poor Leno schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 10:13:
[...]
Ik had eigenlijk ook verwacht dat het 1TB zou zijn
Er zijn wel een aantal kanttekeningen..
(Aanname/mogelijkheid): 1TB op papier is in het 'echt' maar 931 GB. Het zou zo maar kunnen dat de 825 van de PS5 wel 'echte' GB's zijn.
Waarom?
Ik denk eerder dat deze 825Gb bruto ruimte is, waarom zou dit anders zijn dan de bruto ruimte die bij een 1Tb opslag medium word vermeld?
Daar bovenop heeft de PS5 een nieuws (Kraken) systeem voor compressie/opslag waardoor je theoretisch meer kwijt kunt op een schijf.
Dit doet toch niets af aan de beperkte ruimte? Compressie is mooi, maar veranderd niets aan het fysieke medium.
Het zou ook kunnen dat het OS licht en klein is en veel minder ruimte in beslag neemt.
Je probeert nu dingen goed te praten.
Wat ik ook heel goed mogelijk acht (maar niets over gezegd is) is dat er nog een apart 'storage hoekje' komt voor het OS.
Dit is niet perse nodig, maar ik denk dit omdat het OS totaal geen behoefte heeft aan zo'n insane SSD, en dat zou dan zonde van je schijfje zijn.
(Maar omdat hier niets over gezegd is, zal het wel niet)
Aannames die helemaal niet in de technische presentatie terug komen.
Het zou ook schelen als de gewone apps (zoals de Netflix, Youtube, Twitch, Playroom, etc etc etc) op een externe of extra M2 schijfje kunnen. (En die m2 dus niet zo ziek hoeft te zijn)
Maar dat ze vanwege de kosten, for the players, zo laag zitten bewijst wel hoe kneiter duur die dingen zijn, als je al een beetje van de opslag eraf moet gaan snoepen

Wederom maak je hier boven aannames, je probeert jezelf nu rijk te rekenen met het doen van aannames die nergens maar dan ook nergens terug komen.
Ik snap dat je het allemaal zo positief mogelijk wil zien, tis natuurlijk een apparaat wat jij graag wil hebben.
Maar dat maak het niet mooier dan dat hij is. Sony heeft een keuze gemaakt, overclocken na dat de specs, zeker na de geruchten van MS bekend zijn geworden. Daarnaast hebben ze de keuze gemaakt op de focus niet op de CPU/GPU geheugen bandbreedte te leggen, maar hebben ze geprobeerd de I/O van de dataopslag te verbeteren.
Dat we waarschijnlijk nog geen PS5 gezien hebben heeft te maken met het overclocken van de CPU/GPU, waar bij MS de behuizing al maanden vast staat heeft Sony na de geruchten van de 9.2TF prestaties de keuze gemaakt op de boel wat harder te laten draaien. Iets wat opgelost dient te worden d.m.v. koeling. De reden waarom de dev-kids wel zijn geplaatst, maar een final case nog immer is getoond.
Prima niets mis mee, hoe langer ze over de behuizing doen, hoe beter ze de koeling dit keer onder controle krijgen. Iets wat na het overclocken echt wel een dingetje is.
Kortom, het overclocken heeft meer voeten in aarde dan ze nu doen laten geloven, daarom verleggen ze de focus heel slim, maar vooral heel zichtbaar naar de snellere I/O.
Ik vraag me echt af als ze de snellere CPU/CPU t.o.v. de XBox hadden gehad de snellere I/O dan ook zo'n dingetje was geweest.... Ze gokken nu qua uitbreiding namelijk op SSD's die helemaal nog niet op de markt zijn. Iets wat toekomst gericht is, maar ook een groot risico kan zijn......