Klopt, maar de SSD van series x zal goedkoper zijn, dus de overal prijs van series x drukken.Recon24 schreef op zondag 22 maart 2020 @ 10:31:
[...]
Je geeft je eigen antwoord al. Ze gaan niet maar 10 PS5's produceren...
Geldt voor beide consoles op verschillende hardware vlakken, niet alleen voor de X...drakiesoft schreef op zondag 22 maart 2020 @ 10:35:
[...]
Klopt, maar de SSD van series x zal goedkoper zijn, dus de overal prijs van series x drukken.
--------------------------------
Verder nog wat interessante info in die 2 screenshots:
https://www.neogaf.com/th...ch.1532835/post-257488827
[ Voor 28% gewijzigd door Recon24 op 22-03-2020 11:37 ]
Ik dacht altijd dat precieze aantallen niet zo boeiend waren tov elkaar maar wat er onder aan de streep overblijft na alle kosten (dus games, diensten, hardware etc.)?
Een aantal jaar geleden las ik dat Xbox meer verkochte games per console had dan de PlayStation.. In software en diensten zit de meeste winst dus gewoon kijken naar de jaarcijfers, dat doen de CEO’s van beiden bedrijven ook
Edit: En laten we vooral hopen dat ze het allebei goed doen! Ook dáár zijn bedrijven blij mee, als ze goede concurrentie hebben om zo de ontwikkeling voort te stuwen en nog meer fans te krijgen en daarmee een grotere markt te creëren
Een aantal jaar geleden las ik dat Xbox meer verkochte games per console had dan de PlayStation.. In software en diensten zit de meeste winst dus gewoon kijken naar de jaarcijfers, dat doen de CEO’s van beiden bedrijven ook
Edit: En laten we vooral hopen dat ze het allebei goed doen! Ook dáár zijn bedrijven blij mee, als ze goede concurrentie hebben om zo de ontwikkeling voort te stuwen en nog meer fans te krijgen en daarmee een grotere markt te creëren
[ Voor 25% gewijzigd door D-Ed op 22-03-2020 11:21 ]
Wat van jouw quote is relevant op mijn postAmaze86 schreef op zondag 22 maart 2020 @ 10:33:
[...]
We zien jouw wel anders praten als je de sales ziet van de ps5. Hoe goed die nieuwe xbox ook is ,verkopen zullen toch minder zijn in EU en Azie zoals
elke generatie.
Of is er nu iets veranderd...
- Just1fire's gameprofile - It's all fun and games, until someone loses an eye ⊙
Beetje erg flauw dit om een onderwater steek te geven.Amaze86 schreef op zondag 22 maart 2020 @ 10:33:
[...]
We zien jouw wel anders praten als je de sales ziet van de ps5. Hoe goed die nieuwe xbox ook is ,verkopen zullen toch minder zijn in EU en Azie zoals
elke generatie.
Of is er nu iets veranderd...
Ten eerste hebben we nog niks gezien van design en gameplay op een ps5 dus kunnen we niet oordelen over hoe vlot iets gaat werken in de praktijk.
Bovendien zullen alle multiports games wel goed draaien op beidde consoles en gaat het om de games.
Microsoft heeft dit nu ook begrepen en hopelijk gaan ze dit ook in de praktijk brengen. Elke console heeft zijn IP. Forza, Uncharted etc...
Krachtiger is niet altijd beter, ik geloof niet dat de Xbox X nu echt een stuwing heeft gegeven aan de verkopen terwijl dit best een goede console is. (eigenlijk had de laatste versie gewoon de standaard moeten zijn
Dus ja het zou zo maar omgedraaid kunnen worden of gelijkmatig op gaan. Laten we niet oordelen op tech praat want het gaat bei beidde consoles om het samenspel van onderdelen. Wat heb je er aan als je motor wel 100 pk aan kan maar je op de snelweg maar 50 km per uur mag rijden....)
Laten we gewoon gaan genieten van de games die er komen gaan en hopen dat de prijzen betaalbaar zijn voor de consoles.
( kort hier op in haken, games worden kleiner door minder inladen van Assets. zie je twee muren van een kamer dan hoeven muur 3 en 4 niet klaar te staan maar worden deze on the fly geladen zodra je gaat bewegen met je poppetje en zo zijn er nog meer dingen , heb me niet zo verdiept in de Xbox maar ook daar zijn vast goede dingen gaande )
Je maakt een fout tussen de One en One X.Anton.net schreef op zondag 22 maart 2020 @ 09:08:
@Bullet NL Mooi verhaal. Maar hoe verklaar je dan dat MS de One X aan €100 meerprijs heeft moeten verkopen?
Juist; de kostprijs lag hoger.
Dat de kostprijs van de One was inderdaad hoger dit kwam, o.a. door de Kinect.
De eerste Xbox One versie is ook heel anders in de markt gezet, het was duidelijk een apparaat waar van MS dacht meerder doelgroepen te kunnen aanspreken. Dit kwam onvoldoende over tijdens de lancering, dus hebben ze dit idee laten varen en hebben de One X anders in de markt gezet.
Omdat ze toegegeven hebben dat dit niet de juiste focus was, ze al een aantal jaar duidelijk meer met alleen de focus op gaming bezig zijn zie je dit terug in de resultaten.
Bedrijven als Microsoft en Sony zijn groot genoeg om de consumenten prijs af te laten hangen van marketingfactoren. Producten mogen onder hun werkelijke kostprijs verkocht worden om maar marktaandeel te winnen voor het leveren van games en additionele diensten.
Dit zal ook opnieuw en zeker in het begin van de levenscyclus van zowel de PS5 als Series X gebeuren.
Cogitationis poenam nemo patitur
De One X was ook 100 euro duurder dan de Ps4 Pro als ik het me goed herinner hoor.
And that’s the bottom line cause Stone Cold said so
.
[ Voor 99% gewijzigd door Anton.net op 22-03-2020 15:31 ]
@Bullet NL Wat voor onrelevant gedoe ben je er allemaal aan het bijhalen?
De One X is €100 duurder dan de ps4 pro. Sterker nog: de One X kwam bovendien een jaar later op de markt. Hoe kan je dat verklaren aan de hand van jouw marketing en economische regels, waar kostprijs zogezegd ondergeschikt is?
De One X is €100 duurder dan de ps4 pro. Sterker nog: de One X kwam bovendien een jaar later op de markt. Hoe kan je dat verklaren aan de hand van jouw marketing en economische regels, waar kostprijs zogezegd ondergeschikt is?
Elk bedrijf bepaalt zijn eigen prijs. Afhankelijk van vele factoren. Waaronder kostprijs, maar ook marketingtechnisch. De prijs moet voor het bedrijf een sweet spot zijn dat over een lange termijn het meeste oplevert.
Het is dus gewoon een wisselwerking en niet alleen de kostprijs of alleen marketing bepaalt de prijs. Als dat wel zo was dan zouden we naar mijn verwachting nu ruim 600 + euro’s mogen aftikken voor de next gen of zouden we ze gratis mogen afhalen...
Het is dus gewoon een wisselwerking en niet alleen de kostprijs of alleen marketing bepaalt de prijs. Als dat wel zo was dan zouden we naar mijn verwachting nu ruim 600 + euro’s mogen aftikken voor de next gen of zouden we ze gratis mogen afhalen...
Gamertag: VAS taijyn
Erg interessante post. Eindelijk iemand die het goed kan uitleggen hoe zoiets werkt.bram1984 schreef op zondag 22 maart 2020 @ 07:53:
[Tekst]
Edit: Interessante thread voor de techies onder ons.
https://www.neogaf.com/th...d.1532466/#post-257453730
Geeft ook eerlijk toe dat hij niet precies weet hoe het gaat werken ( voor beide console's) maar dat dit is hoe hij verwacht hoe het gaat lopen.
Ja dat vond ik dus ook. Jammer dat deze een beetje wordt ondergesneeuwd door Xbox en prijs geneuzel. Wel gezellig om al die nieuwe mensen hier ineens te zien.Stormcagy schreef op zondag 22 maart 2020 @ 13:01:
[...]
Erg interessante post. Eindelijk iemand die het goed kan uitleggen hoe zoiets werkt.
Geeft ook eerlijk toe dat hij niet precies weet hoe het gaat werken ( voor beide console's) maar dat dit is hoe hij verwacht hoe het gaat lopen.
@bram1984 is wel interessant ja.
Het toont wel aan dat de grootte van de SSD een volgende bottleneck kan worden.
Je kan daar wel het argument tegenover zetten dat games over het algemeen kleiner worden door de optimalisatie van een SSD.
Wie weet gaan we binnenkort naar games van 200-400gb. Dan is die +-750gb aan bruikbare SSD snel op.PS5: relies on more artwork and pushing more data through the system. Potentially 2x performance in that.
...
Think about it. 1sec 5.5Gb. Behind each door you can have a full new world.
Je kan daar wel het argument tegenover zetten dat games over het algemeen kleiner worden door de optimalisatie van een SSD.
En de veel kortere installatie tijd. Downloaden op m'n huidige pro gaat best snel, maar dan duurt het installeren vervolgens 8x langer dan het downloadenAnton.net schreef op zondag 22 maart 2020 @ 14:10:
[...]
Wie weet gaan we binnenkort naar games van 200-400gb. Dan is die +-750gb aan bruikbare SSD snel op.

Je bedoelt mensen van het xbox camp die hier komenbram1984 schreef op zondag 22 maart 2020 @ 13:38:
[...]
Ja dat vond ik dus ook. Jammer dat deze een beetje wordt ondergesneeuwd door Xbox en prijs geneuzel. Wel gezellig om al die nieuwe mensen hier ineens te zien.
It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky
Dat is alleen met de assumptie dat ontwikkelaars er ten volle gebruik van maken. En dat betwijfel ik. De XSX SSD is tweemaal zo langzaam en op de PC zijn er nog steeds genoeg mensen die een HDD gebruiken. Console exclusives zullen er geen rekening mee moeten houden, maar multi-platform games wel.Stormcagy schreef op zondag 22 maart 2020 @ 13:01:
[...]
Erg interessante post. Eindelijk iemand die het goed kan uitleggen hoe zoiets werkt.
Ja dan krijg je dat zaken die op de ene console 1 sec duren op de andere 0,5 sec gaan duren. Verwaarloosbaar dus eigenlijk.ion schreef op zondag 22 maart 2020 @ 14:47:
[...]
Dat is alleen met de assumptie dat ontwikkelaars er ten volle gebruik van maken. En dat betwijfel ik. De XSX SSD is tweemaal zo langzaam en op de PC zijn er nog steeds genoeg mensen die een HDD gebruiken. Console exclusives zullen er geen rekening mee moeten houden, maar multi-platform games wel.
Als de Max van 4,8 en 9 überhaupt continu gehaald worden.
My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans
Dus Sony had beter kunnen gaan voor een betere combinatie CPU+GPU. Het verschil tussen 1s en 0.5s is verwaarloosbaar.Donstil schreef op zondag 22 maart 2020 @ 15:03:
[...]
Ja dan krijg je dat zaken die op de ene console 1 sec duren op de andere 0,5 sec gaan duren. Verwaarloosbaar dus eigenlijk.
Als de Max van 4,8 en 9 überhaupt continu gehaald worden.
Hebben jullie het stukje wel gelezen? Het gaat helemaal niet over puur laden. Zijn punt is dat beide consoles hun voordelen kunnen gaan hebben in dezelfde game. Dit stukje specifiek:
Edit: Overigens riepen dezelfde mensen 7 jaar geleden dat devs ook geen gebruik gingen maken van de extra power van de PS4 (want parity) en we hebben allemaal gezien hoe dat uitpakte, ook met de X1X. Puur qua gamedesign zal de SX de baseline zijn v.w.b. IO snelheid, maar binnen dezelfde game is het best mogelijk verschillen te zien.
En ja, de dev moet er inderdaad gebruik van maken, maar dat geldt voor beide systemen.But it's free RAM size doesn't really matter, we still have 2:1 of old/new in one frame, because SSD is only 2x faster?
Yes, and no.
We do have only 2x faster rates (although the max rates are much higher for PS5: 22GB/sec vs 6GB/sec)
But the thing is, GPU can render from 8GB of game data. And XSeX - only from 2.5GB, do you remember that we cannot render from the "streaming" part while it loads?
So in any given scene, potentially, PS5 can have 2x to 3x more details/textures/assets than XSeX.
Yes, XSeX will render it faster, higher FPS or higher frame-buffer resolution (not both, perf difference is too low).
But the scene itself will be less detailed, have less artwork.
OMG, can MSFT do something about it?
Of course they will, and they do!
What are the XSeX advantages? More ALU power (FLOPS) more RT power, more CPU power.
What MSFT will do: rely heavily on this power advantage instead of the artwork: more procedural stuff, more ALU used for physics simulation (remember, RT and lighting is a physics simulation too, after all).
More compute and more complex shaders.
So what will be the end result?
It's pretty simple.
PS5: relies on more artwork and pushing more data through the system. Potentially 2x performance in that.
XSeX: relies more on in-frame calculations, procedural. Potentially 30% performance in that.
Who will win: dunno. There are pros and cons for each.
It will be a fun generation indeed. Much more fun than the previous one, for sure.
Edit: Overigens riepen dezelfde mensen 7 jaar geleden dat devs ook geen gebruik gingen maken van de extra power van de PS4 (want parity) en we hebben allemaal gezien hoe dat uitpakte, ook met de X1X. Puur qua gamedesign zal de SX de baseline zijn v.w.b. IO snelheid, maar binnen dezelfde game is het best mogelijk verschillen te zien.
[ Voor 8% gewijzigd door bram1984 op 22-03-2020 15:26 ]
Nou Sony studio’s zullen ongetwijfeld wat moois kunnen met die SSD maar voor Multiplatform verwacht ik niet te veel.ion schreef op zondag 22 maart 2020 @ 15:14:
[...]
Dus Sony had beter kunnen gaan voor een betere combinatie CPU+GPU. Het verschil tussen 1s en 0.5s is verwaarloosbaar.
2,4 Gb/s is ook al een gigantisch verschil met wat we hadden. Dus het echte baanbrekende zal zitten in het überhaupt kunnen programmeren voor een SSD.
Dit ben ik met je eens, multi-platform zullen hier naar alle waarschijnlijkheid geen rekening mee houden.ion schreef op zondag 22 maart 2020 @ 14:47:
[...]
Dat is alleen met de assumptie dat ontwikkelaars er ten volle gebruik van maken. En dat betwijfel ik. De XSX SSD is tweemaal zo langzaam en op de PC zijn er nog steeds genoeg mensen die een HDD gebruiken. Console exclusives zullen er geen rekening mee moeten houden, maar multi-platform games wel.
Misschien gaan ze dit wel doen, want zoals Cerny in het begin van de conferentie aangaf is het implementeren van games voor de PS5 een stuk makkelijker geworden.
Misschien wordt de PS5 het lead platform en downscalen ze naar de XsX, want als het uit gaat pakken zoals omeschreven in de post. zorgt de extra snel SSD ervoor dat er met textures en details in de wereld kunnen komen. Ze kunnen dan gewoon een low-Res versie op de XsX uitbrengen
Ik lees eigenlijk sinds de opening van dit topic al mee. alleen op kantoor nooit tijd gevonden om mee te reageren.bram1984 schreef op zondag 22 maart 2020 @ 13:38:
[...]
Ja dat vond ik dus ook. Jammer dat deze een beetje wordt ondergesneeuwd door Xbox en prijs geneuzel. Wel gezellig om al die nieuwe mensen hier ineens te zien.
Nu ik thuis werk is dat opeens een stuk makkelijker
Zo werkt het niet helemaal denk ik.Stormcagy schreef op zondag 22 maart 2020 @ 16:12:
[...]
Dit ben ik met je eens, multi-platform zullen hier naar alle waarschijnlijkheid geen rekening mee houden.
Misschien gaan ze dit wel doen, want zoals Cerny in het begin van de conferentie aangaf is het implementeren van games voor de PS5 een stuk makkelijker geworden.
Misschien wordt de PS5 het lead platform en downscalen ze naar de XsX, want als het uit gaat pakken zoals omeschreven in de post. zorgt de extra snel SSD ervoor dat er met textures en details in de wereld kunnen komen. Ze kunnen dan gewoon een low-Res versie op de XsX uitbrengen
X zal altijd de hoogste resolutie hebben, als daarin verschil in zit. Stel je hebt een dynamische game dan zal X vaker native 4K aantikken dan PS5. Maar gezien het procentuele verschil en afgaande op de verschillen deze gen, zal dat hopelijk verwaarloosbaar zijn.
Het stukje beschrijft "details/textures/assets" die je met meer SSD snelheid kan tonen. Volgens mij moet je dan denken aan bijvoorbeeld meer blaadjes aan een boom, dichtere begroeiing en meer detail op een muur. Maar ik denk ook dingen die wat verder van je af zijn. Bij een vergezicht in een next gen Assassin's Creed zal dat groepje bomen of die voetganger minder snel uit beeld verdwijnen. Dat is hoe ik het begrijp in ieder geval.
Ja joh, low resStormcagy schreef op zondag 22 maart 2020 @ 16:12:
[...]
Dit ben ik met je eens, multi-platform zullen hier naar alle waarschijnlijkheid geen rekening mee houden.
Zelfs de mooiste games op de pc draaien op super max op SSD’s die veel minder zijn dan beide next gen consoles.
Waar het verschil vooralsnog in kan gaan zitten met gamedesign ten opzichte van de huidige generatie is dat je dadelijk niet meer van die rare halve cutscenes nodig hebt qua performance om het volgende level in te laden.
Ik verzoek je de presentatie nog eens terug te kijken.Anton.net schreef op zondag 22 maart 2020 @ 14:10:
[...]
Wie weet gaan we binnenkort naar games van 200-400gb. Dan is die +-750gb aan bruikbare SSD snel op.
Iets met duplicates....
Welkom in 2020 waar ssd's de resolutie bepalen en cpu/gpu er amper meer toe doen
- Just1fire's gameprofile - It's all fun and games, until someone loses an eye ⊙
Ik verzoek je m'n post nog eens terug te kijken.Recon24 schreef op zondag 22 maart 2020 @ 16:31:
[...]
Ik verzoek je de presentatie nog eens terug te kijken.
Iets met duplicates....
Iets met optimalisatie van een SSD...
wijsneus
Ja ze gaan voor de krachtigere console dan inderdaad een low res versie uitbrengenStormcagy schreef op zondag 22 maart 2020 @ 16:12:
[...]
Ze kunnen dan gewoon een low-Res versie op de XsX uitbrengen

Xbox Series X: I ColoSsuZz I - PS5: I-ColoSsuZz-I
Draw distance en LOD zijn over het algemeen meer afhankelijk van rekenkrachtbram1984 schreef op zondag 22 maart 2020 @ 16:25:
[...]
...
Bij een vergezicht in een next gen Assassin's Creed zal dat groepje bomen of die voetganger minder snel uit beeld verdwijnen. Dat is hoe ik het begrijp in ieder geval.
De PS5 heeft een RAM/SSD voordeel ten opzichte van de XSX wanneer het komt tot het inladen van unieke objecten. Objecten die vaker voorkomen/herhaald worden, zoals bomen of de textures daarvan, worden niet iedere keer per stuk opnieuw ingeladen maar wordt er doorgaans gebruik gemaakt van dezelfde data die al aanwezig is.
Dat lijkt mij sterk. Ik verwacht niet dat Ps5 leading wordt hierdoor laat staan dat de XsX een “downscale” is tov de Ps5.Stormcagy schreef op zondag 22 maart 2020 @ 16:12:
[...]
Je kunt textures nog zo snel bij de GPU krijgen maar als de GPU niet krachtig genoeg is om ze op tijd te berekenen heb je er niet zo veel aan ben ik bang.
Anoniem: 298195
Sony heeft wel wat interessant SSD patenten die specifiek inhaken voor "game optimalisaties" die anders in elkaar zitten dan de SSD's die we in pc's hebben.uchiha tijntje schreef op zondag 22 maart 2020 @ 16:26:
[...]
Ja joh, low resEr is nog werkelijk niets bekend over de daadwerkelijke performance van beide SSD’s. Zeker niet over de random R/W speeds, wat uiteindelijk belangrijker is dan sequential R/W speeds.
Zelfs de mooiste games op de pc draaien op super max op SSD’s die veel minder zijn dan beide next gen consoles.
Waar het verschil vooralsnog in kan gaan zitten met gamedesign ten opzichte van de huidige generatie is dat je dadelijk niet meer van die rare halve cutscenes nodig hebt qua performance om het volgende level in te laden.
SRAM ipv DRAM
Grotere Read unit
Een dedicated co processor, Direct Memory Access Controller en accelerator
http://www.freepatentsonline.com/y2017/0097897.html
Deze dingen vind je niet zomaar terug op pc SSD's en dus wellicht wel straks wel in de PS5
Volgens mij wordt mijn post een beetje verkeerd geïnterpreteerd 
Low-Res was dan van mij uit ook niet echt de goede woordkeuze...
Bram beschrijft goed wat ik bedoelde, dat door de extra snelheid op de SSD dingen in de game gedetailleerder worden dan op de XsX. de PS5 zal dan meer details hebben en de XsX minder maar mooiere details.
Hoop dat die zo wel overkomt
Bram beschrijft goed wat ik bedoelde, dat door de extra snelheid op de SSD dingen in de game gedetailleerder worden dan op de XsX. de PS5 zal dan meer details hebben en de XsX minder maar mooiere details.
Oké, ongetwijfeld.Anoniem: 298195 schreef op zondag 22 maart 2020 @ 16:44:
[...]
Sony heeft wel wat interessant SSD patenten die specifiek inhaken voor "game optimalisaties" die anders in elkaar zitten dan de SSD's die we in pc's hebben.
SRAM ipv DRAM
Grotere Read units
Een dedicated co processor, Direct Memory Access Controller en accelerator
http://www.freepatentsonline.com/y2017/0097897.html
Deze dingen vind je niet terug op pc's en dus wellicht straks wel in de PS5
Echter ging het hier om het feit dat developers gaan ontwikkelen voor de snelste en dan gaan downgraden... Dat gebeurd in de praktijk nu vooral voor wat betreft cpu/gpu, aangezien die redelijk schaalbaar zijn? Een normale HDD is tot op heden geen dealbreaker of bottleneck voor 99,9% van de games. Laat staan een SSD of zelfs nieuwe generatie NVMe SSD. En ja dat komt deels door hoe huidige games er om heen zijn ontwikkelt. Echter bijna alle multiplatform games zullen ook voor de komende paar jaar normale HDDs of desnoods de tragere SSD’s in ogenschouw nemen. Wil je zeggen dat die dan very very very very low res krijgen?
Edit, low res post hierboven te laat gelezen. Maar lees het maar in dezelfde strekking.
[ Voor 3% gewijzigd door uchiha tijntje op 22-03-2020 16:55 ]
RAM en misschien SSD in deze situatie zorgen ervoor dat iets mogelijk wat langer zichtbaar blijft in de wereld, minder pop-up oid. Voor meer detail of hogere textures enz moet je toch echt bij de GPU zijn.Stormcagy schreef op zondag 22 maart 2020 @ 16:52:
Volgens mij wordt mijn post een beetje verkeerd geïnterpreteerd
Ik heb persoonlijk liever dat alles om mij heen mooier is dan dat ik verder kan kijken overigens. Het meerendeel van de open wereld games die we nu hebben vind ik prima als het aankomt op draw distance
Het is wachten op een soort (time)travel game.
Stel je bent een hero met superpowers: je drukt op een knopje en *poef* je staat onmiddelijk op dezelfde plaats, maar dan 500 jaar eerder/later
Of je stapt real time door een deur, en plots sta je in een volledig andere map. Dat soort dingen.
Ik verwacht dat de ps5 vooral gaat uitblinken in veel verschillende data snel achter elkaar tonen, niet per se veel verschillende data tegelijk tonen.
Stel je bent een hero met superpowers: je drukt op een knopje en *poef* je staat onmiddelijk op dezelfde plaats, maar dan 500 jaar eerder/later
Of je stapt real time door een deur, en plots sta je in een volledig andere map. Dat soort dingen.
Ik verwacht dat de ps5 vooral gaat uitblinken in veel verschillende data snel achter elkaar tonen, niet per se veel verschillende data tegelijk tonen.
Dat ligt compleet aan de tools en engines. Dat zijn namelijk de bepalende factors wat betreft hardware gebruik.uchiha tijntje schreef op zondag 22 maart 2020 @ 16:54:
[...]
Oké, ongetwijfeld.
Echter ging het hier om het feit dat developers gaan ontwikkelen voor de snelste en dan gaan downgraden... Dat gebeurd in de praktijk nu vooral voor wat betreft cpu/gpu, aangezien die redelijk schaalbaar zijn? Een normale HDD is tot op heden geen dealbreaker of bottleneck voor 99,9% van de games. Laat staan een SSD of zelfs nieuwe generatie NVMe SSD. En ja dat komt deels door hoe huidige games er om heen zijn ontwikkelt. Echter bijna alle multiplatform games zullen ook voor de komende paar jaar normale HDDs of desnoods de tragere SSD’s in ogenschouw nemen. Wil je zeggen dat die dan very very very very low res krijgen?
Edit, low res post hierboven te laat gelezen. Maar lees het maar in dezelfde strekking.
Ja dat denk ik ook.Anton.net schreef op zondag 22 maart 2020 @ 17:08:
Al is me nog niet echt duidelijk of het verschil tussen HDD en SSD op 2,4 GB/s net zo belangrijk is als het verschil tussen 2,4/4,8 en 9.
De grote sprong zal naar mijn idee meer zitten in HDD naar überhaupt snelle SSD. Niet in Snelle SSD naar Nog snellere SSD.
Dit laatste dus, het verschil tussen snel en sneller is minder aantoonbaar dan tussen langzaam en snel.Donstil schreef op zondag 22 maart 2020 @ 17:16:
[...]
Ja dat denk ik ook.
Al is me nog niet echt duidelijk of het verschil tussen HDD en SSD op 2,4 GB/s net zo belangrijk is als het verschil tussen 2,4/4,8 en 9.
De grote sprong zal naar mijn idee meer zitten in HDD naar überhaupt snelle SSD. Niet in Snelle SSD naar Nog snellere SSD.
Games zijn groot vanwege die dups, maar in werkelijkheid zijn ze dat helemaal niet. Optimalisatie is nogal een breed begrip.Anton.net schreef op zondag 22 maart 2020 @ 16:37:
[...]
Ik verzoek je m'n post nog eens terug te kijken.
Iets met optimalisatie van een SSD...
wijsneus
Juist wel, grotere werelden, draw distance kan velen malen verder, meer objecten in beeld, waar grotere gevechten kunnen plaats vinden.Ik verwacht dat de ps5 vooral gaat uitblinken in veel verschillende data snel achter elkaar tonen, niet per se veel verschillende data tegelijk tonen.
[ Voor 30% gewijzigd door Recon24 op 22-03-2020 17:35 ]
Je kan wel heel veel data tegelijk aanvoeren, maar dan nog moet je nog power hebben om al die complexe materie in 1 frame weer te geven. Dan heb je de CPU en GPU nodig, die beter zijn bij de Series XRecon24 schreef op zondag 22 maart 2020 @ 17:29:
[...]
Juist wel, grotere werelden, draw distance kan velen malen verder, meer objecten in beeld, waar grotere gevechten kunnen plaats vinden.
Lijkt me totaal geen probleem voor de CPU/GPU van de PS5 om dat te doen. De CPU's verschillen nauwelijks namelijk en de XsX is standaard met 3.6Ghz en dat is niet veel meer dan 3.5Ghz. 3.8Ghz is namelijk zonder SMT dus maar 8 threads inplaats van 16threads.Anton.net schreef op zondag 22 maart 2020 @ 17:45:
[...]
Je kan wel heel veel data tegelijk aanvoeren, maar dan nog moet je nog power hebben om al die complexe materie in 1 frame weer te geven. Dan heb je de CPU en GPU nodig, die beter zijn bij de Series X
Cerny had het precies over speelwerelden in zijn presentatie.
Is het niet zo dat een CPU tig keer meer GB/s kan verwerken dan dat een SSD aan ouput kan leveren? Volgens mij blijft de SSD ten opzichte van de CPU en het geheugen gewoon altijd een bottleneck. Dus een verschil tussen 5 of 9 GB/s is gewoon groot als je het mij vraagt.Bullet NL schreef op zondag 22 maart 2020 @ 17:21:
[...]
Dit laatste dus, het verschil tussen snel en sneller is minder aantoonbaar dan tussen langzaam en snel.
De natte droom is natuurlijk een SAP Hana oplossing in een console waarbij je alles in 1TB geheugen hebt staan. Alleen worden ze dan zo duur 😊
Ja en nee, volgens mij wil je als ontwikkelaar niet steeds een beroep doen op opslag.Kenny_026 schreef op zondag 22 maart 2020 @ 17:54:
[...]
Is het niet zo dat een CPU tig keer meer GB/s kan verwerken dan dat een SSD aan ouput kan leveren? Volgens mij blijft de SSD ten opzichte van de CPU en het geheugen gewoon altijd een bottleneck. Dus een verschil tussen 5 of 9 GB/s is gewoon groot als je het mij vraagt.
De natte droom is natuurlijk een SAP Hana oplossing in een console waarbij je alles in 1TB geheugen hebt staan. Alleen worden ze dan zo duur 😊
Een snelle CPU/GPU met snelle toegang tot werkgeheugen en je zou in theorie minder aanspraak op opslag moeten maken. Veel dingen kunnen dan namelijk real-time worden berekend/gerendert
Alleen is de CPU minder belangrijk op high-resolution. Je GPU zal namelijk de eerste bottleneck zijn op zulke resoluties. Die 36CUs zijn echt te weinig imho.Recon24 schreef op zondag 22 maart 2020 @ 17:54:
[...]
Lijkt me totaal geen probleem voor de CPU/GPU van de PS5 om dat te doen. De CPU's verschillen nauwelijks namelijk en de XsX is standaard met 3.6Ghz en dat is niet veel meer dan 3.5Ghz. 3.8Ghz is namelijk zonder SMT dus maar 8 threads inplaats van 16threads.
Cerny had het precies over speelwerelden in zijn presentatie.
36CU's op RDNA is schijnbaar toch echt iets anders als je het wilt vergelijken met GCN. En hoe weet je dat dit te weinig is?ion schreef op zondag 22 maart 2020 @ 18:02:
[...]
Alleen is de CPU minder belangrijk op high-resolution. Je GPU zal namelijk de eerste bottleneck zijn op zulke resoluties. Die 36CUs zijn echt te weinig imho.
Toch kan ik met niet aan de indruk onttrekken dat ze niet naar een RAM only oplossing hebben gekeken.Bullet NL schreef op zondag 22 maart 2020 @ 18:02:
[...]
Ja en nee, volgens mij wil je als ontwikkelaar niet steeds een beroep doen op opslag.
Een snelle CPU/GPU met snelle toegang tot werkgeheugen en je zou in theorie minder aanspraak op opslag moeten maken. Veel dingen kunnen dan namelijk real-time worden berekend/gerendert
Binnen Hana pas je een compressiefactor van 7 toe omdat het zoveel sneller is. 384GB DDR6 zou dus als ze 128GB voor opslag zouden pakken al net zoveel als die 875GB SSD storage kunnen geven.
Maar dat is het mij dus niet, textures die 0.5s later inladen is echt geen probleem. Voor je real-time dashboard is dat misschien een andere zaak.Kenny_026 schreef op zondag 22 maart 2020 @ 17:54:
[...]
Is het niet zo dat een CPU tig keer meer GB/s kan verwerken dan dat een SSD aan ouput kan leveren? Volgens mij blijft de SSD ten opzichte van de CPU en het geheugen gewoon altijd een bottleneck. Dus een verschil tussen 5 of 9 GB/s is gewoon groot als je het mij vraagt.
Als we even spieken bij RDNA1, dan zien we dat de 5600XT 36CU's heeft, wel met 192bit geheugenbus en en 336GB/s geheugenbandbreedte. Als we dit vergelijken met de 5700XT, die wel 256Bit bus heeft en 448GB/s, dan zien we dat de 5700XT 25% sneller is op 4k (UHD).Recon24 schreef op zondag 22 maart 2020 @ 18:06:
[...]
36CU's op RDNA is schijnbaar toch echt iets anders als je het wilt vergelijken met GCN. En hoe weet je dat dit te weinig is?
1 op 1 vergelijking wordt erg moeilijk, want PS5 en XSX delen wel dezelfde geheugenbus, maar XSX heeft weer hogere memory bandwith en 16 meer CU's, maar weer lagere kloks. Alleen geeft Microsoft wel aan dat het sustained clocks zijn en Sony noemt alleen boost clocks, wat weinig zegt. Sustained zou misschien rond 2.0 ~ 2.05GHz kunnen zijn.
PS
Boost clocks zeggen niks, want ik kan ook claimen 2.23Ghz te halen met mijn 2070S. Wat ik er natuurlijk niet bij vertel is dat dit het geval is met max 20% load 1.1V, want anders crasht ie.
[ Voor 43% gewijzigd door ion op 22-03-2020 18:28 ]
Dit dus.Bullet NL schreef op zondag 22 maart 2020 @ 18:02:
[...]
Ja en nee, volgens mij wil je als ontwikkelaar niet steeds een beroep doen op opslag.
Er wordt nu net gedaan of consoles geen ram aan boord hebben

Als er al 12GB razendsnel ram beschikbaar is voor games, gaat die ssd naast snellere laadtijden volgens mij niet echt veel uitmaken.
Onderbouw dit eens, want het klinkt als een aanname. Wat er tot dusver is uitgelegd is dat het juist wel voor een heel nieuwe manier van games ontwikkelen gaat zijn, waarbij de snelle SSD wel veel meer ingezet kan worden.Hier uitgelegd: https://www.neogaf.com/th...d.1532466/#post-257453730justifire schreef op zondag 22 maart 2020 @ 18:58:
[...]
Als er al 12GB razendsnel ram beschikbaar is voor games, gaat die ssd naast snellere laadtijden volgens mij niet echt veel uitmaken.
⚛︎ 1-2-2022 poor Leno
Laat ik vooropstellen, de uitzetting op het neogaf forum is ook een aanname.Geronimous schreef op zondag 22 maart 2020 @ 19:11:
[...]
Onderbouw dit eens, want het klinkt als een aanname. Wat er tot dusver is uitgelegd is dat het juist wel voor een heel nieuwe manier van games ontwikkelen gaat zijn, waarbij de snelle SSD wel veel meer ingezet kan worden.Hier uitgelegd: https://www.neogaf.com/th...d.1532466/#post-257453730
Ik ben het er overigens helemaal mee eens dat indien je te weinig mogelijkheid om real-time data te produceren het een uitstekend idee is om een opslag medium als cachegeheugen in te zetten.
Echter, waarom zou je dit doen als blijkt dat je voldoende CPU/GPU power hebt, dan lijkt het meer sprong de andere richting op. Daarnaast wat heeft deze keuze verder voor gevolgen.
Heel simpel, de bus en schijf zijn snel genoeg, maar als je een game gaat downloaden en/of updaten terwijl je aan het gamen bent. Je zal allemaal extra's in de systeem moeten programmeren om te zorgen dat er prioriteit aan datastromen wordt gegeven. Dit valt prima te ondervangen, dat begrijp ik ook wel. Maar toch, er wordt nu gedaan dat CPU/GPU power niet meer belangrijk zijn omdat we snelle opslag hebben. Maar dit komt bij mij nog niet overtuigend over.
In de hele industrie is meer CPU/GPU power altijd beter geweest, Sony heeft met een snel I/O een hele mooie oplossing gevonden. Maar als dit het ei van columbus is moet ik nog maar zien. Met name opdat de stelregel, inzetbare power CPU/GPU power altijd beter is.
Eigenlijk komt het nog steeds over als een afleidingsscript, de snelle I/O zal altijd bij de ontwikkeling zijn mee genomen maar wordt nu extra belicht omdat men door heeft dat het wijzen op pure CPU/GPU power niet gaan lukken.
Daar komt bij dat ik denk dat Sony achterloopt in het "final" hebben van de behuizing, mede de boostmode zal voor wat hoofdbrekers hebben gezorgd in de warmtehuishouding. Waarom? Zie dit filmpje op+/- 6:20; YouTube: Xbox Series X Hands On, Gameplay & Controller! MS doet alle moeite om zeer duidelijk te maken hoe vernuftig de Series X in elkaar zit.
Het is daar iets beter onderbouwd dan hier op het forumBullet NL schreef op zondag 22 maart 2020 @ 19:24:
[...]
Laat ik vooropstellen, de uitzetting op het neogaf forum is ook een aanname.
Ik ben het er overigens helemaal mee eens dat indien je te weinig mogelijkheid om real-time data te produceren het een uitstekend idee is om een opslag medium als cachegeheugen in te zetten.
Echter, waarom zou je dit doen als blijkt dat je voldoende CPU/GPU power hebt, dan lijkt het meer sprong de andere richting op. Daarnaast wat heeft deze keuze verder voor gevolgen.
Heel simpel, de bus en schijf zijn snel genoeg, maar als je een game gaat downloaden en/of updaten terwijl je aan het gamen bent. Je zal allemaal extra's in de systeem moeten programmeren om te zorgen dat er prioriteit aan datastromen wordt gegeven. Dit valt prima te ondervangen, dat begrijp ik ook wel. Maar toch, er wordt nu gedaan dat CPU/GPU power niet meer belangrijk zijn omdat we snelle opslag hebben. Maar dit komt bij mij nog niet overtuigend over.
In de hele industrie is meer CPU/GPU power altijd beter geweest, Sony heeft met een snel I/O een hele mooie oplossing gevonden. Maar als dit het ei van columbus is moet ik nog maar zien. Met name opdat de stelregel, inzetbare power CPU/GPU power altijd beter is.
Eigenlijk komt het nog steeds over als een afleidingsscript, de snelle I/O zal altijd bij de ontwikkeling zijn mee genomen maar wordt nu extra belicht omdat men door heeft dat het wijzen op pure CPU/GPU power niet gaan lukken.
Daar komt bij dat ik denk dat Sony achterloopt in het "final" hebben van de behuizing, mede de boostmode zal voor wat hoofdbrekers hebben gezorgd in de warmtehuishouding. Waarom? Zie dit filmpje op+/- 6:20; YouTube: Xbox Series X Hands On, Gameplay & Controller! MS doet alle moeite om zeer duidelijk te maken hoe vernuftig de Series X in elkaar zit.
En aangezien we nog niets hebben gezien van de PS5's behuizing is het leuk die mening te hebben, maar het voelt voor mij juist een beetje aan als een poging om PS5 specs te downplayen. Cerny heeft in de presentatie uitgelegd dat Sony heel bewust rekening heeft gehouden met de warmteproductie van de PS5. Dus tot we een daadwerkelijke teardown hebben gezien - of beter nog: beide consoles onafhankelijk aan het werk hebben gezien, heeft discussieren op 'onderbuikgevoel' niet heel veel zin.
⚛︎ 1-2-2022 poor Leno
Vooral dat. Als we ervan uitgaan dat de PS5's sustained clocks rond de 2.0 ~ 2.05Ghz zitten dan heb je nog maar ~9.0 Tflops. Dan is de XSX gewoon 33% sneller of de PS5 is 25% langzamer dan XSX. Het is maar uit welk perspectief je het bekijkt.Bullet NL schreef op zondag 22 maart 2020 @ 19:24:
[...]
Goed, ik merk al dat we er een boel aannames en onderbuikgevoelens bij blijven halen waardoor het meer en meer op een trollerige Xbox vs PS discussie gaat lijken, precies wat we niet willen. Ik kap het hier af met een laatste verwijzing naar deze verplichte kost:ion schreef op zondag 22 maart 2020 @ 19:47:
[...]
Vooral dat. Als we ervan uitgaan dat de PS5's sustained clocks rond de 2.0 ~ 2.05Ghz zitten dan heb je nog maar ~9.0 Tflops. Dan is de XSX gewoon 33% sneller of de PS5 is 25% langzamer dan XSX. Het is maar uit welk perspectief je het bekijkt.
YouTube: DF Direct: PlayStation 5 - The Official Specs, The Tech + Mark Cerny...
YouTube: PS5 Full Spec Analysis | A new generation is Born
⚛︎ 1-2-2022 poor Leno
Uh, hoezo is dit trollerig?Geronimous schreef op zondag 22 maart 2020 @ 19:59:
[...]
[mbr]Goed, ik merk al dat we er een boel aannames en onderbuikgevoelens bij blijven halen waardoor het meer en meer op een trollerige Xbox vs PS discussie gaat lijken, precies wat we niet willen. Ik kap het hier af met een laatste verwijzing naar deze verplichte kost:
YouTube: DF Direct: PlayStation 5 - The Official Specs, The Tech + Mark Cerny...
YouTube: PS5 Full Spec Analysis | A new generation is Born
[/mbr]

De 2.0+Ghz wordt constant gehaald. Het is geen boostclock zoals we kennen en geen enkel van deze consoles zal constant op hun max piek vermogen draaien (zien NXGamer video).ion schreef op zondag 22 maart 2020 @ 19:47:
[...]
Vooral dat. Als we ervan uitgaan dat de PS5's sustained clocks rond de 2.0 ~ 2.05Ghz zitten dan heb je nog maar ~9.0 Tflops. Dan is de XSX gewoon 33% sneller of de PS5 is 25% langzamer dan XSX. Het is maar uit welk perspectief je het bekijkt.
Zowel Cerny en NXGamer (vooral deze laatste), legt uit wat mensen "niet begrijpen" aan dat hele verhaal icm cooling.
Ik denk dat we moeten afwachten op de teardown, dan zullen we dit verhaal nog eens horen waarom ze dus die clock frequentie constant halen.
Maar idd, zoals de mod al zei, kijk beide video's nog eens, want het wordt er duidelijk uitgelegd.
Onderbouw dit eens ?Geronimous schreef op zondag 22 maart 2020 @ 19:11:
[...]
Onderbouw dit eens, want het klinkt als een aanname. Wat er tot dusver is uitgelegd is dat het juist wel voor een heel nieuwe manier van games ontwikkelen gaat zijn, waarbij de snelle SSD wel veel meer ingezet kan worden.Hier uitgelegd: https://www.neogaf.com/th...d.1532466/#post-257453730
Euh... volgens mij werken computers al sinds mensenheugenis zo.
Bewijs mij het tegendeel eerst maar eens.
Heb al 13 jaar een ssd in mijn pc hangen (ok eigenlijk 4 ssd's in raid 0 maar dat terzijde) en tot op de dag van vandaag heb ik nog steeds een bak ram nodig om het spul optimaal te laten lopen.
Ga er niet vanuit dat Sony het wiel nu opeens opnieuw uit gaat vinden, aangezien ze in de pc wereld toch echt wel de grote de trom slaan, maar misschien zit ik er wel volkomen naast, dit is immers het speculatie topic.
Dat wiel vinden ze dus juist wel opnieuw uit, zover we nu weten. De onderbouwing hiervoor is duidelijk uiteengezet in DF's video en de Neogaf post.justifire schreef op zondag 22 maart 2020 @ 20:20:
[...]
Onderbouw dit eens ?
Euh... volgens mij werken computers al sinds mensenheugenis zo.
Bewijs mij het tegendeel eerst maar eens.
Heb al 13 jaar een ssd in mijn pc hangen (ok eigenlijk 4 ssd's in raid 0 maar dat terzijde) en tot op de dag van vandaag heb ik nog steeds een bak ram nodig om het spul optimaal te laten lopen.
Ga er niet vanuit dat Sony het wiel nu opeens opnieuw uit gaat vinden, aangezien ze in de pc wereld toch echt wel de grote de trom slaan, maar misschien zit ik er wel volkomen naast, dit is immers het speculatie topic.
⚛︎ 1-2-2022 poor Leno
Het is trollerig omdat er zaken worden bijgehaald die niet meer en minder op aannames zjin gestoeld, zoals "ik denk dat de PS5 zijn koeling neit op orde heeft" of in jou geval "ik ga ervan uit dat de PS5 zjin sustained clocks niet gaat halen" en ondanks dat al herhaaldelijk is aangegeven dat de twee oplossingen niet 1:1 zijn te vergelijken met elkaar, jij nog blijft komen met ' de Xbox is 33% sneller' ...ion schreef op zondag 22 maart 2020 @ 20:17:
[...]
Uh, hoezo is dit trollerig?Je kan moeilijk de PS5 met zichzelf gaan vergelijken. Ik kan er ook weinig aan doen dat er maar 1 concurrent is in de console markt (aangezien nintendo niet echt een concurrent te noemen is imho). Doen jullie ook zo moeilijk in de AMD en NVidia topics nieuwsberichten topics? Maar goed, ik zal er over ophouden. Ik heb mijn mening kunnen verkondigen
En dat is gewoon niet de bedoeling hier.
[ Voor 198% gewijzigd door Geronimous op 22-03-2020 20:31 ]
⚛︎ 1-2-2022 poor Leno
De video's op van DF of de posts op Neogaf zitten vol aannames.Geronimous schreef op zondag 22 maart 2020 @ 20:27:
[...]
Dat wiel vinden ze dus juist wel opnieuw uit, zover we nu weten. De onderbouwing hiervoor is duidelijk uiteengezet in DF's video en de Neogaf post.
Zelfs het verhaal va Sony zelf laat ruimte voor meervoudige interpretatie.
De onderbouwing waar jij nu naar verwijst zijn echt alleen op niets meer dan eigen interpretatie van de publicist gebaseerd.
Eigenlijk zou Sony gewoon open kaart moeten spelen als je dit soort discussies wil voorkomen.
Daarbij blijf ik er bij dat het heel goed mogelijk is, tenzij jij het tegendeel kan bewijzen, dat we nog niets van de PS5 hebben gezien, omdat Sony door de clocksnelheid verhoging, inderdaad aanpassing heeft moeten doen aan de behuizing.
Maar goed, zie dit bericht van mij, Bullet NL in "Feedback op moderatie binnen Spielerij"
Een reactie van mij waarom ik vind dat we prima over aannames in het PS5 topic kunnen discussieren.
[ Voor 29% gewijzigd door Bullet NL op 22-03-2020 21:01 ]
Wel op aannames gebaseerd op gepresenteerde specs, niet op onderbuikgevoelens over de koeling van de PS5...Bullet NL schreef op zondag 22 maart 2020 @ 20:33:
[...]
De video's op van DF of de posts op Neogaf zitten vol aannames.
Zelfs het verhaal va Sony zelf laat ruimte voor meervoudige interpretatie.
De onderbouwing waar jij nu naar verwijst zijn echt alleen op niets meer dan eigen interpretatie van de publicist gebaseerd.
Eigenlijk zo Sony gewoon open kaart moeten spelen.
En ja, Sony moet ook snel open kaart gaan spelen, en net zoals MS een teardown laten zien van de PS5.
anders zie ik dit topic nog op slot gaan tot ze dat doen...
⚛︎ 1-2-2022 poor Leno
Alles is speculaties en aannames. Als we kijken naar partijen als AMD en Nvidia, die hebben ook zo vaak dingen geclaimd. Dit zijn de boost clocks en vervolgens zullen ze die maar X% van de tijd halen.Geronimous schreef op zondag 22 maart 2020 @ 20:31:
[...]
Het is trollerig omdat er zaken worden bijgehaald die niet meer en minder op aannames zjin gestoeld, zoals "ik denk dat de PS5 zijn koeling neit op orde heeft" of in jou geval "ik ga ervan uit dat de PS5 zjin sustained clocks niet gaat halen" en ondanks dat al herhaaldelijk is aangegeven dat de twee oplossingen niet 1:1 zijn te vergelijken met elkaar, jij nog blijft komen met ' de Xbox is 33% sneller' ...
En dat is gewoon niet de bedoeling hier.
Ik zal maar niet verder ingaan op het laatste stuk voordat je me bant.
Er moet gewoon heel snel een goede demo komen waarin ze laten zien wat voor fantastische dingen ze kunnen met deze ssd. En het liefst gewoon ook laten zien of vertellen waarom een half zo snelle ssd dat niet kan.
And that’s the bottom line cause Stone Cold said so
Yup, qua marketing pakt Sony het op dit moment niet zo handig aan.ArthurMorgan schreef op zondag 22 maart 2020 @ 20:40:
Er moet gewoon heel snel een goede demo komen waarin ze laten zien wat voor fantastische dingen ze kunnen met deze ssd. En het liefst gewoon ook laten zien of vertellen waarom een half zo snelle ssd dat niet kan.
Een tech-pers welke erg lastig was te volgen, maar vooral geen concrete voorbeelden. Ze zouden het tij nog kunnen keren door inderdaad op relatief korte termijn meer duidelijkheid te geven. Sony laat nu gewoon te veel open en geven erg veel ruimte om alle kanten op aannames te doen.
Ik geloof persoonlijk zelf echt wel in een voordeel van een snelle I/O met bijbehorende snelle opslag.
Maar vraag me zelf denk ik terecht af als dit voldoende is om de keuze voor minder CPU/GPU power goed te maken.
Daarnaast, er zijn weinig aanstaande PS5 kopers die niet graag willen weten hoe de nieuwe console er uit gaat zien.
Feedback op individuele moderaties mogen naar de betreffende mod toe, heb je algemene feedback, dan mag dat in Feedback op moderatie binnen Spielerij, niet hier.
[ Voor 90% gewijzigd door Geronimous op 22-03-2020 21:34 ]
Wat snap je niet aan "vastly most of the time" of "1 to3% downclock" of gaan we nu Cerny voor leugenaar uitmaken ?ion schreef op zondag 22 maart 2020 @ 18:09:
[...]
Maar dat is het mij dus niet, textures die 0.5s later inladen is echt geen probleem. Voor je real-time dashboard is dat misschien een andere zaak.
[...]
Als we even spieken bij RDNA1, dan zien we dat de 5600XT 36CU's heeft, wel met 192bit geheugenbus en en 336GB/s geheugenbandbreedte. Als we dit vergelijken met de 5700XT, die wel 256Bit bus heeft en 448GB/s, dan zien we dat de 5700XT 25% sneller is op 4k (UHD).
1 op 1 vergelijking wordt erg moeilijk, want PS5 en XSX delen wel dezelfde geheugenbus, maar XSX heeft weer hogere memory bandwith en 16 meer CU's, maar weer lagere kloks. Alleen geeft Microsoft wel aan dat het sustained clocks zijn en Sony noemt alleen boost clocks, wat weinig zegt. Sustained zou misschien rond 2.0 ~ 2.05GHz kunnen zijn.
PS
Boost clocks zeggen niks, want ik kan ook claimen 2.23Ghz te halen met mijn 2070S. Wat ik er natuurlijk niet bij vertel is dat dit het geval is met max 20% load 1.1V, want anders crasht ie.
Uiteindelijk gaat het straks gelukkig weer over de games. Niemand weet nog wat de werkelijke prestaties zijn van beide consoles. Iedereen bedenkt zijn eigen theorieën terwijl er alleen wat specs op papier staan. Daarbij is het verschil tussen 10 en 12 TF minimaal. Het is niet ineens zo dat je wonderen moet verwachten van 12TF en dat je met 10TF brakke spellen krijgt. Iedere console zal zijn eigen sterke punten hebben en is het maar net welke games je het meest aanspreken.
“bet your technical analysis didn’t see this sh*t coming”
Nintendo is meer concurrent te noemen dan MS. Is inmiddels de X1 voorbij qua sales en doet dat net als Sony leunend op exclusives. Los daarvan heeft MS een tijdje geleden zelf al gezegd dat ze Sony niet alles concurrent zien.ion schreef op zondag 22 maart 2020 @ 20:17:
[...]
Uh, hoezo is dit trollerig?Je kan moeilijk de PS5 met zichzelf gaan vergelijken. Ik kan er ook weinig aan doen dat er maar 1 concurrent is in de console markt (aangezien nintendo niet echt een concurrent te noemen is imho). Doen jullie ook zo moeilijk in de AMD en NVidia topics nieuwsberichten topics? Maar goed, ik zal er over ophouden. Ik heb mijn mening kunnen verkondigen
Anyway, wanneer kunnen we pre-orderen?
@v8power67 Goed plan. Sommigen zijn net voetbalsupporters. Drukker bezig met andere clubs dan die van zichzelf.
[ Voor 7% gewijzigd door bram1984 op 22-03-2020 22:26 ]
Cerny loog iig over Dolby atmos.Anoniem: 298195 schreef op zondag 22 maart 2020 @ 22:08:
[...]
Wat snap je niet aan "vastly most of the time" of "1 to3% downclock" of gaan we nu Cerny voor leugenaar uitmaken ?
Dit is door Dolby tegengesproken.
*snip* deze discussie is precies wat ongewenst is.
[ Voor 18% gewijzigd door Geronimous op 22-03-2020 23:21 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
~[color=#ba0000]Dit is een Zero-Tolerance topic: er wordt strenger opgetreden: er wordt sneller ingegrepen, posts worden zonder waarschuwing verwijderd en bij herhaaldelijk overtreden krijg je sneller een korte tijdelijke ban. Volg de richtlijnen van dit topic en de modbreaks van de crew.~[/color]
-Wil je mee discussiëren over de specs dan is deze video van digital Foundry verplichte kost!-
-Meer uitleg over de PS5 hardware van NXgamer-
Dit topic gaat over het speculeren over hoe de PS5 eruit gaat zien; heb het lekker over het uiterlijk, de features, de specificaties, de prijs, reveal-events, en al jouw wensen. Om off-topic praat te voorkomen:
- geen trollerige Xbox vs PS opmerkingen. Vergelijken mag mits dat de discussie ten goede komt. Trolls, flames en fanboysime is ongewenst. moderators bepalen wat kan en niet kan. Dien een TR in als je vind dat een post een overtreding is.
- geen gerant over de presentatie.
- beperk de slow-chat.
- blijf ontopic
Houd de discussie netjes; reageer op argumenten, nooit op de persoon.
~[color=#ba0000]Dit is een Zero-Tolerance topic: er wordt strenger opgetreden: er wordt sneller ingegrepen, posts worden zonder waarschuwing verwijderd en bij herhaaldelijk overtreden krijg je sneller een korte tijdelijke ban. Volg de richtlijnen van dit topic en de modbreaks van de crew.~[/color]
-Wil je mee discussiëren over de specs dan is deze video van digital Foundry verplichte kost!-
-Meer uitleg over de PS5 hardware van NXgamer-
Dit topic gaat over het speculeren over hoe de PS5 eruit gaat zien; heb het lekker over het uiterlijk, de features, de specificaties, de prijs, reveal-events, en al jouw wensen. Om off-topic praat te voorkomen:
- geen trollerige Xbox vs PS opmerkingen. Vergelijken mag mits dat de discussie ten goede komt. Trolls, flames en fanboysime is ongewenst. moderators bepalen wat kan en niet kan. Dien een TR in als je vind dat een post een overtreding is.
- geen gerant over de presentatie.
- beperk de slow-chat.
- blijf ontopic
Houd de discussie netjes; reageer op argumenten, nooit op de persoon.