Ja AT-3600L
Op zich klinkt ie gewoon als een audio technica. Wat natuurlijk ook logisch is omdat de generator (magneet/spoelopstelling) natuurlijk vrij standaard is (100% gelijk met at-91 en grotendeels gelijk met vele andere series).
Wat ik wel vond is dat hij wat minder levendig klinkt dan een AT-95.
Ik ga 'm dus vergelijken met een AT-95 en een AT-11e (wat de voorganger van de AT-95e was).
Waarom die elementjes: omdat ik vind dat die de standaard bepalen voor instapelementen.
Tuurlijk, die at-3600L is goedkoper, en het is vast het beste element wat je voor €9,28 kan krijgen, maar als je geen €25 kan ophoesten (wat destijds een AT-95e kostte bij thakker), dan moet je misschien niet met de vinylhobby beginnen

.
Heel veel mensen zijn lyrisch over die 3600L, maar als die significant slechter is dan een AT-95e of een AT-11e, dan vind ik het een ondermaats element, want ik leg al de grens bij een AT-95 voor acceptabel element. Voor een vinylliefhebber let wel.
Eerste bevindingen: Hij matcht prima met de arm van een dual 721. Dus de compliantie is niet extreem laag.
AT-3600L: 11à12Hz (zeg maar 11,5Hz)
Mijn oude vervangingsnaald (uit medio '80) was maar hooguit 1Hz lager, dus dat is toch min of meer dezelfde naald, met suspensie nog goed (leuk om een vergelijk te gaan onderzoeken met tracking).
Een AT11E, doet gewoon 10Hz om mij dual.
De at-95e zit er iets onder (ca 9Hz).
Waar het mij voornamelijk om gaat is in hoeverre die AT-3600L die 3,5 gram tracking nodig heeft. Wat dat is gewoon heel hoog en niet bevordelijk. Hoe presteert ie dus bij lagere naalddruk qua tracking.
Trouwens, 3,5 gram kan ik ook niet testen, mijn dual gaat maar tot 3 gram (of ik moet er gewicht op leggen, maar dual heeft destijds natuurlijk ook niet voor niets het tot 3gr. gelimiteerd).
Wel merkte ik dat 2gram voor de 3600L waarschijnlijk veel te weinig is om ècht te presteren. Bij de resonantietest sprong hij namelijk gelijk uit de groef

.
Dat is wel een resonantietest met de testplaat van het label Tacet, en die is echt een stuk heviger (en preciezer) dan die van de Hifi News plaat.
Maar de trackingtests moeten dus uitsluitsel gaan geven. Qua prestaties maar ook qua naalddruk.
Betreffende die naalddruk moet er wel een soort grens gesteld worden, omdat bij trackingtests, het verhogen van de naalddruk vrijwel altijd betere resultaten geeft. Misschien kan ik lagere naalddrukken als optimum meten op het moment dat ik hoge tonen ga meten (kijken wat de meeste output geeft)
In principe mag je een conisch element een iets hogere naalddruk geven omdat deze de naalddruk ook over een groter gedeelte van de groefwand verdeeld dan een elliptisch element.
Dus 2 gram bij een at-95e staat dan qua impact van slijtage gelijk als een conische tip met 2,5 gram oid. Zoiets.
Om een oordeel over de klank te houden is natuurlijk heel subjectief, dus ik ga voornamelijk op zoek naar objectieve (meet) verschillen.
Maar eerst 100 uur oid inspelen zodat de suspensie ook wellicht wat soepeler wordt en de naaldslijping zich iets naar de groefwand vormt.
De at-95e en AT-11e hebben ook iets van 100 uur op de klok.
Die at-11e is een at12xe body waarvoor ik een nieuwe elliptische naald heb gekocht. Die kwam niet in een AT verpakking, maar is wel van AT logo en naam voorzien en heeft volgens mij ook dezelfde cantilever constructie, dus is denk ik wel 100% een originele (en nieuwe) naald.
Ik moet eigenlijk nog een goede, hoogwaardige audiointerface voor mijn laptop zien te vinden zodat ik goed signalen op kan nemen voordat ik ze analyseer.
Ik zit te denken aan een 2e hands E-mu 0404 (usb) maar dat ding is oud en er schijnen driver issues te zijn.
Qua inputcircuits is dat ding echter onovertroffen. vandaar.
[
Voor 4% gewijzigd door
mr_petit op 21-03-2020 00:09
]