zwelgh schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 16:15:
De Planar 1 zou ik niet verder upgraden, die upgrades maken niet het grote verschil. De Planar 2 zou ik ook overslaan. Dit is maar een kleine upgrade t.o.v. de Planar 1 en het extra geld niet waard. Ik heb mij er vorig jaar erg in verdiept en her en der informatie ingewonnen. Conclusie: de Planar 3 is een grote stap voorwaarts en voor de meeste mensen, ook audiofielen, de speler (als in: hierna stappen de meeste mensen niet over op een hogere Planar). Volgens mij is dit ook de meest verkochte Rega. Naar een ander merk kijken kan natuurlijk ook.
Ik had eerst ook de Planar 1 gekocht, met als doel om eerst maar eens te zien of ik plaatjes draaien net zo leuk vind als vroeger toen ik een Thorens TD-160 had. Na een jaar draaien met de Planar 1 merkte ik dat ik een stap vooruit wilde en heb ik vorig jaar de overstap gemaakt van Planar 1 naar 3, met TT PSU. Een enorme vooruitgang! Super stabiel, veel vollere en strakkere klank, veel meer detail en dynamiek, betere upgrade mogelijkheden (zoals het element), geen bijgeluiden.
Dat kost natuurlijk wel wat en doe je natuurlijk niet zo maar. Ik kon mijn Planar 1 goed verkopen.
Je kan altijd nog kijken naar een gebruikte Planar 3 van de laatst uitgebracht versie. Ik zie ze wel voorbij komen op Marktplaats, ook van audiozaken die ze aanbieden met bijvoorbeeld 3 maanden garantie. Dan zijn ze nagekeken en kan er weinig misgaan.
[...]
Bedankt voor je advies! Ik ben gisteren bij de dealer geweest hier, en deze zullen hem door de importeur laten nakijken / afstellen. Ik heb de mogelijkheid gehad om de TTPSU te testen op mijn RP1, maar het hielp niets
De plaat die ik bij had staat blijkbaar bekend als zeer moeilijk (Agnes Obel - Philharmonics), maar ze hadden daar heel mooi de P8 staan en deze kon hem voor mijn gehoor 100% zuiver afspelen, geen flutter/wow waar te nemen. Overigens een prachtige platenspeler
Ik heb daarna de stock P3 met TTPSU kunnen proberen, ook hier nam ik flutter/wow waar, wat ik eigenlijk onacceptabel vind voor een platenspeler van 1100 euro. Het was wel beduidend minder en zeker niet zo dramatisch als ik momenteel met m'n RP1 heb. Maar ik moet zeggen dat ik mij deze problemen niet kan herinneren toen ik hem net had.
Ik ben verder gaan zoeken en kwam op de FAQ van de
Groovetracer website uit. Hierin stond iets wat wel hoop geeft:
This means you do not have to clean out the bearing well prior to installing the subplatter upgrade unless the turntable has been sitting idle for a long time, or has been in use for several years. The oil will break down and turn black over time. When this happens, a thorough cleaning of the bearing housing is recommended. Your Rega dealer will have instructions on how to clean out the bearing housing.
En mijn platenspeler heeft inderdaad jaren stof zitten verzamelen.. Hopelijk zal schoonmaken/ontvetten en opnieuw olieën helpen, en ik verwacht dat de importeur dat ook zal doen. Eerst dat maar afwachten..
Wat mij verder opviel:
Note: The external power supply cannot overcome the negative effects of the phenolic resin subplatter. The power supply targets the electronic operation and function of the motor while the Groovetracer subplatter targets the mechanical function of the drive system.
Aangezien de TTPSU geen invloed leek te hebben, sluit ik de motor voor het gemak even uit. Dus de subplatter..
Wat Groovetracer hier verder over schrijft:
The stock Rega subplatter offered on all but the top two turntable models (RP8 and RP10) is mass produced using a phenolic resin material. The RP6 subplatter has an aluminum cap that sits on top of the phenolic subplatter (which supports the glass platter) but the drive belt still rotates the subplatter while making contact with the circumference of the phenolic resin surface.The contact surface area where the belt rides is imperfect due to the limitations involved in the manufacturing process.
Zij impliceren dus dat de massaproductie en het gebruikte materiaal inherent voor imperfecties zorgen, wat zich vertaald naar flutter/wow.
Het advies om een P3 te overwegen vind ik ergens wel vreemd, want de Groovetracer upgrade lijkt op het niveau van de P8/P10 zitten, sowieso boven de P6, voor een fractie van het geld.
De dealer adviseert ook om een P3 aan te schaffen (brengt natuurlijk meer geld

), maar toen ik vroeg naar de meerwaarde t.o.v. upgraden met betere/dezelfde componenten was de enige tegenargumentatie dat een met een nieuwe P3 de tonearm fabriek af afgesteld is, wat beter zou zijn dan zelf een RB330 te plaatsen. Wat ik echter op internet erover lees is dat het dezelfde 3-punts schroefgaten gebruikt, en de correcte spacers meebesteld kunnen worden voor het RP1 frame, geen rocket science

(snap dat de naalddruk nog afgesteld moet worden

)
Met deze informatie en het beluisteren van een stock P3 ben ik niet overtuigd om een P3 te nemen eigenlijk.. Als iemand ervaring heeft met de Groovetracer hoor ik het graag

Ik ga mij sowieso verder inlezen op ervaringen hiermee. Verder vingers gekruisd dat een smeerbeurt voorlopig volstaat.
Als voetnoot moet ik zeggen dat ik qua audiokwaliteit niet veel verschil waar kon nemen tussen de P8 en de P3, maar ik lette dan ook vooral op de stabiliteit.. Wat wel een wereld van verschil was.
Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security