Toon posts:

[ZT] Playstation 5 Speculaties & Geruchten

Pagina: 1 ... 45 ... 49 Laatste
Acties:
  • 213.805 views

• Recon24
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-08-2022
X-Fighter schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 22:56:
[...]

Een externe SSD moet "approved" zijn door Sony. Op dit moment is dat nog geen enkele want die zijn niet snel genoeg. Af te wachten hoeveel SSD's hier aan gekoppeld gaan kunnen worden. Want deze snelheden van SSD kosten belachelijk veel.
Dit is net als geheugen die moederbord fabrikanten testen. Is eigenlijk niks nieuws, en het voordeel is dat de prijzen van deze SSD's veel sneller zullen dalen dan waar Microsoft mee komt.

Je kan verwachten dat geheugen fabrikanten dit op de verpakking van de NVMe's kunnen plaatsen dat deze PS5 compatible of certified zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Recon24 op 18-03-2020 23:01 ]

• X-Fighter
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 29-01-2024
Recon24 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 23:00:
[...]
Je kan verwachten dat geheugen fabrikanten dit op de verpakking van de NVMe's kunnen plaatsen dat deze PS5 compatible of certified zijn.
Naast het op de verpakking te zetten ga ik er zelfs vanuit dat de PS5 bij connectie de fabrikant en type inlees en je laat weten of de SSD aan de vereisten voldoet.

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:42
poor Leno schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 21:49:
[...]

Je had vroeger en nog steeds die on-board audio (chips) op de mobos en/of aan de processors hangen (die gekleurde jacks achterop) of je kon een losse audio kaart (soundblaster ;) )

Als die ontwikkelaar zegt dat het zo is, dan kan het heel goed hoor. Ik had alleen begrepen dat de afsplitsing van Ram oa ook voor dat soort dingen waren.

Maar kijk even t filmpje wat ik vorige pagina postte, echt wel heel dik :D

[...]

Dan hebben de mensen van PU het verkeerd begrepen/overgeschreven.

Die theoretische 6 ging over de comressed bestanden, 2,4 raw, 4,8 comressed. PS5 heeft 5,5 raw, en 9 comressed.
Geen audio chip, het is een gestripte RDNA CU zonder interne caches, die je ook voot graphics kan misbruiken.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

• poor Leno
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
(overleden)
loekf2 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 23:05:
[...]

Geen audio chip, het is een gestripte RDNA CU zonder interne caches, die je ook voot graphics kan misbruiken.
Welke? De XSX?

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:42
In ieder geval in de PS5:

https://forum.beyond3d.com/posts/2111284/

XSX heeft geen audio DSP, maar kan natuurlijk makkelijker een paar CUs opofferen.

[ Voor 3% gewijzigd door loekf2 op 18-03-2020 23:13 ]

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
X-Fighter schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 23:03:
[...]

Naast het op de verpakking te zetten ga ik er zelfs vanuit dat de PS5 bij connectie de fabrikant en type inlees en je laat weten of de SSD aan de vereisten voldoet.
Ja, mogelijk geeft deze dan aan dat de performance niet gegarandeerd kan worden oid. In ieder geval zul je die gewoon kunnen gebruiken, bv. een Gigabyte Aorus 1TB (4GB/s) die nu 250 euro kost zal gewoon werken. Alleen niet zo efficiënt, omdat Sony een custom silicon controller (lees SSD controller) heeft ontwikkeld met 6 prioriseringen i.p.v. de 2 die NVMe heeft. Gelukkig dalen de prijzen van SSD's continu. Zou me niet verbazen als je volgend jaar gewoon een goeie koopt van 1TB voor 200 euro of minder.
Bij de concurrentie is dit anders, daar wordt ongetwijfeld ook weer de schijf encrypted en volledig proprietary gemaakt waardoor je alleen ''Seagate X drives'' zult kunnen gebruiken. Een beetje hetzelfde idee als bij de X360. Bij de PS5 heb je op dat gebied marktwerking: je kan straks een SSD kopen van Samsung/WD/Crucial/Intel/Asus/Kingston/Adata/Gigabyte/etc.

• uchiha tijntje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:02

uchiha tijntje

Seriously.... (gow 2 mp sux)

Recon24 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 23:00:
[...]

Dit is net als geheugen die moederbord fabrikanten testen. Is eigenlijk niks nieuws, en het voordeel is dat de prijzen van deze SSD's veel sneller zullen dalen dan waar Microsoft mee komt.

Waarom haal je MS er weer bij? Niemand noemt dat hier in relatie tot dit onderwerp. En trouwens, je doet wederom een aanname dat je als feit neerzet. Is het zo moeilijk om dat een keer niet te doen?

Gamertag: VAS taijyn….. Those who know not, that they are not.

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
loekf2 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 23:12:
[...]

In ieder geval in de PS5:

https://forum.beyond3d.com/posts/2111284/

XSX heeft geen audio DSP, maar kan natuurlijk makkelijker een paar CUs opofferen.
Ohzo, ja ik had al in een eerdere comment gezegd dat het geen 'gewoon 3d audio chipje' was :)

Dit ging over de XSX audio.

En de XSX heeft voor de yield overhead 4 CU's uitgeschakeld.. ben benieuwd of ze die nog een keer gaan inschakelen of dat het uberhaupt kan.. (Anders een mooie doe-het-zelf mod haha)

• X-Fighter
Trishul schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 23:15:
[...]
Bij de concurrentie is dit anders, daar wordt ongetwijfeld ook weer de schijf encrypted en volledig proprietary gemaakt waardoor je alleen ''Seagate X drives'' zult kunnen gebruiken. Een beetje hetzelfde idee als bij de X360. Bij de PS5 heb je op dat gebied marktwerking: je kan straks een SSD kopen van Samsung/WD/Crucial/Intel/Asus/Kingston/Adata/Gigabyte/etc.
Af te wachten. Ik denk dat Microsoft het liever in handen houdt zodat de user experience niet veranderd, en je niet een moeilijke communicatie moet houden over wat wel en wat niet gaat. Zodat als je nonkel Jef een SSD voor je koopt hij niet de foute heeft gekocht. Daarnaast zal Microsoft het ook wel leuk vinden dat ze extra marge op deze accessoire kunnen nemen.

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:36
Wat een gedoe om wat specificaties. Het staat of valt allemaal met de exclusieve games die er uitkomen.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• Trishul
  • Nu online
X-Fighter schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 23:22:
[...]

Af te wachten. Ik denk dat Microsoft het liever in handen houdt zodat de user experience niet veranderd, en je niet een moeilijke communicatie moet houden over wat wel en wat niet gaat. Zodat als je nonkel Jef een SSD voor je koopt hij niet de foute heeft gekocht. Daarnaast zal Microsoft het ook wel leuk vinden dat ze extra marge op deze accessoire kunnen nemen.
Ach, simpel op te lossen met labels op verpakkingen (zoals dat al tijden gaat eigenlijk) bv 'game drives' of 'made for PS5'. Zo creëert Sony een ecosysteem en vangen ze net als Apple royalty's voor de certificaten. De gamer kiest vervolgens de goedkoopste uit de vijf of tien modellen straks. Zou me ook weer niet verbazen dat Sony hun custom controller beschikbaar stelt aan derden voor de SSD's. Win-win voor iedereen.

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:04
Jumpman schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 23:23:
Wat een gedoe om wat specificaties. Het staat of valt allemaal met exclusieve games die er uitkomen.
Het een hoeft een ander natuurlijk niet uit te sluiten.

• X-Fighter
Trishul schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 23:33:
[...]
Ach, simpel op te lossen met labels op verpakkingen (zoals dat al tijden gaat eigenlijk) bv 'game drives' of 'made for PS5'. Zo creëert Sony een ecosysteem en vangen ze net als Apple royalty's voor de certificaten. De gamer kiest vervolgens de goedkoopste uit de vijf of tien modellen straks. Zou me ook weer niet verbazen dat Sony hun custom controller beschikbaar stelt aan derden voor de SSD's. Win-win voor iedereen.
Zelf zou ik er geen enkel probleem mee hebben, maar ik vind het geen simpele oplossing voor gewone mensen. Moet goed gelet worden op marketing en boodschap overbrengen van wat wel en niet gaat. Dat kan anders verwarrend zijn voor gebruikers.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

LaFleche schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 22:01:
https://www.psx-sense.nl/...zich-tot-enkel-ps4-games/

Wat een domper ...... dat de ps5 geen ps1,2 en zeker geen ps3 games ging afspelen is geen verassing.
Maar een BEPERKTE compatibiliteit met PS4 games..... Nog een console die ik niet kan verkopen omdat Sony te beroerd is om het goed te doen,...
Vind dit ook een belangrijk punt, puur uit gemak (ondanks dat ik noot games of consoles verkoop). Ik haal sowieso beiden consoles bij launch maar gezien de hoeveelheid titels fysiek in bezit op disc voor alle voorgaande consoles, is het wel zo fijn dat de nieuwe generatie eenvoudig discs slikt van de voorgaande generatie(s). Geen must, wel een dikke pré. Dat en het feit dat Sony nog steeds lijkt te missen dat er mensen zijn die wel iets geven om zaken als Dolby Vision en Dolby Atmos laten me (op dit moment) meer overslaan naar de andere kant waar het op dit moment weer totaal andersom is en al jaren was.

• Amaze86
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:58
Het gaat om de output en sony weet dat als geen ander. Hopelijk kunnen we voor de zomer pre-orders plaatsen.

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Donstil schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 20:13:
[...]

Nee joh die hebben geen idee. Alleen wij hier in dit topic hebben dat door 8)7
Nee hoor ik weet het ook niet en nooit beweerd ook.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Waar ik me wel steeds meer zorgen over maak, juist omdat iedereen hamert op het belang van de SSD, is het formaat van de SSD...

Throughput snelheid is alleen van belang als je ook echt iets van formaat leest. Piepkleine bestandjes lezen wordt opgelost door de 0 seeksnelheid.

En tja, als je nu al 150+ Gb games hebt op de PS4 dan gaat meer pracht en praal enkel groter worden en dan gaat 825 GB heel erg snel te klein zijn ben ik bang voor en ik ben ook niet echt happig op steeds via PSN downloaden als ik even een game wil switchen...

Ik hoop echt dat ze wel iets van een HDD/cheap SSD mogelijkheid aanbieden voor een soort van cold-storage want een betaalbare SSD met 5,5 Gb/s zie ik de 1e 2 jaar nog niet echt uitkomen....

• NotSoSteady
Gomez12 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 23:51:
Waar ik me wel steeds meer zorgen over maak, juist omdat iedereen hamert op het belang van de SSD, is het formaat van de SSD...

Throughput snelheid is alleen van belang als je ook echt iets van formaat leest. Piepkleine bestandjes lezen wordt opgelost door de 0 seeksnelheid.

En tja, als je nu al 150+ Gb games hebt op de PS4 dan gaat meer pracht en praal enkel groter worden en dan gaat 825 GB heel erg snel te klein zijn ben ik bang voor en ik ben ook niet echt happig op steeds via PSN downloaden als ik even een game wil switchen...

Ik hoop echt dat ze wel iets van een HDD/cheap SSD mogelijkheid aanbieden voor een soort van cold-storage want een betaalbare SSD met 5,5 Gb/s zie ik de 1e 2 jaar nog niet echt uitkomen....
Iedereen hamert op het belang van de SSD, omdat de rest tegenvalt.

[ Voor 14% gewijzigd door NotSoSteady op 19-03-2020 00:01 ]

• Gomez12
NotSoSteady schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 23:55:
[...]

Alleen hoezeer zal de SSD niet ook tegenvallen, als je er maar 3 games op kan zetten?

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:10

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Topicstarter
Gomez12 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 23:51:

Games worden op de PS5 juist kleiner door andere compressie en bestandsindeling.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
[quote]Recon24 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 23:39:
*knip*
NotSoSteady schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 23:55:
[...]

Huh :? Vond jij m tegenvallen?

Ik had toch echt wel verwacht dat jij juist door getalletjes heen kan kijken.. Heb je enig idee hoe dit ding in elkaar zit en op/met elkaar werkt? En wat voorn bruut ding het is (beiden natuurlijk), en wat dit gaat betekenen voor de toekomst van gaming?

Zeg toch niet dat je je laat misleiden door die 1,7 extra TF -O-

[ Voor 58% gewijzigd door Chaoss op 19-03-2020 00:22 ]

• X-Fighter
Chaoss schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 00:03:
[...]

Games worden op de PS5 juist kleiner door andere compressie en bestandsindeling.
Ja maar ook niet zo klein... Was het niet hier dat iemand de berekening had gemaakt dat de PS5 praktisch 70GB van assets kan inladen op 10sec, wanneer dit voor de XSX eerder 44GB zou zijn. Wat voor game moet je hebben om hier echt gebruik van te maken. Je kan dan wel sneller assets inladen, maar hoe groot gaat je game dan zijn zodat je hier daadwerkelijk een verschil gaat zien? Dan zit je daar met je 825GB of 1TB SSD waar dan misschien 2-3 games op passen...

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
X-Fighter schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 00:10:
[...]

Ja maar ook niet zo klein... Was het niet hier dat iemand de berekening had gemaakt dat de PS5 praktisch 70GB van assets kan inladen op 10sec, wanneer dit voor de XSX eerder 44GB zou zijn. Wat voor game moet je hebben om hier echt gebruik van te maken. Je kan dan wel sneller assets inladen, maar hoe groot gaat je game dan zijn zodat je hier daadwerkelijk een verschil gaat zien? Dan zit je daar met je 825GB of 1TB SSD waar dan misschien 2-3 games op passen...
Nou stel je eens even voor.. de nieuwe GTA6 waar je aan het scheuren bent, door een prachtige stad met volle bak eyecandy en glory en details en NPC's...

..EN ZONDER POP-INS!! _/-\o_

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
X-Fighter schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 00:10:
[...]

De games gaan niet veel groter worden. Het voordeel van die snelle SSD is dat de textures sneller laden waardoor je veel grotere viewing distance krijgt, hogere fps, geenpopin etc. Bij het spelen van een game wordt er contant data opgehaald van de schijf en dat zorg nu voor een gigantische beperking. Met de SSD van de PS5 is het bijna alsof de hele game in het geheugen staat, dit geeft de developers veel meer mogelijkheden.

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
Recon24 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 00:14:
[...]

Ik hield nergens een console war. Mijn argument ging over dat testen van dit soort dingen ook gebeurt bij moederbord fabrikanten. Feit dat dit deze drives erin kunnen (die ook gebruikt worden in pc’s) betekend dat die prijzen net als de huidige NVMe drives snel dalen.

Hij..is triggered as fuck..punt. Dat heeft hij nu duidelijk gemaakt. In eerdere discussies waar mods vanavond al tussen kwamen, zag ik hem ook niet als agentje tussen springen.
Nee ik bedoelde niet jij en hij. Maar gewoon een war in t algemeen :)

En ik denk inderdaad ook dat die SSDs (die er nog niet eens zijn, omg hoe cool :X) mettertijd ook goedkoper zullen worden dan de custom discs.

Zal waarschijnlijk ook wel iets meer gezeik geven dan eigen custom dingen.. "Volgens Sony moet ie werken en hij werkt niet!!"

• NotSoSteady
poor Leno schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 00:04:
[...]

Hey hallo :'( .. @MRE-Inc en ik waren niet zozeer in discussie he.. Het is niet verboden om over de hardware van de de ander te praten en te vergelijken..

Het is alleen niet de bedoeling om een console war te houden..

[...]

Ik had toch echt wel verwacht dat jij juist door getalletjes heen kan kijken.. Heb je enig idee hoe dit ding in elkaar zit en op/met elkaar werkt? En wat voorn bruut ding het is (beiden natuurlijk), en wat dit gaat betekenen voor de toekomst van gaming?

Vooral op het gebied van raytracing is het ontbreken van 16 CU's echt een enorm verschil. Daarnaast hebben we nog te maken met variabele kloksnelheden, die volgens Cerny bij zware games omlaag zullen gaan met enkele procenten. Ik zeg overigens ook niet dat de PS5 slecht is, maar na het zien van Xbox Series X had ik toch op iets meer gehoopt. Misschien dat de SSD nog een verschil kan maken, hoewel ik vermoed dat 2,4GB/s per seconde nou niet bepaald een bottleneck gaat opleveren. We zullen het vanzelf gaan zien, sowieso zin in de volgende generatie games waarin we hopelijk weer een grotere stap gaan zetten op het gebied van gameplay.

[ Voor 11% gewijzigd door NotSoSteady op 19-03-2020 00:28 ]

• X-Fighter
Chaoss schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 00:19:
[...]

De games gaan niet veel groter worden. Het voordeel van die snelle SSD is dat de textures sneller laden waardoor je veel grotere viewing distance krijgt, hogere fps, geenpopin etc. Bij het spelen van een game wordt er contant data opgehaald van de schijf en dat zorg nu voor een gigantische beperking. Met de SSD van de PS5 is het bijna alsof de hele game in het geheugen staat, dit geeft de developers veel meer mogelijkheden.
Ja daarin kan ik volgen. Maar je kan ook maar een zo verre drawing distance hebben, en de FPS zijn ook constraint door de CPU. Ik wil maar zeggen dat hoewel de SSD van de PS5 gigantisch snel is, je weinig verschil zal merken vergeleken met de concurrentie hierin.

• Recon24
poor Leno schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 00:19:
[...]

Nee ik bedoelde niet jij en hij. Maar gewoon een war in t algemeen :)

En ik denk inderdaad ook dat die SSDs (die er nog niet eens zijn, omg hoe cool :X) mettertijd ook goedkoper zullen worden dan de custom discs.

Zal waarschijnlijk ook wel iets meer gezeik geven dan eigen custom dingen.. "Volgens Sony moet ie werken en hij werkt niet!!"
Moederbord fabrikanten hebben hier ook last van. Enig groot verschil is dat Sony of de SSD fabrikant in dit geval voor 1 type hardware van Sony hoeft testen. En sinds NVMe SSD’s gewoon op alle moederborden werkt, dit in tegenstelling tot ram geheugen, wat nogal kan verschillen, zal dit probleem er niet zo gauw zijn. Ik vermoed een kleine bay die je eruit haalt, waar je hem in schuift en klaar, waarbij de interface direct is verbonden met de moederbord PCI-E lanes.

• Anton.net
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17:18
[...]
Volgens mij gaat het in realiteit meer zijn. Die 'leaks' over 9,2TF zouden uiteindelijk toch de waarheid kunnen zijn. Alleen hebben ze nu de peak clockspeed belachelijk hoog gegooid waardoor de ps5 op papier boven 10TF komt.

Er zijn gewoon vreemde keuzes gemaakt imo. Ik vind het geen gebalanceerde setup. Waarom zou je je GPU opofferen voor een onnozel snelle SSD? Ik bedoel, momenteel zitten we nog op HDD. Was de stap naar een 'gewone' nVME niet al groot genoeg geweest..?

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
X-Fighter schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 00:25:
[...]

Ja daarin kan ik volgen. Maar je kan ook maar een zo verre drawing distance hebben, en de FPS zijn ook constraint door de CPU. Ik wil maar zeggen dat hoewel de SSD van de PS5 gigantisch snel is, je weinig verschil zal merken vergeleken met de concurrentie hierin.
Lijkt me niet dat Sony zoveel investeerd in het maken van een custom M.2 disk als ze er geen baat bij hebben. Die die is ontworpen in samenwerking met de developers. Als de winst er niet was had Sony wel een standaard M2 disk gebruikt.

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
NotSoSteady schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 00:23:
[...]

Ik had persoonlijk wel wat meer verwacht. Vooral op het gebied van raytracing is het ontbreken van 16 CU's echt een enorm verschil. Daarna hebben we nog te maken met variabele kloksnelheden, die volgens Cerny bij zware games omlaag zullen gaan met enkele procenten. Ik zeg overigens ook niet dat de PS5 slecht is, maar na het zien van Xbox Series X had ik toch op iets meer gehoopt. Misschien dat de SSD nog een verschil kan maken, hoewel ik vermoed dat 2,4GB/s per seconde nou niet bepaald een bottleneck gaat opleveren. We zullen het vanzelf gaan zien, sowieso zin in de volgende generatie games waarin we hopelijk weer een grotere stap gaan zetten op het gebied van gameplay.
Ah zo, nouja op RT gebied zal het ook niet veel uitmaken. Dat van die 44% wat eerder werd gezegd klopt niet.. de RTFlops zullen ongeveer gelijk lopen met de gewone TFlops, dat is niet specifiek aantal-core afhankelijk ofzo. Daar werkt de clockspeed ook weer aan mee.
Dus het zal rond de 11 RTFlops zijn. (XSX = 13 RTF)

Maar de side-by-side comparissons zullen eindelijk weer eens heel interessant kunnen worden! :D
Anton.net schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 00:28:
[...]

Volgens mij gaat het in realiteit meer zijn. Die 'leaks' over 9,2TF zouden uiteindelijk toch de waarheid kunnen zijn. Alleen hebben ze nu de peak clockspeed belachelijk hoog gegooid waardoor de ps5 op papier boven 10TF komt.

Er zijn gewoon vreemde keuzes gemaakt imo. Ik vind het geen gebalanceerde setup. Waarom zou je je GPU opofferen voor een onnozel snelle SSD? Ik bedoel, momenteel zitten we nog op HDD. Was de stap naar een 'gewone' nVME niet al groot genoeg geweest..?
In dat geval hadden ze m naar de 10 getrokken en niet zo ver erover heen. Ze zeggen een geweldige cooling/power systeem te hebben die dat prima kan handelen.

Ook is er gezegd dat door custom ingewikkelde controllers, ze de CPU en GPU powers juist heel hoog kunnen houden.
En het is niet alsof je altijd met 10-12 TF's speelt he. Dat verschilt van spel tot spel, van scene tot scene.

Wat de SSD betreft; Omdat in de toekomst, waarbij steeds grotere Open World en Massive Multiplayer spellen steeds populairder en mooier en zwaarder gaan worden, je SSD veel meer het verschil gaat maken dat wat extra GPU CU's..
Kijk naar 'oudere' PC's en consoles.. het was vaak de HDD die bottleneckte.. en nu zie je al dat in zware pc's de 'gewone/oudere' SSD's het soms niet eens kunnen bijbenen :X

(Ter vergelijking: Ik zie het bijvoorbeeld bij mijn eigen workstation met video.. Mn processoren en TitanX's kunnen het prima aan.. maar de enorme bitrate 4-8K source files zijn soms gewoon te groot en te zwaar aan het worden voor de doorvoer snelheid van de wat oudere PCIe SSD's :/)

[ Voor 41% gewijzigd door poor Leno op 19-03-2020 00:44 ]

• X-Fighter
Chaoss schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 00:30:
[...]

Lijkt me niet dat Sony zoveel investeerd in het maken van een custom M.2 disk als ze er geen baat bij hebben. Die die is ontworpen in samenwerking met de developers. Als de winst er niet was had Sony wel een standaard M2 disk gebruikt.
We zullen het in juni weten wanneer ze games tonen 😊

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
[quote]Recon24 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 23:39:
*knip*

[...]

Ik vond het zeker tegenvallen ja, zit je dan met een kreupele machine, wel een SSD hebben, maar een CPU en GPU die terug gaan klokken als het ze te heet onder de voeten gaat worden, stort je performance alsnog in..

Dan nog de halfgare implementatie van BC en het feest is compleet.

Ik had goede hoop voor de PS5, maar die is inmiddels vervlogen. Zelfs geen day 1 aankoop. Het idee was namelijk om de PS5 te kopen zodat de PS4 de deur uit kan, maar als niet al mijn games werken, dan heb ik er nog niets aan..

• zwembroek
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:01
Als Microsoft nog met een tweede (base) console komt met lagere specs, dan zie ik ze niet over 3 jaar weer met een nieuwe console aankomen. Met de ontwikkeling van games moeten ze dus nu al rekening houden met hun minder krachtige console. Sony kan met de PS5 meteen alle kracht benutten zonder rekening te houden met een zwakker systeem. Dat lijkt mij een groot voordeel. Als Sony dan over 3 jaar met een PS5 pro komt dan neemt die de TF kroon over van Microsoft. In dat scenario is zowel de base als de pro console van Sony de betere qua specs. Microsoft kan het nu beter bij de series X houden en dan later ook een pro model uitbrengen.

“bet your technical analysis didn’t see this sh*t coming”

• Gomez12
poor Leno schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 00:13:
[...]

Nou stel je eens even voor.. de nieuwe GTA6 waar je aan het scheuren bent, door een prachtige stad met volle bak eyecandy en glory en details en NPC's...

..EN ZONDER POP-INS!! _/-\o_
En zonder de mogelijkheid om andere games ernaast op je SSD te hebben staan want GTA6 neemt dan 800 Gb in beslag...

Het blijft een wisselwerking en SSD snelheid lost alleen maar iets op als je daar grootte tegenover zet...
Chaoss schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 00:19:
[...]
Qua viewing distance / fps / popins etc heb je geen 5,5 Gb/s nodig.
Je hebt een bus nodig die 10Gb/s aankan (de bus was bij de PS4 het probleem niet zozeer de hdd).

Zeker in het begin heb je een giga-grootte kans dat men nog niet de optimale compressie gebruikt en alleen probeert te profiteren van de throughput wat leidt tot giga-games...
Kijk bijv eens naar https://gamerant.com/play...file-size-biggest-ranked/ dat zijn opvallend genoeg allemaal geen sony-exclusives/sony-studios, omdat de sony-studios wel aangeleerd wordt hoe ze de games redelijk kunnen houden. Maar de multi-console publishers die gaan gewoon denken : We kunnen grotere textures neerzetten omdat de SSD sneller is...

Persoonlijk had ik liever gehad dat men uitkwam met een grotere SSD en dan iets langzamer en later als optie een snellere SSD als die betaalbaarder worden.
Alleen, tja dat zal niet passen bij het concept dat men alles op een first model moet kunnen spelen.

• Gomez12
zwembroek schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 00:42:
Als Microsoft nog met een tweede (base) console komt met lagere specs, dan zie ik ze niet over 3 jaar weer met een nieuwe console aankomen. Met de ontwikkeling van games moeten ze dus nu al rekening houden met hun minder krachtige console. Sony kan met de PS5 meteen alle kracht benutten zonder rekening te houden met een zwakker systeem. Dat lijkt mij een groot voordeel. Als Sony dan over 3 jaar met een PS5 pro komt dan neemt die de TF kroon over van Microsoft. In dat scenario is zowel de base als de pro console van Sony de betere qua specs. Microsoft kan het nu beter bij de series X houden en dan later ook een pro model uitbrengen.
Ik betwijfel (zonder enig inzicht in verkoopcijfers zeg ik er gelijk bij:) ) of MS en Sony nog eens een keer een Pro versie gaan uitbrengen.

In mijn omgeving zie ik weinig mensen die echt daadwerkelijk een PS4/Xbox hebben ingeruild tegen een Pro omdat de games toch wel werkten. Zou je exclusieve games voor de pro uit kunnen brengen dan kan men extra verdienen doordat mensen hem gaan inruilen, maar zolang je dat niet kan denk ik dat Sony/Microsoft gewoon liever doorgaan met goedkopere PS5's produceren dan een nieuwer / duurder fabricage procede op te zetten...

Of mijn test-groep moet extreem fout zijn, en de verkopen moeten toch wel fantastisch zijn geweest, of ik zie het toch niet zo snel gebeuren...

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-09 21:23

Bullet NL

Eigen Wijs

Cogitationis poenam nemo patitur

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
Gomez12 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 00:43:
[...]

En zonder de mogelijkheid om andere games ernaast op je SSD te hebben staan want GTA6 neemt dan 800 Gb in beslag...

Het blijft een wisselwerking en SSD snelheid lost alleen maar iets op als je daar grootte tegenover zet...

[...]

Qua viewing distance / fps / popins etc heb je geen 5,5 Gb/s nodig.
Je hebt een bus nodig die 10Gb/s aankan (de bus was bij de PS4 het probleem niet zozeer de hdd).

Zeker in het begin heb je een giga-grootte kans dat men nog niet de optimale compressie gebruikt en alleen probeert te profiteren van de throughput wat leidt tot giga-games...
Kijk bijv eens naar https://gamerant.com/play...file-size-biggest-ranked/ dat zijn opvallend genoeg allemaal geen sony-exclusives/sony-studios, omdat de sony-studios wel aangeleerd wordt hoe ze de games redelijk kunnen houden. Maar de multi-console publishers die gaan gewoon denken : We kunnen grotere textures neerzetten omdat de SSD sneller is...

Persoonlijk had ik liever gehad dat men uitkwam met een grotere SSD en dan iets langzamer en later als optie een snellere SSD als die betaalbaarder worden.
Alleen, tja dat zal niet passen bij het concept dat men alles op een first model moet kunnen spelen.
Het gaat niet alleen om de grootte van de textures en assets he. Maar juist ook de hoeveelhied.. en juist van die hoeveelheid: hoeveel tegelijk en achterelkaar x snelheid :)
(Een brede tunnel heb je niets aan, als de weg die er in ligt een modderpad met kuilen is ;))

En dat zorgt dus weer voor ontlasting van de CPU en GPU, wat weer resulteert in stabielere fps, een uitgebreidere wereld, geen pop-ins, veel meer variatie in textures en assets (ipv steeds dezelfde dingen) etc etc
Segafreak83 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 00:41:
[...]

Ik vond het zeker tegenvallen ja, zit je dan met een kreupele machine, wel een SSD hebben, maar een CPU en GPU die terug gaan klokken als het ze te heet onder de voeten gaat worden, stort je performance alsnog in..

Dan nog de halfgare implementatie van BC en het feest is compleet.

Ik had goede hoop voor de PS5, maar die is inmiddels vervlogen. Zelfs geen day 1 aankoop. Het idee was namelijk om de PS5 te kopen zodat de PS4 de deur uit kan, maar als niet al mijn games werken, dan heb ik er nog niets aan..
Huh :? Heb je de hele presentatie gezien? Want dan zou je dit denk ik niet zeggen.. er is duidelijk uitgelegd hoe de BC gaat werken en hoe de cooling en power wordt toegepast..

[ Voor 18% gewijzigd door poor Leno op 19-03-2020 00:57 ]

• Gomez12
poor Leno schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 00:54:
[...]
Het gaat niet alleen om de grootte van de textures en assets he. Maar juist ook de hoeveelhied.. en juist van die hoeveelheid: hoeveel tegelijk en achterelkaar x snelheid :)
(Een brede tunnel heb je niets aan, als de weg die er in ligt een modderpad met kuilen is ;))
Nope, hoeveelheid is seektime, grootte is throughput...

Of Sony moet het over een geheel andere boeg willen gooien en zeggen dat als jij 10x dezelfde texture nodig hebt dat je niet moet cachen, maar gewoon direct van SSD afhalen, dan ga je tegen hoeveelheid aanlopen. Maar ook gelijk tegen het feit dat je SSD alsnog te traag is.
Memory op de PS4 haalde al 176 Gb/s oftewel daar wil je voorlopig je cache nog steeds in houden.

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Interessante analyse van DF op 23:20 in het hier bovenstaande filmpje 23:10...

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
Gomez12 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 01:03:
[...]

Of Sony moet het over een geheel andere boeg willen gooien en zeggen dat als jij 10x dezelfde texture nodig hebt dat je niet moet cachen, maar gewoon direct van SSD afhalen, dan ga je tegen hoeveelheid aanlopen. Maar ook gelijk tegen het feit dat je SSD alsnog te traag is.
Memory op de PS4 haalde al 176 Gb/s oftewel daar wil je voorlopig je cache nog steeds in houden.
Volgens mij zeggen we ongeveer hetzelfde.. :? (of mijn tunnel vergelijking is een beetje fucked ;))

Maar goed, zoals @Bullet NL zegt (?), in het videootje hierboven op die tijden (Edit: vanaf 13:30 al) wordt het uitgelegd, en veel beter dan ik dat ooit kan :D
Maar er is dus eigenlijk geen seektime meer, en er zijn meerdere levels van prioriteit, die on the fly gewisseld kunnen worden. En er kunnen dus enorme hoeveelheden wel tegelijk gehaald worden en in 1x in je ram gepropt worden..

• Maart1992
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18-08 11:03
Deze presentatie was echt een PR ramp. Mensen op Twitter reageren echt teleurgesteld, en terecht in mijn ogen. Welk gamebedrijf gaat nou 52 minuten praten over de hardware. Zoals eerder gemeld in een modbreak: dit was van tevoren bekend.

Ik snap dat dit bedoeld was voor developers maar kondig dit dan niet aan en stuur het intern door naar ontwikkelaars.

Ik geloof wel dat zodra Sony games laat zien dat iedereen dit weer vergeten zal zijn maar tot dusver staan ze 1-0 achter op Microsoft

[ Voor 8% gewijzigd door Geronimous op 19-03-2020 07:39 ]

• justifire
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:08

justifire

Shut up and squat !!

Jumpman schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 23:23:
Wat een gedoe om wat specificaties. Het staat of valt allemaal met exclusieve games die er uitkomen.
Nou, het gaat er meer om op welke console Fortnite het beste draait.
Rest van de games is bijzaak en op zijn best leuk voor als de vriendjes even niet online zijn.

- Just1fire's gameprofile - It's all fun and games, until someone loses an eye ⊙

• Recon24
Hier nog een interessant stukje uitleg:
People not understanding what was presented to them. No the PS5 is not 9.2TF or 8TF, it is 10.28TF theoretical TF just like XSX is 12.155 theoretical TF.

Variable in this sense does not mean the GPU throttles down and performance of the game suffers. Its not like in mobile SoC where the cpu and gpu throttle up for a couple of seconds then throttle down to save power.

First is

Smart-shift AMD tech. The GPU and CPU no longer have independent fixed power budget. Both processors share a common power budget but of course the GPU will demand more than the CPU. This means that when the CPU is not performing intensive tasks, more power will be pushed into the GPU and when the GPU is not performing intensive task and then the CPU gets more if it needs it. No two games or parts of a game demands the same amount of processing power, this allows for dynamic power management between CPU and GPU for any given moment.

Second is Variable Frequency

The GPU and CPU have a capped frequency that all SoC must be able to hit. 3.5GHz CPU and 2.23GHz (10.28TF performance) for GPU. This is the thermal limit of the designed cooling system. It does not matter what environment you place the system within normal use case, it should be able to handle the heat generated from pushing the SoC to the capped 3.5GHz CPU and 2.23GHz GPU. This means that rather than running the GPU and CPU at a constant frequency while varying the power based on workload, they instead supply both CPU and GPU a constant power, enough to reach 3.5 and 2.23 GHz for GPU and CPU but allow the frequency to change based on workload.

Think of it like dynamic resolution, instead of running the game at 1080p constant and tearing a frame or dropping frame rate, you lower the resolution along any of the axis to maintain framerate.

In essence, PS4 runs at a constant 1.6GHz CPU and 800MHz GPU but the power consumed depends on the game. That is why you hear fan ramp up for some games and not others. With PS5 they pushed the system to a limit and designed the cooling system to handle that limit but the CPU and GPU can control their frequency based on the given workload it is doing. It does not mean PS5 will suddenly drop to 8TF because it over heats. No it means the frequency can drop because the game does not demand much from the SoC.

Verwijderd

Onnodige sneer...

[ Voor 92% gewijzigd door Geronimous op 19-03-2020 07:37 ]

• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
justifire schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 07:03:
[...]

Nou, het gaat er meer om op welke console Fortnite het beste draait.
Rest van de games is bijzaak en op zijn best leuk voor als de vriendjes even niet online zijn.
Dus de Switch draait Fortnite momenteel het beste? Dat ding verkoopt namelijk als warme broodjes. Natuurlijk draait het om de games. En alsof iedereen alleen maar online speelt. Kijk even naar de verkoopcijfers van de grotere singleplayer titels. Deze gen heeft wel bewezen dat singleplayer enorm populair is. Zelfs een slecht ontvangen titel als Days Gone heeft als een gek verkocht. Een gemiddelde multiplayer game kun je op ieder systeem (jouw voorbeeld draait zelfs op mijn telefoon) wel spelen, maar op welk systeem krijg ik daarnaast unieke ervaringen die ik nergens anders kan spelen? Een hele grote groep koopt niet 2 consoles omdat op de ene de multiplats er een tikje beter uitzien.

• justifire
  • Laatst online: 21:08

justifire

Shut up and squat !!

bram1984 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 07:32:
[...]
Een hele grote groep koopt niet 2 consoles omdat op de ene de multiplats er een tikje beter uitzien.
Een hele grote groep zal daarom ook lekker op de PS4 / Xbox blijven spelen, spelletje draait daar immers nog prima op.
Degene die overstappen naar een krachtigere console daarintegen wilen weldegelijk mooiere graphics en hogere framerates in hun favoriete spelletje.

- Just1fire's gameprofile - It's all fun and games, until someone loses an eye ⊙

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Recon24 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 07:05:
Hier nog een interessant stukje uitleg:

[...]
Het is positief dat ze de frequency niet laten beïnvloeden door thermals, wel vraag ik mij af wat voor impact dit heeft op developers. Zij kunnen er nu niet langer blindelings vanuit gaan dat ze X resources tot hun beschikking hebben.

Het lijkt mij logisch dat ze nu meer moeten prototypen om te kijken wat de impact van bepaalde instructies op hun resource budget is en hoe zich dit verhoudt tot de rest van de geplande scene. Als je hiermee object/effect X introduceert wat de GPU frequency omlaag haalt, haal je gelijk het budget voor alle andere objecten/effect in diezelfde scene omlaag. Aan de andere hand kunnen specifieke instructies werk potentiëel ook sneller verrichten wat het een lastig klusje kan maken om de juiste balans te vinden.

Ik ben nog geen fan van de variabele frequency in een console.

[ Voor 9% gewijzigd door Caayn op 19-03-2020 07:48 ]

• bram1984
justifire schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 07:38:
[...]

Een hele grote groep zal daarom ook lekker op de PS4 / Xbox blijven spelen, spelletje draait daar immers nog prima op.
Degene die overstappen naar een krachtigere console daarintegen wilen weldegelijk mooiere graphics en hogere framerates in hun favoriete spelletje.
Dat zal voor de Xbox zeker gelden op het begin, aangezien al hun first party games ook op de One S moeten draaien. PS5 gaat met in ieder geval Godfall en (naar verluidt) de nieuwe BluePoint game direct met console exclusives van start die niet op de PS4 verkrijgbaar zijn.

Het verleden laat verder iets heel anders zien. De sterkste console heeft nog nooit een console generatie gewonnen qua sales. Degene die overstappen, willen de nieuwe Spider-Man of Halo doen en hun huidige library meenemen. Fortnite gaat overigens op beide prima lukken @ 4K60 of misschien nog wel een hogere framerate. :Y)

Laten we ook vooral de prijs even afwachten. Dat is samen met de games/features de belangrijkste factor voor mensen die nog niet beslist hebben.

[ Voor 14% gewijzigd door bram1984 op 19-03-2020 08:01 ]

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:04

BM

Moderator Spielerij
bram1984 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 07:57:
[...]

Het verleden laat verder iets heel anders zien. De sterkste console heeft nog nooit een console generatie gewonnen qua sales.
Als we de console pakken zoals deze voor de huidige generatie gelanceerd zijn (XB1 og en PS4 og) dan is dat toch precies wél gebeurd? PS4 is sterker, en beter verkocht. Daar zijn allerlei redenen voor te verzinnen (waarbij raw power misschien wel de minst interessante is), maar volgens mij klopt je statement niet :)

Gister toch enigszins met verbazing het praatje van Mark Cerny(*) bekeken. Sony heeft (al veelvuldig hier besproken) onderschat wat de impact van deze video ging zijn. Gamers zitten te smachten op info, en dan is een droog tech-praatje niet de handigste actie, PR-technisch gezien. Zeker als de platte cijfers ook nog eens lager liggen dan wat je grootste concurrent een paar dagen eerder gepresenteerd heeft.

That being said: er zijn een aantal interessante keuzes gemaakt in het ontwikkeltraject. Allereerst de SSD. Wat een beest! Benieuwd wat de daadwerkelijke impact hiervan gaat zijn. Dat SSDs de grootste impact ging hebben op de nieuwe generatie was mij al ff duidelijk, maar Sony is er echt behoorlijk los op gegaan. Ik ben benieuwd of de meerwaarde ervan (ten opzichte van een 'normale' SSD) de investering waarde gaat zijn.
Verder lijken ze erg veel aandacht besteed te hebben aan de audio. Opzich snap ik het, maar ik kreeg hier wel het gevoel bij dat het erg veel moeite is, voor redelijk minimale gains. Wellicht zit ik er helemaal naast, maar ik vraag me af of ik met mijn tv-speakertjes hier ook veel meerwaarde uit ga halen.

Op naar de volgende presentatie, hopelijk met games. Dit was wel erg droge stof (en ja, ik weet dat het oorspronkelijk een GDC talk was).

Mooie tijden in het vooruitzicht voor gamers, 2 beesten van consoles, en hopelijk the games to match _/-\o_

(*) De man zal alleszins briljant zijn in wat ie doet, maar laat 'm alsjeblieft nooit meer voor een camera gaan staan. De man praat zo saai dat ie in z'n eentje het coronavirus wegjaagd

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:47
bram1984 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 07:57:
[...]

Dat zal voor de Xbox zeker gelden op het begin, aangezien al hun first party games ook op de One S moeten draaien. PS5 gaat met in ieder geval Godfall en (naar verluidt) de nieuwe BluePoint game direct met console exclusives van start die niet op de PS4 verkrijgbaar zijn.

Het verleden laat verder iets heel anders zien. De sterkste console heeft nog nooit een console generatie gewonnen qua sales. Degene die overstappen, willen de nieuwe Spider-Man of Halo doen en hun huidige library meenemen. Fortnite gaat overigens op beide prima lukken @ 4K60 of misschien nog wel een hogere framerate. :Y)
Toch vraag ik mezelf wel eens af of dat BC nu echt zo'n wanted feature is. Van iedereen die ik ken met een console, stuk of 20 man, allemaal PS4, en die hadden daarvoor een PS3, heeft iedereen de oude console met games verkocht en dat hebben ze met de vorige net zo gedaan.

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-09 16:34
JeroenNietDoen schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 08:26:
[...]

Toch vraag ik mezelf wel eens af of dat BC nu echt zo'n wanted feature is. Van iedereen die ik ken met een console, stuk of 20 man, allemaal PS4, en die hadden daarvoor een PS3, heeft iedereen de oude console met games verkocht en dat hebben ze met de vorige net zo gedaan.
Dit heb ik inderdaad ook gedaan. BC boeit mij echt helemaal niets, heb bij de Wii U mijn Wii games bewaard, maar nooit een wii game gedaan op dat ding ever...

[ Voor 8% gewijzigd door Meekoh op 19-03-2020 08:33 ]

Computer says no

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

[...]

Tja.... ik ken er ook genoeg die de voorgaande console gewoon houden. Al dan niet verhuizen naar een kinderkamer.

Wanneer ik naar mezelf kijk... sinds 1985 heb ik de meeste hardware nog...

Van ZX Spectrum tot C64, Via MSX naar het PC tijdperk, PS1, Orginele Xbox tot de Ps3 en 360/One/S/X. Kortom... BC kan voor veel mensen wel een waardevolle toepassing zijn.

• Meekoh
BM schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 08:22:
[...]

Als we de console pakken zoals deze voor de huidige generatie gelanceerd zijn (XB1 og en PS4 og) dan is dat toch precies wél gebeurd? PS4 is sterker, en beter verkocht. Daar zijn allerlei redenen voor te verzinnen (waarbij raw power misschien wel de minst interessante is), maar volgens mij klopt je statement niet :)

Gister toch enigszins met verbazing het praatje van Mark Cerny(*) bekeken. Sony heeft (al veelvuldig hier besproken) onderschat wat de impact van deze video ging zijn. Gamers zitten te smachten op info, en dan is een droog tech-praatje niet de handigste actie, PR-technisch gezien. Zeker als de platte cijfers ook nog eens lager liggen dan wat je grootste concurrent een paar dagen eerder gepresenteerd heeft.

That being said: er zijn een aantal interessante keuzes gemaakt in het ontwikkeltraject. Allereerst de SSD. Wat een beest! Benieuwd wat de daadwerkelijke impact hiervan gaat zijn. Dat SSDs de grootste impact ging hebben op de nieuwe generatie was mij al ff duidelijk, maar Sony is er echt behoorlijk los op gegaan. Ik ben benieuwd of de meerwaarde ervan (ten opzichte van een 'normale' SSD) de investering waarde gaat zijn.
Verder lijken ze erg veel aandacht besteed te hebben aan de audio. Opzich snap ik het, maar ik kreeg hier wel het gevoel bij dat het erg veel moeite is, voor redelijk minimale gains. Wellicht zit ik er helemaal naast, maar ik vraag me af of ik met mijn tv-speakertjes hier ook veel meerwaarde uit ga halen.

Op naar de volgende presentatie, hopelijk met games. Dit was wel erg droge stof (en ja, ik weet dat het oorspronkelijk een GDC talk was).

Mooie tijden in het vooruitzicht voor gamers, 2 beesten van consoles, en hopelijk the games to match _/-\o_

(*) De man zal alleszins briljant zijn in wat ie doet, maar laat 'm alsjeblieft nooit meer voor een camera gaan staan. De man praat zo saai dat ie in z'n eentje het coronavirus wegjaagd
Vergeet niet dat bij de huidige generatie Xbox ook een heel relletje was over die camera/microfoon die altijd met je mee luisterd. Plus dat MS al aanstuurde op geen fysieke games meer. Ik denk dat dat ook zeker zijn impact heeft gehad verkoop cijfers van de PS4. Niet zozeer "het is een veel krachtigere console!" effect.

Computer says no

• bram1984
@BM Ik zat er al op te wachten dat iemand deze ging droppen. ;)

PS4 was € 100,- goedkoper en krachtiger (hoewel de X1 een hoger geclockte CPU had), in meer landen simultaan verkrijgbaar, had geen mandatory accessoires die altijd aangesloten moesten zijn en gewoon focus op games zonder DRM marketing ramp en Sony had aan het einde van het PS3 tijdperk de exclusives opmars al ingezet. Allemaal factoren die tot het uiteindelijke resultaat leiden. Ik denk niet dat het heel anders was gelopen als de X1 wel krachtiger was geweest.
[...]

Ik denk dat het relevanter is dan ooit. Er komen zo ontzettend veel games uit tegenwoordig. En qua graphics zijn we op het punt beland dat ook nu PS4 en Xbox One titels er gewoon prachtig uitzien. Titels als Bloodborne, God of War, Horizon Zero Dawn, The Last of US, Spider-Man en zelfs Days Gone zijn enorme publiekslievelingen en je doet mensen een groot plezier als je toestaat die titels mee te kunnen nemen. Als er dan in sommige gevallen ook nog enhancements meekomen en veel snellere laadtijden (of wellicht geen laadtijden), dan is dat kat in 't bakkie.

Ik heb mijn vorige consoles ook altijd verkocht, maar in dit geval zou ik dat niet gedaan hebben. Een aantal van mijn favo games ooit zijn op PS4 en die wil ik af en toe nog kunnen spelen.

• ^^0nMe
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:13

^^0nMe

Got Babana's?

[...]

Ik denk ook dat het een kwestie is van lastig te vermarkten en te tonen key-features. Jij en een hele hoop gamers die zich nu online kenbaar maken zijn begrijpelijk zeer teleurgesteld, maar toen ik de presentatie zag reageerde ik net zo enthousiast als die gast in het DF filmpje over 3d audio omdat ik zelf ook redelijk zwaar gegrepen ben door het audiofiel-virus. ;)

Dit en het hele SSD verhaal is qua immersie echt een game-changer in letterlijke en figuurlijke zin, maar het is lastig om daar iets van te laten zien aangezien je het moet ervaren om goed een idee te hebben hierbij. Je zou het voor nu een beetje kunnen simuleren door een open world SNES game ala ZELDA te spelen terwijl je met headphones op een passende binaural soundtrack afspeelt. :+

D3-Monk
What ears hear, what eyes see, the mind believes. | Being with these two messed up people, things could get ugly.

• Caayn
  • Niet online
[...]

Ik ben bang dat dit altijd een N=1 discussie zal blijven. Simpelweg, BC heeft een impact op jouw of het heeft het niet.

Zelf zit ik in het kamp wat wel gebruik maakt van BC. Laatst heb ik zelfs mijn 360 weer aangesloten om Nier Gestault uit te spelen ter voorbereiding van Nier Automota :P (Nier gestault was helaas niet ondersteund op current-gen, ook niet op mijn XB1X :-( )

Hoewel BC voor mij een positief impact heeft en toegevoegd waarde biedt snap ik echter wel dat het de gemiddelde "FIFA/COD"* het niet zoveel zal boeien. En als ze het zou boeien is de kans groot dat ze de populairste spellen willen spelen. vanuit dat oogpunt snap ik Sony wel dat ze er minder (?) resources aan besteden en focussen op de populaire spellen inplaats van support voor alles zoals MS lijkt doen. Maar jammer vind ik het wel.

*Om even te generaliseren.

[ Voor 13% gewijzigd door Caayn op 19-03-2020 08:42 ]

• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
(overleden)
@bram1984 hierboven haalt me de woorden uit de mond. Ik heb nog PS4 games in de backlog staan die ik samen met mn gamesharingmaatje gekocht heb die 01-01-2021 niet ineens lelijk zijn.

Daarnaast denk ik dat developers van wat games als zoethoudertje naar de fans ook echt nog wel wat leuke UHD packs uit zullen brengen.

Dan hebben we ook nog de games die het niet nodig hebben. Ik ben op dit moment helemaal hooked aan divinity en als ik die op een stille console kan spelen dan is dat ook zeer welkom.

• rajackar
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-08 17:57

rajackar

Blood Minister

Toch fijn dat we weer een aantal niet echt te vergelijken specificaties en technieken hebben waarvan totaal niet duidelijk is hoe dat in de praktijk gaat uitpakken.
Genoeg vaag materiaal voor een fanboy war van een paar maanden. Ik heb er zin in.

het leek ook wel alsof Cerny het boek "How to not excite with an exciting topic" had gelezen.
Geen enkel beeld bij de uitleg van de techniek. Hoe verzin je het. 8)7

[ Voor 25% gewijzigd door rajackar op 19-03-2020 08:46 ]

Shrouded by night, but with steady stride. Colored by blood, but always clear of mind. - AMD 9800X3D - Asus RTX 5090 Astral - PS5

• Meekoh
Gomez12 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 01:03:
[...]

Hier heb je het overigens wel echt fout.
YouTube: Marvel's Spider-Man: A Technical Postmortem
vanaf 14:55.

er worden namelijk bij games als spiderman al gigantisch veel textures gedupliceerd, puur om seeks te voorkomen. Seeks op de Blu-ray en Disk zijn gewoon rete traag. De grootste beperking in open world games is nog steeds het streaming systeem. Dit wordt sneller wanneer er een SSD is, dus kan Spiderman sneller rondslingeren en zijn er geen cutscenes meer nodig om bepaalde delen van de wereld te laden.

Computer says no

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:04

BM

Moderator Spielerij
Meekoh schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 08:37:
[...]

Vergeet niet dat bij de huidige generatie Xbox ook een heel relletje was over die camera/microfoon die altijd met je mee luisterd. Plus dat MS al aanstuurde op geen fysieke games meer. Ik denk dat dat ook zeker zijn impact heeft gehad verkoop cijfers van de PS4. Niet zozeer "het is een veel krachtigere console!" effect.
bram1984 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 08:38:
@BM Ik zat er al op te wachten dat iemand deze ging droppen. ;)

PS4 was € 100,- goedkoper en krachtiger (hoewel de X1 een hoger geclockte CPU had), in meer landen simultaan verkrijgbaar, had geen mandatory accessoires die altijd aangesloten moesten zijn en gewoon focus op games zonder DRM marketing ramp en Sony had aan het einde van het PS3 tijdperk de exclusives opmars al ingezet. Allemaal factoren die tot het uiteindelijke resultaat leiden. Ik denk niet dat het heel anders was gelopen als de X1 wel krachtiger was geweest.
[...]

Jullie missen volgens mij allebei het dikgedrukte stuk in mijn quote :) Ging met er vooral om dat het niet perse zo is dat de sterkste console nog nooit de beste sales gehad heeft. (let op: dit is een compliment aan Sony, accepteer dat dan ook, zo vaak geef ik ze niet :p)
^^0nMe schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 08:38:
[...]

Ik denk ook dat het een kwestie is van lastig te vermarkten en te tonen key-features. Jij en een hele hoop gamers die zich nu online kenbaar maken zijn begrijpelijk zeer teleurgesteld, maar toen ik de presentatie zag reageerde ik net zo enthousiast als die gast in het DF filmpje over 3d audio omdat ik zelf ook redelijk zwaar gegrepen ben door het audiofiel-virus. ;)

Dit en het hele SSD verhaal is qua immersie echt een game-changer in letterlijke en figuurlijke zin, maar het is lastig om daar iets van te laten zien aangezien je het moet ervaren om goed een idee te hebben hierbij. Je zou het voor nu een beetje kunnen simuleren door een open world SNES game ala ZELDA te spelen terwijl je met headphones op een passende binaural soundtrack afspeelt. :+
Ik ben niet teleurgesteld. Ik heb gister genoeg mooie dingen gehoord, maar ik snap wel prima waarom mensen hier op los gaan. Daarbij ben ik oprecht benieuwd hoe groot de impact van de ultrasnelle SSD en de audiozaken gaat zijn. Ik kan me daar op dit moment echter geen voorstelling van maken wat met 9GB/s wél kan maar met 5GB/s niet, maar misschien is dat inderdaad iets wat pas over paar jaar echt gebruikt gaat worden. In dat geval heeft Sony slim vooruitgedacht.

Belangrijkste conclusie was het zinnetje waar ik mee afsloot. Er komen 2 hele dikke consoles aan, en waar je voorkeur ook ligt gaan beide 'kampen' (mweh, rotwoord) er hele mooie hardware bijkrijgen :)

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

• Rev!
  • Niet online
Grootste voordeel van een SSD zijn de seektimes, dus ik ben ook benieuwd wat voor voordeel je hebt aan die extra troughpout. Verder is dit natuurlijk een 9TF console die nog snel even is geoverclocked omdat ze anders wel erg veel achter lagen, ben ook benieuwd wat dat gaat doen qua hitte/lawaai.

• -SaveMe-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-08 10:11

-SaveMe-

-klik-

Ondanks de tegenvallende specs ga ik op launch toch voor een PS5. Want, singleplayer games. Daar is Sony gewoon heel goed in. Maar als er een killer game op Series X komt, dan komt die er gewoon naast ....

GamiQ, de game notes app met game maps!

• bram1984
@BM Mijn punt is dat de PS4 niet meer sales heeft gedaan vanwege de hardware. Dat was gewoon een optelsom van factoren. Zonder dat voordeel had het er waarschijnlijk hetzelfde uit gezien nu.

PS2 was minder krachtig dan Xbox en PS3 was te exotisch waardoor multiplats er op de 360 in 99% van de gevallen beter uitzag. En Switch laat momenteel zien dat je zelfs met de allerzwakste hardware als een malle sales kan beuken. Zolang je content goed is, is er niks aan de hand.

• Antigo
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19:48
-SaveMe- schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 09:09:
Ondanks de tegenvallende specs ga ik op launch toch voor een PS5. Want, singleplayer games. Daar is Sony gewoon heel goed in. Maar als er een killer game op Series X komt, dan komt die er gewoon naast ....
Ik ga het omgekeerd doen. Series X als base console met gamepass. Na een jaartje of twee koop ik dan wel een discounted (tweedehands?) PS5 voor de exclusieve single player games die ik uit de budgetbak haal.

• Ambition88
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:31
Al dat gezeur over de opslagcapaciteit van de SSD. Ik weet het niet hoor, maar ik heb toevallig van de week even mijn ps4 pro opgeschoond waar 1TB in zit en ik had letterlijk 7/8 triple AAA titles geinstalleerd staan die ik al jaren niet meer heb aangeraakt.

Hoeveel games willen jullie tegelijk spelen? als je een game uit hebt en deze niet opnieuw gaat spelen, kan je hem toch direct verwijderen? Kwaliteit>kwantiteit, always. Als je aan bijna 1TB niet genoeg hebt, doe je toch echt zelf iets verkeerd.

[ Voor 8% gewijzigd door Ambition88 op 19-03-2020 09:21 ]

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-09 20:55
Ambition88 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 09:19:
Al dat gezeur over de opslagcapaciteit van de SSD. Ik weet het niet hoor maar ik heb toevallig van de week even mijn ps4 pro opgeschoond waar 1TB in zit en ik had letterlijk 7 triple AAA titles geinstalleerd staan die ik al jaren niet meer heb aangeraakt.

Hoeveel games willen jullie tegelijk spelen? als je een game uit hebt en deze niet opnieuw gaat spelen, kan je hem toch direct verwijderen? Kwaliteit>kwantiteit, always.
Mwah, in theorie heb je gelijk, maar in de praktijk werkt het toch anders. Ik vind de 500GB drives van mijn Xbox One en PS4 toch echt behoorlijk irritant. Je wilt daar gewoon niet al teveel over na hoeven denken.

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

• Ambition88
Rossi46 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 09:21:
[...]

Mwah, in theorie heb je gelijk, maar in de praktijk werkt het toch anders. Ik vind de 500GB drives van mijn Xbox One en PS4 toch echt behoorlijk irritant. Je wilt daar gewoon niet al teveel over na hoeven denken.
Tuurlijk, maar laten we nou niet met zn alle doen alsof je maar 2/3 spelletjes kan installeren.
Voor degene die idd echt alles willen installeren, niks opschonen of hoeven nadenken, kortom in mijn ogen een beetje lui zijn. Prima, maar dan ook niet klagen als je de knip moet trekken. :+

Ben zelf wel content met specs van de PS5. Heel benieuwd hoe dit zich vertaalt naar games en kan niet wachten op meer informatie.

Baal wel een beetje dat ik het design nog niet weet maar ach, hij ligt toch pas op zn vroegst in november in de schappen. :P

• bram1984
Joh of je nu een Series X of PS5 koopt, als je veel games wilt installeren, ontkom je toch niet aan upgraden. Daar doet die 175GB weinig aan af.

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Al dat gezeur over de opslagcapaciteit van de SSD. Ik weet het niet hoor, maar ik heb toevallig van de week even mijn ps4 pro opgeschoond waar 1TB in zit en ik had letterlijk 7/8 triple AAA titles geinstalleerd staan die ik al jaren niet meer heb aangeraakt.

Hoeveel games willen jullie tegelijk spelen? als je een game uit hebt en deze niet opnieuw gaat spelen, kan je hem toch direct verwijderen? Kwaliteit>kwantiteit, always. Als je aan bijna 1TB niet genoeg hebt, doe je toch echt zelf iets verkeerd.
Dit inderdaad, ik heb een Pro dus 1 TB en dat is voor mij meer dan voldoende.
Staan 2 games geïnstalleerd, de game die ik online op dat moment met vrienden speel en de single player game die ik speel als ze er niet zijn.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Rev! schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 09:04:
Grootste voordeel van een SSD zijn de seektimes, dus ik ben ook benieuwd wat voor voordeel je hebt aan die extra troughpout. Verder is dit natuurlijk een 9TF console die nog snel even is geoverclocked omdat ze anders wel erg veel achter lagen, ben ook benieuwd wat dat gaat doen qua hitte/lawaai.
Hier ben ik het wel mee eens, de boost mode is in het leven geroepen omdat anders men ook wel door heeft dat het prestatie niveau van de CPU/GPU combinatie wel heel veel achter ligt.

Daarnaast heb ook ik vraagtekens bij het feitelijke nut van de snelle SSD, los van het feit dat het voorlopig nog alleen maar de 825GB SSD is die in het apparaat zit (er is nog fabrikant die een volgens de Sony specs heeft aangekondigd).

Volgens mij staat er weinig tegen RAW computing power. Een snelle bus/SSD is leuk, maar het is inderdaad de vraag als dit een significante meet of merkbare snelheidsverbetering gaat geven. Op papier doen de getallen het leuk. Eerst maar eens zien in de praktijk.

De manier waarvoor gekozen is, de optionele m2-nvme-ssd, gaat ook nog wat nadelen geven. Misschien niet voor de hardcore gamer, maar voor de gemiddelde consument heeft een "specifiek" kaartje toch wat voordelen, plug en play... Bij de PS5 zal je toch op zoek moeten gaan naar een ondersteunde SSD.

• Caayn
  • Niet online
bram1984 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 09:27:
Joh of je nu een Series X of PS5 koopt, als je veel games wilt installeren, ontkom je toch niet aan upgraden. Daar doet die 175GB weinig aan af.
Inderdaad. Dit zal voor mij om storage redenen alleen al een dure generatie worden :-(

• Darow
  • Laatst online: 22:13
Ambition88 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 09:24:
[...]

Tuurlijk, maar laten we nou niet met zn alle doen alsof je maar 2/3 spelletjes kan installeren.
Voor degene die idd echt alles willen installeren, niks opschonen of hoeven nadenken, kortom in mijn ogen een beetje lui zijn. Prima, maar dan ook niet klagen als je de knip moet trekken. :+

Ben zelf wel content met specs van de PS5. Heel benieuwd hoe dit zich vertaalt naar games en kan niet wachten op meer informatie.

Baal wel een beetje dat ik het design nog niet weet maar ach, hij ligt toch pas op zn vroegst in november in de schappen. :P
Ik vind 885 GB gewoonweg heel erg weinig. Ik heb altijd meerdere games geïnstalleerd staan en loop ook vaak tegen de beperkingen aan. Ik wil verschillende games voor verschillende situaties. Heb ik maar een half uurtje wil ik graag een potje voetbal, wat racen ofzo. Heb ik meer tijd wil ik graag een rpg of adventure spelen. Daarnaast kan ik me voorstellen dat er ook genoeg situaties zich voordoen dat er meerdere gebruikers zijn. Stel een vader en zoon maken er gebruik van. Dan gaat het toch heel snel als je maar 885 GB hebt.

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Ik speel waar ik zin in heb en naar gelang mijn bui. De ene dag kan dat GTA zijn, de andere dag iets van Fallout om maar wat te noemen. Dat icm de honderden (fysieke) games maakt dat m'n schijf an sich altijd wel vol zit omdat ik niet steeds weer wil wisselen/deinstalleren en weer gaan updaten. Maar goed, dat is an sich een luxeprobleem maar het is vaak niet simpelweg aan één ruk door één spel spelen en die vervolgens verwijderen. Los van het feit dat er genoeg games zijn die je niet uitspeelt maar pakt als er maten zijn of iets (FIFA/PES/partygames etc.).

• BigF25
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:59
Tja het is niet perse heel veel maar ook weer niet heel weinig, men moet gewoon beseffen dat het ssd kostenplaatje veel hoger ligt dus moet men voor een capaciteit kiezen.
Wil je meer opslag? prima, moet je ook bereid zijn om er wat geld voor neer te leggen, gamen is nooit een goedkope hobby geweest en we zijn al 40jr(?) verder in gaming land and still going strong.

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Het gevaar in deze gedachte gang zit hem in hoe jij je console gebruikt....
We hebben hier consoles staan die door mijzelf en m'n 2 kinderen worden gebruik (jongen en meisje) beide hebben een andere smaak en een eigen profiel. Dan ga je hard door de diskruimte en ben je veroordeeld aan upgraden.

Het is dus niet "iets zelf verkeerd doen" het is worden gedwongen door situaties. Jij beredeneerd vanuit je eigen positie, waarbij je vergeet dat gameconsoles ook erg vaak met een gezin worden gedeeld.

• Ambition88
Exorcist schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 09:32:
[...]

Ik speel waar ik zin in heb en naar gelang mijn bui. De ene dag kan dat GTA zijn, de andere dag iets van Fallout om maar wat te noemen. Dat icm de honderden (fysieke) games maakt dat m'n schijf an sich altijd wel vol zit omdat ik niet steeds weer wil wisselen/deinstalleren en weer gaan updaten. Maar goed, dat is an sich een luxeprobleem maar het is vaak niet simpelweg aan één ruk door één spel spelen en die vervolgens verwijderen. Los van het feit dat er genoeg games zijn die je niet uitspeelt maar pakt als er maten zijn of iets (FIFA/PES/partygames etc.).
Darow schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 09:30:
[...]

Ik vind 885 GB gewoonweg heel erg weinig. Ik heb altijd meerdere games geïnstalleerd staan en loop ook vaak tegen de beperkingen aan. Ik wil verschillende games voor verschillende situaties. Heb ik maar een half uurtje wil ik graag een potje voetbal, wat racen ofzo. Heb ik meer tijd wil ik graag een rpg of adventure spelen. Daarnaast kan ik me voorstellen dat er ook genoeg situaties zich voordoen dat er meerdere gebruikers zijn. Stel een vader en zoon maken er gebruik van. Dan gaat het toch heel snel als je maar 885 GB hebt.
ik wil, ik wil, ik wil.

Allemaal luxe problemen waar Sony terecht hun productiekosten niet voor omhoog gaat pompen.

Serieus is er hier iemand die echt had verwacht dat er een 2TB SSD in zou zitten of vallen we met zn alle echt over die 175gb? :+
Bullet NL schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 09:35:
[...]

Het gevaar in deze gedachte gang zit hem in hoe jij je console gebruikt....
We hebben hier consoles staan die door mijzelf en m'n 2 kinderen worden gebruik (jongen en meisje) beide hebben een andere smaak en een eigen profiel. Dan ga je hard door de diskruimte en ben je veroordeeld aan upgraden.

Het is dus niet "iets zelf verkeerd doen" het is worden gedwongen door situaties. Jij beredeneerd vanuit je eigen positie, waarbij je vergeet dat gameconsoles ook erg vaak met een gezin worden gedeeld.
We bekijken het onderaan de streep toch allemaal vanuit onze eigen situatie?
Alles heeft 2 kanten hè, natuurlijk kan je zeggen als je de console deelt met een gezin is het idd aan de krappe kant.

Maar anderzijds kan je ook denken, hey ik kan voor 200(ik noem maar wat) euro upgraden en heeft het hele gezin er wel voldoende aan en blij zijn dat je niet voor elk gezinslid een eigen console moet aanschaffen, dat zou pas een duur grapje zijn.

Of zeg ik nu iets heel geks?

[ Voor 25% gewijzigd door Ambition88 op 19-03-2020 09:39 ]

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Ambition88 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 09:35:
[...]

[...]

ik wil, ik wil, ik wil.

Allemaal luxe problemen waar Sony terecht hun productiekosten niet voor omhoog gaat pompen.

Serieus is er hier iemand die echt had verwacht dat er een 2TB SSD in zou zitten of vallen we met zn alle echt over die 175gb? :+
Het boeit me echt niet dat er "maar" net iets minder dan een TB in zit, ik koop wel opslag erbij. Ik reageer puur op het feit dat er redenen kunnen zijn om wel meer spellen geïnstalleerd te hebben.

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Exorcist schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 09:37:
[...]

Het boeit me echt niet dat er "maar" net iets minder dan een TB in zit, ik koop wel opslag erbij. Ik reageer puur op het feit dat er redenen kunnen zijn om wel meer spellen geïnstalleerd te hebben.
Dit dus....

Je kan met Sony mee lopen en vergoelijken dat er minder dan 1 TB ruimte in de PS5 zit.
Maar je kan ook kritisch zijn en het opmerkelijk vinden dat een Next-Gen console niet minimaal 1 TB aan opslag ruimte heeft.

• ^^0nMe
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:13

^^0nMe

Got Babana's?

Ik denk ook dat men zich vergist in de beperkingen van 825GB. Een optionele UHD texture pack (4k of 8k straks) van bijvoorbeeld Monster Hunter World: Iceborne op de PC is nu al 40 gig, als je een paar van dat soort (semi) open world games gelijktijdig speelt gaat het heel hard met schijfruimte straks.

Maar goed, over 5 jaar zijn de 2/4/8 TB NVME SSD's een stuk betaalbaarder en ik heb liever dat developers nu er vanuit kunnen gaan dat alle PS5's minimaal 5 GB/s kunnen lezen vanaf de SSD. Dat is bij PC games nu bijvoorbeeld niet het geval, waardoor je ook geen games hierom heen kunt bouwen. Mede daarom merk je nu qua gaming amper iets van een NVME SSD tov een SATA variant.

D3-Monk
What ears hear, what eyes see, the mind believes. | Being with these two messed up people, things could get ugly.

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Ja, omdat je alles goed probeert te praten zonder kritisch te zijn.
Jij probeert hier problemen die anderen ervaren met "opslag ruimte" in te vullen met argumenten die voor veel mensen niet relevant zijn.
Het blijft gewoon raar, dat er minder dan 1 TB aan opslagruimte in zit. Daarnaast is het nog helemaal de vraag als die 825GB aan ruimte effectief te gebruiken is voor opslag. Of dat er een deel van deze ruimte ook nog eens gereserveerd is voor gamedata/savegames/profielen en/of gameclips e.d.

Kortom, qua vrije opslag is meer vrijwel altijd beter... Dit kan je gewoon niet bagatelliseren.

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024

Niet iedereen heeft een dikke internet verbinding liggen. Buiten dat, in de huidige tijd is 875gb gewoon erg mager..

Geen idee wat Sony de afgelopen jaren heeft gedaan, maar hoe mooi de presentatie was in 2013, hoe slecht deze was.. (ook al was deze bedoeld voor developers). Hoe krijg je het voor elkaar om dit zo te doen?! 🤷‍♂️

Ze moeten nu nog drives gaan testen om te certificeren, maar 100 ps4 games "getest", geen volledige BC met PS1/2/3.

Zoveel gemiste kansen, en de games, tja, eerst maar eens zien waar ze bij launch mee gaan komen en wat het ding moet gaan kosten.

• bram1984
Bullet NL schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 09:39:
[...]

Dit dus....

Je kan met Sony mee lopen en vergoelijken dat er minder dan 1 TB ruimte in de PS5 zit.
Maar je kan ook kritisch zijn en het opmerkelijk vinden dat een Next-Gen console niet minimaal 1 TB aan opslag ruimte heeft.
Maar in return wel een gigantische IO speed heeft. De praktijk moet uitwijzen wat dat gaat opleveren, maar ik lever vooraf graag 175GB in als ik daar zo'n boost voor terugkrijg, ervan uitgaande dat het ook wat oplevert.

Upgraden ga ik toch wel. Of er nu 500, 750 of 1000GB in zit.

Bottomline: de opslag van zowel SX als PS5 gaat voor veel mensen niet toereikend zijn.

• Gomez12
Meekoh schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 08:46:
[...]
Hier heb je het overigens wel echt fout.
YouTube: Marvel's Spider-Man: A Technical Postmortem
vanaf 14:55.

er worden namelijk bij games als spiderman al gigantisch veel textures gedupliceerd, puur om seeks te voorkomen. Seeks op de Blu-ray en Disk zijn gewoon rete traag. De grootste beperking in open world games is nog steeds het streaming systeem. Dit wordt sneller wanneer er een SSD is, dus kan Spiderman sneller rondslingeren en zijn er geen cutscenes meer nodig om bepaalde delen van de wereld te laden.
Dat is exact wat ik zeg, seek times zijn bij een ssd gewoon 0. Daar heb je geen 5,5 Gb/s voor nodig.

Je hebt die 5,5 Gb/s alleen nodig voor grotere games.

Als de games even groot blijven (vanwege compressie) en je van de load-times etc af wilt dan heb je een seek-time van 0 nul nodig wat in principe elke SSD levert.

Juist die link laat heel mooi zien wat voor speed-space tradeoffs er gemaakt zijn. Stel je nu eens voor dat je de speed-component daarvanaf haalt, dan gok ik toch dat je je ook gelijk minder aan de space component gaat houden.
Ze slaan x niet op omdat het streamen ervan 20 Mb/s zou kosten en dat gaat niet, daarom hebben ze x tijd besteed aan het efficienter maken van x waardoor die nog maar 1 Mb/s kost.
Als je niet meer tegengehouden wordt door die 20 Mb/s dan ben je gewoon sneller to market als je gewoon die 20 Mb opslaat ipv een algoritme bedenken en 1Mb opslaan...

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:59

Martinspire

Awesomeness

Enerzijds vind ik het mooi dat er een snelle SSD in zit, dat geeft veel voordelen op de langetermijn. Anderzijds ben ik ook teleurgesteld dat er dan zo weinig ruimte is en uitbreiden wordt dan enorm duur. Ik had gehoopt dat mijn huidige headset het duurste was wat ik ooit aan een console zou hangen, maar daar ga ik straks waarschijnlijk wel overheen, wil ik een ruimte toevoegen die ik acceptabel vind. We krijgen nu dat storage even duur als de console gaat worden en dat is toch wel wat overdreven duur...

Martinspire - PC, PS5, XSX

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

bram1984 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 09:49:
[...]

Maar in return wel een gigantische IO speed heeft. De praktijk moet uitwijzen wat dat gaat opleveren, maar ik lever vooraf graag 175GB in als ik daar zo'n boost voor terugkrijg, ervan uitgaande dat het ook wat oplevert.

Upgraden ga ik toch wel. Of er nu 500, 750 of 1000GB in zit.

Bottomline: de opslag van zowel SX als PS5 gaat voor veel mensen niet toereikend zijn.
De praktijk zal inderdaad moet uitwijzen hoe de snelheid van de bus inderdaad tot hogere praktijk prestaties gaat komen. Dat is afwachten. Ik ben het helemaal met je eens dat ook ik moet upgraden. Als er nu een 1Tb, 2Tb of 5Tb schijf in een console zou zitten. Specifiek met diensten als Gamepass krijg ik hem wel vol :+

• Ambition88
Bullet NL schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 09:45:
[...]

Ja, omdat je alles goed probeert te praten zonder kritisch te zijn.
Jij probeert hier problemen die anderen ervaren met "opslag ruimte" in te vullen met argumenten die voor veel mensen niet relevant zijn.
Het blijft gewoon raar, dat er minder dan 1 TB aan opslagruimte in zit. Daarnaast is het nog helemaal de vraag als die 825GB aan ruimte effectief te gebruiken is voor opslag. Of dat er een deel van deze ruimte ook nog eens gereserveerd is voor gamedata/savegames/profielen en/of gameclips e.d.

Kortom, qua vrije opslag is meer vrijwel altijd beter... Dit kan je gewoon niet bagatelliseren.
Uh.. volgens mij zijn we het er allemaal over eens dat meer beter is, als ik de keuze had 1TB of 2TB had ik natuurlijk 2TB gekozen en ik bagatelliseer niks.

Het stoort mij alleen dat iedereen altijd maar denkt voor een dubbeltje op de eerste rij te kunnen zitten.

Je kan niet van Sony verwachten dat zij maar rekening ''moeten'' houden met iedereen zijn situatie. Dus omdat jouw hele gezin gamed en daardoor aan 825GB niet genoeg zou hebben is het per definitie te weinig? iets met van jouw probleem, hun probleem maken. :+

Zelf had ik ook op 1TB gehoopt, maar het is voor mij persoonlijk absoluut geen deal breaker.

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
Bullet NL schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 09:39:
[...]

Dit dus....

Ik had eigenlijk ook verwacht dat het 1TB zou zijn :/

Er zijn wel een aantal kanttekeningen..

(Aanname/mogelijkheid): 1TB op papier is in het 'echt' maar 931 GB. Het zou zo maar kunnen dat de 825 van de PS5 wel 'echte' GB's zijn.

Daar bovenop heeft de PS5 een nieuws (Kraken) systeem voor compressie/opslag waardoor je theoretisch meer kwijt kunt op een schijf.

Het zou ook kunnen dat het OS licht en klein is en veel minder ruimte in beslag neemt.

Wat ik ook heel goed mogelijk acht (maar niets over gezegd is) is dat er nog een apart 'storage hoekje' komt voor het OS.
Dit is niet perse nodig, maar ik denk dit omdat het OS totaal geen behoefte heeft aan zo'n insane SSD, en dat zou dan zonde van je schijfje zijn.
(Maar omdat hier niets over gezegd is, zal het wel niet)

Het zou ook schelen als de gewone apps (zoals de Netflix, Youtube, Twitch, Playroom, etc etc etc) op een externe of extra M2 schijfje kunnen. (En die m2 dus niet zo ziek hoeft te zijn) :)

Maar dat ze vanwege de kosten, for the players, zo laag zitten bewijst wel hoe kneiter duur die dingen zijn, als je al een beetje van de opslag eraf moet gaan snoepen :X

[ Voor 6% gewijzigd door poor Leno op 19-03-2020 10:15 ]

Verwijderd

Voor mij dit jaar een Xbox One X series en geen PS5. De PS5 koop ik wel een keer 2e hands wanneer er wat toppers voor uit zijn en zodra ik die uitgespeeld heb kan de console weer in de verkoop. De Xbox zal mijn main console worden naast de Nintendo Switch.

Er wordt hier veel goed gepraat, maar dat geeft alleen maar aan dat het allemaal wat onzeker is bij Sony en daarom heb ik de keuze gemaakt voor een Xbox. Tevens vind ik het netwerk en de controller van Microsoft gewoon beter. Ik speel veel online en zal mijn multiplayer games dus voor de Xbox halen en de singleplayer games zoals Uncharted later een keer spelen wanneer die console 2e hands voor een mooie prijs te vinden is.

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:00
Knip, excuus slowchat...

[ Voor 96% gewijzigd door DeBaroN op 19-03-2020 10:44 ]

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

poor Leno schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 10:13:
[...]

Ik had eigenlijk ook verwacht dat het 1TB zou zijn :/

Er zijn wel een aantal kanttekeningen..

(Aanname/mogelijkheid): 1TB op papier is in het 'echt' maar 931 GB. Het zou zo maar kunnen dat de 825 van de PS5 wel 'echte' GB's zijn.
Waarom?
Ik denk eerder dat deze 825Gb bruto ruimte is, waarom zou dit anders zijn dan de bruto ruimte die bij een 1Tb opslag medium word vermeld?
Daar bovenop heeft de PS5 een nieuws (Kraken) systeem voor compressie/opslag waardoor je theoretisch meer kwijt kunt op een schijf.
Dit doet toch niets af aan de beperkte ruimte? Compressie is mooi, maar veranderd niets aan het fysieke medium.
Het zou ook kunnen dat het OS licht en klein is en veel minder ruimte in beslag neemt.
Je probeert nu dingen goed te praten.
Wat ik ook heel goed mogelijk acht (maar niets over gezegd is) is dat er nog een apart 'storage hoekje' komt voor het OS.
Dit is niet perse nodig, maar ik denk dit omdat het OS totaal geen behoefte heeft aan zo'n insane SSD, en dat zou dan zonde van je schijfje zijn.
(Maar omdat hier niets over gezegd is, zal het wel niet)
Aannames die helemaal niet in de technische presentatie terug komen.
Het zou ook schelen als de gewone apps (zoals de Netflix, Youtube, Twitch, Playroom, etc etc etc) op een externe of extra M2 schijfje kunnen. (En die m2 dus niet zo ziek hoeft te zijn) :)

Maar dat ze vanwege de kosten, for the players, zo laag zitten bewijst wel hoe kneiter duur die dingen zijn, als je al een beetje van de opslag eraf moet gaan snoepen :X
Wederom maak je hier boven aannames, je probeert jezelf nu rijk te rekenen met het doen van aannames die nergens maar dan ook nergens terug komen.

Ik snap dat je het allemaal zo positief mogelijk wil zien, tis natuurlijk een apparaat wat jij graag wil hebben.
Maar dat maak het niet mooier dan dat hij is. Sony heeft een keuze gemaakt, overclocken na dat de specs, zeker na de geruchten van MS bekend zijn geworden. Daarnaast hebben ze de keuze gemaakt op de focus niet op de CPU/GPU geheugen bandbreedte te leggen, maar hebben ze geprobeerd de I/O van de dataopslag te verbeteren.

Dat we waarschijnlijk nog geen PS5 gezien hebben heeft te maken met het overclocken van de CPU/GPU, waar bij MS de behuizing al maanden vast staat heeft Sony na de geruchten van de 9.2TF prestaties de keuze gemaakt op de boel wat harder te laten draaien. Iets wat opgelost dient te worden d.m.v. koeling. De reden waarom de dev-kids wel zijn geplaatst, maar een final case nog immer is getoond.

Prima niets mis mee, hoe langer ze over de behuizing doen, hoe beter ze de koeling dit keer onder controle krijgen. Iets wat na het overclocken echt wel een dingetje is.

Kortom, het overclocken heeft meer voeten in aarde dan ze nu doen laten geloven, daarom verleggen ze de focus heel slim, maar vooral heel zichtbaar naar de snellere I/O.

Ik vraag me echt af als ze de snellere CPU/CPU t.o.v. de XBox hadden gehad de snellere I/O dan ook zo'n dingetje was geweest.... Ze gokken nu qua uitbreiding namelijk op SSD's die helemaal nog niet op de markt zijn. Iets wat toekomst gericht is, maar ook een groot risico kan zijn......

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
Joh, ik val je niet aan ofzo he ;)

Ik probeer helemaal niets 'goed te praten'. Ik geef gewoon aan wat evt. mogelijkheden zijn, ook met het oog op dat mensen zich misschien blindstaren op alleen een getal.

Het zou mij namelijk persoonlijk echt geen zak uitmaken. Ik speel toch altijd maar 2-3 spellen, dus voor mij zal het voorlopig meer dan genoeg zijn.

Ik had al getekend voor een 500GB met deze specs.
Bullet NL schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 10:44:

Wederom maak je hier boven aannames, je probeert jezelf nu rijk te rekenen met het doen van aannames die nergens maar dan ook nergens terug komen.
Sorry, wat? Cerny zegt het gewoon letterlijk zelf in zn presentatie: We hebben de keuze gemaakt om het zo goedkoop mogelijk te houden voor de spelers.
Sony heeft een keuze gemaakt, overclocken na dat de specs, zeker na de geruchten van MS bekend zijn geworden.
Sorry, maar wie is er hier nou aannames als feit aan het verspreiden?
Die speciale boosts/overclocks zijn helemaal nieuw door AMD zelf mogelijk gemaakt en geimplementeerd. Dat doe je niet even in een paar weken he.
En juist vanwege de opzet van hoe het wordt aangepakt intern qua power verdeling, kon dit juist mogelijk gemaakt worden.

Begin me echt af te vragen of je de presentatie en je eigen gepostte video wel hebt gezien :?

[ Voor 47% gewijzigd door poor Leno op 19-03-2020 11:21 ]

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:24
Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 10:35:
Voor mij dit jaar een Xbox One X series en geen PS5. De PS5 koop ik wel een keer 2e hands wanneer er wat toppers voor uit zijn en zodra ik die uitgespeeld heb kan de console weer in de verkoop. De Xbox zal mijn main console worden naast de Nintendo Switch.

Er wordt hier veel goed gepraat, maar dat geeft alleen maar aan dat het allemaal wat onzeker is bij Sony en daarom heb ik de keuze gemaakt voor een Xbox. Tevens vind ik het netwerk en de controller van Microsoft gewoon beter. Ik speel veel online en zal mijn multiplayer games dus voor de Xbox halen en de singleplayer games zoals Uncharted later een keer spelen wanneer die console 2e hands voor een mooie prijs te vinden is.
Oh, ik wist niet dat we vandaag al een keuze moesten maken. Mogen we daarna ook echt niet meer wisselen?
Wat een flauwekul. De specs ontlopen elkaar echt niet veel. Misschien eens lekker afwachten wat dit in de praktijk gaat betekenen voordat je conclusies gaat trekken. Misschien zal 1 van de 2 consoles echt wel een betere ervaring leveren dan de ander, maar daar is op basis van wat er nu bekend is toch helemaal niets over te zeggen joh.

PSN: DutchTrickle PVoutput

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:38

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Bullet NL schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 10:44:

Ik vraag me echt af als ze de snellere CPU/CPU t.o.v. de XBox hadden gehad de snellere I/O dan ook zo'n dingetje was geweest.... Ze gokken nu qua uitbreiding namelijk op SSD's die helemaal nog niet op de markt zijn. Iets wat toekomst gericht is, maar ook een groot risico kan zijn......
Maar dat is iets wat ze natuurlijk beide kunnen doen, volgens mij had de XBX al een 2.0 HDMI terwijl de standaard nog niet 'officieel' was, dat ze prima in aanloop naar de productie (ik ga er niet vanuit dat ze nu al aan het produceren zijn :P) besluiten toch PCI4 NVME te gebruiken (backwards) voor bv de externe opslag, of dat ze na testen toch de clock nog iets opkrikken (softwarematig). Ik verwacht dat niet dat hardwaretechnisch (zoals de CU's of chipset) zal veranderen, maar ze hebben natuurlijk nog de ruimte links en rechts wat te schroeven aan instellingen.

Andere kant, je zit in een transitieperiode waar games op 5 platformen uitkomen, dat lang niet elke developer meteen duikt op hele nieuwe superfastloading2.0, enkel de toegerichte games voor de next-gens, al helemaal niet als games crossplatform worden (zoals steeds meer) en je per saldo toch moet wachten op de rest.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• bram1984
@Bullet NL In 2013 hadden we op dit moment ook nog geen PS4 gezien. Die zagen we pas op de E3. Dat zegt dus helemaal niks. Daarbij gingen er al heel lang geruchten dat de SSD sneller zou zijn. Dat is waarschijnlijk ook waar Jason Schreier op doelde toen devs hem vertelde dat "iets" in de PS5 "the most excited stuff in 20 years" zit. Dat ze de clocks omhoog hebben gegooid en "ineens" voor een snellere SSD zijn gegaan als reactie op Series X, is ook puur aanname en speculatie. DF heeft Mark Cerny vorige week al geïnterviewd en ook deze presentatie al eerder gezien. Alles stond al vast.

Je doet ook echt overkomen alsof de PS5 een soort gemankeerd apparaat gaat worden. Een tijdje terug werd je voor gek verklaard als je voorspelde dat de next gen consoles boven de 8TF uit zouden komen. Ook om het SSD verhaal (faster than anything on the PC market today) werd een beetje lacherig gedaan. En kijk: de next gen consoles zitten op 10 en 12TF's en we hebben inderdaad snellere SSD's dan iemand ooit had durven dromen. Het verschil in TF alleen is 20% vs. 50% tussen 1X en Pro. Het verschil in IO is meer dan 100%. Wat dat gaat betekenen weten alleen developers. Mogelijk heeft game A iets minder drops op de Series X en een hogere resolutie (en dan praat je waarschijnlijk over een nauwelijks zichtbaar verschil zoals native vs. CB of 1800p vs. 2160p) en game B een hogere draw distance, minder pop-in en kortere laadtijden.

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

poor Leno schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 10:54:
[...]

Joh, ik val je niet aan ofzo he ;)

Ik probeer helemaal niets 'goed te praten'. Ik geef gewoon aan wat evt. mogelijkheden zijn, ook met het oog op dat mensen zich misschien blindstaren op alleen een getal.

Het zou mij namelijk persoonlijk echt geen zak uitmaken. Ik speel toch altijd maar 2-3 spellen, dus voor mij zal het voorlopig meer dan genoeg zijn.

Ik had al getekend voor een 500GB met deze specs.
Ik voel mij ook niet aangevallen hoor, probeer juist op een normale manier discussie te voeren, met argumenten zonder onderbuik gevoelens.

Ik maak een analyse, met leken onderbouwing waarom ik denk dat men bepaalde dingen in de presentatie van gisteravond naar voren hebben laten komen.

Ik probeer dus ook een beetje over mijn eigen schaduw heen te kijken, ondanks dat ik beide concurrerende consoles toch wel in huis zal halen probeer ik de nuances te vinden

Een voorbeeld:

Een Xbox SX is makkelijk uit te breiden op een bijna USB manier qua SSD, het voordeel, iedereen kan het, simpel, makkelijk en duidelijk qua aankoop.

De PS5 is qua SSD wat sneller dan de X SX, (voordeel) maar moet open gemaakt worden, en er moet een specifieke SSD in die nu nog niet op de markt is. Iets wat in de toekomst natuurlijk kan gaan veranderen, maar het blijft een risico.

Beide oplossingen heeft wat, het gemak van plug en play of iets meer moeite een wat extra snelheid.

• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
(overleden)
Bullet NL schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 11:02:
[...]

Ik voel mij ook niet aangevallen hoor, probeer juist op een normale manier discussie te voeren, met argumenten zonder onderbuik gevoelens.

Ik maak een analyse, met leken onderbouwing waarom ik denk dat men bepaalde dingen in de presentatie van gisteravond naar voren hebben laten komen.

Ik probeer dus ook een beetje over mijn eigen schaduw heen te kijken, ondanks dat ik beide concurrerende consoles toch wel in huis zal halen probeer ik de nuances te vinden

Een voorbeeld:

Een Xbox SX is makkelijk uit te breiden op een bijna USB manier qua SSD, het voordeel, iedereen kan het, simpel, makkelijk en duidelijk qua aankoop.

De PS5 is qua SSD wat sneller dan de X SX, (voordeel) maar moet open gemaakt worden, en er moet een specifieke SSD in die nu nog niet op de markt is. Iets wat in de toekomst natuurlijk kan gaan veranderen, maar het blijft een risico.

Beide oplossingen heeft wat, het gemak van plug en play of iets meer moeite een wat extra snelheid.
Het is toch een en al aanname momenteel? Ik hou me een beetje afzijdig nu maar ik zie niets anders dan aannames en daar als reactie een aanname op.

Als Kraken build in is bij de PS5 en deze zaken als deduplication kan toe passen dan heb je effectief, mits developers dit goed toepassen, een grotere storage pool dan standaard 1TB. Of is dat ook een aanname?

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Gisteravond ook de presentatie gezien. Het klinkt allemaal prima.

Wat betreft de concurrentie met Microsoft: natuurlijk is het mooi als je de snelste bent. Telt zeker mee, maar niet als enige. Het gaat om het totaalplaatje: welke exclusives, wat hebben je vrienden, heb je al games, positieve/negatieve ervaringen met het merk etc.
Kijk ik naar mijzelf: hun exclusives bevallen mij, ik heb er al veel games voor, m'n vrienden zitten in het Sony-kamp en ze hebben de minpunten van de vorige generatie (laadtijden) verholpen. Verder hebben ze mij nooit teleurgesteld, dus in die zin staan ze een streepje voor.

Later dit jaar zullen er wel vergelijkingen komen. Ik wacht dat even af omdat ik niet weet hoe de specs zoals aangekondigd zich vertalen naar de praktijk. De huidige Xbox is ook sneller dan de PS4 Pro... maar dat zie je niet echt terug in de games, het is gerommel in de marge en je moet het zoeken met een vergrootglas. Als je bij deze nieuwe generatie ook over dat soort kleine verschillen praat, dan wordt het hier weer een Playstation.

• Aenea
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-02-2021
LaFleche schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 22:01:

Wat een domper ...... dat de ps5 geen ps1,2 en zeker geen ps3 games ging afspelen is geen verassing.
Maar een BEPERKTE compatibiliteit met PS4 games..... Nog een console die ik niet kan verkopen omdat Sony te beroerd is om het goed te doen,...
Heb het al eerder gezegd, maar PS4 BC wordt in de hardware gedaan, dit was een deep dive in de hardware. We he ben nul komma nul van het OS gezien en dus weten we nog niets over de os features. PS1-3 BC kan helemaal in software en zou dus een OS feature zijn.

Kortom we weten absoluut niet zeker nog of we dat ook niet gaan krijgen ja of nee....

Vooral de opmerking dat de Tempest Engine zich gedraagt als een PS3 SPU geeft mij hoop dat ze die ook kunnen gebruiken voor de PS3 emulatie....

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
Bullet NL schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 11:02:
[...]

Huh :?

Opengemaakt worden?? Daar is nog 0,0 van bekend.. Voor hetzelfde geld, werkt dat ook gewoon met een easy access swappable bay.

Jij baseert je aannames nu op dat DF heeft gezegd dat het "kan zijn" dat de extra SSD moeilijker is te verwijderen. Verder niets, en is daar niets over bekend.

Alleen omdat die van MS een plastic hoesje eromheen heeft, betekent niet dat die van Sony nu plots ingebouwd moet worden.

Het wordt ook niet 'een specifieke' SSD. Maar juist een hele lijn SSD's met bepaalde specificaties , door meerdere fabrikanten.
Pagina: 1 ... 45 ... 49 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
~[color=#ba0000]Dit is een Zero-Tolerance topic: er wordt strenger opgetreden: er wordt sneller ingegrepen, posts worden zonder waarschuwing verwijderd en bij herhaaldelijk overtreden krijg je sneller een korte tijdelijke ban. Volg de richtlijnen van dit topic en de modbreaks van de crew.~[/color]

-Wil je mee discussiëren over de specs dan is deze video van digital Foundry verplichte kost!-
-Meer uitleg over de PS5 hardware van NXgamer-

Dit topic gaat over het speculeren over hoe de PS5 eruit gaat zien; heb het lekker over het uiterlijk, de features, de specificaties, de prijs, reveal-events, en al jouw wensen. Om off-topic praat te voorkomen:

- geen trollerige Xbox vs PS opmerkingen. Vergelijken mag mits dat de discussie ten goede komt. Trolls, flames en fanboysime is ongewenst. moderators bepalen wat kan en niet kan. Dien een TR in als je vind dat een post een overtreding is.
- geen gerant over de presentatie.
- beperk de slow-chat.
- blijf ontopic

Houd de discussie netjes; reageer op argumenten, nooit op de persoon.