Het Grote Vinyl Topic Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 51 ... 101 Laatste
Acties:
  • 548.894 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• macdushi
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-09 10:03
Heerlijke plaat "Love over Gold" , blijft voor mij de favoriete Dire Straits LP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
macdushi schreef op maandag 13 juli 2020 @ 11:03:
Heerlijke plaat "Love over Gold" , blijft voor mij de favoriete Dire Straits LP.
Inderdaad een heerlijke plaat... Vooral op Mobile Fidelity Soundlab persing echt een parel om naar te luisteren...

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Emisary121
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07-10-2023
Inmiddels ben ik eigenaar van een Thorens TD 320! ^^ mooi apparaat is het zeg!!

Nu snel een nieuw element regelen en dan snel genieten van mijn nieuwe lps!

Zijn er nog suggesties qua elementen? De verkoper raden mij deze aan; audio technica at-vm95e
Is dit een goeie optie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Emisary121 Mooi ding. Je hebt als beginner meteen een premium draaitafel te pakken. Wat heb je er uiteindelijk voor betaald? Heb je foto's?

Voor het element zoek even in dit topic, zie o.a. mr_petit in "Het Grote Vinyl Topic Deel 3".

Ik zou een stap hoger gaan dan de simpele elliptische VM95E variant. Die is wel goedkoop, best goed en bang for the buck, maar een dergelijke speler verdient iets beters. Het AT- VM95ML MM element is ie zeker wel waard. Je kan er ook een high output MC element op zetten, de Denon DL-110 is ook niet te versmaden. Welke phono voorversterker heb je? Een losse of eentje ingebouwd in je versterker (welke?).

PS welk Yamaha element (zonder naald) zat er nou op bij aankoop? Het was iets zwarts maar ik heb niet goed gekeken. Als ik moet gokken bij Yamaha een MC element. Staat onderop het element, bij de kont, tussen de pinnetjes en de naald dus. Als het een MC-705 is is het eigenlijk een Audio Technica MC met vervangbare naald, dat zou evt nog interessant zijn. Zoals ik me de foto herinner denk ik dat het MC-9 is. Eventueel een MC-501 of MC-505, of een blauwe MC-3 of MC-5.

[ Voor 101% gewijzigd door Cap op 13-07-2020 20:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Emisary121
Cap schreef op maandag 13 juli 2020 @ 20:22:
@Emisary121 Mooi ding. Je hebt als beginner meteen een premium draaitafel te pakken. Wat heb je er uiteindelijk voor betaald? Heb je foto's?

Voor het element zoek even in dit topic, zie o.a. mr_petit in "Het Grote Vinyl Topic Deel 3".

Ik zou een stap hoger gaan dan de simpele elliptische VM95E variant. Die is wel goedkoop, best goed en bang for the buck, maar een dergelijke speler verdient iets beters. Het AT- VM95ML MM element is ie zeker wel waard. Je kan er ook een high output MC element op zetten, de Denon DL-110 is ook niet te versmaden. Welke phono voorversterker heb je? Een losse of eentje ingebouwd in je versterker (welke?).

PS welk Yamaha element (zonder naald) zat er nou op bij aankoop? Het was iets zwarts maar ik heb niet goed gekeken. Als ik moet gokken bij Yamaha een MC element. Staat onderop het element, bij de kont, tussen de pinnetjes en de naald dus. Als het een MC-705 is is het eigenlijk een Audio Technica MC met vervangbare naald, dat zou evt nog interessant zijn. Zoals ik me de foto herinner denk ik dat het MC-9 is. Eventueel een MC-501 of MC-505, of een blauwe MC-3 of MC-5.
Yaah volgens mij heb ik ook zeker wel een mooie begin platenspeler! :D Nu er nog verstand van krijgen haha! De allerallerallereerste platenspeler die ik ooit in mijn bezit hebt gehad is dit! En ook verder vrij weinig tot geen gebruik gemaakt van plantenspeler! Dus het word een heuze ontdekkingstocht haha!

Ik heb er uiteindelijk 275 voor betaald, de vraagprijs was 300. Hoop dat het een beetje redelijke prijs is, maar ik zag op marktplaats niet nog meer van dit type staan om mee te vergelijken.

Versterker en boxen worden bij mij de volgende stappen.
Ik heb op dit moment de oude boxen van mijn vader en de oude versterker van hem.
Deze zullen absoluuuuuut niet goed genoeg zijn voor de platenspeler.. maar wil de kosten voor alles een beetje verspreiden ;-)
Als er suggesties zijn voor welke versterker/boxen hoor ik het ook graag hoor! ^^

De versterker die ik nu dus heb is een;
Sony TA-70
Volgens mij mag die bijna een museum in haha :P

Het element is inderdaad een yamaha, maar verder zie ik er niks op staan. Maar heb er een foto bij geplaatst dus mogelijk herken je hem?

Thanks voor de suggesties voor het element! Zal is even gaan bedenken wat ik zal gaan doen! :)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2wcF1URBLDbuHKWtzURKSssx35M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XG2ye4XCtvhIwUGFA1xqR8Bl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ifxAnJLDLsiW1-Ordtt0TgxNXT8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/De3YRk5uaZWyQvjvtXV9WQxp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l8dCvwqpKB4HGZmwvmhFVejRtLE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GOyuk1Kzi1rzMtDtlRg4UQVm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wPtYbGuYweVDZ312YEJc3aC9bco=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z5ngAwqbbrq4MKZoQTPspQjb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DSCgZjBsyRYPUMWGKWAKZZT-FAE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/urrMEx1txkexoHBNsN29UWFA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Emisary121 op 14-07-2020 11:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Emisary121 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 11:39:
[...]

Ik heb er uiteindelijk 275 voor betaald, de vraagprijs was 300. Hoop dat het een beetje redelijke prijs is, maar ik zag op marktplaats niet nog meer van dit type staan om mee te vergelijken.
M.i. een keurige prijs, zeker indien er afgezien van de naald geen gebreken zijn. Ik had de indruk dat het gewoon een particulier was, geen (hobby)handelaartje? Je komt ze niet vaak meer tegen bij particulieren.

Optisch lijkt ie erg mooi, met wat poetsen (plateaurand, en met beleid de behuizing en stofkap, juiste poetsmiddelen gebruiken) is ie weer als nieuw te krijgen, zeker als je de kap wat gaat polijsten. Bovendien een investering die zijn waarde houdt zolang vinyl gewild blijft, itt een nieuwe budget platenspeler.
[...]
Ik heb op dit moment de oude boxen van mijn vader en de oude versterker van hem.
Deze zullen absoluuuuuut niet goed genoeg zijn voor de platenspeler.. maar wil de kosten voor alles een beetje verspreiden ;-)
Klopt, daar valt nog een boel te verbeteren zie ik. De platenspeler is daarbij een beetje overkill.
[...]
Het element is inderdaad een yamaha, maar verder zie ik er niks op staan. Maar heb er een foto bij geplaatst dus mogelijk herken je hem?
Je moet wel kijken op de plek die ik aangaf he :P, dus onderop het element bij de pinnetjes. Ik denk dat het een MC-9 is waar de naald vakkundig afgesloopt is. Zonde want een mooi element. Kijk nog maar eens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l8fIYQ4P2H6geCevX7jUmiyOf1g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UxPlKTiSwFWmIokoDOcJNykH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/g/oTgAAOSwz59e~5zF/s-l1600.jpg

PS als je straks een naald hebt en kan gaan luisteren, speakers horen niet op hetzelfde kastje als de platenspeler...
PSPS als je nog een hele tijd met deze versterker / speakertjes wil gaan luisteren dan voldoet een simpel AT-VM95E element wel, ben je van plan je set toch te upgraden dan is het misschien weer zonde om niet meteen voor een beter element te gaan.

[ Voor 9% gewijzigd door Cap op 14-07-2020 12:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
  • Laatst online: 02-06 12:29
Wel een boeiende manier om het element lager de headshell te krijgen door er een stukje metaal (ik hoop dat het aluminium is) als spacer tussen te zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DQrdYHwFmnkd0FQXzXLG6YW4ZjQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P84yeNt3MOsKFEChieLX4mX8.jpg?f=fotoalbum_large

Driving a cadillac in a fool's parade.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MvanS
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 15:35
Dit is mijn mooie Japanner.
De kast is ook vintage van plexiglas. Zo hoeft de Sansui stofkap er niet op, de kast heeft een stofkap.
Het element is een mc Denon DL-304.
De rest van de set is Roksan, versterker, tuner, cd speler, phono amp.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/skMw72q.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kwaakvaak_v2 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 13:29:
Wel een boeiende manier om het element lager de headshell te krijgen door er een stukje metaal (ik hoop dat het aluminium is) als spacer tussen te zetten.

[Afbeelding]
Goed gezien, lijkt idd aluminium. Thorens werkte idd vaak met spacers, hoewel je meestal de armhoogte ook nog zelf kan instellen met 2 kleine inbusjes aan de zijkant en achterkant vd arm.

Of die spacer een zelf afgezaagd stuk alu is of iets anders hoeft op zich toch niet zoveel mis mee te zijn, het gaat erom dat je de juist hoogte krijgt? Tegelijk kan je evt nog finetunen wat betreft het gewenste armgewicht, mocht iets meer massa wenselijk zijn neem je iets zwaarders, zo niet dan neem je iets lichts.

[ Voor 6% gewijzigd door Cap op 14-07-2020 14:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 13-09 15:23
Cap schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 14:38:
[...]

Goed gezien, lijkt idd aluminium. Thorens werkte idd vaak met spacers, hoewel je meestal de armhoogte ook nog zelf kan instellen met 2 kleine inbusjes aan de zijkant en achterkant vd arm.

Of die spacer een zelf afgezaagd stuk alu is of iets anders hoeft op zich toch niet zoveel mis mee te zijn, het gaat erom dat je de juist hoogte krijgt? Tegelijk kan je evt nog finetunen wat betreft het gewenste armgewicht, mocht iets meer massa wenselijk zijn neem je iets zwaarders, zo niet dan neem je iets lichts.
Zo heb ik zelf spacers gemaakt van respectievelijk een klein LEGO-tegeltje zonder van die noppen en een stukje kunststof van een laatje uit een kast voor schroeven en zo die je aan de muur kunt hangen. Een collega heeft een poosje geleden beloofd een paar spacers te printen, maar daar is blijkbaar nog niets van gekomen :+ .

Wat betreft het aanpassen van de armhoogte van (in ieder geval mijn) TD166 heb ik ervaren dat het weliswaar heel makkelijk is om de hoogte aan te passen, maar dat het vervolgens een crime is om dat dusdanig af te stellen dat het allemaal nog goed werkt. Ik had continu ruzie met de lift. De arm iets te hoog en de lift kwam niet hoog genoeg om de arm ver genoeg op te tillen. De arm iets te laag en de lift kon niet zo laag worden ingesteld dat de arm ook ver genoeg zakte. Ik ben niet zo ver gegaan om te kijken of er iets aan de armlift aangepast kon worden om meer 'bandbreedte' te krijgen. Al met al ben ik dus sterk afhankelijk van het gebruik van spacers met de juiste dikte. Samen met de originele gauge van Thorens die ik gelukkig ooit op de kop heb getikt, biedt dat de grootste kans op succes 8) .

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emisary121
Cap schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 12:18:
[...]

M.i. een keurige prijs, zeker indien er afgezien van de naald geen gebreken zijn. Ik had de indruk dat het gewoon een particulier was, geen (hobby)handelaartje? Je komt ze niet vaak meer tegen bij particulieren.

Optisch lijkt ie erg mooi, met wat poetsen (plateaurand, en met beleid de behuizing en stofkap, juiste poetsmiddelen gebruiken) is ie weer als nieuw te krijgen, zeker als je de kap wat gaat polijsten. Bovendien een investering die zijn waarde houdt zolang vinyl gewild blijft, itt een nieuwe budget platenspeler.

[...]

Klopt, daar valt nog een boel te verbeteren zie ik. De platenspeler is daarbij een beetje overkill.

[...]

Je moet wel kijken op de plek die ik aangaf he :P, dus onderop het element bij de pinnetjes. Ik denk dat het een MC-9 is waar de naald vakkundig afgesloopt is. Zonde want een mooi element. Kijk nog maar eens.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

PS als je straks een naald hebt en kan gaan luisteren, speakers horen niet op hetzelfde kastje als de platenspeler...
PSPS als je nog een hele tijd met deze versterker / speakertjes wil gaan luisteren dan voldoet een simpel AT-VM95E element wel, ben je van plan je set toch te upgraden dan is het misschien weer zonde om niet meteen voor een beter element te gaan.
Hey zoals ik al zei, ik ben echt een leek nog op dit gebied :P
Maar na super duidelijk niet te missen instructies is het mij gelukt... het is een MC-9

De speler is gekocht bij een particulier, deze man had de speler al enige tijd in bezit nadat die hem overnam van 1ste eigenaar.
Echter werd die zeer weinig gebruikt de laatste jaren (wat ook wel te zien is aan het stof erop).
Toen de naald kapot ging was de keuze of wat geld er tegen aan gooien, of verkopen.
En toen was die van mij :-p

Hoe lang ik deze versterker/speakers ga gebruiken ligt een beetje aan wat nieuwe gaan kosten :P
Ik vermoed dat het vast niet goedkoop is wat een beetje okay is qua kwaliteit.... dus dan zit ik vast nog wel even vast aan deze ondermaatste boxen haha

En de boel schoonmaken staat op het programma volgend weekend! Ben benieuwd hoe die er schoon uitziet :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Nee hoor. 2e hands kan je juist voor speakers en versterkers prima slagen zonder er veel geld tegenaan te gooien. Heel veel mensen doen goede zuilspeakers weg omdat er kleine melkpakjes in de woonkamer moeten. Voor 100 euro kan je al best aan een set degelijke vloerstaanders van pakweg 15kg per stuk komen, die staan dan op de juiste luisterhoogte en hebben echte basweergave. Hetzelfde bij versterkers: er moet een klein streaming setje of een Sonos komen, en de oude degelijke versterker met phono ingang van 10kg gaat de deur uit voor een habbekrats.

[ Voor 10% gewijzigd door Cap op 14-07-2020 21:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:57
Voor 45 euro opgehaald, werd verkocht als defect omdat de 33/45 knop niet werkte. Bleek een ontbrekend bladveertje te zijn dat gelukkig los in de bak lag, dus dat was snel verholpen. Twee nieuwe snaren besteld bij Thakker (plateau en pitch) en dan is ie weer 'wie neu'. Alleen het Dual logo op de kast ontbreekt. De naald klinkt nog prima maar kan natuurlijk ook wel een keer vervangen worden. Het is de tweede uitvoering van de 505-4, met de zwarte arm, het al iets lichtere plateau en de vilten mat. Volgens mij is de 505-4 nu nog steeds nieuw te koop, de Kever onder de Duals.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cAO_AQD8nBAhAK83cfKGcABzOZM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/re9EWapW9KyB14QMrn2lKBz5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bCN895-rGrA4G7qS4RE2y00hnMA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/modL76bqYIaY0Iz5jn9P0Qfg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Dinsdag 14 juli 2020 binnengekomen en gister avond al aan het afspelen:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/rNsbuQMxdqnbj3ckw6ZKfTiS7el1dRR0Kseu--TeJMJqUz9wCoqwUmlg3jU6dq_OWmqzq6mBW8bfpq5S96vrTbA2n9YGTvrd0pQ99anZ05Tz1Zc0yAQJp0cl7JAAkS5AezX1SWkyOg=w2400

Rowwen Hèze - Het Beste Van Het Slotconcert Live 2019... Zeldzame uitgave waarvan er vooralsnog slechts 600 van geperst zijn, die dan alleen beschikbaar kwam voor fanclub leden... Dat laatste ben ik niet (fanclub lid), maar via Marktplaats is het mij toch gelukt om een LP te bemachtigen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• birdie_man
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-04-2024
Emisary121 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 19:58:
[...]

H
Hoe lang ik deze versterker/speakers ga gebruiken ligt een beetje aan wat nieuwe gaan kosten :P
Ik vermoed dat het vast niet goedkoop is wat een beetje okay is qua kwaliteit.... dus dan zit ik vast nog wel even vast aan deze ondermaatste boxen haha
Je kunt voor 150/200 euro per stuk uitstekende luidsprekers kopen waar je nog jaren lang plezier van hebt. Bv Dali Oberon 1 of 3 of iets vergelijkbaars. Het kan nog goedkoper als je 2e hands gaat kijken. Ik heb thuis nog een paar Tannoy Mercury M1 uit 2000 die ook uitstekend klinken (vast beter dan wat je nu hebt). Dergelijke speakers kan je denk ik voor 100 euro per paar wel vinden op MP en kunnen nog jaren mee. Versterkers nieuw zo tussen de 200 en 400 euro (Yamaha, Denon, Marantz). Hebben denk ik standaard weer een phono-ingang.

Gefeliciteerd in ieder geval met die TD 320, dat is echt een prima speler. Ik heb de Mk II. Je kan in Nijmegen altijd langs bij Dr Thorens die die speler helemaal kan onderhouden voor je. Je hoeft dus niet bang te zijn dat je iets hebt waarvoor geen ondersteuning meer is. Ik vind dat een belangrijke pre voor een oude speler.

Nu nog een mooi element erin en je zit voorlopig gebeiteld!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Precies. Luidsprekermerken om naar te kijken zijn o.a. B&W, Kef, Tannoy, Misson, Dali, Elac, Monitor Audio, Canton, Magnat, Chario, Infinity en JBL, maar zeker ook Nederlandse merken als Xanadu, Driade, Translator waarbij je voor rond de 100 euro vaak vloerstaanders koopt met top drivers en een dikke MDF kast vol bracing, die soms wel het 10-voudige hebben gekost. Bij modellen van begin jaren 90 en ouder is het wel opletten op eventuele foamranden van speakers ipv rubbers, die kunnen vergaan. Vaak zijn die hersteld maar vaak ook niet.

Voor versterkers heb je veel keus uit met name Japanners en Engelsen. Eind jaren 80 + jaren 90 zit je gebeiteld wat betreft een phono ingang, een serieus model versterker uit die tijd herken je aan het feit dat er zowel een MM als een MC phono voorversterker in zit (MM/MC schakelaar voorop of aan achterzijde bij phono ingang). Ouder kan ook wel maar dan moet je beter opletten wat betreft de staat van het ding: vooral in de 70-er jaren viel er nog wel wat te verbeteren wbt de stabiliteit van elco's, transistoren en schakelaars. Een jaren 80/90 Japanner met MM/MC ingang, ruim voldoende vermogen en 2 paar degelijke schroefaansluitingen voor luidsprekers koop je al onder de 100 euro. O.a. Denon, Sony, Pioneer, Kenwood, Yamaha, Marantz, Onkyo, NAD kom je bij bosjes tegen.

[ Voor 62% gewijzigd door Cap op 15-07-2020 17:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

Yaah volgens mij heb ik ook zeker wel een mooie begin platenspeler! :D Nu er nog verstand van krijgen haha! De allerallerallereerste platenspeler die ik ooit in mijn bezit hebt gehad is dit! En ook verder vrij weinig tot geen gebruik gemaakt van plantenspeler! Dus het word een heuze ontdekkingstocht haha!

Als er suggesties zijn voor welke versterker/boxen hoor ik het ook graag hoor! ^^

De versterker die ik nu dus heb is een;
Sony TA-70
Volgens mij mag die bijna een museum in haha :P

Thanks voor de suggesties voor het element! Zal is even gaan bedenken wat ik zal gaan doen! :)[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gefeliciteerd met je mooie tweedehands aankoop... Zeer nette prijs voor die speler, zeker geen instapper en inderdaad zoals anderen ook al aangaven overkill, maar als je gaat upgrraden komt dat vanzelf goed...

Ik heb zelf de goedkopere broer: de Thorens TD-318 MKI met Nagaoka MP-200 element... Dat element is ook aanrader voor jou speler, maar wellicht voor nu wel wat overkill... Ook een Nagaoka MP-110 is een zeer mooi element en past ook op die speler daar het de goedkopere broer van de MP-200 is scheelt dat flink in de portemonnee...

De MP-110 heb ik zelf ook nog ingebruik op een Thorens TD-280 Exclusive... Beiden zijn zeer goed geluidskwalitatief in hun prijs range... :) ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-09 11:54
Ik weet niet of het representatief is, maar de meerweg zuilen die ik een tijdje gehad heb waren snel weer weg omdat ze te hard moesten om goed tot hun recht te komen. Klonken schitterend, maar voor mijn gebruik totaal ongeschikt. Dus wel goed om je af te vragen wat je eigen luistergedrag is voor je een paar van die jetsers in huis haalt.

Qua versterkers komen de cambridge audio versterkers van begin 2000 (*40 serie) ook regelmatig voor peanuts voorbij op marktplaats, ook als complete sets en de cd spelers uit die serie staan ook zeer goed aangeschreven. Zit de laatste tijd een beetje te kijken naar een upgrade van mijn CA 540C v2 en volgens mij moet ik echt 100en euro's uit gaan geven om iets te vinden wat echt merkbaar beter gaat zijn. (Mocht ik dat verkeerd zien hoor ik het graag ;) )

@nineball Mooie aankoop! Heb ik zelf ook nog wel eens overwogen als vervanging van mn dual 1226 maar ben uiteindelijk voor een rega clone gegaan.

[ Voor 12% gewijzigd door Charly op 15-07-2020 12:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macdushi
Luidsprekermerken om naar te kijken zijn o.a. B&W, Kef, Tannoy, Misson, Dali, Elac, Monitor Audio, Canton, Magnat, Chario, Infinity en JBL, maar zeker ook Nederlandse merken als Xanadu, Driade, Translator waarbij je voor rond de 100 euro vaak vloerstaanders koopt met top drivers en een dikke MDF kast
https://www.marktplaats.n...abe740c1b&previousPage=lr

Deze hadden wij vroeger thuis staan, kostten toen een kapitaal, nu zie ik ze voor 85 euro staan, een koopje!

[ Voor 34% gewijzigd door macdushi op 15-07-2020 13:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Impulse is inderdaad ook zo'n Nederlands merk. Hier een leuk verhaaltje over de Nederlandse merken.

https://www.hear.nl/blog_...ekers__heden_en_verleden/
Charly schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 12:46:
Ik weet niet of het representatief is, maar de meerweg zuilen die ik een tijdje gehad heb waren snel weer weg omdat ze te hard moesten om goed tot hun recht te komen. Klonken schitterend, maar voor mijn gebruik totaal ongeschikt. Dus wel goed om je af te vragen wat je eigen luistergedrag is voor je een paar van die jetsers in huis haalt.

Qua versterkers komen de cambridge audio versterkers van begin 2000 (*40 serie) ook regelmatig voor peanuts voorbij op marktplaats, ook als complete sets en de cd spelers uit die serie staan ook zeer goed aangeschreven. Zit de laatste tijd een beetje te kijken naar een upgrade van mijn CA 540C v2 en volgens mij moet ik echt 100en euro's uit gaan geven om iets te vinden wat echt merkbaar beter gaat zijn. (Mocht ik dat verkeerd zien hoor ik het graag ;) )
Kan maar hoeft zeker niet. Misschien dat de gevoeligheid of karakteristiek van de luidspreker niet goed paste bij jouw situatie. Ook zuiltjes kunnen goed klinken op lage volumes. Het voordeel van zuiltjes is dat je geen stands nodig hebt om de speakers op de juiste hoogte te brengen (tweeters rond oorhoogte bij zitten op luisterplaats). Als je een breed, niet al te laag meubel hebt kan je daar boekenplankluidsprekers op kwijt, hoewel het dan vaak toch nog iets te laag is en ook de afstraling niet optimaal is ivm de hoge tonen reflecties op het oppervlak van het meubel. Los daarvan, feit blijft dat je een platenspeler beter niet op hetzelfde meubel kan zetten als de speakers. Daarom zijn die zuiltjes ook zo handig, als je die kan plaatsen. Je hebt ze in hele slanke, elegante formaten.

De versterkers luisteren minder nauw, in het algemeen kom je ook best uit met eenvoudigere versterkers met lagere vermogens als je speakers niet heel ongevoelig zijn of een moeilijke (lage) impedantiekarakteristiek hebben. Toch raad ik een versterker aan uit de betere klasse van weleer omdat daar vaak aandacht werd besteed aan een phonotrap. En dat maakt wel degelijk uit, o.a. omdat de benodigde versterkingsfactor erg hoog is en ruis een rol gaat spelen, evenals de RIAA karakteristiek en afsluitweerstand/capaciteit.
Zoals gezegd, de aanwezigheid van een MM/MC keuze is een goed teken, en keuze van afsluitweerstand / capaciteit helemaal. Dat wil niet zeggen dat elke versterker post 1995 een matige phono pre heeft, dat dan weer niet. Maar het blijft dan vaak beperkt tot een simpele MM voorversterker via een opamp, de topmodellen versterkers daar gelaten. Gebruik je een externe phono pre dan speelt dit uiteraard niet.

[ Voor 23% gewijzigd door Cap op 15-07-2020 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macdushi
Cap schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 14:02:
Impulse is inderdaad ook zo'n Nederlands merk. Hier een leuk verhaaltje over de Nederlandse merken.

https://www.hear.nl/blog_...ekers__heden_en_verleden/
Inderdaad een leuk stuk om te lezen, nooit bij stilgestaan dat er in nederland zoveel verschillende luidspreker fabrikanten aktief waren/zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdie_man
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-04-2024
Bij oude speakers moet je inderdaad wel even kijken naar de staat van de randen om de luidsprekerconussen. Bij sommige (Translator bv) waren die soms van foam, dat verkruimelt na 10 of 15 jaar. Gewoon rubber gaat veel langer mee, ik heb speakers van 25 jaar oud waar nog helemaal niks mis is met die rubber randen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vintage1967
Kijk ik even op de site van Nuclear Blast, zie ik dat Metallica S&M2 op 28-8 released.

>:) 8) >:) 8) >:) 8) >:) 8) >:) 8) >:) 8) >:) 8) >:) 8) >:) 8) >:) 8) >:) 8) >:) 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GiLeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GiLeX

Ook analoog fotograferend

Vintage1967 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 11:53:
Kijk ik even op de site van Nuclear Blast, zie ik dat Metallica S&M2 op 28-8 released.

>:) 8) >:) 8) >:) 8) >:) 8) >:) 8) >:) 8) >:) 8) >:) 8) >:) 8) >:) 8) >:) 8) >:) 8)
Heb het al in de pre-order staan :+ _/-\o_ :9~
En dan in September ook nog de nieuwe van Ayreon _/-\o_
Heerlijk vooruitzicht voor het najaar O-)

Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
Vintage1967 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 11:53:

Metallica zit toch helemaal niet Blast als label? Of zijn ze daar in Duitsland gewoon dealer van ook Blackened releases omdat ze toch al vrij materiaal in het genre verkopen?

Deze speciale versie staat ook in de merch shop van Metallica https://metallica.probitymerch.com/

Ik ga overigens voor de normale zwarte versie, heb een paar van dit soort marbled dingen en bij allemaal kraakt het een beetje als je van kleur naar zwart gaat.

[ Voor 10% gewijzigd door kwaakvaak_v2 op 16-07-2020 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
kwaakvaak_v2 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 14:11:
[...]

Metallica zit toch helemaal niet Blast als label? Of zijn ze daar in Duitsland gewoon dealer van ook Blackened releases omdat ze toch al vrij materiaal in het genre verkopen?

Deze speciale versie staat ook in de merch shop van Metallica https://metallica.probitymerch.com/

Ik ga overigens voor de normale zwarte versie, heb een paar van dit soort marbled dingen en bij allemaal kraakt het een beetje als je van kleur naar zwart gaat.
Grappig, want ik heb meerdere splattered LP's en bij geen enkele is de kwaliteit minder dan een volledig zwarte LP. Zou dat aan mijn element kunnen liggen? Ik gebruik een AT95E die misschien minder of helemaal niet gevoelig is voor dit soort zaken dan kwalitatief betere elementen / naalden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stickyfish
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-09 16:33

stickyfish

Don't fuck with Limbo's

rcor schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 00:42:
Dinsdag 14 juli 2020 binnengekomen en gister avond al aan het afspelen:
[Afbeelding]

Rowwen Hèze - Het Beste Van Het Slotconcert Live 2019... Zeldzame uitgave waarvan er vooralsnog slechts 600 van geperst zijn, die dan alleen beschikbaar kwam voor fanclub leden... Dat laatste ben ik niet (fanclub lid), maar via Marktplaats is het mij toch gelukt om een LP te bemachtigen...
Nice! Ik kwam er 2 of 3 weken geleden pas achter dat deze uitgebracht was. Had 'm ook graag willen hebben. Marktplaats en discogs ook maar eens in de gaten houden.

"Computers aren’t the thing. They’re the thing that gets us to the thing" - Joe MacMillan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:01
laat maar zie het al :-)

[ Voor 95% gewijzigd door oldsmelly op 16-07-2020 16:00 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
Vintage1967 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 15:45:
[...]

Grappig, want ik heb meerdere splattered LP's en bij geen enkele is de kwaliteit minder dan een volledig zwarte LP. Zou dat aan mijn element kunnen liggen? Ik gebruik een AT95E die misschien minder of helemaal niet gevoelig is voor dit soort zaken dan kwalitatief betere elementen / naalden.
Geen idee, ik hoor het bij de donker rode/zwarte the Gathering - Mandylion een beetje, maar bij de zwart/goud versie van K's Choice Paradise In Me duidelijk veel harder. In Mother Earth is het alleen hoorbaar in de intro's van rustige nummers.

Met zowel mijn oude OM-10 als met de MP110 die er nu op zit. En die laatste is wel gevoeliger voor van kleine oneffenheidjes heb ik gemerkt.

Bij splatters lijkt het probleem meer in de hardheid van beide kleuren te zitten. Heb het idee dat het goudkleurige materiaal iets zachter is dan het zwarte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Op zich niet onlogisch. Overgangen van kleur- / materiaalsoort zijn natuurlijk potentiële plekken van problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stickyfish schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 15:58:
[...]

Nice! Ik kwam er 2 of 3 weken geleden pas achter dat deze uitgebracht was. Had 'm ook graag willen hebben. Marktplaats en discogs ook maar eens in de gaten houden.
Houdt er wel rekening mee dat je dan, net als ik helaas heel duur uit bent... Schaarste door de 600 kopieën zorgt ervoor dat je al gauw 100 euro kwijt bent (ja, echt 8)7 die prijs) en soms wel 140 / 150 euro (dat was de prijs enige tijd terug voor twee exemplaren op discogs, waarvan de duurste nieuw en gesealed was)...

Je bent gewaarschuwd... ;) en dan te bedenken dat die fanclub leden hooguit 20 a 30 euro betaalt hebben.. |:(

[ Voor 6% gewijzigd door rcor op 17-07-2020 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emisary121
Vandaag de speler eindelijk kunnen beluisteren!
Toch wel er voor gekozen om nog niet meteen een duur element erin te doen omdat het plan was de oude boxen/versterker eerst een tijd aan te houden.
Maar de boxen/versterker vallen helaas wat tegen.. Word nu dus snel zoeken naar nieuwe haha!

Maar desalniettemin super blij met deze top speler! :D

Aangezien dit een eerste keer is, zijn er nog tips qua afstellen? Heb me uiteraard al wat ingelezen en me best gedaan... maar weet niet of ik nog wat gemist heb :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seven37
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:13
Ik hoop dat dit de juiste plek is om te posten, ik heb anderen bij Consumentenelektronica Aankoopadvies hier naar verwezen zien worden.

Mijn ouders hebben al tientallen jaren deze Pioneer PL-12D platenspeler, de laatste 10 jaar wordt deze alleen niet gebruikt en liggen de platen verder te verstoffen. Volgens hun is er "iets" met het element, maar zoals jullie zien is het ook behoorlijk stoffig en heeft het wat TLC nodig.

Nu zijn ze beiden binnenkort jarig en wil ik ze of een nieuwe platenspeler (budget +/- 200 euro) of deze laten repareren. De vraag: is dit de moeite waard? Zo ja, hoe pak ik dit het beste aan? Ze wonen in Groningen maar ik reis het hele land door dus kan nagenoeg bij elke specialist deze laten repareren.

Alle advies is welkom!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fLvnPuUAvg84X24Z1mtjdLrNaEQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CjdSxDqHYZOin4nOH5PHAapU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jx9EnlZkjVQyXFtL8iIhQVPcZGg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ln36Rqo3YiaK8cRtZS4rZPAo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0WYQuCFpgHshSUSZofrTU0ESG2c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zi34zCeknZMi1rxzHYb7kjTX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-09 16:07
seven37 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 09:06:
[...]
Nu zijn ze beiden binnenkort jarig en wil ik ze of een nieuwe platenspeler (budget +/- 200 euro) of deze laten repareren. De vraag: is dit de moeite waard? Zo ja, hoe pak ik dit het beste aan? Ze wonen in Groningen maar ik reis het hele land door dus kan nagenoeg bij elke specialist deze laten repareren.
Ah, die had ik als tiener ook! Gekregen van een oom, dus die speler zal inmiddels flink op leeftijd zijn. Wat ik me herinner is dat het een vrij simpel snaar-aangedreven apparaat is. Dus hopelijk kan er ook niet zoveel stuk.
Ik denk dat het qua uiterlijk al helpt als je hem goed schoonmaakt, het hout in de olie zet en de stofkap zou poetsen en eventueel polijsten. Dat is niet heel ingewikkeld.

Qua techniek zal er waarschijnlijk een nieuwe snaar in moeten. En dan is er nog het 'iets' met het element. Is het element stuk, of de naald, of zit er een breuk in de draadjes die vanaf het element naar de audiokabels lopen? Het één is makkelijker op te lossen dan het ander (een nieuw element vs draadjes vervangen of opnieuw solderen). Maar ook dat zijn op zich allemaal wel dingen die een beetje hobbyist kan oplossen. En dan ben je goedkoper uit dan het budget voor een nieuwe.

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Emisary121 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 23:21:
Vandaag de speler eindelijk kunnen beluisteren!
Toch wel er voor gekozen om nog niet meteen een duur element erin te doen omdat het plan was de oude boxen/versterker eerst een tijd aan te houden.
Maar de boxen/versterker vallen helaas wat tegen.. Word nu dus snel zoeken naar nieuwe haha!

Maar desalniettemin super blij met deze top speler! :D

Aangezien dit een eerste keer is, zijn er nog tips qua afstellen? Heb me uiteraard al wat ingelezen en me best gedaan... maar weet niet of ik nog wat gemist heb :o
Duidelijk, begin eens met nieuwe speakers.

Afstellen: TD 320 instruction manual erbij pakken en goed doorlezen. Let op, de TD 320 in de manual heeft een TP16 MK III arm (pre 1986), jij hebt een TP16 MK IV arm (na 1986) met iets andere specs, zie hier.

TP 16 IV, arm, TP 68 headshell, effectieve lengte 232,00 mm, pivot to spindle 215,60 mm, overhang 16,4 mm, offset 23,00 graden, effectieve massa 12,5 gram.

Hier nog meer info over de verschillende armen. Service manual vind je hier.

Het proces:
Speler netjes waterpas opstellen. Element monteren, arm balanceren, naalddruk instellen, element uitlijnen (dwz precies op de goede positie in de headshell monteren, millimeterwerk, heb je dat nu al gedaan?). Arm weer balanceren, naalddruk instellen, anti skating instellen. Staat allemaal uitgelegd in de manual.

Uitlijnen:
Waarschijnlijk zit de Thorens mounting guide die dient voor het uitlijnen van het element er niet bij. Dan zul je een protractor moeten printen of kopen en hem daarmee afstellen of de overhang methode moeten gebruiken: dwz dat de naaldtip 16,4mm over het midden van de spindle moet vallen. Ja, dat gaat op tienden van millmeters, maar 16.3 of 16.5mm mag ook. ;)

[ Voor 39% gewijzigd door Cap op 17-07-2020 10:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stickyfish

stickyfish

Don't fuck with Limbo's

rcor schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 20:48:
[...]

Houdt er wel rekening mee dat je dan, net als ik helaas heel duur uit bent... Schaarste door de 600 kopieën zorgt ervoor dat je al gauw 100 euro kwijt bent (ja, echt 8)7 die prijs) en soms wel 140 / 150 euro (dat was de prijs enige prijs terug voor twee exemplaren op discogs, waarvan de duurste nieuw en gesealed was)...

Je bent gewaarschuwd... ;) en dan te bedenken dat die fanclub leden hooguit 20 a 30 euro betaalt hebben.. |:(
Ja, dan laat ik 'm mooi aan me voorbij gaan. Dat ga ik er niet voor betalen. Had ik het eerder geweten dan had ik 'm via m'n broer kunnen bestellen, die is namelijk wel lid van de fanclub.

"Computers aren’t the thing. They’re the thing that gets us to the thing" - Joe MacMillan

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stickyfish schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 13:50:
[...]

Ja, dan laat ik 'm mooi aan me voorbij gaan. Dat ga ik er niet voor betalen. Had ik het eerder geweten dan had ik 'm via m'n broer kunnen bestellen, die is namelijk wel lid van de fanclub.
Helaas de realiteit bij Rowwen Hèze... En zo zal dit ook vast voor meer bepaalde albums van enkele andere artiesten gelden... Ik heb ook Normaal - H.A.L.V.U op LP liggen... De CD kost tweedehands met wat zoeken slechts een paar euro, maar de LP variant kost zomaar 90 -100 euro, ook hier spreek ik uit ervaring... En dan zit ik nog laag qua prijs zie ik nu: https://www.discogs.com/sell/release/4715066?ev=rb

145 tot 150 euro vragen ze er voor... 2 exemplaren in Near mint conditie staan er op het moment van schrijven te koop...

[ Voor 18% gewijzigd door rcor op 18-07-2020 13:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:14
rcor schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 08:29:
[...]

Helaas de realiteit bij Rowwen Hèze... En zo zal dit ook vast voor meer bepaalde albums van enkele andere artiesten gelden... Ik heb ook Normaal - H.A.L.V.U op LP liggen... De CD kost tweedehands met wat zoeken slecht een paar euro, maar de LP variant kost zomaar 90 -100 euro, ook hier spreek ik uit ervaring... En dan zit ik nog laag qua prijs zie ik nu: https://www.discogs.com/sell/release/4715066?ev=rb

145 tot 150 euro vragen ze er voor... 2 exemplaren in Near mint conditie staan er op het moment van schrijven te koop...
Jarenlang lid geweest van de fanclub. Vorig jaar opgezegd en nu heb ik deze dus net gemist :+ Nou maar hopen dat de reguliere albums nog op vinyl komen buiten de RSD EP.

"Better ask questions before you shoot"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
De film was niet de beste ooit, maar de soundtrack was een van de eerste en van de weinige cross-over grunge/hip-hop albums.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5GbTV2ADJ5cGtOP5VXc5UBbSxp4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/60tt4owebL26cy2mxsykwPk5.jpg?f=user_large

Laatste release op vinyl was in 2010, maar helaas ben ik die nooit tegengekomen in het wild hier in Nederland.. Begin augustus een nieuwe kans : https://www.musiconvinyl....dgment-night#.XxK9Xi1Hnmo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 20:59

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

kwaakvaak_v2 schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 11:19:
De film was niet de beste ooit, maar de soundtrack was een van de eerste en van de weinige cross-over grunge/hip-hop albums.

[Afbeelding]

Laatste release op vinyl was in 2010, maar helaas ben ik die nooit tegengekomen in het wild hier in Nederland.. Begin augustus een nieuwe kans : https://www.musiconvinyl....dgment-night#.XxK9Xi1Hnmo
En ook de beste!

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Chocovla schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 11:07:
[...]

Jarenlang lid geweest van de fanclub. Vorig jaar opgezegd en nu heb ik deze dus net gemist :+ Nou maar hopen dat de reguliere albums nog op vinyl komen buiten de RSD EP.
Daar zit ik ook op te hopen, specifiek ook nog eigenlijk het album "Zondag in 't Zuiden"... Dat is hun beste album tot nog vindt ik... Nu heb ik die op CD en cassetteband al in mijn bezit, maar mijn wens is om deze ook nog op LP te bemachtigen... :)

Niet omdat het nodig is, maar omdat het kan en ik als echte Rowwen Hèze liefhebber alles van hun muziek wil hebben (vooral de albums en vinyl / cassettes single)... Dat laatste (de cassette singletjes in samenwerking met de lokale carnavals vereniging van America) is echt een uitdaging, want daar zijn er drie van, waarvan ik er 1 in bezit heb en overige twee moet ik nog vinden... Maar ze zijn zeer zeldzaam omdat er maar paar 100 van zullen zijn gemaakt in die tijd schat ik in, dus dat gaat nog wel even duren alvorens ik deze mag toevoegen aan mijn collectie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
Vandaag besteld:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4KATHcql.jpg

Dat wordt een heerlijke (na)zomer:

- 21-8: Blues Pills - Holy Moly :9~
- 28-8: Metallica - S&M2 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kloever
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-09 07:53
Hallo, ben nieuw hier. Gisteren toch de knoop doorgehakt en een platenspeler gekocht. Was eerst aan het kijken naar instap budget modellen als de Nikkei 01u. Uiteindelijk op aanraden van iemand hier en een van een vriend gegaan voor een betere tweedehands model en de Pro-Ject Essential 2 Phono gekocht. Meteen een schoonmaak setje gekocht en 5 LP albums besteld:

Dire Straits - Best of Sydney
Metallica - Best of Woodstock 94
Pearl Jam - Ten
Nirvana - Unplugged
Tool - Opiate

Heb bij mijn ouders nog een lading oude platen liggen die ik ooit wel eens ga ophalen.

Ben er benieuwd hoe alles gaat klinken op mijn Sony str-dn1080

Ryzen 5 5600X | G.Skill Trident Z Neo F4-3600 | MSI B550 Tomahawk | MSI RTX 3080 Suprim X | GT1 Evo | Fanatec DD1 | Clubsport V3 | F1 2020 Limited |

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• chromium
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-09 14:33
Vorige week na lange tijd op bezoek geweest bij een vriend audio liefhebber. Niet per se voor het audio gedeelte, maar dat viel even anders uit.
Mijn vriend had een tijd geleden een nieuwe Marantz TT-15s gekocht. Een plaatje van een platenspeler...zo mooi.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VzlU4ie3Dgr3J01uKL2MM48TirE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H2NKdAnNee2kuDJ7NnHujqgM.jpg?f=fotoalbum_large

Maar het beste moest nog komen, toen we er naartoe luisterden viel mijn mond open van verbazing, dit was ongetwijfeld de mooiste klank die ik ooit uit een platenspeler al heb horen komen. We speelden echt alle genres, hij verkoos natuurlijk zijn meer audiofiele platen van Diana Krall, Melanie De Biasio, Pink Floyd, Dire Straits etc... maar ik liet hem ook wat rock, metal, Daft Punk etc spelen...en telkens was het een moment van ongeloof. Toen hij "Mars" uit The Planets van Holst op hoog volume liet spelen, ging ik overstag. Jammer dat het een uur rijden was, of ik was naar huis gereden om een deel van mijn eigen vinyl te halen om daar te spelen.
Voordien had hij een VPI Scout, die nog duurder was, maar vaak moest bijgeregeld worden, ik heb de VPI nooit gehoord maar mijn vriend beweerde dat de Marantz gewoon beter klonk en ik geloofde hem.
Volgens hem lag het aan de superieure arm en het Clear-audio Virtuoso Wood element (dat op zichzelf maar eventjes $1000 kost) maar bijgeleverd wordt bij de platenspeler.

Je kan al raden waar dit heen gaat, maar ik moest nog mijn vrouw kunnen overtuigen en ik had al teveel platendraaiers. Ik heb dus ondertussen al mijn Technics SL-1200 MK2 en de Technics SL-D2 verkocht. Morgen komt er iemand de Thorens TD 166 kopen.

Mijn Thorens TD 160 (daar heb ik echt te veel uren en werk ingestoken om deze zo goed als perfect te krijgen) en mijn Sony PS313-FA (met hout-look-van-dubieuze-oorsprong) hou ik nog momenteel, maar woensdag ga ik langs om de Marantz TT-15S1 te bestellen. O-)

Wat wel een beetje wrang smaakt dat er nergens in België (toch bij geen enkele officiële Marantz dealer en de independents die ik contacteerde) een model staat dat te beluisteren is. Allemaal moeten ze deze bestellen.
Als ik deze niet gehoord had bij een vriend had ik naar alle waarschijnlijkheid deze nooit gekocht. Ik vind toch dat platenspelerfabrikanten hier een kans missen door nergens een demo model ten toon te stellen, terwijl je in elke Media Markt of Saturn een Ion of Crosley kan testen en gelijk meenemen. Niet alleen Marantz hoor...ook de nieuwe Technics SLs zijn bijna nergens te proefdraaien. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:03
Poeh hè, daar wordt je moe van. Ik heb even 70 stuks 7" in Discogs gezet. Waarvan er 1 gescand kon worden, de rest allemaal handmatig.

Ik ben net bij de C aangekomen.

[ Voor 10% gewijzigd door Bestla op 19-07-2020 13:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chromium
Bestla schreef op zondag 19 juli 2020 @ 13:51:
Poeh hè, daar wordt je moe van. Ik heb even 70 stuks 7" in Discogs gezet. Waarvan er 1 gescand kon worden, de rest allemaal handmatig.

Ik ben net bij de C aangekomen.
Nu even stoppen voordat het als een echte rotklus begint aan te voelen. Doe ik ook altijd. Ik heb vorig jaar bijna 1000 CDs bij mijn vinyl ingevoegd en al hadden de meeste een barcode, toch werd er vaak de verkeerde versie gegeven. Als het echt begon te irritreren, hield ik er mee op tot de volgende dag...anders hou je het niet vol of loop je de ganse tijd rond met een rothumeur.

Maar eens het klaar is, krijg je toch een warm gevoel van voldoening _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
chromium schreef op zondag 19 juli 2020 @ 13:48:

Wat wel een beetje wrang smaakt dat er nergens in België (toch bij geen enkele officiële Marantz dealer en de independents die ik contacteerde) een model staat dat te beluisteren is. Allemaal moeten ze deze bestellen.
Als ik deze niet gehoord had bij een vriend had ik naar alle waarschijnlijkheid deze nooit gekocht. Ik vind toch dat platenspelerfabrikanten hier een kans missen door nergens een demo model ten toon te stellen, terwijl je in elke Media Markt of Saturn een Ion of Crosley kan testen en gelijk meenemen. Niet alleen Marantz hoor...ook de nieuwe Technics SLs zijn bijna nergens te proefdraaien. |:(
Zal wel met het feit dat ze er geen 5 van per maand verkopen te maken hebben.Show/luister kamer vullen is ook niet heel goedkoop. En zeker in het hogere segment niet. Meeste audio apparatuur die een tijdje op demo heeft gestaan is nog wel goed te verkopen. Maar een toch niche markt als platenspelers is wel een ander verhaal.

ik ken hier in Nederland ook maar een paar dealers waar ze wat spelers hebben staan, maar hier in de buurt er eigenlijk maar eentje die ook daadwerkelijk zelfs een paar spelers (Takumi, Rega, Clearaudio en ik denk ook een Project) op demo heeft staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:44
chromium schreef op zondag 19 juli 2020 @ 13:48:
Vorige week na lange tijd op bezoek geweest bij een vriend audio liefhebber. Niet per se voor het audio gedeelte, maar dat viel even anders uit.
Mijn vriend had een tijd geleden een nieuwe Marantz TT-15s gekocht. Een plaatje van een platenspeler...zo mooi.
Is inderdaad een hele mooie speler. Kwam begin maart tijdens een audioshow bij Stassen in Tegelen nog een gereviseerde Marantz TT-1000 (volgens mij) tegen. Ook geen straf :)

Afbeeldingslocatie: https://www.porrio.nl/ht/marantz_tt1000_001.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.porrio.nl/ht/marantz_tt1000_002.jpg

Mijn platencollectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
en over Stassen gesproken, ik zie net dat ze de tafel die @chromium zocht nog als retour hebben staan.

Ik weet niet waar je in Belgie woont, maar het is misschien het overwegen waard om een ritje naar Nederlands Limburg te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stickyfish

stickyfish

Don't fuck with Limbo's

rcor schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 08:29:
[...]

Helaas de realiteit bij Rowwen Hèze... En zo zal dit ook vast voor meer bepaalde albums van enkele andere artiesten gelden... Ik heb ook Normaal - H.A.L.V.U op LP liggen... De CD kost tweedehands met wat zoeken slechts een paar euro, maar de LP variant kost zomaar 90 -100 euro, ook hier spreek ik uit ervaring... En dan zit ik nog laag qua prijs zie ik nu: https://www.discogs.com/sell/release/4715066?ev=rb

Ja, je ziet het steeds vaker helaas. Ik wil daar alleen niet aan mee doen als het ff kan. 100/150 euro voor een lp gaat natuurlijk nergens over. Maar ja, vraag en aanbod he.
Chocovla schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 11:07:
[...]

Hehe, dat is zonder. Maar idd, heb liever dat ze reguliere albums uitbrengen op vinyl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 09:14
Vraag.

Mijn Pro-ject Debut Carbon is gewoon aangesloten op mijn Onkyo versterker. Heeft zo'n acryl platter in deze opstelling nut?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chromium
kwaakvaak_v2 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 15:20:
en over Stassen gesproken, ik zie net dat ze de tafel die @chromium zocht nog als retour hebben staan.

Ik weet niet waar je in Belgie woont, maar het is misschien het overwegen waard om een ritje naar Nederlands Limburg te maken.
Bedankt, heb die ook zien staan, maar ik woon op 20 minuten van Frankrijk, Stassen ligt op 250 km van mij, dus 500 km door en terug is wat ver.
De goedkoopste nieuwprijs is overigens een winkel in Venray, die zijn €50 goedkoper dan een dealer op 20 km hier vandaan, terwijl Venray op 235 km ligt.
Ik heb maar liefst €450 korting gekregen op de adviesprijs van Marantz Belgie bij deze plaatselijke dealer. Ik kan hem ophalen na bestelling, 5 jaar garantie en is dan ook dichtbij indien er problemen zouden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pporrio schreef op zondag 19 juli 2020 @ 15:07:
[...]

Is inderdaad een hele mooie speler. Kwam begin maart tijdens een audioshow bij Stassen in Tegelen nog een gereviseerde Marantz TT-1000 (volgens mij) tegen. Ook geen straf :)
Die is nog 1 of 2 klasses hoger hoor. Maar dat zie je ook in de prijs terug.
Zo'n glas sandwichconstructie is denk ik ook veel lastiger/duurder om te maken.

De marantz TT-15s wordt door clearaudio gemaakt (vandaar ook het clearaudio element), dus ook niet bepaald een misser.

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
maartend schreef op zondag 19 juli 2020 @ 16:35:
Vraag.

Mijn Pro-ject Debut Carbon is gewoon aangesloten op mijn Onkyo versterker. Heeft zo'n acryl platter in deze opstelling nut?
Op welke versterker hij aangesloten zit maakt niet uit.
Of je het gaat horen is natuurlijk een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:44
mr_petit schreef op zondag 19 juli 2020 @ 17:31:
[...]

Die is nog 1 of 2 klasses hoger hoor. Maar dat zie je ook in de prijs terug.
Zo'n glas sandwichconstructie is denk ik ook veel lastiger/duurder om te maken.
Hij was ook niet te koop volgens de medewerker van Stassen :)

Mijn platencollectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pporrio schreef op zondag 19 juli 2020 @ 17:33:
[...]

Hij was ook niet te koop volgens de medewerker van Stassen :)
Ik vermoed dat die TT-1000 destijds door Micro Seiki gemaakt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 09:14
mr_petit schreef op zondag 19 juli 2020 @ 17:32:
[...]

Op welke versterker hij aangesloten zit maakt niet uit.
Of je het gaat horen is natuurlijk een ander verhaal.
En dat is natuurlijk de vraag. Vandaar mijn opmerking ; aangesloten op een Onkyo bak. NR676E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocovla
stickyfish schreef op zondag 19 juli 2020 @ 16:24:
[...]

Ja, je ziet het steeds vaker helaas. Ik wil daar alleen niet aan mee doen als het ff kan. 100/150 euro voor een lp gaat natuurlijk nergens over. Maar ja, vraag en aanbod he.

[...]

Hehe, dat is zonder. Maar idd, heb liever dat ze reguliere albums uitbrengen op vinyl.
Weet ook niet wat de holdup is. An sich kan ik me voorstellen dat Zondag in het zuiden sowieso prima uit de kosten moet kopen. Station America is misschien bij het grote publiek wat minder bekend bijvoorbeeld. Maar misschien was de recente RSD release ene begin 🤓

Weet ook niet vanaf welke aantallen het voor een band van het kaliber van RH interne wordt om uitgaves op vinyl te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldsmelly
@chromium Die Marantz TT-15s heb ik ook een klein jaartje gehad en het is, zeker met die virtuoso cardtridge een plaatje om te zien en om naar te luisteren.
Heb hem ingeruild op een , voor mijn oren, een nog betere speler maar dat mag niet verhullen dat zeker voor het geld deze speler een absolute toppper is

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +2 Henk 'm!
chromium schreef op zondag 19 juli 2020 @ 17:28:
[...]

Bedankt, heb die ook zien staan, maar ik woon op 20 minuten van Frankrijk, Stassen ligt op 250 km van mij, dus 500 km door en terug is wat ver.
De goedkoopste nieuwprijs is overigens een winkel in Venray, die zijn €50 goedkoper dan een dealer op 20 km hier vandaan, terwijl Venray op 235 km ligt.
Ik heb maar liefst €450 korting gekregen op de adviesprijs van Marantz Belgie bij deze plaatselijke dealer. Ik kan hem ophalen na bestelling, 5 jaar garantie en is dan ook dichtbij indien er problemen zouden zijn.
Dan doel je 100% zeker op een advertentie van Home & Car Hifi (H&C HIFI), deze om precies te zijn: https://link.marktplaats.nl/m1566742937... Daar doe ik al jaren zaken mee en telkens zijn zij de goedkoopste als ik iets nodig heb...

Zo ook met mijn Marantz PM-7000N: 1199 euro elders, 1050 euro bij Stassen in Tegelen en 950 euro bij Home & Car Hifi en zo ging dat ook met mijn Marantz CD6005 cd speler: waar ik ook kwam, de voorganger die er uit ging en deze CD6005 kosten overal 450 euro... Bij de Mediamarkt kon ik destijds de CD6004 voor 370 euro kopen wegens show model, maar die wil je bij de Mediamarkt echt niet mee nemen...

Kom ik bij Home & Car Hifi: die cd6004 is niet meer leverbaar, de CD6005 kan ik wel aankomen en kost 375 euro nieuw in doos... Je snapt wel waar ik mijn centen heb uit gegeven destijds...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocovla
rcor schreef op zondag 19 juli 2020 @ 18:25:
[...]

Dan doel je 100% zeker op een advertentie van Home & Car Hifi (H&C HIFI), deze om precies te zijn: https://link.marktplaats.nl/m1566742937... Daar doe ik al jaren zaken mee en telkens zijn zij de goedkoopste als ik iets nodig heb...

Zo ook met mijn Marantz PM-7000N: 1199 euro elders, 1150 euro bij Stassen in Tegelen en 950 euro bij Home & Car Hifi en zo ging dat ook met mijn Marantz CD6005: waar ik ook kwam, de voorganger die er uit ging en deze CD6005 kosten overal 450 euro... Bij de Mediamarkt kon ik destijds de CD6004 voor 370 euro kopen wegens show model, maar die wil je bij de Mediamarkt echt niet mee nemen...

Kom ik bij Home & Car Hifi: die cd6004 is niet meer leverbaar, de CD6005 kan ik wel aankomen en kost 375 euro nieuw in doos... Je snapt wel waar ik mijn centen heb uit gegeven destijds...
Ben er nog nooit fysiek geweest, maar wel al hordes spullen gehaald. Denon amp, cd speler , speakers. Allemaal structureel goedkoper. En goede service als er iets mis is. Weet zeker waar ze het over hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Chocovla schreef op zondag 19 juli 2020 @ 18:27:
[...]

Ben er nog nooit fysiek geweest, maar wel al hordes spullen gehaald. Denon amp, cd speler , speakers. Allemaal structureel goedkoper. En goede service als er iets mis is. Weet zeker waar ze het over hebben.
Dan raad ik je echt aan om eens een kijkje te nemen in Venray in hun Show room... Dat is echt de moeite waard... Hun adres is (even copy + paste vanaf de website, helaas wel schreeuwerige hoofdletters):
PLATAANSTRAAT 10A, 5802EJ, VENRAY

En ik zou je bezoekje aan deze zaak altijd op Woensdag, Donderdag, Vrijdag of Zaterdag doen... Dan is ook de andere zaak van Hans in het centrum open die je dan mooi als eerste kunt bezoeken: Riddim Recordstore... Een platenzaak met veel platen, platen spelers en accessoires... Ook een aanrader... Zij zitten net in het centrum van Venray op het volgende adres: Hofstraat 6, 5801 BJ Venray...

En inderdaad de service is er altijd TOP! Betere service dan bij H&C Hifi heb ik nog nooit elders gehad... Voor wie wil: de audio in je auto kunnen zij ook even grondig onderhanden nemen... Hoewel ze tegenwoordig wel wat meer richting de Home Hifi zijn gegaan (logisch eigenlijk ook wel met die vast ingebouwde auto audio van tegenwoordig)...

[ Voor 15% gewijzigd door rcor op 19-07-2020 19:27 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nineball
Vandaag de SL-1401 die ik laatst bij de kringloop vond uit elkaar gehaald. Knopjes gereinigd en de vering afgesteld. Kap polijsten staat nog op de todo lijst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P_KPHZ6OejkvZ_QYkSDzbQmALGk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8ZraQTksoWWB8vmNeYO7OFvy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HCc-iu2N6GAR7WhyBTI2TV3NCXE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UqnvS3esxcIiEjQEr7NWR7zz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9VnBi-hVQt_U8lZ0yQaSQpcBASg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WUeQZ70jsz5dQ9bWMKKdspvm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@nineball Lekker bezig geweest. Gaat de start/stop knop nu weer beter? Heb je de centrale as van de hevel die zorgt voor de automatische afslag (bij die grote schroef) ook nog gereinigd en gesmeerd? De oude smering droogt daar uit en gaat een beetje tot heel erg vast zitten, terwijl het natuurlijk zo soepel mogelijk moet gaan om de vrije armbeweging niet in de weg te zitten. Microswitch even goed met wat contact spray behandelen kan ook geen kwaad om dezelfde reden, eventueel de contactpinnen van de connector op de DD motor nog. En uiteraard een likje nieuwe siliconen op de armlift voor een mooie gedempte daling van de naald.

[ Voor 14% gewijzigd door Cap op 19-07-2020 19:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
maartend schreef op zondag 19 juli 2020 @ 17:49:
[...]

En dat is natuurlijk de vraag. Vandaar mijn opmerking ; aangesloten op een Onkyo bak. NR676E
Imo is de kans groot dat als je het verschil hoort met een acryl platter, dat je dat op elke versterker gaat horen.
Of je versterker moet zo slecht zijn dat het verschil in aanwezige brom oid verdwijnt.

Ik denk dat het verschil met een acryl platter horen danwel niet horen eventueel alleen element afhankelijk kan zijn, niet versterkerafhankelijk (behalve als hij bromt dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
Cap schreef op zondag 19 juli 2020 @ 19:31:
@nineball Lekker bezig geweest. Gaat de start/stop knop nu weer beter? Heb je de centrale as van de hevel die zorgt voor de automatische afslag (bij die grote schroef) ook nog gereinigd en gesmeerd? De oude smering droogt daar uit en gaat een beetje tot heel erg vast zitten, terwijl het natuurlijk zo soepel mogelijk moet gaan om de vrije armbeweging niet in de weg te zitten. Microswitch even goed met wat contact spray behandelen kan ook geen kwaad om dezelfde reden, eventueel de contactpinnen van de connector op de DD motor nog. En uiteraard een likje nieuwe siliconen op de armlift voor een mooie gedempte daling van de naald.
Her en der wat gereinigd en gesmeerd maar eigenlijk liep bijna alles nog super smooth. Armlift ook, niks aan gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dan heeft ie zeer waarschijnlijk al een keertje een beurtje gehad. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stickyfish

stickyfish

Don't fuck with Limbo's

Chocovla schreef op zondag 19 juli 2020 @ 18:19:
[...]

Weet ook niet wat de holdup is. An sich kan ik me voorstellen dat Zondag in het zuiden sowieso prima uit de kosten moet kopen. Station America is misschien bij het grote publiek wat minder bekend bijvoorbeeld. Maar misschien was de recente RSD release ene begin 🤓

Weet ook niet vanaf welke aantallen het voor een band van het kaliber van RH interne wordt om uitgaves op vinyl te doen.
Ja, heb ook geen idee waarom er nog niet meer op vinyl te krijgen is.
Maar als ze van een live album er alleen al 600 kunnen verkopen via de fanclub dan moet het toch ook wel lukken om 1500 stuk van een regulier album te verkopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
stickyfish schreef op zondag 19 juli 2020 @ 20:58:
[...]

Ja, heb ook geen idee waarom er nog niet meer op vinyl te krijgen is.
Maar als ze van een live album er alleen al 600 kunnen verkopen via de fanclub dan moet het toch ook wel lukken om 1500 stuk van een regulier album te verkopen?
Dat lijkt mij ook wel... Maar ja, wie ben ik? :+

Even nog een interessante marktplaats advertentie met jullie delen:
https://link.marktplaats.nl/m1567791038

Deze Thorens TD-318 MKI wordt voor wel een heel schappelijk bedrag van 200 euro te koop aangeboden... Wie er een zoekt: hap toe, want voor deze prijs kom je hem niet vaak meer tegen...

En ik kom ook nog deze zeldzame Thorens TD-738 tegen:
https://link.marktplaats.nl/m1564147211

Gebouwd voor een groot deel door EMT die vroeger geroemd werd om hun (radio) studio platen spelers... Jammer van de vaste headshell die niet vervangbaar is...

Op zich een schitterende arm, maar dat het element op een vast punt komt te zitten en niet versteld kan worden maakt het zoeken naar een passend element wat lastig helaas... Verder niets te klagen en zeker een aanrader...

[ Voor 53% gewijzigd door rcor op 19-07-2020 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
Door vele artiesten, waaronder David Bowie, gezien als een grote inspiratie bron uit de Jaren 60
Scott Walker... Je moet er van houden maar zijn eerste 4 platen zijn echt stuk voor stuk pareltjes....

Nu kan ik vandaag wel wat inspiratie gebruiken... :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p7JhgH1MMxbad7FFxg8u4nHoWdE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TJwaflT0gLQ08n2xNpBVrW2R.jpg?f=user_large

Nou mensen zoals altijd....... Met een goed stukje muziek is alles aangenamer...

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 10-09 11:54
Deze week weer salaris voor de meeste mensen. Dussss, wat gaat er gekocht worden dit weekend?

Zat zelf te denken om eens wat van Benjamin Gustafsson, Ben Lukas Boysen of Matti Bye te kopen. Gewoon eens wat (neo-)klassiek en rustige muziek in huis halen. Ook wel eens lekker.

[ Voor 49% gewijzigd door Jasphur op 20-07-2020 08:42 ]

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macdushi
Iemand ervaring met het kopen van platen via Catawiki? Zo ja, hoe zijn de ervaringen hiermee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
macdushi schreef op maandag 20 juli 2020 @ 09:30:
Iemand ervaring met het kopen van platen via Catawiki? Zo ja, hoe zijn de ervaringen hiermee?
Als je graag teveel betaald zeker doen ;) Catawiki is gestoord met prijzen en wat het volgens hun 'expert' waard is.

Let wel het is een veiling, dus er komt 9% bij je eindbod en ik dacht dat ze het intussen incl. btw hebben gemaakt anders komt er ook nog btw boven op die 9%.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• oldsmelly
Jasphur schreef op maandag 20 juli 2020 @ 08:33:
Deze week weer salaris voor de meeste mensen. Dussss, wat gaat er gekocht worden dit weekend?

Zat zelf te denken om eens wat van Benjamin Gustafsson, Ben Lukas Boysen of Matti Bye te kopen. Gewoon eens wat (neo-)klassiek en rustige muziek in huis halen. Ook wel eens lekker.
Ik heb 2 tal platen die(hopelijk) deze week komen.

Het eerste album van Nina Simone op het Analogue Production Label

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TZJgvrwDeyn8QDStNgMDvXxEx0I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0QzahHwmTHvu4zYrEIuTfSvN.jpg?f=user_large

En Linda Ronstadt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YBY0SQ5dOXb_-oxDtw3dktyIoH8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pOS7r6uvmNLmJh4WsK4rGWie.jpg?f=user_large

edit: Is er hier iemand bekend met VinylGourmet ? https://www.vinylgourmet.com/en/
Ze hebben daar nog iets van "redelijke" prijzen voor de "audiofiele" uitgaven.
het is gevestigd in Portugal

[ Voor 9% gewijzigd door oldsmelly op 20-07-2020 10:16 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

oldsmelly schreef op maandag 20 juli 2020 @ 10:09:
[...]

Ik heb 2 tal platen die(hopelijk) deze week komen.

Het eerste album van Nina Simone op het Analogue Production Label

[Afbeelding]
Nina Simone O+

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vintage1967
macdushi schreef op maandag 20 juli 2020 @ 09:30:
Meerdere ervaringen. Als je geduld hebt en wat geluk, kan je mooie LP's voor een redelijke tot heel goede prijs op de kop tikken. Uiteraard heb je voor dat laatste héél veel geduld nodig. In de meeste gevallen, en dat geldt zeker bij bands als Pink Floyd, Queen, Led Zeppelin en artiesten als David Bowie, wordt meestal stevig geboden. Reken daarbij de 9% commissie die je als koper moet afdragen, dan zie je de bedragen al richting Discogs gaan, vaak er overheen. Zijn er problemen, dan heb ik meer vertrouwen in Discogs dan in Catawiki, als het gaat om de afhandeling. Over de kennis van de 'experts' heb ik echt mijn twijfels. Ze zien alleen de foto's. Bij LP's zal dat niet zo spannend zijn, maar bij een platenspeler ................

Concreet was mijn eerste aankoop en stapeltje van 15 LP's waarvan de kwaliteit van LP's en hoezen als VG+ was omschreven. Een van de hoezen was 'gerepareerd' met zwarte merkstift, van de LP van Gentle Giant ontbrak de OIS. Verder was een aantal LP's ook eerder VG dan VG+. Omdat de prijs laag was, heb ik er verder geen punt van gemaakt.

Verdere aankopen waren goed beschreven en heb ik ook tegen zeer schappelijke prijzen aangeschaft. Denk dan aan bootlegs van Pink Floyd en twee prachtige boxen van Led Zeppelin. Voor bootlegs kan je trouwens over het algemeen niet meer bij Discogs terecht. Ligt daar je interesse, dan ben je wel op andere sites (of winkels) aangewezen.

Zelf vind ik het bieden op zich ook wel leuk. Al met al kijk ik elke week wel naar de diverse LP-veilingen. Ik selecteer de interessante kavels en (als ik het niet vergeet :+ ) houd die tegen het einde van de veiling in de gaten. Eerder bieden heeft weinig of geen zin.

Al met al is het voor mij én Discogs én Catawiki én MP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seven37
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:13
niek_nijmegen schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 09:39:
[...]

Ah, die had ik als tiener ook! Gekregen van een oom, dus die speler zal inmiddels flink op leeftijd zijn. Wat ik me herinner is dat het een vrij simpel snaar-aangedreven apparaat is. Dus hopelijk kan er ook niet zoveel stuk.
Ik denk dat het qua uiterlijk al helpt als je hem goed schoonmaakt, het hout in de olie zet en de stofkap zou poetsen en eventueel polijsten. Dat is niet heel ingewikkeld.

Qua techniek zal er waarschijnlijk een nieuwe snaar in moeten. En dan is er nog het 'iets' met het element. Is het element stuk, of de naald, of zit er een breuk in de draadjes die vanaf het element naar de audiokabels lopen? Het één is makkelijker op te lossen dan het ander (een nieuw element vs draadjes vervangen of opnieuw solderen). Maar ook dat zijn op zich allemaal wel dingen die een beetje hobbyist kan oplossen. En dan ben je goedkoper uit dan het budget voor een nieuwe.
Fijn om te weten dat het de moeite waard is om de Pioneer PL-12D te repareren. Hebben jullie ook een advies waar ik dit het beste zou kunnen laten doen? Regio Groningen heeft voorkeur maar ik reis veel met de auto dus elders is ook goed te doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niek_nijmegen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-09 16:07
seven37 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 11:03:
[...]
Fijn om te weten dat het de moeite waard is om de Pioneer PL-12D te repareren. Hebben jullie ook een advies waar ik dit het beste zou kunnen laten doen? Regio Groningen heeft voorkeur maar ik reis veel met de auto dus elders is ook goed te doen!
Ik verwacht dat iedere audiozaak een adres heeft waar de reparaties naartoe gaan. In Elst (Gelderland) zit Audio Service die een paar jaar geleden nog mijn Revox A77 bandrecorder hebben afgeregeld. Maar er zijn hier in het forum (of in het vintage Hifi-topic) wel meer goede bedrijven langsgekomen. Wat je aan probleem beschrijft, klinkt niet uitzonderlijk specialistisch, en zou ieder reparatiebedrif wel moeten kunnen oplossen.

Overigens is het antwoord op de vraag of het de moeite waard is om je Pioneer te laten repareren, wel ook afhankelijk van wat de reparatie aan uurloon kost, en hoeveel je hecht aan je platenspeler. De PL-12D zal geen enorme 2e-handswaarde hebben, dus alles wat je er in investeert, zul je moeten doen omdat je het leuk vindt en niet omdat je dat bij een verkoop automatisch weer teugverdient.

Ik (in Nijmegen) wil er best voor een fles supermarktwijn naar kijken voor je, en ik ben weliswaar best een beetje handig, maar absoluut geen officieel techneut, dus ik geef geen garantie op gewenste of ongewenste resultaten. Ik kan er (om te testen) een ander element opzetten, de snaar controleren, en eventueel audiokabeltjes opnieuw solderen. Maar ik heb geen voorraad wanneer er iets vervangen moet worden, dus dan zullen er dingen besteld moeten worden, en moet je er geen haast bij hebben...

Zit er geen handig forumlid in de buurt van regio Groningen?

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De Groef in Groningen doet reparaties aan platenspelers. Ik denk alleen dat je bij professionele reparateurs meer kwijt gaat zijn aan de onderhoudsbeurt dan de speler eigenlijk waard is. Meer dan 75 euro zou ik aan deze draaitafel niet meer gaan uitgeven. Je bent dus op zoek naar een hobbymannetje dat het voor een schappelijk tarief wil doen. Ik woon te ver weg maar misschien zit er iemand in de regio Groningen / Friesland / Drenthe / Overijssel. Een andere optie is gewoon zelf doen. Snaar kopen en smeermiddelen, openmaken en met hulp van de info op het internet (service manual en forums met reparatie info) de boel op orde brengen. Dat laatste is eigenlijk de beste optie.

[ Voor 4% gewijzigd door Cap op 20-07-2020 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kloever
Inmiddels ben ik bijna klaar om morgen helemaal los te gaan. Schoonmaaksetje is besteld. Eerste platen zijn binnen. Morgen komt de Pro-Ject.

Maar ik heb nog een vraag over de kwaliteit van Vinyl en waar op te letten. Ik heb nu bv 2 Bootlegs binnen gekregen van bv Metallica en Dire Straits. Maar ik lees dat sommigen erg slecht zijn, vooral van Source 1 Media, Heartselling(kan een mening van 1 iemand zijn). Maar is er een manier om dit te checken? (Zonder dat ik naar de Record Store hoef).

Ryzen 5 5600X | G.Skill Trident Z Neo F4-3600 | MSI B550 Tomahawk | MSI RTX 3080 Suprim X | GT1 Evo | Fanatec DD1 | Clubsport V3 | F1 2020 Limited |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kloever
Kloever schreef op maandag 20 juli 2020 @ 17:45:
Inmiddels ben ik bijna klaar om morgen helemaal los te gaan. Schoonmaaksetje is besteld. Eerste platen zijn binnen. Morgen komt de Pro-Ject.

Maar ik heb nog een vraag over de kwaliteit van Vinyl en waar op te letten. Ik heb nu bv 2 Bootlegs binnen gekregen van bv Metallica en Dire Straits. Maar ik lees dat sommigen erg slecht zijn, vooral van Source 1 Media, Heartselling(kan een mening van 1 iemand zijn). Maar is er een manier om dit te checken? Of waar van weg te blijven. (Zonder dat ik naar de Record Store hoef(ja google maar die heeft ook niet altijd alle info).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Maar ik heb nog een vraag over de kwaliteit van Vinyl en waar op te letten. Ik heb nu bv 2 Bootlegs binnen gekregen van bv Metallica en Dire Straits. Maar ik lees dat sommigen erg slecht zijn, vooral van Source 1 Media, Heartselling(kan een mening van 1 iemand zijn). Maar is er een manier om dit te checken? (Zonder dat ik naar de Record Store hoef).
https://forums.stevehoffman.tv/ is een goede locatie om naar de kwaliteit van het vinyl te kijken... Ik weet niet zeker of zij ook praten over kwaliteit van de bootleg uitgaven, maar hier is wel heel veel info te vinden...

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocovla
oldsmelly schreef op maandag 20 juli 2020 @ 10:09:
[...]
En Linda Ronstadt
[Afbeelding]

edit: Is er hier iemand bekend met VinylGourmet ? https://www.vinylgourmet.com/en/
Ze hebben daar nog iets van "redelijke" prijzen voor de "audiofiele" uitgaven.
het is gevestigd in Portugal
Linda Rondstadt <3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-09 08:54

Discogs. Alhoewel ze meestal geblokkeerd worden voor verkoop, staan een hoop bootlegs er wel op. In de comments wordt vaak gepraat over de audiokwaliteit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vintage1967
Gisteren een paar fantastische cadeautjes gekregen:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/y7wq3pwl.jpg

David Bowie en Black Sabbath hoeven geen verdere introductie 8) .
The Dawn Brothers stonden op mijn verlanglijstje, puur en alleen omdat de jongens van DeWolff er mee samen werken. Niet alleen op het podium, maar ook met de verzamelaar Electrosaurus Vol. 2. Ze zitten in hetzelfde straatje als DeWolff, maar dan iets meer gepolijst. Al met al weer een hele leuke ontdekking en toevoeging aan de verzameling.

En jawel, omdat Dodax LP-dozen gebruikt die door de brievenbus kunnen en vervolgens met een van de punten op de grond kletteren, heeft de hoes van The Dawn Brothers nu dus een knik in een van de hoeken :( . De LP zelf is helemaal perfect, gelukkig. Ik denk dat ik toch maar even contact opneem met Dodax. Ik heb hele goede ervaringen met hun klantenservice.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Emisary121
Het goed afstellen voorzover mij dit lukt was een heel gedoe... maar het is volgens mij best goed gelukt!
Bedankt wederom @Cap voor de tips!
Met de nu betere afstelling doen de boxen het nog best aardig, dus nu rustig rondkijken voor boxen! :)

Maar nu eerst... genieten van de muziek!!!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lqGWPR8CgbaVb0ehNJ6AyHo4UQA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/18hxbTn992tq1UkXog5y1AGu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Even één van mijn nieuwe aanwinsten van dit weekend afspelen:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/EKIGffcg-WROWQi3Mz8C3hzG9f-HRyg4EMPhySE7Qgsma7Z-7e8svePB9I_FS4G1Y4PR2Wurp4f6ea9iD1-RuNrMjIWTh0qJrTk-Ivs3MgEhI1rSE62Yz02B1OifugE--sbN5jbUhw=w2400

The Marshall Tucker Band - Carolina Dreams... Heerlijke plaat om naar te luisteren... Aanrader! Evenals hun albums "Searchin' For A Rainbow" en "Long Hard Ride"...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-09 19:22

Toshirou

Vinyl Surfer

Toffe typografie op de cover! Doet mij denken aan Harvest van Neil Young.

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toshirou schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 21:55:
Toffe typografie op de cover! Doet mij denken aan Harvest van Neil Young.
Daar heeft hij inderdaad wel van weg... Misschien wel hun inspiratie bron geweest, daar dit album van TMTB uit 1977 stamt en die Neil Young uit 1972 als ik mij niet vergis...

Hmm, nu ik er over nadenkt: daar zouden we het hier ook wel eens over mogen hebben... De hoezen ansich.. Een belangrijk onderdeel van een LP / CD / Cassette album...

Wat tot de jaren '60 een simpel ondergeschoven ding was waar de naam van het label groots op pronkte met zonder al te veel bombarie de naam van de artiest en de naam van het album, is dat in de jaren '60 langzaam veranderd en werd ingezien dat een mooie hoes het aantrekkelijker maakt om een plaat te kopen... Eigenlijk begon toen eindelijk de artiest wat belangrijker te worden dan het platen label zelf... ;)

[ Voor 44% gewijzigd door rcor op 21-07-2020 22:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vintage1967
rcor schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 22:01:
[...]

Daar heeft hij inderdaad wel van weg... Misschien wel hun inspiratie bron geweest, daar dit album van TMTB uit 1977 stamt en die Neil Young uit 1972 als ik mij niet vergis...

Hmm, nu ik er over nadenkt: daar zouden we het hier ook wel eens over mogen hebben... De hoezen ansich.. Een belangrijk onderdeel van een LP / CD / Cassette album...

Wat tot de jaren '60 een simpel ondergeschoven ding was waar de naam van het label groots op pronkte met zonder al te veel bombarie de naam van de artiest en de naam van het album, is dat in de jaren '60 langzaam veranderd en werd ingezien dat een mooie hoes het aantrekkelijker maakt om een plaat te kopen... Eigenlijk begon toen eindelijk de artiest wat belangrijker te worden dan het platen label zelf... ;)
En de hoezen werden ook steeds belangrijker om duidelijk te maken met welke muziekstijl je te maken hebt. Kijk alleen maar naar de hoezen van metal albums in de jaren '80. Overigens zijn sommigen daarvan gewoon tenenkrommend lelijk. Dat dan weer wel >:) . En sommige hoezen maken helemaal niets duidelijk. Denk maar aan 'Atom Heart Mother' van Pink Floyd.....

Toevallig gaf mijn dochter vandaag aan waarom ze er voor koos om de LP '13' van Black Sabbath voor mij te kopen: de hoes! Geweldig toch? En laten we eerlijk zijn, voor de meesten onder ons is de hoes toch een van de redenen waarom wij zo gek zijn op LP's.

Nu op de draaiert: Black Sabbath - 13 (inderdaad, een van de drie nieuwe LP's :9~ ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vintage1967 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 23:12:
[...]

En de hoezen werden ook steeds belangrijker om duidelijk te maken met welke muziekstijl je te maken hebt. Kijk alleen maar naar de hoezen van metal albums in de jaren '80. Overigens zijn sommigen daarvan gewoon tenenkrommend lelijk. Dat dan weer wel >:) . En sommige hoezen maken helemaal niets duidelijk. Denk maar aan 'Atom Heart Mother' van Pink Floyd.....

Toevallig gaf mijn dochter vandaag aan waarom ze er voor koos om de LP '13' van Black Sabbath voor mij te kopen: de hoes! Geweldig toch? En laten we eerlijk zijn, voor de meesten onder ons is de hoes toch een van de redenen waarom wij zo gek zijn op LP's.

Nu op de draaiert: Black Sabbath - 13 (inderdaad, een van de drie nieuwe LP's :9~ ).
Absoluut waar! Ook ik draai LP's niet alleen omdat ik het medium zo goed vindt klinken, maar ook om de charme van de techniek: het zien draaien van de plaat en een arm die langzaam naar binnen toe beweegt en die enorme album art op een hoes waar de LP van 12 inch zo in past...

Het straalt echt wat uit en je hebt het gevoel dat je iets van waarde vast hebt... Iets wat ik met een CD / cassettebandje of spotify gewoon minder of niet heb... ;)

De hoes is dus voor mij een essentiële meer waarde die ik voor geen goud zou willen missen... :*) 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Halfkakkende
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-09 22:13

Halfkakkende

Vandring

maartend schreef op zondag 19 juli 2020 @ 16:35:
Vraag.

Ik speel een beetje vals, want ik heb je speler (Debut III) via een Icecast stream aangesloten op mijn Squeezebox omgeving waardoor ik ongetwijfeld veel audiofiel detail mis, maar ik vind de acryl platter zeker een verschil maken. Ik hoor toch meer detail in de nummers. Ik kan mij dus zomaar voorstellen dat je het met je Onkyo versterker ook gaat merken.

MUZIEK!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-09 19:22

Toshirou

Vinyl Surfer

rcor schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 23:20:
[...]

Absoluut waar! Ook ik draai LP's niet alleen omdat ik het medium zo goed vindt klinken, maar ook om de charme van de techniek: het zien draaien van de plaat en een arm die langzaam naar binnen toe beweegt en die enorme album art op een hoes waar de LP van 12 inch zo in past...

Het straalt echt wat uit en je hebt het gevoel dat je iets van waarde vast hebt... Iets wat ik met een CD / cassettebandje of spotify gewoon minder of niet heb... ;)

De hoes is dus voor mij een essentiële meer waarde die ik voor geen goud zou willen missen... :*) 8)
Sommige albums hebben toch wel iconische artwork die soms nog bekender zijn dan het album zelf. Denk aan de banaan van Warhol op het album van The Velvet underground of de dubbele helm op het album Random Access Memories van Daft Punk. Ook albums van Dire Straits zijn door hun redelijk minimalistische look herkenbaar (uitgezonderd van de Alchemy albums ;)). Met als kroonjuweel der herkenning qua klassieke albums denk ik wel Dark Side of the Moon van Pink Floyd.

Ik zet tijdens het spelen van een album altijd het album rechtopstaand zichtbaar bij mijn platenspeler. Gewoon omdat het iets is in mijn beleving dat het afmaakt.

Nu op de platenspeler: Florence and the Machine - High as Hope :)

[ Voor 3% gewijzigd door Toshirou op 22-07-2020 06:39 ]

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:03
rcor schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 22:01:
[...]

Met singletjes is het zo dat europeesche persingen met fotohoes erg gewild zijn itt de engelse persingen die met een generiek platenmaatschappijhoesje uitgeven werden.

Over artwork gesproken, ik geef u YES. De band met ware kunstwerkjes op hun hoezen van Roger Dean. Hij maakte ook werk voor de band Asia

[ Voor 6% gewijzigd door Bestla op 22-07-2020 06:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vintage1967
Toshirou schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 05:51:
[...]

Sommige albums hebben toch wel iconische artwork die soms nog bekender zijn dan het album zelf. Denk aan de banaan van Warhol op het album van The Velvet underground of de dubbele helm op het album Random Access Memories van Daft Punk. Ook albums van Dire Straits zijn door hun redelijk minimalistische look herkenbaar (uitgezonderd van de Alchemy albums ;)). Met als kroonjuweel der herkenning qua klassieke albums denk ik wel Dark Side of the Moon van Pink Floyd.

Ik zet tijdens het spelen van een album altijd het album rechtopstaand zichtbaar bij mijn platenspeler. Gewoon omdat het iets is in mijn beleving dat het afmaakt.

Nu op de platenspeler: Florence and the Machine - High as Hope :)
Ik heb net voor de gein eens bij het bolle blauwe mannetje gekeken wat er aan boeken met als thema 'LP-hoezen' te koop is. Laat ik het zachtjes verwoorden: de keuze is reuze. Soms heel breed, soms vanuit de collectie van de auteur, soms chronologisch, soms thematisch. Van die laatste zag ik via Google (afbeeldingen) zelfs een boek over Australische Punk en Post Punkt hoezen. En ja, Warhol is natuurlijk iconisch, net als de hoes van DSOTM. Op Catawiki heb ik meerdere keren een kavel voorbij zien komen met een aantal LP's met hoezen van Warhol. Het waren LP's van de Rolling Stones, Diana Ross en Paul Anka. Dit kavel geeft aan hoe belangrijk de hoes was en is.

De reissue van David Bowies 'The Man Who Sold The World' uit 2016 heeft een hoes met een structuur die aan canvas doet denken. De look and feel van de hoes van The Dawn Brothers' - 'Stayin' Out Late' is zo jaren '70. Gewoon gaaf dat daar anno 2020 ook aandacht voor is. Hoezen zoals de enveloppe van Free - Live en de luciferdoos van Fire - Fire worden (bijna) niet meer gemaakt. En dan mogen natuurlijk de Zippo-hoes van Bob Marley, het blik van PiL en de zipper-hoes van de Stones niet onvermeld blijven _/-\o_ .

Tegenwoordig worden we verleid met DeLuxe Editions in uitgebreide boxen met allerlei extra's, al dan niet in gekleurd vinyl.

Ondanks dat ik de boeken over LP's en de bijbehorende hoezen gaaf vind, koop ik nog steeds het liefst LP's van mijn geld :+ .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
Was al een tijdje nieuwsgierig naar het Technics “gevoel” en op zoek naar een nette “thuis” SL (mk1 1400 of 1800 ofzo) kwam ik deze mk1 1200 tegen... Eigenlijk een beetje boven budget, maar wel een SL1200!

Op de foto’s zag ie er niet zo fris uit dus ik dacht hem als projectje te kopen. Maar uiteindelijk bleek het mee te vallen en na een beetje poetsen is ie behoorlijk opgeknapt! B-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/knNwVMdpfVUUPLCYx8uM0cx-zLI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/t7MfM9oldtpSnQhdXdz9JsQz.jpg?f=user_large

Er zit ook een redelijk chique uitziend element op. Kan alleen geen typenummer ontdekken. Iemand enig idee? Als ik zoek op audio technica gold cartridge kom ik verschillende dingen tegen maar nog geen match gevonden. Nevermind, heb hem losgehaald en het is een"AT15SA"... Kijken wat het internet daar over te melden heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/illeKO2EhcEbW_M_afYIbhX5mIo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vozgIphcvWdhxNk4UGxY0Szw.jpg?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door Charly op 23-07-2020 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Charly schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 20:44:
Nevermind, heb hem losgehaald en het is een"AT15SA"... Kijken wat het internet daar over te melden heeft.
Ik heb zelf een AT-14SA naald (1 model lager maar vrijwel dezelfde specs) op at-13ea body, en dat is een goed element.
Klinkt lekker voor rockmuziek.
Specs zijn niet mis: Nude square shank shibata op tapered alu cantilever.

Originele naalden zijn vrijwel niet meer te krijgen, dus als deze versleten is, is het waarschijnlijk over.
Uit m'n hoofd passen at-13 t/m at-20 op deze body's
Ze hebben allemaal wel verschillende bodyspecs, vanwege destijds CD-4 weergave.
Hierdoor hebben at-14sa t/m at-20ss een vrij lage output. CD-4 weergave heeft als gevolg dat de spoelen een hele lage inductie moeten hebben, en dat heeft lage output als gevolg.
De AT-13ea is als enige niet voor CD-4 ontworpen en heeft een hogere output (en dus ook hogere inductie)

[ Voor 16% gewijzigd door mr_petit op 23-07-2020 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
@mr_petit Heb jij enig idee van de juiste naalddruk voor dit ding? Er staat een manual op vinylengine en die zegt 3/4e gram tot 1,3/4e gram. Maar zelfs met 1,75 had ie de neiging uit de groef te lopen, dus heb er nu 2 op staan. Dat klinkt ok, maar is dus eigenlijk buiten spec? :? Nou schijnt iets zwaarder meestal niet zo'n probleem te zijn, maar een beetje vreemd is het wel imo.

Uitlijning van het element kan nog wel beter, maar moet aan het werk nu :P
Eerste indruk klinkt wel prima, ik zou zeggen iets voller in het midden en laag dan mijn andere speler.

De snelheid is ook nog een beetje zoekende trouwens... Hoop dat dit gewoon is omdat ie lang stil gestaan heeft en nog een beetje los moet komen. (speler kwam uit een nalatenschap) Heb er gisteren een paar drupjes van de meegeleverde olie in gedaan, kijken of dat helpt.

[ Voor 19% gewijzigd door Charly op 23-07-2020 08:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nineball
Een Sony lx-520 gevonden voor een tientje. Nieuw snaartje zit inmiddels erop, nieuw at t4p element is onderweg. Dit is degelijk jaren 80 spul, kilo of 5.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hrJzOmbjiENFxx3U2FzZ-5GT1hg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iLz0p2hY1mANsLrlxPxL8yk9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6kYgTFhXhElLOaDXNnqL64Tcpi4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cz4rldTl2rKQA0dglDUywm9J.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k0GPW1aHojlBWqLLnxNbF0NAA-k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jySlZkeXkgtVPDLDwXrSBdKM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-09 08:54
Ik ken dit model verder niet dus misschien zeg ik iets geks, maar ik zie helemaal geen arm...?
Pagina: 1 ... 51 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.