Het Grote Vinyl Topic Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 36 ... 101 Laatste
Acties:
  • 544.534 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-04 07:55
Ik ben niet zo'n fan meer van het internet (het is steeds meer uit aan het groeien tot een monster wat alles om zich heen opslokt) en haal m'n platen dus bij voorkeur bij een platenzaak. Bovendien is door bakken met platen spitten toch altijd een stuk leuker dan door lijsten scrollen op een website. Naar mijn mening heeft de platenzaak al concept dus nog lang z'n tijd niet gehad. Echter hebben ze er ook veel spul wat ik wil kopen niet. Laten bestellen doe ik eigenlijk nooit, dan ben je altijd veel te veel kwijt. Voor mij is het dus niet of/of maar en/en. Gewoon per geval bepalen waar het vandaan moet komen.

RSD heb ik gemengde gevoelens over. Aan de ene kant vind ik het ook veel te duur (die €25 voor een maxi met 4 tracks is geen uitzondering maar de regel) en daarom ook veel te commercieel, maar de lokale platenzaak in de aandacht brengen vind ik dan weer een leuk concept. Dat brengt misschien nog meer mensen naar de vinyl hobby en hoe meer sales hoe meer releases. En ik heb een paar leuke RSD releases in m'n collectie die ik nooit gehad zou hebben zonder RSD (dus geen gekleurde heruitgave van jaren 80 spul ofzo, dan koop ik liever de vintage versie).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TR1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-05 13:45
lateef schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 11:51:
T
[...]

Minder bij Dodax en Amazon bestellen en meer bij de plaatselijke platenzaak.

Dus voor mij graag de plaatselijke platenzaak met één keer in het jaar een feestje
Ben het op zich wel met je eens, alleen de dichtsbijzijnde platenzaak zit op meer dan 30 km en heeft vooral het populaire werk. Dus ben je wel eens wat sneller geneigd wat op het web te bestellen. Niet alleen bij deze twee maar ook vaak bij Mascott of de artiest zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Halfkakkende
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-05 14:55

Halfkakkende

Vandring

Nyarlathotep schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 14:58:
Tsja, de lokale platenzaak.... Die bij ons is weg, al een tijdje.
Ja, eeuwig zonde van 't Oor, hoewel ik er na de overname ook niet zo heel vaak meer kwam, omdat het aanbod (en zeker zoals door jou ook genoemd de prijs) er ook een beetje teveel mee veranderde voor mij - hoewel ze alles voor je wilden bestellen. Kwam er al sinds mijn tienerjaren.
Nee, ik bestel gewoon direct bij het label of bij de artiest. Met de verzendkosten zit je dan aan de prijs van de platenzaak. Maar de artiest houdt er meer aan over.

De lokale platenzaak heeft gewoon zijn tijd gehad.
Dus dit.

Overigens even tegen de analoog-schenen schoppen :+ : Ik heb ein-de-lijk weer eens mijn Pro-Ject Debut III aangesloten! Echter, niet cf de normale manier.

Ik heb hier thuis een Squeezebox (rPi icm HifiBerry) omgeving met meerdere aparte zones incl een aparte voorkamer, welke ik niet (zonder giga verbouwing) op een centraal punt kan krijgen. Om nou weer een aparte versterker aan te sluiten zag ik niet zitten, en dus heb ik middels deze handleiding een interne stream gemaakt, zodat ik deze kan afspelen via elk van mijn Squeezeboxen. Na 3 jaar hier wonen eindelijk weer (analoog-digitaal) plaatjes draaien in het leukste hoekje van mijn huis! En aldus geschiedde, nu knalt deze door de speakers:

Afbeeldingslocatie: https://www.musicmeter.nl/images/cover/3000/3367.jpg

Vrouwlief is even niet blij.

[ Voor 38% gewijzigd door Halfkakkende op 04-02-2020 18:51 ]

MUZIEK!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HanG-BuiK-ZwijN
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:35

HanG-BuiK-ZwijN

Oolong's Fanclub member

:9 :+ waarom klinkt dat zo satisfying ? :+

Wou m jullie niet onthouden.

http://i.imgur.com/BYdnj.jpg | http://i.imgur.com/1sNnu.jpg zomg new pic 14 JAN 2013 www.lannersedge.nl Gezellige LAN is Gezellig | i'm OLD!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-04 13:24
Nyarlathotep schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 14:58:
Nee, ik bestel gewoon direct bij het label of bij de artiest. Met de verzendkosten zit je dan aan de prijs van de platenzaak. Maar de artiest houdt er meer aan over.

De lokale platenzaak heeft gewoon zijn tijd gehad.
In het geval van kopen bij een (groter) label is het maar de vraag of de artiest er meer aan over houdt, de vinylrevival is met name een melkkoe voor de platenlabels, de artiest krijgt over het algemeen een vast bedrag voor een verkoop, zij het vinyl, cd of download.

Ik begrijp dat in bepaalde gevallen, zoals geen platenzaak dichtbij of een platenzaak die niet in je straatje valt, de platenzaak niet afdoende is en je dan je weg bij de digitale dozenschuivers zoekt. Persoonlijk heb ik daar dan helemaal niets mee. Wat betreft releases direct van het label of de artiest, vrijwel alle muziek die ik luister komt uit de VS en met verzendkosten ben ik dan véél duurder uit dan bij de lokale platenzaak.

Overigens bestel ik ook best veel bij de lokale platenzaak, ik begrijp heel goed dat ze niet alles standaard in huis kunnen nemen. Het aanbod releases per week is immens. Maar als ik ze van elders laat komen ben ik niet of nauwelijks goedkoper uit.

Ik steun dus maar al te graag de lokale platenzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-05 10:13

Nyarlathotep

Crawling Chaos

lateef schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 16:46:
[...]

In het geval van kopen bij een (groter) label is het maar de vraag of de artiest er meer aan over houdt, de vinylrevival is met name een melkkoe voor de platenlabels, de artiest krijgt over het algemeen een vast bedrag voor een verkoop, zij het vinyl, cd of download.

Ik begrijp dat in bepaalde gevallen, zoals geen platenzaak dichtbij of een platenzaak die niet in je straatje valt, de platenzaak niet afdoende is en je dan je weg bij de digitale dozenschuivers zoekt. Persoonlijk heb ik daar dan helemaal niets mee. Wat betreft releases direct van het label of de artiest, vrijwel alle muziek die ik luister komt uit de VS en met verzendkosten ben ik dan véél duurder uit dan bij de lokale platenzaak.

Overigens bestel ik ook best veel bij de lokale platenzaak, ik begrijp heel goed dat ze niet alles standaard in huis kunnen nemen. Het aanbod releases per week is immens. Maar als ik ze van elders laat komen ben ik niet of nauwelijks goedkoper uit.

Ik steun dus maar al te graag de lokale platenzaak.
Verzending vanuit de VS en gebieden als Scandinavië is helaas schreeuwend duur inderdaad.
Maar zelfs de kleinere artiesten en labels uit de VS zetten steeds vaker een Europees distributiepunt op, waardoor daar bestellen ineens een stuk interessanter is :)

De meeste LP's die ik koop zijn van de kleine jongens (underground artiesten en labels).
Het punt met die platenzaken is dat zij dit soort releases ook gewoon bij het label of de artiest zelf bestellen, en dan hun marge er overheen gooien. Nutteloos dus.
Bij een Concerto in Amsterdam zie ik de postbode zelfs ook gewoon met Amazon pakketten naar binnen lopen :X

Ik bestel ook wel eens bij Dodax, of een Amazon. Als ik het verder nergens kan vinden (of te duur) dan wijk ik daar naar uit. Uiteindelijk gaat het mij om de muziek. En als ik het bij een dozenschuiver moet kopen krijgt de artiest tenminste nog íets.

De platenzaak hier in Almere had voor mij de laatste pakweg 10 jaar totaal geen toegevoegde waarde. Nogmaals: Dat is deels te wijten aan mijn smaak, en deels aan de prijzen die zij hanteren.

Kringloopwinkels zijn ook niet leuk meer helaas. De eigenaar pikt de leuke releases er natuurlijk uit, en de erfenis van opa gaat bij de rest van de meuk.
Platenbeurzen? Je moet daar een beetje geluk hebben. Maar ook die lui zijn niet gek en vragen vaak de hoofdprijs.

Tot zo ver mijn rant en kijk op de zaken des vinyls ;)

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 14-05 09:53
Een nieuwe duit in het bekende zakje.

Het gaat mij om de muziek op vinyl en, hoe hard dat misschien ook klinkt, niet in de eerste plaats om het in stand houden van een platenzaak. Als 'mijn' lokale platenzaak prijzen hanteert die niet in de buurt liggen van de prijzen van webshops, dan roept de Zeeuw in mij echt wel 'Bestel maar op www.'. Ik ben dan ook meteen niet meer afhankelijk van koopavonden of weekenden, wat ook mooi meegenomen is.

Als een Dodax dan om de hoek komt met scherpe prijzen, geen verzendkosten en een hele goede klantenservice, is de keuze wat mij betreft niet moeilijk. Ok, je moet geduld hebben, maar dat is een bekend gegeven bij deze webshop.

Bij een concert koop ik bijna altijd wel een LP bij de band zelf. Handtekeningen op de hoes, praatje met de bandleden en met een voldaan gevoel terug naar huis. Zo'n LP heeft voor mij echt een verhaal.

En dan 2e-hands. Ook wat dat betreft is 'mijn' platenzaak schrikbarend duur. Hetzelfde geldt wat mij betreft ook voor De Plaatboef in Rotterdam. Daar ben ik vorig jaar nog even binnengewandeld. Wat een prijzen hanteren ze daar zeg. Waarschijnlijk is het, hoe jammer ook, de laatste x geweest dat ik daar ben geweest. Jammer hoor. Ik heb er de afgelopen decennia regelmatig en met heel veel plezier mooie LP's gekocht ;( .

Waar ik wel van overtuigd ben is dat de platenzaak echt nog wel een poosje blijft bestaan, net als platenbeurzen (waar de prijzen ook heel goed bekend zijn bij de verkopers). Heeft een platenzaak redelijke prijzen, dan zal ik daar zeker kopen en ga ik echt niet naar het internet voor een paar Euro minder. Maar ja, ook wat platenzaken betreft wordt ik blijkbaar 'afgestraft' omdat ik in de provincie woon.

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arethusa
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:21

Arethusa

Niet die server

Halfkakkende schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 18:38:
[...]

Ja, eeuwig zonde van 't Oor, hoewel ik er na de overname ook niet zo heel vaak meer kwam, omdat het aanbod (en zeker zoals door jou ook genoemd de prijs) er ook een beetje teveel mee veranderde voor mij - hoewel ze alles voor je wilden bestellen. Kwam er al sinds mijn tienerjaren.

[...]

Dus dit.

Overigens even tegen de analoog-schenen schoppen :+ : Ik heb ein-de-lijk weer eens mijn Pro-Ject Debut III aangesloten! Echter, niet cf de normale manier.

Ik heb hier thuis een Squeezebox (rPi icm HifiBerry) omgeving met meerdere aparte zones incl een aparte voorkamer, welke ik niet (zonder giga verbouwing) op een centraal punt kan krijgen. Om nou weer een aparte versterker aan te sluiten zag ik niet zitten, en dus heb ik middels deze handleiding een interne stream gemaakt, zodat ik deze kan afspelen via elk van mijn Squeezeboxen. Na 3 jaar hier wonen eindelijk weer (analoog-digitaal) plaatjes draaien in het leukste hoekje van mijn huis! En aldus geschiedde, nu knalt deze door de speakers:

[Afbeelding]

Vrouwlief is even niet blij.
Ja, die handleiding heb ik ook gebruikt, kon via discman speler streamen naar Sonos en nadien ook op Pro-Ject Digital. Tof spul!

I've been mad for fucking years, absolutely years, been over the edge for yonks.
Vinyl: Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:00
Chocovla schreef op maandag 30 december 2019 @ 14:04:
[...]

Crap. Had ik dit maar eerder gelezen :( Eind vorige maand twee albums van de Secret Sisters besteld, want in stock dus leuk binnen voor sinterklaas. Twee dagen later een berichtje dat 1 album ineens niet leverbaar was. Soit, kan gebeuren winkel inventaris/online voorraad bijwerken voor een kleine zaak kan ik me nog wat bij voorstellen.

Wonderbaarlijk genoeg zag ik beide albums volgens de website weer online staan, dus een mail er aan gewaagd met de vraag of ik het nu dus uitgeleverd zou krijgen. Tot dusver tumbleweed reactie dus vermoed dat de zogenaamde stock weer geen fluit van klopt en ik de komende maanden naar die platen kan fluiten, helaas ook nog eens vooruit betaald :'( Opnieuw caveat emptor bij Northend vrees ik
Update, we zijn ondertussen weer bijna zes weken verder. En jawel heb nog steeds niets ontvangen. Krijg de indruk dat men wacht met reageren op de chat tot het moment dat je offline gaat. Verder zoals eerder gemeld botte communicatie en geen seconden meedenken aan een oplossing. Ongelooflijk dat een dergelijk bedrijf nog steeds online is.

Vermoed dat ik die Secret Sisters lp's beter bij de dames zelf kan kopen als ik ze live zie binnenkort :+

Update: ze hadden ze in de winkel gezet in plaats van op te sturen, ze zijn zojuist binnengekomen :)

[ Voor 4% gewijzigd door Chocovla op 08-02-2020 13:56 ]

"Better ask questions before you shoot"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trashed
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-11-2022
Vintage1967 schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 13:13:
En dan 2e-hands. Ook wat dat betreft is 'mijn' platenzaak schrikbarend duur. Hetzelfde geldt wat mij betreft ook voor De Plaatboef in Rotterdam. Daar ben ik vorig jaar nog even binnengewandeld. Wat een prijzen hanteren ze daar zeg. Waarschijnlijk is het, hoe jammer ook, de laatste x geweest dat ik daar ben geweest. Jammer hoor. Ik heb er de afgelopen decennia regelmatig en met heel veel plezier mooie LP's gekocht ;( .
Ohhh.. De Plaatboef.. jammer dat die zich de markt uitprijzen.. in de 80'er jaren kwam ik er geregeld en heb daar veel leuks vandaan gehaald.

Maar ach, nu ik in het warme zuiden woon niks te klagen: In 's-Hertogenbosch zit een fantastische zaak (Maestro) met nieuw en tweedehands.. prima service en zeker niet duur.. oké, heb €35 betaald voor MFSL/Rickie Lee Jones in mint conditie, maar je vind er heel veel voor enkele euros..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:56
Plaatboef duur? Hangt er misschien vanaf wat je zoekt maar ik vindt het nog wel mee vallen... Maar misschien ben ik biased omdat ik er laatst een plaat kocht voor minder dan een 10tje waarvan de goedkoopste op Discogs momenteel 45 euro is B)

In ander nieuws, mijn weekend is begonnen! Met Eilen Jewell op de draaitafel:

[ Voor 30% gewijzigd door Charly op 07-02-2020 18:08 . Reden: #weekend ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 13-05 14:06
Ljsvv schreef op maandag 3 februari 2020 @ 18:43:
#durftevragen.

Gezien mijn hele collectie getrakteerd is op een Knosti bad en ik bijbehorend Knosti pluis op mijn naald heb, heb ik een poos geleden een 2e niet vloeistof naaldborstel gekocht.

Waar maak ik dit ding het beste mee schoon? Edit: Ja ik bedoel echt de naaldborstel zelf als die gebruikt is....
Niemand die mij een tip kan geven ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ljsvv schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 22:50:
[...]

Niemand die mij een tip kan geven ?
Ik heb mijn platenborstel nog nooit schoon hoeven maken... Het stof wordt keurig van de plaat verwijderd en nadien blijven er bij mij alleen aan de koolborstel haren wat stof hangen die je er zo vanaf wrijft... Aan het fluwelen middenstuk die mijn borstel ook heeft, is nog nooit vuil blijven hangen...

Vroeger had ik een borstel met slechts alleen koolstof haartjes, daar bleef nooit wat aan hangen... Die poetste alleen alles keurig weg...

Conclusie: in principe hoef je die dingen amper tot niet schoon te maken...

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • +2 Henk 'm!
De vraag is volgens mij over een naaldborstel, dat kleine dingetje voor de naald dus. ;)

Tja hoe maak je die schoon. Soms als ik een stukje pluis zie zitten haal ik mijn nagel er even heen en weer overheen of haal ik hem langs mijn spijkerbroek. Dan is de zooi er weer af. Het ding haalt vuil van de naald af maar het borsteltje zelf hoef je echt niet miniscuul te gaan reinigen. Maar als je het niet kan laten kan je altijd een beetje water en drupje afwasmiddel gebruiken. Of je kan een grotere fijnharige borstel gebruiken om het vuil eruit te borstelen. En die dan wassen. Etc. :)

[ Voor 15% gewijzigd door Cap op 08-02-2020 09:36 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 14-05 11:25
Niet echt een thema voor mn zaterdagochtend playlist, maar wel zeer fijne platen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ervMq6oBW6yAUu94reLOPDoi/full.jpg

[ Voor 35% gewijzigd door Jasphur op 08-02-2020 11:02 ]

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cap schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 09:34:
De vraag is volgens mij over een naaldborstel, dat kleine dingetje voor de naald dus. ;)

Tja hoe maak je die schoon. Soms als ik een stukje pluis zie zitten haal ik mijn nagel er even heen en weer overheen of haal ik hem langs mijn spijkerbroek. Dan is de zooi er weer af. Het ding haalt vuil van de naald af maar het borsteltje zelf hoef je echt niet miniscuul te gaan reinigen. Maar als je het niet kan laten kan je altijd een beetje water en drupje afwasmiddel gebruiken. Of je kan een grotere fijnharige borstel gebruiken om het vuil eruit te borstelen. En die dan wassen. Etc. :)
Oh ja, nu zie ik het ook... Verkeerd gelezen... ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14-05 08:36
Zo er is weer een mooie uitbreiding op de collectie binnen...

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/ZhGzx4C/MFSL-DS-Cash.jpg

De 2 Ontbrekende Dire Straits op MFSL en deel 3 en 4 van de Johnny Cash Bootleg Serie.(1500 geperst op doorzichtig vinyl). :9~

Weer erg blij mee... gauw NokkieFieen en op de draaier ermee

Nou heel snel op de Nokkie gecleaned (stond al klaar :-) )

Mensen wat staan die Dire Straits er weer echt magistraal op....

Uitgave op dit soort pressings is echt genieten met een hele hele grote G. :) _/-\o_

[ Voor 37% gewijzigd door oldsmelly op 10-02-2020 16:27 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!
oldsmelly schreef op maandag 10 februari 2020 @ 15:33:
Zo er is weer een mooie uitbreiding op de collectie binnen...

[Afbeelding]

De 2 Ontbrekende Dire Straits op MFSL en deel 3 en 4 van de Johnny Cash Bootleg Serie.(1500 geperst op doorzichtig vinyl). :9~

Weer erg blij mee... gauw NokkieFieen en op de draaier ermee

Nou heel snel op de Nokkie gecleaned (stond al klaar :-) )

Mensen wat staan die Dire Straits er weer echt magistraal op....

Uitgave op dit soort pressings is echt genieten met een hele hele grote G. :) _/-\o_
Ja, die MFSL persingen zijn echt goed... Ik heb er meerdere liggen en wordt hier echt vrolijk van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-05 12:51
@oldsmelly Nice.. Op een of andere manier klinken die Dire Straits LP's altijd bovenmaats, is hier een reden voor?, dit valt me altijd als eerste op als ik er weer eens eentje opzet na wat anders gedraaid te hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
@Habana Ja dat heb ik ook altijd, ik denk dat het erg goede master tapes zijn maar ook zeker dat de muziek erg "clean" is. Mooi separatie van instrumenten en zang, Het leent zich er goed voor zeg maar.

Ik kan jullie ook echt de solo platen van Mark Knopfler aanraden... pak een goed glas whiskey en zet bv Privateering op (lekker folky) of Tracker of Down the Road Wherever... plof op de bank en echt alle BullShit van de dag verdwijnt als sneeuw voor de zon.

Persoonlijk vindt ik Privateering een van zijn betere platen

[ Voor 46% gewijzigd door oldsmelly op 10-02-2020 19:08 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
rcor schreef op maandag 10 februari 2020 @ 17:39:
[...]

Ja, die MFSL persingen zijn echt goed... Ik heb er meerdere liggen en wordt hier echt vrolijk van...
@rcor Echt ... de verzameling MFSL groeit hier ook gestaag zeg maar , daarnaast zijn de Analogue Productions, reference recordings en Speakers Corner ook top uitgaven die zeker niet onderdoen voor MFSL.

Voor mij wordt het echt niet beter dan top muziek op een top vinyl pressing .. ik luister gemiddeld iets van 2-3 platen per dag... te weinig er is zoveel goede muziek maar ja er moeten ook pecunia's verdient worden anders kunnen we de plaatjes niet meer kopen 8)

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hilgo
  • Laatst online: 14-05 09:34

hilgo

Clear your mind of can't.

Op de geboorte dag van Cliff Burton, die vandaag 58 zou zijn geworden, op de speler: Metallica - Master of Puppets. Eeuwig zonde dat hij zo jong is overleden, groot talent.

Discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oldsmelly
@hilgo Absoluut een van de beste bassisten.....

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Ik zag dat er onlangs een behoorlijk aantal vervangingsnaalden op de markt zijn gekomen (voor een aantal populaire elementen) die voor relatief weinig zijn uitgerust met een nude elliptische naaldtip:

Bij www.thakker.eu:
"nudeline"
https://www.thakker.eu/?A...5BSearchParam%5D=nudeline

Bij www.mrstylus.de
"Analogis black diamond"
https://mrstylus.com/shop...adelbezeichnung/analogis/

Ik weet niet of het round shank nudes of square shank nudes. Sommige detailfoto's lijken een square shank nude maar eigenlijk is het niet goed te zeggen zonder microscoop.

Natuurlijk moeten zaken als stylusophanging en uitlijning van stylustip en magneten ook goed zijn, maar dit lijken interessante aftermarketnaalden voor populaire elementen van weleer voor een ongekend lage prijs.
Tot op nu toe was de AT-VM95EN afaik de goedkoopste nude naald (element €100, naaldje € 90,-), maar deze lijken de helft of minder dan dat te kosten.

Ik heb nog geen metingen gezien van compliantie of een vergelijk van spoorprestaties tussen het origineel en de vervanging.
Bij mrstylus geven ze een schatting: compliantie 20µm/mN en 1,25-1,75gr VTF

[ Voor 8% gewijzigd door mr_petit op 10-02-2020 21:41 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
  • Laatst online: 12-10-2024
Voor de paar tientjes durf ik de gok nog wel een keertje te nemen en zo'n OM10 compatible element te bestelen. Heb de site in de bookmarks gezet, ergens van de week maar eens op het bestel knopje drukken :)

Driving a cadillac in a fool's parade.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@mr_petit top nieuws! Al moeten we deze naalden natuurlijk nog wel eens van onder de microscoop bekijken om te zien hoe e.e.a. eruit ziet. :P "Swiss made" aftermarket styli, dat moet haast wel Pfanstiehl zijn? Edit: zie nu in de andere link dat ze onder de merknaam Analogis verkocht worden, maar dat is dan uiteraard niet de fabrikant maar slechts een merkplakkertje. Ben toch benieuwd hoe het bedrijf heet dat in Zwitserland de naaldje in elkaar zet maar kan het niet vinden. ;)

Edit 2: Analogis is een merknaam van Phono-Zubehör-Vertrieb GmbH, Inhaber: Thomas Batz, Dyrotzer Weg 26 a, 14612 Falkensee. En de e-mail van dat bedrijf is info@tonnadel.de. Dit bedrijf heeft ook de Nagaoka Deutschland website in eigendom: http://www.nagaoka-deutschland.de . Interessant...

Aan de detailafbeelding van de National EPS 270 ED te zien lijkt het in dat geval in ieder geval om een round shank te gaan, er vanuitgaande dat dat plaatje klopt. ;) Round of square, op zich maakt het niet veel uit, het gaat vooral om de kwaliteit van de uitvoering.

Afbeeldingslocatie: https://cdn03.plentymarkets.com/x8owdo162lc9/item/images/9597/full/9597-Thakker-EPS-270-ED-Nadel-fuer-Technics---National-EPC-270CII-Nudeline-Swiss-Made-NB-01210.jpg

[ Voor 38% gewijzigd door Cap op 10-02-2020 22:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Cap schreef op maandag 10 februari 2020 @ 22:06:

Aan de detailafbeelding van de National EPS 270 ED te zien lijkt het in dat geval in ieder geval om een round shank te gaan, er vanuitgaande dat dat plaatje klopt. ;) Round of square, op zich maakt het niet veel uit, het gaat vooral om de kwaliteit van de uitvoering.
De foto's die ik heb gezien lijken meer te wijzen op een square shank (ook van wat iemand op VE zegt, maar een microscoopfoto heb ik nog niet gezien.

Dit is de beste closeup tot nu toe:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/_04d9kO0RmB7T8ZUPHSqVYdzIXo96607Xirkjh5viQiNiQAmV-RukSQckSZD2MICIfKiZxfZ4KpkLnNUvCJdL2R9jtma1T_8oC10vBtwpyWTbptqM5ISDFGOOVgCG19NpifnEp0iC2k

Dus van een user, geen reclamefoto (waarvan je maar moet afwachten of die ook van het daadwerkelijke product is)

Waar ik vooral benieuwd naar ben is of het een square shank is of van een rechthoekige diamand ("rectangle shank"). Die laatste hebben een nog lagere tipmassa.
Het lijkt een square shank als ik de foto bekijk.

Voor de mensen die niet een square shank, rectangle shank of round shank kunnen voorstellen:

Square shank. kan recht gemonteerd zijn of 45 graden gedraaid. Hangt af van hoe die geslepen is

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YIorae1.jpg

Complexere naaldvormen als microline, shibata etc zijn volgens mij bijna altijd square shank

Rectangle shank: wordt vaak ook square shank genoemd, maar de diamant is een stuk kleiner, dus lichter.
Veel nude elliptische naalden zijn rectangle shank, maar er bestaan volgens mij ook wel square shank elliptische slijpingen.
Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/naald/at12/at-12xe-6.jpg
Je kan goed zien dat het een heel plat diamantje is. (AT-12xe)

Round shank: wordt geslepen uit een ronde diamant.
Dit heeft als nadeel dat het minder makkelijk is om precies haaks in de cantilever te monteren.
Bij een square/rectangle shank wordt de diamant vastgehouden op de vlakke kanten en geslepen, en in de cantilever wordt met een laser een perfect vierkant of rechthoekig gat gesneden, dus de naald is dan precies uitgelijnd. Bij een round shank is die precisie er niet en moet een arbeider de uitlijning doen.
Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/naald/shureV15III.jpg
(round shank van een shure V15-III)

[ Voor 50% gewijzigd door mr_petit op 11-02-2020 06:50 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:48
TheKerremenke schreef op zondag 2 februari 2020 @ 13:04:
@Charly mooie buizen versterker. 👍🏽

Morgen avond ga ik ook naar een buizen versterker kijken. Ben benieuwd of het wat is.
Zo, hij staat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/IxO3xl4IcckxB3Ho2kr9PXZA/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MK4XT3UbGKpSQPAidYXPq79Y/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CNeTGhuSG0i3YRZF3KWcPMqT/medium.jpg

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!
leuk zo'n knalgeel gepimpte sansui (sr-222 gok ik) en zo'n minimalistische dustcover.

Dat ziet er compleet anders uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:48
@mr_petit Merci. Verkeersgeel is de kleur. Sandhi sr-222 klopt idd helemaal. 2e hands gekocht, zelf verkeersgeel gespoten en laten reviseren.

Echt een eye-catcher zo

[ Voor 8% gewijzigd door TheKerremenke op 11-02-2020 17:00 ]

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nog even over die Thakker nudeline/Mrstylus/Analogus black diamond:
Op dit duitse forum nog wat meer info:
http://www.hifi-forum.de/viewthread-26-26929.html

Er wordt daar veel gespeculeerd. Dat de naalden van gyger afkomstig zouden zijn. Zou kunnen, zou ook niet kunnen.

De naaldtips lijken inderdaad wel extreem zwart te zijn. Dat hoeft natuurlijk niets uit te maken.
Maar geen echt waardevolle data dus nog helaas.
Geen microscoopfotos, geen compliantieonderzoek/vergelijk, geen sporingsprestatiesonderzoek/vergelijk.

Qua fabrikant heb ik zo het vermoeden dat er in europa 1 grote fabrikant bestond die veel naalden namaakte en die zowel pfanstiel, als ook tonar, en evg, eurochannels etc allemaal voorzag in naalden.
Dus ik denk dat die ook deze naalden maakt. Waar de stylustips geslepen worden, dat kan overal zijn.

• Ljsvv
Gisteren een 2ehands Electric Light Orchestra - Out of the Blue gekocht.

Nooit eerder is mij in mijn huidige configuratie (Technics Sl-1500C + Ortofon 2M Red) een zo heftige inner groove distortion opgevallen....
Heb ik een slechte persing te pakken? VTF is keurig conform ortofon specs 1.8gr. (Nagewogen met weegschaal). Antiskating ook op 1.8.
Wat ik nog moet controleren of de uitlijning nog klopt, maar ik neem aan dat die niet wijzigt als ik er verder niet aankom. (52mm).
Verder maak ik de naald na iedere plaat eventjes schoon met een Tonar Clean Tip, en heeft de naald amper 500 uren gespeeld denk ik. Versleten hoop ik dat ie in ieder geval nog niet is.

Per ongeluk iemand die een exemplaar Out of the Blue heeft die het kan checken? Valt mij met name op mij Mr. Blue Sky.

[ Voor 13% gewijzigd door Ljsvv op 13-02-2020 10:08 ]

• Raymond
  • Laatst online: 23:47
Hoe hoor je dat?

• Ljsvv
In mijn geval, op mijn Oberon 5’s vervormde hoge tonen en bekkens die nergens naar klinken. Bevestigd later om met een hoofdtelefoon nogmaals aandachtiger te luisteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReVision.
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
Ljsvv schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 09:31:
Gisteren een 2ehands Electric Light Orchestra - Out of the Blue gekocht.

Per ongeluk iemand die een exemplaar Out of the Blue heeft die het kan checken? Valt mij met name op mij Mr. Blue Sky.
Ik kan vanavond wel even voor je luisteren, welke persing heb je?

hoi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ljsvv schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 09:44:
[...]

In mijn geval, op mijn Oberon 5’s vervormde hoge tonen en bekkens die nergens naar klinken. Bevestigd later om met een hoofdtelefoon nogmaals aandachtiger te luisteren.
Ik heb volgens mij twee exemplaren staan. hoor je het op LP 1 of 2?
mr_petit schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 17:40:
Nog even over die Thakker nudeline/Mrstylus/Analogus black diamond:
Op dit duitse forum nog wat meer info:
http://www.hifi-forum.de/viewthread-26-26929.html

Er wordt daar veel gespeculeerd. Dat de naalden van gyger afkomstig zouden zijn. Zou kunnen, zou ook niet kunnen.

De naaldtips lijken inderdaad wel extreem zwart te zijn. Dat hoeft natuurlijk niets uit te maken.
Maar geen echt waardevolle data dus nog helaas.
Geen microscoopfotos, geen compliantieonderzoek/vergelijk, geen sporingsprestatiesonderzoek/vergelijk.

Qua fabrikant heb ik zo het vermoeden dat er in europa 1 grote fabrikant bestond die veel naalden namaakte en die zowel pfanstiel, als ook tonar, en evg, eurochannels etc allemaal voorzag in naalden.
Dus ik denk dat die ook deze naalden maakt. Waar de stylustips geslepen worden, dat kan overal zijn.
Eigenlijk moet je dus gewoon luisteren zonder voorkennis. Beter nog: Blind luisteren! Dus iemand wisselt het element en jij luistert geblinddoekt.
Als je van tevoren al die technische specificaties gaat doornemen wordt je toch beïnvloed en ga je horen wat je wílt horen...

• Ljsvv
ReVision. schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 11:01:
[...]

Ik kan vanavond wel even voor je luisteren, welke persing heb je?
Super, deze heb ik toegevoegd. De label matrix komt iig overeen:

https://www.discogs.com/E...f-The-Blue/release/921480
Nyarlathotep schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 11:11:
[...]

Ik heb volgens mij twee exemplaren staan. hoor je het op LP 1 of 2?
[...]
Voornamelijk LP 2 kant A, Mr. Blue Sky.

[ Voor 27% gewijzigd door Ljsvv op 13-02-2020 11:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReVision.
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
Ljsvv schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 11:15:

Super, deze heb ik toegevoegd. De label matrix komt iig overeen:

https://www.discogs.com/E...f-The-Blue/release/921480

Voornamelijk LP 2 kant A, Mr. Blue Sky.
Prima ik laat het je vanavond weten. Ik heb overigens wel een andere versie

https://www.discogs.com/E...f-The-Blue/release/342681

hoi

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nyarlathotep schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 11:11:

Eigenlijk moet je dus gewoon luisteren zonder voorkennis. Beter nog: Blind luisteren! Dus iemand wisselt het element en jij luistert geblinddoekt.
Als je van tevoren al die technische specificaties gaat doornemen wordt je toch beïnvloed en ga je horen wat je wílt horen...
Ja luisteren is altijd goed, maar ik denk dat meten met een testLP even belangrijk is.

Daarin kunnen namelijk ook bepaalde problemen aan het licht komen die niet altijd naar voren komen bij het luisteren met de muziek die je hebt uitgekozen, maar wel aan het licht kunnen komen als je opeens een andere plaat opzet.
Sommige weergaveproblemen kan je bijv. met luisteren naar populaire muziek nauwelijks horen terwijl die heel makkelijk te horen zijn bij het luisteren naar bepaalde klassieke muziek omdat dat heel anders opgebouwd is.

Ook kan je met meten bepaalde problemen detecteren die je wellicht kan oplossen.
Met luisteren is dat onmogelijk, omdat je niet weet welk probleem je exact hoort.
Als je een muziekstuk bij luisteren een beetje 'rommelig' vind klinken....tsja....ga dan maar eens bedenken wat dat probleem exact kan zijn. Met meten weet je dat gelijk, omdat je weet met wat voor meting je bezig bent.
Daarom is meten zo belangrijk; het is onderdeel van een afstelprocedure.
Zo zou iets als verkeerde antiskating kunnen resulteren in dat de S klank van een bepaald woord in een bepaald nummer op een bepaalde plaat overstuurd klinkt. Maar dat hoor je een fractie van een seconde.
Ten eerste weet je op dat moment niet waardoor dat komt, ten tweede heb je maar een fractie van een seconde om dat te beoordelen. Dus die fractie van een seconde zal je wellicht 50-100 keer moeten gaan afspelen om je antiskating te gaan beoordelen. Maar je zult dat fragment ook 50-100 keer moeten gaan afspelen om VTF te beoordelen. Je moet het fragment ook 50-100 keer gaan afslepen om azimuth te beoordelen. En je moet het ook 50-100 keer gaan afspelen om zenith te beoordelen. En 50-100 keer afspelen om verschillen de uitlijning te beoorden, 50-100 keer afspelen met verschillende massa's op de headshell geplakt om resonantie te beoordelen etc etc etc.

Dus met luisteren àlle aspecten van afstelling te beoordelen en proberen op te lossen......daar ben je maanden mee bezig. Dan is een meetplaat en evt een scope zoveel makkelijker en sneller.

Want gewoon naalden uitswappen is natuurlijk geen repesentatieve weergave. Je luistert namelijk niet naar een naaldslijping, maar naar een compleet systeem waarin heel veel aspecten klank bepalen.

Dus blind luisteren kan een verschil aan het licht brengen, maar je weet niet welk verschil, èn je weet niet of het op te lossen is met als resultaat een betere weergave, gelijke weergave of nog steeds een mindere weergave.
Dit houdt dus ook in dat je alleen een blinde vergelijking dan doen als je 2 identieke draaitafels als setup hebt. Immers, alleen het naaldje even snel uitwisselen is niet hetzelfde als de complete tafel af te stellen op die naald om een optimale weergave te krijgen, terwijl dat wel nodig is om een optimaal vergelijk te krijgen.

En qua beinvloeding van beoordeling: DAT is juist iets wat je met meten en afspelen wegneemt als geen ander.
Dus een meting zegt niets over of een element/naald heel goed klinkt, maar het zegt wèl heel veel over dat dat element goed afgesteld is en vrijwel optimaal klinkt.

Ik heb overigens genoeg elementen gehoord en mee gemeten om te beoordelen dat over het algemeen nude naalden beter klinken en presteren dan bonded naalden zolang ze goed zijn afgesteld en de rest van de uitvoering van de naald ook goed is. Ik heb ook meerdere elementen waarvoor ik een nude naald heb en een bonded naald.
Dit uit zich voornamelijk in trackingkwalitiet op de binnenste groeven.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_petit op 13-02-2020 12:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Habana
@Ljsvv Ik heb dezelfde release als ReVision,Jet Records-JT-LA823-L2, lp1 klinkt ieder geval beter als lp2, bij lp2 moest de hoge tonen een kleine 4dB terug zetten om het een beetje fatsoenlijk te laten klinken, de gehele LP is geen toppertje qua kwaliteit, althans hier.. (Denon DP-300 - AT-VM95E)

De LP's van ELO-Discovery en Light daar in tegen klinken al een stuk beter, maar ga het niet vergelijken met "Love over Gold van Dire Straits" want dan word je verdrietig..

• Ljsvv
@Habana das toch al wel een kleine geruststelling voor ik heel mijn 2M afschrijf.
Ik ben ook eerlijk, ik heb deze erge vervorming ook nog niet ervaren bij ander platen. Zal vanavond toch nog eens wat andere platen beluisteren en dan met name de binnenste groeven.

Edit: en na wat googlen kom ik wel meer verhalen tegen:
https://forums.stevehoffm...e-blue-stan-ricker.84702/
Met als quote uit dit topic:
I have the dj gray label promo LP and it sounds excellent too even though it wasn't a Stan Ricker cutting. There's some issues with inner groove distortion about half way through Mr. Blue Sky. Another forum member who has a SR cutting has this same problem.

[ Voor 47% gewijzigd door Ljsvv op 13-02-2020 14:08 ]

• Vintage1967
Tja, hoe mooi wij LP's en de hele beleving van muziek die daar bij hoort ook vinden, het medium moet met zorg behandeld worden. Bovenstaande posts zorgden er voor dat ik nog eens ben gaan googlen naar inner groove distortion (IGD) bij persingen van Doors - Absolutely Live. Ik heb deze persing waarbij track A2d (Five To One) vervormd klinkt. De bekende scherpe s-klank. Om dat het ook zomaar zou kunnen dat de opname al niet helemaal goed was, heb ik zojuist even naar Youtube :X geluisterd. En hoewel het daar ook niet perfect klinkt vanwege het hoge volume van de uithalen ven de heer Morisson, ben ik bang dat het bij mij om slijtage gaat. Ik vraag mij wel af hoe je dat voor elkaar krijgt op één van de vier kanten van deze 2LP. Avond na avond dit ene nummer draaien met een slecht afgesteld element (naalddruk, anti-skating, uitlijning)?

Trouwens, ik heb ook Deep Purple - 'In Concert' en Various - 'Deep Purple's Child In Time (Live)' waarbij er in beide gevallen één hele kant is waarbij het linker kanaal heel erg zacht is in vergelijking met het rechter kanaal.
Ik heb ze allebei 2e-hands gekocht en weet dus niet hoe voorgaande eigenaar of eigenaren met deze LP's zijn omgegaan en welke platenspeler ze gebruikt hebben.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen op dit vlak.

• Habana
Ok..hierbij mijn gedachten..
Ik heb nog steeds het gekke gevoel dat alles vroeger beter/anders klonk, weliswaar destijds een andere installatie en nu 50jaar verder en de oren waarschijnlijk ook niet meer wat het was, maar om maar weer even terug te komen op bv.. "Love over Gold van Dire Straits" die geven mij nu nog steeds het gevoel van WOW schitterend ..daas mooi…zo moet het zijn, dus aan de audio meuk van nu zal het niet liggen denk ik dan.. maar wat dan?..

Ik zou bijna denken dat veel oudere LP's qua persing wellicht wat minder goed om kunnen gaan met de huidige naaldjes (of anders om), of in mijn geval dat de Philips GA212 met het GP400 element van destijds toch de oude plaatjes wat beschadigd heeft waardoor het nu wat minder klinkt als in de herinnering van toen, maar ja die DireStraits blijft knallen :9 ?.

Mij is verteld dat als je over het algemeen wat oudere plaatjes draait je beter af bent met een ML dan bv. een Shibata naald, juist vanwege die IDG

Maar goed zover gaat mijn kennis niet en misschien zijn we nu wat meer kritischer als vroeger..
Maar feit blijft sommige plaatjes/Lp's klinken fantastisch en bij sommige zou je de hobby bijna verlaten..

• Ljsvv
Love over Gold en diverse andere platen maar eens aangeslingerd. Conclusie: ik heb gisteren een waardeloze plaat gekocht.

Ach ja c’est la vie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tjah, vervorming... Altijd lastig beoordelen, vaak is het wel zo dat als je slechts met 1 LP problemen hebt dat het probleem dan ook op de LP zit en niet bij de naald of het element...

Nog maar te zwijgen over de rest van de geluidskwaliteit... Onlangs nog Michael Jackson Thriller 25th anniversery Deluxe Vinyl (2 LP) gekocht... Maar die viel geluidskwalitatief helaas wat tegen...

Ik heb ook een oude originele persing op de kop getikt bij Sounds in Venlo die niet alleen flink goedkoper was (10 euro voor de LP naar boven afgerond), maar ook nog eens veel beter klinkt dan de nieuwe speciale her uitgave op Vinyl...

De originele persing heeft een veel betere dynamiek en plaatsen van de instrumenten... En zo zijn er meer voorbeelden (ook tegen over gesteld)... Dire Straits album Brohters In Arms is daar een prima voorbeeld van... De originele persing klinkt waardeloos, de back 2 black reïssue klinkt beter en de Mobile Fidelity Soundlab versie klinkt subliem...

Als die laatste twee niet zouden hebben bestaan had ik iedereen geadviseerd om de CD te kopen, want die klinkt wel goed in tegenstelling tot de eerste LP persingen van dat album...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ljsvv
Vandaag van mijn vrouw gekregen.

Even gewassen en op de draaiert! Geen greintje vervorming te horen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZjQFLnx1rZ96VwvwlB7NMw5J/full.jpg

Edit: en zo zie je maar weer dat vinyl een hele andere beleving heeft. Ondanks dat ik de digitale gestreamde versie al heel goed ken, bij het laatste nummer op kant B is er 2 minuten stilte waarna een hidden track te horen is. Ja hoor even dacht ik dat de plaat niet goed was. O-)

[ Voor 43% gewijzigd door Ljsvv op 14-02-2020 21:13 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Suggs
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Een mooie vondst bij Velvet Leiden:
Madness as The Nutty Boys In Return Of The Lost Palmas 7. Met stripboek d:)b

Geen idee of dit een collectors item is, maar voor mij wel een pareltje in mijn Madness collectie _/-\o_
Afbeeldingslocatie: https://klaverveld.nl/NuttyBoysVoor.jpg
Afbeeldingslocatie: https://klaverveld.nl/NuttyBoysAchter.jpg

Ook gelijk maar de maxi versies van Grace Jones' Slave to the Rhythm en Peter Gabriel's Sledgehammer meegenomen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vintage1967
Suggs schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 13:16:
Een mooie vondst bij Velvet Leiden:
Madness as The Nutty Boys In Return Of The Lost Palmas 7. Met stripboek d:)b

Geen idee of dit een collectors item is, maar voor mij wel een pareltje in mijn Madness collectie _/-\o_

[knip]
En dat is waar het om gaat. Het is jouw collectie. Geniet er van, want daar is muziek imho in eerste instantie voor bedoeld.

Vandaag heb ik een klein doosje met vakjes in gebruik genomen. Het is bedoeld voor al die kleine onderdelen van platenspelers waar je je de krampen naar kan zoeken op het moment dat je iets nodig hebt. Sommige zijn makkelijk te kopen (boutjes en ringetjes), sommige zijn merk-specifiek (contragewichtje en spacer Thorens, stroboscoop Dual) en wil je niet kwijt raken. Niet High-tech, maar gewoon handig.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lhGY6LJl.jpg?1

Ik ga dit weekend de AT95E die jullie in de doos zien, weer op mijn TD166 monteren. De naald van het element dat er nu op zit, Nagaoka / Expert Super, lijkt versleten te raken. Maar eens kijken of dat inderdaad het geval is, gewoon door te luisteren. Ik ben niet in het bezit van een microscoop om de naald te kunnen bekijken en op die manier te beoordelen. Maar aangezien ik de naald al langer gebruik dan ik vooraf had ingeschat wil ik de AT95E weer monteren. Deze heeft veel minder vlieguren :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Vintage1967 Handig koffertje... Wie veel aan verschillende platen spelers sleutelt heeft heeft hier zeker wat aan... Welk element zit er trouwens op die headshell in het midden?

Voor mij was er vandaag bij platen zaak Miez-D ook een leuke live LP van Lynnyrd Skynnyrd per toeval aanwezig in de bak met LP's (Live In Atlantic City)... Die ligt nu op de platen draaier:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/NYLaieJJ4Emj5xdj4KoSu5ZRs0sWhvU0gZUyABzSXmlG34uUUyl8_F6IeU1L2hRWw26UNxEFDZtrPWHcoEtwXi9i1TabJN-BP3P1BMwuvUqdkB5UkP7q4Z5mKFFncPXiNY6IjNdgCA=w2400

En we hebben vandaag weer wat geleerd over oude techniek bij Techmoan... Deze keer een draagbare 78 toeren Mikiphone platen speler kloon:

Geinige mechanische platen speler, maar of ik hiermee mijn platen zou willen afspelen... :X

[ Voor 9% gewijzigd door rcor op 15-02-2020 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik zou eigenlijk ook wel eens de conditie van mijn naald van dichterbij willen bekijken.
Mijn AT440MLa speelt alweer een tijdje.
En ik krijg soms het idee dat er wat vervorming is in de hoge tonen. Bij cymbalen bijvoorbeeld, of S-klanken.

Ik weet niet of er op Ali Express een goedkoop microscoopje te vinden is die geschikt is?
En.... Iets anders dan een borsteltje om mijn naald goed mee schoon te maken. Ik denk dan aan een gelei achtig blokje ofzo, waar dan vuil van de naald aan blijft plakken.

Wat gebruiken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nyarlathotep schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 16:53:
Ik zou eigenlijk ook wel eens de conditie van mijn naald van dichterbij willen bekijken.
En ik krijg soms het idee dat er wat vervorming is in de hoge tonen. Bij cymbalen bijvoorbeeld, of S-klanken.

Ik weet niet of er op Ali Express een goedkoop microscoopje te vinden is die geschikt is?
En.... Iets anders dan een borsteltje om mijn naald goed mee schoon te maken. Ik denk dan aan een gelei achtig blokje ofzo, waar dan vuil van de naald aan blijft plakken.

Wat gebruiken jullie?
Als je dat soort bijgeluiden hebt is de AT-440Mla inderdaad versleten qua naald... Het schijnt dat de naald van de VM540ML ook past op je AT-440Mla, maar helaas is de naald dan duurder dan het hele element ooit gekost heeft nieuw... NOS naalden voor de juiste prijs ben ik ook nog niet tegen gekomen helaas, anders had ik die wel bestelt voor mijn AT-440Mla die vakkundig opgeborgen is tot ik hem ooit weer ga gebruiken...

Ali Express zou ik niet toe vertrouwen aan een goede microscoop om je naald van dichtbij te kunnen bekijken... Maar dat is slechts mijn mening...

Verder maak ik mijn naald schoon met een borsteltje... Uitstekend hulpmiddel... Er zijn ook naald reinigingsvloeistoffen te koop, geen idee of die goed werken... Ik krijg er zelf geen goed gevoel bij (iets met de aantasting van de lijm laag waarmee de diamant vast zit aan het cantilever)...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spitsman
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 27-05-2020
Habana schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 16:36:
Ok..hierbij mijn gedachten..
Ik heb nog steeds het gekke gevoel dat alles vroeger beter/anders klonk....
Daar heb je volledig gelijk in helaas. De kunst van het opnemen, mixen en masteren is in een ernstig verval geraakt. Mede doordat veel dingen te makkelijk zijn geworden. Er kan met betaalbare apparatuur, weinig tijd en ongeschoold personeel al een heel redelijke kwaliteit opname bereikt worden. En 'heel redelijk' is al goed genoeg voor de meeste labels. Ook niet zo heel gek met hoe muziek tegenwoordig geconsumeerd wordt. (Streaming, bluetooth speakers, etc...). Maar een écht goede opname, met de goede microfoons, op de juiste manier geplaatst, juiste EQ en dynamics, tape, mixage, mastering, etc, etc dat is vakmanschap en kunst...

Ooit las ik een geweldig interview met de technicus die Daft Punk's Random Acces Memories heeft opgenomen over dit onderwerp. Dit album (dat echt belachelijk goed opgenomen is) heeft juist als streven die extra meerwaarde van een écht album te leveren. Ik zal eens kijken of ik het terug kan vinden. Ik geloof dat het in The Sound of Sound stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spitsman
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 27-05-2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vintage1967
rcor schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 16:23:
@Vintage1967 Handig koffertje... Wie veel aan verschillende platen spelers sleutelt heeft heeft hier zeker wat aan... Welk element zit er trouwens op die headshell in het midden?

[knip]
Een Nagaoka JT-555, in dit geval gelabeled als een Expert Super. Zaten er twee in een doos met allemaal NOS vervangingsnaalden. Een heeft een jaar of vier gespeeld op mijn TD166. Van de tweede lijkt de cantilever iets verbogen te zijn zodat deze te vlak lijkt te liggen. Hij zakt dan als het ware te veel door. Dat tweede element ligt nu dus in de doos. Misschien verkoop ik hem nog als element met een as-is naald. Gezien de prijs van een nieuwe en originele ATN95E(X) ziet het er niet naar uit dat ik een nieuwe originele naald voor de Nagaoka koop, en een goedkope vervanger doet waarschijnlijk afbreuk aan de kwaliteit van het element, want die is gewoon echt heel goed.

De AT95E hangt trouwens sinds vanmiddag weer onder de headshell van de TD166. :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
@Spitsman Het ging mij meer over de beleving van toen en nu, de LP's waarover ik het had komen allemaal uit de jaren zeventig en voor mijn gevoel klonk het destijds beter/anders, maar je moet jezelf niets wijs maken dat die beleving hetzelfde is als vijftig jaar geleden want dat is natuurlijk niet zo.

Ondanks het toen analoge en nu digitale tijdperk ben ik er van overtuigd dat men nu ook uitstekende kwalitatieve LP's als ook muziek kan produceren, wat destijds misschien wat meer alledaags of gewoon was, was dat men wellicht wat meer de tijd nam en meer probeerde om een goed product te maken, nu moet alles gehaast en mag niet veel kosten..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-05 12:58

Naboo

#WINNING!! DUH!

Met vinyl hangt alles af van de juiste mastering. Sommige labels doen dat uitstekend, anderen maken er een zooitje van om kosten te drukken.

Gelukkig wordt er echt wel genoeg nieuw materiaal op de juiste manier uitgebracht.

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VHS
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 29-11-2024

VHS

Naboo schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 21:09:
Met vinyl hangt alles af van de juiste mastering. Sommige labels doen dat uitstekend, anderen maken er een zooitje van om kosten te drukken.

Gelukkig wordt er echt wel genoeg nieuw materiaal op de juiste manier uitgebracht.
Dat is met cd toch net zo? Als het goed wordt gemasterd zal de cd beter klinken. Vinyl is niet het beste medium voor muziek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bij vinyl luistert het nauwer. De beschikbare ruimte moet optimaal benut worden, de equalisatie/compressie van de mix moet zo gedaan worden dat rekening gehouden wordt met de beperkingen van vinyl. En de te behalen geluidskwaliteit hangt samen met de positie van de muziek op de plaat. Lastige stukken met veel dynamiek / hoge tonen aan het einde van de plaat is een slecht idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er mag ook niet te veel lage frequenties worden toegelaten... Je loopt immers anders het risico dat de naald uit groef springt...

En zo zullen er nog wel een aantal zaken zijn waar opgelet moet worden met het maken of opnemen van muziek die op Vinyl verschijnt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-05 12:58

Naboo

#WINNING!! DUH!

VHS schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 21:51:
[...]

Dat is met cd toch net zo? Als het goed wordt gemasterd zal de cd beter klinken. Vinyl is niet het beste medium voor muziek.
Mijn reactie was dan ook op de opmerking dat tegenwoordig alle vinyl zo'n beetje slecht zou zijn. Wat dus onzin is.

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kozue
Niet op VHS reageren. Die zat een tijdje geleden ook al te trollen. Als geluidskwaliteit het enige was waarom er LP’s werden verkocht zouden Crosleys niet bestaan. Vinyl gaat om de totale ervaring (oa een groot deel esthetiek) die een CD nooit kan evenaren.

Anyway...
Kwam gisteren dit tegen op discogs:
https://blog.discogs.com/...-doesnt-mean-vinylgeddon/
Blijkbaar is 1 van de enige 2 bedrijven ter wereld die lacquers levert verwoest door een brand en zou dat over een tijdje invloed kunnen gaan hebben op de beschikbaarheid van nieuwe releases. Persoonlijk lijkt het me een goede trigger voor meer persers om naar DMM over te stappen. Volgens mij zou DMM betere geluidskwaliteit op moeten leveren door het verminderen van het aantal stappen in het mastering proces.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chromium
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-02 11:28
Ik heb ooit zo’n goedkoop Ali microscoopje gekocht om mijn naalden te inspecteren, maar dat was geen groot succes. Software die er bij kwam was niet Win 10 compatibel, na lang zoeken dan wel een driver en software gevonden, maar het beeld bleef knudde, moeilijk om te focussen, moeilijk om recht te blijven staan en als ik eindelijk het juiste beeld,had bleek deze te onduidelijk om echt goed de staat van de naald te zien. En dan te denken dat ik een van de duurste gekocht had. Was toch wel €14 :+

Ik denk dat een ouderwetse non-elektrische microscoop met glazen lenzen nog het beste is, maar die kosten natuurlijk stukken van mensen.
Nyarlathotep schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 16:53:

Wat gebruiken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
Verkeerd gelezen waarschijnlijk. Sorry....

[ Voor 90% gewijzigd door Habana op 16-02-2020 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
Ik heb een paar jaar een Nagaoka JT-555 / Expert Super op mijn TD116 gehad. Die heb ik zoals gisteren gepost, vervangen voor een AT95E met veel minder vlieguren. Deze laatste heeft een aanbevolen naalddruk van 2,0 gr. terwijl die van de Nagaoka 1,3 gr. is. Dat is nogal een verschil :? . Bovendien heb ik de AT95E altijd al een buikschuiver gevonden met weinig ruimte tussen de onderkant van het element en de LP. Denk dan aan een mm of zo.

Als ik er van uit ga dat de afstelling verder goed is (dat is immers waarvoor ik een poos gelden de originele gauge van Thorens op de kop heb getikt), mag ik er dan van uit gaan dat die naalddruk echt geen probleem oplevert voor mijn geliefde LP's? Is dat knagende gevoel terecht, of hoef ik me nergens zorgen over te maken?

Trouwens, ik ben van plan om beide testplaten die ik heb uit de kast te trekken en daarmee te testen.

Wat afstellen betreft had ik gisteren bij het monteren van de AT95E een kleine uitdaging. Ik heb maar één originele spacer voor mijn TD166. En die voldoet niet voor de AT95E :'( . Gelukkig had mijn vrouw een briljant idee. Ik heb twee van die metalen kasten met allemaal kunststof bakjes. Elk van die bakjes is op te delen door het plaatsen van kunststof plaatjes. En laten die nou exact de benodigde dikte hebben! Het kostte twee pogingen zagen en boren, maar het is gelukt. En ik ben weer een spacer rijker 8) . Omdat deze nieuwe spacer al gemonteerd is en ik gisteren geen foto heb gemaakt, moet het even zonder foto..............

Nu op de draaiert: David Gilmour - Live In Pompeii :9~ .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GiLeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GiLeX

Ook analoog fotograferend

Weinig nieuws hier, slecht weer en "The Cure - Greatest Hits" er maar eens opgelegd.
Beetje nostalgie uit de jeugd 8)
En ondertussen ook nog aan het spelen met een ander type afspeelapparaat.
Had nog een Yamaha CDX-593 die wat schoonmaak nodig had.
Daar hebben we ook al een van die kleinere rare zilveren schijfje in gestopt :+

Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vintage1967 schreef op zondag 16 februari 2020 @ 16:06:
Ik heb een paar jaar een Nagaoka JT-555 / Expert Super op mijn TD116 gehad. Die heb ik zoals gisteren gepost, vervangen voor een AT95E met veel minder vlieguren. Deze laatste heeft een aanbevolen naalddruk van 2,0 gr. terwijl die van de Nagaoka 1,3 gr. is. Dat is nogal een verschil :? . Bovendien heb ik de AT95E altijd al een buikschuiver gevonden met weinig ruimte tussen de onderkant van het element en de LP. Denk dan aan een mm of zo.

Als ik er van uit ga dat de afstelling verder goed is (dat is immers waarvoor ik een poos gelden de originele gauge van Thorens op de kop heb getikt), mag ik er dan van uit gaan dat die naalddruk echt geen probleem oplevert voor mijn geliefde LP's? Is dat knagende gevoel terecht, of hoef ik me nergens zorgen over te maken?

Trouwens, ik ben van plan om beide testplaten die ik heb uit de kast te trekken en daarmee te testen.

Wat afstellen betreft had ik gisteren bij het monteren van de AT95E een kleine uitdaging. Ik heb maar één originele spacer voor mijn TD166. En die voldoet niet voor de AT95E :'( . Gelukkig had mijn vrouw een briljant idee. Ik heb twee van die metalen kasten met allemaal kunststof bakjes. Elk van die bakjes is op te delen door het plaatsen van kunststof plaatjes. En laten die nou exact de benodigde dikte hebben! Het kostte twee pogingen zagen en boren, maar het is gelukt. En ik ben weer een spacer rijker 8) . Omdat deze nieuwe spacer al gemonteerd is en ik gisteren geen foto heb gemaakt, moet het even zonder foto..............

Nu op de draaiert: David Gilmour - Live In Pompeii :9~ .
De genoemde naalddruk kan absoluut geen kwaad voor je LP's... Gewoon lekker gaan genieten van het vinyl zou ik zo zeggen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Vintage1967 schreef op zondag 16 februari 2020 @ 16:06:
Bovendien heb ik de AT95E altijd al een buikschuiver gevonden met weinig ruimte tussen de onderkant van het element en de LP. Denk dan aan een mm of zo.
AT95e een buikschuiver :?
Dan is er denk ik iets aan de hand met òf je element, òf je naalddrukinstelling.
Ik heb even snel een fototje gemaakt:
AT95e met exact 2 gram naalddruk op mijn Dual 721.
Volgens mij staat de naald prima, niks doorgezakt oid.
Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/naald/at95e2gr.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De AT95e is inderdaad geen buikschuiver, ik vraag me toch af wat er aan de hand is. Exemplarisch kan het altijd een beetje afwijken, maar een buikschuiver? :?

Heb je de arm wel goed gebalanceerd m.b.v. het contragewicht? Heb je een naalddruk wegertje? Zo ja komt de ingestelde waarde na balanceren van de arm (dus zonder wegertje) en instellen van de naalddruk overeen met de waarde die het wegertje aangeeft? :)

[ Voor 51% gewijzigd door Cap op 16-02-2020 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
Voor zover ik me kan herinneren, is dit altijd al zo geweest bij mijn naald. Ik heb hier ook al eens over gepost.
Het lukt mij blijkbaar niet zo goed om hele duidelijke foto's te maken, maar hier zijn er dan toch een paar:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gnbyM43l.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Q6vcBv0l.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wPP4fYHl.jpg

De naalddruk is met een digitale meter gecontroleerd.
De arm is horizontaal (gecontroleerd met Azimuth Protractor).

Hmmm.......misschien toch maar een nieuwe naald kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Op zich zit er nog wel ruimte tussen element en plaat, een echte buikschuiver is het naar mijn mening niet. Maar hij is wel opvallend lager dan die van mrpetit en het lijkt alsof de SRA daardoor ook anders is.

Wat betreft de naalddruk, als je deze (en de AS) op 0 zet dan zweeft de arm dus ook vrij? Het kan namelijk ook best zijn dat de naalddruk meter een afwijking heeft. Vandaar mijn voorkeur toch altijd eerst de arm te balanceren voordat je met een wegertje aan de slag gaat. Ik zie een wegertje meer als een extra verificatie.

[ Voor 18% gewijzigd door Cap op 16-02-2020 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
Cap schreef op zondag 16 februari 2020 @ 22:11:
Op zich zit er nog wel ruimte tussen element en plaat, een echte buikschuiver is het naar mijn mening niet. Maar hij is wel opvallend lager dan die van mrpetit en het lijkt alsof de SRA daardoor ook anders is.

Wat betreft de naalddruk, als je deze (en de AS) op 0 zet dan zweeft de arm dus ook vrij? Het kan namelijk ook best zijn dat de naalddruk meter een afwijking heeft. Vandaar mijn voorkeur toch altijd eerst de arm te balanceren voordat je met een wegertje aan de slag gaat. Ik zie een wegertje meer als een extra verificatie.
Klopt natuurlijk helemaal, en dan bedoel ik allebei de punten ;) .
En ik balanceer ook altijd eerst de arm met de naalddruk en antiskating op 0.
Na het instellen van de gewenste naalddruk blijkt die in de praktijk, lees: bij controle met de digitale meter, altijd eng dicht bij de juiste naalddruk te zitten :Y . Dat is ook nu het geval.

Er zit idd ruimte tussen het element en de LP. Alleen vind ik het verrekte weinig......... Dat geeft mij een toch wat ongemakkelijk gevoel. Zoals aangegeven zal ik de komende tijd eens een nieuwe naald bestellen. Ik twijfel daarbij nog tussen de ATN95E en de ATN95EX. Ik vraag mij af of ik het verschil ga horen. En aangezien ik zeer te spreken ben over de E.......

Bedankt voor de reacties in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ok duidelijk. :) Als de naalddruk goed staat en het klinkt ook goed dan zou ik me niet teveel zorgen maken. Wat betreft de vervangingsnaald, wellicht kan je gaan voor die nieuwe Nudeline variant waar mr_petit het onlangs over had, dat lijkt me wel een experiment waard. ;)

Afbeeldingslocatie: https://mrstylus.com/wp-content/uploads/audio-technica_ATN95E-BLACK-DIAMOND-III.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Cap op 16-02-2020 22:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-05 12:11
Ok ik moet dit hier toch even kwijt, zag deze bij active topic langskomen en zag de titel.

Als eerste dacht ik aan vinyl stickers, als 2e vinyl vloeren, daarna zag ik dat het over platen en platenspelers ging :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kozue
Kwestie van perceptie. Ik loop af en toe langs een winkel die vloeren verkoopt en die hebben zo’n bord met types die ze verkopen voor hun raam staan. Helemaal bovenaan staat “vinyl”. De eerste keer dat ik daar langs liep bleef ik even staan om naar binnen te kijken in de verwachting bakken met LP’s te zien, totdat ik me realiseerde dat het om vloeren ging ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
Cap schreef op zondag 16 februari 2020 @ 22:34:
Ok duidelijk. :) Als de naalddruk goed staat en het klinkt ook goed dan zou ik me niet teveel zorgen maken. Wat betreft de vervangingsnaald, wellicht kan je gaan voor die nieuwe Nudeline variant waar mr_petit het onlangs over had, dat lijkt me wel een experiment waard. ;)

[Afbeelding]
Die heb ik bij 'Favorieten' gezet, dus de kans is inderdaad dat ik voor een Nudeline ga. Alhoewel ik mij afvraag of ik voor waardevolle testen kan zorgen :+ . Ik heb geen meetapparatuur en bjivoorbeeld maar één headshell op mijn TD166 zodat snel wisselen van element al geen optie is. Maar wie weet, hoor ik wel duidelijk verschil. Er gebeuren gekkere dingen in deze wereld :P .

Ik vraag me trouwens wel af waar de meeste winst te halen valt. De slijping van de naald (AT95E vs. AT95EX) of de nudeline-versie. Over de AT95EX zijn de reacties toch ook positief, meen ik mij te herinneren.
wimpie007 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 02:02:
Ok ik moet dit hier toch even kwijt, zag deze bij active topic langskomen en zag de titel.

Als eerste dacht ik aan vinyl stickers, als 2e vinyl vloeren, daarna zag ik dat het over platen en platenspelers ging :P
Dit wetend, gaan we je vaker tegenkomen op dit forum? Als dat zo is, ben ik erg benieuwd naar wat jij hebt met LP's en platenspelers (en alle dingen die daar bij komen kijken). In ieder geval welkom op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[b]Vintage1967 in "Het Grote Vinyl Topic Deel 3"Vintage1967 schreef op zondag 16 februari 2020 @
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wPP4fYHl.jpg
Die laatste foto is ongeveer onder dezelfde hoek genomen als mijn foto en jouw at-95e lijkt idd een stuk lager te staan.
Ik denk dat er iets niet helemaal goed met je naald is.

Van andere willekeurige foto's van at95e's op het net die op een plaat staan zie ik ook geen buikschuivers, ze staan allemaal zoals de mijne, zoals bijv. deze:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Le3Va.jpg
(deze is dus iets van boven genomen, als de camera parallel aan de plaat had gestaan zou het element nog hoger lijken te zweven)

Dus ik denk echt dat de ophanging van jouw naald niet goed is. Dus heel slap (verkeerd ingesteld in de fabriek), of gebogen of wat dan ook.

Van de tientallen foto's die er uitzien als de mijne vond ik 1 andere die ook heel laag hing, maar wat voor situatie dat is oid weet ik niet. Maar het was deze:
https://farm1.static.flic...63771242_8f42473e70_b.jpg
https://farm1.static.flic...63780472_1d1dc9fbba_b.jpg
(ik zat gewoon wat afbeeldingen te browsen en deze kwam ook langs; de hoek is lastig te beoordelen maar hij lijkt laag te hangen)

Heb je trouwens de resonantiefrequentie van je naald gemeten. Als de ophanging heel slap is zou zich dat daarin gelijk duiden.

[ Voor 31% gewijzigd door mr_petit op 17-02-2020 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
@Cap en @mr_petit : Dank voor jullie input. Ik zal een nieuwe naald bestellen, want het element heb ik altijd al meer dan prima gevonden in verhouding tot de prijs. Ik laat jullie wel weten welke het geworden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
An sich is een nude diamantje altijd een opstap vanaf een bonded diamant omdat de tipmassa lager is. Maar het staat of valt met hoe goed deze naald gemaakt is, een (synthetische) zwarte diamant, hoe goed is het materiaal daarvan, en hoe mooi is de diamant geslepen en uitgelijnd op het cantilever? Het is en blijft een gok want zoveel is er nog niet over bekend en erg lang zijn ze nog niet op de markt.

Aan de andere kant is het bonded diamantje van een AT95E/EX natuurlijk ook geen topmateriaal, dus wat dat betreft kan het best zijn dat die nude diamant langer meegaat.

De AT95EX zal verder vermoedelijk geen grote upgrade zijn op de E want de laatste versie van de EX en de E hadden een bonded elliptical met 0.3x0.7mil slijping. Het is me altijd onduidelijk geweest waar precies de upgrade van de EX in zou moeten zitten, de specs zijn identiek op de frequentierespons na van 22 kHz vs 20 kHz. En waar die dan door veroorzaakt zou moeten worden... het lijkt me vooral marketing / segmentering. En die 22kHz ga je boven de pakweg 25 jaar toch echt niet horen, met de beste wil van de wereld niet. :P

De AT-VM95 serie is natuurlijk ook een optie, dan heb je wel een echt upgrade pad naar nude naaldslijpingen met de EN, ML en SH varianten. Er zit uiteraard wel een prijskaartje aan, aan de andere kant moet je wel bedenken dat zo'n naald langer meegaat dan zo'n bonded elliptical.

[ Voor 9% gewijzigd door Cap op 17-02-2020 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:26
Schiet me lek.

Ik haal normaal mijn hoezen bij PlanetDisque. Maar nu heb ik dubbelabumhoezen nodig, 100 icron. Kan ik die totaal niet vinden.

Waar halen jullie die?

Edit ; toch gevonden ; https://www.planetedisque...zen-pp-voor-gatefold.html

[ Voor 28% gewijzigd door maartend op 17-02-2020 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op maandag 17 februari 2020 @ 15:56:
een (synthetische) zwarte diamant,
Hoeft niet synthetisch te zijn.
Er bestaat ook nog zoiets als het materiaal carbonado. Dat is een natuurlijke polykristalijne diamant met bepaalde insluitingen wat naast heel hard ook nog eens heel taai zou zijn. Het is een puur industriele diamant lijkt me. Dat zou het natuurlijk ook kunnen zijn, maar dat is puur speculatief.
Wikipedia: Carbonado (diamant)
https://geology.com/diamond/carbonado/

Maar ik vind het een prima idee als @Vintage1967 proefkonijn is voor deze naaldjes :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
  • Laatst online: 12-10-2024
Dan zijn er twee proefkonijntjes.. Ik heb de Thakker Stylus 10 for Ortofon Super OM 10 - Nudeline Swiss Made besteld.

Kijken of ik met mijn totaal niet wetenschappelijk maar op het oog / protractor afgestelde Rega P2 het verschil ga horen tussen deze en de echte OM 10.

Grapje kost nog geen 50 euro en ik heb wel een aantal albums die ik er wel aan durf te wagen :)

Driving a cadillac in a fool's parade.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vintage1967
Ik ga ook voor de nudeline. Bij gelegenheid maar eentje bestellen.
Eén konijn is geen konijn, zeg ik altijd maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben vooral benieuwd of jullie een verbetering gaan horen met inner groove distortion.
En natuurlijk hopen dat ze die suspensie op orde hebben, dat je geen buikschuiver krijgt :+

[ Voor 34% gewijzigd door mr_petit op 18-02-2020 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
Weet iemand of het handig is om nu al kaarten te kopen voor de platenbeurs in Utrecht of kun je ook gewoon aan de deur op de dag zelf aan entreebewijs kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Jasphur schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 16:14:
Weet iemand of het handig is om nu al kaarten te kopen voor de platenbeurs in Utrecht of kun je ook gewoon aan de deur op de dag zelf aan entreebewijs kopen?
van de site:
Entree aan de kassa: € 14,- (kinderen tot 12 jaar gratis)
Voorverkoop via de website:€ 12,50 (eind januari 2020 online)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
@Raymond Thanks, ik had dat ook gezien op de site. Maar het gaat mij er meer over of de kaarten uitverkocht kunnen raken oid en dat het daarom zin heeft om nu al kaarten te kopen. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Lp van de Teskey Brothers - Run Home Slow is binnen.

Heerlijke plaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ook interessant, in navolging van die analogis/thakker black diamond naaldjes:
mrstylus (ik denk dat dat de drijvende kracht is achter die naaldjes) is ook bezig een naald te maken voor een at-91e cartridge (dus die past ook op de at-3600L behuizing) waarbij mensen eigen ontwerpen kunnen insturen met ander uiterlijk. Dus dat ze een uiterlijk kiezen/vervangingsnaald maken die 'uit de community komt'.

Natuurlijk niet baanbrekend op weergavetechniek, maar wel de eerste keer dat ik zie dat zoiets tot stand komt.
https://mrstylus.com/analogis-system/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vintage1967
Ik heb zojuist de ATN95E Nudeline besteld bij Thakker :9 . Meteen ook een nieuwe snaar mee laten komen. Dit keer weer een Thakker, geen originele Thorens. Ik heb ze allebei mogen gebruiken en doe er net zo lang mee terwijl de Thorens bijna 2x zo duur is.

Nu afwachten tot de spullen worden geleverd zodat ik de nieuwe naald kan beluisteren. Ik ben benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Ljsvv schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 09:31:
Toevallig heb ik die LP ook. Ik heb even geluisterd en bij de S-klanken klinkt dat nummer overstuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vintage1967 schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 19:49:
Ik heb zojuist de ATN95E Nudeline besteld bij Thakker :9 . Meteen ook een nieuwe snaar mee laten komen. Dit keer weer een Thakker, geen originele Thorens. Ik heb ze allebei mogen gebruiken en doe er net zo lang mee terwijl de Thorens bijna 2x zo duur is.

Nu afwachten tot de spullen worden geleverd zodat ik de nieuwe naald kan beluisteren. Ik ben benieuwd.
Ik ben benieuwd... Zo'n Nudeline naald moet in theorie beter klinken... Nu nog de praktijk... ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Kennelijk is helaas niet alles fantastisch aan de nudeline/black diamond:
https://www.vinylengine.c...115901&p=1033808#p1033728

Dus kwaliteitsproblemen met betrekking tot plaatsing van de tip in de cantilever (scheef), en ook zeer slechte tracking.
let wel dat dit voor zover ik kan zien de eerste testresultaten zijn (dus de eerste koper die ook daadwerkelijk gemeten heeft), dus het kan ook exemplarisch zijn.
Maar dat zou natuurlijk niet horen dat zo'n naald de eindgebruiker haalt als er een beetje kwaliteitscontrole is.
De persoon meet 40µm tracking, en dat is bij wijze van spreken 'crossley kwaliteit'
De meeste fabrikanten geven geen echte data met betrekking tot trackingprestaties, maar ortofon doet dat wel.
Instapelementen als een 2m red horen minimaal 70µm te halen volgens ortofon, dus dat geeft een goed idee wat acceptabel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
Het bloed kruipt waar het niet gaan kan, en zo ben ik toch eens aan het oriënteren op een upgrade voor mijn 2M Red op mijn SL-1500C. De eerste upgrade zou een Blue vervangende naald kunnen zijn. Maar een geheel nieuw element en eventueel 2e headshell lijkt me ook gewoon leuk om snel te kunnen wisselen.

Ik ben dus een beetje aan het bekijken wat een goede Match zou zijn voor mijn speler.
Is deze excel wat om te gebruiken om te beoordelen of een cartridge geschikt is?
https://www.audio-creativ...fective-tonearm-mass.xlsx

Technics is alles behalve scheutig met data, ergens op internet heb ik de effectieve massa gevonden van de toonarm, (12 gram). Omdat compliantie berekenen en dergelijk hartstikke nieuw voor mij is vraag ik mij af of die 12 gram in of excl. headshell is.

Misschien lukt het ook gewoon met onderstaande tabel?
https://www.audio-creativ...ds/resonantie-grafiek.png
Men heeft het hier dus alleen over toonarm massa en cartridge gewicht, maar de boutjes en moeren en aansluitdraden wegen toch ook wat, neem aan dat deze toch wel meegerekend moeten worden?

Ik overweeg nu een Denon DL-110, waarbij ik hoop dat de interne pre ermee overweg kan (dat is dus gokken), AT VM540ML of AT-VM95SH. Uiteraard andere tips zeker welkom, ook of ik een beetje goed kan berekenen of dit een goede match gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
mr_petit schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 06:36:
Kennelijk is helaas niet alles fantastisch aan de nudeline/black diamond:
https://www.vinylengine.c...115901&p=1033808#p1033728

Dus kwaliteitsproblemen met betrekking tot plaatsing van de tip in de cantilever (scheef), en ook zeer slechte tracking.
let wel dat dit voor zover ik kan zien de eerste testresultaten zijn (dus de eerste koper die ook daadwerkelijk gemeten heeft), dus het kan ook exemplarisch zijn.
Maar dat zou natuurlijk niet horen dat zo'n naald de eindgebruiker haalt als er een beetje kwaliteitscontrole is.
De persoon meet 40µm tracking, en dat is bij wijze van spreken 'crossley kwaliteit'
De meeste fabrikanten geven geen echte data met betrekking tot trackingprestaties, maar ortofon doet dat wel.
Instapelementen als een 2m red horen minimaal 70µm te halen volgens ortofon, dus dat geeft een goed idee wat acceptabel is.
Nou, lekker dan. Als dat zo is, baal ik natuurlijk stevig. Eerst maar afwachten wat ik geleverd krijg. En dan meteen met de test LP aan de slag. Ik hoop dat ik de resultaten goed interpreteer en geen 'Crosley 2.0' ga gebruiken om zo onbedoeld een of meerdere LP's te slopen........

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ljsvv schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 08:37:
Ik overweeg nu een Denon DL-110, waarbij ik hoop dat de interne pre ermee overweg kan (dat is dus gokken), AT VM540ML of AT-VM95SH. Uiteraard andere tips zeker welkom, ook of ik een beetje goed kan berekenen of dit een goede match gaat zijn.
Doen! Past uitstekend op de Technics armen en is gewoon een erg fijn element met goede tracking en een kwalitatief uitstekend diamantje. In zijn prijsklasse weet ik echt niets beters. De Denon serie MC elementen meet (en klinkt) echt een stapje beter dan de Audio Technica Microline elementen, is mijn ervaring.

Bovendien is het nog een fraai element om te zien ook, en met de hoekige vorm en de verticale lijn voorop is het goed uit te lijnen en de azimuth goed in te stellen.

Voor 217 euro krijg je een MC element, tegenwoordig is dat gewoon goedkoop. Past gewoon op je MM voorversterker, het is een High-Output MC. De output is wel ietsje lager dan een gemiddeld MM element, wat betekent dat je misschien de volumeknop een klein tikje hoger moet draaien dan je deed, maar dat maakt niks uit.

Zie hier ook wat bevindingen van @mr_petit mbt de metingen van de DL-160 vs AT-440ML. De DL-160 is een DL-110 met een tapered cantilever in plaats van recht, de VM540ML is een AT440ML in een nieuw jasje.

mr_petit in "Het Grote Vinyl Topic Deel 3"
Vintage1967 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 09:04:
[...]

Nou, lekker dan. Als dat zo is, baal ik natuurlijk stevig. Eerst maar afwachten wat ik geleverd krijg. En dan meteen met de test LP aan de slag. Ik hoop dat ik de resultaten goed interpreteer en geen 'Crosley 2.0' ga gebruiken om zo onbedoeld een of meerdere LP's te slopen........
Eerst maar afwachten wat je krijgt. Vergrootglas / microscoop erbij en kijken of de diamant er netjes in staat. Zo nee dan kan ie meteen retour. Is dat wel zo dan is er hoop. Vergelijk dan de spoorprestatie met de originele AT95E, is het net zo goed of beter, dan gewoon houden. Zo nee, retour.

[ Voor 44% gewijzigd door Cap op 19-02-2020 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
@Cap top, en dan nog even overwegen voor welke uitlijnmethode ik ga. Ik heb op Vinylengine de Technics Baerwald protractor gedownload. Daar ben ik nu mee aan het stoeien om die goed uit te printen. Het wijkt in ieder geval zeker af van de standaard 52mm overhang die Technics adviseert.

Wat ik eigenlijk wil is een wat minder digitaal geluid als de 2M nu geeft, eigenlijk hoor ik gewoon weinig verschil meer of ik nu een gestreamd nummer luister of via mijn platenspeler afspeel. Dat was voorheen met de Sony LX-310BT wel anders.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ik zou niet voor Baerwald gaan, ik heb daar op mijn Technics draaitafels mindere resultaten mee behaald.

Realiseer je dat Baerwald slechts EEN uitlijning is die gebruikt kán worden maar er is niet per se iets superieur aan of zo tov andere veelgebruikte uitlijningen. Bij zelfbouw draaitafels of spelers met losse armen (vaak spelers zonder afneembare headshell) is het naast o.a. Löfgren / Stevenson een veelgebruikte uitlijning en dat valt te snappen. Maar waarom zoveel mensen ermee aan de slag gaan bij de standaard Japanse spelers met een S-arm die een geometrie hebben die helemaal niet gericht is op Baerwald? :? Er is niets verkeerd of inferieur aan de door Technics vastgestelde uitlijning voor hun armen.

Bovendien vergroot je de kans op verkeerd uitlijnen enorm als je geen nauwkeurige protractor af fabriek koopt maar gaat hobbyen met een geprint stukje papier. Ga maar na: protractor uitprinten (foutmarge, staat die wel op 100% en hoe precies is die printer eigenlijk?) op flubberig papier of dun karton (foutmarge), een gat erin maken (weer foutmarge, is ie wel precies gecentreerd, rond, en precies zo groot als de spindle?), en vervolgens gebukt turen naar lijntjes en een onder een headshell verborgen miniscuul diamantje onder een (fout)hoek (weer foutmarge). Of met op het element geplakte potloodstaafjes zodat je het duidelijk kan zien (foutmarge). Steeds weer bijstellen en bukken, etc.

Koop je een nauwkeurige (dure) protractor af fabriek dan kan ik me hierbij nog iets voorstellen, maar al dat onnauwkeurige gedoe met geprinte papiertjes terwijl het helemaal niet nodig is? :?

De vraag is überhaupt of je het redt om volgens Baerwald uit te lijnen, het element moet helemaal naar voren geschoven worden in de headshell en dan een stukje naar binnen gedraaid, vaak zijn de sleuven in de headshell net niet lang genoeg om deze uitlijning te bereiken. Het is mij "net aan" gelukt met een Denon DL of AT440MLa (een lukte net wel en eentje net niet, kan het me niet meer herinneren) maar de spoorprestaties werden er slechter op. Staat de naald van een element minder ver naar voren tov de montageschroeven dan red je het dus niet eens met de standaard headshell, of je moet de sleuven gaan uitvijlen...

Veel makkelijker werken en nauwkeuriger is het volgens de fabrikant gespecificeerde, bij de arm passende uitlijning. Je kunt gewoon de headshell met de rug op tafel leggen en dan werken onder een vergrootglas of microscoop, je kan er dan recht van boven op kijken (geen fouthoek, geen fout in de meting) en nauwkeurig draaien en schuiven (iteratief proces). Met een lineaal of schuifmaat (of desnoods de ook niet super nauwkeurige plastic "overhang gauge"* van Technics) kan je heel precies de afstand meten van kraag (incl rubbertje) tot puntje van de naald, 52mm in het geval van Technics. Verder kan je ook heel goed zien of de naald/cantilever parallel staat aan de headshell, helemaal als je met 1 oog dicht van recht achter de headshell kijkt zie je direct of die een heel klein beetje naar links of rechts gedraaid zit en kan je nog een beetje bijstellen.

Kortom, voordeel Technics uitlijning (en elke fabrieksuitlijning bij een arm met afneembare headshell): veel makkelijker werken, veel nauwkeuriger werken, elk element past en je element staat netjes parallel aan de headshell ipv onder een aardige hoek. Tenzij je cantilever heel scheef staat t.o.v. de elementbehuizing maar dan heeft je element dus een probleem. :P

De 2M's staan niet bekend om een "warm" geluid als dat is waar je naar op zoek bent, ik vind ze zelf eerder richting kil/hard klinken. De Denon's klinken naar mijn mening vriendelijker, warmer zoals u wilt, ook dan de Audio Technica's die sneller iets fels hebben.

* Overhang gauge van Technics is ook niet super nauwkeurig want echt elke die ik geprobeerd heb (minstens 5) had een afwijking in de rechtstand van de headshell, dwz dat met de headshell in de houder deze niet geheel parallel stond aan de gauge maar iets schuin stond, wat natuurlijk weer gevolgen heeft voor de gemeten afstand... Een nauwkeurige lineaal met dunne lijntjes of een schuifmaat vind ik beter. Koop je een Denon DL-110 dan zit daar een zeer goed bruikbare, doorzichtige gauge bij met maatstreepjes, deze is ideaal omdat je recht van boven vol zicht hebt op de naald én de maatstreep, maar je moet wel zorgen dat je hem bij het meten goed recht tegen de kraag van de headshell aandrukt.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/V906HX0/IMG-0567.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Cap op 19-02-2020 18:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ljsvv
Blij met een topic als deze! Dan laat ik het gewoon lekker bij de 52mm.

Ik wil verder ook niet eigenwijs zijn, zeker niet omdat ik niet genoeg kennis heb, maar als ik kijk naar het gewicht van het element en de 12gr van de toonarm dan kom ik op een gewicht van 16,8 gr excl. bedrading.
(4,8 gram volgens manual https://www.denon.de/de/p...nungsanleitung_DL-110.pdf)

Volgens dezelfde manual heeft de DL-110 een compliantie van 8×10–6 cm/dyne.
Als ik dan het tabelletje van mijn eerdere post volg kom ik aan een resonantiefrequentie van 13Hz. Dat is net met de hakken over de sloot toch??

[ Voor 79% gewijzigd door Ljsvv op 19-02-2020 13:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Misschien ben ik simpel en vooal eigenwijs. Ik ga niet het wiel opnieuw uitvinden als Technics dat al voor mij gedaan heeft.

52 mm overhang en klaar is Marica.

:>
Pagina: 1 ... 36 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.