Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Habana
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 27-02 19:57
@Ljsvv Ik gebruik een Okkie Nokkie RCT12 inch afzuigbuis met een goedkope 29euro Tristar stofzuigertje die ik nog had liggen, de buis is een standaard afvoerslang van Praxis.

Nu wilde ik daar een soort van Okkie Nokkie van maken, maar met de hand gaat het ook prima.

Zelfs die afzuigbuis van Okkie Nokkie is met een beetje handigheid zelf wel te maken.

Habana wijzigde deze reactie 13-01-2020 12:44 (37%)

• Ljsvv
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 18:57
Habana schreef op maandag 13 januari 2020 @ 12:27:
@Ljsvv Ik gebruik een Okkie Nokkie RCT12 inch afzuigbuis met een goedkope 29euro Tristar stofzuigertje die ik nog had liggen, de buis is een standaard afvoerslang van Praxis.

Nu wilde ik daar een soort van Okkie Nokkie van maken, maar met de hand gaat het ook prima.

Zelfs die afzuigbuis van Okkie Nokkie is met een beetje handigheid zelf wel te maken.

[Afbeelding]
Mooie oplossing zo, dat stofzuigertje zag ik bij Action volgens mij, de website van Praxis daarvan is de zoekfunctie ruk.
Verder €35,- voor een buisje met 2 viltjes en een veertje... das typisch de Hifi wereld. Van het nieuwe type kost die spare afzuigbuis zelfs €50,-......

En dan aan de rand van de tafel de plaat zelf draaien? Ivm die knik die er aan die afzuigbuis zit?

• Habana
@Ljsvv Ik gebruik een oude waardeloze draaitafel om de platen op te wassen, zelfs een taart draaiplateau van 30cm zou kunnen voldoen..

Ja, na het wassen hou ik het buisje tegen de zijkant van de oude draaitafel en laat hem wat rondjes draaien werkt super, nu is dat motortje niet zo sterk dus help ik hem een beetje, maar goed het werkt.

Misschien bouw ik nog wel eens een kastje omheen, alla Nokkie :)

• Vintage1967
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 27-02 13:58
niek_nijmegen schreef op maandag 13 januari 2020 @ 11:17:
[...]

Was die pluis niet een beruchte 'produkteigenschap' van de vloeistof die Knosti bij de platenwassers levert? Ik gebruik nu al jaren de vloeistof van het Vinylarchief hier in Nijmegen, en heb nooit meer last gehad van Knosti-pluis. Ook vloeistof die ik zelf maakte had daar geen problemen mee.
Klopt. De 'Knosti-pluis' :P .
Daarom gebruik ik de Knosti-vloeistof al jaren niet meer, maar maak ik die zelf:

- 1 deel demi-water;
- 4 delen Isopropylalcohol;
- 2 a 3 ml wettingagent.

Even schudden en laten staan tot het schuim weg is en je hebt een prima reinigingsvloeistof voor je geliefde LP-verzameling. Mij bevalt het tenminste prima tot nu toe.

Gluren bij (de platen van) de buren.....

• Ljsvv
Mijn dank weer, spijtig mijn hele collectie reeds gewassen te hebben met de knosti bende.
Bij de volgende batch maar eens aan de gang met andere vloeistof dan...

• hansie18
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 25-02 14:16
Weinig last van pluisjes hier (met Knosti en andere vloeistof), gewoon zoals vroeger naald schoon maken na voor- en achterkant LP gedraaid te hebben (zelden tot nooit bij omdraaien plaat).
Ja als je knostivloeistof hebt gebruikt en elke keer je naald schoonmaakt dan is er niets aan de hand.
Maar als je dat een tijdje niet doet, dan wordt die pluis wel echt een soort van bal die je alleen met alcohol wegkrijgt.

Maar op een gegeven moment ontstaat er trouwens ook geen pluis meer. Ten minste, ik krijg ook geen pluis meer bij platen die wel met knostivloeistof zijn gewassen maar nooit afgespeeld zijn. Dus dat residu verdwijnt wel op een gegeven moment van zichzelf.
Maar dan heb ik het wel over een periode van 15 jaar oid dat ik voor het laatst knostivloeistof heb gebruikt.

Op de pluis na vind ik het trouwens wel goede vloeistof qua schoonmaakcapaciteit en in hoeverre het antistatisch maakt.
Op die punten beter dan mijn zelfbrouwmengsel, maar ik heb zo het idee dat de knosti vloeistof ionische wettingagents gebruikt (ik vermoed quaternaire ammoniumzouten), en dat die die pluis veroorzaakt.
Ionische wettingagents zijn heel goed in het antistatisch maken (en quats werken ook goed tegen schimmel). Maar ik gebruik zelf dus alleen non-ionische wetting agents omdat ik denk dat die minder residu achterlaten (ik knosti zelf ook en spoel niet en zuig niet af)

"man is not truly one, but truly two,"

• Nyarlathotep
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 00:01

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Vintage1967 schreef op maandag 13 januari 2020 @ 15:02:
[...]

Klopt. De 'Knosti-pluis' :P .
Daarom gebruik ik de Knosti-vloeistof al jaren niet meer, maar maak ik die zelf:

- 1 deel demi-water;
- 4 delen Isopropylalcohol;
- 2 a 3 ml wettingagent.

Even schudden en laten staan tot het schuim weg is en je hebt een prima reinigingsvloeistof voor je geliefde LP-verzameling. Mij bevalt het tenminste prima tot nu toe.
Twee á drie druppels wetting agent zijn al voldoende trouwens. Omdat dat spul het duurst is van de ingrediënten en in een klein potje komt wel handig :)
Ik merkte in ieder geval 0 verschil in werking tussen veel of weinig wetting agent.

Mijn muziekcollectie op Discogs

• oldsmelly
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 19:14
Nou maandje of 3 de 4 albums van de Dire Straits op het MFSL label besteld bij onze vrienden uit Haarlem uw aller wel bekend denk ik...

En na vele chat's eindelijk een deel levering....

Maar ben er wel blij mee..

_/-\o_

MuziekLiefhebbert

Ljsvv schreef op maandag 13 januari 2020 @ 15:31:
Mijn dank weer, spijtig mijn hele collectie reeds gewassen te hebben met de knosti bende.
ik gebruik al jaren qs audio vinyl cleaner en dat is prima reinigingsvloeistof (er ontstaan geen pluisjes bij de naald tijdens het afspelen van een net gereinigde plaat)... 🙂

rcor wijzigde deze reactie 13-01-2020 22:08 (3%)

www.discogs.com/collection?user=rcor

• Bean77
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 00:21
oldsmelly schreef op maandag 13 januari 2020 @ 20:27:
Nou maandje of 3 de 4 albums van de Dire Straits op het MFSL label besteld bij onze vrienden uit Haarlem uw aller wel bekend denk ik...

En na vele chat's eindelijk een deel levering....

Maar ben er wel blij mee..

[Afbeelding] _/-\o_
Mooi man, genieten!
Hier nog kansloos aan het wachten op de 4 lp's onder het mom dat het al 2 maanden 'binnenkort' verzonden wordt.
Maar ja de prijs is helaas erg scherp anders had ik het wel elders besteld.

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 23:10
Bean77 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 10:01:
[...]

Mooi man, genieten!
Hier nog kansloos aan het wachten op de 4 lp's onder het mom dat het al 2 maanden 'binnenkort' verzonden wordt.
Maar ja de prijs is helaas erg scherp anders had ik het wel elders besteld.
Persoonlijk betaal ik dan liever iets meer dan dat ik maanden moet wachten op iets ;) Alleen voor MFSL is dat best lastig, want niet elke platenzaak wil (of kan?) ze leveren.

Ik zag afgelopen zaterdag bij Vinyl Grove in Den Haag wel een rijtje met MFSL recordings, maar heb geen idee welke. Ik sla dat schap meestal over omdat ik de prijs van die platen vaak te hoog vind voor wat ik er naar luister.

Driving a cadillac in a fool's parade.

• Bean77
kwaakvaak_v2 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 12:56:
[...]

Persoonlijk betaal ik dan liever iets meer dan dat ik maanden moet wachten op iets ;) Alleen voor MFSL is dat best lastig, want niet elke platenzaak wil (of kan?) ze leveren.

Ik zag afgelopen zaterdag bij Vinyl Grove in Den Haag wel een rijtje met MFSL recordings, maar heb geen idee welke. Ik sla dat schap meestal over omdat ik de prijs van die platen vaak te hoog vind voor wat ik er naar luister.
Ondertussen was ik het ook zat en heb ik mijn bestelling geannuleerd. De platen heb ik nu her en der besteld en zullen de komende dagen/week mijn richting opkomen. Iets meer betaald dan de aanvankelijke bestelling, maar dan heb ik ze tenminste ook ;)

Verder heb je ook gelijk. Gewoon de pressing kiezen die je wilt hebben. De uiteindelijke vinyl beleving, de hoes in je hand, is de mooiste beleving!

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm

• Suggs
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Mrs Redhair schreef op zondag 12 januari 2020 @ 14:59:
[...]

Van de prijzen kan ik maar 1 ding zeggen, die waren best hoog. Nu heb ik alleen maar mint staat singletjes gekocht, maar die waren stuk voor stuk 1 tot 2 euro boven de hoogste Discogs prijs.
Prijzen waren hier en daar inderdaad erg prijzig. Vergelijken met Discogs doe ik eigenlijk nooit. Ga een beetje op mijn gevoel af, ook met de gedachte dat ik geen verzendkosten heb.
Uiteindelijk voor 38 euro met 9 platen thuisgekomen (5 voor €5 p.s. en 3 voor een tientje). M'n leukste vondst is wel The Untouchables "Agent Double 0 Soul". De hoes in Verdomd Goede staat+ en de LP leek nooit afgespeeld te zijn d:)b En dat in de bak "3 voor een tientje".

• Jean Paul
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 27-02 23:08

Jean Paul

Reservebelg

Na jaren geen gebruik gemaakt te hebben van mijn Rega RP1 (door problemen met afspelen), heb ik het platenspelen weer opgepakt. Recent opnieuw laten afstellen en het leek te werken, maar... Het lijkt erop dat de platenspeler geen toon kan houden.

Aangezien de speler jaren niet gebruikt is, heb ik een nieuwe (witte Rega) riem gekocht (de oude bleef mooi in een peervorm staan), en gelijk een 24V motor upgrade gekocht. Gisteren erin gezet, en hoewel er verbetering is, is het nog steeds niet prettig luisteren.

Na veel lezen hierover krijg ik het idee dat de RP1 een slechte keus was, en de investering in de motor upgrade waarschijnlijk weggegooid geld is nu. Enkelen bevelen een TTPSU en groovetracer subplatter aan, maar dat is een extra investering van 500 euro dat ik momenteel niet aandurf.

Ik vraag mij nu af wat de beste keuze is, mijn verlies nemen en sparen voor een betere draaitafel? Investeren in mods en upgrades?
Ljsvv schreef op maandag 13 januari 2020 @ 15:31:
Ik zit met een verzameling beschimmelde platen (vochtproblemen gehad in huis :'(), is de platenreiniger naar wens, afgezien van de reinigingsvloeistof?

Jean Paul wijzigde deze reactie 15-01-2020 15:06 (18%)

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

• Ljsvv
Jean Paul schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 14:13:

[...]

Ik zit met een verzameling beschimmelde platen (vochtproblemen gehad in huis :'(), is de platenreiniger naar wens, afgezien van de reinigingsvloeistof?
Ik ben dus gegaan voor de "duurste" knosti oplossing, de Knosti generation II Plus.
Deze zou grotere schalen moeten hebben rondom de labels, komt met 2 plastic inzetstukjes met rubbertjes als voetjes onder bak met vloeistof en een vloeistof max vulhoogte streepje in de bak.

Helaas nog steeds natte labels bij enthousiast rondslingeren. Anti-statisch zijn de platen na een wasje dus nu echt wel, maar weet niet of dat nu dan nog is met andere vloeistof.
De platen die ik voor en na een wasje afgespeeld heb klinken zeker schoner.
Bij een Okki Nokki beweerd men opeens hele andere platen te hebben met extra dimensies, nou dat hoor ik zeker niet.

Prijsverschil tussen de oude eerste versie Knosti is behoorlijk, €50,- tov €99,-. Ik denk achteraf dat ik beter 2 oude varianten had kunnen kopen zodat ik de 2e bak als naspoelbak had kunnen gebruiken.

• bouwfraude
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
Ik spoelde vroeger platen onder de kraan af en maakte ze droog met zo'n pluchen borstel
The 'parostatik' disc preener. For perfect record maintenance
maar dat was voordat er internet was :)
Ljsvv schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 16:18:
[...]

Deze zou grotere schalen moeten hebben rondom de labels,
Hebben die schalen geen o-ringen erin zitten tegen natwordende labels?
Missen die bij jou of werken die o ringen gewoon niet?
Ik zat namelijk zelf ook te denken aan een extra knosti omdat mijn borstels echt aan het verslijten zijn (haren verliezen), en dacht de gen2 te proberen vanwege die o-ringen.

Jean Paul schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 14:13:
Na jaren geen gebruik gemaakt te hebben van mijn Rega RP1 (door problemen met afspelen), heb ik het platenspelen weer opgepakt. Recent opnieuw laten afstellen en het leek te werken, maar... Het lijkt erop dat de platenspeler geen toon kan houden.

Aangezien de speler jaren niet gebruikt is, heb ik een nieuwe (witte Rega) riem gekocht (de oude bleef mooi in een peervorm staan), en gelijk een 24V motor upgrade gekocht. Gisteren erin gezet, en hoewel er verbetering is, is het nog steeds niet prettig luisteren.

Na veel lezen hierover krijg ik het idee dat de RP1 een slechte keus was, en de investering in de motor upgrade waarschijnlijk weggegooid geld is nu. Enkelen bevelen een TTPSU en groovetracer subplatter aan, maar dat is een extra investering van 500 euro dat ik momenteel niet aandurf.

Ik vraag mij nu af wat de beste keuze is, mijn verlies nemen en sparen voor een betere draaitafel? Investeren in mods en upgrades?
Is je lager wel OK? (gesmeerd etc). Dus draait je platter heel vrij rond als er geen snaar om zit?
Loopt er wellicht iets aan?

hmm net even gekeken naar de 24V kit. Duur kitje voor een motortje en mini printplaatje, maar da's de hifiwereld.
Ik vind het raar dat zo'n kit niet goed het toerental zou kunnen vasthouden.

• Ljsvv
mr_petit schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 18:50:
[...]

Hebben die schalen geen o-ringen erin zitten tegen natwordende labels?
Missen die bij jou of werken die o ringen gewoon niet?
Ik zat namelijk zelf ook te denken aan een extra knosti omdat mijn borstels echt aan het verslijten zijn (haren verliezen), en dacht de gen2 te proberen vanwege die o-ringen.
Schalen hebben inderdaad O-ringen, maar op een of andere manier sijpelt er vloeistof doorheen. Harder aandraaien wellicht, maar dan zit het hendeltje weer in de weg om goed kracht te kunnen zetten op de schalen zelf.

Het metaal van de borstels zijn bij 2 keer gebruik al helemaal roestig... lekker roest water in je platen. Dat hadden ze minimaal van een roestvast staal moeten maken.
@mr_petit inzake de Ortofon VMS / OM / 2M elementen heb ik wat info verzameld. Spoiler: van binnen werken ze allemaal volgens hetzelfde principe en ik noem dat geen moving magnet. Ortofon vroeger meestal ook niet, tegenwoordig daarentegen wel. :P

Ortofon VMS:

Ortofon Concorde:

En hier een brochure met de OM elementen incl. uitleg van het "Variable Moving Shunt"principe, oftewel VMS. De OM's zijn in opbouw dus gelijk aan de VMS elementen, dat moge duidelijk zijn. Ortofon noemde zowel de VMS als OM destijds consequent "magnetic cartridges". Maar ik heb Ortofon de elemeten in promotiemateriaal ook "moving magnet cartridges zien noemen"...

Het magneetje is het kleine ringetje rond het achterend van het cantilever en beweegt niet, het einde van het cantilever is van metaal en verstoort het magnetisch veld van het ringmagneetje, wat weer een stroompje opwekt in de 4 spoelen. Hieronder dezelfde uitleg bij de historische VMS pagina.
https://www.ortofon.com/vms-cartridges-p-614-n-4873

Dan de Ortofon 2M. Kijken we naar de body dan denk ik dat je al weet waar ik aan denk: same stuff! :) Je kan er ook een OM naald in prakken en die speelt gewoon.

Haal je hem uit elkaar dan krijg je dit:
http://www.uptownaudio.com/images/2m_Blue.JPG

Saillant detail: ook de 2M noemde Ortofon eerst een "magnetic cartridge":
https://www.ortofon.com/media/14812/2m-series-userguide.pdf

Later zijn ze, zeer waarschijnlijk om marketing technische redenen, ze "Moving Magnet cartridges" gaan noemen:
https://www.ortofon.com/m...ies-brochure-2013_web.pdf

En in deze en ook andere brochures noemen ze naast de 2M's ook de OM elementen rustig "MM elementen"
https://www.hifistereo.nl...%20Smit/image/Ortofon.pdf

Conclusie: principe van 2M = OM = VMS = F-series. :)
Wat mij betreft is dit een goede samenvatting:
Basicially ortofon have produced the same generator for the last 40 years since they developed the VMS principle of moving iron cartridges (and yes they call them MM to confuse us). There have been various tweeks and adjustments but parking the high output DJ cartridges there are two groups. Solid pin and split pin. Your OM has the solid pin. Super OM, and 2M are split pin.
Saillant detail: het lukt me niet zelfs maar een speld hangend aan een stukje garen aan het ringetje van de OM naald te laten plakken. Dit in tegenstelling tot de body, waar deze vol overtuiging aan blijft plakken. Dat is dan wel weer wonderlijk en tegenstrijdig met de opbouw van het element. Ik maar daar nog wel een filmpje van.
@Cap ja da's interessante info (en een aantal van die foto's had ik al gezien), maar dat verklaart niet die foto waarbij aan een 2m blue een spijkertje blijft kleven. Tenzij dat een truckagefoto is :P

Maar ook als ik de beschrijving lees van die gast die die 2m blue uit elkaar heeft gehaald:
There in this 3rd circle you will also notice a tiny pin and a bushing around it. That is the magnet, as in moving magnet, and the rubber suspension grommet that attaches to the stylus carrier and is inserted into the opening of the cartridge body when you fit the stylus. The cantilever had broken off of this unit, so it is not there but would be an extension of the magnet out the other side of the rubber grommet.
Zoals ik het lees is zegt hij dat dat kleine ijzerkleurige dingetje met dat zwarte busje erom heen de magneet is met de rubber suspension grommet.
dat is dan toch moving magnet?

Ik verwacht zelf dat die bodies zowel met een moving magnet kunnen spelen als met een MI, als de MI zodanig is opgebouwd dat er een ringmagneetje om de cantilever zit en aan het einde van de cantilever een stukje ijzer wat het magnetisch veld richt. Net zoals een bewegend magneetje een magnetisch veld richt.
Dat zou ook verklaren waarom die digitrack naald speelt in de 2m body. En als dat zo is zou ortofon bijv. zelfs een 2M black bijv. MI kunnen maken en 2M red bijv MM

mr_petit wijzigde deze reactie 15-01-2020 21:06 (89%)

Ljsvv schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 19:44:
[...]
maar dan zit het hendeltje weer in de weg om goed kracht te kunnen zetten op de schalen zelf.
Hoe bedoel je dat precies? je draait de schalen toch stevig aan door je vingers in die deukjes te zetten?
Het metaal van de borstels zijn bij 2 keer gebruik al helemaal roestig... lekker roest water in je platen. Dat hadden ze minimaal van een roestvast staal moeten maken.
Dat is apart. bij de knosti 1 zijn die metalen strips van rvs.

@mr_petit Ok. Als dat zo is dan is de 2M toch anders dan de OM / VMS en F series ondanks dezelfde body en ook de opbouw van de spoelen.

Wel heel opvallend. Ortofon geeft immers duidelijk aan dat bij het VMS principe sprake is van een statische ringmagneet. Hebben ze de OM genomen en gedacht, ach weet je, we houden het hetzelfde maar vergeten het VMS principe en het magnetische ringetje en plakken gewoon een magneetje achterop het cantilever? Waarom zouden ze, goedkoper?

Ik heb zelf opnieuw geprobeerd om een speldje, spijkertje, naainaaldje aan de OM naald te laten kleven. Ik ben er goed voor gaan zitten met een loeplamp, een microscoop en een derde hand. Tot mijn verrassing leek een spijkertje en een speldje soms heel even te blijven plakken. Waar het bij alle andere MM elementen echter een makkie was vergde het hier heel veel gepruts, maar met veel moeite kon je iets ontdekken wat op blijven plakken leek.

Maar wat bleek: al mijn vele doosjes met spijkers, spelden etc bleken heel lichtjes magnetisch. :( (Ik kon met veel beleid een een klein beetje met de ander slepen onder een loep.) We zijn natuurlijk wel op zoek naar 0 magnetisme voor de testtools. :P Het door zo'n magnetiseer / demagnetiseer blokje halen werkte (uiteraard) niet, vervolgens heb ik mijn tape head demagnetiseerder erbij gepakt en hup: binnen de kortste keren allemaal gedemagnetiseerd.

Vervolgens heb ik eindeloos geprobeerd om het naainaaldje en het speldje aan het ringetje en achereinde van de OM naald te laten plakken, maar tevergeefs. Ik heb zelfs een naainaaldje aan een draadje laten hangen, zodat de test nog veel gevoeliger werd omdat zo het gewicht van het naainaaldje helemaal niet meer getild hoeft te worden. Elk miniem beetje plak van magnetisme zou je moeten zien.

Wat tot mijn verrassing wel werkte: het laten plakken van de naald aan het element, dat ging met gemak. Zowel bij de OM als bij de VMS. Wellicht komt het omdat de elementen gemagnetiseerd zijn. Maar waardoor dan? In ieder geval niet door het ringmagneetje achterop het cantilever, want daarvoor is dat magneetje veel te zwak, als het al een magneetje is. Dat wijzen mijn tests wel uit.

Afijn, even een filmpje geflanst, dat maakt wel duidelijk wat ik bedoel. :)
Waarom zijn die body's zo magnetisch en de stylus niet?
https://streamable.com/s/r7q31/xkfkth

• Ljsvv
mr_petit schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 21:09:
[...]

Hoe bedoel je dat precies? je draait de schalen toch stevig aan door je vingers in die deukjes te zetten?

[...]

Bij de Knosti 2 zit dus in het midden van die schaal een hendeltje om de plaat te draaien. Met het aanklemmen van de plaat met inderdaad de deukjes komt je hand onhandig heel de tijd tegen de slinger aan.
Cap schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 21:45:
@mr_petit Ok. Als dat zo is dan is de 2M toch anders dan de OM / VMS en F series ondanks dezelfde body en ook de opbouw van de spoelen.
Ik kan me voorstellen dat ze dezelfde body en spoelen houden. Dat is tech wat ze nou eenmaal ontwikkeld hebben, dus waar al hun ponsen, wikkelmachines etc op zijn afgestemd. Binnen die technologie is het m.i. prima mogelijk aanpassingen te maken mbt mm of mi (gewoon andere basismaterialen gebruiken)
Wel heel opvallend. Ortofon geeft immers duidelijk aan dat bij het VMS principe sprake is van een statische ringmagneet. Hebben ze de OM genomen en gedacht, ach weet je, we houden het hetzelfde maar vergeten het VMS principe en het magnetische ringetje en plakken gewoon een magneetje achterop het cantilever? Waarom zouden ze, goedkoper?

...
Waarom zijn die body's zo magnetisch en de stylus niet?
Heb je het magnetisme van een vms naald ook nog geprobeerd? dus of die wel een echt merkbare ringmagneet heeft? Ik bedoel, in mijn ogen kan elk ortofon verhaal nu wel een broodje aap verhaal zijn....
Als ik die OM body en naald zo bekijk, kan ik het ook niet geloven dat het magnetisch veld wel afkomstig zou zijn van het busje om de cantilever en niet van de body. Dat verschil in magnetisme is gewoon te groot.
Dus of het schild van de om bodies (en waarschijnlijk vms bodies) is de bron van het magnetisch veld, of de magneet zit binnenin (bijvoorbeeld de kernen van de spoelen) en de body zelf wordt daardoor ook magnetisch. (maar ik lees niets over kernen die magnetisch zouden zijn).

Maar waar ik vooral mee zit, is die foto van dat spijkertje aan die 2m blue naald :D en natuurlijk dat verhaal van die gast die die 2m blue sloopte, maar een foto spreekt gewoon meer boekdelen, temeer @kjbuitenga het ook nog met een ander stukje metaal geprobeerd heeft).

Imo zou het zelfs zo kunnen zijn dat een 2m body ook magnetisch is, en dat er tòch ook nog een magneetje aan het eind van de cantilever zit. Ik bedoel: niets zegt dat dat niet zou kunnen werken :+
Er zijn nu gewoon zoveel mogelijkheden, dat je eigenlijk de hele 2m lijn zou moeten opkopen en al die elementen systematisch zou moeten slopen en bij elk dingetje checken of het wel of niet magnetisch is....

Wel leuk filmpje btw. Intro, dramatische muziek....een hele productie 8) allemaal opgenomen in het Caplab :+

Ljsvv schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 21:57:
[...]

Bij de Knosti 2 zit dus in het midden van die schaal een hendeltje om de plaat te draaien. Met het aanklemmen van de plaat met inderdaad de deukjes komt je hand onhandig heel de tijd tegen de slinger aan.
Ah op die fiets. Onhandig maar toch nog wel uit te voeren lijkt me.
Maar wel apart dat die o ringen toch lekken.
Het oude systeem werkte ook niet helemaal 100%. Hing m.i. heel erg vanaf welke plaat je had of er lekkage was of niet.

Misschien toch maar eens nadenken over een okkinokki of 1 van de vele concurrenten die er nu zijn.
Voor zelfbouw heb ik te weinig tijd.

• Pierre
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 20:21

Pierre

Geen zin vandaag.

mr_petit schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 22:26:
[...]

Ah op die fiets. Onhandig maar toch nog wel uit te voeren lijkt me.
Maar wel apart dat die o ringen toch lekken.
Het oude systeem werkte ook niet helemaal 100%. Hing m.i. heel erg vanaf welke plaat je had of er lekkage was of niet.

Misschien toch maar eens nadenken over een okkinokki of 1 van de vele concurrenten die er nu zijn.
Voor zelfbouw heb ik te weinig tijd.
Misschien is dit iets, denk daar zelf ook over na om te kopen, de Knosti die ik heb bevalt eigenlijk prima http://highqual.co.uk/

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

• Jean Paul

Jean Paul

Reservebelg

mr_petit schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 18:55:
[...]

Is je lager wel OK? (gesmeerd etc). Dus draait je platter heel vrij rond als er geen snaar om zit?
Loopt er wellicht iets aan?

hmm net even gekeken naar de 24V kit. Duur kitje voor een motortje en mini printplaatje, maar da's de hifiwereld.
Ik vind het raar dat zo'n kit niet goed het toerental zou kunnen vasthouden.
De lagers zitten nog in de originele smering. Met riem om de motor draait hij verder wel soepel. Met de oude motor had ik wel een schrapend geluid bij het stoppen, dat is met de nieuwe motor niet meer. Kijkend naar Rega subplatter and bearing upgrade overview is wel duidelijk dat de lagers van de standaard subplatter niet bepaald fantastisch zijn.

Die kit is inderdaad erg duur.. Dacht met zo'n 75€ wel klaar te zijn :X. Dat je dan eigenlijk ook nog een TTPSU nodig hebt om de motor nóg beter aan te sturen vind ik wel mind blowing.

Ik ga vandaag eens langs bij een lokale dealer in Mechelen, hopelijk heeft hij een TTPSU liggen die ik daar kan proberen. Anders daar achterlaten om hem door de importeur na te laten kijken en zien we verder.
Ljsvv schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 19:44:
[...]

Schalen hebben inderdaad O-ringen, maar op een of andere manier sijpelt er vloeistof doorheen. Harder aandraaien wellicht, maar dan zit het hendeltje weer in de weg om goed kracht te kunnen zetten op de schalen zelf.

Hmm klinkt niet als een fijne oplossing voor dat bedrag nee. Zit momenteel met de vol handmatige cleaning kit, maar heb mijzelf nog niet zover gekregen om plaat voor plaat zo te gaan poetsen :/

Ander dingetje waar ik mee zit, ik merk dat borsteltjes krassen trekken. Dacht met een nieuwe borstel meer geluk te hebben, maar ook die trekt krassen . Iemand tips?

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

• Vintage1967
mr_petit schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 21:09:
[...]

[...]

Hmmm, ik heb al een paar jaar de Knosti 1. En helaas roesten daarvan de metalen strips waar de haren in zitten, ook allebei. En dat heeft geen jaar geduurd :| . Volgens mij heb ik daar vroegûh wel eens over gepost. Dus al met al zijn die strips bij mijn Knosti in geen geval RVS.

Verder heb ik gisteren "The Division Bell" ontvangen. Helaas zitten er op kant 4 2 krasjes terwijl de 2LP factory sealed was :'( . Ik ga in ieder geval even contact opnemen met de klantenservice van Dodax. Het is toch stiekem best wat geld wat je neertelt voor zo'n album. Over Dodax gesproken: de tweede LP die ik had besteld, wordt blijkbaar apart verzonden. Tja, zo makkelijk gaat dat daar. Mevrouw Hart is dus nog niet bij mij aangekomen.

Edit 19.50 uur: vanmiddag via de website contact opgenomen met de klantenservice. Al heel snel een reactie terug. Ze sturen een nieuw exemplaar op en de beschadigde hoeft niet retour. Kijk, zo houd je klanten binnen boord. Netjes hoor!

Vintage1967 wijzigde deze reactie 16-01-2020 19:50 (10%)
Reden: Statuswijziging

• Jean Paul

Jean Paul

Reservebelg

Vintage1967 schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 13:19:
[...]

Verder heb ik gisteren "The Division Bell" ontvangen. Helaas zitten er op kant 4 2 krasjes terwijl de 2LP factory sealed was :'( . Ik ga in ieder geval even contact opnemen met de klantenservice van Dodax. Het is toch stiekem best wat geld wat je neertelt voor zo'n album. Over Dodax gesproken: de tweede LP die ik had besteld, wordt blijkbaar apart verzonden. Tja, zo makkelijk gaat dat daar. Mevrouw Hart is dus nog niet bij mij aangekomen.
Dat is wel heel jammer bij een nieuwe plaat. Het lijkt ook niet zo zeldzaam; zojuist een nieuwe box set van Loreena McKennitt ontvangen, bij de vorige waren de LP's door hun hoes en door de box geschoten, factory sealed. Die box moet toch wel heel hard gevallen zijn 8)7 Plaat 1 kant 2 ook 2 krasjes, wat niet gerelateerd is aan de valschade schat ik.

Eerder eens een album van Agnes Obel teruggebracht, bleek een hele lading verkeerd geperst te zijn. Mocht meer dan een half jaarwachten op de nieuwe lichting..

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 23:10
Jean Paul schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 08:45:
[...]

De lagers zitten nog in de originele smering. Met riem om de motor draait hij verder wel soepel. Met de oude motor had ik wel een schrapend geluid bij het stoppen, dat is met de nieuwe motor niet meer. Kijkend naar Rega subplatter and bearing upgrade overview is wel duidelijk dat de lagers van de standaard subplatter niet bepaald fantastisch zijn.

Die kit is inderdaad erg duur.. Dacht met zo'n 75€ wel klaar te zijn :X. Dat je dan eigenlijk ook nog een TTPSU nodig hebt om de motor nóg beter aan te sturen vind ik wel mind blowing.

Ik ga vandaag eens langs bij een lokale dealer in Mechelen, hopelijk heeft hij een TTPSU liggen die ik daar kan proberen. Anders daar achterlaten om hem door de importeur na te laten kijken en zien we verder.
Heel eerlijk zou ik niet meer geld in die P1 investeren. Klinkt beetje als geld verbranden.

Voor rond de 500 euro heb je ook een gloed nieuwe P2 als je tenminste graag bij Rega wilt blijven.

Driving a cadillac in a fool's parade.

• Jean Paul

Jean Paul

Reservebelg

kwaakvaak_v2 schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 14:59:
[...]

Heel eerlijk zou ik niet meer geld in die P1 investeren. Klinkt beetje als geld verbranden.

Voor rond de 500 euro heb je ook een gloed nieuwe P2 als je tenminste graag bij Rega wilt blijven.
Dank je voor de tip. Ik hoef niet persé bij Rega te blijven. Het kan voordelen hebben als bijvoorbeeld een TTPSU nu helpt, deze zal op elke 24V motor van Rega werken.

Reden dat ik de Rega RP1 heb is dat deze als instap aanbevolen was door de hifi zaak waar ik shopte, met de argumenten dat Rega focust op kwaliteit over design, dus meer bang for buck als design niet veel uitmaakt, en dat je altijd kan upgraden.

Kijkend naar de Rega P2 heeft deze als enig mogelijk voordeel een nieuwe arm (RB220), want ik bezit al een glasplaat, 24V motor, witte riem en de Bias 2 op m'n RB101 arm. Is deze arm wel beter trouwens? Het mist namelijk een anti skating slider die de RB101 wel heeft, en ik lees veel klachten over de "automagische" anti-skating van de BR220 (en andere armen met deze "feature") die dat hebben. Veel mensen knutselen de magneet eruit of trekken hem wat milimeters naar buiten om de VTF goed te krijgen..

De P3 lijkt meer voordelen te hebben met een betere subplatter, maar die is momenteel wel even buiten bereik..

Is het niet zo dat als ik toch 500 - 900 euro ga investeren, ik beter af ben met een groovetracer subplatter (duurste is 300€) en een nieuwe arm (de RB330 is ~530€ en wellicht zijn er betere opties in deze prijsklasse?)? Volgens mij is het enige wat er van de RP1 overblijft de plank met z'n goedkope voetjes..

Rega daargelaten en als we over investeren praten van 500 - 900 euro, waar zou je naar kijken?

• zwelgh
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 28-02 17:32

zwelgh

-**-

De Planar 1 zou ik niet verder upgraden, die upgrades maken niet het grote verschil. De Planar 2 zou ik ook overslaan. Dit is maar een kleine upgrade t.o.v. de Planar 1 en het extra geld niet waard. Ik heb mij er vorig jaar erg in verdiept en her en der informatie ingewonnen. Conclusie: de Planar 3 is een grote stap voorwaarts en voor de meeste mensen, ook audiofielen, de speler (als in: hierna stappen de meeste mensen niet over op een hogere Planar). Volgens mij is dit ook de meest verkochte Rega. Naar een ander merk kijken kan natuurlijk ook.

Ik had eerst ook de Planar 1 gekocht, met als doel om eerst maar eens te zien of ik plaatjes draaien net zo leuk vind als vroeger toen ik een Thorens TD-160 had. Na een jaar draaien met de Planar 1 merkte ik dat ik een stap vooruit wilde en heb ik vorig jaar de overstap gemaakt van Planar 1 naar 3, met TT PSU. Een enorme vooruitgang! Super stabiel, veel vollere en strakkere klank, veel meer detail en dynamiek, betere upgrade mogelijkheden (zoals het element), geen bijgeluiden.
Dat kost natuurlijk wel wat en doe je natuurlijk niet zo maar. Ik kon mijn Planar 1 goed verkopen.
Je kan altijd nog kijken naar een gebruikte Planar 3 van de laatst uitgebracht versie. Ik zie ze wel voorbij komen op Marktplaats, ook van audiozaken die ze aanbieden met bijvoorbeeld 3 maanden garantie. Dan zijn ze nagekeken en kan er weinig misgaan.
Jean Paul schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 15:19:
[...]

Dank je voor de tip. Ik hoef niet persé bij Rega te blijven. Het kan voordelen hebben als bijvoorbeeld een TTPSU nu helpt, deze zal op elke 24V motor van Rega werken.

Reden dat ik de Rega RP1 heb is dat deze als instap aanbevolen was door de hifi zaak waar ik shopte, met de argumenten dat Rega focust op kwaliteit over design, dus meer bang for buck als design niet veel uitmaakt, en dat je altijd kan upgraden.

Kijkend naar de Rega P2 heeft deze als enig mogelijk voordeel een nieuwe arm (RB220), want ik bezit al een glasplaat, 24V motor, witte riem en de Bias 2 op m'n RB101 arm. Is deze arm wel beter trouwens? Het mist namelijk een anti skating slider die de RB101 wel heeft, en ik lees veel klachten over de "automagische" anti-skating van de BR220 (en andere armen met deze "feature") die dat hebben. Veel mensen knutselen de magneet eruit of trekken hem wat milimeters naar buiten om de VTF goed te krijgen..

De P3 lijkt meer voordelen te hebben met een betere subplatter, maar die is momenteel wel even buiten bereik..

Is het niet zo dat als ik toch 500 - 900 euro ga investeren, ik beter af ben met een groovetracer subplatter (duurste is 300€) en een nieuwe arm (de RB330 is ~530€ en wellicht zijn er betere opties in deze prijsklasse?)? Volgens mij is het enige wat er van de RP1 overblijft de plank met z'n goedkope voetjes..

Rega daargelaten en als we over investeren praten van 500 - 900 euro, waar zou je naar kijken?

• Vintage1967
Ondanks dat er een vervangend exemplaar komt, en gewoon omdat het kan.
Gisteren afgeleverd:

Echt een prachtalbum. Niet alleen de muziek, maar ook zeker de vormgeving. Ook de binnenhoezen zijn schitterend vorm gegeven. En die buitenhoes zou ik zo inlijsten en in de woonkamer hangen En dan wel op de meest prominente plek, natuurlijk. Helaas is de WAF te laag voor zo'n actie :D .

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 22:07
Help! Ik ben op zoek naar mooie vinyl dividers.
Iets van stevig plastic waar ik dan letters op kan zetten. Zodat ze uitsteken boven je platen.

Eeyup! As spoken by Big Macintosh

• maartend
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 22:41
Dj Neo Ziggy schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 21:06:
Help! Ik ben op zoek naar mooie vinyl dividers.
Iets van stevig plastic waar ik dan letters op kan zetten. Zodat ze uitsteken boven je platen.
Vak zie je oude platen, doormidden desnoods en daar dan letter op plakken.

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 22:07
En dat vind ik dus niet mooi. Iets van wit of doorzichtig pvc

Eeyup! As spoken by Big Macintosh

Als je ff zoekt op "dividers vinyl" dan vind je toch van alles. O.a.

https://www.back2black.nl...ers/lp-dividers-25-stuks/

en in allerlei kleuren
https://www.planetedisque.com/nl/36-opbergsystemen

Maar ook van hout
https://www.bobsvinyl.nl/...rs-set-van-4/#description

Zoiets bedoel je toch? Of moet het mooier? Anders?
mr_petit schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 22:15:
[...]

Heb je het magnetisme van een vms naald ook nog geprobeerd? dus of die wel een echt merkbare ringmagneet heeft? Ik bedoel, in mijn ogen kan elk ortofon verhaal nu wel een broodje aap verhaal zijn....
Zojuist even geprobeerd: die is wel magnetisch. Maar dan niet het ringetje (dat op deze foto ontbreekt), maar de lange cilinder. Het puntje van de naainaald trekt naar het midden van de cilinder toe, waar ik de rode pijl heb gezet. Het is wel een zwak veld, de naainaald blijft absoluut niet hangen. Maar mijn naainaald-aan-draadje methode maakt de test veel gevoeliger, dus dan merk je het zo.

Verder getest: MM elementen Technics EPC-270c, 207c, JVC Z1S, AT440MLa, ook die bodies zijn licht magnetisch, dus dat de VMS body magnetisch is kan goed komen van het shield dat gemagnetiseerd is door het magneetje in de naald. Maar bij de OM moet er toch wel een magneetje in zitten...

Ik heb ook een Grado, erkend MI, pak ik die dan is de naald niet magnetisch a la de OM, de body is flink magnetisch, sterker dan die van de MM's.

Overigens dat plaatje van de VMS20 heb ik van dit draadje, ook daar verwarring en discussie alom over de aard van het beestje.
- Iemand beweert dat de zilveren ring van de naald de magneet is, niet dus.
- Iemand beweert dat het (bij de uitvoering met het vierkantje ipv de ring) het vierkantje om de naald is is. Ik ben er niet zo zeker van, oftewel ik denk het niet.
- Weer iemand anders beweert dat er een kleine ring in de body zit.
- Dan komt iemand met een antwoord van Ortofon suppor, support@ortofon.dk says: The magnet is placed inside the brass tube, it is invisible on the picture. Dat komt overeen met mijn test. :Y
- Maar dan zegt weer iemand in een behoorlijk gedetailleerde beschrijving: The brass tube holds a small iron bar connected to the cantilever, a suspension spring and a bungee pivot. the iron bar wiggles between the four pole pieces you can see in the smaller hole. The magnet is inside the main body (could not be anywhere else).
- Vervolgens beweert iemand weer dat het vierkante dingetje (dat ik dus niet heb, ik heb een ringetje) een magneet is:
The square thing is a magnet and essential for operation.
Whether the square magnet is on the tube stylus or on the body cartridge (?), it must in all cases be housed in the cartridge slot (between grip stylus and cartridge).
I received a D20E stylus for my F15 and the square magnet was on the tube stylus. I've removed the old magnet from the cartridge body (he's stuck on) and I put the new stylus (with magnet on): it's OK.

- En tot slot: The square thing is in fact a magnet. It is a pathetically weak one which barely attracts pins or staples. Easily mistaken for magnetic remnance. My newest stylus, which was bought when Ortofon sold them at less than £70 does not appear to have the square magnet. It does however possess a weak magnetic field, so I guess it must be embedded in the plastic. I do not like the gap to the poles.

Wat precies waar is, hoeveel magneten het ding heeft en wat toevallig gewoon iets gemagnetiseerd is door de hoofdmagneet, we weten het niet... :P
[...]
Als ik die OM body en naald zo bekijk, kan ik het ook niet geloven dat het magnetisch veld wel afkomstig zou zijn van het busje om de cantilever en niet van de body. Dat verschil in magnetisme is gewoon te groot.
Dus of het schild van de om bodies (en waarschijnlijk vms bodies) is de bron van het magnetisch veld, of de magneet zit binnenin (bijvoorbeeld de kernen van de spoelen) en de body zelf wordt daardoor ook magnetisch. (maar ik lees niets over kernen die magnetisch zouden zijn).
Eens, dat kon ik ook niet geloven. Het magnetisme komt van de body.
[...]
Maar waar ik vooral mee zit, is die foto van dat spijkertje aan die 2m blue naald :D en natuurlijk dat verhaal van die gast die die 2m blue sloopte, maar een foto spreekt gewoon meer boekdelen, temeer @kjbuitenga het ook nog met een ander stukje metaal geprobeerd heeft).

Imo zou het zelfs zo kunnen zijn dat een 2m body ook magnetisch is, en dat er tòch ook nog een magneetje aan het eind van de cantilever zit. Ik bedoel: niets zegt dat dat niet zou kunnen werken :+
Er zijn nu gewoon zoveel mogelijkheden, dat je eigenlijk de hele 2m lijn zou moeten opkopen en al die elementen systematisch zou moeten slopen en bij elk dingetje checken of het wel of niet magnetisch is....
De conclusie obv die foto's en de teardown is toch dat de 2M blue wel een magneetje aan de naald heeft? Het zou nu idd leuk zijn als een 2M eigenaar ook ff de body zou willen testen op magnetisme. ;)
[...]
Wel leuk filmpje btw. Intro, dramatische muziek....een hele productie 8) allemaal opgenomen in het Caplab :+
Ja ik was toch bezig een filmpje te plakken, dus dan meteen even de videoproductie "skills" (voor zover je daar in mijn geval van mag spreken :O) afstoffen. Ik maak zelden een filmpje dus als het zich voordoet een beetje oefenen.

Cap wijzigde deze reactie 17-01-2020 11:21 (87%)

• Bean77
Bean77 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 14:32:
[...]

Ondertussen was ik het ook zat en heb ik mijn bestelling geannuleerd. De platen heb ik nu her en der besteld en zullen de komende dagen/week mijn richting opkomen. Iets meer betaald dan de aanvankelijke bestelling, maar dan heb ik ze tenminste ook ;)
En vandaag kwamen de laatste 2 binnen :)
Erg happy. Even snel wat geluisterd, maar Love over gold beloofd veel goeds qua kwaliteit. Erg goede pressings weer zoals we gewend zijn. Ook gelijk Simply Red meebesteld bij een leverancier.
Komend weekend lekker rustig genieten van de nieuwe platen.

• Jean Paul

Jean Paul

Reservebelg

zwelgh schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 16:15:
De Planar 1 zou ik niet verder upgraden, die upgrades maken niet het grote verschil. De Planar 2 zou ik ook overslaan. Dit is maar een kleine upgrade t.o.v. de Planar 1 en het extra geld niet waard. Ik heb mij er vorig jaar erg in verdiept en her en der informatie ingewonnen. Conclusie: de Planar 3 is een grote stap voorwaarts en voor de meeste mensen, ook audiofielen, de speler (als in: hierna stappen de meeste mensen niet over op een hogere Planar). Volgens mij is dit ook de meest verkochte Rega. Naar een ander merk kijken kan natuurlijk ook.

Ik had eerst ook de Planar 1 gekocht, met als doel om eerst maar eens te zien of ik plaatjes draaien net zo leuk vind als vroeger toen ik een Thorens TD-160 had. Na een jaar draaien met de Planar 1 merkte ik dat ik een stap vooruit wilde en heb ik vorig jaar de overstap gemaakt van Planar 1 naar 3, met TT PSU. Een enorme vooruitgang! Super stabiel, veel vollere en strakkere klank, veel meer detail en dynamiek, betere upgrade mogelijkheden (zoals het element), geen bijgeluiden.
Dat kost natuurlijk wel wat en doe je natuurlijk niet zo maar. Ik kon mijn Planar 1 goed verkopen.
Je kan altijd nog kijken naar een gebruikte Planar 3 van de laatst uitgebracht versie. Ik zie ze wel voorbij komen op Marktplaats, ook van audiozaken die ze aanbieden met bijvoorbeeld 3 maanden garantie. Dan zijn ze nagekeken en kan er weinig misgaan.

[...]
Bedankt voor je advies! Ik ben gisteren bij de dealer geweest hier, en deze zullen hem door de importeur laten nakijken / afstellen. Ik heb de mogelijkheid gehad om de TTPSU te testen op mijn RP1, maar het hielp niets :'(

De plaat die ik bij had staat blijkbaar bekend als zeer moeilijk (Agnes Obel - Philharmonics), maar ze hadden daar heel mooi de P8 staan en deze kon hem voor mijn gehoor 100% zuiver afspelen, geen flutter/wow waar te nemen. Overigens een prachtige platenspeler :P

Ik heb daarna de stock P3 met TTPSU kunnen proberen, ook hier nam ik flutter/wow waar, wat ik eigenlijk onacceptabel vind voor een platenspeler van 1100 euro. Het was wel beduidend minder en zeker niet zo dramatisch als ik momenteel met m'n RP1 heb. Maar ik moet zeggen dat ik mij deze problemen niet kan herinneren toen ik hem net had.

Ik ben verder gaan zoeken en kwam op de FAQ van de Groovetracer website uit. Hierin stond iets wat wel hoop geeft:
This means you do not have to clean out the bearing well prior to installing the subplatter upgrade unless the turntable has been sitting idle for a long time, or has been in use for several years. The oil will break down and turn black over time. When this happens, a thorough cleaning of the bearing housing is recommended. Your Rega dealer will have instructions on how to clean out the bearing housing.
En mijn platenspeler heeft inderdaad jaren stof zitten verzamelen.. Hopelijk zal schoonmaken/ontvetten en opnieuw olieën helpen, en ik verwacht dat de importeur dat ook zal doen. Eerst dat maar afwachten..

Wat mij verder opviel:
Note: The external power supply cannot overcome the negative effects of the phenolic resin subplatter. The power supply targets the electronic operation and function of the motor while the Groovetracer subplatter targets the mechanical function of the drive system.
Aangezien de TTPSU geen invloed leek te hebben, sluit ik de motor voor het gemak even uit. Dus de subplatter..

Wat Groovetracer hier verder over schrijft:
The stock Rega subplatter offered on all but the top two turntable models (RP8 and RP10) is mass produced using a phenolic resin material. The RP6 subplatter has an aluminum cap that sits on top of the phenolic subplatter (which supports the glass platter) but the drive belt still rotates the subplatter while making contact with the circumference of the phenolic resin surface.The contact surface area where the belt rides is imperfect due to the limitations involved in the manufacturing process.
Zij impliceren dus dat de massaproductie en het gebruikte materiaal inherent voor imperfecties zorgen, wat zich vertaald naar flutter/wow.

Het advies om een P3 te overwegen vind ik ergens wel vreemd, want de Groovetracer upgrade lijkt op het niveau van de P8/P10 zitten, sowieso boven de P6, voor een fractie van het geld.

De dealer adviseert ook om een P3 aan te schaffen (brengt natuurlijk meer geld :9), maar toen ik vroeg naar de meerwaarde t.o.v. upgraden met betere/dezelfde componenten was de enige tegenargumentatie dat een met een nieuwe P3 de tonearm fabriek af afgesteld is, wat beter zou zijn dan zelf een RB330 te plaatsen. Wat ik echter op internet erover lees is dat het dezelfde 3-punts schroefgaten gebruikt, en de correcte spacers meebesteld kunnen worden voor het RP1 frame, geen rocket science 8)7 (snap dat de naalddruk nog afgesteld moet worden ;))

Met deze informatie en het beluisteren van een stock P3 ben ik niet overtuigd om een P3 te nemen eigenlijk.. Als iemand ervaring heeft met de Groovetracer hoor ik het graag :) Ik ga mij sowieso verder inlezen op ervaringen hiermee. Verder vingers gekruisd dat een smeerbeurt voorlopig volstaat.

Als voetnoot moet ik zeggen dat ik qua audiokwaliteit niet veel verschil waar kon nemen tussen de P8 en de P3, maar ik lette dan ook vooral op de stabiliteit.. Wat wel een wereld van verschil was.

• zwelgh
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 28-02 17:32

zwelgh

-**-

Ik heb zelf geen ervaring met Groovetracer. Ik zie het wel eens voorbij komen op fora, met wisselende ervaringen. Ik heb zelf ook wel eens aan zo’n upgrade gedacht. Het is bij dat soort zaken altijd een beetje trial & error. Je moet het uit de US laten komen en als het niet werkt mag je het vaak op eigen kosten weer terugsturen. Dat vind ik een flinke gok. Houd er ook rekening mee dat op de website van bijvoorbeeld Groovetracer ook veel marketing praat staat.

Ik moet echt zeggen dat ik bij mijn P3 geen wow & flutter ervaar, terwijl ik daar wel gevoelig voor ben. Met name bij akoestische instrumenten als piano en gitaar. Misschien is mijn P3 gewoon goed afgesteld (en die in de winkel niet 😉). Dat hoort ook echt niet in die prijsklasse.

Hopelijk helpt bij jou een smeerbeurt en komt het van te lang stilstaan. Uit welk jaar is je P1?
Jean Paul schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 18:54:
[...]

Bedankt voor je advies! Ik ben gisteren bij de dealer geweest hier, en deze zullen hem door de importeur laten nakijken / afstellen. Ik heb de mogelijkheid gehad om de TTPSU te testen op mijn RP1, maar het hielp niets :'(

De plaat die ik bij had staat blijkbaar bekend als zeer moeilijk (Agnes Obel - Philharmonics), maar ze hadden daar heel mooi de P8 staan en deze kon hem voor mijn gehoor 100% zuiver afspelen, geen flutter/wow waar te nemen. Overigens een prachtige platenspeler :P

Ik heb daarna de stock P3 met TTPSU kunnen proberen, ook hier nam ik flutter/wow waar, wat ik eigenlijk onacceptabel vind voor een platenspeler van 1100 euro. Het was wel beduidend minder en zeker niet zo dramatisch als ik momenteel met m'n RP1 heb. Maar ik moet zeggen dat ik mij deze problemen niet kan herinneren toen ik hem net had.

Ik ben verder gaan zoeken en kwam op de FAQ van de Groovetracer website uit. Hierin stond iets wat wel hoop geeft:

[...]

En mijn platenspeler heeft inderdaad jaren stof zitten verzamelen.. Hopelijk zal schoonmaken/ontvetten en opnieuw olieën helpen, en ik verwacht dat de importeur dat ook zal doen. Eerst dat maar afwachten..

Wat mij verder opviel:

[...]

Aangezien de TTPSU geen invloed leek te hebben, sluit ik de motor voor het gemak even uit. Dus de subplatter..

Wat Groovetracer hier verder over schrijft:

[...]

Zij impliceren dus dat de massaproductie en het gebruikte materiaal inherent voor imperfecties zorgen, wat zich vertaald naar flutter/wow.

Het advies om een P3 te overwegen vind ik ergens wel vreemd, want de Groovetracer upgrade lijkt op het niveau van de P8/P10 zitten, sowieso boven de P6, voor een fractie van het geld.

De dealer adviseert ook om een P3 aan te schaffen (brengt natuurlijk meer geld :9), maar toen ik vroeg naar de meerwaarde t.o.v. upgraden met betere/dezelfde componenten was de enige tegenargumentatie dat een met een nieuwe P3 de tonearm fabriek af afgesteld is, wat beter zou zijn dan zelf een RB330 te plaatsen. Wat ik echter op internet erover lees is dat het dezelfde 3-punts schroefgaten gebruikt, en de correcte spacers meebesteld kunnen worden voor het RP1 frame, geen rocket science 8)7 (snap dat de naalddruk nog afgesteld moet worden ;))

Met deze informatie en het beluisteren van een stock P3 ben ik niet overtuigd om een P3 te nemen eigenlijk.. Als iemand ervaring heeft met de Groovetracer hoor ik het graag :) Ik ga mij sowieso verder inlezen op ervaringen hiermee. Verder vingers gekruisd dat een smeerbeurt voorlopig volstaat.

Als voetnoot moet ik zeggen dat ik qua audiokwaliteit niet veel verschil waar kon nemen tussen de P8 en de P3, maar ik lette dan ook vooral op de stabiliteit.. Wat wel een wereld van verschil was.

• niek_nijmegen
  • Laatst online: 02:00
Jean Paul schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 18:54:
[...]
De dealer adviseert ook om een P3 aan te schaffen [...]
Gezien je gevoeligheid voor wow & flutter lijkt het me logischer een nette direct-drivespeler te kopen? Of was dat om andere redenen geen optie?

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

• Jean Paul

Jean Paul

Reservebelg

zwelgh schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 20:56:
Ik heb zelf geen ervaring met Groovetracer. Ik zie het wel eens voorbij komen op fora, met wisselende ervaringen. Ik heb zelf ook wel eens aan zo’n upgrade gedacht. Het is bij dat soort zaken altijd een beetje trial & error. Je moet het uit de US laten komen en als het niet werkt mag je het vaak op eigen kosten weer terugsturen. Dat vind ik een flinke gok. Houd er ook rekening mee dat op de website van bijvoorbeeld Groovetracer ook veel marketing praat staat.

Ik moet echt zeggen dat ik bij mijn P3 geen wow & flutter ervaar, terwijl ik daar wel gevoelig voor ben. Met name bij akoestische instrumenten als piano en gitaar. Misschien is mijn P3 gewoon goed afgesteld (en die in de winkel niet 😉). Dat hoort ook echt niet in die prijsklasse.

Hopelijk helpt bij jou een smeerbeurt en komt het van te lang stilstaan. Uit welk jaar is je P1?

[...]
Ben nog geen negatieve ervaringen tegengekomen over de Groovetracer, maar ben ook net begonnen met kijken natuurlijk :) En ja er zit inderdaad een hoop marketing tussen natuurlijk, ze proberen ook iets te slijten :)

De P3 was een heel grote verbetering ten opzichte van de huidige staat van m'n RP1. Echter na de P8 klinkt de P3 ook een heel stuk minder zuiver/stabiel (mag ook wel voor die prijs ;)). Misschien zou het minder/niet opgevallen zijn als ik de P8 niet beluisterd had, juist omdat er een hele verbetering in zit. Foutje om de P8 te proberen :P

Ik heb nu zo'n 6 jaar geleden de platenspeler gekocht en een goede 4 jaar niet meer gebruikt door de eerdere problemen met skippen.
niek_nijmegen schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 21:23:
[...]

Gezien je gevoeligheid voor wow & flutter lijkt het me logischer een nette direct-drivespeler te kopen? Of was dat om andere redenen geen optie?
Er is geen specifieke reden voor een belt drive, anders dan dat ik tot zekere hoogte wel gevoelig ben voor kwalitatief geluid en daarom in een hifi shop ben wezen shoppen. Bijna alles, al dan niet alles was daar belt drive.

Vrienden hebben een oude direct drive die altijd perfect speelt, en ik begin mij inderdaad af te vragen of dat geen betere optie is. Of 3 jaar sparen voor een P8 :9

• niek_nijmegen
Jean Paul schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 21:53:
[...]
Er is geen specifieke reden voor een belt drive, anders dan dat ik tot zekere hoogte wel gevoelig ben voor kwalitatief geluid en daarom in een hifi shop ben wezen shoppen. Bijna alles, al dan niet alles was daar belt drive.

Vrienden hebben een oude direct drive die altijd perfect speelt, en ik begin mij inderdaad af te vragen of dat geen betere optie is. Of 3 jaar sparen voor een P8 :9
Ah ja, dan snap ik wat er 'misgaan is'. In Hifi-winkels zijn inderdaad vaak alleen snaar-aangedreven spelers te krijgen. Dat is wat ik aan dat soort winkels soms teleurstellend vind. Wat mij betreft heeft een snaar-aangedreven speler automatisch een bijna onoverkomelijke technische achterstand op direct-drive-spelers.
Verkoop je huidige speler, en neem daarvoor in de plaats een goede Technics direct drive (nieuw of 2e-hands), zou ik zeggen. (#technicsfanboy, & ook erg gevoelig voor kwalitatief goed geluid)

Een RP8 is best een grote hoeveelheid geld (voor mijn begrippen, althans), en dan heb je nog steeds een platenspeler met een elastiekje :Y)

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

• ed73
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 20:34
niek_nijmegen schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 22:43:
[...]

Ah ja, dan snap ik wat er 'misgaan is'. In Hifi-winkels zijn inderdaad vaak alleen snaar-aangedreven spelers te krijgen. Dat is wat ik aan dat soort winkels soms teleurstellend vind. Wat mij betreft heeft een snaar-aangedreven speler automatisch een bijna onoverkomelijke technische achterstand op direct-drive-spelers.
Verkoop je huidige speler, en neem daarvoor in de plaats een goede Technics direct drive (nieuw of 2e-hands), zou ik zeggen. (#technicsfanboy, & ook erg gevoelig voor kwalitatief goed geluid)

Een RP8 is best een grote hoeveelheid geld (voor mijn begrippen, althans), en dan heb je nog steeds een platenspeler met een elastiekje :Y)
Ik kan dit alleen maar onderstrepen. Voor het geld van een een RP8 kan je een Technics 1210/1200GR kopen met een goed element en je weet niet wat je overkomt (#aljarenfanvantechnics, mijn 1210GR zorgt ervoor dat ik steeds meer vinyl koop en ook de meest gevoelige platen/instrumenten klinken als een huis door de direct drive, wow&flutter wat is dat.. ook ik ben gevoelig hiervoor).
Als je geïnteresseerd bent in Technics en het nieuw moet zijn, iemand heeft hier laatst de nieuwe Technics SL-1500C gekocht, kost 999,-. Even terugzoeken in dit topic en je vindt de foto's. Vind je de DJ-look prima dan is er ook de Technics SL-1210MK7, kost 899,-. De kwaliteit van de aandrijving van deze spelers staat volgens mij niet ter discussie.

https://www.panasonic.com...s-sl-1210mk7-sl1500c.html

Cap wijzigde deze reactie 17-01-2020 23:02 (6%)

Cap schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 10:20:

Zojuist even geprobeerd: die is wel magnetisch. Maar dan niet het ringetje (dat op deze foto ontbreekt), maar de lange cilinder. Het puntje van de naainaald trekt naar het midden van de cilinder toe, waar ik de rode pijl heb gezet. Het is wel een zwak veld, de naainaald blijft absoluut niet hangen. Maar mijn naainaald-aan-draadje methode maakt de test veel gevoeliger, dus dan merk je het zo.

[Afbeelding]

Verder getest: MM elementen Technics EPC-270c, 207c, JVC Z1S, AT440MLa, ook die bodies zijn licht magnetisch, dus dat de VMS body magnetisch is kan goed komen van het shield dat gemagnetiseerd is door het magneetje in de naald. Maar bij de OM moet er toch wel een magneetje in zitten...

Ik heb ook een Grado, erkend MI, pak ik die dan is de naald niet magnetisch a la de OM, de body is flink magnetisch, sterker dan die van de MM's.

Overigens dat plaatje van de VMS20 heb ik van dit draadje, ook daar verwarring en discussie alom over de aard van het beestje.
- Iemand beweert dat de zilveren ring van de naald de magneet is, niet dus.
- Iemand beweert dat het (bij de uitvoering met het vierkantje ipv de ring) het vierkantje om de naald is is. Ik ben er niet zo zeker van, oftewel ik denk het niet.
- Weer iemand anders beweert dat er een kleine ring in de body zit.
- Dan komt iemand met een antwoord van Ortofon suppor, support@ortofon.dk says: The magnet is placed inside the brass tube, it is invisible on the picture. Dat komt overeen met mijn test. :Y
- Maar dan zegt weer iemand in een behoorlijk gedetailleerde beschrijving: The brass tube holds a small iron bar connected to the cantilever, a suspension spring and a bungee pivot. the iron bar wiggles between the four pole pieces you can see in the smaller hole. The magnet is inside the main body (could not be anywhere else).
- Vervolgens beweert iemand weer dat het vierkante dingetje (dat ik dus niet heb, ik heb een ringetje) een magneet is:
The square thing is a magnet and essential for operation.
Whether the square magnet is on the tube stylus or on the body cartridge (?), it must in all cases be housed in the cartridge slot (between grip stylus and cartridge).
I received a D20E stylus for my F15 and the square magnet was on the tube stylus. I've removed the old magnet from the cartridge body (he's stuck on) and I put the new stylus (with magnet on): it's OK.

- En tot slot: The square thing is in fact a magnet. It is a pathetically weak one which barely attracts pins or staples. Easily mistaken for magnetic remnance. My newest stylus, which was bought when Ortofon sold them at less than £70 does not appear to have the square magnet. It does however possess a weak magnetic field, so I guess it must be embedded in the plastic. I do not like the gap to the poles.

Wat precies waar is, hoeveel magneten het ding heeft en wat toevallig gewoon iets gemagnetiseerd is door de hoofdmagneet, we weten het niet... :P
Ik vind het een heel apart verhaal worden. Met name mm/mi bij ortofon.
Bij die VMS, wat is de kans dat die gen1 naald wel een MI is en die gen2 naald een MM? (dat ze dat gewoon veranderd hebben).
Ik bedoel, in dat bronzen busje moet dus èn een magneet, èn een cantilever met ijzerkern en wellicht ook nog een stukje suspensie zitten? (ok, suspensie kan daarvoor zitten).

En als je bij jouw grado (ik neem aan prestige?) naald (bij de naald zelf) test op magnetisme, dan vind je niets?
Op de meeste foto's van grado prestige naalden zie je rondom de cantilever een grote disc zitten wat de magneet zou moeten zijn (aan de behuizing kant steken 4 puntjes door het plastic heen).
Heeft jouw grado naald ook zo'n disc rondom de cantilever?
Bij een grado zou er toch een aanzienlijk sterk magnetisch veld moeten zijn; als ik in de specs kijk zie ik dat de inductie redelijk laag is, dus moet het veld sterk zijn wil de hi-output gehaald worden.

Ik heb zelf die naalden natuurlijk niet in handen gehad, maar vooral bij die 2m blue naald lijkt het er toch echt op dat dat iig wel een mm is als daar een spijker aan blijft hangen (even in relatie met tot hoe zwak de mi velden zijn die jij meet aan naalden zelf).
Of dat spijkertje moet zelf ontzettend magnetisch geweest zijn, maar dat had @kjbuitenga moeten merken (en dan zou z'n 2e stukje ijzer ook magnetisch moeten zijn)

Ik vind het heel interessant dat dit zulke ontzettend vage materie blijkt te zijn.

niek_nijmegen schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 22:43:
[...]

In Hifi-winkels zijn inderdaad vaak alleen snaar-aangedreven spelers te krijgen. Dat is wat ik aan dat soort winkels soms teleurstellend vind.
De betere hifi winkel verkoopt wel direct drives hoor.
Brinkmann heeft een direct drive motor ontwikkeld wat wel haast een (versimpelde :+ ) kopie lijkt te zijn van de dual eds-1000 motor. Helaas begint een Brinkmann direct drive bij ongeveer 6x het budget van @Jean Paul , en dan zit er nog geen arm bij.
Je zou bijna gaan kijken naar een gebruikte dual 701/704/721 :+

Brinkmann direct drive:

Dual EDS, met heel wat meer spoelen trouwens.:

http://www.transistorforum.nl/forum/images/uploaded/201812241446155c20f13735fcc.jpg

Ik denk dat dual de eerste was (begin jaren 70; dual 701) die motoren in deze layout maakte. Later ging sony en nog een paar anderen ook op dit systeem over (coreless hall effect DC motor), en de nieuwste technics gebruikt het ook.

mr_petit wijzigde deze reactie 17-01-2020 23:48 (10%)

• niek_nijmegen
mr_petit schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 23:35:
[...]
De betere hifi winkel verkoopt wel direct drives hoor.
[...]
Da's goed om te horen! Mijn ervaring was waarschijnlijk ook al weer 10 jaar geleden, al was dat toen echt in de betere hifi-winkel, en stond er zeker één platenspeler :o

(en als je meer van dat soort plaatjes post, word ik #dualfanboy)

niek_nijmegen wijzigde deze reactie 18-01-2020 00:09 (8%)

mr_petit schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 23:21:
[...]

Ik vind het een heel apart verhaal worden. Met name mm/mi bij ortofon.
Bij die VMS, wat is de kans dat die gen1 naald wel een MI is en die gen2 naald een MM? (dat ze dat gewoon veranderd hebben).
Ik bedoel, in dat bronzen busje moet dus èn een magneet, èn een cantilever met ijzerkern en wellicht ook nog een stukje suspensie zitten? (ok, suspensie kan daarvoor zitten).
Tja het is wonderlijk. In ieder geval zit daar in het midden van het buisje een magneetje, waar het aan verbonden is, dat is het raden. :P Suspensie zit wellicht helemaal achteraan, lijkt onlogisch maar ik achterop het buisje wel een soort geel stukje schuim zitten.

Verder verwarring alom, ook als je naar de VMS kijkt. Hier mijn VMS 20E MKII:

Kijk je naar deze (ook 20E MKII) versie dan zit daar ook iets schuim achtigs achterop, waarschijnlijk flink verkleurd. Maarrr deze heeft geen glanzend ringetje maar een dof vierkantje om de cilinder. En ondanks dat het ook een MKII is is de montagepen erboven anders van vorm, zonder de inkepingen. 8)7

Kijk je vervolgens naar déze 20E MKII versie dan zie je gewoon een gat zonder schuimpje en geen ringetje of vierkantje maar is het gewoon plastic, een geheel met de rest van de naaldhouder.

Onduidelijkheid alom dus.
mr_petit schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 23:21:
[...]
En als je bij jouw grado (ik neem aan prestige?) naald (bij de naald zelf) test op magnetisme, dan vind je niets?

Op de meeste foto's van grado prestige naalden zie je rondom de cantilever een grote disc zitten wat de magneet zou moeten zijn (aan de behuizing kant steken 4 puntjes door het plastic heen).
Heeft jouw grado naald ook zo'n disc rondom de cantilever?
Bij een grado zou er toch een aanzienlijk sterk magnetisch veld moeten zijn; als ik in de specs kijk zie ik dat de inductie redelijk laag is, dus moet het veld sterk zijn wil de hi-output gehaald worden.
Grado GF3, maar Grado kennende (adhv de docu over hun primitieve fabricage faciliteit) hebben ze maar 1 soort element dus ja, die is qua principe en opbouw gelijk aan de Prestige serie en zeker een moving iron / induced magnet element. :P

Inderdaad met een disc met 4 puntjes, maarrrr... totaal niet magnetisch. Verder net als bij de VMS en OM 4 puntjes niet magnetische puntjes in de body die de kern van de spoel vormen. De puntjes zullen dienen als geleiders van de magnetische banen, idem bij de OM en VMS ('shunt' ;)).

Hier zie je waar de magneet zit.

En hier een interessante discussie waarbij er een (recentere) Super OM uit elkaar gehaald is en er een magneet aan het uiteinde van de cantilever zat en nergens anders. De suggestie van lini is dat het vroeger anders was en er een ringmagneet op zat zou natuurlijk kunnen... je zou het bijna gaan geloven op basis van alle modificaties aan de VMS 20 MKII en ook de wel/geen ringetje versies van de OM serie....

Sreten (guest) zegt nog:

Ortofons for example have used VMS (variable magnetic shunt) for as
long as I can remember, a pole piece moves, not the actual magnet.

I'm not sure about the Shures, I am about the Ortofons, the others
listed all I can say it is not immediately apparent what they are.

It is immediately apparent for e.g. ADC's and Nagoaka's that they
are induced due to the external magnets. Grados and Ortofons are
more flux modulation of an internal not so apparent magnetic field.

The layout shown for the Shure will work with magnetic pole pieces and
an induced magnetic moving part, whether this is flux modulation or not
is a moot point, the output will be the same as if a permanent magnet
of the same strength was moving inside unmagnetised poles.

So .... can you induce more "magnetism" per unit weight into a soft
moving armature than you can get with a small magnet or not ...
Vandaag deze even opgepikt bij Riddim Recordstore te Oostrum (bij Venray) en nu op de platen draaier:

• birdie_man
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 20-01 09:30
Voor een (R)P1 vind ik een Groovetracer prijstechnisch niet geheel op zijn plaats als upgrade; voor je hem hier hebt met verzendkosten en BTW erbij ben je bijna net zoveel kwijt als aan de hele speler. Niks ten nadele van de kwaliteit van de Groovetracer uiteraard. De Tangospinner vind ik een interessanter alternatief; stuk lagere prijs en ook prima kwaliteit met veel tevreden gebruikers. Ik heb er eentje op mijn RP1 en P3. Ik heb naast die Tangospinner nog een DL-110 op mijn RP1 gezet (met 2mm spacer onder de arm). Veel meer upgrades zou ik niet aan een RP1 doen, dan kan je inderdaad beter naar de P3 stappen die in alles beter aanvoelt. Arm is beter, motor loopt veel stiller etc. Of je gaat voor een direct drive natuurlijk, weinig mis met die nieuwe Technics spelers (ik hou zelf alleen niet van de looks).

• macdushi
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 00:24

Iedereen heeft met het luisteren van muziek wel een guilty pleasure, dit is de mijne, in 1985 (ik was 15) was Modern Talking met You're my heart You're my soul niet van de radio af te slaan. Ik kreeg het album kado en draaide het toen de hele zomer. Van het weekend kwam ik dit exemplaar tegen in de kringloopwinkel en na een schoonmaakbeurtje klinkt het weer prima. En hoewel ik me afvraag wat ik hier toen zo leuk aan vond heb ik het album toch al weer een paar keer gedraaid, zal wel het jeugdsentiment zijn :) Ik ben benieuwd wat jullie muzikale guilty pleasure lp is!

• Yalopa
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

ik heb hem niet op vinyl, maar het is absoluut een guilty plesure :9

You don't need eyes to see, you need vision

• niek_nijmegen
macdushi schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 16:59:
[...]Ik ben benieuwd wat jullie muzikale guilty pleasure is!
Heino's 'Mit freundlichen Grüssen (Das verbotene Album)' uit 2013. Covers van bekende Duitse pop-hits. De A-kant is briljant ('Junge', 'Haus am See', 'Sonne'), de B-kant is de mindere kant.

• GiLeX
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online

GiLeX

Analoog fotograferend

Voor mij is dat:

En dan vooral als je in DLD rijdt in een regenbui. En dan ook nog eens van een cassette destijds _/-\o_

Maar goed het heeft verder weinig met LP's te maken :+
Op LP zou ik dan kiezen "kom van het dak af" van Peter Koelewijn

Caffenol en C41. Canon EOS 35mm film & digital SLRs met wat glas en filmrolletjes 😁

• Vintage1967
Nou ........... vanmiddag is het vervangende exemplaar van Pink Floyd - "The Division Bell" afgeleverd door Pieter Post. Kant 1 draait nu z'n rondjes. Ik ga er van uit dat deze wel helemaal gaaf is. En dan bedoel ik niet de muziek. Want dat die gaaf is, staat voor mij als een paal boven water :9~ .

En als klap op de vuurpijl ontving ik vanavond ook een mailtje van Dodax met de mededeling dat ze verheugd zijn te kunnen melden dat de 2LP van Beth Hart - "War In My Mind" verstuurd is. Me helemaal heppie *O* want als je deze LP's op 7-1 besteld hebt, duurt het wachten toch stiekem wel lang. Maar goed, mevrouw Hart is onderweg. Ik ben retebenieuwd hoe haar muziek bevalt. Het enige wat ik gehoord heb, zijn twee of drie fragmenten van nummers van deze LP. Afijn, nog een paar nachtjes slapen en ga ik er achter komen 8) .

Nu genieten van Pink Floyd. Deze geremasterde versie klinkt heel, hoe zal ik het zeggen, ruimtelijk en dynamisch. Ik kan het niet vergelijken met welke andere release op LP dan ook, maar deze klinkt imho in ieder geval heel erg goed.

• hilgo
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 23:36

hilgo

Clear your mind of can't.

macdushi schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 16:59:
Ik ben benieuwd wat jullie muzikale guilty pleasure lp is!
Mijn guilty pleasure:
YouTube: Dolly Parton - Jolene (HD) (Original) (1975) MUSIC LEGENDS

Het album staat nog op de "te kopen lijst" maar wordt regelmatig gedraaid tijdens woon/werk verkeer.

Discogs

• Habana
Voor mijn guilty pleasure zal ik terug moeten blikken naar 1976, als DPL militair gelegerd in Duitsland 120Sqn-12GGW, Bob Marley and the Wailers (Live)

Uit die tijd komen ook bijna al mijn LP's vandaan, belasting vrij 8Mark stuk :)
Black Crowes - Until the Frost. Is binnen *O*

Op groen en blauw vinyl <3

Mrs Redhair wijzigde deze reactie 23-01-2020 17:20 (14%)

Abba liefhebbers opgelet: binnenkort komt er een nieuwe uitgebreidere uitgave van Abba - Live (compilatie van hun live optreden in het Wembley stadion te London), correctie:nieuwe live album uit met het gehele concert Live At The Wembley Arena...

Mooie is ook nog dat hij half speed mastered gaat zijn verdeeld over 3 LP's waardoor de geluidskwaliteit in theorie zeer goed zou moeten zijn... O.a. te koop bij uDiscover waar ik mailtjes over nieuwigheden ontvang: https://store.udiscovermu...-Triple-Vinyl/6D1W0000000

Deze ga ik zeker bestellen in ruil voor mijn Abba - Live (Abba Live mag blijven: dit bleek ook live optredens van elders te bevatten en is dus een live compilatie van meerdere live optredens)...

Edit 18:06 uur: Zojuist bestelt / pre-ordered bij Miez-D in Horst... Komt tegen die tijd daar mooi binnen! 8)

rcor wijzigde deze reactie 24-01-2020 18:06 (28%)

• Pierre
  • Laatst online: 20:21

Pierre

Geen zin vandaag.

@rcor Wat een rot zaak is dat zeg bah, gelijk ook maar The Allman Brothers At Fillmore East gekocht O-)

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Pierre schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 19:38:
@rcor Wat een rot zaak is dat zeg bah, gelijk ook maar The Allman Brothers At Fillmore East gekocht O-)
Wie, Miez-D of Udiscover? Bij die laatst genoemde heb ik blijkbaar ooit wat besteld... Weet alleen niet meer wat... Het verhaal achter Miez-D heb ik al eens eerder vertelt en ga ik niet nogmaals herhalen (is nogal triest, vooral voor de eigenaar Michel)... Gewoon op Miez-D zoeken in dit forum en je komt genoeg tegen...

rcor wijzigde deze reactie 28-01-2020 10:58 (6%)

• torp
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 24-02 23:12
Ik heb een Technics SL-1900 op de kop getikt en zojuist een naald geïnstalleerd (EPS 270ED) maar dat ging een beetje moeizaam en ik vind dat die naald best schuin naar beneden hangt (ten opzichte van de plaat). Is het de bedoeling dat de naald zich beter positioneert zodra hij de plaat raakt? Zie deze twee zijaanzichten.

http://www.torporama.com/pics/naald1.png

http://www.torporama.com/pics/naald2.png

Dan nog twee andere aanzichten, dat ziet er m.i. okee uit. Op de laatste foto zie je dat de naald aan de onderkant van het omhullende "buisje" zit, hij kan dus voldoende opveren zodra hij de plaat raakt, althans ik neem aan dat het zo werkt...

http://www.torporama.com/pics/naald3.png

http://www.torporama.com/pics/naald4.png
@torp Dat is niet abnormaal bij dit element, afhankelijk van het type vervangingsnaald dat erop zit kan ie nog wel verticaler naar beneden hangen ook. Het is inderdaad normaal dat de naald inveert op het moment dat ie op de plaat komt, als het goed is heb je 1,75 a 2 gram ingesteld en dat doet de rubberen ophanging van het naaldje wat inveren. Je kan het ook met je vinger voelen, dat kan bij deze naaldjes geen kwaad, je voelt/ziet hem dan veren. Inderdaad zit de naald pas midden in het holle hoekige messing buisje als ie op de plaat komt, zo is het ontworpen want de naald moet dan mooi alle kanten op kunnen bewegen bij het volgen van de groef. :)

Gefeliciteerd met je SL-1900 trouwens, leuke speler met een hele complete uitrusting!

Cap wijzigde deze reactie 25-01-2020 22:44 (21%)

• torp
Hee gaaf, dat ziet er precies hetzelfde uit! :9

http://www.torporama.com/pics/naald5.png

Mooi, dan ga ik hem aansluiten. Dank!
@torp (y) Prima, je hoort het vanzelf als het naaldje niet goed is. :)

Wel arm even goed balanceren en naalddruk en anti-skating goed afstellen.

• torp
Ja, hij doet het! :9~

De naald lijkt nog wel iets voorover te staan, trouwens.
En de automaat zet de arm net naast de plaat, hopelijk kan ik dat instellen.

http://www.torporama.com/pics/naald6.png

torp wijzigde deze reactie 25-01-2020 23:53 (81%)

Ja dat kan je instellen, even de handleiding downloaden (google, Vinyl Engine heeft hem bijv).

Dat het naaldje onder een kleine hoek naar achteren staat is normaal, dat heet de SRA of stylus rake angle.

• torp
Perfect! De handleiding heb ik inderdaad van Vinyl Engine gehaald.
We draaien nu de Carpenters, vroeger had ik daar een bloedhekel aan...

Dank voor je hulp!

• maartend
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 22:41
torp schreef op zondag 26 januari 2020 @ 00:13:
We draaien nu de Carpenters, vroeger had ik daar een bloedhekel aan...
Geen reden om dat aan te passen.
Veel plezier met je speler

• torp
maartend schreef op zondag 26 januari 2020 @ 06:59:
Geen reden om dat aan te passen.
Ik was zelf ook verrast. :9
Bij gebrek aan Vrije Geluiden ga ik zo de dynamiek testen, ik zet daarvoor de Desperate Bicycles op.

torp wijzigde deze reactie 26-01-2020 11:12 (28%)

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 00:02

KeRsTmAnNeKe

Jeuh oud icon

Kak, paar weken geleden verhuisd, is blijkbaar een van de pootjes onder m'n Sony PS-X4 afgebroken. Viel me gisteren pas op... blijkbaar had een maat van me dat met de verhuizing al opgemerkt... Ik weet alleen niet hoe ik die speler hier heb gekregen, in mijn auto of de auto van die maat van me... hopelijk kom ik dat ding nog ergens tegen zodat ik hem kan repareren ander is het een tafel voor onderdelen geworden :/

Gelukkig was het wel een 3e speler, maar blijft zonde, het is gewoon een erg mooi apparaat... alleen nu onbruikbaar

Vitality Discoshow

@KeRsTmAnNeKe Absoluut nog geen onderdelen speler. Een missende voet vind ik zeker geen reden om daar de speler voor weg te gooien! Daar zijn genoeg alternatieven voor beschikbaar, volgens mij gaan die dingen gewoon met een M6 bout de behuizing in?

Cap wijzigde deze reactie 26-01-2020 13:54 (7%)

• KeRsTmAnNeKe

KeRsTmAnNeKe

Jeuh oud icon

Het is wel een schroefdraad... welke maat weet ik zo even niet. Maar het horen eigenlijk wel van die foam voeten te zijn. Hoop gewoon dat ik dat ding nog ergens in een doos tegen ga komen, het heeft gelukkig allemaal geen haast

Vitality Discoshow

Ze staan met regelmaat te koop, zo te zien is het een M8 schroefdraad.

Ik durf te wedden dat voeten van de latere PS-X series (50, 75, 555ES, 800) ook passen, die zien er wel iets anders uit maar hebben ook gelvulling en schroefdraad.

Maar hopelijk vind je hem gewoon terug. Wel knap dat ie los is gekomen van de speler, daarvoor moet toch echt flink aan de voet gedraaid worden (of heel grof geweld worden gebruikt :P).

• niek_nijmegen
KeRsTmAnNeKe schreef op zondag 26 januari 2020 @ 13:51:
Kak, paar weken geleden verhuisd, is blijkbaar een van de pootjes onder m'n Sony PS-X4 afgebroken. Viel me gisteren pas op... blijkbaar had een maat van me dat met de verhuizing al opgemerkt... Ik weet alleen niet hoe ik die speler hier heb gekregen, in mijn auto of de auto van die maat van me... hopelijk kom ik dat ding nog ergens tegen zodat ik hem kan repareren ander is het een tafel voor onderdelen geworden :/
Da's een prachtige speler, jammer om die vanwege alleen een pootje werkloos te hebben staan. Daar zou ik zelf heel snel een vervangende voet voor geknutseld hebben.

• KeRsTmAnNeKe

KeRsTmAnNeKe

Jeuh oud icon

Het is een 3e speler hier, heeft even op zolder stil gestaan, mede omdat de auto return functie niet tof werkte ... dat is ondertussen opgelost. Nog even te koop gehad voor te veel :p maar dat ging ook niet.
Er is overigens vaker een pootje gebroken, misschien was het dezelfde ... is een kwaal van deze spelers ... de Ikea in Eindhoven heeft ook een PS-X6 staan geloof ik in een van de opstellingen, compleet gesloopt en door bezoekers ook al ontdaan van de poten :p

In de woonkamer heb ik een Edwards Audio TT1mk2 en bij m’n computer nog een Technics SL1700mk2 :p

Probleem is alleen... sinds de verhuizing heb ik even geen plek in de woonkamer :x daar moet ik nog wat op verzinnen

KeRsTmAnNeKe wijzigde deze reactie 27-01-2020 07:55 (23%)

Vitality Discoshow

• Vintage1967
KeRsTmAnNeKe schreef op maandag 27 januari 2020 @ 07:53:
[knip]
Probleem is alleen... sinds de verhuizing heb ik even geen plek in de woonkamer :x daar moet ik nog wat op verzinnen
Ehhh......verhuizen............... :X .?

Ik heb mevrouw Hart mogen verwelkomen. De dame met oorlog in de kop. Haar stem doet me afwisselend denken aan Anouk en Elin Larsson (Blues Pills), afhankelijk van de sfeer en stijl van het betreffende nummer. Ik heb hetzelfde als bij met name Elin Larsson: geweldige strot, maar niet te lang achter elkaar. Daar waar ik meerdere albums van Pink Floyd, Led Zeppelin en DeWolff kan verteren, houdt het hier even op na een album.
Ik ben wel benieuwd naar de combinatie Beth Hart - Joe Bonamassa. Misschien dat ik die nog eens op de kop ga tikken.

PostNL heeft het trouwens voor elkaar gekregen om de LP van Beth Hart door de brievenbus te frotten. Gelukkig was deze goed verpakt, maar toch :( . Eerder een pakketje met LP's gewoon bij de voordeur achtergelaten, gewoon in weer en wind. Mijn vrouw was thuis en zag de 'beste' man nog net in zijn busje stappen en wegscheuren. Conclusie: het is zo terecht dat PostNL de tarieven verhoogt. Het kost wat, maar dan heb je ook wat |:(

• macdushi
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 00:24
Vintage1967 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 20:54:
Nou ........... vanmiddag is het vervangende exemplaar van Pink Floyd - "The Division Bell" afgeleverd door Pieter Post. Kant 1 draait nu z'n rondjes. Ik ga er van uit dat deze wel helemaal gaaf is. En dan bedoel ik niet de muziek. Want dat die gaaf is, staat voor mij als een paal boven water :9~ .
Gisteren bij Sounds Delft ook de The Division Bell aangeschaft, wat een heerlijk album is dat en wat een mooie uitgave, echt heel blij mee!

• hilgo
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 23:36

hilgo

Clear your mind of can't.

Het maken van platen heeft ongetwijfeld invloed op het milieu en ik ben daar ook wel redelijk bewust mee bezig. Maar ik doe op andere vlakken al een hoop dingen (afgelopen weekend bijvoorbeeld de keuken en badkamer voorzien van led verlichting) en mag dan van mijzelf af en toe een plaat kopen. Zo heb ik vanavond voor het eerst dit jaar mijn favoriete platenzaak, Vinyl Grove in Den Haag, weer bezocht en twee platen aan de collectie toegevoegd:

Ilse de LangeBilly Joel

Ilse de Lange - Gravel & Dust. Eindelijk weer een écht country album van Ilse. Echt een heerlijk album!
Billy Joel - Piano man. Een klassieker die al een tijdje op de wishlist stond.

Discogs

• Linius
  • Laatst online: 28-02 13:43
Misschien een idee om "Just in Vinyl" toe te voegen aan de OP? Het is formeel gezien geen eigen zaak. Maar de beste man heeft schap ruimte in een kringloopwinkel (De Groene Zus) in het centrum van Lelystad. Hij heeft een combinatie van nieuw en tweedehands vinyl en het aanbod blijft op wekelijkse basis veranderen en aangevuld worden. Hij heeft geen website voor zover ik weet maar wel een Facebook pagina waar elke paar dagen updates op te vinden zijn. En niet geheel onbelangrijk, over het algemeen nette prijzen.

https://www.facebook.com/JustInVinyl/

• teacher
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 01:33

teacher

Frontpage Admin / Moderator CE

Dysgaf!

Topicstarter

En zand erover...

Wise enough to play the fool

• teacher
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 01:33

teacher

Frontpage Admin / Moderator CE

Dysgaf!

Topicstarter
Modbreak:aangezien mijn subtiele hint hierboven niet opgepikt werd en een paar users doodleuk verder gingen bij deze een duidelijk bericht: vergezochte nieuwsberichten over de milieu impact van de vinyl hobby, of meta discussies over de impact van menselijk leven op het milieu zijn offtopic en worden niet op prijs gesteld.
Deze berichten zijn dan ook verdwenen.

Wise enough to play the fool

• Jeldert
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Een foto van mijn platenspeler: de Teac TN-300.
De kleur was een gokje, maar ik ben er blij mee. Zeker met een plaat zoals op de foto is het een mooi geheel (Jason Mraz - Yes!)

Hij draait inmiddels ruim 2 jaar zijn rondjes en heb niks op of aan te merken. Vooral de hendel om de arm op en neer te laten werkt fijn: de arm gaat heerlijk soepel naar beneden.

Juist

• Habana
@Jeldert Jeetje al 2 jaar rondjes draaien, geen wonder dat die plaat wit is uitgeslagen :+ , geintje mooi tafeltje en inderdaad apart kleurtje leuk….

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 23:33

franssie

Save the albatross

@Jeldert Surf Blauw en Primrose Yellow zijn sowieso heerlijke kleuren als je het mij vraagt. Geniet ervan!

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• Jean Paul

Jean Paul

Reservebelg

Ik heb m'n RP1 terug van de dealer vandaag :) Hij klinkt weer zoals het hoort, zelfs stabieler dan de P3 welke ik in de toonzaal had geprobeerd. 100% is het niet, maar het is zo minimaal nu dat ik er voorlopig mee vooruit kan.

Er waren toch allerlei aanpassingen gedaan en alles is gecontroleerd, maar afgezien van een verkeerd afgesteld element wist de dealer niet specifiek wat er verder gebeurd was.

De tip van de Technics 1500c steek ik ook in m'n broekzak. Wellicht dat ik deze RP1 t.z.t. te koop zet en daarvoor ga.

• Vintage1967
De meesten van jullie weten dat ik fan ben van DeWolff. Ondanks dat ik een bijna principiële aversie heb van RSD en vergelijkbare festiviteiten (denk ook aan valentijnsdag :X ), is de komende RSD voor mij er echt een om naar uit te kijken. DeWolff is namelijk ambassadeur van RSD2020. Wat dat in de praktijk betekent en waarom deze RSD ineens wel interessant voor mij is (tot zover dus die principes van mij O-) ), is onder andere hier te lezen.

• Raznov
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 19:54

Weer een paar mooie platen binnen, eerdaags eens goed voor gaan zitten.

• ReVision.
  • Registratie: juli 2019
  • Niet online

ReVision.

Vinyl enthusiast

Die Drive OST is echt heerlijk, die heb ik hier ook op LP :)

Discogs

• TR1969
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 23:45
Vintage1967 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 11:19:
De meesten van jullie weten dat ik fan ben van DeWolff. Ondanks dat ik een bijna principiële aversie heb van RSD en vergelijkbare festiviteiten (denk ook aan valentijnsdag :X ), is de komende RSD voor mij er echt een om naar uit te kijken. DeWolff is namelijk ambassadeur van RSD2020. Wat dat in de praktijk betekent en waarom deze RSD ineens wel interessant voor mij is (tot zover dus die principes van mij O-) ), is onder andere hier te lezen.
Hier hetzelfde gevoel, maar ik hoop toch echt wel die uitgaves te bemachtigen :) zal al lastig zat worden ben ik bang.

Net ook een paar nieuwe albums binnen :
Christone “Kingfish” Ingram - Kingfish
Melvin Taylor - Playing the Blues

De eerste via Dodax, prima verpakt en redelijk vlot geleverd de andere via Amazon, verkreukt binnen gekregen, maar krijg er wel een nieuwe voor (album was net iets te prijzig om er niets over te melden)

• Charly
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 28-02 16:02
Peak vinyl hipster achieved dit weekend! d:)b

CD speler heeft de kamer verlaten en plek gemaakt voor een buizenversterkertje. Leuk speelgoed wel :P

• TheKerremenke
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 23:19
@Charly mooie buizen versterker. 👍🏽

Morgen avond ga ik ook naar een buizen versterker kijken. Ben benieuwd of het wat is.
Charly schreef op zondag 2 februari 2020 @ 10:56:
Peak vinyl hipster achieved dit weekend! d:)b

CD speler heeft de kamer verlaten en plek gemaakt voor een buizenversterkertje. Leuk speelgoed wel :P

[Afbeelding]
Heeft dat een speciale reden dat hij zo tegen de platenkast aangeschroefd zit?

:+

• Charly
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 28-02 16:02
Mrs Redhair schreef op zondag 2 februari 2020 @ 14:52:
[...]

Heeft dat een speciale reden dat hij zo tegen de platenkast aangeschroefd zit?

:+
Dan lijnen de geluidsgolven beter uit en klinkt ie beter, tenminste... dat fluisterde een elfje bij zilver maanlicht in m’n oor. #truestory

• Ljsvv
#durftevragen.

Gezien mijn hele collectie getrakteerd is op een Knosti bad en ik bijbehorend Knosti pluis op mijn naald heb, heb ik een poos geleden een 2e niet vloeistof naaldborstel gekocht.

Waar maak ik dit ding het beste mee schoon? Edit: Ja ik bedoel echt de naaldborstel zelf als die gebruikt is....

Ljsvv wijzigde deze reactie 04-02-2020 09:40 (12%)

• lateef
  • Laatst online: 00:43
T
TR1969 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 15:25:
[...]

Hier hetzelfde gevoel, maar ik hoop toch echt wel die uitgaves te bemachtigen :) zal al lastig zat worden ben ik bang.
Minder bij Dodax en Amazon bestellen en meer bij de plaatselijke platenzaak. Heb zelf niets met DeWolff, maar als ik een gelimiteerde uitgave ergens van wil, dan krijg ik die altijd wel. Maar ik koop dan ook altijd wel mijn platen (en cd’s) in een platenzaak.

En tja, je mag best aversie hebben tegen dingen als Record Store Day, maar het heeft de platenzaken in Nederland wel een boost gegeven en dat vind ik persoonlijk alleen maar positief. En voor de niet dertien-in-een-dozijn releases is een platenzaak naar mijn idee echt niet duurder dan een online dozenschuiver, als die bepaalde releases überhaupt al leveren.

Dus voor mij graag de plaatselijke platenzaak met één keer in het jaar een feestje

• Nyarlathotep
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 00:01

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Tsja, de lokale platenzaak.... Die bij ons is weg, al een tijdje.

Over RSD releases: Leuk soms, maar altijd overpriced. Zelfs voor een 7" 25 euro of meer durven vragen.
En zo bijzonder zijn de persingen niet...
Ook valt mij op dat de kwaliteit van de persingen soms minder lijkt. Wellicht door het capaciteitstekort bij de perserijen?

Sowieso was de lokale platenboer mij te duur. Ook boden ze er steeds meer mainstream spul aan. Je kon dan wel bestellen maar dan was je dief van de eigen portemonnee.

Nee, ik bestel gewoon direct bij het label of bij de artiest. Met de verzendkosten zit je dan aan de prijs van de platenzaak. Maar de artiest houdt er meer aan over.

De lokale platenzaak heeft gewoon zijn tijd gehad.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Pagina: 1 ... 35 36 37 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True