Toon posts:

[ZT] Playstation 5 Speculaties & Geruchten

Pagina: 1 ... 46 ... 49 Laatste
Acties:
  • 213.800 views

Verwijderd

Maverick schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 10:57:
[...]

Oh, ik wist niet dat we vandaag al een keuze moesten maken. Mogen we daarna ook echt niet meer wisselen?
Wat een flauwekul. De specs ontlopen elkaar echt niet veel. Misschien eens lekker afwachten wat dit in de praktijk gaat betekenen voordat je conclusies gaat trekken. Misschien zal 1 van de 2 consoles echt wel een betere ervaring leveren dan de ander, maar daar is op basis van wat er nu bekend is toch helemaal niets over te zeggen joh.
Het verschilt niet veel, maar dus wel iets. Dat rechtpraten steeds geeft gewoon aan dat het bij de PS5 minder is en daar kun je conclusies aan trekken en dat doe ik. Dat jij wil afwachten en gaat hopen op een mirakel moet je zelf weten natuurlijk.

Edit:

Hoe zit het eigenlijk met VR? PS heeft een VR headset, maar daar hoor je niet veel meer over heb ik het idee. Hoe zit dit met de volgende consoles, aangezien dat mijn interesse wel heeft namelijk?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2020 11:17 ]

• poor Leno
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
(overleden)
Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 11:14:
[...]

Het verschilt niet veel, maar dus wel iets. Dat rechtpraten steeds geeft gewoon aan dat het bij de PS5 minder is en daar kun je conclusies aan trekken en dat doe ik. Dat jij wil afwachten en gaat hopen op een mirakel moet je zelf weten natuurlijk.
:?

Wat valt er precies 'recht te praten' dan? En wat is dan de uitkomst van dat verschil, en over welk verschil heb je het dan, dat recht gepraat moet worden?
Hoe zit het eigenlijk met VR? PS heeft een VR headset, maar daar hoor je niet veel meer over heb ik het idee. Hoe zit dit met de volgende consoles, aangezien dat mijn interesse wel heeft namelijk?
Er is al aangekondigd dat er een VR2 gaat komen :)

De XSX zal misschien met de Rift of Vive gaan werken?

[ Voor 23% gewijzigd door poor Leno op 19-03-2020 11:19 ]

• Recon24
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-08-2022
poor Leno schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 11:13:
[...]

Huh :?

Opengemaakt worden?? Daar is nog 0,0 van bekend.. Voor hetzelfde geld, werkt dat ook gewoon met een easy access swappable bay.

Jij baseert je aannames nu op dat DF heeft gezegd dat het "kan zijn" dat de extra SSD moeilijker is te verwijderen. Verder niets, en is daar niets over bekend.

Alleen omdat die van MS een plastic hoesje eromheen heeft, betekent niet dat die van Sony nu plots ingebouwd moet worden.

Het wordt ook niet 'een specifieke' SSD. Maar juist een hele lijn SSD's met bepaalde specificaties , door meerdere fabrikanten.
Cerny had het over een bay waar die NVMe in kan. NVMe SSD’s zijn op moederborden al zo makkelijk te monteren. PS5 heeft daarom een bay (hoe dat eruit ziet, zien we in de teardown waar hij over sprak die ook nog komt). Ik verwacht daarmee weinig problemen en ben opzich wel blij dat ze met een oplossing komen dat normale NVMe’s erin kunnen die ook voor de pc’s worden gebruikt, met de bandbreedte die getest is voor de PS5.

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:34
[...]

Serieus? "Hopen op een mirakel"? Wat interesseert het mij nou welke van de 2 het snelste is. Als beide consoles te koop zijn en ik wil er 1 dan kijk ik toch gewoon welke ik op dat moment wil kopen? (al dan niet op basis van de snelheid of beschikbare games).

PSN: DutchTrickle PVoutput

• v8power67
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-09 09:16

v8power67

Psn: Mausosaurus

Vind het downtalking van de sony ssd wel opvallend en geeft echt aan dat meeste mensen geen idee hebben wat de snelheid voor impact kan hebben.
Heb dit al eerder gepost maar doe het weer :

Game Asset streaming will definitely be an advantage with a faster SSD.

Double the IO speeds could have massive implications for asset streaming and not just „Loading the levels is gonna be faster“.

Say for example you have an open world game where you’re traveling through a 10 second section of a City:

Both consoles have 16GB of RAM, XSX a 2,4GB/s SSD, PS5 5,5GB/s:

XSX= 16GB + 2,4GB/s means for the 10 second section, that you have 16GB+24GB „virtual“ RAM (40GB effectively usable) that can swap in assets instantly of area assets of the surroundings or the scene in front of you.

PS5= 16GB + 5,5GB/s would mean you have 16+55= 71GB addressable.

This difference could translate in much more detailed worlds, or much bigger worlds, or much faster traveling through worlds (for example instead of Spiderman 2, an Iron Man game where you fly at Mach 5 speed through New York).

A scene with much more ground clutter, higher detail or higher and more refined textures etc.

Op resetera lees je ook een hoop erover en veel gamedevs zeggen dit is echt gamechanger shizzle.
Een game ontwikkelen met deze tech in achterhoofd gaat gewoon compleet anders worden. En ja de xsx heeft ook dezelfde tech maar niet dezelfde snelheid. Sony doet dit echt niet zomaar, dit is icm feedback van gamedevs die dit graag zagen in next gen console.
Ik denk niet dat het het powerverschil goedmaakt tussen de 2. Maar ik denk wel dat dit voor verschillen kan zorgen tussen de 2 ivm popin of meer detail in een stad. Dat zijn verschillen die meer opvallen dan een resolutie verschil.

Tax the rich, feed the poor 'Til there are no rich no more!!!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

Nofi, maar op resetera zitten vooral veel prutsers die doen alsof ze weten waarover ze praten. Een snelle storage device staat niet gelijk aan RAM, hoe snel je het ook maakt. RAM is direct adresseerbaar vanuit de CPU, schijfruimte niet. Die "71GB adressable" houdt dan ook totaal geen steek.

Dit ook negerend dat die 2.4GB/second al absurd snel is (op PC zal je je geldbeugel ver moeten opentrekken om dit te matchen). Voor laadtijden zal dat wel seconden uitmaken in de worst case scenarios, maar voor asset streaming zit je al ruimschoots over wat nodig is: Zelfs al is je game 100GB groot, op 40 seconden heb je letterlijk ALLES gestreamed gekregen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
(overleden)
[...]

Edit:

Wat gaat sneller het circuit rond? Een getunede BMW 316 of een 330 alleen maar omdat die een grotere cylinder inhoud heeft?

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
Een groot nadeel, je kunt straks tussen het laden geen koffie meer pakken, gaat zo snel..

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
Segafreak83 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 11:30:
Een groot nadeel, je kunt straks tussen het laden geen koffie meer pakken, gaat zo snel..
Dat is wel een dingetje. Ik kan in een potje fifa als ik snel ben net effe pissen maar als ik drie seconden extra neem voor een scheet ben ik gekickt voor inactvity.

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

Martinspire

Awesomeness

Dan wordt het tijd voor een plaszak :Y)

[/sarcasm]

[ Voor 16% gewijzigd door Martinspire op 19-03-2020 11:36 ]

Martinspire - PC, PS5, XSX

• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
Bullet NL schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 11:02:
[...]
Een Xbox SX is makkelijk uit te breiden op een bijna USB manier qua SSD, het voordeel, iedereen kan het, simpel, makkelijk en duidelijk qua aankoop.

De PS5 is qua SSD wat sneller dan de X SX, (voordeel) maar moet open gemaakt worden, en er moet een specifieke SSD in die nu nog niet op de markt is. Iets wat in de toekomst natuurlijk kan gaan veranderen, maar het blijft een risico.

Beide oplossingen heeft wat, het gemak van plug en play of iets meer moeite een wat extra snelheid.
En waarschijnlijk ook een stuk duurder dan off the shelf SSD's. En waar heb je vandaag dat de PS5 opengemaakt moet worden? Voor zover ik heb begrepen, komt er gewoon een slot in. En dat is nu ook het geval met de PS4. Die moet je ook openmaken en daar kan ook maar een bepaald formaat in. Dat heeft weinig problemen opgeleverd. Zolang de instructies eenvoudig en goed zijn.

Ja het blijft een risico, maar Cerny heeft ook aangegeven dat je gewoon external storage kan aansluiten. Dus je kan ook 5TB HDD met PS4 titels vullen en die ernaast hangen en je PS5 only games op de interne schijf zetten.

En de SSD is "wat" sneller? Ik vind meer dan 100% heel veel sneller. Maar goed. We gaan zien waar dat toe leidt.

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
Iemand op Reddit schreef dit, en dit is precies het gevoel wat ik kreeg bij de presentatie gister.. En waarom ik ondanks 'de slechte specs' sowieso hiervoor zal gaan :)

"When I first saw the Xbox Series X specs I thought to myself... that's a great mid- to high-end AMD gaming PC. However, as a PC gamer first and foremost, I see that as a waste. Why buy a dedicated console if it's just another gaming desktop?

Here comes Cerny with the PS5, presenting tonnes of innovative custom hardware and a close partnership with AMD. I find there is much greater value in the PS5 compared to the XSX simply due to the focus on bringing new gameplay using application-specific audio technology, a crazy fast SSD and an intelligent power management system, which I believe will enable developers to tailor their games specifically for the platform.

Ultimately, while Microsoft sees Xbox headed towards a unified ecosystem with PC, I am contented that Sony is taking the path to making their system feel unique (ala Nintendo's Switch in a way), rather than iterative."

(...)

"They're spending their time and energy on making games feel next-gen and not just look it. They're making it feel (and sound) like you're playing a game from the future, and not just a game that is the same as you can play now with better graphics."

Ik denk dat dit eigenlijk wel (voor mij iig) perfect de essentie neerzet :)

• X-Fighter
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 29-01-2024
poor Leno schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 11:40:
Iemand op Reddit schreef dit, en dit is precies het gevoel wat ik kreeg bij de presentatie gister.. En waarom ik ondanks 'de slechte specs' sowieso hiervoor zal gaan :)

"When I first saw the Xbox Series X specs I thought to myself... that's a great mid- to high-end AMD gaming PC. However, as a PC gamer first and foremost, I see that as a waste. Why buy a dedicated console if it's just another gaming desktop?

Here comes Cerny with the PS5, presenting tonnes of innovative custom hardware and a close partnership with AMD. I find there is much greater value in the PS5 compared to the XSX simply due to the focus on bringing new gameplay using application-specific audio technology, a crazy fast SSD and an intelligent power management system, which I believe will enable developers to tailor their games specifically for the platform.

Ultimately, while Microsoft sees Xbox headed towards a unified ecosystem with PC, I am contented that Sony is taking the path to making their system feel unique (ala Nintendo's Switch in a way), rather than iterative."

(...)

"They're spending their time and energy on making games feel next-gen and not just look it. They're making it feel (and sound) like you're playing a game from the future, and not just a game that is the same as you can play now with better graphics."

Alleen jammer dat het duidelijk een preference naar 1 richting weergeeft.
SSD van XSX is sneller dan het meest wat je kan vinden op PC, sure PS5 is nog sneller. Afwachten of we daar impact van gaan merken.
3D Audio, heeft XSX ook.
Intelligent power system, is een mooi woord voor die variable frequency om toch maar het gat te verkleinen met XSX in "boost mode", wat niet eens werkt voor de CPU en GPU tegelijk.

• v8power67

v8power67

boe2 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 11:28:
Nofi, maar op resetera zitten vooral veel prutsers die doen alsof ze weten waarover ze praten. Een snelle storage device staat niet gelijk aan RAM, hoe snel je het ook maakt. RAM is direct adresseerbaar vanuit de CPU, schijfruimte niet. Die "71GB adressable" houdt dan ook totaal geen steek.

Dit ook negerend dat die 2.4GB/second al absurd snel is (op PC zal je je geldbeugel ver moeten opentrekken om dit te matchen). Voor laadtijden zal dat wel seconden uitmaken in de worst case scenarios, maar voor asset streaming zit je al ruimschoots over wat nodig is: Zelfs al is je game 100GB groot, op 40 seconden heb je letterlijk ALLES gestreamed gekregen.
Zit nu dus digital foundry te kijken :

Rond 16:26 gaan ze over de ssd hebben en zeggen dan dat ze juist van plan zijn met hun custom hardware de ssd als een soort extra ram te gebruiken door de snelheid ervan !
De tech is voor mij ook allemaal abra cadabra maar dit klinkt als iets nuttigs en maakt dus gebruik van de snelheid die aanwezig is !

Ze zeggen ook dat er een chip inzit die gelijk is aan 1 of 2 zen cores die dus dit alles regelt en zou dus kunnen betekenen dat dit de gewone cpu taken hiervoor overneemt dus meer cpu overblijft voor andere zaken.

[ Voor 7% gewijzigd door v8power67 op 19-03-2020 11:48 ]

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Ik ben nog wel heel nieuwsgierig naar de precieze indeling van de SSD. Hier is mijn huidige vermoeden:

Gezien de 12 channel interface naar de nand dies vermoed ik dat het in werkelijkheid gaat om een 864GB SSD waarvan grofweg 39GB is gereserveerd ten behoeve van de standaard over-provisiong zaken zoals levensduur/caching/etc wat ook bij andere SSDs zien. Hoe kom ik hierop?

1 nand die = 192Gbit (dit is een aanname waarop de rest is gebaseerd)
1 channel = 3 dies
1 channel = 576Gbit
12 channels = 6912Gbit
6912Gbit / 8* = 864GB

Ik kom met geen mogelijkheid uit op precies 825GB met een 12 channel interface zonder dat de dies niet eerlijk verdeeld zijn over de beschikbare channels. Let ook op dat hierbij van de 825GB er nog ruimte afgaat voor het OS en andere zaken zoals profielen/saves/etc.

Dit gezegd hebbende de 39GB "spare" capaciteit zit mij nog niet helemaal lekker.

* Gb != GB :)

[ Voor 14% gewijzigd door Caayn op 19-03-2020 11:53 ]

• Kalder
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-06-2023

Kalder

Eerlijk gezegd, boeien die specs me totaal niet meer, ik heb vertrouwen in de PS5 dat het er allemaal beestachtig goed uit gaat zien en goed gaat klinken.

Ik weet nu dat de rauwe rekenkracht iets minder is dan bij de XSX maar de PS5 lijkt veel meer nieuwe en unieke innovaties te hebben, verder ben ik met de PS4 Pro al behoorlijk tevreden met de graphics dus van mij hoeven de graphics niet veel beter meer. Als ik Death Stranding speel en dat vergelijk met launch PS4 games, heb ik al het idee dat ik op een PS5 speel lol.

Ben dan ook erg benieuwd naar de next-gen games, en hoop dat we snel wat trailers/gameplay beelden te zien krijgen van next-gen games.

🎶 Gets a little messy in heaven 🎶

• Gandalf68
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:04
Bullet NL schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 11:02:
[...]

Ik voel mij ook niet aangevallen hoor, probeer juist op een normale manier discussie te voeren, met argumenten zonder onderbuik gevoelens.

Ik maak een analyse, met leken onderbouwing waarom ik denk dat men bepaalde dingen in de presentatie van gisteravond naar voren hebben laten komen.

Ik probeer dus ook een beetje over mijn eigen schaduw heen te kijken, ondanks dat ik beide concurrerende consoles toch wel in huis zal halen probeer ik de nuances te vinden

Een voorbeeld:

Een Xbox SX is makkelijk uit te breiden op een bijna USB manier qua SSD, het voordeel, iedereen kan het, simpel, makkelijk en duidelijk qua aankoop.

De PS5 is qua SSD wat sneller dan de X SX, (voordeel) maar moet open gemaakt worden, en er moet een specifieke SSD in die nu nog niet op de markt is. Iets wat in de toekomst natuurlijk kan gaan veranderen, maar het blijft een risico.

Beide oplossingen heeft wat, het gemak van plug en play of iets meer moeite een wat extra snelheid.
Volgens mij hoef je hem niet echt open te maken wat ik begreep uit de presentatie en zal de nvmenrechtstreeks op de pci bus komen.

Wat ook opviel in de presentatie dat bv in een stad je maar 1x een brievenbus hoeft te laden ipv zoals nu bv 30 x wat laadtijd kost en geheugen.

Sony gaat voor efficient gebruik van data door minimaal laden van data en geheugen gebruik.

Maar voor iedereen weer aan het klaar komen is op de specs ...het is afwachten hoe efficient beidde consoles gaan zijn en het gaat tenslotte om de games ......en dat is weer smaak afhankelijk

• t0mmiiiii
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-09 08:16

(...)

Mooi verhaal, maar zou zomaar van een marketingteam kunnen komen. Ook Xbox is my het verbeteren van geluid bezig (ray-traced audio?) en met ssd-snelheid is er natuurlijk wel sprake van diminishing returns. Er is een punt waarop een extra GB/s qua gameplay geen verschil zal maken, en wellicht ook een punt waarop die qua laadtijd geen praktisch verschil zal maken. We hebben geen testen kunnen zien van de praktische verschillen.

Betreffende de power managementsystemen: er wordt aangegeven dat er met slechts een paar procent minder prestaties, verhoudingsgewijs meer energie wordt bespaard. Dit kun je ook omdraaien, namelijk dat als je de CPU clocks slechts op 75% hoeft te draaien, dat dit alleen maar het power budget geeft om de GPU clocks op 105% te laten draaien. En ga je die 5% dan merken...?

Ik vond het overigens wel opvallend dat er niet werd gesproken over variable rate shading, wat voor enorme prestatieverbeteringen kan zorgen, en over variable refresh rates. Beiden lijken mij een grotere invloed op de game-ervaring te kunnen hebben dan 1 seconde laadtijd ipv 1.4 seconde laadtijd. Het lijkt mij dat de ps5 ook gewoon VRS en VRR zal ondersteunen, maar dit is toch ook info waar ontwikkelaars iets mee moeten.

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
X-Fighter schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 11:43:
[...]

Alleen jammer dat het duidelijk een preference naar 1 richting weergeeft.
SSD van XSX is sneller dan het meest wat je kan vinden op PC, sure PS5 is nog sneller. Afwachten of we daar impact van gaan merken.
Uhmja.. ik denk dat je het niet helemaal snapt dan..

Als je bij Sata SSD schijven gaat kijken, ja dan klopt het.. maar helemaal niet als je bij de PCie3 (XSX) schijven kijkt.. die zijn er volop.. zelfs de PCIe4 schijven (PS5) beginnen te komen..
categorie: Solid state drives
3D Audio, heeft XSX ook.
Ja.. ik denk dat je nog even de DF video moet kijken over de audio.. Hoe innovatief, immersive en anders het wordt dan gewoon 'even een 3D audio chipje' die Dolby Atmos ondersteunt :X
Intelligent power system, is een mooi woord voor die variable frequency om toch maar het gat te verkleinen met XSX in "boost mode", wat niet eens werkt voor de CPU en GPU tegelijk.
Dit is niet alleen die variable, maar ook AMDs eigen 'Shift' die ze hebben gemaakt, samen met hun nieuwe unieke boost tech. (Ook die video)
En dat doe je niet even nadat iemand anders zijn specs heeft aangekondigd.. Dus je moet niet dat soort dingen gaan roepen om Sony slecht te laten lijken.

Hier de DF video:

(Ook voor @t0mmiiiii )

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

Caayn schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 11:49:
Ik kom met geen mogelijkheid uit op precies 825GB met een 12 channel interface zonder dat de dies niet eerlijk verdeeld zijn over de beschikbare channels. Let ook op dat hierbij van de 825GB er nog ruimte afgaat voor het OS en andere zaken zoals profielen/saves/etc.
Misschien een raid opstelling? Zou ook verklaren hoe ze aan hun snelheid komen.

[ Voor 10% gewijzigd door boe2 op 19-03-2020 11:56 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

• v8power67

v8power67

poor Leno schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 11:54:
[...]

Als je bij Sata SSD schijven gaat kijken, ja dan klopt het.. maar helemaal niet als je bij de PCie3 (XSX) schijven kijkt.. die zijn er volop.. zelfs de PCIe4 schijven (PS5) beginnen te komen..

[...]

Ja.. ik denk dat je nog even de DF video moet kijken over de audio.. Hoe innovatief, immersive en anders het wordt dan gewoon 'even een 3D audio chipje' die Dolby Atmos ondersteunt :X

[...]

Dit is niet alleen die variable, maar ook AMDs eigen 'Shift' die ze hebben gemaakt, samen met hun nieuwe unieke boost tech. (Ook die video)
En dat doe je niet even nadat iemand anders zijn specs heeft aangekondigd.. Dus je moet niet dat soort dingen gaan roepen om Sony slecht te laten lijken.

Hier de DF video:

[YouTube: DF Direct: PlayStation 5 - The Official Specs, The Tech + Mark Cerny's Next-Gen Vision]

(Ook voor @t0mmiiiii )
In deze video zegt hij dat de audio chip even sterk is als de hele jaguar cpu cluster ! egt hij rond 30:26 !!
Is een serieuze chip dus !! Voorheen op ps4 werd er en halve cpu core gebruikt voor audio. Nu dus een hele jaguar 8 core chip qua compute power.

[ Voor 3% gewijzigd door v8power67 op 19-03-2020 12:02 ]

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 16:24

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

boe2 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 11:28:

Mwoah.. Ik heb een Corsair Force MP510 960GB in zowel mijn PC als laptop en dat ding haalt de snelheid die je noemt ruim, en heeft mij 139,- per stuk gekost. Geloof maar dat Sony zo'n meuk direct bij een fabrikant inkoopt en het daar (zonder alle tussenstappen qua leveranciers etc.) 1/3de kost. Zo'n ding gaat natuurlijk vaak over de kop voor consumenten.

Verder interesseert het mij persoonlijk eigenlijk niet wie nu een TF meer of minder heeft.. Ik heb ook voor de PS4 Pro gekozen omdat ik de exclusives bij Sony gewoon veel liever wil spelen dan bij Xbox. En dan ga ik niet nog een console van honderden euro's kopen om wat betere textures te hebben bij iets als Assassins Creed Origins e.d.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010

(...)

Door wie is dat geschreven? Mark Cerny? Dit is een manier van redeneren waarbij je alles een positieve swing kan geven.

'Ja de Xbox Series X is krachtiger, maar ik heb liever een systeem met een intelligent powermanagementsysteem en variabele kloksnelheden, want dat is zoveel beter en unieker dan stabiele kloksnelheden die continu kunnen worden geleverd.'

Jij gaat wel heel erg af op het verkooppraatje van Sony.

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
Caayn schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 11:49:

Dit gezegd hebbende de 39GB "spare" capaciteit zit mij nog niet helemaal lekker.
Tsja.. misschien is dat gereserveerd voor OS en dat soort dingen? Of wordt het ingezet als 'backup' Ram of wat dan ook?

Of misschien bij het doorekenen door het 1024MB/1000MB verhaal.. geen idee..

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-09 23:56
NotSoSteady schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 12:00:
[...]

Door wie is dat geschreven? Mark Cerny? Dit is een manier van redeneren waarbij je alles een positieve swing kan geven.

'Ja de Xbox Series X is krachtiger, maar ik heb liever een systeem met een intelligent powermanagementsysteem en variabele kloksnelheden, want dat is zoveel beter en unieker dan stabiele kloksnelheden die continu kunnen worden geleverd.'
Ja hij kan moeilijk gaan verkondigen dat Microsoft dit keer de betere machine heeft.

In de praktijk zal het allemaal wel meevallen. Compressed doet de xbox ook bijna 5 gb/ps.

Daarnaast lijkt het me lastig om hier zomaar elke NVME SSD in te knallen als uitbreiding. Deze moet immers wel aan de specificaties voldoen.

[ Voor 9% gewijzigd door FrankoNL op 19-03-2020 12:02 ]

• v8power67

v8power67

FrankoNL schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 12:02:
[...]

Ja hij kan moeilijk gaan verkondigen dat Microsoft dit keer de betere machine heeft.

In de praktijk zal het allemaal wel meevallen. Compressed doet de xbox ook bijna 5 gb/ps.

Daarnaast lijkt het me lastig om hier zomaar elke NVME SSD in te knallen als uitbreiding. Deze moet immers wel aan de specificaties voldoen.
En de ps5 richting de 8/9 met compressie :)

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
https://tweakers.net/pric...da-520-2tb/specificaties/

Als je zoiets erbij haalt maakt die 39GB ook niet uit.

• FrankoNL
v8power67 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 12:04:
[...]

En de ps5 richting de 8/9 met compressie :)
Zeker, maar ga je dat verschil in de praktijk merken?

Voor gameloading etc is het verschil tussen een SATA SSD en een NVME momenteel ook verwaarloosbaar (op pc).

• v8power67

v8power67

FrankoNL schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 12:05:
[...]

Voor gameloading etc is het verschil tussen een SATA SSD en een NVME momenteel ook verwaarloosbaar (op pc).
Lees even mijn post paar boven je terug. En kijk de digital foundry video. Ja de extra snelheid kan zeker gebruikt worden !

Wat ik me wel afvraag btw. Hoe kan de xbox van 2.4 naar 5/6 gaan met compressie en de ps5 van 5.5 naar 8 of 9 ? Waarom kan de xbox met compressie meer dan 100 of 150% snelheid halen en ps5 niet ?

[ Voor 19% gewijzigd door v8power67 op 19-03-2020 12:08 ]

• FrankoNL
v8power67 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 12:06:
[...]

Lees even mijn post paar boven je terug. En kijk de digital foundry video. Ja de extra snelheid kan zeker gebruikt worden !
9 Gb/s voor RAM is echt ontzettend traag.

GDDR6 heeft als maximale snelheid 768 Gb/s.

Dat is een factor 80 sneller. Het zal dus nooit kunnen dienen als extra RAM, mogelijk wel om sneller textures etc in te laden.

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-09 18:39
FrankoNL schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 12:05:
[...]

Games als GTA kunnen dit goed gebruiken, daar heb je nog steeds dat het soms af en toe ingeladen moet worden tijdens het gamen.

• v8power67

v8power67

FrankoNL schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 12:09:
[...]

9 Gb/s voor RAM is echt ontzettend traag.

GDDR6 heeft als maximale snelheid 768 Gb/s.

Dat is een factor 80 sneller. Het zal dus nooit kunnen dienen als extra RAM, mogelijk wel om sneller textures etc in te laden.
Daar denken ze bij digital foundry dus anders over zie de video ;)

• Anton.net
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-09 19:22
Gewoon een vraag: verwachten jullie dat third party devs veel gaan doen met die extra SSD speed?
Denken jullie bijvoorbeeld dat GTA 6 een aparte PS5 versie krijgt. Waarbij de architectuur van op de grond af aan opnieuw is gebouwd voor de specifieke snelheden van de ps5?
Persoonlijk verwacht ik van niet. In realiteit komt er 1 versie, waarbij de laadtijden op de Series X 0,8sec zijn, en op de ps5 0,5sec.

Hetzelfde met die variabele clockspeed: in hoeverre gaan third party devs de moeite doen om alles perfect te tweaken, om toch maar die 10,3TF te halen?

Leuk, die custom features als een belachelijk snelle SSD, variabele clockspeed en betere audio. Maar wil een third party dev niet liever een systeem dat zo krachtig en zo simpel mogelijk is?

• X-Fighter
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 29-01-2024
poor Leno schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 11:54:
[...]

XSX gebruikt zelf PCI-e 4.0 hoor. Ik denk dat jij veel te veel nadruk legt op de snelheid van PS5 zijn SSD, maar dat zullen we dan wel zien als de games er zijn.
Microsoft heeft niet zo maar een 3D audio chipje met Dolby Atmos ondersteuning... Best dat je eerst even wat onderzoek doet alvorens je zoiets zegt. Dit zit namelijk in de XSX. Meer uitleg kan je ook hier vinden.

Hier de DF video:

[YouTube: DF Direct: PlayStation 5 - The Official Specs, The Tech + Mark Cerny's Next-Gen Vision]

(Ook voor @t0mmiiiii )
Ik roep niets om Sony slecht te laten lijken. Het is nu eenmaal zo dat er 2 redenen zijn voor die variable frequency.
1) Om het gat proberen te dichten met de GPU/CPU van de XSX
2) Er voor te zorgen dat energie verbruik en temperatuur nog binnen de perken blijft. 36 CU's aan 2.3GHz is gigantisch. Je moet weten dat energie verbruik niet lineair omhoog gaat samen met aantal GHz. Dus daarom dat ze ook variable frequency hebben.
Dit is een nice feature, maar gaat development ook moeilijker maken omdat het niet fixed is.

• Caayn
  • Niet online
boe2 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 11:56:
[...]

Misschien een raid opstelling? Zou ook verklaren hoe ze aan hun snelheid komen.
Ook met raid zie ik niet hoe en het lijkt mij bovendien onlogisch omdat ze geen bestaande SSDs aan elkaar knuppen maar een custom maken. Maar ik kan het uiteraard fout hebben.

• v8power67

v8power67

Als de ssd taken nu eigen cpu core heeft in de chip en de audio chip ook kan het zijn dat de cpu dus anders gebruikt gaat worden. Want deze taken zijn normaal voor de cpu. Als dat betekend dat de cpu clock iets lager kan en toch vol gebruikt kan worden kan de gpu gewoon op maximale clock draaien en dus 10.28 tflops produceren. Tuurlijk is het aan developers dit te doen. En wie weet zal 99% de gpu op 10% minder laten draaien ovm minder moeite. Dat gaan we zien. Zelfde als met de ssd mogelijk alleen first party die dit gebruikt.
Nou laat dat nou voor mij de belangrijkste games zijn. 3rd party speel ik amper. Word niet warm meer van een gta... Dus ik kijk naar de ps5 als exclusieve games machine en die gaan echt maximale eruit persen. En daar verheug ik me serieus op.

• bram1984
Anton.net schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 12:13:
Gewoon een vraag: verwachten jullie dat third party devs veel gaan doen met die extra SSD speed?
Denken jullie bijvoorbeeld dat GTA 6 een aparte PS5 versie krijgt. Waarbij de architectuur van op de grond af aan opnieuw is gebouwd voor de specifieke snelheden van de ps5?
Persoonlijk verwacht ik van niet. In realiteit komt er 1 versie, waarbij de laadtijden op de Series X 0,8sec zijn, en op de ps5 0,5sec.

Hetzelfde met die variabele clockspeed: in hoeverre gaan third party devs de moeite doen om alles perfect te tweaken, om toch maar die 10,3TF te halen?

Leuk, die custom features als een belachelijk snelle SSD, variabele clockspeed en betere audio. Maar wil een third party dev niet liever een systeem dat zo krachtig en zo simpel mogelijk is?
Niet meteen denk ik. Maar de situatie is zo uniek. We hebben dit natuurlijk nog nooit meegemaakt. Je kan allerlei scenario's bedenken. First party zal er vanzelfsprekend wel meteen mee aan de slag kunnen. De komende maanden gaan we er ongetwijfeld meer over horen.

@NotSoSteady Je bent wel erg negatief hoor, sinds gisteren, als ik het even voorzichtig mag zeggen. Die quote van @poor Leno Leno zegt natuurlijk niks geks. Het ziet er tot nu toe namelijk inderdaad uit dat Microsoft voor een brute force machine is gegaan die heel erg veel op een PC lijkt met vooral focus op graphics (lees resolutie) en dat Sony weer een beetje terug grijpt naar de PS3 dagen met een meer exotische setup (iets minder krachtig qua GPU en CPU, maar weer veel sneller qua opslag). Daarmee lijken ze ook meer focus op de gebruikerservaring te leggen (geen laadtijden e.d.). Ook die audio chip wordt heel vet. Zoals DF ook zegt: veel custom silicon met weinig bottlenecks. Ik denk dat je je zorgen om niks maakt. 10TF is nog steeds RTX2080 performance. Dat is momenteel een high-end kaart. En momenteel halen we met 6 en in sommige gevallen 4TF al 4K. Het komt helemaal goed.

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
X-Fighter schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 12:16:
[...]

XSX gebruikt zelf PCI-e 4.0 hoor. Ik denk dat jij veel te veel nadruk legt op de snelheid van PS5 zijn SSD, maar dat zullen we dan wel zien als de games er zijn.
My bad, was even in de war met USB 3. Maar die snelheden van 4 zijn ook al te krijgen iig.
Maar dat scheelt iig, als er straks een 'Pro' equivalent komt, dat dan de 4 connecties/instructions e.d. er al liggen voor een evt. upgrade mocht het nodig zijn :)
Microsoft heeft niet zo maar een 3D audio chipje met Dolby Atmos ondersteuning...
Die 'wave' tech is er al en wordt al her en der toegepast.. dat zit al in '3D audio'.. de PS5 gaat daar nog verder op doorborduren als het goed is.
Hoe het irl gaat uitpakken, geen idee. Maar ik was wel even onder de indruk :)

*knip*

[ Voor 41% gewijzigd door Sagat op 19-03-2020 15:56 ]

• Martinspire
  • Nu online

Martinspire

Awesomeness

(...)

Beiden zijn vergelijkbaar met een mid-high end pc, maar beiden hebben enorm veel customization erop zitten. Ik weet niet waarom je denkt dat de Xbox meer een PC zal zijn dan de Playstation want dat is gewoon niet waar. En de grootste winst zit vooral op software-vlak. Alleen kijken naar de TFlops en componenten is echt niet voldoende.

Dat je het voor jezelf goed probeert te praten om een PS5 te halen, ga je gang, maar laten we wel bij de feiten blijven en dat is gewoon dat beide platformen veel sneller zijn dan een PC met dezelfde specs en dat ze beiden veel aanpassen naar hun visie.

Het verhaal lijkt anders, maar de inhoud is nog steeds vrij gelijk. En het hangt af van de devs hoe succesvol de keuzes gaan zijn. Met geen van beide zul je een miskoop doen. Ik zou in ieder geval nooit op basis van alleen de hardwarespecs een console aanschaffen, het gaat toch om het hele ecosysteem van games, software, uiteindelijke performance, sociale functies en contacten. En voor velen is prijs toch vaak belangrijker, mits het er een beetje boeiend uit ziet. Pas als ze die aankondigen, kun je het geheel in perspectief zetten.

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
Martinspire schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 12:50:
[...]

Beiden zijn vergelijkbaar met een mid-high end pc, maar beiden hebben enorm veel customization erop zitten. Ik weet niet waarom je denkt dat de Xbox meer een PC zal zijn dan de Playstation want dat is gewoon niet waar. En de grootste winst zit vooral op software-vlak. Alleen kijken naar de TFlops en componenten is echt niet voldoende.

Dat je het voor jezelf goed probeert te praten om een PS5 te halen, ga je gang, maar laten we wel bij de feiten blijven en dat is gewoon dat beide platformen veel sneller zijn dan een PC met dezelfde specs en dat ze beiden veel aanpassen naar hun visie.

Het verhaal lijkt anders, maar de inhoud is nog steeds vrij gelijk. En het hangt af van de devs hoe succesvol de keuzes gaan zijn. Met geen van beide zul je een miskoop doen. Ik zou in ieder geval nooit op basis van alleen de hardwarespecs een console aanschaffen, het gaat toch om het hele ecosysteem van games, software, uiteindelijke performance, sociale functies en contacten. En voor velen is prijs toch vaak belangrijker, mits het er een beetje boeiend uit ziet. Pas als ze die aankondigen, kun je het geheel in perspectief zetten.
Om de oude vergelijking er maar bij te halen.... Kijk wat de PS3 er met 256mb ram er nog uitpoepte met games als Last of Us en GTA V.

Een PC met gelijke specs aan de PS4 draait echt geen modern warfare of death stranding.

De vergelijking van een gameconsole met een pc is echt onzin. De qoute van @poor Leno is daarom een hele mooie.

Cerny zegt om die rede ook een beetje te zoeken naar de balans van evolutie en revolutie. Xbox is hoe je het wilt zien meer een evolutie daar waar Sony op zoek is naar meer revolutie. Is in het design ook duidelijk te zien.

[ Voor 7% gewijzigd door Kenny_026 op 19-03-2020 12:56 ]

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
Martinspire schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 12:50:
[...]

Beiden zijn vergelijkbaar met een mid-high end pc, maar beiden hebben enorm veel customization erop zitten. Ik weet niet waarom je denkt dat de Xbox meer een PC zal zijn dan de Playstation want dat is gewoon niet waar.
Omdat ik (tot nu) de indruk krijg dat Sony veel meer met finetuning, details en balans bezig is, dan waar MS het juist op brute force power gooit :)

(Maar laat ik vooropstellen, voordat ik zoiets te horen krijg, dat ik de XSX een supergaaf apparaat vind hoor :X
En de grootste winst zit vooral op software-vlak. Alleen kijken naar de TFlops en componenten is echt niet voldoende.
Daarom ben ik wel heel benieuwd, want de side-by-side worden eindelijk echt interessant om te zien nu (verwacht ik) :)
Dat je het voor jezelf goed probeert te praten om een PS5 te halen
Wederom, waarom wordt dit gedacht omdat ik er een goed gevoel bij heb :?

Het is voor mij sowieso een non-issue, ook nooit geweest, omdat ik toch bij Playstation blijf.

Ik snap dat het voor mensen op de wip een issue kan zijn ja.

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:38

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Topicstarter
Modbreak:Wil je meediscussieren over de specs en/of technische kant van de PS5, dan is deze video van Digital Foundy verplichte kost: Bullet NL in "[ZT] Playstation 5 Speculaties & Geruchten"

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• uchiha tijntje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:38

uchiha tijntje

Seriously.... (gow 2 mp sux)

poor Leno schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 13:00:
Omdat ik (tot nu) de indruk krijg dat Sony veel meer met finetuning, details en balans bezig is, dan waar MS het juist op brute force power gooit :)
Even oprechte vraag. Komt je indruk wellicht mede doordat je Cerny een uur hebt horen praten wat eigenlijk ook prima een theoretische lecture had kunnen zijn voor gamedevelopment / hardware op een universiteit en de reveal van Digital Foundry voor de Series X wat meer down to earth was (en daardoor ook wellicht wat meer begrijpelijk voor de normale leken onder ons)?

Beetje zoals advocaten en notarissen schrijven. Het klinkt erg bijzonder, maar als je het gaat afpellen kun je het ook in een stuk minder complexe taal opschrijven :P

Gamertag: VAS taijyn….. Those who know not, that they are not.

• Aenea
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-02-2021
v8power67 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 12:23:
Als de ssd taken nu eigen cpu core heeft in de chip en de audio chip ook kan het zijn dat de cpu dus anders gebruikt gaat worden. Want deze taken zijn normaal voor de cpu.
Dat is ook zoiets, mensen verkijken zich een beetje op bepaalde zaken. Als de XSX de decompressie moet doen via CPU/GPU dan gaat daar al wat van de snelheid verloren. Zelfde geld voor de audio. Hoe heeft MS verder de SSD ondersteuning geregeld, Cerny bleef doorhameren dat er normaal veel bottlenecks zijn die er voor zorgen dat de volle snelheid niet altijd even goed merkbaar is en het lijkt er op dat de PS5 aardig wat custom silicon heeft om dat op te lossen. Hoe zit dat bij de XSX?

Als uiteindelijk blijkt dat de XSX meer dingen moet doen via de normale GPU CU's die de PS5 met de Tempest Engine doet, dat de CPU ingezet moet worden om decompressie te regelen, etc., etc. is de kans groot dat het verschil kleiner wordt dan je zo op eerste gezicht zou verwachten.

Als je dan ook nog even bedenkt dat hogere kloksnelheid andere voordelen heeft zoals ook het DF filmpje duidelijker aangeeft dan de Cerny presentatie dan moet je je afvragen of je dat verschil van 1,72TF wel zo erg gaat merken.

PS. Als de Tempest Engine een aangepaste AMD CU is betekent dit dat er dus eigenlijk 37 CU's in zitten ;)
PPS. Is iemand het ook opgevallen dat bij gebruik van SMTs de XSX\s CPU kloksnelheid omlaag gaat?

Denk vooral dat veel mensen zich te blind staren op dat TF nummertje, en zelfs als je gaat neuzelen over goed praten dit en dat dan nog is het TF verschil vele malen lager percentueel gezien dan van de PS4 en X1 en Pro en One X en is het vrij duidelijk dat het niet veel zal uitmaken voor 3rd party games...

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
uchiha tijntje schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 13:06:
[...]

Even oprechte vraag. Komt je indruk wellicht mede doordat je Cerny een uur hebt horen praten wat eigenlijk ook prima een theoretische lecture had kunnen zijn voor gamedevelopment op een universiteit en de reveal van Digital Foundry voor de Series X wat meer down to earth was (en daardoor ook wellicht wat meer begrijpelijk voor de normale leken onder ons)?

Beetje zoals advocaten en notarissen schrijven. Het klinkt erg bijzonder, maar als je het gaat afpellen kun je het ook in een stuk minder complexe taal opschrijven :P
Haha ik snap wat je bedoelt ;)

Maar nee vooralsnog niet. Ik heb ook vandaag júist weer alles (ook MS) zitten kijken en lezen, en ik blijf vooralsnog bij die gedachten.

Ik zeg natuurlijk nog niets over hoe het straks irl gaat zijn, of als er van beiden meer bekend gaat worden :)

Als ik er weer een van mijn befaamde vergelijkingen bij haal, dan zou ik het bijna vergelijken met MS die als stoere smid het ridder harnas professioneel in elkaar smeedt, waarbij Sony meer met de details, versieringen en zo bezig is, alles aan elkaar verbindt en het malienkolder inelkaar flanst :D
jaja een gevoel uitleggen is niet simpel ;) En zolang we nog niets irl hebben gezien blijft het vooralsnog bij een gevoel :))

_

[ Voor 5% gewijzigd door poor Leno op 19-03-2020 13:15 ]

Verwijderd

Aenea schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 13:09:
[...]

Denk vooral dat veel mensen zich te blind staren op dat TF nummertje, en zelfs als je gaat neuzelen over goed praten dit en dat dan nog is het TF verschil vele malen lager percentueel gezien dan van de PS4 en X1 en Pro en One X en is het vrij duidelijk dat het niet veel zal uitmaken voor 3rd party games...
Ik denk dat de meeste third party ontwikkelaars gewoon de 'zwakste' machine nemen als uitgangspunt. De extra kracht van de 'krachtigere' machine zal waarschijnlijk niet dusdanig worden gebruikt dat er een groot verschil waarneembaar is. Ik weet van de huidige gen geen third party games te noemen waarbij een groot verschil te zien is. Dit verwacht ik ook bij next gen.

De exclusives moeten het verschil gaan maken, maar omdat het een exclusive is, zul je nooit weten hoe die game op de andere console draait.

Dus het draait weer allemaal om de games... :>

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Kenny_026 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 12:53:
[...]
Om de oude vergelijking er maar bij te halen.... Kijk wat de PS3 er met 256mb ram er nog uitpoepte met games als Last of Us en GTA V.

Een PC met gelijke specs aan de PS4 draait echt geen modern warfare of death stranding.

De vergelijking van een gameconsole met een pc is echt onzin. De qoute van @poor Leno is daarom een hele mooie.
Waar je helemaal de mist in gaat is dat je x jaar oude consoles gaat vergelijken met nieuwe pc-architecturen. Dit soort resultaten zie je bij consoles pas als men eerst 5 jaar gepoogd heeft om alles te optimaliseren.

Bij consoles vs pc heb je grofweg gezegd 3 fases :
- Console launch tot 1,5/2 jaar na uitkomst hierin presteert het beter als een mid-end pc
- 3 a 4 jaar na console launch hierin presteren de games gewoon minder als een mid pc
- 5 jaar+ hier krijgt men de kneepjes van de console te pakken en gaat het beter eruitzien als een pc met gelijke specs (alleen zie maar eens een pc met 5 jaar oude specs te vinden)

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
Caayn schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 13:25:
[...]
De hele FLOPS discussie bestaat al een lange tijd. Het enige waar je mee op moet letten is dat het een indicatie is en dat je de FLOPS performance niet tussen twee verschillende GPU architecturen moet gaan vergelijken. Vergelijk je binnen de zelfe architecture (ie: RDNA2) dan is het een prima maatstaaf voor performance.
Het is een maatstaf hoeveel rekenkracht de GPU op zichzelf heeft. Het zicht weinig over de uiteindelijke snelheid van de console in totaal, dus architectuur, cpu, caching, disksnelheid, instructieset, software etc. wordt allemaal niet meegenomen.
Gomez12 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 13:30:
[...]
Bij consoles vs pc heb je grofweg gezegd 3 fases :
- Console launch tot 1,5/2 jaar na uitkomst hierin presteert het beter als een mid-end pc
- 3 a 4 jaar na console launch hierin presteren de games gewoon minder als een mid pc
- 5 jaar+ hier krijgt men de kneepjes van de console te pakken en gaat het beter eruitzien als een pc met gelijke specs (alleen zie maar eens een pc met 5 jaar oude specs te vinden)
Je zou de presentatie van Mark Cerny moeten gaan kijken, die beweerd als lead designer van de console zo ongeveer het tegenover gestelde :P

Doordat de architectuur hetzelfde blijft is de leerdrempel juist een stuk kleiner.

[ Voor 35% gewijzigd door Chaoss op 19-03-2020 13:36 ]

• Recon24
v8power67 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 12:00:
[...]

In deze video zegt hij dat de audio chip even sterk is als de hele jaguar cpu cluster ! egt hij rond 30:26 !!
Is een serieuze chip dus !! Voorheen op ps4 werd er en halve cpu core gebruikt voor audio. Nu dus een hele jaguar 8 core chip qua compute power.
Cerny zei dat developers taken kunnen offloaden van de CPU naar de Tempest engine. Zo krijgen de Zen 2 cores nog meer headroom voor andere taken zoals fps m, physics etc. Ik heb het gevoel dat Sony hier echt wel goed over heeft nagedacht, en ik denk dat we nog verbaasd gaan zijn als we de games daadwerkelijk gaan zien.

Men zal dan eindelijk wat rustiger worden en die TF geouwehoer vergeten, en inzien dat het idd niet zozeer daarom draait. Wat mensen dus daarom ook niet moeten vergeten, is dat er niet alleen een GPU in een console zit.

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 13:21:

De exclusives moeten het verschil gaan maken, maar omdat het een exclusive is, zul je nooit weten hoe die game op de andere console draait.

Dus het draait weer allemaal om de games... :>
Dat is weer het andere uiterste, dan kunnen we dit topic wel dicht doen :P

Er mag best gediscussieerd worden, maar zoals de topic warning aangeeft: geen PS5 vs XSX discussies, want dis discussie is nog nooit goed afgelopen. Er wordt van alles geroepen zonder dat men zich in de materie heeft verdiept.

[ Voor 6% gewijzigd door Chaoss op 19-03-2020 13:45 ]

• Recon24

Daar gaat niemand je antwoord op kunnen geven, omdat je niet weet hoe de tools eruit zien, werken en hoe efficient ze zijn. Ik denk dat devs weinig moeite hoeven te doen om bepaalde dingen te implementeren. Juist de tools moeten er voor zorgen dat devs al die features kunnen gebruiken zonder veel werk te moeten verrichten.

• v8power67

v8power67

Zie weer een hoop activiteit van mensen hier die normaal in een ander topic posten. :Y)

Laten we even de verdere info afwachten. Prijs bv. En software verhaal. Dit was puur een hardware verhaal.
Vergelijking tussen beide is een beter verhaal als alle info van beide op tafel ligt. Stel dat ps5 200 euro goedkoper is, dan is deze hele discussie onnodig want dan spelen ze allebei een ander spel.
Mochten ze dicht bijmekaar zitten dan is vergelijken eerlijker. Maar nogmaals dat zien we vanzelf dan.

Plus het draait uiteindelijk om de games erop en die hebben we amper gezien dus nog hoop gaafs in vooruitzicht voor beide consoles!

Lets all chill and relax ! Gaming gaat een nieuw tijdperk in einde van het jaar en dit word echt heel gaaf :*) Verheug me nu al op horizon zero dawn 2, tlou2( ps5 edition) gran turismo 7 !( Oh boy cant wait!). Mogelijk the order 1886 opvolger, dat soort games. Dat word gewoon smullen. Zeker nu beide console makers ook zeer gan focussen op hun first party lineup ! Word mooie tijd.

• bram1984
Iets heel anders, maar wel PS5 gerelateerd. Een "lek" over Spider-Man 2. Korrel zout enzo.

Holiday 2021 release date, probably September like PS4 Spiderman was.
Reveal this Summer.
No online co op. Completely single player.
Queens and Brooklyn. Will feature new gameplay mechanics to facilitate the low building traversal.
Set during Winter. Set approx 5-6 months after the first game. Peter is still mourning Aunt May and constantly reminds himself of what happened. MJ and him live together but she is away for the entire first act of the story.
Oscorp is attempting to Clone certain DNA to build a super soldier. Goes wrong. New villains spawn from this.
Harry Osborn will become Venom but it's a unique take on the character my source said.
Carnage and Mysterio are in the game.
Eddie Brock is in the game and a major character.
Miles is playable in sections of the game. They're still unsure wheather to let the player free roam as him but it isn't being thrown out completely just yet.
Think of Arkham Knight's system where you could switch to the other Bat family characters in certain situations. Same thing here. Not very original but it is fun.
A new "Web-Chain" mechanic is how my contact named it. You can basically chain together web "zips" so when you reach a point, he immediately zips to the next and so on.
Web swinging overhauled. They've gone all out on the animation tech this time, so we won't see the same animation as much, more variety, not only are they bringing the animations from PS4 over for the swing releases, they're adding MANY MANY MANY more. They have like 2 animators devoted completely and solely to the web release animations throughout the entire development cycle.
There will be three swing modes. Realistic, Arcade and Hybrid. (Naming still not final). Realistic is very Spider-Man 2-esque in that it's just pure physics. Arcade is a little "fake" assistance. and hybrid is a merge of the two, basically PS4's swinging.

• Martinspire
  • Nu online

Martinspire

Awesomeness

poor Leno schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 13:00:
[...]

(Maar laat ik vooropstellen, voordat ik zoiets te horen krijg, dat ik de XSX een supergaaf apparaat vind hoor :X

[...]

Daarom ben ik wel heel benieuwd, want de side-by-side worden eindelijk echt interessant om te zien nu (verwacht ik) :)

[...]

Wederom, waarom wordt dit gedacht omdat ik er een goed gevoel bij heb :?

Het is voor mij sowieso een non-issue, ook nooit geweest, omdat ik toch bij Playstation blijf.

Ik snap dat het voor mensen op de wip een issue kan zijn ja.
Maar het grote verschil is dat Microsoft de Xbox heeft onthuld met wat het voor de spelers betekend en Sony nu vooral het praatje naar de developers hebben gedaan, vandaar ook de GDC-talk. Als beiden nou ook even het praatje online zetten van de andere kant, dan zijn we wel rond en kun je er meer over zeggen :P

Beiden gingen vooral in op wat zij de grootste verandering zien voor de nieuwe generatie en dat lijkt me verder prima. Het hebben van een SSD is vooral voor de ontwikkelaars erg handig, dus is het logisch dat Sony daar met hun GDC-praat op in gingen. Voor de consument valt vooral de laadtijden en toegenomen aantal zichtbare objecten op, dus dat is van de Xbox bekend. Net als dat we ook de XSX al hebben gezien: voor de consument.

Sony mag nu wel met een praatje komen over wat alles betekent voor de eindgebruiker en dan met name de prijs en hoe ie eruit ziet.

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 20:37

BM

Moderator Spielerij
Chaoss schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 13:13:
die 10,3 vs 12 TF zegt helemaal niets.
Zeggen zeker wel wat, maar zijn niet zaligmakend, en zoals door velen al gemeld, het totaalplaatje moet kloppen, en dan kan het best zijn dat Sony daar (soms, vaak, altijd) beter uitkomt, ondanks de 'mindere' TF, misschien ook niet.
Hier valt pas wat over te zeggen als we aantal FPs etc gaan meten wanneer beide consoles uit zijn.
True, maar je spreekt jezelf in 1 post tegen door ook dit te beweren:
Wat ook duidelijk gemaakt wordt in die DF video: onder aan de streep is de XSX helemaal niet sneller
de DF video legt juist uit waarom Sony voor deze oplossing heeft gekozen!!
Tuurlijk heeft Sony hier een heel goed idee bij gehad om voor deze oplossing te kiezen, net als dat MS dat voor hun oplossing had.
wat er is geen reden om dat aan te nemen op basis van aantal Tf.
Jij doet ook de aanname dat het niks uitmaakt, zonder dat daar nu harde cijfers voor zijn ;)

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Verwijderd

v8power67 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 13:53:
Gran turismo 7 !( Oh boy cant wait!).
Daar kijk ik ook naar uit en ook bijvoorbeeld naar Project CARS 3.

• BigF25
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:24
Om het even in pc perspectieven te plaatsen. Lijkt mij er op dat de ps5 iets in de trant van de 5700xt gpu krijgt, wel v2, want RDNA2. De 5700xt heeft 40 CUs, ps5 gpu heeft 36 CUs
Nu is de 5700xt momenteel de top uit de AMD stal, straks icm RDNA2 features en custom gemaakt voor in de ps5, klinkt het niet verkeerd.

https://www.amd.com/en/pr...ics/amd-radeon-rx-5700-xt

Peak Single Precision Compute Performance
9.75 TFLOPs

[ Voor 16% gewijzigd door BigF25 op 19-03-2020 14:26 ]

• NotSoSteady
BigF25 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 14:22:
Om het even in pc perspectieven te plaatsen. Lijkt mij er op dat de ps5 iets in de trant van de 5700xt gpu krijgt, wel v2, want RDNA2. De 5700xt heeft 40 CUs, ps5 gpu heeft 36 CUs
Nu is de 5700xt momenteel de top uit de AMD stal, straks icm RDNA2 features en custom gemaakt voor in de ps5, klinkt het niet verkeerd.
Ja, dat werd ook door Digital Foundry gesuggereerd. Volgens mij is er ook geen Variable Rate Shading aanwezig.

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
poor Leno schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 14:24:
[...]

Tuurlijk, maar er zijn ook een paar hardnekkige die ook leuke dingen proberen onderuit te halen.. en dat vind ik gewoon jammer -O-
Wat ik jammer vind is dat iedereen hier het “het gaat om de games” standpunt vergeten is.

Voor de presentatie was dat een beetje de strekking. Nu er minder raw power is haalt iedereen er van alles bij om toch vooral wel aan te tonen dat het allemaal wel meevalt “Want Chip dit....” “Ja maar Audio dat....”

Postjes en Twitter berichtjes quoten die het voor de PlayStation opnemen enz enz.

Schattig natuurlijk maar blijf gewoon bij het standpunt “het draait om de games”. Dan is al dat gedraai niet nodig.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

• NotSoSteady
Donstil schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 14:27:
[...]

Wat ik jammer vind is dat iedereen hier het “het gaat om de games” standpunt vergeten is.

Voor de presentatie was dat een beetje de strekking. Nu er minder raw power is haalt iedereen er van alles bij om toch vooral wel aan te tonen dat het allemaal wel meevalt “Want Chip dit....” “Ja maar Audio dat....”

Postjes en Twitter berichtjes quoten die het voor de PlayStation opnemen enz enz.

Schattig natuurlijk maar blijf gewoon bij het standpunt “het draait om de games”. Dan is al dat gedraai niet nodig.
Ik vond het persoonlijk ook niet erg handig van Sony om zo'n droge presentatie te houden. Leuk dat het een presentatie was voor GDC, maar ze wisten hopelijk zelf ook dat ze nu een heel ander publiek zouden treffen. Daar hadden ze in mijn ogen wel wat beter op in kunnen spelen. Ze hadden helemaal geen nieuwe games hoeven te tonen, maar een demo met nieuwe technieken in een bestaande game had vermoedelijk al een hoop geholpen.

[ Voor 6% gewijzigd door NotSoSteady op 19-03-2020 14:34 ]

• BigF25
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:24
NotSoSteady schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 14:31:
[...]

Ik vond het persoonlijk ook niet erg handig van Sony om zo'n droge presentatie te houden. Leuk dat het een presentatie was voor GDC, maar ze wisten hopelijk zelf ook dat ze nu een heel ander publiek zouden treffen. Daar hadden ze in mijn ogen wel wat beter op in kunnen spelen. Ze hadden helemaal geen nieuwe games hoeven te tonen, maar een demo met nieuwe technieken in een bestaande game had vermoedelijk al een hoop geholpen.
Eens.
Maar waarschijnlijk toch ook een beetje druk van media, concurrent etc heeft men doen besluiten -> dan dit maar de wereld in slingeren dan weet men tenminste dat we bezig zijn met informatie verschaffen ?
Ding is natuurlijk dat je in 2020 heel veel reacties kunt verwachten, zowel positief als negatief. Gezien het niet heel spannend was, lees 'droog' krijg je een berg negatief nieuws over je heen want mensen hadden verwacht iets meer fleurigs en kleurrijks te krijgen, lees games, apparaat zelf.
On to the next, ik verwacht dat ze binnenkort/snel wel het apparaat zelf zullen laten zien en games volgt ook wel.

• Donstil
  • Niet online
poor Leno schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 14:40:
[...]

Ik bedoelde het downplayen van de positieve specs :)

Maar voor mij draait het niet om de games. Mijn games zijn vooral toch multiplatform..

Ik wil gewoon fatsoenlijk kunnen gamen, zonder haperingen, dan ben ik al blij ;)
Nee voor mij ook niet verder, zoveel mogelijk power als het maar een console blijft wat mij betreft, 95% is hier multiplatform.

Ik twijfel dus behoorlijk en mochten ze tegelijk uitkomen dan wacht ik de daadwerkelijke vergelijken zeker even af.

• NotSoSteady
Donstil schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 14:44:
[...]

Nee voor mij ook niet verder, zoveel mogelijk power als het maar een console blijft wat mij betreft, 95% is hier multiplatform.

Ik twijfel dus behoorlijk en mochten ze tegelijk uitkomen dan wacht ik de daadwerkelijke vergelijken zeker even af.
Ik twijfel niet en ga voor de PS5 en de games van Sony, omdat Microsoft zo aardig is om al zijn exclusieve games toch al naar de pc te brengen. Het enige waar ik me aan stoor is het neerzetten van de Xbox Series X als een standaard pc'tje met alleen brute kracht, terwijl dat in mijn ogen niet het geval is. Ik kijk vooral graag objectief naar dingen en qua hardware heeft Microsoft echt alles uit de kast gehaald.

https://www.eurogamer.net...-xbox-series-x-full-specs

Verwijderd

Nog even over die terrafloppers :+

Vega 64 vs Vega 56 identieke clocksnelheden maar dus wel een 1.6 Tflop verschil resultaat, identieke prestaties.

https://www.gamersnexus.n...-clock-shader-differences

https://www.gamersnexus.n...ame-clocks-part-2-revisit

Dus ik verwacht geen 20% verschil

• Amaze86
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17-09 13:48
Mocht ps5 €100 goedkoper zijn dan de concurrent dan winnen ze alweer de komende jaren, en de exclusieve games zullen weer prachtig zijn.

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

• NotSoSteady
Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 15:08:
[...]

sorry wat is er precies cherry picking aan ?
Een enkele review pakken met benchmarks en dat als voorbeeld nemen dat teraflops niet veel zeggen. Als ik naar de reviews van gpu's kijken dan zie ik wel degelijk een verband met het aantal frames per seconde en het verschil qua teraflops.

RTX 2080 Ti (13,4 teraflops)
RTX 2080 (10,6 teraflops)

Verschil 2,8 tflops (23% verschil)

Red Dead Redemption 2 (4K/Ultra)
RTX 2080 Ti - 43 fps
RTX 2080 - 31 fps

Verschil 12 fps (32% verschil)

Wat ik nu doe is overigens net zo goed cherry picking, want in andere games zijn de verschillen weer kleiner.

[ Voor 47% gewijzigd door NotSoSteady op 19-03-2020 15:18 ]

Verwijderd

NotSoSteady schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 15:09:
[...]

Een enkele review pakken met benchmarks en dat als voorbeeld nemen dat teraflops niet veel zeggen. Als ik naar de reviews van gpu's kijken dan zie ik wel degelijk een verband met het aantal frames per seconde en het verschil qua teraflops
Het is geen review maar een onderzoekje tussen 2 kaarten die identiek zijn op het aantal CU's na....
Daarop antwoorden met wel een review getuigd wel van cherrypicking.

Hopelijk ben je het met me eens dat TFlops niks hoeft te zeggen zelfs niet op dezelfde architectuur wat mijn punt was en kunnen we die discussie dan laten rusten ?
Py. schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 15:21:
Kunnen we het hier ondanks de topicwarning gewoon weer over de PS5 speculaties en geruchten hebben ipv. de wedstrijdjes e-peen lengte vergelijken en de ad hominems? Dat laatste doe je maar op het schoolplein.
Mee eens, ik wilde alleen maar een voorbeeld plaatsen van een gedegen onderzoek (dus geen willekeurige review) om dat verhaal juist tot rust te brengen, jammer dat NotSoSteady het punt niet helemaal begrijpt.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2020 15:28 ]

• Martinspire
  • Nu online

Martinspire

Awesomeness

BigF25 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 14:22:

https://www.amd.com/en/pr...ics/amd-radeon-rx-5700-xt

Peak Single Precision Compute Performance
9.75 TFLOPs
Mja het zit ivm consumentenhardware nu weer in de high-end schaal, waar de PS4 destijds lanceerde met een GPU in mid-tier. Dus zul je ook minder snel hebben dat PC veel beter presteerd dan console ivm de huidige generatie. De huidige generatie had ook last van het feit dat Nvidia ineens met veel snellere hardware kwam van de 1080 en daarna zelfs RTX. Dat maakte het verschil wel groot. Plus SSD's werden gemeengoed. Ik verwacht dat de nieuwe consoles langer relevant blijven voor de performance van games dan de huidige generatie. De vraag is nog wel in hoeverre men stappen wil zetten naar 8K, al vind ik zelf dat de rek er wel een beetje uit is en meer pixels niet meteen een mooiere game opleveren. De grafische kracht die al die pixels kosten, is groter dan wat je met een lagere resolutie kunt toevoegen (bv met raytracing)

[ Voor 4% gewijzigd door Martinspire op 19-03-2020 15:30 ]

• Silversin
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:19
Ben wel blij met de nextgen devices, beiden prima specs.

Denk dat ik voor de verandering eerst voor de PS5 ga, de One X kan nog wel een aantal jaartjes mee. Kan lekker al die exclusives inhalen die ik heb gemist op de PS4.

• Anton.net
Ik vraag me wel af hoelang Playstation nu gaat wachten om meer te tonen. Ze komen wat afwachtend over, maar volgens mij is het juist Playstation die er nu baat bij heeft om meer te tonen. De zaken die we nog niet kennen, moeten eigenlijk de sterke punten worden van ps5 (Games en waarschijnlijk prijs)

Series X heeft volgens mij nog steeds het momentum, die kunnen gerust afwachten. :P

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
Modbreak:Slotje, kunnen jullie even afkoelen en ik heb even tijd om alles hier te verwijderen

[ Voor 9% gewijzigd door Chaoss op 19-03-2020 15:58 ]

• Sagat
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:21

Sagat

Is pappa x2!

Modbreak:Ik heb aardig wat opgeschoond, scherpe discussie mag, maar respecteer elkaars mening, en ga niet op de man spelen.
Verder zie TW.

10 second ninja DONE

• bram1984
Kotaku podcast, quote van Jason Schreier:
I heard from at least 3 Different people in the last couple of hours like, WOW, the Playstation 5 is actually the more superior piece of Hardware in a lot of different ways despite of what you see in the Spec Sheets.
https://www.resetera.com/...ee-in-spec-sheets.176005/

Secret sauce coming in.

• vaagisdenaam
  • Registratie: November 2010
  • Niet online
Ik heb het idee dat ik bijna de enige ben als ik Reddit en sommigen hier lees, maar ik ben wel enthousiaster geworden over de ps5.

Het klinkt alsof er heel goed over is nagedacht. Jarenlang heb ik weinig anders gelezen dan dat de processor de bottleneck is van de huidige generatie. Uiteindelijk is er altijd ergens een bottleneck, maar het klinkt nu alsof alle onderdelen vrij maximaal kunnen presteren, of in elk geval dat dat bewust het plan is geweest bij het design van de ps5.

Los daarvan, ik heb me enorm vermaakt met tlou, Uncharted, gow, horizon, Spiderman. Geen moment heb ik me gestoord aan de graphics, dus dat kan alleen maar beter worden...

• uchiha tijntje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:38

uchiha tijntje

Seriously.... (gow 2 mp sux)

Stoppen met trollen, ander gaat dit topic permanent op slot

[ Voor 75% gewijzigd door Chaoss op 19-03-2020 17:09 ]

Gamertag: VAS taijyn….. Those who know not, that they are not.

• bram1984
vaagisdenaam schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 16:53:
Ik heb het idee dat ik bijna de enige ben als ik Reddit en sommigen hier lees, maar ik ben wel enthousiaster geworden over de ps5.

Het klinkt alsof er heel goed over is nagedacht. Jarenlang heb ik weinig anders gelezen dan dat de processor de bottleneck is van de huidige generatie. Uiteindelijk is er altijd ergens een bottleneck, maar het klinkt nu alsof alle onderdelen vrij maximaal kunnen presteren, of in elk geval dat dat bewust het plan is geweest bij het design van de ps5.

Los daarvan, ik heb me enorm vermaakt met tlou, Uncharted, gow, horizon, Spiderman. Geen moment heb ik me gestoord aan de graphics, dus dat kan alleen maar beter worden...
Oh nee, er zijn er genoeg enthousiast hier hoor. Qua GPU en CPU performance ongeveer wat ik had verwacht. Qua SSD storage hoeveelheid iets minder dan ik had verwacht, maar qua snelheid ver boven wat ik had verwacht. Verder lijkt het gewoon een zeer gebalanceerd systeem te worden waarbij ze veel naar developers hebben geluisterd en hetgeen waar ze het meest behoefte aan hadden, prio hebben gemaakt.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:13
bram1984 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 17:01:
Oh nee, er zijn er genoeg enthousiast hier hoor.
Daar was in veel gevallen ook niet zoveel voor nodig :+

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Verwijderd

Anton.net schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 15:42:
Ik vraag me wel af hoelang Playstation nu gaat wachten om meer te tonen. Ze komen wat afwachtend over, maar volgens mij is het juist Playstation die er nu baat bij heeft om meer te tonen. De zaken die we nog niet kennen, moeten eigenlijk de sterke punten worden van ps5 (Games en waarschijnlijk prijs)

Series X heeft volgens mij nog steeds het momentum, die kunnen gerust afwachten. :P
Ik hoop dat ze in het verlengde van het praatje over de korte adoptie tijd voor developers al wat titels en gameplay demos kunnen laten zien die ook de potentie van de hardware meteen toont. Dat is velen malen doorslaggevender voor de gemiddelde consument dan technische praatjes.

• JSchut
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

JSchut

.....

Ik ben als altijd Xbox gebruiker overgestapt naar de PS4 en later terug naar de Xbox. Ik hem mijn PS4 vlak voor de release van Horizon Zero Dawn verkocht.

Nu ga ik hoogstwaarschijnlijk van een Xbox One X naar een PS5. Ik houdt de Xbox gewoon dus kan daar ook nog een eventuele Forza Horizon 5 op spelen.

Voor mij is BC wel een erg nice. Kan ik alle gemiste exclusives (Lees alles wat is uitgekomen vanaf Horizon Zero Dawn en later nog gaan spelen)

De specs van de PS5 lijken op het eerste oog misschien minder maar ik denk dat het allemaal nog wel eens anders kan gaan uitpakken. We gaan het allemaal wel zien. Maar ik heb niet het gevoel dat ik een foute keus kan maken. Beide consoles zijn gewoon dikke upgrades en beesten van machines.

Nu nog heel lang wachten totdat ze eidenlijk uitkomen :D

PSN jschut_82 | Xbox: JSchut82

• v8power67

v8power67

Dat is waarom ik zo uitkijk naar exclusieve games van sony! Denk dat 3rd party niet zoveel moeite gaan doen ervoor.
vaagisdenaam schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 16:53:

Ik ben zeer enthousiast ! Ik verwachte minder en kreeg meer. Ik dacht aan minder flops en lagere cpu clock. Dus ik ben blij verrast. Word gewoon mooie tijd, en ben zeer benieuwd wat first party gaat doen met de mogelijkheden en snelheid van de ssd ! Worden super gave tijden voor gamers !

[ Voor 73% gewijzigd door v8power67 op 19-03-2020 17:47 ]

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
https://www.gamesradar.co...evices-via-optical-ports/

Ik hoop niet dat dit ook het geval is met de PS5...

• NotSoSteady
Het maakt mij niet meer uit, ik heb inmiddels de stap gemaakt. Volgens mij is die poort op de PS4 Slim ook al niet aanwezig, dus ik ben benieuwd wat ze gaan doen.

[ Voor 4% gewijzigd door NotSoSteady op 19-03-2020 17:58 ]

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
Ik heb een Astro A50 dus zou het wel zwaar kut vinden. Verreweg, echt met afstand de beste headset die ik ooit gehad heb.

• v8power67

v8power67

Tja is een antieke aansluiting inmiddels. Kan geen enkele moderne codec meer afspelen. Dus ja vind niet meer dan logisch ook voor ps5.

• NotSoSteady
Kenny_026 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 17:56:
Ik heb een Astro A50 dus zou het wel zwaar kut vinden. Verreweg, echt met afstand de beste headset die ik ooit gehad heb.
HDMI-splitter gebruiken?

• Amaze86
Uh dat zou wel minder zijn,juist via optical is een must voor veel duurdere headset voor chat/mix geluid. Astro,Lucidsound,plantronics.

Dan ziet je met je duurdere headsets zou echt balen zijn,wacht wel met kopen van een nieuwe headset.

[ Voor 10% gewijzigd door Amaze86 op 19-03-2020 18:01 ]

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

• bram1984
v8power67 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 17:39:
[Twitter]
Dat is waarom ik zo uitkijk naar exclusieve games van sony! Denk dat 3rd party niet zoveel moeite gaan doen ervoor.
[...]

Ik ben zeer enthousiast ! Ik verwachte minder en kreeg meer. Ik dacht aan minder flops en lagere cpu clock. Dus ik ben blij verrast. Word gewoon mooie tijd, en ben zeer benieuwd wat first party gaat doen met de mogelijkheden en snelheid van de ssd ! Worden super gave tijden voor gamers !
Ik begrijp de tweet niet zo goed. Leg het aan me uit alsof ik 5 ben.

• Martinspire
  • Nu online

Martinspire

Awesomeness

Kenny_026 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 17:56:
Ze zijn al aan het kijken of ze via USB het geluid kunnen doen. Op zich moet dat kunnen, bandbreedte zat en zo werkt ie ook met PC prima.

• v8power67

v8power67

bram1984 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 18:26:
[...]

Ik begrijp de tweet niet zo goed. Leg het aan me uit alsof ik 5 ben.
Gaat om de techniek van sony zijn ssd. Die specifiek gebruikt moet worden om dus maximale gebruik ervan te maken. Zoals de video van df uitlegt dat er allerlei cores enz aanwezig zijn om alles zo snel en smooth mogelijk te maken. Maar je moet dus je engine er wel op aanpassen dus doen ze dit niet snel alleen voor ps5. Want als concurrent dit niet heeft dan is het alleen op ps5 nuttig. Dus zullen veel devs dit niet doen en dus niet vol gebruik gaan maken van de mogelijkheden van de ssd in ps5.
Daarom denk ik ook dat de first party echt gaan shinen op ps5 waar 3rd party helaas snel voor een normale oplossing kiezen die makkelijk multiplatform toegepast kan worden.

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
Die Audio chip klinkt wel veelbelovend, dat ding schijnt net zoveel power te hebben als de hele base PS4 :? Vraag me ook af hoeveel je er van gaat merken als je het geluid via een soundbar of gemiddelde koptelefoon afspeel, lijkt me dat er nogal een beperking ligt bij de speakers mits je een high end audio setup hebt.

• Amaze86
Chaoss schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 18:47:
Die Audio chip klinkt wel veelbelovend, dat ding schijnt net zoveel power te hebben als de hele base PS4 :? Vraag me ook af hoeveel je er van gaat merken als je het geluid via een soundbar of gemiddelde koptelefoon afspeel, lijkt me dat er nogal een beperking ligt bij de speakers mits je een high end audio setup hebt.
Concurrent heeft ook gewoon die 3D chip,zo speciaal is die niet.Of is dit eentje die sony zelf heeft gemaakt...ben beetje in de war.

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
Amaze86 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 19:09:
[...]

Concurrent heeft ook gewoon die 3D chip,zo speciaal is die niet.Of is dit eentje die sony zelf heeft gemaakt...ben beetje in de war.
Van de DF Analyze begreep ik dat het een custom chip is

• Caayn
  • Niet online
Heb het idee dat dat een uit zijn context getrokken fabel is geworden. Het gaat hierbij puur om de Jaguar CPU niet het gehele systeem. Als ze er een RDNA2 CU voor inzetten, wat ze als het goed is doen, is dat ook niet eens zo onrealistisch. Maar dat maakt het niet 1:1 vergelijkbaar :)

Om de, vermoedelijke, originele quote van Mark Cerny erbij te pakken:
"Where we ended up is a unit with roughly the same SIMD power and bandwidth as all eight Jaguar cores in the PS4 combined,"

Quote source: https://www.eurogamer.net...ver-sonys-next-gen-vision

[ Voor 6% gewijzigd door Caayn op 19-03-2020 19:15 ]

• bram1984
Dit werkt juist via een standaard koptelefoon omdat alle processing in de console plaatsvindt. Je kan zelfs via een simpel setje EarPods 3D audio horen.

• Recon24
Een aantal dev responses van first party, third party, VR devs, audio developers.

[Twitter: https://twitter.com/AndreaPessino/status/1240708756041691136?s=20]

[Twitter: https://twitter.com/richgel999/status/1240391468768002048?s=20]

werezompire
werezompire
Zeboyd Games
Verified
Today at 9:34 AM
It just seems crazy to me that people are saying the XBOX is drastically more powerful than the PS5 when the raw number comparison put the XBOX at about 8%-20% better than the PS5 in most categories except SSD speed where the PS5 is around double the speed. Like, even if the XBOX was as much as 20% faster/more powerful than the PS5, that's not a huge difference (we're well past the point of diminishing returns on raw power) & with the SSD advantage and possibly more efficient architecture, the gap is likely to be even smaller and could even be in the PS5's favor.

My guess is that for multiplatform titles, you're going to get basically the same experience regardless of which of the two systems you play them on.
Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/dl9lfc2bsgn41.jpg?width=960&crop=smart&auto=webp&s=8ebb3a5e74f605f67e49e0c70f8c54510ab02836

[ Voor 255% gewijzigd door Recon24 op 19-03-2020 20:25 ]

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:23
Dat niet alleen. Die SSD optimaal benutten betekent ook dat het om titels gaat die enkel en alleen uitkomen voor PS5 en/of XSX. Een game welke ook een current gen versie krijgt zal nog steeds die gang of lift moeten hebben om tijd te genereren om data in te kunnen laden. Developers gaan echt niet game levels opnieuw bouwen om dat voordeel eruit te halen. Dat zou veel te veel tijd en geld kosten. De 1ste 2-3 jaar verwacht ik dat de SSDs voornamelijk alleen voor snellere laadtijden zorgen met enkele first party nextgen exclusives die het optimale eruit halen.

En dat is waarom ik dus totaal niet onder de indruk ben van die SSD features.

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
Dat niet alleen, ze hebben (weer, zie PS3), iets exotisch gebouwd waar bijna geen hond gebruik van gaat maken, omdat het teveel tijd en moeite kost..

Zit je straks 6 a 7 jaar verder, komt dan pas de potentie eruit..

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
JeroenNietDoen schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 20:07:
[...]

Dat niet alleen. Die SSD optimaal benutten betekent ook dat het om titels gaat die enkel en alleen uitkomen voor PS5 en/of XSX. Een game welke ook een current gen versie krijgt zal nog steeds die gang of lift moeten hebben om tijd te genereren om data in te kunnen laden. Developers gaan echt niet game levels opnieuw bouwen om dat voordeel eruit te halen. Dat zou veel te veel tijd en geld kosten. De 1ste 2-3 jaar verwacht ik dat de SSDs voornamelijk alleen voor snellere laadtijden zorgen met enkele first party nextgen exclusives die het optimale eruit halen.

En dat is waarom ik dus totaal niet onder de indruk ben van die SSD features.
En daarom hebben meer dan 20 (3rd) gamestudio's hier juist om gevraagd 8)7

En niet om achter gehouden te worden door de XsX..

Het is wat dat betreft vrij 'simpel' .. dan moet er voor de PS5 worden ontwikkeld en dan downgraden voor de XsX.
PC spellen worden nu ook geport naar de consoles.

Dus dan kunnen ze de spellen van de PS5 naar de XsX porten :)

Ook @Segafreak83 Laat je vooral niet door die downplays foppen. De Cell was lastig omdat dat echt iets totaal anders was. Dit is gewoon (iets lastiger) een kwestie van iets downgraden voor de devs.

[ Voor 8% gewijzigd door poor Leno op 19-03-2020 20:22 ]

• Anton.net
Die drive is niet eens snel genoeg :+
De PS5 heeft PCIe 4.0 @ 7.0GB/s nodig, wat momenteel zo goed als niet op de markt is.
Hopelijk gaat Sony, net als MS, een partnership aangaan om die drives te maken en hopelijk aan een redelijke prijs te verkopen.
Als ze het volledig aan de markt overlaten, dan zou het best kunnen dat je de storage het eerste jaar niet eens kan upgraden. En als dat al zou gaan, dan gaat dat HEEL VEEL geld kosten |:(

Is het trouwens bekend wie dat geheugen voor de ps5 maakt? Tijdje terug waren er geruchten over Samsung..?

• Donstil
  • Niet online

Nee dat zou ik ook niet verwachten. Laad tijden wat sneller maar zeker geen andere “architectuur“ oid.

Verschil moet ik ook nog maar zien eigenlijk. 9GB/s t.o.v 4,8 is een gigantisch verschil maar we moeten niet vergeten dat 4,8 al super snel is. Als je 100 GB gaat kopiëren merk je dat verschil natuurlijk enorm maar met textures wordt het verschil al veel kleiner.

Edit: neem bijvoorbeeld COD 2019. Die game is 100GB dus laat een multiplayer match dan 5 GB zijn (Map, poppetjes, enz), dat zou dan op maximale snelheid 1 seconde laden zijn op de X en een halve op de Ps5. Voor dat verschil ga je als third party developer geen extra moeite doen.

[ Voor 10% gewijzigd door Donstil op 19-03-2020 20:34 ]

Pagina: 1 ... 46 ... 49 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
~[color=#ba0000]Dit is een Zero-Tolerance topic: er wordt strenger opgetreden: er wordt sneller ingegrepen, posts worden zonder waarschuwing verwijderd en bij herhaaldelijk overtreden krijg je sneller een korte tijdelijke ban. Volg de richtlijnen van dit topic en de modbreaks van de crew.~[/color]

-Wil je mee discussiëren over de specs dan is deze video van digital Foundry verplichte kost!-
-Meer uitleg over de PS5 hardware van NXgamer-

Dit topic gaat over het speculeren over hoe de PS5 eruit gaat zien; heb het lekker over het uiterlijk, de features, de specificaties, de prijs, reveal-events, en al jouw wensen. Om off-topic praat te voorkomen:

- geen trollerige Xbox vs PS opmerkingen. Vergelijken mag mits dat de discussie ten goede komt. Trolls, flames en fanboysime is ongewenst. moderators bepalen wat kan en niet kan. Dien een TR in als je vind dat een post een overtreding is.
- geen gerant over de presentatie.
- beperk de slow-chat.
- blijf ontopic

Houd de discussie netjes; reageer op argumenten, nooit op de persoon.