Het Grote Vinyl Topic Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 50 ... 101 Laatste
Acties:
  • 548.898 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdruwe
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-11-2024
Ik heb deze morgen mijn platenspeler aangekregen en net geïnstalleerd, alles volgens youtube en de manual afgesteld en hij speelt lekker. Ik zit echter nog wel met 1 vraagje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ti7L4NvYS4v6Aql9t8dGY6TFpn8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xfzkTYwWa5Q42hv30aPURhne.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals je kan zien staat mijn platenspeler op dezelfde dressoir als mijn speakers. Ik heb al verschillende meningen gelezen op onder andere reddit dat dit uit den boze is. Ik vraag me af of er wel degelijk een impact is met het soort speakers die ik gebruik. Doe ik hiermee de speler of de plaat stuk op de duur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 09:14
jdruwe schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 16:35:
Ik heb deze morgen mijn platenspeler aangekregen en net geïnstalleerd, alles volgens youtube en de manual afgesteld en hij speelt lekker. Ik zit echter nog wel met 1 vraagje:

[Afbeelding]

Zoals je kan zien staat mijn platenspeler op dezelfde dressoir als mijn speakers. Ik heb al verschillende meningen gelezen op onder andere reddit dat dit uit den boze is. Ik vraag me af of er wel degelijk een impact is met het soort speakers die ik gebruik. Doe ik hiermee de speler of de plaat stuk op de duur?
Wat er gebeurt is dat de speakers (die zo te zien plat op je kast staan) trillingen afgeven naar je kast en die kunnen, mits je platenspelerpootjjes niet goed zijn) naar je platenspeler gaan en dan hoor je dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Met dergelijke minispeakertjes zal het meevallen met de trillingen, veel lage tonen komen daar niet uit. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Illusion schreef op maandag 29 juni 2020 @ 12:31:
De vorm van de schacht en wel of niet nude klinkt me eerljk gezegd een beetje als HIFI hocus pocus.
Het is absoluut geen hocus pocus.
Als je een vierkante of rechthoekige schacht hebt, kan je de naald op die rechte vlakken uitlijnen tijdens het slijpen èn tijdens het plaatsen op de cantilever. Dat resulteert in een veel nauwkeurigere uitlijning.
We doen ontzettend veel moeite om onze toonarm/element uit te lijnen om die laatste paar tienden van graden tracking error op te lossen, maar hoe nauwkeurig het diamantje in de cantilever staat is natuurlijk net zo belangrijk.
En dat maakt gewoon een heel groot verschil. In de cantilever wordt met zeer hoge precisie een gat gemaakt met een laser zodat daar precies een diamantje in past;
Je kan zelf denk ik ook wel verzinnen dat de naald in het eerste naaldje veel preciezer geplaatst is als de naald in het 2e plaatje:

Nude:
Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/naald/at12/at-12xe-6.jpg

Bonded:
Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/naald/at12/AT-10eurochannels-2.jpg

En er is nog een voordeel aan een square shank nude.
Een diamant is namelijk niet even hard vanuit elke richting en daar kunnen best grote verschillen in zitten:
Wikipedia: Material properties of diamond
Dus hoe eea ten opzichte van de verschillende kristalstructuren in de diamant geslepen is, kan ook de levensduur aanzienlijk beinvloeden.
Een round shank nude of een bonded is per definitie niet uitgelijnd op de kristalstructuur van de diamant.
Square shank nudes wel.

De verschillende diamantslijpingen hebben natuurlijk weer hun eigen hoeken op de kristalstructuur en daarvanuit zou ook evt af te leiden kunnen zijn dat sommige leveranciers een hele hoge levensduur claimen.

Ook kan je een inschatting geven van de tipmassa.
Ze zitten allebei in een aluminium cantilever, die geeft veel massa (aluminium weegt 2,7 gram per cm³), maar een bonded tip is vaak in brons gezet, wat 9 gram per cm³ weegt. dus dat tipje brons, geeft weldegelijk een behoorlijke extra massa. Diamant weegt ongeveer 3,5 gram per cm³, en een nude diamantje is vaak een stuk kleiner dan het bonded stuk brons.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_petit op 30-06-2020 18:35 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DivxLover
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-09 10:12
Cap schreef op maandag 29 juni 2020 @ 21:54:
@DivxLover Pak de owners manual en meteen ook maar de service manual erbij, daar vind je alle info over afstellen, instellen, repareren...

Aanzetten, plaat erop en... veel plezier! ;)

Nette, degelijke draaitafel. (y)
@Cap je advies gevolgd _/-\o_ en volgens mij met goed resultaat; plaat ligt erop en ... ik heb veel plezier.
Dank voor de heldere uitleg!

Als het niet kan zoals het moet....dan maar niet :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-09 08:54
B___MAN schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 10:51:
[...]

Ik heb meerdere albums waarvoor ze nu belachelijke bedragen vragen op Discogs... maar of je het er ook voor krijgt. ;)

Als je er vanaf wil gewoon te koop zetten.
Daarom geeft Discogs ook aan waarvoor ze wél zijn verkocht. Blijkbaar gemiddeld voor €120. Maar die mafkees die m voor €450 te koop aanbied zal er wel niet vanaf raken. Ik heb Aquarium ook, maar die doe ik niet weg. Laatste keer dat ik m op discogs zag waren de prijzen slechts de helft van nu.

Ik heb ook deze ooit gekocht voor €25, daar vragen ze nu ook echt zieke bedragen voor. Maar als ik de verkoopstats zie zijn die redelijk onrealistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdruwe
maartend schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 16:55:
[...]

Wat er gebeurt is dat de speakers (die zo te zien plat op je kast staan) trillingen afgeven naar je kast en die kunnen, mits je platenspelerpootjjes niet goed zijn) naar je platenspeler gaan en dan hoor je dat.
Maar echt iets stuk doen doet het niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdruwe
Cap schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 17:28:
Met dergelijke minispeakertjes zal het meevallen met de trillingen, veel lage tonen komen daar niet uit. ;)
Dus gewoon zo laten tot ik er last van zou krijgen? + kan het iets van schade doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fikkie007
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 05-09 13:16
jdruwe schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 23:12:
[...]

Dus gewoon zo laten tot ik er last van zou krijgen? + kan het iets van schade doen?
Ik heb mijn platenspeler ook op hetzelfde tv-dressoir als m'n (kleine) boxjes, zelfde situatie zoals jij het hebt. Ik merk qua geluid niks, dus ik houd het zo, verwacht ook geen schade verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-09 11:54
Voor de liefhebbers, bol heeft op het moment oa. de Denon DP-300f en een aantal instap pro-jects met 40/30% korting in de aanbieding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jdruwe schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 23:12:
[...]

Echt schade krijg je als het zo hard resoneert dat je feedback krijgt, je weet wel zoals zo'n aanzwellende toon bij een microfoon bijv. Laat je dat gebeuren dan zijn je speakers snel stuk, eerder dan de plaat denk ik zo. ;)

Verder wordt, als de trillingen worden doorgegeven vanaf speakers via kast naar de speler en uiteindelijk naald, de weergave iets beïnvloed. Hoe meer trillingen, hoe slechter de weergave en op een gegeven moment ook slechtere tracking, waardoor de naald meer in de groef 'stuitert' ipv dat ie hem netjes afloopt. Dat zou dan uiteindelijk wel extra slijtage aan je platen geven.

In het algemeen blijft het natuurlijk zo: hoe minder trillingen van buitenaf, des te beter de weergave, des te minder de slijtage aan lp's. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdruwe
Cap schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 10:18:
[...]

Echt schade krijg je als het zo hard resoneert dat je feedback krijgt, je weet wel zoals zo'n aanzwellende toon bij een microfoon bijv. Laat je dat gebeuren dan zijn je speakers snel stuk, eerder dan de plaat denk ik zo. ;)

Verder wordt, als de trillingen worden doorgegeven vanaf speakers via kast naar de speler en uiteindelijk naald, de weergave iets beïnvloed. Hoe meer trillingen, hoe slechter de weergave en op een gegeven moment ook slechtere tracking, waardoor de naald meer in de groef 'stuitert' ipv dat ie hem netjes afloopt. Dat zou dan uiteindelijk wel extra slijtage aan je platen geven.

In het algemeen blijft het natuurlijk zo: hoe minder trillingen van buitenaf, des te beter de weergave, des te minder de slijtage aan lp's. ;)
Bedankt voor de info :D Ik zet mijn speakers nooit echt hard dus zal er waarschijnlijk dan geen last van hebben. Ik kwam op reddit het volgende nog tegen: https://www.amazon.com/Ri...rds=speaker+isolation+pad van die pads waar je de speakers kan opzetten, misschien iets dat ik ook kan proberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik zou dan eerder geld uitgeven aan knappe speakertjes en die naast de kast zetten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoShow
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13-10-2020
Ik ben nieuw op het forum en in de vinylwereld.
Mooi dat er een vinyl topic is met zoveel enthousiaste mensen!

Heb een Lenco USB platenspeler geërfd maar daarmee gaat de plaat op en neer tijdens het afspelen...

Is een Philips FP140 platenspeler een redelijke aankoop? Voor € 20 bij de kringloop? Het hoeft niet top te zijn, maar wil mijn platen ook niet beschadigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@GoShow Welkom op Tweakers. Die Philips beschadigt je platen niet maar heeft wel een snaar als aandrijving. Dan kun je er (zo van de kringloop) 99% zeker op rekenen dat die vervangen moet worden (want in de jaren slap geworden en dan loopt de speler niet goed). Met een snaar erbij ben je al snel weer een tientje duurder uit, of meer.

Koop je op marktplaats een speler met direct drive aandrijving dan heb je geen omkijken naar een snaar. Die eenvoudige spelers zijn ook wel voor enkele tientjes te krijgen. Meestal Japanners van Technics, Sony, JVC e.d. Welke regio woon je? Dan kan je in de buurt op marktplaats kijken en kunnen wij even meekijken wat het aanbod is. Een gokje mbt de werking blijft het vaak wel, maar wat wil je voor dat geld. Is voor dit soort spelers meestal ook eenvoudig op te lossen.

Reken daarnaast sowieso nog op vervangen van het naaldje, kost ongeveer 20 euro bij dergelijke spelers. Je kan mazzel hebben dat het naaldje nog ok is, dan kan je nog even voort, maar vaak is vervangen wel nodig.

[ Voor 33% gewijzigd door Cap op 01-07-2020 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
jdruwe schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 11:23:
[...]

Bedankt voor de info :D Ik zet mijn speakers nooit echt hard dus zal er waarschijnlijk dan geen last van hebben. Ik kwam op reddit het volgende nog tegen: https://www.amazon.com/Ri...rds=speaker+isolation+pad van die pads waar je de speakers kan opzetten, misschien iets dat ik ook kan proberen.
Kun je beter spikes kopen bij Ali. Veul goedkoper, werkt ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je kan beter geen spikes gebruiken.
Die ontkoppelen niet, die koppelen juist.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
GoShow schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 14:35:
Is een Philips FP140 platenspeler een redelijke aankoop? Voor € 20 bij de kringloop? Het hoeft niet top te zijn, maar wil mijn platen ook niet beschadigen.
Ik zou zelf niet investeren in deze speler.
Naast wat @Cap al zei dat er naar alle waarschijnlijkheid een nieuwe riem op moet, heeft deze speler ook geen vervangbaar element.
Bij een oude speler is vaak de naald versleten, of beschadigd, en soms ook van matige kwaliteit.
Voor deze speler kan je nieuwe naaldjes kopen, maar alleen uit de aftermarket en die zijn vaak van twijfelachtige kwaliteit. En voor hetzelfde geld kan je ook ongeveer een compleet nieuw element kopen (van een merk) wat vrijwel zeker beter is (voor dus ongeveer hetzelfde geld).
Maar dan moet je een arm/headshell op je tafel hebben waar je 1/2" elementen in kan monteren.
Dat ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0367/3569/products/blackpainted_1200x1200.png

Die headshell kan er verschillend uitzien, maar dat er in ieder geval een element in kan die met 2 van die schroefjes vast zit.

Dan heb je heel veel keuze in elementen. En die formfactor is veel goedkoper omdat daar veel concurrentie in bestaat.

Voor de rest zou ik überhaupt niet in een kringloopwinkel meer kopen.
Daar komen alleen de spelers die niet interessant zijn, en doorgaans in slechte staat zijn.
De mooie spelers die daar nog komen, worden gelijk door het personeel weggesnaaid en zelf verkocht of gehouden. Maar ook dat zullen er onderhand niet veel meer zijn, iedereen weet nu wel dat een goede draaitafel geld waard is. Dat geldt ook voor LP's.
Dus imo kan je het beste op marktplaats kijken. Daar vind je globaal 3 soorten tafels:
1. Tafels die van zolder komen, maar soms in hele goede staat zijn omdat de laatste eigenaar er voorzichtig mee was. Hebben vaak een schoonmaakbeurt nodig, en een nieuwe riem, soms een nieuwe naald/element.

2. Tafels die door (hobby/profi)handelaren worden verkocht. Deze zijn nagezien. Soms heel vakkundig, soms minder. Ze zijn duurder, maar schoongemaakt, zijn vaak werkend te zien en soms kan je garantie krijgen tot een zeker niveau.

3. Tafels in slechte staat. Van zolder maar mishandeld door de laatste eigenaar, dus iemand die in de jaren 80 in beginsel niet zuinig op z'n spullen was, of een 13 jarige dj wannabe die 10 jaar geleden een of andere technics heeft gekocht, mishandeld heeft en daarna 5 jaar onder het bed gelegen heeft.

Het is een kunst om de pareltjes die er nog zijn van MP weg te snaaien. Vergt geduld en zoeken.
We kunnen meezoeken, maar dan moeten we weten waar we moeten zoeken.
Of je moet in maastricht wonen en het niet erg vinden om naar delfzijl te rijden natuurlijk.
De voorkeur is om nooit een tafel op te laten sturen. Altijd persoonlijk ophalen, en bij voorkeur bij de verkoper testen. Ook al staat hij niet op een stereoinstallatie aangesloten, dan nog kan je er een plaat op leggen, kijken of hij start, stopt, of het element geluid maakt etc etc.

[ Voor 45% gewijzigd door mr_petit op 01-07-2020 23:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 13-09 15:23
mr_petit schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 23:03:
[...]

Ik zou zelf niet investeren in deze speler.
Naast wat @Cap al zei dat er naar alle waarschijnlijkheid een nieuwe riem op moet, heeft deze speler ook geen vervangbaar element.
Bij een oude speler is vaak de naald versleten, of beschadigd, en soms ook van matige kwaliteit.
Voor deze speler kan je nieuwe naaldjes kopen, maar alleen uit de aftermarket en die zijn vaak van twijfelachtige kwaliteit. En voor hetzelfde geld kan je ook ongeveer een compleet nieuw element kopen (van een merk) wat vrijwel zeker beter is (voor dus ongeveer hetzelfde geld).
Maar dan moet je een arm/headshell op je tafel hebben waar je 1/2" elementen in kan monteren.
Dat ziet er zo uit:
[Afbeelding]

Die headshell kan er verschillend uitzien, maar dat er in ieder geval een element in kan die met 2 van die schroefjes vast zit.

Dan heb je heel veel keuze in elementen. En die formfactor is veel goedkoper omdat daar veel concurrentie in bestaat.

Voor de rest zou ik überhaupt niet in een kringloopwinkel meer kopen.
Daar komen alleen de spelers die niet interessant zijn, en doorgaans in slechte staat zijn.
De mooie spelers die daar nog komen, worden gelijk door het personeel weggesnaaid en zelf verkocht of gehouden. Maar ook dat zullen er onderhand niet veel meer zijn, iedereen weet nu wel dat een goede draaitafel geld waard is. Dat geldt ook voor LP's.
Dus imo kan je het beste op marktplaats kijken. Daar vind je globaal 3 soorten tafels:
1. Tafels die van zolder komen, maar soms in hele goede staat zijn omdat de laatste eigenaar er voorzichtig mee was. Hebben vaak een schoonmaakbeurt nodig, en een nieuwe riem, soms een nieuwe naald/element.

2. Tafels die door (hobby/profi)handelaren worden verkocht. Deze zijn nagezien. Soms heel vakkundig, soms minder. Ze zijn duurder, maar schoongemaakt, zijn vaak werkend te zien en soms kan je garantie krijgen tot een zeker niveau.

3. Tafels in slechte staat. Van zolder maar mishandeld door de laatste eigenaar, dus iemand die in de jaren 80 in beginsel niet zuinig op z'n spullen was, of een 13 jarige dj wannabe die 10 jaar geleden een of andere technics heeft gekocht, mishandeld heeft en daarna 5 jaar onder het bed gelegen heeft.

Het is een kunst om de pareltjes die er nog zijn van MP weg te snaaien. Vergt geduld en zoeken.
We kunnen meezoeken, maar dan moeten we weten waar we moeten zoeken.
Of je moet in maastricht wonen en het niet erg vinden om naar delfzijl te rijden natuurlijk.
De voorkeur is om nooit een tafel op te laten sturen. Altijd persoonlijk ophalen, en bij voorkeur bij de verkoper testen. Ook al staat hij niet op een stereoinstallatie aangesloten, dan nog kan je er een plaat op leggen, kijken of hij start, stopt, of het element geluid maakt etc etc.
Helemaal mee eens, en je kan zomaar geluk hebben. in de kringloop. Ik neem altijd even de tijd om ook te kijken of er platenspelers staan. Voordeel is dat ik al twee mooie spelers heb staan, dus er is absoluut geen noodzaak. Het type speler dat ik zelf zou kopen is echt niet (meer) in de kringloop te vinden hoor. Het is echt voor 'het leuk'.

Wat het testen betreft heb ik indertijd, toen ik mijn huidige TD166 op ging halen, mijn versterker, koptelefoon en een paar eigen LP's meegenomen. Kleine moeite, groot plezier 8) . Bij aanschaf van een 2e-hands speler moet je ook de speling op de arm controleren, en daar heb je toch echt alleen je twee (linker?) handjes bij nodig :P . Kortom: kijken, luisteren, voelen. Als je er dan standaard van uit gaat dat de naald en de riem vervangen moeten worden en daar in de onderhandeling rekening mee houdt, kom je een heel eind. En zelfs dan kan je nog voor verrassingen komen te staan.

Zoals zo vaak door in dit topic aangegeven: een platenspeler zonder instelbare naalddruk, antiskating en vervangbaar element zijn voor mij absoluut een no-go.

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:03
Nieuwste aanwinst : Manu Chao - Me Gustas Tu 12"
Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=http%3A%2F%2Fi.maniadb.com%2Fimages%2Falbum%2F339%2F339961_1_f.jpg&f=1&nofb=1
Very guilty pleasure 8)

[ Voor 6% gewijzigd door Bestla op 02-07-2020 15:56 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:01
Kom je thuis van vakantie.....
Snel langs het PostNL afhaal punt....

Heerlijk begin van het weekeinde als groot Cash fan.....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BWDzx6cxmLqlUogTcE3Bu74LsaM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LGi0FSGtxn4QBI1YCy91A6M6.jpg?f=fotoalbum_large

Super blij dat ook deze reeks er nu is... Binnenkort komt er ook op MFSL een Cash Album en een, nog nooit op vinyl uitgebracht, live album.......

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hilgo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 15:40

hilgo

Clear your mind of can't.

Het was even priegelen maar het nieuwe element zit er op en draait zijn eerste rondjes op een van mijn favoriete platen, Alter Bridge - Live at the royal Albert hall. * hilgo is a happy trooper

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gzce6yZh8YXJJCbL8xGKz9q-e7U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cfbELC6Df5eF5m50wAY1mnwW.jpg?f=fotoalbum_large

Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
hilgo schreef op zondag 5 juli 2020 @ 19:39:
Het was even priegelen maar het nieuwe element zit er op en draait zijn eerste rondjes op een van mijn favoriete platen, Alter Bridge - Live at the royal Albert hall. * hilgo is a happy trooper

[Afbeelding]
Cool, als het goed is zit er voor mij morgen ook zo’n AT elementje in de post. Ik ben zelf uiteindelijk voor de EN variant gegaan.

Heel benieuwd hoe het verschil gaat zijn met de oem Rega Carbon die er nu op zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Storebaelt
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 13-03-2023
Ik wil enkele kleine beschadigingen aan de plint van mijn Technics SL 1810 met dezelfde kleur lak aantippen. om ze minder zichtbaar te maken. Het is de originele kleur, maar een vorige eigenaar heeft dit met een te donkere kleur gedaan. De plint heeft een donkerbruine, donkerantraciet kleur. Weet iemand van jullie of deze kleur een RAL-code heeft? Dit heeft niks met de audiokleur van het geluid te maken, maar ik dacht in Coronatijd nog wat puntjes op de 'i' te zetten. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Storebaelt Nee. Het is geen RAL kleur, er zit een subtiel metallic effect in. Daarom is het zo'n mooie afwerking. Helaas moet je het dus benaderen met een zo-goed-als-mogelijk kleur, liefst ook een beetje metallic natuurlijk. Maar non-metallic verf op metallic blijft altijd "te donker" met de ene lichtval en "te licht" met de andere. ;)

De Technics kleur van de latere series (1810-MK2's, SL-Q serie) is ook anders, minder mooi en kwetsbaarder, die is mat. Wat je kan proberen is met je SL-1810 naar een echte verfspeciaalzaak, autospuiterij of zo'n modelbouwzaak en de kleur daar zo goed mogelijk laten bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storebaelt
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 13-03-2023
@Cap, bedankt voor je antwoord. Dat is wat er al eerder is gebeurd. Ik zie mezelf nog niet met de draaitafel onder m'n arm naar een speciaalzaak gaan. Ik verwacht dan een antwoord in de geest van 'zullen we hem maar helemaal overspuiten?', en dat is niet de bedoeling. Verdwijnt de mooie originele 'uitstraling'. Ik beraad me nog maar even. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je dat er niet voor over hebt (draaitafel mee naar speciaalzaak) én je wilt niet overspuiten, dan blijft er weinig anders over dan het zo laten en ermee leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rYU0OPdjCVDI-kcfLWf9F1DS4YI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2whnD4SMhwn9wFq3s1tTZBul.jpg?f=user_large

Zo, die zit er op! :Y)

Gewicht is een beetje gokken zonder weegschaal bij deze arm maar uitgaande van de oorspronkelijke setup en op het gehoor moet dit wel redelijk in de buurt zitten.

Links/ rechts scheiding lijkt een stuk beter dan het was is wat me vooral opvalt bij de eerste rondjes. Maar dat kan ook psychisch zijn natuurlijk. :P

[ Voor 3% gewijzigd door Charly op 06-07-2020 15:55 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 10-09 11:54
Ik heb ook weer een pareltje in huis gehaald.
Saudade van Thievery Corporation

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/57z4XmXivdVfDGYrzVHjxSUp81o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BhYuAitK9JoUTgQtVb4XhVHb.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Jasphur op 06-07-2020 16:19 ]

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Charly schreef op maandag 6 juli 2020 @ 15:54:
[Afbeelding]

Zo, die zit er op! :Y)

Gewicht is een beetje gokken zonder weegschaal bij deze arm maar uitgaande van de oorspronkelijke setup en op het gehoor moet dit wel redelijk in de buurt zitten.
Op het gehoor de naalddruk bepalen is nogal lastig, je hoort hoogstens "hij is veel te laag", of "hij is veel te hoog", of "het zal wel ongeveer goed zijn" (nauwkeurigheid hoogstens iets in de buurt van +/- 0.5 gram (of erger bij minder ervaring / referentiemateriaal ;)).

Ik zou bij het ontbreken van een schaalverdeling op het contragewicht van je platenspeler toch gewoon ff een naalddrukwegertje kopen. Dan zit je incl meetfouten (o.a. meethoogte, statische lading e.d.) wel binnen de 0.1 gram. Vanuit China kan het ook nog een paar euro goedkoper, wel langer wachten. ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Cap op 06-07-2020 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
Cap schreef op maandag 6 juli 2020 @ 17:12:
[...]

Op het gehoor de naalddruk bepalen is nogal lastig, je hoort hoogstens "hij is veel te laag", of "hij is veel te hoog", of "het zal wel ongeveer goed zijn" (nauwkeurigheid hoogstens iets in de buurt van +/- 0.5 gram (of erger bij minder ervaring / referentiemateriaal ;)).

Ik zou bij het ontbreken van een schaalverdeling op het contragewicht van je platenspeler toch gewoon ff een naalddrukwegertje kopen. Dan zit je incl meetfouten (o.a. meethoogte, statische lading e.d.) wel binnen de 0.1 gram. Vanuit China kan het ook nog een paar euro goedkoper, wel langer wachten. ;)
Is al besteld ;)
Voor nu is het wel even prima zo. Komend weekend zou het weegschaaltje er moeten zijn voor het fine tunen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haas
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-09 12:58
Jasphur schreef op maandag 6 juli 2020 @ 16:18:

[Afbeelding]
De eerste vier nummers nu geluisterd. Heerlijk! Leuk om op elpee te hebben. :)

Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 10-09 11:54
Haas schreef op maandag 6 juli 2020 @ 18:17:
[...]

De eerste vier nummers nu geluisterd. Heerlijk! Leuk om op elpee te hebben. :)
Vanaf het vijfde nummer is het deathmetal :+

Haha. Ik ben al zo lang fan van deze band en zeker van dit album. Ik begrijp echt niet waarom ik hem nu pas op vinyl heb. 8)7

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
Thievery Corporation _/-\o_
Ik heb ze bijna allemaal op vinyl, en de paar die nog over zijn staan op de wantlist. Alles in 1 keer kopen is een behoorlijke aankoop dus ik splits het een beetje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haas
Jasphur schreef op maandag 6 juli 2020 @ 18:21:
[...]

Vanaf het vijfde nummer is het deathmetal :+

Haha. Ik ben al zo lang fan van deze band en zeker van dit album. Ik begrijp echt niet waarom ik hem nu pas op vinyl heb. 8)7
Haha, echt niet!
Inmiddels hele album geluisterd. Top!

Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stickyfish schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 10:41:
[...]

Pfff, wat een verhaal zeg. Benieuwd hoe dat afloopt. Zou zonde zijn als de winkel zou verdwijnen.

Blauwe Vaer van Jack Poels. Wat een prachtig album is dat zeg.
Enige tijd geleden had ik een verhaal over platenzaak Miez-D in Horst die wel op eigenaardige wijze beroofd was van zijn inboedel (zoals de eigenaar zelf het heeft gezegd)... Daar werd nog op gereageerd door @HanG-BuiK-ZwijN omdat er een kranten artikel verschenen was waaruit bleek dat hij al jaren geen huur betaalde "omdat dit zo zou zijn afgesproken", zo volgens de eigenaar van platenzaak Miez-D...

Ik heb eind mei de eigenaar gevraagd hoe het er voor staat en wanneer zijn zaak weer open zou gaan. Het bleef angstig stil rond om hem (geen reactie ontvangen) tot vandaag: zijn reactie was dat zoals het er nu voor staat de winkel definitief gesloten is...

Hij denkt nog wel aan een online doorstart, maar ja, dat wordt nogal lastig voor mijn gevoel, zeker gezien de gevestigde orde al een goede voet aan de grond heeft en je er als kleine (online) winkel amper opvalt...

Wat dat betreft komt Riddim Recordstore voor mij precies op tijd als vervanger en belangrijker: nog meer vinyl standaard op voorraad, waaronder een aantal Mobile Fidelity Soundlab persingen... _/-\o_

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stickyfish
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-09 16:33

stickyfish

Don't fuck with Limbo's

rcor schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 01:08:
[...]

Enige tijd geleden had ik een verhaal over platenzaak Miez-D in Horst die wel op eigenaardige wijze beroofd was van zijn inboedel (zoals de eigenaar zelf het heeft gezegd)... Daar werd nog op gereageerd door @HanG-BuiK-ZwijN omdat er een kranten artikel verschenen was waaruit bleek dat hij al jaren geen huur betaalde "omdat dit zo zou zijn afgesproken", zo volgens de eigenaar van platenzaak Miez-D...

Ik heb eind mei de eigenaar gevraagd hoe het er voor staat en wanneer zijn zaak weer open zou gaan. Het bleef angstig stil rond om hem (geen reactie ontvangen) tot vandaag: zijn reactie was dat zoals het er nu voor staat de winkel definitief gesloten is...

Hij denkt nog wel aan een online doorstart, maar ja, dat wordt nogal lastig voor mijn gevoel, zeker gezien de gevestigde orde al een goede voet aan de grond heeft en je er als kleine (online) winkel amper opvalt...

Wat dat betreft komt Riddim Recordstore voor mij precies op tijd als vervanger en belangrijker: nog meer vinyl standaard op voorraad, waaronder een aantal Mobile Fidelity Soundlab persingen... _/-\o_
Ja, online zal lastig worden met zo veel concurrentie. Jammer. Wel fijn dat er een vervanger dicht bij je in de buurt zit.
Ik blijf lekker naar Sounds in Venlo gaan aangezien dat mijn favoriete winkel is en op een paar minuten van mijn werk ligt :)

"Computers aren’t the thing. They’re the thing that gets us to the thing" - Joe MacMillan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neil CB
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06-12-2024
Wat gebruiken jullie voor het schoonmaken van de contactpuntjes van bv je element, cartrige en toonarm.

Dat werkpaard van mij heeft veel viezigheid en residu opgelopen wat ik nu bij het plaatsen van nieuwe naalden graag grondig wil reinigen. Ik ken de truck van het potlood met het gummetje. Ik wil ook aan de slag met een wattenstaafje met alcohol om goed reinigen, al lees ik daar verschillende berichten over op het web.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Wattenstaafje met contact spray voor verwijderen oxidatie en daarna met alcohol / IPA nabehandelen. Of indien slechts vuil en geen oxidatie: alleen alcohol / IPA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReVision.
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

[Afbeelding]
Bedankt voor de tip, Inderdaad een heerlijk album zeg!

hoi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B___MAN
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-09 22:01
Lekker album, ik heb hem ook gelijk besteld!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GSX-MAN
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-09 21:29

GSX-MAN

de/het/een

Recent 2 LP's gekocht:
-Mannish Boy van Muddy Waters bij de Lidl
-Reasons to Stay van Violet Hour, bij één van de bandleden
https://www.violethourband.com/

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 13:19
Ik had een rare snuiter in Duitsland in Bochem.
Ergens een achteraf tentje met allemaal 2e hands cd's en een kelder vol met vinyl. Ook nieuw.
Daar zag ik op de toonbank een vette acid plaat.
Zwarte rand, gele plaat met twee sterren als ogen, en een smile. Andere kant helemaal geel.
Ik dacht WOW die moet ik gewoon hebben, boeit niet wat er op staat.

Verkoopt ie hem niet, wilde er ook niets over kwijt. Hoe hij eraan kwam. Heb nog geprobeerd de Runout te lezen maar helaas.

[ Voor 24% gewijzigd door Dj Neo Ziggy op 07-07-2020 12:30 ]

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• macdushi
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-09 10:03
Dj Neo Ziggy schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 12:24:
Ik had een rare snuiter in Duitsland in Bochem.
Ergens een achteraf tentje met allemaal 2e hands cd's en een kelder vol met vinyl. Ook nieuw.
Daar zag ik op de toonbank een vette acid plaat.
Zwarte rand, gele plaat met twee sterren als ogen, en een smile. Andere kant helemaal geel.
Ik dacht WOW die moet ik gewoon hebben, boeit niet wat er op staat.

Verkoopt ie hem niet, wilde er ook niets over kwijt. Hoe hij eraan kwam. Heb nog geprobeerd de Runout te lezen maar helaas.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cqv6wb_80HcOKmYMWye-gAPEISc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Pkv1oIwAx432AexZinqdCNar.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YGk1sY-_FeLperaRKT2EdQkSPzg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lewQ0iGMl0So9TQjWVAuN6ZV.jpg?f=user_large

Ziet dat er ongeveer zo uit?

[ Voor 11% gewijzigd door macdushi op 07-07-2020 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 13:19
Ja maar dan zonder jesus in de rechter oog

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 10:29
@Storebaelt Meen me te herinneren, van een metallic auto die ik had, dat je dat in één richting moet spuiten of lakken en als het droog is een laag blanke lak er overheen. Je zal één zijde in zijn geheel moeten doen om geen verschil te zien. Dus zou je het beste een proefstuk kunnen maken op een plankje of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-06 12:29
Dj Neo Ziggy schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 14:49:
Ja maar dan zonder jesus in de rechter oog
Dus waarschijnlijk een eerdere pressing van die plaat https://www.discogs.com/E...-The-Acid/release/1096000

Duur grapje :)

[ Voor 3% gewijzigd door kwaakvaak_v2 op 07-07-2020 20:29 ]

Driving a cadillac in a fool's parade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:57
Neil CB schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 09:01:
Wat gebruiken jullie voor het schoonmaken van de contactpuntjes van bv je element, cartrige en toonarm.

Dat werkpaard van mij heeft veel viezigheid en residu opgelopen wat ik nu bij het plaatsen van nieuwe naalden graag grondig wil reinigen. Ik ken de truck van het potlood met het gummetje. Ik wil ook aan de slag met een wattenstaafje met alcohol om goed reinigen, al lees ik daar verschillende berichten over op het web.
Ik schrob vieze contactjes ook nog wel eens schoon met een glasvezel stift.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Loopt gvd mijn snaar eraf bij de Sansui. Dat wordt demonteren.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bolko
  • Registratie: Maart 2015
Gister de nieuwe plaat van Elias Mazian opgezet. Wat een geweldig mooie plaat.
Mooie rustige synth-pop met nederlandstalige nummers.
Voor iedereen een aanrader
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m4xVScrzULypvkZci3CsJTsWflM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/D7fsuG3jABahH7PGl8VEbVYe.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GSX-MAN schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 13:09:
Loopt gvd mijn snaar eraf bij de Sansui. Dat wordt demonteren.
Een snaar waarvoor je moet demonteren? Dat is dan vast geen plateau-snaar. :) Iets met automatische armsturing of een tangentiale speler gok ik. Welke Sansui?

[ Voor 11% gewijzigd door Cap op 08-07-2020 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Cap schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 16:30:
[...]

Een snaar waarvoor je moet demonteren? Dat is dan vast geen plateau-snaar. :) Iets met automatische armsturing of een tangentiale speler gok ik. Welke Sansui?
Ik krijg het plateau niet losgetrokken, ik moet even kijken hoe het allemaal vast zit.

Het is de SR-222

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@GSX-MAN Handkracht! :) Wijsvingers in de twee gaten, dan met de duimen goed op de spindle drukken en tegelijk het plateau rechtstandig met wijsvingers omhoog trekken. Dan moet ie loskomen. Doet ie dat met geen mogelijkheid? Klein tikje met een (liefst rubberen of houten) hamertje op de bovenkant vd spindle en opnieuw proberen. Voorzichtig, je wilt het lager niet beschadigen. Anders een paar drupjes WD40 tussen spindle en plateau aanbrengen en een nachtje wachten.

Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/g/SKgAAOSwDdldXBDC/s-l400.jpg

Als die snaar er zomaar af loopt is er wel wat aan de hand. Automatisch mechaniek doet niet meer wat het moet doen of de snaar is echt slap.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/srZvzNm.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Cap op 08-07-2020 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

@Cap Jep, gelukt! Thanks man. Hij liep er vanmiddag af toen ik tussen 33 en 45 toeren schakelde. Ik moet misschien maar eens naar een andere snaar omkijken. Sowieso mag de platenspeler best een keer nagekeken worden.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cap schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 18:02:
@GSX-MAN Klein tikje met een (liefst rubberen of houten) hamertje op de bovenkant vd spindle en opnieuw proberen. Voorzichtig, je wilt het lager niet beschadigen.
Voor als het voor andere mensen niet duidelijk is en hetzelfde probleem hebben: dat tikje moet je geven tijdens dat je aan het plateau trekt, anders sla je op de taats van het lager.
Dus met 1 hand met 2 vingers door de 2 gaten van het plateau aan het plateau trekken (dus dat je als het ware het plateau van de spindle trekt) en dan een klein tikje met een houten voorwerp (bijv. steel van een hamer) op de spindle geven.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_petit op 08-07-2020 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Correct, het lager moet zweven! Was inderdaad niet duidelijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 13-09 15:23
Ruim een week geleden opgepikt in de plaatselijke Lidl:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KKlG4AZh.jpg

Vanavond deze gepre-ordered bij NuclearBlast.de:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wmseyRVl.jpg

Verschijnt pas 21 augustus in plaats van de eerder geplande 19 juni, maar dat mag de (voor)pret niet drukken.

>:) >:) >:) >:) >:) >:) >:) >:) >:) >:) >:) >:)

Verder zal ik toch echt aan de bak moeten met mijn 'tweede' platenspeler, de Dual 704.
Deze geeft maar via één kanaal geluid. Ik gok er op dat het probleem in de headshell zit.
Dan kan ik meteen de naalddruk en antiskating goed afstellen. Om de een of andere reden staat die laatste in geen geval goed. En ik moet toegeven dat de 'eerste' platenspeler, de TD166, wel véél meer LTC krijgt :+ . Als ik de Dual was zou ik ook protesteren.

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Ik kwam in de kast nog een oude verzamel-LP van The Beatles tegen, die blauwe. Ik kan me nog herinneren dat mijn ma die op Koninginnedag gekocht heeft, moet '88 of '89 geweest zijn. Kraakt een beetje, maar klinkt verder weer lekker!

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Haas
De blauwe is een fijne verzamelaar. Nu de rode nog om je collectie compleet te maken. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Er staat nu een LP van The Cats op. Beetje fout, beetje nostalgisch.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haas
The Cats is ook top. Moet dan altijd aan mijn buurvrouw denken. Die elpee gaat ze dan lekker hard draaien en ondertussen de hele kamer schoonmaken in opperbeste stemming. :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• nineball
Ik liep al een tijdje met het idee rond om de nieuwe sl-1500c te kopen maar vandaag liep ik voor 150 euro tegen deze perfecte sl-1401 aan. Mooi vm95en element had ik nog liggen, voor 250 klaar ipv 1000. Prachtige draaitafel, metaal en een verende ophanging. Quartz lock, loopt perfect gelijk. Ik denk dat ie uit 1978 komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JANmBc4572TQ-AjSUQ526tLP9Kk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WtC4l3vr2ZT19Kohf2xYcvjG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReVision.
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
Mooie tafel en zeer nette prijs!

hoi

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Waar vond je die voor 150 euro? Een van mijn favoriete Technics draaitafels. Quartz lock, zwaar en mooi afgewerkt chassis, zwaar plateau én geveerd subchassis, slim line looks, kwalitatief zeer goede finish. De zwarte (Technics antracietbruine) SL-1411 versie is ook mooi. Heb er in de loop der jaren een aantal onder handen genomen, maar deze modellen zijn niet zo talrijk als de meeste Technicsen, ze zijn maar kort te koop geweest als overgangsmodel tussen de non-MK en MK2 series. Na zoveel jaar is het aan te bevelen de vering te controleren en mogelijk wat naar boven bij te stellen met de 4 stelschroeven. Moet, net als bij een Thorens, wel goed verticaal veren na afstelling, dus niet wiebelen. ;)

Cap in "Het Grote Vinyl Topic Deel 3"

Er staat er nog steeds eentje te koop in Vlaanderen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/374beb763f5a6423b452df222f059dfa73bf5198/?url=https%3A%2F%2Fwww.rehifi.se%2Fpub_images%2Foriginal%2FTechnics-SL-1411-47373.JPG

[ Voor 107% gewijzigd door Cap op 09-07-2020 20:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nineball
Cap schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 17:48:
Waar vond je die voor 150 euro?
Dit was bij een privé gerunde kringloop/tweedehands winkel in Almere. De audioman heeft er wel een beetje kijk op en verkoopt de mooie spulletjes niet voor spotprijzen maar goedkoper dan gemiddeld. Ik had er laatst ook een prima Thorens td160mk2 voor 175.

Overigens staat verderop in die winkel wel de grootste troep, veel afgeragde/kapotte speakers maar die staan er dan ook al jaren.

Van het Pickering element was de naald kaduuk en dat staat er dan ook netjes bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daar heb je een goede koop aan. Werkt de automatische afslag goed? Als ie vast zit dan is het een kwestie van de as van de hevel die zorgt voor de auto afslag bevrijden van oud, uitgehard vet.

De knoppen van dit model willen nogal eens vast zitten vanwege aangekoekte troep in de zwarte ronde houders. Dan denken mensen dat ie stuk is (start / stopt niet, wisselt niet van toerental) maar dat is niet zo. Zit een knop vast dan rest weinig anders dan openmaken en demonteren, van bovenaf met een spuitbus erin is niet de manier. :X Sowieso wel aan te bevelen als de knoppen wat "zompig" voelen, dan is het een kwestie van tijd dat... Schoonmaken en ze veren weer mooi zoals het moet, zonder zompig gevoel.

Wat betreft de vering van het subchassis: de overgang van de schuine naar de rechte rand onderaan het plateau moet gelijk staan met het chassis (met mat, zonder plaat of met plaat (zal 1 mm schelen)).

Klinkt allemaal erger dan het is, all in all echt een betrouwbare draaitafel waar je met goed vet, afgestelde veren en schone knoppen zo weer 25 jaar plezier van kan hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nineball
De afslag werkt goed en de knoppen ook. De startstop knop heeft wat weinig travel maar werkt wel goed. De vering piept een beetje, hoor je natuurlijk alleen als je er aan zit, niet als ie speelt. Ik zal hem tzt wel eens uit elkaar halen en goed schoonmaken en afstellen. Voorlopig speelt ie als een zonnetje en zit ik lekker plaatjes te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:56
Allemachtig dat zou je niet zeggen! Wat een tijdloos design heeft dat ding! :9~

Wat een mooie vondst joh! En idd een prachtig prijsje, als je eerst van plan was het viervoudige uit te geven.
Dit was bij een privé gerunde kringloop/tweedehands winkel in Almere. De audioman heeft er wel een beetje kijk op en verkoopt de mooie spulletjes niet voor spotprijzen maar goedkoper dan gemiddeld. Ik had er laatst ook een prima Thorens td160mk2 voor 175.
Wwwaaaattt? Welke is dat? Ik ken een paar kringloopjes hier... Een aantal zijn bagger en de Rattaplan is leuk, maar die heeft niet zulk mooi spul.

[ Voor 39% gewijzigd door Liegebeest op 09-07-2020 21:20 ]

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
nineball schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 19:24:
[...]

Haha, wat toevallig. Ik heb dat ding woensdag zien staan toen ik toch in de buurt van Almere was en meteen maar een rondje kringloop gedaan had. Toen je dat plaatje daarboven postte moest ik gelijk denken “hey, die had je zeker niet toevallig in Almere gevonden?”. En ja hoor ;)

Je had m bijna gemist. Ik had overwogen om m mee te nemen. Maar bij een kringloop weet je nooit echt in wat voor staat zo’n apparaat is en €150 vond ik een beetje prijzig voor een apparaat zonder garantie, zelfs voor een Technics. Bovendien is Almere voor mij een uur rijden en m terug brengen als ie toch niet goed blijkt te zijn zat ik niet op te wachten. Plus dat ik de andere apparaten in de hoek ook had bekeken en daar niet van onder de indruk was.
Liegebeest schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 21:18:

Wwwaaaattt? Welke is dat? Ik ken een paar kringloopjes hier... Een aantal zijn bagger en de Rattaplan is leuk, maar die heeft niet zulk mooi spul.
https://allekringloopwinkels.nl/flevoland/almere

Ik ben er maar 1 keer geweest en weet niet meer precies welke het was, maar waarschijnlijk “Kringloop Almere”. Zeker niet de Rataplan, die gooien een hoop interessant spul weg waarvan ze denken dat het toch niet verkoopt (zoals cassettes en een hoop vintage audio apparaten).
De Kringloper is groot (3 etages) en vond ik nog 2 TDK MA-X in hun cassettebakken. Mocht iemand nog TDK’s nodig hebben, er liggen nog genoeg SA’s en D’s.
Stedendreef heeft een electronica specialist die ook apparaten repareert. Daar heb ik een minidisc deck meegenomen :) Er staan achter nog een aantal DAT recorders die nog in onderhoud zijn.
Ivo’s, Habbekratzz en Hanny’s kun je links laten liggen. Die zijn klein en hebben bijna niks aan muziek/electro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
Na 42 jaar...

De stroboscoop staat doodstil dus die vertrouw ik meer dan de app vwb de absolute snelheid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_O1VkFBFLQXFIUqD0lIckWyn99k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jmMMU4WPMSof8jtyW25BFQNi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
1978 is correct, dit is de Deense Amerikaanse brochure jaar 1978:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g0BfpLxPizjMHKbrH7EvomdJHC0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mLwrBkYU8r0GB6h26HEkeJri.png?f=fotoalbum_large

Hier de dedicated brochure :9~

https://www.vintageshifi....nics-SL-1401-Brochure.pdf

150 euro voor een dergelijk apparaat in optisch zo'n nette staat is niet veel, meer dan keurig. Dus volgende keer gewoon meenemen zolang de arm niet rammelt in zijn lagers. ;)

@nineball no worries die apps gebaseerd op gyroscoop zijn minder nauwkeurig dan de draaitafels zelf, nauwkeurig genoeg voor de moderne belt drive spelertjes maar niet voor de oude quartz locked direct drives.

De Wirlometer app is trouwens een nauwkeuriger alternatief, probeer die eens indien je een iOS device hebt. Die meet met behulp van de camera, doet patroonherkenning op het label en telt zo het aantal omwentelingen. Zet hem op de nauwkeurige stand in de settings (langere meettijd) en leg dan de camera van je device simpelweg op de gesloten stofkap recht boven de spindle. Ik vind het slim alternatief voor al die gyroscoop dingen, waarbij ik bij elke iPhone die ik gehad heb een niet te verwaarlozen systematische meetfout had. Zal mogelijk ook een Android variant van bestaan.

[ Voor 41% gewijzigd door Cap op 09-07-2020 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
kozue schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 22:03:
[...]

Haha, wat toevallig. Ik heb dat ding woensdag zien staan toen ik toch in de buurt van Almere was en meteen maar een rondje kringloop gedaan had. Toen je dat plaatje daarboven postte moest ik gelijk denken “hey, die had je zeker niet toevallig in Almere gevonden?”. En ja hoor ;)

Je had m bijna gemist. Ik had overwogen om m mee te nemen. Maar bij een kringloop weet je nooit echt in wat voor staat zo’n apparaat is en €150 vond ik een beetje prijzig voor een apparaat zonder garantie, zelfs voor een Technics. Bovendien is Almere voor mij een uur rijden en m terug brengen als ie toch niet goed blijkt te zijn zat ik niet op te wachten. Plus dat ik de andere apparaten in de hoek ook had bekeken en daar niet van onder de indruk was.

[...]

https://allekringloopwinkels.nl/flevoland/almere

Ik ben er maar 1 keer geweest en weet niet meer precies welke het was, maar waarschijnlijk “Kringloop Almere”. Zeker niet de Rataplan, die gooien een hoop interessant spul weg waarvan ze denken dat het toch niet verkoopt (zoals cassettes en een hoop vintage audio apparaten).
De Kringloper is groot (3 etages) en vond ik nog 2 TDK MA-X in hun cassettebakken. Mocht iemand nog TDK’s nodig hebben, er liggen nog genoeg SA’s en D’s.
Stedendreef heeft een electronica specialist die ook apparaten repareert. Daar heb ik een minidisc deck meegenomen :) Er staan achter nog een aantal DAT recorders die nog in onderhoud zijn.
Ivo’s, Habbekratzz en Hanny’s kun je links laten liggen. Die zijn klein en hebben bijna niks aan muziek/electro.
Er zat/zit twee weken garantie op. Mooi overzicht dat je daar geeft. Ik vind Rataplan 3x niks, veel te duur. Kringloper is ok, die in Naarden is ook goed. Verder zijn Eemnes en Baarn soms nog wel aardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
nineball schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 22:15:
[...]

Er zat/zit twee weken garantie op. Mooi overzicht dat je daar geeft. Ik vind Rataplan 3x niks, veel te duur. Kringloper is ok, die in Naarden is ook goed. Verder zijn Eemnes en Baarn soms nog wel aardig.
Ok, 2 weken is wel netjes. Ik ben er 1 keer geweest en weet dan dat soort dingen niet, en zoals ik al zei, het kost me een uur om er te komen (dus 2 uur heen en terug), en dat is wel een obstakel. Als het bij mij in de buurt was, was het wellicht een ander verhaal geweest.

Rataplan heb ik er ook 2 van in de buurt, en omdat ze al het voor mij interessante spul weggooien zie ik er nooit wat leuks, dus kom ik er niet zo vaak. Waar ik wel bijna iedere week een keer kom om te kijken wat er nieuw is, zijn 2 kringlopen in Alkmaar. Beide hebben soms leuke electronica (heb er al 3 walkmans vandaan), en bakken met cassettes waar regelmatig wat bij komt. Laatst een grote bak met voornamelijk SA’s met een gedeelte daarvan 100 minuten. Maar ik dwaal nu wellicht een beetje offtopic af, het ging over platen, niet over cassettes ;).

Maar geen probleem dat ik m heb laten liggen, nu is ie ook bij een liefhebber terecht gekomen :D

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nineball
Begin en eind van de keten op zolder zijn nu uit 1976 en 1978. Toevallig het tijdperk waaruit de meeste muziek komt waar ik naar luister. De rest van het spul is wat nieuwer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bSkg8Z9oxXhgJ5mor4HFrBozy98=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6k3RiYxnWtRUvSMqvr16hmzY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0BBPIlL6uz17FrbUfrsRJLkjZ6A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nlWX5n3Kkdbclz4i0Of1hXJw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• macdushi
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PIWirpbqK1G0ZsPLikTIhVsgG-M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xETMAb1IqF9BRifQiF6sPUj1.jpg?f=user_large

Deze gaat op het verlanglijstje voor oktober, The Eagles - Live From The Forum MMXVIII, gaat een smak geld kosten maar ziet er echt fantastisch uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:31

Pierre

Van nature lui!

macdushi schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 16:31:
[Afbeelding]

Deze gaat op het verlanglijstje voor oktober, The Eagles - Live From The Forum MMXVIII, gaat een smak geld kosten maar ziet er echt fantastisch uit!
Kost 80 dollar zo te zien. Denk dat ik die ook maar ga aanschaffen :9

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macdushi
Pierre schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 16:53:
[...]

Kost 80 dollar zo te zien. Denk dat ik die ook maar ga aanschaffen :9
Bij Bol in de pre-order voor 84 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldsmelly
@macdushi tnx voor deze tip... staat in de wacht bij het blauwe mannetje

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emisary121
  • Laatst online: 07-10-2023
Ik had een vraag, laatst hier ook al iets gepost en wat goede tips gekregen!
Nu ben ik van de week in een hifi winkel geweest waar ik me wat heb laten voorlichten qua keuze voor een platenspeler.
Hier werd mij aangeraden voor een pro-ject debut 3 te gaan. Klonk allemaal prima en de prijs was ook zeer redelijk.
Maar dit is natuurlijk de mening van 1 iemand en ik vroeg me af of jullie nog tips hebben in mijn budget of dat inderdaad de pro-ject een prima keuze is?

Mijn budget is 200-400 voor platenspeler alleen.
Ik wil niet een mediamarkt platenspeler maar net even een segment daar boven qua kwaliteit als dit mogelijk is met dit budget.. ik heb thuis al versterker en boxen staan, welke niet super zijn en later dit jaar geüpgraded gaan worden.

Graag hoor ik het of iemand nog tips of suggesties heeft! Tweedehands is altijd ook een goede optie is mij verteld reeds. Maar ik weet er zo weinig van dat ik niet weet welke tweedehandse prima zijn, en welke niet meer oké zijn..

Acties:
  • +3 Henk 'm!
2e hands is altijd een interessante optie, maar daarbij zijn er een aantal dingen waarbij je rekening moet houden:
1. je hebt geen garantie
2. het zijn 40 jaar oude apparaten, dikwijls is er iets niet helemaal 100%, dus het vereist moeite en technische kennis dit op te sporen en te repareren
3. de spelers zijn niet altijd gelijk te koop. het aanbod varieert, dus moet je zoeken. (vereist moeite, tijd en geduld).
Wil je weten welke goede spelers zijn, waarom ze dat zijn en hoe je goede spelers kan herkennen, dan moet je lezen, lezen, lezen en nog eens lezen. Die kennis/dat inzicht komt met de jaren.
Van een groot aantal spelers is natuurlijk algemeen bekend dat ze goed zijn, maar deze zijn dan ook niet meer goedkoop; iedereen wil ze wel hebben.

Maar dan kunnen er soms mooie dingen opduiken, zoals die technics sl-1401 een paar posts hierboven van @nineball waar hij 150 euro voor heeft betaald. Een koopje, en als je iets nieuws wilt wat vergelijkbaar is in kwaliteit, ben je minimaal €1000 euro kwijt (bijv. de technics sl-1500c, waarvan ik nog maar moet zien of die zo goed is als een 'oude' sl-1401).

Binnen je budget is een project debut 3 of debut carbon een goede optie.
Als je echt voor geluidskwaliteit gaat, zou ik ook gaan investeren in een goed element. Daarmee maak je pas echt sprongen in geluid.
Bijvoorbeeld door er een at-vm95ML element op te zetten (kost ca 150 euro: https://www.thakker.eu/to...agnet-tonabnehmer/a-9540/ )
Wellicht moet je dan naar een goedkopere tafel gaan zoals bijv. een Denon DP-300f (v.a. ca 200 euro)
Bijkomend voordeel is dat elementen daar voor beginnelingen makkelijker op te monteren en uit te lijnen zijn omdat deze een losse headshell heeft (de meeste elementen komen doorgaans aan hun einde vanwege gebruikersfouten (bijv. bij montage) en niet door slijtage).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Een Debut 3 is voor iets meer dan 200 euro een goede keuze als je een handmatige speler wilt, de Denon DP-300F als je een speler wilt met automatische afslag (deze heeft ook de mogelijkheid tot auto start). Voor 350+ kom je aan de DP-400 met automatische afslag, de marginale verbetering is dan een DC motor en een s-arm met headshell met SME aansluiting.

DP-300F v.a. 199,-
Debut III v.a. 226,-
DP-400 v.a. 379,-
Debut Carbon DC v.a. 379,-

Tweedehands heb je allerlei keuze. Voor een bedrag van 250+ euro kom je op spelers van het dubbele gewicht van de nieuwe (gewicht is een goed ding voor een platenspeler, met name het chassis en het plateau) met o.a. keuze in direct drive of snaar aandrijving, keuze wel / geen auto afslag, stroboscoop, allerlei soorten uiterlijk, etc.

Tweedehands kom je o.a. dit moois tegen op Marktplaats, kwaliteit materialen en aandrijving is doorgaans een klasse (of meer) beter dan dat van de nieuwe draaitafels voor rond die prijs:
- Thorens TD 320 vraagprijs 300,-
- Thorens TD 160 vraagprijs 250,-
- Technics SL-1700 vraagprijs 240,-
- Yamaha YP-D3 (er staat YP-3D) vraagprijs 225,-
- Sony PS X6 vraagprijs 300,-
- Sony PS 4300 vraagprijs 222,-
- Sony PS-X50 vraagprijs 350,-
- Denon DL-30L ... tot nu toe slechts 80 euro. Geheimtip, meestal een koopje t.o.v. draaitafels van vergelijkbare kwaliteit. (eerste versie met S-arm, niet de DP-30L II dus met rechte arm, hoewel die ook prima is)

Er moet meestal wel wat van de prijs af voor een goeie deal maar bieden is normaal op marktplaats. ;)
Ook de eerstgenoemde nieuwerwetse spelers vind je trouwens 2e hands voor minder dan de helft op Marktplaats.
mr_petit schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 17:46:
Maar dan kunnen er soms mooie dingen opduiken, zoals die technics sl-1401 een paar posts hierboven van @nineball waar hij 150 euro voor heeft betaald. Een koopje, en als je iets nieuws wilt wat vergelijkbaar is in kwaliteit, ben je minimaal €1000 euro kwijt (bijv. de technics sl-1500c, waarvan ik nog maar moet zien of die zo goed is als een 'oude' sl-1401).
De motor van de SL-1500c is (theoretisch) wellicht (nog) iets beter, slotless vs slotted (maar dat valt prima op te lossen met door het regelingscircuit). De armlift van de SL-1401 is duidelijk beter, ouderwetse kwaliteit met een siliconengedempte lift vs dat gedoe met een veertje bij de SL-1500c. En je krijgt natuurlijk een geveerd subchassis en de kekke verlichte verzonken stroboscoop erbij. :P

[ Voor 100% gewijzigd door Cap op 14-07-2020 12:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

DP-300F is eigenlijk meer dan genoeg dan je wat je wilt, die 100 euro zou ik in een upgrade van het element steken. Zelf heb ik een Nagaoka MP-110 gescoord via eBay:
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2017/12/2017-12-29-15.01.53-Medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2017/12/2017-12-29-15.03.18-Custom-e1514556681239.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2017/12/2017-12-29-17.17.46-Medium.jpg
Meer heb je niet nodig. :)

[ Voor 14% gewijzigd door Joopieboy op 11-07-2020 17:55 ]

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Joopieboy schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 17:55:
DP-300F is eigenlijk meer dan genoeg dan je wat je wilt, die 100 euro zou ik in een upgrade van het element steken. Zelf heb ik een Nagaoka MP-110 gescoord via eBay:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Meer heb je niet nodig. :)
Goede keus @Joopieboy... Dat is een heel goed klinkend element voor zijn geld... Veel luister plezier toegewenst... :)

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Draait inmiddels alweer een jaartje met veel plezier. 8) Vanavond maar weer eens een plaatje opzetten trouwens, onder het genot van een biertje. :)

Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2019/09/2019-09-08-16.02.27-Medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2019/09/2019-09-08-16.01.52-Medium.jpg
Versterker heb ik tien-twaalf jaar geleden ooit eens nieuw gekocht, vorig jaar de platenspeler erbij gekocht, super blij mee zo. En altijd leuk de reacties die je krijgt! :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emisary121
Cap schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 17:47:
Een Debut 3 is voor iets meer dan 200 euro een goede keuze als je een handmatige speler wilt, de Denon DP-300F als je een speler wilt met automatische afslag (deze heeft ook de mogelijkheid tot auto start). Voor 350+ kom je aan de DP-400 met automatische afslag, de marginale verbetering is dan een DC motor en een s-arm met headshell met SME aansluiting.

DP-300F v.a. 199,-
Debut III v.a. 226,-
DP-400 v.a. 379,-
Debut Carbon DC v.a. 379,-

Tweedehands heb je allerlei keuze. Voor een bedrag van 250+ euro kom je op spelers van het dubbele gewicht van de nieuwe (gewicht is een goed ding voor een platenspeler, met name het chassis en het plateau) met o.a. keuze in direct drive of snaar aandrijving, keuze wel / geen auto afslag, stroboscoop, allerlei soorten uiterlijk, etc.

Tweedehands kom je o.a. dit moois tegen op Marktplaats, kwaliteit materialen en aandrijving is doorgaans een klasse (of meer) beter dan dat van de nieuwe draaitafels voor rond die prijs:
- Thorens TD 320 vraagprijs 300,-
- Thorens TD 160 vraagprijs 250,-
- Technics SL-1700 vraagprijs 240,-
- Yamaha YP-D3 (er staat YP-3D) vraagprijs 225,-
- Sony PS X6 vraagprijs 300,-
- Sony PS 4300 vraagprijs 222,-
- Sony PS-X50 vraagprijs 350,-
- Denon DL-30L ... tot nu toe slechts 80 euro. Geheimtip, meestal een koopje t.o.v. draaitafels van vergelijkbare kwaliteit. (eerste versie met S-arm, niet de DP-30L II dus met rechte arm, hoewel die ook prima is)

Er moet meestal wel wat van de prijs af voor een goeie deal maar bieden is normaal op marktplaats. ;)
Ook de eerstgenoemde nieuwerwetse spelers vind je trouwens 2e hands voor minder dan de helft op Marktplaats.

[...]

De motor van de SL-1500c is (theoretisch) wellicht (nog) iets beter, slotless vs slotted (maar dat valt prima op te lossen met door het regelingscircuit). De armlift van de SL-1401 is duidelijk beter, ouderwetse kwaliteit met een siliconengedempte lift vs dat gedoe met een veertje bij de SL-1500c. En je krijgt natuurlijk de kekke verlichte verzonken stroboscoop erbij. :P
Als je dan moet kiezen uit een debut 3 met eventuele upgrade van een ander element,
een DP-400 of debut carbon..
of een 2de hands Thorens TD 320... wat zou dan aan te raden zijn?
De TD320 is erg in de buurt.. maaaaar ik zou niet weten waar op te letten bij aanschaf, dus of dat echt wijs is weet ik niet zeker..

Hoor al heel veel technische termen voorbij komen die me weinig zeggen helaas. Man wat ben ik een leek op dit gebied haha! Zal vast tzt goedkomen, maar nu.. mind blown!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emisary121
mr_petit schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 17:46:
2e hands is altijd een interessante optie, maar daarbij zijn er een aantal dingen waarbij je rekening moet houden:
1. je hebt geen garantie
2. het zijn 40 jaar oude apparaten, dikwijls is er iets niet helemaal 100%, dus het vereist moeite en technische kennis dit op te sporen en te repareren
3. de spelers zijn niet altijd gelijk te koop. het aanbod varieert, dus moet je zoeken. (vereist moeite, tijd en geduld).
Wil je weten welke goede spelers zijn, waarom ze dat zijn en hoe je goede spelers kan herkennen, dan moet je lezen, lezen, lezen en nog eens lezen. Die kennis/dat inzicht komt met de jaren.
Van een groot aantal spelers is natuurlijk algemeen bekend dat ze goed zijn, maar deze zijn dan ook niet meer goedkoop; iedereen wil ze wel hebben.

Binnen je budget is een project debut 3 of debut carbon een goede optie.
Als je echt voor geluidskwaliteit gaat, zou ik ook gaan investeren in een goed element. Daarmee maak je pas echt sprongen in geluid.
Bijvoorbeeld door er een at-vm95ML element op te zetten (kost ca 150 euro: https://www.thakker.eu/to...agnet-tonabnehmer/a-9540/ )
Wellicht moet je dan naar een goedkopere tafel gaan zoals bijv. een Denon DP-300f (v.a. ca 200 euro)
Bijkomend voordeel is dat elementen daar voor beginnelingen makkelijker op te monteren en uit te lijnen zijn omdat deze een losse headshell heeft (de meeste elementen komen doorgaans aan hun einde vanwege gebruikersfouten (bijv. bij montage) en niet door slijtage).
Ik had de post gezien inderdaad! Klinkt alsof iemand erg geluk heeft gehad ^^
Als je een debut 3 neemt en daar een ander element op zet pak je meteen veel winst qua geluid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Ik ben de stapel LP's op alfabet aan het zetten. Eigen aanschaf, LP's die ik van mijn ouders heb gekregen, nogal een "bonte" mix. Klasssiek en feestdagen laat ik apart staan, maar de rest moet nu dus op alfabet.

Lee Towers, moet die op L, T of gewoon in de container?

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Emisary121 Tja, ik zou het wel weten, maar ik ben jou niet en ik heb decennia ervaring met platenspelers. Mij interesseert het niet of een platenspeler nieuw is of niet, ik ga voor kwaliteit. Wat kwaliteit betreft is het echt no contest.

De Thorens TD 320 is een pracht van een speler die precies 2x zoveel weegt als de DP-300F of Debut, met een zamac plateau van meer dan 3 kg met een dik plateaulager (10mm!) wat zorgt voor een zeer stabiele loop (wow & flutter) en heel weinig bijgeluiden (rumble). De plateaus van de andere platenspelers wegen net wat meer dan een kilo en hebben een dun lagertje, en een 3x zo hoge wow & flutter.

De TD 320 heeft een bladgeveerd subchassis voor plateau en arm, de andere platenspelers hebben geen vering om de platenspeler te ontkoppelen van de omgeving (trillingen).

De arm van de TD 320 is een mooi zeer precies in te stellen instrument met goede lagers, precieze naalddruk instelling en magnetische anti-skating. Bij de nieuwe spelers is dit allemaal een stuk meer economisch uitgevoerd.

De kast van de TD 320 is zwaar en degelijk houtwerk, die van de DP-300F is kunststof en die van de Pro-ject een plank van MDF.

De TD 320 heeft een dikke, zware rubberen mat, de DP-300F een dunne rubberen mat en de Pro-ject een dun viltje.

Ook heeft de TD 320 compleet wrijvingsloze automatische afslag ipv een mechanische / geen afslag.

Ben ik nog iets vergeten? :)

Kortom, de Pro-ject en Denon zijn economische, kosteneffectieve platenspelers die goed werken maar de Thorens is een hele andere ervaring. Dat was destijds een dure platenspeler voor de liefhebber, een en al degelijkheid.

Het risico is dat je tweedehands moet kopen, maar een Thorens is doorgaans niet afgeragd (zo ziet deze er natuurlijk ook niet uit) maar heeft stof staan happen in de huiskamer of in een doos op zolder. Er kan iets onderhoud behoeven maar alles is bij zo'n Thorens te fixen. En je moet er nog wel een element bij kopen, maar dat moet bij de Pro-ject en Denon eigenlijk ook voor een beetje kwaliteit.

Maar, nogmaals, ik ben jou niet. :) Ik kan me prima voorstellen dat iemand voor nieuw gaat.

Review Thorens:

http://www.puresound.be/n...-td-320-met-tp-16-iv-arm/

[ Voor 38% gewijzigd door Cap op 11-07-2020 21:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Emisary121 niet via privebericht, juist via het forum want het doel is juist dat meerdere mensen kunnen leren van de info. En ik ga geen prive helpdesk / adviseur spelen.

Antwoord op je vragen:
- Er zit een Yamaha element (cartridge) op. Die zal een nieuwe naald moeten hebben OF je koopt een compleet nieuw element (aanbeveling).
- Het element op de nieuwe spelers in de sub 400 euro klasse is van dermate (basis) kwaliteit dat je al snel ook een nieuw element wilt, in die zin is dat verschil niet zo groot.
- Een acceptabel element kost van minder dan 40 tot duizenden euro's. Jouw keus. In 9 van de 10 gevallen kiest iemand voor een element tussen de pakweg 40 en 200 euro.

- Wat zou het kosten om deze speler gebruiksklaar te maken?
Geen idee. De kans is groot dat je aan een element voldoende hebt om hem te laten spelen. Het kan zijn dat ie eigenlijk een afstelbeurt nodig heeft om optimaal te presteren, dat kan bij een specialist zo 100 euro kosten. Het kan ook zijn dat er iets gerepareerd moet worden, bijv dat de audiokabel een kabelbreukje heeft en dan moeten er 2 kabels op, tientjeswerk. Maar die kans is nogal klein bij een Thorens, het is eerder een beetje smeerwerk. Algemeen: bij veel arbeid gaat daar natuurlijk geld naartoe, tenzij je het zelf doet.

Daarnaast moet je een versterker hebben met een phono aansluiting voor de Pro-ject of de Thorens. De Denon heeft een ingebouwde voorversterker dus die kan op elke normale versterkeringang.

- Wat moet je controleren bij aankoop?
De Thorens TD320 ziet er op de foto's net uit en de vering lijkt in orde (niet ingezakt). Waar je op moet letten bij aankoop:
- Check of er speling op de arm zit, neem de arm tussen duim en wijsvinger en trek/duw er heel lichtjes aan in de lengte richting om te voelen/horen of er speling op zit. Een miniem beetje mag, geen gerammel.
- Luister zonder muziek of de speler geen rare geluiden maakt tijdens het draaien (luid brommen/zoemen motor, of schurend plateaulager is niet ok).
- Slaat ie af aan het einde van de plaat en lift de arm omhoog (zo niet moet de elektronische afslag afgesteld worden)
- Er zit wel een element op maar geen naald, je kan dus helaas niet controleren of beide kanalen het doen, maar de kans is heel klein dat er een draadbreuk in de arm zelf zit.

Maar bedenk eerst goed wat je wil: nieuw, economy class, garantie, unboxen, plug and play (hopelijk). Oud, premium class, risico (op meer uitgeven), meer werk, mogelijk moeite / gedoe.

Eigenlijk is het beste advies ze beide te nemen en de verschillen zelf te ervaren. :P

[ Voor 37% gewijzigd door Cap op 11-07-2020 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emisary121
@Cap Top! Altijd een goeie insteek dat iedereen meeleest maar ben anders gewend op andere forums enzo! ;)

Ah okay dat is duidelijk mbt dat element! thanks!
Een speler + nieuw element moet vast gaan lukken qua budget zeker als de prijzen van een element rond eerder genoemde 140-150 zitten!

Ik denk dat ik zeker even contact ga zoeken op marktplaats met de eigenaar van die thorens td320!
In de winkel waar ik me wat heb laten inlichten waren ze ook erg fan van het merk thorens, maar prijzen waren daarvan minimaal 1000+ wat er niet in zat.

Zijn er bij kijken van een 2dehandse nog specifieke dingen waar goed naar gekeken moet worden?

Allemaal al super bedankt voor de reacties! Hier kan ik wat mee! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Trust me, als je nu nieuw een Thorens TD 320 zou kunnen kopen zou ie een stukkie meer dan 1000 euro kosten. ;) Maar ja dat is een beetje flauw, nieuwe waar met 2e hands vergelijken.

Je gaat dan toch al snel richting een TD-1600, volgens mij is dat de enige huidige Thorens die er een beetje op lijkt met een verend subchassis en alle kwalitatieve kenmerken van de Thorens klassiekers als TD-160, 145, 320, 318 etc. Hobo beweert dat ie de kwaliteit van zijn voorgangers overstijgt, zou best kunnen maar dat mag ook wel voor 2649 euro.

@Anybody: correct me if I am wrong, ik ben niet helemaal thuis in de complete huidige Thorens line-up.

Nogmaals: ik zeg alleen wat IK zou kopen, niet wat jij moet doen. Jouw pakkie an he, jouw risico.

[ Voor 35% gewijzigd door Cap op 11-07-2020 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emisary121
Cap schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 21:04:
Trust me, als je nieuw een Thorens TD 320 zou kunnen kopen zou ie een stukkie meer dan 1000 euro kosten. ;)

Je gaat dan toch al snel richting een TD-1600, volgens mij is dat de enige huidige Thorens die er een beetje op lijkt.

@Anybody: correct me if I am wrong, ik ben niet helemaal thuis in de complete huidige Thorens line-up.

Nogmaals: ik zeg alleen wat IK zou kopen, niet wat jij moet doen. Jouw pakkie an he, jouw risico.
Ja dat snap ik hoor!
2de hands is ALTIJD een risico.. maarja er heen gaan de speler bekijken/beluisteren kost gelukkig helemaal niks :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Just saying: beluisteren, als in luisteren naar muziek, is dus lastig als er geen naald in het element zit, dat zal dan eerst moeten gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emisary121
Zucht! Hersenen staan in weekend modus.. uiteraard is die niet te beluisteren xD
Haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
GSX-MAN schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 20:24:
Ik ben de stapel LP's op alfabet aan het zetten. Eigen aanschaf, LP's die ik van mijn ouders heb gekregen, nogal een "bonte" mix. Klasssiek en feestdagen laat ik apart staan, maar de rest moet nu dus op alfabet.

Lee Towers, moet die op L, T of gewoon in de container?
Sorteren is heel persoonlijk. Zelf doe ik ook sorteren op genre, en daarin pas alfabetisch. Maar dan heb je soms LP’s die in meerdere genres passen en moet je iets kiezen. En ik vind volledige naam makkelijker te onthouden dan achternaam. Een hoop artiestennamen zijn geen personennaam dus zo’n splitsing voelt een beetje onzinnig. Wat bv te doen met verzonnen namen? Moet Charly Lownoise dan bij de L? Ik zie die splitsing op achternaam wel eens op websites en dat levert hilarische situaties op waarbij ze blijkbaar verkeerd inschatten. De Pussycat Dolls bij de D ofzo 7(8)7

En Lee Towers... bij mij heb ik daar een speciale kast voor... de kliko. Maar ieder z’n ding ;) Nee hoor, grapje. Ik heb ee nog nooit een weggegooid. Ik heb ook een paar platen ik ooit bij een Discogs bestelling heb gehad als padding (Warm Aanbevolen, Max Gregor en BZN). Die staan nu apart, bij de onderhoudsspullen (zoals vervangingssleeves). Misschien kan ik er ooit nog decoratie mee knutselen, of aan m’n 10 maanden oude dochter geven om mee te spelen (ze heeft ook al een cassette en een CD ;)). Maar een LP is nog wat groot voor haar dus misschien eerst een keer een 7” halen bij de kringloop voor 50 cent ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
kozue schreef op zondag 12 juli 2020 @ 09:26:
[...]

En Lee Towers... bij mij heb ik daar een speciale kast voor... de kliko. Maar ieder z’n ding ;) Nee hoor, grapje. Ik heb ee nog nooit een weggegooid. Ik heb ook een paar platen ik ooit bij een Discogs bestelling heb gehad als padding (Warm Aanbevolen, Max Gregor en BZN). Die staan nu apart, bij de onderhoudsspullen (zoals vervangingssleeves). Misschien kan ik er ooit nog decoratie mee knutselen, of aan m’n 10 maanden oude dochter geven om mee te spelen
Wat ook leuk is. Paar stuks vuurwerkknallers op plakken en dan van 5 hoog wegzeilen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

maartend schreef op zondag 12 juli 2020 @ 10:00:
[...]

Wat ook leuk is. Paar stuks vuurwerkknallers op plakken en dan van 5 hoog wegzeilen.
Heb ik als puber met een single van Rob de Nijs gedaan.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
GSX-MAN schreef op zondag 12 juli 2020 @ 10:42:
[...]

Heb ik als puber met een single van Rob de Nijs gedaan.
Was leuk hee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromium
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-09 14:33
Altijd al eens een Thorens TD 320 willen hebben/testen. Als Thorens fan lijkt het me een heel fijn toestel, helaas zelfs nog nooit eentje van dichtbij gezien :-(

[ Voor 169% gewijzigd door chromium op 13-07-2020 00:50 . Reden: Foutje ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• oldsmelly
Mensen maak er een mooie dag van......

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B4nAY0N1qDYoYw5G-UUeUrGmV9c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Cr2wD9ogK92tEaSLzmPwkH5j.jpg?f=user_large

Stay Save & Stay Healthy.....

[ Voor 3% gewijzigd door oldsmelly op 13-07-2020 07:41 ]

MuziekLiefhebbert

Pagina: 1 ... 50 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.