Exact de presentatie die ik verwacht had, een licht aangepaste versie van het GDC praatje dat ze oorspronkelijk zouden doen voor developers. Ze hadden ook niets kunnen laten zien en weer met een Wired artikel kunnen komen. Ik kan echter uren naar Cerny luisteren, die gast is echt een genie, dus dit vond ik veel interessanter maar snap dat het voor een grote groep ook dodelijk saai kan zijn.
Die base target van 5.5GB/s voor de storage is echt bizar. Zijn voorbeeld van jezelf omdraaien in een open world game waarbij alle assets zo snel ingeladen kunnen worden gaat voor dat soort type games interessant worden. Ook de support voor PCie Gen4 M.2 reepjes is fijn. Ze zitten hiermee wel echt op de bleeding edge als ze nu pas samples van leveranciers krijgen om compatibility te testen
Zat even in de pricewatch te kijken en het aanbod van PCIe Gen4 reepjes is sowieso nog laag maar de snelste die je op dit moment kunt kopen tikken net de 5GB/s aan.
Die Tflops discussie vind ik zo totaal niet boeiend. Er zit genoeg andere custom silicon in die de moeite waard is, zoals die Geometry engine en de 3D audio engine die blijkbaar net zo krachtig is als de Jaguar CPU uit de PS4

Met die additionele chips kan load ook overgenomen worden van de CPU/GPU.
Al met al een mooie gebalanceerd systeem waarbij Sony/Cerny de nadruk heeft gelegd op kosten efficiëntie en warmte ontwikkeling door te kiezen voor minder CU's maar hogere clock speeds. Goed dat hij ook die turbine engine in de PS4 ter sprake bracht bij God of War en Horizon. Duidelijk dat ze dat beter willen aanpakken. In een vorig artikel was al bevestigd dat ze voor een betere koeling oplossing gingen in de PS5 dus ik verwacht daarin een flinke verbetering.
Na deze presentatie geloof ik dat de uiteindelijke prijs van de PS5 best wel eens gunstig zou kunnen uitpakken. Ik ben enthusiast en been zeer benieuwd wat voor moois WWS uit dit apparaat kunnen persen. Ik gok op een volgende update halverwege juni waarbij we games en de console zelf te zien gaan krijgen. Zeg maar een substantiele update elk kwartaaleinde.