Het Grote Vinyl Topic Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 49 ... 101 Laatste
Acties:
  • 546.357 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• macdushi
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-07 22:08
Ik heb zelf denk ik zo'n tien jaar geleden al mijn cd collectie de deur uit gedaan, hierbij speelde mee dat mijn muzieksmaak in de loop der jaren flink veranderd was, ik heb een gedeelte toen gedigitaliseerd en was tevreden met het streamen van die muziek met mijn sonos connect. Later kwam daar spotify bij en had ik eigenlijk alle muziek onder handbereik. En toch bleef er iets knagen, spotify is wel erg hapsnap en vaak had ik de rust niet om een nummer helemaal af te luisteren, ook miste ik een stukje "beleving" (brr akelig woord :r). Dit heb ik allemaal weer teruggevonden met de aanschaf van mijn platenspeler, nu ga ik er lekker voor zitten om een plaat helemaal af te luisteren en de hoezen eens rustig te bekijken. Ik heb er een hele mooie hobby bij en gebruik spotify nu vaak als testlab, vind ik de muziek echt te gek dan schaf ik hem ook op plaat aan (indien mogelijk).

[ Voor 10% gewijzigd door macdushi op 20-06-2020 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Grozno d:)b Die telefoons met meetapps zitten er zelf trouwens ook wel iets naast, in mijn geval de iOS RPM app steeds tussen de +0.07 en +0.019 rpm. Getest op 6 verschillende (quartz locked) platenspelers. Mag uiteraard de pret niet drukken. ;)

@macdushi Dat snap ik helemaal. Radio / streaming wordt vaak muzikaal behang. Dat er rustig voor gaan zitten kan zowel met LP als met CD, elk met hun eigen voor-/nadelen natuurlijk.

[ Voor 38% gewijzigd door Cap op 20-06-2020 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Muzikaal behang :)

Zo heette Carol King's gelijknamige album Tapestry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:13

Grozno

acts without consequence!

@Cap Dat is nog altijd ruim beter dan de 35 en 46.3 RPM die mijn platen draaiden... :S

Advocatus ineptias | Free Speech Online

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LOL idd, dat had je dan ook met een simpele timer in 2 minuten tijd kunnen vaststellen. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:03
Gisteravond nog maar eens tegen beter weten in de lijst van de lokale RSD releases bekeken. Er stond niets bij waar ik warm van werd. Maar de roep van de 10" van DeWolff was wel heel sterk. Vanochtend naar de plaatselijke platenzaak gegaan. Gelukkig was het helemaal niet druk, dus ik kon meteen door naar de bak met RSD-releases. En wat blijkt, het waren zeker niet alleen maar de lokale releases. Zo zat er een LP van Neil Young tussen (die heb ik niet gekocht) en deze, voor mij totaal onbekende band (die heb ik dus wel gekocht >:) ):

Edit 17.01: uit het recordstore magazine blijkt dat Knight Area wel degelijk een NL-band is :F .... sorry jongens.....

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/y0xhwUll.jpg

En de kleur is ..............

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/F7Z3hDbl.jpg

Echt heel mooi zo samen met de hoes. Dat is trouwens een prachtige gatefold met een bandfoto (zwart - wit). De muziek schalde door de luidsprekers van de platenzaak, dus een eerste indruk heb ik al. Later vandaag neem ik de tijd om er eens rustig voor te gaan zitten. Het is al weer een poos geleden dat ik een LP in het metal-genre heb gekocht. Volgens mij wordt dat smullen.

Vervolgens kan ik deze aan mijn verzameling toevoegen:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8I0YQFnl.jpg

Me happy! Verry happy oOo

[ Voor 4% gewijzigd door Vintage1967 op 20-06-2020 17:00 ]

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-05 11:49
Ik heb al m’n CD’s nog. Ik heb ooit een poging gedaan ze te verkopen toen ik geld nodig had, omdat ik ze toch niet meer draaide. En alhoewel ik ze nog steeds niet draai of enige binding heb met het formaat, ben ik wel blij dat ik ze nooit weg heb gedaan.

Ik heb namelijk wel rond 2010 ofzo m’n cassettes weg gegooid. En daar heb ik achteraf veel spijt van. Alles werd toen digitaal en ik had geen werkend cassettedeck meer, dus kon ze niet meer spelen. Ik dacht dat er niks op zou staan wat ik zou missen, omdat je “alles” wel van internet kon halen. Ik dacht ook niet dat ik ooit nog een deck zou kopen, en zonder deck heb je er niets aan. Maar nu heb ik 5 decks, en veel meer en betere cassettes dan vroeger, en mis ik m’n oude opnames. Sommige zal ik nooit meer ergens terug vinden.

Aangezien ik die fout niet nog een keer wil maken, hou ik m’n CD’s gewoon lekker. Misschien komt er ooit een tijd dat het weer retro en cool wordt, of ik ineens weer zin heb om ze te draaien. Net zoals ik het tegenwoordig weer leuk vind om platen, cassettes en minidiscs te draaien, en zelfs een stapeltje exotischere media heb liggen (zoals een aantal R2R tapes, en zelfs een enkele DCC zonder speler).

Of ik de CD ooit weer leuk ga vinden weet ik niet. Vinyl is leuk omdat je mooie grote platen in mooie grote hoezen met mooi artwork hebt, en deze kan zien draaien terwijl ze spelen, en het hele ritueel van “een plaatje opzetten”. Cassettes en MD’s zijn leuk omdat je ze zelf op kunt nemen. CD’s hebben niets van dat (ja, er zijn CD-R’s, maar een mixtape voelt veel echter dan een gebrand CD’tje). Maar we zullen het zien, en tot die tijd ga ik niet weer het risico lopen spijt te krijgen van iets wegdoen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rcor schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 10:10:
[...]

Hoewel ik groots liefhebber ben van LP's, cassettebandjes en R2R moet ik toegeven dat de prijzen van tweedehands CD's steeds interessanter worden... Begint in de buurt te komen van tweedehands LP prijzen van 15 jaar terug toen de beste parels in NM staat 1 tot 2 euro kosten...
Ok, er moet dus een groot CD topic komen.

Maar uit eerdere discussies gebleken mag dat uiteraard geen 'CD topic' heten, maar iets van 'Polycarbonaat topic'....
- Carbonaat topic? :?
- Poly topic? :?
- Carbo topic? :?
:+

Voordeel van beschadigde cd's is dat het vaak alleen het hoesje is waar barsten in zitten; makkelijk te vervangen. (behalve de stickers die er soms op zaten)

En natuurlijk top CD spelers uit de jaren 90 gaan inkopen.
Iemand suggesties? (kan zelf natuurlijk ook wel wat bedenken)

[ Voor 7% gewijzigd door mr_petit op 20-06-2020 21:33 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:43
mr_petit schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 21:23:
[...]

Maar uit eerdere discussies gebleken mag dat uiteraard geen 'CD topic' heten, maar iets van 'Polycarbonaat topic'....
- Poly topic? :?

Voordeel van beschadigde cd's is dat het vaak alleen het hoesje is waar barsten in zitten; makkelijk te vervangen. (behalve de stickers die er soms op zaten)

En natuurlijk top CD spelers uit de jaren 90 gaan inkopen.
Iemand suggesties? (kan zelf natuurlijk ook wel wat bedenken)
Het "Zilveren HIFI-schijfjes gesmeed door elfen bij maanlicht" topic? :Y)

Ben alleen bang dat er over CD's lang niet zo veel te praten valt, dan moeten we denk ik nog ff wachten op de eerste generatie die nooit geleerd heeft hoe ze een cd speler moeten gebruiken. :+

Zat laatst idd wel te denken of ik mn cds misschien ook in een soort sleeves moet doen ipv die stomme doosjes die alleen maar ruimte in nemen.

Voor "goeie ouwe" / "Vintage" cd spelers bestaat al een tijdje een behoorlijke markt. Als je kijkt wat vroege Philips en Marantz spelers moeten kosten, da's al lang niet grappig meer. :|

On topic: Vandaag wasdag gehad en wat 2e hands spul door de knosti gehaald. Is er weer flink van op geknapt zo te horen. Heb er vrij lang tegenaan gehikt (want best een hoop geld voor een stom stuk plastic) maar als je regelmatig 2e hands koopt is dat ding zn geld echt meer dan waard.

[ Voor 9% gewijzigd door Charly op 20-06-2020 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Neuh, er is al een vintage audio topic. Daar past de CD ondertussen ook prima tussen. Anders kunnen we ook wel een cassette topic en een minidisc topic starten (cassette is volgens mij daar al eens gesuggereerd en dat ging ook niet door ;)). Maar er wordt daar bar weinig over CD’s gepraat.

En naar mijn idee terecht. Analoge media zoals platenspelers en cassettedecks valt een hoop aan te tweaken om de geluidskwaliteit zo optimaal mogelijk te krijgen. Een CD is gewoon een stroom nullen en enen en produceert altijd hetzelfde geluid. Je hebt geen discussies over hoe je de beste opnames krijgt of het upgraden van je laser. Wat houdt je over? Het bespreken van releases? Meh. Ieder z’n eigen smaak. Het fixen van je apparaat? Kan prima in het vintage audio topic.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:16
In 1975 hadden ze ook al 'plankjes' draaitafels. Deze SL-20 is mechanisch het toppunt van eenvoud. De motor wordt electronisch bestuurd. Ik heb een middagje zitten klooien om de snelheid goed te krijgen, uitendelijk de aan/uit/toeren schakelaar helemaal uit elkaar gehaald en gereinigd. Nieuwe snaar en naald en spelen maar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uYYQClWKK8Sd3DC3DGvQYSwx_HE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/396xpXd9edE7RFBiGeDqyGrI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F1wyNAjfCmzQ-b5A7NvChPwBLcw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fWUL2OxWwuPHX9lcXWQVulha.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PCan
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-06 17:41
Knoop doorgehakt, DP-300F besteld. Nu €199,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kozue schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 22:13:
[...]
. Anders kunnen we ook wel een cassette topic en een minidisc topic starten (cassette is volgens mij daar al eens gesuggereerd en dat ging ook niet door ;)).
Er bestaat een minidisc topic! :Y)
Het Grote Minidisc Topic - International Minidisc Day 2020
Maar ik heb nooit minidisc gehad dus trekt het me niet en heb er geen band mee.
Ik weet nog wel dat ik de eerste portable sony minidisc speler in handen had (ik denk dat dat net in 1993 was) en wel 'impressed' was over hoe het apparaat eruit zag etc (discmans werden toen ook net een beetje gemeengoed)
Charly schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 21:54:
[...]

Ben alleen bang dat er over CD's lang niet zo veel te praten valt, dan moeten we denk ik nog ff wachten op de eerste generatie die nooit geleerd heeft hoe ze een cd speler moeten gebruiken. :+
...
Analoge media zoals platenspelers en cassettedecks valt een hoop aan te tweaken om de geluidskwaliteit zo optimaal mogelijk te krijgen. Een CD is gewoon een stroom nullen en enen en produceert altijd hetzelfde geluid. Je hebt geen discussies over hoe je de beste opnames krijgt of het upgraden van je laser. Wat houdt je over?
Dat is zeker een groot verschil met LP's. Aan een CD speler valt inderdaad niets af te stellen behalve uit oogpunt van reparatie, dus meestal de gain en focus van de laserdiode en je kan ze wel een beetje modden door andere clockchips etc, maar ik heb zelf het idee dat dat niets/nauwelijks iets uitmaakt voor het geluid, in tegenstelling tot platenspelers, elementen en hun afstelling natuurlijk (en de bijbehorende kabels, voorversterkers, instellingen daarvan enz enz).
En platen wassen etc. We kunnen er idd uren over lullen :+
En dat maakt het ook leuk, dus dat je naast het genieten van de muziek ook enorm kan hobbyen betreffende het geluid beter te maken, ik denk bij platenspelers nog het meest (in vergelijk tot andere analoge media als r2r, cc, 8trac etc al zitten daar ook allerlei truukjes bij voor afregelen en reparatie).
Charly schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 21:54:
[...]

On topic: Vandaag wasdag gehad en wat 2e hands spul door de knosti gehaald. Is er weer flink van op geknapt zo te horen. Heb er vrij lang tegenaan gehikt (want best een hoop geld voor een stom stuk plastic) maar als je regelmatig 2e hands koopt is dat ding zn geld echt meer dan waard.
Prijs van de knosti valt toch wel mee? 50 euro (gen 1) tot 80 euro (gen2) geloof ik?

[ Voor 8% gewijzigd door mr_petit op 20-06-2020 23:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Suggs
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
[...]

Met het risico dat mensen denken dat het een kookclub is? :?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Suggs schreef op zondag 21 juni 2020 @ 00:20:
[...]

Met het risico dat mensen denken dat het een kookclub is? :?
Ik neem aan dat het in de Audio en Hifi sectie geplaatst wordt :+
Hier komen ook geen mensen die vloerbedekking verwachten. :P

[ Voor 11% gewijzigd door mr_petit op 21-06-2020 00:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Suggs
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
mr_petit schreef op zondag 21 juni 2020 @ 00:31:
[...]

Ik neem aan dat het in de Audio en Hifi sectie geplaatst wordt :+
Hier komen ook geen mensen die vloerbedekking verwachten. :P
Toen ik carbo zag staan kreeg ik toch wel trek :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
mr_petit schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 23:13:
[...]

Er bestaat een minidisc topic! :Y)
Het Grote Minidisc Topic - International Minidisc Day 2020
Maar ik heb nooit minidisc gehad dus trekt het me niet en heb er geen band mee.
Ik weet nog wel dat ik de eerste portable sony minidisc speler in handen had (ik denk dat dat net in 1993 was) en wel 'impressed' was over hoe het apparaat eruit zag etc (discmans werden toen ook net een beetje gemeengoed)
Hah, die had ik nog niet gezien. Ik lees hier voornamelijk een paar topics, en kijk eigenlijk niet naar nieuwe. Het meeste gaat toch over moderne meuk en dat interesseert me niet zo. Mensen mogen hun streaming discussies lekker houden. Maar... het “grote” topic met maarliefst 1 hele post? In het vinyl topic is ondertussen al meer over MD gepraat dan daar ;)

Volgens mij was MD in 1993 nog niet zo goed. Het is gebaseerd rond een lossy codec en die hebben ze pas later verbeterd. Maar ik heb discmans nooit wat gevonden (te lomp, slaan over, etc) en ben bij cassettes gebleven totdat de MD goed genoeg was. Op het hoogtepunt had ik meer dan 100 MD’s. Die heb ik ook ooit verkocht, maar volgens mij stonden daar geen opnames op die ik had willen bewaren dus ik mis die oude opnames niet. In die tijd had ik al een computer en had alles ook in mp3.

Anyway, het gaat wel heel offtopic nu. Die is eigenlijk meer iets voor het vintage audio topic ;) Maar als er een MD topic is, misschien hebben we dan ook wel een cassette topic nodig 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Om weer on-topic te gaan: Ik heb gister avond voor het eerst sinds lange tijd lekker LP's zitten wassen met mijn Knosti bak... Reden was de aanschaf van een LP van Toontje Lager die zo slecht klonk dat het niet om te horen was qua geknetter en gekraak...

Na diversen LP's gewassen te hebben en die Toontje Lager 2x door de wasstraat te hebben gehaald werd ik weer aan herinnerd hoe verbluffend het resultaat van het wassen van een LP kan zijn... Die LP was niet meer terug te herkennen...

Goed: toch maar eens nadenken of ik de toekomst een Okki Nokki ga kopen. De duurdere:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/proxy/g1ZqYSNCnHjpifuXOXDB5FQYd1Zloe3XlQavn-tnGOMsHUlPzSBfgsM7BdrpCuT5HL6-zGg9Dj-mTY6L0dynQw

Of toch deze instapper:
Afbeeldingslocatie: https://image.jimcdn.com/app/cms/image/transf/dimension=1920x10000:format=png/path/s3ddf8dba6594f10e/image/i934ab0eedd8465f6/version/1580311906/image.png

Zou te koop moeten zijn voor rond 139 euro... Geen gekke deal lijkt mij... Iemand ervaring met deze platen wasser?

[ Voor 7% gewijzigd door rcor op 21-06-2020 09:57 ]

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wimmel
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:56

Wimmel

Hello

Ik heb van een 60-jarige collega, die de zolder ging opruimen, zijn platenverzameling gehad. Hij had al gezegd dat hij een zeer brede smaak had maar toch wist hij mij te verbazen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BEjWHPjm9yhfE-d9IunHV1MYVNs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hwXeR9Re5Qk60HwW9yjKRGUG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H2x9CjVetzUQ6R1gnn4ktjxM0go=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RDpgKfHQ9bb5dFmi0Ke79IDN.jpg?f=fotoalbum_large

Rotterdam Terror Corps _/-\o_

Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• macdushi
rcor schreef op zondag 21 juni 2020 @ 09:56:

Of toch deze instapper:
[Afbeelding]

Zou te koop moeten zijn voor rond 139 euro... Geen gekke deal lijkt mij... Iemand ervaring met deze platen wasser?
Voor zover ik weet is de Okki Nokki Go nog niet leverbaar, staat gepland voor september, dit is ook de reden dat er nog geen reviews zijn verschenen, alleen wat onduidelijke filmpjes. Mocht het voor 139 euro een topper zijn dan is dit een serieuze concurrent voor de knosti.

[ Voor 3% gewijzigd door macdushi op 21-06-2020 11:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wimmel schreef op zondag 21 juni 2020 @ 10:42:
Ik heb van een 60-jarige collega, die de zolder ging opruimen, zijn platenverzameling gehad. Hij had al gezegd dat hij een zeer brede smaak had maar toch wist hij mij te verbazen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mooie verzameling Wimmel... En dan ook de topper van MIchael Jackson: Thriller... _/-\o_ Heb hem ook hier liggen, geweldig album!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Laatst online: 16:53
Iedereen heeft Thriller :p

Maar "Ik verloor mijn koekie in de disco" is de echte topper :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:27
Wimmel schreef op zondag 21 juni 2020 @ 10:42:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Leuke en bekende platenspeler ook! De Philips 777. Ga je deze gebruiken?

Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimmel
  • Laatst online: 16:56

Wimmel

Hello

De Philips 777 ga ik niet gebruiken. Ik loop hem even helemaal na en dan mag hij weg.

Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:27
rcor schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 18:32:
Vandaag ontvangen op prachtig rood gekleurd vinyl:
[Afbeelding]

De heruitgave van Rowwen Hèze's album Blieve Loepe die bedoelt was voor de recordstore day... Werd helemaal vrolijk toen hij ook nog eens 45 toeren bleek te zijn... Dat betekend vaak een veel betere geluidskwaliteit... :*) :D
Had het eerst niet door. Jack Poels had ineens een dubbele baard in de keel :+ En inderdaad fijne uitgave. Mooi geluid. Van mij mag RH nu ook de rest van de back catalogue op vinyl uitbrengen. Met grote voorkeur voor Water, lucht en liefde O-)

"Better ask questions before you shoot"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Chocovla schreef op zondag 21 juni 2020 @ 20:38:
[...]

Had het eerst niet door. Jack Poels had ineens een dubbele baard in de keel :+ En inderdaad fijne uitgave. Mooi geluid. Van mij mag RH nu ook de rest van de back catalogue op vinyl uitbrengen. Met grote voorkeur voor Water, lucht en liefde O-)
Zeker ook een mooi album.. Hopelijk ook weer in samenwerking met Coast To Coast als label... Het liefst wederom op 45 toeren... ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:26
Afgelopen zaterdag in Zwolle bij DiskId een bijna smetteloze originele versie uit 1986 van Bruce Spingsteen & The E Street Band - Live/1979-85 gescoord.

Afbeeldingslocatie: https://www.porrio.nl/lp/Bruce_Springsteen_Live_1979-85_001.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.porrio.nl/lp/Bruce_Springsteen_Live_1979-85_002.jpg

5 LP's (3:35:48 aan puur muziekgenot) en boek met foto's en songteksten. Stond al een tijdje op mijn wensenlijst. Klinkt geweldig, ben heel blij met deze aanwinst! :)

[ Voor 3% gewijzigd door pporrio op 22-06-2020 09:00 ]

Mijn platencollectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macdushi
pporrio schreef op maandag 22 juni 2020 @ 08:54:
Afgelopen zaterdag in Zwolle bij DiskId een bijna smetteloze originele versie uit 1986 van Bruce Spingsteen & The E Street Band - Live/1979-85 gescoord.

[Afbeelding]
[Afbeelding]

5 LP's (3:35:48 aan puur muziekgenot) en boek met foto's en songteksten. Stond al een tijdje op mijn wensenlijst. Klinkt geweldig, ben heel blij met deze aanwinst! :)
Deze heb ik ook, geweldige box met fantastische live opnames.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
Helaas komt de DP-300F van het Japanse DENki ONkyo Kabushikigaisha (Denon) ook al uit China.
Wat komt er tegenwoordig niet uit China????

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-06 12:29
pporrio schreef op maandag 22 juni 2020 @ 08:54:

[Afbeelding]
[Afbeelding]

NICE.... die hoop ik ook nog steeds een keertje ergens uit een krat of bak op te te graven!

Driving a cadillac in a fool's parade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACRNM
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-12-2024
PCan schreef op maandag 22 juni 2020 @ 12:27:
Helaas komt de DP-300F van het Japanse DENki ONkyo Kabushikigaisha (Denon) ook al uit China.
Ik heb eerlijk gezegd meer vertrouwen in Chinezen die jarenlang productie hebben kunnen perfectioneren in zowel efficiëntie als kwaliteit dan een ander land wat zonder skilled personeel dingen vlug in elkaar moet zetten.

De reden dat bedrijven producten in China laten maken is niet (alleen) om het goedkoper is, maar ook omdat ze simpelweg vele mater efficiënter de gewenste kwaliteit kunnen halen. Ook in China kan je gewoon topkwaliteit eisen en krijgen, alleen duurt het iets langer en rekenen ze extra voor de QA stappen waardoor het geheel iets duurder wordt. Maar de ruimte is er gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PCan schreef op maandag 22 juni 2020 @ 12:27:
Dat klopt. Daar heb je vrede mee of je koopt een oude Denon, uit Japan. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ook al komt een product nu niet uit China, dan nog zit het vol met onderdelen die wel uit China komen.
Denk aan alle weerstandjes, transistors, simpelere microchips, condensatoren etc etc, maar ook schroefjes, veertjes etc.
Wordt vrijwel allemaal in China gemaakt, gaat op een printplaat (meestal ook uit China), en wordt daarna als complete print in bijv. de UK in een tafel van Linn gemonteerd.

Wellicht met een tafel van de jaren 80 of eerder dat die goedkopere componenten toen nog niet in China werden gemaakt....
destijds dan wellicht in Taiwan.
Wil je een speler met ook niets uit Taiwan, dan moet je waarschijnlijk al naar een begin jaren 70 speler gaan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:40

Illusion

(the art of)

Ik heb nu jvc platenspeler met een jvc z1-s element&naald. Denk dat die 40 jaar oud is, maar niet heel veel draaiuren. Geen topelement, maar naar verluidt een prima middenmoter. Preamp is een dynavox tc-2000 (mm100, mm300,mc inputs)

Wat zou hier nu een goede upgrade voor zijn? Ik denk bijvoorbeeld aan
At vm95c a €30
At vm95e a €50,
At vm95en a €100
Nagaoka mp110 a €150

Ga ik dat verschil merken? Draai gewoon een paar jaren 70 pop platen van de kringloop en misschien af en toe iets nieuws van de platenwinkel.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
@ACRNM , Nou ik had hiervoor even een Lenco L85 uit China, zie eerder commentaar, maar daar deugde niet veel van. Plastic fantastic met hardboard en een toerental dat alle kanten op ging. Niet om aan te horen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ReVision.
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
PCan schreef op maandag 22 juni 2020 @ 19:09:
@ACRNM , Nou ik had hiervoor even een Lenco L85 uit China, zie eerder commentaar, maar daar deugde niet veel van. Plastic fantastic met hardboard en een toerental dat alle kanten op ging. Niet om aan te horen.
Dan noem je ook wel gelijk een van de goedkoopste en treurigste platenspelers die je kan kopen. Hoe had je daar ooit meer van kunnen verwachten?

Dat heeft verder niets te maken met het feit dat hij uit china komt.

hoi

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: http://www.opera-consonance.com/products/images/analog/LP5.0/LP5.0.jpg

Komt ook uit china en krijgt uitstekende reviews.

http://www.opera-consonance.com/products/analog/LP5.0.htm

Maken ook luchtgelagerde armen èn luchtgelagerde plateaus, dus echte high end audio.

Grootste verschil met die Lenco is dat deze geen € 90,- kost.

Uiteindelijk blijkt gewoon uit allerlei uitgebreide testen en berekeningen dat alles onder een Denon DP-300 / Pioneer PL-30K / Audio technica AT-LP3 / Project essential of Debut gewoon rommel is.

Dus bij spelers goedkoper dan bovenstaande (pak 'm beet 200-250 euro gemiddelde retail) worden er gewoon zware concessies gedaan. Dus geen antiskating, soms geen instelbare naalddruk, instabiele jengelende aandrijving, echt slechte elementen of elementen die totaal niet matchen met de arm waarin ze zijn gemonteerd etc etc.
Maar goed, wat dat betreft is er niets nieuws onder de zon; vroeger (jaren 80) had je ook hele goedkope midisetjes met belabberde draaitafels ingebouwd, met keramische elementen enzo. Dan kostte zo'n compleet setje (cassetedek, tuner platenspeler boxjes) 200-250 gulden.
Spendeerde je 100-150 euro meer, dan werd de kwaliteit heel snel heel veel beter.
Dat is hier dus ook: koop je een tafeltje van 100-130 euro, dan is ie nog waardeloos, leg je 70 euro bij dan heb je opeens de kans dat je een best doordachte tafel hebt als een dp-300f in de aanbieding is. (in dit topic hebben we achterhaald dat bijv het element perfect matched met de arm, en dat is in deze prijsklasse al heel wat.)

[ Voor 78% gewijzigd door mr_petit op 22-06-2020 19:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ACRNM
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-12-2024
PCan schreef op maandag 22 juni 2020 @ 19:09:
ReVision en mr_petit maken het punt al. Die lenco was ook rommel geweest als het in pakweg japan, taiwan, slowakije of waar dan ook was gemaakt. Dat komt omdat er concessies op het ontwerp en de onderdelen zijn gedaan door de opdrachtgever en niet(!) door de fabrikant in china, die voeren slechts uit wat er gevraagd wordt. En als je als opdrachtgever vraagt om minimale toleranties en duur materiaal dan is dat wat je krijgt, kwaliteit, ook en misschien wel juist in China.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wat eigenlijk erger is dat merknamen met hoog aanzien van weleer worden gebruikt om dit soort rommel aan te prijzen.

Lenco als naam is nu overigens in nederlandse handen.

Op hun site beginnen ze idd dat het 70 jaar synoniem staat met zwitserse precisie, en dat ze nu 'smart choice' producten maken (goedkope rommel dus)

Tsja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
Nou, ik kan me vaag herinneren dat Lenco sowieso goedkope shit maakte. Ik dacht dat alleen de draaitafels nog wel acceptabel waren. Dat ding wat ze mij opgestuurd hadden sloeg echt nergens op. Zelfs geen €90 waard. Ik kan me absoluut niet voorstellen dat er ook maar 1 persoon tevreden is of was met de L85. Dus vraag ik me serieus af hoeveel ze er verkopen en hoeveel daarvan ze terug krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Lenco kwam uit zwitserland en stond op vergelijkbaar niveau als Thorens.

Maar dan heb ik het over de Lenco uit de jaren 60/70

Daarna is de naam lenco een speelbal geworden van willekeurige handelsondernemingen zoals dat wel vaker gebeurt met merknamen die failliet gingen/stopten (bij lenco ging volgens mij de oprichter dood en is het daarna nooit goed gekomen).

[ Voor 55% gewijzigd door mr_petit op 23-06-2020 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:58

Toshirou

Vinyl Surfer

mr_petit schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 07:44:
Lenco kwam uit zwitserland en stond op vergelijkbaar niveau als Thorens.

Maar dan heb ik het over de Lenco uit de jaren 60/70

Daarna is de naam lenco een speelbal geworden van willekeurige handelsondernemingen zoals dat wel vaker gebeurt met merknamen die failliet gingen/stopten (bij lenco ging volgens mij de oprichter dood en is het daarna nooit goed gekomen).
De Lenco L75/78 waren toch wel een beetje naast de Dual 12xx series en de Garrard de top spelers met de Idler wheel aandrijving. Jammer dat lijn in kwaliteit vandaag de dag ver te vinden is. Had graag gezien dat Lenco nog met de top mee deed.

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mandera
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:28
Cap schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 19:53:
Ronald van Eijk uit Utrecht is een draaitafel en speakerspecialist die vooral mechanisch heel goed is, aardige man ook:
https://link.marktplaats.nl/m1356275194
Even een schop voor deze post uit d'n ouden doosch voor Ronald. Hij heeft mijn Technics recentelijk een beurtje gegeven en volledig nagelopen. Ook nog een defect lampje laten vervangen door een led. Hele aardige man inderdaad. Een echte vakman. Erg vriendelijke prijzen ook.

Mijn draaitafel kan er weer even tegenaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Toshirou schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 09:12:
[...]

De Lenco L75/78 waren toch wel een beetje naast de Dual 12xx series en de Garrard de top spelers met de Idler wheel aandrijving. Jammer dat lijn in kwaliteit vandaag de dag ver te vinden is. Had graag gezien dat Lenco nog met de top mee deed.
Je had natuurlijk ook nog thorens met z'n TD-124, en dan waren er ook nog verscheidene EMT's en nog meer spul in het absolute topsegment
Uiteraard zijn die EMT's studiotafels, de TD-124 in essentie ook en Garrard 301 en 401 ook.
Lenco en dual (ook 1019 voordat de 12xx kwam) zijn altijd hoofdzakelijk consumententafels geweest.
Maar nog wel meer goede tafels: PE met een paar tussenwielmodellen (later in dual opgegaan)
Ik wil altijd nog een keer een PE2020 met brede plint hebben maar heb geen ruimte en moet voor mezelf paal en perk stellen....
Dual 1019 zou ik ook wel in m'n collectie willen, evenals de 1249 en zo gaat de lijst maar door en door en door en ook lenco's staan er op, waaronder de l-85, maar dan wel de oude (die is erg mooi vormgegeven vind ik) :D

De 'echte' Lenco L-85:

Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/originals/c6/62/a0/c662a02a56d9194b4e15b7d64484b796.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/2pZIl-B8tNk/maxresdefault.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door mr_petit op 23-06-2020 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:16
Ondanks het plastic uiterlijk is dit toch een hele goede speler. Prima arm, volautomaat, pitch control, om10 element. En dat pluk je voor minder dan 50 tientjes van marktplaats, deze was 25, had alleen een nieuwe steuerpimpel nodig om de automaat weer werkend te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ypU-im005Bnhr3FNK6jXVT6bCqw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0pIvtuN8gvxAffWCA8Au0XrI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiLeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GiLeX

Ook analoog fotograferend

iets om naar uit te kijken voor de liefhebbers:
Transitus - Ayreon komt uit op 25-09-2020, Hebben hier iig al een pre-order geplaatst voor de gele LP _/-\o_

Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hilgo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:47

hilgo

Clear your mind of can't.

GiLeX schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 13:50:
iets om naar uit te kijken voor de liefhebbers:
Transitus - Ayreon komt uit op 25-09-2020, Hebben hier iig al een pre-order geplaatst voor de gele LP _/-\o_
Ik heb hem ook meteen in de pre-order gegooid, kan niet wachten!

Over wachten gesproken: Waar ik al ruim een maand op wacht is mijn nieuwe element wat ik bij Thakker heb besteld. Door een fout van PostNL (geen briefje in de bus) in combinatie met vage track & trace info is hij terug gestuurd naar Duitsland en nu onderweg voor poging 2. Hopelijk gaat het nu wel goed.

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

Beetje ondergesneeuwd. Iemand hier nog tips over?
Illusion schreef op maandag 22 juni 2020 @ 17:39:
Ik heb nu jvc platenspeler met een jvc z1-s element&naald. Denk dat die 40 jaar oud is, maar niet heel veel draaiuren. Geen topelement, maar naar verluidt een prima middenmoter. Preamp is een dynavox tc-2000 (mm100, mm300,mc inputs)

Wat zou hier nu een goede upgrade voor zijn? Ik denk bijvoorbeeld aan
At vm95c a €30
At vm95e a €50,
At vm95en a €100
Nagaoka mp110 a €150

Ga ik dat verschil merken? Draai gewoon een paar jaren 70 pop platen van de kringloop en misschien af en toe iets nieuws van de platenwinkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Illusion minimaal de AT-VM95E, die zal waarschijnlijk iets beter tot ruim beter zijn dan de JVC afhankelijk van de staat van de naald. Dat laatste kan je niet op het oog beoordelen zonder goede microscoop, dus dat moet dan op het gehoor. Blijft dus een gok. De AT-VM95EN is sowieso een upgrade, ik zou zelf voor die gaan. Bij HifiStudio79 bieden ze die ook voor dezelfde prijs aan en de AT-VM95E zelfs voor 45 euro, dus dan hoef je niet per se in DE te bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doessie
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-05 08:26
Illusion schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 15:51:

[...]
De Z1s is geen topelement standaard.
Zet er een Jico shibata naald onder en je hebt wel een topelement.
Veelal uit Japan en prijzig.
Maar klinkt mooi....o zo mooi..!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]
De Nagaoka MP-110 is een juweeltje van een element... Heeft een hele mooie sound waarbij de overgangen van hoge tonen naar midden tonen naar lage tonen zeer goed in elkaar steekt... Prachtige homogene sound zoals ze dat dan noemen, ofwel: niet wollig...

En als je snel bent heb je 'm vanuit Engeland voor ongeveer 130 euro inclusief verzendkosten:
https://www.ebay.nl/itm/N...e1498d:g:VaoAAOSwk5NdVo4G

Ik heb dat elementje zelf ooit gekocht en in gebruik gehad op mijn Thorens TD-318 MKI, daarna geupgrade naar de MP-200 van Nagaoka (zelfde serie, flink duurdere variant), omdat ik die serie zo goed vond klinken... Ook dat is een super element, zelfs velen malen beter, maar voor het geld is die MP-110 onverslaanbaar qua sound...

Doet trouwens nu nog dienst een van mijn andere platen spelers, de Thorens TD-280 exclusiv en ik stoor mij eigenlijk nooit in het verschil dat de MP-200 beter is, zo goed is die MP-110...

Bij twijfel mag je altijd bij mij thuis beiden komen beluisteren als je wilt... Maar dan heb je wel een ritje naar Limburg voor de boeg...

[ Voor 6% gewijzigd door rcor op 25-06-2020 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]
Als je bereid bent 150 euro uit te geven zou ik gelijk voor een AT-VM95ML gaan:
https://www.thakker.eu/en...-magnet-cartridge/a-9540/
Technisch gezien is die beter dan de rest van je lijstje; je krijgt de meest geavanceerde naaldtip (verreweg)

Hangt natuurlijk wel van af naar wat voor klank je op zoek bent.
Ook realiseren dat het grootste verschil tussen een AT-vm95ML en goedkopere versies in die lijn met name verschillen in Inner Groove Distortion.
Imo koop je duurdere elementen (met geavanceerde naaldtips zoals de AT-vm95ML en mindere mate de AT-vm95EN) voornamelijk voor de laatste 2 nummers op een kant van de LP.

Een vergelijk welke naalden op de elementen zitten:
Bonded is goedkoper en inferieur aan nude.
Slechtste aftasting bij hoge tonen en binnenste groeven: Conisch, dan elliptisch, dan ML (Microline)
Square shank (nude) is beter dan round shank (nude), omdat bij die eerste het diamantje/naaldtip veel preciezer uitgelijnd kan worden in de naald. Bonded is altijd round shank

At vm95c a €30: Conisch, bonded
At vm95e a €50,: Elliptisch, bonded
At vm95en a €100: Elliptisch, nude, round shank
Nagaoka mp110 a €150: Elliptisch, bonded
AT vm95ML à €145: Microline, nude, square shank

[ Voor 26% gewijzigd door mr_petit op 25-06-2020 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Probleem is, er zit natuurlijk wel een enorm prijsverschil in de voorgestelde elementen, van een AT-VM95c van 3 tientjes tot een Nagaoka MP-110 van 150 euro. Die laatste zou ik niet nemen, gewoon omdat het slechts een normale bonded elliptische naald is op een recht alu cantilever. Technisch niets bijzonders, hetzelfde als een simpele AT95E. Als je de sound kent en je bent er helemaal wild van ok... maar zonder vooraf te kunnen luisteren?

Ik zou dus vooral beginnen met het lijstje wat te condenseren door vast te stellen wat je wil gaan uitgeven. 30 euro, 50 euro, 100 euro of 150?

[ Voor 14% gewijzigd door Cap op 25-06-2020 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Illusion Ik vergeet te vermelden dat ik ook nog een Goldring 2100MM in gebruik heb op een Dual 1226, dat element is ook een dikke aanrader... Zeker ook de duurdere broer van dit element, de Goldring 2300MM... Laatst genoemde ook nog kort in gebruik gehad, maar helaas brak door eigen schuld het canti lever waar de naaldtip op zat...

Duur geintje wat niet meer te herstellen is zonder een hele nieuwe naald te kopen die voor dat element ruim 200 euro kostte als ik het mij goed herinner... Hifistudio 79 stunt soms wel eens met die Goldring 2X00MM elementen waardoor hij flink goedkoper wordt...

De mijne destijds op de kop getikt voor de prijs van wat normaal alleen een vervangingsnaald kost...

Edit 20:18 uur:
Ik zie net dat de MP-110 voor 120 euro te koop staat bij Hifistudio 79 te Den Haag, nog een betere deal dan via Ebay in Engeland:

[ Voor 45% gewijzigd door rcor op 25-06-2020 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je zou zelfs de keuze/aanschaf kunnen baseren op wat voor platen je draait.

Ik vind zelf dat complexere naaldvormen zoals ML, shibata, en de betere nude square ellipsen vooral op DMM persingen van platen echt eruit springen. Ze geven daar zoveel meer detail. Met mindere naaldvormen gaan bekkens/hi hats toch snel als witte ruis klinken, S klanken een beetje vervormen, maar ook hardere zang etc.
Met DMM kan er namelijk veel meer detail/hogere frequenties gesneden worden dan met traditionele laquers.
Een DMM snijkop werkt namelijk op een draagsignaal van 40 of 50khz, anders snijdt de beitel niet in het koper (die beitel moet constant bewegen). Dus die beitel in het DMM proces is in staat dat soort frequenties op de plaat te zetten, dus die beitel kan extreem korte sinussen snijden, zeker in de binnenste groeven (hoge frequentie en de omwenteling van de groef is heel kort). Bij een laquer is dat totaal niet mogelijk.
Dus jaren 80 engelse/europese persingen zijn vaak DMM, en tegenwoordig wordt (door de grotere perserijen zoals GZ en Record Industry) het meeste op DMM gesneden.
Laquers worden voornamelijk voor EDM/House gebruikt, omdat die beter zijn in hele harde signalen, dus waarbij de beitel hele grote uitwijkingen moet hebben (dus harde bas).
Dus luister je veel house, dan is een normale, goedkopere ellips of evt zelfs een conische naald op zich een goede keuze als je alleen maar edm luistert; ik zou dan zelfs een DJ element overwegen op een zware arm (en aanzienlijke naaldruk: 2,5-3 gram minimaal). Die hebben ook een bepaalde klank die prima voor house geschikt is. Bas komt goed door, groefruis wordt behoorlijk goed onderdrukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdruwe
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-11-2024
Ik ben op zoek naar een tweedehands model en kwam op facebook een Platenspeler DUAL CS 505 tegen voor 125 EUR, weet iemand of dit een iets of wat deftig model is voor die prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdruwe
Ook zag ik net de DENON DP-300F (https://www.kamera-expres...um=cpc&utm_term=122068724) voorbij komen op kamera-express voor 199 EUR. Lijkt me een erg nette prijs en heb al veel goede comments over dit model gelezen in deze topic. Lijkt me ook gemakkelijk up te graden, al las ik wel ergens in dit topic dat er een bepaalde versie was met een ander soort element waardoor je later een beperkte keuze in andere naalden hebt? Kan zijn dat ik ook onzin uitkraam :D Alles is nogal nieuw voor mij, probeer de beste keuze te maken :p

[ Voor 30% gewijzigd door jdruwe op 27-06-2020 01:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@jdruwe Welke Dual CS 505 is het, de CS 505-4? Het hangt helemaal af van de staat, vaak is dat wel in orde bij dit model, itt tot oude direct drive Technicsen belandden deze niet bij zoonlief met DJ aspiraties maar bleef op zolder in een doos opgeborgen. Heb je een linkje?

De originele CS 505 stamt uit begin tachtiger jaren, de CS 505-4 wordt nog steeds gemaakt dus het kan best nog een vrij nieuw exemplaar zijn. Op zich is de kwaliteit van de Dual 505 met o.a. zijn cardanisch gelagerde arm, metalen baseplate en geveerde ontwerp wel een duidelijke stap boven de Denion DP-300F, dat zie je ook wel aan de nieuwprijs:

https://www.dpaudio.net/platenspelers/734-dual-cs-505-4.html

Het enige is dat de arm het beste lijkt te gedijen met een high-compliance element, wat dat betreft is je keuze voor elementen dan beperkter. Ik weet niet welke effectieve massa de arm precies heeft en of die verschilt per versie van de draaitafel,ik lees her en der verschillende waarden varierend van 5.5 tot 10 gram. Wellicht weet @mr_petit dat. Volgens lini kan je er best een moderne Audio Technica of Ortofon Red onder kwijt.

[ Voor 19% gewijzigd door Cap op 27-06-2020 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdruwe
Cap schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 08:46:
@jdruwe Welke Dual CS 505 is het, de CS 505-4? Het hangt helemaal af van de staat, vaak is dat wel in orde bij dit model, itt tot oude direct drive Technicsen belandden deze niet bij zoonlief met DJ aspiraties maar bleef op zolder in een doos opgeborgen. Heb je een linkje?

De originele CS 505 stamt uit begin tachtiger jaren, de CS 505-4 wordt nog steeds gemaakt dus het kan best nog een vrij nieuw exemplaar zijn. Op zich is de kwaliteit van de Dual 505 met o.a. zijn cardanisch gelagerde arm, metalen baseplate en geveerde ontwerp wel een duidelijke stap boven de Denion DP-300F, dat zie je ook wel aan de nieuwprijs:

https://www.dpaudio.net/platenspelers/734-dual-cs-505-4.html

Het enige is dat de arm het beste lijkt te gedijen met een high-compliance element, wat dat betreft is je keuze voor elementen dan beperkter. Ik weet niet welke effectieve massa de arm precies heeft en of die verschilt per versie van de draaitafel,ik lees her en der verschillende waarden varierend van 5.5 tot 10 gram. Wellicht weet @mr_petit dat. Volgens lini kan je er best een moderne Audio Technica of Ortofon Red onder kwijt.
Ik heb het aan de vrouw gevraagd en het is de CS 505-1. Die lijkt me wel stuk minder dan de 505-4? Misschien dan toch maar voor de dp-300f gaan en na een tijdje eventueel een upgrade doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Een CS 505-1 is alleen geschikt voor ULM elementen en niet voor de standaard 1/2" elementen die je overal ziet. Dat ligt aan de arm/headshell die ze gebruiken.
Er bestaan adapters voor maar hoe goed die werken weet ik niet (bijv betreffende uitlijning).

Vanaf de CS 505-2 kan je er een 1/2" element in monteren.
Ik verwacht dat zeker de 505-2 en 505-4 niet een extreem lichte arm hebben omdat de headshell met een connector vast zit.
Sowieso kunnen de meeste huidige audio technica elementen globaal in een arm van 8-16gram gemonteerd worden
Veel huidige AT elementen hebben een compliantie van ~16mm/N, dus dan zit je bij een arm van 8 gram op ongeveer 11,5Hz en met een arm van 16,5 gram op ongeveer 8 Hz, en dat zijn ongeveer de uitersten waarbinnen je wilt spelen.

Ik verwacht niet dat die 505 armen waarbij de headshell met een metalen schroefconnector vastzitten onder de 8 gram effectieve massa hebben.
Maar bij de CS505-1 wel, en die type elementen zijn ook heel licht. Als je daar een adapter op plaatst (is van metaal) wordt eea natuurlijk ook weer veel zwaarder, dus passen huidige elementen wèl.
Maar er zijn meerdere typen adapters die ook verschillende lengten hebben. Ik weet niet welke voor welke speler goed geschikt is (heb nooit een 505 gehad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdruwe
mr_petit schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 11:50:
Een CS 505-1 is alleen geschikt voor ULM elementen en niet voor de standaard 1/2" elementen die je overal ziet. Dat ligt aan de arm/headshell die ze gebruiken.
Er bestaan adapters voor maar hoe goed die werken weet ik niet (bijv betreffende uitlijning).

Vanaf de CS 505-2 kan je er een 1/2" element in monteren.
Ik verwacht dat zeker de 505-2 en 505-4 niet een extreem lichte arm hebben omdat de headshell met een connector vast zit.
Sowieso kunnen de meeste huidige audio technica elementen globaal in een arm van 8-16gram gemonteerd worden
Veel huidige AT elementen hebben een compliantie van ~16mm/N, dus dan zit je bij een arm van 8 gram op ongeveer 11,5Hz en met een arm van 16,5 gram op ongeveer 8 Hz, en dat zijn ongeveer de uitersten waarbinnen je wilt spelen.

Ik verwacht niet dat die 505 armen waarbij de headshell met een metalen schroefconnector vastzitten onder de 8 gram effectieve massa hebben.
Maar bij de CS505-1 wel, en die type elementen zijn ook heel licht. Als je daar een adapter op plaatst (is van metaal) wordt eea natuurlijk ook weer veel zwaarder, dus passen huidige elementen wèl.
Maar er zijn meerdere typen adapters die ook verschillende lengten hebben. Ik weet niet welke voor welke speler goed geschikt is (heb nooit een 505 gehad)
Bedankt voor ee informatie, ik ga deze speler links laten liggen, wat is je mening over die denon? Deftig instapmodel met mogelijkheid tot upgrades in de toekomst?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bij die denon kan je natuurlijk alleen het element upgraden (en natuurlijk een andere phono voorversterker). Er kan geen zwaarder plateau op ofzo.

Ik denk dat een dual 505 (en z'n tijdgenoten) beter is qua speler:
Die heeft een veel zwaarder plateau, de armlagering zal ongetwijfeld beter zijn, aandrijving verwacht ik ook stabieler en stiller etc, ware het niet dat die 505-1 dus heel erg gelimiteerd is qua elementen en die raad ik dus automatisch af.

Die denon is voor het geld de beste instapper, en voor dat geld is hij ook nieuw en heb je garantie. Dat zijn hele sterke troeven. Op zich is het een nette doordachte tafel.

Maar koop je bijv. een dual CS 505-2 of 505-4, of bijna elke andere uit de dual CS5xx serie (enkele zijn wat minder), dan heb je een speler die vergelijkbaar is (ook qua techniek) met een thorens TD-240 en die kost 800 euro (thorens maakt nu enkele spelers met armen zoals dual ze maakte).
En dat geldt ook voor veel andere jaren 70-80 modellen die je nu op MP kan scoren in de 100-200 euro range (er is zoveel meer dan alleen dual). Dat zijn gebruikte spelers, en vaak moet er iets kleins aan gebeuren (want 30-40 jaar oud), maar die zijn gebouwd op een manier die je nu alleen in spelers terug vindt die tussen de 700 en 1500 euro kosten.

Ben je niet zo handig, dan kan je het beste een nieuwe speler kopen, of een oudere speler uit de jaren 70-80 die iemand heeft nagezien, waarvan je weet dat hij z'n vak verstaat (en bij voorkeur garantie geeft). Het liefst ook met een nieuw element wat goed is afgesteld. Maar dan worden ze natuurlijk ook weer flink duurder; niemand werkt voor niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@mr_petit Ik vermoedde al dat die oudste versie van de 505 de ULM arm heeft maar de nieuwere niet. @jdruwe als je warm loopt voor Dual dan heb ik nog wel een tip voor je, de 721:
https://link.2dehands.be/m1567799327

Prima arm, automatiek. Zeer goede direct drive motor, geen gedoe met snaren. Beter wordt het niet. Misschien wel de beste Dual. Doe een mooi bod of vraag de verkoper wat ie ervoor wil hebben.
Hij stopt met zijn hobby en heeft er ook eentje met werk, benieuwd wat er aan schort, een steuerpimpel is wel te vervangen:
https://link.2dehands.be/m1567578738

En een vrijwel net zo goede Dual 704:
https://link.2dehands.be/m1567565371

...en ook weer eentje met werk:
https://link.2dehands.be/m1567562647

Hij heeft nog een hele mooie staan, de Technics SL-1411, behoort ook tot de beste (en mooiste) Technicsen in de betaalbare klasse.
https://link.2dehands.be/m1567603443

Hij heeft ook nog een Technics SL-Q2:
https://link.2dehands.be/m1567591577

Verder interessant is deze Thorens TD-160 MK2:
https://link.2dehands.be/m1569247110

En deze Kenwood KD-2055:
https://link.2dehands.be/m1566845120

Daar moet misschien wel wat tussen zitten?

Stuk voor stuk mooier gebouwd en stappen boven een nieuwe draaitafel van 200 euro... mits goed werkend. ;)

PS wat is de markt(plaats) in België dun zeg als je het vergelijkt met NL.

[ Voor 59% gewijzigd door Cap op 27-06-2020 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
DP 300F ontmaagd met Ellen Foley's Night Out.
Linker box speelt harder en meer bass dan rechter.
Dacht dat je gewoon aan pootje kon draaien om hem waterpas te zetten, maar helaas.
Had zo'n kleine moeite geweest @Denon Support

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdruwe
mr_petit schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 16:45:
Bij die denon kan je natuurlijk alleen het element upgraden (en natuurlijk een andere phono voorversterker). Er kan geen zwaarder plateau op ofzo.

Ik denk dat een dual 505 (en z'n tijdgenoten) beter is qua speler:
Die heeft een veel zwaarder plateau, de armlagering zal ongetwijfeld beter zijn, aandrijving verwacht ik ook stabieler en stiller etc, ware het niet dat die 505-1 dus heel erg gelimiteerd is qua elementen en die raad ik dus automatisch af.

Die denon is voor het geld de beste instapper, en voor dat geld is hij ook nieuw en heb je garantie. Dat zijn hele sterke troeven. Op zich is het een nette doordachte tafel.

Maar koop je bijv. een dual CS 505-2 of 505-4, of bijna elke andere uit de dual CS5xx serie (enkele zijn wat minder), dan heb je een speler die vergelijkbaar is (ook qua techniek) met een thorens TD-240 en die kost 800 euro (thorens maakt nu enkele spelers met armen zoals dual ze maakte).
En dat geldt ook voor veel andere jaren 70-80 modellen die je nu op MP kan scoren in de 100-200 euro range (er is zoveel meer dan alleen dual). Dat zijn gebruikte spelers, en vaak moet er iets kleins aan gebeuren (want 30-40 jaar oud), maar die zijn gebouwd op een manier die je nu alleen in spelers terug vindt die tussen de 700 en 1500 euro kosten.

Ben je niet zo handig, dan kan je het beste een nieuwe speler kopen, of een oudere speler uit de jaren 70-80 die iemand heeft nagezien, waarvan je weet dat hij z'n vak verstaat (en bij voorkeur garantie geeft). Het liefst ook met een nieuw element wat goed is afgesteld. Maar dan worden ze natuurlijk ook weer flink duurder; niemand werkt voor niets.
Thanks voor de info! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdruwe
Cap schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 19:14:
@mr_petit Ik vermoedde al dat die oudste versie van de 505 de ULM arm heeft maar de nieuwere niet. @jdruwe als je warm loopt voor Dual dan heb ik nog wel een tip voor je, de 721:

Prima arm, automatiek. Zeer goede direct drive motor, geen gedoe met snaren. Beter wordt het niet. Misschien wel de beste Dual. Doe een mooi bod of vraag de verkoper wat ie ervoor wil hebben.
Hij stopt met zijn hobby en heeft er ook eentje met werk, benieuwd wat er aan schort, een steuerpimpel is wel te vervangen:

En een vrijwel net zo goede Dual 704:
https://link.2dehands.be/m1567565371

...en ook weer eentje met werk:
https://link.2dehands.be/m1567562647

Hij heeft nog een hele mooie staan, de Technics SL-1411, behoort ook tot de beste (en mooiste) Technicsen in de betaalbare klasse.
https://link.2dehands.be/m1567603443

Hij heeft ook nog een Technics SL-Q2:
https://link.2dehands.be/m1567591577

Verder interessant is deze Thorens TD-160 MK2:
https://link.2dehands.be/m1569247110

En deze Kenwood KD-2055:
https://link.2dehands.be/m1566845120

Daar moet misschien wel wat tussen zitten?

Stuk voor stuk mooier gebouwd en stappen boven een nieuwe draaitafel van 200 euro... mits goed werkend. ;)

Hey Cap bedankt voor je reactie, ik ga die man is sturen over die DUAL 721 ziet er me een mooi model uit. Is hij dan zoveel beter dan denon, veronderstel van wel? En idd marktplaats is vele groter :p. Welk model van die lijst zou jij aanraden aan iemand van mijn niveau als je ervan zou uit gaan dat ze allemaal werken?

[ Voor 4% gewijzigd door jdruwe op 27-06-2020 21:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Het is dat ik er al 1 heb, maar ben in staat om gelijk de auto in te springen en heel het land door te crossen naar houthalen (pokke end, ik heb er een klant zitten.....)
Die prijzen die er nu op geboden worden zijn extreem laag. Op MP begint men de afgelopen paar jaar warm te lopen voor dual en gaan ze voor 200-300 weg volgens mij.
Van wat ik weet zijn de zwakke punten van de 721 met name de steuerpimpel (eenvoudige fix) en schakelaartjes/contactjes die geoxideerd zijn. Die zijn bij dual meestal verzilverd. Beste geleiding, maar in de loop der decennia worden ze zwart.

Alleen japanse direct drives zijn denk ik betrouwbaarder (maar elk model heeft wel ergens een zwak punt).
Daar is voor onder de €200 ook nog zo nu en dan wel wat leuks te vinden als je weet waarna je moet zoeken.
Van de technics sl-12xx - 18xx serie is bij het grote publiek onderhand wel bekend dat die heel goed zijn, dus daarvan zijn de vraagprijzen ook gelijk best fors als ze in goede staat zijn, maar er is natuurlijk zoveel meer.
Koop wel altijd een speler die ook optisch in goede staat is, en bij voorkeur NOOOOOOOOIIIIIT laten opsturen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mictie
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22-02-2023
Ik wil ook wel gaan proberen een oude 2e hands te kopen. Maar hoe weet je welke nou goed is en wat prul? Ik heb een versterker staan.

Ik heb het hele forum al doorgelezen. Wat kan ik nog meer doen?

[ Voor 31% gewijzigd door Mictie op 27-06-2020 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mictie schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 22:03:
Ik wil ook wel gaan proberen een oude 2e hands te kopen. Maar hoe weet je welke nou goed is en wat prul?
Dat is een hele goeie.

Ten eerste zijn er natuurlijk de specs van de platenspeler zelf. Op vinylengine zijn heel veel handleidingen en service manuals te downloaden.
Daarin staan vaak specs.
Niet alle specs zeggen iets, maar dingen als gewicht, wow/flutter en rumblegegevens staan er vaak wel in.
Qua gewicht: nattevingerregel: zwaarder is beter.
Massa dempt stoorgeluiden, en een zwaar plateau draait stabieler en heeft minder last van ring (een metalen plateau werkt als een bel: een goede (rubberen) mat dempt dit overigens).
Het liefst zit de massa van een plateau aan de buitenkant (dikke rand), dat zorgt voor de meeste massatraagheid.
Bij sommige draaitafels/fabrikanten wordt ook de massatraagheid van het plateau opgegeven; dit zijn meestal de betere tafels (o.a. bij die dual721 wordt dat gespecificeerd), en soms ook de lagerfrictie van de arm (wederom bij die dual721).
Dat zijn altijd tekenen dat een fabrikant kritische klanten willen paaien met hoogwaardige specs.

Voor de rest moet je vooral de tafel testen. Dus een plaat meenemen, en het liefst een voorversterker/koptelefoon of vragen of hij te beluisteren is.
Let op dat hij redelijk gelijkloopt. Constant iets te hard of te zacht, wat (indien aanwezig) niet meer voldoende bij te regelen is met de knoppen valt vaak binnenin af te stellen met een potmetertje.
Voel ook aan de arm of er lagerspeling is: pak de arm (voorzichtig) met duim en wijsvinger net achter de headshell, en trek zachtjes naar je toe en duw zachtjes van je af. Hier mag geen speling zitten, of een heel klein beetje (dat je een miniem tikje voelt).
Voor de rest balanceer de arm boven de mat (naaldbeschermer erop) met de antiskating op 0, en geef een klein tikje naar beide kanten. De arm moet soepel naar de ene en andere kant bewegen. Als hij ergens duidelijk stopt, zit er een klemmend punt in het lager. Dit is lastig op te lossen.

Maar vooral betreffende de snelheid, en bij duals betreffende het vervangen van de steuerpimpel (rubberen dopje binnenin zie ervoor zorgt dat de arm wordt meegenomen in de automatiek voor afslag en stop), moet je dus wel jezelf comfortabel voelen met het openschroeven van een apparaat.

Draaitafels zijn soms lastig open te schroeven; je kan ze niet zomaar op de kop leggen.
Sommigen kan je (met de arm in de armhouder) op de kap leggen, maar dat geldt meestal niet voor subchassisspelers zoals dual. Daarbij moet je het metalen dek (dus de bovenkant) uit de binnenbak halen (een paar schroeven naar de zijkant drukken en je neemt 'm eruit), maar dan moet je dat dek dus omgekeerd wel op een soort geïmproviseerde houder leggen (houten blokjes ofzo, mogelijkheden zijn legio).

Voor de rest is het ervaring. Vaak kan je aan de buitenkant al zien of er goed nagedacht is over de arm en vooral het cardan (waar de armlagers zitten), de kast (geen dun plastic wat resoneert) etc.
Zoeken naar oude prijzen kan ook verhelderend werken: duur spul is meestal beter dan goedkoop spul (en die 721 was vroeger echt duur vergeleken met andere modellen, zie eerdere voorbeelden in dit topic)

Markt is idd dun gezaaid, maar de biedingen (vooral op de dual's) zijn ook best laag. (voor welk bedrag hij ze weg wil doen is natuurlijk iets anders)
Moeten we in de buurt van houthalen zoeken?

[ Voor 9% gewijzigd door mr_petit op 27-06-2020 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdruwe
mr_petit schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 22:17:
Markt is idd dun gezaaid, maar de biedingen (vooral op de dual's) zijn ook best laag. (voor welk bedrag hij ze weg wil doen is natuurlijk iets anders)
Moeten we in de buurt van houthalen zoeken?
Ik zelf woon in Mol en zoek telkens tot rond de 50 km van hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Idd niet zo heel veel interessants in die regio.
Die gast met z'n 721, 704 en technics sl-d2 is het meest interessant, maar de vraag is voor hoeveel hij ze weg doet. De biedingen nu zijn extreem laag.
Als je 1 van deze modellen wilt hebben, moet je bellen. Je kan er van op aangaan dat bij hem de telefoon roodgloeiend staat. Als biedingen erg laag zijn (80 euro voor een 721), gaan biedingen maar langzaam omhoog, en zijn mensen die 150-200 willen bieden per telefoon vaak gelijk spekkoper.

Hier nog een sl-q2, maar zonder stofkap en mat? denk ik?
https://link.2dehands.be/m1552721653
Dan is ie duur.
Sowieso als spelers zonder stofkap en mat worden aangeboden, dan hebben ze vaak geen goed leven gehad tussen de tijd dat ze weg zijn gezet en weer van zolder zijn gehaald.

Deze dual is wellicht nog interessant:
https://link.2dehands.be/m1520506195

En misschien nog deze sony ps-T30
https://link.2dehands.be/m1566213560
(maar daar zou ik zwaar op afdingen)

Voor de rest viel mij het aantal Lenco's op en ook nog een paar dual 1019's
Maar dat zijn tussenwielspelers en daarom niet de meest geschikte voor beginners (tussenwielen slijten, raken beschadigd en dan gaan ze geluid geven. En vervangen is er vaak niet bij of duur en lastig.
Voor de rest zijn het wel mooie dingen; een 1019 weegt als lood en een aantal lenco's ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdruwe
mr_petit schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 23:12:
Idd niet zo heel veel interessants in die regio.
Die gast met z'n 721, 704 en technics sl-d2 is het meest interessant, maar de vraag is voor hoeveel hij ze weg doet. De biedingen nu zijn extreem laag.
Als je 1 van deze modellen wilt hebben, moet je bellen. Je kan er van op aangaan dat bij hem de telefoon roodgloeiend staat. Als biedingen erg laag zijn (80 euro voor een 721), gaan biedingen maar langzaam omhoog, en zijn mensen die 150-200 willen bieden per telefoon vaak gelijk spekkoper.

Hier nog een sl-q2, maar zonder stofkap en mat? denk ik?
https://link.2dehands.be/m1552721653
Dan is ie duur.
Sowieso als spelers zonder stofkap en mat worden aangeboden, dan hebben ze vaak geen goed leven gehad tussen de tijd dat ze weg zijn gezet en weer van zolder zijn gehaald.

Deze dual is wellicht nog interessant:
https://link.2dehands.be/m1520506195

En misschien nog deze sony ps-T30
https://link.2dehands.be/m1566213560
(maar daar zou ik zwaar op afdingen)

Voor de rest viel mij het aantal Lenco's op en ook nog een paar dual 1019's
Maar dat zijn tussenwielspelers en daarom niet de meest geschikte voor beginners (tussenwielen slijten, raken beschadigd en dan gaan ze geluid geven. En vervangen is er vaak niet bij of duur en lastig.
Voor de rest zijn het wel mooie dingen; een 1019 weegt als lood en een aantal lenco's ook.
Thx voor even te kijken naar het aanbod! Ja ik vrees ook dat het uiteindelijk bod een pak hoger zal liggen dan dan het huidige bod. Ik krijg morgen een antwoord van de verkoper, als het op niets zou uitdraaien moet ik toch maar mss voor iets nieuws gaan zoals die DENON DP-300F omdat ik dan die garantie heb en er toch zeker van ben dat het correct werkt out of the box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jdruwe schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 21:05:
[...]

Hey Cap bedankt voor je reactie, ik ga die man is sturen over die DUAL 721 ziet er me een mooi model uit. Is hij dan zoveel beter dan denon, veronderstel van wel? En idd marktplaats is vele groter :p. Welk model van die lijst zou jij aanraden aan iemand van mijn niveau als je ervan zou uit gaan dat ze allemaal werken?
Ja deze spelers hebben een duidelijk hoger niveau dan de Denon DP-300F. Of je dat altijd hoort is een tweede hoor, maar allerlei zaken zijn beter / mooier uitgevoerd en zwaarder, degelijker gemaakt dan bij de Denon van voetjes, bekasting tot aandrijving, plateau, arm, knoppen tot stofkap. Vergelijk het een beetje met een betaalbare auto t.o.v. een luxe. Ze rijden allebei maar er zijn verschillen in gedrag en uitrusting.

Er zijn natuurlijk wat verschillen tussen de modellen maar ze zijn allemaal goed. :) Waar ligt je voorkeur qua uiterlijk? Spreken de looks van een bepaalde vintage speler je aan of juist die van een nieuwe? En wat verwacht je van de speler?

Uiteindelijk ligt het ook aan de prijs. Als je een echt nette, goed werkende Dual 721 of Technics SL-1411 voor de prijs van (of minder dan) een Denon DP-300F kan krijgen dan zou ik het zeker doen. Een Thorens TD-160 ook nog wel mits in goede staat. En de andere spelers zijn zeker ook wel 150 euro waard als ze helemaal netjes zijn, de SL-Q2 misschien iets minder. Zijn een beetje richtprijzen natuurlijk, echt nieuwstaat mag iets meer kosten dan 'goede werkende staat'. ;)

De Dual 721 heeft direct drive en een hoogteverstelbare arm, is volledig automatisch.
De Dual 704 heeft direct drive en heeft automatische afslag
De Technics SL-1411 heeft ook direct drive en automatische afslag en imho mooie looks, een vrij zeldzame Technics.
De Technics SL-Q2 heeft ook direct drive en automatische afslag maar de SL-1411 is net een stapje mooier gemaakt en zie je veel vaker.
De Thorens TD-160 MK2 is een snaaraangedreven volledig handmatige klassieker van onomstreden kwaliteit. indien de speler geen service gehad heeft moet iin ieder geval de snaar vervangen worden.
De Kenwood KD-2055 is eveneens een snaaraangedreven volledig handmatige speler van een zwaar composiet materiaal wat hem een unieke look geeft, een vrij zeldzaam model. indien de speler geen service gehad heeft moet iin ieder geval de snaar vervangen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PCan schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 20:18:
DP 300F ontmaagd met Ellen Foley's Night Out.
Linker box speelt harder en meer bass dan rechter.
Dacht dat je gewoon aan pootje kon draaien om hem waterpas te zetten, maar helaas.
Had zo'n kleine moeite geweest @Denon Support
Nee dat soort dingen zit er echt niet bij voor die prijs. Je krijgt een bare-bones, nette draaitafel. Kan je dat pootje niet even lijmen?

Als je de L en R tulpjes omgekeerd inplugt verandert het harder spelen dan van links naar rechts, of niet? Zo ja dan is het waarschijnlijk het (goedkope) element.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
@Cap Goed idee, simpel en effectief. Daar hou ik van.
Omdraaien L&R maakte geen verschil, dus ligt het aan mijn oren. Zal de balans zelf moeten aanpassen.

Neen, heb pootje niet afgebroken. Mijn klacht is dat het voor Denon vrij weinig moeite en geld had gekost om de pootjes verstelbaar te maken. Ze hebben er waarschijnlijk toch een boutje doorheen gedaan, lijm die dan aan één kant vast of zet er nog een moertje tussen.

P.s. Moet zeggen dat Ellen Foley bij haar live optreden in Tivoli Vredenburg (oude zaal destijds), in mijn herinnering veel beter klonk. Maar dat zal aan de akoestiek gelegen hebben. :)
Voor wie haar niet kent, Ellen Foley is de stem die je hoort op Paradise by the dashbord light van Meatloaf. De dame in de videoclip staat met haar stem te play-backen.

[ Voor 29% gewijzigd door PCan op 28-06-2020 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PCan schreef op zondag 28 juni 2020 @ 09:29:
Omdraaien L&R maakte geen verschil, dus ligt het aan mijn oren. Zal de balans zelf moeten aanpassen.

Neen, heb pootje niet afgebroken. Mijn klacht is dat het voor Denon vrij weinig moeite en geld had gekost om de pootjes verstelbaar te maken. Ze hebben er waarschijnlijk toch een boutje doorheen gedaan, lijm die dan aan één kant vast of zet er nog een moertje tussen.
Tip 1:
Wellicht er eens aan gedacht om je arm met naald op een klein spiegeltje te laten zakken zonder de stroom erop? Je kunt dan zien of het element recht staat ten opzichte van het draaiplateau...

Heb je geen spiegel, leg dan een potlood op de headshell om te beoordelen of hij mooi horizontaal staat ten op zichtte van het draai plateau...

Als je gelukt hebt zit er aan de headshell / SME bevestigingspunt een schroefje die je los kunt halen om de Azimuth (zoals dat heet) af te stellen...

Vaak is een verschil in volume van beide kanalen de oorzaak van een foute azimuth afstelling...

Tip 2:
gebruik bierviltjes om de speler waterpas te zetten... Dat doe ik met mijn Thorens TD-318 MKI ook... ;)

[ Voor 4% gewijzigd door rcor op 28-06-2020 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PCan schreef op zondag 28 juni 2020 @ 09:29:
Gewoon stap voor stap doorgaan met achterhalen waar het verschil vandaan komt. Zorg in ieder geval dat je zeker weet dat het niet aan de bron (muziekopname), het beste hoor je disbalans als je mono geluid beluistert. Heeft je versterker een mono schakelaar zet die dan aan, of luister anders naar een mono bron. Luister naar verschillende bronnen, als de disbalans consistent is ligt het ergens in je systeem en niet in de bron.

Je volgende stap de versterking. Gebruik je een losse phono pre of een versterker met ingebouwde phono pre?

1. Igv de losse phono pre de line-OUT naar de versterker omdraaien. Draait dan het hardere geluid mee of niet? Zo ja dan is de phono pre de schuldige.
2. Igv geintegreerde versterker een paar voor de hand liggende mogelijkheden:
- Schakelaar/contact phono pre stand is niet helemaal 100% -> friemelen aan schakelaar verandert de disbalans in de kanalen. Intern schoonmaken schakelaar kan oplossing bieden
- Versterking is niet gelijk over beide kanalen -> dan hoor je dit ook bij andere bronnen (CD, MP3, tuner etc). Versterker afregelen / schoonmaken is dan nodig.

- Dan kan het nog aan de aansluiting van je speakerkabel op speakers en versterker liggen, controleer de verbindingen aan beide kanten, check of de speakerkabels niet heel verschillende lengte hebben.
- Dan kan het nog aan je speakers zelf liggen, wissel ze om en kijk of het zachte kanaal mee verandert.
- Dan kan het nog aan de akoestiek liggen, bijv aan de ene kant een hoek en een reflecterende muur/raam, aan de andere kant een dik vloerkleed en een grote bank.
- En tot slot kan het aan je oren liggen... maar dan hoor je het overal. :P

Misschien ben ik nog wat vergeten... enfin, je snapt het proces. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
Ja, rechter speaker stond -5 en linker op -6, dacht dat ik die gelijk had staan. Ik ben het huis aan het opknappen dus zit ik even niet recht voor mijn beeldscherm. Daarom had ik waarschijnlijk de rechter iets meer gedempt.
Dat van de akoestiek klopt, maar daarvoor heb je Audyssey setup (X2400H).

Als je L&R aansluitingen omwisselt en het probleem blijft hetzelfde, dan ligt het dus niet aan de platenspeler.
Maar, zeer bedankt voor alle tips en inzet. :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@jdruwe nog een prima speler in de aanbieding, direct drive, volautomaat, degelijk, zwaar.

https://link.2dehands.be/m1569377571

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdruwe
Cap schreef op zondag 28 juni 2020 @ 19:16:
@jdruwe nog een prima speler in de aanbieding, direct drive, volautomaat, degelijk, zwaar.

https://link.2dehands.be/m1569377571
Thx voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:09
Vraagje.

Pro-ject Debut Carbon speler, Onkyo NR676 versterker, ingebouwde phono aansluitng.Originele headshell, Ortofon CM 10 naald.
Toch moet ik mijn versterkr op standje 50+ zetten voor plaatjes, terwijl de radio (ingebouwde netradio, stream dus) maar op standje 25 hoeft.

Mijn vraag eigenlijk ; normaal dit? Iets aan te verbeteren of moet er dan acuut een pre-amp aan worden gehangen?

[ Voor 10% gewijzigd door maartend op 28-06-2020 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
maartend schreef op zondag 28 juni 2020 @ 20:48:
Mijn vraag eigenlijk ; normaal dit? Iets aan te verbeteren of moet er dan acuut een pre-amp aan worden gehangen?
Hangt van vele dingen af.
Welk element heb je?

En wat bedoel je met radio?
Ingebouwde tuner of een externe bron (bij ingebouwde tuner kan je helemaal niets zeggen, bij externe bron hebben we specs nodig)

Er moet namelijk gerekend worden om een juist vergelijk te maken of om te analyseren of er echt iets mis is.
Dit zijn de specs van je reciever:
Ingangsgevoeligheid en impedantie (1 kHz 100 W/8 Ω)
200 mV/47 kΩ (LINE (Onbalans))
3,5 mV/47 kΩ (PHONO MM)
Dus we moeten dB(V) verschillen gaan uitrekenen.
(dit is geen simpele vraag die je stelt, wil je althans sluitend antwoord hebben)

[ Voor 54% gewijzigd door mr_petit op 28-06-2020 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
mr_petit schreef op zondag 28 juni 2020 @ 21:47:
[...]

Hangt van vele dingen af.
Welk element heb je?

En wat bedoel je met radio?
Ingebouwde tuner of een externe bron (bij ingebouwde tuner kan je helemaal niets zeggen, bij externe bron hebben we specs nodig)

Er moet namelijk gerekend worden om een juist vergelijk te maken of om te analyseren of er echt iets mis is.
Dit zijn de specs van je reciever:
Ingangsgevoeligheid en impedantie (1 kHz 100 W/8 Ω)
200 mV/47 kΩ (LINE (Onbalans))
3,5 mV/47 kΩ (PHONO MM)
Dus we moeten dB(V) verschillen gaan uitrekenen.
(dit is geen simpele vraag die je stelt, wil je althans sluitend antwoord hebben)
Ouch. Radio is ingebouwde tuner, ik speel atijd netradio. Dus een stream.
Origineel element, Ortofon CM 10 naald er in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
LP’s (of platenspelers) zijn altijd wat zachter dan “echte” line signalen. Er zit niet voor niks geen vu-meter op platenspelers ;) En het verschilt per plaat. Hoe meer er op 1 kant staat, hoe lager het volume moet om de groeven kleiner te maken.

Bij mij moet ie ook altijd minimaal 10dB hoger als ik LP’s draai dan wanneer ik de playstation aan heb, en met bv cassettes, minidiscs of de laptop moet ie vaak zelfs nog meer omlaag omdat die nog harder zijn (die zijn netjes op 0dB input volume afgesteld).
En radio (FM) in het bijzonder klinkt altijd heel hard omdat ze alles door een aggressieve compressor heen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ortofon om10 heeft 4mv output, dus draait iets boven de ingangsgevoeligheid van de reciever.
Maar line ingangsgevoeligheid ligt heel hoog (of heel laag, maar net hoe je het ziet): 200mV
De meeste normale hifi 'bronnen' hebben iig 775mV (heet 0dBU) en veel cd spelers rond de 2V.
Dus 10x zo sterk.

Het element speelt dus (bij maximaal genormeerd signaal) op 20log(4/3,5)=+1,2dB
Maar een cd speler met 2v uitgang zou spelen op 20log(2/0,2)=+40dB
Een studioapparaat op 0,775V zou spelen op 20log(0,775/0,2)=+12dB
Dit zou wel allemaal met testCD's, testtapes en testLP's gemeten moeten worden, want hoe hard een genormeerd signaal is, heeft natuurlijk niets te maken met hoe hard de muziek op de cd of plaat staat. Dat wordt door de opnametechnicus bepaald (doel is natuurlijk wel dat het hardste signaal in de muziek 0dB is, maar dat is niet altijd het geval)

Dus dit is wat enkele getallen doen. In dBV.
In een vermogens dB wordt het de helft (dus cd=+20dB etc) Ik weet ook niet wat de getallen op je volumeknop betekenen (spanning of vermogen)

[ Voor 7% gewijzigd door mr_petit op 28-06-2020 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
mr_petit schreef op zondag 28 juni 2020 @ 23:05:
ortofon om10 heeft 4mv output, dus draait iets boven de ingangsgevoeligheid van de reciever.
Maar line ingangsgevoeligheid ligt heel hoog (of heel laag, maar net hoe je het ziet): 200mV
De meeste normale hifi 'bronnen' hebben iig 775mV (heet 0dBU) en veel cd spelers rond de 2V.
Dus 10x zo sterk.

Het element speelt dus (bij maximaal genormeerd signaal) op 20log(4/3,5)=+1,2dB
Maar een cd speler met 2v uitgang zou spelen op 20log(2/0,2)=+40dB
Een studioapparaat op 0,775V zou spelen op 20log(0,775/0,2)=+12dB
Dit zou wel allemaal met testCD's, testtapes en testLP's gemeten moeten worden, want hoe hard een genormeerd signaal is, heeft natuurlijk niets te maken met hoe hard de muziek op de cd of plaat staat. Dat wordt door de opnametechnicus bepaald (doel is natuurlijk wel dat het hardste signaal in de muziek 0dB is, maar dat is niet altijd het geval)

Dus dit is wat enkele getallen doen. In dBV.
In een vermogens dB wordt het de helft (dus cd=+20dB etc) Ik weet ook niet wat de getallen op je volumeknop betekenen (spanning of vermogen)
Okj, verhaal is duidelijk. Dus gewoon zo laten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik denk dat je er weinig aan kan doen, behalve een phonopre kopen met hoger uitgangsniveau

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
mr_petit schreef op maandag 29 juni 2020 @ 09:10:
Ik denk dat je er weinig aan kan doen, behalve een phonopre kopen met hoger uitgangsniveau
Ja, dacht ik al. Dan laat ik het voor wat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

Cap schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 16:33:
@Illusion minimaal de AT-VM95E, die zal waarschijnlijk iets beter tot ruim beter zijn dan de JVC afhankelijk van de staat van de naald. Dat laatste kan je niet op het oog beoordelen zonder goede microscoop, dus dat moet dan op het gehoor. Blijft dus een gok. De AT-VM95EN is sowieso een upgrade, ik zou zelf voor die gaan. Bij HifiStudio79 bieden ze die ook voor dezelfde prijs aan en de AT-VM95E zelfs voor 45 euro, dus dan hoef je niet per se in DE te bestellen.
Doessie schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 19:23:
De Z1s is geen topelement standaard.
Zet er een Jico shibata naald onder en je hebt wel een topelement.
Veelal uit Japan en prijzig.
Maar klinkt mooi....o zo mooi..!
rcor schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 19:45:
De Nagaoka MP-110 is een juweeltje van een element... Heeft een hele mooie sound waarbij de overgangen van hoge tonen naar midden tonen naar lage tonen zeer goed in elkaar steekt... Prachtige homogene sound zoals ze dat dan noemen, ofwel: niet wollig...

En als je snel bent heb je 'm vanuit Engeland voor ongeveer 130 euro inclusief verzendkosten:

Ik heb dat elementje zelf ooit gekocht en in gebruik gehad op mijn Thorens TD-318 MKI, daarna geupgrade naar de MP-200 van Nagaoka (zelfde serie, flink duurdere variant), omdat ik die serie zo goed vond klinken... Ook dat is een super element, zelfs velen malen beter, maar voor het geld is die MP-110 onverslaanbaar qua sound...

Doet trouwens nu nog dienst een van mijn andere platen spelers, de Thorens TD-280 exclusiv en ik stoor mij eigenlijk nooit in het verschil dat de MP-200 beter is, zo goed is die MP-110...

Bij twijfel mag je altijd bij mij thuis beiden komen beluisteren als je wilt... Maar dan heb je wel een ritje naar Limburg voor de boeg...
mr_petit schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 19:51:
[...]

Als je bereid bent 150 euro uit te geven zou ik gelijk voor een AT-VM95ML gaan:
https://www.thakker.eu/en...-magnet-cartridge/a-9540/
Technisch gezien is die beter dan de rest van je lijstje; je krijgt de meest geavanceerde naaldtip (verreweg)

Hangt natuurlijk wel van af naar wat voor klank je op zoek bent.
Ook realiseren dat het grootste verschil tussen een AT-vm95ML en goedkopere versies in die lijn met name verschillen in Inner Groove Distortion.
Imo koop je duurdere elementen (met geavanceerde naaldtips zoals de AT-vm95ML en mindere mate de AT-vm95EN) voornamelijk voor de laatste 2 nummers op een kant van de LP.

Een vergelijk welke naalden op de elementen zitten:
Bonded is goedkoper en inferieur aan nude.
Slechtste aftasting bij hoge tonen en binnenste groeven: Conisch, dan elliptisch, dan ML (Microline)
Square shank (nude) is beter dan round shank (nude), omdat bij die eerste het diamantje/naaldtip veel preciezer uitgelijnd kan worden in de naald. Bonded is altijd round shank

At vm95c a €30: Conisch, bonded
At vm95e a €50,: Elliptisch, bonded
At vm95en a €100: Elliptisch, nude, round shank
Nagaoka mp110 a €150: Elliptisch, bonded
AT vm95ML à €145: Microline, nude, square shank
Cap schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 19:59:
Probleem is, er zit natuurlijk wel een enorm prijsverschil in de voorgestelde elementen, van een AT-VM95c van 3 tientjes tot een Nagaoka MP-110 van 150 euro. Die laatste zou ik niet nemen, gewoon omdat het slechts een normale bonded elliptische naald is op een recht alu cantilever. Technisch niets bijzonders, hetzelfde als een simpele AT95E. Als je de sound kent en je bent er helemaal wild van ok... maar zonder vooraf te kunnen luisteren?

Ik zou dus vooral beginnen met het lijstje wat te condenseren door vast te stellen wat je wil gaan uitgeven. 30 euro, 50 euro, 100 euro of 150?
Dank voor de reacties.
Kort gezegd is er geen vast budget. Als ik voor 30€ iets heb dat prima is, dan vind ik dat best. De rest van de installatie is ook niet bijzonder ( SR6004 met B&W DM110i).
Wat me vooral verbaasd is de hoeveelheid lyrische reacties op de MP110 zowel hier als elders, als die qua constructie identiek is aan een AT-VM95E van slechts 50€ en dus zogenaamd een inferieure bonded constructie heeft.

Verschil tussen conisch en elliptisch geloof ik als zijnde een absoluut en meetbaar verschil. Microline ook. De vorm van de schacht en wel of niet nude klinkt me eerljk gezegd een beetje als HIFI hocus pocus. In zoverre lijkt een AT-VM95e de sweetspot. Mocht de hobby doorzetten kan daar altijd nog een andere naald in.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:37
Hij heeft lang op m'n verlanglijstje gestaan, maar ik heb een Technics SL-10!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mHajzPK3H0U2vGZ4pNyc-nB-kUo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bv9tWD6u75zNINEvn1FjNTJN.jpg?f=fotoalbum_medium

Inclusief het EPC-310MC element en het bijzondere kabeltje met RCA en aarde gecombineerd.

[ Voor 19% gewijzigd door O88088 op 29-06-2020 13:20 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!
@Illusion Er zijn natuurlijk allerlei mensen tevreden met zowel de AT-VM95E als de MP-110, en ook andere elementen als een Ortofon Red of een Goldring E3. Je vindt over elk element zowel lyrische reacties als minder lyrische. Over de betaalbare AT-95E of AT-VM95E zijn op diverse fora ook hele threads geschreven met enthousiaste reacties, en ook zelfs de allergoedkoopste AT-3600.

Inferieur wil ik de bonded constructie niet noemen, dat klinkt wat negatief. Het is meer eenvoudig, effectief, budget bewust in plaats van het uiterste eruit proberen te persen. Ik ben het verder helemaal met je eens dat een typisch MM element met bonded elliptical op een alu cantilever prestatie/prijsgewijs gewoon erg effectief is. Je krijgt zeg maar meer dan 90% van het te behalen geluid voor minder dan 20% van de prijs, als geluid al in percentages uit te drukken is. De steeds moeizamere stapjes van verbetering zijn gewoon een kwestie van deminishing returns...

Hocus pocus is het verder niet: de grap is dat het een mechanische sport is, dat aftasten van de groeven door de naald. Minder effectieve tip massa is altijd beter in het volgen van de groef, daarom zal een fijnere naald met dunner, taps toelopend cantilever gewoon beter kunnen presteren dan een dikke, rechte beitel met een stompe klomp erop.

Het probleem is dat je elementen niet kan proefluisteren en al helemaal niet op je eigen installatie in je eigen omgeving. Als jij geen hoge eisen stelt dan zou ik voor het meest kosteneffectieve gaan, dat is inderdaad dan al snel een Audio Technica en met de VM95E kan je niet mis gaan. En het wil helemaal niet zeggen dat het (op jouw installatie, in jouw oren) minder gaat klinken dan een duurder element.

[ Voor 47% gewijzigd door Cap op 29-06-2020 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op maandag 29 juni 2020 @ 12:54:
@Illusion Er zijn natuurlijk allerlei mensen tevreden met zowel de AT-VM95E als de MP-110, en ook andere elementen als een Ortofon Red of een Goldring E3. Je vindt over elk element zowel lyrische reacties als minder lyrische. Over de AT-95E of VM95E zijn op diverse fora ook hele threads geschreven met enthousiaste reacties, en ook zelfs de allergoedkoopste AT-3600.

Inferieur wil ik de bonded constructie niet noemen, dat klinkt wat negatief. Het is meer eenvoudig, effectief, budget bewust in plaats van het uiterste eruit proberen te persen.

Ik ben het verder helemaal met je eens dat een bonded elliptical prestatie/prijsgewijs heel erg effectief is. Je krijgt zeg maar meer dan 90% van het te behalen geluid voor minder dan 20% van de prijs, als geluid al in percentages uit te drukken is.

Het probleem is dat je elementen niet kan proefluisteren en al helemaal niet op je eigen installatie in je eigen omgeving. Als jij geen hoge eisen stelt dan zou ik voor het meest kosteneffectieve gaan, dat is inderdaad dan al snel een Audio Technica en met de VM95E kan je niet mis gaan. En het wil helemaal niet zeggen dat het (op jouw installatie, in jouw oren) minder gaat klinken dan een duurder element.
Prima samenvatting waar elke beginner mee uit de voeten kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@O88088 Dat is dus een crosspost met het Vintage audio topic, zie mijn reactie daar. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ksborg
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-06 10:20
Ik heb 2017 met Record Store Day de Aqua LP, kleurtje blauw, gekocht. Voor 26 incl. verzending dacht ik. Niet duur in elk geval. Ik zie dat de prijzen die gevraagd worden nu echt uit de hand lopen en ik ben eigenlijk compleet niet gehecht aan het album.

Hoe gaan jullie daarmee om? Ik wil hem wel te koop zetten, maar ik voel me eigenlijk best schuldig om daar iemand een kapitaal voor te laten neertellen. Zeker omdat ik juist handelaren die dat ook doen (maar dan bewust) altijd zo'n beetje vervloek :+. Ben niet gauw besluiteloos, maar dit vind ik toch wel een lastige.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-07 23:55
Hoef je wmb niet moeilijk te vinden.

Blijkbaar willen mensen dat album graag hebben en jij hoeft hem niet. Gewoon verkopen voor een nette prijs en iets terugkopen wat je wel wilt hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DivxLover
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-06 11:29
Naast mijn kennismaking in het Vintage Audio Apparatuur topic , meld ik me op advies van @Cap toch ook even in dit topic.

Morgen of overmorgen zal ik mijn Audio Technica ATVM95E/H 9944 VM-cartridge op een ATHS6BK headshell ontvangen, die ik op een Akai AP-207 wil monteren.

Nog nooit eerder gedaan, dus een aantal praktijktips zou ik zeker kunnen gebruiken.
Beschikbare tools hier: Twee handen, een beperkte dosis geduld en gezonde nieuwsgierigheid.....

Aangezien ik de naald, het element en de headshell voorgemonteerd krijg, zou ik als n00b die gewoon op de plek van de huidige setup plaatsen. En ik vermoed dat velen van jullie bij dat idee zouden gruwelen.

Door zelf te zoeken ben ik wel iets te weten gekomen. Schijnbaar zijn er een soort mallen die je op de draaischijf kunt leggen om te kijken waar je je element precies moet plaatsen. Pak ik echter de gebruiksaanwijzing van de AP-207 erbij, dan staat daar in dat ik gewoon kan kijken naar een bepaald randje dat in de rubbermat zit en daarop kan richten.

Dan het afstellen van het contra gewicht. Is dat inderdaad gewoon een kwestie van de lift naar beneden zetten en dan voorzichtig draaien zodat de arm uit zichzelf in evenwicht blijft? Zo simpel?

Ten derde schijnt er ook nog iets te zijn met anti-skating. En daar snap ik geloof ik helemaal niets van.

Kortom: ik heb de klok wel horen luiden, maar kan wel wat aanwijzingen gebruiken om de klepel te vinden ;-)

Ook hier nog even een foto van mijn setup. Hier dan nog met Jacques Brel, inmiddels ligt S&M van Metallica er op ;-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1b6KANjLXiNrm8HHkKs6Fu4DZns=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vMkdHojxIOMqobRiZYPjxeeD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door DivxLover op 29-06-2020 21:46 ]

Als het niet kan zoals het moet....dan maar niet :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!
@DivxLover Pak de owners manual en meteen ook maar de service manual erbij, daar vind je alle info over afstellen, instellen, repareren...

Voor het monteren van het element zie de assembly instructions (C). Laat de schroeven een klein slagje los zodat je, met wat moeite/weerstand, nog steeds het element wat kan verschuiven.

Voor het afstellen van de overhang (uitlijnen), zie adjustments ( B ). Wees hier zo precies mogelijk. Zorg dat het element precies parallel aan de headshell staat, en zorg dat het puntje van de naald precies op de aangegeven plek landt. Draai dan de schroeven voorzichtig handvast, zorg hierbij dat het element niet verschuift / verdraait! Controleer opnieuw na vastdraaien of de uitlijning nog klopt. Zo nee, begin opnieuw...

Balanceer (kalibreer) vervolgens de arm volgens adjustments (A). Zorg eerst dat je draaitafel goed waterpas staat op zijn definitieve plek! Sluit de pluggen ook al aan op de phono pre / phono ingang versterker. Verplaats je de draaitafel dan moet je opnieuw balanceren. Volg de instructies. Wees ook hier precies met balanceren en instellen 0 niveau. Zorg vervolgens dat je het contragewicht niet mee verdraait als je de ring met de schaalverdeling op 0 zet. Controleer na het verdraaien van de ring of de arm nog steeds gebalanceerd is. Zo nee, opnieuw balanceren en schaalverdeling op 0 draaien. De arm is nu gekalibreerd.

Draai dan tegen de klok in met het contragewicht de juiste naalddruk erop. Begin gewoon met 2 gram, aanpassen kan altijd nog. Doe dit draaien aan de achterkant van het gewicht en raak de ring met schaalverdeling nu niet aan omdat je dan de kalibratie verstoort, die ring moet vanzelf meelopen met het gewicht. Draai rustig en gecontroleerd, het contragewicht moet de interne schroefdraad volgen en de ring moet netjes meelopen. Doe je dat niet dan klopt de instelling niet. Zet de anti-skating op dezelfde waarde als de naalddruk.

Stel tenslotte de snelheid nog goed in met de pitch control fijnafstemming, zie adjustments (C).

Aanzetten, plaat erop en... veel plezier! ;)

Nette, degelijke draaitafel. (y)

[ Voor 18% gewijzigd door Cap op 29-06-2020 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:03
ksborg schreef op maandag 29 juni 2020 @ 19:33:
Ik heb 2017 met Record Store Day de Aqua LP, kleurtje blauw, gekocht. Voor 26 incl. verzending dacht ik. Niet duur in elk geval. Ik zie dat de prijzen die gevraagd worden nu echt uit de hand lopen en ik ben eigenlijk compleet niet gehecht aan het album.

Hoe gaan jullie daarmee om? Ik wil hem wel te koop zetten, maar ik voel me eigenlijk best schuldig om daar iemand een kapitaal voor te laten neertellen. Zeker omdat ik juist handelaren die dat ook doen (maar dan bewust) altijd zo'n beetje vervloek :+. Ben niet gauw besluiteloos, maar dit vind ik toch wel een lastige.
Even kijken op Discogs, net prijsje bepalen en verkopen die LP. Hoe mooi is het als een ander er helemaal blij mee is en geen stof meer verzamelt. Kan jij meteen die ene LP kopen die je altijd al had willen hebben maar waarvoor je het geld niet had :+ . Nee hoor, ik zou me helemaal niet schuldig voelen. Je hebt die LP en blijkbaar is die nu gewild.

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B___MAN
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-06 12:24
ksborg schreef op maandag 29 juni 2020 @ 19:33:
Ik heb meerdere albums waarvoor ze nu belachelijke bedragen vragen op Discogs... maar of je het er ook voor krijgt. ;)

Als je er vanaf wil gewoon te koop zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 15:11
Kwam net nog een verlaat verjaardagscadeau binnen:

Agnes Obel ‎– LateNightTales

Wat een bazenplaten zijn die LateNightTales toch

[ Voor 13% gewijzigd door Jasphur op 30-06-2020 15:34 ]

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Pagina: 1 ... 49 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.