@
Ascension @
Maasluip @
dakong Een gewone, alleen sloop-vergunning wellicht niet. Maar samen met een herbouw plan wel een reële kans denk ik.
Er wordt hier in dit topic wel eens een beetje overdreven met beschermde stadsgezichten. Als het pand slecht is en het geen uitzonderlijke monumenten status heeft, mag je (in overleg) vaak best een hoop doen.
Voorbeeldje: Pandje uit zesttienzoveel, verbouwd in 19e eeuws in de binnenstad van Haarlem. Achter de gevel uit 1900 was alles nog oud (veel ouder dan het eerder genoemde pandje), authentiek maar ook in slechte staat. Gewelven kelder was nog van voor de grote standsbrand meen ik me te herinneren.

Dus hebben ze de boel mogen opknappen:
Hoe dan?
Nou zo:
Afbreken en opnieuw bouwen met moderne technieken en indeling maar uitstraling als voorheen. En zoals je ziet, is het nieuwe pand ook geen exacte kopie van wat er stond.
Uiteraard geeft het wat meer bureaucratisch gedoe, is detaillering over het algemeen duurder en heb je heel wat minder vrijheid qua vormgeving dan bij een bouwkavel maar zolang het geen monumentenstatus heeft (zoals het aangehaalde pandje ook niet heeft), kan er vaak toch een hoop.
Ik denk dat als je dat genoemde pandje sloopt en vervangt door iets dat qua buitenkant ongeveer hetzelfde uitziet, je best kans maakt. Het is immers geen uniek monument maar gewoon oud. Bedenk dat de gemeente er ook baat bij heeft als een bouwval verdwijnt uit het straatbeeld.
Ook zijn er talloze projecten waarbij alleen de voorgevel blijft staan en alles er achter helemaal nieuw is. Zelfs binnen bijv. de grachtengordel van Amsterdam.
[
Voor 26% gewijzigd door
Wuursj op 27-03-2020 12:40
]
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst