Het Grote Vinyl Topic Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 38 ... 101 Laatste
Acties:
  • 545.915 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-04 11:41
Heb mijn oude Marantz TT 153 draaitafel aan de praat gekregen. Snaar was helemaal verpulverd.
En via een Power Dynamics PDX010 op de analoge CD ingang aangesloten van mijn X2400H.
De meeste platen klinken beetje schel, weinig Bass. Alleen die van Madonna lijkt het redelijk goed te doen.
Is dit normaal bij dit oude systeem of ligt dit aan
- De AVR
- De PDX010
- De naald van de oude pick-up
- Te hoog toerental (zou dan heel weinig wezen, want tekst klinkt goed).
Wat is volgens jullie het meest waarschijnlijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haas
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:41
oldsmelly schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 16:26:
Ga de RSD lijst ook maar even doornemen met een bakkie leut erbij :-)

Vandaag weer 2 top platen in ontvangst mogen nemen ..

[Afbeelding]

U ziet een werkelijk fenomenale pressing van Respich en een een heerlijke plaat van Taj MaHal en Keb Mo. :9~
Gaaf, die plaat van Taj MaHal ga ik ook eens beluisteren. Giant Step heb ik laatst ontdekt.

Afbeeldingslocatie: https://i.etsystatic.com/6702898/r/il/69df8d/1031239724/il_794xN.1031239724_selw.jpg

Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-05 19:55
PCan schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 16:43:
Heb mijn oude Marantz TT 153 draaitafel aan de praat gekregen. [...]
De meeste platen klinken beetje schel, weinig Bass. [...] Is dit normaal bij dit oude systeem of ligt dit aan
- De AVR
- De PDX010
Vooropgesteld, dat ik geen van de genoemde apparaten persoonlijk ken. De Denon-versterker zou het probleem niet moeten zijn, en ook de phono voorversterker zou eigenlijk gewoon moeten doen wat het belooft. Het toerental zou je eventueel kunnen controleren met een programmaatje (rpm meter) voor een smartphone of met een geprinte stroboscoopschijf.
Mijn gok zou echter zijn, dat de platenspeler, en dan vooral het element (het ding waar de naald inzit, en dat voor het eigenlijke geluid zorgt) niet heel erg high-end is, om het voorzichtig uit te drukken.

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PCan schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 16:43:
Heb mijn oude Marantz TT 153 draaitafel aan de praat gekregen. Snaar was helemaal verpulverd.
En via een Power Dynamics PDX010 op de analoge CD ingang aangesloten van mijn X2400H.
De meeste platen klinken beetje schel, weinig Bass. Alleen die van Madonna lijkt het redelijk goed te doen.
Is dit normaal bij dit oude systeem of ligt dit aan
- De AVR
- De PDX010
Ik zou eerst eens kijken naar de akoestiek en luidsprekers. Is het ook schel als je een CD/MP3 afspeelt via de set? Dan naar de naald, dan naar het element... hoewel, dat is bij deze draaitafel toch niet te vervangen? Zo te zien is het element een Technics T4P type a la P33, P30, P24, P22 etc. Een naaldje van Technics lijkt te kunnen passen en dan kan je voor een elliptische kiezen ipv de standaard conische. Kost maar een paar euro meer.

Dan pas de versterking bekijken, de phono voorversterker en héél ver daaracuter pas naar de Denon. Vooropgesteld dat je wel de juiste geluidsmodus van de Denon gekozen hebt: standaard stereo, geen filters, geen enhancements, auto-cabration equalizers (je weet wel die je instelt met de meegeleverde crappy mic) en andere meuk.

[ Voor 12% gewijzigd door Cap op 06-03-2020 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-04 11:41
@Cap Akoestiek is niet optimaal, maar mij Speakers (Dali Zensor 3 met 7" woofers), lijken mij prima.
Alle overige bronnen (Shield, Ziggo Next, Sony BPD en PC geven een prima geluid.
Had alles op basic staan in de Denon. Dus onaangepast. Heb nu de lage tonen +6 en hoge -2 gezet. Klikt al beter. Heb geen idee hoe de Stylus er aan toe is, de TT heeft jaren in de opslag gestaan (kamertemp.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ok met wat toonregeling is het dus acceptabel. Ik zou er zelf niet teveel geld meer aan besteden, het is een eenvoudige draaitafel met weinig ruimte voor verbetering. Wil je beter dan kan je voor een bescheiden bedrag een nette platenspeler met meer opties op de kop tikken op Marktplaats.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GiLeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GiLeX

Ook analoog fotograferend

Omdat een versterker de geest gaf op een kanaal, maar een "nieuwe" gezocht.
Gezien het feit dan we hier nog meer Pioneer onderdelen hebben in de "6" serie* maar een Pioneer A-616 mk-II af laten stoffen en in gebruik genomen.
Deze staat er nu en versterkt nu dus het signaal van onze tweede platenspeler boven.
Gelijk maar een klasiekertje er opgelegd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mx587Fey5gvdQShnpqxEZ5UYv48=/f/image/dvVcv160ztya1PZ8qmlgwxs6.jpg

Onze Pioneer zesjes:
Pioneer CT-656 MKII (casettedeck)
Pioneer PD-S603 (CD speler)
Pioneer A-616 mk-II (versterker)

[ Voor 11% gewijzigd door GiLeX op 06-03-2020 23:37 ]

Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-05 19:55
GiLeX schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 20:39:
[...]een Pioneer A-616 mk-II af laten stoffen en in gebruik genomen.[...]
Die rode accenten vind ik echt helemaal geweldig! :9~

edit:
en dan ook nog 'ultimate fidelity' :)

[ Voor 12% gewijzigd door niek_nijmegen op 06-03-2020 20:47 ]

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stickyfish
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:47

stickyfish

Don't fuck with Limbo's

rcor schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 20:45:
[...]

En hoe bevalt die? Ik heb hem zelf ook en ik ben voor als nog zeer tevreden over dit element (evenals zijn duurdere broer, de MP-200 welke ik ook bezit en gebruik)...

Zojuist ook even door de recordstore lijst heen gebladerd en ook dit jaar zitten er twee leuke albums tussen die mijn aandacht trekken:
- Keane - Night Train
- Rowwen Heze (Los Limbos)

Die eerste is natuurlijk een echte top artiest en die tweede, tjah... Als echte Rowwen Héze liefhebber mag deze niet in mijn collectie ontbreken... Wordt wel grappig dan, want ik heb al de CD en de Cassetteband... Je kunt je afvragen waarom je die LP dan ook nog moet hebben...

Nou, hier komtie dan he, mijn reden: omdat het kan en omdat ik bijna alles van Rowwen Héze wil hebben en het dus een toevoeging is aan een complete muziek collectie van Rowwen Hèze...

Ps.: wel off-topic, maar wie mij de carnavals cassettes "Niks Stront, Niks" of "America Dat Stiet" heeft liggen en ze aan mij wil verkopen, mag dit mij altijd laten weten... Ik zoek ze al geruime tijd... De cassette De Toet / De Piel In Brand heb ik al en is ook zeer zeldzaam, net zoals de overige twee...
Oh, die Rowwen Heze had ik ff over het hoofd gezien, die wil ik ook heel graag hebben!
Meteen maar ff toegevoegd aan m'n wensenlijst.

En je reden snap ik helemaal, haha :)

"Computers aren’t the thing. They’re the thing that gets us to the thing" - Joe MacMillan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
mr_petit schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 23:05:
Mooi ding (y)
Welk element heb je erop zitten?
Een Ortofon m15e super

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Orginele naald? En dat gaat goed met die arm qua compliantie?
Ik vroeg het omdat het best een oud beestje lijkt te zijn en die ontwerpen van weleer hebben vaak een behoorlijk hoge compliantie.
MA-505 is volgens mij ook niet echt een lichte arm.

Nou ja, resonantiefrequentie beter te laag dan te hoog :Y

[ Voor 14% gewijzigd door mr_petit op 07-03-2020 00:54 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-06 12:29
rcor schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 20:45:
[...]

En hoe bevalt die? Ik heb hem zelf ook en ik ben voor als nog zeer tevreden over dit element (evenals zijn duurdere broer, de MP-200 welke ik ook bezit en gebruik)...
Tot op heden klinkt het een stuk prettiger, meer in balans dan met de om10. De mp110 is wel een stuk nauwkeuriger en een stuk lastiger om goed te krijgen.. Vooral de naald druk is een stuk gevoeliger om goed te krijgen. Straks toch maar even een digitale schaal halen, want met die ortofon wip ga ik het voor mijn gevoel niet goed krijgen.

Driving a cadillac in a fool's parade.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimmel
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06 10:12

Wimmel

Hello

De Record Store Day 2020 releaselijst is uit.
* Wimmel hoeft dit jaar de deur niet uit.

[ Voor 18% gewijzigd door Wimmel op 07-03-2020 08:09 ]

Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-05 11:49
Ik had de lijst gisteren bekeken. Ik sla m ook over dit jaar. Het enige wat ik nog wel leuk zou vinden is Music For Dreams (lounge compilatie). Die van vorig jaar heb ik ook. Maar tijdens RSD wilden ze geloof ik €32 hebben voor een EP met 6 nummers en dat vond ik nogal overdreven. Ik had m later voor de helft daarvan online besteld ;)

Waar ik wel blij mee was, was een bezoekje aan de Action gisteren voor wat huishoudspullen. Afgelopen keren zag ik geen LP’s meer liggen en had het idee dat ze daar mee gestopt waren. Maar blijkbaar was het gewoon tijdelijk op, want dit keer lag er weer wat en het aanbod was anders dan voorheen. Blijkbaar hebben ze een paar dozen van Sony Music op de kop getikt. Heb er 3 van meegenomen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vgFDEmMKnEY2v0hzjusAKEmlgLQ=/800x/filters:strip_icc()/f/image/cFG8n9b1kSEY536kkKz5WbDY.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.discogs.com/V...llection/release/14889403
https://www.discogs.com/V...llection/release/12978239
https://www.discogs.com/V...llection/release/14889564

Het staat er niet op maar ze voelen als 180g. Niet slecht voor €10 per stuk :) Momenteel ligt Meatloaf op de draaier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zojuist dit LP horror filmpje bekeken op YouTube... Nou, zo moet het reinigen van een LP zeker niet... en ik krijg er echt zware kriebels van, want die WD40 kan nooit goed zijn voor het vinyl op de langere termijn...

[ Voor 26% gewijzigd door rcor op 07-03-2020 16:16 ]

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

@rcor het smeert in ieder geval wel. :+ 8)7 _O-

Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@GiLeX dat zeker... Ik raad het ook iedereen aan om dit te gebruiken bij piepende of krakende deuren in huis of het smeren van de fietsketting, want daarvoor werkt het echt!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kez
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Kez

Drive monkey,drive!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8FpI0TXvUiRRvAbEEuJTzqOihyY=/800x/filters:strip_icc()/f/image/gdbQx8w0Mp3rkMUcSU1We63D.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag voor een hele mooie prijs deze collectie opgehaald :)
En zit zelfs wat obscure Poolse en Russische muziek tussen 😋

Wel jammer dat "per ongeluk" RW The Wall apart was gehouden :F

Ik heb geen problemen met baby's,over 16 jaar moeten er ook weer lekkere wijven zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ksborg
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-06 11:16
rcor schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 09:21:
Zojuist dit LP horror filmpje bekeken op YouTube... Nou, zo moet het reinigen van een LP zeker niet... en ik krijg er echt zware kriebels van, want die WD kan nooit goed zijn voor het vinyl op de langere termijn...
[YouTube: Мойка пластинок WD-40]
Zolang er geen hardnekkige stickerresten op de LP zitten lijkt me dit inderdaad niet de bedoeling. En als je dat wel hebt: hoe dan? :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Zojuist terug van Riddim Recordstore in Venray... Helaas zat er deze week niets tussen, maar daarvoor was ik er niet heen gegaan... Zoals gisteren aangegeven heb ik een recordstore day lijstje en aangezien eigenaar Hans had aangegeven mee te gaan doen heb ik hem willen vragen of hij de LP van Rowwen Héze aan de kant zou kunnen leggen...

Dat viel even vies tegen voor mij (en eigenlijk ook voor hem), want hij had zich aangemeld om mee te doen met de recordstore day, maar kon dit jaar nog niet omdat het te kort dag hiervoor was.. Vanaf volgend jaar doet Riddim Recordstore gezellig mee... Dit betekend dat ik die dag toch nog vroeg op moet om mij te melden bij Sounds Recordstore en dan hopen dat ze deze op voorraad hebben...

Enfin, toen ik toch in het centrum was ook maar even bij Mien Eigen Kroam aangegaan... Zij verkopen ook LP's en aldaar had ik wel beet met Pink Floyds album "Darkside Of The Moon"... Een Duitse persing die ook nog eens quadrofonisch is (mijn eerste ook nog)... Nu lekker aan het afspelen via mijn Thorens:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Kgk8f7Kk6VGt5Rd9lTFYIyD8vA=/f/image/YXv6DgRXRKvrsCHFXITai5Jx.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-06 12:35
Wimmel schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 08:08:
De Record Store Day 2020 releaselijst is uit.
* Wimmel hoeft dit jaar de deur niet uit.
Tnx for posting. Scheelt mij een google-actie :P .
Ik ga wel de deur uit, speciaal voor de 10" van DeWolff. Niet omdat die gratis is, maar puur omdat het een DeWolff is. :P.
Ondanks mijn aversie tegen dit soort acties met bijbehorende prijzen en de daarop volgende woekerprijzen op sites als MP en Discogs heb ik de lijst bekeken. Ik heb de volgende releases in het snotje:

David Bowie - I'm Only Dancing
Pink Floyd - Arnold Layne (Live At Syd Barrett Tribute, 2007)
Thin Lizzy - Chinatown
V/A (DeWolff & Friends) Electrosaurus – 21ST CENTURY HEAVY BLUES, RARE GROOVES .. V.2
Waters, Roger - The Wall Live In Berlin
Zappa, Frank - You Can’t Do That On Stage Anymore

Die laatste is met een ? omdat ik niets van dat album ooit gehoord heb.

Mocht ik naast de pot piesen wat betreft de 10" van DeWolff, dan zal ik zeker een beroep op jullie doen. Onder jullie zijn er vast wel die DeWolff niets vinden ;) .

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zojuist dit LP horror filmpje bekeken op YouTube... Nou, zo moet het reinigen van een LP zeker niet... en ik krijg er echt zware kriebels van, want die WD40 kan nooit goed zijn voor het vinyl op de langere termijn...
[YouTube: Мойка пластинок WD-40]
Ik zal er wel veel te diep over nadenken, maar wat wil die rus nou?
Eerst smeert hij er wd40 op en daarna wast hij het er weer vanaf?
Is dit een statement over hoe goed fairy wel niet is als afwasmiddel ofzo?
Wel leuk altijd zo'n kijkje in een commie huiskamer😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
mr_petit schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 00:47:
[...]

Orginele naald? En dat gaat goed met die arm qua compliantie?
Ik vroeg het omdat het best een oud beestje lijkt te zijn en die ontwerpen van weleer hebben vaak een behoorlijk hoge compliantie.
MA-505 is volgens mij ook niet echt een lichte arm.

Nou ja, resonantiefrequentie beter te laag dan te hoog :Y
Hij klinkt prima, de spullen komen ook uit dezelfde periode en voor zover mijn google kunsten reiken lijkt deze arm een redelijke allemansvriend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr_petit schreef op zondag 8 maart 2020 @ 13:21:
[...]

Ik zal er wel veel te diep over nadenken, maar wat wil die rus nou?
Eerst smeert hij er wd40 op en daarna wast hij het er weer vanaf?
Is dit een statement over hoe goed fairy wel niet is als afwasmiddel ofzo?
Wel leuk altijd zo'n kijkje in een commie huiskamer😁
Ik denk van wel... :P

Hij gebruik in ieder geval wel een schuursponsje... Godzijdank voor de LP de zachte zijde... Je moet er toch niet aan denken om de schuurzijde te gaan gebruiken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rcor schreef op zondag 8 maart 2020 @ 18:37:
[...]Je moet er toch niet aan denken om de schuurzijde te gaan gebruiken...
Ik wou dat al bijna als comment toevoegen....."You're using the wrong side of the sponge! ":P
Kijken wat ie zegt :+

[ Voor 3% gewijzigd door mr_petit op 08-03-2020 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nineball schreef op zondag 8 maart 2020 @ 17:40:
[...]

Hij klinkt prima, de spullen komen ook uit dezelfde periode en voor zover mijn google kunsten reiken lijkt deze arm een redelijke allemansvriend.
Dat is op zich niet relevant, je had altijd een flinke range aan soorten armen, gewichten en dus elementen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
Zelfs als ie een wondermiddel zou gebruiken wat je platen perfect reinigt, dan nog... met die grote hoeveelheid water die hij over de labels heen gooit heb je misschien wel een schone plaat, maar help je je labels naar de knoppen. Misschien moet ie ze gewoon meteen in de vaatwasser zetten, scheelt een hoop handmatig werk ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benedictuz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-03 11:20
Vintage1967 schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 17:15:
[...]

Zappa, Frank - You Can’t Do That On Stage Anymore

Die laatste is met een ? omdat ik niets van dat album ooit gehoord heb.
Staan vooral nummers op van You Can’t Do That On Stage Anymore vol 1

[ Voor 18% gewijzigd door benedictuz op 10-03-2020 18:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ljsvv
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 21:53
Helaas is vanwege een financiële tegenvaller de beoogde upgrade naar de Denon DL-110 er nog niet van gekomen.

Dan nog maar even genieten na al het Corona hier Corona daar nieuws hier in het Brabantse van onze eigen Danny Vera:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nsADwN_COIFVtLt_UQzIAWL6jec=/234x176/filters:strip_icc()/f/image/xSl7FrTaI0V0oVwwO1l7TABr.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
Cap schreef op zondag 8 maart 2020 @ 19:26:
[...]

Dat is op zich niet relevant, je had altijd een flinke range aan soorten armen, gewichten en dus elementen. ;)
Da's waar natuurlijk. De effectieve massa die ik heb gevonden voor de ma505 inclusief headshell is 14 gram dus dat is medium, meer richting low dan high.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TPtRPUEWGEHGpJz1riImGcoqEXI=/800x/filters:strip_icc()/f/image/lCKMSsbUzq0bW3S1WmwhCjVE.jpg?f=fotoalbum_large
Inmiddels de originele headshell gevonden waar nog een dd1 aan vast zat. Die laatste staat nu op zolder.

[ Voor 32% gewijzigd door nineball op 11-03-2020 23:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-04 13:24
Voor de liefhebbers van de speciale Record Store Day uitgaves, jullie kunnen nog wat langer doorsparen, RSD2020 wordt twee maanden uitgesteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noodel1988
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-06 15:46
lateef schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 11:45:
Voor de liefhebbers van de speciale Record Store Day uitgaves, jullie kunnen nog wat langer doorsparen, RSD2020 wordt twee maanden uitgesteld
Nieuwe datum 20 juni, voor de volledigheid.

[ Voor 3% gewijzigd door noodel1988 op 13-03-2020 17:26 ]

Trakt | Last.fm | discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nineball schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 03:16:
[...]

[Afbeelding]
Inmiddels de originele headshell gevonden waar nog een dd1 aan vast zat. Die laatste staat nu op zolder.
Gevonden of gekocht? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Vandaag een bezoekje gebracht aan platenzaak Miez-D in Horst voor een lekker kopje thee en een vandaag uitgebrachte live LP van Abba "Live At Wembley Arena"... Tevens ook een nieuwe CD (excuses voor het vloeken in de kerk) gekocht van Chet Atkins & Mark Knopfler "Neck and Neck"... Hoe dan ook, de Abba LP ligt nu op de platen draaier en is voor als nog een zeer mooi live album voor de liefhebbers:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/EU4zIw98zlvTP7bm961GuJybSwK6t4HNxj7Cvjavm32b4Cl5Kgw8D2S3ntMwoElWArNtc_wT5vzyV6NDsmPaXqUbYFYVtVPUS2_9NaBArHx0YGOlPe8W8Jo1dZix4r7Rm8nYK2Z7Mw=w2400

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vintage1967
Niet op LP, niet met een platenspeler.........

Zo meteen een live stream van DeWolff.
De tour is afgezegd waarna ze besloten hebben om zonder publiek te spelen en dit te streamen.
Als ik het goed heb, begint het om 19.30. Ik zit er klaar voor >:) .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-06 18:25
Ik ben twee weken geleden in brussel geweest, en daar heb ik me toch een tent gevonden.
Dr. Vinyl. Wat een vent en wat een tent. Zo veel leuks daar vandaan gehaald.
Winkel heeft zich helemaal gericht op alleen maar elektronische muziek, dus van house tot gabber tot acid.
Hij weet ook precies wat hij er voor moet vragen dus geen exorbitante prijzen.
Eigenaar heeft meegeholpen aan een documentaire The Sound Of Brussel.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Vintage1967
Vandaag met de Dremel bezig geweest om de platter van mijn TD166 te polijsten.
Ik ben niet helemaal ontevreden, al zeg ik het zelf :P .

Voor en na (daarbij staat de platter ook stil :+ ):

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gnbyM43m.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/icf2pZUm.jpg

Het is nog niet perfect, maar voor nu voldoende.
Misschien dat ik een tweede ronde doe, maar dan met een soort vilten schijfje.

Gisteren is de originele ATN95E afgeleverd. Dit als vervanging van de Nudeline-naald die schots en scheef stond. Ik heb nog geen tijd genomen om deze te plaatsen en de afstelling te controleren. Dat komt nog. Ik zal dan ook kijken hoe recht deze cantilever en tip staan.

Nu op de (gepolijste) draaiert: Judas Priest - Defenders Of The Faith >:) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-06 17:10

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Vintage1967 schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 19:19:
Niet op LP, niet met een platenspeler.........

Zo meteen een live stream van DeWolff.
De tour is afgezegd waarna ze besloten hebben om zonder publiek te spelen en dit te streamen.
Als ik het goed heb, begint het om 19.30. Ik zit er klaar voor >:) .
Zo heb ik gisteren een concert van Misþyrming (IJslandse black metal) gekeken. Hun concert in Tallinn werd zonder publiek gespeeld, dus is echt op de dag zelf besloten het gratis te streamen. Als dank even hun albums gekocht op Bandcamp.
Grappig detail: Tijdens hun tour werden steeds vlak na hun shows zoals hier nu het geval is alle publieke gelegenheden gesloten. Voor Tallinn kwam dit dus nét te vroeg.

Ik zie dat veel kleinere bands in zwaar weer komen of zitten. Hele tours worden afgelast. Zeker als daar al geld in was geïnvesteerd zijn dit harde klappen. Ik heb al aardig wat wanhoopskreten voorbij zien komen.

Mijn mekka medio April (Roadburn) wordt hoogst waarschijnlijk gecancelled. Veel bands hebben hun show of hele tour al af moeten blazen. Ik kwam altijd zeker wel met 10 platen thuis, dus het zal dit jaar anders moeten.
Ik overweeg om een groot deel van het geld wat voor mij op zou gaan in het festival te spenderen aan muziek en merch van deenemende bands. Ticket + Hotel + Eten&drinken + merch is elk jaar bij elkaar toch al makkelijk 700 euro.
Ik moet even kijken hoe ik dit vorm ga geven....

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
Ik heb de nieuwe ATN95E vanavond geplaatst.
Met de hulp van de Thorens gauge was dat geen probleem.
Daarna met het transparante perspex plaatje uit China de Azimuth gecontroleerd.
Het element zit evenwijdig aan de LP.
Of uiteindelijk de tip ook loodrecht op de LP staat, is optisch niet exact te bepalen.
Dat hele verhaal ga ik nog wel eens testen als de PC in de werkkamer weer is aangesloten en ik zin heb de TD166 naar boven te sjouwen. Dan kan ik met de softwarematige oscilloscoop en een testplaat eens kijken hoe het met de balans is. Dat is een toch wat betere manier om te bepalen of de Azimuth in orde is. Uiteraard is de Fozgometer nog beter, maar om die nou alleen voor incidenteel eigen gebruik aan te schaffen 8)7 .

De hoek van de cantilever ten opzichte van de LP is groter dan bij de 'oude' stylus. Met andere woorden, hij staat steiler. Gevolg is dat het element wat hoger staat en er wat meer ruimte is tussen element en LP. Al met al houd ik de 'oude' stylus als reserve ondanks dat die maar een jaar gebruikt en nog niet versleten is, en blijft de nieuwe op de platenspeler. Mocht ik een ongelukje hebben, dan zit ik in ieder geval niet meteen zonder stylus.

Ik heb net Pink Floyd - The Division Bell met de koptelefoon geluisterd. Klinkt gewoon prima. Zoals altijd hoor ik links wat minder dan rechts, maar dat ligt aan mij ;) .

Terug komend op de stream van DeWolff: het optreden staat, inclusief support Great Eastern, op hun Facebookpagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
Hieronder nog even een foto van mijn nieuwe ATN95E.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y6wU8qdJB2ZXzDZCnME3WFhwgwc=/f/image/3TtUfMVyLRgoLNyl2S0LrbXB.png

Ziet er in ieder geval stukken beter (lees: rechter) uit dan de nudeline.
Ik heb nog niet via de microscoop gekeken, maar dat gaat de komende tijd vast nog wel gebeuren. Dan wil ik meteen kijken of er verschil te zien is tussen deze nieuwe en de gebruikte tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vintage1967 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 10:58:
Hieronder nog even een foto van mijn nieuwe ATN95E.
heb je ook een foto van dat hij op de plaat ligt?
Ligt deze nou ook significant hoger dan je vorige 'buikschuiver' naald?
Dus ligt hij net zo hoog als mijn foto's?
Als dat niet het geval is kan er als nog iets mis zijn met je installatie of manier van meten natuurlijk.

Dus even recapitulerend:
Mijn at95e:
Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/naald/at95e2gr.jpg

jouw vorige at95e:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wPP4fYHl.jpg

edit:
Ik zit nog even te kijken naar jouw setup: heb je er nou een extra spacer tussen zitten (tussen naald en headshell)?
Klopt je VTA nog wel? ik bedoel eigenlijk de hoogte van je arm.
Is die instelbaar bij jouw arm? staat je arm horizontaal?

[ Voor 34% gewijzigd door mr_petit op 18-03-2020 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
mr_petit schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 11:19:
[...]

heb je ook een foto van dat hij op de plaat ligt?
Ligt deze nou ook significant hoger dan je vorige 'buikschuiver' naald?
Dus ligt hij net zo hoog als mijn foto's?
Als dat niet het geval is kan er als nog iets mis zijn met je installatie of manier van meten natuurlijk.

Dus even recapitulerend:
Mijn at95e:
[Afbeelding]

jouw vorige at95e:
[Afbeelding]

edit:
Ik zit nog even te kijken naar jouw setup: heb je er nou een extra spacer tussen zitten (tussen naald en headshell)?
Klopt je VTA nog wel? ik bedoel eigenlijk de hoogte van je arm.
Is die instelbaar bij jouw arm? staat je arm horizontaal?
Die spacer klopt inderdaad. Als ik de AT95E plaats met behulp van de Thorens gauge is die nodig om de tip op de juiste positie te krijgen. Heel veel speling is er daarbij volgends de diverse handleidingen niet (voorbeeld hieronder):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wh75IJM9YYCvc6nnnTlcc8Ek-Yo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OFiHmFMhtjurm9EGEJXrFeUF.jpg?f=fotoalbum_large

Toevallig viel mij gisteren op dat het element ook met de nieuwe naald dichter bij de LP lijkt te liggen dan ik in eerste instantie dacht te zien :? . Dat kan natuurlijk optisch bedrog zijn, dus dat wil ik inderdaad nog eens goed bekijken.

De naalddruk is volgens beproefd recept ingesteld:
- antiskating en contragewicht op 0;
- de arm vrij laten zweven;
- ring met schaalverdeling op 0 zetten;
- antiskating op 2 (advies van AT);
- contragewicht op 2 gram;
- naalddruk controleren met digitale weger (deze gaf iets van 1,97 gram aan).

Daar kan dan het probleem toch niet zitten, denk ik dan...........

De arm is, als de naald op de LP rust, vrijwel horizontaal. Ook dat zou goed moeten zijn. Ik kan me niet voorstellen dat een marginale afwijking van de arm ten opzichte van exact horizontaal de oorzaak kan zijn van een 'buikschuiver'. Dan zou dat verschil zichtbaar moeten zijn als ik achtereenvolgens een dunne LP uit de jaren '80 en een 180 gr van nu op de speler leg en dan de ruimte tussen element en LP vergelijk.

Overigens ben ik al eens aan het spelen geslagen met de VTA van de arm. Ik kan je verzekeren dat je vanwege de positionering van de armlift heel weinig aan kunt passen. De hoogte van zowel de arm als de armlift zijn makkelijk aan te passen. Probleem is echter dat ik steeds oorlog had met de positie van armlift als ik de hoogte van de arm wat aan had gepast. Of de arm werd niet opgetild, of de arm zakte niet ver genoeg om de naald op de LP te krijgen. Al met al vraagt het Zwitserse precisie (die ik blijkbaar onvoldoende bezit :+ ).

Nou wil ik de komende periode mijn TD166 weer eens nalopen. Dan maak ik tijd en ruimte om ook dit soort afstellingen goed langs te lopen. Mogelijk kan ik de armlift reinigen en smeren waarna alles veel makkelijker is af te stellen. Maar voor ik dat doe, zal ik zeker een foto van de nieuwe stylus maken om te kunnen vergelijken met de oude.

2B continued............

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vintage1967 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 13:44:
[...]

De naalddruk is volgens beproefd recept ingesteld:
- antiskating en contragewicht op 0;
- de arm vrij laten zweven;
- ring met schaalverdeling op 0 zetten;
- antiskating op 2 (advies van AT);
- contragewicht op 2 gram;
- naalddruk controleren met digitale weger (deze gaf iets van 1,97 gram aan).

Daar kan dan het probleem toch niet zitten, denk ik dan...........
Dat is 100% goed.
Het enige wat ik me kan voorstellen wat nog iets negatief zou kunnen beïnvloeden is dat als je verticale lagering kapot is (zware punten). maar dat zou je bij het vrij laten zweven van de arm moeten merken, dat hij steeds op een bepaald punt blijft hangen als je ermee aan het balanceren bent..

Maar zie je nauwelijks verschil met je oude naald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
mr_petit schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 14:37:
[...]

Dat is 100% goed.
Het enige wat ik me kan voorstellen wat nog iets negatief zou kunnen beïnvloeden is dat als je verticale lagering kapot is (zware punten). maar dat zou je bij het vrij laten zweven van de arm moeten merken, dat hij steeds op een bepaald punt blijft hangen als je ermee aan het balanceren bent..

Maar zie je nauwelijks verschil met je oude naald?
De arm zweeft keurig helemaal vrij. Ik ben wel blij met je opmerking omdat ik daar nog niet meteen aan had gedacht. Maar ook dat is (gelukkig) niet aan de orde. Enige wat ik nu kan doen is ook van de nieuwe stylus een foto maken en die vergelijken met de oude. Dan kan ik op basis van feiten je laatste vraag beantwoorden. Nogmaals, het zou mogelijk optische illusie kunnen zijn.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Wimmel

Wimmel

Hello

Vintage1967 schreef op zondag 15 maart 2020 @ 21:10:
Vandaag met de Dremel bezig geweest om de platter van mijn TD166 te polijsten.
Ik ben niet helemaal ontevreden, al zeg ik het zelf :P .
Mag ik dan nog een keer mijn platter spammen. Deze is met de polijstschijf gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/0VNoUdtW923kbz8zaMmGUNz1.jpg

Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wimmel schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 18:01:
[...]

Mag ik dan nog een keer mijn platter spammen. Deze is met de polijstschijf gedaan.

[Afbeelding]
Leuk dat je die foto maakt, maar als je echt wilt patsen, maak dan die foto onder een hoek zodat we je reflectie zien.
Het zal wel als een lachspiegel fungeren....maar dan hebben wij ook wat om te lachen :+

Zelf gepolijst met zo'n klein vilten dremelschijfje en wat pasta zodat het 5 uur duurt of een echte polijstschijf op een slijpbank zodat het 5 minuten duurt? :P :9

Even voor de duidelijkheid: heb je nou een hoogglans wit gelakte/gespoten thorens td320 (321?) met een linn basikakito arm? zie ik dat goed? Da's best wel een opvallende combo.
Dan is het natuurlijk raar dat je nu pas die platter polijst :*)

[ Voor 14% gewijzigd door mr_petit op 18-03-2020 18:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• chromium
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-02 11:28
Hoekfoto :)

Volledig met de hand gepolierd over vele dagen, nadeel is natuurlijk dat je ook de schade van de afgelopen 45 jaar beter ziet, de putjes en krasjes zie je veel beter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gU1qKS_eqffI61WvifjAmoEbnF0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Al2iufk88kYSWJ2QiS4s7hGf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het grootste probleem van dat dagenlang handpolijsten is dat je in die eenzame uurtjes niet naar een plaat kan luisteren :+

Je hebt ook de top gepolijst zie ik. Natuurlijk minder belangrijk omdat er een mat op komt, maar toch een A for efford :P

De beschadigingen waren te diep om er uit te polijsten? (meestal wordt daar eerst op geschuurd)

[ Voor 49% gewijzigd door mr_petit op 18-03-2020 19:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chromium
mr_petit schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 19:47:
Het grootste probleem van dat dagenlang handpolijsten is dat je in die eenzame uurtjes niet naar een plaat kan luisteren :+
Ik denk dat de meesten onder ons hier meerdere platenspelers hebben ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
chromium schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 19:49:
[...]

Ik denk dat de meesten onder ons hier meerdere platenspelers hebben ;)
Ik heb dikwijls hier gehoord dat toch velen die beslissing niet alleen mogen maken :D 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromium
[b]

Je hebt ook de top gepolijst zie ik. Natuurlijk minder belangrijk omdat er een mat op komt, maar toch een A for efford :P

De beschadigingen waren te diep om er uit te polijsten? (meestal wordt daar eerst op geschuurd)
De top is veel makkelijker om te doen, maar je hebt gelijk, het is eigenlijk een maat voor niks. Elke 6 maanden polier ik de rand weer voor een haltuurtje of zo omdat het happy-shiny effect helaas niet blijft,maar de top heb ik niet meer bijgewerkt de laatste 2 jaar.

Waarschijnlijk kunnen de krasjes er wel uit, maar niet met de hand vrees ik, daarvoor zou ik tools moeten gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chromium
mr_petit schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 19:50:
[...]

Ik heb dikwijls hier gehoord dat toch velen die beslissing niet alleen mogen maken :D 8)7
Ach, eens je er meerdere hebt, verliest de wederhelft de tel..was het nu 4 of 5 ? :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wimmel

Wimmel

Hello

mr_petit schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 18:24:
[...]

Leuk dat je die foto maakt, maar als je echt wilt patsen, maak dan die foto onder een hoek zodat we je reflectie zien.
Het zal wel als een lachspiegel fungeren....maar dan hebben wij ook wat om te lachen :+

Zelf gepolijst met zo'n klein vilten dremelschijfje en wat pasta zodat het 5 uur duurt of een echte polijstschijf op een slijpbank zodat het 5 minuten duurt? :P :9

Even voor de duidelijkheid: heb je nou een hoogglans wit gelakte/gespoten thorens td320 (321?) met een linn basikakito arm? zie ik dat goed? Da's best wel een opvallende combo.
Dan is het natuurlijk raar dat je nu pas die platter polijst :*)
Mijn poffertjesporum is ook vervormd niet geschikt voor publieke vertoning ;) Hij is gepolijst op een echte werkbankgemonteerde polijstmachine maar het duurde toch nog een half uurtje. En ja, een TD321 hoogglans witgespoten en een Linn Akito met DL110 (inclusief een klein spacergewichtje om de compliantie een beetje beter te laten matchen).

Uiteraard heb ik hem direct gepolijst nadat de Thorens bij de spuiter vandaan kwam.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b_eWg1VKazAbHMQwRSQovtDLiFw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4cfA8hYUoZ5qmFp4JihW2JWC.jpg?f=fotoalbum_medium
mr_petit schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 19:50:
[...]

Ik hoor mijn vrouw nog wel eens klagen wanneer ze weer een platenspeler tegenkomt die ik "even" in een kast had verstopt. * Wimmel heeft er zo'n 10 door het huis verspreid.

[ Voor 12% gewijzigd door Wimmel op 18-03-2020 19:57 ]

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wimmel schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 19:54:
[...]

Uiteraard heb ik hem direct gepolijst nadat de Thorens bij de spuiter vandaan kwam.
[Afbeelding]
Ok, dus wel echt serieus gepolijst. En dus ook net/onlangs gespoten? Ik vind het er zeer chique uitzien.
Echt een soort audio juweel d:)b
Ik vind het sowieso altijd leuk als mensen hun draaitafel pimpen. Net als dat gele ding wat laatst langskwam (geloof ik een sansui). Maar daar miste geloof ik nog een gepolijste platter :Y
Maar deze ziet er qua spuitwerk echt strak uit zeg (ook logisch als hij bij een professionele spuiter is geweest)

Heb je ook een foto van in volle glorie, dus opgesteld met die zwarte (rubberen) mat en evt stofkap? (en element natuurlijk)

Ik vind ook dat dit soort foto's wel meer in dit topic mogen. Een gewone draaitafel of plaat laten zien is minder speciaal, dat zijn standaardproducten waar er honderden, duizenden of honderdduizenden van zijn. Dit zijn unieke producten. Helaas heb ik zelf geen gepersonaliseerde tafels (niet qua uiterlijk althans).

Ik weet ook niet of ik het lef zou hebben een van mijn tafels zo om te bouwen. De meesten zien er optisch goed uit.
Al zou een custom gespoten hoogglans PS-X75, evt met echte vineerstrip wel heel cool kunnen zijn :9~ (ik heb er 2 maar 1 is niet goed)

[ Voor 25% gewijzigd door mr_petit op 18-03-2020 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
Ik heb net een foto van de nieuwe ATN95E gemaakt.
Voor het vergelijk de oude er naast er links gezet.
Ik vermoed dat er sprake was andere lichtinval of zoiets dergelijks waardoor het leek alsof de nieuwe stylus ook weer zo ver doorzakte. Zoals jullie kunnen zien, is er wel degelijk sprake van een grotere hoek van de stylus t.o.v. de LP.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gnbyM43m.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uVEjCr1m.jpg

Volgens mij is alles nu prima in orde wat de stylus betreft. En het klopt dat er ondertussen ook andere (lees: kortere) boutjes gebruikt worden ;) . Ziet er toch wat netter uit zonder al die overlengte.

Nu op de draaiert: David Bowie - Stage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ook al post je ieniemienie kleine fototjes, ik kan gelijk zien dat er een heel verschil in cantileverhoek zit tussen die twee. (y)
De nieuwe naald was dus zeker niet voor niets.

Bij die oude naald lijkt het ook wel alsof de cantilever een knik heeft (dus een extra knik, alsof hij een beetje geknakt is)
Hier bedoel ik:
Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/naald/div/hierknik.jpg

Ik ben me ervan bewust dat er een kloddertje epoxy op de bovenkant van de naald doorgaans ligt, maar het punt waar de cantilever omhoog begint te gaan ligt gewoon veel verder naar achteren bij je oude naald dan bij mijn naald en je nieuwe naald, dus iets zegt mij dat hij toch een keer een flinke tik heeft gehad.
Of het is een grote productiefout, al hoor je daar bij AT weinig over, de kwaliteitscontrole is daar voor zover ik weet best goed, in tegenstelling tot enkele andere merken, soms zie je echt de gekste dingen.
Zo zat ik laatst in een topic op VE en kwam erachter dat die persoon een sumiko element had waarbij de kleuren (om de pinnetjes) niet overeenkwamen met de letters die op de behuizing stonden :D
Die persoon had ook de meest rare problemen met hum. Iedere reactie gaat natuurlijk gelijk over dat hij een massaprobleem met z'n tafel zou hebben, maar ik vermoedde al gelijk wat anders.

[ Voor 111% gewijzigd door mr_petit op 18-03-2020 20:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimmel

Wimmel

Hello

mr_petit schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 20:11:
[...]

Ok, dus wel echt serieus gepolijst. En dus ook net/onlangs gespoten? Ik vind het er zeer chique uitzien.
Echt een soort audio juweel d:)b
Ik vind het sowieso altijd leuk als mensen hun draaitafel pimpen. Net als dat gele ding wat laatst langskwam (geloof ik een sansui). Maar daar miste geloof ik nog een gepolijste platter :Y
Maar deze ziet er qua spuitwerk echt strak uit zeg (ook logisch als hij bij een professionele spuiter is geweest)

Heb je ook een foto van in volle glorie, dus opgesteld met die zwarte (rubberen) mat en evt stofkap? (en element natuurlijk)

Ik vind ook dat dit soort foto's wel meer in dit topic mogen. Een gewone draaitafel of plaat laten zien is minder speciaal, dat zijn standaardproducten waar er honderden, duizenden of honderdduizenden van zijn. Dit zijn unieke producten. Helaas heb ik zelf geen gepersonaliseerde tafels (niet qua uiterlijk althans).

Ik weet ook niet of ik het lef zou hebben een van mijn tafels zo om te bouwen. De meesten zien er optisch goed uit.
Al zou een custom gespoten hoogglans PS-X75, evt met echte vineerstrip wel heel cool kunnen zijn :9~ (ik heb er 2 maar 1 is niet goed)
Dit is allemaal al een tijdje terug gedaan, ik meen in de buurt van november 2017. Zojuist even een foto geschoten, helaas heb ik niet zoveel licht.Je ziet ook dat het plateau helaas toch weer doffer wordt, ondanks de 2-componentenlakbehandeling direct na het polijsten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UPeKvUK0oaWb5Zs50zceg86wbkM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FJTSA6JvEBpwxBYGPliiv8fF.jpg?f=fotoalbum_large

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toch een zeer strakke verschijning. Doet niet onder qua styling met veel huidige producten in hogere klasses.

Is het qua dofheid van plateau dan niet verstandiger om het niet te laten lakken en eens in de zoveel tijd weer met de hand met een doekje en wat belgom te polijsten?
Ik heb er zelf helemaal geen ervaring mee, maar ik kan me voorstellen dat ik het wel een keer zou doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimmel

Wimmel

Hello

Ik heb door de jaren heen meerdere Thorens' gehad en wilde eens proberen of lakken zou helpen. Het blijft in ieder geval langer mooi dan wanneer je er niets aan doet. Ik heb ook al eens een verchromer gesproken maar die zijn geen fan van zamac verchromen. Hij wil het wel eens proberen maar dan moet ik eerst een extra plateau vinden.

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wimmel schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 21:25:
Ik heb ook al eens een verchromer gesproken maar die zijn geen fan van zamac verchromen.
Op zich wordt zamak wel veel verchroomd hoor. Maar ik weet niet precies hoe dat in nederland gaat.
Idealiter wordt er op zamak eerst een laag koper gezet wat op cyanide basis is. En dat soort baden worden in nederland met betrekking tot regelgeving steeds minder gebruikt/toegestaan. Wellicht worden er alternatieven gebruikt die minder goed werken en dat ze daarom er geen fan van zijn.
Je zou wellicht kunnen informeren bij engelse (sier)verchromerijen. Volgens mij is daar de regelgeving nog steeds iets soepeler.
Maar het resultaat is vaak het mooist met cyanide koper als basislaag. Goede hechting, goede vuleigenschappen van putjes en goed te polijsten. Dus je kan het best naar een verchromerij gaan die dit nog als proces gebruikt. (al gaat er vaak ook eerst cyanide koper op, daarna koper acid, daarna polijsten, daarna nikkel en daarna een heel dun laagje chroom, vooral voor de kleur ;) )

En er bestaan natuurlijk oneindig veel zamak samenstellingen, dus dat is altijd een beetje een gok.

Verchroomd plateau zou zeker mooi zijn, maar ook best prijzig denk ik.

Passen td-160/166 buitenplateau's niet? In mijn ogen zien ze er allemaal hetzelfde uit, het zijn de binnenplateaus waar voor mij de verschillen in zitten :)

[ Voor 22% gewijzigd door mr_petit op 18-03-2020 22:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:46
Moet bekennen dat ik het verchromen/polijsten verhaal zeer interessant vind klinken. Nu nog ooit tijd vinden om dat te doen. Is hier een stappenplan ofzo voor? Een drempel heb ik hier namelijk nog wel liggen.

@mr_petit Vermoed dat je mijn Sansui SR-222 bedoelt. Hier een tweetal pics. En ja, nu is heel duidelijk zien dat de platter nog wat liefde mag krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ay_vlUZaiknskTvQBcZyx-qebis=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UPqe0S7V9MfbKDfBd7VbnJjP.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IMqK_8YyBbbezlbvPmqjGctzsmM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IxO3xl4IcckxB3Ho2kr9PXZA.jpg?f=fotoalbum_medium

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, dat was 'm inderdaad. d:)b
Had je 'm nou zelf gespoten of laten doen?

Zo'n sr-222 is an sich natuurlijk al best een mooie verschijning (al was deze uitvoering denk ik niet zwart hoogglans zoals de latere iteraties maar matgrijs), maar een pakkende kleur in hoogglans lak maakt het gelijk een blikvanger (dat blijkt wel want hij stond nog op mijn netvlies).
Ik denk inderdaad dat het plateau 'm als eerste dateert. Het plateau dateert vooral omdat het er wat verweerd uitziet. Als dat super glimt sluit dat ook beter aan bij de lak.
De stofkap is trendy, maar mijn voorkeur zou gaan naar een (nette) complete (blanke) stofkap.
Maar die moet je ook maar net kunnen krijgen, en ik denk dat je dan wellicht ook een probleem hebt met je opstelling/kast die misschien niet meer diep genoeg is. Ik las dat een audio technica stofkap scheen te passen op deze tafel.

[ Voor 27% gewijzigd door mr_petit op 18-03-2020 22:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:46
De sansui heb ik zelf gespoten, gewoon uit de hand met een spuitbus. Eerst paar lagen verkeersgeel en daarna blanke lak erover heen. Was voorheen inderdaad mat grijs.

Ik heb er eerst een audio technica stofkap op gehad. Maar wilde eens wat nieuws. Dus deze trendy voorlopig erop.

Hier een foto van de andere stofkap. Wel helaas open.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hbbi8-tEkoVAttBEc6czOr83hao=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PVo0zo4u9r7BBYPxs1Tm74pY.jpg?f=fotoalbum_medium

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimmel

Wimmel

Hello

mr_petit schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 22:12:
[...]

Passen td-160/166 buitenplateau's niet? In mijn ogen zien ze er allemaal hetzelfde uit, het zijn de binnenplateaus waar voor mij de verschillen in zitten :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TPgSXm5JwuYiqJxPCo8xWf_jyVw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0W7uH8dfvWiY3ydjvdaFzMZI.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb even geen TD160 bij de hand maar er zit in ieder geval verschil tussen de TD150 en de TD321. Het afgedraaide randje is breder bij de 321. En ik wil de speler wel correct houden dus er niet een afwijkende platter op plaatsen.

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als ik deze 2 advertenties zou moeten geloven zouden ze hetzelfde moeten zijn:
https://www.ebay-kleinanz...5-521/1333200648-172-4293
https://www.ebay-kleinanz...e-neu/1143749330-172-2140

Maar ik heb er geen ervaring mee en kan ze zelf ook niet met een schuifmaat nalopen.
Maar aanbod is er wel genoeg.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_petit op 19-03-2020 11:42 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wimmel

Wimmel

Hello

Ik zal van de week eens bij mijn dochter binnenlopen, die heeft deze TD166 van mij gestolen toen zij het huis uitging ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p2HUazzfxxiGkBXNnohxbPlvQIA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wqgJdybib8HUefmcjelFualw.jpg?f=fotoalbum_large

Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-06 20:41
@Wimmel Wat wou je doen dan, terug stelen _/-\o_ … haha ze behoefd maar één keer diep in je ogen te kijken en je bent verkocht en de dag daarop breng je de rest van je platen verzameling ;w …. niet doen!!…..blijf thuis…

ps: Slimme meid trouwens, goede keus die TD166 ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Habana op 19-03-2020 12:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimmel

Wimmel

Hello

Ik wil uiteraard alleen even de maat gaan opnemen. En we hebben dezelfde smaak van muziek dus we lenen regelmatig elkaars albums en meestal komen ze ook op de juiste plek terug.

Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Wimmel jij bent al veel jaren bezig met platenspelers. Ben toch even benieuwd: is jouw dochter in de loop der jaren (zeg pre 2012) over jouw hobby veranderd van "daar heb je die ouwe met zijn suffe platenspelers" naar "pa, doe mij ook zo'n kekke vinylplayer pleassse!" :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/naald/AT3600L/3600Lbreakin.jpg

Veel besproken budgetelementje staat in te spelen om eens een keer flink aan de tand te voelen :+

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Wimmel

Wimmel

Hello

@Cap Mijn beide dochters hebben uiteraard een voortreffelijke opvoeding gehad 8) . Ik ben in 2005 weer begonnen met een platenspeler, mijn oudste was toen 13 en mijn jongste 10. Toen de vinylgekte jaren later weer echt begon te leven en klasgenoten van mijn dochters over vinyl begonnen was het dan ook meer van 'dat hebben wij al jaren'.
Ze hebben beiden een leuke vintage setup; mijn jongste heeft een Marantz PM68, Mission 752F vloerstaanders en de voornoemde TD166 die ze al op haar 17e even van mij te leen had voor op de slaapkamer. De oudste doet het met een Pioneer A335 versterker, Mission 750LE's en na een tijdje met een Dual 1226 te hebben gedraaid heeft zij nu een Philips GA-222 puur voor de looks van de retro tiptoetsen.
Toen ze jonger waren werkte ik in een poolbiljartcentrum waar een Wurlitzer 1015 reissue stond die nog singeltjes afspeelde. Ze zijn dus eigenlijk opgegroeid met vinyl. Mijn jongste heb ik het meest weten te verpesten; haar vinylcollectie gaat van King Crimson naar Roger Waters en van Jade Bird tot Roosbeef met uitstapjes naar Moss en Regina Spektor.

Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Wimmel Leuk om te lezen dat de jonkies allemaal oude meuk hebben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr_petit schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 22:03:
[Afbeelding]

Veel besproken budgetelementje staat in te spelen om eens een keer flink aan de tand te voelen :+
De Audio Technica AT-3600L? Dat element heb ik ook nog gehad op mijn Mc Crypt DJ-2650 platen speler... Op zich geen slecht element, maar zeker ook niet super goed...

Een Audio Technica AT-95e speelt hem er gewoon uit, dat wel... Meer details bij de hoge tonen door het elliptisch naaldje dat erbij zit... Qua sound (de overgangen van hoog naar midden naar laag) maakt het verder niet zoveel uit staat mij bij...

Wel is de AT-3600L wel een beter element voor extreem smerige platen... Doordat de conische naald niet zo diep de groef in komt als de elliptische naald tip van de AT95e scheelt veel vuil die opgepikt wordt (en dus ook geknetter en gekraak) tijdens het spelen van de plaat... :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
rcor schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 23:39:
[...]

De Audio Technica AT-3600L? Dat element heb ik ook nog gehad op mijn Mc Crypt DJ-2650 platen speler... Op zich geen slecht element, maar zeker ook niet super goed...
Ja AT-3600L
Op zich klinkt ie gewoon als een audio technica. Wat natuurlijk ook logisch is omdat de generator (magneet/spoelopstelling) natuurlijk vrij standaard is (100% gelijk met at-91 en grotendeels gelijk met vele andere series).
Wat ik wel vond is dat hij wat minder levendig klinkt dan een AT-95.

Ik ga 'm dus vergelijken met een AT-95 en een AT-11e (wat de voorganger van de AT-95e was).
Waarom die elementjes: omdat ik vind dat die de standaard bepalen voor instapelementen.
Tuurlijk, die at-3600L is goedkoper, en het is vast het beste element wat je voor €9,28 kan krijgen, maar als je geen €25 kan ophoesten (wat destijds een AT-95e kostte bij thakker), dan moet je misschien niet met de vinylhobby beginnen ;) .
Heel veel mensen zijn lyrisch over die 3600L, maar als die significant slechter is dan een AT-95e of een AT-11e, dan vind ik het een ondermaats element, want ik leg al de grens bij een AT-95 voor acceptabel element. Voor een vinylliefhebber let wel.

Eerste bevindingen: Hij matcht prima met de arm van een dual 721. Dus de compliantie is niet extreem laag.
AT-3600L: 11à12Hz (zeg maar 11,5Hz)
Mijn oude vervangingsnaald (uit medio '80) was maar hooguit 1Hz lager, dus dat is toch min of meer dezelfde naald, met suspensie nog goed (leuk om een vergelijk te gaan onderzoeken met tracking).
Een AT11E, doet gewoon 10Hz om mij dual.
De at-95e zit er iets onder (ca 9Hz).

Waar het mij voornamelijk om gaat is in hoeverre die AT-3600L die 3,5 gram tracking nodig heeft. Wat dat is gewoon heel hoog en niet bevordelijk. Hoe presteert ie dus bij lagere naalddruk qua tracking.
Trouwens, 3,5 gram kan ik ook niet testen, mijn dual gaat maar tot 3 gram (of ik moet er gewicht op leggen, maar dual heeft destijds natuurlijk ook niet voor niets het tot 3gr. gelimiteerd).
Wel merkte ik dat 2gram voor de 3600L waarschijnlijk veel te weinig is om ècht te presteren. Bij de resonantietest sprong hij namelijk gelijk uit de groef :D .
Dat is wel een resonantietest met de testplaat van het label Tacet, en die is echt een stuk heviger (en preciezer) dan die van de Hifi News plaat.

Maar de trackingtests moeten dus uitsluitsel gaan geven. Qua prestaties maar ook qua naalddruk.
Betreffende die naalddruk moet er wel een soort grens gesteld worden, omdat bij trackingtests, het verhogen van de naalddruk vrijwel altijd betere resultaten geeft. Misschien kan ik lagere naalddrukken als optimum meten op het moment dat ik hoge tonen ga meten (kijken wat de meeste output geeft)
In principe mag je een conisch element een iets hogere naalddruk geven omdat deze de naalddruk ook over een groter gedeelte van de groefwand verdeeld dan een elliptisch element.
Dus 2 gram bij een at-95e staat dan qua impact van slijtage gelijk als een conische tip met 2,5 gram oid. Zoiets.

Om een oordeel over de klank te houden is natuurlijk heel subjectief, dus ik ga voornamelijk op zoek naar objectieve (meet) verschillen.
Maar eerst 100 uur oid inspelen zodat de suspensie ook wellicht wat soepeler wordt en de naaldslijping zich iets naar de groefwand vormt.
De at-95e en AT-11e hebben ook iets van 100 uur op de klok.
Die at-11e is een at12xe body waarvoor ik een nieuwe elliptische naald heb gekocht. Die kwam niet in een AT verpakking, maar is wel van AT logo en naam voorzien en heeft volgens mij ook dezelfde cantilever constructie, dus is denk ik wel 100% een originele (en nieuwe) naald.

Ik moet eigenlijk nog een goede, hoogwaardige audiointerface voor mijn laptop zien te vinden zodat ik goed signalen op kan nemen voordat ik ze analyseer.
Ik zit te denken aan een 2e hands E-mu 0404 (usb) maar dat ding is oud en er schijnen driver issues te zijn.
Qua inputcircuits is dat ding echter onovertroffen. vandaar.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_petit op 21-03-2020 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ksborg
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-06 11:16
rcor schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 23:39:
[...]

Een Audio Technica AT-95e speelt hem er gewoon uit, dat wel... Meer details bij de hoge tonen door het elliptisch naaldje dat erbij zit... Qua sound (de overgangen van hoog naar midden naar laag) maakt het verder niet zoveel uit staat mij bij...

Wel is de AT-3600L wel een beter element voor extreem smerige platen... Doordat de conische naald niet zo diep de groef in komt als de elliptische naald tip van de AT95e scheelt veel vuil die opgepikt wordt (en dus ook geknetter en gekraak) tijdens het spelen van de plaat... :)
Ik heb de 3600 zitten op een speler waar ik vooral singeltjes op draai. En of ze nou wel of niet schoon zijn, het ding harkt er zo doorheen. Hoef niet bang te zijn dat ik iets duurs sloop. Hij zit er inmiddels een jaar op en meer dan tevreden erover!

En nee, er zitten geen top luidsprekers en versterker achter deze combi, dus ik heb geen idee of het nou echt goed klinkt :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ksborg schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 07:51:
[...]

Ik heb de 3600 zitten op een speler waar ik vooral singeltjes op draai. En of ze nou wel of niet schoon zijn, het ding harkt er zo doorheen. Hoef niet bang te zijn dat ik iets duurs sloop. Hij zit er inmiddels een jaar op en meer dan tevreden erover!

En nee, er zitten geen top luidsprekers en versterker achter deze combi, dus ik heb geen idee of het nou echt goed klinkt :+
Bij platenzaak Miez-D staat een Sony platen speler, iets in de geest van de PS-LX200... Goedkoop Han-pin ding met Sony logo erop... Die is volgens mij ook voorzien een gemodificeerde AT-3600L element en daar linkt het op zich niet slecht, buiten een hoop slissende s-klanken na omdat de naald kats versleten is en de eigenaar er geen nieuwe naald op monteert (iets wat ik 'm regelmatig toch eens adviseer. Krijg je een opmerking dat de LP ook al oud en grijs gedraaid zal zijn... 8)7 Terwijl ik vrijwel zeker weet dat die LP's van oudsher gewoon goed waren)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Als het een han-pin is heb je ook een flinke kans dat er gewoon een AT3600 (non-L) op zit, met 2g tracking force. Die kreeg ik ook bij m’n Lenco L400.

Ik vond m ook niet slecht klinken. Maar ik reken mezelf dan ook niet tot de audiofielen. Ik ben best gevoelig voor slecht geluid maar na een bepaalde kwaliteitsgrens hoor ik het verschil niet meer. Zoals mensen die klagen over mp3, zelfs op 320kbit. Klinkt voor mij net als een flac. Zolang de hoge tonen helder zijn en de bas niet te dun ben ik blij ;) De enige reden die ik had om m te vervangen was omdat ik na een tijdje meer inner groove distortion ging horen en daarom het idee had dat ie versleten was. Met een OM10 als vervanger was dat weer opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Met deze toestand in de wereld is er hier in huis veel gelegenheid tot platen draaien. En dat doen we dan ook. Soms de jukebox, dan de Technics die veel speeluren maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-06 15:42
Bestla schreef op zondag 22 maart 2020 @ 08:31:
Met deze toestand in de wereld is er hier in huis veel gelegenheid tot platen draaien. En dat doen we dan ook. Soms de jukebox, dan de Technics die veel speeluren maakt.
En gefeliciteerd! Nog een plaatje met verjaardagsliedjes gevonden?

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:39
@Bestla

Hier maakt de speler ook overuren....
Normaal ongeveer 2 platen per dag nu zeker 10-12.
Ben software Ontwikkelaar dus thuiswerken is voor mij geen enkel probleem.

Op de draaier ligt...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rFbwrAALQdhH5zZYM8KuhBNfBIc=/f/image/xt3UhSp4ay0Yzx3QNIxR2GBc.jpg

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:53
@Bestla Van harte gefeliciteerd!

Vanmorgen bezig geweest om iets toonbaars van de achtertuin te maken.
Nu lekker op de bank met een 80's plaatje op de draaier:

Afbeeldingslocatie: https://www.porrio.nl/lp/miami_vice_lp_small.jpg

Mijn platencollectie

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:20
Ik werk in de zorg. Lukt me nog steeds niet om thuis te werken. Buurt was het er niet mee ens dat ik de clienten bij mij liet komen.
Jammer, weinig vinyl dus momenteel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

Hier nog iemand die in een zogenaamde kritische sector werkt. Diverse maatregelen op het kantoor, maar thuiswerken is niet mogelijk ivm onze dienstverlening.
Meestal draait afhankelijk van het weer de spelert zijn/haar rondjes in het weekend 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hilgo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-06 13:36

hilgo

Clear your mind of can't.

Vandaag de LP Electric Castle Live van Ayreon binnen gekregen. Erg blij mee. Tijdens het luisteren ben ik weer helemaal terug bij het concert in 013..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1_dwrUn1gN7A10Tw3b-u__2Jtaw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T0V6nhKvCYcPW5gqZCyXXZmw.jpg?f=fotoalbum_large

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Cap : weet jij hoe het zit met het verschil tussen testplaten die hun spoortest weergeven in + ## dB en in µm?
En hoe ze om te rekenen zijn?
Ik heb op VE een topic geopend en daar komen wat tegenstrijdige resultaten uit.
Het gaat er voornamelijk om hoe de trackingtests van de HFN plaat te interpreteren.

https://www.vinylengine.c...ewtopic.php?f=18&t=117243

Het is een vage materie, ook omdat bij de verschillende eenheden bij testplaten niet echt een definitie gegeven wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Ik heb geen idee wat de sentimentele / collectors waarde van van deze speler (in doos) is, maar EUR 1500, met een schatting op 3K??

Je moet toch al een serieuze liefhebber zijn denk ik dan...

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mr_petit schreef op maandag 23 maart 2020 @ 23:31:
@Cap : weet jij hoe het zit met het verschil tussen testplaten die hun spoortest weergeven in + ## dB en in µm?
En hoe ze om te rekenen zijn?
Zou ik zo niet weten, hoewel ik er vroeger ook wel eens naar gekeken heb maar geen eensluidende antwoorden gevonden heb. Het is in ieder geval belangrijk om bij de opgegeven waarden steeds in de gaten te houden of het om RMS, piek-piek of enkele piek waarden gaat, want daar gaat het vaak al mis. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TD124 is altijd een dure speler geweest. Niet alleen betreffende sentimentele waarde, maar ook omdat het deels een broadcast tafel is en die zijn altijd waardevol vanwege hun bouwkwaliteit, zeldzaamheid en historische waarde.

Maar goed, 3K is uiteindelijk niet zó ontzettend veel voor een tafel. Daarvoor heb je ook een mid range Transrotor of Clearaudio voor. Zo kan je het ook zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 09:42:
[...]
Het is in ieder geval belangrijk om bij de opgegeven waarden steeds in de gaten te houden of het om RMS, piek-piek of enkele piek waarden gaat, want daar gaat het vaak al mis. :)
Ja dat had ik ook al in de gaten.
RMs wordt nog wel eens vermeld bij snijsnelheden, maar of iets piek-piek is of enkele piek (amplitude) is bij aantal µm wordt nooit vermeld. De meeste rekenvoorbeelden die ik heb gezien gaan er vanuit dat het de amplitude is, omdat ze allemaal 2pi frequentie als omrekenfactor hebben.
Waar het volgens mij heel vaak verkeerd gaat is dat snijsnelheid altijd in de lijn van de groefwand (dus onder 45 graden) wordt gemeten, en veel waardes in µm lateraal of vertikaal (scheelt een factor wortel2)

[ Voor 27% gewijzigd door mr_petit op 24-03-2020 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

mr_petit schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 09:43:
Maar goed, 3K is uiteindelijk niet zó ontzettend veel voor een tafel. Daarvoor heb je ook een mid range Transrotor of Clearaudio voor. Zo kan je het ook zien.
We zitten op een ander niveau van liefhebberij zoveel is duidelijk :p. maar dat is imo geen probleem..

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Yalopa schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 09:48:
[...]

We zitten op een ander niveau van liefhebberij zoveel is duidelijk :p. maar dat is imo geen probleem..
Let je er wel even op voordat je gaat bieden dat dit alleen de tafel is? (zonder arm) :+ :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-06 21:14

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Ik heb een Thorens TD124mkII, met een SME3012 series II erop.

Ze zijn inderdaad niet goedkoop, en als je een tafel zoals deze wilt gaan gebruiken moet je nog flink aan de bak om alles weer te voorzien van nieuwe rubbers, snaar, smeermiddelen enzo. Dan nog een mooie sokkel erbij, en een degelijke arm, element enzo... Je bent zo maar 1500 euro verder voor je er fatsoenlijk plaatjes op kunt gaan draaien, méér als je alles uitbesteed. Ergo: leuk voor de verzameling, of als investering, maar ik zou dat ding lekker in de doos laten zitten en doorverkopen :)

Als 'ie eenmaal goed is heb je wel écht een dijk van een speler. Dat wel. En nog een belangrijk voordeel: Je hoeft nóóit meer een andere draaitafel te kopen. Dat was mijn idee een beetje. Dat ding heb je de rest van je leven nog plezier van, en als je dan terugrekent wat zo'n ding "per maand" kost valt het reuze mee :)

[ Voor 16% gewijzigd door mentalmadnizz op 24-03-2020 11:46 ]

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mentalmadnizz schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 11:43:

En nog een belangrijk voordeel: Je hoeft nóóit meer een andere draaitafel te kopen. Dat was mijn idee een beetje. Dat ding heb je de rest van je leven nog plezier van, en als je dan terugrekent wat zo'n ding "per maand" kost valt het reuze mee :)
Dat hoeft toch ook niet bij heel veel andere (al dan niet vintage) draaitafels? Die gaan ook een heel leven mee, neem een Thorens TD-160 of een SL-1200MK2. En bij deze draaitafel noem je dus juist terecht: je moet onderhoud doen ivm rubberen aandrijfonderdelen. Dat moet over x jaar toch ook weer? Dat geldt voor alle spelers met tussenwiel/snaaraandrijving. En verder kunnen ook condensatoren tussen de 20 en 40 jaar zodanig aftakelen dat ze toch echt een keer vervangen moeten worden. Dat geldt ook voor alle spelers incl direct drive. Maar goed, dat is onderhoud. In principe kan elke goed gemaakte draaitafel een mensenleven mee mits er af en toe wat onderhoud plaatsvindt.

[ Voor 19% gewijzigd door Cap op 24-03-2020 12:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Maar goed, een td124 compleet new in box, geen arm, geen plint etc, echt zoals ie uit de fabriek kwam is natuurlijk een zeldzaamheid.
Maar wellicht interessanter voor een toko als hanze hifi, die thorensen modden en reviseren, gewoon om als historisch stuk in bezit te hebben.
Ik zou er zelf ook geen 3k voor neertellen, zo zeldzaam zijn ze ook weer niet (er zijn er waarschijnlijk toch nog tien(honderd?)duizenden van gemaakt). Deze is ongebruikt, maar dat maakt voor het spelen toch niet heel veel uit.

Voor die 3k ga ik liever bij Transrotor kijken, en dan nog steeds gebruikt waarschijnlijk.
Maar vooralsnog speel ik met een dual 721. Die kan heel veel wat een transrotor of td124 niet kan.
Ik zag laatst trouwens dat een dual 721 in mid jaren '70 evenveel kostte als een Micro seiki DD-40 (in de USA). De 721 wordt welliswaar nu steeds duurder, maar het blijkt wel dat ze 2e hands eigenlijk dus echt een koopje zijn. Een DD-40 heb je waarschijnlijk niet meer onder de €1000,-
En qua technicsen: een sp-10 was duurder, maar hij zat in de range van een sp-25 (of sp-15), dus ruim duurder dan een sl-1700 oid (dit was geloof ik '75 of '76, dus dat zullen wel allemaal mk-1 zijn geweest).
Zo'n dual 721 was echt 1 van de duurste spelers op de markt.

Wel echt interessante data, dat was een archief van amerikaanse audiobladen waarvan bij sommige bladen gewoon 30 jaargangen oid op stonden, en 1 blad had elke oktoberissue een lijst met wat allerlei apparatuur kostte; dus speakers, versterkers draaitafels elementen etc etc. Niet alles stond erin maar toch best wel wat. Thorens 126 was ook duur. Maar ik weet niet hoe dat vergelijk in europa was, of hier thorens en dual naar verhouding goedkoper was dan de jappen en in de US wellicht andersom.
Ik zag ook gelijk waarom een sony ps-x800 zo zeldzaam is. Die was ook echt duur.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_petit op 24-03-2020 13:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-06 21:14

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Cap schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 12:31:
[...]

Dat hoeft toch ook niet bij heel veel andere (al dan niet vintage) draaitafels? Die gaan ook een heel leven mee, neem een Thorens TD-160 of een SL-1200MK2. En bij deze draaitafel noem je dus juist terecht: je moet onderhoud doen ivm rubberen aandrijfonderdelen. Dat moet over x jaar toch ook weer? Dat geldt voor alle spelers met tussenwiel/snaaraandrijving. En verder kunnen ook condensatoren tussen de 20 en 40 jaar zodanig aftakelen dat ze toch echt een keer vervangen moeten worden. Dat geldt ook voor alle spelers incl direct drive. Maar goed, dat is onderhoud. In principe kan elke goed gemaakte draaitafel een mensenleven mee mits er af en toe wat onderhoud plaatsvindt.
Zolang je zo'n ding blijft gebruiken is er niks aan de hand, zolang je zo'n apparaat lange tijd niet gebruikt gaat alles vast zitten enzo. Er zit maar 1 condensatortje in een TD124, en da's een ontstoor-C'tje over de netschakelaar.

Met zo'n ding voor de rest van je leven kopen bedoel ik meer: Het apparaat is van dusdanige klasse dat je niet zo zeer meer hoeft te upgraden. Je kunt er misschien nog een keer een andere arm opzetten ofzo, maar dat kan altijd nog.

[ Voor 10% gewijzigd door mentalmadnizz op 24-03-2020 14:08 ]

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dat is waar, maar op een gegeven moment zal het rubber van het aandrijfwiel toch weer uitharden en mag er wel weer een nieuwe op. En je had het ook over een snaar, dat is na een aantal jaar sowieso een te vervangen item, tenzij het geen rubberen snaar is. :P

Ik snap het helemaal hoor dat je denkt "ik hoef nooit meer beter" en geef je groot gelijk. Maar laten we wel wezen, dat hoeft met een TD-160 etc natuurlijk ook niet. En dat hoefde ik ook niet toen ik 15 jaar geleden eenmaal een Thorens TD-145 c.q. een Technics SL-1200 gekocht had, eigenlijk zelfs met mijn eerste aankoop, de Dual CS-505 IV niet. Maar toch ben ik ook weer andere spelers gaan kopen wegens voornamelijk technische nieuwsgierigheid en de uitdaging van het opknappen. Jawel, de audiofreak. Of meer platenspelerfreak. Vooral het repareren vond ik leuk.

Maar wat het eindpunt is ligt meer aan onszelf wat dat betreft. Een deel van de audiofreaks denkt altijd: er is nog iets anders dat eventueel beter (?) / mooier (?) / specialer is. Er is natuurlijk ook altijd iets wat exotischer of duurder is. De laatste 4 jaar is dat bij mij gestopt, ik ben dezelfde spelers blijven gebruiken.
mr_petit schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 13:20:

Ik zag laatst trouwens dat een dual 721 in mid jaren '70 evenveel kostte als een Micro seiki DD-40 (in de USA). De 721 wordt welliswaar nu steeds duurder, maar het blijkt wel dat ze 2e hands eigenlijk dus echt een koopje zijn. Een DD-40 heb je waarschijnlijk niet meer onder de €1000,-
En qua technicsen: een sp-10 was duurder, maar hij zat in de range van een sp-25 (of sp-15), dus ruim duurder dan een sl-1700 oid (dit was geloof ik '75 of '76, dus dat zullen wel allemaal mk-1 zijn geweest).
Zo'n dual 721 was echt 1 van de duurste spelers op de markt.

Wel echt interessante data, dat was een archief van amerikaanse audiobladen waarvan bij sommige bladen gewoon 30 jaargangen oid op stonden, en 1 blad had elke oktoberissue een lijst met wat allerlei apparatuur kostte; dus speakers, versterkers draaitafels elementen etc etc. Niet alles stond erin maar toch best wel wat. Thorens 126 was ook duur. Maar ik weet niet hoe dat vergelijk in europa was, of hier thorens en dual naar verhouding goedkoper was dan de jappen en in de US wellicht andersom.
Ik zag ook gelijk waarom een sony ps-x800 zo zeldzaam is. Die was ook echt duur.
Een Dual CS 721 was rond '77-79 400 USD toch?
Een Technics SL-1500MK2 uit diezelfde jaren kostte ook zoiets, ik dacht de SL-1300MK2 zelfs 490 USD.
Een Technics SP-10 MK1 was 450 USD, de SP-10MK2 (flinke upgrade!) was wel een stuk duurder, boven de 1000 USD.
De Sony PS-X800 kostte volgens mij 2000 gulden, dollarprijs weet ik niet.

Die verschillende jaren en muntkoersen maken vergelijken wel lastig. Maar volgens mij had ik nog ergens een linkje naar een site met Deense jaarboeken met prijzen bewaard, ik zal eens zoeken.

Edit @mr_petit: hier wat prijzen (HifiWiki.de) van enkele bekende platenspelers uit de periode 76-79. Regionale verschillen waren enorm weet ik. In Duitsland was Dual en Thorens relatief goedkoop, in de VS waren Japanners weer goedkoper.

Dual CS 721 830 DM mit Shure V 15 III
JVC QL-A7 1200 DM
Kenwood KD-750 1500 DM
Micro Seiki DD-40 1490 DM
Pioneer PL-570 1440 DM
Sony PS-X7 1100 DM / 350 USD
Sony PS-X70 1600 DM / 500 USD
Technics SL-1510 (dus geen MK2) 790 DM
Technics SL-1310 MK2 1450 DM
Technics SP-10 MK2 loopwerk zonder arm 2400 DM / 150'000 Yen (Japan, 1976)
Thorens TD 160 MK II 500 DM
Thorens TD 126 MK II 1300 DM

Je ziet, de Thorens TD-160 was een koopje.

En hier de geniale site met Deense jaarboeken, Hifi Aarbogen en Hifi Revyen. _/-\o_ Daar heb je in een keer een compleet overzicht van vrijwel alles wat verkocht werd in de topjaren 75-85 en daaromheen.

Check bijvoorbeeld edities '79 en je vindt een heerlijke berg met specs en adviesprijzen van de grote maar ook meer obscure merken, allemaal netjes op een rijtje. Niet alleen platenspelers, ook elementen, versterkers, luidsprekers, etc. Dat vergelijkt heel prettig want allemaal uit hetzelfde land, zelfde tijd, adviesprijzen.

[ Voor 65% gewijzigd door Cap op 24-03-2020 18:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vintage1967
Ieder zijn budget, voorkeur qua uitstraling en interesse in het prutsen aan een speler.
Zo ben ik meer dan tevreden met mijn TD166. Zelf opgeknapt en op een paar punten aangepast. Ook omdat ik er heel veel van geleerd heb, is die speler een blijvertje.....tot ik hem verkoop. Wie weet, komt er ooit een direct-drive speler in de kamer. Reden zou dan zijn dat ik daarvoor geen snaren hoef te kopen :+ . Dat vind ik toch wel een voordeel van de Dual 704 die in onze werkkamer staat.

Oh ja, het feit dat de TD166 geen krimp geeft als een van onze katten er op springt terwijl er een LP draait, is de belangrijkste reden. Dat vind ik echt grote klasse van die speler.

Het leuke van dit topic is dat die interesses heel breed zijn. Ik heb er in ieder geval héél veel van opgestoken de afgelopen jaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cap schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 14:19:
Dat is waar, maar op een gegeven moment zal het rubber van het aandrijfwiel toch weer uitharden en mag er wel weer een nieuwe op.
Bij deze new in box zal er ook een nieuwe op moeten denk ik. Die is 50 jaar oud.
Een Dual CS 721 was rond '77-79 400 USD toch?
Een Technics SL-1500MK2 uit diezelfde jaren kostte ook zoiets, ik dacht de SL-1300MK2 zelfs 490 USD.
Een Technics SP-10 MK1 was 450 USD, de SP-10MK2 (flinke upgrade!) was wel een stuk duurder, boven de 1000 USD.
De Sony PS-X800 kostte volgens mij 2000 gulden, dollarprijs weet ik niet.
Ja, 1976.
Dual 721 400 dollar
DD-40 400 dollar
Sony PS-8750 $900 :X
SL-1500 $200
SL-1400 €250
SP-10 mk2 $700
https://www.americanradio...dio/70s/Audio-1976-10.pdf

Dit is dus in hetzelfde jaar.
Een PS-x800 was natuurlijk een stuk duurder, maar ook een paar jaar later, dus met flinke inflatie (let wel, rente was toen ook iets van 14%, dus enorme inflatie)
1980:
PS-x75 $500
SL-1600mk2 $420
SL-1700mk2 $370
SL-10 $600
MS BL-91 $750 (wellicht zonder arm?)
MS DQX500 $600

1981
PS-x800 $850
ps-x555 $300
SP-10mk2 $1100
SP-15 $700
SL-1700mk2 $390
SL-1200mk2 $400
TD-126mk3 met sme $1175
SL-1015 (dus+ plint, vette arm) $1250
Revox b790 $900
MS sx-8000 $10.000

Enfin, het is een open dir/vrije site; elk oktobernummer heeft dus die annual equipment directory

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vintage1967 schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 14:35:
Ieder zijn budget, voorkeur qua uitstraling en interesse in het prutsen aan een speler.
Zo ben ik meer dan tevreden met mijn TD166. Zelf opgeknapt en op een paar punten aangepast. Ook omdat ik er heel veel van geleerd heb, is die speler een blijvertje.....tot ik hem verkoop. Wie weet, komt er ooit een direct-drive speler in de kamer. Reden zou dan zijn dat ik daarvoor geen snaren hoef te kopen :+ . Dat vind ik toch wel een voordeel van de Dual 704 die in onze werkkamer staat.
oops
Dual 704: $310
Thorens TD166: $215

De Dual 704 moet dus op de main rig en de td-166 maar naar de werkkamer.
Nu is de balans natuurlijk compleet verkeerd :P

Pagina: 1 ... 38 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.