Toon posts:

[ZT] Playstation 5 Speculaties & Geruchten

Pagina: 1 ... 48 49 Laatste
Acties:
  • 213.792 views

• Recon24
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-08-2022
MRE-Inc schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 15:26:
[...]

*
Verder staan er in het artikel natuurlijk dingen in waarbij je je vraagtekens kan zetten, maar er staan ook dingen in waar best wel een kern van waarheid in kan zitten. Die snelheid van de SSD is natuurlijk enorm. En hogere snelheid staat bijna gelijk aan meer warmte, dus een van de redenen waarom Sony zijn ontwerp nog niet heeft laten zien, kan zijn dat ze dus nog steeds moeten uitzoeken hoe ze eea stil en toch koel willen houden. Zolang je dat niet onder controle hebt, heeft het laten zien van een ontwerp ook niet zoveel zin als die toch weer aangepast moet worden.
Als je weet wie Drakiesoft is, dan past trollen erbij ja.Ik weet dondergoed waarom hij dit post.

*snip* rapporteer gewoon en reageer er niet op. dit is tot in den treure uitgelegd

[ Voor 55% gewijzigd door Geronimous op 20-03-2020 16:15 ]

• oviMivo
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08-09 21:39
Moet zeggen.

Tijdens en na de presentatie had ik beetje een "mwah.." gevoel.. voornamelijk door het (cijfermatig) redelijke verschil in specs.

Eigenlijk na een paar dagen wat artikelen enzovoort doorlezen wordt ik steeds enthousiaster over de PS5.. waar de 3D audio mij in het begin niet zo boeide, krijg ik daar nu steeds meer 'oren naar' (haha, flauw :p )

Ook de TF discussie... Achja beide gaan fantastisch mooie games leveren straks en we gaan zien welk systeem uiteindelijk ietsje beter zal presteren.

Waar ik ook steeds meer interesse in krijg is PSVR2, ben echt heel benieuwd hoe dat gaat zijn.. nog geen ervaring met de gewone PSVR maar het idee blijft vet.

De exclusieve games van Sony zijn voor mij ook vele malen toffer doorgaans. Dus mijn keuze staat 95% zeker vast haha. Altijd de deur op een kiertje houden natuurlijk ;)

Hoop wel dat ze snel met wat meer details.komen ook. Gameplay, design, en mss nog meer features.

Zin in iig!! :D

MBP14 // Sony A7RV // Sony 14GM // Sony 16-35GMii // Sony 24-70GMii // Sony 70-200Gii // Sony 200-600G // Laowa 100mm macro

Verwijderd

drakiesoft schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:53:
Devs over de ps5 en Xbox series x na specs bekendmaking...
Erg eenzijdig verhaal waarbij al het afwijkende wat Sony automatisch erg moeilijk is voor Devs al het afwijkende van de Xbox is "makkelijk aan de passen met een paar lijntjes code" vind je het erg als ik het met een enorme korrel zout neem ?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2020 16:10 ]

• drakiesoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-09 08:44
Goed dan een interessante analyse van wccftech mbt de techniek die Sony gebruikt voor de variabele kloksnelheid.

• zwembroek
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
*snip* daar zijn topicreports voor. Dit is ook offtopic

[ Voor 87% gewijzigd door Geronimous op 20-03-2020 16:22 ]

“bet your technical analysis didn’t see this sh*t coming”

• drakiesoft
*snip* ook jij, niet reageren maar rapporteren

[ Voor 83% gewijzigd door Geronimous op 20-03-2020 16:22 ]

Verwijderd

drakiesoft schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 16:16:
Goed dan een interessante analyse van wccftech mbt de techniek die Sony gebruikt voor de variabele kloksnelheid.
Sorry maar domweg linkjes droppen is wel een beetje lui zeker met zo'n speculatief artikel wat ik niet echte een analyse kan noemen maar meer een "wat als" artikel met veel ongefundeerde statements.

Van dingen zoals de Xbox S X dezelfde boost geven als de PS5...
of Tflops van Nvidia kaarten vergelijken met deze RDNA2 architectuur.....

8)7

snap het argument van dat optimalisaties heel moeilijk zijn vanwege de variable framerate ook niet volledig, volgens mij op het al jaren normaal bij PC games dat klokfrequenties van zowel CPU als GPU variabel zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2020 16:30 ]

Verwijderd

PlayStation

Update on PS5 backward compatibility:

https://blog.us.playstati...hardware-technical-specs/

• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
Niks om zorgen over te maken dus. :)

Gaat het gebeuren? Bloodborne op 60fps of hoger. *O*

[ Voor 8% gewijzigd door bram1984 op 20-03-2020 19:37 ]

• Anton.net
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-09 19:22
bram1984 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 19:36:
[...]
Gaat het gebeuren? Bloodborne op 60fps of hoger. *O*
Ik hoop het ook, maar Bloodborne heeft niet eens een ps4 pro patch gehad.. :X
Hopelijk krijgen ten minste alle (grote) first party games een 60fps patch

• bram1984
Anton.net schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 19:45:
[...]

Ik hoop het ook, maar Bloodborne heeft niet eens een ps4 pro patch gehad.. :X
Hopelijk krijgen ten minste alle (grote) first party games een 60fps patch
Ja die verwacht ik ook niet anders. Is gelocked op 30fps.

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Jammer genoeg niet alle games maar desalniettemin is het goed nieuws _/-\o_

Maakt mij nieuwsgierig wat de uitzonderingen zullen zijn.

• v8power67
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-09 09:16

v8power67

Psn: Mausosaurus

Goed nieuws betreffende bc met ps4 ! Belangrijk en blij dat dus meeste games vrijwel meteen zullen werken! Benieuwd naar de extras die er mogelijk kunnen zijn. Hopelijk brengen hoop devs patches uit. Maar games met dynamische resoluties en unlocked fps gaan er veel voordeel van krijgen.

Edit:

Een patch die god of war 4k modus de 30fps cap eraf haalt zou geniaal zijn. Want geloof dat de unlocked versie 1080p is.
En kan zo wel meer voorbeelden verzinnen. Vooral veel vanaf de sony 1st party kant waar ik graag 60fps modussen zou zien ! Of zelfs 120 fps modussen.

[ Voor 33% gewijzigd door v8power67 op 20-03-2020 20:24 ]

Tax the rich, feed the poor 'Til there are no rich no more!!!

• zwembroek
  • Nu online
Waar ik persoonlijk erg blij mee ben is dat de PS5 nu ook officieel VRR ondersteunt!

• v8power67

v8power67

zwembroek schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 20:36:
Waar ik persoonlijk erg blij mee ben is dat de PS5 nu ook officieel VRR ondersteunt!
Effe voor duidelijkheid variable refresh rate (VRR) bedoel je ?
Was dit al bekend of is dit nieuws?

• zwembroek
  • Nu online
v8power67 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 20:41:
[...]

Effe voor duidelijkheid variable refresh rate (VRR) bedoel je ?
Was dit al bekend of is dit nieuws?
Ja inderdaad, ik had dat nog niet ergens anders gelezen. Ik zag het op dat playstation blog waar Dennis naar linkte.

• bram1984
Kon je al min of meer vanuit gaan. Had heel raar geweest als het er niet op zat. Is de nieuwe HDMI standaard.

Vraag is of 'ie VRS gaat ondersteunen.

• zwembroek
  • Nu online
bram1984 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 20:50:
Kon je al min of meer vanuit gaan. Had heel raar geweest als het er niet op zat. Is de nieuwe HDMI standaard.

Ik ga nergens zomaar vanuit haha, maar misschien heb je gelijk. VRS ben ik ook benieuwd naar. Maar VRS is toch een DirectX12 ding?

• drakiesoft
bram1984 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 20:50:

En de vraag hoe zit het met Machine Learning, wat naast VRS ook onderdeel is van RDNA 2.

*knip zie TW, geen PS5 vs XSX duscussie

[ Voor 19% gewijzigd door Chaoss op 20-03-2020 21:39 ]

Verwijderd

Gomez12 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 21:13:
[...]

Dat is marketing, de praktijk is dat als je de ene beperking weghaalt dat iedereen gewoon tegen de volgende aanloopt en je bij lange na nog steeds niet de volledige power gebruikt.

En als je daadwerkelijk ook maar ergens in de buurt van 1 Gb/s wilt gaan werken (buiten opstarten games oid) dan ga je bijna direct in de knoei komen met je op dat moment geringe RAM.
Heel leuk hoor compressed 9Gb/s maar in 1,5 sec moet je dan dus je memory leeggooien en opnieuw vullen en ondertussen moet je alles qua World en stats etc ook nog wel memory houden.
Of je kan gaan knutselen aan een manier dat je een soort van je memory in 2'en splitst, daadwerkelijke memory en ssd-memory. Maarja, dan ben je weer aan het knutselen omdat je gewoon de volgende beperking tegen bent gekomen.

En stel dat ze later een PS5Pro gaan maken met 256 Gb Ram, dan ga je gewoon weer tegen de volgende beperking aanlopen. Knutselwerk blijft altijd nodig omdat het een consumenten apparaat is met veel geld-beperkingen ingebouwd.
Volgens mij zei ik expliciet "minder" en niet "geen". Dus ik snap je betoog niet helemaal.

• Recon24
drakiesoft schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 21:00:
[...]

En de vraag hoe zit het met Machine Learning, wat naast VRS ook onderdeel is van RDNA 2.
Sony is geen onbekende in machine learning. Echter, dit klinkt weer net zoiets als "Power of the Cloud".

Eerst zien dan geloven....

[ Voor 20% gewijzigd door Chaoss op 20-03-2020 21:39 ]

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:31

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Topicstarter
Modbreak:Nogmaals als je mee wilt discussiëren over de specs bekijk dan op zijn minst de Sony presentatie en de uitleg van DF welke in de topic warning staat. Beweringen doen die haaks staan op alles wat bekend is gemaakt zorgt er alleen maar voor dat de discussie hier weer van voor af aan begind.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• ion
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

ion

Chaoss schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 21:37:
[modbreak]nogmaals als je mee wilt discussiëren over de specs bekijk dan op zijn minst de Sony presentatie en de uitleg van DF welke in topic warning staat. Beweringen doen die haaks staan op alles wat bekend is gemaakt zorgt er alleen maar voor dat de discussie hier weer van voor af aan begin. [/modbreak]
Volgens mij ben je erg biased. Ik heb de gehele presentatie gezien en resultaten als dit: https://www.techspot.com/...rclocking-radeon-rx-5700/ laten gewoon zien dat Navi (RDNA1) gewoon slechter scalet naar hogere clocks. ;w

En daarmee ben je een mooi voorbeeld van wat m'n collega bedoelt: de PS5 heeft Zen2 en RDNA2 aan boord, dus wellicht toch inlezen voor je hier reageert...

[ Voor 11% gewijzigd door Geronimous op 20-03-2020 21:51 ]

• zwembroek
  • Nu online
ion schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 21:40:
[...]

Volgens mij ben je erg biased. Ik heb de gehele presentatie gezien en resultaten als dit: https://www.techspot.com/...rclocking-radeon-rx-5700/ laten gewoon zien dat Navi (RDNA1) gewoon slechte scalet naar hogere clocks. ;w
Maar wie is nu biased met je RDNA1? PS5 heeft gewoon RDNA2. Dus ga weg met je Navi.

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
@ion In de DF video wordt uitgelegd waarom Sony heeft gekozen voor hogere cpu vs meer cu. Wat overigens ook in de presentatie is uitgelegd, dat is een bewuste keuze.

Heeft niets met biased te maken, als het topic zo door blijft gaan met in herhaling vallen dan gaat het gewoon op slot. Dat geld ook voor reageren met gifjes etc.

Het topic is nu wel klaar met de zoveelste "ja maar een snelle SSD heeft geen nut" of "de PS5 moet meer cu hebben ipv clockspeed" discussie. Dat resulteert alleen maar in een wellus nietus discussie.

[ Voor 24% gewijzigd door Chaoss op 20-03-2020 21:55 ]

• ion
  • Niet online

ion

@Geronimous Ik zet RDNA1 er ook nadrukkelijk achter. Maar we gaan het zien of RDNA2 op magische wijze wel beter zal scalen naar hogere clocks en zonder veel extra hitte te generen, want clocks en voltage is op een gegeven moment ook niet meer lineair.
Chaoss schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 21:44:
@ion In de DF video wordt uitgelegd waarom Sony heeft gekozen voor hogere cpu vs meer cu. Wat overigens ook in de presentatie is uitgelegd, dat is een bewuste keuze.

Heeft niets met biased te maken, als het topic zo door blijft gaan met in herhaling vallen dan gaat het gewoon op slot. Dat geld ook voor reageren met gifjes etc.

Het topic is nu wel klaar met de zoveelste "ja maar een snelle SSD heeft geen nut" of "de PS5 moet meer cu hebben ipv clockspeed" discussie. Dat resulteert alleen maar in een wellus nietus discussie.
Ik zie dat verbuikt heel kort is aangetikt in voorgaande posts. ;) Dat is nog een stukje van de discussie, die we kunnen uitdiepen.

• Recon24
Zijn we trouwens vergeten dat Cerny zei dat we binnenkort een teardown krijgen (misschien door DF) en we meer van de cooling solution gaan zien.

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-09 20:37
@ion Dat haalde ik er niet uit, dat je dat doortrok naar RDNA2... :) We gaan het inderdaad zien...

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
Recon24 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 22:00:
Zijn we trouwens vergeten dat Cerny zei dat we binnenkort een teardown krijgen (misschien door DF) en we meer van de cooling solution gaan zien.
Heb ik even gemist. Maar aangezien we nog niet eens een render te zien hebben gekregen kan ik me niet voorstellen dat we heel binnenkort een teardown krijgen. Hopelijk komt Sony snel met een echte presentatie maar dat gevoel heb ik niet.

Verwijderd

ion schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 22:00:
@Geronimous Ik zet RDNA1 er ook nadrukkelijk achter. Maar we gaan het zien of RDNA2 op magische wijze wel beter zal scalen naar hogere clocks en zonder veel extra hitte te generen, want clocks en voltage is op een gegeven moment ook niet meer lineair.
tja ze hebben op magische wijze ook ineens raytracing en hoge clocksnelheid met laag verbruik. Nogal ingrijpende verandering dus.

Dus mijn vraag aan jouw waarom zou scalability niet aangepakt kunnen zijn ? Clocks snelheden verhogen en IPC verbeteren was juist 1 van de doelen van RDNA2 dat zijn de 2 ingrediënten van scalability.

• uchiha tijntje
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

uchiha tijntje

Seriously.... (gow 2 mp sux)

Chaoss schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 21:44:

Uiteraard zijn het allemaal bewuste keuzes... moest er eens bij komen dat het per ongeluk gaat. Dat wil niet zeggen dat elke bewuste keuze even goed uit pakt in het leven. Dus de opmerking die ik hier regelmatig zie als “Sony is niet dom” en “Het zijn bewuste keuzes” zijn net zoveel zeggend als de opmerkingen die je als voorbeeld aanhaalt die resulteren in een welles nietes discussie :)

Waarbij ik geen oordeel geef of de keuzes van Sony goed of minder goed uit pakken. Want dat weet ik niet. Net zoals de rest hier :)

[ Voor 6% gewijzigd door uchiha tijntje op 20-03-2020 22:18 ]

Gamertag: VAS taijyn….. Those who know not, that they are not.

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
ion schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 22:00:
Zo kwam het op mij niet over, ik dacht daar gaan we weer met de zoveelste clockspeed/cu/TF discussie.

Volgens mij maken de meeste of zelfs alle PC gpu's ook gebruik van variabele clocksnelheden? Die variabele clockspeed is met name om de koeling onder controle te houden.

Dat een hogere clocksnelheid meer warme betekent is een feit, maar dat hoeft niet automatisch een probleem te zijn. Als de koeling maar op orde is, er is eerder al eens bekend gemaakt dat de PS5 een relatief dure koeling heeft. Dus ik hoop maar dat daar voldoend in geïnvesteerd hebben om het geluid onder controle te houden... wat dat betreft kunnen ze het ook niet slechter doen dan bij de PS4 :+

[ Voor 3% gewijzigd door Chaoss op 21-03-2020 09:15 ]

• Recon24
Chaoss schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 22:06:
[...]

Heb ik even gemist. Maar aangezien we nog niet eens een render te zien hebben gekregen kan ik me niet voorstellen dat we heel binnenkort een teardown krijgen. Hopelijk komt Sony snel met een echte presentatie maar dat gevoel heb ik niet.
Hij zei het rond 36 minuten:

[ Voor 6% gewijzigd door Recon24 op 20-03-2020 22:23 ]

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
*snip*

Recon24 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 22:00:
Hij zegt hier (op 36 minuten) niet dat we binnenkort een teardown krijgen, hij zegt dat ze het bewaren tot de teardown.

*snip*

[ Voor 81% gewijzigd door Geronimous op 21-03-2020 12:26 ]

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

• Recon24
Donstil schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 00:13:
[...]

https://media.giphy.com/media/l2YWCpSObrdQe4Gqc/giphy.gif :+

[...]

[...]

Hij zegt hier (op 36 minuten) niet dat we binnenkort een teardown krijgen, hij zegt dat ze het bewaren tot de teardown.

Wij zijn het dus niet vergeten, jij hebt het erbij gefantaseerd 8)7
Ja bedankt voor het melden hoor (y) ......

• ion
  • Niet online

ion

Is er eigenlijk iets bekend over verbeteringen in input lag van de controller? En input lag bij games zelf.

• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
(overleden)
ion schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 09:11:
Is er eigenlijk iets bekend over verbeteringen in input lag van de controller? En input lag bij games zelf.
Input lag op de controller had ik tot vandaag nog nooit van gehoord.

En games hebben alleen maar output naar de tv en die kan last hebben van input lag. Ook daar heb ik nog nooit last van gehad.

Met online sessies kun je wel input lag hebben maar dat ligt dan nog eens veel aan de netwerkconnectie.

Het enige wat sony kan doel in meegaan in bluetooth ontwikkelingen en Ik verwacht dat ze gewoon naar de bluetooth 5 standaard zullen gaan.

• bram1984
ion schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 09:11:
Staat je TV wel op game mode? Ik heb geen last van inputlag.

• Caayn
  • Niet online
bram1984 schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 10:27:
[...]

Controller input latency heeft te maken met hoelang het duurt voordat een input (ik klik op X) verwerkt wordt door de de gehele software stack. Dat staat verder los van de input lag van de display :)

• fevo-1190
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 21:23
Ik heb ook nooit iets gemerkt kwa input lag naar tv of vanaf controller.

Verwijderd

1. TV met lage input lag
2. TV in Gamemode
3. Controller met kabel
4. Internet via kabel

En dan zou jij bijna geen inputlag moeten hebben. Ik heb het hier zo en ik heb nog nooit merkbare inputlag gehad.

• ion
  • Niet online

ion

Kenny_026 schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 09:40:
[...]

Input lag op de controller had ik tot vandaag nog nooit van gehoord.

En games hebben alleen maar output naar de tv en die kan last hebben van input lag. Ook daar heb ik nog nooit last van gehad.

Met online sessies kun je wel input lag hebben maar dat ligt dan nog eens veel aan de netwerkconnectie.

Het enige wat sony kan doel in meegaan in bluetooth ontwikkelingen en Ik verwacht dat ze gewoon naar de bluetooth 5 standaard zullen gaan.
Elke device heeft input lag. Controllers dus ook: https://medium.com/@WydD/...to-measure-it-1ebfd2c9d60

Ze kunnen ook gewoon een 1ms polling rate gebruiken voor bekabeld gebruik van de controller. En met bluetooth V5.0 zal de input lag ook wel afnemen en de range verbeteren.
bram1984 schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 10:27:
[...]

:+ We zitten hier op tweakers, lijkt me sterk als ik dat niet had. Mijn C7 heeft een 21ms input lag.

Kijk anders dit eens:
https://medium.com/@WydD/...to-measure-it-1ebfd2c9d60

Je ziet gewoon dat veel games erg hoge input lag hebben en dit varieert per game (mede door de FPS). Dus 60 fps en 120hz input helpt zeker, maar input lag is nog steeds erg te merken op een PS4 pro in vergelijking tot mijn PC.

PS

Ik moet niet vergeten te vermelden dat V-sync ook een grote rol hierin speelt. VRR is dus extreem belangrijk voor een lagere latency.

[ Voor 4% gewijzigd door ion op 21-03-2020 11:20 ]

• Donstil
  • Niet online
Was het niet zo dat de DualShock4 data verbinding altijd draadloos ging. Ook al zit de kabel erin?

Kabel wordt dan alleen voor stroom gebruikt, geen idee alleen of ze dat later aangepast hebben overigens.

[ Voor 35% gewijzigd door Donstil op 21-03-2020 11:20 ]

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
ion schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 11:14:
[...]

Elke device heeft input lag. Controllers dus ook: https://medium.com/@WydD/...to-measure-it-1ebfd2c9d60

Ze kunnen ook gewoon een 1ms polling rate gebruiken voor bekabeld gebruik van de controller. En met bluetooth V5.0 zal de input lag ook wel afnemen en de range verbeteren.

[...]

:+ We zitten hier op tweakers, lijkt me sterk als ik dat niet had. Mijn C7 heeft een 21ms input lag.

Kijk anders dit eens:
https://medium.com/@WydD/...to-measure-it-1ebfd2c9d60

Je ziet gewoon dat veel games erg hoge input lag hebben en dit varieert per game (mede door de FPS). Dus 60 fps en 120hz input helpt zeker, maar input lag is nog steeds erg te merken op een PS4 pro in vergelijking tot mijn PC.
Maar met welke game heb je dat dan? Het lijkt me namelijk heel onwaarschijnlijk dat je hier naast de cijfertjes ook daadwerkelijk last van heb.

Dit soort dingen exploderen op internet als het daadwerkelijk een probleem zou zijn.

• ion
  • Niet online

ion

Kenny_026 schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 11:20:
[...]

Maar met welke game heb je dat dan? Het lijkt me namelijk heel onwaarschijnlijk dat je hier naast de cijfertjes ook daadwerkelijk last van heb.

Dit soort dingen exploderen op internet als het daadwerkelijk een probleem zou zijn.
Battlefield games hebben bijvoorbeeld erg merkbare input lag. Maar zelfs bij cod merk ik het gewoon. Het is misschien wat je gewend bent.

• Anton.net
@Donstil Dat was aangepast met die V2 controllers dacht ik. Maar ik weet niet of het in realiteit veel uitmaakt

• Donstil
  • Niet online
Alleen de tweede generatie van de DualShock controller doet bedraad zijn data versturen zie ik online.

Is een setting in het PlayStation menu, de eerste is altijd wireless verbonden.

[YouTube: Change the communication method on the DS4 - Bluetooth vs USB]
Anton.net schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 11:26:
@Donstil Dat was aangepast met die V2 controllers dacht ik. Maar ik weet niet of het in realiteit veel uitmaakt
Aah net gevonden idd.
Ik zie online ook veel terug komen dat de DS4 wireless zelf een lagere input lag heeft dan bedraad.

[ Voor 37% gewijzigd door Donstil op 21-03-2020 11:30 ]

• Caayn
  • Niet online
Hoeveel impact het heeft is voor iedereen anders. Ik denk dat de meeste het ook niet direct merken. Je kan het denk ik beter beschrijven als games die snappier aanvoelen in plaats van games die ineens traag aanvoelen.

Uitzonderingen hou je altijd en het verschilt ook per game hoe goed het merkbaar is en hoe het achter animaties is verstopt. Zo had je geloof ik de Tomb Raider games deze generatie die nogal de nodige problemen hebben gehad met input latency waar er genoeg berichten over te vinden zijn. Of de Killzone games waar expres voor een tragere input was gekozen om de games een "zwaarder" gevoel te geven.
Ook bekabeld heb je nog een vertraging in de software stack zitten. Maar het helpt zeker :) Al zullen weinig de vrijheid van draadloos opofferen voor een paar milliseconden lagere latency.

[ Voor 6% gewijzigd door Caayn op 21-03-2020 11:34 ]

Verwijderd

Caayn schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 11:32:
[...]
Ook bekabeld heb je nog een vertraging in de software stack zitten. Maar het helpt zeker :) Al zullen weinig de vrijheid van draadloos opofferen voor een paar milliseconden lagere latency.
Werkt alleen met de DS4 Versie 2 en je hoeft de controller dan ook nooit meer op te laden.

• v8power67

v8power67

Ligt ook aan de game zelf. Red dead redemption 2 heeft op de consoles geloof meer dan 300ms i putlag. En op de pc met 60fps is dat minder maar nog steeds heel hoog.

Verwijderd

Is er al wat meer bekend over de API, Microsoft heeft net directX12 ultimate aangekondigd, denken jullie dit het verschil gaat maken tussen beide consoles ?

Wat ik begreep is dat rdna2 wel dx12U support maar dat Sony eigenlijk openGL gebruikt...

• Recon24
Verwijderd schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 13:24:
Is er al wat meer bekend over de API, Microsoft heeft net directX12 ultimate aangekondigd, denken jullie dit het verschil gaat maken tussen beide consoles ?

Wat ik begreep is dat rdna2 wel dx12U support maar dat Sony eigenlijk openGL gebruikt...
Dit gaat over de PS4(Pro), maar dan heb je een idee van hun eigen api's:
System
The native operating system of the PlayStation 4 is Orbis OS, which is a fork of FreeBSD version 9.0 which was released on 12 January 2012.[6][7]

The PlayStation 4 features two graphics APIs, a low-level API named Gnm and a high-level API named Gnmx. Most developers start with Gnmx, which wraps around Gnm, which in turn manages the more esoteric GPU details. This can be a familiar way to work if the developers are used to platforms like Direct3D 11.

Another key area of the game is its programmable pixel shaders.[8] Sony's own PlayStation Shader Language (PSSL) was introduced to the PlayStation 4.[9] It has been suggested[by whom?] that the PlayStation Shader Language is very similar to the HLSL standard in DirectX 11, with just subtle differences that could be eliminated for the most part through preprocessor macros.[8]

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
Verwijderd schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 13:24:

Wat @Recon24 hierboven al schrijft. Daarbij komt dat DX12 van microsoft is en dus ook specifiek voor Windows platformen.

GNMX is dan ook weer van Sony en specifiek voor Orbis. Developers kunnen wel uitwijken naar Vulkan.

Uiteindelijk maakt het niets uit. Developers hebben bepaalde use cases en of ze nu Vulkan, Directx of Gnmx gebruiken daar zien we als eindgebruikers niets van terug.

• justifire
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:53

justifire

Shut up and squat !!

Kenny_026 schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 14:28:
[...]
Uiteindelijk maakt het niets uit. Developers hebben bepaalde use cases en of ze nu Vulkan, Directx of Gnmx gebruiken daar zien we als eindgebruikers niets van terug.
Dat is natuurlijk onzin.
Je kunt geen tools gebruiken die er niet zijn.
Puur per platform bezien maakt het niet uit omdat je niet weet wat je mist.
Ga je echter verschillende platforms vergelijken zullen er wel degelijk verschillen te zien zijn.

- Just1fire's gameprofile - It's all fun and games, until someone loses an eye ⊙

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
justifire schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 14:40:
[...]

Dat is natuurlijk onzin.
Je kunt geen tools gebruiken die er niet zijn.
Puur per platform bezien maakt het niet uit omdat je niet weet wat je mist.
Ga je echter verschillende platforms vergelijken zullen er wel degelijk verschillen te zien zijn.
Dat zeg ik ook niet. Wat ik bedoel is dat of een developer nu voor vulkan of gnmx kiest je daar als eindgebruiker niets van merkt.

Verwijderd

Ik lees veel discussie rondom Boosts rondom PS5 en dat het eerder een nadeel is dan een voordeel.

Wat veel mensen niet snappen is dat een cpu en gpu uit heel veel onderdelen bestaan en wanneer we het over power limiten en throttle hebben frequentie maar 1 stukje van de puzzel is.

Even als voorbeeld, mijn cpu is overclockt en loopt 24/7 op 4,7 ghz dus ook als ik niks aan het doen ben of alleen mijn mailtjes checkt. Terwijl mijn CPU wel hoog is geclockt verbruikt hij toch niet zoveel energie als ik bijvoorbeeld een benchmark zou draaien en sommige benchmarks zijn zelfs veel intensiever dan "gebruikelijke werkloads".

Kijk maar eens naar Intel burn in test, die app laat je CPU maximaal belasten en opwarmen terwijl games niet eens dat niveau van belasting halen. De werkload is dus bepalende in hoeveel energie een CPU of GPU verbruikt en hoeveel warmte deze genereert.

Sony heeft er gekozen om the throttelen doormiddel van energie gebruik. dus bij zeer zware werkloads waarbij alle instructie en onderdelen van een CPU of GPU maximaal gebruikt worden (gebeurt zelden) zal de clockspeed iets dalen om het energie gebruik constant te houden. Ze hoeven dus eigenlijk helemaal niet meer te optimaliseren aan de hand van werkloads.

In het verleden was dat namelijk wel het geval, als je CPU constant op dezelfde snelheid loopt en je maakt dan de werkload te zwaar dan ging je console gewoon uit, dus dan hebben developer geen keuze andere dan de werkload van dat segment in de game wat lichter te maken.

Voor het ontwerpen van de koeling werd dan ook een inschatting gedaan naar wat de maximal werkload zou zijn. maar dat is en blijft een schatting.

Het kan dus zomaar zo zijn dat de XBX de extra CU's niet constant met zware workloads kan belasten omdat ze anders boven de thermal en power limiet uitkomen, en omdat de GPU zijn frequentie niet kan schakelen om binnen de limieten te blijven moet een developer zelf de belasting lichter maken (optimaliseren).

De PS5 heeft daar dus geen last van en kan de maximale opgenomen vermogen en dus workload maximaliseren zonder het werk van developers.

• Amaze86
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17-09 13:48
Als ze maar goede koeling instoppen,en een mooier ontwerp dan de x serie.

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
Amaze86 schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 17:26:
Als ze maar goede koeling instoppen,en een mooier ontwerp dan de x serie.
Laat ze eerst maar eens met het design op de proppen komen. En goede koeling!!

En er is niets mis met het design van de Series X, gewoon strak en duidelijk, hopelijk doet de PS5 ook zoiets en is het geen "blij" design.

• Amaze86
Segafreak83 schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 17:37:
[...]

Laat ze eerst maar eens met het design op de proppen komen. En goede koeling!!

En er is niets mis met het design van de Series X, gewoon strak en duidelijk, hopelijk doet de PS5 ook zoiets en is het geen "blij" design.
Probleem mocht die zo zijn als de xbox dan staat dat blok echt niet mooi in me tv meubel,dan moet ik hem achter me meubel verstoppen,koop hem toch wel op de release alleen het is wel mooi mregenomen als die er ook nog is prachtig uitziet.

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

• v8power67

v8power67

Ik heb me werkelijk waar nog nooit in me leven bezig gehouden met de looks van een console die ik heb gekocht.
Vind de xbox niet echt mooi maar zou me qua aankoop nooit tegenhouden. Als ik game zit ik te kijken naar mijn tv en niet naar de console.
Maar blijkbaar ben ik daar een van de weinige in gezien alle opmerkingen erover elke keer.
Hoop voor gewoon een degelijke machine en vooral geen overhitting of andere problemen.
Geluid ben ik ook niet zo moeilijk mee, heb nog de xbox 360 overleefd en dat was echt heel erg luid.
Vind mijn huidige pro echt mega stil( is nieuwste versie) maar die ervoor was een launch pro en niet veel luider. En mijn launch ps4 was ook stil.
Dus ja ik ben niet onderdeel van de groep die zo klaagt over de ps4 en geluid ervan.
Plus als ze voor 400 euro willen gaan zullen ze niet te exotische koeling kunnen gebruiken.

• Amaze86
@v8power67 €400 zou wel erg laag zijn voor wat we krijgen.

• bram1984
Ik hoop ook niet op een toren, maar als het niet anders kan dan prima. Design is wel het laatste wat me zou weerhouden.

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:23
Ik persoonlijk vind het design van de XSX wel mooi. Lekker strak. Mooier dan de XONE en PS4. Die staan dan ook in een dressoir. PS3 gen 1 vond ik persoonlijk heel mooi ook. Sowieso vind ik koeling belangrijker dan looks.

• Donstil
  • Niet online
Dit wordt echt geen €399,- (€400).
€549,- zou al een koopje zijn.

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:48
Sony zal pas een prijs communiceren als Microsoft de prijs van de nieuwe Xbox(en) bekend heeft gemaakt. Ik denk zelf dat die 599 gaat kosten, en de PS5 wordt dan 499.

• bram1984
Trishul schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 19:29:
Sony zal pas een prijs communiceren als Microsoft de prijs van de nieuwe Xbox(en) bekend heeft gemaakt. Ik denk zelf dat die 599 gaat kosten, en de PS5 wordt dan 499.
MS kan net zo goed wachten op Sony en 'm daarop aanpassen. Iemand zal als eerste moeten gaan.

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:34
Microsoft is vol in de aanval. No way dat ze hun console 100 euro duurder gaan maken dan de concurrentie.

• bram1984
NotSoSteady schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 19:39:
Microsoft is vol in de aanval. No way dat ze hun console 100 euro duurder gaan maken dan de concurrentie.
Wel als ze Lockhart niet in de weg willen zitten. Lijkt me dat die toch minstens € 200,- goedkoper moet worden om het interessant te houden.

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:34
bram1984 schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 19:41:
[...]

Wel als ze Lockhart niet in de weg willen zitten. Lijkt me dat die toch minstens € 200,- goedkoper moet worden om het interessant te houden.
Ik heb nog niks gezien van Lockhart dus moeilijk om daar een oordeel over te geven. Xbox Series X is gezien de marketingcampagne duidelijk hun belangrijkste product en met een prijsverschil van 100 euro kun je net zo goed geen console op de markt brengen.

• Donstil
  • Niet online
Trishul schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 19:29:
Die luxe gaat Microsoft ze niet geven verwacht ik.
Daar hebben ze zich al eerder aan gesneden.

• bram1984
NotSoSteady schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 19:46:
[...]

Ik heb nog niks gezien van Lockhart dus moeilijk om daar een oordeel over te geven. Xbox Series X is gezien de marketingcampagne duidelijk hun belangrijkste product en met een prijsverschil van 100 euro kun je net zo goed geen console op de markt brengen.
Als de geruchten kloppen een 4 of 5TF console met minder geheugen maar wel met SSD en goede CPU. Als ze die in willen gaan zetten op € 299,- (dat denk ik), dan is X voor € 399,- natuurlijk by far meer bang for the buck, want een true 4K console. Ik blijf het sowieso een beetje een rare keuze vinden van MS. Ik had het logischer gevonden als ze dan de X écht premium hadden gemaakt met bijvoorbeeld een 2TB SSD, 15 of meer teraflops en nog betere CPU voor bijvoorbeeld € 699,- of € 799,-. Daar dan Lockhart naast die dan direct zou moeten concurreren met PS5 op 10 of 11TF.

Enerzijds concurreert X nu met PS5 maar als Sony (en dit is wat meer speculatief) voor dat beetje minder TF en CPU een goedkopere console in kan zetten als 4K machine, waar positioneert dat Lockhart dan. Dan heb je dus in de winkel staan een goedkope bak die alleen 1080p draait en een dure premium bak met alle toeters en bellen. En ertussen staat de PS5. Ook 4K, maar toch goedkoper. Hoef je verder ook geen versie van te kiezen. Er is er maar eentje. Dat is dan gebaseerd op de aanname dat de PS5 goedkoper is om te maken. Hoeft niet zo te zijn.

Het wordt een interessant gevecht in ieder geval, als het gaat om de prijs.

• Anton.net
@bram1984 Volgens mij is de Series X ook ECHT premium. AMD heeft momenteel niet eens een GPU op de markt die meer dan 10TF levert. Je krijgt iets gelijkaardig aan een 2080 super, ryzen 7 3700x en nog eens een high end SSD erbij. Koop die 3 onderdelen voor je pc, en je bent al 1200 euro kwijt.

Die Lockhart zou bovendien ook gewoon een '4K' machine zijn he. De One X en Ps4 pro zijn dat zogezegd ook. Lockhart blaast die consoles makkelijk uit het water, ook al heeft het maar 4TF RDNA2.

Microsoft is al een tijdje Game Pass zo goed als gratis aan het weggeven. Dat initiële verlies op de komende consoles zullen ze er dan ook wel bijpakken. Volgens mij gaat Series X gewoon op de prijs van de ps5 zitten. De ps5 gaat de mensen dan maar moeten overtuigen met goede games...

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:48
Van de consoles heeft Microsoft wel de grootste en meeste complexe stuk silicon, dus meeste kosten aan elke APU. Aan de andere kant heeft Sony voor een ultrasnelle SSD gekozen waarvan ze zelf maar de controller ontworpen hebben. Uiteindelijk bestaat het kostenaspect van een SSD uit voor 90% uit het NAND flash, die kosten zijn redelijk voorspelbaar. De kosten voor ontwerp van de custom ssd controller gaan op de grote hoop R&D uitgaven voor PS5 ontwikkeling. Aan de andere kant, de PS5 bevat minder NAND. Want: 825GB. Ik verwacht dus geen grote verschillen in kosten tussen een PS5 ssd en de SSD van de XSX.
Microsoft heeft voor het duurste silicon gekozen dat AMD kon bieden in een APU voor een gameconsole, vandaar dat de APU nagenoeg even groot is als die van de Xbox One X (beide ongeveer 360mm2). Die van de PS5 heeft net als de PS4 Pro 36 CU's, waardoor die chips elkaar w.b.t. formaat niet veel zullen ontlopen. Onder aan de streep: Microsoft heeft een hogere BoM.

Zelf verwacht ik niet dat de prijs een doorslaggevende factor zal zijn deze generatie. Om de volgende redenen:
- Mensen zijn gewend geraakt om hoge bedragen te betalen aan electronica. Kijk maar naar de smartphone markt, in rap tempo zijn we gewend geraakt om 800+ neer te tellen voor de nieuwe iPhone. Of we geven makkelijker geld uit aan electronica met een korte levenduur, zoals dure wireless headphones of smartwatches. Dit is vooral van toepassing op het gamepubliek dat meer te besteden heeft, voornamelijk de 25+ jarigen.
- Je zou kunnen stellen dat in grote mate, de kaarten al geschud zijn. Azië en Europa zijn al generaties lang playstation markten. En alleen de x360 wist marktdominantie te bereiken in de VS na het PS2 tijdperk, die later weer overgenomen werd door de PS4.
- Het PS4/X1 tijdperk was het tijdperk van digitale games op de consoles. Veel gamers hebben al voor honderden euro's uitgegeven aan games in de betreffende online stores. Deze vorm van lock-in zorgt ervoor dat PS4 gebruikers overstappen naar de PS5, en X1 gebruikers naar de XSX (en in beide gevallen nog eens versterkt dit keer, omdat in beide gevallen de games uit de vorige generatie gewoon gespeeld kunnen worden op de nieuwe console). Ook friendlists op de netwerken dragen bij aan de lock-in. Succes uit de vorige generatie heeft dus meer dan voorheen invloed op de komende generatie. Dit is anders dan de vorige transitie. Toen heeft Sony ook wel wat geluk gehad.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:36
Verwijderd schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 17:19:
Het kan dus zomaar zo zijn dat de XBX de extra CU's niet constant met zware workloads kan belasten omdat ze anders boven de thermal en power limiet uitkomen, en omdat de GPU zijn frequentie niet kan schakelen om binnen de limieten te blijven moet een developer zelf de belasting lichter maken (optimaliseren).

De PS5 heeft daar dus geen last van en kan de maximale opgenomen vermogen en dus workload maximaliseren zonder het werk van developers.
Denk je niet dat zowel MS als Sony hun console testen met een reeks aan verschillende workloads om te voorkomen dat er gethrottled wordt? Locked of variabele frequentie maakt daarin echt niet uit hoor.

Het is nog maar afwachten of Sony met een ontwerp komt wat de hitte goed kwijt kan, de XSX daarentegen lijkt me juist gebouwd om veel hitte efficient kwijt te kunnen.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

Ramon schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 21:23:
[...]

Denk je niet dat zowel MS als Sony hun console testen met een reeks aan verschillende workloads om te voorkomen dat er gethrottled wordt? Locked of variabele frequentie maakt daarin echt niet uit hoor.

Het is nog maar afwachten of Sony met een ontwerp komt wat de hitte goed kwijt kan, de XSX daarentegen lijkt me juist gebouwd om veel hitte efficient kwijt te kunnen.
Natuurlijk, maar de tendens lijkt nu alsof men denk dat Sony zijn huiswerk niet goed heeft gedaan en dus de PS% constant zal throttelen. Maar dat is natuurlijk dezelfde speculatie welke ik nu weergeef.

Als je dan toch speculaas aan het uitdelen bent deel dat dan aan beide kanten uit :P helaas lijkt het wat eenzijdig vanwege de onhandige persco van sony.

• bram1984
Anton.net schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 20:37:
@bram1984 Volgens mij is de Series X ook ECHT premium. AMD heeft momenteel niet eens een GPU op de markt die meer dan 10TF levert. Je krijgt iets gelijkaardig aan een 2080 super, ryzen 7 3700x en nog eens een high end SSD erbij. Koop die 3 onderdelen voor je pc, en je bent al 1200 euro kwijt.

Die Lockhart zou bovendien ook gewoon een '4K' machine zijn he. De One X en Ps4 pro zijn dat zogezegd ook. Lockhart blaast die consoles makkelijk uit het water, ook al heeft het maar 4TF RDNA2.

Microsoft is al een tijdje Game Pass zo goed als gratis aan het weggeven. Dat initiële verlies op de komende consoles zullen ze er dan ook wel bijpakken. Volgens mij gaat Series X gewoon op de prijs van de ps5 zitten. De ps5 gaat de mensen dan maar moeten overtuigen met goede games...
Ik heb juist gelezen dat Lockhart op 1080p gericht is. Vandaar ook minder TF dan X1X? Is die überhaupt RDNA2?

Zo bedoel ik het ook niet. Natuurlijk is de Series X premium, maar de PS5 is dat ook. Sterker nog: het allergrootste verschil op papier is in het voordeel van de PS5. Ik snap de positionering van de MS consoles alleen niet zo. Maar ze zullen erover hebben nagedacht.

• Anton.net
bram1984 schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 21:37:
[...]
Ik heb juist gelezen dat Lockhart op 1080p gericht is. Vandaar ook minder TF dan X1X? Is die überhaupt RDNA2?
Lockhart is niet eens officieel. Als je iets gelezen hebt, dan zijn dat geruchten. :P
RDNA1 of 2 maakt waarschijnlijk ook niet heel veel uit voor teraflops power. RDNA2 focust vooral op minder energieverbruik en extra features als ray tracing.

[ Voor 19% gewijzigd door Anton.net op 21-03-2020 21:55 ]

• RMX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:29

RMX

Al gaat MS op de prijs van de PS5 zitten, het is heel moeilijk om gamers naar een nieuw platform te halen. Zeker met je hele portfolio aan games in je PSN account die je ook op de PS5 kunt gebruiken. Sony zal de winnaar zijn en blijven, zeker met alle exclusives.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:36
RMX schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 22:06:
Al gaat MS op de prijs van de PS5 zitten, het is heel moeilijk om gamers naar een nieuw platform te halen. Zeker met je hele portfolio aan games in je PSN account die je ook op de PS5 kunt gebruiken. Sony zal de winnaar zijn en blijven, zeker met alle exclusives.
Er zijn ook altijd mensen die nieuw instappen...

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Donstil
  • Niet online
Nou een serieus goed verkopende exclusive zit op 10% van de hoeveelheid consoles. Oftewel 90% koopt die exclusives dus helemaal niet eens.

Van PS2 naar 360 hebben we gezien dat het hangt op prijs en beschikbaarheid. Later met 360 naar Ps4 zagen we dat weer.

Als daar dus iets in wijzigt kunnen de kaarten zomaar weer opnieuw geschud worden.

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-09 20:55
Donstil schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 22:21:
[...]

Nou een serieus goed verkopende exclusive zit op 10% van de hoeveelheid consoles. Oftewel 90% koopt die exclusives dus helemaal niet eens.

Van PS2 naar 360 hebben we gezien dat het hangt op prijs en beschikbaarheid. Later met 360 naar Ps4 zagen we dat weer.

Als daar dus iets in wijzigt kunnen de kaarten zomaar weer opnieuw geschud worden.
Maar dan ga je wel voorbij aan het portfolio verhaal. Vroeger betekende een nieuwe console het verlies van je oude games. Nu is dat niet meer zo. Alle Xbox One games zullen speelbaar zijn op de Xbox Series X en veel PS4 games zullen speelbaar zijn op de PS5. Dat zorgt ervoor dat je op een bepaald platform blijft spelen.

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 18:10

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Rossi46 schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 22:43:
[...]

Maar dan ga je wel voorbij aan het portfolio verhaal. Vroeger betekende een nieuwe console het verlies van je oude games. Nu is dat niet meer zo. Alle Xbox One games zullen speelbaar zijn op de Xbox Series X en veel PS4 games zullen speelbaar zijn op de PS5. Dat zorgt ervoor dat je op een bepaald platform blijft spelen.
Hoelang speelde mensen nog PS3 games of X360 games op hun nieuwere console? Ja natuurlijk is het leuk en lief en handig, maar iedereen gaat straks gewoon voor Fifa21, COD5, MW7, GT7 etc etc, de recycletime van games op console is meestal niet langer dan de generatie van de console zelf of naar het volgende deel (toch iets wat PC games toch nog ergens uniek maakt).

Goed, einde van de rit zijn er toch altijd veel meer punten om 'in' je generatie van consoles te blijven, je vrienden, je hardware (zeker racers), je bonus uit voorgaande deeltjes, dan in de basis over te stappen, mits je gewoon super casual bent en happy bent zolang je kan gamen.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
Microsoft is aan een hele sterke inhaalslag bezig. Als al die gekochte studios kwalitatief goede games neerzetten is er gewoon weer hele mooie concurrentie wat alleen maar erg goed is voor gamers.

Ik zie graag twee consoles in mn kast staan waarbij ik niet kan kiezen welke van de twee ik die dag zou opstarten.

[ Voor 3% gewijzigd door Kenny_026 op 21-03-2020 23:39 ]

• I ColoSsuZz I
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-09 13:16
Kenny_026 schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 23:38:

Ik zie graag twee consoles in mn kast staan waarbij ik niet kan kiezen welke van de twee ik die dag zou opstarten.
Dit dus! :Y

Hoop dat zowel MS als Sony (weer) beide vol gaan inzetten op AAA singleplayer games

Xbox Series X: I ColoSsuZz I - PS5: I-ColoSsuZz-I

• Donstil
  • Niet online
Rossi46 schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 22:43:
[...]

Persoonlijk doe ik dat niet en ken ik ook niemand die dat doet, zegt misschien niets over de markt maar het voelt verwaarloosbaar.

• ion
  • Niet online

ion

Als straks blijkt dat dat de XSX de PS5 zwaar uitperformt dan kunnen mijn vorige games in mijn psn account me niet weerhouden van een XSX aankoop. Dan koop ik de ps5 wel een paar jaar later 2e hands of in een sale :)

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-09 21:23

Bullet NL

Eigen Wijs

Wat een heerlijke stelligheid....

Waarom zou Microsoft geen concurrerende prijs voor haar nieuwe console neer leggen? De prijs van een console is niets meer dan marketing. Ze gaan de eerste jaren namelijk toch voor meer dan de feitelijke kostprijs over de toonbank. Een console wordt pas rendabel bij aantallen i.c.m. van digitale diensten.

Een parallel naar de telefoonwereld. De twee grootste ecosystemen in de mobile wereld draaien op additionele diensten. Juist in deze extra diensten zit het verdien model.

Zo gaat het ook bij consoles. Een PS5 of Series X bestaan omdat er met andere diensten geld kan worden gemaakt. namelijk het verkopen van games en abonnementsdiensten. De hardwarekosten zijn wel significant, maar onderschikt in het totaalplaatje. Een bedrijf als Sony of Microsoft kijkt niet naar 100 euro prijsverschil voor de consument.... In die 100 euro zit namelijk 21% BTW, maar ook marge voor de winkel, marge voor de distributeur, marge voor het marketingbudget van het verkopende land, transport en opslag kosten.

Kortom.... een prijsverschil van 100 euro voor de consument is 10-tjes werk (laat ik het ruim aan houden, zeg 30 euro) voor een fabrikant. Dit maakt het verschil niet meer.

Een lesje marketing/economie....

Van elk apparaat wat in Nederland verkocht wordt gaat 21% naar de belastingdienst.

Zeg we hebben een apparaat van 500 euro of één van 400 euro, wat is het netto prijsverschil voor belasting?

€ 500 = € 413,22
€ 400 = € 330.05

Kortom, een verkoopprijs van 500 of 400 euro geeft een verschil aan van 83 euro.
Vervolgens zal hier nog een stuk marge afgaan, wie van jullie weet de marges die het verkoopkanaal op een apparaat van Sony of Microsoft zet (en dan bedoel ik dus, het hele retailkanaal, van distributeur tot winkel)
Ik kan je verklappen dat verschil zit tussen Sony en Microsoft, de ene partij gunt het retailkanaal iets meer marge dan de ander. Het zit hem met name in bonussen. Maar toch, het verschil is aanwezig.

Afijn, wat ik wil zeggen is dat een prijs op een console niets meer is dan een marketinginstrument.
Je moet nu éénmaal een console "kwijt" als fabrikant om de extra diensten (daar zijn ze weer, de games & abonnementen) te kunnen verkopen.

Het slaat dan ook letterlijk nergens op om zoals een aantal hier doen te gaan rekenen vanuit verkoopprijzen van uit de pc-wereld. Die zijn niet relevant voor zowel Sony als Microsoft.

Seagate, AMD of Samsung zitten niet te wachten op dubbeltjes werk.... Die bepalen de prijzen van hun producten aan de consolebouwers voor een groot deel op continuïteit in hun productieproces.

Qua prijs overdreven betekend dit dat ze liever een SSD voor 10 euro per stuk minder leveren maar waarbij de fabriek 24/7 kan blijven draaien, dan dat ze met gebroken productie uren zitten.

Echt... nogmaals.... We hebben het hier over consolebouwers, de consumentenprijs is marketing en wordt al lang niet meer bepaald door een pure kostprijs....

En dan hebben we het alleen nog maar over een tastbare prijs in de forum van een console. Wat dacht je van een marketingbudget, serverparks voor multiplayer diensten. enz enz enz.

Moraal van het verhaal, als de één console 100 euro of 125 euro duurder is dan de andere heeft dit vaak helemaal niets met de hardware te maken. De prijs wordt gecreëerd vanuit andere dingen dan kostprijs, maar vooral vanuit het oogpunt om er zoveel mogelijk van te verkopen.

[ Voor 6% gewijzigd door Bullet NL op 22-03-2020 01:48 ]

Cogitationis poenam nemo patitur

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Bullet NL schreef op zondag 22 maart 2020 @ 01:42:
[...]
Moraal van het verhaal, als de één console 100 euro of 125 euro duurder is dan de andere heeft dit vaak helemaal niets met de hardware te maken. De prijs wordt gecreëerd vanuit andere dingen dan kostprijs, maar vooral vanuit het oogpunt om er zoveel mogelijk van te verkopen.
Wat een heerlijke stelligheid.... :)

Wil je er zoveel mogelijk van verkopen, dan gooi je ze voor 5 euro cent op elke hoek van de straat neer. Oftewel dat is niet de voornaamste reden van de verkoopprijs.

De voornaamste belanghebbende voor de verkoopprijs is toch echt wel de kostprijs (alleen dan berekend over meerdere jaren).
In wezen heb je in eerste instantie de kostprijs, daarna heb je de marges voor andere partijen, daarna de wettelijke dingen en dan ronden ze dat getal af naar een mooi getal.
En over het algemeen wordt het naar beneden afgerond omdat de kostprijs later wel omlaag gaat in een revisie 2 of 3.

Maar zeg dat er 10 miljoen PS5's verkocht worden in de 1e release, dan is die 83 euro verlies van jou wel even 830 miljoen euro verlies wat er op gemaakt wordt, daarvoor zal je toch echt even goeie uitleg mogen geven aan de directie van sony, want die wordt daar in 1e instantie niet zo vrolijk van hoor, want die 830 miljoen heb jij niet in het 1e jaar extra binnengehaald op je diensten hoor.
En die 830 miljoen die kan je nog wel enigszins verantwoorden als je die terugverdient met de 2e revisie en 3e revisie en je idd zegt dat het doel is quitte te spelen op de hardware en geld te verdienen op de services.

Maar ga jij hem even 200 euro omlaag gooien, dan heb in jaar 1 op je hardware een verlies van 1,6 miljard. En dat zal de sony-directie toch echt niet meer zonder slag of stoot accepteren hoor...

En zoveel mogelijk ervan verkopen is ook alleen maar leuk binnen de doelgroep, er zijn ook een heleboel mensen die buiten de doelgroep vallen omdat ze gewoon de console kopen en 1 game en voor de rest niets. Die wil je niet hebben hoor.

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
Aandeelhouder hebben veel meer belang bij organische groei, marktaandeel en omzet. Daarna wordt gekeken naar bijvoorbeeld, zoals @Bullet NL al aangeeft, de revenue die uit subscriptions komen. Natuurlijk zit het niet lekker als er een initiele investering van 830 miljoen voor lange termijn gedaan moet worden maar als er over de lange termijn een revenue van 10 miljoen * 50€ * 8 jaar terug komt dan is die 830 miljoen op de lange termijn lachwekkend.

• bram1984
Anton.net schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 21:50:
[...]

Lockhart is niet eens officieel. Als je iets gelezen hebt, dan zijn dat geruchten. :P
RDNA1 of 2 maakt waarschijnlijk ook niet heel veel uit voor teraflops power. RDNA2 focust vooral op minder energieverbruik en extra features als ray tracing.
Klopt. Daarom startte ik mijn eerdere betoog ook met "als de geruchten kloppen". Echter zijn ze wel vrij hardnekkig. DF heeft er zelfs al een hele "wat als" video over gedaan. Ik denk dat er geen twijfel meer over bestaat dat ze nog iets in de pipeline hebben.
Ramon schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 22:17:
[...]

Er zijn ook altijd mensen die nieuw instappen...
En juist ook voor die mensen kan BC belangrijk zijn. Die zullen, gebaseerd op de verkoopcijfers van de huidige generatie, eerder een PS5 kopen omdat ze daarop PS4 exclusives kunnen spelen. Los daarvan is de kans groot dat hun vrienden, die wel hun library meeneemen, dat ook doen.
SinergyX schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 22:51:
[...]

Hoelang speelde mensen nog PS3 games of X360 games op hun nieuwere console? Ja natuurlijk is het leuk en lief en handig, maar iedereen gaat straks gewoon voor Fifa21, COD5, MW7, GT7 etc etc, de recycletime van games op console is meestal niet langer dan de generatie van de console zelf of naar het volgende deel (toch iets wat PC games toch nog ergens uniek maakt).

Goed, einde van de rit zijn er toch altijd veel meer punten om 'in' je generatie van consoles te blijven, je vrienden, je hardware (zeker racers), je bonus uit voorgaande deeltjes, dan in de basis over te stappen, mits je gewoon super casual bent en happy bent zolang je kan gamen.
Andere tijd, andere situatie. Ik denk dat je je vergist hoe fijn mensen het vinden als ze publieksfavoriete titels als Bloodborne en Spider-Man, God of War en The Last of Us (Xbox heeft ongetwijfeld ook titels die mensen graag verder zouden willen spelen) meteen day one verder kunnen spelen. Daarbij komen er meer games uit dan ooit. "Backlog" is een van de meest gebruikte termen die je op fora langs ziet komen. Veel mensen zijn nog niet klaar met hun backlog als de next gen uitkomt. En dan is er nog het punt hierboven wat ik aanhaal voor nieuwe instappers. Afgezien hiervan zien games er op dit moment zo goed uit. Qua graphics gaan er current gen titels zijn die er beter uitzien dan next gen. In het verleden stopten veel mensen met spelen op hun oude console omdat het er niet meer uitzag. Dat zal nu minder zijn.
Kenny_026 schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 23:38:
Microsoft is aan een hele sterke inhaalslag bezig. Als al die gekochte studios kwalitatief goede games neerzetten is er gewoon weer hele mooie concurrentie wat alleen maar erg goed is voor gamers.

Hoe minder consoles in mijn kast, hoe beter. :p

Daarom vooral benieuwd naar xCloud, mocht er een MS titel zijn die ik moet spelen. :Y

Edit: Interessante thread voor de techies onder ons.

https://www.neogaf.com/th...d.1532466/#post-257453730

• Anton.net
@Bullet NL Mooi verhaal. Maar hoe verklaar je dan dat MS de One X aan €100 meerprijs heeft moeten verkopen?
Juist; de kostprijs lag hoger.

• drakiesoft
Ps5 yields zijn minder dan de series x las ik op een chinese blog. Kosten zullen hoger zijn. Daarbij neemt ms ook serverblades af van AMD. Dat betekent dat de kosten omlaag gaan. Die serverblades zullen voor cloud, maar ook voor andere compute gebruikt worden. Kosten nog verder omlaag. Denk je overigens niet dat die snelle ps5 SSD niet erg duur zal zijn? Die is immers nog niet te krijgen.
Het komt n wel eens zo zijn dat om deze reden de ps5 duurder gaat zijn dan de series x

[ Voor 12% gewijzigd door drakiesoft op 22-03-2020 09:15 ]

• zwembroek
  • Nu online
drakiesoft schreef op zondag 22 maart 2020 @ 09:13:
Ps5 yields zijn minder dan de series x las ik op een chinese blog. Kosten zullen hoger zijn. Daarbij neemt ms ook serverblades af van AMD. Dat betekent dat de kosten omlaag gaan. Die serverblades zullen voor cloud, maar ook voor andere compute gebruikt worden. Kosten nog verder omlaag. Denk je overigens niet dat die snelle ps5 SSD niet erg duur zal zijn? Die is immers nog niet te krijgen.
Het komt n wel eens zo zijn dat om deze reden de ps5 duurder gaat zijn dan de series x
8)7

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:23
Gezien de hardware verwacht ik echt geen €399 en ook geen €499. Dat ze er verlies op lijden ga ik vanuit, maar dat zal echt geen €300 per console zijn.

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
Het klopt dat een console niet voor de kostprijs + marge verkocht wordt, want dat is vaak niet haalbaar. Maar de kostprijs weegt zeker mee in de verkoopprijs want het verlies moet wel zo snel mogelijk terugverdiend worden. Hoe minder verlies op de console how beter

En zo'n fabrikant kijkt echt wel naar tientjes, elk tientje minder verlies maal X miljoen verkochte consoles is gewoon grof geld. Zelfs bij een auto van tienduizenden euro's wordt de kostprijs tot de laatste euro berekend en afgewogen en afgewogen of er niet nog ergens een euro bespaard kan worden.

Ga er maar vanuit dat beide partijen het tot de laatste euro uitrekenen en dan de sweetspot tussen kostprijs en marketing bepalen. Als kostprijs geen issue is dan gaat Microsoft de Xsx wel voor 250 op de markt dumpen om met die inhaalslag te beginnen... Maar dan hadden ze dat ook bij de vorige consoles al wel gedaan.

Maar goed ook deze discussie is al meerdere keren voorbij gekomen. Het blijft speculatief, het enige wat we weten is dat de next gen consoles in verhouding dikkere hardware hebben dan de vorige generatie dus je mag aannemen dat de kostprijs daardoor hoger is. En daarbij heeft Microsoft de duurdere gpu want meer CU is duurder dan een hoge clocksnelheid. Sony heeft dan weer een duurdere SSD oplossing, wat de verhoudingen zijn, geen idee.

• justifire
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:53

justifire

Shut up and squat !!

drakiesoft schreef op zondag 22 maart 2020 @ 09:13:
Soort X360 / PS3 scenario ?
Krachtiger / duurder ?
Zie het inderdaad zo maar gebeuren dat men 200 euro extra neerlegt voor schitterend geluid en snellere laadtijden en de graphics maar voor lief neemt :+

- Just1fire's gameprofile - It's all fun and games, until someone loses an eye ⊙

• drakiesoft
Verklaar 8)7
Microsoft heeft zelf aangegeven dat de series x hardware gedeeld gaat worden voor xcloud en andere compute. Als je op de hoogte bent van cloud kosten, weet je dat de hardware efficiënt gebruikt wordt en kosten omlaag gaan. Ook is de afname bij AMD voor een groot deel zeker en kunnen kosten omlaag.
Ps5 SSD zal premium zijn en dus premium prijzen hebben. Maar wellicht kunnen ze de kosten drukken bij grote afnamen.

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
JeroenNietDoen schreef op zondag 22 maart 2020 @ 09:24:
Gezien de hardware verwacht ik echt geen €399 en ook geen €499. Dat ze er verlies op lijden ga ik vanuit, maar dat zal echt geen €300 per console zijn.
Ik ga uit van €499 max voor de PS5, minder is mooi meegenomen :).

• Recon24
drakiesoft schreef op zondag 22 maart 2020 @ 09:53:
[...]

Verklaar 8)7
Microsoft heeft zelf aangegeven dat de series x hardware gedeeld gaat worden voor xcloud en andere compute. Als je op de hoogte bent van cloud kosten, weet je dat de hardware efficiënt gebruikt wordt en kosten omlaag gaan. Ook is de afname bij AMD voor een groot deel zeker en kunnen kosten omlaag.
Ps5 SSD zal premium zijn en dus premium prijzen hebben. Maar wellicht kunnen ze de kosten drukken bij grote afnamen.
Je geeft je eigen antwoord al. Ze gaan niet maar 10 PS5's produceren...

• Amaze86
justifire schreef op zondag 22 maart 2020 @ 09:46:
[...]

Soort X360 / PS3 scenario ?
Krachtiger / duurder ?
Zie het inderdaad zo maar gebeuren dat men 200 euro extra neerlegt voor schitterend geluid en snellere laadtijden en de graphics maar voor lief neemt :+
We zien jouw wel anders praten als je de sales ziet van de ps5. Hoe goed die nieuwe xbox ook is ,verkopen zullen toch minder zijn in EU en Azie zoals
elke generatie.

Of is er nu iets veranderd...

Pagina: 1 ... 48 49 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
~[color=#ba0000]Dit is een Zero-Tolerance topic: er wordt strenger opgetreden: er wordt sneller ingegrepen, posts worden zonder waarschuwing verwijderd en bij herhaaldelijk overtreden krijg je sneller een korte tijdelijke ban. Volg de richtlijnen van dit topic en de modbreaks van de crew.~[/color]

-Wil je mee discussiëren over de specs dan is deze video van digital Foundry verplichte kost!-
-Meer uitleg over de PS5 hardware van NXgamer-

Dit topic gaat over het speculeren over hoe de PS5 eruit gaat zien; heb het lekker over het uiterlijk, de features, de specificaties, de prijs, reveal-events, en al jouw wensen. Om off-topic praat te voorkomen:

- geen trollerige Xbox vs PS opmerkingen. Vergelijken mag mits dat de discussie ten goede komt. Trolls, flames en fanboysime is ongewenst. moderators bepalen wat kan en niet kan. Dien een TR in als je vind dat een post een overtreding is.
- geen gerant over de presentatie.
- beperk de slow-chat.
- blijf ontopic

Houd de discussie netjes; reageer op argumenten, nooit op de persoon.