk wel wat extra kosten en gedoe op.
De knoppen zijn op zich prettig als ze goed werken, maar vereisen itt de horizontaal schakelende knoppen bij de SL-1700 dat je ze met beleid indrukt. In combinatie met de verende voetjes is dit nog wel eens irritant bij het tussentijds stoppen van het afspelen dmv de stop toets. Je drukt al gauw wat te hard waardoor de voetjes gaan veren, en de naald net even skipt voordat ie gelift wordt. Hoe moeilijker de knoppen gaan (ouderdom, vuil), hoe harder je drukt, hoe sneller het gebeurt. Maar als je de handmatige stop vrijwel nooit gebruikt maakt dit weinig uit. Ook voelt het bedienen van de speler door deze combinatie van indrukkende knoppen en verende voetjes minder solide aan als bij de SL-1700. Ik bedoel niet dat het gammel is, zeker niet. maar de SL-1700 heeft geen verende voetjes, staat daardoor als een huis. Het is een wat andere ervaring.
Persoonlijk vind ik de SL-Q2 licht in het voordeel wat betreft de quartz motorsturing en de arm(ophanging), de SL-1700 heeft weer een mooi voordeel in het geveerde subchassis. Voor de overige punten die vooral met ergonomie en uiterlijk te maken hebben ligt mijn voorkeur duidelijk bij de SL-1700. Bij gelijke staat en prijs zo mijn voorkeur dus altijd de SL-1700 zijn. Maar meestal is deze ook 1,5 a 2x duurder.
De vraag is dus zoals altijd: wat is de staat - technisch, optisch, originele uitrusting (mat, headshell, element, 45 rpm adapter, handleiding?)- en, wat kost het?
Er zijn wel verschillen, het is deels een kwestie van persoonlijke voorkeur.
Technisch:
De SL-1700/1710 is iets ouder en heeft een servo gestuurde regeling met pitch controls, zonder quartz lock. Dit laatste betekent dat de snelheid handmatig moet worden afgesteld met de pitch controls. Op zich geen enkel probleem, zolang de pitchregelaars hun werk goed doen en de snelheid stabiel is. Maar vaak hebben de pitch controls en ook de snelheids- en aan/uit schakelaar een schoonmaakbeurtje nodig, eventueel samen met het afstellen van het nulpunt van de 33 en 45 rpm snelheid via 2 interne variable weerstanden.
Op zich goed te doen, maar je moet wel wat handigheid en geduld hebben voor het openen van de platenspeler en het afregelen van die pots. Ethanol of IPA voldoet trouwens voor het reinigen, je hoeft geen speciale contact spray te kopen. Let op, sommige sprays zijn zelfs schadelijk omdat ze op agressieve wijze roest verwijderen, dit soort sprays zijn bedoeld om na een korte inwerking uit te spoelen met bijv IPA, niet om te blijven zitten.
Daarnaast heeft de SL-1700 een verend subchassis voor plateau en arm, op zich een erg mooie functie om de speler van zijn omgeving te ontkoppelen maar het kan wel zijn dat de veren wat bijgesteld moeten worden, net als bij de bekende Thorens platenspelers. Op zich ook weer goed te doen met een puntige tang en wat geduld. De meesten zullen er niet eens aan beginnen, laat staan dat ze beseffen dat dit invloed heeft op de ontkoppeling en dat het afgesteld kan worden
De SL-Q2 is enkele jaren jonger, is een tijdgenoot van de SL-1xx0 MK2 series en heeft daarom een quartz locked regeling zonder pitch controls. Hier zal je motorisch niets aan hoeven te doen, een defect daargelaten natuurlijk. Maar dat heb ik bij deze spelers nooit meegemaakt. De speler heeft itt de 1700 geen verend subchassis maar staat op 4 verende voetjes. De arm heeft ook een update gehad en heeft een soortgelijke cardanische ophanging als de SL-1200MK2, de bovenste houder ervan is t.o.v. de SL-1700 wat steviger uitgevoerd. Ook bij de Q2 is het mogelijk dat er wat onderhoud nodig is omdat de op zich mooie soft touch buttons wat reiniging kunnen gebruiken, zowel op het contact zelf als mechanisch omdat ze door vuil klemmen tussen de behuizing.
Tot slot geldt voor beide spelers dat het mechanisme voor de auto-return vaak wat aandacht nodig heeft als je de beste, soepelste werking wilt. Dat wil zeggen reinigen, smeren en zonodig het moment van de eindafslag bijstellen. Ook het siliconen van de armlift is vaak wat uitgedroogd waardoor de arm te snel zakt. Maar dit soort zaken geldt voor elke, niet gereviseerde vintage speler met mechanische automatische afslag, ongeacht het merk en is niet onoverkomelijk.
Uiterlijk / ergonomisch:
De SL-1700/1710 is een wat grotere platenspeler met een mooie slim-line metalen behuizing. Pluspunten zijn de mooie afwerking van de metalen behuizing met afgeschuinde hoeken en zeer goede lak met een lichte metallic uitstraling. Met name de donkere uitvoering vind ik optisch erg geslaagd. Daarnaast is de stofkap voorzien van goede klassieke scharnieren, deze blijft goed overeind staan en is stevig. Ook de bediening met de robuuste knoppen in de stevige behuizing is een prettige ervaring.
De SL-Q2 is wat compacter en optisch wat bescheidener. Ook hier een metalen behuizing maar de scherpere hoeken zijn m.i. minder mooi en de lak is wat minder van kwaliteit. Met name de donkere (bruinzwarte) variant heeft sneller last van inwerking van vloeistoffen en huidvetten, je ziet dan donkerdere plekjes op de lak. Niets zorgelijks verder en absoluut degelijk en goed, maar in vergelijk met de SL-1700 en stapje minder.
De stofkap heeft als ergernis de geïntegreerde lipjes aan de achterkant die in de kunststofhouders van de scharnieren aan de achterkant vallen. Dit is een kwetsbare constructie, vaak zijn deze al (half) kapot. het kan gefikst worden, recent heb ik hier een link voor gepost, zie deze post. Maar dat levert natuurlijk wel wat extra kosten en gedoe op.
De knoppen zijn op zich prettig als ze goed werken, maar vereisen itt de horizontaal schakelende knoppen bij de SL-1700 dat je ze met beleid indrukt. In combinatie met de verende voetjes is dit nog wel eens irritant bij het tussentijds stoppen van het afspelen dmv de stop toets. Je drukt al gauw wat te hard waardoor de voetjes gaan veren, en de naald net even skipt voordat ie gelift wordt. Hoe moeilijker de knoppen gaan (ouderdom, vuil), hoe harder je drukt, hoe sneller het gebeurt. Maar als je de handmatige stop vrijwel nooit gebruikt maakt dit weinig uit. Ook voelt het bedienen van de speler door deze combinatie van indrukkende knoppen en verende voetjes minder solide aan als bij de SL-1700. Ik bedoel niet dat het gammel is, zeker niet. maar de SL-1700 heeft geen verende voetjes, staat daardoor als een huis. Het is een wat andere ervaring.
Persoonlijk vind ik de SL-Q2 licht in het voordeel wat betreft de quartz motorsturing en de arm(ophanging), de SL-1700 heeft weer een mooi voordeel in het geveerde subchassis. Voor de overige punten die vooral met ergonomie en uiterlijk te maken hebben ligt mijn voorkeur duidelijk bij de SL-1700. Bij gelijke staat en prijs zo mijn voorkeur dus altijd de SL-1700 zijn. Maar meestal is deze ook 1,5 a 2x duurder.
De vraag is dus zoals altijd: wat is de staat - technisch, optisch, originele uitrusting (mat, headshell, element, 45 rpm adapter, handleiding?)- en, wat kost het?
Lijkt er toch op dat ze gewoon met de handen in het haar zitten omdat ze niet voldoende voorraad konden krijgen van deze LP's. Ik heb ook in november al besteld en de afgelopen 2 weken tweemaal een mailtje gestuurd. Daar kreeg ik enkel een geautomatiseerd antwoord op dat ze zo snel mogelijk bij me terug zouden komen. Paar dagen geleden een mailtje gestuurd met de vraag om m'n bestelling dan maar te annuleren en daar kreeg ik al heel snel een persoonlijk antwoord op met de bevestiging dat de bestelling zou worden geannuleerd.Vintage1967 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:05:
[...]
Even iets anders. Zojuist maar weer een berichtje naar Zavvi gestuurd................ Jullie weten vast wel waarover.
Dus dat klinkt mij alsof ze de mails wel zien maar gewoon niet weten wat ze ermee moeten op dit moment. Zijn maar wat blij met een wachtende klant minder.

Mooi uitgelegd @Cap! Ik heb wat dat betreft alles nu op orde bij mijn speler: pitch control mooi in het midden, alles brand schoon en gesmeerd...Cap schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 13:21:
@Pjotter87 Het verschil tussen de aandrijving van beide spelers is niet merkbaar mits ze functioneren zoals het hoort.
Er zijn wel verschillen, het is deels een kwestie van voorkeur.
Technisch:
Daarnaast heeft de SL-1700 een verend subchassis voor plateau en arm, op zich een erg mooie functie om de speler van zijn omgeving te ontkoppelen maar het kan wel zijn dat de veren wat bijgesteld moeten worden, net als bij de bekende Thorens platenspelers. Op zich ook weer goed te doen met een puntige tang en wat geduld. De meesten zullen er niet eens aan beginnen, laat staan dat ze beseffen dat dit invloed heeft op de ontkoppeling en dat het afgesteld kan worden.
De SL-Q2 is enkele jaren jonger, is een tijdgenoot van de SL-1xx0 MK2 series en heeft daarom een quartz locked regeling zonder pitch controls. Hier zal je motorisch niets aan hoeven af te stellen, een defect daargelaten natuurlijk. De speler heeft geen verend subchassis maar staat op 4 verende voetjes. De arm heeft ook een update gehad en heeft een soortgelijke cardanische ophanging als de SL-1200MK2, de bovenste houder ervan is t.o.v. de SL-1700 wat steviger uitgevoerd. Ook bij de Q2 is het mogelijk dat er wat onderhoud nodig is omdat de op zich mooie soft touch buttons wat reiniging kunnen gebruiken, zowel op het contact zelf als mechanisch omdat ze door vuil klemmen tussen de behuizing.
Tot slot geldt voor beide spelers dat het mechanisme voor de auto-return soms wat aandacht nodig heeft, dat wil zeggen reinigen, smeren en zonodig het moment van de eindafslag bijstellen. Ook het siliconen van de armlift is vaak wat uitgedroogd waardoor de arm te snel zakt. Maar dit soort zaken geldt voor elke, niet gereviseerde vintage speler met mechanische automatische afslag, ongeacht het merk en is niet onoverkomelijk.
Uiterlijk / ergonomisch:
De SL-1700/1710 is een wat grotere platenspeler. Pluspunten zijn de mooi afgewerkte metalen behuizing met afgeschuinde hoeken en zeer goede lak met een lichte metallic uitstraling. Met name de donkere uitvoering vind ik optisch erg geslaagd. Daarnaast is de stofkap voorzien van goede klassieke scharnieren, deze blijft goed overeind staan en is stevig. Ook de bediening met de robuuste knoppen in de stevige behuizing is een prettige ervaring.
De stofkap heeft als ergernis de geïntegreerde lipjes aan de achterkant die in de kunststofhouders van de scharnieren aan de achterkant vallen. Dit is een kwetsbare constructie, vaak zijn deze al (half) kapot. het kan gefikst worden, recent heb ik hier een link voor gepost, zoek even op Q2 in dit topic. Maar dat levert natuurlijk wel wat extra kosten en gedoe op.
De knoppen zijn op zich prettig als ze goed werken, maar vereisen itt de horizontaal schakelende knoppen bij de SL-1700 dat je ze indrukt. In combinatie met de verende voetjes is dit nog wel eens irritant bij het tussentijds stoppen van het afspelen dmv de stop toets. Je drukt al gauw wat te hard waardoor de voetjes gaan veren, en de naald net even skipt voordat ie gelift wordt. Hoe moeilijker de knoppen gaan (ouderdom, vuil), hoe harder je drukt, hoe sneller het gebeurt. Maar als je de handmatige stop vrijwel nooit gebruikt maakt dit weinig uit. Ook voelt het bedienen van de speler door deze combinatie van indrukkende knoppen en verende voetjes minder solide aan als bij de SL-1700.
Persoonlijk vind ik dat de SL-Q2 licht in het voordeel is wat betreft de quartz sturing en de arm(ophanging), voor de overige punten die vooral met ergonomie en uiterlijk te maken hebben ligt mijn voorkeur duidelijk bij de SL-1700. Bij gelijke staat en prijs zo mijn voorkeur dus altijd de laatste zijn. Maar meestal is de SL-1700 ook duurder.
Bij het zien van een van beiden spelers zou het mij zelf niet zoveel uitmaken welke ik zou nemen... Maar ik zelf neig door de net even wat betere bouw kwaliteit toch voor de SL-1700 te gaan..
@Pjotter87 is het een SL-1700 of een SL-1700MK2? Die laatste heeft namelijk ook een quartz locked aansturing... Zit alleen even te twijfelen of deze ook een geveerd subchasis heeft...
SL-1700MK2 heeft ook het geveerde subchassis. De SL-1700MK2 is verder wel echt een andere speler als de SL-1700. De motoraandrijving, plateau en arm zijn identiek aan de SL-1200MK2, net als de stylus light. Het uiterlijk is ook meer SL-1200MK2. Hij is doorgaans ook duurder dan de 1e versie. Maar niet per se (veel) beter. Het belangrijkste verschil is nog de hoogteverstelbare arm. Het is net wat je mooi vindt. Uiterlijk vind ik de 1e serie wat meer karakter hebben.
[ Voor 6% gewijzigd door Cap op 12-01-2021 16:29 ]
Hoe scoort de SL-Q3 tov de SL-Q2?
Is het enige verschil de volautomaat?
[ Voor 37% gewijzigd door Illusion op 12-01-2021 17:56 ]
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
Ja, zover bij mij bekend is dat het enige verschil tussen de twee, maar letop: ook de elektronica is hierdoor iets anders dan in de SL-Q2, want ja de automatische start zal toch aangestuurd moeten worden...Illusion schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 17:55:
Hoe scoort de SL-Q3 tov de SL-Q2?
Hoewel ik er van uit ga dat het geen diepgaande verschillen zullen zijn...
Zelfde serie, functioneel het enige verschil semi-auto vs auto. Geen verschil in afspeelkwaliteit.
Gezien je wens voor een hele set weet ik niet of dit niet eerder onder een apart topic in aankoopadvies moet, maar desalniettemin steek ik van wal:denniz7 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 19:01:
Hi, na dit geweldig complete forum doorgespit te hebben doe ik graag een beroep op jullie expertise.
Als volgt:
Ik neem aan dat het de bedoeling is dat de platenspeler in de kamer van je dochter komt te staan.
Het grappige is dat het echt 2 opposites zijn: Sonos = no-clutter optimaal gemak voor muzikaal behang dat de ongemerkt hele dag aan staat versus platenspelen = clutter optimaal ongemak waarbij je steeds actief bezig moet zijn met de muziek omdat die binnen 20 minuten alweer afgelopen is, en je weer in de platenhoezen moet duiken, een naald schoonmaken, en meer van dat soort ellende.
Als zo'n play One geen input heeft dan zal er dus een los systeem naast moeten komen. In verband met je budget ontkom je dan bijna niet aan tweedhands. Je hebt namelijk een platenspeler, versterker (incl phono ingang) en luidsprekers nodig.
Vind je dat niet mooi dan ontkom je niet aan de Sonos Port die als ik het goed begrijp dient als een soort voorversterker de Play One kan aansturen. (ben al even uit de Sonos wereld, bij de introductie zo'n 15 jaar geleden wel een tijdje geprobeerd maar het was niet mijn ding
Ga je voor een tweedehands klassieke setup van platenspeler, versterker en luidsprekers dan zit je behalve budget niet vast aan allerlei restricties maar is het meer goed zoeken naar een goed werkende set waar je niet stad en land voor af hoeft. Maar dan kan het wel gemakkelijk lukken qua budget. Elk van de drie componenten kan je zelfs al voor onder de 100 euro krijgen, vooral voor een versterker is het gemakkelijk om iets te vinden wat voldoet voor een relatief lage prijs. Budget voor kwaliteitsverbetering kan je dan vooral gebruiken voor de platenspeler met het element en evt de luidsprekers.
------------------
Toevoeging: bij het zoeken naar de versterker wil je dan waarschijnlijk oud (want met phono pre) maar niet te oud, omdat je bij 70ies modellen al snel tegen onderhoudsproblemen aanloopt (gekraak, uitvallende kanalen). Dat kan uiteraard ook bij een 80- of 90-er jaren model maar de kans is i.h.a. wel kleiner. Je kan ervoor kiezen om bij een (hobby)markplaatsverkoper te kopen die onderhoud / soort van garantie belooft. Die zijn meestal wel iets duurder maar je hebt dan wel meer zekerheid.
De speakers kunnen ook modellen uit die tijd zijn (dan is het wel opletten op o.a. vergane foamranden of ingedeukte drivers), maar ook nieuwerwetse modellen van na 2000 voldoen prima.
En dankzij die Sonos van jou en anderen zijn dit soort dingen bij bosjes te koop op marktplaats.
Platenspelers ook wel, maar de iets betere modellen zijn wel meer gewild dankzij de vinyl hype, je betaalt dan net wat meer dan een habbekrats voor een net goed werkend exemplaar.
Als je tweedehands wilt en aangeeft in welke regio je wilt zoeken dan willen mensen hier vast wel wat suggesties doen voor (oa) Marktplaats aanbod.
[ Voor 14% gewijzigd door Cap op 12-01-2021 23:45 ]
Ipv een nieuwe Port kun je ook voor de voorloper Sonos Connect (zonder versterker) of Sonos Connect Amp (met versterker) kiezen, deze zijn op marktplaats ruim verkrijgbaar. Deze gebruik je met de S1 app al is er ook een recentere versie van de Connect die compatibel is met de S2 app.Cap schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 18:28:
[...]
Vind je dat niet mooi dan ontkom je niet aan de Sonos Port die als ik het goed begrijp dient als een soort voorversterker de Play One kan aansturen. (Sonos bij de introductie van zo'n 15 jaar geleden een tijdje geprobeerd maar het was niet mijn ding). Leuk natuurlijk maar prijzig, en dan nog heeft ie als ik het goed begrijp maar 1 line ingang dus je hebt een platenspeler nodig met ingebouwde phono pre óf een losse phono pre. Dat gaat dan samen met de Sonos Port (€400+) vermoedelijk wel over je budget heen, tenzij je 2e hands goedkoop een nieuwerwetse platenspeler kan scoren met ingebouwde phono pre.
Voorbeeld:
https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios
https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios
[ Voor 5% gewijzigd door macdushi op 12-01-2021 19:35 ]
Ja klopt, die had ik toen ook (al had hij destijds nog een ander naampje ZP90 oid
). Is ook een optie, en dan in combinatie met een platenspeler met ingebouwde phono pre, of een losse phono pre (wat het Sonos no-clutter idee dan weer een beetje teniet doet).
Inderdaad, Sonos Connect heette voorheen ZP90Cap schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 19:41:
Ja klopt, die had ik toen ook (al had hij destijds nog een ander naampje ZP90 oid). Is ook een optie, en dan in combinatie met een platenspeler met ingebouwde phono pre, of een losse phono pre (wat het Sonos no-clutter idee dan weer een beetje teniet doet).
Als je 'm voor de juiste prijs kunt overnemen en hij in nette staat bevindt is het altijd de moeite waard om te doen... Check trouwens ook de arm lagering goed na.. Zie ook de posts van de vorige pagina omtrent mijn Technics SL-1710, daar kun je goed zien hoe je de arm fatsoenlijk kunt testen...Pjotter87 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 21:10:
@Cap bedankt voor de duidelijke uitleg.
Ik zal eens gaan informeren wat de staat precies is van beide en dan een beslissing maken.
@rcor het is de gewone variant. Heb de mk2 ook nog niet voorbij zien komen op mp
@Pjotter87
@denniz7 goed er zijn vast een paar mensen die op MP even in regio Tilburg willen struinen voor een platenspeler van pakweg 100 euro.
Hier alvast enkele suggesties (toevallig van Technics, veel Technics aanbod daar): Technics SL-3110 (handmatig) of Technics SL-3200 (auto afslag). Of zelfs een Technics SL-1510 (handmatig, "met plekje").
Bieden vanaf mag.
Zelf de verantwoordelijkheid voor controle werking / evt afspreken van enige vorm van garantie bij onopgemerkt defect.
En wat is die redelijke prijs? Staat is ook interessant, en welk element (en headshell) zit erbij?Pjotter87 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 10:52:
Kan via een collega voor een redelijke prijs ook nog aan een technics sl 1700 komen.
@denniz7 goed er zijn vast een paar mensen die op MP even in regio Tilburg willen struinen voor een platenspeler van pakweg 100 euro.
Bieden vanaf mag.
[ Voor 35% gewijzigd door Cap op 12-01-2021 23:41 ]
@Cap @macdushi Zojuist al een ZP90 gescoord voor 75,-. Dus die is alvast binnen!
V.w.b. de platenspeler; ik zag een Denon DP-300F voor 250,-. Dat is kwalitatief toch een betere speler dan een Technics als ik de reviews moet geloven?
Wellicht een top 5 van platenspelers die ik tweedehands in de gaten zou moeten houden? Budget platenspeler max 300,-
Dank weer! Zin in:)
V.w.b. de platenspeler; ik zag een Denon DP-300F voor 250,-. Dat is kwalitatief toch een betere speler dan een Technics als ik de reviews moet geloven?
Wellicht een top 5 van platenspelers die ik tweedehands in de gaten zou moeten houden? Budget platenspeler max 300,-
Dank weer! Zin in:)
Nieuw neem ik aan dan? 2e hands moet ie stukken goedkoper.denniz7 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 18:33:
@Cap @macdushi Zojuist al een ZP90 gescoord voor 75,-. Dus die is alvast binnen!
V.w.b. de platenspeler; ik zag een Denon DP-300F voor 250,-.
Oh ja, welke reviews betreft dat? Ben heel benieuwd!denniz7 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 18:33:
Dat is kwalitatief toch een betere speler dan een Technics als ik de reviews moet geloven?
@Cap haha, aan je opmerking te zien hoef ik helemaal niet op zoek naar die reviews. Duidelijk punt, point taken ook.
Oew, de DP-300F was inderdaad een 2e hands, maar veel te duur dus.
OK, ik weet wat me te doen staat
OK, ik weet wat me te doen staat
Ik heb de mijne laatst verkocht voor 140 euro, persoonlijk zou ik aan deze platenspeler op marktplaats niet meer uitgeven.denniz7 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 19:21:
Duidelijke taal! Prima speler verder als instap toch wel?macdushi schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 19:24:
[...]
Ik heb de mijne laatst verkocht voor 140 euro, persoonlijk zou ik aan deze platenspeler op marktplaats niet meer uitgeven.
Zeker! Ik was er zeer tevreden over, ideale instap platenspeler. Maar mijn technics sl-1411 is toch wel een flinke stap hoger 🙂denniz7 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 19:30:
[...]
Duidelijke taal! Prima speler verder als instap toch wel?
Even een vraagje aan de experten op het vlak van cartridges hier.
Ik heb een Hitachi HT-50S platenspeler. Dat is een direct-drive speler met Quartz Lock en een lage massa toonarm. Zoals ik begrepen heb, kan je op een dergelijke arm niet eender welk element bevestigen. Ik heb tamelijk snel na de aankoop van deze speler er toen een Ortofon OM10 op gezet, maar de laatste tijd merk ik dat ik het geluid van dit element precies als iets te saai en helder ervaar. Ik overweeg nu eens ander passend element met een ander geluid dan de Ortofon te proberen (maar dan wel nog in het budgetsugment - dus eerder zoiets van max. 150 euro)
Heeft er iemand een suggestie?
Ik heb een Hitachi HT-50S platenspeler. Dat is een direct-drive speler met Quartz Lock en een lage massa toonarm. Zoals ik begrepen heb, kan je op een dergelijke arm niet eender welk element bevestigen. Ik heb tamelijk snel na de aankoop van deze speler er toen een Ortofon OM10 op gezet, maar de laatste tijd merk ik dat ik het geluid van dit element precies als iets te saai en helder ervaar. Ik overweeg nu eens ander passend element met een ander geluid dan de Ortofon te proberen (maar dan wel nog in het budgetsugment - dus eerder zoiets van max. 150 euro)
[ Voor 9% gewijzigd door usr101 op 13-01-2021 20:33 ]
@usr101 Die arm is waarschijnlijk ook weer niet zo erg low mass hoor. Als ik kijk naar de dikte van de armbuis en naar het gewicht + assembly die aan de achterkant zit.
Google je even dan zie je dat de HT-50S en de HT-40S met vrijwel gelijke arm standaard geleverd werden met een Hitachi MT-35 of een Hitachi MT-15 element. Alleen... dat zijn uiteraard geen Hitachi elementen maar gewoon rebranded OEM Audio Technica elementen.
De MT-35 is een vermomde AT-3400 en dat is weer een ouderwetse versie van de... AT-95e. 
Kortom alles wijst erop dat je aan de slag kunt met de opvolger van de AT95: de AT-VM95 serie.
Het leuke is dat je het zo gek kunt maken als je wilt. De VM95E (OM10 klasse), de VM95EN (een stapje beter), de VM95ML (eigenlijk een no-brainer voor het geld) en de VM95SH (die in mijn optiek niet per se beter is dan de ML wel duurder).
Maar een waarschuwing: ook Audio Technica heeft over het algemeen een heldere klank en maar in mijn optiek absoluut niet saai, eerder het tegenovergestelde. Ik vind de meeste Audio Technica elementen levendiger en sprankelender dan de Ortofon OM10. Ook de Ortofon 2M serie is niet my cup of tea. Ik ervaar de Ortofon sound niet zozeer als fel of helder maar meer als kaal en analytisch, noem het kil.
Je kan nog verder kijken naar andere elementen van bijvoorbeeld Nagaoka, Goldring en Grado maar de spoeling is niet zo heel ruim in de prijsklasse tot 150 euro. Over het algemeen is Audio Technica gewoon het meeste waar (geluid) voor je geld.
Punt is dat je als je op zoek bent naar een specifieke sound toch gewoon zelf moet luisteren... alleen bij elementen is dat lastig zonder ze eerst aan te kopen. Het kan trouwens ook best goed dat verandering van je phono voorversterker iets oplost, of zelfs een betere phono kabel. Lagere capaciteit doet de frequentiekarakteristiek van een element vaak goed. En wat dacht je van je luidsprekers? Als het nu te helder klinkt heb je misschien gewoon luidsprekers nodig die het middengebied meer aanzetten en daar wellicht wat "warme" kleuring geven. Ja het is lastig, hifi...
Google je even dan zie je dat de HT-50S en de HT-40S met vrijwel gelijke arm standaard geleverd werden met een Hitachi MT-35 of een Hitachi MT-15 element. Alleen... dat zijn uiteraard geen Hitachi elementen maar gewoon rebranded OEM Audio Technica elementen.
Kortom alles wijst erop dat je aan de slag kunt met de opvolger van de AT95: de AT-VM95 serie.
Het leuke is dat je het zo gek kunt maken als je wilt. De VM95E (OM10 klasse), de VM95EN (een stapje beter), de VM95ML (eigenlijk een no-brainer voor het geld) en de VM95SH (die in mijn optiek niet per se beter is dan de ML wel duurder).
Maar een waarschuwing: ook Audio Technica heeft over het algemeen een heldere klank en maar in mijn optiek absoluut niet saai, eerder het tegenovergestelde. Ik vind de meeste Audio Technica elementen levendiger en sprankelender dan de Ortofon OM10. Ook de Ortofon 2M serie is niet my cup of tea. Ik ervaar de Ortofon sound niet zozeer als fel of helder maar meer als kaal en analytisch, noem het kil.
Je kan nog verder kijken naar andere elementen van bijvoorbeeld Nagaoka, Goldring en Grado maar de spoeling is niet zo heel ruim in de prijsklasse tot 150 euro. Over het algemeen is Audio Technica gewoon het meeste waar (geluid) voor je geld.
Punt is dat je als je op zoek bent naar een specifieke sound toch gewoon zelf moet luisteren... alleen bij elementen is dat lastig zonder ze eerst aan te kopen. Het kan trouwens ook best goed dat verandering van je phono voorversterker iets oplost, of zelfs een betere phono kabel. Lagere capaciteit doet de frequentiekarakteristiek van een element vaak goed. En wat dacht je van je luidsprekers? Als het nu te helder klinkt heb je misschien gewoon luidsprekers nodig die het middengebied meer aanzetten en daar wellicht wat "warme" kleuring geven. Ja het is lastig, hifi...
[ Voor 38% gewijzigd door Cap op 13-01-2021 22:10 ]
Ik wilde net hetzelfde advies als @cap geven, maar hij was mij net voor... Ik heb namelijk de Audio Technica AT95e in het verleden op een Hitachi HT-R10 platen speler gehad met een identieke / soort gelijke arm en dat combineerde gewoon goed...usr101 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 20:26:
Even een vraagje aan de experten op het vlak van cartridges hier.
Dan ga ik de DP-300F op MP in de gaten houden, dankjewel. Twee cragen nog:macdushi schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 19:35:
[...]
Zeker! Ik was er zeer tevreden over, ideale instap platenspeler. Maar mijn technics sl-1411 is toch wel een flinke stap hoger 🙂
1- Kun je mij advies geven waar ik op moet letten als ik via MP een speler overweeg te kopen?
2- Basiselement voldoende of adviseer je bij deze instapper ook meteen een upgrade in element?
Heel simpel: voor het geld waar je op Marktplaats een Denon DP-300F koopt zijn talloze andere platen spelers te koop tweedehands die velen malen beter zijn uitgerust dan die Denon...denniz7 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 22:20:
[...]
Dan ga ik de DP-300F op MP in de gaten houden, dankjewel. Twee cragen nog:
1- Kun je mij advies geven waar ik op moet letten als ik via MP een speler overweeg te kopen?
2- Basiselement voldoende of adviseer je bij deze instapper ook meteen een upgrade in element?
Een JVC of Akai uit het betere segment zijn bijvoorbeeld vaak tweedehands voor dezelfde prijzen te koop en zijn toch net effe wat meer platen speler...
Zo'n DP-300F is een aanrader als je perse een nieuwe platen speler zoekt voor een schappelijke prijs (met wat zoeken vindt je deze spelers soms ook voor 199 euro en dat is echt een interessante prijs)...
1. Waar moet je opletten:
- Loopt de speler op snelheid bij zowel 33 als 45 toeren?
- Werkt de arm lift nog goed (lees: gaat de arm lift nog goed omhoog en rustig omlaag (geen vallende baksteen effect))?
- Zijn de arm lagers nog goed (lees: is er amper speling voelbaar en kan de arm vrij bewegen zonder haperingen)?
- Wat is de optische staat van de speler? Een speler vol krassen is vaak slecht behandeld en dan is de kans ook groter dat hij technisch niet op orde is... Veel stof op een speler zou kunnen betekenen dat hij niet netjes bewaard is gebleven, maar dat laatste hoeft niet perse direct voor problemen te geven, afhankelijk van de speler...
- Is de bekabeling nog goed (lees: stroom kabel, audio kabel en aarde draad)?
- Draait het plateau nog soepel en vrij zijn rondjes?
- Zit de 45 toeren puck er nog bij?
- Als de speler een stroboscoop heeft: brand de lamp van deze stroboscoop nog?
En dan zal ik vast nog wel iets vergeten zijn...
2. Bij de Denon DP- 300F zit vaak de Audio Technica AT-3600 / AT-3600L meegeleverd... Dit is echt een instap element... Niet perse slecht, maar ik zou hem zelf wel direct upgraden naar een AT-VM95E of AT-VM95ML van Audio Technica... Dat is toch echt net effe wat meer element + naald en die klinken ook meteen wat beter...
[ Voor 7% gewijzigd door rcor op 13-01-2021 23:34 ]
@Cap Bedankt voor de toelichting. Ik ben zelf minder thuis in de toonarmen enz.
Ik merk gewoon de laatste tijd dat ik het geluid wat saai vind klinken en ik legde zelf de oorzaak bij het element of inderdaad zoals je ook aangeeft de speakers (Magnat Monitor 100, misschien ook een kwestie van de opstelling). Mogelijk is het misschien ook de bekabeling. De versterker (Technics SU-VX720) en de speler lijken me toch in orde moeten zijn, al heb ik voor mijn platenspeler al wel eens overwogen om mijn Technics SL-Q6 die nu op een mindere setup aangesloten is eens in de plaats te zetten (maar die Technics is als P-Mounter weer minder flexibel qua elementen ...). Die Hitachi is niet mijn eindpunt qua speler, maar voorlopig vind ik het voor het geld dat ik eraan gegeven best een degelijk ding met de Quartz Lock.
Ik heb ook een AT-91 (Europese broertje van de AT-3600) op een andere headshell op dezelfde speler en ik vind dit element best leuk klinken voor een basic element. Ik vind het moeilijk om mijn voorkeur in geluid te omschrijven, maar de Ortofon vind ik de laatste tijd gewoon erg saai klinken (ook op mijn hoofdtelefoon). Maar het is sowieso mij het geld waard om eens een ander element te proberen alvorens de rest van de setup te upgraden/veranderen (ben het wel van plan, want zoals je zegt het is een en-en verhaal). Het voordeel van de AT-VM95-serie op die andere merken, had ik toch begrepen?, is weer wel dat je de naalden zoals de OM-serie onderling kunt uitwisselen, aangezien de cartridge voor de ganse serie toch hetzelfde is (beginnen met de goedkopere en gaandeweg upgraden door de duurdere naald te kopen).
Ik merk gewoon de laatste tijd dat ik het geluid wat saai vind klinken en ik legde zelf de oorzaak bij het element of inderdaad zoals je ook aangeeft de speakers (Magnat Monitor 100, misschien ook een kwestie van de opstelling). Mogelijk is het misschien ook de bekabeling. De versterker (Technics SU-VX720) en de speler lijken me toch in orde moeten zijn, al heb ik voor mijn platenspeler al wel eens overwogen om mijn Technics SL-Q6 die nu op een mindere setup aangesloten is eens in de plaats te zetten (maar die Technics is als P-Mounter weer minder flexibel qua elementen ...). Die Hitachi is niet mijn eindpunt qua speler, maar voorlopig vind ik het voor het geld dat ik eraan gegeven best een degelijk ding met de Quartz Lock.
Ik heb ook een AT-91 (Europese broertje van de AT-3600) op een andere headshell op dezelfde speler en ik vind dit element best leuk klinken voor een basic element. Ik vind het moeilijk om mijn voorkeur in geluid te omschrijven, maar de Ortofon vind ik de laatste tijd gewoon erg saai klinken (ook op mijn hoofdtelefoon). Maar het is sowieso mij het geld waard om eens een ander element te proberen alvorens de rest van de setup te upgraden/veranderen (ben het wel van plan, want zoals je zegt het is een en-en verhaal). Het voordeel van de AT-VM95-serie op die andere merken, had ik toch begrepen?, is weer wel dat je de naalden zoals de OM-serie onderling kunt uitwisselen, aangezien de cartridge voor de ganse serie toch hetzelfde is (beginnen met de goedkopere en gaandeweg upgraden door de duurdere naald te kopen).
[ Voor 7% gewijzigd door usr101 op 13-01-2021 23:51 ]
Klopt, de VM95 serie is upgradebaar maar zo zijn er meer series hoor. Van AT maar ook van andere merken zijn er series met een (gedeeltelijk) upgrade pad. Gedeeltelijk omdat het wel vaker zo is dat de duurdere naald dan fysiek wel in de goedkopere body past, maar de body van de duurdere toch iets anders (beter) is en er dus een "halve" upgrade is met onduidelijk resultaat. Waarbij wel aangetekend moet worden dat de upgrade in de naald (slijping, montage, cantilever) verreweg de belangrijkste is.
Bij Ortofon heb je dus een upgrade pad binnen de OM serie en 2M serie, bij Goldring de 1000 en 2000 series, bij Grado de prestige series, etc.
Maar goed: bij de VM95 serie kan je bij de goedkope E versie beginnen maar de keerzijde is: dat is eigenlijk weer 50 euro geldverspilling als je toch op het oog hebt om naar de ML te upgraden en er al 150 euro gereserveerd hebt.
Bij Ortofon heb je dus een upgrade pad binnen de OM serie en 2M serie, bij Goldring de 1000 en 2000 series, bij Grado de prestige series, etc.
Maar goed: bij de VM95 serie kan je bij de goedkope E versie beginnen maar de keerzijde is: dat is eigenlijk weer 50 euro geldverspilling als je toch op het oog hebt om naar de ML te upgraden en er al 150 euro gereserveerd hebt.
@Cap Helemaal mee eens, ik heb zelf de Denon DP-300F een jaartje geleden gekocht als instapper voor €179 euries, maar zou er ook geen euro meer voor uitgeven.
Ook gelijk de AT-VM95E er op gezet die is wat "hoorbaar" beter als het standaard element, maar achteraf had ik beter gelijk voor de AT-VM95ML moeten gaan.
btw. Afgelopen week deze open geschroefd met de bedoeling om daar twee Cinch inbouw stekkers in te monteren maar heb dat idee maar laten varen bij het zien van het inwendige brrrr…, Need I say more..
Maargoed het is en blijft een budget speler en speel nog best aardig ook maar zou niet meer moeten kosten dan €150 nieuw..
Ook gelijk de AT-VM95E er op gezet die is wat "hoorbaar" beter als het standaard element, maar achteraf had ik beter gelijk voor de AT-VM95ML moeten gaan.
btw. Afgelopen week deze open geschroefd met de bedoeling om daar twee Cinch inbouw stekkers in te monteren maar heb dat idee maar laten varen bij het zien van het inwendige brrrr…, Need I say more..

Maargoed het is en blijft een budget speler en speel nog best aardig ook maar zou niet meer moeten kosten dan €150 nieuw..
Herrlich, Rammstein Mutter draait hier zijn rondjes
Heerlijk even gitaarmuziek door de speakers knallen omdat ik een nieuwe baan als Technisch Chauffeuse heb.
180 grams vinyl dubbel lp.
Heerlijk even gitaarmuziek door de speakers knallen omdat ik een nieuwe baan als Technisch Chauffeuse heb.
180 grams vinyl dubbel lp.
[ Voor 11% gewijzigd door Bestla op 14-01-2021 18:17 ]
Vandaag een , voor mij althans, bijzondere zending van MFSL binnen gekregen.
1 plaat en een boxset die ik begin vorig jaar al had besteld.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/U7ZALpp1rpTJupu9gCEDQGcp.jpg?f=user_large)
Links Billy Joel's 52nd Street en rechts de Ultra Disc versie van Stevie Ray Vaughan Couldn't stand the weather.
Beide voor mij platen met een bijzondere betekenis en beter qua pressings wordt het niet...
Wat is het toch heerlijk om muziek liefhebber te zijn.
Keep save mensen!
1 plaat en een boxset die ik begin vorig jaar al had besteld.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/U7ZALpp1rpTJupu9gCEDQGcp.jpg?f=user_large)
Links Billy Joel's 52nd Street en rechts de Ultra Disc versie van Stevie Ray Vaughan Couldn't stand the weather.
Beide voor mij platen met een bijzondere betekenis en beter qua pressings wordt het niet...
Wat is het toch heerlijk om muziek liefhebber te zijn.
Keep save mensen!
MuziekLiefhebbert
[quote]rcor schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 23:30:
[...]
Heel simpel: voor het geld waar je op Marktplaats een Denon DP-300F koopt zijn talloze andere platen spelers te koop tweedehands die velen malen beter zijn uitgerust dan die Denon...
Een JVC of Akai uit het betere segment zijn bijvoorbeeld vaak tweedehands voor dezelfde prijzen te koop en zijn toch net effe wat meer platen speler...
Zo'n DP-300F is een aanrader als je perse een nieuwe platen speler zoekt voor een schappelijke prijs (met wat zoeken vindt je deze spelers soms ook voor 199 euro en dat is echt een interessante prijs)...
Super bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Bij mij om de hoek is een tweedehandszaak. Ze hebben wat spelers op MP staan: https://www.marktplaats.n...intage-en-vinyl/25010510/
Staat daar volgens jou iets boeiends tussen?
[...]
Heel simpel: voor het geld waar je op Marktplaats een Denon DP-300F koopt zijn talloze andere platen spelers te koop tweedehands die velen malen beter zijn uitgerust dan die Denon...
Bij mij om de hoek is een tweedehandszaak. Ze hebben wat spelers op MP staan: https://www.marktplaats.n...intage-en-vinyl/25010510/
@denniz7
@rcor mag van mij aanvullen hoor
maar ik heb je eergisteren toch al verschillende suggesties bij die verkoper gedaan en daar heb je volgens mij niet meer op gereageerd?
@rcor mag van mij aanvullen hoor
[ Voor 3% gewijzigd door Cap op 14-01-2021 20:00 ]
Heel veel en @Cap heeft daar geregeld naar gelinkt zoals hij aangaf... Maar ik zal nog eens verder kijken wat er te vinden is...denniz7 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 19:42:
[quote]rcor schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 23:30:
[...]
Ps: Deze Technics SL-1700 is bij deze verkoper ook interessant:
https://link.marktplaats.nl/m1635663861
[ Voor 4% gewijzigd door rcor op 14-01-2021 20:19 ]
Verder heb ik nog deze spelers gevonden die interessant zijn... Helaas zul je soms ervoor moeten reizen, maar dan heb je ook wat:
https://link.marktplaats.nl/m1647419500: nette JVC, snaar aangedreven, helaas geen stofkap. Maar wel een hele mooie speler verder...
https://link.marktplaats.nl/m1633263918 heeft optisch wat liefde nodig, maar de prijs zou wel eens gunstig kunnen uitpakken
https://link.marktplaats.nl/m1652766447 Deze Akai is in nette staat te vinden in Heelsum. Voor 95euro correctie: 100 euro geen gekke deal!
https://link.marktplaats.nl/m1652616039 Een complete set met een Akai AP-307 in de package... Geen gekke aankoop als je de gehele set voor een mooie nette prijs kan aankomen... Ga je de versterker en speakers niet gebruiken kun je die weer verkopen in de hoop er wat geld op te verdienen waarvan je dan eventueel je element zou kunnen upgraden!
https://link.marktplaats.nl/m1647419500: nette JVC, snaar aangedreven, helaas geen stofkap. Maar wel een hele mooie speler verder...
https://link.marktplaats.nl/m1633263918 heeft optisch wat liefde nodig, maar de prijs zou wel eens gunstig kunnen uitpakken
https://link.marktplaats.nl/m1652766447 Deze Akai is in nette staat te vinden in Heelsum. Voor 95euro correctie: 100 euro geen gekke deal!
https://link.marktplaats.nl/m1652616039 Een complete set met een Akai AP-307 in de package... Geen gekke aankoop als je de gehele set voor een mooie nette prijs kan aankomen... Ga je de versterker en speakers niet gebruiken kun je die weer verkopen in de hoop er wat geld op te verdienen waarvan je dan eventueel je element zou kunnen upgraden!
Dat is vreemd, ik zie je post namelijk nergens of kijk ik ergens gruwelijk overheen?Cap schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 19:55:
@denniz7
@rcor mag van mij aanvullen hoormaar ik heb je eergisteren toch al verschillende suggesties bij die verkoper gedaan en daar heb je volgens mij niet meer op gereageerd?
TOF! Dankjewelrcor schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 20:31:
Verder heb ik nog deze spelers gevonden die interessant zijn... Helaas zul je soms ervoor moeten reizen, maar dan heb je ook wat:
https://link.marktplaats.nl/m1652766447 Deze Akai is in nette staat te vinden in Heelsum. Voor 95euro geen gekke deal!
GOT IT! My bad. Thanks so much:)Cap schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 23:21:
@Pjotter87
[...]
En wat is die redelijke prijs? Staat is ook interessant, en welk element (en headshell) zit erbij?
@denniz7 goed er zijn vast een paar mensen die op MP even in regio Tilburg willen struinen voor een platenspeler van pakweg 100 euro.Hier alvast enkele suggesties (toevallig van Technics, veel Technics aanbod daar): Technics SL-3110 (handmatig) of Technics SL-3200 (auto afslag). Of zelfs een Technics SL-1510 (handmatig, "met plekje").
Bieden vanaf mag.Zelf de verantwoordelijkheid voor controle werking / evt afspreken van enige vorm van garantie bij onopgemerkt defect.
Jemig, ik zie door de bomen het bos niet meer zeg.rcor schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 20:13:
[...]
Heel veel en @Cap heeft daar geregeld naar gelinkt zoals hij aangaf... Maar ik zal nog eens verder kijken wat er te vinden is...
Ps: Deze Technics SL-1700 is bij deze verkoper ook interessant:
https://link.marktplaats.nl/m1635663861
SL-1700, SL-1800, SL-1810, allemaal voor 250,- te koop bij die winkel om de hoek. Niet hoeven reizen zou mooi meegenomen zijn, uiteindelijk is een halve tank besparen ook wat waard (kosten en duurzaamheid).
Belangrijk is in ieder geval dat het een platenspeler is met voorversterker, wordt gekoppeld aan een Sonos ZP90.
@denniz7 Tjah, er zijn in de jaren '70 en '80 van de vorige eeuw niet zoveel platen spelers met phono preamp ingebouwd... Philips had wel zo'n inbouw phono preamp voor zijn platen spelers als losse accesoire die je dan achteraf moest inbouwen... Maar die zie je zelden voorbij komen...
Dus die Akai platen speler in de set op de kop tikken en dan die gaan gebruiken: alles zit erbij en je kunt dan direct aan de slag zonder dat je een phono preamp nodig hebt... Je zult zien dat een goede losse stereo versterker met speakers nogal wat beter kan klinken dan zo'n Sonos ZP90...
Dan even wat anders, want tijdens het bieden van hulp houdt ik wel een lekker stukje muziek en dus nu op de platen draaier:

Drop Kick Murphy's - Going Out In Style... Wat een heerlijke plaat is dat toch...
Dus die Akai platen speler in de set op de kop tikken en dan die gaan gebruiken: alles zit erbij en je kunt dan direct aan de slag zonder dat je een phono preamp nodig hebt... Je zult zien dat een goede losse stereo versterker met speakers nogal wat beter kan klinken dan zo'n Sonos ZP90...
Dan even wat anders, want tijdens het bieden van hulp houdt ik wel een lekker stukje muziek en dus nu op de platen draaier:
Drop Kick Murphy's - Going Out In Style... Wat een heerlijke plaat is dat toch...
@denniz7 het belangrijkste lijkt me in jouw geval een speler die helemaal goed werkt en dat je gemakkelijk terug kan bij een onverhoopt defect, dus ga langs bij die verkoper om de hoek en laat je voorlichten.
PS uiteraard zijn de SL-1700's (2x), SL-1800, SL-1810 ook interessant maar gezien het doel en het gestelde budget (je hebt al een Sonos ZP90 gekocht maar er moet ook nog een phono pre bij!) lijkt me 200+ euro uitgeven voor de speler overdreven. Het is ook niet nodig, die andere modellen zijn goed zat voor je dochter.
Dus kijk bij die verkoper naar de modellen SL-D3 (2x), SL-3200, SL-1510 zoals ik eerder aangaf. Dan ben je klaar tussen de 125 en 175 euro. De SL-1510 heeft geen automatische afslag. Daar kan weinig mis mee zijn zolang de snelheid maar goed constant loopt en de armlagers goed zijn.
De SL-3200 heeft wel een auto afslag, erg handig. Ik denk dat die ideaal is. Ook weer checken of ie goed op snelheid loopt en de arm goed is.
De SL-D3 is een volautomaat maar dat is niet nodig (en geeft mogelijk wat meer complicaties). Maar het kan als het je voorkeur heeft.
De SL-23 is een wat eenvoudiger model snaaraangedreven speler, kan ook maar handiger is gewoon zo'n direct drive, daar heb je geen omkijken naar een snaar. Ik vind hem ook wat aan de prijs voor dit model, die SL-23.
De SL-3310 en SL-5300 zijn gewoon echt wat te duur, niet aantrekkelijk zo.
En dan dus nog op zoek naar een phono voorversterker, want die heeft je Sonos ZP90 uiteraard niet. Succes!
PS uiteraard zijn de SL-1700's (2x), SL-1800, SL-1810 ook interessant maar gezien het doel en het gestelde budget (je hebt al een Sonos ZP90 gekocht maar er moet ook nog een phono pre bij!) lijkt me 200+ euro uitgeven voor de speler overdreven. Het is ook niet nodig, die andere modellen zijn goed zat voor je dochter.
Dus kijk bij die verkoper naar de modellen SL-D3 (2x), SL-3200, SL-1510 zoals ik eerder aangaf. Dan ben je klaar tussen de 125 en 175 euro. De SL-1510 heeft geen automatische afslag. Daar kan weinig mis mee zijn zolang de snelheid maar goed constant loopt en de armlagers goed zijn.
De SL-3200 heeft wel een auto afslag, erg handig. Ik denk dat die ideaal is. Ook weer checken of ie goed op snelheid loopt en de arm goed is.
De SL-D3 is een volautomaat maar dat is niet nodig (en geeft mogelijk wat meer complicaties). Maar het kan als het je voorkeur heeft.
De SL-23 is een wat eenvoudiger model snaaraangedreven speler, kan ook maar handiger is gewoon zo'n direct drive, daar heb je geen omkijken naar een snaar. Ik vind hem ook wat aan de prijs voor dit model, die SL-23.
En dan dus nog op zoek naar een phono voorversterker, want die heeft je Sonos ZP90 uiteraard niet. Succes!
[ Voor 30% gewijzigd door Cap op 14-01-2021 21:19 ]
De bekende Denon DP-300F automatische speler kwam hier gisteren en vandaag weer voorbij echter tijdens wat rondkijken bij Amazon werd mijn aandacht getrokken door twee andere merken die dezelfde spelers in China / Taiwan hebben ingekocht en een eigen likje verf hebben gegeven.
En nee dan heb ik het niet over de pricewatch: Pioneer PL-30, hier eerder besproken (inmiddels erg slecht verkrijgbaar en duur geworden) maar over Dual en Technisat. Het model van deze laatste is zelfs een poos voor 150 euro verkocht!! Nog goedkoper dan de Denon ooit geweest is dus. Helaas verkoopt Amazon 'm momenteel (tijdelijk?) niet, Mediamarkt heeft 'm wel voor 210.
Ff wat links:
Dual (niet die uit het zwarte woud
) DT 400: Fabrikant - Amazon.de - Keepa en Camelcamelcamel
Technisat techniplayer LP 200: Fabrikant - pricewatch - Amazon.de - Keepa en Camelcamelcamel
Deze laatste links zijn voor het volgen van de prijs en instellen prijsalerts (kan via de site), deze diensten hebben ook een app voor je telefoon en browser plugins.
Ben je voor een nieuwe automatische speler in de markt dan kan je dus ook deze modellen in de gaten houden. En met zo'n prijsalert krijg je een mailtje of notificatie als de prijs het door jou gewenste punt heeft bereikt.
En nee dan heb ik het niet over de pricewatch: Pioneer PL-30, hier eerder besproken (inmiddels erg slecht verkrijgbaar en duur geworden) maar over Dual en Technisat. Het model van deze laatste is zelfs een poos voor 150 euro verkocht!! Nog goedkoper dan de Denon ooit geweest is dus. Helaas verkoopt Amazon 'm momenteel (tijdelijk?) niet, Mediamarkt heeft 'm wel voor 210.
Ff wat links:
Dual (niet die uit het zwarte woud
Technisat techniplayer LP 200: Fabrikant - pricewatch - Amazon.de - Keepa en Camelcamelcamel
Deze laatste links zijn voor het volgen van de prijs en instellen prijsalerts (kan via de site), deze diensten hebben ook een app voor je telefoon en browser plugins.
Ben je voor een nieuwe automatische speler in de markt dan kan je dus ook deze modellen in de gaten houden. En met zo'n prijsalert krijg je een mailtje of notificatie als de prijs het door jou gewenste punt heeft bereikt.
[ Voor 6% gewijzigd door musicfreak op 14-01-2021 21:47 ]
Helder en wederom bedankt.Cap schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 21:12:
@denniz7 het belangrijkste lijkt me in jouw geval een speler die helemaal goed werkt en dat je gemakkelijk terug kan bij een onverhoopt defect, dus ga langs bij die verkoper om de hoek en laat je voorlichten.
Eens dat lokaal aanschaffen voordelen biedt, rekening houdend met mijn situatie en (geen) kennis van platenspelers. Ik merk wel dat ik neig naar een platenspeler met ingebouwde phono voorversterker icm de ZP90. Budget 250-300. Vrees dat met een losse phone voorversterker de set up te grof wordt (veel losse onderdelen) voor een zachte landing bij mijn dochter van 13.
Tsja, ik ben mee hoor, maar zo'n set komt (nog) niet bij mijn dochter op de kamer. Dat is een ding wat zeker is...helaas. Dus de ZP90 icm bestaande sonos speakers als uitgangspunt ...rcor schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 20:54:
@denniz7 Tjah, er zijn in de jaren '70 en '80 van de vorige eeuw niet zoveel platen spelers met phono preamp ingebouwd... Philips had wel zo'n inbouw phono preamp voor zijn platen spelers als losse accesoire die je dan achteraf moest inbouwen... Maar die zie je zelden voorbij komen...
[Afbeelding]
Vandaag de AT-VM95E binnen gekregen en een groot deel van de problemen is een stuk minder geworden. Binnenste groeven klinken een stuk beter en de groefruis is een stuk minder geworden.teot schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 09:25:
[...]
Vervangen van het element voor de AT-VM95E was sowieso het plan, met de hoop/verwachting dat de groefruis dan niet hoorbaar is bij afspelen.
Overigens doet de Rega P1 het heel goed, ook op de binnenste groeven.
Ze geven ook erg veel details over het element![]()
[...]
Dit is niet hoorbaar bij het afspelen, althans op normale volumes. Als de versterker met muziek verder dan 1/3e van het volume gaat, is het tijd voor oordoppen om niet doof te worden (en waarschijnlijk gaan de buren dan ook aankloppen).![]()
Dank voor de uitleg!
Komende tijd de afstelling verder verfijnen.
@Cap bedankt nogmaals!
Thomson TT600BT aansluiten via telefoon op sonos
heeft er iemand ervaring met deze manier aansluiten van een platenspeler via bluetooth?
heeft er iemand ervaring met deze manier aansluiten van een platenspeler via bluetooth?
Dan rest door je beslissing voor een Sonos ZP90 niets anders dan een platenspeler met ingebouwde voorversterker. Dat zijn in 99,9% van de gevallen nieuwere spelers (dus van na 2010). Dat betekent meer geduld op marktplaats tot er iets geschikts langskomt of een nieuwe kopen met ingebouwde voorversterker. Dat is dan een wat eenvoudiger, lichter gebouwd en snaaraangedreven model en wat minder degelijk model dan de vintage spelers, maar voor je dochter kan het prima voldoen.denniz7 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 21:53:
[...]
Ik merk wel dat ik neig naar een platenspeler met ingebouwde phono voorversterker icm de ZP90. Budget 250-300. Vrees dat met een losse phone voorversterker de set up te grof wordt (veel losse onderdelen) voor een zachte landing bij mijn dochter van 13.
@denniz7
Als het nieuw mag zijn met phono preamp er in is deze speler ook interessant:
https://www.ebay.nl/itm/D...265884:g:2FYAAOSw4Ppe~FlG
Het is exact dezelfde speler waar @musicfreak naar linkte, maar dan via Ebay en de headshell ontbreekt... Maar wel voor 100 euro kunnen scoren...
Koop dit element erbij en je bent helemaal klaar en ook nog eens goedkoper uit dan de linkjes van Musicfreak:
https://dual.de/produkt/tonkopf-dual-dt-400/
Je zou je zorgen kunnen maken over de platen speler qua garantie, maar daar hij in Duitsland als nieuw verkocht wordt is dit ook geen probleem: Europees breed geld dat je recht hebt op minimaal 2 jaar garantie als ik het goed heb...
Mbt het element: dat is een echte instapper, maar ook dat zou kunnen voldoen voor dochterlief...
Als het nieuw mag zijn met phono preamp er in is deze speler ook interessant:
https://www.ebay.nl/itm/D...265884:g:2FYAAOSw4Ppe~FlG
Het is exact dezelfde speler waar @musicfreak naar linkte, maar dan via Ebay en de headshell ontbreekt... Maar wel voor 100 euro kunnen scoren...
Koop dit element erbij en je bent helemaal klaar en ook nog eens goedkoper uit dan de linkjes van Musicfreak:
https://dual.de/produkt/tonkopf-dual-dt-400/
Je zou je zorgen kunnen maken over de platen speler qua garantie, maar daar hij in Duitsland als nieuw verkocht wordt is dit ook geen probleem: Europees breed geld dat je recht hebt op minimaal 2 jaar garantie als ik het goed heb...
Mbt het element: dat is een echte instapper, maar ook dat zou kunnen voldoen voor dochterlief...
[ Voor 19% gewijzigd door rcor op 14-01-2021 23:38 ]
Dit topic is gesloten.