rajackar schreef op donderdag 18 april 2019 @ 10:00:
[...]
Die vraag moet je eens aan Microsoft stellen.
Aan het begin van deze generatie waren ze 100 euro duurder dan de PS4. En ze zijn behoorlijk afgestraft door de consument.
De PS5 bestaat ook niet op zichzelf en zal de nieuwe xbox tegenover zich hebben.
Het leuke en gevaarlijke is dat een nieuwe generatie een redelijk nieuw speel veld is.
Veel consumenten zien dan twee nieuwe doosjes die allebei mooie dingen kunnen en één daarvan is 100 euro goedkoper en doet hetzelfde. Dan is de keuze snel gemaakt. En het kan best zijn dat de duurdere console echt daadwerkelijk meer kan maar daar kun je verhullen met een sterke marketing campagne. Maar weinig potentiële kopers verdiepen zich echt in de techniek.
En dan opeens is een 100 euro duurdere console best een risico.
Ik zie het ergens nog wel gebeuren dat er direct twee versies op de markt komen. Eén versie met SSD / 8K etc en een goedkopere versie die dat allemaal niet heeft. Al zou dat wel een probleem op kunnen leveren voor game devs die op die storage transfer rates moeten kunnen rekenen.
Het grappige was wel dat de PS4 krachtiger was/is dan de xBox One, dus dat maakte het verhaal sowieso al niet beter. Qua GPU kracht zijn het nooit hoogvliegers geweest, een HD7870 voor de PS4 en de HD7850 voor de xBox One. Dat was in 2012 (of wanneer zijn ze ook alweer uitgekomen) al mid-range spul.
Wat ik voor deze generatie verwacht? AMD Zen 2 8C/16T, 16GB gedeeld RAM of HBM2 en een GPU die iets beter zal zijn dan de RTX2070/Radeon VII. Dat allemaal verpakt in een strak doosje waar een sticker van 499,- op staat.
AMD heeft momenteel echt een uitermate goed CPU platform, GPU's worden bij AMD altijd gepresenteerd als 'schokkend veel beter dan wat we hadden', maar dat valt keer op keer (vies) tegen. 8K gaming kun je vergeten, dat is iets voor de volgende generatie. Met een RTX2080Ti kun je de games van dit jaar 'comfortabel' op 4K/60FPS en hoge instellingen spelen, 8K is vier maal 4K. 8K video uit sturen moet nog wel lukken denk ik. Over 3 jaar stelt een 2080Ti ook niks meer voor en krijg je misschien weer een PS5 Pro die halfbakken 8K kan afspelen maar eigenlijk ook weer niet (zoals de 4 Pro nu nog steeds geen native 4K op 30FPS kan halen). Die 'sneller dan wat nu bestaat' SSD geloof ik niks van, dat zal wel neer komen op een Optane-achtige oplossing met 32GB cache en dan een 1TB Sata SSD of 2TB HDD als main storage.
Ik koop hem overigens direct deze generatie, als hij minder dan 500,- gaat kosten is dat voor mij meegenomen, maar als hij 700,- gaat kosten koop ik hem ook gewoon. Als ik mijn PC ga upgraden ben ik het dubbele kwijt voor een slechtere ervaring (gewoon een game willen opstarten en spelen zonder 5 foutmeldingen of crashes is al veel gevraagd tegenwoordig).
[
Voor 6% gewijzigd door
Kuusj op 18-04-2019 11:36
]