Het Grote Vinyl Topic Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 37 ... 101 Laatste
Acties:
  • 545.935 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-06 12:35
Bestla schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 16:59:
Misschien ben ik simpel en vooal eigenwijs. Ik ga niet het wiel opnieuw uitvinden als Technics dat al voor mij gedaan heeft.

52 mm overhang en klaar is Marica.

:>
Mee eens (niet dat je simpel of eigenwijs bent, maar dat je het wiel niet opnieuw uit gaat vinden :+ ). Dat is ook waarom ik de originele gauge van Thorens heb gekocht. Werkt als een trein, heb ik afgelopen weekend opnieuw ervaren. Daar kan geen protractor tegen op hoor. En het is zoals de geleerden bij de fabrikant het hebben bedacht _/-\o_ .

@Cap : Ik zal inderdaad afwachten. Als het goed is, heb ik immers een mooi naaldje. En het kan tegen zitten.

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Ljsvv schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 08:37:

Ik overweeg nu een Denon DL-110, waarbij ik hoop dat de interne pre ermee overweg kan (dat is dus gokken), AT VM540ML of AT-VM95SH. Uiteraard andere tips zeker welkom, ook of ik een beetje goed kan berekenen of dit een goede match gaat zijn.
zoals @Cap al schreef, ik heb geen Denon DL-110 maar een DL-160 (dat is dus een DL-110 met een tapered cantilever, dus een lichtere, stijvere cantilever), en een AT-440MLA.
Als ik dat vergelijk doe, is op technisch vlak de DL-160 nipt de betere cartridge: betere hoogweergave op binnenste groeven (dus minder IGD), al is het verschil klein, en bij een resonantietest is amplitude van de resonantie (dus hoe heftig het element heen en weer schud) lager.
Maar er is natuurlijk ook zoiets als klankkleur.
De at-440mla is krachtig in het hoog. Sommigen zouden het aggresief noemen. Net als bijv. een titanium dometweeter in een box. Je kan het ook erg levendig noemen
De denon klinkt rustig, beheerst.
Als ik nieuwe platen neem, dus nieuw gemastered en geperst, dus alle uitgaven na 1995 oid, die vind ik dof klinken, met name uitgaves na 2005. Alsof ze de hoge tonen 3 tot 6dB hebben teruggedraaid bij de mastering om "dat warme geluid" te krijgen. Voor veel van die platen prefereer ik de AT-440mla.
Voorbeeldje: als ik het album "Automaton van Jamiroquai" draai met een AT-440mla heb ik grote moeite die te onderscheiden van originele CD/Flac file met een koptelefoon. Met een DL-160 klinkt het ook goed, maar duidelijk een rustiger (warmer?) geluid. Niet superdof (want dit album is niet dof), maar wel minder harde hoge klanken. Minder 'overgeproduceerd' lijkt het wel (ik kan de nuanceverschillen moeilijk onder woorden brengen)

Echter als je jaren 80 platen neemt van de betere engelse artiesten (en ook duitse), die zijn vaak met DMM gemastered, en die platen klinken krachtig in het hoog. Als een CD (en de meeste moderne muziek). Voor deze DMM persingen is de AT-440Mla teveel (zeker met een koptelefoon op) en heb ik liever de denon (of een ander AT element; ik heb ook een hele mooie AT-14Sa met shibata naald; klinkt niet schel maar wel goed voor rockmuziek).

Dus ik zoek gewoon elementen uit op welke plaat ik wil draaien. Dat doe ik natuurlijk niet per plaat, maar ik zou graag 2 spelers (of 1 speler met 2 armen) in mijn setup willen. (ik heb wel 2 spelers :+ maar niet de ruimte in mijn huidige setup om ze beide tegelijkertijd te kunnen opstellen.

Dus je hebt technisch betere en mindere elementen, maar ik vind de DL-160 en AT-440Mla te dicht bij elkaar liggen om de keuze puur op technische specs te maken. Ze zijn beide goed en redelijk aan elkaar gewaagd, dus de doorslag zou imo moeten komen van de klankkleur.
Heb je voornamelijk nieuwe platen van nieuwe artiesten (na 2000), dan zou ik de AT VM540ML kopen.
Draai je voornamelijk jaren 80 muziek van engelse makelij (alan parsons, talk talk, tears for fears noem maar op dus veel DMM persingen) koop dan de denon DL-110.
Heb je heel veel jaren 70 muziek, dan is misschien de AT VM540ML weer een betere koop, omdat goede persingen daar neutraal klinken een slechte persingen (mislukte persingen) meestal zacht en dof.
Beide cartridges zijn in principe goed en geven waar voor hun geld.

Nu heb ik zelf de AT-VM95SH en AT-VM95ML niet gehoord, maar die zijn natuurlijk een stuk goedkoper. Ik weet niet of het prijsverschil gerechtvaardig is.
Misschien is de AT-VM95SH wel de sweetspot. Ik heb 'm zoals ik zei zelf niet gehoord, maar de enige shibata naald (AT-14sa) die ik heb klinkt minder aggresief dan de enige Microline naald die ik heb (440mla).
Hoeveel dat ligt aan de naald en hoeveel aan de behuizing zelf weet ik niet.

[ Voor 11% gewijzigd door mr_petit op 19-02-2020 18:03 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReVision.
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
@mr_petit

Vergelijkbaar met hoe ik het heb staan. Gebruik een at440mla op mijn TD-166mkII en een Epc-207 op mijn SL-Q3. De platen waar het hoog wat duidelijker en scherper is draai ik op de SL-Q3 en de rest op the Thorens.

hoi

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Smaken verschillen natuurlijk, maar ik vind zowel in het laag als in het hoog de DL-160 beter klinken dan de AT440MLa. Gecontroleerder en met minder scherpe randjes, en ook bij mij trackte de Denon DL-160 beter in side by side vergelijk. Het zijn beide fijne elementen hoor, maar het moet bij mij wel een hele doffe plaat zijn wil ik de 440MLa prefereren. Maar bij @mr_petit is dat dus eerder andersom. ;)

Verder heb je bij de Denon natuurlijk geen capaciteits afstemming/issues met de phono kabel en phono-pre omdat het een HO-MC is en geen MM.

Kan verder natuurlijk dat de AT-VM95SH de sweetspot is, maar of die shibata versie nou echt beter klinkt dan de ML dat weet ik ook niet hoor, dat blijft toch een wilde gok.

Het is ook eigenlijk een onmogelijke opgave om echt goed te adviseren, we kennen ook de luidsprekers en de akoestiek van de kamer niet en hebben andere oren.

Aan de andere kant: @Ljsvv zegt dat ie het verschil tussen een stream en de platenspeler met de Ortofon 2M red niet meer hoort en dat ie graag wat minder "digitaal" geluid wil. Maar dat kan je natuurlijk ook opvatten als een compliment voor de 2M red: wellicht hoor je geen vervorming meer waar je dat eerst wel hoorde met het goedkopere element. :P

Dus de beste vraag voor @Ljsvv is wellicht toe te lichten wat ie bedoelt met "digitaal geluid" en wat voor "analoog geluid" ie zou willen ervaren. Je kan natuurlijk ook meer stof op de platen gooien, het klinkt dan meteen een stuk analoger. :P
Ljsvv schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 12:22:

Ik wil verder ook niet eigenwijs zijn, zeker niet omdat ik niet genoeg kennis heb, maar als ik kijk naar het gewicht van het element en de 12gr van de toonarm dan kom ik op een gewicht van 16,8 gr excl. bedrading.
(4,8 gram volgens manual https://www.denon.de/de/p...nungsanleitung_DL-110.pdf)

Volgens dezelfde manual heeft de DL-110 een compliantie van 8×10–6 cm/dyne.
Als ik dan het tabelletje van mijn eerdere post volg kom ik aan een resonantiefrequentie van 13Hz. Dat is net met de hakken over de sloot toch??
Geen zorgen, de elementen die jij voorstelt gaan goed op jouw Technics arm.

Net als bij de protractor is de praktijk bij het bepalen van de match met je arm toch net iets ingewikkelder dan simpelweg een compliantie formule invullen.

Je weet namelijk zelden de goede compliantie. Die compliantie namelijk is, heel onhandig, een functie van de frequentie. De gespecificeerde compliantie van vrijwel alle Japanse elementen is bepaald bij 100Hz en is geen maat voor de resonantiefrequentie. Dan gaan mensen weer correctiefactoren noemen en krijg je daarbij "rule of the thumb" waarden als 1,5 of 1,8 te horen, maar dat is hele onbetrouwbare retrofitting die niet echt gebaseerd is op iets anders dan "wat gemiddeld meestal in praktijk blijkt", en dus veel te onnauwkeurig om de resonantiefrequentie echt te bepalen binnen een Hz of wat. ;)

De resonantie van de DL-110 zal meer richting 8 Hz liggen, dat is wat ik heb gemeten. En de center-frequentie van de piek zegt lang niet alles, zoals mr_petit beschrijft is ook de hoogte van de piek van belang en de piek heeft ook een breedte. Voorbeeld: een element met een flinke piek rond de 10 Hz kan nog steeds een hogere piek op 8 Hz hebben dan een ander element met een de center frequentie op diezelfde 8 Hz. Het gaat dus ook om de demping van de cartridge. En dan heb je ook nog een horizontale en verticale compliantie...

Ja, zo'n testplaat waarbij je de piek gewoon kan meten is best handig. :)

Voor compliantie geneuzel zie o.a.:

Cap in "Het Grote Vinyl Topic Deel 3"
mr_petit in "Het Grote Vinyl Topic Deel 3"
Cap in "Het Grote Vinyl Topic Deel 3"

[ Voor 55% gewijzigd door Cap op 19-02-2020 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 18:17:
. Gecontroleerder en met minder scherpe randjes,
Dit is ook een goede omschrijving. Bij mij geeft de denon DL-160 ook een soort van indruk alsof het tracken van de groeven extreem gemakkelijk gaat en de kleinste details heel goed weergegeven worden.

Ik had een oud collega (15 tot 20 jaar geleden alweer) die MC elementen in z'n algemeen beschreef (tov. MM) alsof er nog steeds een zijden doekje over de muziek heen hangt en je dat laatste wegneemt met een MC element qua detail.
Dat was een echte hififanaat dus het is een beetje gewauwel maar dat gaf wel inderdaad een beetje de indruk toen ik voor het eerst met mijn DL-160 speelde. Die gast had zelf overigens een transrotor? met een BMS Glider als element, en dat klinkt echt waanzinnig open, extreem veel detail etc. (maar dat is een element van 1200 euro oid). Was ook een echte fanaat, hij ging bijv. ook naar die open dagen die audioselectief in Sneek hield.

Dus wellicht geeft een dl-110 meer een soort van wow gevoel wanneer je 'm voor het eerst hoort (uiteraard met je favoriete, extreem goed opgenomen/gemasterde plaat) dan een AT VM540ML.
Het is in ieder geval een betere all rounder; een AT VM540ML is eerder een element waaraan je je zal gaan ergeren bij bepaalde persingen vanweg het krachtige hoog.

Ook is een DL-110 wellicht een interessantere investering. De kans ik wellicht groter dat Denon stopt met produceren van de dl-110 (al werd dit 5 jaar geleden ook al gespeculeerd) en dat je op een gegeven moment 'achter het net vist', en AT heeft laten zien dat ze aktief blijven doorontwikkelen met de ML stylus elementen.

Wat ook een interessant vergelijk zou zijn, is het vergelijk tussen een Denon DL-110 en een Audio Technica AT-F7. Dat zijn op papier heel gelijkende MC elementen, qua tech en qua prijs. Wacht ff, de AT-F7 is low output, dus je phonopre moet geschikt zijn, en ik zie dat het misschien ook alweer een uitloopmodel is?
Z'n vervanger, de AT-OC9XEN ziet er ook interessant uit, maar kost alweer boven de 300 euro (€322), dus geen eerlijk vergelijk.

[ Voor 12% gewijzigd door mr_petit op 19-02-2020 19:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-06 12:29
In het kader van de hipster magneten op kickstarter, weer een nieuw 'design' speler concept ding.

https://www.kickstarter.c...rn-portable-record-player

Design is best aardig, maar ik geloof gewoon niet dat dit erg stabiel op je tafel ligt. Plus geen platter, de plaat zweeft letterlijk in de lucht. Maar het staat vast heel stoer op je bureau, terwijl je zippend aan je double soy latte slow drip koffie een plaat draait tegenover je inferieure streamende collega's.

Driving a cadillac in a fool's parade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@kwaakvaak_v2 *proest daar ging mijn koffie richting scherm*

edit: ik las eerst "interieur streamende" - helaas ken ik er eentje en het is wachten tot het op zijn instagrap komt.

[ Voor 49% gewijzigd door franssie op 19-02-2020 23:13 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-05 11:49
Ik vind het design nou weer helemaal niks. Veel te klein. Als een soort ninja in stealth. Een platenspeler mag van mij gezien worden. En het is niet alsof het je veel ruimte bespaart want de plaat moet er ook vrij op kunnen liggen, en stabiel kunnen draaien. Dus wegmoffelen in een la gaat je met geen enkele draaitafel lukken.

En ja, ik weet dat ze het beogen als “portable”, maar wie vind vinyl serieus portable? Zelfs als ze spelers kunnen maken zo klein als een telefoon heb je er nog 30cm grote schijven voor nodig met een helemaal niet verwaarloosbaar gewicht per stuk. Plus dat je er nog een luidspreker bij nodig hebt ook, wat hier niet in lijkt te zitten (zal dan wel zo’n bluetooth ding zonder lage tonen worden :r). Neemt er iemand wel eens een platenspeler mee naar het park of strand? :+

Ik hou van LP’s maar ik heb ze nog nooit buitenshuis gebruikt. Als ik portable en analoog wil heb ik meer aan een walkman dan aan een platenspeler. Op een 90 min tape passen 2 hele LP’s...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zo nieuw is dit niet hoor jongens, "portable vinyl" had je al in de vorm van de Sony Flamingo (en in mindere mate ook de, toegegeven veel te zware, Technics SL-10 / 7 die op 12v konden draaien). En deze vorm is ook niet nieuw. De basis van dit design vind je namelijk in de Audio Technica Sound Burger uit... 1983. Zie maar de gelijkenis in vorm en het soort plateau:

YouTube: SOUND BURGER & the clones

Vervolgens is deze in recente tijden (slecht) na-geaapt door o.a. Crosley.

Ideaal is het natuurlijk allemaal niet, een plaat die niet ondersteund is door een plateau, maar goed dat is het compromis wat gemaakt moet worden ivm de meeneembaarheid. Wat wel innovatief is is hoe de arm in de behuizing verzonken is. Vooral interessant is hoe ze daarbij de arm gaan lageren en hoe ze een goede starre basis van de arm garanderen met een constante pivot-to-spindle afstand, dat hoort bij een kwalitatief goede speler en is nog wel een uitdaging. Daarnaast heb je uiteraard ook weer vragen over essentiële zaken als naalddruk en anti-skating... :)

Het goede vind ik in ieder geval dat ze niet onnodig op materiaal bespaard hebben, allemaal geëxtrudeerd aluminium. Het ontbreken van een armlift zorgt bij mij weer voor lichte ergernis, maar ben ik geneigd te vergeven vanwege de "portable" uitvoering. Wat wel weer ergerlijk is is dat ze met de eeuwige super budget AT-3600L komen aanzetten: dan maak je een "premium" portable speler uit mooie materialen en dan moet er toch weer dat 10 euro elementje in. Maak daar nou minstens een AT95E van... goedkoop zal dit ding toch al echt niet worden en daar past gewoon geen 10 euro elementje bij. :X

Maar goed, los van het design blijft "portable vinyl" natuurlijk een ongelukkige keuze. Vinyl is zwaar, groot en er past weinig muziek op en dat betekent dus gezeul met stapels platen en een onhandige speler. Daar weten de wat ouderen onder ons alles van. Daarom hadden we ook allemaal CASSETTEBANDJES en later ook DISCMANS en MP3 SPELERS, tegenwoordig compleet met telefoon / internet / smart device... ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Cap op 20-02-2020 00:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
Ik snap wel dat ze er een zo goedkoop mogelijk element in stoppen. Als ze mikken op portable en gebruik met een bluetooth speaker zal de geluidskwaliteit wel niet zo veel uit maken. Niemand gaat ook nog een degelijke speaker van vele kilo's meesjouwen dus dat zal wel een Action ding worden. Tis niet alsof je dan verschil tussen elementen gaat horen. En zo slecht klinkt die 3600 nou ook weet niet. Ik had er ook een toen ik begon en heb er nog best een tijd lol van gehad. Een audiofiel wil wellicht direct iets beters, maar welke audiofiel gebruikt er bluetooth speakers? Het is gewoon de doelgroep niet.

Het grote verschil wat ik zie met een sound burger is dat die oudere dingen aan beide kanten de plaat vasthouden. Bij deze ligt ie er volgens mij los op. Dus de naald drukt de plaat naar beneden aan 1 kant zonder enige vorm van tegendruk door bv een platter of klem. Lijkt mij dat ie daarvan een klein beetje naar 1 kant gaat hangen en de hoek niet meer netjes 90 graden blijft. Volgens mij is dat veel slechter voor de geluidskwaliteit dan een 3600. Dan is een gebrek aan antiskate misschien niet je grootste probleem meer...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Vintage1967
Heerlijk hoor. Dagje strand bij 30 graden-plus, platenspelertje mee, tas met LP's mee, doosje batterijen mee, lat om een stukje strand te egaliseren en een waterpas mee........... En het mooie is dat je aan het einde van de dag met minder vertrekt dan waar je mee aankwam. Het eten en de pakjes sap zijn immers op en de LP's en batterijen niet meer te gebruiken. Ideaal dagje uit, toch?

• Ljsvv
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12:06
Ergens las ik dat ze het in willen zetten als apparaat tijdens het “crate diggen” net alsof er ruimte is om dit apparaat dan ergens fatsoenlijk neer te zetten en de eigenaar van de platenzaak zit te wachten op een eigen meegebrachte speler die platen wellicht beschadigd....

• kozue
Dat zou dan alleen handig zijn voor beursen want iedere platenzaak die ik ken heeft wel een draaitafel staan om te luisteren. Meestal iets SL1200 achtigs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@kozue

Ik snap waar je heen wil. Toch zie ik het zelf niet zo gezien de effort dan niet die ze in de speler stoppen: mooie materialen, een vernuftig mechanisme om de arm eruit te krijgen. Ik vind het niet in balans.

Dat geldt ook voor het geval dat iemand er een Action speaker aan zou hangen. Mijn indruk van de speler is dat die niet gericht is op een dergelijke doelgroep maar op mensen die een duurdere bluetooth speaker of koptelefoon hebben. Action speakers vind ik dan meer de combi met het publiek dat een Crosley spelertje koopt. Ik schat obv design en materiaalgebruik in dat deze speler bedoeld is voor Sonos publiek, zeg maar.

Dat ding kost nu al 320 euro bij voorinschrijving en straks natuurlijk gewoon minstens 400 euro, verbaas je niet over 500 euro, retail. Daar vind ik een AT-95E of AT-VM95E echt niet bij misstaan, moet er nou echt een elementje in van 5 euro inkoop? Niet in balans. Een element heeft nu eenmaal een significant (beter gezegd: enorm) aandeel in het geluid en ook de kosten van een platenspeler. Dus bij een premium uitgevoerd product waar bijvoorbeeld alles van metaal is gemaakt ipv plastic, vind ik iets meer dan de allerlaagste instap echt wel kunnen.

Maar telkens blijkt bij die kickstarters dat er wat betreft het element echt helemaal niets meer vanaf kan behalve het allergoedkoopste wat beschikbaar is. Ik vind dat een rare keuze, zeker als er geen voorziening is om van element te wisselen (naalddruk in te stellen). En al helemaal omdat je met de AT-3600L volgens mij, officieel dan in ieder geval, geen enkel upgrade pad hebt.

Ik zou dan als fabrikant toch de instapvariant van een element kiezen waar je dat wél hebt. En dan heb je meteen een redelijke naalddruk in plaats van meer dan 3 gram. Ga voor een veelgebruikt element met een naalddruk van 2 gram en voor mijn part een conische naald. Dan heb je een prima upgrade mogelijkheid naar elliptisch voor iemand die er wat meer aan wil besteden. Makes sense, als je het mij vraagt. Zo ging dat vroeger ook, zelfs bij de spelers uit de wat lagere klasse. En je kon dan gewoon de naalddruk en anti-skating instellen.

Dus tja... die eeuwige kickstarter keuze voor "premium" looks en design, en dan het allergoedkoopste elementje erin frutten en geen naalddruk voorziening (armlift, anyone ;) :P) inbouwen, ik ben het er gewoon niet mee eens, en volgens mij komt het deels uit desinteresse (looks is what matters) en deels gebrek aan kennis (element? boeit dat?) bij de ontwerpers. :)

Oh ja: bij de Sound Burger ligt de plaat er ook gewoon los op, er klemt niks. Je kan hem gebruiken met de klep open en de klep drukt ook nergens de plaat aan maar rust gewoon op de spindle, zie o.a. deze video's:

YouTube: Audio Technica AT-727 Sound Burger Record Player playing Daft Punk G...
YouTube: Audio Technica AT 727 Sound Burger

[ Voor 76% gewijzigd door Cap op 20-02-2020 13:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vintage1967
Ik heb de volgende 2 LP's op de kop getikt via MP:
Roger Waters - Radio Kaos
Stevie Ray Vaughan - Texas Flood
Morgen ga ik ze ophalen, maar ik ga er helemaal vanuit dat het komend weekend volop genieten wordt :9~ .

kozue schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 22:59:
En ja, ik weet dat ze het beogen als “portable”, maar wie vind vinyl serieus portable?

.....

Neemt er iemand wel eens een platenspeler mee naar het park of strand? :+
Op zich is inderdaad een draagbare platenspeler onzinnig, behalve met 1 uitzondering.
En ik herinnner me een filmpje van way back in the day, te weten deze:

Let wel, dit is dus een 13 jaar oud filmpje, dus wellicht gefilmd met een aardappel (misschien wel een nokia N95....anyone?) en ver voor het hype/hipsterera, ook in een tijd dat bluetooth audio non existent was (ik had toen net een carkit geinstalleerd die a2dp kon, en iedereen die ik dat vertelde zei....wat is a2dp?)
Maar deze gast zegt dus dat hij dit ding kocht om platen te beluisteren op 2e hands marktjes etc die hij anders wellicht had laten liggen omdat ze er niet helemaal 100% uitzagen.
Natuurlijk is ook dit ding 'een prul', maar hij heeft wel een ingebouwde luidspreker, interne batterijen en een stevige transportcase dus goed mee te nemen. En kost 85 dollar (en da's wat anders dan 300 euro).

Ik vond het toen een heel fascinerende gedachtegang dat er toch een in mijn ogen valide doel bestond voor dit soort apparaten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vintage1967
Vanmiddag opgepikt:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4k4K8Jdl.jpg?1

Vandaag ook de ATN95E Nudeline en snaar binnen gekregen. Met het blote oog en een loupe is het niet te zien, maar laat ik het er maar op houden dat als ik de eerdere post over de kwaliteit van de naald niet had gelezen, ik me geen zorgen zou maken over de naald. Toevallig hebben ze op de zolder van het bedrijf waar ik werk tussen alle oude spullen ook een microscoop staan. Geen idee of ik daar iets mee kan, maar daar kom ik de komende periode wel achter >:)

Helaas heb ik geen M2-boutjes van de juiste lengte voor het monteren van de AT95E, ben ik achter gekomen. Ze zijn net te lang en duwen tegen het kunststof deel van de naald. Afijn, maar eens kijken of ze iets bij de bouwmarkt hebben, anders wordt het bestellen via de website waar ik eerder ook al boutjes heb besteld. Het levert een LP-loze avond op, maar er zijn ergere dingen in het leven, alhoewel ;( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vintage1967 schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 20:33:
Vanmiddag opgepikt:

[Afbeelding]

Vandaag ook de ATN95E Nudeline en snaar binnen gekregen. Met het blote oog en een loupe is het niet te zien, maar laat ik het er maar op houden dat als ik de eerdere post over de kwaliteit van de naald niet had gelezen, ik me geen zorgen zou maken over de naald. Toevallig hebben ze op de zolder van het bedrijf waar ik werk tussen alle oude spullen ook een microscoop staan. Geen idee of ik daar iets mee kan, maar daar kom ik de komende periode wel achter >:)

Helaas heb ik geen M2-boutjes van de juiste lengte voor het monteren van de AT95E, ben ik achter gekomen. Ze zijn net te lang en duwen tegen het kunststof deel van de naald. Afijn, maar eens kijken of ze iets bij de bouwmarkt hebben, anders wordt het bestellen via de website waar ik eerder ook al boutjes heb besteld. Het levert een LP-loze avond op, maar er zijn ergere dingen in het leven, alhoewel ;( .
Let op dat je wel de juiste boutjes en moertjes bestelt... je weet wel: exemplaren die niet magnetisch kunnen raken en zo het geluid beïnvloeden... Ik ben overigens wel benieuwd naar je bevindingen, dus zodra meer weet... ;)

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ljsvv schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 12:22:

Volgens dezelfde manual heeft de DL-110 een compliantie van 8×10–6 cm/dyne.
Als ik dan het tabelletje van mijn eerdere post volg kom ik aan een resonantiefrequentie van 13Hz. Dat is net met de hakken over de sloot toch??
8×10–6 cm/dyne is gemeten bij 100hz.
Bij 10Hz zal dit bijna het dubbele zijn. Ga er maar vanuit dat een denon dl-116 een compliantie zal hebben van ergens tussen de 14 en 18 ×10–6 cm/dyne
Ik weet niet met welke effectieve massa je rekent (nou ja, dat weet ik wel, bijna 19 gram in totaal als je 13hz hebt bij 8x 10–6 cm/dyne :+) maar dat zal dus in de praktijk ergens tussen de 10Hz en 8,5 Hz worden.
En da's beter dan 13Hz. Je kan beter een stuk onder de 10Hz zitten dan een stuk boven de 10Hz imho.
Je wil namelijk niet dat hele lage bastonen je naald doen trillen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-06 16:13
@Vintage1967 Lekkere muziek

Mensen even heerlijk wakker worden met Porcupine Tree

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/v4MqFj1/pctree.jpg

Het leven is zo rot nog niet O-)

[ Voor 24% gewijzigd door oldsmelly op 22-02-2020 08:33 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
De Thakker nude line is hier ook binnen, schrok klein beetje van de manier verzenden. Gewoon in een bubbletjes enveloppe is geen probleem, maar de stylus los in een doosje met wat schuim erom heen.. Daar heb ik wat meer moeite mee ;)

Thakker-om10-nude

Wat betreft de tip en het element, ik heb voor ik de stylus erop ga schuiven getracht er een foto van de te maken, maar bij gebrek aan fatsoenlijk vergrootglas of microscoop een foto met omgekeerde 85-1.8 aan een 50 2.8 gebruikt. Bewust in PNG om in ieder geval wat JPG ruis te voorkomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HZSNtSUzTXOqNOiDG4y4i3Is/full.png

Zo maar eens een test plaat pakken en luisteren hoe het klinkt, voor zover ik dat vandaag echt kan horen met een halve oorontsteking.

Edit, eerste keer luisteren.

Op het eerste gehoor wat meer hoog dan een originele OM 10. en duidelijk meer details en opener over het gehele spectrum. Element is wel gevoeliger voor kleine stofjes in de groef.

[ Voor 10% gewijzigd door kwaakvaak_v2 op 22-02-2020 16:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bean77
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:38
Afgelopen week weer wat nieuwe aanwinsten binnen.
Komende week vakantie dus alle tijd om de aanwinsten te beluisteren. Nu de analogue productions versies van Norah Jones op de rega :)

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/CxMmSMvw/vinyl3.jpg

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kwaakvaak_v2 schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 16:30:
De Thakker nude line is hier ook binnen, schrok klein beetje van de manier verzenden. Gewoon in een bubbletjes enveloppe is geen probleem, maar de stylus los in een doosje met wat schuim erom heen.. Daar heb ik wat meer moeite mee ;)

[Afbeelding: Thakker-om10-nude]
Ik zie niks bijzonders aan de verpakking. Een schuimpje met one-size-fits-all gat en een plastic doosje eromheen. Dat is heel normaal voor een losse naald, en gewoon de standaard bij niet originele vervangingsnaalden. Hoe had jij het dan gewild? :)
kwaakvaak_v2 schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 16:30:
Wat betreft de tip en het element, ik heb voor ik de stylus erop ga schuiven getracht er een foto van de te maken, maar bij gebrek aan fatsoenlijk vergrootglas of microscoop een foto met omgekeerde 85-1.8 aan een 50 2.8 gebruikt. Bewust in PNG om in ieder geval wat JPG ruis te voorkomen.

[Afbeelding]
Je moet eigenlijk even een foto loodrecht van voren / achteren van de naald maken, en eventueel loodrecht van opzij. Daarmee kan je de eventuele scheefstand van de tip een beetje inschatten, nu valt er weinig aan te zien behalve "er zit een tip op". ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-06 23:24
Morgen naar de platenbeurs in Zwolle. Gezelligheid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
Cap schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 21:04:
[...]

Ik zie niks bijzonders aan de verpakking. Een schuimpje met one-size-fits-all gat en een plastic doosje eromheen. Dat is heel normaal voor een losse naald, en gewoon de standaard bij niet originele vervangingsnaalden. Hoe had jij het dan gewild? :)

[...]

Je moet eigenlijk even een foto loodrecht van voren / achteren van de naald maken, en eventueel loodrecht van opzij. Daarmee kan je de eventuele scheefstand van de tip een beetje inschatten, nu valt er weinig aan te zien behalve "er zit een tip op". ;)
Ik had verwacht dat het iets strakker in het doosje zou zitten zodat het wat beter beschermd was tegen stoten en schudden tijdens transport. Betere foto's gaan er niet in zitten, tenminste niet waar de tip scherp in beeld is. Daar is echt iets van een loupe of microscoop bij nodig of een fatsoenlijke macro lens en die heb aantal jaar terug al de deur uit gedaan wegens stof vergaringen :)

Ik kan wel even kijken of het lukt om foto's te maken van het element op de arm gemonteerd, dan is de hoek waaronder ik kan schieten iets rechter.

Morgen als ik mij iets minder gammel voel het element op de speler even wegen en uitlijnen, want zo op het eerste gezicht ligt de cantilever its dieper in de tip dan de ortofon versie.

[ Voor 5% gewijzigd door kwaakvaak_v2 op 22-02-2020 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiLeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GiLeX

Ook analoog fotograferend

Raymond schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 21:14:
Morgen naar de platenbeurs in Zwolle. Gezelligheid :)
Hier zijn we nog in twijfel of we gaan :$
Het wordt steeds minder het aanbod op de beurzen helaas.

Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Vandaag een grappige LP op gepikt bij een kringloop winkel alvorens ik carnaval ben gaan vieren... Het betreft deze LP:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/WfUeqID_Eq7DXruTPURx_xFXiikHyPx3W52uxJ70UmyKqVaAGF0OZ1r-pIfQa5KFLOGaYbh-H6qpsc-j8DYCVdJKG1Cl4VINeIZJKKfZmElfWld3Oo4-G-g407mvzkjqVV2fbAEOEw=w2400

Een LP met geluiden uit de natuur: De Zee, Wind, Regen, Onweer, Water, Insecten... Geheel gericht op de amateur filmers en geluidsjagers als ik de hoes mag geloven... Mocht ik er morgen nog aan toe komen zal ik hem eens opzetten... :)

Wat ik te horen zou moeten krijgen is te zien op discogs:
https://www.discogs.com/N...r-Insecten/release/759192

Er zijn er nog meer in deze reeks volgens de achterzijde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
Cap schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 21:04:

Klopt, behalve dat er dus geen one-size-fits-all gat in het schuimpje zit. Bij mijn ATN95E Nudeline in ieder geval niet. De naald ligt er op en wordt er in gedrukt. Niet de verpakkingswijze die ik verwacht in ieder geval.
rcor schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 21:05:
[...]

Let op dat je wel de juiste boutjes en moertjes bestelt... je weet wel: exemplaren die niet magnetisch kunnen raken en zo het geluid beïnvloeden... Ik ben overigens wel benieuwd naar je bevindingen, dus zodra meer weet... ;)
Heb ik gedaan. Ik heb er eerder besteld bij microschroeven.nl. Omdat dat prima bevallen is, heb ik ze daar opnieuw besteld. Ik heb de indruk dat een nadeel van de headshell van mij TD166 is dat het element met M2 bevestigd moet worden terwijl voor de meeste headshells M3 wordt gebruikt. Dat betekent dat de standaard boutjes die ik bij mijn AT95E kreeg, niet bruikbaar zijn op deze speler. Vervelender is, dat de geleiders voor de boutjes bij mijn Nagaoka-element aan de zijkant open zijn. Hiermee heeft het vereiste M2-boutje voor het mooi net te veel ruimte. Maar daar kan ik naast zitten omdat ik daar nog geen wetenschappelijk onderbouwd onderzoek naar gedaan heb :+ .

Sinds gisteren heb ik het boek 'Van Grammofoon Tot Draaitafel' uit de bib geleend. Het gaat niet zozeer over de geschiedenis van de platenspeler, maar veel meer over de gebruikte technieken. Dit allemaal voorzien van grafieken en formules. Of het op alle vlakken de waarheid bevat, durf ik te betwijfelen. Zo wordt zonder verdere onderbouwing in een tussenzin gesteld dat een 180 tot 220 grams persing beter is dan een dunnere persing. Maar goed, ik heb de indruk dat de auteur op audio-technisch gebied wel behoorlijk wat feitelijke kennis van zaken heeft. Dan neem ik de paragrafen / opmerkingen over opslaan en reinigen van LP's op de koop toe :P . Het zou zo maar eens een heel leuk naslagwerkje kunnen zijn over de techniek die nodig is voor het maken en afspelen van LP's.

Nu op de draaiert op deze winderige zondagochtend: Stevie Ray Vaughan And Double Trouble - Texas Flood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Vintage1967 Ik snap wat je bedoelt. Het is vooral dat het er niet "retail" uit ziet, toch is het niet ongewoon. Tja waar ligt het aan, ze hebben maar 1 soort schuimpje met 1 soort gat, en niet alle naaldhouders passen daar op dezelfde manier in. Als het geheel plat genoeg is én het schuimpje kan goed klemmen, dan ligt ie plat op zijn rug en bevindt de naald zich in vrije lucht onder het dekseltje, dat is de ideale situatie.

Maar 't gebeurt bij vervangingsnaalden vaak dat de naald niet op de rug kan liggen maar op de zij moet, en dat het diamantje dan dat schuim raakt. ik heb een hele verzameling vervangingsnaalden in dergelijke doosjes gehad met veelal de zijligging, en het heeft in ieder geval nooit tot problemen geleid. Het schuimt beschadigt de naald niet, en dat beetje plastic van de naaldhouder is zo licht dat die geringe massa nooit in staat is cantilever of diamantje dat rust op het schuim te beschadigen. En ik heb ook exemplaren gehad dat de naald op het schuim lag en door de hoogte met het dekseltje erop wat in het schuim gedrukt werd. Ook geen probleem, het schuim is lekker soepel en zo'n naaldje kan natuurlijk een grammetje druk wel aan.

Het is één van de redenen dat no-name vervangingsnaalden goedkoper zijn dan originele naalden in retail verpakking. Zo'n verpakking op maat kost extra geld in het productieproces. Doe mij maar goedkope verpakking en dan de helft of minder betalen. ;)

Maar ik ben nieuwsgierig: hoe is bij jouw AT95 naald de oriëntatie van het nude diamantje op het buisje?

[ Voor 24% gewijzigd door Cap op 23-02-2020 12:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vintage1967
@Cap Daar zijn we het helemaal over eens. Alle naalden van Expert (jaren '80 van de vorige eeuw) zaten ook in een en hetzelfde doosje met een en hetzelfde modelletje vulling / gat. Alleen, daar zat tenminste nog een gat in. En dat is nu juist wat in de verpakking van de Nudeline ontbreekt. Dat verbaast mij dus.

Wat mijn naald betreft ga ik deze week kijken of ik iets kan met de microscoop die op mijn werk op zolder stof staat te verzamelen. Want ik ben net zo benieuwd als jij, wat de naald betreft.

Zojuist weer een doos met allerlei hoezen besteld bij Walvisproducts. Kost een paar centen, maar het is voor het goede doel, zal ik maar zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:37

Polycom

Poes van goud

Hoi,

Ik heb hier nog een Pioneer Quartz-PLL (PL-3F)Platenspeler met Ortofon OMP 20 staan die slechts geluid weergeeft via één kanaal. Helaas ben ik net niet technisch genoeg om dit probleem zelf op te lossen, daarnaast zou ik graag willen dat er een professional naar kijkt.

Een winkel in Dordrecht geeft aan dat ze dit wel kunnen fixen (zie hieronder). Wat denken jullie?
Wij kunnen jouw platenspeler voor 150 euro een volledige APK beurt geven met 60 dagen garantie waarbij we de volgende handelingen verrichten:

Naald controleren en zonodig advies geven over ander element of nieuwe naald
Lager van plateau reinigen en smeren
Motor smeren
Motor as reinigen
Toerental correct afstellen
Indien nodig snaar vervangen
Arm goed afstellen (naalddruk, azimute, VTA)
Bedrading controleren en waar nodig vervangen
Element goed afstellen
Automatische afslag reinigen, smeren en afstellen (indien aanwezig)
Ophanging / vering controleren en afstellen
Voetjes controleren en indien nodig vervangen (we hebben hele mooie energie absorberende voetjes voor 15.-)
Advies geven over nuttige accessoires
Uitgebreid testen
Een nieuwe audio kabel monteren voor 35.- extra (50.- zonder APK beurt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Sorry, dubbel...

[ Voor 77% gewijzigd door Jorgen op 24-02-2020 23:58 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Polycom Vind dat nog behoorlijk aan de prijs...

@kozue heb jij nog tips voor andere leuke verzamel-lp's? Pop, latin, hip-hop/r&b, country, (soft/pop)-rock, 80's, deephouse.

[ Voor 21% gewijzigd door Jorgen op 24-02-2020 23:59 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Dure repair, je moet al echt veel waarde hechten aan die speler. Stel dat de kabel vervangen moet worden kom je op 185 eur.

Voetjes controleren en vervangen? 15 per voetje? Wat gaat er kappot aan voetjes?

Vermoedelijk hoor je onderweg ook nog dat de naald versleten is.. Ik weet niet welk element er onder zit, maar naalden beginnen aan 25 euro.

Voor de basis prijs van de repair, kun je beginnen zoeken voor een 2dehandse die wel in orde is.

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kozue
@Jorgen Als ik zo kijk wat ik de laatste tijd aan LP’s gekocht heb zit er niet heel veel verzamel tussen. Ik denk dat vinyl toch meer op albums gericht is.

Voor als je van trance classics houdt is deze wel leuk:
https://www.discogs.com/V...s-Trance/release/14167586

En nog een hiphop enkel-LP voor een schappelijk prijsje:
https://www.discogs.com/V...-Masters/release/13754287

[edit:] Misschien is een van de redenen dat het aanbod aan verzamel wat minder is geworden omdat Polystar begin 2019 opgehouden lijkt te zijn met LP’s. Een hoop sterke verzamel LP’s kwamen bij hun vandaan. Het tweede deel van Latin Flavour Club kwam ook alleen op CD uit :( (alhoewel ik het idee had dat de tracklist toch al minder goed was dan deel 1)

[ Voor 29% gewijzigd door kozue op 25-02-2020 09:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cardinal
  • Laatst online: 18-06 23:57
Wauw bedankt. Trance LP's vind ik moeilijk aan te komen en deze is meer dan welkom

Acties:
  • +4 Henk 'm!
@Polycom Ik snap wel dat je hem wilt laten repareren. Het is een betere speler van vroeger met een mooi zwaar plateau en goede aandrijving. Als het enige defect een kanaal is dat wegvalt dan is dat absoluut te maken en de moeite waard. Daarvoor ga je geen andere speler op marktplaats aanschaffen met mogelijk weer een ander (verborgen) defect. ;)

Uiteraard kost arbeid geld en als iemand met een officiële winkel dus 3 uur aan zo'n speler moet besteden zit je incl materiaal al snel aan een bedrag ruim boven de 100 euro. Zo gaat dat nu eenmaal.

Maar de vraag is, wil je wel een "APK"? Het is namelijk wel een (fikse) standaardprijs waarbij ze om de indruk te wekken van "waar voor je geld" een hele opsomming doen van dingen die ze zouden kúnnen doen, maar echt niet allemaal gaan doen. :) Het is altijd maar afwachten wat ze er daadwerkelijk van doen. Eerlijk gezegd vind ik de werkzaamheden vermeld in de APK meer iets voor een (snaaraangedreven) Thorens of een (automatische) Dual: de helft van de opsomming is zo ongeveer niet van toepassing op een Japanse quartz direct drive speler...

Daarnaast valt het me op dat het in een rommelige, onlogische volgorde staat en er van alles tussen staat wat niet van toepassing is op de speler. Ze hebben dus alle *mogelijke* werkzaamheden maar een beetje random op een hoop gegooid ipv in een begrijpelijke, gegroepeerde volgorde.

Dusss als je het filtert en op volgorde zet, wat gaan ze nou echt doen bij die APK?
1. Controleren waar het probleem van het enkele kanaal vandaan komt. Maar dat hoeft niet de kabel te zijn, het kan bijv ook een mute switch zijn of een gecorrodeerd headshell draadje. Is het de kabel dan komt er nog 35 euro bij voor een nieuwe kabel en zit je al op 185 euro.
2. Eventueel: "automatische afslag reinigen, smeren en afstellen." Maar hapert er wel iets aan het automatiek? Dat kan je zelf controleren door alle afspeelfuncties even te doorlopen. Zo nee dan is dit helemaal niet nodig.
3. Heel eventueel: "lager van plateau reinigen en smeren." Dit is typisch iets voor Thorens-achtige spelers en niet voor Japanners, uitgezonderd Technics met hun open lager. Het staat wel in de lijst, maar ik denk eigenlijk niet dat ze dit gaan doen. Het meestal niet nodig bij een gesloten lagersysteem en vaak alleen uit te voeren door de hele speler uit elkaar te halen: zeker bij automatische direct drive spelers zitten er vaak een circuit board, een boel draden en een automatiek in de weg. En tijd is geld dus... maar als ze het wel doen mogen ze er meteen ff fotootjes van maken. ;)
4. "Naald controleren": hoe gaan ze dat doen, hebben ze een microscoop? Of borstelen ze het naaldje schoon, voelen ze even met hun vinger en luisteren wat muziek? Dat laatste kan je zelf namelijk ook en hoort tot periodiek onderhoud van de gebruiker. ;)
5. "Uitgebreid testen." Het uitgebreide zal wel meevallen in een reparatieshop, tijd is geld. ;) Het uitgebreide testen ga je namelijk zelf thuis doen door de speler te gebruiken. :)

Alle andere technische handelingen zijn niet van toepassing c.q. niet nodig c.q. gaan ze niet doen bij deze speler. Het klinkt dus indrukwekkend die APK maar het betekent dus in praktijk de oorzaak van het probleem oplossen en eventueel het automatiek smeren, plus wellicht proberen je een naald te verkopen.

- "Element goed afstellen, arm goed afstellen": kan je zelf ook, staat in de gebruikershandleiding dus is gebruikershandeling. ;) Dat kan ook niet anders, want na het transport van de reparateur naar huis moet je het toch altijd weer zelf controleren/afstellen.

- "Voetjes controleren": kan je zelf ook doen. Zijn de voetjes heel en staat ie goed horizontaal op zijn voeten, waarom dan vervangen? Blijk je in het gebruik last te hebben van akoestische terugkoppeling dan kunnen die voetjes altijd nog, het is toch meerprijs.

- "Advies geven over nuttige accessoires": volgens mij is advies (oftewel meeverkoop van spullies met een lekkere marge ;)) gratis in een winkel dus echt onder de lijst van werkzaamheden hoort dit niet thuis.

Ik zou persoonlijk kiezen voor het zelf even rustig stap voor stap doorlopen van de staat van de speler en dan gaan voor een gerichte reparatie. Maar goed als je geen zin hebt om er tijd aan te besteden dan blijft er niets anders over dan een reparateur zijn "magic" te laten doen en hopen dat hij alles wat nodig is ook heeft gedaan. ;)

De vraag blijft natuurlijk wat ze rekenen voor puur het probleem van het weggevallen kanaal oplossen. Als dat 100 euro is excl kabel dan kan is de APK misschien weer aantrekkelijker op voorwaarde dat ze dan toch echt wel alles nalopen en automatiek opnieuw smeren etc. Maar je kan ook op zoek naar iemand die het voor wat minder wil doen.

------------------------

Edit:

Maar eerst zou ik vooral zelf nog even gaan kijken naar waar de oorzaak ligt. Heb je wel gecontroleerd of het niet aan je (phono voor-)versterker ligt? Als je de L en R kabels omdraait, draait dan ook het defecte kanaal om?

Het kan ook best een vuil contactje zijn en helemaal geen defecte kabel. Begin even met het verwijderen van de headshell (schroefje bovenop) en maak de contactpunten goed schoon met alcohol. Check ook of de 4 elementdraadjes goed om de pinnetjes aan weerszijden zitten en er daar geen oxidatie is.

Heb je een goedkoop multimetertje dan kan je de kabel de boel zo even controleren op continuiteit. Je verwijderd de headshell en meet 1 voor 1 of er continuiteit is vanaf de 4 contactpunten tot het uiteinde van de phono kabel. Zo ja dan meet je ook even vanaf de 4 element pinnen de headshell door, ook continuiteit.

Als alles vanaf de elementdraadjes tot aan de kabels goed meet dan kan eigenlijk alleen nog het element zijn dat stuk is (kleine kans).

[ Voor 22% gewijzigd door Cap op 25-02-2020 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06:53
Bij mijn Project RPM3 draaitafel zat deze protractor met nulpunten op 63 en 125 mm. Dit is geen Baerwald, Loefgren of Stevenson uitlijning, daar zitten de nulpunten op een andere plek, 125 mm wordt sowieso niet gehaald. Is dit wellicht een specifieke Pro-ject uitlijning? En wat wil die Ø130 en Ø250 zeggen?

De protractor wordt ook genoemd op de site van Henley audio, de Britse Pro-ject importeur. In de handleiding van de RPM3 wordt niet over uitlijning gesproken.
Het AT-VM95E element in mijn RPM3 is nu met de Baerwald methode afgesteld door een audiozaak toen ik het daar aanschafte maar het klinkt niet zo goed. Het geluid klinkt weliswaar vol en mooi gedetailleerd maar ik hoor snel vervorming bij S klanken, zeker in de binnenste groeven. Ik vermoed dat ik betere resultaten boek als ik de eigen Pro-ject uitlijning volg.

[ Voor 4% gewijzigd door musicfreak op 04-01-2021 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zou goed kunnen, ik vermoed dat 130 en 250 de diameter is van de respectievelijke nulpunten, gedeeld door 2 65 en 125mm. Kan je zelf even nameten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Ja dat zou zeker kunnen, maar dan klopt die 130 niet helemaal. Dat zou dan Ø126 moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hm vreemd, iets ander kan ik niet bedenken. Wat zou het anders moeten zijn. 2 getallen onder de 2 nulpunten... Heb je het nagemeten? Via google kom ik ook 65mm en 125mm nulpunten tegen voor de pro-ject protractor.

https://www.vinylengine.c...ewtopic.php?f=19&t=113886

Of baseer je die 63mm puur op die tekst van de Henley audio site? Er staat wel een fotootje bij de tekst van een ??mm / 250mm protractor maar dat kan net zo goed een oud fotootje zijn bij een inmiddels bijgewerkte tekst. De protractor waar naar gelinkt wordt is namelijk de 2-point Ortofon die goed 63mm / 125mm zou kunnen hebben, die wordt tegenwoordig volgens mij bij pro-ject draaitafels geleverd. Dus ik gok nog steeds op 65mm/125mm voor die oudere versie protractor. ;) Zelf echt even nameten dus!

[ Voor 91% gewijzigd door Cap op 25-02-2020 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Ik heb inderdaad de tekst op de Henley site gebruikt. Heb zo even geen goede liniaal tot mijn beschikking, bij meten met een rolmaat kwam ik op 64mm uit maar het gaat eerder richting de 65 dus die zal wel kloppen. Bij deze nog een link naar de papieren protractor die ik heb, de naald staat hier op de Ø130 markering.

Dank voor de link naar vinylengine, toch een beetje bizar dat ze bij Henley niet weten op welke specs de Project wordt afgeregeld. Heb nog maar even gevraagd of er inmiddels een update is.
Wellicht is zo'n custom arc protractors ook nog een idee voor mijn Pro-ject, dan is het te hopen dat de gegevens uit de RPM 3 handleiding kloppen :) (bij de Essential II is dat volgens de TS op vinylengine niet zo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik vermoed dat Pro-ject zelf die dingen helemaal niet met een 2-punts protractor uitlijnt maar een tool heeft die snel de cartridge in een bepaalde positie zet tov de arm, vergelijkbaar met dat ook gebeurt bij de Technics gauge: fixeer hem precies in die stand en klaar. Veel sneller. Alleen welke uitlijning dat is... :)

Het is met die protractors toch een beetje een kwestie van koop ergens (goedkoop) een protractor in en laat er je merknaampje op printen.

Pro-ject heeft ook deze 1-punts nog:
https://www.analogueseduc...rce-gauge-protractor.html

En op deze zit ook een Pro-ject plakker:
https://www.project-audio.com/en/product/align-it-ds2/

En deze luxere uitvoering:
https://www.project-audio.com/en/product/align-it/

Maar als je een specifieke klacht hebt over vervorming dan kan je kijken in welk gebied die klacht precies optreedt en daarop proberen te optimaliseren. Op zich verwacht ik in de binnenste groeven geen groot verschil met de Pro-ject protractor tov de Baerwald, het nulpunt is vrijwel gelijk. Maar het kan natuurlijk dat ie gewoon iet goed is uitgelijnd dus altijd even zelf controelren... ;)

Afbeeldingslocatie: https://www.vinylengine.com/images/clearaudio_alignment_tool/clearaudio_alignment_tool_10.gif
Afbeeldingslocatie: https://www.vinylengine.com/turntable_forum/gallery/image/30344/medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004

Polycom

Poes van goud

@Cap Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik ga er nog even goed over na denken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
Cap schreef op zondag 16 februari 2020 @ 22:34:
Ok duidelijk. :) Als de naalddruk goed staat en het klinkt ook goed dan zou ik me niet teveel zorgen maken. Wat betreft de vervangingsnaald, wellicht kan je gaan voor die nieuwe Nudeline variant waar mr_petit het onlangs over had, dat lijkt me wel een experiment waard. ;)

[Afbeelding]
mr_petit schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 06:36:
Kennelijk is helaas niet alles fantastisch aan de nudeline/black diamond:
https://www.vinylengine.c...115901&p=1033808#p1033728

Dus kwaliteitsproblemen met betrekking tot plaatsing van de tip in de cantilever (scheef), en ook zeer slechte tracking.
let wel dat dit voor zover ik kan zien de eerste testresultaten zijn (dus de eerste koper die ook daadwerkelijk gemeten heeft), dus het kan ook exemplarisch zijn.
Maar dat zou natuurlijk niet horen dat zo'n naald de eindgebruiker haalt als er een beetje kwaliteitscontrole is.
De persoon meet 40µm tracking, en dat is bij wijze van spreken 'crossley kwaliteit'
De meeste fabrikanten geven geen echte data met betrekking tot trackingprestaties, maar ortofon doet dat wel.
Instapelementen als een 2m red horen minimaal 70µm te halen volgens ortofon, dus dat geeft een goed idee wat acceptabel is.
Net mijn nudeline met de microscoop bekeken. De tip lijkt niet gedraaid ten opzichte van de cantilever zoals op de post waarvan de link hierboven staat. Dat is het goede nieuws.

Helaas gebruik ik een bijna antieke microscoop waarmee ik geen foto's kan maken, anders zou het makkelijker uit te leggen zijn: de tip helt als het ware over naar rechts van de voorkant bekeken. En behoorlijk ook. Nu lijkt dat ook zo te zijn op de afbeelding (en dan de rechter van de twee afbeeldingen hieronder) bij de post van @Cap:

Afbeeldingslocatie: https://mrstylus.com/wp-content/uploads/audio-technica_ATN95E-BLACK-DIAMOND-III.jpg

Dit lijkt mij toch een reden om de naald terug te sturen. Een tip moet wat mij betreft loodrecht op de LP staan, of niet soms :o ? Ik heb er alle vertouwen in dat jullie er met alle kennis en ervaring die jullie hebben, wel iets zinnigs over kunnen zeggen. Ondertussen zal ik eens contact opnemen met Thakker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Vintage1967 Een hele kleine afwijking in de azimuth is nog toelaatbaar, vaak zit er bij een afneembare headshell/armbuis een beetje speling in de draairichting waardoor je een beetje kan corrigeren. Visueel kan je het midden op de plaat recht van voren vrij goed zien, helemaal met een spiegeltje erop. Het beste is een tesplaat en dan de crosstalk beluisteren, die moet in beide kanalen zo minimaal mogelijk zijn.

https://sonicpurity.com.a...azimuth-on-your-cartridge

Maar duidelijke scheefstand is een no-go. Ik heb zelf wel vaker een kleine scheefstand opgelost door met behulp van een pincet onder een microscoop de naald een beetje in zijn ophanging te draaien. Dan er even mee afspelen en kijken wat de volgende dag het resultaat is, want door de geheugenwerking van het materiaal van de ophanging wil ie wel eens opnieuw wat scheef trekken en moet je nog wat corrigeren.

Maar ik ga het niemand aanraden, want het vereist wel een goed gevoel en coordinatie: als je hem verkeerd aanvat kan je de diamant eraf drukken of met teveel druk kan je het dunne armbuisje natuurlijk zo plat drukken. :)

Een duidelijke foto maken met de naald precies in het midden en precies recht van voren (let op het perspectief, hele naadlhouder moet dus symmetrisch ogen dan zit je pas recht van voren) lijkt met toch het beste, dat moet zelfs met een smartphone wel lukken, ook zonder vergrootglas of microscoop. De foto dan opsturen naar Thakker en kijken wat ie zegt...

Overigens heb je allerlei varianten van afwijkingen:
- tip gedraaid tov cantilever
- tip recht in cantilever maar scheef geslepen :P
- tip niet loodrecht naar beneden tov houder (deze)
- tip teveel / te weinig hoek naar achteren
- cantilever in verticale vlak een te grote hoek of juist ingezakt ( (je originele AT95E)
- cantilever in horizontale vlak niet parallel aan de behuizing (dit komt wel vaker voor, zolang het niet heel erg is en er geen kanaalongelijkheid optreedt kan dit worden opgelost door dmv de uitlijning vh element in de arm)

Wat een ellende dat plaatjes afspelen toch... ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Cap op 26-02-2020 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Verrek zeg, die 1 punt gauge/protractor heb ik ook nog liggen! Dacht dat dat ding alleen te gebruiken was om de naalddruk in te stellen, en ik heb al zo'n digitaal metertje. Nou heeft 'ie ook een overduidelijk gat, dus tja... 8)7 Hoe dan ook, dat gat is helaas te klein voor mijn RPM 3. Wat me wel opviel is dat de tekst en uitlijnstrepen enigzins scheef zijn geprint, dus ik vraag me een beetje af of je je element er goed mee kan uitlijnen.

Als ik met de papieren Pro-ject protractor naar de huidige uitlijning kijk dan moet het element een klein tikkie naar binnen. Eigenlijk had ik een groter verschil verwacht op basis van de vervorming die ik nu ervaar. Nu twijfel ik soms ook wel een beetje of ik goed kan zien of een element goed recht staat (onder een hoek kijken), daarom was ik nou ook juist naar die winkel gegaan. Misschien toch maar eens een vulpotlood vulling kopen, die tip heb ik hier nou zo vaak gelezen...
Bij de betreffende winkel hadden ze een papieren protractor met tape op een metalen plaat geplakt. Na deze uitlijning werd met een scoop gecontroleerd of beide kanalen even sterk waren, en zo niet dan werd dit met de dwarsdrukcompensatie gecorrigeerd (als ik het goed onthouden heb).

Ik had ook mijn Technics SL-1200 meegenomen naar de winkel. Het AT95E element daarvan had ik eerder met de overhang gauge van Technics uitgelijnd. Ook hier dezelfde vervorming in het hoog, en dat bleef zo na het winkelbezoek met de Bearwald afstelling. Nadat ik je bericht las dat de Technics gauges niet zo nauwkeurig zijn heb ik na het hiermee afstellen nog even bijgesteld met een lineaal. Dat hielp, heb nu een paar platen met de Technics gespeeld en dat klonk veelbelovend. Ga denk ik nog eens een schuifmaat halen.

Zo hoop ik dat het binnenkort allemaal weer lekker klinkt. Doordat dit de afgelopen periode niet zo was luisterde ik ook minder LP's, het was wat frustrerend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vintage1967
Ik heb toch maar een foto gemaakt, zo goed en zo kwaad als het ging.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fGguccrl.jpg

Vervolgens ben ik creatief bezig geweest en heb er een aantal lijnen op gezet om een wat beter en concreter beeld te krijgen van de scheefstand. Beide diagonale lijnen maken duidelijk dat het element net niet helemaal exact loodrecht op de voorkant op de foto is gezet. De cantilever staat dus waarschijnlijk iets rechter dan de foto doet vermoeden, maar lijkt toch echt rechtsom getordeerd. Tel daar dan nog eens de hoek van de tip ten opzichte van de cantilever bij op............

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CRPWeO5l.jpg

Volgens mij is dit toch niet echt de bedoeling :S .
Ik heb via de website contact opgenomen met Thakker en ben benieuwd of en hoe ze reageren.
Wat mij betreft is dit de eerste en laatste keer dat ik een Nudeline bestel, want hier ga ik mijn geliefde LP's dus echt niet aan blootstellen. No way.

Dit is trouwens mijn originele ATN95E:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zznsEcol.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Prima foto, maakt het probleem duidelijk, Thakker moet of geld teruggeven of een gecontroleerde en goed bevonden exemplaar terugsturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vintage1967
Heb reactie van Thakker. Ik kan de naald opsturen voor controle / vervanging.
Ik heb ze de foto's gestuurd met het verzoek of ze daar eerst even naar willen kijken.
Even afwachten, maar ze hebben in ieder geval snel gereageerd. Dat is natuurlijk positief.

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:49
@Vintage1967 @Cap Kan deze schreef stand kanaal ongelijkheid geven.

Ik bedoel dat één kanaal iets harder klinkt dan de andere, ik ben verder tevreden over mijn AT-VM95E maar het blijf me iets wat irriteren dat één kanaal voor mijn gevoel +/- 2Db harder klinkt dan de andere, of is hier iets anders schuldig aan…

Misschien ook maar eens even met een goede loep bekijken…..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vintage1967
Habana schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 13:26:
@Vintage1967 @Cap Kan deze schreef stand kanaal ongelijkheid geven.

Ik bedoel dat één kanaal iets harder klinkt dan de andere, ik ben verder tevreden over mijn AT-VM95E maar het blijf me iets wat irriteren dat één kanaal voor mijn gevoel +/- 2Db harder klinkt dan de andere, of is hier iets anders schuldig aan…

Misschien ook maar eens even met een goede loep bekijken…..
Ja, dat kan zeker. Kijk hier en hier maar even.
Ook heb ik het zelf ervaren en gemeten met een scoop (software op de pc). Het verschil in amplitude van de beide kanalen wordt dan mooi zichtbaar gemaakt. Ik heb er mee geëxperimenteerd door de headshell iets te draaien, wat uiteindelijk hetzelfde effect geeft als een afwijking van een tip of cantilever.

Ik ben bang dat ik zelf altijd wel een verschil in volume tussen beide kanalen zal horen. Iets met met hardrock- en metalconcerten in mijn jonge jaren >:) .

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Jukeboxxen zijn leuke dingen zolang ze niet raar gaan doen tenminste.

Ik was lekker plaatjes aan het draaien in dat ding tot 1 singletje niet wilde stoppen, als in, het bleef draaien en de arm liep al in de uitlooploop. Nu is die afslag zelf in te stellen, maar dat luistert erg nauw, want niet elk 7" heeft die uitlooploop op dezelfde plaats zitten. Te vroeg en je nummer speelt niet helemaal meer volledig, en te laat en het plaatje wordt niet gewisseld.

Ik moet echt Amy Whinehouse - Valerie er even in zetten om die afslag te finetunen. Dat singletje heeft bijna geen uitloop, en de loop is dichter bij het midden dan van welk singeltje ook.

• Habana
@Vintage1967 Bedankt, hier ga ik binnenkort even mee aan de slag, ik heb al een beetje gespeeld met de headshell afstelling een tijdje geleden en dat heeft wel wat verbetering gegeven maar nog niet helemaal naar mijn zin, ieder geval het moet beter kunnen denk ik.... ;)

Ik zag in het filmje het gebruik van Audacity en dat heb ik ook op de pc staan dus daar kan ik ook nog even mee stoeien, wellicht verstandig om nog even goede test plaat scoren.
Kanaalongelijkheid van het element kan naast de azimuth nog andere oorzaken hebben. Er kan een hoorbaar verschil in de windingen van de spoeltjes voor L en R kanaal zitten, daar doe je dan verder niets aan, behalve misschien de azimuth expres scheef stellen in een poging het te harde kanaal wat af te zwakken. :P Verder kan de ophanging van de (magneet van de) naald iets scheef zijn wat ook een beetje invloed kan hebben.

Uiteraard kan het ook in de rest van de keten zitten: phono pre, zelfs versterker, maar meestal zorgt akoestiek al voor een aardige kanaalongelijkheid: die reflecterende muur aan de ene kantt, de gordijnen en fauteauil aan de andere kant, etc etc. Die balansknop heeft een functie. ;)

[ Voor 25% gewijzigd door Cap op 27-02-2020 17:46 ]

• Habana
@Cap Ik zag bij montage wel een klein zwart stofje oid zitten op één van de spoeltjes, maar het was niet te verwijderen, misschien is het niets....of heeft het enigszins toch invloed .. geen idee..

De rest van de keten is getest met drie verschillende Phono Pré + de interne, en op verschillende inputs van de Onkyo en ook nog op mijn zomer HIFI Denon RCDM41 DAB, en op deze kwam ik ook aan die 2dB verschil in balans voor dat het weer goed/normaal klonk voor mijn gevoel.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macdushi
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:47
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kjKf8wGMaK891OXi4PHxdEHJ/thumb.jpg
Zit ik even wat filmpjes op youtube te bekijken kom ik dit apparaat tegen: YouTube: RetroTech: Play vinyl records with CD functionality - Sharp RP-117, lijkt me voor die tijd (1983) toch een geavanceerd apparaat, De opmars van de cd speler was niet meer tegen te houden maar interessant om te zien dat men nog alles uit de kast haalde om bij te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
^ was meer een gimmick hoor.
Ik had destijds een sharp midisetje (zo'n 3in1 geval) waarin ook een platenspeler zat die beide zijdes kon afspelen.
Klonk op zich wel redelijk. tangentiale arm, lage naalddruk, maar niet echt geavanceerd. Met name omdat natuurlijk niet de complete plaat ondersteund werd. Het was meer om het 'gemak van een cd speler' te simuleren. Ik had niet het idee dat het was om een alternatief voor een cd speler te bieden, want in die tijd was een cd speler nog echt iets nieuws, en niemand had er eentje (1 op de 1000 mensen oid). CD kwam namelijk best wel langzaam van de grond, dat heeft bijna 5 jaar geduurd voordat het gemeengoed werd.
Voor mij is het althans niets nieuws, ik weet eigenlijk niet beter omdat dat in 1984/85 oid mijn eerste eigen stereoset was.
In eind '86 of begin '87 kocht ik daar mijn eerste cd spelertje bij (of ik kreeg 'm denk ik voor m'n verjaardag ofzo). Toen kwamen CD spelers pas ècht in, en kwamen er ook spelers van rond de 300 gulden (in midi en andere formaten, 19" was nog steeds een stukje duurder).

[ Voor 37% gewijzigd door mr_petit op 29-02-2020 15:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Zo meteen op de platen draaier: Danny Vera - For The Light In Your Eyes...
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/XKKPgwaq7hM66YNqIyHW6K7HjFK_7fHRVfb1q7KjwmkwwbRcwG4e9AlmcGmvnCx9A_aDg_Wq3Id7wsmg55WCRmMeoDyzAUaphn6YgiBm6r7_ubkuO03Rz0woPL2r2qC5pwfydDEjkw=w2400

Dan nog even een nieuws bericht voor de mensen uit omgeving Venray: Riddim Recordstore waar ik eerder over berichte in dit topic is verhuisd van de stationsweg 130 in Oostrum naar het winkel centrum van Venray... Hun nieuwe adres is: Hofstraat 6, Venray (ik pas het adres in de topicstart ook even aan)...

De winkel wordt daar morgen (lees: 01-03 -2020 om 13:00 uur) officieel geopend volgens eigenaar Hans die ik afgelopen vrijdag nog gesproken heb...

Als ik tijd heb zal ik mij die dag ook even daar laten zien... De LP hierboven heb ik in ieder geval daar vast gekocht... Ander goed nieuws: eerst moest je contant geld meenemen bij deze zaak omdat ze geen pin apparaat hadden, in het nieuwe pand kun je vanaf nu ook pinnen...

[ Voor 4% gewijzigd door rcor op 29-02-2020 17:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HanG-BuiK-ZwijN
  • Laatst online: 09:33

HanG-BuiK-ZwijN

Oolong's Fanclub member

rcor schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 16:51:
Zo meteen op de platen draaier: Danny Vera - For The Light In Your Eyes...
[Afbeelding]

Dan nog even een nieuws bericht voor de mensen uit omgeving Venray: Riddim Recordstore waar ik eerder over berichte in dit topic is verhuisd van de stationsweg 130 in Oostrum naar het winkel centrum van Venray... Hun nieuwe adres is: Hofstraat 6, Venray (ik pas het adres in de topicstart ook even aan)...

De winkel wordt daar morgen (lees: 01-03 -2020 om 13:00 uur) officieel geopend volgens eigenaar Hans die ik afgelopen vrijdag nog gesproken heb...

Als ik tijd heb zal ik mij die dag ook even daar laten zien... De LP hierboven heb ik in ieder geval daar vast gekocht... Ander goed nieuws: eerst moest je contant geld meenemen bij deze zaak omdat ze geen pin apparaat hadden, in het nieuwe pand kun je vanaf nu ook pinnen...
Ik wist dit al enkele weken geleden :) ze gaan in een pand zitten in het centrum van Venray van een bevriend iemand , waardoor ze hopen een groter publiek te vienden en een vriendenprijsje krijgen.

De status van de gemiddelde plaat in die shop vind ik persoonlijk uit ervaring betrouwbaar. Heb trouwens alle beste zut uit zijn jaren 90 single collectie van de van leest uit Venlo gekocht inmiddels :+ (near mint!)

Ik wens hem veel succes en zal er binnenkort weer eens langsgaan. Aangezien pa 75 geworden is/word, zit ik bij hem en zijn mijn draaierts ver van mij weg :'(

http://i.imgur.com/BYdnj.jpg | http://i.imgur.com/1sNnu.jpg zomg new pic 14 JAN 2013 www.lannersedge.nl Gezellige LAN is Gezellig | i'm OLD!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
HanG-BuiK-ZwijN schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 21:33:
[...]

Ik wist dit al enkele weken geleden :) ze gaan in een pand zitten in het centrum van Venray van een bevriend iemand , waardoor ze hopen een groter publiek te vienden en een vriendenprijsje krijgen.

De status van de gemiddelde plaat in die shop vind ik persoonlijk uit ervaring betrouwbaar. Heb trouwens alle beste zut uit zijn jaren 90 single collectie van de van leest uit Venlo gekocht inmiddels :+ (near mint!)

Ik wens hem veel succes en zal er binnenkort weer eens langsgaan. Aangezien pa 75 geworden is/word, zit ik bij hem en zijn mijn draaierts ver van mij weg :'(
Ik kreeg enige tijd geleden te horen in zijn oude pand dat hij naar de Hofstraat in Venray ging verhuizen... Ik wist dus dat het er aan zat te komen, nog niet wanneer hij daadwerkelijk open zou gaan...

Wel had ik al gezien dat hij tussendoor op vrijdagen tussen 13:00 en 17:00 uur zijn zaak alvast open had... Daardoor was ik er op vrijdag nog net voor sluitingstijd gearriveerd om de getoonde Danny Vera te scoren...

Nette zaak in ieder geval, ruimer dan in Oostrum... Wel een typische Hans winkel, zo herken ik de stijl van de winkel ook uit zijn andere zaak "Home & Car Hifi" die gelegen is op de plataanstraat in Venray... Daar was ik gisteren trouwens nog voor wat bananen pluggen, ook daar nette prijzen en vaak goedkoper dan elders...

Mijn CD6005 van Marantz was slechts 5 euro duurder dan zijn voorganger, de CD6004 bij de mediamarkt (370 euro voor het show model en 375 euro voor de CD6005 nieuw in doos bij H&C hifi)... Andere zaken (zowel winkel als online) vroegen zelfs 450 euro voor het oude of het nieuwe model destijds...

Dus aanrader als je iets nieuws zoekt en niet te veel wilt betalen (altijd eerlijk advies van medewerker Marcel)...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldsmelly
Verbaasd me iedere keer weer hoeveel kennis er in dit forum onderdeel is..... _/-\o_

Kleine uitbreiding voor op de draaiert....

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/GQqn4R3/moApollo.jpg

U ziet

Keb Mo : Oklahoma
Sons of Apolloa: MMXX

Die gaan snel op de speler op denk ik :-)

[ Voor 3% gewijzigd door oldsmelly op 01-03-2020 13:38 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Habana
@oldsmelly Nice, Keb Mo: Oklahoma heerlijke muziek, Sons of Apolloa voor als de bloeddruk wat laag is... haha _/-\o_

Zelf nu even wat oud Holland glorie op de draaitafel Massada....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/W8WOyGEasc5elmwKsL2t3EyH/full.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Habana op 01-03-2020 15:20 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Vintage1967
Terwijl Ten Years After - Live en Rolling Stones - Black And Blue na een achterstallige wasbeurt aan het drogen zijn en Pink Floyd - The Division Bell op de draaiert ligt, is het tijd om mijn ervaringen met het de microscoop te delen.

Jullie hadden me bezig moeten zien zeg :+ . Bij de eerste poging kwam ik letterlijk handen te kort. De tip zoeken via de lens, de microscoop scherp stellen, smartphone er bij om beter licht te hebben..... Maar ala, voor het eerst een van mij eigen naalden op deze manier bekeken.

Tja, die verlichting. Bij de microscoop zit weliswaar een soort zaklamp en de bijbehorende voeding was ook aanwezig. Toch heb ik die niet gebruikt omdat hij waarschijnlijk al jaren (decennia) ongebruikt is en ik geen zin heb ik doorgeslagen stoppen :P . De volgende stap was dus een goede lamp opsnorren. Weer beter beeld.

Wel jammer dat het een oude analoge microscoop is en niet zo'n USB-apparaat. In een vlaag van verstandsverbijstering (of was het een moment van verlichting?) heb ik geprobeerd een foto te maken via een van de 'kijkers'. Het was (en is nog steeds) een gezoek en gehannes. En toch mag ik niet klagen over de resultaten.

Links een stylus voor een Nagaoka JT555 / Expert Super waar van ik met het blote oog al had gezien dat de cantilever een optater had gehad. Maar volgens mij ziet de tip er nog prima uit. Rechts de stylus van de door mij gebruikte JT555. Identiek aan de linker dus. Blijkbaar heb ik hem na de laatste draaibeurt(en) niet goed gereinigd :o .

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5IKM4iwm.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SAF1bXHm.jpg

Ik kreeg de smaak te pakken en heb nog een paar plaatjes geschoten.
Links de ongebruikte tip op de geknikte cantilever.
Rechts de gebruikte tip na reiniging. Dan heb ik het over ruim 4 jaar, zo'n 2 LP's per dag gemiddeld.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Cy67Sp3m.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/oAtrPN5m.jpg

Gisteren heb ik uiteindelijk een poging gedaan om beide tips gebroederlijk naast elkaar vast te leggen. Ik kan jullie vertellen dat dat niet meeviel. Krijg beide tips maar eens op exact dezelfde afstand van de lens van de microscoop. Maar goed, na behoorlijk wat gepruts is me dat toch aardig gelukt, al zeg ik het zelf :*) .

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TzNE0Nll.jpg

De bovenste is de gebruikte tip, de onderste de nieuwe. Ik denk te zien dat de gebruikte tip minder puntig is. Echt slijtage kan ik, met de kennis die ik heb, verder niet onderscheiden.

Onderstaande foto van de ongebruikte tip wil ik jullie ook niet onthouden :9 :

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/P3gRkoSl.jpg

De ATN95E Nudeline is gisteren retour gegaan naar Thakker met het verzoek deze te vervangen voor een originele ATN95E. Ook heb ik gisteren mijn oude vertrouwde AT95E weer gemonteerd. De nieuwe schroefjes waren binnen, dus ik kon helemaal los gaan 8) . Enig probleem is dat ik de naalddruk niet met mijn digitale weger kan controleren. Ik moet dus op mijn ervaring vertrouwen....... Pink Floyd klinkt in ieder geval als een klok.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
De slechtste platenzaak van Nederland had weer nieuwe levering gekregen. Naast de bijna gebruikelijke radio optredens van Nirvana, Guns'n'Roses en Pearl Jam deze keer ook wat dingen uit de Sony/Columbia original recordings uitgaves. Deze zijn voor zover ik weet puur voor de Nederlandse budget markt uitgebracht. Redelijk om aan te horen, maar verwacht geen hoogstandjes in de opnames. Ik zag bij de lokale action hier Nina Simone, Meat Loaf and friends (meer Bonny Tyler and friends maar toch) en onderstaande Toto Their ultimate collection, die eigenlijk niet heel ultimate is, maar goed mevrouw Kwaakt wilde die wel hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UnJrq8vzyVw19PGVBiKRoOxs/thumb.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GiLeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GiLeX

Ook analoog fotograferend

Onze project draait ook weer eens wat rondjes _/-\o_
Eerst The Seer EP van Tarja. en In the raw (de nieuwe LP)
En nu Xandria - Sacrificium het eerste album met Dianne van Giersbergen.
Destijds ook nog eens ontmoet in de Oosterpoort. Leuke en spontane dame ;)
Inmiddels is ze alweer uit de band, door allerlei minder leuke omstandigheden, wel jammer ze gaf Xandria net iets meer dan de voorgaande zangeressen.

Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vintage1967 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 15:55:
Terwijl Ten Years After - Live en Rolling Stones - Black And Blue na een achterstallige wasbeurt aan het drogen zijn en Pink Floyd - The Division Bell op de draaiert ligt, is het tijd om mijn ervaringen met het de microscoop te delen.

Jullie hadden me bezig moeten zien zeg :+ . Bij de eerste poging kwam ik letterlijk handen te kort. De tip zoeken via de lens, de microscoop scherp stellen, smartphone er bij om beter licht te hebben..... Maar ala, voor het eerst een van mij eigen naalden op deze manier bekeken.

Tja, die verlichting. Bij de microscoop zit weliswaar een soort zaklamp en de bijbehorende voeding was ook aanwezig. Toch heb ik die niet gebruikt omdat hij waarschijnlijk al jaren (decennia) ongebruikt is en ik geen zin heb ik doorgeslagen stoppen :P . De volgende stap was dus een goede lamp opsnorren. Weer beter beeld.

Wel jammer dat het een oude analoge microscoop is en niet zo'n USB-apparaat. In een vlaag van verstandsverbijstering (of was het een moment van verlichting?) heb ik geprobeerd een foto te maken via een van de 'kijkers'. Het was (en is nog steeds) een gezoek en gehannes. En toch mag ik niet klagen over de resultaten.

Links een stylus voor een Nagaoka JT555 / Expert Super waar van ik met het blote oog al had gezien dat de cantilever een optater had gehad. Maar volgens mij ziet de tip er nog prima uit. Rechts de stylus van de door mij gebruikte JT555. Identiek aan de linker dus. Blijkbaar heb ik hem na de laatste draaibeurt(en) niet goed gereinigd :o .

[Afbeelding] [Afbeelding]

Rechts de gebruikte tip na reiniging. Dan heb ik het over ruim 4 jaar, zo'n 2 LP's per dag gemiddeld.

Gisteren heb ik uiteindelijk een poging gedaan om beide tips gebroederlijk naast elkaar vast te leggen. Ik kan jullie vertellen dat dat niet meeviel. Krijg beide tips maar eens op exact dezelfde afstand van de lens van de microscoop. Maar goed, na behoorlijk wat gepruts is me dat toch aardig gelukt, al zeg ik het zelf :*) .

[Afbeelding]

De bovenste is de gebruikte tip, de onderste de nieuwe. Ik denk te zien dat de gebruikte tip minder puntig is. Echt slijtage kan ik, met de kennis die ik heb, verder niet onderscheiden.

Onderstaande foto van de ongebruikte tip wil ik jullie ook niet onthouden :9 :

[Afbeelding]

De ATN95E Nudeline is gisteren retour gegaan naar Thakker met het verzoek deze te vervangen voor een originele ATN95E. Ook heb ik gisteren mijn oude vertrouwde AT95E weer gemonteerd. De nieuwe schroefjes waren binnen, dus ik kon helemaal los gaan 8) . Enig probleem is dat ik de naalddruk niet met mijn digitale weger kan controleren. Ik moet dus op mijn ervaring vertrouwen....... Pink Floyd klinkt in ieder geval als een klok.
Verhelderende foto's @Vintage1967... Voor een eerste keer helemaal niet slecht... En ja, de gebruikte naald heeft wel slijtage, maar volgens mij is het niet helemaal dramatisch gesteld met het naaldje... It could be worser then this... ;)

Is er hoorbaar verschil tussen beiden naalden op te merken bij gebruik? Of heb je het niet uitgeprobeerd om het verschil te proeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
@rcor Nah, gezien de knik in de cantilever heb ik die ongebruikte stylus niet gebruikt. Dat durfde ik niet aan. Ondertussen hangt de AT95E weer onder de headshell en heb ik even genoeg geprutst. Het Nagaoka-element met beide naalden, blijft dus voorlopig in de doos. Ik heb gisteren DeWolff en Monomyth geluisterd en ben opnieuw tot de conclusie gekomen dat de AT95E echt een heerlijk elementje is, zelfs terwijl ik heb ervaren dat de Nagaoka JT555 gedetailleerder klinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromium
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-02 11:28

Nou, dit vond ik heel verhelderend...afgaande van je cijfers zit je dus rond de 1500 speeluren en toch valt de slijtage nog zeer goed mee. Informatie die ik meeneem, want waarschijnlijk wissel ik te vroeg, ik zit ongeveer op dezelfde lijn met een gemiddelde van 2 lp’s per dag, dus ongeveer 400 uur per jaar, na duizend uur wissel ik steeds, waarbij de stylus die toch tussen gemiddeld een €250 kost onherroepelijk op rust wordt gezet en vervangen wordt door een nieuw exemplaar.
Hoor ik het verschil? Geen idee...dat placebo effect stuurt altijd alles in de war, maar ik las al vaker dat als je het hoort het eigenlijk al te laat is en je kostbaar vinyl al kan beschadigd zijn.
Wel word ik nu ook gesterkt in mijn mening dat de 150 tot 200 speelduur dat Nagaoka voorstelt voor mijn MP-150 niks anders dan geldklopperij is.
Bedankt voor de foto’s, hoog tijd dat ik een deftige microscoop te pakken krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vintage1967 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 08:33:
@rcor Nah, gezien de knik in de cantilever heb ik die ongebruikte stylus niet gebruikt. Dat durfde ik niet aan. Ondertussen hangt de AT95E weer onder de headshell en heb ik even genoeg geprutst. Het Nagaoka-element met beide naalden, blijft dus voorlopig in de doos. Ik heb gisteren DeWolff en Monomyth geluisterd en ben opnieuw tot de conclusie gekomen dat de AT95E echt een heerlijk elementje is, zelfs terwijl ik heb ervaren dat de Nagaoka JT555 gedetailleerder klinkt.
Ja, die conclusie trek ik ook altijd... Ook bij de Nagaoka MP-110... Er is altijd wel wat beters te vinden, maar dat is vaak velen malen duurder... Zowel de AT95e als de MP-110 zijn uitstekende elementen voor het geld dat je ervoor betaalt... ;) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Ik twijfelde over waar ik deze vraag moest stellen. Aangezien het over de platenspeler gaat, toch maar voor dit topic gekozen. Mocht een mod vinden dat het elders moet, hoor ik het graag.

De kwestie: ik heb een Thorens TD160 verbonden aan een Rega Fono Mini A2D, welke weer verbonden is aan een Onkyo receiver. Nu wil ik graag mijn platenspeler verplaatsen naar de andere kant van de woonkamer, zodat hij beter bereikbaar en bruikbaar is (staat nu in een hoekje). Het zal dan echter zo zijn, dat er zo'n 10 tot 15 meter interlink moet komen tussen de receiver en pre-amp. Is dat te doen? Of zou ik dan veel signaalverlies/-storing kunnen oplopen?

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Op line level is het mogelijk, niet op phono level. Garantie op signaalkwaliteit is er natuurlijk niet, dat hangt ook af van eventuele stoorsignalen. UItproberen dus.

15 meter vind ik wel erg veel, ik zou het zo kort mogelijk houden. Meet de afstand die je wilt overbruggen precies op (houd rekening met de hoek om enzo) en bestel een kabel op de juiste lengte, of beter nog bestel losse kabel met (dubbele) afscherming plus 2 paartjes goede (type Neutrik /Rean) rca pluggen (zelf solderen ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Echt slijtage kan ik, met de kennis die ik heb, verder niet onderscheiden.
Slijtage kan je ook niet zien op deze foto's.
Daarvoor moet je òf naar een veel hogere vergroting gaan, of van de onderkant fotograferen en de lichtreflecties van de slijtageplekjes proberen in beeld te krijgen.

Voor de rest best wel mooie foto's overigens (y)

Trouwens ik vraag me af of die cantilever wel echt geknikt is hoor.
Op de foto's kan ik namelijk niet een heel andere hoek onderscheiden.
Er lijkt een knik in te zitten, maar bovenop de cantilever zit een blob epoxylijm. Die is bij de 'geknikte' veel dikker waardoor hij wellicht geknikt lijkt.

Want als ik naar de cantilever op beide foto's kijk, worden ze beide platter op het gebogen gedeelte waar de stylustip gemonteerd zit.

Maar dat is afgaande op je foto's.
In het echt/onder een andere hoek kan het natuulijk wel anders uitzien.
Maar wellicht loont het toch om nog eens een keer wat beter naar die 'geknikte' naald te kijken voordat je 'm afschrijft. En wellicht hier er ook wat meer foto's van plaatsen

Wat wellicht een slijtplek op je naald zou kunnen zijn (maar dan is ie al echt behoorlijk versleten) is dit:
Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/naald/div/slijtplek.jpg

Dat lijkt een beetje een schuin plekje weggesleten onder 45 graden.
Als beide plekjes (aan de andere kant zit er dan ook eentje) elkaar bij de tip raken, dan is je naald 100% versleten en raakt de naald dus ook de bodem van de groef, met zowel groefruis als slechte sporing als gevolg (de naald drukt dan niet meer stevig in de zijwanden van de groef maar rust op de groefbodem)

[ Voor 63% gewijzigd door mr_petit op 02-03-2020 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
Vandaag ook maar eens een kijkje genomen bij de plaatselijke Action, en waarempel de platen stond zelfs recht overeind ipv op elkaar gestapeld!

Heb een Aretha Franklin - Her Ultimate collection gescoord. LC 03484. Nergens te vinden op discogs, Amazon, bol.com overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-06 21:49
"Vroeger" in de jaren 70 & 80 van de vorige eeuw maakte je niet zo druk om de slijtage van een naald. Je had geen microscoop om te zien of de naald versleten was. Om de zoveel tijd ging je naar de zaak om de hoek om een nieuwe naald te kopen.
Ikzelf had een Denon moving coil element op de Marlux platenspeler. Het was wat lastiger om de naald te vervangen: het element moest naar Denon worden opgestuurd.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
Cass Casey schreef op maandag 2 maart 2020 @ 13:32:
Ik twijfelde over waar ik deze vraag moest stellen. Aangezien het over de platenspeler gaat, toch maar voor dit topic gekozen. Mocht een mod vinden dat het elders moet, hoor ik het graag.

De kwestie: ik heb een Thorens TD160 verbonden aan een Rega Fono Mini A2D, welke weer verbonden is aan een Onkyo receiver. Nu wil ik graag mijn platenspeler verplaatsen naar de andere kant van de woonkamer, zodat hij beter bereikbaar en bruikbaar is (staat nu in een hoekje). Het zal dan echter zo zijn, dat er zo'n 10 tot 15 meter interlink moet komen tussen de receiver en pre-amp. Is dat te doen? Of zou ik dan veel signaalverlies/-storing kunnen oplopen?
Even gegoogeld: https://www.circuitsonline.net/forum/view/48241

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vintage1967
mr_petit schreef op maandag 2 maart 2020 @ 16:27:
[...]

Slijtage kan je ook niet zien op deze foto's.
Daarvoor moet je òf naar een veel hogere vergroting gaan, of van de onderkant fotograferen en de lichtreflecties van de slijtageplekjes proberen in beeld te krijgen.

Voor de rest best wel mooie foto's overigens (y)

Trouwens ik vraag me af of die cantilever wel echt geknikt is hoor.
Op de foto's kan ik namelijk niet een heel andere hoek onderscheiden.
Er lijkt een knik in te zitten, maar bovenop de cantilever zit een blob epoxylijm. Die is bij de 'geknikte' veel dikker waardoor hij wellicht geknikt lijkt.

Want als ik naar de cantilever op beide foto's kijk, worden ze beide platter op het gebogen gedeelte waar de stylustip gemonteerd zit.

Maar dat is afgaande op je foto's.
In het echt/onder een andere hoek kan het natuulijk wel anders uitzien.
Maar wellicht loont het toch om nog eens een keer wat beter naar die 'geknikte' naald te kijken voordat je 'm afschrijft. En wellicht hier er ook wat meer foto's van plaatsen

Wat wellicht een slijtplek op je naald zou kunnen zijn (maar dan is ie al echt behoorlijk versleten) is dit:
[Afbeelding]

Dat lijkt een beetje een schuin plekje weggesleten onder 45 graden.
Als beide plekjes (aan de andere kant zit er dan ook eentje) elkaar bij de tip raken, dan is je naald 100% versleten en raakt de naald dus ook de bodem van de groef, met zowel groefruis als slechte sporing als gevolg (de naald drukt dan niet meer stevig in de zijwanden van de groef maar rust op de groefbodem)
Duidelijke reactie. Ik zal de komende periode dan ook zeker verder aan de slag met de microscoop.
Spelen met lichtinval en dat soort zaken. Ik ga er van uit dat slijtage op een of andere manier echt wel zichtbaar te maken is. Kwestie van geduld en dat soort dingen ;) .

Voor jullie gemoedsrust: de naald is echt niet 'ver heen' hoor :*) . Geen harde s-klanken en dergelijke. Ook geen uitzonderlijk veel ruis of zo. Wat dat betreft maak ik me nog geen zorgen.

Al met al ben ik wel weer een beetje meer onder de indruk geraakt van de techniek van de platenspeler. Het ene moment kijk ik naar een cantilever waarvan je maar net kunt zien dat er een puntje op zit . Het andere moment kijk ik naar een prachtig geslepen tip waarvan ik weet: dat zorgt er dus voor dat ik zo kan genieten van Pink Floyd. En natuurlijk heb ik eerder foto's gezien van cantilevers en tips, maar dit maakt blijkbaar nog wat meer indruk.

To be continued .............

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Xfile schreef op maandag 2 maart 2020 @ 17:24:
"Vroeger" in de jaren 70 & 80 van de vorige eeuw maakte je niet zo druk om de slijtage van een naald. Je had geen microscoop om te zien of de naald versleten was. Om de zoveel tijd ging je naar de zaak om de hoek om een nieuwe naald te kopen.
Alle naaldmicroscopen die er zijn zijn anders toch echt uit die periode van 'vroeger'

Deze bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://www.pickupnaalden.com/images/pict/tonar/30/3050/tonarcord-naaldcontrole-microscoop_1.jpg

of deze:
Afbeeldingslocatie: https://farm8.static.flickr.com/7714/17761232982_2c724818e2_b.jpg

Dat je die niet persoonlijk had is natuurlijk een andere kwestie.
Ook nu heeft veruit de meerderheid geen microscoop of ooit een foto door een microscoop gemaakt van een naaldtip.
Maar een speciaalzaak had er waarschijnlijk wel eentje. Dan bedoel ik niet een tonar dealer, maar een serieuze hifizaak die mc elementen verkocht.

'Vroeger' was het gewoon hetzelfde als nu hoor (behalve dat je geen internet had en aangewezen was op een fysieke winkel)
Als er iets niets veranderd is imho, zijn het wel platenspelers en alles wat erbij kijken komt.
ook toen was al bekend dat de 'namaaknaaldjes' van mindere kwaliteit waren.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_petit op 02-03-2020 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vintage1967 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 17:40:
[...]

Voor jullie gemoedsrust: de naald is echt niet 'ver heen' hoor :*) . Geen harde s-klanken en dergelijke. Ook geen uitzonderlijk veel ruis of zo. Wat dat betreft maak ik me nog geen zorgen.
Kan ook best zijn dat ik tegen een stofje aan te kijken zit.
Zoals ik al zei, de vergroting en het detail van je foto's zijn niet geschikt om met zekerheid vast te stellen of er slijtage op de naald zit en hoeveel dat is.

Ik heb zelf wel foto's van naalden die echt katsversleten zijn en waar dat ook heel goed te zien is op de foto.
Dat zijn dan bij wijze van spreke naalden die in een uitloopgroef hebben zitten draaien terwijl iemand op vakantie ging (overigens niet eigen naalden maar naalden die bij bijv. gebruikte spelers zaten)

[ Voor 22% gewijzigd door mr_petit op 02-03-2020 21:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• macdushi
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:47
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0DCIoCcWCEwQAolcfBp25VRmdr4=/800x/filters:strip_icc()/f/image/pvcI7WSsxLRNwZy7aL0LQEjc.jpg?f=fotoalbum_largeVoor wie er in geïnteresseerd is, deze (https://www.ibood.com/nl/...rtofon-element-naald.html) wordt tijdens de ibood hunt aangeboden voor 143,95 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
mr_petit schreef op maandag 2 maart 2020 @ 21:11:
[...]

Alle naaldmicroscopen die er zijn zijn anders toch echt uit die periode van 'vroeger'

Deze bijvoorbeeld:
[Afbeelding]

of deze:
[Afbeelding]

Dat je die niet persoonlijk had is natuurlijk een andere kwestie.
Ook nu heeft veruit de meerderheid geen microscoop of ooit een foto door een microscoop gemaakt van een naaldtip.
Maar een speciaalzaak had er waarschijnlijk wel eentje. Dan bedoel ik niet een tonar dealer, maar een serieuze hifizaak die mc elementen verkocht.

'Vroeger' was het gewoon hetzelfde als nu hoor (behalve dat je geen internet had en aangewezen was op een fysieke winkel)
Als er iets niets veranderd is imho, zijn het wel platenspelers en alles wat erbij kijken komt.
ook toen was al bekend dat de 'namaaknaaldjes' van mindere kwaliteit waren.
In mijn omgeving kende ik niemand die zo'n microscoop had.
Misschien dat de hifi fanaat die wel had.

De namaaknaaldjes waren van Tonar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
kwaakvaak_v2 schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 10:28:
Dan zijn er twee proefkonijntjes.. Ik heb de Thakker Stylus 10 for Ortofon Super OM 10 - Nudeline Swiss Made besteld.

Kijken of ik met mijn totaal niet wetenschappelijk maar op het oog / protractor afgestelde Rega P2 het verschil ga horen tussen deze en de echte OM 10.

Grapje kost nog geen 50 euro en ik heb wel een aantal albums die ik er wel aan durf te wagen :)
Kleine update, het element kan niet heel veel hebben. Mijn wederhelft heeft per ongeluk het voor elkaar gekregen om de arm niet goed te laten zakken waardoor de naald naast de plaat terecht gekomen was, wat vervolgens voor mij niet helemaal duidelijke redenen er voor zorgde dat die hele cantilever naar binnen was geschoten en een stuk soepeler bewoog en niet meer veerde.

Niet echt meer te fixen voor mij, dus enkele reis vuilstort heeft gekregen.

En nu het leukste, ik heb met mijn duffe kop niet op zitten letten en de versleten oude om5 gemonteerd en het relatief nieuwe om10 element dus ook mee weg gegooid. Lekker handig..

Moet toegeven dat ik die nudeline wel fijner vond klinken, maar de build kwaliteit niet ech super vond en nu heel hard twijfel of ik om20 ga bestellen die minimaal 125 euro meer kost. Of gewoon de hele OM serie vervang voor bijv een AT VM95ML. Of gewoon nog zo'n Thakker bestel en maar zien hoe lang die deze keer mee gaat.

Waarom is er zoveel keuze en weet ik gewoon te weinig van deze materie om te kunnen kiezen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Cass Casey schreef op maandag 2 maart 2020 @ 13:32:

Ik heb het zo : 2 platenspelers staan aangesloten op een klein mengpaneeltje met phonopre. Van daar uit loopt een 10 meter lange kabel naar de AUX ingang op onze Denon.

Prima signaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
@Bestla, dat is dus wat ik ook zou gaan doen. Dan toch maar eens een lange interlink bestellen.

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
Na nachtje slapen en wat lezen van wat oude posts de AT-VM95ML optie maar geschrapt, en nu bedacht dat ik het in twee delen ga oplossen. Een nieuwe OM10 halen tenzij de Nagaoka MP 110 op voorraad is bij Rik Stoet want dan ga ik eerst die eens proberen.

Als ik weer eens een nieuwe bezigheid zoek ga ik wel kantklossen ofzo, want tot op heden loop ik leeg op mijn hobby's ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
kwaakvaak_v2 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 10:46:
Na nachtje slapen en wat lezen van wat oude posts de AT-VM95ML optie maar geschrapt, en nu bedacht dat ik het in twee delen ga oplossen. Een nieuwe OM10 halen tenzij de Nagaoka MP 110 op voorraad is bij Rik Stoet want dan ga ik eerst die eens proberen.

Als ik weer eens een nieuwe bezigheid zoek ga ik wel kantklossen ofzo, want tot op heden loop ik leeg op mijn hobby's ;)
Nou weet ik niet wat kantklossen je gaat kosten :P , maar misschien is het een idee om dat een AT95E aan te schaffen. Kost niet de wereld, klinkt lekker en je koopt er tijd mee om te sparen voor en te zoeken naar een beter element. Zoals al heel vaak in dit (en voorgaande) topic(s) aangehaald, biedt de AT95E een hele goede prijs-prestatie verhouding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
Vintage1967 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 11:56:
[...]

Nou weet ik niet wat kantklossen je gaat kosten :P , maar misschien is het een idee om dat een AT95E aan te schaffen. Kost niet de wereld, klinkt lekker en je koopt er tijd mee om te sparen voor en te zoeken naar een beter element. Zoals al heel vaak in dit (en voorgaande) topic(s) aangehaald, biedt de AT95E een hele goede prijs-prestatie verhouding.
Kantkloskatoen zal ook weer wel niet goedkoop zijn ;)

Maar het is uiteindelijk toch de MP110 geworden, vanavond monteren en uitlijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Bestla schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 08:53:
[...]

Ik heb het zo : 2 platenspelers staan aangesloten op een klein mengpaneeltje met phonopre. Van daar uit loopt een 10 meter lange kabel naar de AUX ingang op onze Denon.

Prima signaal.
Gelijkaardige setup, gelijkaardige ervaring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
Ik heb ook een mengpaneel tussen mijn speler en versterker. Met zeker een meter of 10 kabel.

Dit betreft een analoog studio mengpaneel. Let wel, veel nieuwe mengpanelen zijn tegenwoordig digitaal (Bijna alle Pioneers bijvoorbeeld)! Of dat helemaal de jus van je platenspeler wegneemt... geen idee.

[ Voor 6% gewijzigd door Ljsvv op 05-03-2020 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

^^
Bij mij is dat toevallig idd een Pioneer. Uit de specs haal ik volgende:

Sampling rate: 96 kHz
A/D, D/A converter: 24 bits

Voorheen had ik een "simpel" analoog mengpaneel (met preamps). ik heb ook nog rechtsreeks met een simpele pre-amp gewerkt. De pioneer klinkt een stuk beter dan beide voorgangers...

Ik heb niet het gevoel dat de jus weg is, maar ik laat iedereen dat voor zichzelf uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:31
Hoppa. Morgen de officiele lijst voor RSD 2020. Al een paar dingen gezien die ik wil

edit ; oh nee, het is vandaag al 5 maart. Dan maar even op zoek gaan

[ Voor 30% gewijzigd door maartend op 05-03-2020 18:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HanG-BuiK-ZwijN
  • Laatst online: 09:33

HanG-BuiK-ZwijN

Oolong's Fanclub member

maartend schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 17:58:
Hoppa. Morgen de officiele lijst voor RSD 2020. Al een paar dingen gezien die ik wil

edit ; oh nee, het is vandaag al 5 maart. Dan maar even op zoek gaan
Volgens een artikel van nme die ik kon vinden zou de lijst om 1800 gepubliceerd worden. Kan de volledige lijst nog niet vinden op wat geruchten en leaks na zoals u2 en een pink floyd 7"

Hopelijk kan ik dubbeldippen bij sounds en riddim dit jaar O-)

Edit : https://www.whathifi.com/...d-store-day-2020-releases hier een van de artikelen erover met wat info

Edit 2 : https://m.imgur.com/gallery/yjsBe0e gevonden :)

Edit 3: https://recordstoreday.co.uk/releases/rsd-2020/ inmiddels ook hier te bekijken.

Edit 4: https://recordstoreday.nl/releases/rsd-2020/#perpage=18 en ook op de NL pagina :+

[ Voor 27% gewijzigd door HanG-BuiK-ZwijN op 05-03-2020 19:09 ]

http://i.imgur.com/BYdnj.jpg | http://i.imgur.com/1sNnu.jpg zomg new pic 14 JAN 2013 www.lannersedge.nl Gezellige LAN is Gezellig | i'm OLD!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
kwaakvaak_v2 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 14:27:
[...]

Kantkloskatoen zal ook weer wel niet goedkoop zijn ;)

Maar het is uiteindelijk toch de MP110 geworden, vanavond monteren en uitlijnen.
Gelukt :)

Goede combinatie die ronde moertjes en mijn dikke vingers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sb6waVmf2MwM8U76ZIgkrMZDPLM=/f/image/vPGiYsbK7SnDBYlflDTo2GaW.jpg

Even wachten tot junior op bed ligt en dan eens luisteren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:31
HanG-BuiK-ZwijN schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 18:42:
[...]

Volgens een artikel van nme die ik kon vinden zou de lijst om 1800 gepubliceerd worden. Kan de volledige lijst nog niet vinden op wat geruchten en leaks na zoals u2 en een pink floyd 7"

Edit 4: https://recordstoreday.nl/releases/rsd-2020/#perpage=18 en ook op de NL pagina :+
Hoppa. Bestellijst gemaakt
Residents, Boys next Door en Esplendor Geometrico

En dan nog twijfelen over Nocturnal Emissions

[ Voor 4% gewijzigd door maartend op 05-03-2020 19:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kwaakvaak_v2 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 19:40:
[...]

Gelukt :)

Goede combinatie die ronde moertjes en mijn dikke vingers.

[Afbeelding]

Even wachten tot junior op bed ligt en dan eens luisteren :)
En hoe bevalt die? Ik heb hem zelf ook en ik ben voor als nog zeer tevreden over dit element (evenals zijn duurdere broer, de MP-200 welke ik ook bezit en gebruik)...

Zojuist ook even door de recordstore lijst heen gebladerd en ook dit jaar zitten er twee leuke albums tussen die mijn aandacht trekken:
- Keane - Night Train
- Rowwen Heze (Los Limbos)

Die eerste is natuurlijk een echte top artiest en die tweede, tjah... Als echte Rowwen Héze liefhebber mag deze niet in mijn collectie ontbreken... Wordt wel grappig dan, want ik heb al de CD en de Cassetteband... Je kunt je afvragen waarom je die LP dan ook nog moet hebben...

Nou, hier komtie dan he, mijn reden: omdat het kan en omdat ik bijna alles van Rowwen Héze wil hebben en het dus een toevoeging is aan een complete muziek collectie van Rowwen Hèze...

Ps.: wel off-topic, maar wie mij de carnavals cassettes "Niks Stront, Niks" of "America Dat Stiet" heeft liggen en ze aan mij wil verkopen, mag dit mij altijd laten weten... Ik zoek ze al geruime tijd... De cassette De Toet / De Piel In Brand heb ik al en is ook zeer zeldzaam, net zoals de overige twee...

[ Voor 46% gewijzigd door rcor op 05-03-2020 21:53 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-06 22:47
Ik had al 15 jaar een snaaraangedreven Micro Seiki Solid-5, die heb ik deze week verkocht en een DD35 aangeschaft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yO0RkXt_kNQ1PzMJQ6TWM8qbWpw=/800x/filters:strip_icc()/f/image/Rc7lssal7K0fuzK3MDeRcwtn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mooi ding (y)
Welk element heb je erop zitten?

[ Voor 54% gewijzigd door mr_petit op 05-03-2020 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:17

Toshirou

Vinyl Surfer

De RSD lijst ook eens doorgenomen, ik ga voor wat alternative/indie Someone - Orbit II en een Jazz album van Bill Evans - Some Other Time. Verder zie ik het wel de 18de wat er nog ligt in de tweedehands bakken en nieuwe albums die mij toch het proberen waard lijken 😀

[ Voor 15% gewijzigd door Toshirou op 06-03-2020 20:15 ]

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:03
rcor schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 20:45:
[...]
... Wordt wel grappig dan, want ik heb al de CD en de Cassetteband... Je kunt je afvragen waarom je die LP dan ook nog moet hebben...
Nou, hier komtie dan he, mijn reden: omdat het kan en omdat ik bijna alles van Rowwen Héze wil hebben en het dus een toevoeging is aan een complete muziek collectie van Rowwen Hèze...
Herkenbaar. Ik heb een verzamelalbum uit '89 waar ik zeer veel emotionele waarde aan hecht. Ook die heb ik in drievoud :)
Afbeeldingslocatie: https://www.porrio.nl/lp/hsh89_thumb.jpg

Mijn platencollectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldsmelly
Ga de RSD lijst ook maar even doornemen met een bakkie leut erbij :-)

Vandaag weer 2 top platen in ontvangst mogen nemen ..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iIXZl6IKreb-IXO4g1LOOwf0rw4=/f/image/8ZVY1A9lvzPAElKASJyudW9l.jpg

U ziet een werkelijk fenomenale pressing van Respichi en een een heerlijke plaat van Taj MaHal en Keb Mo. :9~

[ Voor 19% gewijzigd door oldsmelly op 06-03-2020 18:00 ]

MuziekLiefhebbert

Pagina: 1 ... 37 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.