Geweldig! Met zo te zien aan de bouwtekening een lavet gedacht op die plek, waarin je meteen ook de was kunt doen. En kinderen in bad, en voor de echte luxe, je kon er zelfs een douche boven monteren, al is de instap dan zullen we maar zeggen andere koek dan een inloopdouche.
Even voor de tijdmachine, zo'n ding dus:
Met douche:
En dan voor de mensen die zich illusies maken dat met de woningbouw vroeger alles beter was: ik heb eind jaren '90 (studententijd), en nee niet 1890, nog een keer in zo'n ding staan douchen, in een gewoon woningbouw-appartement (studentenhuis). Ook daar werd het toen trouwens wel vervangen het jaar erna ofzo. Overigens ook zat woningen toen nog met enkel glas, geisers zonder rookgasafvoer (hallo CO), gaskachels in de woonkamer en dan verder geen verwarming (leuk in een studentenhuis met eigen kamers) - en dan hebben we het dus over de vroege jaren 2000. Ik mag hopen dat gaat inmiddels wel vervangen is allemaal. Maar goed, ga je in Duitsland kijken dan zijn er grote steden waar nu nog genoeg steenkool in de kachel gestookt wordt. Andere koek dan een warmtepomp en een dak met Rc=6!
Edit: mijn voorbeeldfoto's zijn net te modern voor 1913, die hierboven zijn van ocriet, een soort composite (steentjes/cement, gepolijst), sinds 1939. Denk wel redelijk onverwoestbaar spul. Fabriek was eigendom van, jawel, Bruynzeel.
[
Voor 6% gewijzigd door
Wilke op 01-02-2020 23:21
]