Het Grote Vinyl Topic Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 39 ... 101 Laatste
Acties:
  • 545.894 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 14:19:

En hier de geniale site met Deense jaarboeken, Hifi Aarbogen en Hifi Revyen. _/-\o_ Daar heb je in een keer een compleet overzicht van vrijwel alles wat verkocht werd in de topjaren 75-85 en daaromheen.
Dat zijn inderdaad coole links d:)b

Trouwens apart dat hifi wiki een ps-x75 als duurder rapporteert dan de ps-x800, terwijl dat verschil in dat amerikaanse blad andersom was en met grotere marge (en bij de denen ook)

Echt leuk om in die prijzen van weleer te duiken. Maar dat waren toen wel serieuze bedragen voor sommige spelers.

Wat mij ook opvalt is dat die ps-p7x van het precise setje zo duur was. Hij heeft ook die dure headshell.
Ik heb 2 van die sets. Die ene DT heb ik ooit gekocht vanwege de headshell voor een tientje. later de tuner en versterker erbij gekocht.
Ik zou eigenlijk 1 versterker moeten recappen en de andere versterker moeten afregelen. Die is door de vorige eigenaar gerecapped, maar die loopt net iets aan de warme kant, dus ruststroom oid zal wel iets te hoog zijn.

[ Voor 31% gewijzigd door mr_petit op 24-03-2020 16:49 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-06 12:35
mr_petit schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 16:33:
[...]

oops
Dual 704: $310
Thorens TD166: $215

De Dual 704 moet dus op de main rig en de td-166 maar naar de werkkamer.
Nu is de balans natuurlijk compleet verkeerd :P
Dat is dus wat ik hoor :Y . Ik kon mijn vinger er niet achter krijgen, maar het is die $95 natuurlijk. Duidelijk. Dank voor de tip, want dit gaat mijn leven zó veel prettiger maken oOo .

Zometeen op de TD166 in de woonkamer >:) : Blues Pills - Lady In Gold, Live In Paris :9~ .

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wimmel
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:12

Wimmel

Hello

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OuIEy8jAbuwOWggNaWc8MEM7mgU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VpO1FSQviGI6xDrCKjghPXJV.jpg?f=fotoalbum_large

Zojuist binnengekomen, mijn nieuwste aanwinst in de categorie afgelaste concerten in verband met Corona.
* Wimmel had vanavond in Paradiso willen staan.

Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:11
En waar worden we vandaag mee wakker Tweakers :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b-bAN7RichS8LtO3WnuY_mTXqeU=/f/image/FJ0jZbRg30OOn6RVFC5aQzf9.jpg

Maak er toch nog een mooie dag van...

En blijf gezond mensen!!!

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vintage1967
oldsmelly schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 07:19:
En waar worden we vandaag mee wakker Tweakers :P

[Afbeelding]

Maak er toch nog een mooie dag van...

En blijf gezond mensen!!!
Ik hiermee ............. of zoiets dan toch. Daar wil ik altijd zo snel mogelijk een klap op geven :+ .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UOnNt8nCoCL_Y0rMAi0Cag8zyUA=/f/image/JD0CkQWAmlvXDggdTglCdGfD.jpg

Volgens mijn baas werk ik ook in een vitale sector en kan ik niet thuis werken. Wat dat betreft geen mogelijkheden om extra muziek te draaien. Gelukkig ben ik tot nu toe gezond en is er voldoende werk. Hopelijk rollen we allemaal, als we de regels in acht houden, door deze periode heen zonder te veel schade. Laten we dit topic levendig houden als een soort stabiele factor. Maar vooral: pas goed op jezelf en je dierbaren!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GiLeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GiLeX

Ook analoog fotograferend

@Vintage1967 Hier net zo, al stond er bij ons 07:00u op toen ik er een klap opgaf |:(
Hier ook nog steeds werkende op kantoor. Kritische of vitale sector geef het een naam. Thuis werken en een LP draaien wordt lastig op het werk ;)

Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hilgo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:36

hilgo

Clear your mind of can't.

Sinds gisteren weer op kantoor na ruim een week thuis (we rouleren) en meteen de kans gegrepen om even een kleine ondernemer te steunen dus in mijn pauze naar Vinyl Grove geweest om de collectie uit te breiden.
Dat wordt vanavond weer genieten en geeft ook mooi meteen wat afleiding van al het Corona nieuws.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LhVzV290cgY061b1-FFzqktR170=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mQZbCm3rEn40LEdZ63vuaOXy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zMigLaZdvIiBZvn0a3xIcCvL38w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lRjwlZPgQ36YQEHa9V45Rjpi.jpg?f=fotoalbum_tile

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-06 12:29
hilgo schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 13:48:
Sinds gisteren weer op kantoor na ruim een week thuis (we rouleren) en meteen de kans gegrepen om even een kleine ondernemer te steunen dus in mijn pauze naar Vinyl Grove geweest om de collectie uit te breiden.
Dat wordt vanavond weer genieten en geeft ook mooi meteen wat afleiding van al het Corona nieuws.

[Afbeelding][Afbeelding]
Netjes.. Ik wacht tot volgende week. Hopelijk is de nieuwe Pearl Jam dan binnen. Schijnt een lastige te worden voor uitlevering vanuit de platenmaatschappij zelf.

Driving a cadillac in a fool's parade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilgo

hilgo

kwaakvaak_v2 schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 13:57:
[...]

Netjes.. Ik wacht tot volgende week. Hopelijk is de nieuwe Pearl Jam dan binnen. Schijnt een lastige te worden voor uitlevering vanuit de platenmaatschappij zelf.
Ja, ik hoorde soortgelijke geluiden van de eigenaar van Vinyl Grove. Veel nieuwe dingen worden momenteel niet uitgeleverd. Jammer, want er zijn re-issues van Ronnie James Dio uit gekomen die ik "moet" hebben.

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
@hilgo

Heerlijk album die van Styx, staan hier ook allemaal in de kast.....
Zit nu ook te luisteren naar de ouder albums van Kayak is ook best goed hoor....

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hilgo

hilgo

oldsmelly schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 14:35:
@hilgo

Heerlijk album die van Styx, staan hier ook allemaal in de kast.....
Zit nu ook te luisteren naar de ouder albums van Kayak is ook best goed hoor....
Kayak, die naam heb ik lang niet gehoord. Mijn ouders hebben daar nog een paar albums van, binnenkort eens lenen van ze! Ik kan mij herinneren dat ik het destijds wel goed vond.
Zo leuk dit forum, kom oude dingen weer tegen en pik nieuwe dingen op naast alle technische kennis :)

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
hilgo schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 14:23:
[...]

Ja, ik hoorde soortgelijke geluiden van de eigenaar van Vinyl Grove. Veel nieuwe dingen worden momenteel niet uitgeleverd. Jammer, want er zijn re-issues van Ronnie James Dio uit gekomen die ik "moet" hebben.
Dat ie tegen mij ook verteld :)

De angst bij groothandelaren ala Bertus is dat veel een mans platenzaken deze Corona crisis niet gaan overleven en dat ze dan met teveel voorraad blijven zitten. Dus geen risico kunnen nemen bij het bestellen van albums bij de platenmaatschappijen.

Hoop dat het scenario iets minder zwart gaat zijn, maar ik vrees voor veel niche markt winkels zoals platenzaken dat het heel spannend gaat worden de komende tijd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:25

MrMarcie

CFMoto 650MT

Net hier dit vinyl draadje ontdekt. Heb zelf nog wel een aantal albums in de opslag staan van 30 en 40 jaar geleden. Morgen maar eens kijken wat er allemaal nog staat. Helaas heb ik al heel lang geen draaitafel meer maar misschien moet ik die maar eens gaan aanschaffen.

Door die corona crisis luister ik weer meer naar muziek en dan vooral wat ik vroeger draaide. Nu even via YT en Spotify.

Dit album bijvoorbeeld is heerlijk en brengt een hoop mooie, en minder mooie, herinneringen boven. Ook voor de jonkies, probeer het eens.

Nina Hagen Band
YouTube: NINA HAGEN BAND ( 1978 )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gUXHua7pnUplKfaSMDo8SWJHZ5M=/f/image/bBJftAiBPAY8clbnIyOZ5ck2.jpg

[ Voor 0% gewijzigd door MrMarcie op 26-03-2020 23:53 . Reden: typo's ]

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• oldsmelly
@MrMarcie

Gaaf Nina Hagen... Dat was samen met Bowie mijn favoriete muziek zeg maar in mijn pubertijd..
Samen met The Clash, Fischer-Z, Echo and the Bunnymen, The Velvet Underground en Patti Smith... etc
Zoveel goede muziek in de periode echt te veel om op te noemen

Goede tijden en meestal mooie herinneringen.

Maar voor deze morgen een , totaal andere, klassieker op de draaier uit 1979...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UTWeWTXXRS59teA7HSTLgNUMjBs=/f/image/2aMKhlzIDEYtpQeJIogVm8eY.jpg

Zou en nu verder met mijn Software thingies :9

[ Voor 12% gewijzigd door oldsmelly op 27-03-2020 07:08 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!
oldsmelly schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 06:54:
@MrMarcie

Gaaf Nina Hagen... Dat was samen met Bowie mijn favoriete muziek zeg maar in mijn pubertijd..
Samen met The Clash, Fischer-Z, Echo and the Bunnymen, The Velvet Underground en Patti Smith... etc
Zoveel goede muziek in de periode echt te veel om op te noemen

Goede tijden en meestal mooie herinneringen.

Maar voor deze morgen een , totaal andere, klassieker op de draaier uit 1979...

[Afbeelding]

Zou en nu verder met mijn Software thingies :9
Echo & the Bunnymen brings back memories.

Siouxsie& the Banshees, the Cure, Killing Joke, Led Zeppelin, YES, Deep Purple, Bauhaus, Basement 5, om even een blik in mijn muziek verleden te gunnen. En ik heb ze nog allemaal op vinyl.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:20
Echo ; check
Siouxsie ; check
Cure ; check
Killing Joke ; check
Bauhaus ; check
Coil ; check

Maar toen.
Laibach ; check
Virgin Prunes ; ccheck
Birthday party ; check
Einsturzende Neubauten ; check
Trisomie 21 ; check

En vandaar naar.
Hypnoskull ; check
Sonar ; check
Haus Arafna ; check
Ambasador 21 ; check

enzovoorts.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:25

MrMarcie

CFMoto 650MT

Bestla schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 09:18:
[...]

Echo & the Bunnymen brings back memories.

Siouxsie& the Banshees, the Cure, Killing Joke, Led Zeppelin, YES, Deep Purple, Bauhaus, Basement 5, om even een blik in mijn muziek verleden te gunnen. En ik heb ze nog allemaal op vinyl.
Leuk he als je zo weer bezig bent. Gisteren ook geluisterd naar Deep Purple, Come taste the band. Wat een geweldig album.

Sommige genoemde bands in de paar posts hierboven was ik alweer vergeten. Gaan we vandaag weer materiaal van zoeken want ken ze wel. Zo zie je maar, alle nadeel heb zijn voordeel.

Moet opeens ook weer denken aan een grapje van Jan Douwe Kroeske. Aantal vrienden uitgenodigd voor dit concert. Tsja, toen zijn we maar bier gaan drinken in de stad. Wij waren er niet zo boos over en konden de grap wel waarderen.

[ Voor 34% gewijzigd door MrMarcie op 27-03-2020 11:18 ]

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Vintage1967
MrMarcie schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 11:09:
[...]

Leuk he als je zo weer bezig bent. Gisteren ook geluisterd naar Deep Purple, Come taste the band. Wat een geweldig album.

[knip]
Welkom, join the club!

Leuk dat je interesse voor LP's weer is aangewakkerd. Wil je meer weten over platenspelers, voorversterkers, MM en MC-elementen, spherische en hypereliptische naalden, bonded of nude :P , of lekker je laatste aanwinst op LP showen _/-\o_ , dan ben je aan het goede adres. Met elkaar hebben we een schat aan informatie.

Zelf ben ik van oorsprong een metalhead, opgegroeid met NWOBHM, thrash- en speedmetal. Maar uiteraard ook met Deep Purple. Mijn favoriete DP-album is 'Deep Purple'. Gewoonweg fenomenaal met een eigen smoel en een hoes die daar perfect bij past.

Hopelijk zien we je regelmatig terug!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
vanmiddag eindelijk sinds paar weken weer even één momentje rust om wat platen te spelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m1CFY88YyS8OLxXblh7VOuZU63A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/26gPsaA6LtKPoTZLI33GV8V3.jpg?f=fotoalbum_large

Stond nog nieuw in de kast, alleen de folie had ik al verwijderd. Klinkt best goed, klein beetje surface noise. Misschien even keer goed schoonmaken. Normaal is alleen de antistatische borstel wel voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Trouwens, ik heb laatst opgevange van mijn LPS dat RSD naar 20-6 wordt verplaatst

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Vintage1967
Vandaag de platter van mijn TD166 voor een tweede keer gepolijst. Ik ben bang dat er een polijstmachine aan te pas moet komen om het perfect te krijgen. En dat het er beter uit ziet dan voor het polijsten, dat is wel zeker. Heel misschien ga ik voor een derde ronde. Voor het moment is het even genoeg.

Een jaartje geleden (volgens Discogs dan toch :P ) heb ik deze bootleg van KISS gekocht. De foto's zijn van mijn exemplaar. Echt de mooiste uitvoering van welke LP dan ook die ik heb :9~ . Alleen mooi en praktisch gaan ook hier niet samen. De binnenhoezen van de originele hoes zaten namelijk aan de binnenkant geplakt. Niet echt handig aangezien de 'buitenhoes' een hardcover boekenkaft is. Daarom had ik al een nieuwe witte 2LP-hoes gekocht. Vandaag als een volleerd bootlegger een A4 gemaakt zoals ze ook in de jaren '60 en '70 van de vorige eeuw werden gemaakt. Enig verschil is dat ik Powerpoint en een kleurenprinter gebruik en er vroeger zwart-wit stencils met een foto en handgeschreven of getypte tracklist. Dit is wat ik heb geknutseld:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mKkxUQQl.jpg

Met de titel, inclusief KISS-logo >:) , op de rug:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SbqmHD5l.jpg

Op deze manier wil ik de originele hoes NM houden en de LP's op de veiligste manier bewaren terwijl alle informatie duidelijk zichtbaar is. Ik zal niet de enige zijn die ontzettend zuinig is op zijn LP's :+ .

Deze metalhead heeft de laatste jaren heel wat nieuwe muziek leren waarderen. Daarom op deze rustige zaterdag avond op de draaiert: Boudewijn de Groot - 5 Jaar Hits.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AntonMadness
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-04 21:50
Even een vraagje en wat foto's voor de liefhebber. Ik heb hier een prachtige Philips GA209 staan, alleen krijg ik de ground niet lekker aangesloten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q7cBtvmhQmrM4e-Uv2MN2BQw0vo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zMIJqYeqbO1sr3ZkE3PDVjiC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IM3aDmIuD8ur6uwT-9K3Q0eQnrM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FbTRMw1me49FnJniD3fZIWmO.jpg?f=fotoalbum_large

Er zit een 5 pins kabel aan, die naar een verloop gaat met 4 tulpen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ebi83_cmPL4pN_3io_YCv_Mjq6I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/edXnD0Oe3KEQfUESmHHhM37S.jpg?f=fotoalbum_large

De versterker hier heeft alleen maar een aansluiting voor 2 tulpen (phono) en een schroef voor GND. Het is me gelukt om er geluid uit te krijgen, alleen zit er een der vel befaamde brom in. Welke tulp ik ook tegen de GND aan zet, de brom gaat niet weg en ik heb ook geen verbinding gevonden met de multimeter, GND->4tulpen. Er is wel verbinding tussen de ground en 1 van de 5 pins-connector.
Het leek mij de kortste klap om de speler open te maken en de kabel te vervangen met een 3 tulpige AV-kabel die ik hier nog heb liggen (Ben ik nu een heiden?). Maar toen ik hem open maakte, zag ik dat er wel degelijk 5 kabels aan gesoldeerd waren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JNWPzMvlHN__9PhlhIbPGl8H5yU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dqMHD7pTZv0WT0Tfawl9oT8W.jpg?f=fotoalbum_large

Nou breekt bij mij de klomp. Wie weet waar die andere twee kabels voor zijn? In het schema lijkt het met de Mute-circuit te maken te hebben. Maar dan snappik t nog nie helemaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e4_puH5tVGscH8zCHlAGR8E3iDs=/f/image/9BEnF7Z2W1VIWGtqu0SYVDxQ.png

Heeft iemand een idee wat de exacte functies zijn van de twee draden? En hoe ik het beste een andere kabel er aan kan solderen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Zoek de L + & - en de R + & - en de GND op. Soldeer daar je nieuwe kabel aan.

Het kan ook zo zijn dat de GND bij 1 van van witte of rode is gevoegd. Neem een stroomdraadje en plug die witte en rode tulpstekkers in. Maak nu contact met je stroomdraadje met de metalen buitenrand van de witte of de rode en GND van de versterker.

Is de brom weg? Dan een nette oplossing maken zodat je GND weer loskoppelt van de tulpstekker. je moet dan die 5 polige stekker open maken en kijken welke buitenmantel van de tulpstekkers contact maakt met GND 1 van de 5 polen is dat dan. Volg die terug naar de printplaat en je hebt de soldeerplek voor je GND kabel. Gokje: Die zwarte kabel op je printje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:42
AntonMadness schreef op maandag 30 maart 2020 @ 19:13:
Heeft iemand een idee wat de exacte functies zijn van de twee draden? En hoe ik het beste een andere kabel er aan kan solderen?
Een DIN-plug met 4* tulp is voor een bandrecorder of cassettedeck. Daarmee heb je een stereo ingang en een stereo uitgang in één stekker.

Voor een platenspeler heb je een verloopje nodig met 2* tulp en GND. En dan is dit de pinout:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3OFQ8Wx.jpg

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AntonMadness
Bestla schreef op maandag 30 maart 2020 @ 19:29:
Zoek de L + & - en de R + & - en de GND op. Soldeer daar je nieuwe kabel aan.
Maar dan bedoel je dus wel een 5 aderige kabel gebruiken? Of volstaat het om, zoals het in het plaatje van Dreamscape is aangegeven, om de L+, R+ en GND te gebruiken?
dreamscape schreef op maandag 30 maart 2020 @ 19:50:
[...]
Voor een platenspeler heb je een verloopje nodig met 2* tulp en GND. En dan is dit de pinout:

[Afbeelding]
Dit is de zelfde pinout met de kleuren er bij, lijkt wel alsof philips netjes volgens een standaard werkt. Maar hoe is dat de verbinding tussen 2x tulp + GND naar deze 5pins?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:42
AntonMadness schreef op maandag 30 maart 2020 @ 20:50:
[...]

Maar dan bedoel je dus wel een 5 aderige kabel gebruiken? Of volstaat het om, zoals het in het plaatje van Dreamscape is aangegeven, om de L+, R+ en GND te gebruiken?

[...]

Dit is de zelfde pinout met de kleuren er bij, lijkt wel alsof philips netjes volgens een standaard werkt. Maar hoe is dat de verbinding tussen 2x tulp + GND naar deze 5pins?
Pinnetje van tulp zit op +, rand van tulp is -.
Twee tulpstekkers gaan dan naar pin 1/2/4/5 van de DIN-plug.

Alleen L+, R+ en GND gebruiken is niet oldoende. Voor een normaal stereo lijnsignaal vaak wel, maar hier niet. De L- en R- zijn namelijk niet hetzelfde als GND. Daarom is bij een platenspeler dus die extra GND-kabel nodig.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AntonMadness
BOOM! Het kwartje gevallen! Hardstike bedankt! _/-\o_

[ Voor 34% gewijzigd door AntonMadness op 30-03-2020 21:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-06 21:14

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Wat je ook nog kan doen, als je de speler niet wil aanpassen: frot een draadje tussen de mantel van de DIN connector bij je verloopje en verbind die met de aardeschroef op je versterker :)

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1363120

Dag iedereen

Ik ben op zoek naar een platenspeler en vind deze van B&O er wel leuk uitzien. Het gaat om de Beogram 9500. Nu had ik eentje op 't oog maar de naald is stuk. Na eventjes zoeken op het internet vond ik dat de MMC II de geschikte naald is. Deze kost echter 800 euro. Zijn er alternatieven of tips voor een amateur als mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
Anoniem: 1363120 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 00:19:
Dag iedereen

Ik ben op zoek naar een platenspeler en vind deze van B&O er wel leuk uitzien. Het gaat om de Beogram 9500. Nu had ik eentje op 't oog maar de naald is stuk. Na eventjes zoeken op het internet vond ik dat de MMC II de geschikte naald is. Deze kost echter 800 euro. Zijn er alternatieven of tips voor een amateur als mij?
Welkom, welkom.
Om met de deur in huis te vallen, er zijn een paar vragen die je jezelf kunt (of moet) stellen voor je een platenspeler koopt. Ook voor je medetweakers en forumleden is het prettig om een beetje voorkennis te hebben voor we adviseren. Ik zal een paar (dus niet alle) van die vragen op een rijtje zetten:

- Hoe veel luiste je nu naar LP's?
- Welk merk en type platenspeler heb je nu, als je er al een hebt natuurlijk :+ ?
- Wat is je budget? realiseer je daarbij dat een naald niet het eeuwige leven heeft, wat betekent dat die €800,00 over een aantal jaren weer op tafel gelegd moet worden.
- Staat de investering in verhouding tot de rest van je setup?
- Ben je handig en kan je zelf een en ander aan onderhoud en service uitvoeren?
- Wil je 2e hands, misschien alleen vanwege de looks, of toch liever nieuw met garantie?

Op MP zag ik zojuist ook deze advertentie. Zie dit niet als een advies om op deze speler te bieden, maar meer als meedenken :Y .

Ik ben benieuwd naar je antwoorden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Eerst en vooral bedankt voor de reactie!
Het zou inderdaad mijn eerste platenspeler zijn. Ik ben er wel al t een en t ander over te weten gekomen en zou in de toekomst er wel aan willen klussen. Maar natuurlijk een naald van 800 euro die na 1000 speeluren moet vervangen worden is net iets te veel. Hmm ik wil wel een 2e hands, dat zegt mij persoonlijk veel meer dan n nieuwe. Mijn budget ligt om en bij de 500.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16:05
Nog meer mensen hier die de laatste tijd veel vaker een EP bestellen ipv een heel album? :P
Of ben ik de enige gek :D

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Voor mij is een EP een album met 4 nrs op :)

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vintage1967
Anoniem: 1363120 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 09:37:
Het zou inderdaad mijn eerste platenspeler zijn. Ik ben er wel al t een en t ander over te weten gekomen en zou in de toekomst er wel aan willen klussen. Maar natuurlijk een naald van 800 euro die na 1000 speeluren moet vervangen worden is net iets te veel. Hmm ik wil wel een 2e hands, dat zegt mij persoonlijk veel meer dan n nieuwe. Mijn budget ligt om en bij de 500.
Dan zijn de volgende keuzes aan de orde, met de disclaimer dat deze lijst niet volledig is:

- Direct Drive of Belt Drive?

- Handbediend of (semi) automatisch? Bij handbediend is het enige dat voor je wordt gedaan het draaien van de LP :P . Verder moet je alles zelf doen en blijft de naald in de uitloopgroef draaien tot jij de arm omhoog doet. Bij semi-automatisch zie je vaak dat de arm aan het einde van de LP omhoog gaat en mogelijk terug gaat naar de startpositie terwijl de motor afslaat. Volautomatisch biedt daarbij de mogelijkheid om alles met één druk op de knop te starten terwijl alles aan het einde van de LP weer in rustpositie wordt teruggebracht. Gemak dient de mens _/-\o_ .

- Dan de look & feel. Zelf ben ik erg gecharmeerd van de Thorens TD166. Volledig handbediend, dat wel. Maar ik heb ook een mooie Dual 704 die semi-automatisch is. Met name de TD166 is op MP goed te vinden en lijkt binnen jouw budget te vallen. Aan de andere kant heeft een speler als de Technics SL-BD3 volgens mij ook een goede reputatie maar wel een heel andere uitstraling. Overigens is dit een instapper hoor. Uiteraard zijn er ook nog modernere 2e-hands spelers te vinden. Scroll maar eens door dit topic en verwonder je over de hoeveelheid en diversiteit aan spelers die je voorbij ziet komen. Van 'jaren-'70-opgeknapte-oude-meuk' (zei hij liefkozend) tot 'retestrak-anno-nu' _/-\o_ en alles wat daar tussen (en voor) zit.

- Wat mij meteen op het laatste punt voor dit moment brengt: wil je in de toekomst met elementen gaan stoeien, koop dan een speler met een 1/2 inch mount. De SL-BD3 heeft die namelijk niet, waarmee de keuze van element sterk gereduceerd wordt.

Ik realiseer me nu dat ik niet weet of het budget enkel en alleen voor de speler is, of dat daar nog meer voor moet worden gekocht. Denk aan versterker en / of boxen. Houd er sowieso rekening mee dat de naald van een 2e-hands speler vervangen moet worden. Hetzelfde geldt voor de snaar. Overigens zijn die zaken nog prima leverbaar, ook voor spelers als de TD166. Wat dat betreft geen zorgen.
Jasphur schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 09:52:
Nog meer mensen hier die de laatste tijd veel vaker een EP bestellen ipv een heel album? :P
Of ben ik de enige gek :D
Nee, ik ga bijna altijd voor een LP. Uitzondering maak ik, als dat aan de orde zou zijn, voor bijvoorbeeld DeWolff. Maar ook die brengen niet 'veel vaker' een EP dan een LP uit.
Ach, het is maar wat je 'gek 'noemt 8)7 .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-12-2024
Anoniem: 1363120 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 09:37:
Is je budget alleen voor de platenspeler, of moet je daar ook nog de randapparatuur voor kopen? Waar ga je hem op aansluiten? Die Beogram heeft trouwens een MC element, waardoor je een voorversterker nodig hebt die daarmee om kan gaan.

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasphur
@Vintage1967 het scheel dat veel artiesten die ik luister EP's uitbrengen, maar ik merk gewoon dat ik platen steeds duurder vind worden en dat ik eigenlijk alleen wil kopen wat ik echt tof vind :P Dus als ik een bepaald aantal nummers gaaf vind van een album dan kijk ik eerst of ze op een EP zijn uitgebracht zo niet, dan het album kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Dag yodeluxe, bedankt voor de reactie en ook aan vintage 1967 een dikke merci voor de hulp.
Ik merk echter dat er heel wat bij komt kijken en daarom is het misschien niet verstandig om meteen zo n grote investering te doen. Ik heb een simpel instapmodel op het oog, de technics sl bd20d. Ik denk dat dit de beste manier is om mijn intrede te maken in het 'platenwereldje'. Ben benieuwd :) :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-05 11:49
Hangt imho van de prijs af. Ik kan er zo snel ff geen prijzen van vinden. De BD20D heeft geen verstelbare naalddruk of antiskate, wat de upgrade mogelijkheden erg beperkt maakt. Als je ooit een betere naald zou willen kopen moet je wellicht je hele draaitafel inruilen. Voor rond de €200 ben je beter af met een Denon DP300F ofzo. Maar mocht ie nou een stuk goedkoper zijn (€100?) is het wellicht het overwegen waard als je gewoon wilt proberen of vinyl iets voor je is. Het bliift een Technics en zal dus vast je platen niet slopen, zoals de gemiddelde Crosleys en verwanten doen, door er met 5g naalddruk overheen te krassen...

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• oldsmelly
In deze , voor vele lastige tijden, help muziek mij absoluut er doorheen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HJN52IaJRXUXpdFL1tw3p-whq9Q=/f/image/gwuR11NDXMNE1JZAp02dqot5.jpg

Mensen Stay save..... ik hoop dat het met iedereen goed gaat !!

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vintage1967
Anoniem: 1363120 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 18:24:
Dag yodeluxe, bedankt voor de reactie en ook aan vintage 1967 een dikke merci voor de hulp.
Ik merk echter dat er heel wat bij komt kijken en daarom is het misschien niet verstandig om meteen zo n grote investering te doen. Ik heb een simpel instapmodel op het oog, de technics sl bd20d. Ik denk dat dit de beste manier is om mijn intrede te maken in het 'platenwereldje'. Ben benieuwd :) :)
Klinkt verstandig. Die speler van €3.000,00 kan altijd nog :+ .
Wil je de link naar de specifieke SL-BD20D die je op het oog hebt posten?

Dit model van Technics heeft geen 1/2"-, maar zogenaamde P-mount heeft en biedt dus minder keuze qua element en upgrade mogelijkheden. Als het voor jou een instapmodel is om te kijken hoe het spelen van LP's je bevalt, is dat natuurlijk geen probleem. Je kan altijd later, als je dat al zou willen, over stappen naar een speler met 1/2 inch mount. Die heeft Technics ook. Bovendien is P-mount niet per definitie slecht of zo.

Verder zijn de naalddruk en antiskating door de fabriek vooraf ingesteld. Bij Technics zal dat wel goed zijn. Zelf, en dat is echt persoonlijk, regel ik die dingen liever zelf. Ook deze vaste instellingen beperken je keuze qua element. Maar ook hiervoor geldt: als het goed klinkt, is het goed!

Weet ook dat dit een snaar-aangedreven speler is. BD staat voor Belt-Driven. Echt waar :Y . En mogelijk wist je dat al. Je moet dus wel af en toe de snaar vervangen, maar dat mag toch geen probleem opleveren. Zeker niet als je de handleiding download van www.vinylengine.com. Wel even een account aanmaken :P .

Los van de prijs (ik weet niet wat de prijs is van de speler die jij op het oog hebt) is dit een goede platenspeler. Op basis van de opbouw zal je je waarschijnlijk geen buil vallen. Als de vorige baasjes de speler misbruikt hebben, wordt het een ander verhaal. Wat dat betreft adviseer ik om een platenspeler altijd op te halen zodat je ziet wat je koopt. Naald en riem zijn trouwens nog gewoon verkrijgbaar.

Ik hoop vanuit de grond van mijn hart dat er voor het Corona-virus héél snel een vaccin beschikbaar komt.
Voor het Vinyl-Virus hoop ik dat er nooit een vaccin voor komt.

Succes met kiezen en houd ons op de hoogte!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ga er vanuit dat als er door de verkoper niks aan de speler gedaan is je meteen al de snaar moet vervangen, dus reken een tientje extra. Bij dergelijke modellen van Technics ik zou eerder voor een direct drive variant van deze spelers gaan, die lopen toch net even stabieler en stiller en je hebt nooit een snaar nodig. SL-DD of SL-QD modellen dus: DD direct drive, QD direct drive quartz. Ze kosten om en nabij hetzelfde, misschien dat tientje duurder van die snaar. ;)

Maar ik zou geen T4P/p-mount speler kopen om redenen die @Vintage1967 omschrijft. Wat ik zou doen als leek op zoek naar een echt betaalbare instapper (die geen 200 euro wil uitgeven voor een nieuwe platenspeler): recht toe recht aan japanner met S-arm en direct drive. Denk aan Technics, Sony, Denon, Pioneer, Kenwood, JVC, etc.
Een klassieke Thorens of Dual kan ook maar dan zit je wat duurder en bij een klassieke Dual heb je al snel wat te knutselen aan de speler voordat alles werkt (bijv tussenwiel en steuerpimpel). Dat moet je maar willen / kunnen.

Dat laatste kan je ondervangen door van een betrouwbare verkoper te kopen die die dingen gereviseerd aanbiedt natuurlijk weer wat duurder maar dan kan je er meer van op aan dat alles werkt.

[ Voor 29% gewijzigd door Cap op 02-04-2020 10:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Direct drive van Technics kan, en dat is niet altijd zo, ook snelheidsproblemen hebben. Als je dan niet weet waar je moet zoeken....................

Neemt niet weg dat ik wel een Technicsfan ben.

@Anoniem: 1363120

https://www.marktplaats.n...abe740c1b&previousPage=lr

Deze SL D2 is direct drive en heeft een 1/2 inch mount, en is zeer eenvoudig te onderhouden. Als deze snelheidsinstabiliteit vertoond, kan je dat makkelijk zelf oplossen.

Op de printplaat in de speler zitten 2 potmeters. Daar zit het probleem. Door corrosie komen die problemen naar boven. Niets ergs, maar wel lastig. Als je die print omdraaid zie je 45 en 33 rpm er bij staan. Onthoud goed hoe ze staan , en zet een merkteken met een stift. Spuit ze in met contactspray en steek een kruiskopschroevendraaier in het gaatje, en beweeg het links en rechtsom. Herhaal dat een paar keer. Zet ze nu weer op de goede positie en het probleem moet nu weg zijn.

[ Voor 69% gewijzigd door Bestla op 02-04-2020 10:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Uiteraard kan dat. Even de uitzonderlijke gevallen met een atypisch defect daargeleten, het probleem waar jij waarschijnlijk op doelt is dat hij iets te snel of langzaam draait (vuile/gecorrodeerde snelheidspot). Dat is op zich overkomelijk als het een kleine afwijking is, een constante snelheidsafwijking van een procent is i.t.t. wow en flutter niet hoorbaar. Daarbij is het op zich vrij eenvoudig op te lossen dmv reinigen en stellen van de snelheidspot, je hebt een schroevendraaiertje en wat contactspray / alcohol nodig.

Maar bij een oude belt drive is dat probleem van snelheidsafwijking er net zo goed (sterker nog, dat krijg je er dan meestal standaard bij ;)) plus er is extra risico op wow/flutter problemen en irritante zaken als een aflopende snaar. Het zijn in deze prijsklasse vaak goedkope, zoemende motortjes die hun beste tijd/smering gehad hebben waardoor de prestaties niet optimaal zijn. Uiteraard is ook dat vaak ook wel weer te verbeteren met smering e.d. maar wel weer wat extra gedoe.

Bij direct drive modellen is met de motor zelf vrijwel nooit wat mis is, vandalisme daargelaten :P. De borstelloze constructie icm de lage draaisnelheid (gelijk aan het toerental vd plaat) zijn daar de oorzaak van.

Edit @Bestla ik zie dat je je reactie hebt aangevuld: ging idd om de potmetertjes reinigen. :)

Elke speler kan stuk maar als ik een advies moet geven aan een leek op zoek naar "betaalbaarder dan nieuw" zeg ik: eenvoudige, (semi-)handmatige direct drive Japanner omdat ze gemiddeld weinig problemen hebben.

Er zijn betrouwbare marktplaats verkopers die zelf platenspelers opknappen en een werkend product aanbieden. Sommige bieden hun waar nog redelijk betaalbaar. Dat is voor de leek een goede optie.
Ps een goede tip voor een betrouwbare en betaalbare Dual verkoper is bijv:
https://www.marktplaats.nl/u/universal-vinyl/17161192/

Zowel direct drive als snaar aangedreven modellen. Bij een dergelijke verkoper koop je een werkende platenspeler en heb je veel minder kans op onvermoede problemen dan bij een leek die een op zolder verstoffende platenspeler aanbiedt.

[ Voor 30% gewijzigd door Cap op 02-04-2020 10:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vintage1967
Zelf blijf ik ook altijd naar platenspelers kijken op MP. Zo zag ik deze AKAI voorbij komen.
Toegegeven, de factor 'jeugdsentiment' is in mijn geval gigantisch, maar het is ook gewoon een leuke speler.

Verder is het mooi om te zien hoe er tegen de verschillende mogelijkheden van platenspelers wordt gekeken en hoe verschillende mensen verschillende zaken belangrijk vinden. Zo heeft @Anoniem: 1363120 genoeg stof tot nadenken voor er een platenspeler komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klopt. Een leek die niet wil sleutelen kan het beste gewoon aangeven waar ie ongeveer naar op zoek is en waarom, en voor welke prijs natuurlijk. Dan kan ie nieuw kopen of tweedehands. Bij tweedehands heb je meer keuze in soorten spelers en koop je meer speler voor je geld maar moet je beter opletten. Dan is het handig als de koper aangeeft in welk gebied van NL je wilt zoeken naar een speler en kunnen mensen hier wat suggesties doen van betrouwbare verkopers (marktplaats / eigen website / lokale shop).

[ Voor 8% gewijzigd door Cap op 02-04-2020 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:54

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

Ik zoek nieuwe elementen voor 2 ca 17 jaar oude sl1200 MK2.
De originele Stanton die ik vroeger gebruikte zitten er nog op, maar zijn in behoorlijk kapot gedraaid

Welke elementen zijn goed en nog betaalbaar?

Of kan ik ook alleen de naald vervangen?

[ Voor 9% gewijzigd door sander817 op 02-04-2020 15:12 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Boy oh boy wat hoorde ik op de radio.......
Malcolm McLaren & the Bootzilla Orchestra - Waltz Darling

Het was de titelsong that caught my ear.

Ik dook gelijk op Discogs, en kocht de 7" van dat nummer voor de jukebox en de LP voor de verzameling. Allebei mint staat, dus shrinkwrapped insert incl, etc.
Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Ftse1.mm.bing.net%2Fth%3Fid%3DOIP.Ld0M_VcQzmO9Qk3af5SdkQHaHM%26pid%3DApi&f=1
Het album is uit 1989 , precies 1 jaar voordat Madonna met Vogue uitkwam. McLaren was haar voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@sander817 Audio Technica AT-VM95E goedkoop en goed. Een echt alternatief is er niet in die prijsklasse.

Duurder en nog beter: AT-VM95EN, AT-VM95ML, VM-530EN.

Nog duurder (en niet altijd beter): elementen van andere merken als Ortofon, Nagaoka, Goldring, Denon.

Winkels gespecialiseerd in elementen o.a.:
https://www.pickupnaalden.com
https://www.thakker.eu

[ Voor 15% gewijzigd door Cap op 02-04-2020 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

Past die op de originele headshell?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Passen allemaal op de originele Technics headshell, "half inch mount" heet dat. Ben je te lui dan kan je ze zelfs incl headshell kopen, dat zul je zien bij bijv Thakker. Hopelijk zijn ze dan ook meteen goed uitgelijnd maar dat moet je vragen aan de winkel. Uiteraard wel arm weer even balanceren.

De Technics headshell is trouwens niet iets speciaals of zo, deze is net als al die headshells voor S-armen van andere merken een SME type headshell met half inch mount sleuven (=afstand tussen schroefjes).

Overigens: waar wil je je SL-1200's voor gebruiken? Wil je DJ-en: die Stanton elementen zijn vast en zeker niet kapot, je hebt alleen een nieuwe naald nodig. Welke Stanton's zijn het, de 500MKII's?

Wil je gewoon plaatjes draaien dan raad ik de Audio Technica elementen aan.

[ Voor 6% gewijzigd door Cap op 02-04-2020 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Laatst online: 23:15
Bestla schreef op donderdag 2 april 2020 @ 15:14:
Het album is uit 1989 , precies 1 jaar voordat Madonna met Vogue uitkwam. McLaren was haar voor.
Waar was McLaren dan eerder mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimmel
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:12

Wimmel

Hello

Ik dook gelijk op Discogs, en kocht de 7" van dat nummer voor de jukebox en de LP voor de verzameling. Allebei mint staat, dus shrinkwrapped insert incl, etc.
[Afbeelding]
Die komt hier ook nog regelmatig voorbij (helaas niet op vinyl). En dan vooral ook...

Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suggs
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Raymond schreef op donderdag 2 april 2020 @ 15:43:
[...]

Vogue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suggs
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

[Afbeelding]
Briljant album van een geniale artiest. Wat hij doet is niet wat je noemt gangbaar, maar wat word ik gelukkig van die man.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OPELOPA
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:19
[...]

What's jumping in your shirt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doessie
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-05 08:26
[...]

Buffalo Gall's

Ultieme 'scratchnummer' van Malcolm !

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Vintage1967 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 10:53:
Zelf blijf ik ook altijd naar platenspelers kijken op MP. Zo zag ik deze AKAI voorbij komen.
Toegegeven, de factor 'jeugdsentiment' is in mijn geval gigantisch, maar het is ook gewoon een leuke speler.
Ik ben dan onbevooroordeeld betreffende jeugdsentiment, maar als er dan toch een akai van mp gehaald moet worden, zou ik denk ik toch voor deze gaan:
https://link.marktplaats.nl/m1521410728
onbekend topmodelletje van weleer ;) (ok, ap005 en ap006 zijn wellicht nog beter)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
...ik ben leuk aan het testen in deze dagen...

Waar zou de resonantiefrequentie liggen?

[ Voor 13% gewijzigd door mr_petit op 02-04-2020 20:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
12 Hz, valt mee. :) Alleen dat groefspringen is toch wel wat minder, dat heb ik nog niet meegemaakt. Maar kan natuurlijk door de amplitude vh signaal komen, ik heb deze test lp niet.

Die AKAI AP-003 is ook mijn favoriet van dat merk, mooie strakke styling. Uiteraard geen topspeler (ik heb sterk het idee dat ie in grote mate overeenkomt met de AP-001 waar ik nog een gaar exemplaar van heb staan) maar wel gewoon een goed uitziende nette speler. De AP-006 is uiteraard een stap hoger maar puur optisch vind ik hem niet echt mooier vanwege de vierkante bak waarin de arm staat.

https://link.marktplaats.nl/m1527623141

[ Voor 54% gewijzigd door Cap op 02-04-2020 20:49 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Cap schreef op donderdag 2 april 2020 @ 20:41:
12 Hz, valt mee. :) Alleen dat groefspringen is toch wel wat minder, dat heb ik nog niet meegemaakt. Maar kan natuurlijk door de amplitude vh signaal komen, ik heb deze test lp niet.
Ja deze LP is vrij grof. Dat gezegd hebbende: de at-95e springt niet.
Qua demping /q factor van verschillende elementen heb ik wat meer onderzoek gedaan.
Ik heb dus ook de firato test lp gebruikt met z'n resonantietracks.
Die zijn in audacity erg goed te zien. Ze zijn ook vrij zacht dus zorgen voor weinig vervorming, dus ik heb een meting gedaan tussen de at-95e, at3600L en een DL160, waarbij ik de opnameniveaus geijkt heb naar de 1khz 10cm/s RMS toon die erop staat, om dus het verschil in output van de elementen gelijk te trekken.

En hier zijn de verschillen:
AT-3600L heeft een resonantiepiek van -3,9dB (tov 0dB referentie)
Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/naald/div/at3600lresonancefirato.jpg

AT95e heeft een resonantiepiek van -7,5dB
Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/naald/div/at95eresonancefirato.jpg

Denon DL-160 heeft een resonantiepiek van -12,8dB tov 0dB referentie
Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/naald/div/at95eresonancefirato.jpg

Dus wat je bij filmpjes ziet dat een dl-160 minder heen en weer staat te schudden dan veel andere elementen strookt dus ook met deze mening.
De at-3600L is hierin gewoon niet goed.
Ik heb er nu bijna 100 uur naar geluisterd, maar ik ben niet heel erg onder de indruk. Tuurlijk, het is het beste 9 euro element wat je kan krijgen, maar een at-95e is gewoon beter.
Het enige voordeel aan de at-3600L is z'n lage compliantie (8mm/N), wat 'm geschikt maakt als je bijv een ontzettend zware arm hebt (20+ gram).
Hij klinkt als een audio technica, maar zowel z'n demping als sporingsprestaties zijn niet heel goed, als in minder dan een AT-95e, en dat is voor mij de benchmark. Qua klank vind ik 'm ook wat minder levendig als een at-95e. Hij is niet zo slecht als ik me van tevoren had voorgesteld, maar eigenlijk is het gewoon een dj element.
De voorgeschreven naalddruk van 3,5 gram door audio technica hoeft imho niet echt opgevolgd te worden.
Welliswaar springt hij bij 3 gram niet meer uit de groef bij die resonantietest (die voerde ik uit met 2,5 gram, toch nog aanzienlijk), maar ook qua sporingstesten zie ik tussen 2,5 en 3 gram nog een hele kleine verbetering, maar ik denk niet dat dat naar 3,5 gram doorzet. Dus tussen 2,5 en 3 gram is imo voldoende naalddruk en denk ik ook zo laag dat je platen er geen schade aan ondervinden (het is een conische naald).
Maar ik zie vooralsnog geen reden de at-3600L te gebruiken boven een at-95e tenzij je die zware arm hebt.
Maar ik had 'm dus van tevoren slechter verwacht, met name vanwege die 3,5 gram naalddruk. Die hoeft imo niet echt gebruikt te worden, maar je moet wel op minimaal 2,5 gram zitten (daar draai ik nu ook op).

Ik heb overigens ook de compliantie van de at-95e aandachtig gemeten, op 3 manieren, en die compliantie is 17mm/N, en dat geld ook voor de DL-160.

De 3 manieren waarop ik gemeten heb:
1. Ik heb de complianties gemeten met de Tacet meet lp, die van het filmpje (dus met optische herkenning)

2. Met audacity: dus een stuk muziek opnemen, analyseren met de frequentietool en de resonantiepiek bekijken.
Let wel dat je een langer stuk muziek neemt, bij opvolgende stukjes van 0,5-1sec varieerde die resonatiepiek tussen de 10 en 14Hz. Wat hier precies gebeurd weet ik niet, maar over langere tijd middelt het zich wel uit zodat het bij alle elementen exact overeenkomt met wat ik bij beide andere tests meet, dus het zal wel kloppen (anders zou het statistisch niet kunnen)

3. met de firato LP, waarbij ik alle subsonische frequenties analyseer en 1 frequentie heeft dus ook de hoogste piek. Als je normaal die tracks observeert op je tafel lijkt er niets te gebeuren, maar in audacity kan je heel mooi alle frequenties zien. Dus dat is wel echt een track die waarschijnlijk destijds met een soort van subsonische realtime analyzer van B&K geanalyseerd moest worden wou je echt wat zien.
Maar in audacity zien die er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/naald/div/firatofrequencies.jpg
Best heel mooi, hier valt al gelijk te zien welke frequentie het sterkst is (en hoeveel hz dat is analyseer je dan met de fft analyzer). Je ziet dit zo mooi omdat er dus geen piloottonen (of spraak oid) meeloopt.
Dus wat anders juist handig is en mist op deze lp, is nu juist een voordeel.
Ik meet overigens gewoon over de microfooningang van mijn laptop. Die pakt het volume vanuit mijn phonopre heel mooi op, alle schuiven staan ongeveer in het midden voor het juiste niveau, en er zit ook niet iets van een subsonisch filter in (dat blijkt :P )

Die hifi news test lp gebruik ik niet meer voor de resonantiemetingen. Bij de aankondigingen van het aantal Hz zit hij er rustig 1 of 2Hz naast. Je hoort 'm aan het begin ook gewoon aan een knop van een analoge toongenerator draaien (bij de hogere frequenties hoor je tikjes van de lage tonen en die hoor je gewoon naar beneden gaan).
Op zich is dat natuurlijk wel voldoende om een indicatie te krijgen of je goed zit met je resonantie, maar er zijn zoveel beter methoden en platen voorhanden. Met audacity eea bepalen is waarschijnlijk het makkelijkst, als je je stereo/phonopre op je line in van je pc hebt aangesloten, en het is natuurlijk gratis.
Die hifi news test lp is alleen goed omdat daar heel veel testen op staan. Hij is dus waarschijnlijk de meest all round test LP. Maar alle uitvoeringen van de testen zijn dus maar zozo (dus ook de trackingtest in dB ipv µm, dat soort spul, naast dat veel exemplaren eccentrisch zijn etc).
Ik zit eraan te denken de ortofon test lp nog te kopen. Ik wil een goede trackingtest LP hebben.
Ik heb nu ook een oude LP die wel tot 100µm gaat, de 'stereotest+demonstratie', maar ik vraag me af of die daar heel nauwkeurig in is.
Ik denk dat een moderne LP (die van ortofon is uit 2016) daar toch beter in is.
Ik twijfel dus nog tussen de ortofon en de clearaudio, maar ik neig naar de ortofon (die heeft ook sweeps tot 50khz ofzo, wat ook handig kan zijn)

[ Voor 36% gewijzigd door mr_petit op 02-04-2020 21:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mooi werk. Ik heb zoiets een paar jaar geleden ook eens gedaan met Audacity en Firato test Lp, maar kan de data zo snel niet meer vinden. De uitkomst strookt in ieder geval met mijn ervaring met de DL-160. Wat een fijn element is dat toch. Dat verschil met meer dan 5 dB met de AT95E is echt flink, om nog maar te zwijgen over die bijna 9 dB met de AT-3600.

Testmethode 2 en 3 met Audacity heb ik dus precies ook gebruikt. Inderdaad zie je perfect de hoogte van de resonanties, zowel in de track als in het spectrum. Ik moet die Audacity bestanden nog ergens hebben, niet alleen van de DL-160 maar van allerlei elementen. Ik ga nog eens zoeken. :)

Ik gebruikte een goedkope Behringer USB geluidskaart, die had geen centje pijn tot de 5 Hz. Je hoeft echt geen superspul te hebben om resonantiemetingen te doen. :Y

[ Voor 39% gewijzigd door Cap op 02-04-2020 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op donderdag 2 april 2020 @ 21:44:
De uitkomst strookt in ieder geval met mijn ervaring met de DL-160. Wat een fijn element is dat toch.
Ja, maar helaas WAS. Echt jammer dat die uit productie is gegaan.
En ook de prijs destijds. Je kon 'm in ca 2005 voor ca. 160 euro online krijgen als je goed rondkeek (makkelijk te onthouden).
Dat was toen ook wel echt een prijspakker natuurlijk, hij was niet voor niets zo populair. (in fysieke winkels 199 euro geloof ik)

Wat dat betreft zijn elementen toch echt fors duurder geworden. Ook als we de inflatiecijfers van het rijk/cbs aanhouden (jaja, wie gelooft die nou ;) )

Ook de at-440mla. Die kostte iets van 140-150 euro nog niet zo lang geleden.
De opvolger, de VM540ML kost 230 euro (onlangs in prijs verlaagd van 259 euro bij thakker, mijn inschatting om beter te concurreren met de DL110, die 15 jaar geleden in mijn herinnering, jaja 110 euro kostte)
Cap schreef op donderdag 2 april 2020 @ 21:44:
niet alleen van de DL-160 maar van allerlei elementen. Ik ga nog eens zoeken. :)
Heb jij ooit ook een BMS MC-20E2/H gehad? Zo ja, hoe vond je die?
Van benz-micro hoor je heel weinig meer. Misschien ook wel omdat ze de goedkoopste elementen hebben afgeschaft.

[ Voor 14% gewijzigd door mr_petit op 02-04-2020 21:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Benz Micro heb ik nooit gehad nee. Van de DL-160 kan je het vrijwel evengoede kleine broertje, de DL-110, gelukkig nog steeds krijgen. Vraag is wel voor hoelang... :/

Ook bij mij IS (:P) de Denon DL-160 nog steeds, ik heb er nog 2 stuks. Plus de hele DL-30x riedel, de LO varianten van de DL-160, allemaal elementen uit dezelfde periode met dezelfde behuizing, zelfde type generator, diamantjes en dezelfde prettige eigenschappen. Allemaal gebruikt maar nog prima in orde. Ik kan dus nog even voort. :)

[ Voor 118% gewijzigd door Cap op 02-04-2020 22:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sander817

sander817

Cap schreef op donderdag 2 april 2020 @ 15:26:
Passen allemaal op de originele Technics headshell, "half inch mount" heet dat. Ben je te lui dan kan je ze zelfs incl headshell kopen, dat zul je zien bij bijv Thakker. Hopelijk zijn ze dan ook meteen goed uitgelijnd maar dat moet je vragen aan de winkel. Uiteraard wel arm weer even balanceren.

De Technics headshell is trouwens niet iets speciaals of zo, deze is net als al die headshells voor S-armen van andere merken een SME type headshell met half inch mount sleuven (=afstand tussen schroefjes).

Overigens: waar wil je je SL-1200's voor gebruiken? Wil je DJ-en: die Stanton elementen zijn vast en zeker niet kapot, je hebt alleen een nieuwe naald nodig. Welke Stanton's zijn het, de 500MKII's?

Wil je gewoon plaatjes draaien dan raad ik de Audio Technica elementen aan.
dit zit er op nu:
ik heb geen idee of ze nog goed zijn. Ik heb ze inderdaad gebruikt als DJ in de begintijd van de house, 1989-ca 1998. Daarna hebben ze stilgestaan. Ze staan op zolder in de originele doos, maar wel achter een paar duizend 12 inches,,,dus kan er niet zomaar bij helaas
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4StaiwDQ2cmfWcY9JJyiY2xU-Q4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Wp6PfON2QaQJX2DPtJNFYhN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door sander817 op 03-04-2020 08:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Die technics zijn onverwoestbaar, daar zou ik niet van wakker liggen. Die Stanton naalden ben ik geen fan van, hoewel ze club standaard waren. Ik heb ze eventjes gebruikt en ik had toch het gevoel dat mn platen sneller slijten. Ik heb zelf lang shure's M447 gebruikt in die dagen, voor ik uiteindelijk naar Concordes gegaan ben..

Als je opnieuw wil gaan DJ'en kan je kijken naar Concordes. Als het gewoon om te luisteren is zet je er op wat je wil. Bvb degene die hier door @Cap aangeraden zijn.

* Yalopa is wel benieuwd naar je collectie uit die dagen :9

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sander817

sander817

Yalopa schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 08:49:

* Yalopa is wel benieuwd naar je collectie uit die dagen :9
teveel om op te noemen. Er staat voor een kapitaal >:), met een berg originele classics
Ik zal eens kijken of ik ze van stal kan halen en wat er nog goed is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasphur
Hier nog tips voor goede een platenkast die ook als room divider kan dienen? En dan doel ik niet de op Kallax en dergelijke :P Mag wel iets originelers

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jasphur schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 10:17:
Hier nog tips voor goede een platenkast die ook als room divider kan dienen? En dan doel ik niet de op Kallax en dergelijke :P Mag wel iets originelers
Zelf bouwen als je een beetje kan klussen is natuurlijk het beste. Je kan zelf het beste inschatten hoeveel, hoe groot, en hoe breed het moet worden. Kant en klaar is altijd een compromis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
@Bestla Zeker. Maar veel wat ik aan inspiratie zie zijn wandkasten ed. Ik zoek een leuk idee voor een room divider die mn platen kan tillen :D

Zelf klussen is absoluut geen probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jasphur schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 11:59:
@Bestla Zeker. Maar veel wat ik aan inspiratie zie zijn wandkasten ed. Ik zoek een leuk idee voor een room divider die mn platen kan tillen :D

Zelf klussen is absoluut geen probleem
Een en ander is natuurlijk wel afhankelijk van de ruimte en hoeveel platen je er in kwijt wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
Zekers :) Maar heb gewoon inspiratie nodig haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HanG-BuiK-ZwijN
  • Laatst online: 16-06 16:23

HanG-BuiK-ZwijN

Oolong's Fanclub member

sander817 schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 09:52:
[...]

teveel om op te noemen. Er staat voor een kapitaal >:), met een berg originele classics
Ik zal eens kijken of ik ze van stal kan halen en wat er nog goed is
Mag ik me ook aanbevolen houden voor een lijstje :9 met een dichte kroeg bespaar je stiekem toch wat uit :+

Ben 'gelukkig' alleen thuis hier de hele week als werkloos zwijntje :/ wel omring door veel vinyl en singletjes dus ik overleef het wel O-)

On a side note, bij de time out in gemert staat ook een enorme collectie te verpieteren :X wel eens fotos van gehad van een collega die daar ook werkt, weer eens naar hengelen >:)

http://i.imgur.com/BYdnj.jpg | http://i.imgur.com/1sNnu.jpg zomg new pic 14 JAN 2013 www.lannersedge.nl Gezellige LAN is Gezellig | i'm OLD!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
Jasphur schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 12:57:
Zekers :) Maar heb gewoon inspiratie nodig haha.
Hmmm. Ik kom qua vormgeving / praktische invulling niet verder dan een Kallax O-) .
Als je het speelser wilt maken, lijkt mij dat je een paar van die vakken kunt voorzien van een la met een gedeeltelijk open voorkant zodat je een deel van de voorstel LP-hoes kunt zien. Ik zie het ook wel voor me dat er een paar vakken met een deurtje zijn waarop dan een lijst voor een LP-hoes is geplaatst. Ergens een klassieke hoes met een slechte LP op de kop tikken en klaar is Kees. Dat je verschillende materialen kunt gebruiken, lijkt mij logisch.

Ga je de 'voorkant' verdelen over beide zijdes, of heb je echt een volledige voorkant en daarmee ook een volledige achterkant? Of is het juist de bedoeling dat dat 'probleempje' wordt opgelost door het ontwerp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasphur
Zat zelf een beetje aan zoiets te denken, maar weet niet hoe stevig dat is als mijn collectie flink uitbreid
Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/236x/e9/34/7b/e9347ba6ca7b7d7b21abf873444485ca--office-room-dividers-diy-room-divider-ideas.jpg

het is dan de bedoeling dat mijn platen niet alleen in die kast op de grond staan, maar ook op oog hoogte enzo :P

[ Voor 19% gewijzigd door Jasphur op 03-04-2020 16:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ja dat is een mooie kast, en je ziet nu heel veel kasten met wat meer willekeurige indelingen.
Zoals dit:
Afbeeldingslocatie: https://www.vintagecarpet.nl/8612-large_default/kast-roomdivider-175-metaalhout.jpg

Maar als je platen kwijtwil (ik weet niet hoeveel platen je hebt), heb je eigenlijk gewoon vierkante vakken nodig.
Dat is gewoon het beste voor je platen. Je wilt je platen compartimenteren in max iets van 35cm breedte.
Anders gaan ze tegen elkaar staan en kromdrukken.
En veel platen worden snel heel zwaar.

Zelf heb ik mijn platen het liefst op hoogte (vanaf ca. 40cm oid). Dat zoekt en pakt gewoon veel beter.
Op de onderste planken moet je grote objecten of dingen zetten die je niet vaak nodig heb. Maar geen precisiedingen.

En ik vind zelf licht ook belangrijk. Anders zie je nog bijna niks.
Enerzijds wil je natuurlijk iets moois hebben, maar het moet ook functioneel blijven. Het is imo nou eenmaal lastiger een bepaalde titel zoeken op hoesjes 3mm dun dan een kop of bord uit een kast pakken.

[ Voor 32% gewijzigd door mr_petit op 03-04-2020 16:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-04 13:24
Die heb ik nog op 7”, toevallig vorige week nog gedraaid.

Maar Madonna noch Malcolm McLaren zijn natuurlijk beiden grondleggers van nieuwe genres. Waar ze beiden wel heel goed in waren, is het herkennen van nieuwe (sub)genres en die (commercieel) groot maken. Ze hadden een oog voor trends en daar kan je natuurlijk wat van vinden, het is een kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
@mr_petit zeker. Maar je hebt vierkant en je hebt Ikea vierkant. Ik zoek iets daartussen. Die kast die je plaatst in je post vind ik echt geweldig en ik denk dat je met een paar aanpassingen daar een behoorlijk mooie platenkast van kan maken. Maar ja: euros.

Ik heb nu ongeveer 450 platen, maar gezien de kast een plek gaat krijgen waar die lang blijft staan moet er ruimte zijn voor meer. En de dame vindt het (en ik stiekem ook wel) als er nog wat andere dingen tussenstaan zoals planten. Maar ik vind wel iets, heb geen haast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ikea vierkant :D

Maar ik begrijp wel wat je bedoeld, allemaal vierkante vakken naast elkaar is een heel repeterend vierkant patroon en niet bepaald speels.

Ik vond ook wel dingen zoals dit:
Afbeeldingslocatie: https://www.teakmagazijn.nl/includes/_Files/thumbs/afbeeldingen/webshop/Roomdivider%20Teak-1.jpg

Maar ook niet bepaald goedkoop :X
https://www.teakmagazijn....106/roomdivider-teak.html
ander soortige uitvoering, ook duur:
https://www.ajc-meubelen....k-boekenkast-roomdivider/

Ja en 450 platen is gewoon echt een fors gewicht. Als het er meer worden natuurlijk nog meer.
Een gemiddelde oude plaat weegt 250-270gram, een moderne dubbelLP ca. 470gr.
Dus 450 ouderwetse jaren 70-80 platen (geen dubbelalbums, gewoon enkel) weegt 117kg, maar 450 huidige (vaak dubbel) platen weegt al 210kg.
Da's al best veel voor in een kast. Platen zijn volgens mij zwaarder dan boeken per strekkende meter.

Zoiets als dit geeft denk ik wel aardig wat bruikbare LP ruimte, toch ietwat speels, maar ook niet goedkoop:
Afbeeldingslocatie: https://indoteak.nl/wp/wp-content/uploads/2017/06/roomdivider-teakhout-b.jpg
https://indoteak.nl/en/product/roomdivider-teak/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• oldsmelly
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DLLri8eizS1PiTWelquZukzy2Vw=/f/image/3Jl0jPTTuMelMHpIbr2C4D1X.jpg

Goedemorgen mensen
Het is heerlijk wakker worden met deze 2 grootheden samen op 1 plaat. Heb ook een hele tijd gezocht naar een kast maar toch bij de alom bekende Kallax uitgekomen. In mijn geval staan er zo’n 700 platen in en geeft geen krimp

[ Voor 28% gewijzigd door oldsmelly op 05-04-2020 08:43 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hier ook een zelfbouw van wat ooit een boekenkast was die ik gebouwd had. De helft kleiner en lager en daar staan 2 draaitafels op en heel veel LP's in. (500)

Stevige planken gebruiken en geen lange niet ondersteunde stukken tegen het doorhangen. Dan kan het niet fout gaan.

Het staat al jaren zo, en geeft geen krimp.
Ladderframes met 15mm dikke planken, 5 cm dikke palen en dwarsliggers. Max overspanning is 70cm Simpel en erg sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonger
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:33
Een leuke instapper voor een mooie prijs (123,75€), is in feite een Pro-Ject Debut III: https://www.fonq.nl/product/crosley-c10-platenspeler/195969/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

Tonger schreef op maandag 6 april 2020 @ 20:21:
Een leuke instapper voor een mooie prijs (123,75€), is in feite een Pro-Ject Debut III: https://www.fonq.nl/product/crosley-c10-platenspeler/195969/
Dat is dan eentje met AC voeding zijn en niet de stillere DC versie van de Debut-III.
De AC versie van de Debut III staat helaas niet bekend om helemaal stil te zijn.

Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De debut III is toch altijd met AC motor uitgevoerd?
Volgens mij pas vanaf de carbon ook met DC.
Ik kan niets zeggen over de kwaliteit van beide motoren, maar 123 euro voor een nieuwe debut III is erg goedkoop, zelfs als er crossley op staat.
Het haalt het qua specs natuurlijk nog bij lange na niet bij de betere modellen uit eind jaren 70/begin 80, maar dit is natuurlijk nieuw met garantie gelijk werkend uit de doos etc. Geen omkijken naar.

Gelukkig heeft crossley voor een debut III gekozen en niet voor een modelletje uit de primary line. Die hebben geen (instelbare) antiskating. (en geen azimuth instelling, maar dat gebruik je minder)

[ Voor 19% gewijzigd door mr_petit op 06-04-2020 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

mr_petit schreef op maandag 6 april 2020 @ 23:10:
De debut III is toch altijd met AC motor uitgevoerd?
Volgens mij pas vanaf de carbon ook met DC.
Ik kan niets zeggen over de kwaliteit van beide motoren, maar 123 euro voor een nieuwe debut III is erg goedkoop, zelfs als er crossley op staat.
Gelukkig heeft crossley voor een debut III gekozen en niet voor een modelletje uit de primary line. Die hebben geen (instelbare) antiskating. (en geen azimuth instelling, maar dat gebruik je minder)
Ik heb hier een Debut-III DC Staat zelfs op de doos :+ en het is geen Carbon uitvoering of een van de andere specials van de Debut-III serie
De Project Debut-III met een ortofon 5E is altijd een AC versie
De standaard Debut-III met OM-10 is een DC versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oh ok. Dat wist ik niet.
Ik dacht dat het pas bij de carbon kwam.
Op de site van project zag ik de gebruiksaanwijzing ook niet in de archive (maar die is ook niet compleet).
Trouwens, de essential line heeft ook een DC motor, maar daar zijn de specs niet echt veel beter van.
Zelfs niet de gelijkloop, wat raar is.

Zou je voor de gein kunnen kijken of er in de meegeleverde gebruiksaanwijzing van jouw non carbon DC ook staat dat er een DC adapter bij zit? Misschien hebben ze bij project gewoon gedacht zich er lekker makkelijk vanaf te maken.

[ Voor 46% gewijzigd door mr_petit op 06-04-2020 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

@mr_petit ik meen me te herinneren dat mijn gebruiksaanwijzing ook melding maakt van de 15 volts DC - 0.8A adapter.
En ook van de OM10 ipv de OM5e.(zal kijken als ik weer thuis ben)
De gebruiksaanwijzing van de gewone Debut III vermeld ook alleen OM5e (in de document footers) en een 16V/500mA AC adapter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:58
De prijs van de speler die Tonger linkt is inmiddels verhoogd naar €445 , oftewel duurder dan een Debut Carbon O-)

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja het was ook een aanbieding. En alleen de natural was in de aanbieding.
Kon natuurlijk ook een webwinkelfoutje zijn.
€445 is veel te duur voor dat ding.

[ Voor 17% gewijzigd door mr_petit op 07-04-2020 11:51 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• macdushi
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-06 11:27
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aQ0ZXgfw_IiGRIugc5iHZoaNcDU=/f/image/mEhfMPfMK4LRAN7DSZQqUHxM.jpg
Tot voor kort nog nooit muziek gedraaid van deze band, maar oh oh oh wat is dit goed, een schepje bruce springsteen, een snufje bob dylan, een tikje dire straits en dat overgoten met een flinke lepel '80s sound.
Dit album is uit 2014 en wat een ontdekking voor mij! sfeervolle soms ingetogen, dan weer uptempo nummers die met iedere luisterbeurt beter lijken te worden.
Tip voor als je nieuwsgierig wordt, beluister dit album met een hoofdtelefoon, dat verdient deze plaat!
Ook hun laatste plaat uit 2017 A Deeper Understanding kan ik inmiddels zwaar aanbevelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
mr_petit schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 11:50:
Ja het was ook een aanbieding. En alleen de natural was in de aanbieding.
Kon natuurlijk ook een webwinkelfoutje zijn.
€445 is veel te duur voor dat ding.
Vriend van me besteld. Maar is gecacneld. Prijsvaut zeggen ze. Daar zet ik mijn vragen bij, zeker iet duidelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Da's dan mooi slordig van ze.

Ik had laatst trouwens ook voor het eerst een gebroken naald.
De cantilever was niet gebroken, maar het tipje van de bonded naald was verdwenen.
Ik weet niet hoe het gebeurd is. Misschien bij het schoonborstelen, of ergens mee tegen aan gestoten?
Ik was headshells aan het wisselen, en zette deze erop en hij vloog gelijk over de plaat :D
Het kan dus ook gebeurd zijn toen ik 'm eraf haalde een tijdje geleden oid.
Een AT-11e/12e, maar in witte uitvoering, dus waarschijnlijk ooit gemaakt voor een ander platenspelermerk (akai oid). Maar ik heb er meer dus ben er niet rouwig om.
Ik was er ook goedkoop aangekomen (nieuw maar uit een partij in willekeurige verpakking.)
Deze tekende zich overigens wel door de lage compliantie (9mm/N oid) terwijl de at-11e meer vergelijkbaar is met de at-95e (16à17mm/N)

Het ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/naald/at12/at12ezonder1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/naald/at12/at12ezonder2.jpg

Ik heb ook foto's van voorheen:

Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/naald/at12/AT-10eurochannels-2.jpg

Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/naald/at12/AT-12saeurochannels-3.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door mr_petit op 07-04-2020 18:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

@mr_petit
MijnPro-ject handleiding is met vermelding van de 15 volts DC - 0.8A adapter en in de footer OM10. (revisie datum 2015.01.12)
Voor op staat:
Bedienungsanleitung:
Pro-ject DEBUT III DC
Pro-ject DEBUT III DC ESPRIT

En in de handleiding is als optie nog een Ortofon Red genoemd ipv de OM10

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik wil Malcolm Mclaren draaien, maar die zijn nog niet binnen -O-

De LP moet uit België komen, het singletje uit Engeland. Dat kan 4 werkdagen, maar ook 10 werkdagen duren afhankelijk van hoe druk ze zich maken bij Royal Mail in Rijswijk.
Uit België moet toch sneller kunnen? Payment received op 2 April. via Discogs. Maar nog niets in de pakketbus.

Dan moet ik 't maar doen met YT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AntonMadness
Thanks @dreamscape @Bestla en @mentalmadnizz . Hij draait weer en zonder gebrom. Dank u dank u!

Op allekabels een kabeltje gehaald van 5m voor 6euro. De prijs/kwaliteit is prima in orde. Het heeft een solide kern en een shield met een beetje braiding. Buitenkant 'krast' wel makkelijk, maar dat neem ik maar voor lief.

Vandaag had ik eindelijk mijn DMM terug, dus er kon weer gepiept worden. Al was t niet altijd nodig...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/il_jp-Dme1LXaxEI07l_28I4puU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZZI0548epLLREWaxcO0TgNcw.jpg?f=fotoalbum_large

Dus even de case iets opgeboord om al t niewe plastic er in te laten en beetje solderen verder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lVOh62elK1IlnT0Y1-k2tze8hm8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FVKHFTwB52QqL643tHqaav0G.jpg?f=fotoalbum_large

En daar gaat ie weer. Ik zal binnenkort de handleiding er nog even bij halen om 'm af te stellen. Maar alleen al die automatische actie, getriggerd door het klep..... _/-\o_
YouTube: VID 20200408 120853

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oef, wat is met dat groene en blauwe kabeltje gebeurd? :o

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Bestla schreef op woensdag 8 april 2020 @ 14:11:
Oef, wat is met dat groene en blauwe kabeltje gebeurd? :o
Dat vroeg ik mij ook al af bij een van die foto's...

Dit weekend zijn er tweedehands nieuwe / echt nieuwe aanwinsten aangekomen:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/EHoiGKQ-B5aUjGNI2aFCQQyAdyQuPlBfT94maDpAN3dmiXQYwqMnbR_C2Ju5PdtlbIhqc-md40nD4mOVX1xwal7PUsoEYo24sztZyPoI-yjvYn7DRjkvdBjAsqYUaz5tlV47sDDeSA=w2400

Twee albums en één best of:
- The Best Of: The TumbleWeeds
- Emmylou Harris - Roses In The Sky
- Jack Poels - Blauwe Vear

In principe had ik Blauw Vear van Jack Poels bestelt bij platen zaak Miez-D in Horst... Maar daar was iets treurigs gebeurt waardoor hij deze niet meer kon leveren en heb ik 'm wegens een gesloten Riddim Recordstore nood gedwongen bestelt bij Bol.com...

Even terug naar platenzaak Miez-D
De gehele zaak is leeggeroofd... Iedereen die de eigenaar kent weet dat hij in de clinch lag met de franchise Albert Heijn eigenaar langs hem... Die wilde hem al langere tijd weg hebben en er lopen al langere tijd gerechtelijke procedures om hem daar weg te krijgen...

Toen er daar werd ingebroken had de politie door het verhaal al een vermoeden wie er achter zat: de eigenaar van de franchise Albert Heijn in Horst pal langs hem... Die heeft alles bekend en toegegeven toen ze bij hem binnen vielen om verhaal te halen...

Blijkbaar duurde het hem iets te lang via de normale weg en middels een slotenmaker is hij naar binnen gegaan en heeft de hele winkel leeggeroofd en elders opgeborgen...

Door dat dit zo heeft voor gevallen is Miez-D voor langere tijd out of bussiness... Zoals gezegd diep triest dit.. Hopelijk heeft hij snel zijn spullen terug, kan hij zijn zaak weer openen op korte termijn en beland de dader voor langere tijd in bak, want voor eigen rechter spelen mag in dit geval zwaar worden bestraft...

[ Voor 5% gewijzigd door rcor op 08-04-2020 19:49 ]

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat een bizar verhaal man van die appie en die platenwinkel 8)7
Beetje heel erg dom als je een winkel leegrooft en op voorhand al als eerste op de verdachtelijst staat 7(8)7
Zo'n francisehouder zet dan toch ook gelijk zijn toekomst op het spel?

[ Voor 16% gewijzigd door mr_petit op 08-04-2020 20:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mr_petit schreef op woensdag 8 april 2020 @ 20:33:
Wat een bizar verhaal man van die appie en die platenwinkel 8)7
Beetje heel erg dom als je een winkel leegrooft en op voorhand al als eerste op de verdachtelijst staat 7(8)7
Zo'n francisehouder zet dan toch ook gelijk zijn toekomst op het spel?
Ja, de eigenaar had net zijn winkel geopend in het pand van voormalig Mikroshop die ook handelde in LP's en vrij snel na de opening werd het pand ineens door iemand overgenomen die het ging verbouwen en er een Albert Heijn wilde starten...

Hij mocht tijdelijk blijven zitten in het kleine voorste stuk tot de nieuwe eigenaar van het pand / de gemeente een vervangend pand voor hem had gevonden waar hij in kon... Je voelt hem al aankomen: jarenlang gebeurt er niets en wordt er niets geregeld... Daardoor zit hij er nog steeds voor prikkie, dat dan weer wel...

Bovenstaande is het begin verhaal van wat de eigenaar van de platen zaak mij vertelt heeft... Uiteraard is er ook een tegen partij met een verhaal die ik niet ken, maar dan nog mag je niet voor eigen rechter gaan spelen en iemand gehele inboedel weg jatten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HanG-BuiK-ZwijN
  • Laatst online: 16-06 16:23

HanG-BuiK-ZwijN

Oolong's Fanclub member

rcor schreef op woensdag 8 april 2020 @ 20:41:
[...]

Ja, de eigenaar had net zijn winkel geopend in het pand van voormalig Mikroshop die ook handelde in LP's en vrij snel na de opening werd het pand ineens door iemand overgenomen die het ging verbouwen en er een Albert Heijn wilde starten...

Hij mocht tijdelijk blijven zitten in het kleine voorste stuk tot de nieuwe eigenaar van het pand / de gemeente een vervangend pand voor hem had gevonden waar hij in kon... Je voelt hem al aankomen: jarenlang gebeurt er niets en wordt er niets geregeld... Daardoor zit hij er nog steeds voor prikkie, dat dan weer wel...

Bovenstaande is het begin verhaal van wat de eigenaar van de platen zaak mij vertelt heeft... Uiteraard is er ook een tegen partij met een verhaal die ik niet ken, maar dan nog mag je niet voor eigen rechter gaan spelen en iemand gehele inboedel weg jatten...
http://www.hallohorstaandemaas.nl/Article/Details/3845 typisch een gevalletje van de gemeeente doet niets omdat het niet dwingend nodig is en behoud de 'status quo' om eigenbelang (offtopic: iets met bepaalde horeca zaken en <18 en alcohol wat iedereen weet maar jeugd van straat af en zo)

Helaas vrees ik dat hij niet meer terug mag keren wegens verstoorde 'relatie' , ik hoop wel dat de genoemde uitspraak over geen huur dan mooi naar de gemeeente doorgekaatst word wegens nalatigheid ove het nieuwe pand. Ben er overigens wel eens ooit geweest maar niet lang. Hopen dat hij volledig wint maar ik vrees ervoor.

http://i.imgur.com/BYdnj.jpg | http://i.imgur.com/1sNnu.jpg zomg new pic 14 JAN 2013 www.lannersedge.nl Gezellige LAN is Gezellig | i'm OLD!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
HanG-BuiK-ZwijN schreef op donderdag 9 april 2020 @ 11:14:
[...]

http://www.hallohorstaandemaas.nl/Article/Details/3845 typisch een gevalletje van de gemeeente doet niets omdat het niet dwingend nodig is en behoud de 'status quo' om eigenbelang (offtopic: iets met bepaalde horeca zaken en <18 en alcohol wat iedereen weet maar jeugd van straat af en zo)

Helaas vrees ik dat hij niet meer terug mag keren wegens verstoorde 'relatie' , ik hoop wel dat de genoemde uitspraak over geen huur dan mooi naar de gemeeente doorgekaatst word wegens nalatigheid ove het nieuwe pand. Ben er overigens wel eens ooit geweest maar niet lang. Hopen dat hij volledig wint maar ik vrees ervoor.
De krant heeft duidelijk de tegenpartij ook gesproken... Hopelijk wint Michel... Maar ik heb er vrees voor dat dit het einde van zijn platen zaak gaat worden... :'( Want 8 jaar lang geen huur betalen kan natuurlijk ook niet, tenzij de rechter dat daadwerkelijk zo bepaald heeft... Zo'n conflict heeft in ieder geval altijd twee kanten en daar waar rook is, is ook vuur...

Vrijdag 10-04-2020 na 16:00 uur maar eens hem bellen om te kijken hoe het nu met hem gaat...

[ Voor 9% gewijzigd door rcor op 09-04-2020 14:00 ]

Pagina: 1 ... 39 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.