Het Grote Vinyl Topic Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 32 ... 101 Laatste
Acties:
  • 549.777 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bestla schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 08:42:
De vinylcadeaus liggen klaar voor de kerst.

Prince - 1999 10 lp box
Prince - You
Prodigy - Breathe 7"
Aqua - Barbie Girl 7"

Mijn vrouw weet nog van niets :)
Aqua - Barbie Girl... Die heb ik hier twee keer liggen... 1x op het volledige album "Aquarium" 1x als cassette single...

Jeugd sentiment die zo past in het foute uur van Q-music... :9

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • +4 Henk 'm!
rcor schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 08:45:
[...]

Aqua - Barbie Girl... Die heb ik hier twee keer liggen... 1x op het volledige album "Aquarium" 1x als cassette single...

Jeugd sentiment die zo past in het foute uur van Q-music... :9
Ik gedroeg mij na mijn coming out bijna als een Barbie. Zoveel te ontdekken in vrouwenkleding. :)

Dat singletje is dus op het lijf geschreven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GiLeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GiLeX

Ook analoog fotograferend

* GiLeX bekend hebben hier ook Aquarium nog op CD en ook bijvoorbeeld de Yabba dabba dance serie

8)7 :+
Alleen geen cd speler meer O-)

Hier laatst nog de Queen Greatest Hits I en II LP's gekocht, nu nog maar eens rustig op zoek naar het derde deel
En als de baas netjes is en een leuke bonus geeft en er nog wat overblijft gaat er denk ik nog een OM-30 bij komen om een van de OM-10's te vervangen 8)

Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GiLeX schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 09:45:
* GiLeX bekend hebben hier ook Aquarium nog op CD en ook bijvoorbeeld de Yabba dabba dance serie

8)7 :+
Alleen geen cd speler meer O-)

Hier laatst nog de Queen Greatest Hits I en II LP's gekocht, nu nog maar eens rustig op zoek naar het derde deel
En als de baas netjes is en een leuke bonus geeft en er nog wat overblijft gaat er denk ik nog een OM-30 bij komen om een van de OM-10's te vervangen 8)
Het derde deel van queen greatest hits is zover ik weet alleen op cd uitgebracht... die lag onlangs in een complete box bij de Aldi in de aanbiedingsbakken, maar als je geen cd speler meer hebt, heb je daar niets aan...

ps.: mijn volledige album Aquarium van Aqua heb ik tijdens recordstore day gekocht vorig jaar op LP... dus met zoeken vindt je 'm nog wel ergens op, in dit geval, lichtblauw goud... 😉

[ Voor 7% gewijzigd door rcor op 14-12-2019 12:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:07
Na wat afstel perikelen (Element) met de Denon DP-300F met AT-VM95E op een Onkyo TX-NR808 -nu echt top sound en helemaal gezien de lage prijs van deze, maar een upgrade naar de Microline zit wel in het verschiet.
Van de 96 LP's opgedoken in de schuur al div, schoongemaakt en gedraaid en ben zeer happy met het resultaat, "Dire Straits Love Over Gold" blijft toch een absoluut Top lp qua sound.

Ik kon het afgelopen week toch niet weerstaan om even na 40jaar weer eens bij Plato in Leiden binnen te lopen en twee Lp te scorren, "Rag'n Bone Man-Human" en een van "Steve Earl & The Dukes" moet weer een beetje herontdekken wat ik leuk vind.

Ik moest sowieso nog een borstel ed. bestellen en heb er gelijk een OKKI NOKKI afzuigbuis 12icnh bij gekocht, ik zie er voor de winter maanden een leuk project aankomen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-09 10:28
Aquarium is nog te koop op LP op discogs... als je er zo’n 80-90 euro voor neer wilt leggen. Als ze slim zijn brengen ze er nog een reissue van uit, er is volgens mij nog genoeg vraag naar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ksborg
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:40
kozue schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 13:09:
Aquarium is nog te koop op LP op discogs... als je er zo’n 80-90 euro voor neer wilt leggen. Als ze slim zijn brengen ze er nog een reissue van uit, er is volgens mij nog genoeg vraag naar :)
Dat had ik ook gezien ja. Destijds voor 23 Euro gekocht dacht ik. Hij wordt soms wel gedraaid hier. Toch leuk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-09 21:24
rcor schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 12:12:
[...]

Het derde deel van queen greatest hits is zover ik weet alleen op cd uitgebracht...
Die is al vanaf de eerste release al op vinyl uitgebracht. Op Discogs zijn er diverse persingen van te vinden.

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dalike
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:37
yodeluxe schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 15:13:
[...]

Die is al vanaf de eerste release al op vinyl uitgebracht. Op Discogs zijn er diverse persingen van te vinden.
Klopt anders heb ik iets raars in mijn kast staan :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
yodeluxe schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 15:13:
[...]

Dank voor je reactie om mij er op te wijzen dat die weldegelijk bestaat... Hmm... CD's weer verkopen zodra ik de laatste op LP gevonden heb?

Klinkt logisch... >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Bedoel je For You?

Die 1999 10LP is overigens fantastisch naar mijn mening. Met name de ‘vault’ tracks zijn echt de moeite waard en de box is ook goed vormgegeven. Alleen de twee platen met de edits hadden voor mij niet zo gehoeven. Dat zijn geen platen die je op zet om in zijn geheel te luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rcor schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 19:03:
[...]

Dank voor je reactie om mij er op te wijzen dat die weldegelijk bestaat... Hmm... CD's weer verkopen zodra ik de laatste op LP gevonden heb?

Klinkt logisch... >:)
Lp's verkopen heb ik nooit gedaan, wel cd's gekocht die nu weer op zolder liggen, en de verzameling LP's is nog steeds groeiende.
lateef schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 21:09:
[...]

Bedoel je For You?

Die 1999 10LP is overigens fantastisch naar mijn mening. Met name de ‘vault’ tracks zijn echt de moeite waard en de box is ook goed vormgegeven. Alleen de twee platen met de edits hadden voor mij niet zo gehoeven. Dat zijn geen platen die je op zet om in zijn geheel te luisteren.
yep , die bedoel ik. Ik wilde juist die vault nummers hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:07

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

kozue schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 22:31:
[...]

Ik hou van compilaties. Albums zijn nog wel regelmatig teveel van hetzelfde met teveel zwakke filler tracks, terwijl (goede) compilaties de echte knallers bevatten met meer variatie. En omdat ik in zulke LP’s geinteresseerd ben hou ik die meer in de gaten dan ander spul.

Ik heb nog wel meer van dat soort LP’s, maar Latin Flavour Club is m’n favoriete release in m’n complete collectie ;) Jammer dat ze nu net een deel 2 daarvan uitgebracht hebben, alleen op CD...
Polystar was heel goed bezig t/m vorig jaar. In 2019 lijken ze ineens gestopt met vinyl :(
Mijn 2 platen voor onder de kerstboom zijn binnen. Morgen even inpakken.

Dank @kozue voor de tip over Latin Flavour Club 👍🏻👍🏻

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/NYSDX98/IMG-20191217-004544.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/LQyYHfj/IMG-20191217-005810.jpg

Daarnaast ook Buddy Holly - True Love Ways.

[ Voor 3% gewijzigd door Jorgen op 17-12-2019 01:00 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[b]Jorgen schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 00:56
Mijn 2 platen voor onder de kerstboom zijn binnen. Morgen even inpakken.
Onder onze kerstboom ligt het vol met vinyl en lekkere luchtjes. Wat wil je ook met twee meiden in huis. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimmel
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:28

Wimmel

Hello

Mocht iemand nog wat extra vinyl voor onder de boom willen bestellen; Bol heeft een 3 voor 45 euro aanbieding met 214 titels om uit te kiezen.

Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

@Wimmel bedankt, dit gaat geld kosten :(

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed73
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14-10 16:09
Ljsvv schreef op donderdag 12 december 2019 @ 23:06:
Leuke actie bij de MM momenteel. 3 halen 2 betalen. Onderstaande mijn aanwinsten, tja allemaal reissues of remasters ik weet het, maar toch leuk.

[Afbeelding]

Weten jullie trouwens nog dat ik een poos geleden hier verkondigde eerst maar eens te kijken hoe vinyl bevalt en mijn Super budget spelertje voorlopig te behouden... ik overweeg nu toch echt een upgrade. Ik heb mijn oren en ogen laten vallen op een Technics Sl-1500C waarvan ik natuurlijk te zijner tijd het element wil van gaan vervangen. Waarom dan de Technics? Geen idee eigenlijk vind hem echt gaaf er uit zien en een stroboscoop, naaldverlichting en pitch hoeft voor mij niet, dus geen reden om voor een 1200mk7 te gaan. De 1200GR ligt een tikje boven budget. Ja ik zie ook hele gave 2e hands spelers hier voorbij komen in dit topic die vast veel beter zijn, toch kriebelt t om die technics te halen....
Je gaat geen spijt krijgen van een 1500C. Het is een direct-drive en dus lekker stabiel qua snelheid (en dat doet wat met het geluid). Recensies zijn goed, zelf heb ik een 1210GR welke alleen maar vraagt om meer vinyl _/-\o_ 1500C is met een 2M Red, zelf draai ik met een 2M Blue (is dus op een 1500C ook eenvoudig te realiseren door tzt een 2M Blue naald erop te zetten.Er zijn op dit moment 4 officiële Technics-dealers welke deze speler kunnen leveren.
Eens. Met de SL-1500C heeft Technics echt een mooi product in de markt gezet met een heden ten dage onderscheidende techniek. Een waardige nieuwe telg in de SL-1x00 familie en een echte Hi-Fi speler zonder de DJ poespas van de SL-1200x met een aantrekkelijkere prijs, zonder in te leveren op kwaliteit. Eigenlijk een SL-1500MK3. :)

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:55
Wimmel schreef op woensdag 18 december 2019 @ 19:52:
Mocht iemand nog wat extra vinyl voor onder de boom willen bestellen; Bol heeft een 3 voor 45 euro aanbieding met 214 titels om uit te kiezen.
Oh, daar zitten mooie populaire albums tussen!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-10 16:10
Nou, ik snap echt even iets niet.
Ik heb 2 jaar geleden een Pro-ject Debut III gekocht. En na de verhuizing (ja zelf verhuist) kraakt en piept de motor/of band. Ik vind dat toch wel heel erg snel.

Zit daar garantie op of ben ik dik geld kwijt om hem te laten repareren?

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Dj Neo Ziggy schreef op donderdag 19 december 2019 @ 11:27:
Nou, ik snap echt even iets niet.
Ik heb 2 jaar geleden een Pro-ject Debut III gekocht. En na de verhuizing (ja zelf verhuist) kraakt en piept de motor/of band. Ik vind dat toch wel heel erg snel.

Zit daar garantie op of ben ik dik geld kwijt om hem te laten repareren?
Zit alles nog wel recht? Wat piept er precies? Kun je volgens mij best goed zien bij zo'n Pro-ject.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-10 16:10
Ik denk dat de motor het is, vanavond nog maar eens goed kijken.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-11-2023
Bij de Action is het Vinyl weer in de aanbieding. €8,95 per plaat. The usuals liggen er: Meat Loaf, Pearl Jam, ACDC, Foo Fighters, etc...

https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection

• ReVision.
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
Peter_Aragorn schreef op donderdag 19 december 2019 @ 12:14:
Bij de Action is het Vinyl weer in de aanbieding. €8,95 per plaat. The usuals liggen er: Meat Loaf, Pearl Jam, ACDC, Foo Fighters, etc...
Bedankt voor de tip, straks gelijk even langs fietsen dan.

hoi

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Toevallig heb ik er maandag nog even gekeken omdat ik er toch moest zijn en inderdaad het aanbod fluctueert niet heel erg veel helaas
Maar het wordt wel (mondjesmaat) aangevult, dus naast de elvis/tom petty/bob dylan etc die blijven liggen zag ik er ook weer john mayer, avicii en nog wat nieuwere tussen liggen..
Maar volgens mij heb ik eigenlijk wel alles wat ik leuk vind kunnen scoren.

We zouden eigenlijk een lijstje moeten opstellen welke albums de action in z'n totaliteit heeft.

"man is not truly one, but truly two,"

• HansH
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-10 16:50
Goede tip.

Action Groningen, filiaal Hoornsediep had helaas geen voorraad meer.

• Nyarlathotep
  • Laatst online: 15:49

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik keek vorige week nog... Een Jimmy Hendrix en wat andere niet interessante meuk. Vooral best-of's (van Creedence in ieder geval) en daar heb ik niks mee.

Wat ligt er nu van AC/DC? Heb daar een half jaartje terug nog Razor's Edge en Highway to Hell gekocht en dat zijn prima persingen :)

Mijn muziekcollectie op Discogs

Cap schreef op donderdag 19 december 2019 @ 09:27:
Eens. Met de SL-1500C heeft Technics echt een mooi product in de markt gezet met een heden ten dage onderscheidende techniek.
Ik las wat over de specs op hun site en dat ze nu coreless spoelen in de aandrijving hebben (en natuurlijk een magneet in/onder het plateau), om cogging tegen te gaan (ja.. ze schrijven het echt zelf),
maar weet jij of er in het verleden ook technics tafels/series met tafels waren die een motorsysteem hadden met coreless spoelen (dus luchtspoelen ipv kernspoelen)?
Ik bedoel, die techniek is namelijk niet bepaald nieuw aangezien een dual 701/714/721 etc dat ook gewoon heeft en dat zijn tafels die sinds '71? op de markt zijn.
Die nieuwe technics motor lijkt heel erg veel op een dual eds910 systeem

Cogging als natuurkundig effect bestaat natuurlijk wel (dat kan je voelen in een fietsdynamo), maar in theorie kan je daar ook volledig voor compenseren als je je spoelen correct aanstuurt. Zo'n spoel hoeft niet aan en uit te staan, dat kan je ook heel gradueel doen exact met de snelheid van het plateau.

Het nadeel is natuurlijk/waarschijnlijk dat je aandrijfkracht veel minder/minder efficiënt is dus voor een snelstarttafel lijkt het me niet ideaal. (die nieuwe sl1210mk3 is met 1,8kgcm ook niet echt sterk, een superoem is snel 2-3x zo sterk qua koppel).
Voor hifi maakt dat natuurlijk geen flaus aus

HansH schreef op donderdag 19 december 2019 @ 16:28:
[...]
Action Groningen, filiaal Hoornsediep had helaas geen voorraad meer.
Ik ben laatst ook in Heerde geweest, en daar hadden ze ook helemaal niets meer liggen. Uit het assortimet zeiden ze (terwijl dit voorheen mijn go-to place was om veel exemplaren te scoren die overal elders weg/niet aanwezig waren.

Maar in Meppel hadden ze dus afgelopen maandag wel wat nieuwer spul liggen, dus kennelijk ligt het aan de winkel of ze überhaupt wel of geen LP's hebben.
Nyarlathotep schreef op donderdag 19 december 2019 @ 16:30:

Wat ligt er nu van AC/DC? Heb daar een half jaartje terug nog Razor's Edge en Highway to Hell gekocht en dat zijn prima persingen :)
Dat zijn volgens mij ook de enige 2 (ik heb ze beide ook en geen andere gezien)

• aveenhuysen
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:07
Ik woon in Spanje maar heb nog een verzameling oude lp/maxi singles waar ik vanaf wil. Kan ik dat lijstje hier zo neerplakken (het zijn er maar 29)..... Kunnen jullie in een keer zien of er wat tussen zit.

Mobylette Kaptein 50 Honda MB 50 Sparta Happy 50 Kawasaki GT750 Honda CB750C Honda VFR 750 F Derbi Variant 50 Honda SH 100 Honda SH 150 Malaguti Password 250 Kawasaki Z 750 Piaggio Liberty 50 Sym Symphony ST 125 LC Sym HD 2 125 Piaggio Beverly S 300 HPE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimmel
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:28

Wimmel

Hello

@aveenhuysen Dat soort zaken kun je posten in Vraag & Aanbod overig
Vraag en aanbodzaken zijn niet toegestaan in dit topic.

Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs

mr_petit schreef op donderdag 19 december 2019 @ 16:37:
[...]

maar weet jij of er in het verleden ook technics tafels/series met tafels waren die een motorsysteem hadden met coreless spoelen (dus luchtspoelen ipv kernspoelen)?
Ik bedoel, die techniek is namelijk niet bepaald nieuw aangezien een dual 701/714/721 etc dat ook gewoon heeft en dat zijn tafels die sinds '71? op de markt zijn.
Die nieuwe technics motor lijkt heel erg veel op een dual eds910 systeem

Cogging als natuurkundig effect bestaat natuurlijk wel (dat kan je voelen in een fietsdynamo), maar in theorie kan je daar ook volledig voor compenseren als je je spoelen correct aanstuurt. Zo'n spoel hoeft niet aan en uit te staan, dat kan je ook heel gradueel doen exact met de snelheid van het plateau.
Klopt, die marketing onzin van Technics had ik al eerder gesignaleerd, zie mijn cogging post hier met het Fremer filmpje waarin de Technics marketeers en technici ook iets over cogging proberen te zeggen:

https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/60648332#60648332

Technics had vroeger alleen kernspoelen van top (SP-10) to bottom (SL-D) en de sturing loste het wel op.:)

Dual had het wel idd, maar ook Sony, JVC, Denon, Kenwood hadden zat modellen met de kenmerkende plat liggende coreless spoelen. Kenwood maakte er reclame mee, zie mijn bovenstaande post.
mr_petit schreef op donderdag 19 december 2019 @ 16:37:
[...]
Het nadeel is natuurlijk/waarschijnlijk dat je aandrijfkracht veel minder/minder efficiënt is dus voor een snelstarttafel lijkt het me niet ideaal. (die nieuwe sl1210mk3 is met 1,8kgcm ook niet echt sterk, een superoem is snel 2-3x zo sterk qua koppel).
Voor hifi maakt dat natuurlijk geen flaus aus
Inderdaad minder koppel, dat valt ook altijd op aan de Technicsen tov de andere merken, relatief veel koppel, Boeit totaal niet voor het geluid. :)
Volgens mij kan cogging alleen optreden als je een soort van step motorontwerp maakt waarbij de motor dus steeds 1 impuls geeft (bijv elke halve rotatie) en dat er dan een magneetpool de electropool passeert zonder dat er een nieuwe step/aandrijfstap optreedt.
Maar volgens mij is dat bij die multipool ontwerpen van technics helemaal niet aan de orde. Een magneetpool passeert daar volgens mij altijd een elektrisch bekrachtigde pool. En zolang die elektrische bekrachtiging een stroomkromme heeft in dezelfde sinusoide als dat de magneetpool passeert, is cogging niet mogelijk.
Dat zou alleen mogelijk zijn als bijv. de stroom naar een pool abrupt wordt gestopt bij passeren, want dan blijft de magneet aan die ijzeren pool trekken (terwijl de volgende pool hem langzaam naar zich toe zou trekken.
Maar ik denk dus dat de sinusoide gewoon negatief doorloopt, dus dat bij het passeren van de magneetpool de spoel het negatieve deel van de sinusoide krijgt en de magneetpool langzaam begint af te stoten (en tegelijkertijd gaat de volgende spoel de magneetpool langzaam aantrekken.)
Dan kan er geen cogging optreden, want de magneetpool ziet geen ijzeren pool die niet bekrachtigd is (zowel positief als negatief dus)

Neemt niet weg dat hoe groter je aandrijfkoppel is, des de groter eventuele kleine afwijkingen in je aandrijfkarakteristiek naar voren komen in je toerental. Wat dat betreft is veel aandrijfkoppel geen pluspunt voor hifiweergave. Wel voor radiostations en DJ's natuurlijk.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_petit op 19-12-2019 18:17 ]

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Dit heeft geld gekost... 12 stuks besteld.

Overigens ik zat aan 11 stuks voor 180 euro wiskundig klopt dat dus niet IMO. ik doe er eentje bij en hop nog steeds 180 euro.

Je moet dus in veelvouden van 3 bestellen om je "winst" te maximaliseren.

Yalopa schreef op donderdag 19 december 2019 @ 19:00:
[...]

Je moet dus in veelvouden van 3 bestellen om je "winst" te maximaliseren.
Voorheen hadden ze deze aanbieding uit hetzelfde assortiment maar dan met 2 voor 30 euro (dus netto net zo duur).
Maar dan had je net zo goed met je 11 stuks een probleem gehad :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrSparkels
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:21
Beste platenbazen,

Deze ouwe man, tenminste volgens zijn kinderen, volgt dit forum al een tijdje met veel plezier om vooral ideeën op te doen voor nieuwe (tweedehands) LP's...
Als puber van de 80's opgegroeid met al het moois uit die tijd maar vooral verknettert aan '(The) Art of Noise' en ben langzaam mijn oude collectie weer aan het uitbreiden.

Heb mezelf getrakteerd op:
  • Phil Collins - The Singles (DLP)
  • Miles Davis - Kind of Blue (Blue Vinyl)
Blijf vooral jullie nieuwe juweeltjes posten zodat ik constant inspiratie blijft opdoen.

O, de discussie m.b.t. naalden en draaitafels is niet zo aan mij besteed. Die tijd heb ik gehad en heb nu een nette draaitafel die ik op mijn Sonos hebt aangesloten.
Ik weet dat de meeste gruwelen van deze combinatie maar het is het beste wat met moeders te regelen was... (oud zeer van een complete Technics set die ik bij het grofvuil hebt gezet... Tuner; Versterker; Equalizer, Cassettedeck + platenspeler :F :'( )

Kijk uit naar 26 december als alle mooi pakjes zijn uitgepakt en hier gepost gaan worden. ;)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:17

kraats

Ik rol

'Nieuwe' spelert :*)
Kostte wat moeite met instellen, maar vooralsnog erg blij mee. Goede vervanger voor mijn DP-300f
Denon DP-47f
Denon DP-47f dus

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Laatst online: 15:49

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Dat is een mooie spelert!
Heerlijk dat old-school 'hoekige' design... En hij ziet er ook heel netjes uit d:)b

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReVision.
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
Zeer mooi apparaat inderdaad, klasse speler!
Wat heb je er voor cartridge onder hangen?

hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

De Aldi heeft morgen ook lp's. https://folder.aldi.nl/fi...tm_campaign=folder-week51 (zie pagina 31 van de folder).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:17

kraats

Ik rol

Nyarlathotep schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 09:58:
Dat is een mooie spelert!
Heerlijk dat old-school 'hoekige' design... En hij ziet er ook heel netjes uit d:)b
Voor een zeer goede prijs van Marktplaats kunnen krijgen. Zat alleen geen cartridge meer op en originele bedrading was vervangen door zilverdraad tot aan het element, zonder 'connectoren'. Heb er nu toch maar weer stekkertjes aan gesoldeerd om nog eens te kunnen wisselen en m'n AT-VM540ML er onder gezet

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeldert
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Altijd leuk, de videos van Techmoan op YouTube. Kom ik deze mooie platenspeler tegen :+

Juist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10-10 21:51
Pfff wordt een beetje gek van mijzelf, ik twijfel momenteel heel erg tussen een ja sorry Pioneer PLX-1000 of een SL-1500C. Ik vraag mij echt af of ik zoveel verschil ga ervaren tussen deze 2 spelers... help... van het prijsverschil tussen de Pioneer en Sl kan ik zoveel plaatjes kopen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ljsvv schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 22:23:
Pfff wordt een beetje gek van mijzelf, ik twijfel momenteel heel erg tussen een ja sorry Pioneer PLX-1000 of een SL-1500C. Ik vraag mij echt af of ik zoveel verschil ga ervaren tussen deze 2 spelers... help...
Wellicht belangrijker: heb je al een element op het oog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pfff wordt een beetje gek van mijzelf, ik twijfel momenteel heel erg tussen een ja sorry Pioneer PLX-1000 of een SL-1500C.
Ligt eraan wat je wilt. Wat info over wat je krijgt voor je geld is op zich wel handig.

De Pioneer is een DJ draaitafel voor Pioneer gemaakt door Hanpin, de motor specs zijn m.i. wat karig zonder publicatie van de wow&flutter cijfers, maar mensen die metingen hebben gedaan zeggen op fora dat die prestaties slechter zijn dan van de oude SL-1200MK2. Wat me op zich niet verbaast want geen van de draaitafels die Hanpin zelf verkoopt blinkt daarin uit. De oude SL-1200MK2 wordt door kenners algemeen beschouwd als de betere draaitafel, wat me ook niet verbaast. De Pioneer is van binnen namelijk hetzelfde als de Reloop RP-8000 of Stanton DJ draaitafels... ook gemaakt door Hanpin. ;)

http://www.tapeheads.net/showthread.php?t=51078&page=2

Resp. Stanton T120C, Stanton ST150, Pioneer PLX-1000, Reloop RP-8000, de gelijkenis lijkt me duidelijk, kijk naar het motorhuis en de het motorboard, bovenop zie je het ook aan de arm.
Afbeeldingslocatie: https://bilder.hifi-forum.de/max/42179/vergleich-super-oem_497193.jpg

De Technics SL-1500c is een Hi-Fi draaitafel met goede specificaties en Technics kennende een hoge standaard wat betreft ontwerp, fabricage en afwerking van de onderdelen, die niet zal onderdoen voor de SL-1200MK2. Over smaak valt niet te twisten maar het design en de afwerking vind ik een stuk mooier dan van de goedkopere DJ draaitafels. Maar de prijs is natuurlijk ook anders.
Ik vraag mij echt af of ik zoveel verschil ga ervaren tussen deze 2 spelers...
Als je het hebt over het ervaren geluid is het antwoord waarschijnlijk / mogelijk / misschien: nee. Afhankelijk van je oren, hoe je luistert, en je luistercondities. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
Bij die SL-1500C zit een Ortofon 2M Red, daar ga ik even mee beginnen als het een SL-1500C wordt, mocht ik voor de Pioneer gaan, dan waarschijnlijk voor een 2M Blue of AT gelijkwaardig.

Waarom ik voor de Technics zou gaan, ik kom van een Sony PS LX 310BT, leuk maar ik wil kunnen gaan wisselen in elementen etc.
Ik zie een beetje op tegen het goed uitlijnen van een element etc. Alhoewel ik betwijfel of de voorgeïnstalleerd 2M op de Technics 100% uitgelijnd is. De Pioneer spreekt mij aan vanwege de naaldverlichting en stroboscoop, maar ja de pitch ga ik als niet DJ hoogstwaarschijnlijk never nooit gebruiken. Ik zie dan wel op tegen het uitlijnen als noob en dat die kap er altijd af moet tijdens gebruik denk ik ook wel als nadeel te gaan zien.

[ Voor 62% gewijzigd door Ljsvv op 20-12-2019 23:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De Ortofon 2M Blue is beter dan de Red maar dat kost je dan toch weer 200 euro extra bij de Pioneer, dan wordt het prijsverschil weer minder. De Blue is dan wel beter dan de Red, maar persoonlijk ben ik er nog steeds niet wild van. Voor ruim een tientje meer heb je bijvoorbeeld een Denon DL-110 high-output MC en dan zou ik het wel weten... uiteraard in alle gevallen: mits het goed matcht met je arm.

Uitlijning moet je m.i. altijd zelf checken, ook bij een voorgeinstalleerd element. Je kan er inderdaad niet op vertrouwen dat dit af-fabriek netjes/precies gedaan is. Dat uitlijnen is bij zo'n draaitafel met verwijderbare headshell helemaal niet moeilijk zolang je de voorgeschreven uitlijning aanhoudt, omdat het een kwestie is van de headshell op zijn rug op tafel leggen en de afstand van het naaldpuntje tot de kraag van de headshell meten MITS deze gespecificeerd is. Ze noemen dat vaak "overhang" (terwijl dat eigenlijk iets anders is). Technics doet dit altijd netjes en heeft er zelfs een tooltje voor, maar Hanpin / Pioneer, dat weet ik niet: zoals gezegd Hanpin blinkt niet uit in het specificeren, wat precies de voorgeschreven uitlijning is blijft bij veel nieuwerwetse draaitafels, zeker van het DJ type, helaas een mysterie ('Uitlijning, watte? Ik leg d'r altijd een muntje op dan scratcht ie beter. Bedoel je dat?")

Losse stofkappen vind ik zelf een crime omdat je dan altijd met zo'n stofkap in je handen staat die je ergens moet neerleggen. Maar goed, het kan.

Tip: koop in ieder geval NIET de PnP versie van de Ortofon 2M. Mensen denken handig, maar die is veel te lomp en zwaar voor 99% van de armen waardoor je hem niet eens goed kunt balanceren. ;w Bovendien, wegens het kant en klaar gehalte is zelf uitlijnen er ook niet bij, "het is wat het is" en dat kan best helemaal niet goed overeenkomen met de arm van de draaitafel van je keuze. Tot overmaat van ramp is de 2M behoorlijk compliant (soepel geveerd) en daar past een hoog eigengewicht dus echt NIET bij... Onding die PnP versie!

[ Voor 88% gewijzigd door Cap op 21-12-2019 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
mr_petit schreef op donderdag 19 december 2019 @ 17:07:
[...]

Ik ben laatst ook in Heerde geweest, en daar hadden ze ook helemaal niets meer liggen. Uit het assortimet zeiden ze (terwijl dit voorheen mijn go-to place was om veel exemplaren te scoren die overal elders weg/niet aanwezig waren.
Vanmiddag geweest en er liggen gewoon lp's in Heerde.

Wel hetzelfde rijtje als altijd. Ik heb nu een album van Kiss meegenomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Raymond schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 00:10:
[...]
Vanmiddag geweest en er liggen gewoon lp's in Heerde.
Apart,

Ik was er denk ik 2,5 week geleden en toen zag ik ze niet en ik heb er ook nog even naar gevraagd.

Misschien tijdelijk weggehaald en nu weer terug.
Maar ik denk dat ik al alles heb wat ik uit dat assortiment wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 23:34:

Tip: koop in ieder geval NIET de PnP versie van de Ortofon 2M. Mensen denken handig, maar die is veel te lomp en zwaar voor 99% van de armen waardoor je hem niet eens goed kunt balanceren
.......
Onding die PnP versie!
Ik heb inderdaad ook even naar die combinatie gekeken, maar wat je zegt:
De compliantie van een 2m red/2mblack is 20 cm/dyne
Het gewicht van alleen die pnp headshell/elementcombi is al 20 gram.
Dus de resonantiefrequentie van alleen dat gewicht van 20 gram is bij een compliantie van 20 cm/dyne is al onder de 8Hz! En daar komt dus alleen maar gewicht bij! (arm en contragewicht).
Dus met die combi is het onmogelijk om de ideale waarde van 10Hz te halen 8)7

Hebben ze daar lopen slapen of weten ze iets wat wij niet weten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Deel 1 van mn bestelling is aangekomen. Mocht er iemand van bol.com meelezen, waarom in meerdere dozen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/IsujRAHmVOJpKE2ENHDIoG9g/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tKAnie0TuVscijlXRv3l78fM/full.jpg

Enkelen had ik wellicht reeds op CD, maar dat geeft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Laatst online: 13:44

Pierre

Van nature lui!

@Yalopa Misschien omdat het anders beschadigd wordt. Als er 1 of meerdere breken dan heb je niks.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilgo
  • Laatst online: 15:42

hilgo

Clear your mind of can't.

@Yalopa Misschien van meerdere leveranciers?
Laatste keer kreeg ik de bestelde albums van Bol gewoon in 1 doos. Al is het wel ongeveer een jaar geleden dat ik bij Bol een plaat heb gekocht. Geef tegenwoordig de voorkeur aan de platenzaak of, voor het oudere spul, Discogs.

Discogs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ljsvv
Dankjewel voor de tips!

Toch maar voor de Technics gegaan.
Nu uitpakken en spelen maar, nog super essentiële tips?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/heWWkaGUlcwz3fEtnUzHDzB7/medium.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@mr_petit Even kijken naar de Ortofon marketing van de PnP op hun website.

"Headshell with a 2M cartridge pre-mounted provides correct Baerwald alignment with the Ortofon TA-110/ TA-210 tonearms, likewise with the major part of tonearms with universal mount."

Dat PnP ding is dus ontworpen voor hun eigen TA-110 en 210 armen met een eff. massa van resp 3.5 en 5 gram zonder headshell, plus nog wat niet nader gespecificeerde armen. ;)

Maar dan nog kom je met hun eigen armen op een Fres van 7.1 a 7,3 Hz ipv 10 a 12Hz. En op een SL-1200MK2 (5g eff massa zonder headshell) kan je hem niet eens balanceren zonder een additioneel contragewicht te gebruiken met een nóg lagere RF tot gevolg. Wat betreft het gewicht hebben ze dus idd echt zitten slapen. 8)7

"Universal mount fitting a wide range of S-shaped tonearms."
"The 2M headshell is a practical and elegant solution for our customers who wish direct and easy mounting and replacement on their S-shaped tonearm."

Het wordt nog maar eens benadrukt: óók voor het grootste gedeelte van de S-armen met een SME aansluiting.

De afstand van de kraag tot de naaldtip lijkt 52mm te zijn, dat is voor een Technics arm de goede afstand. Maar ondanks wat de tekst suggereert krijg je zo bij Technics in ieder geval géén Baerwald alignment. Daarvoor moet het element een aantal mm extra naar voren en onder een hoek naar binnen... verder niet erg, want de Technics uitlijning voldoet, maar het staat er wel krom zo.
En die "the major part of tonearms" is natuurlijk een miserabel statement, want dit geldt dan voor Technics en DJ-klonen maar uiteraard niet voor al die draaitafels die velen in bezit hebben van Sony (49mm), Denon (48 of 50mm), Pioneer (49mm), JVC (48mm), Kenwood (50.5mm) etc...

Dus...
Je koopt een dure PnP oplossing en dan zit je er zomaar een paar mm naast en je uitlijning klopt gewoon niet. Bovendien heb je grote kans dat je de headshell vanwege het hoge gewicht niet kan balanceren, en lukt dat wel dan is het geheel zo zwaar dat de resonantiefrequentie zo laag ligt dat je in het gebied van de fequentie van warps komt... lekker stuiteren met die zware arm.

Het interesseert ze blijkbaar weinig: er is een markt voor een headshell die je "zo in de arm plugt en een baerwald uitlijning geeft voor de meeste armen" dus ze verkopen het zo. Had het ze wél geïnteresseerd dan hadden ze hem óf alleen voor hun eigen armen gepromoot óf een grammetje of 5 lichter gemaakt en voorzien van een mogelijkheid om de afstand tussen kraag en montagepunt te veranderen.

Audio Technica maakte trouwens headshells met vaste montagepunten die dat wel kunnen: je draait een inbusje los bij de kraag en de kraag kan enkele mm heen en weer schuiven. Hij kan daarbij ook draaien dus optimaal instellen van de azimuth is ook mogelijk. (y)

Afbeeldingslocatie: https://www.picclickimg.com/d/l400/pict/143327279687_/Original-Audio-Technica-Headshell-MS-9-for-Record-Player.jpg
Ljsvv schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 13:53:
Dankjewel voor de tips!

Toch maar voor de Technics gegaan.
Nu uitpakken en spelen maar, nog super essentiële tips?

[Afbeelding]
Gefeliciteerd. Het kost wat maar het lijkt me een goede keuze en ik denk ook dat het ding in de toekomst relatief waardevast zal blijken. d:)b

Handleiding goed lezen en spelen maar. Tips (die ook in de manual staan):
  • Je draaitafel moet op een stevige, stabiele ondergrond staan en goed waterpas. Haal de mat van het plateau en check met een waterpas daarop in alle richtingen. Neem hier even rustig de tijd voor. Stellen kan je wsch door te draaien aan de voeten (check dit in de manual). Dit altijd als eerste doen voordat je de arm gaat afstellen.
  • Verder goed controleren of je element goed uitgelijnd is: dwz de afstand van kraag incl rubbertje tot naaldtip is 52mm (denk ik, check manual) en de naald loopt precies parallel aan de headshell, dit kan je goed zien door recht van achter tegen de headshell aan te kijken, waar de aansluitpunten zitten. Kijk je precies recht op de headshell met 1 timmermansoog dan moet de naald ook precies recht in het verlengde staan.
  • Lees tot slot vooral ook de instructies van het afstellen van de hoogte van je arm, het balanceren van de arm en het instellen van de naalddruk en anti-skating goed opvolgen. Even een nauwkeurig werkje wat je goed moet doen, netjes balanceren van de arm is essentieel.

[ Voor 22% gewijzigd door Cap op 21-12-2019 14:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ljsvv
Dankjewel voor de tips allemaal, de speler staat inmiddels op zijn plaats. Balanceren van de arm vond ik nog het lastigste van allemaal eigenlijk. Iets wat ik bij mijn plug and play speler nooit heb hoeven doen. Ik was bang de naald te slopen. Het afstellen rondom gebalanceerd of te ver naar voren of achteren scheelt ook echt maar een minuscule beweging. Dat heb ik dus nu voor het eerst moeten doen en dat boven de rubberen mat deed mij toch wel wat peentjes zweten.

Maargoed na even goed de tijd voor alles genomen te hebben, mijn hemel wat een verschil in soundstage, lage tonen en helderheid in vergelijking met mijn budget spelertje. Dat had ik zeker niet verwacht. Kan ook het gevoel van euforie zijn hoor maar ik ben blij.....

[ Voor 0% gewijzigd door Ljsvv op 21-12-2019 18:00 . Reden: Blij zijn typo’s ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mooi. Hoe was de uitlijning van de naald af fabriek? Heb je de 52mm nagemeten en de uitlijning bekeken? En welke naalddruk en anti-skating waarde gebruik je? Armhoogte, heb je die ook afgesteld of zo gelaten?

Vertel eens wat over je indrukken van de speler zelf? Het is natuurlijk een deftig nieuw model van een bekende fabrikant dus ik denk dat er best veel nieuwsgierige mensen zijn. Wat is je indruk van de kwaliteit van de bouw, afwerking en bediening? Paar fotootjes wellicht?
Ljsvv schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 17:53:
Balanceren van de arm vond ik nog het lastigste van allemaal eigenlijk. Iets wat ik bij mijn plug and play speler nooit heb hoeven doen. Ik was bang de naald te slopen. Het afstellen rondom gebalanceerd of te ver naar voren of achteren scheelt ook echt maar een minuscule beweging. Dat heb ik dus nu voor het eerst moeten doen en dat boven de rubberen mat deed mij toch wel wat peentjes zweten.
Dat een minuscule beweging van het armgewicht verschil maakt is een goed teken: dat betekent dat de lagering van de arm goed is met lage wrijving. Daar is Technics van oudsher goed in en nog steeds, zo te horen. Goede lagering is tegenwoordig bepaald geen zelfsprekendheid meer.

Je hoeft verder niet bang te zijn hoor, als je het met wat beleid doet en geen wilde beweging met de hand maakt dan sloop je de naald echt niet zomaar. Natuurlijk altijd even de headshell vasthouden terwijl je aan het contragewicht draait. ;)

Beleving van de geluidskwaliteit kan natuurlijk deels euforie zijn maar op langere termijn kan je er wel wat meer over zeggen. Behalve de speler is er ook een ander element met een compleet nieuwe naald, dat heeft grote invloed.

[ Voor 103% gewijzigd door Cap op 21-12-2019 20:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ljsvv
Ik reageer als ik klaar ben met genieten even wat uitgebreider hoor.
Uitlijning mankeerde heel weinig aan. Afstand die Technics adviseert is inderdaad 52mm.

Armhoogte ingesteld op de stand 4 zoals geadviseerd in de handleiding. Hier is nog wel discussie hoe je nou bekijkt of het ook echt op stand 4 staat. In de handleiding staat bekijken op gelijk niveau als de indexstreep.
Voor mijn gevoel mag de arm nog een tandje hoger.
Antiskating voor nu (Omdat ik geen fatsoenlijke testplaat heb behalve mijn €1,- kringloop kansloze vondst (recent uitvoerig besproken hier in dit topic :) )) even op de naalddrukwaarde 1.8 gelaten.

Er is vanuit aliexpress al wel een naaldwegertje onderweg, omdat ik benieuwd was bij mijn oude speler wat de naalddruk nu echt was.

Bouwkwaliteit bevalt mij heel goed, maar ik heb alleen een instap instap speler als vergelijk. Pootjes zijn netjes te verstellen. Alles voelt mooi degelijk aan, op de armlift na waar sommige reviewers ook bedenkingen over hebben. Ook de armklem is wel erg plastic. Afwerking verder is wel echt keurig.

Omdat ik vrij nieuw ben in de vinylwereld dacht ik dat het horen van kloppen op de plint van mijn oude spelletje in het geluid bij die speler hoorde. Maar ook bij de SL is dit kloppen aan de bovenkant zeker hoorbaar, geen idee of dat wat zegt trouwens 8)7 .

Hieronder alvast wat foto’s.
SL-1500C
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Bi6yEYSu4mG6koK2yFQfyiC6/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/C3V8f16wTsFre6WVMmkf7jy9/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xO97N20yg7IRtR4wQd1TSIzG/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4eJvOHwp9fJxHgobqExcrKka/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ChoUkLUi8Tfu2P0ACdzNolPk/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TCApgSfFKtxVSZfPKxEmBx3F/thumb.jpg

[ Voor 55% gewijzigd door Ljsvv op 21-12-2019 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoe minder je 'hoort' hoe beter de isolatie van de speler.

De lenco L400BK en de SL1210mk2 verschillen in uiterlijk niet eens zo heel veel, maar de interne isolatie des te meer. De Lenco heeft geen enkele isolatie lijkt het wel. Elke tik op de body hoor je gewoon.

De SL is stil, zoals het hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macdushi
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-10 23:00
https://www.kickstarter.c...sult=project&term=Tone%20

Leuk nieuw project op kickstarter als je van een minimalistische moderne platenspeler houdt. In samenwerking met project en met een element en toonarm van ortofon.

[ Voor 15% gewijzigd door macdushi op 22-12-2019 00:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
macdushi schreef op zondag 22 december 2019 @ 00:10:
Leuk nieuw project op kickstarter....
Ik vind het vooral een gimmick voor mensen die mee willen doen met de hype en niet echt een draaitafel willen.

Het ding heeft geeneens een cue. Dat is een beetje als een auto zonder rempedaal. Accident waiting to happen zeg maar.

Maar goed, typisch voor een kickstarterproject. Het ontbreken van enige specs geeft natuurlijk ook al aan dat het niet echt een serieuze tafel is maar meer een speledingetje, wat je natuurlijk wel meer op kickstarter ziet (eigenlijk tekent dat kickstarter wel een beetje)

Ik vind 'm ook erg duur voor wat je krijgt. Maar goed, ze hebben al wel 420 backers dus daar kan je wel wat voor maken.

[ Voor 16% gewijzigd door mr_petit op 22-12-2019 01:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Leuk nieuw project op kickstarter als je van een minimalistische moderne platenspeler houdt. In samenwerking met project en met een element en toonarm van ortofon.
Zoals je al zegt, een Pro-ject met Ortofonarm en element. Niets nieuws onder de zon zo lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Iemand die weet welk liedje er in die kickstarter reclame gespeeld wordt? Shazam weet het ook niet, namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Jorgen schreef op zondag 22 december 2019 @ 10:21:
Iemand die weet welk liedje er in die kickstarter reclame gespeeld wordt? Shazam weet het ook niet, namelijk.
Hoe heet dit nummer? Deel 42

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
Ik vind het eigenlijk wel een leuk ding om te zien. Zou er zelf nooit een kopen (ben meer van de Technics “DJ” look ipv het minimalistische), maar zou ook niemand dit afraden ofzo. Het zijn toch allemaal degelijke componenten (pro-ject, ortofon), en de meerprijs betaal je gewoon voor het design. Bij een bepaald interieur past dit veel beter dan een hoekig jaren 80 ding met grote knoppen. Het is goed dat er tegenwoordig genoeg keuze is. Voor ieder wat wils :)

Er staan ook wel degelijk specs op hun pagina. Zie alleen niks over de wow & flutter waarde, maar zal vergelijkbaar zijn met een pro-ject denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:55
kozue schreef op zondag 22 december 2019 @ 11:04:
Ik vind het eigenlijk wel een leuk ding om te zien. Zou er zelf nooit een kopen (ben meer van de Technics “DJ” look ipv het minimalistische), maar zou ook niemand dit afraden ofzo. Het zijn toch allemaal degelijke componenten (pro-ject, ortofon), en de meerprijs betaal je gewoon voor het design. Bij een bepaald interieur past dit veel beter dan een hoekig jaren 80 ding met grote knoppen. Het is goed dat er tegenwoordig genoeg keuze is. Voor ieder wat wils :)

Er staan ook wel degelijk specs op hun pagina. Zie alleen niks over de wow & flutter waarde, maar zal vergelijkbaar zijn met een pro-ject denk ik.
Dit dus. Kom zelf van een leuke technics, maar na de grote verbouwing hier moest ik voor een hoge WAF zorgen. Dus een Po-ject Carbon geworden. Maar ik weet zeker dat de dame hier in huis deze ok oi zou vinden en ik vermoed dat voor mij de kwaliteit ook wel voldoende zou zijn. Heb nu toch ook project en ortofon

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maar niet iedereen heeft dezelfde smaak, ook vrouwen niet. :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!
kozue schreef op zondag 22 december 2019 @ 11:04:
maar zou ook niemand dit afraden ofzo. Het zijn toch allemaal degelijke componenten (pro-ject, ortofon), en de meerprijs betaal je gewoon voor het design.
Waaruit leidt je dan af dat het degelijke componenten zijn? Van alleen een merknaampje?
Dat is wel heul oppervlakkig.
Het gaat mij erom dat het ontwerp niet deugt. Een arm zonder cue komt denk ik sinds de jaren 50 niet meer voor.
Dat je geen ander element kan gebruiken of naalddruk en antiskating kan instellen is voor mij al reden genoeg om het niet aan te raden, want het product vervalt imho dan al in de range van crossleys en de meest budget van budget pro-ject of AT spelers, maar geen cue is gewoon dom.
Er staan ook wel degelijk specs op hun pagina.
Er staan geen specs op met betrekking tot de geluidskwaliteit.
Geen wow/flutter, geen frequentiebereik, geen trackinginformatie.

Doordat dit ding imo bepaalde essentiële functionaliteit mist, je niet van element kan wisselen, arm kan afstellen is het gewoon geen echte draaitafel maar zoals ik al zei een speledingetje. Voor mensen die met de hype mee willen doen.
Een fashionstatement dus.
En daar is hij waarschijnlijk goed in, want mensen vinden 'm er goed uitzien. En dat is wat belangrijk is als je iets koopt met die instelling.
Maar kwaliteit......da's maar net waar je de grens legt. voor mij is het 2,8kg aan rommel.
Normaal betaal je voor die functionaliteit en specs 100 euro bij een instaptafel van AT, sony etc, maar dit ding gaat gewoon 300 euro retail kosten. Dus 100 euro aan rommel plus 200 euro aan design.

Ik vind het zoals gezegt dus ook een rare aanname dat als het van project of ortofon afkomt "het dus wel goed zal zijn"
Een merknaam zegt niets over de kwaliteit van het ontwerp of product. Alleen het product zelf.
Een merknaampje zegt alleen maar iets over dat er een partij achter zit die heel graag iets verdienen wil. Meer niet.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_petit op 22-12-2019 15:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
I.s.m. Pro-ject betekent in dit geval dat zij feitelijk al de platenspeler onderdelen leveren (omdat de kickstarter die zelf niet kan maken), en de kickstarter zaagt er een plankje omheen en buigt een stukje acrylaat tot een basale stofkap.

Maar, jongens en meisjes:

"We found that many people would love to listen to vinyl, but believe they have to buy a complete hi-fi system which is too expensive and complicated. TONE Factory wants to offer an easy solution for vinyl beginners and analog enthusiasts."

Ahh, wat zielig! Ben bijna geneigd om wat crowd-funding te starten voor de arme dame en heer uit het filmpje...

Echter, dan de foto er direct onder: platenspelert aangesloten op.... een "complicated" en hi-fi system. In het filmpje is meer te zien. De dame staat bij een Pro-ject Amp Box DS2 eindversterker van € 549 + een Pre Box DS2 Analogue van € 449 (ja een eind en pre, lekker complicated ;)). Plus nog een set flinke pianolak witte zuilspeakers met 3 drivers en een deftige voet op spikes, die zullen ook nog wel een duizendje kosten.

Arme meid toch!

Afbeeldingslocatie: https://ksr-ugc.imgix.net/assets/027/401/352/0656389bb062eafcfef35f0211a64e57_original.JPG?ixlib=rb-2.1.0&w=680&fit=max&v=1575321394&auto=format&gif-q=50&q=92&s=3a5678912f05c6bec47bf53d5987e0f0

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/KjrsN6Dh/Schermafbeelding-2019-12-22-om-16-40-52.png

Daaronder volgt alweer een tekst "For those who buy vinyl but can’t afford a complete hi-fi system." Agossie!

Maar in een volgende filmpje verderop op de pagina toch weer een Pro-ject hi-fi system, namelijk de MaiA DS2 van slechts € 900 zonder speakers.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/HJt4wgDS/Schermafbeelding-2019-12-22-om-16-42-14.png

De mensen op de foto's en filmpjes van de website inclusief de inrichting van het huis zien er totaal niet uit alsof ze zich geen stereo'tje kunnen veroorloven, in tegendeel.

Wat mij betreft mogen we dus best even braken wat betreft de marketing.

Verder prima als je zo'n speler wilt kopen hoor, voor 300 euro heb je een basic lichtgewicht spelertje met bluetooth. Of er anti-skating op zit is onduidelijk. Het ontbreken van een armlift is wel onhandig en zeker met het beoogde onhandige / niet weten publiek niet aan te bevelen. Hoe die naald op de plaat geplempt wordt door die mevrouw is namelijk niet geruststellend. :X Net als de poging om het plateau vlak met de basis te maken zonder tenminste een of andere richel ter breedte van een vinger onhandig is, zo getuige ook het filmpje. Plaatsen van de lp gaat bij de mevrouw al niet echt soepel, oppakken van de lp zal nog wel moeizamer gaan, zeker omdat de ruimte tussen arm en plateau ook nog eens minimaal is. d:)b

Afbeeldingslocatie: https://ksr-ugc.imgix.net/assets/027/407/229/73719cb097fd7db40d0a5a68f8fbc572_original.jpg?ixlib=rb-2.1.0&w=680&fit=max&v=1575377711&auto=format&gif-q=50&q=92&s=bcb859ebcc66eea3e492ab4c31fb36be

[ Voor 4% gewijzigd door Cap op 22-12-2019 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ljsvv schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 21:45:

Bouwkwaliteit bevalt mij heel goed, maar ik heb alleen een instap instap speler als vergelijk. Pootjes zijn netjes te verstellen. Alles voelt mooi degelijk aan, op de armlift na waar sommige reviewers ook bedenkingen over hebben. Ook de armklem is wel erg plastic. Afwerking verder is wel echt keurig.
Valt volgens mij erg mee? Welke review zegt dat? Armlift + hevel ziet er voor zover ik het kan beoordelen van een afstand hetzelfde uit als die van de SL-1200MK's en vele andere Technics draaitafels uit het verleden. Er waren vroeger een paar duurdere merken / armen in de handmatige hoek die het chiquer hadden (geheel metaal, bijv een Micro DD-40) maar qua werking is er weinig op aan te merken. Armklem lijkt ook hetzelfde als de SL-1200MK2 en 1000-en-1 andere spelers van uit de tachtiger jaren tot heden. Op mijn topmodel JVC uit 1985 zit ie bijvoorbeeld ook. Dat kan inderdaad chiquer maar blijkbaar voelt niemand die behoefte en voldoet het. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Cap op 22-12-2019 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Dr staat een mooie sl1600mk2 op MP. Wel stevige vraagprijs, maar daar ontkom je tegenwoordig niet meer aan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Worsteneter
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:17
Ik snap dat de looks interessant zijn in combinatie met de bluetooth, maar wat is qua idee anders dan de Pro-jects (ook clean uiterlijk) en de USB versie daarvan? Die kan je toch ook aan een simpel boxje hangen?

Ik heb zelf een Pro-ject Debut Carbon DC en ik ben er hartstikke blij mee, maar daar zit wel wat meer aan dan enkel een naald. o.a. naalddruk, antiskating gewichtje en de mogelijkheid om van element te wisselen. Maakt het wat mij betreft echt een flinke stap omhoog, voor bijna hetzelfde design en geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat precies de meerwaarde verder is van deze kickstart is me ook onduidelijk. Voor de paar eerste early adopters tijdens de kickstart is ie goedkoop. Maar ik denk dat het vooral is iets "nieuws" en "anders" (in combinatie met een leuk filmpje van "armlastige" mooie mensen in goede kleren met mooie spullies in een licht en ruim appartement met een vintage fiets, vintage design, een paar plantjes en een lekkere luie bank die samen een feestje gaan vieren met behulp van de cute nieuwe kickstarter platenspeler.). Bewust tussen aanhalingstekens geschreven want de onderdelen zijn allerminst nieuw en de functionaliteit is ook niet anders dan een Pro-Ject met bluetooth. Wil je bluetooth dan is een Sony PS-LX310BT of TEan TN280BT goedkoper, en met een Pro-Ject Essential III BT heb je een beter alternatief.

[ Voor 24% gewijzigd door Cap op 22-12-2019 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op zondag 22 december 2019 @ 20:16:
en de functionaliteit is ook niet anders dan een Pro-Ject met bluetooth.
Een project met bluetooth kan zelfs veel meer ;)
(geldt natuurlijk ook voor de andere opties die je noemt)

[ Voor 11% gewijzigd door mr_petit op 22-12-2019 20:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lateef
Op dit forum zal de doelgroep van deze speler niet zo snel te vinden zijn. Maar dat er een doelgroep voor deze speler is, laat het succes van deze Kickstarter wel zien en daarnaast begrijp ik het wel. Hij ziet er goed uit en heeft een goede hedendaagse connectiviteit voor een acceptabele prijs. Ik ken geen speler van €300 die er beter uit ziet.

Natuurlijk gaat zo’n Kickstarter gepaard met marketing geneuzel. En dat er een ‘vinylhype’ is, kan ik alleen maar toejuichen. Hierdoor zijn een hoop releases (weer) op vinyl verkrijgbaar, die er zonder de comeback van vinyl nooit waren geweest. Als vinyl dat überhaupt nog verkrijgbaar zou zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
lateef schreef op zondag 22 december 2019 @ 23:43:
Op dit forum zal de doelgroep van deze speler niet zo snel te vinden zijn. Maar dat er een doelgroep voor deze speler is, laat het succes van deze Kickstarter wel zien en daarnaast begrijp ik het wel. Hij ziet er goed uit en heeft een goede hedendaagse connectiviteit voor een acceptabele prijs. Ik ken geen speler van €300 die er beter uit ziet.
Dit verhaal rechtvaardigt ook het bestaan van de crosleys en consorten.
Die worden ook en masse verkocht door mensen die ze er geweldig uit vinden zien.
Maar dat is natuurlijk geen objectieve maatstaf en dat maakt het ook geen goede speler.
Ik vind het er juist allemaal goedkoop uit zien (doordat het design veel aspekten bevat die echt gericht zijn om geld te besparen). Die crosleys zijn ten minste ook goedkoop. 300 euro vind ik al lang niet meer goedkoop.

Ik vind dit ding dus ook geen hifi apparaat meer.
Dat geldt trouwens ook voor de project elemental en primary/jukebox/T line (zit geen instelbare antiskating op)
Wat dat betreft gaat het bij pro-ject achteruit. Ze zijn juist groot geworden met producten die alle functionaliteit boden die de gevestigde high end merken ook boden, maar voor een veel lagere prijs. En dan laten ze nu essentiele functionaliteit weg wat eigenlijk iedere platenspeler die het woord platenspeler waardig is wel heeft gehad sinds pak m beet de laatste 55 jaar.
Niet iets wat ik vooruitgang noem helaas.

[ Voor 29% gewijzigd door mr_petit op 23-12-2019 06:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
mr_petit schreef op maandag 23 december 2019 @ 00:18:
[...]
Niet iets wat ik vooruitgang noem helaas.
Marketing voor hipsters. Alles moet draadloos met een app en ingebouwde versterkers die ook
allemaal stuk kunnen.

Ik heb een pro-ject one uit de jaren 90 maar als ik nu zie hoeveel aanbod ze hebben. :?
Is de one ook wel erg basic, het enige wat automatisch gaat is dat het plateau gaat draaien als je hem boven de plaat hangt en de arm zakt langzaam naar beneden na het overhalen van het hendeltje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lateef
mr_petit schreef op maandag 23 december 2019 @ 00:18:
[...]
Maar dat is natuurlijk geen objectieve maatstaf
Wellicht niet, maar dat maakt hem niet minder relevant. De meeste draaitafels zijn naar mijn mening niet echt mooi, de Crosleys en dergelijke incluis, reden om er geen in mijn woonkamer te willen hebben. Deze vind ik er niet onaardig uitzien, wellicht een stap naar spelers met een mooi ontwerp en hedendaagse verbindingen. Ik kan het alleen maar toejuichen.

Er is niemand die je dwingt zo’n speler te kopen, maar dat er markt voor is, lijkt me evident. En die markt zorgt er wel voor dat er nog steeds vinyl geperst wordt. Wanneer de vinylmarkt het van de audiofiele tweakers moet hebben, zou er geen nieuwe plaat meer te vinden zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 14-10 19:53
lateef schreef op zondag 22 december 2019 @ 23:43:

Natuurlijk gaat zo’n Kickstarter gepaard met marketing geneuzel. En dat er een ‘vinylhype’ is, kan ik alleen maar toejuichen. Hierdoor zijn een hoop releases (weer) op vinyl verkrijgbaar, die er zonder de comeback van vinyl nooit waren geweest. Als vinyl dat überhaupt nog verkrijgbaar zou zijn.
Over smaak valt niet te twisten (of juist wel >:) ?), maar een speler zonder anti-skating en naalddrukregeling valt voor mij direct af. Daarbij maakt het niet uit of het om een kickstarter gaat die onderdelen en componenten van gerenommeerde fabrikanten gebruikt of hoe gaaf de speler er uit ziet. Zo'n speler komt er bij mij niet in en mijn LP's gaan er niet op. Echt niet!

Tja, marketing............. Gelukkig heb ik de afgelopen jaren heel veel kennis en ervaring opgedaan via dit topic. Dat helpt om door (een deel van) de mooie verhalen te prikken.

Ook nu geldt weer: als er een markt voor is, is dat prima. Ieder zijn ding, zal ik maar zeggen ;) . Zo streamen mijn kinderen dat het een lieve lust is. Tjonge, jonge, volgens mij zit ik nu echt in het vakje 'boomer' :+ .

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
Dan ga je er vanuit dat je de naalddruk en AS in moet kunnen stellen. Dat is alleen nodig als je het element kan vervangen door een totaal ander model die andere waardes vereist, zoals bij tafels met SME headshells. Zoals ik het zie is dat bij dit ding niet de bedoeling, en hoor je gewoon het meegeleverde Ortofon element te gebruiken. De uitlijning, naalddruk en AS zullen dan vooraf ingesteld staan op de juiste waardes voor dat element (waarschijnlijk 1.5g).

En natuurlijk is dat een aanname. Bij Crosleys zit je ook aan 5g vast en is niets correct ingesteld, en iedereen die z'n collectie kan waarderen legt daar geen platen op, maar er zomaar vanuit gaan dat dit ding platen sloopt omdat Crosleys dat ook doen lijkt me iets te voorbarig. Van een samenwerking met Pro-ject zou ik wel verwachten dat ze alles correct instellen, en dat het ontbreken van de instellingselementen gewoon puur is om het design simpeler te maken. De doelgroep van zo'n speler wil namelijk helemaal niet uitlijnen en weten wat naalddruk en AS zijn, dus waarom ze daar mee lastig vallen als je dat vanuit de fabriek kan doen? Ik denk dat wij als techneuten die daar wel controle over willen hebben eerder de uitzondering zijn dan de regel.

Het enige wat ik er zonder verdere achtergrondkennis over de techniek aan de binnenkant echt als nadeel aan zie is het gebrek aan armlift. Dat had er toch wel op moeten zitten, ter bescherming van je vinyl. Maar ik kan me best voorstellen dat het voor de doelgroep (jonge mensen die opgegroeid zijn met bluetooth ipv platenspelers?) een naar hun idee "authentiekere" ervaring op zal leveren als ze zelf met de hand de naald er op moeten leggen.

Ik zou er wel eens een goede recensie van willen zien wanneer is uit is. Misschien iets voor Techmoan? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

Lekker al je platen naar de klote helpen doordat je ze lastig kan oppakken van de speler :X

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kozue schreef op maandag 23 december 2019 @ 11:01:
Dan ga je er vanuit dat je de naalddruk en AS in moet kunnen stellen. Dat is alleen nodig als je het element kan vervangen door een totaal ander model die andere waardes vereist, zoals bij tafels met SME headshells. Zoals ik het zie is dat bij dit ding niet de bedoeling, en hoor je gewoon het meegeleverde Ortofon element te gebruiken. De uitlijning, naalddruk en AS zullen dan vooraf ingesteld staan op de juiste waardes voor dat element (waarschijnlijk 1.5g).
Ja een tafel waarbij je geen ander element kan kiezen (of alternatieve uitlijning) valt imo dan ook gelijk af.
Dat is voor mij net zoiets als een versterker kopen waarbij je vast zit aan 1 soort merk/type boxen.
De naalddruk wordt gespecificeerd en die zal wel ongeveer kloppen, al is er helemaal geen data over element en arm. En (zoals ik al aangaf) géén audiospecificaties. Dus voor een element zijn met name frequentiebereik en tracking belangrijk.
Ik zou er wel eens een goede recensie van willen zien wanneer is uit is. Misschien iets voor Techmoan? ;)
En jij denkt dat dat een goede recentie wordt waarbij het ding dan ook echt meettechnisch aan de tand wordt gevoelt?
Dan heb ik het dus over een meting met betrekking tot tracking, kanaalscheiding, resonantiefrequentie van arm-element, controle van antiskating, evaluatie van een frequentiesweep of ruis, gelijkloopcontrole etc etc.
Dus de doorsneedingen die je met een goede testplaat en oscilloscoop kan doen (of pc met goede geluidskaart en wat software). Niets echt fancy dus.
Ik denk dat het een review wordt waar er een plaat op wordt gelegd die iets speciaal heeft (een gimmickplaat, bijv. zo'n plaat van jack white), en er iets van een equalizer op aangesloten wordt die een afwijkend display heeft en dingen op een wat andere manier aangeeft, en als conclusie wordt gegeven dat het heel acceptabel klinkt.
Dus een review gemaakt om een youtube video te maken, niet een review om daadwerkelijk iets te onderzoeken. Dus dat content creation het leidende is, niet het onderzoek zelf.
Levert natuurlijk een vermakelijke video op, maar je leert er helemaal niets van (of je moet in beginsel extreem weinig weten)

Maar ik vind vooral het gemis van een cue een nono.
Ik bedoel, een naald op de inloopgroef van een plaat zetten is op zich nog te doen, maar om 'm correct uit de uitloopgroef pakken is al een stuk lastiger. En wat bespaar je ermee? Een euro ofzo? Ik bedoel, zelfs de goedkoopste van goedkoopste rotzooi zoals een crossley cruiser heeft dat.
Vroeger toen naalden nog letterlijk ijzeren spijkers waren was een cue ongewoon, maar losstaande hifi tafels zonder cue? Ik kan er zo 123 geen een verzinnen, zelfs niet bij de goedkoopste plastic midiset pruttafels of 3-in-1 sets uit de jaren 80.
Ik kan dan ook alleen maar bedenken dat ze kosten wat het kost geld willen besparen. Het chassis is ook extreem licht gemaakt. Bespaart hout, maar is denk ik geen verstandige keuze mbt kwaliteit.
En je ziet het ook bij die stofkap zoals Cap het al zei. Ook zeer basaal en aan de zijkant gewoon open, terwijl het ontwerp niet dicteert dat het lastig is om voor deze formfactor een goede stofkap te maken. (voor een rpm genie achtige formfactor is lastiger en daar zie je ook soms flimsy stofkappen, maar dat is gewoon in het ontwerp lastiger te verdisconteren)
En op zich zouden zware kostenbesparende ontwerpbeslissingen te verantwoorden zijn als dit ding ook daadwerkelijk goedkoop zou zijn. Maar dat is ie niet echt :X |:(
Het is gewoon geen echt goedkope draaitafel. Dus daarin is het ontwerp mislukt m.i.
Dus niet goedkoop, zware concessie gedaan aan veelzijdigheid en inzetbaarheid, concessies gedaan aan gebruik, concessies gedaan aan materiaalhoeveelheden. Dat zijn juist de parameters waarop ik selecteer als ik een product aanprijs. Hoe het eruit ziet vind ik het minst belangrijk. Dat is een kwestie van smaak.
Ik ben meer een form follows function type.

[ Voor 43% gewijzigd door mr_petit op 23-12-2019 14:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lateef
mr_petit schreef op maandag 23 december 2019 @ 13:34:
[...]
Maar ik vind vooral het gemis van een cue een nono.
[...]
En wat bespaar je ermee?
Een hendeltje. Maakt hem weer wat minimalistischer en wanneer die speler je platen niet verneukt en er een enigszins fatsoenlijk geluid uit komt, is die voor de doelgroep helemaal goed.

Gebruik zelf overigens zeer hoogst zelden de cue lever van mijn spelers. Dus zou hem ook zeker niet missen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-10 08:02
[...]

Ja een tafel waarbij je geen ander element kan kiezen (of alternatieve uitlijning) valt imo dan ook gelijk af.
Dat is voor mij net zoiets als een versterker kopen waarbij je vast zit aan 1 soort merk/type boxen.
De naalddruk wordt gespecificeerd en die zal wel ongeveer kloppen, al is er helemaal geen data over element en arm. En (zoals ik al aangaf) géén audiospecificaties. Dus voor een element zijn met name frequentiebereik en tracking belangrijk.

[...]

Hoe het eruit ziet vind ik het minst belangrijk. Dat is een kwestie van smaak.
Ik ben meer een form follows function type.
Kortom jij bent gewoonweg niet de beoogde doelgroep van deze speler, net zo min als jij in de doelgroep van spelers bij de Action, Blokker etc zit. Maar er zijn vast mensen zijn die dat wel zijn. Prima toch.

Maar om nu te stellen dat het niets is, omdat het niet aan jouw beeld voldoet van wat het wel zou moeten zijn, volgens jouw standaarden ruikt toch naar een sterk staaltje audio snobisme. Ik denk dat je het vast niet zo bedoeld maar hier aan de andere kant komt je betoog aardig belerend over :)

Driving a cadillac in a fool's parade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kwaakvaak_v2 schreef op maandag 23 december 2019 @ 14:09:

Maar om nu te stellen dat het niets is, omdat het niet aan jouw beeld voldoet van wat het wel zou moeten zijn, volgens jouw standaarden ruikt toch naar een sterk staaltje audio snobisme. Ik denk dat je het vast niet zo bedoeld maar hier aan de andere kant komt je betoog aardig belerend over :)
Als het snobisme zou zijn, zou het m.i. over geld gaan of over een bepaald merk.
Als het belerend over komt zal dat wel komen omdat ik er duidelijke toegelichte argumenten aan geef, en deze uitzet tegenover vrijwel alle andere tafels zoals deze de afgelopen 50 jaar op de markt verschenen zijn.

Je zou mij een snob of belerend kunnen noemen, maar dat is hetzelfde als dat ik jou dom of oppervlakkig zou kunnen noemen.
Dus ik noem je niet dom of oppervlakkig, maar, hoe zei je het ook alweer? Het ruikt ernaar? Dat zal vast niet zo bedoeld zijn maar hier aan de andere kant komt het zo over :) ;) :P

Oh en ik stel het niet maar ik vind het:
mr_petit schreef op zondag 22 december 2019 @ 00:57:
[...]

Ik vind het vooral..
[...]

Ik vind 'm ook ..
mr_petit schreef op zondag 22 december 2019 @ 15:12:
[...]

Het gaat mij erom ..
[...]

is voor mij al reden genoeg ....

[...]

Doordat dit ding imo ...

[...]

Ik vind het zoals gezegt...
[...]
valt imo dan ....
[...]

Maar ik vind vooral..
[...]

[ Voor 24% gewijzigd door mr_petit op 23-12-2019 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lateef schreef op maandag 23 december 2019 @ 13:57:
[...]
en wanneer die speler je platen niet verneukt en er een enigszins fatsoenlijk geluid uit komt, is die voor de doelgroep helemaal goed.
Wat is dan de doelgroep?
Ik heb alleen een speculatie gedaan over welke doelgroep hier bij zou kunnen horen op basis van wat deze speler kan, wat hij kost en hoe hij eruit ziet.

Ook al zou hij de platen wel verneuken en komt er niet enigzins fatsoenlijk geluid uit, kan het nog steeds bij een doelgroep aansluiten.
Fisher price heeft ooit ook een draaitafel gemaakt. Kwam geen fatsoenlijk geluid uit en was ook niet al te best voor de platen, maar toch helemaal goed voor de doelgroep :+
Ook dat ding vond ik geen fatsoenlijke draaitafel en kon ik geen hifi component noemen. Dat het perfect voor een doelgroep is verandert mijn mening niet, en raad 'm ook nog steeds niet aan als je serieus platen wilt afspelen. :P (al was die ten minste wel goedkoop...)

[ Voor 12% gewijzigd door mr_petit op 23-12-2019 16:07 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Dalike
Net mezelf een mooi kerstcadeau gegeven. Geen idee of ze gekend zijn in NL, maar in België waren ze redelijk groot tot de zanger plots overleed.
Mijn jeugd in een box, altijd fijn :)

Gorki

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierre
  • Laatst online: 13:44

Pierre

Van nature lui!

Dalike schreef op maandag 23 december 2019 @ 20:10:
Net mezelf een mooi kerstcadeau gegeven. Geen idee of ze gekend zijn in NL, maar in België waren ze redelijk groot tot de zanger plots overleed.

[Afbeelding: Gorki]
Hier ook hoor een gave band. Vanmiddag nog kippenvel bij Mia op radio 2.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ken eigenlijk alleen dat nummer Mia. Waarschijnlijk ook van radio 2.
Staat meestal aan in de auto :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

Afbeeldingslocatie: https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/60309944_535269213671138_2576257388575195136_n.jpg?_nc_cat=106&_nc_ohc=9jpAeSq1jA0AQmTKDLE6fJ-bBmLadGXewpEWVyHzg6bEDTU9QQGacMclQ&_nc_ht=scontent-amt2-1.xx&oh=b910d806e21d3f4c1d2a7762a7500606&oe=5EA87FD7

*O*

Why do you wanna go and put starz in their eyes?

Iemand hier die weet waar ik strobo lampje kan kopen voor mijn Technics?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SL-3300 zo te zien? Daar zit een neonlampje in. Zijn origineel niet meer verkrijgbaar van Panasonic maar ik heb nog wel wat nieuwe generieke neonlampjes liggen. Anders zelf kopen op Ebay of een electronicawinkel.
kozue schreef op maandag 23 december 2019 @ 11:01:
De uitlijning, naalddruk en AS zullen dan vooraf ingesteld staan op de juiste waardes voor dat element (waarschijnlijk 1.5g).
Dat zou ik dus wel eens echt even goed getest willen zien, door een paar onafhankelijke bronnen, dus niet een door de fabrikant / importeur zelf opgestuurd exemplaar aan een of andere vlogger. :Y :)

[ Voor 51% gewijzigd door Cap op 23-12-2019 21:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Klojet
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 10-10 23:28
Vandaag toch wel 1 van me favoriete punk singletjes tegengekomen in de collectie:

Afbeeldingslocatie: https://imagizer.imageshack.com/v2/xq90/923/Hin38F.jpg

Zijn er meer singles Collector's of is het meeste gewoon op LP?

Ikzelf verzamel eigenlijk alleen jazz op plaat, en wat punk platen waar niks van op single is, maar de voorkeur is toch de single.

[ Voor 12% gewijzigd door Klojet op 24-12-2019 10:31 ]

https://www.discogs.com/user/Klojett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
Cap schreef op zondag 22 december 2019 @ 17:50:
[...]

Valt volgens mij erg mee? Welke review zegt dat? Armlift + hevel ziet er voor zover ik het kan beoordelen van een afstand hetzelfde uit als die van de SL-1200MK's en vele andere Technics draaitafels uit het verleden.
Ik moet even zoeken, maar heb wat ik ervaar volgens mij ook gelezen in het SL-1500C vinylengine topic.
Ik heb het namelijk al een paar keer meegemaakt dat de arm lekker eigenwijs naar beneden kwam nadat ik de armlift omhoog gezet had. Het lijkt erop dat de hevel te weinig weerstand biedt om de arm omhoog te houden.

Edit: de betreffende review vind ik zo 1,2,3 niet maar ik blijk zeker niet de enige te zijn:

https://www.crutchfield.c...hnics-SL-1500C-Black.html

Maar eens even nadenken wat ik hiermee aan moet.

[ Voor 15% gewijzigd door Ljsvv op 24-12-2019 00:40 . Reden: iPhone autocorrect ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik heb vanavond lekker elementen lopen wisselen op mijn dual 721 om complianties te meten zoals ze in de dual spelen, maar ik heb toch iets raars ontdekt wat ik absoluut niet verwacht had.

En dat gaat over brom.
Als mijn at-95e onder de arm hangt, en ik doe niks, dan is ie redelijk stil. De brom die er is, is denk ik gemiddeld voor een tafel, phonopre, versterkersetup en volgens mij veel lager dan de gemiddelde plaatruis (de cd ingang is wel aanzienlijk stiller uiteraard). Dus het probleem is 'relatief', maar de brom is er wel, en wellicht als je een referentieplaat hebt, zou het wel eens hoorbaar kunnen worden.

Maar als ik met mijn vinger wijs naar het element dan wordt de brom beduidend erger. Dus ik raak 'm nog niet aan, ik ben er ca 2-3cm vanaf. Ook als ik even de verwarming aanraak (of de ground van de tafel/phonopre) om eventuele statische lading af te voeren.
Als ik het element aanraak (de metalen behuizing) wordt het extreem erger. Raak ik de verwarming aan tijdens dat ik het aanraak, dan verandert het geluid. Tik ik op de lamp die ernaast sta, hoor ik dat door m'n koptelefoon
Dus ik denk, die kan beter geaard worden.
Maar als ik met een meetsnoer het metaal van de elementbehuizing verbind met zowel de ground van m'n phonopre of mijn arm wordt de brom óók erger.
Ik vroeg me dus af waar die brom vandaan kwam. Eerst dacht ik wellicht electrosmog en dat ik een soort geleider ben. Ik luisterde door een draadloze koptelefoon, dus die uit het stopcontact gehaald en een normale aangesloten.
Fenomeen niet weg. Internetrouters/glasvezelinterface afgezet (staan aan de andere kant van de muur in de hal). Fenomeen ook niet weg.

Toen dacht ik wellicht statische elektriciteit (ook al raakte ik de verwarming aan), dus eerst maar (sport) schoenen uit. geen verandering.
Daarna trui (half synthetisch) uit, maar ook geen verandering. Toen vond ik het wel welletjes, ik dacht ik ga niet naakt voor m'n draaitafel staan. Ik voelde me al een beetje die broer uit 'better call Saul'.

Dat elementen uit hunzelf kunnen brommen is wel bekend van MI elementen, met name grado's zijn berucht, al weet ik niet of dit dezelfde brom is.
Want dit is MM

Maar nu komt het: Ik hang mijn at440mla eronder, en die heeft er vrijwel geen last van. Alleen als ik de aansluitkabeltjes aanraak, dan hoor ik het, maar de behuizing (ook metaal) blijft vrijwel stil bij aanraken.
In verhouding met de at95e schat ik dat dat verschil rustig 30-40dB is oid.
En dat had ik dus niet verwacht, 2 MM elementen, zelfde merk, zelfde magneet/spoelopstelling.
AT beweert zelfs "Features the same dual magnet design as the celebrated AT440MLa" (al heeft de at95e 400mH en de 440mla 490mH dus wel andere spoelen).
Dat dan 2 relatief vergelijkbare body's zoveel verschil kunnen maken.
Wel frappant natuurlijk dat het duurdere element hier ook daadwerkelijk veel beter presteert.

Mijn denon DL-160 is trouwens compleet stil. Zelfs als ik de toonarmbekabeling aanraak. Maar da's een MC dus die is elektrisch behoorlijk anders. Maar ook hier dus het beste; het minst gevoelig voor elektrische storing (dit type storing iig)

Op zich is dit dus ook een aspect om rekening mee te houden. Niet alle elementbodies zijn even stil als het aankomt op electrosmog stoorsignalen (of waar het dan ook maar vandaan komt).
Dit is 1 situatie (bij mij thuis, bepaalde tafel, bepaalde phonopre etc etc), maar er kunnen dus wellicht andere situaties zich voor doen waarbij de verschillen groter zijn.

Datgene wat ik aan het onderzoeken was (compliantie) was overigens ook verrassend:
DL-160 mat ik een compliantie van 17-18. Dus ca. een factor 1,7 / 1,8 hoger dan de opgegeven 100hz compliantie
AT-440mla mat ik ook een compliantie van 17-18 (iets hoger dan de denon, dus waarschijnlijk 18), maar dus weer ca. een factor 1,8 hoger dan de 100hz compliantie
AT-95e mat ik een compliantie van 12-13., dat is een factor 2 hoger dan de opgegeven complianties.
Dit is allemaal hoger dan ik verwacht had. Ik schatte uit eerdere data de dl-160 en 440mla eerder op ca14-15 µm/mN en de at-95e eerder op 10 oid.

Kan natuurlijk ook zijn dat de berekening/meting van mijn armmassa van mijn dual niet klopt, maar eigenlijk was mijn dual arm voor alle elementen iets te zwaar aangezien de resonantie bij de 3 elementen schommelde naar schatting tussen de 9,5 en 7,5hz (9,5hz voor de at-95e en 7,5hz voor de at-440mla)
Die arm zou er dus bij gebaat zijn lichter te worden om met deze 3 elementen samen te werken.
Maar eens kijken of daar een elegante oplossing voor bestaat.

Ook viel op dat de dl-160 een veel kleinere resonantieamplitude had dan beide AT elementen, dat was heel duidelijk te zien (dus ook hier is de denon het beste in). De at-440mla had ook naar het leek een iets kleinere amplitude bij de resonantie dan de at-95e zo als het mij leek.

[ Voor 16% gewijzigd door mr_petit op 24-12-2019 02:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stickyfish
  • Laatst online: 08:26

stickyfish

Don't fuck with Limbo's

Dalike schreef op maandag 23 december 2019 @ 20:10:

[Afbeelding: Gorki]
Wow, wat een gave box! Wist niet dat die er was. Ik ga maar weer even sparen. Deze moet ik hebben. Gewldige band. Helaas is m'n budget aardig op na het aanschaffen van de Loving The Alien boxset van Bowie 8)

"Computers aren’t the thing. They’re the thing that gets us to the thing" - Joe MacMillan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalkie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-10 10:12

Kalkie

NLMP

Ik zie hierboven ook iemand met een SL-3300. De mijne werkt prima, alleen de pitch wieltjes gaan erg stroef, snelheid afstellen gaat best lastig. Iemand een tip om dit te verhelpen?

XBL: KalkieNL PSN: KalkieNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

Cap schreef op maandag 23 december 2019 @ 21:18:
SL-3300 zo te zien? Daar zit een neonlampje in. Zijn origineel niet meer verkrijgbaar van Panasonic maar ik heb nog wel wat nieuwe generieke neonlampjes liggen. Anders zelf kopen op Ebay of een electronicawinkel.

[...]

Dat zou ik dus wel eens echt even goed getest willen zien, door een paar onafhankelijke bronnen, dus niet een door de fabrikant / importeur zelf opgestuurd exemplaar aan een of andere vlogger. :Y :)
3310 to be precise :P

ik mis dat lampje wel... maar dan gaan we eens eBay afstruinen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
Best spijtig toch voor een speler van €1000,-.
Maar even snel een filmpje gemaakt:

YouTube: SL-1500C Cue lever

Als ik Google op SL-1500C cue lever dan kom ik toch best wel veel zelfde ervaringen tegen. Geen idee of dit te fixen valt of een ontwerpfout is.

[ Voor 6% gewijzigd door Ljsvv op 24-12-2019 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalike
stickyfish schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 08:49:
[...]

Wow, wat een gave box! Wist niet dat die er was. Ik ga maar weer even sparen. Deze moet ik hebben. Gewldige band. Helaas is m'n budget aardig op na het aanschaffen van de Loving The Alien boxset van Bowie 8)
Sinds 6/12 is ze uit. Had geluk. Had stiekem nog cadeaubonnen liggen, en het was dus niet zo duur 😊
Nu het Kerstvakantie is, is mijn vrouw ook thuis. Nog niet kunnen luisteren dus 😞

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Ljsvv dat ziet er niet goed uit, zou niet moeten mogen. Hebben ze dat allemaal of alleen sommige dat een ontwerpfout is dan is het wel slecht. Contact opnemen met Technics? Of retour.

@Kalkie Pitch wieltjes hebben veel weerstand door aangekoekt stof / gebrek aan smering in de onderliggende potmeters. Openmaken en in de gaatjes van de potmeters (die dingen waaraan de wieltjes vastzitten) een paar drupjes Kontakt 61 corrosiewerend smeermiddel (of andere niet agressieve contactspray) erin spuiten. Dan een flink aantal keren goed helemaal heen en weer bewegen als het goed is gaat het dan een stuk soepeler. Herhalen indien nodig. Ook gaat het afstellen van de snelheid dan meteen weer veel gemakkelijker en preciezer. ;)

@mr_petit Zelfde ervaring met het achtergrondgeluid van verschillende MM elementen. Die Denon MC's zijn gelukkig stil inderdaad, fijne elementen zijn dat toch in alle opzichten.

Die compliantiecijfers verbazen me niet. Wellicht ben je nog wat behoudend met je massaberekeningen van je arm en komt die in werkelijkheid nog iets hoger uit. Ik heb zelf namelijk ook ooit RF's gemeten met een Technics SL-1200 arm en kwam hoger uit. Wellicht heb ik ergens een systematische fout gemaakt, de eff. massa van de arm is gespecificeerd op 12g incl headshell, daar is die 4.5 g op gebaseerd, maar die is niet gemeten.

Rekensommetje voor massa was: 4.5 g eff. massa arm + 7.5 g massa headshell + bedrading (gemeten) + montagemateriaal 0,7 g + gemeten massa element (altijd net weer even anders dan gespecificeerd).

Voor resonantiefrequentie en compliantie leverde dat de volgende waardes op:
- AT440MLa (6.8 gram) 8 Hz, 20 Cu
- Denon DL-160 (5 gram) 8 Hz, 20 Cu
- Goldring 1042 (6.7 gram) 8 Hz, 20 Cu
- Shure M75e (6 gram) 10.5 Hz, 12 Cu
- AT3400 (6.2 gram) 7.5 Hz, 23 Cu
- Grado Prestige Gold (5.5 gram) 9.5 Hz, 15 Cu

Theoretisch is de Grado een goede match met de Technics arm maar we kennen de slechte demping van dit element en daarom had ie een flinke waggel. Fres is dus niet het hele verhaal, demping van de hoogte van de piek is minstens zo belangrijk. :) Dat is bij de Denons wel anders. En armdemping werkt ook. Daarom ben ik ook zo gek op die (electronisch) gedempte armen.

Wellicht is dit nog een leuke om tegen je eff.massa berekening van je arm aan te houden:

tonearm effective mass calculator

[ Voor 121% gewijzigd door Cap op 24-12-2019 17:14 ]

Pagina: 1 ... 32 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.