Het Grote Vinyl Topic Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 33 ... 101 Laatste
Acties:
  • 549.779 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-10 14:30
Klojet schreef op maandag 23 december 2019 @ 21:38:
Vandaag toch wel 1 van me favoriete punk singletjes tegengekomen in de collectie:

[Afbeelding]

Zijn er meer singles Collector's of is het meeste gewoon op LP?

Ikzelf verzamel eigenlijk alleen jazz op plaat, en wat punk platen waar niks van op single is, maar de voorkeur is toch de single.
Stiff Little Fingers was toentertijd een van mijn favoriete punkband.
Ik had de lp "Inflammable Material", met het steengoede nummer "Johnny Was"
YouTube: Stiff Little Fingers - Johnny Was (Live in Belfast - 1980)

Ik had 1 punksingle: "Antisocial" van Skrewdriver.
In de beginperiode was Skrewdriver een punkband, later werd het een extreemrechtse skinheadband.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stickyfish
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:26

stickyfish

Don't fuck with Limbo's

Dalike schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 11:20:
[...]

Sinds 6/12 is ze uit. Had geluk. Had stiekem nog cadeaubonnen liggen, en het was dus niet zo duur 😊
Nu het Kerstvakantie is, is mijn vrouw ook thuis. Nog niet kunnen luisteren dus 😞
Hehe, toevallig vandaag cadeaubonnen gekregen als kerstpakket op 't werk.
Ik weet al waar die naar toe gaan :)

"Computers aren’t the thing. They’re the thing that gets us to the thing" - Joe MacMillan

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dalike schreef op maandag 23 december 2019 @ 20:10:
Net mezelf een mooi kerstcadeau gegeven. Geen idee of ze gekend zijn in NL, maar in België waren ze redelijk groot tot de zanger plots overleed.
Mijn jeugd in een box, altijd fijn :)

[Afbeelding: Gorki]
(y)
Wij hebben Berejager - Dit prachtige dier moet sterven in de jukebox zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
mr_petit schreef op maandag 23 december 2019 @ 14:48:
[...]

Wat is dan de doelgroep?
Ik heb alleen een speculatie gedaan over welke doelgroep hier bij zou kunnen horen op basis van wat deze speler kan, wat hij kost en hoe hij eruit ziet.
Die doelgroep beschrijven ze op hun kickstarter; mensen die graag vinyl zouden willen draaien, voor niet te veel geld, niet te ingewikkeld en van een tafel die er ook nog eens fatsoenlijk uit ziet. Mijns inziens lijken ze daar aardig in geslaagd te zijn.

Dat mag je afdoen als een gimmick voor mensen die aan een "hype" mee willen doen, ik zie het als een welkome ontwikkeling. Ik zou geen bezwaar hebben tegen een "gesloten systeem", mits die fatsoenlijk afgesteld is en er enig fatsoenlijk geluid uit komt. Voor jou is het wellicht onoverkomelijk dat er geen cue lever op zit, ik kan me niet heugen wanneer ik voor het laatst de cue lever heb gebruikt en een ongeluk is me nooit overkomen. Ik zou ook echt niet weten welk ongeluk mij zou kunnen overkomen :?

Je lijkt nogal een sterke mening te hebben tegen vermeende speledingetjes, fashionstatements of hypes. Je lijkt je daarmee ook verheven te voelen boven degenen die niet op jouw manier en/of niet zo lang met vinyl in de weer te zijn. Dat lijkt me echter nergens voor nodig. Waarom iemand zijn/haar lol ontnemen, wanneer die de lol er nog maar net aan heeft ontdekt of zich niet zo druk maakt om de techniek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@lateef Ik snap wat je wil zeggen maar ik snap @mr_petit ook prima. Natuurlijk, Iedereen moet het natuurlijk zelf weten en meningen mogen verschillen. Ik denk zelf absoluut niet dat het mr_petit's bedoeling is om mensen plezier te ontnemen, in tegendeel: eerder om mensen te behoeden voor twijfelachtige producten voor net teveel geld die je plezier kunnen vergallen. Deze speler valt bij hem onder die categorie. Bekijk het ook een beetje van die kant en niet door de bril van "daar heb je een snob"?
Heb jij nooit eens ergernis over wat er zoal aan producten en diensten verkocht wordt voor vaak teveel geld aan goedgelovige / beinvloedbare mensen, terwijl je weet dat er veel aantrekkelijkere alternatieven voor ze zijn? Zo ja, dan snap je ook wat iemand hierin kan bewegen.
Volgens mij heeft het uiteindelijk niets te maken met hoe lang je wel of niet met vinyl bezig bent, het gaat erom wat voor product je krijgt tegen welke prijs. Als iemand ruime ervaring heeft op een bepaald gebied en ook technische kennis, dan is het logisch dat hij zich daar deels door laat leiden bij de beoordeling en aanbeveling van zo'n product.

Wat mij betreft, heel simpel: iedereen die zo'n 300 euro voor de speler over heeft moet dat vooral doen. d:)b

Maar dat er geen cue lever op zit vind ik toch echt wel een minpunt, ik kan daar met de beste wil van de wereld niet omheen. Je kan zonder nog steeds een plaat draaien, zeker. Maar aan de andere kant kan je ook denken: er zal toch wel een reden zijn dat er echt op elke speler vanaf het goedkoopste tot het duurste segment een armlift zat in de jaren 80. Los van of je dat ding zelf gebruikt, dat zegt toch wel iets, of niet?

Met de hand de naald op de plaat zetten, ook als je geen dikke trilhanden hebt (heb ik ook niet en toch gebruik ik in 99% van de gevallen de armlift, ook als de automaat niet aan staat ;)) gaat zelden zo precies en gecontroleerd als met de cue, dat zie je ook meteen in dat filmpje als de dame de naald op de plaat zet :X Er zit al snel een minieme zijwaartse beweging in, of toch net teveel vertikale versnelling dan je plaat en naald eigenlijk lief is (we draaien uiteraard niet allemaal met een ferme DJ spijker met een naalddruk van 4 gram). Als je platen hebt die je wat gekost hebben of waard zijn zie ik de zin er eigenlijk niet van in om bij een handmatige speler geen de cue lever te gebruiken als die erop zit. Het kost je 1 seconde extra.

De overige selling points van deze speler heeft Pro-Ject m.i. ook al gedekt met hun T1 BT instap speler (niet instelbaar, bluetooth, moderne looks, zelfde prijsniveau), dus in die zin zie ik de meerwaarde niet echt behalve concurrentie / ander merk. :P

Zijn ze geslaagd? Eh ja of neuh... het is maar hoe je ernaar kijkt. Echt nieuw is ie niet want de onderdelen zijn juist allemaal van de concurrent die al precies hetzelfde biedt. Je hebt een iets ander formaat kastje en stofkap, en het plateau zit extra onhandig zo laag op het kastje dat je de plaat er moeilijk af krijgt en de cue lever ontbreekt. That's it. Of heb ik iets gemist? Dat was de "neuh". De "ja": als er op basis daarvan kopers te vinden zijn, dan ben je als kickstarter natuurlijk (in ieder geval financieel) geslaagd. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lateef schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 20:58:
[...]

Die doelgroep beschrijven ze op hun kickstarter; mensen die graag vinyl zouden willen draaien, voor niet te veel geld, niet te ingewikkeld en van een tafel die er ook nog eens fatsoenlijk uit ziet. Mijns inziens lijken ze daar aardig in geslaagd te zijn.
En er zijn meerder producten die daar evengoed in slagen en tot 30% goedkoper zijn, zoals die eerder genoemde sony. Daar heb ik hier ook al een keer over geschreven en dat was in essentie ook niet positief.
Niet omdat hij er niet goed uitziet (ik schreef destijds zelfs in tegendeel), ook niet vanwege de prijs (want hij is goedkoop), maar vanwege dat er geen ander element op kan en er geen afstelmogelijkheden zijn.
Dit product is duurder, en heeft minder functionaliteit. Dus ben ik er nog negatiever over.
Simpel toch?

Volgens mij is die doelgroep hoe ze 'm beschrijven meer gebaat bij die eerder genoemde sony :X
...arme stakkers. Hebben te weinig geld om een stereo-installatie te kopen. Dan zullen ze wel elk dubbeltje moeten omkeren om in hun levensbehoefte te kunnen voorzien.
"For those who buy vinyl but can’t afford a complete hi-fi system."
Voor jou is het wellicht onoverkomelijk dat er geen cue lever op zit, ik kan me niet heugen wanneer ik voor het laatst de cue lever heb gebruikt en een ongeluk is me nooit overkomen. Ik zou ook echt niet weten welk ongeluk mij zou kunnen overkomen :?
Dat jij het nooit gebruikt hebt betekend niet dat het geen nut heeft.
Het is heel simpel: MET cue lever kan je een naald beter positioneren op een plaat (ook bijv middenin voor een bepaald nummer) dan zonder en is het risico op schade kleiner. Ook dat zal je waarschijnlijk wel tegenspreken, maar toch is het echt zo.
Er zal toch wel een reden zijn dat ELKE serieuze draaitafel van de laatste 50 jaar zo'n cue lever heeft?
Zet 1000 kwalitatieve tafels van de afgelopen 50 jaar naast elkaar, en er is géén één die er niet eentje heeft.
Ook niet modellen die duidelijk met een strakke artistieke inslag ontworpen zijn (zoals B&O, Clearaudio, Transrotor, VPI, Sota, micro seiki, Rega, Pro-ject, Mitchell, Ariston, Roksan, Goldmund etc etc)
Je lijkt nogal een sterke mening te hebben tegen vermeende speledingetjes, fashionstatements of hypes.
Ik heb er alleen een mening tegen als ten behoeve van dat er veel concessies worden gedaan (en de prijs ook nog eens opgeplust wordt).
Dus ja, ik heb daar een mening over, en die mening is dat dat geen rationele producten zijn waarbij/als er concessie gedaan zijn ten behoeve van kwaliteit, functionaliteit en/of inzetbaarheid ten koste van hoe het er uit ziet om een hogere prijs of grotere afzet te creëren. Daardoor vind ik dat inferieure producten.
Een goede designer weet m.i. een goed productuiterlijk te creëren ZONDER dat er concessies gedaan worden aan kwaliteit of inzetbaarheid (en het liefst prijs, als er geen opvallend dure materialen gebruikt worden)

Ik ben me er best bewust van dat er ook mensen zijn die vooral willen dat het er flashy uitziet en dat kwaliteit of functionaliteit op de 2e 3e of laatste plaats komen. Volgens mij is dat ook de definitie van een fashionstatementproduct. Dat is ook ongeveer het bestaansrecht van de crossley (en ook dit product)
Maar dat betekend niet dat ik zulke producten en publique ga aanraden
Je lijkt je daarmee ook verheven te voelen boven degenen die niet op jouw manier en/of niet zo lang met vinyl in de weer te zijn.
En waar zeg ik dat? Waar zeg ik dat ik verheven ben en waar zeg ik dat iemand die langer met vinyl in de weer is een meer verheven/betere mening heeft?
Dan moeten we er maar een oud oma'tje bij halen want ik weet zeker dat die nog eerder een plaatje draaide dan wij allemaal tezamen.
Waarom iemand zijn/haar lol ontnemen, wanneer die de lol er nog maar net aan heeft ontdekt of zich niet zo druk maakt om de techniek?
Ik ontneem niemand zijn lol. Iedereen mag dit ding kopen. Iedereen mag van mij ook een crossley kopen.
Ik zeg alleen dat ik dit geen serieuze draaitafels vind waaraan serieuze concessies zijn gedaan en dat je voor hetzelfde geld een objectief gezien betere tafel kan krijgen (geldt natuurlijk niet voor die crossley vanwege de prijs, maar dus wel voor dit kickstarter ding)

Mijn vraag is juist: Waarom heb JIJ daar zo'n groot probleem mee dat ik dat vindt?
Waarom vind jij het bezwaarlijk dat ik een andere mening heb dan jij?

Ik probeer mijn mening juist te vormen/ventileren op basis van objectieve, verifieerbare maatstaven (product A is goedkoper dan B, Product A heeft betere zus en zo specs dan B, product A kan meer dan product B etc etc).
Ik zal nooit iemand voor gek verklaren omdat hij/zij een product heeft gekocht wat ik er niet mooi uit vind zien
Maar jij hebt kennelijk een probleem met mensen die op basis van objectieve/rationele maatstaven een mening vormen.

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Laatst online: 10-07 22:24
mr_petit schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 22:25:
[...]
Ook dat zal je waarschijnlijk wel tegenspreken, maar toch is het echt zo.
Nee hoor, heb er alleen echt nooit enig moment bij stil gestaan. Net even gekeken en als ik rustig en beheerst de naald wil plaatsen bij bijvoorbeeld het derde nummer op de plaat, gaat dat bij mij beter wanneer ik de naald met de hand op de plaat leg dan wanneer ik de cue lever gebruik.

Maar dat is persoonlijk mijn beleving, dat in het algemeen het gebruik van een cue lever beter voor de naald en/of plaat is, wil ik best geloven. Maar dat maakt het ontbreken van een cue lever voor mij dus zeker geen absolute nono en wanneer het de esthetiek ten goede komt, vind ik dat ook te verdedigen.

Ik ga waarschijnlijk toch niet zo duurzaam met mijn platen en/of naalden om en cue een plaat door die met de hand onder de naald door naar voren en achteren te bewegen (maar behoor in mijn gebruik van draaitafels ook niet tot de doelgroep).
[...]

Waar zeg ik dat ik verheven ben en waar zeg ik dat iemand die langer met vinyl in de weer is een meer verheven/betere mening heeft?
Dat zeg je nergens, maar dat impliceer je wel door bijvoobeeld woorden als hype te gebruiken.
[...]

Ik probeer mijn mening juist te vormen/ventileren op basis van objectieve, verifieerbare maatstaven (product A is goedkoper dan B, Product A heeft betere zus en zo specs dan B, product A kan meer dan product B etc etc).
Ik zal nooit iemand voor gek verklaren omdat hij/zij een product heeft gekocht wat ik er niet mooi uit vind zien
Maar jij hebt kennelijk een probleem met mensen die op basis van objectieve/rationele maatstaven een mening vormen.
Nee, ik heb een probleem met het diskwalificeren van ontwikkelingen, ideeën, producten, mensen, etc. die niet direct in je straatje vallen.

Dat is goed dat je dat doet aan de hand van objectieve, verifieerbare maatstaven. Maar ten eerste bestaan producten niet uit slechts objectieve, verifieerbare maatstaven en ten tweede worden beslissingen over het algemeen helemaal niet gemaakt op het rationele niveau van deze objectieve, verifieerbare maatstaven.

En waarschijnlijk deel je deze mening niet, maar ik vind het zeer goed verdedigbaar wanneer een product bepaalde functionaliteiten ontbeert, wanneer dat ten goede komt aan de - veel lastiger te bediscussiëren - esthetiek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
lateef schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 23:53:
[...]
en wanneer het de esthetiek ten goede komt, vind ik dat ook te verdedigen.
Dus je hanteert subjectieve maatstaven ipv. objectieve maatstaven.
Probleem is dat het de esthetiek helemaal niet ten goede komt. Het ding ziet er gewoon goedkoop uit, als een prul.
Met subjectieve maatstaven kan ik ook gooien. Alleen is niemand daarmee gediend behalve ikzelf. Snap je?
Net even gekeken en als ik rustig en beheerst de naald wil plaatsen bij bijvoorbeeld het derde nummer op de plaat, gaat dat bij mij beter wanneer ik de naald met de hand op de plaat leg dan wanneer ik de cue lever gebruik.
Dat geloof ik niet, tenzij je cue lever kapot is en hij ineens op de plaat valt.
De cue operatie bestaat namelijk uit 2 stappen. Het neerlaten van de naald, en dat gaat net zo snel als dat je de lever bedient wordt tenzij hij stuk is en ineens naar beneden valt (of de gebruiker weet 'm niet goed te bedienen, maar dan is het dus gevalletje user error),
en het 2e gedeelte is als hij in de omhoog stand vast ligt. Als jij beweert dat je dat met de hand stabieler kan houden dan lieg je want dat kan niet. Op de cue ligt hij namelijk in absolute zin stil.
Dat zeg je nergens, maar dat impliceer je wel door bijvoobeeld woorden als hype te gebruiken.
En hoe maakt mij dat dan verheven?
Ik draai toch ook platen? Ik koop toch ook platen?
Ik gebruik het woord hype om aan te geven dat partijen op de revival inspringen met producten die minder kwalitatief, minder functioneel en/of duurder zijn dan dat ze behoren te zijn. Dat lukt alleen maar als er sprake is van een hype.
En waarom die producten minder zijn, daarvoor hanteer ik objectieve argumenten, geen subjectieve zoals jij doet.
Dus uiteindelijk vind jij dat ik mezelf verheven opstel omdat ik objectieve maatstaven hanteer.
Als dat zo is, dan ben ik maar verheven. O-)
Nee, ik heb een probleem met het diskwalificeren van ontwikkelingen, ideeën, producten, mensen, etc. die niet direct in je straatje vallen.
Nee, je hebt alleen problemen met mensen die andere meningen hebben. En in dit geval dus mensen die hun mening baseren op objectieve maatstaven.
Maar ten eerste bestaan producten niet uit slechts objectieve, verifieerbare maatstaven
Dat bestaan ze wel. Het is namelijk een ding. Alleen de meningen die erover gevormd worden kunnen bestaan uit subjectieve, niet verifieerbare maatstaven, zoals: ik vind het mooi, het maakt me gelukkig, het geeft me een fijn gevoel.
Een ding heeft alleen maar verifeerbare maatstaven. Het ding is zwart. het ding is groen. Het ding heeft hier een uitstulping zitten. Het ding draait rond. etc etc etc.
en ten tweede worden beslissingen over het algemeen helemaal niet gemaakt op het rationele niveau van deze objectieve, verifieerbare maatstaven.
Dat is maar net hoe er beslist wordt. Iemand die een kamerplant koopt bij de intratuin 'omdat het zo'n mooie plant' is natuurlijk een essentieel andere beslissing dan een machinefabriek die investeert in een andere CNC freesbank omdat deze dan een product sneller en goedkoper kan maken.
Dus wat jij 'over het algemeen' stelt is dus net zo goed waar als onwaar. Er bestaan rationele/objectieve beslissingen en irrationele/subjectieve beslissingen.
Echt een beetje een non argument hoor.....

Maar nu komt het: Hoe zit dat dan met raad of advies?
Ik ga nu draaitafels aanraden: Product X is waardeloos. Product Y is veel beter, want die heeft een kek geel kleurtje. Denk je dat dat goed advies is? Denk je dat een leek daar op zit te wachten? Denk je dat hij denkt: verrek, zo had ik het nog niet gezien, als die man niet had gezegd dat het er goed uitziet was het me nooit opgevallen?
Snap je een beetje waar ik naar toe ga?
ELKE janboerenlul kan voor zichzelf bepalen of hij iets mooi of niet vindt. Echter hoe een product functioneert, wat er mist en wat er wel op zit tov andere, anders geprijsde producten en hoe zich dat uit.... dat is een heel ander verhaal.
Daarom schrijf ik dit.
Het enige wat jij schrijft is dat het ding er zo goed uitziet. Dat is alleen van belang voor jezelf en voor iemand die blind is (al vraag ik me af of die daar op let.)
En waarschijnlijk deel je deze mening niet, maar ik vind het zeer goed verdedigbaar wanneer een product bepaalde functionaliteiten ontbeert, wanneer dat ten goede komt aan de - veel lastiger te bediscussiëren - esthetiek.
Ja, ik heb al meermaals gezegd in dit topic dat er ook mensen bestaan die dingen kopen omdat ze er leuk uitzien ook al is de kwaliteit en functionaliteit minder. Dan koop je dus iets vanwege het fashionstatement.
Fijn voor je. Toch blijft dit een inferieur product wat te duur is.

En als iemand het toch koopt, prima. Iedereen mag met z'n geld doen wat ie wil. Dat zeg ik ook helemaal niet.
Ik zeg alleen of iets naar mijn mening beter of slechter is gebaseerd op objectieve maatstaven, omdat ik denk dat dat waardevollere informatie oplevert dan mensen die gaan zeggen dat ze er iets zo ontzettend mooi uit vinden zien.

[ Voor 12% gewijzigd door mr_petit op 25-12-2019 01:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@lateef
Het mag dan wel midden in de nacht zijn, maar ik heb ook even naar dat kickstarter platen spelertje gekeken...

En eerlijk gezegd: dit is het gewoon echt niet... De toonarm en element zijn een geheel, de vorm aan de voorzijde doet mij direct denken aan een Ortofon DJ element, maar dan ingebouwd in de toonarm... Er is niks mis met DJ elementen van Ortofon, maar op een "HIFI-draaitafel" heb ik toch liever een ander element (ook handig als het element defect gaat, dat hij vast aan de arm zit)...

Wat voor naald het exact is zie ik zo 1,2,3 ook niet... Maar het zou mij niets verbazen dat dit een conisch DJ naaldje is (uiteraard van Ortofon, want die wordt expleciet genoemd als partner) zoals velen DJ naalden ook conisch zijn...

Het niet zelf kunnen instellen van de anti-skating vindt ik ook niet fijn... Of er een vaste anti-skating in zit durf ik niet te zeggen...

Maar voor 300 euro heb ik 2 Pioneer PL-990 platen spelers die technisch niet gek veel afwijkt voor mijn gevoel (alleen de Bluetooth mist en de speler is gemaakt van plastic ipv hout, maar verder...) of je koopt een hele mooie Pioneer PL-30 die wel aan alle instel eisen en mogelijkheden voldoet... Sterker nog: een Denon DP-300F wordt nu al voor €199,- regelmatig aangeboden en is mijn inziens ook een betere keus...

Verder zie ik veel MDF als basis materiaal voor de plint... Dat dempt zeker niet beter als zo'n Pioneer PL-990 die de helft goedkoper is in aanschaf prijs...

@Cap Ik heb jou opmerkingen ook bekeken omtrent de kickstarter marketing en ik sluit mij helemaal bij je aan wat dat betreft... De speler zou voor de gewone man moeten zijn met beperkt budget, maar dat zie ik nergens terugkomen op de kickstarter pagina...

Conclusie: wie echt serieus plaatjes wil gaan draaien laat deze speler mooi links liggen...

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-09 10:28
Eigenlijk wil ik me niet al te veel bemoeien met deze discussie want het komt vooral neer op voorkeuren op basis van ofwel esthetiek ofwel technische argumenten. En beide zijn een kwestie van voorkeur (ik geef net zo weinig om discussies over compliantie als om design, of om een naald van €500). Maar toch even een paar punten.

“Het ziet er goedkoop uit” is ook een mening op basis van esthetiek (eentje die ik overigens niet deel, vind het design best aardig). Of je nou iets goedkopers kunt krijgen met betere specs is voor de doelgroep eigenlijk niet zo relevant. Want volgens mij is die doelgroep niet de persoon die goedkoop plaatjes wil draaien (die zijn goedkoper uit met een Crosley), en ook niet de gemiddelde tweaker, die vooral naar specs kijkt. De doelgroep is m.i. degenen die design belangrijk vinden, en op dat gebied vind ik het best geslaagd. Maar dat is uiteraard een kwestie van smaak.

In 2019 nog steeds woorden als “hype” gebruiken om de vinylhobby te omschrijven getuigt wel degelijk van enig elitisme. Alsof “wij” de enigen zijn die plaatjes zouden mogen draaien en iedereen die er nu op springt dat doet om “cool” te zijn. LP’s zijn allang al geen hype meer. Een hype is een kortstondige trend en vinyl groeit al sinds 2007. Niks kort aan. Waarom zou iemand die er nu mee begint er per se andere gevoelens bij moeten hebben dan een oude rot die in de jaren 70 al plaatjes draaide? Ik ben ook halverwege 2018 pas begonnen en toen wist ik niet eens dat er een opleving geweest is de afgelopen 10 jaar. Ik vond het gewoon altijd al een mooi medium en was naar Turn Up The Bass aan het zoeken omdat ik dacht dat dat het laatste was dat ooit op LP uitgebracht was ;).

Bovendien heeft het al helemaal niks met de kwaliteit van apparatuur te maken want in de jaren 60/70/80 verkochten ze óók rommel. Fisher platenspelers voor kinderen, goedkope walkmans die je bandjes op vreten, het is allemaal niks nieuws en heeft niks met een hype te maken.

Deze kickstarter is gewoon een gevalletje “different strokes for different folks”. Zo te horen zouden jullie m nooit kopen, maar 438 mensen (and rising) vinden het wel de moeite waard. En alhoewel ik m ook niet snel aan zou raden als iemand me vraagt welke tafel hij moet kopen (beter een DP300F of de L400BK die ik zelf heb), zou ik op de vraag “ik zag deze, is dat wat?” m ook niet afraden. Ik zou vooral blij zijn dat de doelgroep voor vinyl groeit zodat we ook over een aantal jaar nog steeds mooie nieuwe releases kunnen kopen ipv weer naar de kringloop te moeten voor bekrasde meuk.

Op de foto’s ziet het element er trouwens uit als een Ortofon Concorde. Dat is inderdaad een DJ element, maar met 3g tracking force ook niet zo slecht voor je LP’s als een Crosley met 5g. En who cares of er een conische naald in zit? Iemand die m aan een bluetooth speaker hangt gaat echt het verschil niet horen.

Overigens vond ik het wel leuk om de DP300F terug te zien in de Gift Guide die ze vanochtend online hebben gezet:
reviews: Tweakers Gift Guide: treat yourself (pagina 2)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Suggs
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik vind het wel knap dat de (nog niet uitgebrachte) speler al wordt afgebrand op basis van niet complete informatie (wow en flutter), uiterlijke verschijning en het niet goed verdiepen in zaken als het gebruikte element.

Het niet hebben van een armlift is op zijn zachtst gezegd wel een misser. Dat de platter vrij diep verzonken ligt lijkt mij niet praktisch, maar waarschijnlijk leer je daar wel mee omgaan.
Nu is een samenwerking met Pro-Ject en Ortofon niet zaligmakend of een garantie voor succes, maar ik ga er van uit dat als beide partijen hun naam aan iets verbinden er wel een minimale kwaliteitsnorm zal zijn. En nee, voor dit bedrag verwacht ik geen topkwaliteit, maar toch voldoende om de hier eerder genoemde Crossley-achtige producten te ontstijgen.
De arm/element uit een stuk is ook niet mijn ding en het beperkt zeker de mogelijkheden tot upgraden. Maar uit de FAQ haal ik dit:
Can I change the stylus?

Yes. In the unlikely event that the stylus breaks you can change it.
If you want to upgrade your stylus for even better there are three steps to improve your stylus from OM 10 and OM20 to OM30. Just contact us for more information.
En ja, je bent beperkt tot de OM serie, maar dat is zeker niet een hele slechte serie. En ja, upgraden naar totaal iets anders is niet mogelijk, maar iemand die een plug&play speler koopt zal die behoefte waarschijnlijk ook niet hebben. En wat hier al eerder is vermeld: doordat je een vast element hebt (en een beperkt aantal styli met dezelfde specificaties) is het instellen van anti-skate en naalddruk ook niet nodig. Je moet ook maar zo denken dat wat er niet op zit ook niet kapot kan gaan ;) of dat extra functionaliteit toch ook maar weer slechte invloed zal hebben op de geluidskwaliteit. Nu mag je mij naïef noemen, maar ik ga er van uit dat Pro-Ject en/of Ortofon dit naar behoren zullen afstellen.

Ik denk zelf dat de speler qua technische specificaties 13 in een dozijn is en zich daarmee niet onderscheidt van de massa en niet echt een hoogvlieger zal zijn. Aan de andere kant is het design ook weer eens iets anders (met de ontbrekende armlift als serieuze misser) en daar vind ik ook wel wat voor te zeggen.

Ik ben in ieder geval wel benieuwd naar de eerste reiews.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kozue schreef op woensdag 25 december 2019 @ 09:22:

“Het ziet er goedkoop uit” is ook een mening op basis van esthetiek (eentje die ik overigens niet deel, vind het design best aardig).
Als je op mij doelt: Ik zei dat om aan te duiden dat dat een subjectieve beoordeling was waar niemand iets aan heeft.
In 2019 nog steeds woorden als “hype” gebruiken om de vinylhobby te omschrijven getuigt wel degelijk van enig elitisme. Alsof “wij” de enigen zijn die plaatjes zouden mogen draaien en iedereen die er nu op springt dat doet om “cool” te zijn. LP’s zijn allang al geen hype meer. Een hype is een kortstondige trend en vinyl groeit al sinds 2007.
Volgens mij is er aan hype geen harde tijdslimiet gebonden hoor. Het wordt toch echt eerder gedefinieerd als een iets wat meer media aandacht krijgt dan dat het waard is.
En dat is imo nog steeds het geval. Dat iets groeit sinds een bepaalde tijd is geen maatgevende parameter hiervoor imho. Of je iets lang of kort vind duren is namelijk heel subjectief. Hiervoor zijn er 60 jaar lang platen gedraaid als maatgevend medium.
En waar blijkt dan dat elitisme uit?
Ik zeg helemaal niets over dat iemand wel en geen plaatjes mag draaien.
Ik zeg ook niet dat iedereen die er nu op inspringt dat doet om cool te zijn.
Dit zijn woorden die je mij nu allemaal in de mond legt.
Het enige wat ik zeg is dat er mensen zijn die er op in springen om trendy te zijn. Ik zeg helemaal niet dat iedereen dat is. Dat maak jij (en wellicht anderen) ervan.
Die kickstarter heeft nu 439 backers, dus ik zeg dat het er 439 zijn :+

Mensen die serieus met platen draaien beginnen vanwege audiofiele redenen (dus eigenschappen verbonden met het medium) zijn er ook plenty. Dus omdat het anders klinkt en het beste van deze klank willen maken (binnen zowel redelijke als onredelijke financiele perken)
Bovendien heeft het al helemaal niks met de kwaliteit van apparatuur te maken want in de jaren 60/70/80 verkochten ze óók rommel. Fisher platenspelers voor kinderen, goedkope walkmans die je bandjes op vreten, het is allemaal niks nieuws en heeft niks met een hype te maken.
Dit is geen argument. Het heeft wel degelijk met de kwaliteit te maken.
Als je dit als argument wil gebruiken, dan beweer je dus dat ik (of iemand anders hier) dergelijke apparatuur heeft aangeprijst. Dat heb ik hier niet gezien hoor. Want je doet hier een beroep op een vergelijk.
Ik zeg dat dit ding geen goede draaitafel is voor het geld, en dus geen goede koop is voor mensen die een serieuze draaitafel willen. En wat ik met een serieuze draaitafel bedoel en waaraan deze moet voldoen imo mag je zelf uitfiegelieren want dat heb ik wellicht al 100x in dit topic en de 2 voorgaande delen beschreven.
Op de foto’s ziet het element er trouwens uit als een Ortofon Concorde. Dat is inderdaad een DJ element, maar met 3g tracking force ook niet zo slecht voor je LP’s als een Crosley met 5g.
In de kickstarterspecs geven ze aan dat de tracking force 1,75 gram is, dus als het zo'n DJ element is, staat deze finaal verkeerd afgesteld 8)7
Mijn vermoeden is, is dat er een om3e of om5e naaldje op zit. Die past namelijk ook gewoon op een concorde, en moet met ongeveer 1,75 gram afgespeeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10-10 21:51
Leuke discussie. Tja ach cue levers... mijn nieuwe SL-1500C heeft er een zo lam als een vogeltje.
Ik stop met plaatjes draaien voor nu in ieder geval, een plaat zonder cue erop leggen lukt me nog wel, maar tegen het einde van de plaat aan krijg ik met mijn blijkbaar non steady hands echt die naald niet mooi op de plaat.

Vrijdag terug naar de zaak waar ie vandaan komt. Ben benieuwd....

[ Voor 41% gewijzigd door Ljsvv op 25-12-2019 13:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Suggs schreef op woensdag 25 december 2019 @ 13:03:
Maar uit de FAQ haal ik dit:

[...]

En ja, je bent beperkt tot de OM serie, maar dat is zeker niet een hele slechte serie. En ja, upgraden naar totaal iets anders is niet mogelijk, maar iemand die een plug&play speler koopt zal die behoefte waarschijnlijk ook niet hebben. En wat hier al eerder is vermeld: doordat je een vast element hebt (en een beperkt aantal styli met dezelfde specificaties) is het instellen van anti-skate en naalddruk ook niet nodig.
Da's natuurlijk niet helemaal waar. De OM10 en hoger hebben een andere naalddruk nodig dan de lagere series. (en dus ook een andere antiskating). Ortofon schrijft dit zelf ook in hun specs.
En die kan je dus niet afstellen met dit ding.
Dus wat zij als advies geven, is technisch een onjuist advies.
Als je naar een andere compliantie gaat of andere naaldvorm, dan veranderd de ideale naalddruk en/of antiskating vrijwel zeker.

Slecht advies dus van die gasten.

Dat pro-ject z'n naam ergens aan verbind is voor mij geen garantie van kwaliteit, aangezien ze 1 of 2 jaar geleden zijn begonnen met het uitbrengen van instaptafels zonder instelbare antiskating.
Dat ze dat de afgelopen 30(?) jaar niet hebben gedaan en nu wel opeens is m.i. een kostenbesparende maatregel die kwaliteit beïnvloed, anders hadden ze dat al wel eerder/vanaf het begin gedaan. Aan platen afspelen is namelijk niets veranderd in die tijd.
En de kwaliteit van ortofon... tsja... ik denk dat mijn mening over de om3e/om5e/om10 sinds deel 1 van dit topic niet veranderd is. Dat zijn in mijn oren niet echt bijzondere elementen. Ze zullen de platen niet beschadigen (een veel aangehaald kennelijk maatgevende maatstaf, maar voor mij irrelevant, mijn maatstaf ligt echt wat hoger) maar het zijn ook geen hoogvliegers, ook niet voor het geld imho.
Ik vind de klank levenloos, saai, ongedefinieerd. Gewoon geen verfijnd element. Maar dat is natuurlijk een smaakkwestie, dus subjectief.

[ Voor 33% gewijzigd door mr_petit op 25-12-2019 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ljsvv schreef op woensdag 25 december 2019 @ 13:19:
Leuke discussie. Tja ach cue levers... mijn nieuwe SL-1500C heeft er een zo lam als een vogeltje.
Wat bedoel je precies?
Valt de cue vanzelf naar beneden als hij omhoog staat? (da's niet goed)
Of kan je de de cue niet/lastig gecontroleerd laten zakken als je het hendeltje langzaam over haalt? (ook niet goed)

Idealiter zou er natuurlijk een goed dempende cue op een hifi tafel moeten zitten.
Ik geloof dat de sl-1200 dat ook had.
Het is bij gebruikte tafels heel normaal dat dat niet meer goed dempt en dan moet er nieuwe, dikke siliconenolie in gesmeerd worden (dat zijn namelijk dikwijls frictiedempers met behulp van dikke siliconenolie die zo stroperig is dat een as in een busje kleverig heen en weer kan bewegen).

Uiteindelijk moet een cue gewoon makkelijk en zeker te bedienen zijn zodat je de naald gecontroleerd op de plaat kan laten zakken (en omhoog doen).
Lukt dat niet, dan zou ik denk ik ook dat ding terugbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
mr_petit schreef op woensdag 25 december 2019 @ 13:35:
[...]

Wat bedoel je precies?
Valt de cue vanzelf naar beneden als hij omhoog staat? (da's niet goed)
Of kan je de de cue niet/lastig gecontroleerd laten zakken als je het hendeltje langzaam over haalt? (ook niet goed)

Idealiter zou er natuurlijk een goed dempende cue op een hifi tafel moeten zitten.
Ik geloof dat de sl-1200 dat ook had.
Het is bij gebruikte tafels heel normaal dat dat niet meer goed dempt en dan moet er nieuwe, dikke siliconenolie in gesmeerd worden (dat zijn namelijk dikwijls frictiedempers met behulp van dikke siliconenolie die zo stroperig is dat een as in een busje kleverig heen en weer kan bewegen).

Uiteindelijk moet een cue gewoon makkelijk en zeker te bedienen zijn zodat je de naald gecontroleerd op de plaat kan laten zakken (en omhoog doen).
Lukt dat niet, dan zou ik denk ik ook dat ding terugbrengen.
YouTube: SL-1500C Cue lever

Dit is er aan de hand. Al contact gehad met de verkoper en die gaat er vrijdag naar kijken. Liet tevens ook al doorschemeren het ding op te gaan sturen als het ter plaatste niet verholpen kan worden, iets waar ik echt niet blij mee ben. Het ding is 3 dagen oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:07
@Ljsvv Naar aanleiding van je eerder bericht ontrent je Cue lever ben ik best wel geschrokken van de filmjes en reacties op diverse fora, het schijnt toch wel een algemeen voorkomend probleem te zijn, als ook kromme platters komen nog als eens voorbij, dat verwacht je toch niet bij Technics.

Ik las dat iemand er twee had besteld en daar één goede van had gemaakt en de overblijfsels retour had gestuurd, zoiets wil je niet lezen en zeker niet over Technics..

Ik hoop dat ze je snel één goede kunnen leveren want het is verder één pracht tafel, de enige aanmerking die ik heb op de SL-1500C is voor die prijs hadden ze er wel de Ortofon Blue bij mogen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ljsvv schreef op woensdag 25 december 2019 @ 13:40:
[...]

YouTube: SL-1500C Cue lever

Dit is er aan de hand. Al contact gehad met de verkoper en die gaat er vrijdag naar kijken. Liet tevens ook al doorschemeren het ding op te gaan sturen als het ter plaatste niet verholpen kan worden, iets waar ik echt niet blij mee ben. Het ding is 3 dagen oud.
Hij zakt gewoon vanzelf?
Da's zeker niet goed.

Als hij 3 dagen oud is, kan je dan niet de koop ongedaan maken?
Als hij opgestuurd wordt, dan is die mogelijkheid wellicht weg. Daar zou ik denk ik niet op wachten, zeker niet als meerdere mensen dit probleem hebben (dan is de kans namelijk groter dat herstel met succes niet gaat lukken)

Als je de koop ongedaan kan maken zit je natuurlijk wel met het probleem welke tafel je dan moet kopen.
Er schijnt ergens een kickstarterproject te zijn met een tafel die fantastisch is.....ziet er ook super uit :+

[ Voor 12% gewijzigd door mr_petit op 25-12-2019 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
@Habana ik ben ook geschrokken. Ik ben het type dat over het algemeen alles wel uitpluist, dus had al wel het eea gelezen over dit probleem. Ik stond er zo in dat een merk als Technics dit vast wel zou fixen en het bij producten zou blijven die pas om de markt waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corona
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-06-2024
Ik weet niet of de Waterput uit Bergen op Zoom ooit eens is voorbij gekomen,maar dit is een flinke recordstore! Misschien voor de OP? https://www.waterput.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suggs
  • Niet online
mr_petit schreef op woensdag 25 december 2019 @ 13:19:
[...]

Da's natuurlijk niet helemaal waar. De OM10 en hoger hebben een andere naalddruk nodig dan de lagere series. (en dus ook een andere antiskating). Ortofon schrijft dit zelf ook in hun specs.
En die kan je dus niet afstellen met dit ding.
Dus wat zij als advies geven, is technisch een onjuist advies.
Als je naar een andere compliantie gaat of andere naaldvorm, dan veranderd de ideale naalddruk en/of antiskating vrijwel zeker.

Slecht advies dus van die gasten.

Dat pro-ject z'n naam ergens aan verbind is voor mij geen garantie van kwaliteit, aangezien ze 1 of 2 jaar geleden zijn begonnen met het uitbrengen van instaptafels zonder instelbare antiskating.
Dat ze dat de afgelopen 30(?) jaar niet hebben gedaan en nu wel opeens is m.i. een kostenbesparende maatregel die kwaliteit beïnvloed, anders hadden ze dat al wel eerder/vanaf het begin gedaan. Aan platen afspelen is namelijk niets veranderd in die tijd.
En de kwaliteit van ortofon... tsja... ik denk dat mijn mening over de om3e/om5e/om10 sinds deel 1 van dit topic niet veranderd is. Dat zijn niet echt bijzondere elementen. Ze zullen de platen niet beschadigen maar het zijn ook geen hoogvliegers, ook niet voor het geld imho.
De ideale naalddruk van de gebruikte OM5E is gelijk aan de maximale naalddruk van de OM10 en hoger. Hoewel niet de geadviseerde druk van Ortofon, is 1,75 gram nog net binnen de opgegeven marges, dus het kan (ik zeg niet dat het ideaal is). Ik denk ook niet dat mensen zoals ik (zeg maar Suggs met de pet) dit zullen merken of daar maar ook enigszins van wakker liggen. "Het past en het werkt, dus is het goed." Wat jij zegt over Pro-Ject gaf ik zelf ook al aan: de naam is geen garantie tot succes.
W.b. de OM-serie; Heb de OM10 gehad en dat is inderdaad geen succes (maar ja, hij zat nu eenmaal bij de speler toen ik die kocht). Van de upgrade naar de OM20 heb ik echter nooit spijt gehad (is dan ook gelijk weer een stuk duurder). Daarbij heb ik me overigens geen seconde druk gemaakt om de compliantie. Het past en het werkt, dus het is goed :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mr_petit schreef op woensdag 25 december 2019 @ 13:44:
[...]

Als je de koop ongedaan kan maken zit je natuurlijk wel met het probleem welke tafel je dan moet kopen.
Er schijnt ergens een kickstarterproject te zijn met een tafel die fantastisch is.....ziet er ook super uit :+
@Ljsvv Ik zou deze gewoon retourneren en een 2e hands 1x00 kopen met garantie. Spaar je nog steeds zo'n 500-700 euro uit en heb je een gelijkwaardige draaitafel. Ik help je wel met een goede uitzoeken.
Suggs schreef op woensdag 25 december 2019 @ 14:27:
[...]

De ideale naalddruk van de gebruikte OM5E is gelijk aan de maximale naalddruk van de OM10 en hoger. Hoewel niet de geadviseerde druk van Ortofon, is 1,75 gram nog net binnen de opgegeven marges, dus het kan (ik zeg niet dat het ideaal is). Ik denk ook niet dat mensen zoals ik (zeg maar Suggs met de pet) dit zullen merken of daar maar ook enigszins van wakker liggen. "Het past en het werkt, dus is het goed."
Het "past" inderdaad nét... (niet). :) Ik ben het hier echt met @mr_petit eens hoor: er is van oudsher een upgrade-pad vanaf de OM10 naar OM20, OM30 en OM40 maar niet vanaf de OM3E / OM5E. Als je al dan toch een 10 of hoger in een 3/5 body wilt zetten en dat een upgrade-pad wilt noemen, dan hoort daar toch echt bij dat je de naalddruk ook kan instellen, simpelweg omdat de aanbevolen naalddruk verschilt. Als de speler uitgerust zou zijn met een OM10 of beter en niet instelbaar dan zou het wél een upgrade-pad zijn vanwege de gelijke naalddruk. De OM10 hangt er met een gelijke compliantie nog een beetje tussenin, maar in een niet instelbare speler met een vaste naalddruk van een 3E of 5E een toch flink dure, compliantere en kwetsbare OM20 naald zetten zou echt waanzin zijn.

Achtergrond: de OM serie bestaat sinds begin tachtiger jaren in verschillende gedaanten (OM, OMB, OMT, OMP, TM, Super OM, Digitrac, Dual, OD), waarbij de 10/20/30/40 altijd al verkrijgbaar waren. Het waren zeer fijne naaldjes met soepele vering (compliantie) die met name geschikt waren voor lichte armen. ULM armen waren in de mode. De OM serie kreeg Ortofon heeft een aantal jaar geleden de OM10/20/30/40 serie uitgefaseerd ten faveure van de 2M serie, die vanwege het hogere gewicht gemiddeld beter past op de wat zwaardere armen van de huidige tijd (hoewel de compliantie ervan naar mijn mening aan de hoge kant is tov het gewicht). Vanwege het feit dat er de afgelopen 30 jaar zeer veel OM elementen zijn verkocht bleef de serie vervangingsnaalden Stylus 10/20/30/40 gewoon in productie: daar valt dan immers nog goed geld mee te verdienen.

De geïntroduceerde OM3E en OM5E budget modellen konden op een goedkope manier gebruik maken van het OM body formaat. De 10/20/30/40 serie ging gebruik maken van de upgraded Super OM body. Na de introductie van de 2M serie was het OM formaat eigenlijk een "overblijfsel". De 3E en 5E zijn dus andere elementen dan de OM10 en hogere serie, met andere compliantie en naaldruk, met "toevallig" dezelfde connector en formfactor.

Edit: ook de fysiek gelijke body's zijn interne verschillen te vinden in de opbouw, dat zie je terug in de specs:
OM, OMP, OMT 450 mH inductie en 750 Ohm weerstand.
OM Super 580 mH en 1 kOhm

[ Voor 84% gewijzigd door Cap op 25-12-2019 15:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ze noemen het als upgrade, dus ze verbinden er wel degelijk een kwaliteitsplaatje aan.
En dat vind ik niet te rijmen met het missen van de mogelijkheid om naalddruk en antiskating in te stellen.

"het past en het werkt" vind ik dan ook niet een beoordelingscriterium als je het hebt over een upgradepad naar betere componenten.

Dus ik blijf erbij dat het slecht advies is van die gasten.
Wellicht minder belangrijk maar ook de antiskating kan je niet afstellen. Antiskating is niet alleen verbonden met naaddruk, maar ook met naaldvorm, en die veranderd op een gegeven moment ook naar een ander elliptisch profiel.

[ Voor 31% gewijzigd door mr_petit op 25-12-2019 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
@Cap dank voor je hulp. Ik ga eerst eens zien wat er vrijdag gebeurd.

Op de armlift na bevalt de speler echt helemaal prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Corona schreef op woensdag 25 december 2019 @ 14:07:
Ik weet niet of de Waterput uit Bergen op Zoom ooit eens is voorbij gekomen,maar dit is een flinke recordstore! Misschien voor de OP? https://www.waterput.nl/
Dank voor de toevoeging... Platenzaak is toegevoegd aan de topic start zodat hij niet verloren gaat.... :)
mr_petit schreef op woensdag 25 december 2019 @ 14:36:
[...]

Ze noemen het als upgrade, dus ze verbinden er wel degelijk een kwaliteitsplaatje aan.
En dat vind ik niet te rijmen met het missen van de mogelijkheid om naalddruk en antiskating in te stellen.

"het past en het werkt" vind ik dan ook niet een beoordelingscriterium als je het hebt over een upgradepad naar betere componenten.

Dus ik blijf erbij dat het slecht advies is van die gasten.
Wellicht minder belangrijk maar ook de antiskating kan je niet afstellen. Antiskating is niet alleen verbonden met naaddruk, maar ook met naaldvorm, en die veranderd op een gegeven moment ook naar een ander elliptisch profiel.
Ik sluit mij hier helemaal bij aan!

Zomaar een totaal andere naaldvorm en wellicht ook ander gebruikt materiaal als cantilever zorgt ervoor dat er een andere massa / compilatie ontstaat... Dan moet je dus wel de naalddruk en / of anti-skating kunnen instellen... Ja, je raadt het al: dat kan niet op die speler...

Conclusie: Leuk bedacht die speler, maar toch mooi links laten liggen...

Ps.: wie minimalistisch wil en toch goede kwaliteit, kijk eens bij Music Hall of Rega...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ljsvv schreef op woensdag 25 december 2019 @ 14:43:
@Cap dank voor je hulp. Ik ga eerst eens zien wat er vrijdag gebeurd.

Op de armlift na bevalt de speler echt helemaal prima.
Goed. Verkoper is Albepro?

Houd erbij in het achterhoofd, voor onder de 500 euro kunnen we echt een hele mooie 2e hands draaitafel uitzoeken met minimaal gelijkwaardige kwaliteiten. ;) Ik zou de slechte werking van de armlift echt een afknapper vinden. Jammer dat ze hier net teveel op bespaard hebben.. terwijl het armlift mechanisme van de SL-1200MK2 echt vrij simpel is en niet veel kost. Zonde!

[ Voor 23% gewijzigd door Cap op 25-12-2019 15:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Toen ik onderstaande filmpje zag op YouTube moest ik meteen weer terug denken aan de platen speler test van Kassa een paar maanden terug... Dit filmpje komt uit juli 2019 en is dus nog van voor de test bij Kassa...

Niet geheel opmerkelijk wordt door zowel Wouter van der Goes (die ook mee deed bij de platen speler test van Kassa) als Eric Stom afgeraden om een speler als een Crosley / Ricatech in huis te halen...

Wel grappig om nu te zien dat het haaks op de test van Kassa staat waarin destijds nog gezegd werd dat dit soort spelers nog best redelijk zouden zijn... Er staat mij ook bij mij dat Wouter bij die test ook niet happy was, maar er verder logischerwijs niet over praatte om de geloofwaardigheid van die test er nog enigszins goed te laten lijken... Kenners zagen aan het gezicht van Wouter allang dat hij het niet eens was met die test, maar dat hij wel mee moest gaan in de resultaten van de test...

Enfin, hierbij het filmpje:

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ja leuk filmpje (zeker beter dan die kassa test :X) . Wat ze zeggen over versleten naaldjes en dat het puntje scherp moet zijn ben ik het niet helemaal eens. Als het puntje niet meer scherp is, dan mist waarschijnlijk een deel van het diamantje en is het natuurlijk kapot in absolute zin, maar met het blote oog of met je vinger kan je echt niet zien of een naald versleten is. Dat kan zelfs niet met een loep of een uitvergrootte foto in macro stand. Dat kan alleen met een microscoop (minimale vergroting pak 'm beet 150x en uitgekiende verlichting.

Maar een tip als, als de stofkap er heel goed uitziet is er waarschijnlijk voorzichtig en goed mee omgegaan in verleden jaren, daar ziet natuurlijk vaak wel een kern van waarheid in al kan iedereen dat natuurlijk zelf ook bedenken en geldt dat natuurlijk voor eigenlijk alle 2e hands waar..
En de beste koopjes heb je uiteraard 2e hands. Dat staat buiten kijf; ook nu nog (die lenco koop je ook denk ik niet meer voor €50 ;) )

Toch zou ik graag willen zien dat ze ook bij dit soort filmpjes er dieper op ingaan, met bijv. tips dat je een ander element er op kan zetten etc. en dat een tafel ook instelmogelijkheden heeft.
Maar dat ze dit soort filmpjes zo simpel houden, en dan begin ik er weer over, is voor mij een teken dat het toch nog steeds een hype is.
Alles wat ik hier zeg was m.i. vroeger toch wel redelijk algemeen bekend bij eigenlijk iedereen die platen draaide (en dat deed iedereen, want er was niets anders (behalve natuurlijk cassettebandjes), maar ook bij dit filmpje wordt er nog bijna expres langzaam gepraat alsof het publiek uit kleuters bestaat.
Dus dat alles nog nieuw is en niet echt bekend bij 'het grote publiek'

Als we dit doortrekken naar cassettebandjes zou dit een beetje een filmpje zijn à la dat je aan de achterkant een nokje eruit kan breken omdat je anders, als je per ongeluk op de verkeerde knopjes drukt, de muziek die je net hebt opgenomen per ongeluk zou kunnen wissen.

Ik zie zelf dus eigenlijk liever diepgaande info, want ik denk dat, in z'n algemeenheid, dat steeds minder voorhanden komt. Op TV vind ik informatie vaak oppervlakkig, maar ook bijv. op youtube. Goed, daar wordt ook hoofdzakelijk beeldmateriaal geproduceerd door typische content creators die liever meer produceren dan beter omdat ze views gestuurd zijn. Maar je krijgt daardoor dus vooral meer van dezelfde, oppervlakkige info.
Misschien moet ikzelf maar youtuber worden :+ (dat kan ik natuurlijk niemand aandoen....)
Ik kijk zelf ook op youtube (en ik kijk heel veel youtube ;) ) voornamelijk naar mensen die filmpjes maken vanuit hun hobby of werk, dus ongesponsord, omdat ze iets willen laten zien wat zij interessant vinden en betrekking heeft met hun dagelijkse werkzaamheden.
Filmpjes van zo'n gast als techmoan begin ik steeds minder interessant te vinden, al was ik vroeger echt fan van 'm, want ik vind zijn manier van presenteren wel erg vermakelijk. Maar het bijna geforceerd zoeken naar items om meer content te creeeren maakt het voor mij toch minder interessant. Ik vond het een leuker kanaal toen hij nog zijn zelf pas gekochte grill of dashcam reviewde. Ach vroegah was alles beter, ook al op youtube :+

Trouwens, nog even weer terugkomende op vervorming en het wederom testen van elementen waar ik de laatste 2 dagen mee bezig ben:
Ik was altijd in de veronderstelling dat IGD (inner groove distortion, dus vervorming op binnenste groeven) vooral hoorbaar is bij hoge tonen. Met name bekkens etc van drums gaan klinken alsof het geluid bestaat uit witte ruis ipv resonerend koper etc.
Maar vandaag luisterde ik (casual, niet aandachtig) met de at-95e naar het album Idlewild van Everything but the girl (sommigen zullen het album wel kennen) en het laatste nummer van kant A ("The Night I Heard Caruso Sing") daar is de mannenstem vrij luid, en daar begon ik met toch te irriteren aan vervorming. Het leek erop alsof de stem licht schor was.
Zowel de AT-440mla als de denon DL-160 losten dat vrijwel op (geeft ook weer aan dat hogere klasses elementen concrete aftastproblemen duidelijk kunnen oplossen).
Dus ook lagere frequenties (midden frequenties) kunnen aanzienlijke problemen geven. Je oor is natuurlijk ook extreem gevoelig in deze frequentieband, maar ik had het nog nooit zo duidelijk gehoord in deze frequentieband.
Ik had al een vermoeden bij de - in mijn oren klinkende- hoge kwaliteit van de plaat, maar ik heb het schrijfwerk bij de uitloopgroef van de plaat gechecked, en ook dit is een DMM plaat.
mid-laat jaren 80 DMM platen vind ik globaal gezien toch wel de best klinkende platen.
Het valt me op dat dit vaak engelse (europese) artiesten zijn. Ik heb zo'n vermoeden dat DMM snijtafels in de US veel minder gebruikt werden dan hier in europa (het is dan ook een uitvinding van neumann geloof ik)

[ Voor 33% gewijzigd door mr_petit op 26-12-2019 01:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@mr_petit
In deze serie zijn heel veel filmpjes te vinden op YouTube zie ik nu (zo'n 10 filmpjes)...

Best leerzaam. Dus hierbij alle filmpjes in chronologische volgorde van uitkomen:

Wat ik wel jammer vindt aan het filmpje dat ik gisteren deelde, is dat er wel gepraat wordt over opletten wat de staat van de kap is en de naald (hoewel je dat zelf eigenlijk niet goed kunt zien) en niet hoe je de toonarm lagers kunt testen (want die zijn net zo belangrijk als de staat van de naald)...

Er zou op dat filmpje nog een versie 2.0 moeten komen die uitlegt hoe je de kwaliteitsslag van een platen speler kunt beoordelen... Bijv.: kunnen herkennen waarom een Thorens TD-318MKI /MKII / MKIII beter opgebouwd is dan een Akai AP-D210...

Verder is het wel grappig dat in deel 10 gesproken wordt om je vinyl te reinigen met bier :? 8)7 Als het echt werkt dan snap ik niet waarom ik nog dure Q&S vinyl cleaner in huis haal voor het reinigen van mijn LP's... :P

[ Voor 21% gewijzigd door rcor op 26-12-2019 10:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Als commentaar zegt iemand dat je ipv kraanwater beter jonge jenever verdunt met demi water kunt nemen.

Ik drink het liever dan het op mijn platen te smeren. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Voor mensen die van designdraaitafels houden en hogere prijzen of gelimiteerde uitbreidings- en afstelmethoden voor lief nemen is er natuurlijk ook nog het voorheen nederlandse kickstarterproject 'the wheel':

https://miniot.com/collections/wheel/products/wheel

€650,-

Natuurlijk best duur voor een tafel met een AT-95e element.
Maar ik zag wel dat hier een interessante technologietoepassing in zit die ik nog nooit eerder in een draaitafel gezien heb.
Dan doel ik niet op de omgekeerde tangentiale toonarm, want die toepassing heeft Sharp ook gehad, inclusief de trackherkenning (dat maakt het zeldzaam maar niet uniek),
maar ik doel op de cue/armlift.

Ik las dat die wordt bediend door een draad van Flexinol/Nitinol, wat een nikkel-titanium legering is (beide zijn merknamen), wat fungeert als een geheugenmetaal. Dus ze sturen er denk ik een stroompje doorheen zodat het warm wordt en het verandert van vorm en de arm gaat op (of ik denk zelf neer en op is in de rust status). Op zich interessant omdat ik me kan voorstellen dat het heel mooi geruisloos, gecontroleerd en vloeiend kan werken tov motoren of electromagnetisch relais.
Het is me niet duidelijk of ze daar nu ook nog eens de naalddruk mee regelen. Dat zou het natuurlijk nog veel unieker maken (let wel: beter is natuurlijk iets anders...)

Maar goed, het blijft een apparaat wat een alles in 1 oplossing is dus niet mijn advies als je je interesseert in vinyl als medium om af te spelen.
Al is niet instelbare antiskating natuurlijk geen issue hier :+
Overige specs missen natuurlijk ook. :/

Ideaal ding als je bezoek hebt en je weet niet waar je over moet praten.

[ Voor 11% gewijzigd door mr_petit op 27-12-2019 00:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
Ik had deze best een tijd geleden al een keer voorbij zien komen, dus nog steeds in ontwikkeling. schijnbaar.

Op zich best een geinig en leuk bedacht idee, maar het gaat mi. totaal voorbij aan een groot deel van het plezier van het platendraaien, namelijk de plaat opzetten en de arm met jouw keuze van element/naald op de plaat plaatsen, of te wel simpel gezegd weg nostalgie.

Een stap verder en je zit weer aan de CD waar niets mis mee is natuurlijk, ik krijg met dit ding hetzelfde gevoel als met het boven eerder genoemde kickstarter project één heel groot "jan de bouvrie" gehalte, kaal en simpel emotieloos, en met simpel komt meestal ook duur en niet beter.

Nee doe mij maar een draaitafel met een arm en een element/naald eronder geplakt die ik mooi en goed vind.

Nogmaals is een leuk design en best knap bedacht en er zullen ongetwijfeld mensen zijn die er 800 euro voor over hebben, duur? ja maar dat vind ik van een Technics SL-1500C met een simpele Red eronder ook, gelukkig voor ieder wat wils, maar blijf van de nostalgie af.. op een draaitafel behoord een arm met element, rest my case…

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:49

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Je vergeet dat we hier een aantal 'extreme' liefhebbers hebben.
Het gros van de markt draait eens een plaatje en wil dat vooral ook (laten) zien.
En ja, de vrouw des huizes wil ook wel iets hebben staan dat een beetje in het interieur past.

Er is een reden dat ik zelf niet doe aan extremen en/pf fanatiek gehobby.
Ik merk dat mensen zich hier erg moeilijk of zelfs helemaal niet in de 'markt' kunnen verplaatsen. Een beetje jammer eigenlijk...
Ik zie het ook bij vrienden die nogal met film bezig zijn. Zij kunnen niet meer normaal van een film genieten, maar gaan bijna met een blocknote alle tekortkomingen noteren om daar later bij vrienden of op fora over op te scheppen.
Ik krijg het idee dat sommige mensen hier ook niet normaal van een plaatje kunnen genieten. Alles moet voor hun gevoel perfect zijn en het liefst op een vintage platenspeler met volledige handbediening...

Echt hoor... Ik moet soms door lappen tekst heen scrollen op dit forum om het kemphanengedrag en gepoch over te slaan. Kunnen we niet gewoon wat genuanceerder zijn? En niet de hele tijd van die 'Ik snap niet dat mensen dat...'.

Leven en laten leven!

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Nyarlathotep schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 13:49:
Het gros van de markt draait eens een plaatje en wil dat vooral ook (laten) zien.
Dit topic en deze uitspraken zijn helemaal niet bedoelt voor het gros van de markt.

Deze uitspraken die ik (en naar ik vermoed ook Cap en nog een hoop anderen) doe, is bijvoorbeeld gericht op beginners die in dit topic komen.
En vrijwel iedere beginner die hier komt, wil een draaitafel aanschaffen.
En de vragen die deze stelt zijn altijd hetzelfde:
"Welke draaitafel moet ik kopen"
"Welke is de beste"
"Waar moet ik op letten"
"Wat zijn de verschillen"

En dan begint het hele lijstje:
Wil je nieuw/gebruikt
wat is je budget etc etc
En daarna wordt er voorstel gevormd op basis weergavekwaliteiten en flexibiliteit/mogelijkheden van de tafel.

Maar jij wilt daarbij dus de opmerking toevoegen van "nou, let erop, ze zien er niet allemaal hetzelfde uit, dus kies er eentje die je er mooi uit vind zien"?
Denk je echt dat die beginner denkt "zo...da's goed advies...ik had nog niet gezien dat ze er inderdaad verschillend uitzien" 8)7

Kijk, als er nou iemand hier komt die zegt: "ik wil een draaitafel hebben maar je hoeft er toch niets op kunnen instellen want dat ga ik toch niet doen en goede klank is ook niet belangrijk want zo vaak ga ik er toch niet naar luisteren, het is meer om te laten zien dat ik plaatjes draai"
Dan is inderdaad het beste advies "kijk naar dat hij er apart en strak uitziet"
Maar die post heb ik nog niet gezien in de tijd dat dit topic loopt.

En buiten dat vind ik dat het afstellen van een element of tafel, of het upgraden naar een beter element niet vallen onder het kopje 'extreme' liefhebbers.
Dan zou iedereen die van te voren naar luidsprekers gaat luisteren voordat hij ze koopt ook een 'extreme' liefhebber zijn.
Imo zijn het gewoon mensen die geïnteresseerd zijn in geluidskwaliteit. En dan valt met het afstellen van de draaitafel/element een hoop te behalen.
Ik vind dat geen extreme manier van handelen/gedrag.
Echt hoor... Ik moet soms door lappen tekst heen scrollen op dit forum om het kemphanengedrag en gepoch over te slaan. Kunnen we niet gewoon wat genuanceerder zijn?
Als je niet van het door scrollen door lappen text houdt dan moet je niet op forums zijn maar naar facebook gaan. Dat is dusdanig ingericht dat reactievensters en lange posten met toelichtende plaatjes of video's niet goed samengaan en dus vooral gericht is op vluchtige, korte uitspraken.
Ik zie eea ook niet als kemphanengedrag, ik noem het een discussie waar argumenten aangedragen worden.
En waarom precies moeten mensen genuanceerd zijn? Wat mag er niet gezegd worden wat gezegd is?
En niet de hele tijd van die 'Ik snap niet dat mensen dat...'.
Wie zegt dat hier dan?

[ Voor 21% gewijzigd door mr_petit op 27-12-2019 18:03 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Ljsvv
@Cap ik vrees dat ik je advies voor een 2ehands speler nog even moet parkeren.

Vandaag terug gegaan naar de winkel waar die vandaan komt.
Na een inspectie tot de conclusie gekomen dat deze retour Technics gaat.

Omgeruild voor een zwarte variant, en eerlijk ik vind hem nog mooier ook.
Deze armlift voelt wel degelijk “anders” als de vorige. Ik hoop dat het bij een early production fabrieksfout je blijft. Inmiddels staat deze Black beauty te shinen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/30eUUcVhJnhB70760Fqp1Vpd/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
@Nyarlathotep Iets wat verwarrend, reageert je nu op mij of op de reacties erboven, als het op mij gericht is, je begrijpt toch zeker wel dat dit mijn persoonlijk mening is wat ik mooi vind of niet, ik hoop echt dat ik toch op mijn 63ste een eigen mening mag hebben, wat is niet duidelijk aan "gelukkig is er voor elk wat wils" ik vind maar één ding belangrijk en dat is dat één ieder plezier beleeft met wat voor hobby dan ook.

@Ljsvv inderdaad in het zwart is hij nog mooier, zou ook mijn keuze zijn.. Enjoy

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ljsvv schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 17:34:
@Cap ik vrees dat ik je advies voor een 2ehands speler nog even moet parkeren.

Omgeruild voor een zwarte variant, en eerlijk ik vind hem nog mooier ook.
Deze armlift voelt wel degelijk “anders” als de vorige. Ik hoop dat het bij een early production fabrieksfout je blijft.
Mooi ding, niets meer aan doen als de lift het bij deze prima doet. d:)b Auto lift aan het einde gaat ook soepel en vlotjes?
En ja, de vrouw des huizes wil ook wel iets hebben staan dat een beetje in het interieur past.
En wie van de mensen hier is daar op tegen dan?
Er is een reden dat ik zelf niet doe aan extremen en/pf fanatiek gehobby.
Ik merk dat mensen zich hier erg moeilijk of zelfs helemaal niet in de 'markt' kunnen verplaatsen. Een beetje jammer eigenlijk...
Die markt is nogal divers. Maar dat er producten zijn met een betere en mindere prestatie- / prijsverhouding blijft zo in elke prijsklasse en mag als je het mij zou vragen in ieder geval besproken blijven worden in dit topic, plus de technische onderbouwing daarvan (we zijn immers op de technische site Tweakers!).
Ik krijg het idee dat sommige mensen hier ook niet normaal van een plaatje kunnen genieten. Alles moet voor hun gevoel perfect zijn en het liefst op een vintage platenspeler met volledige handbediening...
Vraag me toch af op wie je doelt, juist in dit topic zijn relatief veel mensen met een betaalbare of (ooit) middelmatig dure speler met automatische afslag of zelfs volautomatische (ik bijv, @mr_petit ook, @rcor, @musicfreak etc etc) en weinig mensen die grote ultra high end massaloopwerken hebben met veel bling-bling en volledige handbediening. Op diverse audio forums is er veel meer focus op high-end.
Echt hoor... Ik moet soms door lappen tekst heen scrollen op dit forum om het kemphanengedrag en gepoch over te slaan.
Lijkt me op zich een overkomelijk probleem toch? Of je nu door lappen tekst of posts vol foto's van gekochte lp's of platenspelers moet scrollen omdat die je weinig interesseren (iedereen heeft weer andere interesses :)), het is evenveel werk. En het blijft natuurlijk wel een forum. Op een forum mag je tekst kwijt en mogen zaken bediscussieerd worden, zéker ook op tweakers. Voor weinig tekst en discussie is Instagram of in mindere mae Facebook meer geschikt / bedoeld. Wat niet mag, nergens, is op de man spelen. :)

En op welk gepoch doe je precies? Ik heb bijzonder weinig posts gezien waarin mensen hun draaitafel showen en zeggen hoe geweldig goed deze wel niet is, hoogstens af en toe iemand die een nieuwe draaitafel heeft (of een nieuwe plaat) en daar blij een fotootje van plaatst. En de weinige mensen die wel een audiofiele "high-end" speler hebben van een heel speciaal merk heb ik eigenlijk ook niet op gepoch kunnen betrappen. Heb je voorbeelden van dat gepoch?
Kunnen we niet gewoon wat genuanceerder zijn? En niet de hele tijd van die 'Ik snap niet dat mensen dat...'.

Leven en laten leven!
Lijkt me op zich een prima idee. Maar waar ligt de grens, voer je het "leven en laten leven" echt helemaal door dan wordt het topic al snel een beetje een beeldgalerij met "kijk eens wat ik gekocht heb, gaaf he". En dan mogen anderen een duimpje opsteken van "leuk hey". d:)b Er zal dan weinig inhoudelijks meer besproken worden en vragen over wat goed en is wat niet en waarom kunnen moeilijker besproken worden, immers iedereen en alles (ook elke speler) moet in zijn waarde gelaten worden no matter what? :/

Of bedoel je dat "ik snap niet dat mensen dat" (wie dat ook gezegd heeft) gewoon een beetje anders verwoord moet worden in de vorm "ik snap dat het mensen een leuke platenspeler lijkt maar ik denk er anders over want <insert alsnog de inhoudelijke kritiek>" en dan is het prima? :)

[ Voor 12% gewijzigd door Cap op 27-12-2019 20:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ljsvv
Cap schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 19:21:
[...]

Mooi ding, niets meer aan doen als de lift het bij deze prima doet. d:)b Auto lift aan het einde gaat ook soepel en vlotjes?
Ja hoor Auto lift werk soepel en vlotjes, volgens mij nog steeds te vroeg op sommige platen, ook dat is een bekend dingetje. Heb een service manual op vinylengine gevonden dus wellicht ooit dat ik daar even naar kijk want er staat iets in over auto lift instellen.

En wat dat niets meer aan doen.... voorlopig. Want een paar maanden geleden schreef ik dat het wel best vond als ik platen kon spelen, nu ben ik soort van besmet met upgraden, en elementen vergelijken. De eerste stap van mijn Sony PS LX 310BT naar een Technics is al gemaakt.....

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ik draai vaak platen, op de Technics SL1210mk2 of in de jukebox. De volledig handbediende Technics vind ik juist leuk.
Deze speler is een jeugdroom die nu eindelijk vervult is.

Als ik een plaat draai zit ik er vlak naast, ergo de speler staat achter mij op de LP kast, of ik loop rond en ben bezig in huis. Ik mis de auto afslag helemaal niet. Ik ben iemand die zegt "Wat er niet op zit, kan ook niet kapot". Al is een armlift wel een basic must in mijn ogen.

Tja, op tweakers lopen nu eenmaal mensen rond die zeer technisch onderlegt zijn. Ik schaar mijzelf niet onder dat rijtje, want zo technisch onderlegt ben ik helemaal niet :+ Al ligt mijn niveau wel hoger dan de gemiddelde 'huisvrouw' , nofi. Ik heb verstand van onze jukebox, ik ken dat ding van binnen en van buiten. Wist ik veel wat er mis is in het begin? Gelukkig had ik de manual, en ga je ergens fouten uitsluiten tot je op de fout stuit. En zo ga je verder en leer je dat ding van binnen en buiten kennen. Roest op de contacten is de grootste boosdoener! Ook weet ik hoe je een element afstelt, maar daar houdt het een beetje op.

Bang dat het topic verzandt in een 'show je plaatjes' topic ben ik niet. Daar ken ik jullie te goed voor. :p

[ Voor 6% gewijzigd door Bestla op 27-12-2019 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Vraag me toch af op wie je doelt, juist in dit topic zijn relatief veel mensen met een betaalbare of (ooit) middelmatig dure speler met automatische afslag of zelfs volautomatische (ik bijv, @mr_petit ook, @rcor, @musicfreak etc etc) en weinig mensen die grote ultra high end massaloopwerken hebben met veel bling-bling en volledige handbediening. Op diverse audio forums is er veel meer focus op high-end.
@Nyarlathotep
Mijn eerste echte platen speler was een McCrypt DJ-2650B... Volledig handbediend en totaal geen audiofile aanleg... Maar wel goed instelbaar qua naalddruk / anti-skating... De behuizing was een grote galm bak van plastic met een bodem die voorzien was een metalen plaat om zo stevig op de tafel te staan en een gewicht van 10KG te behalen (die niet deed bijdragen aan een goede geluidskwaliteit)...

Momenteel speel ik vooral platen af op een van mijn drie platen spelers die in rangorde van veel gebruikt tot minst gebruikt er zo uit ziet:
1. Thorens TD-318MKI met Nagaoka MP-200 element
2. Thorens TD-280 exclusiv met Nagaoka MP-110 element
3. Dual 1226 met Goldring 2100MM element

Op de Thorens TD-318MKI (en dat is toch echt een semi half-automaat: de platen speler stopt op het einde van de plaat met spelen, maar de arm keert niet automatisch terug naar de arm-steun) na zijn het eigenlijk allemaal basic spelers waar ik altijd tevreden over ben tot nog toe... Zelfs de Akai AP-D210 die ik tot voor kort nog had is mij goed bevallen, ook een basic direct drive speler met Audio Technica AT-95ex element...

In het verleden was ik ook blij met de McCrypt, voor het geld een aardige instapper van 100 euro bij Conrad (McCrypt is hun huismerk)... Maar ik heb geleerd in de loop der tijd dat je voor 100 euro ook een mooie tweedehands speler kunt vinden die beter is qua opbouw...

Tjah, kennis die ik hier heb opgedaan en waarmee ik nu graag anderen help om te voorkomen dat ze een aankoop doen waar ze vrij snel daarna spijt van krijgen...

En ja, daarbij hoort ook kritisch kijken naar producten die voorbij komen op het forum, want veel mensen lezen zich eerst in en maken daarop hun keuzes... Die kickstarter platen speler was het bijv. gewoon echt niet...

Maar die Fluance speler die Suggs een tijdje terug gekocht had daar in tegen is een uitstekende speler die ik nog niet kende, maar waar ik wel aan af zie dat het een goed ding is...

[ Voor 11% gewijzigd door rcor op 28-12-2019 00:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Als ik mensen hier tegen de haren in heb gestreken; dat was niet de bedoeling!

Er is een hoop kennis aanwezig hier om zeker de beginner op weg te helpen.
Het gaat voor mijn gevoel soms wat ver... Ik denk dat ik dat iets te ongenuanceerd overbracht.
Maar dit is een forum voor het uitwisselen van ervaringen en kennis en dat moet natuurlijk zo blijven!
Dus ik zal mij inhouden :P

Even ontopic weer: De lokale Action is (nog steeds?) opgedroogd wat LP's betreft. Dus geen nieuwe voorraad helaas. Ik denk dat mijn platenbudget deze maand voor de verandering eens opgaat aan siervuurwerk :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Nyarlathotep schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 01:15:
Als ik mensen hier tegen de haren in heb gestreken; dat was niet de bedoeling!

Er is een hoop kennis aanwezig hier om zeker de beginner op weg te helpen.
Het gaat voor mijn gevoel soms wat ver... Ik denk dat ik dat iets te ongenuanceerd overbracht.
Maar dit is een forum voor het uitwisselen van ervaringen en kennis en dat moet natuurlijk zo blijven!
Dus ik zal mij inhouden :P
Ik ben iemand die met reden in zijn karakter een recht voor zijn raap mannetje is... Ik kom vrijwel altijd wat direct over...

Genuanceerd zijn is voor mij niet even gemakkelijk en eerlijk gezegd: waarom rond de pot gaan lopen draaien als je ook direct kunt zeggen wat je ergens van vindt? Op mijn werk waarderen de collega's dat juist aan mij is enige tijd geleden nog gebleken... Ze vonden het zelfs fijn om te weten waar ze aan toe zijn als ze met mij in gesprek zijn of worden geholpen...

Ieder zijn ding natuurlijk, maar dat ik ben nou eenmaal en ik blijf nogal graag mezelf als je het niet erg vindt... ;)

Overigens zal ik nooit zo erg worden als het typetje uit de Good Doctor (die arts die gewoon recht voor zijn raap zonder emotie kan zeggen "Ik heb de uitslag binnen, u gaat binnen twee weken dood".)

[ Voor 10% gewijzigd door rcor op 28-12-2019 08:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:53
Ik merkte de afgelopen dagen ook dat ik een beetje moe werd van alle discussie over die Kickstarter draaitafel, en dan vooral van de vele berichten die eraan gewijd werden en soms de stelligheid ervan. Eerst over de speler zelf en wat eraan schortte, en vervolgens de discussie over hypes en snobisme....

Heb tussendoor gelukkig wel wat opgestoken over de OM5e, 10 en 20 elementen: dat ze qua vorm weliswaar gelijk zijn maar dat ze technisch niet uitwisselbaar zijn. Nuttige info!
[...]
juist in dit topic zijn relatief veel mensen met een betaalbare of (ooit) middelmatig dure speler met automatische afslag of zelfs volautomatische (ik bijv, mr_petit ook, rcor, musicfreak etc etc) en weinig mensen die grote ultra high end massaloopwerken hebben met veel bling-bling en volledige handbediening. Op diverse audio forums is er veel meer focus op high-end.
Het grappige is dat ik mijn enige automatische platenspeler (Denon DP-35F) gisteren verkocht heb! 8) Beetje met pijn in m'n hart maar van oudsher heb ik eigenlijk alleen met handmatige draaitafels gedraaid (ouders, lokale omroep) en dat bevalt me toch het beste. Bovendien vind ik drie draaitafels in huis wel genoeg, ik gebruikte de Denon ook weinig meer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:41
Na een aantal vinyloze weken :-)

Weer wat plaatjes in de bus

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/ccLDJ0B/Vera-Hart.jpg

Had al een tijd een zwak voor Danny Vera en ja Beth Hart is altijd goed natuurlijk _/-\o_

En nog 14 nachtjes slapen en dan naar Dream Theater in het Afas theater :9~

[ Voor 16% gewijzigd door oldsmelly op 28-12-2019 19:34 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!
oldsmelly schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 18:00:
Na een aantal vinyloze weken :-)

Weer wat plaatjes in de bus

[Afbeelding]

Had al een tijd een zwak voor Danny Vera en ja Beth Hart is altijd goed natuurlijk _/-\o_

En nog 14 nachtjes slapen en dan naar Dream Theater in het Afas theater :9~
Goede keuzes Oldsmelly! Allen toppers! Ook de vorige albums van Danny Vera zijn zeer goed en per album zijn er zeker 3 a 4 parels te vinden die bij het meerendeel van de mensen nog niet bekend zijn... 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suggs
  • Niet online
rcor schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 00:23:
[...]

Maar die Fluance speler die Suggs een tijdje terug gekocht had daar in tegen is een uitstekende speler die ik nog niet kende, maar waar ik wel aan af zie dat het een goed ding is...
Ik heb hier net twee spelers voorbij zien komen zonder instelmogelijkheden. Ik denk dat een van deze de vervanger gaat worden van mijn Fluance, daar kan ik veel te veel op instellen :+ Nee hoor, nu je bij Fluance ook de acryl platter kunt bestellen ben ik met een huifkarservice bezig om deze hier te krijgen d:)b Eens kijken of dat echt een verandering dan wel verbetering van het geluid geeft.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Vandaag nieuwe speakers gekocht bij Hifi Studio Number 1 in Leiden. Een zaak waar ik begin jaren 90 een Arcam Alpha 7 hifiset kocht met een versterker ter waarde van toendertijd fl 849, tuner fl 499 en een cd speler fl 599

Nu dus speakers en we wilden geen grote vloerstanders maar erg goede boekenplankmodel speakers. Na de verplichte luistersessie kwamen we op de Monitor Audio Silver 50 speakerset uit.

Ontopic: We raakten aan de praat met de bedrijfsleider die nog wist dat ze eerder om de hoek in een veel groter pand zaten en kon zich de Arcam Alpha 7 serie nog goed voor de geest halen. Leuk gepraat over vinyl, elementen naalddruk etc. Ik kan het iedereen aanbevelen, ga luisteren! Laat de mediamarkten links liggen en spaar voor goed materiaal. Of dat nu speakers zijn of draaitafels. Goedkoop is duurkoop. Je wilt uiteindelijk toch altijd een stapje hoger/beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldsmelly
@Bestla Groot gelijk ik denk dat luisteren (indien mogelijk) altijd een voorwaarde is mocht je iets nieuws kopen binnen je hifi systeem. Ik probeer dat zelf ook altijd, toen ik mijn koptelefoon kocht had ik mijn eigen koptelefoon versterker meegenomen. Als je niet kan luisteren probeer dan of, online te kopen zodat je het altijd terug kunt sturen of ga naar een winkel die je thuis laat luisteren in je eigen omgeving. Vooral luidsprekers klinken thuis toch vaak anders ivm de accoustiek van de kamer.
Blijft toch altijd wel een pluspunt mocht je een winkel hebben waar mensen zitten die echt kennis van zaken hebben (helaas zijn die steeds schaarser)

Heel veel plezier met je nieuwe aanwinst.....

Nu op de draaier : Eric Clapton - No reason to Cry

[ Voor 11% gewijzigd door oldsmelly op 29-12-2019 08:41 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Woei, wat een heerlijk geluid nu in de woonkamer. Vandaag lekker platen draaien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:20
Had van familie een Bol bon gekregen. Direct richting de vinyl afdeling waar ik zag dat alle vinyl structureel 5-6 euro hoger lag qua prijs dan bij de platenzaak. Weer een reden om de lokale platenboeren te steunen.

"Better ask questions before you shoot"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeldert
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Platen online kopen doe ik alleen als ik precies weet welke ik wil hebben, en ik die plaat voor een goede prijs kan vinden.

In de platenzaak of bij een kraampje op de markt is veel leuker. Dan kom je vaak platen tegen waar je niet naar op zoek bent, maar wel wilt hebben. En je kan vaak even praten of een vraag stellen. Zo kom je vaak weer in aanraking met nieuwe artiesten.

Zo kwam ik laatst in de aanbiedingen-bak een mooie picture disc tegen van James Bay. Mijn eerste picture disc, dus ben er blij mee.

Afbeeldingslocatie: https://img.discogs.com/SVkSQKa7xbjlelcldvekX7XevLg=/fit-in/600x593/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(90)/discogs-images/R-8396187-1564777210-9554.jpeg.jpg

En ook Spotify wil wel eens nuttige luistertips geven. Zo heb ik nu Baby Huey op vinyl. Had ik ook nog nooit van gehoord. Wel markant verhaal: overleden in 1970, terwijn zijn eerste (en enige) plaat pas in 1971 is uitgekomen.

Afbeeldingslocatie: https://img.discogs.com/yaxnY6WBgq3bZSAPUXDhwMEy-G0=/fit-in/600x591/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(90)/discogs-images/R-1136710-1396643525-3867.jpeg.jpg

Juist

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• oldsmelly
Ik was hier in Rotterdam in de stad dus ik dacht ik wip even bij de platenboef binnen.
beetje rondgesnuffeld maar niet echt iets gevonden. Staat er bij de kassa een box met "collectables". Meestal zijn dit erg prijzige albums maar dit keer zat er zowaar een pareltje tussen voor 4 tienen in Mint conditie.
Was al een tijdje op zoek naar dit album maar is meestal alleen voor ergens tussen de 55 enm 85 euries te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/SBqmWHy/MK-KTGC.jpg :9

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Suggs
  • Niet online
Zit je tweede kerstdag gezellig met de familie je buik rond te eten, vertelt mijn neef(je) van 17 dat hij een platenspeler wil kopen d:)b Hij wilde binnenkort naar de Mediamarkt, want daar had hij een goede platenspeler voor 70 euro zien staan :F Nadat ik bijna stikte in mijn eten en men nog net geen Heimlich manoeuvre hoefde toe te passen was het tijd om in te grijpen. Ik heb nog een Pro-Ject Carbon met ingebouwde voorversterker staan die ik niet meer gebruik, dus die gaat deze week hun kant op. Ik krijg deze week een M2 Red binnen die ik thuis al monteer, dan kan ik daarna met hem aan de gang om uit te leggen hoe hij afgesteld moet worden (met jawel: naalddruk en anti skating :+ ).
Nu heeft mijn zus jaren geleden in al haar wijsheid besloten om haar platenspeler en platencollectie de deur uit te doen :X :S |:( dus vandaag naar Velvet Leiden gegaan om ze op weg te helpen met de herstart van een collectie.
Afbeeldingslocatie: https://klaverveld.nl/Albums.jpg

Voor mijn neef Eminem, voor mijn zus Bob Marley en voor mijn schoonzus Earth, Wind and Fire en voor het hele gezin een borsteltje.
Nu kan mijn neef (ik citeer mijn zus) eindelijk leren hoe goede kwaliteit muziek klinkt :*) en gaat hij het hopelijk afleren om, net als bij Spotify, ieder nummer na 10 seconden weg te drukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:48

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Lief van je d:)b

Goed het jaar in dus.

Zo viel ik bijna van mijn stoel, toen vader van ex aangaf zijn nieuwe speakers op basis van 1 review te hebben besteld (zeker niet eerst luisteren dus). Waar staan ze dan, vroeg ik. Achter de stoel, was zijn antwoord, want dan zie je ze niet. Zij zijn er tevreden mee, ik krab me wel even achter de oren.

[ Voor 138% gewijzigd door Jorgen op 29-12-2019 19:47 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:53
Bestla schreef op zondag 29 december 2019 @ 00:49:
Nu dus speakers en we wilden geen grote vloerstanders maar erg goede boekenplankmodel speakers. Na de verplichte luistersessie kwamen we op de Monitor Audio Silver 50 speakerset uit.
Offtopic...
Gefeliciteerd met je nieuwe speakers! Monitor audio maakt mooi spul, kwam laatst tijdens een luistersessie ook op dit merk uit. Alleen de nog niet besloten om mijn huidige Celestion 300 speakers ook daadwerkelijk te vervangen. Vond deze toen ik thuis kwam eigenlijk ook erg goed klinken, in het laag zelfs wat beter (is ook een transmissielijn speaker). Welke vloerstaanders had je hiervoor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Kerstman had nog een lp voor mij:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/c1yswXp/IMG-20191227-233804.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Dtv3CM1/IMG-20191227-233833.jpg

[ Voor 42% gewijzigd door Jorgen op 29-12-2019 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
  • Laatst online: 03-09 16:07
Bestla schreef op zondag 29 december 2019 @ 10:09:
Woei, wat een heerlijk geluid nu in de woonkamer. Vandaag lekker platen draaien.
Nu ben ik heel benieuwd: wat had je hiervoor aan luidsprekers staan, dan?

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

Acties:
  • +8 Henk 'm!
Daar het op "het grote vinyl topic deel 3" niet alleen om de hardware gaat vindt ik het ook belangrijk om goede muziek aan te dragen als hier een goede reden toe is... Vooral als deze op LP beschikbaar is...

En nu heb ik daar goede reden voor, want na aanleiding van dit filmpje (en hier past slechts één emoticon bij: _/-\o_ ) ben ik gaan luisteren naar de band Nightwish op Spotify:

Voor wie Nightwish nog niet kent: Nightwish is een Finse band die een Nederlandse front zangeres heeft: Floor Jansen... Deze dame is toevallig redelijk in de buurt (zeg maar wijde regio) van mij opgegroeid (het plaatsje Reuver net nabij Venlo om precies te zijn na wat ik heb begrepen (wel geboren in Goirle))....

Wat een strot heeft deze zangeres! Ongelooflijk goed, zo hoog als zij kan gaan, dat doen er velen haar niet na... :)

De band Nightwish waar zij deel van uitmaakt, maakt symfonische metal muziek (ook wel gothic metal genoemd) en deze band is ook zeer goed en de moeite waard...

Aanrader om op LP in huis te halen... Ik ga in de toekomst zeker werk van hun kopen op LP... Want op Bol.com is genoeg aan te komen:
https://www.bol.com/nl/s/...htext=nightwish&view=list

Op het album "Century Child" kom je het nummer tegen zoals Floor Jansen in Beste Zangers ook zong samen met Henk Poort...

Helaas was floor ten tijde van de opnames het album Century Child nog geen lead zangeres van Nightwish, dat was Tarja Turunen in die tijd... Maar ook zij is steengoed...

Voor wie Spotify heeft en nog twijfelt of je een stukje vinyl moet gaan kopen: overtuig jezelf na aanleiding van de Spotify playlist "This Is...":
https://open.spotify.com/...si=3uKoTWyeSriig3IGC53Akg

Within Temptation is al goed, maar dit is toch m.i. nog een slag mooier / beter! _/-\o_

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 14-10 19:53
Er is zo veel te ontdekken........ Daarom zijn muziek en platenspelers een passie voor het leven.
Het is super om steeds op nieuwe artiesten gewezen te worden, of dat nou nieuwe sterren of oude rotten zijn. Dus blijf ze vermelden in dit topic, alsjeblieft. Ik heb er al vaak mijn voordeel mee gedaan.

Hier is het rustig wat betreft aankopen, zowel qua hardware als muziek. Laatst wel een LP van Monomyth gekocht en de nieuwe LP van DeWolff besteld (komt trouwens 10-1 uit :9~ ), maar dat is het dan wel zo'n beetje. Ik merk dat ik al een poosje aan het herontdekken ben. Gewoon de platenkast induiken en op dat moment kijken welke LP's er mee naar beneden gaan. Zo heb ik eerder vanochtend een stapeltje klassiekers verzameld, waaronder UFO en Uriah Heep (allebei live), David Bowie-Scary Monsters, Deep Purple-s/t, Thin Lizzy-Black Rose en Hair-OST. Allemaal LP's die ik al weer langere tijd niet gedraaid heb, dus dat wordt weer genieten de komende dagen. Dat is het voordeel van een ruime en brede verzameling :*) .

Maar eerlijk is eerlijk, ik heb wel een paar advertenties op MP bij mijn favorieten staan met de klassiekers A Night At The Opera, A Day At The Races (uiteraard allebei van Queen) en Tribute To Randy Rhoads (Ozzy Osbourne) >:) .

Blijf jullie adviezen, vragen, aanwinsten en upgrades posten. Daar worden we allemaal wijzer van. En zitten er 'lappen tekst' tussen die minder interessant zijn voor mij, dan scroll ik daar gewoon even snel door ;) .

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiLeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GiLeX

Ook analoog fotograferend

@rcor Nightwish is zeker een aanrader, hebben hier bijna alle LP's (studio en live)
Naast Tarja (meer opera-achtig) en onze Floor had je ook nog een periode met Anette Olzon.
Anette is de minste van de drie.
Tarja is solo ook lekker bezig inderdaad. Hebben haar verschillende keren live gezien en ook diverse keren Nighrwish live.
Komend jaar gaan we ook weer als Nightwish in NL is *O*
En Floor haar eigen show hebben we ook op de agenda staan d:)b
Toevallig deze week ook "Decades" het nieuwe live album op LP en Bluray gekregen oOo

Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@rcor op amazon.de zijn de prijzen nog wat schappelijker dan bij bol.com.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macdushi
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-10 23:00
Dodax, daar zijn de prijzen pas schappelijk! :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• chromium
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-10 14:16
Nou, heb ik in de krochten van "Het Grote Vinyl Topic Deel 2" moeten afdalen om dit bericht van mij terug te vinden, zo oud is het ;)

Gewoon even om te melden dat mijn kooktruuk het maar eventjes 446 dagen lang heeft volgehouden, voor wie de details niet wil lezen, de riem op mijn Thorens TD160 has zoals bijna allemaal na een tijdje moeite om te schakelen tussen 33/45 T en was dus na controle ook uitgetrokken. In plaats van een nieuwe te kopen heb ik hem gewoon in kokend water met wat waspoeder gedropt en hij bleef weer feilloos spelen tot vandaag dus. Ondertussen al een nieuwe besteld, maar toch stiekem tevreden met het resultaat (ik had enkele weken verwacht, maar zeker niet meer dan een jaar)
chromium schreef op woensdagdag 10 oktober 2018 @ 17:36:Koken met chromium...

In mijn eindeloze queeste om telkens weer nieuwe projecten in en rond de platenspeler te vinden heb ik me deze keer in de keuken gewaagd, een plaats die normaal niet echt mijn habitat is.

Een maand of 3 geleden, probeerde ik nog eens een een 45-toeren single te spelenen merkte ik dat mijn Thorens TD-160 niet meer op 45rpm wou spelen, bij het omschakelen van de knop geraakte de riem niet meer aan de top van de pulley en glipte hij weer naar 33pm. Allerlei zaken geprobeerd, talkpoeder, pulley mooi met alcohol weer glad en proper maken...lukte niet.
Op internet bleek dit een vaak voorkomend probleem. Riem te uitgetrokken en nood aan een nieuwe.
Mijn TD-165 riem deed het wel nog, dus ruilde ik de riemen (de TD 165 wordt nog heel zelden gebruikt) om en bestelde gelijk een nieuwe. De TD165 riem deed zijn job op de TD160 en ik kon 3 1/2 minuut van een singeltje genieten. Een paar dagen later kwam er een nieuwe riem binnen (Thorens brand) die ik gewoon ergens in een lade stak met het idee ooit de riemen opnieuw te switchen.

Gisteren besloot ik om het lagerolie en de motorolie van de TD 160 even te verversen (tweejaarlijkse schoonmaak). Klusje van 20 minuten en bij het testen bleek dat de riem van de TD165 die er nog altij oplag ook niet meer op 45rpm wou gaan. Dus die was ook al naar de vaantjes. Nieuwe riem uit de verpakking gehaald, en alles werkte weer perfect...maar nu had ik nog een platendraaier zonder riem en twee (Thorens +Thakker kloon riemen) die niet meer op 45rpm gingen. In een ander schuif vond ik nog de twee originele riemen (no names) die resp. bij de TD160 en de TD165 kwamen toen ik de toestellen ooit aankocht..allebei uitgerekt.

Nu had ik 4 riemen die te lang waren...op een site las ik dat je de riemen kan...koken.
Koken inderdaad...met een vleugje waspoeder.
Vijf minuten de riemen onderdompelen in kokend water een snuifje waspoeder er in en de riem zou blijkbaar weer moeten gekrompen zijn.

Onder het motto "nothing to lose" kookte ik de eerste (Thorens) riem. Vijf minuten, waspoeder, nadien goed met een propere handdoek afdrogen (oppassen voor vettige vingers), daarna wat intalken en proberen maar.
En...het lukte sapristi. De riem die voordien niet meer op 45rpm wou, deed het nu probleemloos. De riem was inderdaad gekrompen.

https://i.postimg.cc/cLN7ff1W/koken.jpg

Hierop kookte ik de 3 resterende riemen samen, helaas was het resultaat hier wat minder, de Thakker-Thorens riem werd ook kleiner en werkte plots weer feilloos, maar de twee no-name riemen bleven hoe ze waren (en waren zeker 1 cm langer dan de vernieuwde Thorens riem)

Leuk natuurlijk, gratis en voor niks twee werkende riemen er bij...maar ik blijf achter met wat vragen.

1) Zullen de riemen na een paar dagen of een aantal draaiuren niet veel vlugger weer uitrekken (gaan we testen !)
2) Waarom de Thorens riemen wel en de no-names niet ? Is het de kwaliteit van de riem of waren de andere twee gewoon te oud (kunnen 20-30 jaar oud zijn, who knows)

Dus wie een riem heeft die wat te lang geworden is, vooraleer je een nieuw koopt, plan eerst eens een bezoekje aan de keuken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:20
oldsmelly schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 09:22:
@Bean77

NorthEnd is echt de allerslechtste (online) winkel waar ik ooit besteld heb.

Hun voorraad systeem klopt NOOIT, als ik wat besteld kijk ik altijd of het artikel op voorraad is (online) en bij meer dan 2 bestel ik pas... En in 8 van de 10 gevallen is het dan spontaan niet op voorraad.

Max 10 dagen levertijd betekend bij hun soms 3-4 maanden levertijd.

Ik bestelde onderlaatst 5 platen (waarvan bv 4 MFSL) versies en ze lieten me gewoon wachten (3 maanden) omdat 1 van de platen nog niet geleverd kon worden 4 waren dus al weken in hun bezit.

Geen communicatie niks na veel gezeur van mijn kant was meneer bereid om dan toch maar de zending in 2 delen op te sturen.
Ik had hem zelfs nog aangeboden om de 4.95 verzendkosten een keer extra te betalen want ik snap best dat dit een kostenpost is .. maar daar reageerde meneer niet op. ;w

Als je via de chat met ze communiceert krijg je idd de antwoorden van een kleuter, tegen mij zei die gewoon "ja meneer ik moet ook met mijn gezin op pad kunnen ik kan niet altijd voor u klaar staan ) 8)7

Onderlaatst had ik voor 300 euro in bestelling staan, toen het weer eens heel lang duurde klaagde ik via de chat weer want op mail reageren ze nooit en wat denk je.... die l*l "minder prettige man" zei gewoon nou dan cancel ik nu je bestelling en koop je maar ergens anders(heeft tie ook daadwerkelijk gedaan) |:( |:( 8)7

Wat een stel prutser die hebben echt niks maar dan ook niks begrepen hoe je ONLINE moet verkopen en zeker hun communicatie skills zijn niet bestaand.
Ik vermoed ook dat het een 1-2 mans zaak is die het hele online verkoop gebeuren er een beetje bij doen lijkt het wel. OP zijn minst is het allemaal boven hun hoofd gegroeid.

Het kan altijd een keer fout gaan, een plaat kan niet meer of moeilijk leverbaar zijn, maar communiceer dat dan tenminste en laat mensen niet gewoon in het ongewisse.
Ooh ja ze waren feitelijk nog boos op mij omdat ik het "lef " had om zo te reageren want ik betaalde toch met afterpay dus ik moest niet zeuren. Tja meneer de nOOb ik betaal nu maar met afterpay omdat ik heel vaak vooruit heb betaald (alles was toch op voorraad O-) ) en kon dan gewoon maanden zitten wachten op mijn platen.

Echt het enige wat ze als voordeel hebben is hun MFSL catalogus met de laagste prijzen van NL maar voor de rest echt de aller slechte shop waar je ook maar kan bestellen.
Crap. Had ik dit maar eerder gelezen :( Eind vorige maand twee albums van de Secret Sisters besteld, want in stock dus leuk binnen voor sinterklaas. Twee dagen later een berichtje dat 1 album ineens niet leverbaar was. Soit, kan gebeuren winkel inventaris/online voorraad bijwerken voor een kleine zaak kan ik me nog wat bij voorstellen.

Wonderbaarlijk genoeg zag ik beide albums volgens de website weer online staan, dus een mail er aan gewaagd met de vraag of ik het nu dus uitgeleverd zou krijgen. Tot dusver tumbleweed reactie dus vermoed dat de zogenaamde stock weer geen fluit van klopt en ik de komende maanden naar die platen kan fluiten, helaas ook nog eens vooruit betaald :'( Opnieuw caveat emptor bij Northend vrees ik

"Better ask questions before you shoot"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
chromium schreef op maandag 30 december 2019 @ 13:12:
Nou, heb ik in de krochten van "Het Grote Vinyl Topic Deel 2" moeten afdalen om dit bericht van mij terug te vinden, zo oud is het ;)

Gewoon even om te melden dat mijn kooktruuk het maar eventjes 446 dagen lang heeft volgehouden, voor wie de details niet wil lezen, de riem op mijn Thorens TD160 has zoals bijna allemaal na een tijdje moeite om te schakelen tussen 33/45 T en was dus na controle ook uitgetrokken. In plaats van een nieuwe te kopen heb ik hem gewoon in kokend water met wat waspoeder gedropt en hij bleef weer feilloos spelen tot vandaag dus. Ondertussen al een nieuwe besteld, maar toch stiekem tevreden met het resultaat (ik had enkele weken verwacht, maar zeker niet meer dan een jaar)

[...]
Fijn dat te lezen. Ga ik nu ook de komende dagen proberen. Mijn Thorens-snaar trekt het ook niet op 45 toeren. Nu is dat op zich geen probleem, omdat ik vrijwel geen 45 rpm vinyl heb. En toch ...... het is irritant dat het niet doet wat het moet doen ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-10 16:10
Ook leuk van die vinylfanaten. Een klein boekwinkeltje in Rijswijk dat geld inzamelde voor Alpe du Zes. Vond een bak met oud vinyl, over het algemeen 13 in een dozijn, maar er zaten wat Deutsche grammaphon platen tussen die toch wel heel erg goed waren.
En het singeltje van Murray Head - One Night in Bangkok. Ik geloof voor €7 klaar. En leuke platen en een goed doel gesteund.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

@Chocovla North End doet als al gemeld wat vreemd, er klopt weinig van hun webshop
Helaas hier ook dezelfde ervaring een paar weken terug. Daar zullen ze geen order van mij meer binnen krijgen.

Amazon.de is inderdaad ook schappelijk met prijzen, en ook accuraat als het op levertijden aankomt.
De verschillende keren dat ik bij hun LP's besteld heb waren ze iig binnen voor de door hun verwachte datum.
En als Assenaar loop ik nog wel met enige regelmaat bij Vanderveen binnen op hun platen/muziek afdeling.
En ga er ook bijna nooit weg zonder een paar platen _O-

Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-10 20:35
Er staat zelfs een review van iemand op de North End website dat hij blij was na 3 jaar wachten dat hij eindelijk zijn LP binnen kreeg lol.
Nou @oldsmelly dat beloofd wat voor onze bestelling lol ......
Maar zijn prijzen zijn goed ALS hij levert.

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-10 08:02
macdushi schreef op maandag 30 december 2019 @ 13:10:
Dodax, daar zijn de prijzen pas schappelijk! :)
Alleen zoeken is daar echt een uitdaging :(

Driving a cadillac in a fool's parade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Nu online

Pierre

Van nature lui!

kwaakvaak_v2 schreef op maandag 30 december 2019 @ 15:54:
[...]

En dan druk je het nog zacht uit ;w

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:25
rcor schreef op maandag 30 december 2019 @ 00:02:
*knip* Samenvatting: Nightwish is briljantt!
Leuk dat je, en samen met jou nog vele anderen, Nightwish hebt ontdekt via Beste Zangers. Hopelijk ben je snel met de reeds bestaande fans eens dat dit genre niet genoeg aandacht krijgt in Nederland. Ik luister het niet vaak op vinyl, ondanks dat er wel wat platen liggen hier. Meestal kijk ik de live optredens. (tip: Ghost Love Score in Buenos Aires. Let vooral op het gezicht van de gitarist op 9:32. Dat is nou een Floorgasme).
Andere tip: Kamelot (eerlijk gezegd luister ik alleen uit de periode "Kahn").

Ik heb met de rustige momenten met kerst heerlijk genoten van Dhr. Sinatra en Mevr. Melua. Heb ook op het punt gestaan om wat vinyl van Danny Vera te kopen. Iemand die daar wat van heeft? Hoe is de geluidskwaliteit?

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
musicfreak schreef op zondag 29 december 2019 @ 20:27:
[...]

Offtopic...
Gefeliciteerd met je nieuwe speakers! Monitor audio maakt mooi spul, kwam laatst tijdens een luistersessie ook op dit merk uit. Alleen de nog niet besloten om mijn huidige Celestion 300 speakers ook daadwerkelijk te vervangen. Vond deze toen ik thuis kwam eigenlijk ook erg goed klinken, in het laag zelfs wat beter (is ook een transmissielijn speaker). Welke vloerstaanders had je hiervoor?
Geen. We hadden de oude Bose set van mijn broertje nog steeds in gebruik, je weet wel met die melkpakjes. Eindelijk verlost van dat 40 jarig spul, omdat de subwoofer er mee ophield/gaar klonk
Als ik ooit vloerstaanders nodig ga hebben zie ik dan wel weer.

[ Voor 4% gewijzigd door Bestla op 30-12-2019 16:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• macdushi
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7M96h0H.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZNhi5uG.jpg

Ik was nooit een liefhebber van Chris Rea, die weeige liedjes waren niet aan mij besteed totdat in 1989 het album The Road to Hell verscheen, toen ik voor de eerste keer het titelnummer hoorde was de CD snel gekocht. Chris gooide het (eindelijk) eens op een andere toer, de kritische teksten over de engelse samenleving onder Thatcher, het milieu enz resulteerde in een album met ijzersterke songs die, begeleidt door de gierende slide guitar van Chris Rea, nog steeds zeer actueel klinken. Ik kreeg er geen genoeg van en bleef dit album door de jaren heen draaien, nu dan eindelijk op vinyl, van deze mooie limited edition ga ik nog veel luisterplezier krijgen. Helaas kreeg dit album voor mij geen waardige opvolger, Chris werd ziek (alvleesklierkanker), herstelde wonder boven wonder en ging steeds meer de blues kant op, niet mijn ding maar dit album staat voor altijd in mijn persoonlijke top5

Acties:
  • +1 Henk 'm!
macdushi schreef op maandag 30 december 2019 @ 16:23:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ik was nooit een liefhebber van Chris Rea, die weeige liedjes waren niet aan mij besteed totdat in 1989 het album The Road to Hell verscheen, toen ik voor de eerste keer het titelnummer hoorde was de CD snel gekocht. Chris gooide het (eindelijk) eens op een andere toer, de kritische teksten over de engelse samenleving onder Thatcher, het milieu enz resulteerde in een album met ijzersterke songs die, begeleidt door de gierende slide guitar van Chris Rea, nog steeds zeer actueel klinken. Ik kreeg er geen genoeg van en bleef dit album door de jaren heen draaien, nu dan eindelijk op vinyl, van deze mooie limited edition ga ik nog veel luisterplezier krijgen. Helaas kreeg dit album voor mij geen waardige opvolger, Chris werd ziek (alvleesklierkanker), herstelde wonder boven wonder en ging steeds meer de blues kant op, niet mijn ding maar dit album staat voor altijd in mijn persoonlijke top5
Je tweede foto werkt niet... Logisch ook omdat de tag niet klopte.. Hierbij de juiste tags:
Ah ik zie dat je 'm zelf al hebt aangepast...

[ Voor 3% gewijzigd door rcor op 30-12-2019 16:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macdushi
rcor schreef op maandag 30 december 2019 @ 16:38:
[...]

Je tweede foto werkt niet... Logisch ook omdat de tag niet klopte.. Hierbij de juiste tags:
Ah ik zie dat je 'm zelf al hebt aangepast...
Ik heb hem inmiddels toch afgebeeld bij mijn post staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kwaakvaak_v2 schreef op maandag 30 december 2019 @ 15:54:
[...]
Hoe bedoel je?
Ze hebben daar toch gewoon een zoekvenster?

Het enige wat ik soms zie is dat op bijv hun duitse of franse site de prijzen soms iets afwijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ksborg
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:40
mr_petit schreef op maandag 30 december 2019 @ 18:42:
[...]

Hoe bedoel je?

Het enige wat ik soms zie is dat op bijv hun duitse of franse site de prijzen soms iets afwijken.
Soms heb je 4 uitgaven van een bepaald album en je kunt vaak alleen maar vinden welke release je koopt door het barcodenummer dat Dodax op de site zet in Discogs te gooien en kijken wat daaruit rolt. Al meerdere keren moeten doen om de juiste uitgave van een album te kopen.

Niet direct vervelend overigens. Wat extra werk voor een vaak scherpe prijs is op zich OK. En ze leveren supernetjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja maar dat je de ean code moet opzoeken om te kijken welke release je precies krijgt dat geldt toch voor veel meer sites?
Ik bedoel op bol of sites van winkels is het vaak ook maar raden om welke release het exact gaat.
Dat het om gekleurd vinyl gaat wordt er vaak nog wel bijvermeldt, maar niet van welk label het komt bijv. (bijv een 2014 mov release of 2016 sony release)

[ Voor 6% gewijzigd door mr_petit op 30-12-2019 20:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cass Casey schreef op maandag 30 december 2019 @ 16:08:
[...]

Leuk dat je, en samen met jou nog vele anderen, Nightwish hebt ontdekt via Beste Zangers. Hopelijk ben je snel met de reeds bestaande fans eens dat dit genre niet genoeg aandacht krijgt in Nederland. Ik luister het niet vaak op vinyl, ondanks dat er wel wat platen liggen hier. Meestal kijk ik de live optredens. (tip: Ghost Love Score in Buenos Aires. Let vooral op het gezicht van de gitarist op 9:32. Dat is nou een Floorgasme).

Ik heb met de rustige momenten met kerst heerlijk genoten van Dhr. Sinatra en Mevr. Melua. Heb ook op het punt gestaan om wat vinyl van Danny Vera te kopen. Iemand die daar wat van heeft? Hoe is de geluidskwaliteit?
Tegelijkertijd baal ik er enorm van dat ik hun nog niet eerder heb ontdekt zonder het programma "beste zangers"... Beter laat dan nooit zullen we maar zeggen... Maar zij verdiende het om eerder ontdekt te worden, o.a. door mij...

Tjah, dan hebben we nog wat te beluisteren om te kijken wat ik er van vindt... Het volgende wil ik nog eens bekijken:
- VUUR
- Dutch symphonic death metal
- The Gentle Storm
- Epica

Geen idee, waar ik mee ga eindigen, maar Nightwish is in ieder geval een goede start en de rest is een prima aanvulling, met veelal Limburgse top zangeressen, zo valt mij nu op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

rcor schreef op maandag 30 december 2019 @ 23:41:
[...]
- VUUR
- Dutch symphonic death metal
- The Gentle Storm
- Epica
VUUR, moet je voor gaan zitten, tenminste dat was onze mening, het moet groeien.
Anneke is goed, ook live, meerdere malen mogen genieten :*)
Gentle Storm luistert lekker weg (ook Anneke) maar niet blijft best rustig zelfs de Storm versie is niet "hard"
Wel een heerlijke LP om op de speler te leggen, als je deze nog kan vinden tenminste. Ze gaan rustig voor rond de 100 euro op Discogs tegenwoordig.
* GiLeX blij dat we deze hebben als 3LP&2CD versie

VUUR en ook Gentle Storm hebben veel invloed van een andere favoriet van ons, Arjen A. Lucassen die ook verantwoordelijk is voor Ayreon _/-\o_

Simone (Epica) is ook heerlijk om live te zien en te horen ook hoor :+
Epica diverse keren live gezien, Blijft genieten van hun shows.
Ook hier de meeste LP's wel van staan 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ed73
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14-10 16:09
Cass Casey schreef op maandag 30 december 2019 @ 16:08:
[...]

Ik heb bijna alles van Danny Vera, en waar het mogelijk is, heb ik ze allemaal op vinyl. Geluidskwaliteit is goed te noemen. Pressure Makes Diamonds (de studioversie) is analoog opgenomen en dat in combinatie met vinyl is een perfecte combinatie.

Acties:
  • +10 Henk 'm!
* Bestla wenst iedere vinylliefhebber een fijne jaarwisseling en een gezond en muzikaal 2020.

:)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

Bestla schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 15:32:
* Bestla wenst iedere vinylliefhebber een fijne jaarwisseling en een gezond en muzikaal 2020.

:)
* GiLeX sluit zich daar bij aan _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-10 08:02
mr_petit schreef op maandag 30 december 2019 @ 18:42:
[...]

Hoe bedoel je?

Het resultaat van de zoek aktie levert niet altijd het resultaat op wat ik verwacht. Deel van een titel geeft vaak alles behalve wat ik zoek en als ik dan op de hele titel zoek vind ik het wel.

Ben gewoon wat verwend door fuzzy searching :)

Driving a cadillac in a fool's parade.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Ook ik wens iedereen een gelukkig & muzikaal nieuwjaar toen!

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Ja de beste wensen allemaal d:)b

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• oldsmelly
Mensen allemaal een gezond en vinyl rijk jaar......

En dat we dit onderdeel van het forum maar weer net zo informatief en leuk mogen houden als afgelopen jaar.

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ed73 schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 10:53:
[...]

Ik heb bijna alles van Danny Vera, en waar het mogelijk is, heb ik ze allemaal op vinyl. Geluidskwaliteit is goed te noemen. Pressure Makes Diamonds (de studioversie) is analoog opgenomen en dat in combinatie met vinyl is een perfecte combinatie.
Danny Vera is een zeer goede artiest... Goed om te horen dat je zijn eerder werk al ontdekt hebt, want de meesten beginnen hem nu pas goed te kennen en dat is jammer... Al zijn albums zeer goed en de moeite waard om te hebben... :)

Rcor wil zijn collectie vinyl van Danny Veran nog wat verder gaan uitbreiden omdat het kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oef, eind goed , al goed.

Ik dacht dat ik de jukebox gefried had. Ik haal net de main control board eruit en haal de printplaat uit de behuizing. Niets te zien, geen ontplofte elco's of andere narigheid.

Ik prik de stekkers weer op hun plek en start de jukebox weer op. Tada, hij doet het weer. Pak van mijn hart. Voor hetzelfde geld kon ik op zoek gaan naar weerstandjes of erger een vervangend exemplaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik was op 29 en 30 december in Antwerpen. Vrienden ontmoeten, biercafe's afstruinen...
Vóórdat ik het station in liep om de trein te pakken, zag ik de Fnac in het nabijgelegen winkelcentrum.
Ik moest toch wachten dus liep even naar binnen.
Tot mijn verrassing hebben ze een flinke selectie platen en platenspelers (en dan niet de Crosley's).
Ook waren er veel genres vertegenwoordigd. Van blues tot metal (de nieuwe van Sunn O))) stond er vrij prominent in het zicht)
En (helaas) ook flink wat bakken met koopjes, waar ik het volgende uit grabbelde:

Platen Fnac

Nine Inch Nails - Bad Witch (van 21,99 voor 10,99)
Squarepusher - Damogen Furies (van 23,90 voor 12,90)
Zero 7 - Simple Things 2LP remaster (van 23,99 voor 12,99)
Dark Buddha Rising - II (van 21,99 voor 9,99)

Leuke vangst voor 46 euro, in verschillende genres. De hoezen van DBR en Squarpusher waren wel wat beschadigd maar dat mag de pret niet drukken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeldert
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Bestla schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 13:01:
Oef, eind goed , al goed.

Ik dacht dat ik de jukebox gefried had. Ik haal net de main control board eruit en haal de printplaat uit de behuizing. Niets te zien, geen ontplofte elco's of andere narigheid.

Ik prik de stekkers weer op hun plek en start de jukebox weer op. Tada, hij doet het weer. Pak van mijn hart. Voor hetzelfde geld kon ik op zoek gaan naar weerstandjes of erger een vervangend exemplaar.
Lekker schrikken zo in het nieuwe jaar :o

Heb je een foto van de jukebox en collectie singletjes?
Nyarlathotep schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 14:16:
Ik was op 29 en 30 december in Antwerpen. Vrienden ontmoeten, biercafe's afstruinen...
Vóórdat ik het station in liep om de trein te pakken, zag ik de Fnac in het nabijgelegen winkelcentrum.
Ik moest toch wachten dus liep even naar binnen.
Tot mijn verrassing hebben ze een flinke selectie platen en platenspelers (en dan niet de Crosley's).
Ook waren er veel genres vertegenwoordigd. Van blues tot metal (de nieuwe van Sunn O))) stond er vrij prominent in het zicht)
En (helaas) ook flink wat bakken met koopjes, waar ik het volgende uit grabbelde:

[Afbeelding: Platen Fnac]

Nine Inch Nails - Bad Witch (van 21,99 voor 10,99)
Squarepusher - Damogen Furies (van 23,90 voor 12,90)
Zero 7 - Simple Things 2LP remaster (van 23,99 voor 12,99)
Dark Buddha Rising - II (van 21,99 voor 9,99)

Leuke vangst voor 46 euro, in verschillende genres. De hoezen van DBR en Squarpusher waren wel wat beschadigd maar dat mag de pret niet drukken :)
Ik was laatst in de MediaMarkt. Wat een ramp is dat. Bij de ingang een paar platen in van die smalle hoge bakken. Maar met 3/4 platen was de bak eigenlijk al te vol, dus zelfs met 4 platen kon je al niet zien welke het waren...

Daarnaasts vrijwel nergens een prijssticker te vinden. Ik was snel weer naar buiten gelopen :+

Juist

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
Jeldert schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 14:20:
Ik was laatst in de MediaMarkt. Wat een ramp is dat. Bij de ingang een paar platen in van die smalle hoge bakken. Maar met 3/4 platen was de bak eigenlijk al te vol, dus zelfs met 4 platen kon je al niet zien welke het waren...

Daarnaasts vrijwel nergens een prijssticker te vinden. Ik was snel weer naar buiten gelopen :+
Ik snap het ook niet zo. Heb wel eens door hun bakken gekeken en zag nergens prijzen op staan. Als ik geen prijs zie koop ik iets niet, simpel. Ook wel eens uit nieuwsgierigheid op hun site gekeken wat de prijzen dan zouden moeten zijn en er staat me bij dat ze nogal duur waren, dus misschien dat ze daarom geen prijsjes er op doen? Hopen dat mensen zonder ervaring met vinyl ze pakken met het idee "ach, hoe duur kan zo'n plaatje nou zijn?" en bij de kassa na de schrik toch maar mee nemen omdat ze er toch al mee in hun handen staan?

Maar ja, niemand gaat naar de mediamarkt om even lekker LP's te kijken toch? Daarvoor hebben we platenzaken ;) Dan doet de Action het beter door gewoon lage prijzen te hanteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kozue schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 16:26:
[...]

Ik snap het ook niet zo. Heb wel eens door hun bakken gekeken en zag nergens prijzen op staan. Als ik geen prijs zie koop ik iets niet, simpel. Ook wel eens uit nieuwsgierigheid op hun site gekeken wat de prijzen dan zouden moeten zijn en er staat me bij dat ze nogal duur waren, dus misschien dat ze daarom geen prijsjes er op doen? Hopen dat mensen zonder ervaring met vinyl ze pakken met het idee "ach, hoe duur kan zo'n plaatje nou zijn?" en bij de kassa na de schrik toch maar mee nemen omdat ze er toch al mee in hun handen staan?

Maar ja, niemand gaat naar de mediamarkt om even lekker LP's te kijken toch? Daarvoor hebben we platenzaken ;) Dan doet de Action het beter door gewoon lage prijzen te hanteren.
Ik heb dat regelmatig gedaan hoor... In Eindhoven is er genoeg vinyl te vinden en in Venlo parkeer ik mijn auto altijd bij de parkeergarage Maasboulevard... Vanuit daar loop ik dan altijd via de Mediamarkt naar het centrum toe... Kan ik meteen in de vinyl bakken snuffelen alvorens ik aan het echte werk bij Sounds begin... ;) Hoewel tegenwoordig het aanbod LP's tegenvalt in Venlo bij de Mediamarkt waardoor ik er eigenlijk al een tijdje niet meer gekeken heb...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Heb nog een mooie LP (anniversary edition) van Pink Floyd’s Divison Bell gefixed. Blijft een lekker plaatje! Mooie kleur ook.

Van tante van mijn vriendin de platenverzameling gekregen van haar oom. Met o.a simon en garfunkel, jezus christ superstar en een oude Elvis plaat van zijn vader nog (in top conditie).

[ Voor 42% gewijzigd door gitaarwerk op 02-01-2020 08:22 ]

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Vintage1967
Vanuit het Zeeuwse ook de beste wensen voor 2020.
Dat er veel nieuwe en oude muziek op vinyl voorbij mag komen in dit waardevolle topic.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Jeldert schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 14:20:

Heb je een foto van de jukebox en collectie singletjes?
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/631LGx5x/Jukebox1951.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/nVgGFNn9/Technics1210mk2.jpg
Dat singlekastje loopt bijna tot het plafond. Maar dat zijn ze niet alle 3000, de rest staat op een kamer in dozen opgeborgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeldert
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Bestla schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 14:31:
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat singlekastje loopt bijna tot het plafond. Maar dat zijn ze niet alle 3000, de rest staat op een kamer in dozen opgeborgen.
Dat is nog wel een kast die in de woonkamer kan staan. :)

Vandaag eens goed naar Michael Kiwanuka geluisterd. Binnenkort maar eens op zoek naar de LP :9
Afbeeldingslocatie: https://oor.nl/media/2019/11/michael-kiwanuka-kiwanuka-300x300.jpg

Juist

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• macdushi
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8FAK0sN.jpg
Ook de LP wordt "groen", niet persen maar spuitgieten heeft de toekomst volgens dit artikel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:55
Mooie ontwikkeling :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Er zijn nog meer pogingen gaande om LP’s milieuvriendelijker of beter te maken. Zoals iets genaamd “green vinyl”, wat voor zover ik weet wel met persen werkt, maar een “groener” materiaal dan PVC gebruikt. En “HD vinyl” om het mastering proces te verbeteren. Grappig dat er ineens weer zoveel research zit in een formaat wat in NL rond 1991 dood was verklaard (dat was zo’n beetje de tijd dat grote uitgevers als Arcade er mee op hielden).

Dat is bijna 30 jaar geleden. Ik zie het Spotify nog geen 30 jaar uithouden eigenlijk. Net zoals de CD vele jaren geleden gezien werd als de ultieme manier om naar muziek te luisteren en nu redelijk dood is, heb je nu een streaming hype, maar ik verwacht dat die ook wel weer vervangen gaat worden door iets anders. Wat precies weet ik niet, maar ja, ook niemand kon in de jaren 90 het streamen voorspellen. Wat je alleen overhoud is een hele generatie die jarenlang betaald heeft voor een service zonder ooit iets fysieks in handen te hebben gehad, terwijl ik m’n cd’s uit de jaren 90 gewoon nog af kan spelen. ;)
Pagina: 1 ... 33 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.