Het Grote Vinyl Topic Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 31 ... 101 Laatste
Acties:
  • 549.776 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suggs
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
gitaarwerk schreef op maandag 2 december 2019 @ 15:22:
[...]

Man...had ik eerder moeten lezen dit. Woon op paar honderd meter afstand daar... en mooi zaakje :-)
Facebook in de gaten houden, daar roepen dat je hem wil hebben, zij leggen hem apart. Kortom, een geweldig reserveringssysteem :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suggs
  • Niet online
lateef schreef op maandag 2 december 2019 @ 19:03:
[...]

Dat is een goeie deal, deze doos komt volgende week pas uit en is dan voor bijna het dubbele te krijgen. Voor €65 zou ik hem misschien ook nog wel kopen, meeste albums heb ik al wel, maar zijn niet meer in beste conditie
Of ik het voor 130 Euro had gedaan weet ik niet, maar ik kwam er achter dat ik nog niets van ze had (beschamend maar waar). In de box hun 5 albums, een LP met b-kanten van hun singles, een boekje en een downloadcode voor alle albums in WAV(!) formaat. Remasterd en op 180 gram. En dan is 130 Euro eigenlijk zo gek nog niet (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Heerlijke plaat op de Technics: Billy F Gibbons - Big Bad Blues op rood vinyl

Ronkende gitaar <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:07
TheUninvited schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 15:16:
Ik overweeg een platenspeler te kopen na een tijdje te hebben rondgekeken zag ik toevallig deze aanbieding: https://www.bol.com/nl/p/...600900/?s2a=#productTitle

Is 179,- voor een Denon DP-300F een goede prijs of zijn er betere aanbiedingen op dit moment?
Top tip, lijkt me een prima instapper voor betaalbare prijs, voor mij op dit moment zeker, ik heb hem vandaag ook nog kunnen scoren voor die prijs..

Tijdje geleden +/- een stuk of vijftig LP's uit de schuur kunnen redden, waar onder mijn eerste LP ooit gekocht "Deep Purple In Rock" nog allemaal in prima staat en de meeste uit de jaren 70'', beschermd met hoezen die ik wel moet vervangen…

Ik ben benieuwd hoe het klinkt , en om weer eens een plaatje te kunnen draaien..

Ooit mijn Phillips GA 212 weg gedaan, altijd spijt van gehad, fijn draaitafeltje was dat..

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Vandaag even wat aandacht geschonken aan mijn Thorens TD-280 Exclusiv... De snaar liep constant er vanaf en dat was niet vreemd achteraf gezien:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/NptYBGvJgt8Auj7NpaXUkI7XcNc40By9AvDiuajXb-dST9hNhNlkYUKwGYrDaj62u-mtMRpE-Z0Ht-cYqr4tOokb064KqsXcrHNGzbea7gGOW2g8bHLyyUN2ECFsPZGtRZ78F8uVJA=w2400

Zonder meetlint zie je al dat de oude snaar glad en uitgerekt is geraakt en dat binnen 1 tot 1,5 jaar na geserviced te zijn bij Dr. Thorens waarbij de snaar vervangen is geweest...

Echt helemaal opkijken doe ik niet meer, maar ik had wel verwacht dat de snaar wat langer mee zou gaan dan bij mijn TD-318MKI gezien het lichtere draai plateau... Maar goed, hij is vervangen en de nieuwe snaar loopt er in ieder geval niet meer vanaf... :)

[ Voor 13% gewijzigd door rcor op 03-12-2019 21:45 ]

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zo'n Thakker snaar is misschien stiekem toch niet zo goed als een Thorens snaar. ;)
En misschien was het snaartje van DrThorens ook niet helemaal hagelnieuw... O-)

Maar goed. Het blijft toch de aller aller allergrootste ergernis van een Thorens, dat slappe snaartje icm het zware plateau en dan dat gevoelige toerenwisselmechanisme er bovenop. Op twee staan die slappe plastic scharniertjes waarbij de kap bij afwezigheid van veren ook niet half open kan staan. :+

[ Voor 49% gewijzigd door Cap op 03-12-2019 22:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cap schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 22:52:
Zo'n Thakker snaar is misschien stiekem toch niet zo goed als een Thorens snaar. ;)
En misschien was het snaartje van DrThorens ook niet helemaal hagelnieuw... O-)

Maar goed. Het blijft toch de aller aller allergrootste ergernis van een Thorens, dat slappe snaartje icm het zware plateau en dan dat gevoelige toerenwisselmechanisme er bovenop. Op twee staan die slappe plastic scharniertjes waarbij de kap bij afwezigheid van veren ook niet half open kan staan. :+
De Thakker snaren zijn m.i. zelfs beter dan de originele Thorens snaren... Ik heb zelf 3x een Thorens snaar gehad die binnen één jaar aan vervanging toe is en de laatste snaar op mijn TD-318MKI heb ik bij wijze van test gekocht van Thakker zelf... Die zit er nu al meer dan 1,5 jaar op... Maar ik help het draaiplateau wel mee met een zwiepje om op gang te komen (dat deed ik ook al bij de originele Thorens snaar nadat de eerste versleten was, maar had bij de originele snaar minder effect in de vorm van een echt langere levensduur)..

Dr. Thorens heeft heel veel klanten en zit nu zelfs tot ver in volgend jaar volgeboekt (als ik mijn goede vriend mag geloven die zijn tweedehands aangeworven TD-535 door hem wil laten servicen), dus hij zal zeker regelmatig nieuwe snaren bestellen... Zowel originele Thorens snaren als Thakker huismerk snaren...

Gelukkig heb ik geen dubbele poellie om het toerental te regelen. Dat scheelt weer... Ook geen Philips snaar praktijken waarbij de snaar vaak tot snot vergaan is... Daar helpt alleen Dasty van de Wibra nog om de boel schoon te krijgen...

Dat scharnier probleem ken ik wel en daar heeft de TD-280 exclusiv ook last van: compleet ingescheurd van boven waardoor de kap niet open kan blijven staan... Ik ga er niets aan doen, want de speler staat in een kast, maar dat is wel een echt minpunt aan de speler... De Thorens TD-318MKI heeft wat dat betreft betere scharnieren... ;) Mooi met veren en van metaal, dus die gaan niet snel stuk... :) ;)

Mocht de TD-280 ooit buiten de kast gezet worden laat ik de stofkap gewoon weg... Ik heb toch geen katten die te pas of te onpas over de speler gaan lopen...

[ Voor 10% gewijzigd door rcor op 03-12-2019 23:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 14-10 19:53
rcor schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 21:44:
Vandaag even wat aandacht geschonken aan mijn Thorens TD-280 Exclusiv... De snaar liep constant er vanaf en dat was niet vreemd achteraf gezien:
[Afbeelding]

Zonder meetlint zie je al dat de oude snaar glad en uitgerekt is geraakt en dat binnen 1 tot 1,5 jaar na geserviced te zijn bij Dr. Thorens waarbij de snaar vervangen is geweest...

Echt helemaal opkijken doe ik niet meer, maar ik had wel verwacht dat de snaar wat langer mee zou gaan dan bij mijn TD-318MKI gezien het lichtere draai plateau... Maar goed, hij is vervangen en de nieuwe snaar loopt er in ieder geval niet meer vanaf... :)
Ik heb ervaring met zowel een Thakker als een Thorens snaar. Mijn conclusie is dat de Thorens niet (veel) beter is dan de Thakker. Na een jaar werkt in beide gevallen de omschakeling naar 45 rpm al niet meer terwijl dat met een nieuwe snaar prima ging. Ook ik help de speler op gang :+ . Het is Ik vind het echt een prachtspeler, mijn TD166, maar het zware plateau in combinatie met de snaar ...........

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdie_man
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-04-2024
Leve de slipkoppeling op mijn TD320 MkII. Die draait nu al weer 3 jaar op een originele Thorens snaar. De scharnieren voor de stofkap zijn trouwens ook uitstekend; blijft in elke stand staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:11

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Vintage1967 schreef op zondag 1 december 2019 @ 12:46:
Vrijdagavond weer eens naar een concert geweest. De band kende ik niet, de gitarist wel: Boudewijn Bonebakker. Wie weet in welke bekende band hij jaren heeft gespeeld, krijgt een virtuele sticker voor zijn of haar virtuele duimenkaart :+ .

De voor mij onbekende band is Monomyth en maakt instrumentale muziek. Repeterend, ritmisch complex met een vleugje elektronische invloed. Recent hebben ze hun 4e LP uitgebracht. Een prachtige uitgave waarvan de hoes bestaat uit een poster, het label helemaal past bij de rest van het ontwerp en er een dikke transparante beschermhoes om zit waar zelfs de naam van de band op embossed is. Echt een van de mooiste uitgaven die ik heb.

De muziek is heel anders als ik tot nu toe heb. Het vraagt, meer dan andere LP's die ik heb, om aandacht tijdens het luisteren. Het ontbreken van zang is bij het luisteren van de LP geen probleem. Tijdens het concert miste ik het contact met de band. Er was geen frontman, ook Boudewijn Bonebakker niet, die het publiek meenam en opzweepte. Verder is het natuurlijk hartstikke leuk om na het concert bij de band zelf een LP te kopen en te laten signeren (jullie kennen mij ondertussen wel een beetje :9 ).

Om jullie een indruk te geven van dit pareltje:

[Afbeelding] [Afbeelding]

[Afbeelding]
Monomyth is een band die mij live meer doet dan op plaat. Geweldige band, die ik eigenlijk elk jaar wel probeer ergens 'mee te pakken'. Lekker wegdromen tijdens de show, en af en toe goedkeurend kijken naar het superstrakke spel van de heren Dit jaar was dat in Utrecht, bij hun (vertraagde) album release.
De nieuwe LP had ik al binnen, op blauw marbled vinyl met een gesigneerde kaart er bij.
Misschien laat ik de volgende keer de hoes ook nog signeren; alle 3 de eerdere LP's hebben daar ook hun krabbel staan :)

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie18
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-10 17:31
Monomyth leren kennen via jullie posts. Mooie muziek, bij vlagen geniaal, en geweldig om hard op te fietsen. Is inderdaad iets voor op LP.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:05
Hi All!

Naast dat ik de afgelopen week wat leuke black friday deals heb gescoord (onder andere een repress van rumours op witte vinyl, en hybrid theory van Linkin Park) ben ik de afgelopen dagen in mijn vrije tijd wat aan het knutselen gegaan.

Op discogs heb ik namelijk een leuke wanted list, en af en toe krijg je een mooi bericht dat er nieuwe entries op de marktplaats zijn gekomen, maar aan die data heb je niet zoveel. Als beginnend platenverzamelaar weet ik nog niet wat een 'goede deal' is. Als Tweaker en hobbyprogrammeur zag ik hier m'n kans.

Inmiddels heb ik over 500 regels python code die het volgende voor me probeert te doen:

- Parsen van de 'new sale items on your watchlist' RSS feed die beschikbaar wordt gesteld op discogs
- Een database opbouwen van alle informatie van de platen die te koop staan. Zoals releaseinfo, artiesten etc.
- Het verzamelen van gemiddelde prijzen voor deze releases. En deze waarde natuurlijk updaten zodra er een nieuwe sale is geweest van de plaat
- En nu wordt het leuk, want ik wil natuurlijk ook de sale history van de platen parsen en opslaan in m'n database, zodat ik hier analyse op kan doen zoals conditie/prijs. Helaas zit deze informatie achter een google recaptcha om scripters zoals ik te weren. Gelukkig bestaan er (vietnamese?) clickfarms :9 in die deze recaptchas voor je oplossen. Ook deze data sla ik netjes op in de SQL db.

Al het bovenstaande heb ik net af en werkt eigenlijk best goed.
Dingen zoals api rate limiting, gebruik van verschillende datumformats, vage berekening van shipping costs enz helpen allemaal niet mee. ik heb nooit een opleiding/cursus programmeren gevolgd, dus dit is voor mij ook erg leerzaam.

Mijn uiteindelijke doel is om een melding te krijgen op m'n telefoon als er een goede deal beschikbaar komt :P en wat verdere algemene data analyse.

Ik twijfel nog een beetje over het beschikbaar maken van de code, discogs zal t ongetwijfeld niet leuk vinden en evt offline proberen te halen. Misschien doe ik dit later wel, als ik m'n hardcoded passwords eruit heb gehaald :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:07

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Leuk initiatieff @LigeTRy Houdt je code ook rekening met of een plaat Mint, of bijv. VG is? Werkt het ook voor cd's?

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:41
Zo, vandaag wordt m'n Ortofon 2M Red bezorgd om m'n nieuwe Denon 300F te upgraden. Ben erg benieuwd naar de resultaten!

PSN: Sluuz

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LigeTRy
Jorgen schreef op woensdag 4 december 2019 @ 23:05:
Leuk initiatieff @LigeTRy Houdt je code ook rekening met of een plaat Mint, of bijv. VG is? Werkt het ook voor cd's?
Yep. Ik parse ook de 'kwaliteit' en comments van de sale en ook die van de sale history, anders krijg je natuurlijk scheve vergelijkingen. Ook neem ik comments mee zodat ik kan zoeken op advertenties met 'unplayed' of 'sealed'.

Praktisch gezien heb ik de backend database van discogs nagebouwd. (ze weigeren sale history aan de api toe te voegen, dus dan moeten we het zelf maar doen).

Het grote nadeel van discogs is dat je een bepaalde release aan je wanted list toevoegd. Bij populaire platen zijn er soms wel meer van 100 releases, over verschillende landen en versies. Op zich is dit logisch want sommige releases zijn k*t gepressed en ik kan me prima voorstellen dat iemand op zoek is naar een specifieke versie. Ik wil alleen niet 100 entries in mijn wanted list hebben als ik 1 plaat wil en mij de release niet uitmaakt (deze moet je er achteraf ook weer uithalen).

CD's werken ook, deze gebruiken dezelfde datavelden op de website, na een korte test merkte ik wel dat cd's een stuk minder verkocht worden en m'n script het nog niet zo fijn vindt als een bepaalde release nog nooit verkocht is 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Goed bezig dus! 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nu op de Technics

Gong Live in The Bataclan 1973

Jeugdsentiment, al was ik pas 9 toen ze daar optraden, maar in de jaren 80 heb ik ze grijs gedraaid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Habana
Sluuz schreef op donderdag 5 december 2019 @ 09:25:
Zo, vandaag wordt m'n Ortofon 2M Red bezorgd om m'n nieuwe Denon 300F te upgraden. Ben erg benieuwd naar de resultaten!
Het zelfde alhier maar dan met de AT-VM95E op de nieuwe Denon 300F, niet vandaag maar morgen en eveneens zeer benieuwd…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-09 10:28
Mijn grootste probleem met die wantlist notifications van discogs zijn die verkopers die geautomatiseerd iedere dag of paar dagen hun gehele lijst opnieuw uploaden. Iedere nieuwe upload telt als een toevoeging en iedere dag krijg je dezelfde mail: “hey, verkoper A heeft nu release B voor zoveel”. Ja, dat vertelde je me gisteren ook al... Na 3 keer begint dat flink te irriteren en heb ik het gewoon uitgezet. Nu gebruik ik de wantlist eigenlijk alleen als “leuk om ooit eens te kopen als ik het per toeval voor een goede prijs tegen kom”, niet om specifieke releases in de gaten te houden voor koopjes.

En vooral niet omdat ik tegenwoordig voornamelijk nieuwe releases koop uit echte webwinkels/platenzaken waar je geen belachelijk hoge shipping er nog bij moet betalen. Ik vind discogs eigenlijk alleen interessant voor spul dat niet meer via de reguliere kanalen te krijgen is.

En ja, 1 album met heel veel releases toevoegen is redelijk irritant, en hoeft gelukkig voor mijn doelstelling niet. 1 “voorbeeld” is genoeg. En ik snap best dat je geen master releases toe kunt voegen, dat zou redelijk zinloos zijn. Dan zet je effectief ook de CD en alle andere formaten op je wantlist. Dan zou je er weer filters per item bij moeten kunnen instellen en wordt het al gauw nodeloos complex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TR1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14-10 18:18
Ben heel erg benieuwd naar je ervaring.
De Ortofon staat ook bij mij op het punt mijn Denon te upgraden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:17
Ben ook benieuwd! Ik heb een 2m blue erop, maar heb de rode nooit geprobeerd.. Heb er wel een liggen maar die is krom. Ben benieuwd naar de 'warmte'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sluuz
Gisteren niet heel veel tijd gehad om te luisteren. Had eerst de laatste plaat van Bear's Den opgezet (So That You Might Hear Me) en de A kant geluisterd. Toen zo snel als mogelijk de cartridge vervangen en weer de A kant geluisterd.

Wat vooral opviel is dat details die me eerst niet waren opgevallen, nu wel ineens naar voren kwamen. In het openingsnummer hoorden we in de intro ineens een panfluit in de verte die we daarvoor nooit hadden gehoord. Hij zal er vast zijn geweest, maar niet zo duidelijk. Ik kan het nog het best omschrijven alsof er eerst een dun gordijn tussen ons de speakers hing en dit gordijn nu is weggeschoven. Alles is helderder.
Voor m'n gevoel was het volume ook iets harder (receiver niet aangeraakt), maar ik weet niet of dat mogelijk is.

Het is in ieder geval best moeilijk om goed te testen omdat je niet direct kan vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Dat kan ook een psychologisch effect zijn. Omdat je beter geluid verwacht, ga je het ook “horen” (ook als je per ongeluk hetzelfde element er weer op had gezet). Om ze echt te kunnen vergelijken zou je ze eigenlijk op moeten nemen en dan in realtime om kunnen schakelen (bv meerdere sporen in audacity). Dan heb je echter wel goede opnameapparatuur nodig want als je opname weer een “gordijn” achterlaat zul je alsnog geen verschil horen (net zoals techmoan’s pogingen om de kwaliteit van apparatuur te laten horen door het geluid met een camera op te nemen en daarna door de youtube compressie heen te halen ;)).

Maar uiteindelijk doet het er ook niet toe. Het gaat tenslotte om hoe veel plezier je er uit haalt, en zolang je tevreden bent over het geluid heb je eigenlijk niets duurders nodig :) (ik heb met m’n simpele OM10 nog geen behoefte aan een duurdere)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:55
Ik had een 5E Ortofon onder mijn pro-ject, die had ik gebroken. Moest dus vernieuwd worden. Voor 4 euro meer dan de 5E had ik eem OM10. Dat vond ik de moeite van het extra geld wel waard. Geen idee of ik het hoor, had door verbouwing al in geen 2 jaar meer vinyl opgezet en de naald was kapot bij opnieuw installeren van audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Sluuz schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 08:26:
Gisteren niet heel veel tijd gehad om te luisteren. Had eerst de laatste plaat van Bear's Den opgezet (So That You Might Hear Me) en de A kant geluisterd. Toen zo snel als mogelijk de cartridge vervangen en weer de A kant geluisterd.

Wat vooral opviel is dat details die me eerst niet waren opgevallen, nu wel ineens naar voren kwamen. In het openingsnummer hoorden we in de intro ineens een panfluit in de verte die we daarvoor nooit hadden gehoord. Hij zal er vast zijn geweest, maar niet zo duidelijk. Ik kan het nog het best omschrijven alsof er eerst een dun gordijn tussen ons de speakers hing en dit gordijn nu is weggeschoven. Alles is helderder.
Voor m'n gevoel was het volume ook iets harder (receiver niet aangeraakt), maar ik weet niet of dat mogelijk is.

Het is in ieder geval best moeilijk om goed te testen omdat je niet direct kan vergelijken.
Dit is vrij makkelijk te testen.

Zorg dat beide elementen zijn uitgelijnd.

En nu: De blinde test :)
Neem een prima klinkende plaat die je ook al goed kent. Blinddoek op, en dan iemand anders de elementen laten omwisselen, at random. Doe het een keer of 10.
En bij elke keer luisteren opschrijven welk element je denkt te horen. Ik ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuz
Nyarlathotep schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 10:24:
[...]

Dit is vrij makkelijk te testen.

Zorg dat beide elementen zijn uitgelijnd.

En nu: De blinde test :)
Neem een prima klinkende plaat die je ook al goed kent. Blinddoek op, en dan iemand anders de elementen laten omwisselen, at random. Doe het een keer of 10.
En bij elke keer luisteren opschrijven welk element je denkt te horen. Ik ben benieuwd!
Dat heb je twee headshells nodig. Laat ik er nu net maar 1 hebben waardoor wisselen iets langer duurt dan gewenst.

En ja, het kan placebo zijn, maar ik ben er blij mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Habana
@Sluuz

Gefeliciteerd met je Ortofon 2M Red en fijn te horen dat je er tevreden mee bent, dat deze wat harder klink komt doordat deze een wat hogere uitgangsspanning heeft (5,5mV) en het oude element 4á 4,5mV

Ik heb vanmorgen de AT-VM95E binnen gekregen en gemonteerd, had er graag een extra headshell bij besteld voor de Denon 300F maar 49 euries vond ik net te gortig voor nu.

Eerste indruk van de AT-VM95E , echt een groot verschil met het element wat standaard bij geleverd word, voller, opener, helderder, rijker hoe je het ook noemen wilt, gelijk een duidelijk positief hoorbaar verschil.

Zeer Happy voor zover, maar voor mijn gevoel kan ik het nog geen plaats geven in vergelijking met mijn oude Philips GA212 en mijn zelfbouw luidsprekers van IIT Schaub-Lorenz (BK 4-70) uit de jaren zeventig.., maar goed de oren zijn ook bijna vijftig jaar ouder en de herinneringen zijn wellicht ook niet helemaal betrouwbaar..

Nu eerst maar eens alle platen naar boven halen, schoonmaken, plekkie geven en genieten …

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chromium
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-10 14:16
Herkenbaar...Toen ik een jaar of 5 geleden met discogs begon had ik 150+ platen op mijn want-list, nu heb ik er nog 17 staan, dus desondanks die verschrikkelijk irritante automatische high-volume sellers die elke dag weer opnieuw in mijn mailbox opduiken en 3X de marktprijs vragen. Het is een irritatie die ik er bij neem, want anders had ik nooit een groot aantal platen gevonden. En op de discogs fora wordt er heel vaak gevraagd aan de devs om Sellers er uit te kunnen filteren, maar dat zal natuurlijk nooit gebeuren want zij spijzen de kas.
kozue schreef op donderdag 5 december 2019 @ 22:24:
Mijn grootste probleem met die wantlist notifications van discogs zijn die verkopers die geautomatiseerd iedere dag of paar dagen hun gehele lijst opnieuw uploaden. Iedere nieuwe upload telt als een toevoeging en iedere dag krijg je dezelfde mail: “hey, verkoper A heeft nu release B voor zoveel”. Ja, dat vertelde je me gisteren ook al... Na 3 keer begint dat flink te irriteren en heb ik het gewoon uitgezet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-10 08:02
ik zag net op feestjesboek een foto de voor mij nieuwe Okki Nokki stofzuiger voorbij komen. Qua prijs een stuk vriendelijker dan de grote versie. Enige waar ik wat vraagtekens bij zet is dat je de plaat op tafel moet leggen om de te wassen. Maar de knutselaar in mij denk dat dit ook wel te doen is door een defecte speler als onderzetter te gebruiken.

Eens kijken of ik dat ding ergens in levende lijven kan bekijken, want de website van Okki Nokki had volgens mij niet hun hoogste prioriteit.

klik voor de grote versie
nieuwe okki nokki

Driving a cadillac in a fool's parade.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GiLeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GiLeX

Ook analoog fotograferend

maartend schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 10:20:
Ik had een 5E Ortofon onder mijn pro-ject, die had ik gebroken. Moest dus vernieuwd worden. Voor 4 euro meer dan de 5E had ik eem OM10. Dat vond ik de moeite van het extra geld wel waard. Geen idee of ik het hoor, had door verbouwing al in geen 2 jaar meer vinyl opgezet en de naald was kapot bij opnieuw installeren van audio
De OM10 zal iets beter klinken, het is een upgrade ten opzichte van de OM5E wel even je trackingforce aanpassen op de speler.
De OM5E moet op 2 gr en de OM10 op 1,5gr

Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
GiLeX schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 10:49:
[...]

De OM10 zal iets beter klinken, het is een upgrade ten opzichte van de OM5E wel even je trackingforce aanpassen op de speler.
De OM5E moet op 2 gr en de OM10 op 1,5gr
Idd gedaan. Maar moet nog eea precies goed instellen, maar beetje weinig tijd gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Supermarkt aankoop:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Qe9TA6UIgSCaTjT8sCWEYPsR/medium.jpg

Guns en Nirvana waren zowat mijn allereerste cassettes, toen in net in het eerste middelbaar zat. ik heb ze werkelijk kapot gedraaid, maar later nooit op cd gehad (van GNR weet ik niet zeker).

Miles Davis is altijd leuk :)

Ik zit nog met iets vreemds:
Volgens mijn level meters is het linker kanaal iets stiller dan het rechter, Ik heb dit met alle platen, dus aan de plaat ligt het niet...

Welke zouden de oorzaken kunnen zijn?
naald versleten
element kappot
anti skating niet optimaal? -> dit is het geval, ik krijg het niet meer perfect...

iemand een suggestie?

[ Voor 31% gewijzigd door Yalopa op 07-12-2019 11:34 ]

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
mentalmadnizz schreef op maandag 2 december 2019 @ 09:50:
Het gaat niet om kinderhanden maar (gelukkig) om een stel kittens, die uiteindelijk twee forse katten worden. Er komt dus gewoon een mooie kap over de hele speler heen :)
Hier zit de kat vaak op de kap van de pro-ject 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
bouwfraude schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 11:47:
[...]

Hier zit de kat vaak op de kap van de pro-ject 1.
Oh, ik heb juist in alle jaren dat we een kat hadden geen patenspeler meer staan. Kids nu huis uit, katten overleden (dat is dan wel jammer) maar platenspeler staat terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

kwaakvaak_v2 schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 10:18:
ik zag net op feestjesboek een foto de voor mij nieuwe Okki Nokki stofzuiger voorbij komen. Qua prijs een stuk vriendelijker dan de grote versie. Enige waar ik wat vraagtekens bij zet is dat je de plaat op tafel moet leggen om de te wassen. Maar de knutselaar in mij denk dat dit ook wel te doen is door een defecte speler als onderzetter te gebruiken.

Eens kijken of ik dat ding ergens in levende lijven kan bekijken, want de website van Okki Nokki had volgens mij niet hun hoogste prioriteit.

[Afbeelding: nieuwe okki nokki]
Nog steeds een hoop geld. De Knosti voldoet prima, al is die wellicht wat arbeidsintensiever.
De originele Okki Nokki is wat mij betreft de grootste audiofiel hoax ooit _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ja die had ik ook al gezien en had er op audiofreaksforum al een topic over geopend met wat filmpjes om te vragen of er al meer details bekend waren.
Maar nu is er dus ook een prijs aan vastgeknoopt (y)
Het is niet duur, al moet natuurlijk nog blijken hoe hij werkt en hoe goed hij werkt.

Wat ik wel heel knap van die gasten vindt (voor zo'n klein bedrijfje) dat ze op 1 of andere manier met een compleet nieuw apparaat met nieuwe werking op de proppen weten te komen.
Toen ze met de eerste kwamen was een RCM ook al echt een nicheproduct, waar maar een paar fabrikanten zich aan waagden/aktief waren: nittigritty, keith monks en loricraft waren destijds denk ik de enigen die een elektrische maakten en dan had je nog de knosti en in de US de spin clean. Okkinokki maakte een RCM toen opeens veel makkelijker bereikbaar en verkrijgbaar (ik had een collega toen ik nog in Rdam woonde die er ook gelijk 1 had gekocht, waarschijnlijk 1 van de eersten)

Ik vraag me af hoe goed deze afzuigt. Ik zit soms wel te denken om een normale okkinokki (of 1 van project of de anderen) te kopen voor de afzuiging. Maar die 500 euro is fors (al stelt het in RCM land nog steeds helemaal niets voor, en het apparaat zelf heeft natuurlijk wel wat componenten in zich). Ik bedoel, als je normaal met je platen omgaat gebruik je 'm maar 1x per plaat ooit.

[ Voor 35% gewijzigd door mr_petit op 07-12-2019 15:05 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:41
Een heerlijke uitbreiding op de Bowie collectie....

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/gdHYRzs/Bowie-Vh1-kopie.jpg :9~

[ Voor 8% gewijzigd door oldsmelly op 07-12-2019 16:35 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:17

franssie

Save the albatross

<> Maar de knutselaar in mij denk dat dit ook wel te doen is door een defecte speler als onderzetter te gebruiken.<>
Eigenlijk heb je alleen maar de draaischijf nodig, of een schijf hout met of zonder pin. Best wel betaalbaar dit!

On line zijn ze nog wel lastig te vinden.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vintage1967
Yalopa schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 11:25:
Supermarkt aankoop:
[Afbeelding]

Ik zit nog met iets vreemds:
Volgens mijn level meters is het linker kanaal iets stiller dan het rechter, Ik heb dit met alle platen, dus aan de plaat ligt het niet...

Welke zouden de oorzaken kunnen zijn?
naald versleten
element kappot
anti skating niet optimaal? -> dit is het geval, ik krijg het niet meer perfect...

iemand een suggestie?
Als alles goed is afgesteld, lijkt mij dat slijtage van de naald gelijkmatig verloopt. Dan is het geen oorzaak maar gevolg.
Een element kan natuurlijk ook imperfect zijn. Ik weet niet wel element je gebruikt, maar misschien kan je specs achterhalen? Als je de mogelijkheid hebt, kan je misschien een ander element proberen om te vergelijken?
Anti-skating kan inderdaad een oorzaak zijn. Dan zou die, en dat moet ik even uit het hoofd doen, te hoog staan. De arm wil dan naar buiten bewegen waardoor de druk niet gelijkmatig verdeeld wordt en er volgens mij disbalans kan ontstaan.

Heb je de Azimuth al gecontroleerd? Met andere woorden, staat de naald wel recht op de LP? Dit zal niet direct van invloed zijn op de balans tussen beide kanalen, maar als je toch bezig bent......
En is je uitlijning in orde? Daar zijn trouwens ook hele boeken over te schrijven. Heb je een tool van de fabrikant van de speler, dan kan je die het beste gebruiken. Heb je die niet of is die er sowieso helemaal niet, kijk dan eens op www.vinylengine.com. Deze site is een bron van informatie en inspiratie voor 'ons soort' >:) .
.
Hier een uitleg over het uitlijnen van een element. Misschien een open deur, maar misschien stiekem toch wel handig en nieuw voor anderen ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Ok, stomme vragen tijd.

heb dus een pro-ject Carbon met daarin eem OM10 naald van Ortofon. Afgesteld zoals opgegeven. Echter, als ik mijn arn omhoog doe met de lift beweegt deze naar rechts, alsof er aan wordt getrokken.

Hoe heet dit effect en hoe maak ik het in orde? Tijdens spelen heb ik er geen last van, maar het zal dan absoluut ook optreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
zou deze ultrasone platenreiniger wat zijn? ik zag deze voorbij komen bij aliexpress...

omschrijving / titel:
"US $399.99 | GTSONIC Ultrasone Vinyl Record Cleaner met Beugel voor Cleaning 12 inch LP 7 inch EP Discs"

https://s.click.aliexpress.com/e/td63t3Y0T

[ Voor 14% gewijzigd door rcor op 07-12-2019 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:41
@rcor

"Deze ultrasone reiniging beugel was ontwikkeld om schoon LP vinyl record gemakkelijk en het kan niet afzonderlijk worden gebruikt,"

Dit lijkt me dan wel weer een pluspunt _/-\o_ _/-\o_

"records Zonder blinde vlekken."

Ok geintje de vertalingen op die site zijn werkelijk hilarisch ....

De vraag met ultrasone is altijd hoe sterk de motor is die de trillingen maakt.

Ken iemand die (geloof) een poolse machine had gekocht maar die trillen waren zo zwak dat bij wijze van spreken alleen het stof van de plaat gehaald werd.

Staan trouwens genoeg filmpjes op Youtube van deze reiniger alleen gebruiken ze die niet voor platen.

Nadeel is wel denk ik dat de platen nat blijven en je ze weer droog moet maken (en dat veroorzaakt weer statische lading volgens mij)

[ Voor 116% gewijzigd door oldsmelly op 08-12-2019 10:01 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +2 Henk 'm!
maartend schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 21:26:
Ok, stomme vragen tijd.

heb dus een pro-ject Carbon met daarin eem OM10 naald van Ortofon. Afgesteld zoals opgegeven. Echter, als ik mijn arn omhoog doe met de lift beweegt deze naar rechts, alsof er aan wordt getrokken.

Hoe heet dit effect en hoe maak ik het in orde? Tijdens spelen heb ik er geen last van, maar het zal dan absoluut ook optreden.
Dit heet anti-skating en daarvoor is het gewichtje aan het touwtje van de arm verantwoordelijk. Omdat de arm in een hoek staat wordt deze op de plaat naar binnen getrokken. Om hiervoor te compenseren is er dus de anti-skating.

De lift is bovenop meestal uitgerust met een stroef rubberachtig stripje zodat de arm niet teveel glijdt, maar het kan altijd nog wat glijden. Het kan zijn dat ie wat vettig is, je kan dan met een wattenstaafje met een drupje alcohol het rubberen stripje ontvetten. Ook even met een fijn schuurpapiertje (korrel 400 of fijner) 1 of 2 keer eroverheen gaan kan helpen.

Maar het ligt ook aan het gebruik. Als je de arm wat vlot naar boven haalt met de lift dan maakt deze door de snelheid ook een miniem sprongetje in de lucht, en dan heeft ie kans om een beetje opzij te schieten. Doe je het rustig, dan zal ie dus minder naar rechts glijden. Verder is het niet erg, het is "as designed".
oldsmelly schreef op zondag 8 december 2019 @ 09:33:
@rcor

De vraag met ultrasone is altijd hoe sterk de motor is die de trillingen maakt.

Ken iemand die (geloof) een poolse machine had gekocht maar die trillen waren zo zwak dat bij wijze van spreken alleen het stof van de plaat gehaald werd.

Staan trouwens genoeg filmpjes op Youtube van deze reiniger alleen gebruiken ze die niet voor platen.

Nadeel is wel denk ik dat de platen nat blijven en je ze weer droog moet maken (en dat veroorzaakt weer statische lading volgens mij)
Klopt, als het degene is die ik denk dat het zijn: ze staan op ebay aangeboden door een verkoper uit Polen en er is ook iemand die ze op marktplaats aanbiedt om er nog een extra centje aan te verdienen. In een woord troep: ze zijn zelfs onveilig omdat de 230V aansluiting gewoon open in de plastic (IKEA) emmer zit en de afdichting aan de bovenkant waar de ultrasoon bak op gefrut zit bepaald niet waterdicht is. Het is echt allemaal houtje touwtje en bepaald niet veilig in elkaar gezet.

De ultrasone aandrijving bestaat uit een lullige piezo die letterlijk uit een bak van een ultracheape Chinese mini ultrasoon (met een Chinese rating van "maar liefst" 35W, in praktijk dus zelfs nog minder) gesneden is inclusief een deel van de bak, en dan onderop de grotere bak gelijmd is. :X Natuurlijk kan die piezo met een <35w vermogen een bak van 6-8 liter niet voldoende in beweging brengen en werkt het niet. Het ding staat vooral te resoneren en herrie te maken ipv dat ie goed trilt. Een goede ultrasoon voor een bak van een paar liter heeft minimaal 2 trilelementen van redelijk gewicht, niet alleen 1 enkel dun piezoplaatje.

In dit geval: you get what you pay for.

https://link.marktplaats.nl/m1050214962
https://nl.aliexpress.com/item/32773684594.html

[ Voor 41% gewijzigd door Cap op 08-12-2019 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Cap schreef op zondag 8 december 2019 @ 10:01:
[...]

Dit heet anti-skating en daarvoor is het gewichtje aan het touwtje van de arm verantwoordelijk. Omdat de arm in een hoek staat wordt deze op de plaat naar binnen getrokken. Om hiervoor te compenseren is er dus de anti-skating.

De lift is bovenop meestal uitgerust met een stroef rubberachtig stripje zodat de arm niet teveel glijdt, maar het kan altijd nog wat glijden. Het kan zijn dat ie wat vettig is, je kan dan met een wattenstaafje met een drupje alcohol het rubberen stripje ontvetten. Ook even met een fijn schuurpapiertje (korrel 400 of fijner) 1 of 2 keer eroverheen gaan kan helpen.

Maar het ligt ook aan het gebruik. Als je de arm wat vlot naar boven haalt met de lift dan maakt deze door de snelheid ook een miniem sprongetje in de lucht, en dan heeft ie kans om een beetje opzij te schieten. Doe je het rustig, dan zal ie dus minder naar rechts glijden. Verder is het niet erg, het is "as designed".
Thnx. Even schoonmaken/opruwen dus. Ik doe het nl. behoorlijk voorzichtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vintage1967 schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 21:23:
[...]

.
Hier een uitleg over het uitlijnen van een element. Misschien een open deur, maar misschien stiekem toch wel handig en nieuw voor anderen ;) .

[YouTube: How to use a Cartridge Alignment Protractor (Stevenson, Baerwald, Loefgren)]
Ik zou toch niet de schroefjes van het element gaan vastschroeven met de schroevendraaier in een leatherman....
Gewoon een horlogeschroevendraaiertje gebruiken!

Jammer dat ze ook niet het het truukje van de vulpotloodstift laten zien.
Die plak je voorop het element zodat je veel beter kunt zien of ie parallel staat.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_petit op 08-12-2019 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op zondag 8 december 2019 @ 10:01:
[...]

[...]in de plastic (IKEA) emmer
DAAAR herken ik 'm van! _/-\o_

Ik dacht al: ik had dat ding al gezien en ook al die baku ultrasoonreiniger gegoogled (die heel klein is), maar ik dacht al, die zwarte behuizing.... die komt zooooo bekend voor! maar ik kon maar niet plaatsen waarvan ik dat ding ken.

Maar inderdaad, een ikea afvalemmer! (voor in je keukenkastje in zo'n uittrekbaar rek)
Wel origineel, maar idd die ultrasoonreiniger zet wel te denken hoe el cheapo die is. Bij die baku is het een heel klein bakje waar bijv. net een bril in past maar die gast op MP heeft het op een 6L horeca voederbak geschroeft (1/3GN zo te zien)

Die 6L unit op aliexpress ziet er wel beter uit.

Ik zit te denken aan een vervanging van m'n knosti maar ik kan nog niet kiezen tussen iets ultrasoon (dan moet je ze nog steeds in een droogrekje zetten of op een andere manier drogen) of een zuiger zoals een okkinokki.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_petit op 08-12-2019 12:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mr_petit schreef op zondag 8 december 2019 @ 12:26:
[...]

Ik zou toch niet de schroefjes van het element gaan vastschroeven met de schroevendraaier in een leatherman....
Inderdaad erg lomp. Ook dat aanschroeven terwijl ie los boven de protractor hangt icm met een beetje vasthouden van de fingerlift... leg de arm dan in godesnaam even op de armsteun en houd hem daar bij de buis vast terwijl je aanschroeft. Oh wacht... deze draaitafel heeft niet eens een armsteun. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Inderdaad. Je zou bijna denken dat dat filmpje door grado of een collectief van elementenfabrikanten wordt gesponsord.
Verreweg de meeste elementen worden vervangen doordat er schade is ontstaan door de gebruiker (bijvoorbeeld bij het uitlijnen) ipv dat ze versleten zijn doordat ze zoveel draaiuren gemaakt hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vintage1967
mr_petit schreef op zondag 8 december 2019 @ 12:26:
[...]

Jammer dat ze ook niet het het truukje van de vulpotloodstift laten zien.
Die plak je voorop het element zodat je veel beter kunt zien of ie parallel staat.
Het ging mij ook meer om het gebruik van de protractor. Ik ga er van uit dat jullie allemaal voldoende GBV hebben om op verantwoorde manier met platenspelers om te gaan :Y .

Ik dacht dat ik die tip van de stift al eens gepost had, maar dat kan ook in een van de eerste 2 delen van dit topic geweest zijn. De laatste keer uitlijnen heb ik gedaan met de gauche van Thorens, dus had ik verder niets nodig aan hulpstukken. Ideaal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ja maar je post het filmpje voor diegene voor wie het nieuw is, dus ik denk dat het wel het vermelden waard is.

betreffende die kanaalongelijkheid van @Yalopa : ik verwacht dat dat ook wel eens in het element zou kunnen zitten.
Er zijn in het verleden meerdere elementen geweest die echt berucht waren om kanaalongelijkheid (met name Rega elementen), tot wel 4 of 5dB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Tnx allen

Het element is een Ortofon Concorde Pro dus aan uitlijning valt niets te veranderen, het element zelf is wellicht 20 jaar oud.
Anti skating is op beide spelers niet meer 100% ok, maar ik durf het niet aan om ze open te maken en te herstellen.
Ik heb hier nog Shure elementen en een AT&T maar die zijn allen nog ouder, misschien dat ik daarmee eens een vergelijkende test doe.

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
mr_petit schreef op zondag 8 december 2019 @ 13:35:
Ja maar je post het filmpje voor diegene voor wie het nieuw is, dus ik denk dat het wel het vermelden waard is.

betreffende die kanaalongelijkheid van @Yalopa : ik verwacht dat dat ook wel eens in het element zou kunnen zitten.
Er zijn in het verleden meerdere elementen geweest die echt berucht waren om kanaalongelijkheid (met name Rega elementen), tot wel 4 of 5dB
Je hebt gelijk, dus even een andere instructiefilm gezocht. Enige dat mij hier opvalt is dat de boutjes in de headshell volgens mij ondersteboven zitten. Je ziet dan ook dat hij de headshell verwijdert voor hij de boutjes losser draait. Maar verder is het een nette instructie. Vanaf minuut 14 (ongeveer) gaat het over het uitlijnen.

Hier op de draaiert: Gov't Mule - Bring On The Music Vol. I 8) .

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Yalopa @mr_petit Klopt dat het heel vaak gewoon in het element zit. Ik heb dat al meermaals gemerkt bij het meten van 2 dezelfde elementen waarbij ik dan de naald tussen de 2 verwisselde (vaak is het ook goed hoorbaar). En dit heeft dan niet te maken met de leeftijd, maar gewoon met de toleranties waarmee het element gebouwd is, het zat er dus vanaf het begin al in.

@Yalopa Je hebt SL-1200's toch? Waarom denk je dat de AS niet meer ok is?
Vintage1967 schreef op zondag 8 december 2019 @ 14:25:
[...]

Je hebt gelijk, dus even een andere instructiefilm gezocht. Enige dat mij hier opvalt is dat de boutjes in de headshell volgens mij ondersteboven zitten. Je ziet dan ook dat hij de headshell verwijdert voor hij de boutjes losser draait. Maar verder is het een nette instructie. Vanaf minuut 14 (ongeveer) gaat het over het uitlijnen.

[YouTube: How to setup a turntable - turntable and tonearm setup]
Inderdaad een stuk beter, dit filmpje. Veel zinvolle tips voor de beginner.

Dat die schroefjes omgedraaid zitten maakt niet uit: dat wordt vaker gedaan als de schroefjes niet precies op lengte zijn en in de weg zitten bij de naaldhouder: dan steekt de overtollige lengte er bovenuit. Maar het kan ook weer zijn dat een element niet geschikt is voor omgekeerde montage omdat de kop van het schroefje te weinig ruimte heeft. ;)

Nog wel een paar opmerkingen:
  • Het is wel vreemd dat hij bij deze draaitafel een protractor gebruikt/aanbeveelt, omdat ie juist daarvoor heeft uitgelegd dat fabrikanten een overhang methode gebruiken zodat je de overhang gemakkelijk kan instellen. Bij een dergelijke Pioneer draaitafel met SME headshell doe je dat dus, je stelt de naald in op de voorgeschreven afstand tot de headshell collar, bij Pioneer dacht ik 49mm. Je zorgt daarbij dat de naald precies parallel aan de headshell staat. En dan IS ie dus al uitgelijnd. Hoef je ook geen protractor meer te gaan kopen en onder een onmogelijke (en vertekenende en dus fout vergrotende) hoek naar die lijntjes te gaan turen! :P
  • Als je met een tangetje in de weer gaat om je element te monteren aan de bedrading, en je hebt een element met afneembare naald, dan neem je die naald natuurlijk eerst even af.
  • Bij het balanceren doe je het draaien aan het gewicht boven de armsteun, maar het resultaat controleer je niet boven de armsteun maar boven de plaat. De naald moet er net een kleine mm boven zweven, dan is het optimaal. Let wel op statische lading, dit kan je meting aardig verstoren!
  • Hij vergeet ook na het uitlijnen weer te balanceren: uiteraard is dat nodig omdat je hebt zitten schuiven met je element dus het zwaartepunt verandert.
  • Hij beveelt een naaldweger aan (Dat is prima hoewel de meeste wat betere draaitafels als je ze goed balanceert net zo precies zijn, en misschien wel preciezer dan sommige naaldwegertjes van onbekende makelij. Er zit dus ook een risico aan). Maar de naaldweger die hij gebruikt is minimaal een centimeter dik, dat is niet aan te bevelen, omdat hij dan veel hoger is dan het plaatoppervlak. Je ziet het ook aan de stand van de arm als die erop rust. En dan klopt de weging dus niet meer zo precies als je gehoopt had (daarom kocht je juist dat naaldwegertje toch?). Dus: zorg dat het weegoppervlak op dezelfde hoogte komt als mat+plaat. Meestal moet dan de draaitafelmat verwijderd worden. In dit geval denk ik zelfs dat dat niet helemaal genoeg is door de dikte van de naaldweger. :P
  • Anti skate moet je niet instellen met een groefloos gedeelte van de plaat, dat heeft niet veel zin. Gebruik dan gewoon de schaalverdeling op de AS en stel die in op dezelfde waarde als de naalddruk.
  • Uitlijnen op een andere locatie kan, maar zorg dan aub wel dat ook dáár de draaitafel mooi waterpas staat, anders heeft al dat uitlijnen en afstellen geen zin. En *altijd* na het verplaatsen opnieuw arm balans / naalddruk controleren!
Dus de goede volgorde:
1. Draaitafel goed waterpas stellen, dwz waterpas in meerdere richtingen: voor-achter, links-rechts, en diagonaal er tussenin checken.
2. Naald verwijderen indien mogelijk.
3. Element losjes in headshell monteren, half vast zodat ie met een beetje druk nog wat kan schuiven.
4. Naald erop zetten.

Dan stap 5, het uitlijnen.
Indien verwijderbare (SME) headshell met bekende "overhang" afstand:
5. Naaldpuntje op de juiste afstand brengen en uitlijnen met de headshell, iteratief proces van schuiven en draaien.

Indien niet verwijderbare headshell of eentje met onbekende "overhang" afstand, of als je per se een andere uitlijning wilt dan de fabrikant voorschrijft:
5a. Arm balanceren (naaldpunt zweeft < 1mm boven vinyl, naalddruk index = 0).
5b. Naalddruk instellen conform spec fabrikant
5c. Protractor installeren
5d. Uitlijnen maar. Na uitlijnen naalddruk weer controleren, indien nodig opnieuw balanceren en uitlijning weer controleren en zonodig bijstellen... iteratief proces.

6. Bij verwijderbare headshell deze losjes monteren en azimuth instellen door headshell voorzichtig te draaien in de arm, kan altijd wel een paar graden. Staat ie recht dan aandraaien, hierbij zorgen dat ie niet meer verdraait. Na aandraaien azimuth weer verifiëren.
7. Arm balanceren (naaldpunt zweeft < 1mm boven vinyl, naalddruk index = 0).
8. Arm instellen op juiste hoogte voor een correcte VTA / SRA, meestal is dat met de naald op de plaat horizontaal of met de kont (gewicht) heel iets omhoog. Dus niet zoals in de video kont omlaag. :P
9. Arm balans weer controleren (je hebt immers de hoogte aangepast) en zonodig bijstellen (naaldpunt zweeft < 1mm boven vinyl, naalddruk index = 0).
10. Naalddruk instellen.
11. Anti-skating instellen.

Toch best een gedoe dus, zeker als je moet uitlijnen met een protractor. Ben ik nog iets vergeten? :? O-)

[ Voor 85% gewijzigd door Cap op 08-12-2019 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
Vandaag m'n vriendin meegenomen naar de platenzaak, want er moest en zou een kerstplaat komen. 2 (redelijk generic) platen gekocht dus die is ook weer blij :).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6Qf7bQJsWNpMklmbDp056ISc/thumb.jpg

Tijdens het bezoek nog even flink door de 2e hands bak gespit, hier kwam ik 2 platen tegen van kayak, ik herkende het artwork omdat mijn vader vroeger fan was van deze plaat. Hij heeft een tijd geleden al z'n platen weggegooid, niet denkende dat de hype ooit nog terug zou komen. Ook had hij het erover dat hij ooit wel weer een mooie platenspeler zou willen. 1+1=3, dus deze 2 platen meegenomen en die gaan onder de kerstboom.

Voor mezelf merk ik ook wel dat het kerst 'verlanglijstje' opstellen een stuk makkelijker is sinds ik m'n speler heb. Schoonmaaksetje, leuke plaat etc. Er is zat te verzinnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
@Cap
Anti skate moet je niet instellen met een groefloos gedeelte van de plaat, dat heeft niet veel zin. Gebruik dan gewoon de schaalverdeling op de AS en stel die in op dezelfde waarde als de naalddruk.
Waarom niet? Het doel van de antiskate is toch juist om te voorkomen dat ie naar 1 kant trekt, en als ie op een groefloos deel niet meer beweegt is dat toch bereikt? Ik heb meer vertrouwen in natuurkunde dan in een waarde op een draaiknopje...
LigeTRy schreef op zondag 8 december 2019 @ 17:46:
Vandaag m'n vriendin meegenomen naar de platenzaak, want er moest en zou een kerstplaat komen. 2 (redelijk generic) platen gekocht dus die is ook weer blij :).
Herkenbaar. Vorig jaar 2 kerstplaten gehaald (1 met “oud” spul met zo’n echte Amerikaanse sfeer uit voornamelijk jaren 50 en omstreken, en 1 met nieuwer spul zoals Wham). Dit jaar weer een erbij gehaald want met 2 platen op repeat ben je te snel uitgedraaid ;)
Hij heeft een tijd geleden al z'n platen weggegooid, niet denkende dat de hype ooit nog terug zou komen. Ook had hij het erover dat hij ooit wel weer een mooie platenspeler zou willen.
Naast wat oude troep van m’n ouders om mee te spelen heb ik vroeger nooit een platencollectie gehad. Dus die heb ik gelukkig ook nooit weg kunnen gooien. Ik ben van de jaren 80 en ben opgegroeid met cassettes en later CD’s. M’n CD’s heb ik allemaal nog, maar ik had wel ooit al m’n 200+ cassettes weggegooid omdat ik geen werkend deck meer had en geen reden zag er ooit nog een te kopen. Het meeste had ik immers ook al op mp3 (:X).

Dat is waarschijnlijk het ding in mijn leven geweest waar ik tot nu toe het meeste spijt van heb gehad. Na een jaartje LP’s verzamelen is uit het niets m’n interesse voor cassettes weer terug gekomen en denk ik zeker eens per week “had ik die tapes maar nooit weggegooid”. Nu heb ik al een paar honderd euro uitgegeven om een deel ervan weer terug te kopen, maar sommigen kan ik nergens meer vinden en eentje staat niet eens in de discogs databas. Belangrijke les geleerd: gooi nooit oude media weg... 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!
kozue schreef op maandag 9 december 2019 @ 09:43:
@Cap

[...]

Waarom niet? Het doel van de antiskate is toch juist om te voorkomen dat ie naar 1 kant trekt, en als ie op een groefloos deel niet meer beweegt is dat toch bereikt? Ik heb meer vertrouwen in natuurkunde dan in een waarde op een draaiknopje...
Omdat de benodigde AS met de naald in de gemoduleerde groef anders (hoger) is dan de evenwichtssituatie op een groefloze ondergrond, en de fabrikant hier met behulp van dat knopje rekening mee houdt. Uiteraard is dat ook niet altijd goed gedaan door elke fabrikant maar met het groefloze gedeelte weet je nog vrij weinig, behalve dat je je arm op een groefloos gedeelte in balans kan brengen. :+ Kortom, met een groefloze plaat weet je niet veel meer dan dat de AS "iets doet". Het is leuk om te zien, maar veel meer is het niet. Vandaar dus het knopje volgen, of beter: een testplaat. Of anders een gewone plaat en op het gehoor of met de oscilloscoop.

[ Voor 8% gewijzigd door Cap op 09-12-2019 13:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vintage1967
Cap schreef op maandag 9 december 2019 @ 10:32:
[...]

Omdat de benodigde AS met de naald in de gemoduleerde groef anders (hoger) is dan de evenwichtssituatie op een groefloze ondergrond, en de fabrikant er met behulp van dat knopje rekening mee houdt. Uiteraard is dat ook niet altijd goed gebeurd maar met het groefloze gedeelte weet je nog vrij weinig, behalve dat je je arm op een groefloos gedeelte in balans kan brengen. :+ Kortom, met een groefloze plaat weet je niet veel meer dan dat de AS "iets doet". Het is leuk om te zien, maar veel meer is het niet. Vandaar dus een testplaat. Of anders een gewone plaat en op het gehoor of met de oscilloscoop.
Mee eens. En volgens mij is dat juist natuurkunde ......
Maar laten we elkaar niet gek maken. Alleen al als je ziet dat er op de AS-indicatie van een speler ook een foutmarge zit omdat (a) het knopje eigenlijk nooit bijster groot is en (b) de schaalverdeling op zo'n knopje ook niet uitblinkt in nauwkeurigheid. Bovendien kan ik me ook heel goed voorstellen dat de leeftijd van de speler en bijbehorende AS-mechanisme in geval van oude spelers ook mee kan spelen. Dat is dan afhankelijk van het gebruikte mechanisme. Ik heb het dan nadrukkelijk niet over bio-tracers en zo :+ .

Ik gebruik een combinatie van beide: instellen m.b.v. de AS-knop (of, in geval van mijn TD166: het AS-gewichtje) en vervolgens even controleren met het groefloze deel van de testplaat. Het klinkt misschien raar, maar ik ben er namelijk ooit tegenaan gelopen dat de AS van mijn Dual 704 als het ware 'doorgedraaid' was. Daarmee kwam de aangegeven AS in de verste verte niet overeen met de werkelijkheid. De AS van deze prachtspeler werkt, voor zover ik het heb kunnen zien, met een soort excentrisch schijfje zonder begin- of eindpunt. Dat speelt uiteraard niet met de TD166, maar je kan maar paranoïde zijn, toch :? ?

Ook hier geldt: Meten Is Weten.
Dat pleit dan inderdaad voor een oscilloscoop, al dan niet middels een PC.

Ik heb er ooit een test-LP bij gesleept, maar blijkbaar had ik daar het geduld niet voor terwijl de speler imho echt prima klonk. Zeker na het uitlijnen van het element m.b.v. de Thorens-gauge (en ja, dat staat grotendeels los van de AS ;) ). Misschien moet ik eens investeren in een goede test-LP met een goede instructie en uitleg. Want ik moet toegeven dat dat er bij mijn test-LP wel aan ontbreekt. Dat heeft ook zeker meegespeeld ;) .

Als je kijkt naar de instelbaarheid van de AS op de TD166, is die alleen met stapjes in te stellen door het AS-gewichtje te verplaatsen. Sommigen zullen dit als een nadeel ervaren. Nogmaals, ik ben uiterst tevreden met de afstelling zoals die op dit moment is. Wat dat betreft blijf ik alert op veranderingen in kwaliteit, met name om onnodige slijtage van mijn LP's te voorkomen. Ik heb trouwens het geluk dat ik bijna altijd met een koptelefoon luister en opvallende zaken daarmee lekker snel oppik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:18
Vintage1967 schreef op maandag 9 december 2019 @ 13:32:
[...]
Maar laten we elkaar niet gek maken. Alleen al als je ziet dat er op de AS-indicatie van een speler ook een foutmarge zit omdat (a) het knopje eigenlijk nooit bijster groot is en (b) de schaalverdeling op zo'n knopje ook niet uitblinkt in nauwkeurigheid.
Eens, zo'n knopje is een goede indicatie voor een snelle instelling echter juist met een testplaat zoals hier al eerder gememoreerde Firato hifi test van Jan Kool is dat goed te doen. Ik had eerst ook het idee dat het ingewikkeld was maar het is een kwestie van grofweg instellen van de dwarsdrukcompensatie, de juiste track (Kool noem het band) te kiezen, balansregelaar naar rechts en met kleine stapjes naaldkracht verminderen totdat je bijgeluiden hoort. Dan 0,1/0,2 gram toevoegen en een fractie anti-skating.
Vond het erg leuk om te doen.

De reden dat ik dit nu zo uit m'n hoofd kan oplepelen is dat ik voor mijn vader een House of Marley Stir it up draaitafel had gekocht, die met bamboehout bovenop. Voor een leuk bedrag, een Amazon warehouse deal. Had het idee dat de speler nog nooit gebruikt was maar o jee wat was dat een sof zeg. De motor maakte enorm veel lawaai (zeker als het plateau er niet op lag) en de arm haalde al bij iets meer dan 1 (op de schaal 1-5) de helft van de plaat niet. Dan vloog 'ie terug naar het beginpunt, de naald krassend over de plaat. Met de dwarsdrukcomp op 0,75 ging het nog maar het gaf niet veel vertrouwen. En toen ik las dat deze speler op termijn ook vaak snelheidsissues heeft dacht ik, ik koop wat anders. Een eenvoudige speler was voor mijn vader genoeg. Moest wel een nieuwe zijn, niet te duur en liever geen plastic (dus geen Denon DP-300F). Het is uiteindelijk een Argon TT geworden. Deze zal het vast beter doen, en zo niet dan heb je 5 jaar garantie bij Hifi klubben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:17
Heb ook een mooie uitgave van Gregory Porter gekocht laatst, een gelimiteerde opgave van het album Be Good in half doorzichtig oranje. Klinkt erg mooi!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wjztTuavIJNuuwXoBFf7Ex6A/thumb.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cap schreef op maandag 9 december 2019 @ 10:32:
[...]

Omdat de benodigde AS met de naald in de gemoduleerde groef anders (hoger) is dan de evenwichtssituatie op een groefloze ondergrond, en de fabrikant hier met behulp van dat knopje rekening mee houdt.
Maar ook de gemoduleerde groef die gebruikt wordt met een testplaat is vaak niet representatief voor een muzieksignaal. Dat wordt eigenlijk altijd gedaan met een testsignaal dat (ver) boven het referentieniveau van 0dB zit. Dus eigenlijk zit de antiskating die representatief is voor de muziek die je gaat draaien ergens tussen de antiskating die je meet met een groefloos gedeelte en de antiskating die je meet/afstelt met een testplaatsignaal (op het oor of met de scoop)
Ik heb wel eens gedacht om een monoplaat te nemen en daarvan dan het het linker en rechtersignaal van elkaar af te trekken, en de antiskating die dan het zachtste resultaat geeft (laagste signaal) over een representatief muziekstuk zou dan de beste antiskating zijn.
Maar dan heb je wel een monoplaat nodig die is gesneden op de radius van een stereonaald, want volgens mij zijn de doorsnee mono platen gesneden op een andere, grotere radius.
Nu heb ik bij mijn weten helemaal geen monoplaten, maar klopt bovenstaande een beetje in jouw ogen?

Overigens heb ik idd spelers met AS instellingscijfertjes die idd uitkomen ergens tussen die groefloosmethode en een testplaatmethode, maar ook wel armen met instellingen die er behoorlijk naast zitten.
Dus als je 1 van beide methodes voor handen hebt, kan dat wel een extra leidraad geven om je AS in te stellen :)

Goed, de één vind dit geneuzel, de ander vindt het een hobby 8)7
Ik lijn ook uit op een andere uitlijning dan wat de meeste fabrikanten voor standaard houden.

Overigens, als ik uitlijn en ik heb een sme headshell, of dual headshell, en ik moet mijn naald iets naar voren of naar achteren bewegen, haal ik dikwijls de complete headshell even van de arm af.
Want je kan namelijk met meerdere naaldstanden dezelfde uitlijning halen, als je element niet recht in je headshell zit.
Bijv. als je je element een beetje schuin in je headshell zet (in die slots zit altijd ruimte), dan kan je een bijv. een baerwalduitlijning krijgen met een iets andere effectieve lengte van je arm ;). Ten minste als je zo'n stupid protractor gebruikt. Bij een boogprotractor kan dat niet.
Dus met name bij het gebruik van een stupid protractor moet je element goed in lijn met je headshell zitten.

Ja als miereneuken, op elke slak zout leggen en de extreme pietje precies uithangen jouw ding is, dan is vinyl DE hobby voor jou!

Nu heb ik dat filmpje niet helemaal afgekeken, want ik ben natuurlijk gestopt toen die gast de pinout van het element ging bestempelen als "ground" en "hot". Dat kan natuurlijk helemaal niet met een element want de output van een element is volledig gebalanceerd (gewoon een spoel). Er is dus gewoon een negatieve en positieve kant ten opzichte van een referentiesignaal, wat heel wat anders is als ground en hot. Pas waar de aarding van de speler bij het signaal wordt verbonden kan je pas spreken van een ground en hot. Dat is soms in de speler zelf, soms bij de phonopré of soms helemaal niet (volledig gebalanceerde setup). Ja.....vinyl is echt een hobby die in mijn straatje past... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kraats
  • Laatst online: 14:04

kraats

Ik rol

mr_petit schreef op maandag 9 december 2019 @ 17:53:
... want de output van een element is volledig gebalanceerd (gewoon een spoel).
De output is niet gebalanceerd, maar zwevend. Het is gebalanceerd als het midden van de spoel aan de massa zit.
#opelkeslakzoutleggen :P

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens mij is als er een massatab aan het midden van een spoel zit, is het een symmetrisch signaal (differential line)

In ieder geval is geen van de signaaloutputs van een element ground, al bestaan er wel elementen met een separate ground en misschien ook wel met middenaftakkingen

[ Voor 50% gewijzigd door mr_petit op 09-12-2019 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Laatst online: 14:04

kraats

Ik rol

@mr_petit Klopt, en symmetrisch is hetzelfde als gebalanceerd. Zie bijvoorbeeld https://www.popschoolmaas...lege_signaaltransport.php

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wikipedia stelt het als niet exact hetzelfde

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr_petit schreef op maandag 9 december 2019 @ 17:53:
[...]

Maar ook de gemoduleerde groef die gebruikt wordt met een testplaat is vaak niet representatief voor een muzieksignaal. Dat wordt eigenlijk altijd gedaan met een testsignaal dat (ver) boven het referentieniveau van 0dB zit.
Klopt je moet uiteraard wel een geschikte track gebruiken dus niet de zwaar gemoduleerde. Overigens wel heel leerzaam om ook te spelen op groeven van verschillende modulatie / frequentie en dan liefst aangesloten op een scoop (of luisterend naar vervorming via een headphone), dan zie je hoe de juiste AS hier een functie van is. ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Cap op 09-12-2019 19:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cap schreef op maandag 9 december 2019 @ 19:48:
[...]
en dan liefst aangesloten op een scoop
Ja de siglent DSO is al binnen :P (dus die sds1104x-e)
Ik heb er ook een AWG/functiegenerator bij gekocht zodat ik als het goed is automatisch een bodeplot kan maken. (functiegenerator kan aan de scoop gekoppeld worden en door de scoop bestuurd worden)
Ik ben namelijk benieuwd of ik bodeplots kan maken van een phonopre, en dan natuurlijk het liefst tussen verschillende phonopre's ook verschillende plots kan bekijken.
Dus ten eerste de implementatie van het riaa filter (in fft frequentieanalyse) en ook wat deze met bijv. de fase van het signaal doet over het frequentiespectrum.

Ik vraag me af of het systeem niet helemaal over de kop gaat omdat er opeens 40dB versterking tussen zit.

Ik heb alleen nog geen tijd gehad om er lekker mee te spelen :+

[ Voor 28% gewijzigd door mr_petit op 09-12-2019 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
Vandaag op het internet een 'endless rain record' tegen gekomen. Deze plaat heeft circulaire groeven waardoor je oneindig naar regen kan luisteren :P. zo'n cirkel duurt ongeveer 1 seconde dus dat gaat wel snel vervelen denk ik. Maar toch een leuk idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@LigeTRy het is weer eens wat anders...

Hier staan nog 2 lp's in bestelling, die hopelijk ruim op tijd voor de kerst binnenkomen. De eerste wellicht morgen al. :) Foto's volgen tzt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• macdushi
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-10 23:00
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/44zDv2n.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/waEJxtx.jpg
Al eerder plaatste ik hier mijn aankoop van Greatest Hits I, nu vond ik zondag op de platenbeurs in rijswijk zowaar Greatest Hits II, zowel hoes als vinyl in zeer goede staat en zelfs de poster zit erbij!

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Tjah... Ik zeg niet meer dan "Don't do this on your 45 rpm records", Techmoan legt het verder uit:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:18

Toshirou

Vinyl Surfer

rcor schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 20:01:
Tjah... Ik zeg niet meer dan "Don't do this on your 45 rpm records", Techmoan legt het verder uit:
[YouTube: How not to dink a record - A masterclass in bad dinking]
Alleen al het kijken waard om zijn informatieve en leuke insteek met vintage hardware en media. Soms uiteraard met een knipoog maar vaak educatief en vermakelijk. _/-\o_ Een van mijn favoriete kanalen :)

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-10 08:02
macdushi schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 14:27:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Al eerder plaatste ik hier mijn aankoop van Greatest Hits I, nu vond ik zondag op de platenbeurs in rijswijk zowaar Greatest Hits II, zowel hoes als vinyl in zeer goede staat en zelfs de poster zit erbij!
Grappig, maar wel een bootleg uitgave. Met een beetje geluk is de bron van de tracks nog een redelijke CD opname, maar ik vrees dat het MP3'tjes zijn.

Driving a cadillac in a fool's parade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat zwarte blokje is leuk, maar net wat hij zegt, waarom zo'n dikke bout gebruiken. Nu moet je het gaatje wat groter maken en dan loop je het risico dat je off center gaat.

Ik heb dat laatste ding wat hij gebruikt en hij heeft niet eerst gecontroleerd of die snijafstand wel correct is. Dat was toen dat ding hier binnen kwam ook niet het geval.

Ik doe het regelmatig omdat we hier een jukebox hebben. Nooit problemen met grote gaten maken, als je maar weet wat je doet.
En niet zoals hij doet met bruut geweld dat snijding gebruiken. Ik doe dat veel rustiger en uiteindelijk veel netter.

[ Voor 18% gewijzigd door Bestla op 11-12-2019 07:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
LigeTRy schreef op maandag 9 december 2019 @ 23:18:
Vandaag op het internet een 'endless rain record' tegen gekomen. Deze plaat heeft circulaire groeven waardoor je oneindig naar regen kan luisteren :P. zo'n cirkel duurt ongeveer 1 seconde dus dat gaat wel snel vervelen denk ik. Maar toch een leuk idee
Holy shit, $55 voor een plaat met regengeluiden? Een "artist" noemen ze dat. Ik noem het een oplichter.

Ik weet dat dit het Grote Vinyl Topic is, en niet die voor Vintage Audio Apparatuur, maar ik heb een goedkopere, mooiere en flexibelere oplossing: koop de goedkoopste minidisc recorder die je kunt vinden (mits je er niet toevallig nog een hebt staan), plus 1 discje, en neem daar een stukje mee op van zolang je maar wilt (hoe langer hoe meer variatie). Knip dan het begin en eind bij zodat er geen stilte meer omheen zit en je kunt m naadloos loopen zonder een groef op een LP kapot te moeten draaien ;) Voor $55 heb je flink wat minidisc voor je geld met de huidige prijzen.

Als je nog goedkoper wilt gaan kun je altijd op een laptop ofzo een regensample in Audacity laden en die laten loopen met ctrl+enter ;)

Ik heb zelf een zelfgemaakte minidisc liggen met een aantal stukjes ambience geluiden van ongeveer 10 tot 15 minuten per stuk die naadloos zichzelf kunnen herhalen. Minidisc is echt een geweldig medium om mee te editen. Leuk ook om te maken, een stuk leuker dan een voorgebouwde LP kopen van $55 in ieder geval ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Ik had m maandag al gezien. Erg vermakelijk filmpje _/-\o_ . Ik heb zelf nauwelijks singles, ik vind het te veel werk om iedere 4 minuten een nieuwe plaat erop te moeten leggen, dus ik hou het lekker op LP's. Ik heb zo weinig met 7-inches dat ik de term dinking niet eens kende, en het filmpje vooral opgestart had om er achter te komen wat het is :+. Maar ik heb wel een keer per ongeluk een 7" besteld van iets dat ook op LP was (had ik maar beter op moeten letten...), en die heeft zo'n klein gat ipv een grote. Vind ik alleen maar makkelijk, hoef ik geen adapter te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kozue schreef op woensdag 11 december 2019 @ 10:58:
[...]

Ik had m maandag al gezien. Erg vermakelijk filmpje _/-\o_ . Ik heb zelf nauwelijks singles, ik vind het te veel werk om iedere 4 minuten een nieuwe plaat erop te moeten leggen, dus ik hou het lekker op LP's. Ik heb zo weinig met 7-inches dat ik de term dinking niet eens kende, en het filmpje vooral opgestart had om er achter te komen wat het is :+. Maar ik heb wel een keer per ongeluk een 7" besteld van iets dat ook op LP was (had ik maar beter op moeten letten...), en die heeft zo'n klein gat ipv een grote. Vind ik alleen maar makkelijk, hoef ik geen adapter te gebruiken.
Daarom is er de jukebox. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Yup. Prachtige apparaten. Maar je moet er wel het geld en de plaats in je kamer voor hebben. En dat heb ik niet ;) En het moet bij je interieur passen. Misschien als ik ooit groter ga wonen :9

Acties:
  • +7 Henk 'm!
kozue schreef op woensdag 11 december 2019 @ 11:35:
[...]

Yup. Prachtige apparaten. Maar je moet er wel het geld en de plaats in je kamer voor hebben. En dat heb ik niet ;) En het moet bij je interieur passen. Misschien als ik ooit groter ga wonen :9
De onze kocht ik voor €450 en was een Rowe Ami R88 uit 1981. Speelt perfect, maar zag er niet uit. Jaren 80 look.
Tot een maat een oude 1951 Ami 78 toeren jukebox had die kapot was. Voor een krat bier heeft hij die hier gebracht. Ik heb alles van de 1981 machine overgezet. en staat hier in de kamer.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/rmgW1bcD/jukebox2019.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
Mijn zwager heeft ook twee van die mooie jukeboxen staan, voordat de tweeling kwam was zijn gehele zolder in de Amerikaanse Bel Air Diner stijl ingericht, tot en met de zwart/wit tegels op de voer en zo'n remote box op het tafeltje……. echt gaaf..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij kleding winkel Wolff Jeans in Venray staat ook een super mooie Jukebox... Telkens als ik 'm zie wordt ik er vrolijk van... :D

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Ik ben een beetje aan het kijken naar een upgrade van mijn platenspeler. Ik heb momenteel een pro-ject debut 2, een oudje alweer, 2e hands op de kop getikt met een 2e hands grado gold 1 element. Nu wil ik eigenlijk iets beters. Onder de 1000.
Mijn eisen zijn dat het een mooie strakke plank moet zijn (liefst in verschillende kleuren, wil wel wat te kiezen hebben). Mooie van de pro-ject debuts is dat ze zowel zwarte platter als zwarte plank hebben. Uiteraard wil ik er ook wel een beter element bij. Grado is prima, het `zingt`, maar 't is niet de beste voor zijn prijs. Ik wil trouwens ook niet kutten met losstaande motortjes. Qua elementen zegt men dat prijs kwaliteit de benz-micro en denons erg goed zijn. Mijn phono-pre kan ik zelfs instellen per element, als deze ondersteund is, anders moet ik dat handmatig configureren. (Devialet advanced phono pre).

Iemand een paar suggesties? Ik kom zelf snel uit bij Rega of toch Pro-ject, maar modellen verschillen ook wel wat.

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• Edje040
  • Laatst online: 14-10 21:31
Een vraag aan jullie vintage-kenners:

Ik heb 2 platenspelers op het oog: een Dual cs 1228 en een (Perpetuum Ebner) PE 3048.
Beide volledig geserviced. Laten we zeggen dat beide in de prijsrange van €100 liggen, is dat reëel en naar welke zou jullie voorkeur uitgaan (en waarom)?
Edje040 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 19:46:
Een vraag aan jullie vintage-kenners:

Ik heb 2 platenspelers op het oog: een Dual cs 1228 en een (Perpetuum Ebner) PE 3048.
Beide volledig geserviced. Laten we zeggen dat beide in de prijsrange van €100 liggen, is dat reëel en naar welke zou jullie voorkeur uitgaan (en waarom)?
Ik zelf zou dan gaan voor de Dual 1228... Ik heb zelf de Dual 1226 en dat is een fijne speler... Zit er voor die 100 euro ook een nieuwe naald op het element? Zo, ja mooi meegenomen...

Ik heb zelf op mijn Dual 1226 een Goldring 2100MM element gemonteerd... Deze klinkt 100x beter dan de veelal standaard meegeleverde Shure V15III element... Die klinkt namelijk nogal wollig (veel hoog, weinig midden en veel laag)...

Voor 100 euro is dat een prima prijs, zeker als hij geserviced is...

[ Voor 4% gewijzigd door rcor op 12-12-2019 20:21 ]

• Edje040
rcor schreef op donderdag 12 december 2019 @ 20:20:
[...]

Ik zelf zou dan gaan voor de Dual 1228... Ik heb zelf de Dual 1226 en dat is een fijne speler... Zit er voor die 100 euro ook een nieuwe naald op het element? Zo, ja mooi meegenomen...

Ik heb zelf op mijn Dual 1226 een Goldring 2100MM element gemonteerd... Deze klinkt 100x beter dan de veelal standaard meegeleverde Shure V15III element... Die klinkt namelijk nogal wollig (veel hoog, weinig midden en veel laag)...
Ik dan de Dual 1228 overnemen voor €50. Alle mechanische delen zijn volgens de verkoper gedemonteerd, het oude hard geworden vet is verwijderd en voorzien van nieuw vet. In en uitwendig gereinigd, de stofkap heeft wat lichte gebruiksporen maar is niet stuk/gescheurd. De stroboscoop verlichting gerepareerd en arm afgesteld. De pitch regeling werkt goed. Met Shure M75-6S element en goede naald (volgens verkoper).

Edit: servicebeurt zou gegeven zijn door de vorige eigenaar...gezien de afstand ga ik dan toch twijfelen. En bij twijfel moet je niet inhalen zegt men..

[ Voor 7% gewijzigd door Edje040 op 12-12-2019 20:39 ]

Edje040 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 20:24:
[...]

Ik dan de Dual 1228 overnemen voor €50. Alle mechanische delen zijn volgens de verkoper gedemonteerd, het oude hard geworden vet is verwijderd en voorzien van nieuw vet. In en uitwendig gereinigd, de stofkap heeft wat lichte gebruiksporen maar is niet stuk/gescheurd. De stroboscoop verlichting gerepareerd en arm afgesteld. De pitch regeling werkt goed. Met Shure M75-6S element en goede naald (volgens verkoper).

Edit: servicebeurt zou gegeven zijn door de vorige eigenaar...gezien de afstand ga ik dan toch twijfelen. En bij twijfel moet je niet inhalen zegt men..
Hmm... Een stroboscoop verlichting heeft een Dual 1228 niet... Begint mij te knagen of hij de waarheid spreekt... Heb je een link naar de advertentie van deze speler?

• Edje040
rcor schreef op donderdag 12 december 2019 @ 21:00:
[...]

Hmm... Een stroboscoop verlichting heeft een Dual 1228 niet... Begint mij te knagen of hij de waarheid spreekt... Heb je een link naar de advertentie van deze speler?
Stroboscoop heeft ie wel volgens youtube (soort inwendig, door een glaasje kijken)

Ik heb het laten gaan. Op mijn vraag hoe lang hij hem dan gehad heeft kreeg ik een rare (boze) reactie. Hij zou hem een week geleden gekocht hebben op marktplaats omdat zijn 505-4 kuren had. Dat zou ineens weer opgelost zijn en verkoopt hij de 1228 weer....met de melding dat hij geen rotzooi verkoopt..aangevuld met 10 uitroeptekens...

https://www.marktplaats.n...cd&previousPage=mympBuyer

Edit: hij stuurt net een berichtje dat hij de advertentie gewijzigd heeft "om van het gezeik af te zijn"....Er is nu niets meer te lezen over het feit dat hij geserviced is..heel apart

[ Voor 9% gewijzigd door Edje040 op 12-12-2019 21:10 ]

gitaarwerk schreef op donderdag 12 december 2019 @ 10:13:
Iemand een paar suggesties? Ik kom zelf snel uit bij Rega of toch Pro-ject, maar modellen verschillen ook wel wat.
Nieuw of gebruikt?
Gebruikt zie ik een Marantz TT-15S1 op MP staan voor €840 vraagprijs en een mitchell synchrodeck voor €750 op hifi.nl
Nieuw kan je voor 1000,- een project 1Xpression krijgen, maar ik vind beide bovenstaande tafels interessanter.
Vooral die synchrodeck is natuurlijk wel een klassieker.

Echte high end tafels met massaloopwerken zoals van transrotor en acoustic solid beginnen ook gebruikt nog weer een stuk hoger.

Als je dicht bij de grens woont of wilt reizen kan je ook nog op ebay kleinanzeigen kijken. Daar is een groter assortiment gebruikt.

Edje040 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 21:05:
[...]

Stroboscoop heeft ie wel volgens youtube (soort inwendig, door een glaasje kijken)

Ik heb het laten gaan. Op mijn vraag hoe lang hij hem dan gehad heeft kreeg ik een rare (boze) reactie. Hij zou hem een week geleden gekocht hebben op marktplaats omdat zijn 505-4 kuren had. Dat zou ineens weer opgelost zijn en verkoopt hij de 1228 weer....met de melding dat hij geen rotzooi verkoopt..aangevuld met 10 uitroeptekens...

Edit: hij stuurt net een berichtje dat hij de advertentie gewijzigd heeft "om van het gezeik af te zijn"....Er is nu niets meer te lezen over het feit dat hij geserviced is..heel apart
Ja, dat zie ik nu ook... Er zit een glaasje, wist niet dat Dual dat had met de 122X serie bij bepaalde uitvoeringen... De mijne (Dual 1226) heeft het niet bijv...

Leuk weetje:
Er zit nog één uitvoering boven de Dual 1228 en dat is de Dual 1229... Onder de Dual 1226 heb je nog de 1225 en de 1224... Zover ik weet is er geen Dual 1227... Maar dan weet je hoe deze reeks is opgebouwd...

[ Voor 4% gewijzigd door rcor op 12-12-2019 21:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Edje040 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 21:05:
[...]

Suggestie:
https://link.marktplaats.nl/m1489602423

Volgens de verkoper onderhanden genomen en hij ziet er best netjes uit... Kap helemaal heel... Prijs is ook netjes te noemen... Staat van de naald is afwachten, maar die zou ik sowieso altijd vervangen, daar ik er van uit ga dat er nog het originele wollig klinkende Shure element op zit...

Zet er een Goldring 2100MM element op (matched mooi met de arm) en spelen maar! Hier te koop voor een hele mooie prijs:
https://www.ebay.nl/itm/G...58d507:g:VloAAOSwONdd1q-K

• Edje040
rcor schreef op donderdag 12 december 2019 @ 21:48:
[...]

Suggestie:
https://link.marktplaats.nl/m1489602423

Volgens de verkoper onderhanden genomen en hij ziet er best netjes uit... Kap helemaal heel... Prijs is ook netjes te noemen... Staat van de naald is afwachten, maar die zou ik sowieso altijd vervangen, daar ik er van uit ga dat er nog het originele wollig klinkende Shure element op zit...

Zet er een Goldring 2100MM element op (matched mooi met de arm) en spelen maar! Hier te koop voor een hele mooie prijs:
https://www.ebay.nl/itm/G...58d507:g:VloAAOSwONdd1q-K
Deze ook wel:

https://www.marktplaats.n...e656940d2&previousPage=lr

https://www.marktplaats.n...e656940d2&previousPage=lr

[ Voor 10% gewijzigd door Edje040 op 12-12-2019 22:07 ]

Ik had je bericht al eerder gezien op de telefoon en die Dual 1224 die je eerder liet zien qua link zou ik in ieder geval niet nemen wegens het keramisch element... De over gebleven Dual 1229 waar je naar linkt is wel een hele mooie...

Zeker ook de moeite waard... Maar wederom een wollig Shure element zoals Dual standaard mee leverde in die tijd... Dus op termijn vervangen door de eerder genoemde Goldring 2100MM is absoluut aan te bevelen, zeker om wille van de staat van de naald die je niet weet...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ljsvv
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10-10 21:51
Leuke actie bij de MM momenteel. 3 halen 2 betalen. Onderstaande mijn aanwinsten, tja allemaal reissues of remasters ik weet het, maar toch leuk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VgmpLgy2KpKk8t2qWC9jJHAj/medium.jpg

Weten jullie trouwens nog dat ik een poos geleden hier verkondigde eerst maar eens te kijken hoe vinyl bevalt en mijn Super budget spelertje voorlopig te behouden... ik overweeg nu toch echt een upgrade. Ik heb mijn oren en ogen laten vallen op een Technics Sl-1500C waarvan ik natuurlijk te zijner tijd het element wil van gaan vervangen. Waarom dan de Technics? Geen idee eigenlijk vind hem echt gaaf er uit zien en een stroboscoop, naaldverlichting en pitch hoeft voor mij niet, dus geen reden om voor een 1200mk7 te gaan. De 1200GR ligt een tikje boven budget. Ja ik zie ook hele gave 2e hands spelers hier voorbij komen in dit topic die vast veel beter zijn, toch kriebelt t om die technics te halen....

• Edje040
rcor schreef op donderdag 12 december 2019 @ 22:58:
[...]

Ik had je bericht al eerder gezien op de telefoon en die Dual 1224 die je eerder liet zien qua link zou ik in ieder geval niet nemen wegens het keramisch element... De over gebleven Dual 1229 waar je naar linkt is wel een hele mooie...

Zeker ook de moeite waard... Maar wederom een wollig Shure element zoals Dual standaard mee leverde in die tijd... Dus op termijn vervangen door de eerder genoemde Goldring 2100MM is absoluut aan te bevelen, zeker om wille van de staat van de naald die je niet weet...
Wat bedoel je met keramische element op de 1224. Een element kan (t.z.t.) toch vervangen worden?
Edje040 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 23:28:
[...]

Wat bedoel je met keramische element op de 1224. Een element kan (t.z.t.) toch vervangen worden?
Klopt, maar als je nu direct wil kunnen spelen is de Dual 1229 een betere keus... Tenzij je natuurlijk het element direct wil gaan vervangen, dan maakt het niets uit... Maar onthoudt wel: de Dual 1224= de instapper van de 122X reeks en de Dual 1229= de duurste speler uit de 122X reeks...

Hier nog wat uitleg over de element soorten die er zijn en na het lezen van deze informatie snap je waarom je geen keramisch element zou moeten willen:
https://www.pickupnaald.nl/elementen/info-elementen.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Even iets anders om wat gesprek stof op te wekken... Ik zit op de website van Bospop (jullie weten wel, dat festival in Weert) te kijken en zie dat daar de nieuwe line-up van 2020 wordt genoemd voor hun 40ste editie en die is niet misselijk (sterker nog: wellicht hun beste line-up ooit):
- Beth Hart
- Sting
- Lionel Richie
- Kensington
- Melissa Etheridge
- Joe Bonamassa
- Passenger
- Jett Rebel
- Blof
- White Lies
- Heather Nova
- Natasha Bedingfield
- De Dijk
- Larking Poe
- Walter Trout
- The Steel Woods
- Seasick Steve
- Stahlzeit
- The Revolution
- The Allman Betts Band
- Rober Jon & The Wreck
- Gin Lady
- Yola
- Tim Montana
- The Record Company

Wel duur: 179 euro voor 3 dagen exclusief camping, eten en drinken... Maar dan heb je ook wat!
Wie gaat er volgend jaar heen? Als ik mijn verlof rond krijg op het werk ben ik er zeker te vinden die drie dagen...

Ik zie de mobiele platen zaak alweer staan (net zoals dit jaar op Bospop) en dus vroeg ik mij af: wie koopt er wel eens op een festival een LP / CD / Cassettebandje van een artiest die optrede tijdens het festival bij zo'n mobiele platen zaak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@rcor Daar zitten een boel leuke artiesten tussen. Dus ik ging meteen even kijken. Komen de leukste/bekendste natuurlijk niet op 1 dag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HanG-BuiK-ZwijN
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:45

HanG-BuiK-ZwijN

Oolong's Fanclub member

http://i.imgur.com/BYdnj.jpg | http://i.imgur.com/1sNnu.jpg zomg new pic 14 JAN 2013 www.lannersedge.nl Gezellige LAN is Gezellig | i'm OLD!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-10 10:35

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

rcor schreef op donderdag 12 december 2019 @ 23:52:
Ik zie de mobiele platen zaak alweer staan (net zoals dit jaar op Bospop) en dus vroeg ik mij af: wie koopt er wel eens op een festival een LP / CD / Cassettebandje van een artiest die optrede tijdens het festival bij zo'n mobiele platen zaak?
Toen ik nog naar Lowlands ging kwam ik best vaak met platen of cd's thuis, kwestie van de aanschaf goed timen (tussen twee bands door, en dan even naar de camping) en de boel goed beschermen :)

Laatste festival waar ik heen geweest ben (Desertfest in Antwerpen) heb je gewoon kluisjes, dus da's ook goed te doen.

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!
De vinylcadeaus liggen klaar voor de kerst.

Prince - 1999 10 lp box
Prince - You
Prodigy - Breathe 7"
Aqua - Barbie Girl 7"

Mijn vrouw weet nog van niets :)
Pagina: 1 ... 31 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.