Het Grote Vinyl Topic Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 40 ... 101 Laatste
Acties:
  • 545.919 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-04 13:24
HanG-BuiK-ZwijN schreef op donderdag 9 april 2020 @ 11:14:
[...]
typisch een gevalletje van de gemeeente doet niets omdat het niet dwingend nodig is en behoud de 'status quo' om eigenbelang
Waarom is de gemeente een partij in deze?

Het lijkt mij vooral een niet al te beste ondernemer die geen actie onderneemt om een pand te vinden. Die (vermeende) gerechtelijke uitspraak van 2012 over het niet hoeven betalen, zal nu in elk geval geen stand meer houden, anders kan je nooit in samenspraak met de politie een pand ontruimen.

Die platenzaak lijkt daar gewoon niet rechtsgeldig te zitten, vandaar ook dat er geen strafrechtelijke procedure wordt ingezet voor 'diefstal'. Het is sneu voor de beste man, maar wanneer je platenverkoper wilt spelen, moet je wel volgens de regels spelen en als ondernemer moet je pro-actief zijn en kan je niet wachten tot een verhuurder (of zelfs de gemeente) je een pandje toeschuift.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-06 11:01

B2

wa' seggie?

Iemand nog tips? Ik heb een gereviseerde Thorens td-160, met daaraan de bekende (budget) Dynavox tc-750 pre-amp. Deze gaat naar een Sonos Amp toe (voorheen sonos connect.) De spullen zijn aangesloten middels ru-connected interlinks, waarbij ik op de thorens gebruik maak van 90 graden connectors van Audioquest.

Het lijkt er een beetje op dat wanneer de interlinks elkaar niet raken er een harde buzz te horen is. Het zelfde geluid als je een kabel inplugt in een versterker oid. Wanneer het metaal van de 90 graden connectors elkaar raakt is het weg.

Het zal vast een grounding probleem zijn, maar mijn Thorens heeft geen aansluting voor een aarde draad. De Sonos Amp idem. Het enige waar ik een aarde draad op aan zou kunnen sluiten is de Dynavox preamp. Zou ik dit maar zo kunnen doen? En waar haal ik het dan vandaan? Stekker met alleen aarde draad maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@B2 Het kan meerdere oorzaken hebben, maar wie heeft ie Thorens dan gereviseerd? Er kan van alles aan verbouwd zijn, die kan je er waarschijnlijk meer over vertellen hoe de aarding is opgebouwd. En wat heb je veranderd aan je setup dat de brom er gekomen is?

Het kan bijvoorbeeld een aardlus zijn in de kabels doordat zowel de RCA signaalretour als de afscherming zowel aan de kant van de platenspeler als de phono pre met de massa verbonden zijn. De afscherming moet maar aan 1 kant verbonden zijn, de bronkant.

Iets soortgelijks kan gebeuren bij in gebruik name van een element met op de signaalretour geaarde metalen behuizing (Stanton, Grado). Je ziet dan om een van de aansluitpinnetjes een metalen lipje zitten dat naar de behuizing gaat. Die kan dan op eenzelfde wijze een aardlus vormen in de armbedrading als het metaal van het element via de schroefjes / headshell contact maakt met de armbuis.

Brom kan verder optreden als onderdelen van de platenspeler die niet goed aan de aarde liggen (igv brom bij bijv. aanraking arm).

Ik gok obv je beschrijving (geen loss aardedraad) dat de aarde in de speler gekoppeld is aan de signaalretour van één of beide kanalen. Als je alleen het ene linker aansluit bromt ie dan niet? En met alleen het rechter? En pak gewoon eens een simpele, niet afgescharmde (dropveter) kabel en sluit die aan in plaats van je shiney merk interlinks? Brom weg?

Ik ben zelf voorstander van een gescheiden aardedraad die niet via de signaalretour loopt, zoals je dat bij de meeste platenspelers ziet. Dat is de mooiste oplossing. Die aardedraad koppel je dan aan de phonovoorversterker waar altijd een aparte schroefaansluiting (voor spade) voor aanwezig is.

Vooraf even experimenteren is handig. Dus je neemt een simpel draadje: enkele ader, bijv koptelefoondraad, speakerdraad, ader uit netsnoer, maakt niet uit. Stukje strippen aan beide zijden, de ene kant verbind je aan het aardeschroefje op je phono pre, met het andere uiteinde raak je de metalen armbuis aan. Brom weg? Dan is de oplossing inderdaad een gescheiden aardedraad.

Leesvoer.

https://audio-creative.nl...orens-td160-platenspeler/

https://www.audiofriends....s/thorenstd160/page6.html

http://www.breem.nl/TechThemas/Aardlussen.htm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TR1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-06 16:41
Waarschijnlijk weet @Vintage1967 het al wel maar het RSD album van Dewolff - Electrosaurus vol.2 komt gewoon op 18 april a.s. uit en is bij de aangesloten winkels te bestellen.
Voor de rest moeten we gewoon tot juni wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Cap schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 09:39:
@B2 Het kan meerdere oorzaken hebben, maar wie heeft ie Thorens dan gereviseerd? Er kan van alles aan verbouwd zijn, die kan je er waarschijnlijk meer over vertellen hoe de aarding is opgebouwd. En wat heb je veranderd aan je setup dat de brom er gekomen is?

Het kan bijvoorbeeld een aardlus zijn in de kabels doordat zowel de RCA signaalretour als de afscherming zowel aan de kant van de platenspeler als de phono pre met de massa verbonden zijn. De afscherming moet maar aan 1 kant verbonden zijn, de bronkant.

Iets soortgelijks kan gebeuren bij in gebruik name van een element met op de signaalretour geaarde metalen behuizing (Stanton, Grado). Je ziet dan om een van de aansluitpinnetjes een metalen lipje zitten dat naar de behuizing gaat. Die kan dan op eenzelfde wijze een aardlus vormen in de armbedrading als het metaal van het element via de schroefjes / headshell contact maakt met de armbuis.

Brom kan verder optreden als onderdelen van de platenspeler die niet goed aan de aarde liggen (igv brom bij bijv. aanraking arm).

Ik gok obv je beschrijving (geen loss aardedraad) dat de aarde in de speler gekoppeld is aan de signaalretour van één of beide kanalen. Als je alleen het ene linker aansluit bromt ie dan niet? En met alleen het rechter? En pak gewoon eens een simpele, niet afgescharmde (dropveter) kabel en sluit die aan in plaats van je shiney merk interlinks? Brom weg?

Ik ben zelf voorstander van een gescheiden aardedraad die niet via de signaalretour loopt, zoals je dat bij de meeste platenspelers ziet. Dat is de mooiste oplossing. Die aardedraad koppel je dan aan de phonovoorversterker waar altijd een aparte schroefaansluiting (voor spade) voor aanwezig is.

Vooraf even experimenteren is handig. Dus je neemt een simpel draadje: enkele ader, bijv koptelefoondraad, speakerdraad, ader uit netsnoer, maakt niet uit. Stukje strippen aan beide zijden, de ene kant verbind je aan het aardeschroefje op je phono pre, met het andere uiteinde raak je de metalen armbuis aan. Brom weg? Dan is de oplossing inderdaad een gescheiden aardedraad.

Leesvoer.

https://audio-creative.nl...orens-td160-platenspeler/

https://www.audiofriends....s/thorenstd160/page6.html

http://www.breem.nl/TechThemas/Aardlussen.htm
Ok thanks, dat ga ik eens lezen en proberen. Nee ik heb er niks aan veranderd, en ik heb er op zich ook geen last van, maar toen ik de Sonos Connect verving voor de Amp merkte ik het weer : ik moest de thorens iets verplaatsen en daarmee verschoven de kabels iets. Bij normaal gebruik merk ik het dus niet. Maar het blijft knagen in mn hoofd als iets wat niet hoort, dus moet het opgelost worden 8)

Revisie is overigens gedaan door HifiStereo uit Soest. Met een nieuw Nagaoka mp-110 element.
Is het nog aan te raden door de pre-amp te vervangen door iets anders? En/of deze te aarden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@B2 De preamp hoef je niet te vervangen als je tevreden bent over het geluid. Technisch is er niets mis mee. Aarden van de preamp zelf is niet de bedoeling. het gaat erom dat er een goede aarding (zonder aardlus ;)) is tussen de platenspeler/element enerzijds en de phono pre anderzijds.

Ik dacht dat de brom keihard was, dat is echt een aardprobleem. Maar als het een zachte constante (50 Hz?) brom is dan kan dat afkomstig zijn van interferentie van apparaten in de buurt. Denk aan routers, apparaten met switched voedingen etc. Beter afgeschermde kabels kan dan helpen, maar nog veel beter is de plaatsing veranderen van de apparaten in de buurt van de platenspeler zodat de brom minimaal is, ook het simpwelweg wat verschuiven van de positie van de kabels (als eerste die naar de platenspeler zelf) kan al uitmaken. Experimenteren dus.

Helemáál 100% weg krijg je het nooit: als je de versterker (met de platenspeler in idle toestanddus niet op de plaat ;)) c.a. half tot helemaal vol open draait dan zal je bij aandachtig luisteren altijd wel iets van 50Hz brom en ruis horen. Je leeft nu eenmaal niet in een compleet van interferentie afgeschermde, gecontroleerde labomgeving met een compleet schone voeding, verre van dat, plus de benodigde versterking van de millivolts van het element naar de decivolts van het lijnsignaal is daarvoor simpelweg te hoog. Uiteraard is die restbrom in de praktijk ook geen probleem, want we praten dan over afspeelniveau's waarbij de de groefruis/rumble dat miniscule beetje brom ruim overschrijdt.

[ Voor 68% gewijzigd door Cap op 10-04-2020 10:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Cap schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 10:29:
@B2 De preamp hoef je niet te vervangen als je tevreden bent over het geluid. Technisch is er niets mis mee. Aarden van de preamp zelf is niet de bedoeling. het gaat erom dat er een goede aarding (zonder aardlus ;)) is tussen de platenspeler/element enerzijds en de phono pre anderzijds.

Ik dacht dat de brom keihard was, dat is echt een aardprobleem. Maar als het een zachte constante (50 Hz?) brom is dan kan dat afkomstig zijn van interferentie van apparaten in de buurt. Denk aan routers, apparaten met switched voedingen etc. Beter afgeschermde kabels kan dan helpen, maar nog veel beter is de plaatsing veranderen van de apparaten in de buurt van de platenspeler zodat de brom minimaal is, ook het simpwelweg wat verschuiven van de positie van de kabels (als eerste die naar de platenspeler zelf) kan al uitmaken. Experimenteren dus.

Helemáál 100% weg krijg je het nooit: als je de versterker (met de platenspeler in idle toestanddus niet op de plaat ;)) c.a. half tot helemaal vol open draait dan zal je bij aandachtig luisteren altijd wel iets van 50Hz brom en ruis horen. Je leeft nu eenmaal niet in een compleet van interferentie afgeschermde, gecontroleerde labomgeving met een compleet schone voeding, verre van dat, plus de benodigde versterking van de millivolts van het element naar de decivolts van het lijnsignaal is daarvoor simpelweg te hoog. Uiteraard is die restbrom in de praktijk ook geen probleem, want we praten dan over afspeelniveau's waarbij de de groefruis/rumble dat miniscule beetje brom ruim overschrijdt.
Nee het is juist een harde brom. Net als wanneer je bijvoorbeeld een gitaar in een versterker plugt maar dan continue. Maar goed, hij is dus weg te krijgen met het goed leggen van de kabels/connectoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dit brom verhaal doet mij er weer aan denken dat ik nog een paar klusjes met de soldeerbout moet doen.

1: de jukebox , en dan met name de aardekabel netjes aanleggen vanaf de afspeelunit naar de versterker. Die is vastgevlochten aan wat eigenlijk? Maar de brom is wel weg.

2: Aardedraad solderen van de Technics, ook vlechtwerk en als je dat aanraakt all hell breaks lose.

* Bestla werk te doen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Bestla schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 16:23:
Dit brom verhaal doet mij er weer aan denken dat ik nog een paar klusjes met de soldeerbout moet doen.

1: de jukebox , en dan met name de aardekabel netjes aanleggen vanaf de afspeelunit naar de versterker. Die is vastgevlochten aan wat eigenlijk? Maar de brom is wel weg.

2: Aardedraad solderen van de Technics, ook vlechtwerk en als je dat aanraakt all hell breaks lose.

* Bestla werk te doen heeft.
Ik zit er ook aan te denken om een losse aansluiting voor een aarde draad te laten maken. Gewoon, om van dit gedoe af te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Nu we het over aardedraad hebben:

Mijn Technics zijn geaard aan mijn "voor versterker" (Pioneer DJM800 mengpaneel). Deze is om duistere reden by design niet geaard.

Van zodra ik 1 ander toestel met aarding op het mengpaneel koppel heb ik geen probleem, als er geen enkel geaard toestel op het mengpaneel hangt dan is het elektrisch geladen en krijg ik effectief schokken (ik loop meestal blootsvoets thuis)

Het loskoppelen van de platenspelers lost het probleem ook op.

ik denk er aan om een aarding aan mn mengpaneel rechtstreeks naar een geaard stopcontact te leggen door een connectie maken daar waar mn technisch aan het mengpaneel geaard zijn. is dat een probleem/ risico?

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stickyfish
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-06 22:47

stickyfish

Don't fuck with Limbo's

rcor schreef op woensdag 8 april 2020 @ 19:36:
[...]

Dat vroeg ik mij ook al af bij een van die foto's...

Dit weekend zijn er tweedehands nieuwe / echt nieuwe aanwinsten aangekomen:
[Afbeelding]

Twee albums en één best of:
- The Best Of: The TumbleWeeds
- Emmylou Harris - Roses In The Sky
- Jack Poels - Blauwe Vear

In principe had ik Blauw Vear van Jack Poels bestelt bij platen zaak Miez-D in Horst... Maar daar was iets treurigs gebeurt waardoor hij deze niet meer kon leveren en heb ik 'm wegens een gesloten Riddim Recordstore nood gedwongen bestelt bij Bol.com...

Even terug naar platenzaak Miez-D
De gehele zaak is leeggeroofd... Iedereen die de eigenaar kent weet dat hij in de clinch lag met de franchise Albert Heijn eigenaar langs hem... Die wilde hem al langere tijd weg hebben en er lopen al langere tijd gerechtelijke procedures om hem daar weg te krijgen...

Toen er daar werd ingebroken had de politie door het verhaal al een vermoeden wie er achter zat: de eigenaar van de franchise Albert Heijn in Horst pal langs hem... Die heeft alles bekend en toegegeven toen ze bij hem binnen vielen om verhaal te halen...

Blijkbaar duurde het hem iets te lang via de normale weg en middels een slotenmaker is hij naar binnen gegaan en heeft de hele winkel leeggeroofd en elders opgeborgen...

Door dat dit zo heeft voor gevallen is Miez-D voor langere tijd out of bussiness... Zoals gezegd diep triest dit.. Hopelijk heeft hij snel zijn spullen terug, kan hij zijn zaak weer openen op korte termijn en beland de dader voor langere tijd in bak, want voor eigen rechter spelen mag in dit geval zwaar worden bestraft...
Pfff, wat een verhaal zeg. Benieuwd hoe dat afloopt. Zou zonde zijn als de winkel zou verdwijnen.

Blauwe Vaer van Jack Poels. Wat een prachtig album is dat zeg.

"Computers aren’t the thing. They’re the thing that gets us to the thing" - Joe MacMillan

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Yalopa schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 16:44:
Nu we het over aardedraad hebben:

Mijn Technics zijn geaard aan mijn "voor versterker" (Pioneer DJM800 mengpaneel). Deze is om duistere reden by design niet geaard.

Van zodra ik 1 ander toestel met aarding op het mengpaneel koppel heb ik geen probleem, als er geen enkel geaard toestel op het mengpaneel hangt dan is het elektrisch geladen en krijg ik effectief schokken (ik loop meestal blootsvoets thuis)

Het loskoppelen van de platenspelers lost het probleem ook op.

ik denk er aan om een aarding aan mn mengpaneel rechtstreeks naar een geaard stopcontact te leggen door een connectie maken daar waar mn technisch aan het mengpaneel geaard zijn. is dat een probleem/ risico?
Aan de randaarde vastmaken kan. Moet geen probleem zijn toch ? Aarde is aarde

Ander nieuws: Geen nieuws tot de post is geweest, want ik wacht al 10 dagen op post uit Engeland en 9 dagen op post uit België.

[ Voor 23% gewijzigd door Bestla op 11-04-2020 11:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

tnx @Bestla. Met rand aarde bedoel je de aardepin uit het stopcontact?

Dacht ik ook, maar wat bevestiging kan geen kwaad, waneer je over duizenden euro's spreekt die allemaal geconnecteerd zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Post kwam langs, geen vinyl -O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Suggs
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Met de handelaren op Discogs heb ik wel heel verschillende ervaringen. Vanuit Duitsland binnen 5 dagen binnen, maar Haarlem->Leiden heeft eens 2 weken geduurd. Die uit Haarlem bleek maar 1 x per week te verzenden en als Postnl geen haast heeft...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Suggs
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Toch wel enigszins buiten mijn comfortzone.
Gene Pitney was dankzij 192TV een bewuste keuze en voor 1 euro de moeite waard. Maar dan zie je het bordje "5 voor 3€" en graaf je even verder. Dan neem je lp's mee die je eigenlijk nooit zou kopen, maar bij thuiskomst ontdekt dat het zo gek nog niet is.
Afbeeldingslocatie: https://klaverveld.nl/3voor5.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HanG-BuiK-ZwijN
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 16:23

HanG-BuiK-ZwijN

Oolong's Fanclub member

Na mijn geweldige drama met een zgn onleesbaar adres in koeienletters op een pakje van discogs uit belgie met na-een-ruim-uur-bellen postnl heeft de verkoper het uiteindelijk dus toch teruggestuurt gekregen en weer oogestuurt.

Heb er ruim 2 weken op kunnen wachten :/ vervolgens. Vrees dat je geduld mag hebben.

http://i.imgur.com/BYdnj.jpg | http://i.imgur.com/1sNnu.jpg zomg new pic 14 JAN 2013 www.lannersedge.nl Gezellige LAN is Gezellig | i'm OLD!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:39
Ding Dong.....

Kleine maar zeer gewaardeerde uitbreiding op de collectie...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ZDCWlm94CHSaEW5vlf1p89ieng=/f/image/o2Y2bbPzKcbfoPyv0oxxK15m.jpg

Voor mij in de top van de albums van The Cure..... _/-\o_

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Yes de LP is binnen van Malcolm Mclaren *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:43

Pierre

Van nature lui!

Bestla schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 17:42:
Yes de LP is binnen van Malcolm Mclaren *O*
Welke heb je binnen gekregen?

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Vandaag even boodschappen doen bij de Aldi... Blijkt er vandaag ook een aanbieding te zijn met LP's... Veelal Live albums en een enkele best of verzamelaar...
https://www.aldi.nl/onze-...p-album-1922.article.html

Om het eens uit te proberen heb ik die van Metallica maar eens mee genomen...
Afbeeldingslocatie: https://www.aldi.nl/content/dam/aldi/netherlands/offers/zaterdag/2020/wk15/0001922_06.png/jcr:content/renditions/opt.900w.png.res/1585304634079/opt.900w.png

Afbeeldingslocatie: https://www.aldi.nl/content/dam/aldi/netherlands/offers/zaterdag/2020/wk15/0001922_00.png/jcr:content/renditions/opt.900w.png.res/1585304602563/opt.900w.png

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-06 12:35
Ik heb meteen ook even gekeken en kom bijna in de verleiding om Metallica en G 'n' R te kopen. Bijna....

Ik heb namelijk al heel veel op vinyl van Metallica, waaronder een redelijk aantal bootlegs. Ook heb ik een hele stapel CDR's met live opnames van deze band, waaronder het volledige Woodstock '94 optreden. Dus Metallica laat ik even aan mij voorbij gaan.

Van G 'n' R heb ik Use You Illusion I & II hoog op mijn verlanglijst staan, net als The Spaghetti Incident (sorry, maar dat vind ik dus gewoon een heerlijk, ongecompliceerd album met covers :P ). Die koop ik liever eerst voor ik aan de live-opnames ga.

Als ik dan zie dat ze €15,00 per stuk kosten, wordt de keus alleen maar makkelijker. Eens een Zeeuw :Y .

Zometeen op de draaiert: Stevie Ray Vaughan And Double Trouble - Texas Flood 8) .

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Ik heb van Gorki het volgende gekocht : Lieve kleine Piranha 7" en Mia 7"

Klein vermogen maar je moet jezelf ook eens verwennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
Bestla schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 20:17:
Ik heb van Gorki het volgende gekocht : Lieve kleine Piranha 7" en Mia 7"

Klein vermogen maar je moet jezelf ook eens verwennen.
To-Taal-On-Be-Kend! Ik zal de komende dagen eens luisteren, want bij zo'n titel word ik toch wel héél nieuwsgierig..........

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:29
Vintage1967 schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 20:20:
[...]

To-Taal-On-Be-Kend! Ik zal de komende dagen eens luisteren, want bij zo'n titel word ik toch wel héél nieuwsgierig..........
Zegt mij ook niets, maar te vinden op Spotify :)

Lieve Kleine Piranha:
https://open.spotify.com/...si=NP21uEYwSgGlAxA65G-Oqg

Mia:
https://open.spotify.com/...si=Ce1yCi0kRz-hJB54ByESjA

Mijn platencollectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Een absolute klassieker in de Belgische muziekgeschiedenis....

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Pierre schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 17:58:
[...]

Welke heb je binnen gekregen?
Waltz Darling.
Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=http%3A%2F%2Fcps-static.rovicorp.com%2F3%2FJPG_400%2FMI0002%2F487%2FMI0002487871.jpg%3Fpartner%3Dallrovi.com&f=1&nofb=1

En wie kwamen we tegen op LinkedIn : Afbeeldingslocatie: https://media-exp1.licdn.com/dms/image/C5603AQHoFifhESAqQg/profile-displayphoto-shrink_200_200/0?e=1592438400&v=beta&t=lOo6w-cbBsBXX0bLR8tc45wV1yt6Ae5kw9DkX8DTQxA
Lourdes Morales de lead singer on Deep in Vogue en Waltz Darling. Zoals ze vandaag de dag er uit ziet.

[ Voor 31% gewijzigd door Bestla op 12-04-2020 08:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dalike
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-06 17:45
Vintage1967 schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 20:20:
[...]

Mia is de laatste jaren aan het uitgroeien tot het anthem van een generatie :-) De huidige dertigers en veertigers zingen dat allemaal uit volle borst mee in België. Al kent iedereen het hier wel van voor tot achter.
Tijdje geleden de volledige discografie van hen op vinyl gekocht. Heerlijke band!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

[ Voor 27% gewijzigd door Bestla op 12-04-2020 13:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
En weer een interessant Techmoan filmpje over een platen speler:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

oldsmelly schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 17:36:
Ding Dong.....

Kleine maar zeer gewaardeerde uitbreiding op de collectie...

[Afbeelding]

Voor mij in de top van de albums van The Cure..... _/-\o_
Als liefhebber van the cure... waarom vind je deze top?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
rcor schreef op zondag 12 april 2020 @ 14:46:
En weer een interessant Techmoan filmpje over een platen speler:
[YouTube: Premium Gramophone Kit - Assembly & Demo]
Ik ben al heel lang geabonneerd op zijn kanaal (ongeveer 10 jaar, van toen hij nog 808 spycamreviews deed), maar ik vind dit soort filmpjes eigenlijk niet zo interessant.

Dit zijn dingen voor kinderen lijkt mij.

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oldsmelly
Yalopa schreef op zondag 12 april 2020 @ 20:40:
[...]

Als liefhebber van the cure... waarom vind je deze top?
De teksten (Robert Smit is hier echt heel erg goed), de zang en de opbouw (en diversiteit) van de nummers maken dit voor mij 1 van de top albums.
Samen met Kiss Me, Kiss Me, Kiss Me, Disintegration, Seventeen, PornoGraphy en Wish de toppers voor mij

@Yolopa wat zijn jouw favoriete albums ?

[ Voor 3% gewijzigd door oldsmelly op 13-04-2020 07:29 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-06 21:20
Ik ben bij TheCure afgehaakt toen ze van die happy muziek begonnen te maken. Zal zo ong bij kis me(3) zijn geweest.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Met dikke stip pornography..

Daarnaast Seventeen Seconds en Faith.
Standing on a beach (verzamelaar), ooit gekocht voor Charlotte sometimes, de rest had ik wellicht al (denk ik, het al zo lang geleden..)

De sfeer van die albums is donker en daar hou ik wel van.

Fototje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ueMl25paWpp8Fz7AkQZJIuEM2r4=/f/image/VoVk9J2rPCYNVRRBmgVp0Xo7.jpg

Wie The Cure zegt zegt ook....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zU2_BzWF9NigrqtdzuQyhPKkAOI=/f/image/e2HSFUMuPetyPyx4KkQe2eKn.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr_petit schreef op zondag 12 april 2020 @ 22:38:
[...]

Ik ben al heel lang geabonneerd op zijn kanaal (ongeveer 10 jaar, van toen hij nog 808 spycamreviews deed), maar ik vind dit soort filmpjes eigenlijk niet zo interessant.

Dit zijn dingen voor kinderen lijkt mij.
Dat bleek ook toen ik het filmpje echt ging kijken... Maar ach, hij moet nu Engeland in een lockdown zit toch ook wat om nog wekelijks een filmpje uit te kunnen brengen... Ik zit bijvoorbeeld nu ook te wachten op een nieuw filmpje van Cassette Comeback en het is maar afwachten of en waarmee hij komt als er een video uit komt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldsmelly
@Yalopa Ooohhhh The sisters... die ben ik echt helemaal uit het oog verloren,

Dat wordt weer een hernieuwde kennismaking :-)

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-05 11:49
Ik vind het wel een geinig filmpje. Natuurlijk ga je zo’n ding niet gebruiken om je dure LP’s mee af te spelen. Hij zegt meerdere keren dat het speelgoed is. Het is voornamelijk bedoeld om te leren hoe een gramofoon werkt. En ik denk dat de meesten in dit topic daar wel een goed idee bij hebben. Ik vind het vooral leuk om te zien voor de fun factor. Mijn interesse in audiotechniek is niet gelimiteerd tot “hoe haal ik het best mogelijke geluid uit een oud medium”, maar gewoon wat aanklooien met apparatuuur kan ook heel vermakelijk zijn.

Was nog leuker geweest om zelf zo’n ding in elkaar te zetten, ipv dat in een video te zien gebeuren, maar aangezien ze alleen beschikbaar zijn in Japan ga ik de moeite niet nemen. Ik heb ook niet eens 78’s om mee te spelen, mijn collectie is zo’n 99% LP’s (45’s duren me te kort), dus dan zou ik het resultaat niet eens kunnen testen :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:13
Ik wil me wat meer verdiepen in het juist afstellen van draaitafels. Nu doe ik dat met een weegschaaltje en een protractor en verder op het oog en oor.

Een testplaat en een scope kunnen daarbij helpen lees ik. Ik heb om te proberen een software scope op mijn pc gezet en daar een draaitafel aan gehangen. Kan ik alvast een beetje spelen met al die knopjes om het een beetje te leren begrijpen. Ik had nog een hele oude stereo testplaat uit de tijd dat stereo net was uitgevonden en mensen dachten dat je de anti skating kom instellen met een stuk lp zonder groeven. Maar er staan wat testtonen op dus ik kon wat mooie sinusjes bewonderen en naar de x/y weergave kijken.

Inmiddels heb ik een Ortofon testplaat en een betaalbare maar goed geteste scope besteld. Ik zit wel vaker aan oude audio te sleutelen dus een scope moest er toch een keer van komen, althans zo heb ik het voor mezelf recht gepraat. En nu de vragen :)

- Hoe sluit je de draaitafel aan op de scope, direct of na de voorversterker?
- Hoe verbind je de probe met de RCA connector dan wel ground?
- Heeft iemand een link naar een tutorial over wat vervolgens de procedure is, ik kom niet echt ver met zoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
oldsmelly schreef op maandag 13 april 2020 @ 07:28:
[...]

De teksten (Robert Smit is hier echt heel erg goed), de zang en de opbouw (en diversiteit) van de nummers maken dit voor mij 1 van de top albums.
Samen met Kiss Me, Kiss Me, Kiss Me, Disintegration, Seventeen, PornoGraphy en Wish de toppers voor mij
Inderdaad een fijn album. Energiek en afwisselend met hier en daar wel een vrolijke ondertoon maar altijd met een traan. Niet een van de standaard sterrenpakkers omdat het niet de bon ton keuze van Cure adepten is maar wel een van mijn favorieten vanwege de sfeer en de dynamiek van de opname.

Dat geldt ook voor The Top (1984) dat een jaar eerder uit kwam. Die pakte me mede vanwege het legendarische eindexamenconcert in de Maaspoort uit 1984 waarop de nummers van die toen kersverse LP volop gespeeld werden. Dat werd live uitgezonden op de radio. Daar zat je dan als jochie met rode oortjes en je handen aan de cassetterecorder... :) Van de Cure heb ik de albums van eind 70 tot 80-er jaren (wel originele uitgaven, incl her en der een kraakje dus), daarna werd het toch wel minder als je het mij vraagt.

Maar ja, "classic Cure" is natuurlijk het setje Seventeen Seconds, Faith en Pornography. Dat snap ik wel.
maartend schreef op maandag 13 april 2020 @ 08:15:
Ik ben bij TheCure afgehaakt toen ze van die happy muziek begonnen te maken. Zal zo ong bij kis me(3) zijn geweest.
Zo happy is dat toch niet hoor. ;) Oppervlakkig gezien wel de hitjes misschien, maar het gros van de nummers sowieso niet.

[ Voor 17% gewijzigd door Cap op 13-04-2020 15:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kozue schreef op maandag 13 april 2020 @ 09:38:
Ik vind het wel een geinig filmpje. Natuurlijk ga je zo’n ding niet gebruiken om je dure LP’s mee af te spelen. Hij zegt meerdere keren dat het speelgoed is. Het is voornamelijk bedoeld om te leren hoe een gramofoon werkt. En ik denk dat de meesten in dit topic daar wel een goed idee bij hebben. Ik vind het vooral leuk om te zien voor de fun factor. Mijn interesse in audiotechniek is niet gelimiteerd tot “hoe haal ik het best mogelijke geluid uit een oud medium”, maar gewoon wat aanklooien met apparatuuur kan ook heel vermakelijk zijn.

Was nog leuker geweest om zelf zo’n ding in elkaar te zetten, ipv dat in een video te zien gebeuren, maar aangezien ze alleen beschikbaar zijn in Japan ga ik de moeite niet nemen. Ik heb ook niet eens 78’s om mee te spelen, mijn collectie is zo’n 99% LP’s (45’s duren me te kort), dus dan zou ik het resultaat niet eens kunnen testen :F
Ik weet niet of moderator @_ferry_ nog actief is op Tweakers (heb al heel langs niets meer van hem vernomen hier), maar die heeft de Tweakers gedachte in praktijk gebracht in 2012 en is zelf een platen speler gaan bouwen:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1531101/0

Zoals hij zelf zei oot: alles behalve perfect, maar was wel leuk om te doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02:20

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

rcor schreef op maandag 13 april 2020 @ 17:58:
[...]

Ik weet niet of moderator @_ferry_ nog actief is op Tweakers (heb al heel langs niets meer van hem vernomen hier), maar die heeft de Tweakers gedachte in praktijk gebracht in 2012 en is zelf een platen speler gaan bouwen:

Op 1 april dit jaar nog een fp reactie.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

rcor schreef op maandag 13 april 2020 @ 17:58:
[...]

Check :+
En luister ook nog wel eens een plaatje, maar dan op een Pro-ject RPM 5. Lekker compact. De zelfbouw heb ik nog staan, en als ik mij ooit echt suf verveel kan ik hem nog afmaken. Valt op zich mee qua werk, had wat brom wegens slechte afscherming, en wat zaken afwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-06 22:00
nineball schreef op maandag 13 april 2020 @ 14:41:
Een testplaat en een scope kunnen daarbij helpen lees ik. Ik heb om te proberen een software scope op mijn pc gezet en daar een draaitafel aan gehangen. Kan ik alvast een beetje spelen met al die knopjes om het een beetje te leren begrijpen.
Interessant! Is het vooral vanwege het klooien met die oude audio dat je voor een hardware scope bent gegaan, of is zo'n software scope wellicht ook niet nauwkeurig genoeg? Welke scope heb je uiteindelijk gekocht?
Ik kan je helaas niet helpen met je vragen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:17

Toshirou

Vinyl Surfer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-1pZQipnVFGWblkkwAUh3a6HTu8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hqik0QEtCzM9O7awdGhx5y7R.jpg?f=fotoalbum_large

Een viertal van mijn recentelijke aankopen op vinyl. Te zien:
- Lana Del Rey - Born to Die - The Paradise Edition
- Portland - Your Colours Will Stain
- Air - Moon Safari
- Chromatics - Closer to Grey

Weer veel luister plezier nu ik toch vanuit huis werk 😁

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:13
musicfreak schreef op maandag 13 april 2020 @ 20:47:
[...]

Interessant! Is het vooral vanwege het klooien met die oude audio dat je voor een hardware scope bent gegaan, of is zo'n software scope wellicht ook niet nauwkeurig genoeg? Welke scope heb je uiteindelijk gekocht?
Ik kan je helaas niet helpen met je vragen...
Tja waarom, gewoon leuk om te hebben en dingen leren. Ik steek het geld dat ik niet aan benzine hoef te besteden de afgelopen tijd in dit soort hobby spul.

https://www.eleshop.nl/ow...4P1qiGxCH0ZIaAhKfEALw_wcB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vintage1967
Afgelopen dagen een stapeltje LP's op de kop getikt via MP. Vanavond afhalen, uiteraard met de nodige afstand ;) . Het gaat om 12x Queen (waaronder 'Queen', 'Queen II', 'A Day At The Races' en 'A Night At The Opera') en 1x Herman Brood. Die laatste zie ik als extraatje. Dat wordt weer een avondje Knosti-draaien en meerdere avonden genieten :9~ . Ik voel me net een kind voor zijn verjaardag en ben aan het aftellen :+ .

Als ik de LP's binnen heb, post ik wel een foto.

Afgelopen weekend heb ik de dubbelaar 'Jesus Christ, Superstar' opgezet. Ondanks de vrijwel nieuwe ATN95E en vinyl dat er als NM uit ziet, lijk ik toch wat scherpe s-klanken te horen op een van kanten. Later ook naar 'Is This The Life We Really Want?' van Roger Waters geluisterd. Die klinkt als de spreekwoordelijke klok. Logica vertelt mij dat er sprake lijkt van slijtage van de LP. Op zich vreemd, want het was me nooit eerder opgevallen en bovendien komt die LP uit de privé-verzameling (lees: het stapeltje LP's _O- ) van mijn vrouw die vrijwel nooit naar muziek luisterde en luistert. Ra, Ra ............ :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

12*queen :9

Die s klanken kunnen misschien ook een slechte persing zijn? Ik heb nog al eens een plaat nieuw uit folie in de winkel gekocht en die was ook compleet ruk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
Yalopa schreef op woensdag 15 april 2020 @ 11:36:
12*queen :9

Die s klanken kunnen misschien ook een slechte persing zijn? Ik heb nog al eens een plaat nieuw uit folie in de winkel gekocht en die was ook compleet ruk...
Dat is natuurlijk ook heel goed mogelijk. Maar goed, het is een 2LP die ik typisch 1x per jaar beluister en 'mee lees', dus ik ga zeker niet specifiek op zoek naar een beter exemplaar. Maar het viel me nu ineens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kleine Piranha is binnen.

Die gaat de jukebox in.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• oldsmelly
Toch wel 1 Nederlands beste artiesten (in mijn bescheiden mening)..
Had al een studio album van hem dus deze kon niet langer ontbreken in de collectie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jFFgLmphTUhQ5Dm4bQCoAJs0CtQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1C0n4u8urRpBhaKftH5zPKl7.jpg?f=user_large

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nineball schreef op maandag 13 april 2020 @ 14:41:

- Hoe sluit je de draaitafel aan op de scope, direct of na de voorversterker?
- Hoe verbind je de probe met de RCA connector dan wel ground?
Jouw bestelde owon DSO heeft een gevoeligheid van 5mv/div, dus dan ontkom je eigenlijk automatisch al niet aan een voorversterker, met name als je lage tonen wilt meten. Die zijn zacht (riaa correctie)
Mijn scoop ( www.eleshop.nl/siglent-sds1104x-e-oscilloscope.html ) heeft een gevoeligheid van 0,5V/div, dus dat is een stuk hoger.
Als ik bijv. met een firato testplaat bij 300hz kanaalscheiding wil zien, dan staat mijn scoop al op 2mv/div om het signaal goed in beeld te krijgen. Bij lagere tonen wordt dit effect natuurlijk nog veel sterker.
Je moet het zo zien: muziek op speelsterkte geeft ongeveer 3-5mv, dus als je gevoeligheid 5mv/div is dan is de resolutie 1div.
Niet vergeten de ground aan te sluiten.
Voor aansluiten gebruik ik gewoon bnc->tulp koppelstukjes (je kan natuurlijk alles gebruiken, er zijn de wereld aansluitsnoertjes.
Ik koop het allemaal op aliexpress, kost geen drol, maar, soms is kwaliteit ook maar zozo.
Maar goed, als je voor 30 euro aan snoertjes, koppelstukjes etc koopt, en dan hetzelfde van een kwaliteitsmerk als hirschmann oid, dan ben je opeens 900 euro kwijt.
Terminators zijn voor audiofrequenties niet nodig.

Maar voor het analyseren van testsignalen is wellicht gewoon audacity via je geluidskaart denk ik nog beter en handiger. Met audacity kan je ook dingen die je niet/niet goed met een scoop kan.
Wat vooral fijn is dat je gewoon het signaal opneemt en dan in alle rust achter je pc kan analyseren.

Een oscilloscoop is natuurlijk wel een geweldige tool om voedingen en versterkers door te meten.
Maar ook dan is extra gevoeligheid altijd meegenomen. Zeker als je rimpelspanningen wilt zien etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dit is niet op zijn plaats in dit topic

[ Voor 92% gewijzigd door teacher op 16-04-2020 08:35 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Vintage1967
Zonder te (hoeven en willen) weten wat er speelt, kan ik alleen maar hopen dat je je hier toch nog met enige regelmaat meldt. Ik waardeer je kennis en je input zeer. Wat ik pas echt triest vind, is dat jij je genoodzaakt voelt om deze stap te nemen. Dat mag en hoeft nooit aan de orde zijn. Van mijn kant dus 'tot ziens', hopelijk veel eerder dan je nu denkt ;) .

[ Voor 42% gewijzigd door teacher op 16-04-2020 08:50 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• macdushi
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-06 11:27
Daar sluit ik me bij aan, ik heb als nieuwkomer het hele topic van begin tot nu doorgelezen en van de bijdragen van een aantal mensen hier ontzettend veel opgestoken, daar reken ik Mrs Redhair zeker ook toe.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Commentaar op moderatie in het topic is ook offtopic en ongewenst. Ben je het niet eens met de actie stuur dan een DM richting de betreffende mod of open een topic in Tweakers Feedback.

De post wordt niet teruggezet aangezien deze hier simpelweg niet thuis hoort. Dit soort dingen moet in Het Grote Kleine Mededelingentopic - deel 401 blijven, de plek waar het ook begon.

[ Voor 90% gewijzigd door FeaR op 16-04-2020 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vintage1967
Even wat anders.

Ik heb, zoals eerder gepost, een stapeltje LP's van Queen in huis gehaald. Vooruit lopend op de wasbeurt en volledige luistersessie, heb ik van een van de LP's gezien dat deze wat bol staat. Ik vraag mij af in hoeverre dat echt kwaad kan voor de LP en het element. Theoretisch gezien zal de groef niet gelijkmatig slijten. Ten eerste staat de tip niet loodrecht op de LP. Ten tweede zal de druk op een van groefzijdes (afhankelijk van het bol of juist hol zijn van die zijde) niet gelijk zijn. De arm zal naar het midden (holle zijde) of juist naar de buitenkant (bolle zijde) willen glijden. Om aan te geven waar je aan moet denken: het midden komt zo'n 3 mm 'omhoog', schat ik in.

Verder ga ik er voor het gemak van uit dat het voor de cantilever en de ophanging geen probleem is als zo'n LP af en toe gedraaid wordt.

Gezien de prijs die ik betaald heb en de beschikbaarheid van de LP, ga ik er gewoon lekker van genieten. Treedt er storende slijtage aan de groef, dan koop ik een vervangend exemplaar (of niet :+ ). Ik ben gewoon heel benieuwd hoe jullie hier tegen aan kijken en wat jullie zouden doen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Vintage1967 schreef op donderdag 16 april 2020 @ 11:22:
Even wat anders.

Verder ga ik er voor het gemak van uit dat het voor de cantilever en de ophanging geen probleem is als zo'n LP af en toe gedraaid wordt.

Ik ben gewoon heel benieuwd hoe jullie hier tegen aan kijken en wat jullie zouden doen.
Ik laat mij weer even van de behulpzame kant zien. ;)

Het kan geen kwaad zolang je maar niet dag in dag uit die LP draait.

Nog wat leuks gebeurd? :+

[ Voor 6% gewijzigd door Bestla op 16-04-2020 15:23 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Vintage1967
Vanavond therapeutisch aan de slag gegaan. Terwijl de zwarte schijven staan te drogen heb ik twee fotoos gemaakt van de nieuwste aanwinsten:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8TOl5n4l.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hufv4lpl.jpg

Ik geloof niet dat hier verdere uitleg bij nodig is. Even een snelle eerste scan heeft het volgende duidelijk gemaakt:

- een wasbeurt was dus echt heel erg hard nodig :Y ;
- de LP van Herman Brood is een typisch gevalletje 'Seasick Steve'. Ik heb hem gewassen en ga kijken of hij wat vlakker te krijgen is. Zo niet, dan wordt het een enkeltje Kliko.
- Zoals eerder gepost is in ieder geval één van de Queen LP's wat bol, maar zeker prima afspeelbaar.
- Er zitten redelijk wat oppervlakkige vegen en haarlijnen op de meeste LP's, maar verwacht daar eigenlijk geen problemen mee.
- De hoezen zijn in goede staat voor zulke 'oudjes'.
- De LP 'It's A Kind Of Magic' is een DMM-persing.

Komende dagen zal ik ze allemaal beluisteren, beoordelen en invoeren in mijn Discogs. Hoe de kwaliteit echt is, moet nog maar blijken. Ik heb zomaar het idee dat Discogs nog wel eens een opgave kan worden gezien de grote aantallen verschillende persingen die er van de meeste albums zijn. Maar ala, no pain no gain zal ik maar zeggen 8) .

Op dit moment op de draaiert: Pink Floyd (nee, geen Queen) - Animals _/-\o_ .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
Vandaag deze opgepikt bij de kringloop:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rSWdnmyBrX5t9XXIbTeQ17xxtgc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rYZgh09xWiDL0yIJWLEeELNS.jpg?f=fotoalbum_large

Model is Bose PD-604-III. Wist niet dat Bose ook platenspelers maakte, maar het zal wel gewoon een rebrand van een ander merk zijn. Kan er niet veel over vinden, maar aangezien de naalddruk en antiskate in te stellen is en het element makkelijk te vervangen door een andere leek het me een leuk ding voor op de slaap/hobbykamer. Hij speelt prima, geluid is goed en de verende voetjes zijn handig op m’n bureau. Ik stootte er per ongeluk tegen aan en hij speelde verder zonder morren :)

Wel wil ik er voor de zekerheid een nieuw element voor hebben, en daarna netjes afstellen, voordat ik er duurdere LP’s op leg (vandaag alleen oudjes gebruikt als test). Ik weet tenslotte niet wat de staat is van wat er nu op zit. Wat is die gele AT voor een ding? Op m’n Lenco zat vroeger een AT3600, die was wit. Ik denk dat ik er gewoon een AT95 voor haal. Niet te duur en goed genoeg voor een hobbykamer,

Enige wat ik wel jammer vind is die arm lift. Hij gaat niet netjes geleidelijk naar beneden maar laat de naald gewoon neer ploffen. Ook het omhoog halen laat m een stukje opspringen. Is daar nog wat aan te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb dat ding gehad als puber, het enige dat ik me als brugklasser kon veroorloven toen de Philips 212 van mijn oma stuk was. :) Hij stond als aanbiedingsapparaat in hoog opgestapelde dozen bij Stereocenter, een dozenschuiver bij het station in Alkmaar waar ze van alles hadden van goedkope troep tot best heel mooi spul.

"Selected by BOSE"... niet gemaakt door Bose, niet van Bose maar wel geselecteerd dus. Nee, platenspeles maken deden ze niet en hij was ook niet goed genoeg om er gewoon "BOSE" op te zetten. Een onduidelijke toestand dus. ;) Het is echt een beetje een brol apparaat, het ziet er als meer uit dan het is. Een budget speler met destijds moderne looks. Lichtgewicht en hol, resonantiedemping zit er niet in. Typisch Bose style ook om "Professional" op een draaitafel te zetten die bijna niks weegt. But it does the job, inderdaad is de arm gewoon netjes instelbaar en ik vond de verdiept liggende groene strobo leuk. :P

De armlift kun je proberen te dempen met siliconenvloeistof, 300.000 of 500.000 cst. Het hangt een beetje van het mechanisme af waar je het precies moet aanbrengen maar meestal gaat het op het metalen staafje van de armlift dat in een cilindertje verdwijnt.

Er zit al een AT kloon op, waarschijnlijk een 90, 91 of misschien wel oude 3600 of 3601, die was ook geel. Ik kan het me niet precies herinneren maar je kan het achterhalen op basis van de vorm van de naaldhouder. :)

[ Voor 37% gewijzigd door Cap op 17-04-2020 18:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GiLeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GiLeX

Ook analoog fotograferend

@kozue Dat lijkt wel heeeeeeel erg veel op een CEC Chuo Denki ST-510 _/-\o_

Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Misschien dat BPost en PostNL een goede dag hebben. BPost begint een beetje op Royal Mail te lijken. Duurt net zo lang voordat je het in de bus krijgt. 4 tot 10 werkdagen. -O- Eerder 10 dan 4 ;)

Dit gaat over Gorki - Mia 7"

[ Voor 12% gewijzigd door Bestla op 17-04-2020 11:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GiLeX schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 07:13:
@kozue Dat lijkt wel heeeeeeel erg veel op een CEC Chuo Denki ST-510 _/-\o_
En een Mitsubishi DP-51, een Sanyo TP-X2, en zo zijn er wel meer aanverwanten. :P

Fujiya Audio en CEC Chuo Denki zijn de voornaamste verdachten, maar ja, daaronder zat weer een heel web van subcontractors en sub-subcontractors. Bose zelf heeft in ieder geval de schroevendraaier niet in de hand gehad. :P

[ Voor 14% gewijzigd door Cap op 17-04-2020 09:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

Cap schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 09:44:
[...]

En een Mitsubishi DP-51, een Sanyo TP-X2, en zo zijn er wel meer aanverwanten. :P

Fujiya Audio en CEC Chuo Denki zijn de voornaamste verdachten, maar ja, daaronder zat weer een heel web van subcontractors en sub-subcontractors. Bose zelf heeft in ieder geval de schrovendraaier niet in de hand gehad. :P
Zover ik destijds in mijn zoektocht heb uitgevonden is dat CEC deze spelers inderdaad via diverse merken aan de man bracht Ook o.a ook Realistic, Sanyo, Marantz, Fisher waren afnemers van de spelers.
Er zullen vast nog wel meer afnemers geweest zijn :+

@kozue Voor je naald kan je gaan kijken voor eentje voor een lichte arm. Heb bij onze (ST-510) een poosje terug een stanton element/naald vervangen door een Ortofon OM met een OM10

Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Fijn is dat toch. De vrouw even weg, en dan de jukebox even vrijuit te laten spelen. Oftwel standje café op een vrijdagmiddag. >:)

Black Sabbath - Iron Man
Joy Division - Atmosphere
The Prodigy - Breathe
Metallica - Master of Puppets
Janis Joplin - Little girl blue
Editors - Munich
Simple Minds - Someone Somewhere in Summertime
Black Crowes - Remedy
Massive Attack - Teardrop

To name a few.

:)

[ Voor 3% gewijzigd door Bestla op 17-04-2020 12:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

Bestla schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 12:30:
Fijn is dat toch. De vrouw even weg, en dan de jukebox even vrijuit te laten spelen. Oftwel standje café op een vrijdagmiddag. >:)
......

:)
heerlijk mee brullen dus met:

"Come crawling faster
Obey your master
Your life burns faster
Obey your...............Master!
" _/-\o_

Heerlijk vooruitzicht de platenspeler lekker te laten draaien met de versterker op een hoger volume dan normaal _/-\o_
Kan dat volgende week vast wel een paar keer doen, vrouwlief dan overdag aan het werk en ondergetekende een week vrij :+
Dan ook tijd om de nieuwe aanwinsten te checken:

Nightwish - Human. :||: Nature.
Delain - Apocalypse & Chill
Epica vs Attack On Titan Songs
Eluveitie - Evocation II (Pantheon)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik ben juist platen aan het draaien die ik eigenlijk nooit draai omdat ik in de veronderstelling ben/was dat het niet helemaal mijn smaak was, of platen die ik nog nooit gedraaid heb, of vergeten was dat ik die had.
Dus een soort van ontdekkingsreis in je eigen verzameling :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08:35
Gebruiken jullie wel eens de Shake To Shuffle functie in de Discogs app om een plaat te kiezen uit je collectie?

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 09:07
Jasphur schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 13:14:
Gebruiken jullie wel eens de Shake To Shuffle functie in de Discogs app om een plaat te kiezen uit je collectie?
Jazeker! Lekker aan het lot over laten als ik echt niet weet wat ik wil horen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr_petit schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 13:10:
Ik ben juist platen aan het draaien die ik eigenlijk nooit draai omdat ik in de veronderstelling ben/was dat het niet helemaal mijn smaak was, of platen die ik nog nooit gedraaid heb, of vergeten was dat ik die had.
Dus een soort van ontdekkingsreis in je eigen verzameling :+
Dat ja, maar dan uit de singlecollectie. Gewoon at ramdom iets uit die kast pakken en draaien, voor en achterkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bestla schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 13:19:
[...]

Dat ja, maar dan uit de singlecollectie. Gewoon at ramdom iets uit die kast pakken en draaien, voor en achterkant.
Maar als het niks is ben je er met een singeltje zo doorheen. Met een compleet album moet je drie kwartier op je onderlip bijten :+ :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08:35
Bestla schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 13:19:
[...]

En ook de juiste volgorde!!! kant A, kant B, kant C etc

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:26

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

mr_petit schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 13:22:
[...]

Maar als het niks is ben je er met een singeltje zo doorheen. Met een compleet album moet je drie kwartier op je onderlip bijten :+ :D
Ik zorg er gewoon voor dat de platen die ik niet wil horen niet bij mij in de kast komen te staan. Die gaan naar de berging :+

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Ik heb twee draaitafels naast elkaar staan met een mengpaneeltje ertussen. Lekker de DJ uithangen kan ook.

En naast dat alles staat de jukebox.

[ Voor 5% gewijzigd door Bestla op 17-04-2020 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Touchdomex schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 13:27:
[...]
Ik zorg er gewoon voor dat de platen die ik niet wil horen niet bij mij in de kast komen te staan. Die gaan naar de berging :+
Nee, ik heb geen platen die bergingwaardig zijn. Ik heb ze toch ooit gekocht omdat ze bezitwaardig leken, ook al zijn dit natuurlijk aankopen uit complete verzamelingen waar dus destijds (voor de wederopleving) misschien 25 or 50 cent voor betaald is.
Ik kocht vroeger altijd platen minimaal per 20 stuks oid, nooit per stuk. Dus ik ging langs bij òf hobbyhandelaartjes, of mensen die de zolder opruimden. Of kringloopwinkels. Eigenlijk nooit platenwinkels.

Dus bijvoorbeeld.... wat draait er nu?
Jennifer Rush. Die plaat heb ik iig de afgelopen 10-15 jaar niet gedraaid.
Maar toch grappig, in nederland eigenlijk niet bekend (2 hitjes), maar je leest er wat over en blijkt dat ze in Duitsland 8x platina heeft verkocht. Ze is amerikaanse, maar in al die nummers zit ook een soort van David Hasselhof/Modern talking/Kermisachtige bass :P (wel andersoortig muziek overigens). Echt duitse opname/mastering techniek dus :+ :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:26

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

mr_petit schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 13:44:
[...]

Nee, ik heb geen platen die bergingwaardig zijn. Ik heb ze toch ooit gekocht omdat ze bezitwaardig leken, ook al zijn dit natuurlijk aankopen uit complete verzamelingen waar dus destijds (voor de wederopleving) misschien 25 or 50 cent voor betaald is.
Ik kocht vroeger altijd platen minimaal per 20 stuks oid, nooit per stuk. Dus ik ging langs bij òf hobbyhandelaartjes, of mensen die de zolder opruimden. Of kringloopwinkels. Eigenlijk nooit platenwinkels.
Ja ik heb vooral ook een partij platen die ik heb gekregen van mensen en die kan je eigenlijk niet wegdoen maar de 3e plaat van Melanie heb ik er ook geen zin in :+ Dat soort platen gaan naar de berging :P

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pporrio
Wacht ook met smart op een zending van een Discogs-verkoper waar ik regelmatig een plaatje van afneem:

Eagles - Their Greatest Hits 1971-1975
Eagles - The Long Run
Sting - ...Nothing Like The Sun
Phil Collins - No Jacket Required
Whitney Houston - Whitney Houston

Platen zelf allemaal in NM or M- staat. Kan mijn 2nd half 70's en 80's collectie verder worden uitgebreid :)

Mijn platencollectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mijn vinyl verzameling strekt zich uit van de jaren 50 tot nu. Dat geldt voor de singles en voor de albums.

En de albums die mijn muzieksmaak in mijn jeugd bepaald hebben.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/v8CX5qT2/Joydivision-Closer.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/3wMH6Ctt/basement-5.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/sDR6tHzQ/Cure17.jpg

[ Voor 54% gewijzigd door Bestla op 17-04-2020 14:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Touchdomex schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 14:00:
[...]

maar de 3e plaat van Melanie heb ik er ook geen zin in :+ Dat soort platen gaan naar de berging :P
Gelukkig heb ik dan geen platen van Melanie, maar ik moest wel even kijken :o :D , want dat soort artiesten zouden er idd bij mij ook tussen kunnen zitten. Ik heb wel een plaat van haar mannelijke kopie James Taylor zie ik.... :O

Ik heb vooral 1 batch platen die een beetje twijfel bij mij zaait.
Als ik naar mijn verzameling kijk, dan is deze heel sterk engels gebaseerd (qua artiesten), met uitzondering van funkmuziek (en motown/soul), wat een andere passie van mij is.
Maar ik heb dus 1 batch, die ik een keer bij een overleden kinderloos echtpaar heb weggehaald, omdat ik daar was om mijn 1e Sony PS-x800 biotracer te kopen (in extreem goede conditie op de nicotinesporen na).
Die man was dus countrygek. Nu heb ik echt helemaal niets met country, maar naast die biotracer dus, had hij ook een behoorlijke verzameling platen, ook allemaal in nieuwstaat (huishouden zonder kinderen en alles als volwassene gekocht = producten in nieuwstaat ;) ).
Dus daar heb ik natuurlijk wel gefilterd veel uitgehaald (ook voor weinig natuurlijk, als je al een ps-x800 voor 75€ scoort...). Alles met een cowboyhoed heb ik laten liggen, maar wel veel albums van artiesten als Emmylou Harris, Rita Coolidge, Janis Ian, JJ Cale en dat soort spul. Niet echt country, artiesten met hoog aanzien, maar net niet mijn smaak. Dus ja, niet echt bergingswaardig, maar ik draai ze toch niet/nauwelijks (behalve vandaag dan ;) ). (er zitten in die batch trouwens wel een paar vergissingen tussen waarbij de cowboyhoed gewoon vergeten was op de hoes, en dan merk je opeens dat je toch zit te luisteren naar een ode aan een oude krakende schommelstoel op een veranda en dat soort geneuzel 8)7 )

Als ik normaal platen draai lijk ik toch wel altijd naar dezelfde platen te grijpen (bij wijze van spreken 100-200 stuks oid)
Hebben jullie dat ook?
Misschien toch maar eens denken aan die shuffle functie. Alleen heb ik helemaal geen zin om al mijn platen in discogs in te voeren. Ik heb wel ooit hier ontdekt dat dat met je phone en streepjescodes kan (wat mij toen ideaal in de oren klonk), maar toen kwam ik er achter dan meer dan de helft oid van mijn verzameling te oud is voor streepjescodes 8)7 dus voelde ik me ook een beetje blij gemaakt met een dode mus :F

[ Voor 8% gewijzigd door mr_petit op 17-04-2020 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mr_petit schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 15:01:
Alleen heb ik helemaal geen zin om al mijn platen in discogs in te voeren. Ik heb wel ooit hier ontdekt dat dat met je phone en streepjescodes kan (wat mij toen ideaal in de oren klonk), maar toen kwam ik er achter dan meer dan de helft oid van mijn verzameling te oud is voor streepjescodes 8)7 dus voelde ik me ook een beetje blij gemaakt met een dode mus :F
Gewoon aan beginnen en een paar weken later pak je de laatste LP op en dan denk je fuck wat handig. Helemaal als je op een platenbeurs staat en denkt: Heb ik deze of niet?

Ik heb zeker de helft handmatig moeten invoeren en ik ben voorzichtig begonnen de 3000 singles in te voeren. Het houdt je wel van de straat, wat zeker handig is in deze tijd. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Cap schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 00:18:
De armlift kun je proberen te dempen met siliconenvloeistof, 300.000 of 500.000 cst. Het hangt een beetje van het mechanisme af waar je het precies moet aanbrengen maar meestal gaat het op het metalen staafje van de armlift dat in een cilindertje verdwijnt.
Waar kun je zoiets krijgen? De bouwmarkt? Siliconenvloeistof zegt me verder niks... Hij moet toch sowieso nog een keer open om de start/stop knop te bewerken met contact spray (reageert niet altijd even goed) en de draaisnelheid ietsje te verhogen. Met die pitch krijg ik zelfs op de hoogste stand de strobe nét niet helemaal stil (zowel 33 als 45). Wel goed genoeg dat je het niet hoort (zal minder dan 1% ofzo zijn), maar ik wil 'm stil zien staan ;)
Er zit al een AT kloon op, waarschijnlijk een 90, 91 of misschien wel oude 3600 of 3601, die was ook geel. Ik kan het me niet precies herinneren maar je kan het achterhalen op basis van de vorm van de naaldhouder. :)
Qua vorm is ie identiek aan de 3600 die in 2018 bij m'n Lenco zat. Dus misschien een 91? Daarvan heb ik plaatjes van een gele naaldbehuizing gezien.
GiLeX schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 10:13:
Voor je naald kan je gaan kijken voor eentje voor een lichte arm. Heb bij onze (ST-510) een poosje terug een stanton element/naald vervangen door een Ortofon OM met een OM10
OM10 heb ik nu op de Lenco zitten. Werkt prima. Maar voor dit ding zoek ik qua prijs iets goedkopers. De hele draaitafel zelf was maar een geeltje, dus een element kopen wat 3 keer zo veel kost voelt wat vreemd. Aangezien er nu al een AT op zit lijkt een andere AT een logische keuze (vooral omdat AT een goede prijs-kwaliteit verhouding heeft in het budget segment). Lichte en zware armen heb ik verder geen verstand van, maar met een VM95E ofzo kan er volgens mij weinig mis gaan. Of een nieuwe 91... vind degene die er nu op zit ook goed genoeg voor de slaapkamer. Alleen vertrouw ik 2de hands naalden niet zo, dat is de enige reden dat ie er af moet ;)
Ik heb dat probleem niet. Ik koop gewoon geen platen die ik niet zou willen horen. Ik heb een paar "vuiltjes" die ik gratis heb gehad maar die liggen ergens in een kast en beschouw ik niet als onderdeel van m'n collectie. Verder heb ik alles zelf uitgezocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pporrio
kozue schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 15:55:
Ik heb een paar "vuiltjes" die ik gratis heb gehad maar die liggen ergens in een kast en beschouw ik niet als onderdeel van m'n collectie. Verder heb ik alles zelf uitgezocht.
Heel herkenbaar. Ik krijg nog wel 'ns plaatje van mijn schoonvader die hij ergens uit de 5 voor 10 bak heeft gescoord en er thuis achter komt dat hij 'm al heeft :)

Bij die platen helpt een dubbele wasbeurt met de knosti ook niet meer. En gaat hij in de bak met LP's die ik nooit draai.

Mijn eigen collectie is met zorg uitgekozen. Of je de muziek zelf goed vindt, valt over te twisten, maar al mijn platen zijn schoon en zitten in antistatische record sleeves en plastic buitenhoezen.

Vrienden en kennissen horen niet eens dat ik een plaat op heb staan tot het moment dat ik 'm om moet draaien of wisselen :)

Dan hoor ik vaak: "Goh, had je een plaat opstaan? Die hoor je toch altijd kraken en tikken?" Nou, niet bij mijn collectie :)

Mijn platencollectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Waar kun je zoiets krijgen? De bouwmarkt? Siliconenvloeistof zegt me verder niks... Hij moet toch sowieso nog een keer open om de start/stop knop te bewerken met contact spray (reageert niet altijd even goed) en de draaisnelheid ietsje te verhogen. Met die pitch krijg ik zelfs op de hoogste stand de strobe nét niet helemaal stil (zowel 33 als 45). Wel goed genoeg dat je het niet hoort (zal minder dan 1% ofzo zijn), maar ik wil 'm stil zien staan ;)

[...]
Bij platenspelersonderdelenshops en in de modelbouw winkels. Wel zorgen dat je dikke hebt dus 300.000 cst of 500.000 cst. ;)

Maar eerst maar eens onderzoeken of het zin heeft door te bekijken hoe de armlift is opgebouwd. De vloeistof vertraagt het dalen en stijgen, maar dan moet het wel tussen 2 metalen delen (meestal pin en cilinderhuls) kunnen glijden. ;) Waarschijnlijk is er geen service manual beschikbaar maar er zijn dus genoeg vergelijkbare modellen en erg moeilijk kan het er in dit geval van binnen niet uit zien. :P
[...]
Qua vorm is ie identiek aan de 3600 die in 2018 bij m'n Lenco zat. Dus misschien een 91? Daarvan heb ik plaatjes van een gele naaldbehuizing gezien.
Volgens mij passen de AT90/91/3600/3601 allemaal op elkaar.

https://www.ebay.com/itm/...96da49:g:764AAOSwgQ9Vk~2g

Als de naald nog goed klinkt zonder vervelende s-klanken dan hoef je hem niet te vervangen. Als je hem wel wil vervangen kan je voor een AT95e gaan. Heb je geen zin het element te demonteren en opnieuw uit te lijnen dan kan je een vervangingsnaald kopen, zoek een elliptische variant uit van 1 van die modelnummers. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TR1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-06 16:41
Cap schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 00:18:
Stereocenter, een dozenschuiver bij het station in Alkmaar waar ze van alles hadden van goedkope troep tot best heel mooi.
De naam Stereocenter heb ik lang niet gehoord😁
Ik haalde daar altijd mijn cassetebandjes, altijd per slof van 10 stuks, Maxell XL II 90, de goudkleurige. 50 gulden voor een slof en dan cd’s van de bieb of vrienden opnemen om in de bus naar school te kunnen luisteren op de walkman.

Deze week wel weer een paar leuke albums binnen gekregen.
Chameleon van Camel uit de Kringloopwinkel
Americanalog van Pablo van der Poel (dewolff) via de platenmaatschappij
Electrosaurus vol.2 met oa Dewolff en Dawn Brothers via Velvet Popeye in Alkmaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik heb nu behoorlijk wat lopen experimenteren met die at-3600L, ook in vergelijk met een at-95e (z'n grootste concurrent), en ook wel wat betere elementen.
Goed, ik had al een filmpje en een aantal audacity plots geplaatst met betrekking tot de resonantiefrequentie/compliantie (die is 8mm/N bij 10Hz) en ook de demping van die resonantie (die beduidend slechter was dan van een at95e en een DL-160).
Op zich is de compliantie niet zo laag als ik 'm verwachtte, en dit element kan goed gebruikt worden als je een zware arm hebt (boven de 16 gram effectieve massa).
Ik heb nu ook trackingprestaties gemeten en die zijn niet zo goed.
Centraal staat hier ook de naalddruk.
Audio technica adviseert hier 3,5 gram. Maar kijken we naar z'n opgeplusde kopie, de rega carbon (wat dus naar alle waarschijnlijkheid 100% hetzelfde ding is), dan geeft Rega 2-3 gram op.
Ik kan er heel kort over zijn: 2 gram is veel te weinig.
Mijn ervaringen zijn als volgt. Ik test met een iets verhoogde anti-skating. Dit is een truukje om betere waardes te krijgen.
at-3600L:
2,0 gram VTF: 60µm
2,5 gram VTF: 70µm
3,0 gram VTF: 70µm (met gemak, bijna 80µm)
3,5 gram VTF: 80µm (net).

Nu zie je wel dat er bij 3,5 gram nog een kleine winst qua trackingcapaciteiten te halen valt. Maar, je moet het in perspectief zien:
Met een at-95e bij 2,5 gram haal ik 100µm(!) (ook maar net hoor).
Mijn Denon DL-160 doet redelijk makkelijk 100µm bij die 2,5 gram. Da's wel zwaarder dan wat denon voorschrijft maar ik heb het getest voor het vergelijk. Binnen de aanbevolen druk van denon (max 2gr geloof ik) haal ik 90µm met gemak. De denon trackt dus net wat beter dan de at-95e, maar het verschil is kleiner dan ik verwacht had.
Dat de at-95e wordt/werd(?) gezien als 'beste instapelement' geloof ik dan ook wel (gebaseerd op objectieve testen; als je de klank niks vind moet je 'm natuurlijk niet kopen 8)7 )

Ik heb dit alles op 2 verschillende testplaten getest overigens die allebei tot 100µm liepen in 10µm stappen (ortofon en die van kruijf).
dus ja, de at-3600L is gewoon geen goede tracker naar hedendaagse maatstaven, en de at-95e is voor z'n geld gewoon heel goed (ik had niet verwacht dat ik 100µm zou halen met dat ding, ook al is het 0,5 gram meer naalddruk dan dat ik normaal speel)

Betreffende anti-skating en 'truukjes': antiskating is natuurlijk een heel omstreden fenomeen.
De 'één' zegt: instellen op een groefloos gedeelte. maar ja, dat is niet representatief voor muziek of hoe de naald in de groef staat.
De 'ander' zegt dus: met een trackingtest instellen en zodanig afregelen dat de vervorming in beide kanalen tegelijk staat. Maar ja, een trackingtest is ook niet representatief voor muziek, omdat dit signaal veel harder is, en dus de 'uitwijkingen' (amplitude) van de groef veel groter is, wat voor veel meer wrijvingsweerstand zorgt (en dus een grotere mate van antiskating vereist).
Als ik kijk naar hoe de antiskating op mijn dual werkt, zit de aanbevolen antiskating dan ook altijd tussen het resultaat van het groefloos gedeelte en het resultaat met een trackingtest in. (Ik vind dat dual van oudsher als fabrikant het meeste aandacht en onderzoek heeft gedaan naar antiskating, waarbij ze verschillende waardes voor verschillende naaldvormen laten instellen, en ook producten als een skate-o-meter al heel vroeg hadden). Maar goed, de skating kracht varieert dus met wat voor signaal er wordt weergegeven, dus een 100% goede instelling bestaat ook niet.
Maar je kan dus wel met antiskating de score van je trackingtest sturen/optimaliseren, wat ik dus gedaan heb.

qua testen zou ik wellicht nog wat meer kunnen kijken naar inner groove distortion met een 'sibilance test', maar dan kom je al een beetje op het kantelpunt tussen objectieve testen en subjectieve testen. Ik wil het natuurlijk zo veel mogelijk objectief houden omdat over die resultaten eigenlijk niet getwist kan worden, tenzij iemand de theorie erachter niet begrijpt.
Met subjectief trek je natuurlijk een blik wormen open zoals de engelsen dat zo mooi zeggen.
Ik moet eens kijken of ik ook een goede frequentiemeting kan doen

Voor de rest klinkt de at-3600L doorgaans als een audio technica element. Ik vind 'm net wat levenlozer dan een at-95e, maar in de basis hebben vrijwel alle MM elemeten van audio technica een vergelijkbare klankkleur. Maar specifieke kenmerken zoals dat een AT-440mla aggresief in het hoog kan zijn heeft ie bijvoorbeeld niet.
Hij is dus beter dan ik verwacht had, maar het probleem is dat hij gewoon niet zo goed presteert als een at-95e.
Dus hij is voornamelijk geschikt voor 2 soorten mensen:
1. mensen met weinig geld (studenten bijv.). Voor het geld (9 euro) is het natuurlijk een extreem koopje.
2. mensen met een tafel met erg zware arm. Zeker als je boven de 20 gram komt (en er zijn meer tafels die dat hebben dan je denkt), is het aanbod van betaalbare elementen met een lage compliantie (10 of lager) gewoon beperkt.
Eigenlijk is het gewoon een DJ element. Daar draai je ook met hoge naalddruk en het liefst een gulden op de headshell van je sl-1200 (zoals vele dj's dat in de jaren 90 deden; een gulden weegt 6 gram, dus wordt de effectieve massa van je sl-1200 arm ongeveer 19 gram oid.)

De voorgeschreven naalddruk van 3,5 gram is naar mijn mening niet nodig, maar 2,5-3,0 gram is wel gewenst.

Ik kraak de at-3600L hier natuurlijk wel af, maar het is niet zo dat ik er niet graag naar luister.
Heel veel van de 'objectieve tests' die zijn eigenlijk alleen maar belangrijk voor hooguit 10% van de muziek die je luistert (voornamelijk de laatste tracks op een kant). Voor de overige 90% van de muziek die je luistert maakt het bijster weinig uit, en klint hij als een AT (hij zit bij mij in een zware, 16,5gr arm).
De around the world test moet nog gedaan worden (album is onderweg). Als hij daar niet doorheen komt en een at-95e wel, dan wordt het natuurlijk een ander verhaal, want dat is natuurlijk een doodzonde.

Van al die testen die ik de afgelopen tijd gedaan heb, heb ik overigens meer geleerd over testplaten en verschillen tussen elementen dan van de at-3600L zelf (de meeste vermoedens die ik had bleken waar te zijn, alleen net iets minder erg).
En oude testplaten zijn niet slechter dan nieuwe. Er bestaat gewoon geen ideale testplaat.
De meest veelzijdige testplaat (hifi news) heeft over het algemeen ook de slechtste tests. De opname is heel amateuristisch gedaan. het enige wat echt goed is aan die plaat, is dat je van test naar test de naald moet bumpen. Dat hoort wellicht niet qua 'naaldbehoud' dat een naald ten alle tijde zoveel mogelijk beschermd moet worden, maar qua bruikbaarheid is het heel handig.
Overigens is dat destijds denk ik niet de afweging geweest: de master van deze plaat is volgens mij direct gesneden, en zodanig dat na een test, gewoon een andere toongenerator (of wat ze maar nodig hadden) aangesloten werd, en op de snijtafen de beitel even verschoven om de nieuwe test te snijden.
Je kan namelijk (bij mijn weten) niet het snijproces onderbreken en weer in dezelfde groef beginnen.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_petit op 17-04-2020 19:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Gorky - Mia is binnen *O*

Klein vermogen voor een VG+ singletje , maar mijn vrouw was zeer verrast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ken gorky wel (eigenlijk alleen ook het nummer mia), ik denk voornamelijk van stubru; als ik naar belgische klanten ga dan gaat stubru al snel op (is toch een betere zender dan wat we in nl hebben), maar ik heb geen flauw idee wat zoiets kost. Wil je dat vertellen? (of in de orde van grootte?)
Ik bedoel als het 5 euro kost geloof ik het, maar 500 euro ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mia € 60
Piranha € 20
Berejager € 10

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ja da's op zich veel geld voor singel.
Duidelijk dat Mia waarschijnlijk hun grootste hit is.
Zijn die singels/prijzen nou ook extreem gestegen sinds die leadzanger is overleden? (dat was toch onlangs?)
Dus een beetje het david bowie/prince/george michael effect? (zo kost 'older' van george michael tussen de €500 en €3000 op discogs :D 8)7 )

[ Voor 14% gewijzigd door mr_petit op 17-04-2020 18:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zanger Luc de Vos overleed op 29 november 2014

[ Voor 3% gewijzigd door Bestla op 17-04-2020 19:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bestla schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 19:04:
Zanger Luc de Vos overleed op 29 november 2014
:D ik lach natuurlijk niet over zijn dood, veel te vroeg natuurlijk, maar over mijn tijdsbesef... :+

[ Voor 5% gewijzigd door mr_petit op 17-04-2020 19:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:32

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Bestla schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 14:17:
Mijn vinyl verzameling strekt zich uit van de jaren 50 tot nu. Dat geldt voor de singles en voor de albums.

En de albums die mijn muzieksmaak in mijn jeugd bepaald hebben.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Joy division <3
The cure <3

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ljsvv
Vandaag toch nog wat plaatjes binnen gehaald:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YaoNjyHA425bCdpFSdtuQSb0zss=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ow00xPWJ88x7HAMLUOG4zTdS.jpg?f=user_large

@Vintage1967 zal hem ook al wel hebben:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8fOj4kk4xrUWwAWJjFCqBx0DI0w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xeFebN0Cqtgn1KI1zkhho5re.jpg?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• oldsmelly
Lekker allemaal weer

Tijdje geleden besteld en vandaag binnen het laatste album van Nightwish

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aJ4E3KfmVu4_LDQHyINAYl-J_aE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/joDUgSB8u8Yk4d2dDXdc4TvD.jpg?f=user_large

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

@oldsmelly het is weer een pareltje! Hadden deze lp van de week al ontvangen. Kregen de marigold versie 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
Ljsvv schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 14:39:
Vandaag toch nog wat plaatjes binnen gehaald:

[Afbeelding]

@Vintage1967 zal hem ook al wel hebben:

[Afbeelding]
Op dit moment staat die Electrosaurus-verzamelaar op mijn verlanglijstje. Met stip, dat dan weer wel. Maar ik heb hem nog niet. Ziet er wel gaaf uit, zeg. Hoe is de muziek? De moeite waard en een (klein) beetje in het straatje van DeWolff? Ik ben benieuwd.

Zelf ben ik op dit moment druk met het beluisteren van mijn recent gekochte Queen-verzameling. Het zoeken in Discogs komt daar ook bij. Ik vind het prettig om het overzicht over mijn verzameling te hebben en te houden. Maar bij 400+ versies van een titel kan dat tijdrovend zijn ................... best wel :Y .

Nu op de draaiert: Queen - A Day At The Races. En er gaat nog meer Queen volgen 8) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldsmelly
GiLeX schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 16:50:
@oldsmelly het is weer een pareltje! Hadden deze lp van de week al ontvangen. Kregen de marigold versie 8)
Toen ik hem bestelde was de afbeelding die grijze met zwarte tekens op de D-kant.
Het is de normale zwarte geworden met creme kleurige tekens op de D-kant.

Hij moet nog door een nokkie sessie maar had hem a grotendeels gehoord via youtube.

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ljsvv
Vintage1967 schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 19:14:
[...]

Op dit moment staat die Electrosaurus-verzamelaar op mijn verlanglijstje. Met stip, dat dan weer wel. Maar ik heb hem nog niet. Ziet er wel gaaf uit, zeg. Hoe is de muziek? De moeite waard en een (klein) beetje in het straatje van DeWolff? Ik ben benieuwd.
Ik moet er nog aandachtig naar luisteren, maar wat ik tot nu toe gehoord heb is goed!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• oldsmelly
Maandag.... De werkweek begint weer....

Valt nog een hoop code te kloppen, skype sessies, team meets en google hangouts te plegen.
Tja dat moet je natuurlijk goed wakker worden,...

Extra dark Roast in de bonen machine en op de draaier

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JcI2L0pEyQd8FVVog5Z4Ed-lJR4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tinJ1yhGjSpeAIYzgCnMaGk6.jpg?f=user_large

Mensen blijf gezond.......en maak er wat van ondanks alle ellende !!

Edit: @macdushi Het is de The Cure met het album Pornography

[ Voor 5% gewijzigd door oldsmelly op 20-04-2020 08:05 ]

MuziekLiefhebbert

Pagina: 1 ... 40 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.