Het Grote Vinyl Topic Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 34 ... 101 Laatste
Acties:
  • 549.782 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik zie streamen juist niet meer verdwijnen. Hooguit de kwaliteit van streamen beter worden. Er zijn veel voordelen aan streamen en maar weinig nadelen (fysiek bezit, als offline dan niet alles meer beschikbaar). En er zijn genoeg aanbieders dat als Spotify omvalt er vast wel weer een andere dienst is die de functie van Spotify overneemt (en die zijn er nu al van Google, apple en allerlei kleinere).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rclahsen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:53
Bovendien kunnen streamen en het bezitten van muziek prima naast elkaar bestaan. Voor mensen die wel reclamevrij muziek/albums willen luisteren is streamen ideaal. En ook voor mensen die graag albums kopen, want die kunnen voordat ze een album kopen eerst via Spotify of Apple Music het album goed beluisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-09 10:28
Alles verdwijnt. Wat je nu als vanzelfsprekend beschouwt hoeft dat over 10 jaar niet meer te zijn. Ik kan een heel rijtje aan punten opnoemen waarom ik streamen als inferieur beschouw tov een offline collectie (afhankelijk van internet, de aanbieder en z’n software, privacy, abo, etc), maar of het wel of niet een goed systeem is was m’n punt helemaal niet. M’n punt was dat alles continu verandert, en die verandering gaat de laatste jaren nog veel harder dan vroeger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik denk dat zowel streamen als het bezitten van muziek als concept niet gaat veranderen.
Wellicht gaat alleen de manier waarop wij streamen veranderen (evenals de manier waarop wij muziek bezitten)
Ik zie namelijk nog wel mogelijkheden om de manier waarop wij muziek beleven uit te breiden. Daarvoor hoef je alleen maar naar science fiction te kijken.

Betreffende die "groene LP" die is hier volgens mij al eens langs gekomen.

Ik heb er zo mijn bedenkingen bij. Alles wat ik daar lees, is namelijk gericht op milieu (wellicht om die dikke subsidie los te krijgen), en niet op verbetering van het medium. Daar lees ik helemaal niets over.
En dat vind ik als liefhebber natuurlijk veel belangrijker dan die paar watt die extra verstookt wordt bij het verwarmen met stoom. Het is ook niet gezegd dat dat milieuonvriendelijker is, dat hangt helemaal vanaf van waar die energie vandaan komt.
En betreffende PVC als milieuonvriendelijk: als LP heeft pvc bij mij in ieder geval een ontiegelijk lange levensduur. Dus zolang ik leef zal het niet in het milieu komen en buiten dat is pvc prima te recyclen, dus zie ik het probleem betreffende dat niet zo zeer. Als het gebruikt zou worden voor een heel vluchtig product met hele hoge doorloopsnelheid/korte levensduur, zoals een verpakkingsmateriaal, dan zou het natuurlijk een heel ander verhaal zijn.

Ik zou veel liever zien dat ze zoveel energie en moeite zouden steken in het verbeteren van het gebruikte medium en proces betreffende geluidskwaliteit en eventueel levensduur.
Want over dat laatste lees ik ook niks in hun zoektocht naar hun geheime gepatenteerde mix (volgens mij is ieder patent vrij inzichtelijk, dus twijfel ik een beetje aan die stelling, maar goed).
Wat wellicht niet iedereen weet, is dat pvc namelijk niet altijd de gebruikte kunststof op grote schaal is geweest. En dan doel ik niet op bakeliet, maar op polystyreen, waarvan vroegah vele 45rpm platen (voornamelijk 7") werden gemaakt, en dat bleek toch behoorlijk inferieur te zijn aan PVC, en volgens berichten met name qua levensduur als er een scherpe naaldslijping gebruikt wordt (dus elliptisch en complexer).
Dus zomaar een andere kunststofmix nemen om het ruis/kraakniveau onder controle te krijgen in een nieuw proces is voor mij nog maar het begin.

Ook twijfel ik een beetje aan hun businesscase.
Ik vraag me af of die besparing reeel is: 50ct is 2,8kwh ex btw; ik kan me bijna niet voorstellen dat je zoveel energie nodig hebt om überhaupt te persen.
En ik vraag me ook af of bedrijven als record industry al hun 33? persen dan ook gaan vervangen voor die 50ct/plaat.
Nou ja, goed, bij een opstarten van een nieuwe perserij speelt dat laatste natuurlijk niet en ik denk dat er wereldwijd wel plek is voor 1 of 2 grote perserijen. Maar ook in de hoogtijdagen van de lp productie waren er maar een paar grote fabrikanten van persen. En de oplages die destijds geperst werden waren vele malen groter als wat nu gemaakt wordt. Het is nog steeds een nicheproduct in kleine oplage vergeleken met toen.
Maar er zijn al wel 1 of 2 nieuwe fabrikanten van persen opgestaan. Wel vrij kleine machines geloof ik.

edit:
Oh wacht ff, ik zie bij 1 van die fabrikanten dit:
Production Estimates:
• PVC Compound: $1.10/per pound
• Gas, Electricity, Water: $0.07/per record
• Stamper Production (2 Step): $225/per pair
• Lacquer Production: $450/per job

Dus die besparing van 50ct/plaat is imo absoluut niet haalbaar als het totaal aan energie minder dan 10cent per plaat kost. Zelfs niet als je energiebelasting meeneemt (die zullen ze in de US waarschijnlijk in veel mindere mate hebben)
Als je dit zo ziet ga je je zelfs al afvragen of de 'groene plaat' überhaupt wel energie bespaart en misschien zelfs wel meer energie verbruikt. 8)7 (dat hun uitgangspunten voor het gemaakte vergelijk dus niet kloppen)

[ Voor 30% gewijzigd door mr_petit op 03-01-2020 22:55 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:53

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@mr_petit Verbeteren van het medium hebben ze natuurlijk decennia geleden al gedaan door van lp naar cd over te gaan. OK, wellicht niet helemaal hetzelfde, maar qua fysieke geluidsdrager is de cd niet voor niets overgebleven.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Jorgen met verbeteren van het medium bedoel ik hier als medium polyvinlylchloride, dus met verbeteren daarvan bedoel ik een andere kunststof gebruiken die beter is om bepaalde punten.

CD noem ik een ander concept/medium. Ik noem het ook niet beter maar anders. Ik bedoel een CD heeft ook nadelen. We moeten nog maar afwachten hoe lang ze meegaan. CD's met CD rot bestaan ook (gelukkig zijn dat maar enkele stuks en geen laserdisc achtige praktijken) terwijl ik nog geen LP's gezien heb die gemaakt zijn van pvc en zijn gaan ontbinden binnen de normale bewaarparameters.
Daarnaast wordt muziek anders op een LP gezet dan op een CD; dus niet het proces, maar daadwerkelijk een ander signaal. Dat kan je niet classificeren als beter, hooguit als anders. Wat je beter/mooier vindt klinken is heel betrekkelijk en imo albumafhankelijk.

Qua CD rot: ik heb geloof ik 1 arcadecd die licht aan het kapotgaan was (Dus de schade is wel te overzien :+ ). Daarvan begon ook de lak aan de bovenkant te verschrompelen (terwijl die nooit in de zon heeft gelegen of in de auto oid, gewoon altijd in het cd rek gestaan). Dus ik bedoel geen cd-r's maar gewone, originele CD's

En de CD is niet 'overgebleven'. LP bestaat ook, en na cd zijn er natuurlijk ook diverse geluidsdragers gekomen waarvan enkele ook nog steeds bestaan en superieur bevonden worden als in hogere digitale specificaties (dvd audio, sacd). Welliswaar zijn die laatste ook optische media, maar géén CD. Wat het niet gehaald heeft is muziek op geheugenkaartje. Wel bestaan maar weer verdwenen.

[ Voor 31% gewijzigd door mr_petit op 04-01-2020 01:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

mr_petit schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 01:33:
@Jorgen met verbeteren van het medium bedoel ik hier als medium polyvinlylchloride, dus met verbeteren daarvan bedoel ik een andere kunststof gebruiken die beter is om bepaalde punten.
Snap ik. Is daar verder geen doorontwikkeling meer op geweest?
CD noem ik een ander concept/medium. Ik noem het ook niet beter maar anders. Ik bedoel een CD heeft ook nadelen. We moeten nog maar afwachten hoe lang ze meegaan. CD's met CD rot bestaan ook (gelukkig zijn dat maar enkele stuks en geen laserdisc achtige praktijken) terwijl ik nog geen LP's gezien heb die gemaakt zijn van pvc en zijn gaan ontbinden binnen de normale bewaarparameters.
Eens voor wat betreft een ander concept/medium. Het nadeel van de materiaaldegradatie kan natuurlijk een flink nadeel zijn, maar in de praktijk heb ik nog nooit iemand gehoord dat zijn cd's onbruikbaar zijn geworden. (met uitzondering van auto's in de zon).
Daarnaast wordt muziek anders op een LP gezet dan op een CD; dus niet het proces, maar daadwerkelijk een ander signaal. Dat kan je niet classificeren als beter, hooguit als anders. Wat je beter/mooier vindt klinken is heel betrekkelijk en imo albumafhankelijk.
Daar komt natuurlijk de aloude discussie analoog vs digitaal om de hoek kijken. Als medium vind ik lp's meer charme hebben, vanwege de grote hoezen en het zichtbare loopwerk. Voor het gemak is cd in verhouding natuurlijk ongeëvenaard. Ook de geluidskwaliteit wordt door de meeste mensen als beter beoordeeld. Dat geluidskwaliteit albumafhankelijk is, komt denk ik ook niet door het medium, maar door de mastering. Alles wordt tegenwoordig kapot gemasterd. Zonde natuurlijk. Wat dat aangaat is streaming ook niet perfect en dan bedoel ik niet de bitrate en wat wel of niet hoorbaar is, maar vooral dingen als het geluidswatermerk. Zo'n beetje elke streamingprovider maakt zich hier schuldig aan en dat is door sommige mensen wel heel duidelijk te horen.
Qua CD rot: ik heb geloof ik 1 arcadecd die licht aan het kapotgaan was (Dus de schade is wel te overzien :+ ). Daarvan begon ook de lak aan de bovenkant te verschrompelen (terwijl die nooit in de zon heeft gelegen of in de auto oid, gewoon altijd in het cd rek gestaan). Dus ik bedoel geen cd-r's maar gewone, originele CD's
Ik denk dat ik hooguit een slechte cd-r gehad heb, maar verder niet.
En de CD is niet 'overgebleven'. LP bestaat ook, en na cd zijn er natuurlijk ook diverse geluidsdragers gekomen waarvan enkele ook nog steeds bestaan en superieur bevonden worden als in hogere digitale specificaties (dvd audio, sacd). Welliswaar zijn die laatste ook optische media, maar géén CD. Wat het niet gehaald heeft is muziek op geheugenkaartje. Wel bestaan maar weer verdwenen.
LP's hebben de tijd overleeft, maar behoudens de huidige opleving, is het toch jarenlang wel een nicheproduct geweest. Mainstream werd muziek gepubliceerd op cd en films op dvd. Dat er doorontwikkelingen zijn geweest van cd naar sacd en van dvd naar blu-ray en UHD-blu-ray is waar, maar dat zie ik niet als nieuwe mediums, maar als verbeteringen van bestaande technieken. Materiaal dat dubbele lagen toeliet; lasers die op kleinere afstand nog de bitjes konden onderscheiden, enz.

Zo heeft tape natuurlijk ook een aantal iteraties gehad met de bandrecorder, het casettebandje en DAT/DCC. Uiteindelijk blijft het allemaal tape. Geheugenkaartjes hebben het wel gehaald als medium voor foto's en andere bestanden, maar zijn voor audio ingehaald door usb-sticks, hdd's en apparaten met ingebouwde opslag. Voor minidiscs geldt eigenlijk hetzelfde. De Hi-MD kon wel 45 cd's opnemen, maar doordat hdd-opslag zo goedkoop en makkelijk verkrijgbaar werd, was dat voor veel mensen makkelijker.

Wanneer ik naar mijn eigen audioconsumptie kijk, dan zie ik dat ik enkel nog een paar cassettebandjes heb met privéopnames, zoals bijv. een uitvaartdienst. Ook van mijn videobanden heb ik alleen nog een paar homevideo's bewaard. Cd's zijn er al wat meer. Van de duizend die ik er had, zijn er nog geen zeventig overgebleven. Die hebben allemaal plaats moeten maken voor mp3's en die op hun beurt weer voor Spotify. Voor cd-roms en dvd's geldt hetzelfde. Enkel de schijfjes met persoonlijk materiaal, of nostalgische beelden zijn bewaard. De rest heeft plaats gemaakt voor blu-ray/UHD-blu-ray en streaming media.

Eerst vond ik dat heel erg jammer. De hoes van een videoband of cd-tje staat leuker in de kast, dan zo'n blok met een kabeltje eraan met daarop diezelfde duizenden liedjes en video's. Tegenwoordig heb ik er minder moeite mee. Ik stream 95% van alle media die ik kijk/luister. Alles wat ik qua video echt wil bekijken/bezitten in de best mogelijke kwaliteit wordt gekocht op (UHD)-blu-ray (nog altijd beter dan de bitrate van Amazon, Disney of Netflix). Dat geldt voor maar handvol films. Voor muziek geldt dat ook. Als ik het heel erg leuk/mooi vind, dan koop ik het nog, anders echt niet meer. Aan de 40.000 minuten die ik op Spotify naar muziek heb geluisterd in 2019 (plus nog zo'n portie aan radio luisteren), heb ik een stuk of 10 lp's overgehouden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Jorgen schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 04:23:
[...]
Snap ik. Is daar verder geen doorontwikkeling meer op geweest?
Niet dat ik weet, maar dat is wel een interessante vraag. Ik heb hier wel eens eerder een balletje opgegooid over dat er in de laatste 40 jaar natuurlijk heel veel andere plastics bij gekomen zijn (althans qua dagelijks gebruikte materialen om dingen van te vervaardigen in grote hoeveelheden)
Voor het gemak is cd in verhouding natuurlijk ongeëvenaard.
Ja maar voor het gemak zijn er ook vele ontwikkelingen die de cd totaal hebben weggebonjourd. Niemand gebruikt cd's meer als portable medium. Zelfs in de auto wordt het al nauwelijks meer gebruikt.
En ook thuis is het gemak qua cd's zwaar op z'n retour. Dus gemak is voor cd's niet meer een goed aanschafargument. Niemand koopt meer een cd omdat het veel gemakkelijker is.
Ook de geluidskwaliteit wordt door de meeste mensen als beter beoordeeld.
Ja maar wat de meeste mensen vinden, vind ik totaal oninteressant. Ik luister met m'n eigen oren.
Dat geluidskwaliteit albumafhankelijk is, komt denk ik ook niet door het medium, maar door de mastering. Alles wordt tegenwoordig kapot gemasterd. Zonde natuurlijk.
Ja maar mastering en medium zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Een productie die "kapotgemastered" is, kan je niet op een plaat snijden. Dat is nou juist het hele eieren eten :>
Op een plaat ben je veel meer gebonden aan bepaalde regels die je moet volgen betreffende dynamiek, volume en frequentiebereik. Dat levert een bepaalde klank op.
Sterker nog, bij bijv. een goed dmm mastering, kan je die regels oprekken tov laksnijden. Dus een DMM master klinkt vaak veel meer als een CD (sommigen noemen dat schel) dan een lakmaster.
En veel huidige producties worden imho soms zelfs expres dof gemastered om een warmer geluid te creeeren.

Dat je ongelimiteerde vrijheid hebt in wat je qua signaalparameters op een medium kan zetten garandeert niet dat je ook het beste product krijgt voor jouw oren. Dat geef je zelf al aan.
Het enige echte nadeel van vinyl vind ik dat het kennelijk een heel lastig medium is, wat resulteert in veel persingen die niet zo goed gemastered zijn, en dat kwam vroeger ook heel veel voor. Te zacht opgenomen, te dof, of teveel op 1 kant (da's misschien nog wel het grootste probleem) etc etc. Maar ook hier is dat natuurlijk een kwestie van de studiokant, net zo als die 'kapotgemasterde' cd's, maar dat is meer een loudness war aspect denk ik. Daar had/heeft vinyl minder last van gehad.
LP's hebben de tijd overleeft, maar behoudens de huidige opleving, is het toch jarenlang wel een nicheproduct geweest
Ja nicheproduct of niet, het is wel altijd gebleven. Sterker nog, het heeft gefunctioneerd als meerdere verschillende nicheproducten achter elkaar.
Vroeger was het mainstream, maar in de jaren 90/begin 2000 was het vooral een DJ product (niche 1), daarna een 'audiofiel product' (niche 2) en nu een trend/nostalgie/hipster/whatever product (ik moet oppassen wat ik hier zeg want dan vinden sommigen zich hier benadeeld of uitgesloten of whatever), dus imho nog steeds een niche: niche 3.

Bij CD heb ik dat nog niet gezien, maar ik verwach dat die over 20 jaar ook een opleving krijgen.
Dat er doorontwikkelingen zijn geweest van cd naar sacd en van dvd naar blu-ray en UHD-blu-ray is waar, maar dat zie ik niet als nieuwe mediums, maar als verbeteringen van bestaande technieken. Materiaal dat dubbele lagen toeliet; lasers die op kleinere afstand nog de bitjes konden onderscheiden, enz.
Ja maar ze zijn soms ook meerkanaals, dus weldegelijk een andere mix.
En uiteraard zijn het allemaal optische media zoals ik al schreef, maar die 'doorontwikkelingen' van cd naar sacd/dvdaudio/blue ray audio zijn niet ontwikkelingen die vanuit de audiocd kwamen. Het zijn ontwikkelingen die vanuit de beeldmedia kwamen en aangepast zijn voor audio. Dat ging natuurlijk heel gemakkelijk omdat het allemaal digitaal was, maar de aanstichter dat die technieken voorhanden kwamen, kwam omdat dvd ontwikkeld werd: voor beeld, niet voor geluid. Daarna heeft men die technieken ge-adapteerd voor geluid.
Wanneer ik naar mijn eigen audioconsumptie kijk, dan zie ik dat ik enkel nog een paar cassettebandjes heb met privéopnames, zoals bijv. een uitvaartdienst. Ook van mijn videobanden heb ik alleen nog een paar homevideo's bewaard. Cd's zijn er al wat meer. Van de duizend die ik er had, zijn er nog geen zeventig overgebleven. Die hebben allemaal plaats moeten maken voor mp3's en die op hun beurt weer voor Spotify. Voor cd-roms en dvd's geldt hetzelfde. Enkel de schijfjes met persoonlijk materiaal, of nostalgische beelden zijn bewaard. De rest heeft plaats gemaakt voor blu-ray/UHD-blu-ray en streaming media.

Eerst vond ik dat heel erg jammer. De hoes van een videoband of cd-tje staat leuker in de kast, dan zo'n blok met een kabeltje eraan met daarop diezelfde duizenden liedjes en video's. Tegenwoordig heb ik er minder moeite mee. Ik stream 95% van alle media die ik kijk/luister. Alles wat ik qua video echt wil bekijken/bezitten in de best mogelijke kwaliteit wordt gekocht op (UHD)-blu-ray (nog altijd beter dan de bitrate van Amazon, Disney of Netflix). Dat geldt voor maar handvol films. Voor muziek geldt dat ook. Als ik het heel erg leuk/mooi vind, dan koop ik het nog, anders echt niet meer. Aan de 40.000 minuten die ik op Spotify naar muziek heb geluisterd in 2019 (plus nog zo'n portie aan radio luisteren), heb ik een stuk of 10 lp's overgehouden.
Mijn audioconsumptie is dan toch wezenlijk anders.
Hoe dan ook, de toekomst voor LP is nu ongeveer even sterk als de toekomst voor CD qua aantallen.
Misschien nog wel sterker omdat LP afzet stijgende is en CD afzet dalende.
Ik zie LP's ook niet weggaan uit de audiofiele wereld. Aan het geluid van LP's kan je heel veel personaliseren met de hardware, en bij CD's kan dat veel minder, en dat is nou net wat audiofielen doorgaans leuk vinden.
Ze bouwen niet de beste set, maar de beste set die zij vinden dat het beste is. En dat onderscheidt ze van het globale publiek.
Ik denk zelf dat dvd audio/sacd/blue ray audio en dat soort formaten als eerste verdwijnen op het moment dat streaming audio echt hoge bandbreedte gaat geven. Ik denk dat dat nog wel gaat komen.

[ Voor 12% gewijzigd door mr_petit op 04-01-2020 07:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:41
Gelukkig nooit LaserRot gehad met mijn Laserdisc collectie(jaar of 3 geleden verkocht).
Ik luister merendeel van mijn muziek ook via streaming diensten en dan vooral Spotify maar dit komt alleen maar omdat ik op mijn werk geen platenspeler mag hebben 8)
Het is gewoon makkelijk en lekker met de NC koptteleffon op kan ik me lekker concentreren op mijn werk .

Waarom ik dan toch graag lp's verzamel heeft een aantal redenen.
- Kwaliteit van de mastering is vaak wat/veel beter dan voor digital.
- Fysieke media hebben mij altijd wel getrokken , was het niet een lp of laserdisc collectie dan wel cd's of dvd's.
- Heerlijk om er eens "lekker voor te gaan zitten". Ik bedoel je moet er toch moeite voor doen, uitzoeken, uit de hoes halen , ff de brush erover etc.
- Je luistert dus vaak ook delen van een album die je wellicht zou doorzappen met streaming omdat deze geen
bekende hits waren oid.

En het is gewoon heerlijk om door je verzameling te "struinen" en hoezen te bekijken ;)

Op de valreep van 2019/2020 viel deze heerlijke plaat nog in de bus :-)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Qvj7WyN/GSTB.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door oldsmelly op 04-01-2020 11:23 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 14-10 19:53
Vraagje: waar moet ik bij Dodax op letten? Ik zie bijvoorbeeld dat er LP's door Dodax worden aangeboden, maar ook door Dodax EU. Niet bij alle LP's is alle informatie van o.a. platenlabel vermeld. Ook Discogs geeft regelmatig meerdere versies als ik een (EAN?) code ingeef. En dan zijn er ook nog prijsverschillen voor dezelfde titel. Tenslotte zie ik dat er geen verzendkosten meer bij komen terwijl ik niets lees over een minimum bestelbedrag of over een soort lidmaatschap als voorwaarde. Waar zit dan die adder :?, of ben ik dan te achterdochtig?

Een beetje informatie van jullie als ervaringsdeskundigen is welkom :P .

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Er is geen adder.
Dat van die EAN codes is imho denk ik eerder een fout in discogs. Alle releases daar worden volgens mij door members aangemaakt.
Het idee van EAN (european article number) is dat elk uniek product een unieke code krijgt.
Dus sowieso ook als ik bij een platenwinkel (bijv. plato oid) een product bekijk, check ik toch ook altijd de ean code. Ik bedoel, een platenwinkel kan ook iets fout typen.

Ja dat van die prijzen.... er zijn nou eenmaal soms verschillende kleine prijsverschillen tussen dodax.nl, dodax.fr, dodax.ch etc etc. Wel te overzien. Volgens mij is het een centenkwestie als er een verschil is.
Ik heb geloof ik ook wel eens een album gezien wat wel op de ene stond en niet op de andere, maar ik denk dat dat allemaal computerglitches zijn.

Voor de rest heb ik nooit problemen gehad. Goed verpakt, gratis verzending.
Soms duurt verzending alleen lang. En ook dikwijls bestel ik 3 of 4 platen, en dan komt eerst de ene, dan 2 andere en dan de laatste. Dus over verzendkosten zitten zij iig helemaal niet in.
Dus kennelijk hebben ze een heel goed businessmodel wat die extra kosten kan dekken op zulke relatief kleine bedragen.
Maar goed, zoveel platen bestel ik ook niet als ik dat vergelijk met vele anderen hier.
Maar als ik bestel, bestel ik meestal wel via dodax, vanwege de prijs (en een vrij groot assortiment). Al bijna 5 jaar lang.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zwelgh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:30

zwelgh

-**-

Naast Dodax is Jpc.de een aanrader. Vergelijkbare prijzen, soms zelfs goedkoper dan Dodax. Vaak groter aanbod en iets snellere verzending t.o.v Dodax. En ook gratis verzending.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niek_nijmegen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-09 16:07
Vintage1967 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 21:29:
Vraagje: waar moet ik bij Dodax op letten? [...]
Een beetje informatie van jullie als ervaringsdeskundigen is welkom :P .
Ik heb met Dodax alleen maar goede ervaringen: scherpe prijzen (laatst cd's gekocht voor ca. 4 euro, inclusief verzenden), en mijn ervaring met klantenservice is voorbeeldig (dubbel elpee die aankwam met gedeukte hoes werd zonder gezeur vervangen, en de beschadigde kon ik ook gewoon houden, dus daar heb ik een vriendin blij mee gemaakt).
Het is alleen geen 'vandaag besteld, morgen in huis', dus niet zo geschikt voor impulsaankopen :-)
zwelgh schreef op zondag 5 januari 2020 @ 09:53:
Naast Dodax is Jpc.de een aanrader. Vergelijkbare prijzen, soms zelfs goedkoper dan Dodax. Vaak groter aanbod en iets snellere verzending t.o.v Dodax. En ook gratis verzending.
Jpc.de is inderdaad ook een prima winkel!

[ Voor 19% gewijzigd door niek_nijmegen op 05-01-2020 12:44 ]

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ljsvv
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10-10 21:51
Volgens mij alweer een goede 2 weken verder en nog steeds hartstikke blij met de Technics SL-1500C.

Op de draaiert: Eagles - Hotel California, tja een hartstikke remaster ik weet het maar toch lekker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TE9zmvSqhsYThmtqSpFGKD2D/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ljsvv schreef op zondag 5 januari 2020 @ 18:11:
Volgens mij alweer een goede 2 weken verder en nog steeds hartstikke blij met de Technics SL-1500C.

Op de draaiert: Eagles - Hotel California, tja een hartstikke remaster ik weet het maar toch lekker.

[Afbeelding]
Hotel California van The Eagles heb ik ook liggen, uiteraard ook de her uitgave van een paar jaar terug (destijds bij de Aldi meegenomen toen zij voor het eerst LP's gingen verkopen)... Erg mooi album van The Eagles en wellicht ook hun bekendste album...

En ja, die Technics: gave speler om te zien... Heeft veel weg van de SL-1200, dus dat zit wel snor als hij in orde is... Dus mooi om te lezen dat hij bevalt...

Hoe klinkt die Ortofon in jouw oren? Hij zou namelijk erg veel qua sound lijken op de moderne digitale sound van o.a. CD-spelers klinken als ik de verhalen mag geloven...

Een ding is zeker, als je eenmaal het upgrade virus te pakken hebt ga je nog veel meer ontdekken in de toekomst... Ik spreek uit ervaring! ;) >:)

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Vintage1967 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 21:29:
Vraagje: waar moet ik bij Dodax op letten? Ik zie bijvoorbeeld dat er LP's door Dodax worden aangeboden, maar ook door Dodax EU.
Ik heb me zelf ook wel eens afgevraagd wat bedoeld wordt met Dodax / Dodax EU (te vinden door te klikken op 'Andere koopmogelijkheden' bij een product. Dodax is een Zwitsers bedrijf, en Zwitserland zit niet in de EU. Het zou om een EU / niet EU magazijn kunnen gaan.

Verder zitten er zoals @mr_petit ook al aangeeft regelmatig prijsverschillen tussen de verschillende Dodax sites. Dodax is ook actief met een site in Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk, Groot Brittannië, Polen, Italië, Spanje. USA, Canada, Japan en, jawel Zwitserland. Zie de links onderaan elke Dodax pagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die prijsverschillen bij "andere koopmogelijkheden" en afwijkingen per land zou ook gedeeltelijk aan andere btw tarieven binnen de eu liggen oid (dat ze bij .eu uitgaan van het hoogste tarief binnen de eu/hun afzetmarkt). En wellicht gecombineerd met andere verzendkosten vanuit een ander magazijn natuurlijk.

Bij JPC zie ik eigenlijk alleen maar duurdere prijzen dan dodax, maar dat hangt wellicht af welk album je opzoekt.
Wat ik wel vervelend vind is dat ik bij JPC geen EAN nummers (of GTIN: global trade identification number zoals dodax het noemt) kan vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

mr_petit schreef op zondag 5 januari 2020 @ 08:05:
Er is geen adder.
Dat van die EAN codes is imho denk ik eerder een fout in discogs. Alle releases daar worden volgens mij door members aangemaakt.
Het idee van EAN (european article number) is dat elk uniek product een unieke code krijgt.
Dus sowieso ook als ik bij een platenwinkel (bijv. plato oid) een product bekijk, check ik toch ook altijd de ean code. Ik bedoel, een platenwinkel kan ook iets fout typen.

Ja dat van die prijzen.... er zijn nou eenmaal soms verschillende kleine prijsverschillen tussen dodax.nl, dodax.fr, dodax.ch etc etc. Wel te overzien. Volgens mij is het een centenkwestie als er een verschil is.
Ik heb geloof ik ook wel eens een album gezien wat wel op de ene stond en niet op de andere, maar ik denk dat dat allemaal computerglitches zijn.

Voor de rest heb ik nooit problemen gehad. Goed verpakt, gratis verzending.
Soms duurt verzending alleen lang. En ook dikwijls bestel ik 3 of 4 platen, en dan komt eerst de ene, dan 2 andere en dan de laatste. Dus over verzendkosten zitten zij iig helemaal niet in.
Dus kennelijk hebben ze een heel goed businessmodel wat die extra kosten kan dekken op zulke relatief kleine bedragen.
Maar goed, zoveel platen bestel ik ook niet als ik dat vergelijk met vele anderen hier.
Maar als ik bestel, bestel ik meestal wel via dodax, vanwege de prijs (en een vrij groot assortiment). Al bijna 5 jaar lang.
Het gebruik van EAN's kan door bedrijven ook willekeur zijn.

EAN's kunnen ook een keer vervallen als bedrijven er geen gebruik meer van maken, op een gegeven moment komt de code weer vrij en kan een ander bedrijf/product hem gebruiken.

Ook kan het zijn dat een platenlabel keer op keer dezelfde EAN code gebruikt, terwijl het een andere persing betreft. Het kan best zijn dat een platenlabel exemplaren in Duitsland, Amerika en UK laat persen, maar wel allemaal dezelfde EAN code meegeeft, omdat het product an sich hetzelfde is, alleen een andere persing.
Maar het is wel allemaal LP X van artiest Y.

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:56
Heeft iemand ervaring met het ophangsysteem van https://twelve-inch.com/ ?
Zit te twijfelen om er een aantal aan te schaffen voor in de woonkamer :).

PSN: Sluuz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

@Sluuz
Mijn collectie van Mariah Carey is alvast muisstil in die hangers, dus wat mij betreft is het een prima systeem :+

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Sluuz schreef op maandag 6 januari 2020 @ 11:27:
Heeft iemand ervaring met het ophangsysteem van https://twelve-inch.com/ ?
Zit te twijfelen om er een aantal aan te schaffen voor in de woonkamer :).
Ziet eruit als een tof systeem. Kan me wel voorstellen dat de achterkant van de hoes mogelijk beschadigingen krijgt. Zeker omdat de magneet sterk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Naboo schreef op maandag 6 januari 2020 @ 11:11:
[...]

Het gebruik van EAN's kan door bedrijven ook willekeur zijn.

EAN's kunnen ook een keer vervallen als bedrijven er geen gebruik meer van maken, op een gegeven moment komt de code weer vrij en kan een ander bedrijf/product hem gebruiken.

Ook kan het zijn dat een platenlabel keer op keer dezelfde EAN code gebruikt, terwijl het een andere persing betreft. Het kan best zijn dat een platenlabel exemplaren in Duitsland, Amerika en UK laat persen, maar wel allemaal dezelfde EAN code meegeeft, omdat het product an sich hetzelfde is, alleen een andere persing.
Maar het is wel allemaal LP X van artiest Y.
Ja kan allemaal, maar zonder ean weet je vaak nog minder.
Dezelfde producten uit verschillende landen hebben vaak wel hetzelfde ean nummer (al vraag ik me af of hedentendage platen op verschillende continenten geperst worden, of dat het allemaal bij Record industry of GZ geperst wordt, en dat exemplaren voor de US gewoon een andere hoes krijgen met hetzelfde EAN.
Wat ik heb gezien is dat gekleurde exemplaren vaak (altijd?) wèl een ander EAN krijgen dan hun zwarte broertjes (en boxsets etc ook).
Dus als het echt een ander product betreft.
Daarom vind ik het vaak een gemis als er geen ean codes bij staan. Het maakt het weer een stukje lastiger te achterhalen of je die speciale gekleurde editie krijgt of niet.
Een winkel als Plato vermeld ze ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Laatst online: 13-10 15:36
Jelte schreef op maandag 6 januari 2020 @ 11:42:
[...]
Ziet eruit als een tof systeem. Kan me wel voorstellen dat de achterkant van de hoes mogelijk beschadigingen krijgt. Zeker omdat de magneet sterk is.
Lijkt me ook. of je moet de hoes iets verstevigen.
Dit soort magneetoplossingen worden trouwens ook voor tablets en telefoons verkocht op Aliexpress voor veel minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:56
Jelte schreef op maandag 6 januari 2020 @ 11:42:
[...]
Volgens mij krijg je een magneet ter grootte van een LP erbij die je in de hoes (erbij) schuift en dus ook wat stevigheid biedt. Zo lang je de hoes rustig eraf trekt en niet teveel laten schuiven over de magneet op de muur lijkt me dat het beschadigen wel meevalt. Maar goed, misschien heeft iemand first hand experience ermee :)

PSN: Sluuz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• openbron
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 25-08 13:41
Van het weekend vond ik op de zolder van mijn schoonouders een Pioneer PL-940 met enkele platen. Er begon meteen wat te kriebelen dus heb ik hem mee genomen om te kijken of er nog leven in zou zitten. Na nader onderzoek bleek al snel dat de naald behoorlijk scheef staat. Helaas heb ik dus nog geen geluid test kunnen doen maar de bewegende delen lijken te werken. Ik ben nog erg nieuw op het gebied van platenspelers, dus ben ik benieuwd naar jullie mening:

Is de PL-940 het waard om hem op te lappen? (Nieuwe naald, mogelijk een nieuw element, en wat er nog meer achter weg komt)
Of is het beter om te oriënteren voor iets nieuws?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik zou hem niet wegdoen, maar lekker gaan gebruiken. Misschien een nieuwe naald, maar meestal is het goedkoper om een nieuwe element incl naald te kopen. Google maar op AT 95

https://www.pickupnaalden...AT-95-E-ELEMENT_6908_7104

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ljsvv
rcor schreef op zondag 5 januari 2020 @ 20:56:
[...]

Hoe klinkt die Ortofon in jouw oren? Hij zou namelijk erg veel qua sound lijken op de moderne digitale sound van o.a. CD-spelers klinken als ik de verhalen mag geloven...
Ja digitaal, dat is inderdaad wel een omschrijving die past bij de 2M Red. Dat het een stuk gedetailleerder klinkt als de Sony (met een OEM AT-3600L) is een ding wat zeker is. Minder warm, ja dat eigenlijk wel. Iets wat ik misschien ook wel een beetje zonde vind. Upgrade naar een Blue, Bronze of Black zie ik mij niet zo heel snel doen denk ik. Eerder richting een Denon DL-110 of iets. Maar aangezien andere elementen, compliantie, armberekeningen en bijbehorende zaken nog helemaal onbekend terrein zijn voor mij meld ik mij hier we mocht ik daar hulp bij nodig hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:07
Bestla schreef op maandag 6 januari 2020 @ 17:19:
Ik zou hem niet wegdoen, maar lekker gaan gebruiken. Misschien een nieuwe naald, maar meestal is het goedkoper om een nieuwe element incl naald te kopen. Google maar op AT 95

Ik zou het AT-95E element niet meer aanbevelen, die is zo goed als EOL, daar is nu de verbeterde AT-VM95E voor in de plaats gekomen, met als voordeel dat je de naald nog kan upgraden naar een Microline of Shibata in het zelfde element.

Gisteren nog even wat oud vinyl uit 1973" opgezet, Tubular Bells van Mike Oldfield blijft nog steeds genot om naar te luisteren en wie herinnerd zich deze nog Car Wash uit 1976 met oa de Pointer Sisters… fun… :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Habana schreef op maandag 6 januari 2020 @ 19:06:
[...]

Ik zou het AT-95E element niet meer aanbevelen, die is zo goed als EOL, daar is nu de verbeterde AT-VM95E voor in de plaats gekomen, met als voordeel dat je de naald nog kan upgraden naar een Microline of Shibata in het zelfde element.
Op zich is de at-vm95e idd de opvolger (en wellicht beter, al heb ik wel een beetje twijfels bij die hoge inductie, ik weet niet of dat die 0,5mV extra uitgangsspanning waard is!), maar het upgraden van naalden heeft niet zoveel zin, met name als je de shibata koopt. Het complete element is dan maar 5 euro duurder dan alleen de naald.
Bij de ML scheelt het wel wat meer, 12 euro.
Je kan dan vaak beter voor het complete element kiezen en dus een goedkoop element achter de hand houden als je een tafel verkoopt oid.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_petit op 06-01-2020 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb een vraag aan de 2M bezitters (red, blue bronze black).
Ik had laatst een discussie met iemand op vinylengine die stellig beweerde dat de 2M elementen MI waren en een doorontwikkeling zouden zijn van de VMS elementen (die zijn idd MI).
Maar naar een beetje doorvragen over een experiment doen met een speld oid en of die aangetrokken wordt door de achterkant van de naald danwel de binnenkant van de body, bleek dat hij dat experiment helemaal niet zelf gedaan had en dat alles dus op speculatie berust was.
Hij beweerde dat ortofon om marketingtechnische redenen het een mm noemt, maar dat vind ik heel ver gezocht (2M betekent ook: 2x M oftewel MM).
Zou iemand dat experiment met zijn 2m willen/durven doen?
Dus de naald van de body afhalen en kijken of het kleine stukje metaal aan de achterkant van de naald een spelt of kleine paperclip oid aantrekt? (als het maar van ijzer is en licht is)

Ik zag wel dat bij de 2m serie intern de body erg leek op de om serie (dus rank en lang), maar dat zegt natuurlijk niets over wat er in zit (hoeveel wikkelingen de spoel is, hoe sterk de magneet is etc. Bij AT gebruiken ze ook al 40 jaar ongeveer dezelfde maat en alleen het plastic daaromheen varieert.
Als eenmaal de tooling voor zo'n maat cartrdige ontwikkeld is ga je daar ook niet zomaar vanaf stappen.
Dat betekent namelijk ook nieuwe spoelen, wikkelmachines etc ontwikkelen.

[ Voor 21% gewijzigd door mr_petit op 06-01-2020 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiLeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GiLeX

Ook analoog fotograferend

Meen dat de 2M de opvolger/doorontwikkeling van de OM serie was, en eigenlijk voor Rega ontworpen
even geplukt bij Ortofon:
The 2M Series was developed in conjunction with the Danish designer Moeller Jensen Design. Inspired by the facets of a diamond, whose contours gracefully trace the grooves on a record’s surface, the 2M’s handsome elegance establishes a great combination of form and functionality. Of course the 2M isn’t just another pretty face. It has been engineered to the highest standards and is congruent with Ortofon’s unrelenting commitment to providing the most precise and accurate reproduction possible without coloration.The name “2M” was chosen as it represents the abbreviation for moving magnet, MM.

Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja dat dacht ik ook, en vind het ook extreem ver gezocht dat ortofon een MI element een MM gaat noemen om marketingredenen.
Maar ik heb dus geen 2M element dus ik kan het ook niet verifieren, anders had ik het wel gedaan.
Overigens zag ik ook niet helemaal het belang van z'n uitspraken in. MI en MM zijn vrijwel dezelfde technieken.
Dat MI of MM een lagere of hogere (effectieve) massa zou hebben is allemaal onzin. Als je het lichter maakt (geldt voor zowel de magneet als het stukje ijzer) heb je òf meer windingen nodig om een bepaalde uitgangsspanning te halen (wat slecht is voor de inductiewaarde en dus loadingproblemen kan geven), òf je neemt genoegen met met minder windingen (goede lage inductie) maar dan heb je ook een lage uitgangsspanning (en dus meer ruis).

Ik zou zelf eigenlijk aanraden om niet boven de ca. 500mH te gaan omdat je dan dus de kans loopt een resonantiepiek in de hoge tonen te krijgen. (maar als dat bij het klankkarakter van het element past is dat ook geen probleem, maar je kan die piek nooit kwijtraken, maar wel zelf creeeren door cartridgeloading)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
  • Laatst online: 08-10 16:03
Dochter heeft voor kerst platenspeler gekregen met bluetooth maar externe speakers zou wel handiger zijn. Een versterker plaatsen zie ik niet zitten, er zit een phono amp op de speler dus zou daar gewoon actieve (pc) speakers op willen aansluiten maar kan dat dan met een verloopstekkertje 2x rca op speler naar zo een 3.5mm jack?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vintage1967
Dank voor jullie input over ervaringen met Dodax _/-\o_ . Heerlijk zo'n forum dat leeft!
Ik ga de komende dagen op mijn gemakje Pink Floyd - The Division Bell' bestellen.
Die heb ik al jaren op CD :X en gaat er nu ook op LP komen. Niet de nieuwste gekleurde jubileum uitgave, maar de gewone zwarte.

Om het leed van wachten te verzachten: 10-1 verschijnt de nieuwe LP van DeWolff >:) ......... Oranje vinyl en gesigneerd :9 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjbuitenga
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21-04 10:01
verwijderd

[ Voor 165% gewijzigd door kjbuitenga op 06-01-2020 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-10 08:02
kjbuitenga schreef op maandag 6 januari 2020 @ 21:31:
Dus de naald van de body afhalen en kijken of het kleine stukje metaal aan de achterkant van de naald een spelt of kleine paperclip oid aantrekt? (als het maar van ijzer is en licht is)

Heb net even geprobeerd met een oude 2M blue naald. De achterkant trekt bij mij een heel klein
spijkertje aan. Het is dus een klein magneetje aan het eind van de cantilever. Dan lijkt het mij een mm (moving magnet).
Ortofon verkoopt ze ook als een moving magnet, vandaar ook de naam 2M ;)

never mind...

Driving a cadillac in a fool's parade.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kjbuitenga
mr_petit schreef op maandag 6 januari 2020 @ 19:30:
Ik heb een vraag aan de 2M bezitters (red, blue bronze black).
Ik had laatst een discussie met iemand op vinylengine die stellig beweerde dat de 2M elementen MI waren en een doorontwikkeling zouden zijn van de VMS elementen (die zijn idd MI).
Maar naar een beetje doorvragen over een experiment doen met een speld oid en of die aangetrokken wordt door de achterkant van de naald danwel de binnenkant van de body, bleek dat hij dat experiment helemaal niet zelf gedaan had en dat alles dus op speculatie berust was.
Hij beweerde dat ortofon om marketingtechnische redenen het een mm noemt, maar dat vind ik heel ver gezocht (2M betekent ook: 2x M oftewel MM).

Ik zag wel dat bij de 2m serie intern de body erg leek op de om serie (dus rank en lang), maar dat zegt natuurlijk niets over wat er in zit (hoeveel wikkelingen de spoel is, hoe sterk de magneet is etc. Bij AT gebruiken ze ook al 40 jaar ongeveer dezelfde maat en alleen het plastic daaromheen varieert.
Als eenmaal de tooling voor zo'n maat cartrdige ontwikkeld is ga je daar ook niet zomaar vanaf stappen.
Dat betekent namelijk ook nieuwe spoelen, wikkelmachines etc ontwikkelen.
Heb net even geprobeerd met een oude 2M blue naald. De achterkant trekt bij mij een heel klein
spijkertje aan. Het is dus een klein magneetje aan het eind van de cantilever. Dan lijkt het mij een mm (moving magnet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
lapino schreef op maandag 6 januari 2020 @ 20:09:
Dochter heeft voor kerst platenspeler gekregen met bluetooth maar externe speakers zou wel handiger zijn. Een versterker plaatsen zie ik niet zitten, er zit een phono amp op de speler dus zou daar gewoon actieve (pc) speakers op willen aansluiten maar kan dat dan met een verloopstekkertje 2x rca op speler naar zo een 3.5mm jack?
Ja hoor, als er een preamp in zit (eigenlijk een vereiste voor bluetooth, een phono signaal over bluetooth is niet bruikbaar) kun je gewoon de rca plugs op andere line-level apparatuur aansluiten (oftewel alles wat vanaf de cassette geproduceerd is, inclusief computers). Soms zijn daarbij verloopjes nodig, zoals naar minijack, maar het signaal blijft hetzelfde. Dit is zo’n common use case dat je dat soort kabeltjes overal kunt halen wat maar iets met elektronica te maken heeft, zelfs bij de bouwmarkt ;)

Let wel op dat de preamp aan staat, meestal zit er een schakelaar op om ’m aan en uit te zetten (alhoewel aan meestal wel de default is wegens compatibiliteit met huidige apparatuur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr_petit schreef op maandag 6 januari 2020 @ 19:46:
Ja dat dacht ik ook, en vind het ook extreem ver gezocht dat ortofon een MI element een MM gaat noemen om marketingredenen.
Maar ik heb dus geen 2M element dus ik kan het ook niet verifieren, anders had ik het wel gedaan.
Was dat Lini of een andere user? Had je deze post al gezien? Lini beschouw ik op zich wel als een betrouwbare bron, zeker op elementgebied (weet met name ontzettend veel van alle mogelijke oude Audio Technica elementen).
In any case, that question already came up years ago over on VE, and finally user bauzace50 took apart an OM20Super body and also checked the cantilever assembly of a 2M Black. Results: The magnet was found inside the (Super)OM body - and the rear end of the 2M needle wasn't magnetic, which combined with the fact, that OM family needles also work on 2M bodies, is a sure sign that the operating principle hasn't changed and the 2Ms also still actually are VMS-type MIs.
En hier is de gebruiker die het wel zelf heeft geprobeerd en beweert dat het uiteinde van de cantilever niet magnetisch is.

Overigens kan ik op deze foto geen magneet ontdekken tussen de spoelen, maar goed, de assembly hoeft hier nog niet compleet te zijn:

https://blog.son-video.co...ited-the-ortofon-factory/
Afbeeldingslocatie: https://i2.wp.com/blog.son-video.com/wp-content/uploads/2016/06/Visite-usine-Ortofon-cellule-MM-avec-sans-bobine.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kjbuitenga schreef op maandag 6 januari 2020 @ 22:23:
[...]
Bedankt (y)
Heb je toevallig ook gecontroleerd of het spijkertje zelf magnetisch was?
(al kan ik me niet voorstellen dat een klein spijkertje zó magnetisch is dat het sterk aangetrokken is door een stukje ijzer zo klein als dat achter een MI naald zit)

[ Voor 25% gewijzigd door mr_petit op 07-01-2020 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op maandag 6 januari 2020 @ 23:06:
[...]

Was dat Lini of een andere user? Had je deze post al gezien? Lini beschouw ik op zich wel als een betrouwbare bron, zeker op elementgebied (weet met name ontzettend veel van alle mogelijke oude Audio Technica elementen).

[...]

En hier is de gebruiker die het wel zelf heeft geprobeerd en beweert dat het uiteinde van de cantilever niet magnetisch is.

Overigens kan ik op deze foto geen magneet ontdekken tussen de spoelen, maar goed, de assembly hoeft hier nog niet compleet te zijn:

https://blog.son-video.co...ited-the-ortofon-factory/
[Afbeelding]
Nee het was niet lini.

Ik ben toch geneigd te geloven dat het MM's zijn. Ik zie ook geen losse magneet in de spoelsetup, maar er kan natuurlijk een ringmagneet daarvoor geplaatst worden en die niet op de foto staat (of in dat zwarte plastic ding zit) Grado's hebben ook een ringmagneet in de naald.

Voor de beeldvorming: als ik een MM naald neem, is het magneetje zo sterk/zwak dat het net een speld kan optillen, als deze goed de magneet raakt. Dus ik kan me ook goed voorstellen dat die hoeveelheid magnetisme over het hoofd wordt gezien.

Het is trouwens wel zo dat die VMS bodies (dus ortofon MI elementen) niet zo smal zijn als de OM/2M bodies. Het metalen/afgeschermde gedeelte van de VMS bodies is veel groter, maar ik weet niet of dat onlosmakelijk verbonden is met dat ze MI zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door mr_petit op 07-01-2020 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiLeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GiLeX

Ook analoog fotograferend

Nog even wat graven online en uit een oudere folder:
Every model in the Optimum Match (OM) series boasts the world-renowned Variable Magnetic Shunt (VMS) generating system
En aangezien de OM stylus ook in een 2M cart past en werkt, iets met 1+1=2 :P
Denk dat je dus kan zeggen dat het ondanks de huidige marketing van Ortofon, het dus in basis MI is
(denk ik dan) :>

Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjbuitenga
mr_petit schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 08:22:
[...]

Bedankt (y)
Heb je toevallig ook gecontroleerd of het spijkertje zelf magnetisch was?
(al kan ik me niet voorstellen dat een klein spijkertje zó magnetisch is dat het sterk aangetrokken is door een stukje ijzer zo klein als dat achter een MI naald zit)
Het spijkertje zelf is niet magnetisch. Blijft in ieder geval nergens aan "kleven".
Met het houdertje waar de cantilever met naald in zit kan ik het spijkertje zelfs optillen.
Het spijkertje slingert dan heen en weer met als teken dat het puntje aangetrokken wordt door het magneetje.
Ik heb hier een duidelijke foto van gemaakt maar weet alleen niet hoe ik die hier moet plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kjbuitenga schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 13:12:
[...]

Met het houdertje waar de cantilever met naald in zit kan ik het spijkertje zelfs optillen.
Het spijkertje slingert dan heen en weer met als teken dat het puntje aangetrokken wordt door het magneetje.
Ditzelfde effect krijg ik ook als ik een willekeurige andere MM naald pak met een speld.
Ik heb hier een duidelijke foto van gemaakt maar weet alleen niet hoe ik die hier moet plaatsen.
Uploaden naar een fotohost, bijv. imgur en dan tussen img tags zetten.

Dus bijv bij imgur klik op new post, drag/drop het plaatje
Dan op het geuploade plaatje bij imgur: rechter muisklik->afbeeldingslocatie kopieeren.
Hier op GoT in de post {img}rechtermuisklik -> plakken{/img} en klaar ( ipv { } deze haakjes [ ] )

Ik ben benieuwd naar de foto (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjbuitenga
https://imgur.com/a/alekeMo#2zyCbGz

[ Voor 13% gewijzigd door kjbuitenga op 07-01-2020 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
mr_petit schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 13:26:
Uploaden naar een fotohost, bijv. imgur en dan tussen img tags zetten.
Of de makkelijke manier, de geavanceerde editor openen (“toon voorbeeld”) en het plaatje uploaden via het fotoalbum. Krijg je meteen de forumcode erbij om te copy pasten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kjbuitenga

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@mr_petit Ben ook nog even aan het testen geweest:

Technics EPC-270C en JVC Z-1S: spelden hangen aan de magneetjes (echt losjes bungelend aan het puntje, dus niet tussen cantilever en behuizing gestoken. Speldjes uiteraard geverifieerd gedemagnetiseerd. ;)):
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/V6qB0Z20/1.jpg

Audio Technica AT440MLa: kost iets meer moeite, maar een afgeknipt stukje speld bijft ook hangen aan de magneetjes (dual magnet ;)):
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/nrnK4YtR/2.jpg

Ter verificatie nog een AT naaldje uit de scrap pile:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/2yTQ2bkz/3.jpg

Dan een Ortofon VMS 20E MKII (moving iron) en een Dual DN165E (=Ortofon OM, specs vrijwel een OM10 stylus). Wat ik ook probeer met dat kleine stukje speld, het blijft niet aan het achtereinde van het cantilever hangen. Op basis van deze test is er in ieder geval geen onderscheid tussen de VMS en OM serie.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/d0dGgSsN/4.jpg

Binnenwerk:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/WbWmZkY8/5.jpg

Naalden:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/BnjTBnd0/6.jpg

Mijn bevindingen zijn dus in overeenstemming met wat bauzace50 beweert op het VE forum: VMS en OM hebben geen magneet aan de cantilever, athans als ze er een hebben is die heel, heel veel zwakker dan van een doorsnee MM element waar een complete speld aan blijft hangen. Ik neem aan dat hij de experimenten echt heeft uitgevoerd, waarom zou hij liegen?
Hij beweert echter ook een 2M niet magnetisch is wat in tegenspraak is met de bevindingen van @kjbuitenga hier. @kjbuitenga Misschien nog even heel goed checken of dit geen mechanische klemkracht is met dat nogal dikke spijkertje in die smalle kunstof schacht? Kan me niet aan de indruk onttrekken dat de punt van het spijkertje geklemd zit. Probeer eens een veel dunner speldje (uit de naaidoos ;)) of liefst een zo licht mogelijk kort deel daarvan (kniptang, wel ff knippen met gesloten hand want je wil het niet in je oog hebben) en check even goed of dat niet magnetisch is?

Overigens: ook de AT-55 heeft geen magnetische achterzijde.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/mgKQXGsF/7.jpg

Wat blijkt: deze staat fout (zoals zovele) in de VinylEngine database: het is geen MM maar een "induced magnet" element, nauw verwant aan MI dus.

https://www.vinylengine.c...pic.php?t=114138#p1003577

Kortom: op basis van eigen bevindingen schat ik in: VMS en OM serie zijn zeer verwant aan elkaar en MI elementen. Bij de 2M elementen zit ik met 2 tegengestelde bevindingen van anderen. :)

[ Voor 24% gewijzigd door Cap op 07-01-2020 21:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kjbuitenga
@Cap

Het spijkertje zit niet vast in het buisje en maakt alleen magnetisch contact.
Deze gaat vrij heen en weer als ik de houder iets beweeg.
Ik heb het nu ook geprobeerd met een ijzeren pennetje van ong. 0,3 mm en 1 cm lang.
Als ik dit pennetje tot vlakbij het uiteinde van de cantilever hou en ik laat los dan wordt deze gewoon aangetrokken.

Heb ik nog wel een vraag in het algemeen;
Als het magneetje zich niet aan het uiteinde van de cantilever bevindt waar zit deze dan?
Ik heb hier meerdere elementen van Ortofon, een dn-165e, een OM-10 en een 2M met Red en Blue stylus.
Bij geen van deze elementen bevindt zich ook maar iets van magnetisme.
Het pennetje wat ik eerder gebruikte blijft bij geen een ook maar iets "plakken".
Echter bij het uiteinde van alle naalden wel.
Is dit ook niet het principe van een moving magnet?
Dat het uiteinde van de naald licht magnetisch is en deze zich beweegt tussen een aantal vaste spoelen?
En zo een kleine spanning opwekt wat zich vertaald naar een signaal.

[ Voor 48% gewijzigd door kjbuitenga op 07-01-2020 16:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Okee! Dan blijkt de 2M toch anders dan de OM :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TR1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:54
Vintage1967 schreef op maandag 6 januari 2020 @ 21:28:

Om het leed van wachten te verzachten: 10-1 verschijnt de nieuwe LP van DeWolff >:) ......... Oranje vinyl en gesigneerd :9 .
Ik kan niet wachten |:( laat maar gauw komen die lp (ook de oranje :) )
En dan zaterdag naar Paradiso _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vintage1967
Heb net mijn eerste bestelling bij Dodax geplaatst:

- Pink Floyd - The Division Bell
- Beth Hart - War In My Head

Allebei zwart vinyl, dus geen bijzondere uitgave of zo.

Tip: War In My Head is nu voor €17,00 (en een paar cent) te bestellen als 2LP.
Ik zou zeggen 'Vraag niet hoe het kan, maar profiteer er van!' :9 .

Einde van de middag was er een mailtje van Mascot Label Group (MLG) dat de LP van DeWolff verstuurd is. Ik ben echt heel erg benieuwd want ik heb besteld zonder er ook maar één noot van gehoord te hebben. Tja, dat heb ik een paar jaar geleden ook met Lulu van Lou Reed en Metallica gedaan |:( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReVision.
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
Voor de mensen met een ruim budget heeft Mark Levinson weer een nieuwe platenspeler ontwikkeld en getoont op de CES beurs

https://www.whathifi.com/news/ces-2020-mark-levinson-introduces-no5105-turntable

Apart design, lijkt wel een digitale tv decoder met een platter erop 8)7

Ach is toch net niet in mijn prijsrange :+

[ Voor 36% gewijzigd door ReVision. op 07-01-2020 21:24 ]

hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 14:42:
@mr_petit Ben ook nog even aan het testen geweest:

Technics EPC-270C en JVC Z-1S: spelden hangen aan de magneetjes (echt losjes bungelend aan het puntje, dus niet tussen cantilever en behuizing gestoken. Speldjes uiteraard geverifieerd gedemagnetiseerd. ;)):
[Afbeelding]

Audio Technica AT440MLa: kost iets meer moeite, maar een afgeknipt stukje speld bijft ook hangen aan de magneetjes (dual magnet ;)):
[Afbeelding]

Ter verificatie nog een naaldje uit de scrap pile:
[Afbeelding]

Dan een Ortofon VMS 20E MKII (moving iron) en een Dual DN165E (=Ortofon OM, specs vrijwel een OM10 stylus). Wat ik ook probeer met dat kleine stukje speld, het blijft niet aan het achtereinde van het cantilever hangen. Op basis van deze test is er in ieder geval geen onderscheid tussen de VMS en OM serie.

[Afbeelding]

Binnenwerk:
[Afbeelding]

Naalden:
[Afbeelding]

Mijn bevindingen zijn dus in overeenstemming met wat bauzace50 beweert op het VE forum: VMS en OM hebben geen magneet aan de cantilever, athans als ze er een hebben is die heel, heel veel zwakker dan van een doorsnee MM element waar een complete speld aan blijft hangen. Ik neem aan dat hij de experimenten echt heeft uitgevoerd, waarom zou hij liegen?
Hij beweert echter ook een 2M niet magnetisch is wat in tegenspraak is met de bevindingen van @kjbuitenga hier. @kjbuitenga Misschien nog even heel goed checken of dit geen mechanische klemkracht is met dat nogal dikke spijkertje in die smalle kunstof schacht? Kan me niet aan de indruk onttrekken dat de punt van het spijkertje geklemd zit. Probeer eens een veel dunner speldje (uit de naaidoos ;)) of liefst een zo licht mogelijk kort deel daarvan (kniptang, wel ff knippen met gesloten hand want je wil het niet in je oog hebben) en check even goed of dat niet magnetisch is?

Overigens: ook de AT-55 heeft geen magnetische achterzijde.
[Afbeelding]

Wat blijkt: deze staat fout (zoals zovele) in de VinylEngine database: het is geen MM maar een "induced magnet" element, nauw verwant aan MI dus.

https://www.vinylengine.c...pic.php?t=114138#p1003577

Kortom: op basis van eigen bevindingen schat ik in: VMS en OM serie zijn zeer verwant aan elkaar en MI elementen. Bij de 2M elementen zit ik met 2 tegengestelde bevindingen van anderen. :)
Super interessant dit.
Bij die vms en dn165e naald zie ik een kleine metalen ring om de naaldkern.
Kan jij checken of die toevallig magnetisch is?
Dan zou namelijk een ringmagneet kunnen zijn. Dat heeft grado ook.
Ergens MOET er natuurlijk een magneet zitten.
Anders zou je kunnen checken in de behuizing.

Die 2m lijkt toch wel een echte MM te zijn. Ik zie in die half doorzichtige behuizing ook geen extra metalen ring om de cantilever wat een ringmagneet zou kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kjbuitenga schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 15:46:

Heb ik nog wel een vraag in het algemeen;
Als het magneetje zich niet aan het uiteinde van de cantilever bevindt waar zit deze dan?
Binnenin de body zit een magneet én spoelen. Het bewegende stukje ijzer aan de achterkant vd cantilever verstoort het magneetveld en dit werkt een stroompje op in de spoelen.
Ik heb hier meerdere elementen van Ortofon, een dn-165e, een OM-10 en een 2M met Red en Blue stylus.
Bij geen van deze elementen bevindt zich ook maar iets van magnetisme.
Het pennetje wat ik eerder gebruikte blijft bij geen een ook maar iets "plakken".
Echter bij het uiteinde van alle naalden wel.
Hé wacht even, hoe kan dit? Zie mijn experiment met een halve cm afgeknipte speld aan mijn DN-165e hierboven. Itt tot bij de andere elementen kreeg ik bij de DN-165e en VMS met geen mogelijkheid dat stukje speld "geplakt" aan het achteruiteinde van de naald. Waarom jij dan wel? :? Dat moeten we dan nog wel even achterhalen. Ik ga nogmaals proberen met een miniem klein stukje, gedemagnetiseerd, ijzer. En dan hebben we ook nog de tegenstrijdige ervaring tussen jouw 2M Blue magnetisme en het non-magnetisme van de 2M Black van bauzace50 op het VE forum.
Is dit ook niet het principe van een moving magnet?
Dat het uiteinde van de naald licht magnetisch is en deze zich beweegt tussen een aantal vaste spoelen?
En zo een kleine spanning opwekt wat zich vertaald naar een signaal.
Ja dat is het principe van moving magnet.
mr_petit schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 21:38:
[...]

Super interessant dit.
Bij die vms en dn165e naald zie ik een kleine metalen ring om de naaldkern.
Kan jij checken of die toevallig magnetisch is?
Dan zou namelijk een ringmagneet kunnen zijn. Dat heeft grado ook.
Ergens MOET er natuurlijk een magneet zitten.
Anders zou je kunnen checken in de behuizing.
De behuizing heb ik ook kort gecheckt maar daar kon ik geen magnetisme otdekken. Overigens ook niet bij de VMS, wat toch zeker een MI zou moeten zijn (maar je gaat nu alles in twijfel trekken. :P).

Volgens mij heb ik die ring ook gecheckt, ik heb zitten pielen tegen de naaldkern aan maar ook tegen de ring, ik kan nogmaals gaan pielen maar geef het weinig kans dat er iets blijft plakken. Misschien moet ik een super klein stukje ijzer, bijna vijlsel, regelen om het te checken. ;)

[ Voor 28% gewijzigd door Cap op 07-01-2020 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zit met trouwens ook nog te bedenken: die ortofon bodies: daar zou natuurlijk zowel een MM als MI naald in passen als er met een ringmagneetje gewerkt wordt.
De vraag is natuurlijk of je dezelfde hoogte outputsignaal krijgt, maar daar zou je de sterkte van dat ringmagneetje op kunnen afstellen.

Maar het staat buiten kijf: ergens moet er een magneet zitten. Dus als je bij jouw vms en dn165e zowel in de naald als in de body geen magneet kan vinden, dan klopt er iets niet aan je methode om dat aan te tonen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat klopt, maar je ziet de methode: een heel klein stukje speld dat wel blijft plakken aan de andere MM elementen (gaat gemakkelijk en blijft goed hangen aan dat kleine contactpuntje van de speld), en met heel veel moeite en veel keer proberen totaal niet aan de VMS en DN-165e. Ik heb hier onder vergrootglas en microscoop zitten pielen om dat stukje speld tegen het uiteinde van de naald en ook tegen het ringetje er omheen te duwen, naaldje hing in een third hand. Ook het stukje speld omgedraaid en met dikkere stuk geprobeerd, geen resultaat, nul plak, valt meteen bij loslaten. Ik ga nog proberen met stukje puur ijzer, als dat niet lukt dan mag jij verzinnen waar het verschil hem in zit. :P

[ Voor 19% gewijzigd door Cap op 07-01-2020 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zou dan toch ook kijken of je niet magnetisme in de behuizing kan vinden.

Ik zat met ook te bedenken: betreffende de mogelijkheid van een ringmagneet om de cantilever: ook dan zou de cantilever magnetisch moeten worden, anders wordt er natuurlijk geen magnetisch veld gemanipuleerd.
Wellicht is alleen de veldsterkte te klein om een speld aan te trekken, en is het veld zelf groter (dus een lagere concentratie van veldlijnen per oppervlak maar groter oppervlak)

Ik begreep ook niet helemaal wat @kjbuitenga schreef:
Blijft de speld nou wel of niet bij hem aan de achterkant van de cantilever van de dn-165e en OM10 kleven?

[ Voor 15% gewijzigd door mr_petit op 07-01-2020 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zou kunnen dat het veld te zwak is. Het is trouwens wel een stukje speld nauwelijks langer dan de naald zelf waar ik het mee geprobeerd heb he, het zal nog geen cm zijn: zie foto AT440MLa. Maar ik probeer nog meer ijzer% en nog minder gewicht er tegenaan te gooien. Hoe dan ook, het verschil met de andere MM-elementen is in ieder geval frappant.

[ Voor 3% gewijzigd door Cap op 07-01-2020 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja die at-440mla naald.
Die lijkt wel krom.
Toch geen ongelukje van jezelf?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bean77
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-10 20:35
Vanochtend de Okki nokki maar weer eens neergezet en de aanwinsten van de afgelopen periode eens goed schoonmaken. Jammer dat ik nog steeds moet wachten op de 4 mfsl versies van de Dire straits, maar goed, dan hebben we in ieder geval nog iets om naar uit te kijken (vanuit een positief perspectief) ;) :P

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/MZ989Vjn/vinyl.jpg

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
Vintage1967 schreef op maandag 6 januari 2020 @ 21:28:
Dank voor jullie input over ervaringen met Dodax _/-\o_ . Heerlijk zo'n forum dat leeft!
Ik ga de komende dagen op mijn gemakje Pink Floyd - The Division Bell' bestellen.
Die heb ik al jaren op CD :X en gaat er nu ook op LP komen. Niet de nieuwste gekleurde jubileum uitgave, maar de gewone zwarte.

Als fan moet je naar Kay joh in Wagenberg:

https://www.facebook.com/...osts/831073817335092/?d=n

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Zondag is er in gebouw Scheltema aan de Marktsteeg 1 in Leiden een platenbeurs. 25 tot 50 standhouderplaatsen.

Ik ben er in ieder geval.

Open vanaf 10.00 uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hilgo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:42

hilgo

Clear your mind of can't.

Bestla schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 18:34:
Zondag is er in gebouw Scheltema aan de Marktsteeg 1 in Leiden een platenbeurs. 25 tot 50 standhouderplaatsen.

Open vanaf 10.00 uur.
Dat is tegenover Gebr. de Nobel, toch? Misschien dat ik ook even ga kijken. Bedankt voor de tip!

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suggs
  • Niet online
hilgo schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 19:22:
[...]

Dat is tegenover Gebr. de Nobel, toch? Misschien dat ik ook even ga kijken. Bedankt voor de tip!
Yep.

Wellicht dat ik ook nog even ga kijken, maar niet om 10 uur :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Open vanaf 10.00 uur.
Koopjes of vooral sfeer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana

Open vanaf 10.00 uur.
Hé bedankt voor de tip deze had ik bijna gemist, lekker dichtbij dus op de fiets..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vintage1967
Dank voor de tip!!!! Ik ga zeker kijken of dit gaat lukken.

BTW, het nieuwe album Tascam Tapes is vind ik echt goed. Het is nog steeds DeWolff, maar dan weer net iets anders dan voorgaande albums. Daar waar Thrust mij niet weet te pakken, doet TT dat wel. En dat terwijl het wel even wennen is aan bepaalde nieuwe invloeden en het nummer It Ain't Easy imho een filler is. Wat de uitvoering betreft, is het ook watertanden. Een mooie gatefold hoes, een prachtig 'boekje' met foto's en teksten, uiteraard de handtekeningen :9 en niet te vergeten het gekleurde vinyl. Ook nu weer zeer zorgvuldig verpakt (opvulschotjes, LP met binnenhoes buiten de buitenhoes en beschermhoeken op de LP-doos) door MLG. Geen tikje of plopje te horen, perfect vlakke LP. Al met al opnieuw een zeer waardevolle aanwinst voor de liefhebber van dit genre en deze wereldband :9~ .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ljsvv
Vintage1967 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 09:49:
[...]

Dank voor de tip!!!! Ik ga zeker kijken of dit gaat lukken.

BTW, het nieuwe album Tascam Tapes is vind ik echt goed. Het is nog steeds DeWolff, maar dan weer net iets anders dan voorgaande albums. Daar waar Thrust mij niet weet te pakken, doet TT dat wel. En dat terwijl het wel even wennen is aan bepaalde nieuwe invloeden en het nummer It Ain't Easy imho een filler is. Wat de uitvoering betreft, is het ook watertanden. Een mooie gatefold hoes, een prachtig 'boekje' met foto's en teksten, uiteraard de handtekeningen :9 en niet te vergeten het gekleurde vinyl. Ook nu weer zeer zorgvuldig verpakt (opvulschotjes, LP met binnenhoes buiten de buitenhoes en beschermhoeken op de LP-doos) door MLG. Geen tikje of plopje te horen, perfect vlakke LP. Al met al opnieuw een zeer waardevolle aanwinst voor de liefhebber van dit genre en deze wereldband :9~ .
Wat ik momenteel ook wel een heel klein beetje jammer vind van de muziekindustrie.
Klokslag 00.00 was het album te beluisteren op Apple Music en consorten. Heb het hele album al beluisterd voor ik het kon gaan kopen, aan de ene kant ook wel weer positief.

Ik kende deWolff helemaal niet voor ik in dit topic begon te lezen, vanmiddag als ik in wagenberg ben maar eens kijken of ik hem al kan scoren..........

Edit: @Vintage1967 in ‘t wit issie ook mooi B-) :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/b5YBxbvkvkYiGCmieWXgj0PE/medium.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Ljsvv op 11-01-2020 17:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Geen idee eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suggs
  • Niet online
Hoewel ik geen cratedigger ben, verwacht ik niet met lege handen thuis te komen. Wat voor mij wel meespeelt is dat het voor mij op loopafstand van m'n huis is en het daardoor wel erg verleidelijk is om te gaan neuzen. Ik laat me wel verassen ;) Morgen nog even mijn inventarislijst bij Discogs updaten, contanten pinnen en het juiste moment zien te vinden dat ik aan mijn vriendin ga vertellen dat ik naar een platenbeurs ga :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Suggs schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 23:40:
[...]

Hoewel ik geen cratedigger ben, verwacht ik niet met lege handen thuis te komen. Wat voor mij wel meespeelt is dat het voor mij op loopafstand van m'n huis is en het daardoor wel erg verleidelijk is om te gaan neuzen. Ik laat me wel verassen ;) Morgen nog even mijn inventarislijst bij Discogs updaten, contanten pinnen en het juiste moment zien te vinden dat ik aan mijn vriendin ga vertellen dat ik naar een platenbeurs ga :D
Het juiste moment is de dag erna toch?

Ben benieuwd of je er wat leuks vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:41
Niet direct vinyl maar een van de allergrootste drummers is niet meer mensen.
Neil Peart , de drummer van rush , is onlangs overleden.

Als best een groot fan van rush moest ik toch even slikken moet ik bekennen.

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:56

Pierre

Van nature lui!

Potverdorie zeg wat een naar nieuws, meerdere malen live gezien en een paar keer de eer gehad om hem de hand te schudden. Rest in Peace Neil Peart.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, dat was even slecht nieuws... Was toch een van de beste drummers ter wereld als ik de kenners mag geloven...

Maar het leven gaat verder en VWestlife op Youtube laat even zien dat een oude platen speler niet per definitie beter is dan een nieuwe... En ja, ik denk dat dit soms inderdaad klopt... Het blijft altijd opletten als je een platen speler gaat kopen, ongeacht of je nu voor nieuw of tweedehands gaat:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Die kerel zijn PC is even vintage als die platenspeler :D

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben op de platenbeurs vanaf een uur of 11 / half 12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeldert
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Ljsvv schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 11:38:
[...]

Wat ik momenteel ook wel een heel klein beetje jammer vind van de muziekindustrie.
Klokslag 00.00 was het album te beluisteren op Apple Music en consorten. Heb het hele album al beluisterd voor ik het kon gaan kopen, aan de ene kant ook wel weer positief.

Ik kende deWolff helemaal niet voor ik in dit topic begon te lezen, vanmiddag als ik in wagenberg ben maar eens kijken of ik hem al kan scoren..........

Edit: @Vintage1967 in ‘t wit issie ook mooi B-) :

[Afbeelding]
Wat voor houder is dat waar je hoes in staat?

Juist

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ljsvv
Jeldert schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 20:00:
[...]

Wat voor houder is dat waar je hoes in staat?
Een eigen geknutselde van een niet te pruimen oude plaat. Kwam toen ik aan het Googlen was op een plaathouder een site tegen waar het op stond.
Heel eenvoudig, oude afgedankte plaat in kokend water onderdompelen, eerst de rug buigen met een hard dik voorwerp, andere kant van de plaat onderdompelen in kokend water en zo de lip aan de voorkant maken.

Edit: site terug gevonden... https://www.steijvers.com...playing-platen-standaard/

[ Voor 8% gewijzigd door Ljsvv op 11-01-2020 21:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@kozue Nu op de draaitafelaar: de lekkere schudjebil-slettenmuziek van Latin Flavour Club.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Weer thuis met een aardige aanvulling van de Prince 7" jukebox vooraad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Habana
Ik ben net ook nog even wezen struinen in de dozen, was lekker dichtbij dus, en ook nog wat leuks gevonden van The Alan Parsons Project en The Traveling Wilburys

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hilgo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:42

hilgo

Clear your mind of can't.

Ben net terug uit Leiden. Vond sommige aanbieders wel heel enthousiast met de prijzen (vergeleken met mijn geliefde platenzaak in Den Haag) maar er was genoeg om doorheen te zoeken. Uiteindelijk thuis gekomen met Paul Young - Paul Young. Even door de wasstraat en genieten maar.

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hilgo schreef op zondag 12 januari 2020 @ 14:56:
Ben net terug uit Leiden. Vond sommige aanbieders wel heel enthousiast met de prijzen (vergeleken met mijn geliefde platenzaak in Den Haag) maar er was genoeg om doorheen te zoeken. Uiteindelijk thuis gekomen met Paul Young - Paul Young. Even door de wasstraat en genieten maar.
Van de prijzen kan ik maar 1 ding zeggen, die waren best hoog. Nu heb ik alleen maar mint staat singletjes gekocht, maar die waren stuk voor stuk 1 tot 2 euro boven de hoogste Discogs prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
rcor schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 17:46:
VWestlife op Youtube laat even zien dat een oude platen speler niet per definitie beter is dan een nieuwe... En ja, ik denk dat dit soms inderdaad klopt...
Ligt een beetje aan de leeftijd en het merk. Een Project one van halverwege de jaren negentig was aanzienlijk beter dan een Dual uit de jaren 70 met een prijzig Ortofon element en dito naald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bouwfraude schreef op zondag 12 januari 2020 @ 15:24:
[...]

Ligt een beetje aan de leeftijd en het merk. Een Project one van halverwege de jaren negentig was aanzienlijk beter dan een Dual uit de jaren 70 met een prijzig Ortofon element en dito naald.
Dat kan je vast en zeker heel goed onderbouwen....
Dus laat maar horen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rcor schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 17:46:

Maar het leven gaat verder en VWestlife op Youtube laat even zien dat een oude platen speler niet per definitie beter is dan een nieuwe...
Ik vraag me af waarom je daarover een video zou maken.
Ik heb nog nooit iemand zien/horen beweren dat elke oude platenspeler beter is dan elke nieuwe platenspeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
mr_petit schreef op zondag 12 januari 2020 @ 16:05:
[...]
Dat kan je vast en zeker heel goed onderbouwen....
Dus laat maar horen ;)
Dual met tussenwiel was rumoerig, Pro-ject One had een stuk minder bijgeluiden en betere basweergave.
De Dual heeft een verhuizing niet overleeft. Zie dat het element M 15 E super nog steeds geld waard is :o

De Pro-ject onlangs voorzien van een upgrade kitje. De motorophanging was slap geworden.
Draaitafels hoeven niet zoveel te doen, rustig rondjes draaien zonder bijgeluiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bouwfraude schreef op zondag 12 januari 2020 @ 18:06:
[...]

Dual met tussenwiel was rumoerig, Pro-ject One had een stuk minder bijgeluiden en betere basweergave.
De Dual heeft een verhuizing niet overleeft. Zie dat het element M 15 E super nog steeds geld waard is :o

De Pro-ject onlangs voorzien van een upgrade kitje. De motorophanging was slap geworden.
Draaitafels hoeven niet zoveel te doen, rustig rondjes draaien zonder bijgeluiden.
Mijn Dual 1226 is alles behalve rumoerig... Ik heb dat wollig klinkend Shure element vervangen door een Goldring 2100MM en sindsdien heeft de speler meer midden tonen en ook een betere bas weergave...

Dus ook deze bewering van je zegt eigenlijk nog niets, dan alleen een eigen mening op basis van een combinatie van apparaten die ervoor zorgde dat jij persoonlijk de Dual minder goed vond klinken dan je huidige Pro-ject One...

Overigens zou een goede servicebeurt je Dual mogelijk ook een stuk minder rumoerig gemaakt hebben... Duals en Thorens platen spelers houden nogal graag van een drupje olie hier en der...

Welke Dual had je trouwens als ik vragen mag?

[ Voor 8% gewijzigd door rcor op 12-01-2020 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
rcor schreef op zondag 12 januari 2020 @ 18:20:
[...]
Welke Dual had je trouwens als ik vragen mag?
Ik denk een 1019 als ik wat sites mag geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bouwfraude schreef op zondag 12 januari 2020 @ 18:06:
[...]

Dual met tussenwiel was rumoerig
En dus geldt dat voor elke dual?
Want dat beweer je wel.

Punt is dat dual met de eds1000/900 lijn ongeveer de stilste draaitafels uit de jaren 70 gebouwd heeft, met zowel rumblespecs als wow/flutterspecs die ik bij pro-ject nog niet gezien heb. De 701 was menig 'testsieger' op dat aspect toen hij uitkwam.

Je had beter kunnen zeggen dat jij een dualtafel had met tussenwiel die rumoerig was ipv deze eigenschap aan elke dual te verbinden. Nu scheer je alles over die ene kam, wat een wellicht beschadigd/versleten tussenwieltje zou kunnen zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_petit op 12-01-2020 19:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
LMFTFY :)
bouwfraude schreef op zondag 12 januari 2020 @ 15:24:
[...]

Ligt een beetje aan de leeftijd (niet voor c.a. 1970) en het merk model. Een Mijn exemplaar Project one van halverwege de jaren negentig was aanzienlijk beter dan een mijn exemplaar Dual uit de jaren 70 met een prijzig Ortofon element en dito naald.
Zo klopt het aardig denk ik. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:36

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Bestla schreef op zondag 12 januari 2020 @ 14:59:
[...]

Van de prijzen kan ik maar 1 ding zeggen, die waren best hoog. Nu heb ik alleen maar mint staat singletjes gekocht, maar die waren stuk voor stuk 1 tot 2 euro boven de hoogste Discogs prijs.
En daarom blijven die prijzen natuurlijk bizar hoog ;)
De fanatiekeling koopt toch wel.

Ik kreeg de indruk de laatste tijd dat de vinyl hype wel over het hoogtepunt heen is.
Maar het zal dus nog even duren voordat we normalere prijzen gaan zien op beurzen.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
mr_petit schreef op zondag 12 januari 2020 @ 19:50:
[...]
wat een wellicht beschadigd/versleten tussenwieltje zou kunnen zijn.
Tussenwiel was van vrij hard rubber, dat geeft trillingen door.
Ik heb de draaitafel vervangen door een van 400 Deutsche Marken en die beviel aanzienlijk beter.
Heb ik ook nooit enige restauratie poging gedaan of dat ding gesmeerd.
Maar het gedweep met dat oude spul is soms meer nostalgie.
Ik heb sinds de komst van de CD ook weinig LP's meer gekocht.

De EPS serie is direct drive zo te zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
bouwfraude schreef op zondag 12 januari 2020 @ 20:42:
[...]

Grappig,
Ik heb sinds de komst van spotify en flac's en whatnot weinig CD's meer gekocht, maar wel ~600 LP's :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bouwfraude schreef op zondag 12 januari 2020 @ 20:42:
[...]

Tussenwiel was van vrij hard rubber, dat geeft trillingen door.
Ik heb de draaitafel vervangen door een van 400 Deutsche Marken en die beviel aanzienlijk beter.
Heb ik ook nooit enige restauratie poging gedaan of dat ding gesmeerd.
Maar het gedweep met dat oude spul is soms meer nostalgie.

De EPS serie is direct drive zo te zien.
Als dat tussenwiel vrij hard geworden is snap ik wel dat hij rumoerig over kwam... Rubber hoort soepel en veerkrachtig te zijn (en mooi rond als het om een tussenwiel gaat), niet hard, onsoepel en / of niet mooi rond... ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• openbron
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 25-08 13:41
Bestla schreef op maandag 6 januari 2020 @ 17:19:

Habana schreef op maandag 6 januari 2020 @ 19:06:
[...]

Bedankt voor de reacties _/-\o_ . Ik ben gegaan voor de AT-VM95E.
Na het schoonmaken, afstellen, 3D-printen van de missende voetjes en het vervangen van het element komt er nu weer prachtig geluid uit de pl-940 :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
Afgelopen druilerige weekend maar eens aan de slag gegaan met mijn inmiddels gespaarde collectie te wassen.

Omdat ik best wel (vind ik) in korte tijd behoorlijke uitgaven gedaan heb, heb ik even getwijfeld of ik zou wachten op de te verwachten Okki Nokki Go (in de wandelgangen leverbaar maart) of Knosti Disco Antistat ipv een duurdere variant.
Toen ik mijn deWolff plaat opgehaald heb een Knosti Disco Antistat Generation II Plus aangeschaft met nieuwe kunststof binnenhoezen (dat advies hier al opgedaan :) ).

Dit weekend maar eens even oud en nieuw gewassen, en het valt mij op dat platen inderdaad niet meer statisch zijn. Dat is al fijn.
Minder fijn vind ik de pluk stof die na het spelen van een gereinigde plaat nu aan mijn naald hangt. Nu las ik dat 2e keer spoelen met gedestilleerd of gedemineraliseerd water dit al veel verhelpt. Eventueel met een 2e knosti zelfs. Nu had ik wel een gekke ingeving, waarom gebruik ik geen Window Vac (met kleine zuigmond) om de platen schoon te zuigen na wassen? Heeft iemand daar ervaring mee? De Kärcher Window Vac schijnt een silliconen zuigmond te hebben, uiteraard ben ik huiverig voor beschadigd vinyl... (dus wellicht toch maar sparen voor een Okki Nokki oid....)

https://www.kaercher.com/...v-6-premium-16335300.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niek_nijmegen
  • Laatst online: 03-09 16:07
Ljsvv schreef op maandag 13 januari 2020 @ 10:57:
[...]
Minder fijn vind ik de pluk stof die na het spelen van een gereinigde plaat nu aan mijn naald hangt. Nu las ik dat 2e keer spoelen met gedestilleerd of gedemineraliseerd water dit al veel verhelpt.
[...]
Was die pluis niet een beruchte 'produkteigenschap' van de vloeistof die Knosti bij de platenwassers levert? Ik gebruik nu al jaren de vloeistof van het Vinylarchief hier in Nijmegen, en heb nooit meer last gehad van Knosti-pluis. Ook vloeistof die ik zelf maakte had daar geen problemen mee.

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

Pagina: 1 ... 34 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.