My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans
Ik hoop dat je snapt dat ik GT7 bedoel.Donstil schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 19:50:
[...]
Dat hoeft ook niet want die is er al een tijdje
Nou volgens Bloomberg kost de PS5 450 dollar om te produceren, dus ik verwacht niet dat het systeem 399 dollar gaat kosten. De huidige situatie met het coronavirus zal ook niet meehelpen.Peter F schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 19:48:
Ik denk dat mede de prijs de doorslag gaat geven.
de PS5 zou goedkoper moeten worden, maar we wachten af. ik twijfel nog steeds om de ps5 te pre orderen. de ps4 staat hier ook al weer even stof te happen, maar kan eigenlijk niet wachten op Gran Tursimo 6
[ Voor 6% gewijzigd door NotSoSteady op 18-03-2020 19:54 ]
Dat is op zich logisch, omdat alle huidige generatie games ontwikkeld worden met een traditionele HDD als base target. Next gen games die 5.5GB/s als target nemen is potentieel een gigantisch verschil. UIteindelijk gaan de games op PC daar ook van profiteren. Het eerder genoemde voorbeeld van Star Citizen is een goede. Die game draait niet fatsoenlijk op een HDD en een snelle SSD is daar onderdeel van de systeemeisen.ion schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 19:47:
[...]
Bij Pc's zie je echt diminishing returns hoor boven 2GB/s dus dat is echt minder interessant naar mijn mening.
Meer fps pompen uit de console is veel interessanter, ik hoop dat game developers opties gaan bieden voor 1080/1440p met 120fps.
Die hogere framerate discussie hadden we de vorige generatie ook maar developers kiezen uiteindelijk toch voor zoveel mogelijk eye candy op een lagere framerate. Tenzij Sony en Microsoft eisen gaan stellen zie ik dat ook deze generatie niet veranderen. Een toggle optie tussen visuals / performance is denk ik het enige wat we in een select aantal games weer zullen zien.
https://www.google.com/am...e/127906/article.amp.htmlNotSoSteady schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 19:51:
[...]
Nou volgens Bloomberg kost de PS5 450 dollar om te produceren, dus ik verwacht niet iets dat 399 dollar gaat kosten. De huidige situatie zal ook niet meehelpen.
Sony heeft jarenlang geld verloren op de PS3.
FTFYNotSoSteady schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 19:46:
Ik denk dat mensen hier beter kunnen gaan beseffen dat Xbox Series X gewoon aanzienlijk krachtiger is
Dat weet ik, dat was ook een goede les voor Sony.ion schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 19:54:
[...]
https://www.google.com/am...e/127906/article.amp.html
Sony heeft jarenlang geld verloren op de PS3.
Ik Zie gewoon met mijn nvme 3GB/s drive dat games significanter sneller laden, maar je gaat echt geen verschil merken tussen 2.5 en 5GB/s. Games laden dan al zo snel, dan heb je het over halve secondes verschil.kazuka schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 19:52:
[...]
Dat is op zich logisch, omdat alle huidige generatie games ontwikkeld worden met een traditionele HDD als base target. Next gen games die 5.5GB/s als target nemen is potentieel een gigantisch verschil. UIteindelijk gaan de games op PC daar ook van profiteren. Het eerder genoemde voorbeeld van Star Citizen is een goede. Die game draait niet fatsoenlijk op een HDD en een snelle SSD is daar onderdeel van de systeemeisen.
Die hogere framerate discussie hadden we de vorige generatie ook maar developers kiezen uiteindelijk toch voor zoveel mogelijk eye candy op een lagere framerate. Tenzij Sony en Microsoft eisen gaan stellen zie ik dat ook deze generatie niet veranderen. Een toggle optie tussen visuals / performance is denk ik het enige wat we in een select aantal games weer zullen zien.
Precies ditkazuka schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 19:52:
[...]
Dat is op zich logisch, omdat alle huidige generatie games ontwikkeld worden met een traditionele HDD als base target. Next gen games die 5.5GB/s als target nemen is potentieel een gigantisch verschil.
En zul je straks zien, dat ivm deze insane specs, dat spellen voor de consoles worden ontwikkeld en gedowngraded/geport naar de pc, ipv zoals nu andersom

Is dat de prijs om 1 console te produceren of de per stuk prijs voor 1 miljoen consoles?NotSoSteady schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 19:51:
[...]
Nou volgens Bloomberg kost de PS5 450 dollar om te produceren, dus ik verwacht niet dat het systeem 399 dollar gaat kosten. De huidige situatie met het coronavirus zal ook niet meehelpen.
[ Voor 3% gewijzigd door Flagg op 18-03-2020 20:02 ]
Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.
Zomaar weer mogelijk dat hier ook verlies op gaan draaien de eerste 2 jaar. Prijs hebt natuurlijk mee in je sales. Interessant om te zien hoe diep MS wilt gaan. Die zullen ook niet alles meteen willen weggeven, helemaal niet als uiteindelijk de sales ook tegenvallen. Kan je diepe zakken hebben, maar ik kan me niet voorstellen dat ze een paar 100 weg gaan geven.NotSoSteady schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 19:55:
[...]
Dat weet ik, dat was ook een goede les voor Sony.
Aanzienlijk krachtiger hoeft overigens niet zo te zijn. Een 4K 60fps game op de Series X kan met het verschil dat er nu is ook 4K 60fps op de PS5 draaien. Mogelijk valt er hier en daar een extra frame'pje. Mogelijk is de draw distance op de PS5 hoger vanwege de SSD en zijn de laadtijden/fast travel tijden beter. Of draait de PS5 versie op 1800p of 4K CB. Dat zijn vrij minimale verschillen. Vind ik dan.
Het is natuurlijk meer dan laden alleen. Hoe snel kan je door een wereld heen, hoe is de draw distance. Cerny is geen amateur die zomaar 5.5GB/s in een console duwt als het niks uitmaakt. Daar heb je alleen maar jezelf mee v.w.b. de prijs.ion schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 19:59:
[...]
Ik Zie gewoon met mijn nvme 3GB/s drive dat games significanter sneller laden, maar je gaat echt geen verschil merken tussen 2.5 en 5GB/s. Games laden dan al zo snel, dan heb je het over halve secondes verschil.
Er gaan vanzelfsprekend devs zijn die deze snelheden gaan benutten.
[ Voor 25% gewijzigd door bram1984 op 18-03-2020 20:04 ]
Nou doe eens eens een wilde gok.Flagg schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 20:01:
[...]
Is dat de prijs om 1 console te produceren of de per stuk prijs voor 1 miljoen consoles?
Uhm geen idee... Dat wild gokken laat ik wel aan Bloomberg over, die komen er mee weg.
Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.
Maar laadtijden is slechts een onderdeel hiervan. Daar ga je met een 5Gb/s inderdaad minder van merken en dat zegt Cerny ook in de presentatie. Wat hij echter ook aanhaalt in de presentatie is dat de nadruk vooral ligt op in-game voordelen zoals asset streaming. Dat is waar de grote winst behaald kan gaan worden. Geen lange kronkelige corridors meer om een volgend level te laden bijvoorbeeld. Ik moest meteen denken aan de recente Tombraider games, waar ze asset streaming verbergen waarbij Lara tergend langzaam door een smalle rotsformatie moet kruipen. Dat soort zaken behoren tot het verleden met zulke snelle storage. Het neemt in feite ook taken over van het interne geheugen.ion schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 19:59:
[...]
Ik Zie gewoon met mijn nvme 3GB/s drive dat games significanter sneller laden, maar je gaat echt geen verschil merken tussen 2.5 en 5GB/s. Games laden dan al zo snel, dan heb je het over halve secondes verschil.
Ik zie dat je post is aangepast in tussentijd. Toen ik op quote drukte stond er nog een wat andere zin.Flagg schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 20:04:
[...]
Uhm geen idee... Dat wild gokken laat ik wel aan Bloomberg over, die komen er mee weg.
Maar goed dan nog. Als je de onderdelen prijzen kent (en dat denken ze te weten) kan je een aardige schatting doen. Ook bloomberg.
[ Voor 7% gewijzigd door Donstil op 18-03-2020 20:08 ]
Het grote publiek interesseert dit werkelijk geen reet. Maar dan ook helemaal niks.Kenny_026 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 20:04:
We moeten denk ik wel voor ogen houden dat dit een GDC presentatie was wat het klootjes volk niet veel zegt. Maar daardoor staat xbox nu wel 1-0 voor bij het grote publiek denk ik.
Die anderhalve Tweaker die dit interessant vindt is niet... Ik herhaal níet... het grote publiek.
De X zal heus ook wel mooie zijn (en misschien wel beter). Maar ik hou het lekker bij de PS5.. En nu nog voorlopig de ps4 pro..
Ik kan serieus niet wachten om beelden te zien van sommige inhouse projecten.
saying facts is not presented as a lost approach .. you may raise your expectations to the bar where power is only matter and by saying power I mean NUMBERS.. but that talk was more than specs , Sony does know that MS is doing their best and that is good for gaming but that doesn’t mean Sony is letting that go just like that .. I know here more are angry because PS5 numbers are weaker than XSX ..
But some are blinded to the point where he can’t see the big picture as Mark Cerny wanted everyone to know .. you don’t have to put more higher numbers to reach greatness in gaming , there is other factors beside big numbers which make the whole package great and deliver what you expect.. from base PS4 to PS5 that is a fucking huge leap btw and if you can’t imagine that then go and scream with others and cry
Did you think Mark Cerny reveal everything at that stage ? .. this is a strategy they know games are important to gamers and other features they didn’t say but in our community we want everything to be at higher number .. that is wrong imo
XSX and PS5 will present a huge leap in gaming in every aspect .. specially PS5
Ach ja een dergelijke uitleg is er in elk straatje wel te vinden, ook in het andere kamp.Recon24 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 20:08:
Mooie uitleg hier waarom we gewoon niet teveel naar hogere getallen alleen moeten kijken maar ook het totaal plaatje. PlayStation had duidelijk andere doelen voor ogen en ik denk ook niet dat het niet iets was als "niet kunnen bouwen van een 12TF console". Nogmaals, wat we hebben gezien van de huidige generatie consoles en wat we gaan zien met de next-gen. Dit kan alleen maar geweldig worden.
Ik kan serieus niet wachten om beelden te zien van sommige inhouse projecten.
[...]
Als je afsluit met “XSX and PS5 will present a huge leap in gaming in every aspect .. specially PS5” dan weet je wel in welk hokje de schrijver geplaatst kan worden.
[ Voor 11% gewijzigd door Donstil op 18-03-2020 20:12 ]
Ja ik dacht ik pas het ff aan, want Tweakers kunnen moeilijk dingen in context lezen.Donstil schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 20:06:
[...]
Ik zie dat je post is aangepast in tussentijd. Toen ik op quote drukte stond er nog “Is dat de prijs om 1 console te produceren of 1 miljoen?”
Maar goed dan nog. Als je de onderdelen prijzen kent (en dat denken ze te weten) kan je een aardige schatting doen. Ook bloomberg.
Bloomberg heeft geen idee, ze kunnen idd aangeven wat onderdelen kosten en wat productie ongeveer kost van een console.
Maar ze hebben geen idee van contracten en deals die Sony kan maken met leveranciers en productielijnen. Dat zijn goed bewaarde geheimen en Bloomberg is de laatste die dat te horen krijgen. Bloomberg is gewoon opzoek naar internet clicks.
Exact. Als de PS5 een gpu had gehad met 13 teraflops aan rekenkracht dan had iedereen hier gezegd hoe belangrijk dat was. Ik vind het een beetje kinderachtig. Er is toch niks mis met het toegeven dat Microsoft het gewoon uitstekend heeft gedaan. Niet alleen qua hardware, maar ook qua presentatie en promotie.Donstil schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 20:10:
[...]
Ach ja een dergelijke uitleg is er in elk straatje wel te vinden, ook in het andere kamp.
[ Voor 21% gewijzigd door NotSoSteady op 18-03-2020 20:16 ]
Nee joh die hebben geen idee. Alleen wij hier in dit topic hebben dat doorFlagg schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 20:12:
[...]
Ja ik dacht ik pas het ff aan, want Tweakers kunnen moeilijk dingen in context lezen.![]()
Bloomberg heeft geen idee, ze kunnen idd aangeven wat onderdelen kosten en wat productie ongeveer kost van een console.
Maar ze hebben geen idee van contracten en deals die Sony kan maken met leveranciers en productielijnen. Dat zijn goed bewaarde geheimen en Bloomberg is de laatste die dat te horen krijgen. Bloomberg is gewoon opzoek naar internet clicks.

Ik lees dingen op Twitter als: Fuck Sony, they're giving us a cheap bad machine because they don't have money and that's why they can't afford a good reveal. They cheated us!!Kenny_026 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 20:04:
We moeten denk ik wel voor ogen houden dat dit een GDC presentatie was wat het klootjes volk niet veel zegt. Maar daardoor staat xbox nu wel 1-0 voor bij het grote publiek denk ik.
En dat wordt dan 100'en keren gedeeld en geliked

YouTube: Marvel's Spider-Man: A Technical Postmortem
Computer says no
Filmpje van een uur, ja die kijken we eens ff...Meekoh schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 20:14:
Voor degene die denken dat die 5,5GB/s transfer speeds niet uit maakt, kijk dan eens de postmortem video van insomniac op de GDC van vorig jaar. Dan begrijp je wat Cerny bedoeld met assets streamen wanneer je je omdraait als character in het spel. En waarom zo snel laden tijdens het spelen heel veel kan uitmaken.
wie geeft daar ene n*uk om? je laat toch niet van hun afhangen of jij de PS5 gaat kopen?poor Leno schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 20:14:
[...]
Ik lees dingen op Twitter als: Fuck Sony, they're giving us a cheap bad machine because they don't have money and that's why they can't afford a good reveal. They cheated us!!
![]()
![]()
Time stamp?Meekoh schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 20:14:
Voor degene die denken dat die 5,5GB/s transfer speeds niet uit maakt, kijk dan eens de postmortem video van insomniac op de GDC van vorig jaar. Dan begrijp je wat Cerny bedoeld met assets streamen wanneer je je omdraait als character in het spel. En waarom zo snel laden tijdens het spelen heel veel kan uitmaken.
Trouwens @41:00 is t hilarisch met die bugs
Het staat er wat bot maar ze bedoelen het niet zo hoorpoor Leno schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 20:14:
[...]
Ik lees dingen op Twitter als: Fuck Sony, they're giving us a cheap bad machine because they don't have money and that's why they can't afford a good reveal. They cheated us!!
![]()
![]()
Neem dat uur gewoon en ga ervoor zitten, het is namelijk best complexe materie. Het gaat niet om 1 quote of zo. Je kunt wel het grootste deel van de q&a aan het eind skippenion schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 20:16:
[...]
Filmpje van een uur, ja die kijken we eens ff...van waar tot waar moet ik kijken?
Edit: de bugs aan het eind zijn idd hilarisch
Edit:14:55 als je alleen het streaming deel interessant vind
[ Voor 21% gewijzigd door Meekoh op 18-03-2020 20:20 ]
Computer says no
Lol, mij boeit het geen bietDigitalError schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 20:16:
[...]
wie geeft daar ene n*uk om? je laat toch niet van hun afhangen of jij de PS5 gaat kopen?
Maar wat dacht van als die kids die dat wel zo zien.. (Want 12 is beter dan 10.3!!!1) en het ging om wat @Kenny_026 zei.. op deze manier heeft MS wel de eerste slag bij het publiek gewonnen..
De Xbox is volgens mij gewoon sneller. punt. Zorgt dat voor een grote klap in verkopen? echt niet.
In juni?? als er digitale persco's gegeven worden, en over game line-ups gepraat wordt, zal het echt interessant worden. Playstation zal vast met vuurwerk komen uit hun first party studio's met (verwacht ik) vervolgen op hun top franchises. Xbox moet ook daar echt gaan knallen met grootse nieuwe IP's om echt iets te bewerkstelligen. Pas dan kan er iets van verschuiving ontstaan verwacht ik.
Wel vind ik over het algemeen de communicatie van Xbox beter/handiger dan Playstation tot nu toe. Maar goed, Playstation heeft dan ook nog weinig laten zien tot nu toe.
Ik heb dat vooraf niemand zien zeggen hoor. Sterker nog: iedereen verwachtte al dat de flopjes minder waren. Echter draaien de CU's wel weer op een hogere frequentie, dus geen idee hoeveel het daadwerkelijk uitmaakt. Als ik her en der wat kenners moet geloven: nauwelijks. Maar ja, buzz woordje enzo.NotSoSteady schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 20:12:
[...]
Exact. Als de PS5 een gpu had gehad met 13 teraflops aan rekenkracht dan had iedereen hier gezegd hoe belangrijk dat was. Ik vind het een beetje kinderachtig. Er is toch niks mis met het toegeven dat Microsoft het gewoon uitstekend heeft gedaan. Niet alleen qua hardware, maar ook qua presentatie en promotie.
Maar als je me vraagt om te kiezen tussen deze SSD snelheid (heb ik aantal maanden geleden ook al gezegd, dus dit is niet iets wat ik zeg omdat het nu toevallig voordelig uitpakt) of 12TF, dan kies ik voor de SSD, any day. Daar bovenop ook nog de Tempest 3D audio engine (DF zegt hierover 'Seriously, this is hardcore') en de haptic feedback in de triggers en ik ben (zeer) enthousiast.
Dit geldt voor elke "kant' "camp", maar je was blijkbaar zo gefocust op wat er aan het eind stond.....Donstil schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 20:10:
[...]
Ach ja een dergelijke uitleg is er in elk straatje wel te vinden, ook in het andere kamp.
Als je afsluit met “XSX and PS5 will present a huge leap in gaming in every aspect .. specially PS5” dan weet je wel in welk hokje de schrijver geplaatst kan worden.
In 12 zit 10. In 10 niet 12. Easypoor Leno schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 20:19:
[...]
Lol, mij boeit het geen biet
Maar wat dacht van als die kids die dat wel zo zien.. (Want 12 is beter dan 10.3!!!1) en het ging om wat @Kenny_026 zei.. op deze manier heeft MS wel de eerste slag bij het publiek gewonnen..
Hoop dat prijs rond 500/550 blijft.
Nu nog een release datum please
Ik heb nu even niet door wat je probeert te zeggen.Recon24 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 20:27:
[...]
Dit geldt voor elke "kant' "camp", maar je was blijkbaar zo gefocust op wat er aan het eind stond.....
I shouldn't have to be the one saying this, but the PS5's SSD is a *huge deal* and could actually change the way games are designed. Meanwhile, gamers will just look at the side-by-side specs and believe the Xbox is superior - Sony's marketing couldn't have handled this any worse
— Jason Schreier (@jasonschreier) 18 maart 2020
Tax the rich, feed the poor 'Til there are no rich no more!!!
Weten jullie bij welke consoles de ene ook een hogere clockspeed had tegenover zijn concurrent? De PS4 versus Xbox One waar de laatste een frequentie voordeel had (plus de nodig custom hardware) en wij weten ondertussen allemaal hoe dat geëindigd is
Tja, eens met Schreier. Onbegrijpelijk dat Sony niet gewoon een behind closed doors sessie heeft gegeven en daarna de mogelijkheid om Cerny te interviewen. Als je ziet wat mensen hier en op Twitter allemaal roepen. De helft heeft geen idee volgens mij. Ja, natuurlijk gaan mensen hopen op een keiharde reveal, ook al noem je het een "deep dive".
Er staan gewoon 2 hele dikke consoles als een huis. De een wat meer exotisch (haptic feedback, 3D audio, supersnelle SSD) en de ander gewoon brute kracht met een snellere CPU en hele dikke GPU. Laten we gewoon die ene kopen die onze vrienden ook nemen of welke voor jou de vetste games hebben.

Ja jammer dat dit een beetje ondergesneeuwd werd.. hier werd ik zo blij om!!bram1984 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 20:21:
[...]
Daar bovenop ook nog de Tempest 3D audio engine (DF zegt hierover 'Seriously, this is hardcore')

Ik geloof niet dat mensen door hebben wat voor enorm prachtwerk dit gaat zijn.. dedicated procs en mem ervoor..
En die technologie qua het straks kunnen aanpassen op je eigen unieke oren..
En ook mooi is dat je dus niet meer afhankelijk bent van dure (beperkte) externe hardware zoals headphones en hifi systemen, omdat het allemaal in de console wordt gedaan
En je houdt je ±14GB highspeed ram over voor ander dingen, terwijl er bij de X 10GB overblijft omdat de overige (lower speed) 4 voor audio en dat soort dingen gebruikt moeten worden.
Daarnaast zijn de dingen als de extra geometrical engine enzo ook allemaal belangrijk voor een mooi gebalanceerd systeem
Jup. Na de reveal van NS van de week, hadden ze misschien juist wel 'even iets beters' in elkaar moeten flansen ipv deze tech talk.. En anders even een weekje gewacht om iets te maken.
[ Voor 21% gewijzigd door poor Leno op 18-03-2020 20:40 ]
You act like you've never seen a German U-boat in the jungle before
JeppDutchzilla schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 20:40:
Uitstekende specs, goed bedacht plan, hardware goed doordacht. Gaat geweldig worden!
En de 'race' gaat wederom tussen een Raw power muscle car VS een symfonische Italian sportscar
XSX heeft ook 3D audio gebaseerd op dezelfde AMD tech dus zie niet hoe dat iets extra's toevoegt?poor Leno schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 20:35:
[...]
Ja jammer dat dit een beetje ondergesneeuwd werd.. hier werd ik zo blij om!!
Ik geloof niet dat mensen door hebben wat voor enorm prachtwerk dit gaat zijn.. dedicated procs en mem ervoor..
En ook mooi is dat je dus niet meer afhankelijk bent van dure (beperkte) externe hardware zoals headphones en hifi systemen, omdat het allemaal in de console wordt gedaan
En je houdt je ±14GB highspeed ram over voor ander dingen, terwijl er bij de X 10GB overblijft omdat de overige (lower speed) 4 voor audio en dat soort dingen gebruikt moeten worden.
Daarnaast zijn de dingen als de extra geometrical engine enzo ook allemaal belangrijk voor een mooi gebalanceerd systeem
Verder is het RAM van de XSX ook sneller dan dat van de PS5 toch?
Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/
Een uitleg van iemand op resetera.Game Asset streaming will definitely be an advantage with a faster SSD.
Double the IO speeds could have massive implications for asset streaming and not just „Loading the levels is gonna be faster“.
Say for example you have an open world game where you’re traveling through a 10 second section of a City:
Both consoles have 16GB of RAM, XSX a 2,4GB/s SSD, PS5 5,5GB/s:
XSX= 16GB + 2,4GB/s means for the 10 second section, that you have 16GB+24GB „virtual“ RAM (40GB effectively usable) that can swap in assets instantly of area assets of the surroundings or the scene in front of you.
PS5= 16GB + 5,5GB/s would mean you have 16+55= 71GB addressable.
This difference could translate in much more detailed worlds, or much bigger worlds, or much faster traveling through worlds (for example instead of Spiderman 2, an Iron Man game where you fly at Mach 5 speed through New York).
A scene with much more ground clutter, higher detail or higher and more refined textures etc.
https://www.resetera.com/...eets.175808/post-30016804
Zag dat je het afvroeg in een eerder post, maar de Xbox Controller heeft ook haptic feedback/triggers. De developer moet het echter wel implementeren. First party Microsoft doet dat al wel zoals in Forza, Tomb Raider ook.bram1984 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 20:35:
[...]
Er staan gewoon 2 hele dikke consoles als een huis. De een wat meer exotisch (haptic feedback, 3D audio, supersnelle SSD) en de ander gewoon brute kracht met een snellere CPU en hele dikke GPU. Laten we gewoon die ene kopen die onze vrienden ook nemen of welke voor jou de vetste games hebben.
Ik neem aan dat je dit dus bedoelt:
https://www.windowscentra...r-haptics-could-help-xbox
https://www.precisionmicr...haptic-feedback-offering/
https://news.xbox.com/en-...x-one-controller-feature/
@poor Leno Overigens heeft de Series X ook een dedicated 3D hardware accellerated audio chip: https://mspoweruser.com/x...are-accelerated-3d-audio/
https://www.videogameschr...news/xbox-series-x-audio/
Maar ik ben wel benieuwd hoe de DS5 haptic feedback gaat implementeren. Bij de laatste Tomb Raider games kon ik het goed merken als je met Lara de boog vast had en shoot met pijlen. Hoe langer en krachtiger je aan de boog trok, hoe beter je dat voelde in de triggers. Net alsof je echt zelf aan de boog aan het trekken was. Voelt echt zeer gaaf.
XBL: MRE Inc
Ja met Corona ga je niet behind closed doors met zen allen iets tonen en een interview doen.bram1984 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 20:35:
[...]
Tja, eens met Schreier. Onbegrijpelijk dat Sony niet gewoon een behind closed doors sessie heeft gegeven en daarna de mogelijkheid om Cerny te interviewen. Als je ziet wat mensen hier en op Twitter allemaal roepen. De helft heeft geen idee volgens mij. Ja, natuurlijk gaan mensen hopen op een keiharde reveal, ook al noem je het een "deep dive".
Oh maar dat werkt op een hele andere manier.. dat is (wat ik had begrepen) gewoon een dedicated 3D audio chipMRE-Inc schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 20:49:
[...]
@poor Leno Overigens heeft de Series X ook een dedicated 3D hardware accellerated audio chip:
@Ramon 10 wel iets meer, 6 weer iets minder
Nee, jij geeft aan dat de Series X geheugen gaat verliezen omdat ze geen dedicated 3D audio hardware accellerated chip heeft en er dus van de 16GB 10 overblijft. Dat is dus niet zo:poor Leno schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 20:58:
[...]
Oh maar dat werkt op een hele andere manier.. dat is (wat ik had begrepen) gewoon een dedicated 3D audio chip
@Ramon 10 wel iets meer, 6 weer iets minder
Schijnt dus precies hetzelfde te werken als ik de uitleg van Mark Cerny goed begrepen heb. STerker nog, ze hebben het bij de XSX over Audio Ray Tracing“We’re going to have a dedicated chip to work with audio, which means we finally won’t have to fight with programmers and artists for memory and CPU power.”
[ Voor 3% gewijzigd door MRE-Inc op 18-03-2020 21:09 ]
Heh, is dat echt zo van die verdeling 10GB en 6GB in RAM? Langzamerhand zie ik steeds meer verschillen. Dan lijkt de PS5 meer gebalanceerd. 52 CU's en 10GB shared lijkt me een beetje een gekke verhouding..poor Leno schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 20:35:
[...]
Ja jammer dat dit een beetje ondergesneeuwd werd.. hier werd ik zo blij om!!
[...]
[...]
Jup. Na de reveal van NS van de week, hadden ze misschien juist wel 'even iets beters' in elkaar moeten flansen ipv deze tech talk.. En anders even een weekje gewacht om iets te maken.
[ Voor 4% gewijzigd door Trishul op 18-03-2020 21:05 ]
Nee, Xbox heeft 13.5GB voor games, 2.5 is voor het OS. Als PS5 16GB RAM heeft gaat ook een gedeelte naar het OS. Is dat gezegd geweest hoeveel?Trishul schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 21:03:
[...]
Heh, is dat echt zo van die verdeling 10GB en 6GB in RAM? Langzamerhand zie ik steeds meer verschillen.
Ja begrijpelijk. Maar de Series X aanpak is dan een stuk beter. DF heeft Cerny zelfs gewoon gesproken vorige week. Had dan dit filmpje met wat devs gedeeld en dan een artikel door DF of Wired laten publiceren. Nu is iedereen een beetje aan het boeroepen omdat een getalletje van een specifiek onderdelen lager ligt dan bij de concurrent (terwijl het getalletje van een ander onderdeel weer hoger lig). Gelukkig zijn er ook veel mensen die het nuchter uitleggen, maar handig van Sony is dit niet geweest.X-Fighter schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 20:58:
[...]
Ja met Corona ga je niet behind closed doors met zen allen iets tonen en een interview doen.
Maar goed, het is pas maart. Als we de eerste games straks zien, is iedereen alles weer vergeten.
Dat geef ik niet zo aan, want de memory heeft niets met wel/geen chip te maken.MRE-Inc schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 21:02:
[...]
Nee, jij geeft aan dat de Series X geheugen gaat verliezen omdat ze geen dedicated 3D audio hardware accellerated chip heeft en er dus van de 16GB 10 overblijft. Dat is dus niet zo:
En een dedicated chip betekent niet ook extra/apart mem/ram he. Er was bij de X uitgelegd dat die 6 oa voor audio gebruikt moet worden.
Maar dat is niet eens het belangrijkste.. Het gaat erom wat die prcessor allemaal doet. Heb je het stuk niet gezien? Dat is niet gewoon even een 3D audio chipje..
[ Voor 3% gewijzigd door poor Leno op 18-03-2020 21:10 ]
Is niet genoemd nee. Er zijn nog wel wat open punten die nog beantwoord moeten worden. Het zou ook kunnen dat, net als in de PS4 Pro, ze apart 2 of 3GB DDR3/4 RAM exclusief gebruiken voor het OS.X-Fighter schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 21:05:
[...]
Nee, Xbox heeft 13.5GB voor games, 2.5 is voor het OS. Als PS5 16GB RAM heeft gaat ook een gedeelte naar het OS. Is dat gezegd geweest hoeveel?
En hoewel de deep dive talk erg interessant was ben ik het wel eens met veel anderen dat het marketing technisch een vreemde move is om dit als je eerste publieke PS5 video naar buiten te brengen. Wellicht dat het Coronavirus hun oorspronkelijke plannen overhoop hebben gegooid maar dit hadden ze toch wel beter aan moeten pakken vind ik.
Hopelijk pakken ze wat dat betreft de draad weer op bij de volgende showcase van games en de PS5 hardware reveal. Cerny had het al over een unboxing / teardown sessie in de presentatie dus benieuwd hoe en wanneer ze dat uit de doeken gaan doen.
Als de PS4 Pro ook nog apart wat RAM zou hebben voor het OS zou dat ook wel genoemd zijn in de specs richting DF. Het is misschien niet handig om zelf even wat hardware erbij te verzinnen om je punt te makenkazuka schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 21:12:
[...]
Is niet genoemd nee. Er zijn nog wel wat open punten die nog beantwoord moeten worden. Het zou ook kunnen dat, net als in de PS4 Pro, ze apart 2 of 3GB DDR4 RAM exclusief gebruiken voor het OS.
En hoewel de deep dive talk erg interessant was ben ik het wel eens met veel anderen dat het marketing technisch een vreemde move is om dit als je eerste publieke PS5 video naar buiten te brengen. Wellicht dat het Coronavirus hun oorspronkelijke plannen overhoop hebben gegooid maar dit hadden ze toch wel beter aan moeten pakken vind ik.
Hopelijk pakken ze wat dat betreft de draad weer op bij de volgende showcase van games en de PS5 hardware reveal. Cerny had het al over een unboxing / teardown sessie in de presentatie dus benieuwd hoe en wanneer ze dat uit de doeken gaan doen.
Gamertag: VAS taijyn….. Those who know not, that they are not.
Ja die verdeling is er dus wel, maar natuurlijik wordt de langzame ook voor dingen in games gebruikt.. 10 high speed, 6 lager. Die lagere is voor OS, ingame audio, menu's en aanverwante dingen..X-Fighter schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 21:05:
[...]
Nee, Xbox heeft 13.5GB voor games, 2.5 is voor het OS. Als PS5 16GB RAM heeft gaat ook een gedeelte naar het OS. Is dat gezegd geweest hoeveel?
Ja maar dat was te verwachten. Met de PS4 heeft Sony er zelf voor gekozen om power en TF zo fel uit te spelen. Hierdoor is dit een maatstaf geworden voor gamers. Als Microsoft dan naar buiten komt met 12TF, "insiders" zeggen dat het van 10.5-13.3 kan gaan voor de PS5, dan liggen de verwachtingen hoog. Zeker aangezien Microsoft het bij de start van vorige generatie zo slecht had gedaan. Mensen verwachten dan terug dat Sony het gewoon NOG beter gaat doen.bram1984 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 21:09:
[...]
Ja begrijpelijk. Maar de Series X aanpak is dan een stuk beter. DF heeft Cerny zelfs gewoon gesproken vorige week. Had dan dit filmpje met wat devs gedeeld en dan een artikel door DF of Wired laten publiceren. Nu is iedereen een beetje aan het boeroepen omdat een getalletje van een specifiek onderdelen lager ligt dan bij de concurrent (terwijl het getalletje van een ander onderdeel weer hoger lig). Gelukkig zijn er ook veel mensen die het nuchter uitleggen, maar handig van Sony is dit niet geweest.
Maar goed, het is pas maart. Als we de eerste games straks zien, is iedereen alles weer vergeten.
Ik vind ook vooral dat Sony dit allemaal onderschat lijkt te hebben. Het brengen van de belangrijkste boodschappen is zeer slecht gegaan, heel de presentatie was sowieso om van in slaap te vallen. Achja lesje geleerd, reden te meer om hard uit te pakken in juni met hun launch line up.
Ik heb het even opgezocht bij DF:X-Fighter schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 21:05:
[...]
'In terms of how the memory is allocated, games get a total of 13.5GB in total, which encompasses all 10GB of GPU optimal memory and 3.5GB of standard memory. This leaves 2.5GB of GDDR6 memory from the slower pool for the operating system and the front-end shell.'
Wel een rare keuze. 10GB draait dus op echte GDDR6 snelheden en de resterende 6GB op, ja, eigenlijk GDDR5 snelheden (vergelijkbaar met de One X eigenlijk..). Vreemd dat Microsoft niet gewoon heeft gekozen voor 16GB volledig unified GDDR6. Zal wel zijn gedaan om de kosten te drukken.
Wellicht dat we elkaar dan niet helemaal begrijpen, maar:poor Leno schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 21:09:
[...]
Dat geef ik niet zo aan, want de memory heeft niets met wel/geen chip te maken.
En een dedicated chip betekent niet ook extra/apart mem/ram he. Er was bij de X uitgelegd dat die 6 oa voor audio gebruikt moet worden.
Maar dat is niet eens het belangrijkste.. Het gaat erom wat die prcessor allemaal doet. Heb je het stuk niet gezien? Dat is niet gewoon even een 3D audio chipje..
Hier zeg je volgens mij toch echt dat de XSX zijn Audio afhandelt via het geheugen en niet via een dedicated 3d audio chip, terwijl die er toch echt in zit in de XSX. Of je bedoelt iets totaal anders ??? Die uitleg dat die 6 voor audio gebruikt moeten worden, ben ik nergens tegen gekomen en heb er ook niemand over gehoord, zowel hier niet als de zgn insiders....terwijl er bij de X 10GB overblijft omdat de overige (lower speed) 4 voor audio en dat soort dingen gebruikt moeten worden.
@bram1984 dat heeft de Xbox Controller ook, zie het artikel welke in aanhaalde, in de triggers maar ook in de grip. Wellicht dat de DS5 er meerdere (meer dan 4) krijgt en dus de beleving nog mooier maakt. Die bow tension is echt gaaf om te voelen in Tomb Raider, helemaal met het geluid erbij. Had er zelf eigenlijk nooit bij stil gestaan dat dit geimplementeerd was. Schijnt er al sinds 2013 in te zitten, maar compleet onder gesneeuwd destijds door Microsofts eigen fuckups toen.
Iig, die haptic feedback is, als het geimplementeerd wordt door ontwikkelaard enorm gaaf.
nieuws: PS4 Pro heeft 1GB ddr3-ram zodat games meer gddr5 kunnen gebruikenuchiha tijntje schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 21:13:
[...]
Als de PS4 Pro ook nog apart wat RAM zou hebben voor het OS zou dat ook wel genoemd zijn in de specs richting DF. Het is misschien niet handig om zelf even wat hardware erbij te verzinnen om je punt te maken
Heeft wel apart 1gb ddr3 om achtergrond apps te onthouden.
Ja maar dat is het dus.. dit soort presentaties zijn helemaal niet bedoeld voor mensen zoals (misschien) jij en het overgrote deel van de fans..X-Fighter schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 21:17:
[...]
heel de presentatie was sowieso om van in slaap te vallen.
Als je niet op t GDC geweest was had je dit ook nooit gezien en had je een artikel gelezen of een recap videootje. Da's alles.
Dit is hele droge stof.. maar voor techies/devs ontzettend boeiend
Ze hadden deze eigenlijk helemaal niet zo moeten uitbrengen, in deze vorm idd.
Das dan wel te weinig want mijn Pro is toch echt te langzaam in menu's verschrikkelijk.v8power67 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 21:21:
[...]
nieuws: PS4 Pro heeft 1GB ddr3-ram zodat games meer gddr5 kunnen gebruiken
Ik heb ook het gevoel van onderschatting. Naar mijn gevoel was/is de initiële inschatting 36CU @ 2ghz en is er nu nog een push naar hogere clockfrequenties van 2,23GHZ. Het melden dat deze de max is en variabel geeft me geen zeker gevoel. Wat gaat de impact zijn op geluidproductie? Ze gaan dit ding serieus moeten koelen.X-Fighter schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 21:17:
[...]
Ja maar dat was te verwachten. Met de PS4 heeft Sony er zelf voor gekozen om power en TF zo fel uit te spelen. Hierdoor is dit een maatstaf geworden voor gamers. Als Microsoft dan naar buiten komt met 12TF, "insiders" zeggen dat het van 10.5-13.3 kan gaan voor de PS5, dan liggen de verwachtingen hoog. Zeker aangezien Microsoft het bij de start van vorige generatie zo slecht had gedaan. Mensen verwachten dan terug dat Sony het gewoon NOG beter gaat doen.
Ik vind ook vooral dat Sony dit allemaal onderschat lijkt te hebben. Het brengen van de belangrijkste boodschappen is zeer slecht gegaan, heel de presentatie was sowieso om van in slaap te vallen. Achja lesje geleerd, reden te meer om hard uit te pakken in juni met hun launch line up.
Dat komt denk ik meer door de inmiddels zwaar achterhaalde Jaguar cores en de opbouw van het OS zelf (constant laden van content van hun CDN). Ik hoop en verwacht dat dit op de PS5 een stuk soepeler gaat lopen.Chrosser schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 21:24:
[...]
Das dan wel te weinig want mijn Pro is toch echt te langzaam in menu's verschrikkelijk.
Cerny maakte een grap over de geluidsproductie van de PS4 Pro en benoemde volgens mij ook de menu's in GoW en HZD, dus iets zegt me dat dit een stuk beter zal zijn dan wat we nu hebben.Antigo schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 21:25:
[...]
Ik heb ook het gevoel van onderschatting. Naar mijn gevoel was/is de initiële inschatting 36CU @ 2ghz en is er nu nog een push naar hogere clockfrequenties van 2,23GHZ. Het melden dat deze de max is en variabel geeft me geen zeker gevoel. Wat gaat de impact zijn op geluidproductie? Ze gaan dit ding serieus moeten koelen.
Misschien kunnen ze anders meteen de nieuwe Wireless Platinum Noise Cancelling Headset lanceren. Heb je ook geen last meer van je vrouw en kids tijdens het gamen.
Waarom is daar überhaupt nog geen dedicated model voor van MS en Sony zelf? Die zou ik meteen kopen.
Nee daar zeg ik dus niets over een chip, dat ging over audio memory dus. Ook audio heeft memory nodig. Elk apparaat heeft wel een soort van aparte audio controllerMRE-Inc schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 21:21:
[...]
Hier zeg je volgens mij toch echt dat de XSX zijn Audio afhandelt via het geheugen en niet via een dedicated 3d audio chip, terwijl die er toch echt in zit in de XSX.
Dat van die 6 gig voor andere dingen kwam uit 1 van deze twee (geloof ik)
YouTube: Xbox Series X Hands On, Gameplay & Controller!
YouTube: The Truth About Xbox Series X
En anders was het een artikel, maar dan moet ik even zoeken.
Voor alle gebruikers werd meerdere malen gemeld, dus niet alleen voor headsets of wat dan ook.Donstil schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 21:30:
Hoe zit dat eigenlijk met dat “3D audio”. Heb je daar ook wat aan als je een audio setup hebt met meer dan stereo speakers? Of is dat iets voor koptelefoons enz
Het werd tijdens begin van Gamestack nog even aangestipt, er zou vooralsnog geen enkel game zijn geweest die het maximale van een XBX nodig had, maar met de uitleghet werd al aardig 'chaotisch' in welke vorm developers dit allemaal mogen/kunnen aanspreken, zij kunnen dus gewoon 'unified' hele geheugen gebruiken, maar dan zou het systeem zelf de snelheid bepalen, of specifiek textures bv in snel en audio in tragere deel zetten, of elke variatie ervan (door snelle SSD kan je bv ook snel cachen van tragere geheugen naar de SSD).Trishul schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 21:19:
[...]
Ik heb het even opgezocht bij DF:
'In terms of how the memory is allocated, games get a total of 13.5GB in total, which encompasses all 10GB of GPU optimal memory and 3.5GB of standard memory. This leaves 2.5GB of GDDR6 memory from the slower pool for the operating system and the front-end shell.'
Wel een rare keuze. 10GB draait dus op echte GDDR6 snelheden en de resterende 6GB op, ja, eigenlijk GDDR5 snelheden (vergelijkbaar met de One X eigenlijk..). Vreemd dat Microsoft niet gewoon heeft gekozen voor 16GB volledig unified GDDR6. Zal wel zijn gedaan om de kosten te drukken.
Het begint dan wel weer erg te neigen naar de XBO 'style' van apart stukje geheugen, waar uiteindelijk wel specifiek rekening mee moest worden gehouden dan eind van de rit gewoon een volle 16GB op topsnelheid de betere optie is dan een mixed-feature (misschien dan vanuit prijsoogpunt?).
Trouwens grappig hoe 2 dagen geleden nog een tweet langskwam:
These are our current spec predictions based on rumors and what was revealed by Mark Cerny:
•CPU: 8 core/16 threads at 3.2Ghz with a Zen2 architecture
•GPU: Navi-based with AMD next-gen features at 12.6 to 14.2 teraflops
•Memory: 24GB total with reportedly 20GB GDDR6 at 880GB/S and 4GB DDR4 for the operating system
Dat is dan wel een stukje lager
Maar 10 tegen 12TF, zal het echt merkbaar worden? Of wordt het weer pixel-zoomen (tot 12x) om te zien dat de game op de ene console 3 pixels scherper is dan de ander? Of ergens wel een dip naar 55fps heeft in heftige scene en de andere niet?
Al had ik toch iets meer verwacht van de aankondiging, ik zou bijna hebben verwacht dat Spiderman in een techdemo hoe zij met de supersnelle NVME en geheugen de stad nonstop konden laten renderen terwijl hij 'superman speed' door de stad zou vliegen (waar op de Pro de reden was waarom hij niet sneller door de stad kon).
[ Voor 6% gewijzigd door SinergyX op 18-03-2020 21:33 ]
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Aah cool. Ik heb hier 7.2. Dus ben benieuwd wat het dan nog toevoegtDigitalError schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 21:32:
[...]
Voor alle gebruikers werd meerdere malen gemeld, dus niet alleen voor headsets of wat dan ook.
Daar ben ik ook heel benieuwd naar, ik ben zelf doof aan 1 oor dus ik hoor mijn hele leven al “mono” en dat kan soms echt heel irritant zijn in bijv surround installaties. Ik heb vaak geen idee waar een geluid vandaan komt.Donstil schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 21:30:
Hoe zit dat eigenlijk met dat “3D audio”. Heb je daar ook wat aan als je een audio setup hebt met meer dan stereo speakers? Of is dat iets voor koptelefoons enz
Computer says no
Vanaf 38:30 ongDonstil schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 21:30:
Wat trouwens ook te vermelden is, (en nog niet over gesproken wordt) is dat via de nieuwe opslag techniek "Kraken" ze 10+% minder ruimte nodig hebben.. Het zal in vergelijking tegen de 950GB van de huidige aanzitten
Zoek eens wat filmpjes op YouTube op. Zoek op 3D audio demo oid. En dan even met koptelefoon op luisteren. Is enorm indrukwekkend. Je hoort dingen boven je, onder je, gemuffeld door een muur heen. Het voegt zoveel toe. PS VR heeft het ook. Dan verandert de audio op basis van hoe jij je hoofd. Als in Arkham VR de telefoon gaat en je kijkt recht naar boven, dan hoor je het gerinkel heel realistisch verplaatsen.Meekoh schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 21:33:
[...]
Daar ben ik ook heel benieuwd naar, ik ben zelf doof aan 1 oor dus ik hoor mijn hele leven al “mono” en dat kan soms echt heel irritant zijn in bijv surround installaties. Ik heb vaak geen idee waar een geluid vandaan komt.
Je zou het dus gewoon moeten kunnen beluisteren met een standaard headset. Alle processing gebeurt in de console.
Ik ben ook net als hem nieuwsgierig wat deze enorme sprong betekent voor mijn favoriete genres, RPG, MMO's, Adventures. Daarnaast zou het ook zomaar kunnen dat dit de natte droom van veel audiofielen is als ze het concept van de audio hardware ook gaan inzetten voor muziek (eigen profiel, positionering van instrumenten, etc.) Dan moet je niet gek opkijken als de eerste lading pre-orders PS5 al zijn weggekaapt, want de meeste audiofielen hebben nogal deep pockets...
D3-Monk
What ears hear, what eyes see, the mind believes. | Being with these two messed up people, things could get ugly.
Hey "grappig", ben toevallig ook doof aan 1 oor en heb hetzelfde haha. Ben wel benieuwd of wij profijt gaan hebben van deze feature.Meekoh schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 21:33:
[...]
Daar ben ik ook heel benieuwd naar, ik ben zelf doof aan 1 oor dus ik hoor mijn hele leven al “mono” en dat kan soms echt heel irritant zijn in bijv surround installaties. Ik heb vaak geen idee waar een geluid vandaan komt.
NVME SSD
Standaard zit er een NVMe SSD in de PlayStation 5 van 825GB. Dat is volgens Sony de sweetspot als het gaat om kosten, performance en ruimte die de gemiddelde gamer nodig heeft op zo’n snelle SSD. De SSD heeft een behoorlijk hoge throughput van 5.5GB/s en dat is flink hoger dan de 2.4GB/s SSD in Xbox Series X, al gaf Microsoft aan dat snelheden van 6GB/s mogelijk zijn met de juiste software en compressie. Uiteindelijk zal het verschil waarschijnlijk niet zo groot zijn.
De geprezen SSD zal dus niet veel verschil maken met de nieuwe Xbox. De PlayStation moet het denk ik hebben van de exclusives en daar hoeft druk over te maken.
Ok, duidelijk. Wellicht dat mijn hardware kennis flink achterhaald is, maar vroegah, had je dus een mobo, daarop zat RAM en dan had je een onboard video kaart die dan geheugen van dat RAM afhaalde tbv de graphics. Je kon ook een dedicated videokaart kopen met eigen geheugen zodat het RAM onaangetast bleef. Nu blijkt dus dat zowel de PS5 als de XSX een eigen dedicated 3D audio chip hebben, dus vergelijkbaar met die dedicated videokaart met dus ook eigen memory of dus nu juist niet of bij de PS5 wel en de XSX niet ?poor Leno schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 21:29:
[...]
Nee daar zeg ik dus niets over een chip, dat ging over audio memory dus. Ook audio heeft memory nodig. Elk apparaat heeft wel een soort van aparte audio controller
Dat van die 6 gig voor andere dingen kwam uit 1 van deze twee (geloof ik)
YouTube: Xbox Series X Hands On, Gameplay & Controller!
YouTube: The Truth About Xbox Series X
En anders was het een artikel, maar dan moet ik even zoeken.
De ontwikkelaar van Ninja Theory zegt zelf:
Daaruit maak ik op dat die chip dus haar eigen memory heeft en dat dus niet van de totale memory van de PS5/XSX afgaat.“We’re going to have a dedicated chip to work with audio, which means we finally won’t have to fight with programmers and artists for memory and CPU power.”
Als het anders is, hoor ik het graag....
Ja maar dit is typisch weer een voorbeeld van argumentatie gebruiken zodat het conformeert aan een bepaalde agenda/doel. Bij de X is 6GB/s mogelijk met compressie, bij de PS5 zelfs 9GB/s met compressie. Raw troughput is 5,5GB/s voor de PS5, voor de X 2,4GB/s.RRCreations schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 21:42:
Van onze vrienden van PU:
NVME SSD
Standaard zit er een NVMe SSD in de PlayStation 5 van 825GB. Dat is volgens Sony de sweetspot als het gaat om kosten, performance en ruimte die de gemiddelde gamer nodig heeft op zo’n snelle SSD. De SSD heeft een behoorlijk hoge throughput van 5.5GB/s en dat is flink hoger dan de 2.4GB/s SSD in Xbox Series X, al gaf Microsoft aan dat snelheden van 6GB/s mogelijk zijn met de juiste software en compressie. Uiteindelijk zal het verschil waarschijnlijk niet zo groot zijn.
De geprezen SSD zal dus niet veel verschil maken met de nieuwe Xbox. De PlayStation moet het denk ik hebben van de exclusives en daar hoeft druk over te maken.
Deze argumentatie, bewust weglaten van bepaalde informatie, zag je ook aan het begin van de coronacrisis. Experts die qe-quote werden waarbij dan context achterwege werd gelaten.
Je had vroeger en nog steeds die on-board audio (chips) op de mobos en/of aan de processors hangen (die gekleurde jacks achterop) of je kon een losse audio kaart (soundblasterMRE-Inc schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 21:42:
[...]
Ok, duidelijk. Wellicht dat mijn hardware kennis flink achterhaald is, maar vroegah, had je dus een mobo, daarop zat RAM en dan had je een onboard video kaart die dan geheugen van dat RAM afhaalde tbv de graphics. Je kon ook een dedicated videokaart kopen met eigen geheugen zodat het RAM onaangetast bleef. Nu blijkt dus dat zowel de PS5 als de XSX een eigen dedicated 3D audio chip hebben, dus vergelijkbaar met die dedicated videokaart met dus ook eigen memory of dus nu juist niet of bij de PS5 wel en de XSX niet ?
Als die ontwikkelaar zegt dat het zo is, dan kan het heel goed hoor. Ik had alleen begrepen dat de afsplitsing van Ram oa ook voor dat soort dingen waren.
Maar kijk even t filmpje wat ik vorige pagina postte, echt wel heel dik
Dan hebben de mensen van PU het verkeerd begrepen/overgeschreven.RRCreations schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 21:42:
NVME SSD
Die theoretische 6 ging over de comressed bestanden, 2,4 raw, 4,8 comressed. PS5 heeft 5,5 raw, en 9 comressed.
[ Voor 31% gewijzigd door poor Leno op 18-03-2020 21:52 ]
Ik zeg toch niet dat de PS4 pro dat niet heeft? Er zijn nu specs gereleased via DF. Daar wordt geen melding van gemaakt. Is het dan waarschijnlijker dat het OS gewoon binnen die 16 gig moet opereren of dat het OS op hardware draait dat niet is genoemd?v8power67 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 21:21:
[...]
nieuws: PS4 Pro heeft 1GB ddr3-ram zodat games meer gddr5 kunnen gebruiken
Ik hoop sneller. De UI van de PS4 werd steeds trager. Helemaal mid-game.ion schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 21:53:
Wat kunnen we eigenlijk verwachten van het nieuwe OS, net zo slecht? Of een compleet nieuwe verbeterde UI en door de snellere SSD etc ook een betere UX?
Fake news. Ps5 zit met compressie op 8/9GB/s. Plus wat ik lees zit de xbox op 4.8GB/s met compressie. Van 2.4 naar 6 zou iets van 150% zijn met compressie. Waar 4.8 al 100% is en al flink enthousiast is. 100% bij ps5 is 11GB/s.RRCreations schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 21:42:
NVME SSD
Slecht ?? Vind er niks slechts aan eigenlijk...ion schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 21:53:
Wat kunnen we eigenlijk verwachten van het nieuwe OS, net zo slecht? Of een compleet nieuwe verbeterde UI en door de snellere SSD etc ook een betere UX?
[ Voor 13% gewijzigd door v8power67 op 18-03-2020 21:57 ]
De huidige is snel en efficient.
Wat een domper ...... dat de ps5 geen ps1,2 en zeker geen ps3 games ging afspelen is geen verassing.
Maar een BEPERKTE compatibiliteit met PS4 games..... Nog een console die ik niet kan verkopen omdat Sony te beroerd is om het goed te doen,...
SnelKenny_026 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 21:59:
De UI van de PS mag van mij wel hetzelfde blijven met iets meer customization options.
De huidige is snel en efficient.

Hardware is onderhand snel genoeg om emulatie te doen met hoge fps. PCSX2 en RPCS3 werkt fijnloos. Absurd dus dat ze geen games van die generaties supporten op de PS5.LaFleche schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 22:01:
https://www.psx-sense.nl/...zich-tot-enkel-ps4-games/
Wat een domper ...... dat de ps5 geen ps1,2 en zeker geen ps3 games ging afspelen is geen verassing.
Maar een BEPERKTE compatibiliteit met PS4 games..... Nog een console die ik niet kan verkopen omdat Sony te beroerd is om het goed te doen,...
[ Voor 40% gewijzigd door ion op 18-03-2020 22:04 ]
Nou wat denk je zelf? We gaan naar een nieuwe generatie waarbij de twee grootste bottlenecks, CPU en IO, voorlopig verdwenen zijn. De grootste stap is niet eens GPU (de one X had al een dikke GPU) maar de CPU, waarbij elke Ryzen 2 core de performance biedt van wel 4 Jaguar cores (!) en het zijn weer acht cores, dit keer met SMT, dus >32x CPU performance t.o.v. de vorige generatie. Dan de IO, we gaan van sata-300/sata-600 snelheden (tussen 300 en 550MB/s) naar RAM naar minimaal het tienvoudige daarvan.ion schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 21:53:
De extra GPU performance wordt direct voor een groot deel opgeslokt door 4K resoluties wat toch wel de standaard target lijkt te zijn, blijft de rest over voor RT en eyecandy. Ik denk eigenlijk dat de PS4 Pro en One X nooit hun maximale grafische performance hebben gehaald, omdat de verhouding CPU/GPU zo enorm krom is bij die twee. Een upgrade naar een Ryzen CPU zou al direct resulteren in een enorme boost voor de games, vooral games zoals RDR2, GTA5, Witcher 3, Horizon, etc.
Ja dat is hier al vaak besproken. SSD lost de bottleneck van de HDD op. Gelukkig bevestigde Cerny dat ook in het eerste kwartier van zn presentatie dus de discussie hoeven we daar niet meer over te voeren. Met een SSD is de seek time te verwaarlozen en switchen van de game naar menu gaat met een SSD gewoon retesnel.ion schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 22:01:
[...]
SnelEven snel een party joinen midgame kon toch wel even duren. Per ongeluk op je share button klikken, paar minuten verder. Per ongeluk op player psn info klikken midgame, weer een paar minuten verder. PS4 en PS4 Pro waren rete traag.
[...]
Hardware is onderhand snel genoeg om emulatie te doen met hoge fps. PCSX2 en RPCS3 werkt fijnloos. Absurd dus dat ze geen games van die generaties supporten op de PS5.
Ze hebben het kennelijk niet goed begrepen?LaFleche schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 22:01:
Maar een BEPERKTE compatibiliteit met PS4 games.....
Meeste van de top100 ps4 games werken gewoon, de rest heeft alleen een patch nodig, dus geen paniek.
Die logica ontgaat mij een beetjeNog een console die ik niet kan verkopen omdat Sony te beroerd is om het goed te doen,...
Dit. 60 FPS bij de witcher 3 (constant) zou makkelijk moeten kunnen op de Pro en de X. Het is de CPU die de boel tegenhoudt.Trishul schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 22:06:
[...]
Nou wat denk je zelf? We gaan naar een nieuwe generatie waarbij de twee grootste bottlenecks, CPU en IO, voorlopig verdwenen zijn. De grootste stap is niet eens GPU (de one X had al een dikke GPU) maar de CPU, waarbij elke Ryzen 2 core de performance biedt van wel 4 Jaguar cores (!) en het zijn weer acht cores, dit keer met SMT, dus >32x CPU performance t.o.v. de vorige generatie. Dan de IO, we gaan van sata-300/sata-600 snelheden (tussen 300 en 550MB/s) naar RAM naar minimaal het tienvoudige daarvan.
De extra GPU performance wordt direct voor een groot deel opgeslokt door 4K resoluties wat toch wel de standaard target lijkt te zijn, blijft de rest over voor RT en eyecandy. Ik denk eigenlijk dat de PS4 Pro en One X nooit hun maximale grafische performance hebben gehaald, omdat de verhouding CPU/GPU zo enorm krom is bij die twee. Een upgrade naar een Ryzen CPU zou al direct resulteren in een enorme boost voor de games, vooral games zoals RDR2, GTA5, Witcher 3, Horizon, etc.
Zucht.LaFleche schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 22:01:
Ze hebben de top 100 getest en de meesteN daarvan werken. Voor sommige games is wat patchwerk nodig omdat de PS5 te snel is. Dat aantal gaan ze langzaam uitbreide.
PURRCreations schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 21:42:
NVME SSD
Dat is al geweest, specifiek xsx xcloud, was rond 8/half 9Kenny_026 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 22:32:
Is dat gamestack wat zo gaat beginnen echt specifiek series x?
Je kan er externe schijven aanhangen ja. Ik las dat je daar vandaan bijvoorbeeld je PS4 games kunt spelen. Maar dedicated PS5 titels moeten wel op een dergelijke SSD. Kopiëren geen idee.uchiha tijntje schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 22:45:
Is het al duidelijk of je gewoon een externe SSD die je nu al hebt kunt aansluiten om zo bijvoorbeeld games te kopieren van de huidige SSD naar de interne NVMe SSD? Of ben je verplicht om een goedgekeurde NVMe SSD te kopen wil je meer dan de 825 GB hebben?
Dit is ook wel interessant. Minder CU's in de PS5, maar wel een hogere clock per CU. Heel benieuwd hoe dit gaat uitpakken.
TF numbers being equivalent, having a significant frequency advantage and a narrower GPU will in most circumstances perform better than a lower frequency on a broader GPU. The TF number is not equivalent of course, but I wonder if the performance between the 2 machines will be effectively the same (or very similar) in real world scenarios given the advantage frequency has over CU count.
Een externe SSD moet "approved" zijn door Sony. Op dit moment is dat nog geen enkele want die zijn niet snel genoeg. Af te wachten hoeveel SSD's hier aan gekoppeld gaan kunnen worden. Want deze snelheden van SSD kosten belachelijk veel.uchiha tijntje schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 22:45:
Is het al duidelijk of je gewoon een externe SSD die je nu al hebt kunt aansluiten om zo bijvoorbeeld games te kopieren van de huidige SSD naar de interne NVMe SSD? Of ben je verplicht om een goedgekeurde NVMe SSD te kopen wil je meer dan de 825 GB hebben?
Dit topic is gesloten.
~[color=#ba0000]Dit is een Zero-Tolerance topic: er wordt strenger opgetreden: er wordt sneller ingegrepen, posts worden zonder waarschuwing verwijderd en bij herhaaldelijk overtreden krijg je sneller een korte tijdelijke ban. Volg de richtlijnen van dit topic en de modbreaks van de crew.~[/color]
-Wil je mee discussiëren over de specs dan is deze video van digital Foundry verplichte kost!-
-Meer uitleg over de PS5 hardware van NXgamer-
Dit topic gaat over het speculeren over hoe de PS5 eruit gaat zien; heb het lekker over het uiterlijk, de features, de specificaties, de prijs, reveal-events, en al jouw wensen. Om off-topic praat te voorkomen:
- geen trollerige Xbox vs PS opmerkingen. Vergelijken mag mits dat de discussie ten goede komt. Trolls, flames en fanboysime is ongewenst. moderators bepalen wat kan en niet kan. Dien een TR in als je vind dat een post een overtreding is.
- geen gerant over de presentatie.
- beperk de slow-chat.
- blijf ontopic
Houd de discussie netjes; reageer op argumenten, nooit op de persoon.