Die SSD dubbel zo snel, dat is wel dik hoor! Denk dat je daar meer aan hebt dan aan die 2tf extra.
OMG wat een faal van Sony dat ze niet juist hebben gecommuniceerd dat dit een veredelde GDC-presentatie is en geen "reveal" voor het grote publiek...
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
Noem me een groentje, maar wat zijn CU's?
Waar baseer je dat op dan? Er is 1 twitterbericht gedeeld die tamelijk duidelijk was volgens mij.MazeWing schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 17:21:
OMG wat een faal van Sony dat ze niet juist hebben gecommuniceerd dat dit een veredelde GDC-presentatie is en geen "reveal" voor het grote publiek...
Dat hebben ze zeker niet. Hier is gisteren meermaals voor gewaarschuwd.bram1984 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 17:20:
[...]
Inderdaad. Ze hebben het ook een beetje gemarket als een reveal. Dit is gewoon veel technisch geneuzel, wat we vooraf al wisten.
Ja, de vraag is hoeveel je daar precies aan hebt. Je kan je RAM langzamerhand overslaan ja, maar dat gaat geen mooiere plaatjes opleveren.Kijk je ook even naar de IO throughput? 5.5GB/s is wel ziek snel.
Minder frames, lagere resoluties.Ik heb het idee dat ze TF's hebben ingeleverd voor die SSD. Een dev moet maar even uitleggen wat dit betekent voor games.
De grote vraag is hoeveel goedkoper die GPU is, en hoeveel duurder de SSD.
[ Voor 18% gewijzigd door Richh op 18-03-2020 17:22 ]
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Buiten de SSD throughput toch wel tegenvallende specs ...
GamiQ, de game notes app met game maps!
Zijn die 36cu’s al bevestigd dan? Ik hoor alleen maar gelul over die ssd. 10tflops valt niet tegen, dat was voor mij al heel lang de verwachting. De xsx is met 12flops gestoord. Al is dat ook peak performance en maar 20% verschil. Verschil tussen ps4 en xbox one was veel groter.
Heeft het nog impact dat de cu’s bij ps5 veel hoger geclocked zijn dan bij de xbox?
Heeft het nog impact dat de cu’s bij ps5 veel hoger geclocked zijn dan bij de xbox?
LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |
Klopt, maar het artikel suggereert dat Microsoft daarom heeft gekozen voor een grotere behuizing voor optimale koeling. Het voordeel daarvan is dat ze de hardware continu op de hoogste kloksnelheid kunnen draaien, terwijl Sony al geregeld spreekt over een 'power limit'. Ik vind het een beetje tegenvallen. Minder teraflops betekent simpelweg dat nagenoeg alle multiplatform games beter op de Xbox Series X zullen draaien.Richh schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 17:19:
De GPU op de XSX is dus fors groter, zij het lager geklokt. Ik vermoed wel dat de PS5 een stuk goedkoper om die reden gaat worden.
CPU van XSX is ook vlotter.
En de SSD in een PS5 is twee keer zo snel. Dat zal meer storage op de PS5 weer duurder maken.
Meer hitteproductie?Hulleman schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 17:23:
Gamertag: VAS taijyn….. Those who know not, that they are not.
De clockspeeds zijn wel even een wow moment. Ik ben dus nu extra benieuwd naar de koeling dit ding moet hebben. Ben bang dat we weer een jet engine onder de tv gaan hebben.
Die Mark Cerny lijkt met z'n stem en z'n ongemakkelijke lachjes zo weggelopen uit een jaren 80 instructievideo voor verkopers...
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
Ja hoor kijk Ign stream klikt iemand bij Ign op mute
nieuws: Sony doet woensdag uitgebreide onthulling van systeemarchitectuur Pla...MazeWing schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 17:21:
Volgens mij is duidelijk gecommuniceerd dat het om een technische praatje ging....
Dat denk ik dus ook.Verwijderd schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 17:21:
Die SSD dubbel zo snel, dat is wel dik hoor! Denk dat je daar meer aan hebt dan aan die 2tf extra.
Well support voor aftermarket nvme drives als additional storage. Das wel weer mooi t.o.v. MS’s eigen drive.
Ik koop er gelijk een paar TB's bij denk ik.JeroenNietDoen schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 17:24:
Well support voor aftermarket nvme drives als additional storage. Das wel weer mooi t.o.v. MS’s eigen drive.
Ik krijg Portal (2) vibes bij Cerny.MazeWing schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 17:24:
Die Mark Cerny lijkt met z'n stem en z'n ongemakkelijke lachjes zo weggelopen uit een jaren 80 instructievideo voor verkopers...
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
Klopt, maar ze worden wel door Sony gecertificeerd.JeroenNietDoen schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 17:24:
Maar de XSX is helemaal niet grootNotSoSteady schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 17:23:
[...]
Klopt, maar het artikel suggereert dat Microsoft daarom heeft gekozen voor een grotere behuizing voor optimale koeling.
Warme lucht stijgt op.
Ik denk niet dat je de dingen over een power limit al heel serieus moet nemen, uiteindelijk hebben alle consoles daar mee te maken. Maar ja, dat laatste is sowieso al waar nu blijkt dat de XSX ruim 15% meer rekenkracht heeft.Het voordeel daarvan is dat ze de hardware continu op de hoogste kloksnelheid kunnen draaien, terwijl Sony al geregeld spreekt over een 'power limit'. Ik vind het een beetje tegenvallen. Minder teraflops betekent simpelweg dat nagenoeg alle multiplatform games beter op de Xbox Series X zullen draaien.
Verwijderd
Volg jij die presentatie wel? De developer hoeft minder trucjes uit te halen om data in te laden. Dus in theorie bijvoorbeeld meer assets. Dit kan zorgen voor unieke games, terwijl die 2tf voor hooguit wat mooiere graphics zou zorgen.Richh schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 17:22:
[...]
Waar baseer je dat op dan? Er is 1 twitterbericht gedeeld die tamelijk duidelijk was volgens mij.
[...]
Dat hebben ze zeker niet. Hier is gisteren meermaals voor gewaarschuwd.
[...]
Ja, de vraag is hoeveel je daar precies aan hebt. Je kan je RAM langzamerhand overslaan ja, maar dat gaat geen mooiere plaatjes opleveren.
[...]
Minder frames, lagere resoluties.
De grote vraag is hoeveel goedkoper die GPU is, en hoeveel duurder de SSD.
Iemand?Herax10NL schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 17:21:
[...]
Noem me een groentje, maar wat zijn CU's?
PS5 heeft 10 tflop, XBX is een flop
Compute units.
LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |
Ps5 gewoon €399 met deze specs. Series x € 599:p
CU = compute units. Vroeger had je units voor de geometry en units voor de shading. Dat is tegenwoordig een pot nat. Dus kleine reken units die snel grafische opdrachten uitvoeren.
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
Haha hij debunked nu even het feit dat iedereen zich zo blind staart op CU's en TF's.
Nu komt het. Tflops vallen nog meer tegen, omdat cerny zegt dat de cu’s en flops niet evenredig vergelijkbaar zijn met performance tussen ps4 en ps5:p
Nu wel ja. Was anders als zij meer TF's hadden dan Xbox.bram1984 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 17:29:
Haha hij debunked nu even het feit dat iedereen zich zo blind staart op CU's en TF's.
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Compute units. Grootte van de chip eigenlijk. Series X heeft veel CU, met een 'normale' clock speed.
Ps5 heeft er veel minder. Om te compenseren hebben ze de clockspeed heel hoog gegooid om toch boven 10TF te zitten. Maar dat is dus een variabele clock speed. Wellicht is het in realiteit vaak minder dan 10TF
Mm specs vallen toch wel wat tegen, Sony is duidelijk voor de prijs gegaan.
Dit schat ik op € 499,-
Dit schat ik op € 499,-
My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans
Ja. En ja. De vraag is alleen wel hoeveel 'trucjes' minder je uit hoeft te halen met 5 gb/sec dan 2,5gb/sec. Dat lijkt een groot verschil, maar hoe gigantisch groot gaan je game assets worden dat, 1gb/sec al niet genoeg is?Verwijderd schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 17:26:
[...]
Volg jij die presentatie wel? De developer hoeft minder trucjes uit te halen om data in te laden. Dus in theorie bijvoorbeeld meer assets. Dit kan zorgen voor unieke games, terwijl die 2tf voor hooguit wat mooiere graphics zou zorgen.
En hoeveel performance levert de besparing op zo'n trucje nou echt op? I/O overhead die de CPU sneller afhandelt is vrij minimaal.
Iedere geplaatste asset kost ook rekenkracht in de GPU om hem uberhaupt te tonen. Ik denk toch dat dat (veeeeel) eerder de bottleneck gaat zijn. Dat is het immers al jaren geweest....
Hahaha ja precies.Rivanov schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 17:30:
[...]
Nu wel ja. Was anders als zij meer TF's hadden dan Xbox.
My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans
Ongetwijfeld. Los daarvan klopt het wel wat hij zegt. TF is maar 1 aspect waarmee je dingen kunt meten. Je kan er 50TF's in stoppen, maar als de rest ondermaats is, heb je een bottleneck. Daarom wordt Lockhart ook een betere console dan X1X, terwijl die naar verluidt 2TF'sminder is.Rivanov schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 17:30:
[...]
[ Voor 9% gewijzigd door bram1984 op 18-03-2020 17:32 ]
Inderdaad. Laat je niks wijsmaken door Sony. Minder teraflops is minder prestaties, hoe mooi het praatje van Sony ook is.Rivanov schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 17:30:
[...]
Damn dit is nog saaier dan verwacht. Ik denk dat we de PS5 niet te zien krijgen en ook geen trailers. Playstation lijkt flink achter te lopen op Microsoft. Alleen maar theorie dit.
PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer
zou dit de vorm zijn van de PS%? [url]
[/url]
Dat is een andere architectuur. De PS5 en Xbox Series X zijn beide gebaseerd op RDNA 2 en daardoor ook prima met elkaar te vergelijken.bram1984 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 17:31:
[...]
Ongetwijfeld. Los daarvan klopt het wel wat hij zegt. TF is maar 1 aspect waarmee je dingen kunt meten. Daarom wordt Lockhart ook een betere console dan X1X, terwijl die naar verluidt 2TF'sminder is.
Ja, ik verwachtte eigenlijk wel dat we hem te zien krijgen.Chaoss schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 17:32:
Damn dit is nog saaier dan verwacht. Ik denk dat we de PS5 niet te zien krijgen en ook geen trailers. Playstation lijkt flink achter te lopen op Microsoft. Alleen maar theorie dit.
Hij herhaalt ook wel bijzonder vaak 'je hoeft geen raytracing te gebruiken hoor!'
Lees op screenrant dat de hoofden in beeld bij het wide shot van Cerny gewoon CGI zijn. Staat dus in z'n uppie daar.
Zouden ze presentatie niet gewoon afsluiten met een glimp van hoe de PS5 eruit ziet.
Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh
Uhu, echt heel slechtloekf2 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 17:34:
Lees op screenrant dat de hoofden in beeld bij het wide shot van Cerny gewoon CGI zijn. Staat dus in z'n uppie daar.
Appel vs Sinasappel TF ... pfffft
Hadden ze daar niet wat raytracing op los kunnen latenloekf2 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 17:34:
Iets met je eigen verwachtingen creëren en teleurgesteld raken, eeuwenlange probleem van de mens
Prima ding zo, vooral als hij 450-500 gaat kosten. Xsx toch wel richting 600 lijkt me.
Prima ding zo, vooral als hij 450-500 gaat kosten. Xsx toch wel richting 600 lijkt me.
Dat ontken ik ook niet, maar als het wel dezelfde architectuur was, had jij dan liever 4TF met geavanceerde SSD en desktop grade CPU gehad, of 6TF met een CPU van 7 jaar oud en een trage harde schijf? Sure, je gaat met Lockhart resolutie inleveren, maar je kan wel gewoon echte next gen games spelen.NotSoSteady schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 17:32:
[...]
Dat is een andere architectuur. De PS5 en Xbox Series X zijn beide gebaseerd op RDNA 2 en daardoor ook prima met elkaar te vergelijken.
Op sommige aspecten wel. Op andere aspecten geeft de SSD weer betere prestaties.NotSoSteady schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 17:31:
[...]
Inderdaad. Laat je niks wijsmaken door Sony. Minder teraflops is minder prestaties, hoe mooi het praatje van Sony ook is.
No shit. Dacht je dat die mensen de hele tijd zo stil zaten dan?loekf2 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 17:34:
Ik denk dat er 0 kans is dat Xbox Series X 599 gaat kosten. Die gaan Sony gewoon volledig onder druk zetten.BigF25 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 17:35:
Iets met je eigen verwachtingen creëren en teleurgesteld raken, eeuwenlange probleem van de mens![]()
Prima ding zo, vooral als hij 450-500 gaat kosten. X1x toch wel richting 600 lijkt me.
Als ze dat ding kunnen/gaan slijten voor 500, petje af, ja MS kan t maar gaan ze t ook doen, wie weetNotSoSteady schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 17:36:
[...]
Ik denk dat er 0 kans is dat Xbox Series X 599 gaat kosten. Die gaan Sony gewoon volledig onder druk zetten.
Verwijderd
Maybe. Ik ben geen systeem architect... Ik verwacht wel weer een PS5 Pro met een gpu / cpu upgrade. Dan lijkt mij het goed dat ze nu de focus hebben gelegd op de échte problemen. Het is niet zo dat de graphics nu lelijk zijn of straks lelijk worden. Gaan het zien!Richh schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 17:31:
[...]
Ja. En ja. De vraag is alleen wel hoeveel 'trucjes' minder je uit hoeft te halen met 5 gb/sec dan 2,5gb/sec. Dat lijkt een groot verschil, maar hoe gigantisch groot gaan je game assets worden dat, 1gb/sec al niet genoeg is?
En hoeveel performance levert de besparing op zo'n trucje nou echt op? I/O overhead die de CPU sneller afhandelt is vrij minimaal.
Iedere geplaatste asset kost ook rekenkracht in de GPU om hem uberhaupt te tonen. Ik denk toch dat dat (veeeeel) eerder de bottleneck gaat zijn. Dat is het immers al jaren geweest....
Dit, iedereen wat roept dat de XBX zowiezo 599 gaat zijn vergeet dat Xbox ( en MS ) bakken met geld hebben, bij Sony doet enkel de PS afdeling het goed.NotSoSteady schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 17:36:
[...]
Ik denk dat er 0 kans is dat Xbox Series X 599 gaat kosten. Die gaan Sony gewoon volledig onder druk zetten.
Xbox kan heel vlot de XBX verkopen voor 499 als ze druk op Sony willen zetten, al de winst is toch van Xbox Live en Gamepass en diensten.
Verwijderd
Ik kan tot nu toe niets anders concluderen dan dat Microsoft zijn zaakjes beter op orde heeft. Playstation is in principe de standaard in console-gaming, het merk met de meeste emotie, maar deze presentatie met belachelijk nep-publiek past niet bij die merkbeleving van de fans.
Natuurlijk kun je beargumenteren dat dit een technisch verhaal is voor developers, maar de fans willen ook iets krijgen.
Natuurlijk kun je beargumenteren dat dit een technisch verhaal is voor developers, maar de fans willen ook iets krijgen.
Inderdaad, je past je presentatie aan op je publiek. Geen GDC, oké dan moeten we wat anders doen.Verwijderd schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 17:39:
Ik kan tot nu toe niets anders concluderen dan dat Microsoft zijn zaakjes beter op orde heeft. Playstation is in principe de standaard in console-gaming, het merk met de meeste emotie, maar deze presentatie met belachelijk nep-publiek past niet bij die merkbeleving van de fans.
Ja dat is maar dat is niet dit en als je dat er wel van wilt maken is het je eigen prob, was allang bekend dat het plat en spec update zou wordenVerwijderd schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 17:39:
Als ik goed begrijp is er dus een extra PCIe 4.0 M.2 slot naast de interne SSD intern. Dus om 2.8 TB te hebben, moet je dus 2TB bijkopen, wat op dit moment rond de 400 euro zit voor een PCIe 4.0 nvmBigF25 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 17:35:
Iets met je eigen verwachtingen creëren en teleurgesteld raken, eeuwenlange probleem van de mens![]()
Prima ding zo, vooral als hij 450-500 gaat kosten. X1x toch wel richting 600 lijkt me.
Dus 825GB? Niet eens een volle 1TB?
*snip* doe normaal
*snip* doe normaal
[ Voor 33% gewijzigd door Geronimous op 18-03-2020 17:50 ]
Das echt meer dan zat.
Dat heb je nooit....
[ Voor 9% gewijzigd door Geronimous op 18-03-2020 17:50 ]
Veiligere optie om de fans minder had te hoeven laten draaien. Betekend dat er minder strenge koeling in moet.Caayn schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 17:41:
Verbaast mij dat ze voor een variable frequency gaan voor zowel de GPU als CPU in een fixed design.
Maar begrijp ik nou goed dat niet eens alle PS4 games direct ondersteund worden?
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
Om en nabij de launch zijn er ook SSD's beschikbaar die je kan bijplaatsen die ook die snelheid garanderen.Anton.net schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 17:41:
Dus 825GB? Niet eens een volle 1TB?
pff, rot op met je snel SSD'tje...
xbox heeft 1TB, maar zal ook wel wat reserveren voor OS
Effectief wellicht ook 825GB
wijze woorden
10.3 dikke prima! Beter dan de 9.2 TF. En RDNA2....super SSD nogmaals dikke prima!
“bet your technical analysis didn’t see this sh*t coming”
Hopelijk ga je daar niet teveel van merken.. Ben benieuwd hoe dat uitpakt.Caayn schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 17:41:
Verbaast mij dat ze voor een variable frequency gaan voor zowel de GPU als CPU in een fixed design.
Nee, hij zei dat er 100 getest hebben, werken bijna allemaal. PS4 backwards compat. zit welArthurMorgan schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 17:42:
Maar begrijp ik nou goed dat niet eens alle PS4 games direct ondersteund worden?
goed.
Tja die ga je toch wel moeten upgraden. Krijg je aan de andere kant weer 5.5GB/s voor. Can't have it all, zullen we maar zeggen.
[ Voor 5% gewijzigd door Geronimous op 18-03-2020 17:51 ]
Maar ik neem aan dat de 825 GB ook nog wel wat reserveert voor de OS?Valandil schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 17:42:
[...]
Om en nabij de launch zijn er ook SSD's beschikbaar die je kan bijplaatsen die ook die snelheid garanderen.
825gb kank wel mee uit de voeten. Die paar spellen die ik tegelijk speel:p 2tb ssd is ook veel te duur.bram1984 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 17:43:
[...]
Tja die ga je toch wel moeten upgraden. Krijg je aan de andere kant weer 5.5GB/s voor. Can't have it all, zullen we maar zeggen.
En de PS5 heeft zijn OS op lucht draaien ?Valandil schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 17:42:
[...]
[ Voor 18% gewijzigd door justifire op 18-03-2020 17:45 ]
- Just1fire's gameprofile - It's all fun and games, until someone loses an eye ⊙
rant
[ Voor 96% gewijzigd door Geronimous op 18-03-2020 18:07 ]
Cerny zegt in het begin nog 'ik ben een groot fan van console generaties"Verwijderd schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 17:38:
[...]
Maybe. Ik ben geen systeem architect... Ik verwacht wel weer een PS5 Pro met een gpu / cpu upgrade. Dan lijkt mij het goed dat ze nu de focus hebben gelegd op de échte problemen. Het is niet zo dat de graphics nu lelijk zijn of straks lelijk worden. Gaan het zien!
De datatoevoer was uberhaupt nooit het echte probleem, dat hebben we jaren geleden al opgelost, door laadtijden naar de RAM toe.
Die laadtijden gaan we straks schrappen omdat je basically direct van de SSD af kan lezen. Je hoeft niet meer in je level design rekening te houden met dat er shit ingeladen moet worden en dat dat tijd kost. Dat is een grote winst.
Ter info: veel games zijn nu, in totaal, 50GB groot. Die data is echter nooit allemaal in 1x in beeld, laat staan dat het allemaal in 1x vervangen wordt door wat anders (dat gebeurd hooguit bij fast travel).
Bij rondlopen, oftewel data streaming vanaf die SSD, kan je met 1GB per seconde, al meer data inladen als dat ~15 seconden laadtijd vanaf een HDD kostte. Dus wat in een spelwereld 15 seconden lopen, in de lift staan was, is straks 1 seconde. Bij een 1GB/s SSD.
Bij fast travel, waar je anders 15 seconden moest laden, is dat straks 1 seconde. Bij 1GB/s SSD.
Beide zijn zeer acceptabele cijfers als je het mij vraagt.
Logischerwijs voegt de bump van 2.5GB/s naar 5GB/s dus niet heel veel toe. Ik denk dat 2.5GB/s al geen bottleneck meer is. Veel meer toevoegen is het dan waarschijnlijk ook niet.
Dit inderdaad. Dus in realiteit blijft 750GB over ofzo.uchiha tijntje schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 17:44:
[...]
Maar ik neem aan dat de 825 GB ook nog wel wat reserveert voor de OS?
Zei ie nou dat er weer SPUs uit Cell in de PS5 voor audio zitten ?
SPUs waren ideaal voor stream based processing.
SPUs waren ideaal voor stream based processing.
Geen eens PS3 en PS2 backwards compatibel.. Zonde.loekf2 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 17:43:
[...]
Nee, hij zei dat er 100 getest hebben, werken bijna allemaal. PS4 backwards compat. zit wel
goed.
Voor alle negatievelingen hier. John van Digital Foundry op Twitter:
Precies het punt wat ik eerder aanhaalde. Bottlenecks.The craziest thing about PS5 is the speed of the SSD. 5.5 GB/s is just part of the story - there is a lot of custom silicon in there to ensure that the system isn't bottlenecked in other areas. It's *REALLY* fast on paper - a lot faster than Xbox Series X even.
Check star citizens next gen filmpjes op digital foundry. Ga je zien hoe belangrijk n dikke ssd is voor echte next gen gamesPixel Witcher schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 17:44:
[...]
Wow dit is wel echt waanzinnig slecht, alle focus op hun SSD.
Sony had beter misschien nog een jaartje kunnen wachten. Wat een grap.
En de SSD van de concurrent is prima in ordeHulleman schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 17:46:
[...]
Check star citizens next gen filmpjes op digital foundry. Ga je zien hoe belangrijk n dikke ssd is voor echte next gen games
Verwijderd
Dit.Hulleman schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 17:46:
[...]
Check star citizens next gen filmpjes op digital foundry. Ga je zien hoe belangrijk n dikke ssd is voor echte next gen games
Lijkt me hoog ingeschat voor wat je krijgt.Donstil schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 17:30:
Mm specs vallen toch wel wat tegen, Sony is duidelijk voor de prijs gegaan.
Dit schat ik op € 499,-
400-450 max lijkt mij realistischer.
- Just1fire's gameprofile - It's all fun and games, until someone loses an eye ⊙
Wel even alles in context plaatsen hebram1984 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 17:46:
Voor alle negatievelingen hier. John van Digital Foundry op Twitter:
[...]
Precies het punt wat ik eerder aanhaalde. Bottlenecks.
@night_persian
Are you talking about the SSD being a lot faster than XSX or the overall system?
John Linneman
@dark1x
Just the SSD. Series X is faster in terms of GPU/CPU.
@dark1x
But this won't translate into anything except for MAYBE slightly faster 1st party games.
The SSD speed for both consoles is more than enough for games.
John Linneman
@dark1x
Absolutely, not saying otherwise.
Linkje? Ik ben oprecht nieuwsgierig!!Hulleman schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 17:46:
[...]
Moeten ze wel gauw wat aan de prijs van ps4,Pro doen anders staat dat nogal scheef in verhouding..justifire schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 17:48:
[...]
Lijkt me hoog ingeschat voor wat je krijgt.
Ps4 moet dan al gauw naar wat? 150-200? Pro naar 250-270? Ps5 450-500
10.3tflop rdna 2. Bestaat voor de pc gamers nog niet eens:p gaat rustig €6-700 kosten voor consumenten. Dus €500 voor de ps5 hardware is echt n koopje. Echt n hele dikke console hoor. De series x is een beest. Khad die 10 tflopjes wel verwacht, maar dan over 40cu’s, dus iets lagere clocks. Maar t verhaal van cerny dat je meer hebt aan clocksnelheid dan aan cu’s vink niet gek. Geen idee of t echt zo is. Meer snelheid betekent ook hittejustifire schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 17:48:
[...]
Lijkt me hoog ingeschat voor wat je krijgt.
Die 399 van de ps4 was mogelijk, omdat de cpu echt troep was. Tis nu allemaal high-end hardware.
[ Voor 24% gewijzigd door Hulleman op 18-03-2020 17:52 ]
Ik zie devs al weer dingen anders dan audio op die Tempest engine ala SPUs plempen
SPUs werden veel voor geometry gebruikt
SPUs werden veel voor geometry gebruikt
Precies al die custumized meuk kost juist veel geld.Hulleman schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 17:50:
[...]
10.3tflop rdna 2. Bestaat voor de pc gamers nog niet eens:p gaat rustig €6-700 kosten voor consumenten. Dus €500 voor de ps5 hardware is echt n koopje.
Die 399 van de ps4 was mogelijk, omdat de cpu echt troep was. Tis nu allemaal high-end hardware.
[ Voor 78% gewijzigd door Chaoss op 18-03-2020 17:52 ]
rant
[ Voor 96% gewijzigd door Geronimous op 18-03-2020 18:06 ]
Xbox Series X: I ColoSsuZz I - PS5: I-ColoSsuZz-I
10,3 TF, ok had meer verwacht, maar ben niet telleurgesteld, al dat customization klinkt allemaal erg goed.
🎶 Gets a little messy in heaven 🎶
Staat tegenover dat de SSD 2x zo snel is.Kalder schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 17:52:
10,3 TF, ok had meer verwacht, maar ben niet telleurgesteld, al dat customization klinkt allemaal erg goed.
Dit.. doet me ook beetje twijfelen, stel Sony gaat koppig en moedig doen (vanwege huidig positie oa) en 599 vragen.. dan zie k mensen wel obv specs overstappenChaoss schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 17:51:
Precies al die custumized meuk kost juist veel geld.

Lees het nu.uchiha tijntje schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 17:48:
[...]
Wel even alles in context plaatsen he
@night_persian
Are you talking about the SSD being a lot faster than XSX or the overall system?
John Linneman
@dark1x
Just the SSD. Series X is faster in terms of GPU/CPU.
@dark1x
But this won't translate into anything except for MAYBE slightly faster 1st party games.
The SSD speed for both consoles is more than enough for games.
John Linneman
@dark1x
Absolutely, not saying otherwise.

Desalniettemin goed om te lezen dat iemand als John zegt dat het systeem nergens bottlenecked (lees: goed in balans) is.
3D audio wordt zo vet.
Hopelijk ook nog iets over de controller, maar verwacht van niet.
Niet ranten
[ Voor 93% gewijzigd door Geronimous op 18-03-2020 18:03 ]
Mwah, die size van de PS5 zijn zal niet veel verschillen. Ook ~350 mm2 in 7nm+ TSMC ?Chaoss schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 17:51:
Precies al die custumized meuk kost juist veel geld.
Bv PCIe 4.0 SSD vs PCIe 3.0 SSD wel.
Klopt. Wellicht betere balans in de console, maar n reguliere ssd is natuurlijk ook al erg snel.
Ik haat laadtijden en wachten bij fasttravel. Hoe sneller de ssd hoe beter wat mij betreft.
Mark maakt grapje naar de camera man/vrouw met mondkapje en bril op meer dan 1.5m
Jezus, nog geen render of foto
50% minder CU's, terwijl de GPU over het algemeen fors meer ruimte inneemt? Dat gaat echt wel fors geld per chipset schelen.loekf2 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 17:53:
[...]
Mwah, die size van de PS5 zijn zal niet veel verschillen. Ook ~350 mm2 in 7nm+ TSMC ?
Wat een geneuzel over 3D audio. Zelden zo iets saais gezien over iets dat zo gaaf zou moeten zijn. Compleet geschrokken van Microsoft anders doe je dit niet zo.
Dit topic is gesloten.
Let op:
~[color=#ba0000]Dit is een Zero-Tolerance topic: er wordt strenger opgetreden: er wordt sneller ingegrepen, posts worden zonder waarschuwing verwijderd en bij herhaaldelijk overtreden krijg je sneller een korte tijdelijke ban. Volg de richtlijnen van dit topic en de modbreaks van de crew.~[/color]
-Wil je mee discussiëren over de specs dan is deze video van digital Foundry verplichte kost!-
-Meer uitleg over de PS5 hardware van NXgamer-
Dit topic gaat over het speculeren over hoe de PS5 eruit gaat zien; heb het lekker over het uiterlijk, de features, de specificaties, de prijs, reveal-events, en al jouw wensen. Om off-topic praat te voorkomen:
- geen trollerige Xbox vs PS opmerkingen. Vergelijken mag mits dat de discussie ten goede komt. Trolls, flames en fanboysime is ongewenst. moderators bepalen wat kan en niet kan. Dien een TR in als je vind dat een post een overtreding is.
- geen gerant over de presentatie.
- beperk de slow-chat.
- blijf ontopic
Houd de discussie netjes; reageer op argumenten, nooit op de persoon.
~[color=#ba0000]Dit is een Zero-Tolerance topic: er wordt strenger opgetreden: er wordt sneller ingegrepen, posts worden zonder waarschuwing verwijderd en bij herhaaldelijk overtreden krijg je sneller een korte tijdelijke ban. Volg de richtlijnen van dit topic en de modbreaks van de crew.~[/color]
-Wil je mee discussiëren over de specs dan is deze video van digital Foundry verplichte kost!-
-Meer uitleg over de PS5 hardware van NXgamer-
Dit topic gaat over het speculeren over hoe de PS5 eruit gaat zien; heb het lekker over het uiterlijk, de features, de specificaties, de prijs, reveal-events, en al jouw wensen. Om off-topic praat te voorkomen:
- geen trollerige Xbox vs PS opmerkingen. Vergelijken mag mits dat de discussie ten goede komt. Trolls, flames en fanboysime is ongewenst. moderators bepalen wat kan en niet kan. Dien een TR in als je vind dat een post een overtreding is.
- geen gerant over de presentatie.
- beperk de slow-chat.
- blijf ontopic
Houd de discussie netjes; reageer op argumenten, nooit op de persoon.