My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans
Ik geloof dat veel mensen het zich niet realiseren maar heel veel uitgevers staan niet meer op de beurs zelf maar doen iets vlakbij de beurs. Nu zegt sony af en is het hek van de dam

Wat ze bij Gamekings ook zeggen de consumenten volgen het via een stream. Als sony aankondigd dat ze tijdens de E3 een persco doen en die wordt gestreamed dan hebben ze net zoveel kijkers als wanneer ze het vanuit de E3 zelf doen.
De heisa die er nu is geeft alleen maar aan dat iedereen vooral heel erg kijkt wat Sony doet, ze liggen onder een vergrootglas. De hype wat betreft de PS5 is enorm. Sony plaatst een logo op insta en die afbeelding krijgt binnen een paar dagen 5 miljoen likes. Microsoft plaatst een afbeelding van hun nieuwe console en die afbeelding heeft na weken pas 500k likes, ik bedoel maar..
[ Voor 21% gewijzigd door Chaoss op 14-01-2020 19:25 ]
PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer
Ja ze doen het altijd in het Microsoft Theater, maar kom op, omdat ze niet fysiek op de beurs staan, betekent dat niet meteen dat ze niet op de E3 zijn.Chaoss schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 19:19:
Precies die huren een theater vlakbij de E3 beurs. Maken gebruik van het moment van de E3 maar staan er niet daadwerkelijk. Zo is er ook een uitgever die altijd buiten staat, of er zijn uitgevers die meetings hebben die in hotels in de buurt van de E3.
Ik geloof dat veel mensen het niet realiseren maar heel veel uitgevers staan niet meer op de beurs zelf maar doen iets vlakbij de beurs. Nu zegt sony af en is het hek van de dam terwijl je nergens kunt concluderen dat Sony niets in LA of iig tijdens de E3 gaat.
Wat ze bij Gamekings ook zeggen de consumenten volgens het via een stream. Als sony aankondigd dat zij ze tijdens de E3 een persco doen en die wordt gestreamed dan hebben ze net zoveel kijkers als wanneer ze het vanuit de E3 zelf doen.
Ze noemen het zelf hun E3 persconferentie.
Sony gaat echt helemaal niets E3 gerelateerd doen. Die hadden 2 jaar geleden volgens mij ook hun eigen venue aldaar. En toen "stonden" ze wel op de E3.
https://www.xbox.com/nl-NL/e3
Over die acquisitie: Remedy toch?

[ Voor 11% gewijzigd door bram1984 op 14-01-2020 19:27 ]
Maar nogmaals er is nu geen reden om aan te nemen dat Sony niets in de week van, of vlak voor of na, de E3 zal doen... de marketing van de PS4 was destijds ijzersterk, lijkt me sterk dat ze nu ineens niet meer kunnen.
Sony was er afgelopen jaar natuurlijk ook niet maar had in 2018 toch wel gewoon een stand op de beurs?
[ Voor 16% gewijzigd door Chaoss op 14-01-2020 20:01 ]
Die game lang geleden gespeeld op x360. Was creepy en spannend en goed gedaan. Zeker de graphics icm zaklamp. Wie heeft de rechten van deze game ? Zou bizar zijn als sony remedy overneemt en dan alan wake 2 publiceert!
Tax the rich, feed the poor 'Til there are no rich no more!!!
Ik vond er weinig aan. Op de 360 gedaan destijds. Was er na een paar uur klaar mee, weet ik nog. Net als Control eigenlijk. Geef me dan maar Max Payne.v8power67 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 20:00:
Remedy is toch van alan wake ?
Die game lang geleden gespeeld op x360. Was creepy en spannend en goed gedaan. Zeker de graphics icm zaklamp. Wie heeft de rechten van deze game ? Zou bizar zijn als sony remedy overneemt en dan alan wake 2 publiceert!
Okee naja dan zou het kunnen dus. Echt gemiste kans voor ms door niet een deel 2 te maken. Werd ook echt vaak naar gevraagd en zag net tijdens een google op remedy dat ze ook zelf aangaven graag een deel 2 te maken. Weet uiteraard niet wat eerste deel gedaan heeft qua verkoop maar denk dat daar de reden ligt.Donstil schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 20:22:
Die rechten zijn recent weer door Remedy terug gekocht.
Net als EA. Dus er was sowieso al minder op de beursvloer zelf.Donstil schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 19:13:
Microsoft stond afgelopen jaar niet op de E3. Die hadden een eigen evenement “vlakbij”
Maar als Sony nu besluit een eigen ding te doen rond E3, dan is dat vrij muf aangekondigd. Die gaan dus ook niet meer in de buurt zitten, lijkt me.
Wel van kort geheugen, aangezien hij zijn laatste game op datzelfde event groots aankondigde en zelfs on stage een demo speelde
Gamertag: VAS taijyn….. Those who know not, that they are not.
Ja EA deed dat ook inderdaad, net zoals wel meer.Martinspire schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 22:14:
[...]
Net als EA. Dus er was sowieso al minder op de beursvloer zelf.
Maar als Sony nu besluit een eigen ding te doen rond E3, dan is dat vrij muf aangekondigd. Die gaan dus ook niet meer in de buurt zitten, lijkt me.
De beurs is dood, lang leven de beurs.
Just got an insanely cool call about something.
— Geoff Keighley (@geoffkeighley) 14 januari 2020
Hij had afgelopen november ook de Countdown to Death Stranding voor Sony gepresenteerd. Zou zomaar iets volledig anders kunnen zijn. Speculaas.
[ Voor 32% gewijzigd door OzzieMann op 15-01-2020 09:24 ]
https://untappd.com/user/OzzBier

[ Voor 56% gewijzigd door bram1984 op 15-01-2020 10:45 ]
Precies, alsof die 80 miljoen specifiek alleen maar een filmpje willen zien welke op/tijdens de E3 is opgenomen.bram1984 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 10:43:
En daarom is Sony dus niet op de E3. Het scheelt je miljoenen en aandacht krijgen ze toch wel.
[Afbeelding]
We leven meer en meer in een digitale wereld, het vinden van informatie/filmpjes over games/producten is makkelijker dan ooit.
Je hoeft er tegenwoordig niet eens meer naar te zoeken, het staat al meteen tussen de aanbevolen items. Als je alleen al praat over de PS5 met een telefoon in de buurt krijg je al artikelen voorgeschoteld.

Ja we gaan vanzelf zien rond de E3 wat er klopt van deze theorie.OzzieMann schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 11:06:
Precies, alsof die 80 miljoen specifiek alleen maar een filmpje willen zien welke op/tijdens de E3 is opgenomen.
We leven meer en meer in een digitale wereld, het vinden van informatie/filmpjes over games/producten is makkelijker dan ooit.
Whow das wel heel bizar. Welke telefoon is dat? De mijne doet dat niet hoor.OzzieMann schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 11:06:
Als je alleen al praat over de PS5 met een telefoon in de buurt krijg je al artikelen voorgeschoteld.
De mijne ook niet, maar de mogelijkheden zijn er wel. Genoeg mensen die hun appeltje of robotje op meeluister-stand hebben staan.Donstil schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 12:12:
[...]
Whow das wel heel bizar. Welke telefoon is dat? De mijne doet dat niet hoor.
Mm dat lijkt me in de categorie "aluminium hoedje" vallen. Dat heb ik van iOS devices in ieder geval nog nooit aangetoond gezien.OzzieMann schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 12:20:
[...]
De mijne ook niet, maar de mogelijkheden zijn er wel. Genoeg mensen die hun appeltje of robotje op meeluister-stand hebben staan.
Is ook meer een psychologisch dingetje. Net als dat als je bijvoorbeeld een auto koopt en je ineens overal dezelfde type auto's ziet rijden. Hetzelfde geldt voor advertenties.Donstil schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 12:25:
[...]
Mm dat lijkt me in de categorie "aluminium hoedje" vallen. Dat heb ik van iOS devices in ieder geval nog nooit aangetoond gezien.
Ja precies dat lijkt mij ook eerder.Raem schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 12:29:
[...]
Is ook meer een psychologisch dingetje. Net als dat als je bijvoorbeeld een auto koopt en je ineens overal dezelfde type auto's ziet rijden. Hetzelfde geldt voor advertenties.
Vind het weer cherrypicking waar ze de statistieken vandaan halen. Microsoft (en de rest ook trouwens) was sowieso op Mixer en Twitch aan het uitzenden, dus die vergelijking in views gaat al krom. Social Media en de verschillende livestreams zorgen ervoor dat je niet meer zeker kunt zijn hoeveel mensen je stream hebben bekeken. Bovendien draait het voor velen toch weer om de trailers en nieuws, welke weer veel opnieuw geupload worden en op diverse blogs worden verteld. Dat moet Sony ook weten.bram1984 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 10:43:
En daarom is Sony dus niet op de E3. Het scheelt je miljoenen en aandacht krijgen ze toch wel.
[Afbeelding]
Verder als het een kostenbesparing is, dan vind ik hem wel vreemd. Want of je nou je eigen evenement organiseert of je bent bij de E3 aanwezig, het kost gewoon veel geld. Zo'n zaaltje voor een presentatie ben je sowieso kwijt. Of je hem nu tijdens E3 doet of niet. Het verschil in kosten zou voor Sony echt geen probleem moeten zijn. En ik denk dat er nu juist meer aandacht voor is dan dat je erbuiten gaat zitten, want nu letten mensen echt op de headlines. Als straks in april of whatever een Sony evenement is, kun je er vanuit gaan dat veel mensen het nieuws gaan missen.
Bovendien is de pers al in Los Angeles aanwezig. Je hoeft daar weinig voor te organiseren en je hebt zelfs meer dan dat je bij je eigen evenement krijgt. Ook klapvee kun je zo van de straat pikken. Veel influencers zijn toch al aanwezig in LA, als dit een nieuwe strategie zou zijn (wat ik niet verwacht).
Al met al is het toch vreemd om niet met de E3 week mee te doen. En als je niet op de beursvloer wilt staan, zijn er nog genoeg redenen om wel in die week in Los Angeles aanwezig te zijn. EA en Microsoft hebben bewezen dat een eigen locatie ook gewoon prima kan. Dus waarom doet Sony dat niet? Al is het maar voor je Amerikaanse studio's en personeel.
Ja, 55 miljoen meer views zonder op de E3 te participeren is inderdaad "cherrypicking".Martinspire schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 13:01:
[...]
Vind het weer cherrypicking waar ze de statistieken vandaan halen. Microsoft (en de rest ook trouwens) was sowieso op Mixer en Twitch aan het uitzenden, dus die vergelijking in views gaat al krom. Social Media en de verschillende livestreams zorgen ervoor dat je niet meer zeker kunt zijn hoeveel mensen je stream hebben bekeken. Bovendien draait het voor velen toch weer om de trailers en nieuws, welke weer veel opnieuw geupload worden en op diverse blogs worden verteld. Dat moet Sony ook weten.
Verder als het een kostenbesparing is, dan vind ik hem wel vreemd. Want of je nou je eigen evenement organiseert of je bent bij de E3 aanwezig, het kost gewoon veel geld. Zo'n zaaltje voor een presentatie ben je sowieso kwijt. Of je hem nu tijdens E3 doet of niet. Het verschil in kosten zou voor Sony echt geen probleem moeten zijn. En ik denk dat er nu juist meer aandacht voor is dan dat je erbuiten gaat zitten, want nu letten mensen echt op de headlines. Als straks in april of whatever een Sony evenement is, kun je er vanuit gaan dat veel mensen het nieuws gaan missen.
Bovendien is de pers al in Los Angeles aanwezig. Je hoeft daar weinig voor te organiseren en je hebt zelfs meer dan dat je bij je eigen evenement krijgt. Ook klapvee kun je zo van de straat pikken. Veel influencers zijn toch al aanwezig in LA, als dit een nieuwe strategie zou zijn (wat ik niet verwacht).
Al met al is het toch vreemd om niet met de E3 week mee te doen. En als je niet op de beursvloer wilt staan, zijn er nog genoeg redenen om wel in die week in Los Angeles aanwezig te zijn. EA en Microsoft hebben bewezen dat een eigen locatie ook gewoon prima kan. Dus waarom doet Sony dat niet? Al is het maar voor je Amerikaanse studio's en personeel.

Denk je nou echt dat Mixer en Twitch dat even rechttrekken. YouTube is natuurlijk met afstand het medium waar het grootste gedeelte van de de mainstream naartoe gaat.
Een eigen evenement organiseren is vanzelfsprekend een stuk goedkoper. Je betaalt namelijk een enorme fee aan ESA (ik las gisteren 30 miljoen dollar). En je hebt dan ook nog eens alle schijnwerpers alleen op jou gericht dagen/weken lang.
De merknaam is inmiddels zo sterk dat ze haast niks meer hoeve te doen om buzz te creëren. Dat zie je ook nu weer op de grote internationale fora. Het is gewoon stil en iedereen heeft het er alsnog over.
Ik snap ook niet dat MS ook gewoon lekker een week voor de E3 het Microsoft Theatre aandoet voor een eigen event. Dat heeft dezelfde voordelen. Maar wellicht hebben ze een contract afgesloten met ESA of zo.
Geweldige marketing, kost je niks en je wordt overal besproken.
Mainstream gaat naar waar ze heen worden gestuurd. Als de site een linkje van Mixer deelt omdat Microsoft daarmee adverteert, dan gaan ze gewoon daarheen. Net als dat er genoeg zijn die alleen via Twitch kijken. Via Mixer kreeg je ook de mixpot, dus genoeg redenen voor de doorsnee Xboxer om daar te kijken.bram1984 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 13:10:
[...]
Ja, 55 miljoen meer views zonder op de E3 te participeren is inderdaad "cherrypicking".![]()
Denk je nou echt dat Mixer en Twitch dat even rechttrekken. YouTube is natuurlijk met afstand het medium waar het grootste gedeelte van de de mainstream naartoe gaat.
Verder was Sony er niet zelf, maar waren ze ook gewoon nieuws en trailers aan het plaatsen. Het is niet alsof ze stil zaten.
En je gaat helemaal voorbij aan het feit dat de E3 content op enorm veel kanalen en sites beschikbaar is. Dus dat is gewoon lastig te meten. Ik heb geen statistieken voor je omdat die er gewoon niet zijn. Inmiddels linkt Microsoft ook naar Youtube omdat de livestream niet meer te vinden is, dus ik kan je daar ook geen statistieken van laten zien.
Maar je moet ook weer enorm veel pers, personeel en devs jouw kant op halen die anders gewoon op de E3 hadden gestaan. Veel daarvan moet je ook in hotels stoppen, dus dat zijn ook gewoon kosten. Veel technici van streaming sites zijn ook gewoon al aanwezig, dus ook die lijntjes zijn korter.Een eigen evenement organiseren is vanzelfsprekend een stuk goedkoper. Je betaalt namelijk een enorme fee aan ESA (ik las gisteren 30 miljoen dollar). En je hebt dan ook nog eens alle schijnwerpers alleen op jou gericht dagen/weken lang.
En 30 miljoen zou peanuts voor Sony moeten zijn als je kijkt naar de marketing die ze er alsnog mee halen.
Nee het is komkommertijd, iedereen heeft niks te doen en er komen geen nieuwe games uit, dus daarom heeft men het erover.De merknaam is inmiddels zo sterk dat ze haast niks meer hoeve te doen om buzz te creëren. Dat zie je ook nu weer op de grote internationale fora. Het is gewoon stil en iedereen heeft het er alsnog over.
Microsoft heeft al jaren met 3rd party studios gewerkt om exclusives en content voor ze te maken. Dan is het handiger als je gewoon tegelijk met de rest wat doet bij de E3. Een Ubisoft zal er geen probleem van maken (hun marketingafdeling is waarschijnlijk net zo groot als menig ontwikkelaar totaal heeft), maar de kleinere studio's en devs wel wat meer.Ik snap ook niet dat MS ook gewoon lekker een week voor de E3 het Microsoft Theatre aandoet voor een eigen event. Dat heeft dezelfde voordelen. Maar wellicht hebben ze een contract afgesloten met ESA of zo.
En als je een goede show neerzet, maakt het delen weinig uit. Waarom Sony toch telkens in de maandag op dinsdagnacht moest presenteren was gewoon een rare stap. Microsoft had 1 of 2 dagen helemaal voor zichzelf qua nieuws. Sowieso was het altijd laat en mis je dan gewoon wat aandacht in Europa en (delen van Azië).
Sony heeft gewoon prima budget en mankracht om zowel op E3 te zijn als een eigen evenement te doen. Weggaan van E3 is gewoon muf en laten we niet goedpraten dat ze gewoon een evenement laten vallen waar de rest van de branche wel waarde aan hecht. Ja het kost geld, maar laten we niet doen alsof Sony een indie-studio is met maar 1 team en 1 trailer per evenement. Ze hebben goddomme een nieuwe console om aan te kondigen. Hoezo kunnen ze niet 2 evenementen vullen?
[ Voor 6% gewijzigd door Martinspire op 15-01-2020 14:26 ]
Wat moet er worden goedgepraat dan?Martinspire schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 14:24:
laten we niet goedpraten dat ze gewoon een evenement laten vallen waar de rest van de branche wel waarde aan hecht. Ja het kost geld, maar laten we niet doen alsof Sony een indie-studio is met maar 1 team en 1 trailer per evenement. Ze hebben goddomme een nieuwe console om aan te kondigen. Hoezo kunnen ze niet 2 evenementen vullen?
Sony is een bedrijf dat software en hardware maakt. Lijkt me vrij logisch dat ze dan ook zelf mogen invullen hoe en wanneer ze de marketing doen, toch?
Zoveel gezeur en gedoe om niks

Als al deze heisa voorbij is, dan zul je zien dat het allemaal geen flikker uitmaakt. Of ze het nu tonen op een gamebeurs als E3, of een online stream; het gaat allemaal geen invloed hebben op het succes of de verkoopscijfers van Sony. Goede producten verkopen zichzelf.
Voor ons als consument maakt het ook niet uit of ze wel/niet op E3 zijn. Ik denk niet dat velen hier effectief aanwezig zijn op die beurs. Wat maakt het mij dan uit of hun stream plaatsvindt in een zaal vlakbij E3, of het kantoortje van Mark Cerny? Het boeit niet.
R* bijvoorbeeld is ook zo'n bedrijf dat absolute schijt heeft aan die mainstream events, die zijn nooit ergens aanwezig. Maar hun games verkopen als een gek
[ Voor 8% gewijzigd door Anton.net op 15-01-2020 14:57 ]
Waarschijnlijk stilte voor de storm 😁Chaoss schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 17:52:
Achja mijn inziens is Sony gewoon slim bezig. Buiten een kleine mededeling op de CEC is het stil qua PS5 nieuws, vervolgens gooien ze een rebels statement de wereld in door niet op de E3 te zijn. En eind februari hebben ze een event met livestream waarin de PS5 wordt getoond en heel de wereld zit aan de buis gekluisterd. 100 miljoen views in een week tot aan een vermelding in het NOS journaal toe#glazenbol.
Dat Sony dit dus doet vanuit koste besparing lijkt mij op zijn minst een excuus ergens anders voor.
Laten we hopen dat het geen tekenen voor wat anders zijn en ze echt "slim bezig" zijn.Chaoss schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 17:52:
Achja mijn inziens is Sony gewoon slim bezig. Buiten een kleine mededeling op de CEC is het stil qua PS5 nieuws, vervolgens gooien ze een rebels statement de wereld in door niet op de E3 te zijn.
[ Voor 33% gewijzigd door Donstil op 15-01-2020 18:29 ]
Ach je zou kunnen redeneren dat de PS5 uitgesteld is maar dan zou het erg vreemd zijn als ze een week geleden op de CES nog holidays 2020 roepen.Donstil schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 18:17:
Laten we hopen dat het geen tekenen voor wat anders zijn en ze echt "slim bezig" zijn.
Uitstel zie ik niet zo snel gebeuren, die steen heeft Microsoft zich al aan gestoten afgelopen release en dat zie ik Sony daarom niet snel doen.Chaoss schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 18:40:
[...]
Ach je zou kunnen redeneren dat de PS5 uitgesteld is maar dan zou het erg vreemd zijn als ze een week geleden op de CES nog holidays 2020 roepen.
Mm er is niet echt heisa denk ik. De aankondigingen zijn nu simpelweg alles waar we wat mee kunnen en daar kan je nou een maal twee kanten mee op.Chaoss schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 19:37:
Precies ik ga er ook niet vanuit, daarom snap ik de hele heisa ook niet. Die PS5 gaat er eind dit jaar gewoon komen en Sony gaat ons echt wel lekker maken met mooi marketing praat met of zonde E3. En vervolgens staan we eind dit jaar allemaal in de rij om zo'n ding te halen.
De kant van “ooh alles komt goed. Want het ging de generatie hiervoor ook goed”. Of de kant van “maar wacht eens even. Hebben ze dan wel iets wat echt de moeite waard is”.
Was dat bijvoorbeeld net als met de iPhone op een vast tijdstip/dag wereldwijd, een paar dagen na de officiële aankondiging?
Mij heeft de PS2, 3 & 4 allemaal niet tegengevallen, in tegendeel heb er ontzettend veel plezier mee gehad. Ik zal dan ook niet snel van kamp verwisselen, dan moet Sony het nu echt ineens goed verpesten, maar dat hebben ze naar mijn mening al 4 generaties prima gedaan, al was de PS3 wel belachelijk duur. Maar zolang de PS5 een flinke stap vooruit is op grafisch gebied en de aanwezigheid van raytracing bevestigd dat al zo'n beetje, dan hoef ik me dus nergens zorgen om te maken, behalve misschien de prijs, maar ik denk dat ze hun les van de PS3 ook wel geleerd hebben.Donstil schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 19:47:
[...]
De kant van “ooh alles komt goed. Want het ging de generatie hiervoor ook goed”. Of de kant van “maar wacht eens even. Hebben ze dan wel iets wat echt de moeite waard is”.
🎶 Gets a little messy in heaven 🎶
Ja natuurlijk heb ik mij ook prima vermaakt met de PS4 en PS2 maar ik denk niet dat we daarom ons kop in het zand moeten steken en er nu al vanuit moeten gaan dat het automatisch een "instant buy" wordt.Kalder schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 19:57:
[...]
Mij heeft de PS2, 3 & 4 allemaal niet tegengevallen, in tegendeel heb er ontzettend veel plezier mee gehad. Ik zal dan ook niet snel van kamp verwisselen, dan moet Sony het nu echt ineens goed verpesten, maar dat hebben ze naar mijn mening al 4 generaties prima gedaan, al was de PS3 wel belachelijk duur. Maar zolang de PS5 een flinke stap vooruit is op grafisch gebied en de aanwezigheid van raytracing bevestigd dat al zo'n beetje, dan hoef ik me dus nergens zorgen om te maken, behalve misschien de prijs, maar ik denk dat ze hun les van de PS3 ook wel geleerd hebben.
Ik heb mij bijvoorbeeld ook vermaakt met de Xbox 360 en de Nintendo Nes/Snes/N64 maar toch heb ik de recente consoles van die twee fabrikanten nu niet meer in huis.
Voor dat soort zaken zijn dit soort topics wel king trouwens, door een tip van iemand hier op tweakers een week voor release nog een reservering kunnen bemachtigen bij een of andere BartSmit aan de andere kant van het land.Steven030 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 19:56:
Weet iemand hier nog op welk moment de pre-orders van de PS4 opengingen?
Was dat bijvoorbeeld net als met de iPhone op een vast tijdstip/dag wereldwijd, een paar dagen na de officiële aankondiging?
Vestiging had gewoon nog voorraad terwijl heel Nederland uitverkocht leek. Topics in de gaten houden lijkt mij daarom een betere gok dan maanden van te voren 600,- naar een webshop overmaken.
[ Voor 26% gewijzigd door Donstil op 15-01-2020 20:07 ]
Als er eind februari een aankondiging komt en de EU prijs is bekend dan verwacht ik dat je vrij snel reserveringen kunt plaatsen.
Je kunt nu ook al je PS5 pre-orderen bij gamemania. Moet je wel €50 vooruitbetalen. Best een prima deal tenzij gamemania besluit om boven de normale prijs te gaan zitten.Chaoss schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 20:12:
Ik weet nog dat ik de PS4 gereserveerd heb bij de gamemania de dag nadat de presentatie in februari was geweest, blijkbaar kon het toen al.
Als er eind februari een aankondiging komt en de EU prijs is bekend dan verwacht ik dat je vrij snel reserveringen kunt plaatsen.
Maar ik wacht wel tot hij overal te pre-orderen is, en zal wel proberen te zorgen dat ik de pre-order kan ophalen bij een winkel en dan ter plekke pas betaal, ik hou ook niet zo van vooruit betalen.
Ik kan je vertellen dat ze bij bepaalde Gamemania winkels al meer reserveringen hebben voor de ps5, dan dat ze konden leveren tijdens de release van de ps4.Chaoss schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 20:12:
Ik weet nog dat ik de PS4 gereserveerd heb bij de gamemania de dag nadat de presentatie in februari was geweest, blijkbaar kon het toen al.
Dit dus. Playstation is groot genoeg en de hype is groot genoeg. Enige wat nog mis kan gaan is als de hardware ver beneden verwachting is ...Chaoss schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 19:37:
Precies ik ga er ook niet vanuit, daarom snap ik de hele heisa ook niet. Die PS5 gaat er eind dit jaar gewoon komen en Sony gaat ons echt wel lekker maken met mooi marketing praat met of zonde E3. En vervolgens staan we eind dit jaar allemaal in de rij om zo'n ding te halen.
GamiQ, de game notes app met game maps!
Sowieso wil ik eerst meer weten, voordat ik hem ga pre-orderen. Op de PlayStation 4 heb ik bijna een jaar BF4 en FIFA 14 gespeeld, voordat er voor mij echt interessante nieuwe games uitkwamen.
Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Deze is echter backwards compatible. Je kan dus gewoon rustig verdergaan met je backlog of replays doen van enhanced titels (hopelijk).Jumpman schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 21:14:
Van te voren betalen voor een pre-order, ik snap dat retailers dat willen, maar ik ga het niet doen.
Sowieso wil ik eerst meer weten, voordat ik hem ga pre-orderen. Op de PlayStation 4 heb ik bijna een jaar BF4 en FIFA 14 gespeeld, voordat er voor mij echt interessante nieuwe games uitkwamen.
Edit:
Even opgezocht. Destijds op 14 juni besteld.
[ Voor 15% gewijzigd door Tricto op 15-01-2020 22:24 ]
Ik had de PS4 niet op releasedag in huis gehaald dus ik heb geen idee hoe dat toen ging, maar ben wel van plan de PS5 te pre orderen zodra dit officieel mogelijk is
@Tricto
14 juni was de dag na de e3, waar de PS4 was aangekondigd. Thanks
[ Voor 9% gewijzigd door Steven030 op 15-01-2020 22:52 ]
De PS4 werd alleen niet in juni onthult maar in februari.Steven030 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 22:47:
Ik pre order liever op het officiële moment wanneer erkende retail-partners weten hoeveel voorraad ze gaan krijgen. In het geval van Game Mania weten ze nog niet hoeveel voorraad ze zullen krijgen.
Ik had de PS4 niet op releasedag in huis gehaald dus ik heb geen idee hoe dat toen ging, maar ben wel van plan de PS5 te pre orderen zodra dit officieel mogelijk is
@Tricto
Tijdens de PS4 launch was er geen enkele losse PS4 meer te vinden in de omgeving van Eindhoven (en ik heb echt veel winkels afgebeld toen) terwijl een vriend van mij met gemak 3 PS4's kon vinden in Alkmaar. Het is wat dat betreft ook echt gebiedsgebonden.Steven030 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 22:47:
Ik pre order liever op het officiële moment wanneer erkende retail-partners weten hoeveel voorraad ze gaan krijgen. In het geval van Game Mania weten ze nog niet hoeveel voorraad ze zullen krijgen.
@Tricto
[ Voor 14% gewijzigd door Linkje3 op 16-01-2020 10:02 ]
Waar ik ook op hoop trouwens (marktbreed voor Xbox en PS5 games): meer ondersteuning voor gyro aiming. Dat werkt echt prima op de Switch. Horizon 2 zou daar bijvoorbeeld ontzettend van profiteren.
Succes @ Gamemania, ik ga echt geen aanbetaling doen daar. Kom je op release daar, ja sorry, wij hebben er maar 1 binnen gekregen.. Mag je alsnog gaan wachten..Maart1992 schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 08:13:
Ik heb hem bij Gamemania gereserveerd omdat deze op 3 min lopen vanaf mijn huis is. Ik hoef dan niet te wachten op de bezorger. Maar de medewerker vertelde mij dat ze al behoorlijk wat reserveringen hadden staan. Hoewel Gamemania hier behoorlijk vroeg mee is, wil ik zeker weten dat ik hem op de releasedatum binnen heb.
Al snap ik als het om de hoek is, dat je daarvoor kiest.
Na de Xbox en de Xbox 360 overgestapt naar de PS4. Later weer overgestapt naar de Xbox One S en daarna de Xbox One X.
Er waren twee redenen:
1. Stofzuiger PS4
2. Was te gewend aan de Xbox controller. Maar denk dat dit uiteindelijk wel zou wennen.
Nu was de Xbox One S fluister stil. De Xbox One X is dat ook niet meer. Het is nog geen first gen PS4 maar stil ook zeker niet.
Qua Xbox exclusives speel ik enkel Forza Horizon. Al het andere zoals Halo speel ik niet. Maar als ik geen Forza Horizon meer zou kunnen spelen zou ik dat niet erg vinden.
Beide consoles zijn een optie voor mij. Vermoed dat exclusives en prijs voor mij de overweging zullen zijn. BEn "bang" dat de PS5 dan gaat winnen. Hoop alleen wel dat deze dan wat stiller is dan de PS4 bij launch.
PSN jschut_82 | Xbox: JSchut82
Zie bijvoorbeeld: https://www.bol.com/nl/p/...79mtEXQ8_w_xoCj-wQAvD_BwE
Zo kun je op de Xbox ook gewoon controllers kopen die op een DS4 lijken, als die je meer bevalt.
Ik heb die controller trouwens en druk tijdens het gamen echt veel te vaak per ongeluk op die touchpad als ik X wil indrukken. Maar goed, daar kan Sony verder weinig aan doen. Ik weet alleen wel dat ik bij games vaker dan ik wil naar een kaart zit te kijkenbram1984 schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 12:50:
@JSchut Het controller argument is inmiddels wel een beetje achterhaald.
Zo kun je op de Xbox ook gewoon controllers kopen die op een DS4 lijken, als die je meer bevalt.
Sowieso is de touchpad een waardeloze toevoeging. Meeste games gebruiken alleen de touch en de swipes had ook door een andere manier vervangen kunnen worden. Maar een handjevol gebruikt hem nog enigszins interessant maar de gimmick is dan ook weer snel over.
[ Voor 13% gewijzigd door Martinspire op 16-01-2020 12:55 ]
Heeft iemand deze video toevallig gezien? (Vooral vanaf 10:00 ongeveer)
Best indrukwekkend wat Nvidia doet, vooral die DLSS (een soort checkerboarding waarbij AI wordt gebruikt om een beter beeld te krijgen, lijkt mij)
RTX2060 Super haalt al boven 60fps met ultra settings, ray tracing en DLSS (blijkbaar beter beeld dan native 4K!)
Ben benieuwd wat AMD gaat aanbieden in de next gen consoles. Dit laat je toch een beetje dromen dat 30fps echt verleden tijd gaat zijn

Nee, zijn argument is nog steeds valide. Je denkt te makkelijk over het gevoel wat iemand heeft ten aanzien van een controller. Een linkje naar een cheap ass controller van bol als vervanging is niet voldoende om zijn gevoel teniet te doen.bram1984 schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 12:50:
Niks achterhaalds aan volgens mij. Ik koop een console en daar zit een controller bij. Die wil ik gewoon gebruiken.bram1984 schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 12:50:
Nu snap ik dat ik een third party controller kan kopen maar dat is niet mijn ding. Zullen vast goede tussen zitten maar lang niet allemaal zijn degelijk. Plus dat komt dan op de aanschafprijs van de console. Wat het plaatje duurder maakt.
Wel denk ik dat je er gewoon aan kan wennen zoals heel veel andere dingen. Mocht ik voor de PS5 gaan dan is dat wel wat ik zal gaan proberen/doen.
[ Voor 7% gewijzigd door JSchut op 16-01-2020 13:12 ]
Tjah, als ik zo die vergelijken naast elkaar zie met bewegend beeld, dan kan ik niet anders concluderen dan dat het gewoon niet opvalt als je normaal aan het spelen bent. Ja als je stilstaat, zie je het wel, maar als ik bezig ben en zoek naar enemies, collectibles of waypoints, dan gaat me de meeste details echt niet opvallen.Anton.net schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 12:55:
[YouTube: Wolfenstein Youngblood - Ray Tracing/VRS/DLSS in id Tech 6 - A Next-Gen Features Showcase?]
Heeft iemand deze video toevallig gezien? (Vooral vanaf 10:00 ongeveer)
Best indrukwekkend wat Nvidia doet, vooral die DLSS (een soort checkerboarding dat AI gebruikt om een beter beeld te krijgen, lijkt mij)
RTX2060 Super haalt al boven 60fps met ultra settings, ray tracing en DLSS (blijkbaar beter beeld dan native 4K!)
Ben benieuwd wat AMD gaat aanbieden in de next gen consoles. Dit laat je toch een beetje dromen dat 30fps echt verleden tijd gaat zijn
Als je dan de helft van je FPS op moet offeren voor DLSS of raytracing, dan kies ik er toch voor om die extra FPS te krijgen. Bij veel situaties uit die video zie je het verschil pas als ze gaan inzoomen, dat vind ik gewoon niet reeel. En wellicht komt het omdat je via youtube wat detail mist, maar ik zit met mn snuffered op een 4k scherm en dan valt het me gewoon in veel gevallen niet op. Ik vraag me ook af hoeveel devs veel tijd in raytracing gaan steken, als het verschil zo minimaal is.
Kortom: leuk voor cutscenes maar overkill voor gameplay imo.
Mij valt trouwens meer op hoe slecht de AI is en hoe snel die je eigenlijk hadden kunnen vermoorden als ze wat beter hun best deden. Sommigen staan gewoon hele secondes stil om je kogels op te vangen. Dat breekt mijn immersion meer dan wat reflecties die missen.
[ Voor 7% gewijzigd door Martinspire op 16-01-2020 13:14 ]
Dat komt puur en alleen door mijn voorkeur qua exclusives. Ik kies een God of War/Spider-man/Uncharted/The Last of Us boven alles wat MS zelf uitbrengt. Okay, alleen Gears of War heeft een speciaal plekje in mijn hart, maar dat is niet genoeg.
Ik heb wel een voorkeur voor de Xbox controller tov die van de Playstation, maar ook die van de Playstation heb ik altijd prima gevonden. Dus dan ga ik voor de exclusives die mij persoonlijk wat meer aanspreken.
Sinds een jaar heb ik geen PS4 of Xbox meer (alleen nog een Switch) en af en toe jeukt het om er toch weer eentje te halen. Maar ja, het is zo zonde, zo vlak voor de release van een nieuwe generatie. Dan heb je wel weer leuke inruil acties enzo, maar ik hou liever die € 400,00 in mijn zak om een groot deel van de PS5 te kunnen betalen.
En over ray tracing: dat maakt game development juist makkelijker. Zonder ray tracing moeten devs alle lichteffecten handmatig toevoegen om realistische reflecties te krijgen. Ray tracing doet dit in principe automatisch, in real time wanneer jij de game speelt.
En over AI: daar heb je CPU kracht en sneller geheugen (meer data per seconde) voor nodig, maarja, dat vond jij niet belangrijk he
[ Voor 16% gewijzigd door Anton.net op 16-01-2020 13:22 ]
Ik ken het ding verder niet en bedoel het slechts als voorbeeld. Er zijn vast betere. Ik vind het een non-argument omdat je tegenwoordig zoveel opties hebt. Net als voor een PlayStation kiezen omdat de Xbox controller je niet bevalt. Je kunt ook op de Xbox ook gewoon controllers kopen met een DS vormfactor. Er zijn in mijn optiek zoveel belangrijkere dingen (waar spelen je vrienden op, welk ecosysteem vind je fijner, welke games wil je spelen etc.).Martinspire schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 12:55:
[...]
Ik heb die controller trouwens en druk tijdens het gamen echt veel te vaak per ongeluk op die touchpad als ik X wil indrukken. Maar goed, daar kan Sony verder weinig aan doen. Ik weet alleen wel dat ik bij games vaker dan ik wil naar een kaart zit te kijken
Sowieso is de touchpad een waardeloze toevoeging. Meeste games gebruiken alleen de touch en de swipes had ook door een andere manier vervangen kunnen worden. Maar een handjevol gebruikt hem nog enigszins interessant maar de gimmick is dan ook weer snel over.
Zie boven. Het is iets waar je relatief eenvoudig zelf iets aan kunt doen, dus in mijn ogen een achterhaald of non-argument. Persoonlijk vind ik het heel drastisch om daarop je console keuze te bepalen, maar verder prima als andere mensen dat wel doen.uchiha tijntje schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 12:59:
[...]
Nee, zijn argument is nog steeds valide. Je denkt te makkelijk over het gevoel wat iemand heeft ten aanzien van een controller. Een linkje naar een cheap ass controller van bol als vervanging is niet voldoende om zijn gevoel teniet te doen.
Tja gamen is nu eenmaal een hobby die geld kost en ook geld mag kosten, vind ik. Zoals ik al zei vind ik niet dat je je tegenwoordig moet laten tegenhouden door de controller die in de doos zit. Je kan tegenwoordig o.a. joysticks, fightsticks, controllers met paddles, opzetstukjes met paddles, muizen, nunchucks en thumbstick verhogers aanschaffen. Voor ieder wat wils.JSchut schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 13:11:
[...]
Niks achterhaalds aan volgens mij. Ik koop een console en daar zit een controller bij. Die wil ik gewoon gebruiken.
Nu snap ik dat ik een third party controller kan kopen maar dat is niet mijn ding. Zullen vast goede tussen zitten maar lang niet allemaal zijn degelijk. Plus dat komt dan op de aanschafprijs van de console. Wat het plaatje duurder maakt.
Wel denk ik dat je er gewoon aan kan wennen zoals heel veel andere dingen. Mocht ik voor de PS5 gaan dan is dat wel wat ik zal gaan proberen/doen.
Dat heb je hè, met die Jaguar CPU's.Martinspire schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 13:12:
Mij valt trouwens meer op hoe slecht de AI is en hoe snel die je eigenlijk hadden kunnen vermoorden als ze wat beter hun best deden. Sommigen staan gewoon hele secondes stil om je kogels op te vangen. Dat breekt mijn immersion meer dan wat reflecties die missen.
[ Voor 7% gewijzigd door bram1984 op 16-01-2020 13:25 ]
Je hebt helemaal gelijk. In jouw optiek.bram1984 schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 13:23:
[...]
Er zijn in mijn optiek zoveel belangrijkere dingen (waar spelen je vrienden op, welk ecosysteem vind je fijner, welke games wil je spelen etc.).
Je bent ook wel een beetje een dramaqueen met korte teentjes hè. "Onderuit halen" ook echt.uchiha tijntje schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 13:27:
[...]
Je hebt helemaal gelijk. In jouw optiek.Waarom een argument van iemand onderuit proberen te halen terwijl dat voor hem wel belangrijk is?
Als je nu eens een keer stopt met overal over in de verdediging schieten en niet alles beschouwen als aanval. Dan wordt het een stuk gezelliger en relaxter hier. Ik geef advies voor een "probleem" dat iemand blijkbaar heeft en neem zelfs even de moeite om een linkje te vinden. Er zijn genoeg mensen die helemaal niet bekend zijn met third party peripherals en het feit dat er Xbox vormfactor controllers voor PS4 bestaan en vice versa.
[ Voor 6% gewijzigd door bram1984 op 16-01-2020 13:37 ]
Als de ps5 niet werkt met mn scuff koop ik blind een nieuwe die er wel op werkt.
Precies, ik vind de Xbox One Elite controller ook erg fijn, de beste controller die ooit gemaakt is naar mijn mening. Ik krijg kramp van de thumbsticks op de DS3/DS4, daar kan ik geen speelsessies mee houden van uren, met de Xbox Layout kan ik dat wel. Ik heb daarom een Nacon Revolution Unlimited Pro waar ik mee speel, vangt het probleem van de DS4 op maar is nog geen Xbox Elite.uchiha tijntje schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 12:59:
[...]
Nee, zijn argument is nog steeds valide. Je denkt te makkelijk over het gevoel wat iemand heeft ten aanzien van een controller. Een linkje naar een cheap ass controller van bol als vervanging is niet voldoende om zijn gevoel teniet te doen.
Ik denk dat er voor Sony wel wat te halen is als ze ook in die Elite controller markt stappen.
Haha, nee dramaqueen met korte teentje ben ik niet. Ik vind wel dat als iemand aangeeft waarom hij iets ervaart (en dat vooral met gevoel te maken heeft, want of je een bepaalde controller fijn vindt is vooral erg persoonlijk) je dat gewoon even kunt accepteren, in plaats van hem direct probeert te overtuigen dat zijn gevoel toch echt niet klopt. Daar hebben we al genoeg mensen van op deze wereldbram1984 schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 13:35:
[...]
Je bent ook wel een beetje een dramaqueen met korte teentjes hè. "Onderuit halen" ook echt.![]()
Als je nu eens een keer stopt met overal over in de verdediging schieten en niet alles beschouwen als aanval. Dan wordt het een stuk gezelliger en relaxter hier. Ik geef advies voor een "probleem" dat iemand blijkbaar heeft en neem zelfs even de moeite om een linkje te vinden. Er zijn genoeg mensen die helemaal niet bekend zijn met third party peripherals en het feit dat er Xbox vormfactor controllers voor PS4 bestaan en vice versa.
Wat ik verder grappig vind is dat je zegt dat je advies wilt geven. En dat advies geef je door te bepleiten dat zijn argument, dat gebaseerd is op zijn gevoel, te beschrijven als een non-argument.
Goed advies.
Mijn advies aan jou is om bijvoorbeeld te reageren als volgt op een toekomstige vergelijkbare situatie ;):
Goh, ik lees dat je de controller X fijner vindt. Weet je toevallig dat er veel 3rd party controllers beschikbaar zijn die wellicht je probleem verhelpen?
[ Voor 12% gewijzigd door uchiha tijntje op 16-01-2020 14:01 ]
En dan mag jij verder vinden. Mijn advies aan jou is dan om gewoon lekker over mijn reacties heen te lezen en niet voor andere mensen te reageren. Of gewoon accepteren dat je op het internet zit en sommige mensen dingen anders brengen en niet meteen overal over in de verdediging schieten. Iedereen blij.
En zijn gevoel klopt wel hoor. Hij heeft nu eenmaal een voorkeur voor een bepaald type controller. En daar valt iets aan te doen zonder je console keuze daarop te baseren. Dat vind ik dus een non-argument. Wat geen non-argument is, is dat hij geen zin heeft om daar extra geld aan uit te geven. Dat is een uitstekend argument en dat begrijp ik helemaal, maar dat stond niet in zijn eerste post. Verder is het een feit dat er third party controllers zijn, dus waarom moet ik iemand "overtuigen". Ik wil hem helemaal niet overtuigen, maar alleen meegeven dat er opties zijn, mocht hij die niet weten.
Accepteer gewoon wat de een goed vind, vind een ander misschien bagger.
Als iemand daar een console keuze op wil baseren, prima toch.
Mijn beslissing zou ook eerder afhankelijk zijn van andere punten dan een controller, maar goed.
Als je alleen multiplatform games speelt en alles offline doet, dan is een controller wel een valide punt.
[ Voor 26% gewijzigd door Raem op 16-01-2020 14:20 ]
Nee serieus, ik vind het ook zonde om de keuze van een console van de controller af te laten hangen. Iemand die zo pietluttig is op een dergelijk detail kan het beste op zoek naar een 3rd party controller en daar een paar extra stuivers aan uitgeven.
Ik vond tot voor kort de xbox one Elite controller de beste Die ik kende. Mede door se plaatsing van de linker thumbstick en het extra gewicht en formaat. Nu heb ik een soortgelijke controller op de playstation.
Hier ben ik het wel mee eens. Dat het je niet tegen zou moeten houden.bram1984 schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 13:23:
[...]
Tja gamen is nu eenmaal een hobby die geld kost en ook geld mag kosten, vind ik. Zoals ik al zei vind ik niet dat je je tegenwoordig moet laten tegenhouden door de controller die in de doos zit. Je kan tegenwoordig o.a. joysticks, fightsticks, controllers met paddles, opzetstukjes met paddles, muizen, nunchucks en thumbstick verhogers aanschaffen. Voor ieder wat wils.
Blijbaar was het in combinatie met de stofzuiger die de PS4 toen was (geen idee hoe dat met de nieuwste modellen is) voor mij toen wel genoeg om weer over te stappen. Maar goed heb altijd box gehad en PS4 was mijn eerste playstation. Wellicht wordt de PS5 mijn tweede
Die 400 euro is niet direct nodig toch? 175 euro voor een One S Digital en dan een GamePass abo erbij en je bent al het mannetje. Of praat je puur over PS4?Cyrax0508 schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 13:15:
Sinds een jaar heb ik geen PS4 of Xbox meer (alleen nog een Switch) en af en toe jeukt het om er toch weer eentje te halen. Maar ja, het is zo zonde, zo vlak voor de release van een nieuwe generatie. Dan heb je wel weer leuke inruil acties enzo, maar ik hou liever die € 400,00 in mijn zak om een groot deel van de PS5 te kunnen betalen.
Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen
Absoluut, vandaar dat ik al zei: prima als je dat doet.v8power67 schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 14:11:
Fijn de controller discussie... hebben we nog nooit gehad...
Accepteer gewoon wat de een goed vind, vind een ander misschien bagger.
Als iemand daar een console keuze op wil baseren, prima toch.
Ik speel zelf nooit online dus het kan me gestolen worden wat mijn vrienden doen. Sowieso heb ik weinig vrienden met een console en degenen die er eentje hebben, die spelen net als ik voornamelijk singleplayer.Raem schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 14:16:
Nou, ik zou een controller ook niet af laten hangen om voor console A of B te gaan. Vooral omdat er inderdaad zoveel alternatieven zijn. Al je vrienden een nieuwe console laten kopen wordt lastig. Exclusives van console A op B spelen gaat al helemaal niet. Maar een andere controller is zo geregeld.
Mijn beslissing zou ook eerder afhankelijk zijn van andere punten dan een controller, maar goed.
Verder kan ik prima overweg met zowel de DS als de Xbox controller, dus dat is voor mij niet echt een belangrijke factor. En anders zou ik inderdaad voor een 3rd party gaan. Ik heb in al die jaren ook al meerdere muizen, thumb grips en FPS Strikepacks versleten. Ik ben ook dolblij dat er nu een betaalbaar alternatief en officieel product komt om betaalbaar paddles toe te voegen aan de DS4.
Ja de koeling moeten ze nu wel iets beter gaan regelen, eens. Dat is een heel goed argument om geen PS te kiezen. Kan me voorstellen dat niet iedereen de koelpasta wil gaan vervangen, hoewel ik 'm nu ook wel weer wat meer begin te horen in TW3.JSchut schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 14:23:
[...]
Hier ben ik het wel mee eens. Dat het je niet tegen zou moeten houden.
Blijbaar was het in combinatie met de stofzuiger die de PS4 toen was (geen idee hoe dat met de nieuwste modellen is) voor mij toen wel genoeg om weer over te stappen. Maar goed heb altijd box gehad en PS4 was mijn eerste playstation. Wellicht wordt de PS5 mijn tweede
Dit. En een PS4 Slim heb je ook al voor € 260,-.Wom schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 14:24:
[...]
Die 400 euro is niet direct nodig toch? 175 euro voor een One S Digital en dan een GamePass abo erbij en je bent al het mannetje. Of praat je puur over PS4?
Ik doel op een One X of PS4 Pro inderdaad.Wom schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 14:24:
[...]
Die 400 euro is niet direct nodig toch? 175 euro voor een One S Digital en dan een GamePass abo erbij en je bent al het mannetje. Of praat je puur over PS4?
Ja maar dat maakt de raytracing wel wat minder indrukwekkend. Ik kon het verschil tussen DLSS performance en 4k zonder raytracing amper zien in de gameplay stukken. Jij wel? Alleen als je er echt op gaat letten zeker.Anton.net schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 13:19:
@Martinspire ik denk dat je het niet helemaal begrijpt. DLSS levert juist extra fps op!
Er is standaard al een reflectie op materialen, het gaat alleen om meer detail in die reflectie. Rekening houden van de weerspiegeling in die reflectie.En over ray tracing: dat maakt game development juist makkelijker. Zonder ray tracing moeten devs alle lichteffecten handmatig toevoegen om realistische reflecties te krijgen. Ray tracing doet dit in principe automatisch, in real time wanneer jij de game speelt.
Dat lijkt alleen wat toe te voegen in kleine omgevingen met weinig licht, wat bij veel games dus al weinig meerwaarde gaat bieden. Stukken waar even de sfeer opgebouwd moet worden, weinig te zien is en je het vooral moet hebben van de spanning. Daarom vind ik het verder ook niet zo heel interessant.
AI is niet alleen CPU, het is ook de algoritmes die je eraan koppelt en wat je een AI aan mogelijkheden geeft. De AI in games die we nu ziet, verschilt (imo) niet veel van die ik op de PS3 of zelfs PS2 zag. Vaak stilstaan, expres mis schieten (of wel raken maar dan ben je als speler een spons voor kogels), weinig dekking zoeken, voor de neus van de speler langs lopen en weet ik wat meer. Ja de AI kan ondertussen wel wat meer, maar teammates zijn nog net zo stom als vroeger. In Battlefield 3 had je al dat ze de speler gericht konden laten zoeken naar tegenstanders door iets te roepen als "enemy in het rechtse raam van het gebouw aan de oost-zijde". Dat is leuk en voegde wat toe. Maar vervolgens gaan ze op elkaar schieten en dan voelt het gewoon niet realistisch aan. Bij the Division en een paar andere games hebben ze het flanken wel beter voor elkaar, maar speel je nog steeds een "kiekeboe" van wie zijn hoofd wanneer boven de cover steekt om ze neer te knallen. Er zijn nog steed spellen waar enemies constant hetzelfde hoekje om komen lopen omdat ze gewoon brak geprogrammeerd worden. Uitdaging zit hem vooral in hoe ze het zo oneerlijk mogelijk maken (veel enemies neerplempen in een locatie, aanvallen die je maar lastig kunt ontwijken, etc) vaak gepaard met zo groot mogelijke healthbalkjes.En over AI: daar heb je CPU kracht en sneller geheugen (meer data per seconde) voor nodig, maarja, dat vond jij niet belangrijk he
Anno 2020 zoek ik meer dan dat en zelfs enkele PS2 games konden al meer dan dat. Devs zijn gewoon lui geworden en de stappen in AI binnen games zijn gewoon brak. Dat heeft echt weinig te maken met gebrek aan CPU om AI aan te sturen. Mening game moet zich echt schamen hoe de AI zich gedraagd. Ook op Easy mode.
Verder zitten we nog steeds met enemies die een vast bereik hebben van wat ze wel of niet zien, terwijl een mens toch echt wel meer opvalt, ook naast zich. Het is jammer dat games daar niet verder in zijn gegroeid. Nou snap ik sommige keuzes wel qua gameplay, maar dat geld niet voor elke game.
Wat bedoel je juist? DLSS heeft met resolutie te maken, niet ray tracing. Het is juist goed dat je geen verschil ziet tussen DLSS en echte 4K. Met DLSS kan je power besparen die normaal gaat naar het renderen van native 4K.Martinspire schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 14:35:
Ja maar dat maakt de raytracing wel wat minder indrukwekkend. Ik kon het verschil tussen DLSS performance en 4k zonder raytracing amper zien in de gameplay stukken. Jij wel? Alleen als je er echt op gaat letten zeker.
Maar goed. Mijn punt was gewoon dat er technieken aankomen die '4K' 60fps ultra met ray tracing mogelijk maakt op hardware gelijkaardig aan die van next gen consoles.
Begrijp niet waarom jij het dan weer nodig vindt om dat helemaal af te kraken.
Als ik dan The Witcher 4 ga spelen, zien de tieten van Yennifer en dan net zo uit als in de serie?Anton.net schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 14:45:
[...]
Wat bedoel je juist? DLSS heeft met resolutie te maken, niet ray tracing. Het is juist goed dat je geen verschil ziet tussen DLSS en echte 4K. Met DLSS kan je power besparen die normaal gaat naar het renderen van native 4K.
Maar goed. Mijn punt was gewoon dat er technieken aankomen die '4K' 60fps ultra met ray tracing mogelijk maakt op hardware gelijkaardig aan die van next gen consoles.
Begrijp niet waarom jij het dan weer nodig vindt om dat helemaal af te kraken.
Maar gaan Ray Tracing en DLSS niet gewoon een performance boost geven waardoor het ook mogelijk is om 8k te renderen met specs die onder dat liggen wat we vandaag de dag nodig hebben?
Surekbloem schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 16:01:
Als ik dan The Witcher 4 ga spelen, zien de tieten van Yennifer en dan net zo uit als in de serie?
Nope. Zet die 8k nou eens uit je hoofd, dat gaat nog lang durenkbloem schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 16:01:
Maar gaan Ray Tracing en DLSS niet gewoon een performance boost geven waardoor het ook mogelijk is om 8k te renderen met specs die onder dat liggen wat we vandaag de dag nodig hebben?
Waarom gaat dat nog zo lang duren? Ik zag een video online van een test met ff xv en dlss aan en uit op 8k. Het ging om een drop van 20fps naar 8. En dat was native en nog niet eens een vorm van checkerboard rendering.Anton.net schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 16:11:
[...]
Sure
[...]
Nope. Zet die 8k nou eens uit je hoofd, dat gaat nog lang duren
Ja dat was nou precies het probleem. Want dat gebeurde niet.v8power67 schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 14:11:
Fijn de controller discussie... hebben we nog nooit gehad...
Accepteer gewoon wat de een goed vind,
Ooh dat wil ik wel. Misschien toch maar voor de krachtigste gaan dan.kbloem schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 16:01:
[...]
Als ik dan The Witcher 4 ga spelen, zien de tieten van Yennifer en dan net zo uit als in de serie?
[ Voor 34% gewijzigd door Donstil op 16-01-2020 16:38 ]
4k is nog niet eens de standaard. Je begrijpt zelf hopelijk ook wel dat 8k de komende 10 jaar voor een hele kleine doelgroep is weggelegd?kbloem schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 16:32:
[...]
Waarom gaat dat nog zo lang duren? Ik zag een video online van een test met ff xv en dlss aan en uit op 8k. Het ging om een drop van 20fps naar 8. En dat was native en nog niet eens een vorm van checkerboard rendering.
Succes met je 65'' 8k TV waar je op 4 meter afstand helemaal niks van ziet maar wel 2.5x zoveel voor betaalt.
Oh het is nieuw en daarom beter dus wil ik het hebben... marketing.
[ Voor 4% gewijzigd door Ambition88 op 16-01-2020 16:46 ]
Omdat het enorm veel GPU kracht kost, TV's voorlopig nog onbetaalbaar zijn en de komende jaren 98% van de gebruikers nog op 4K en zelfs 1080p zitten. En vooral: omdat het eigenlijk helemaal niks toevoegt. Gooi het wat mij betreft maar omlaag naar 1440p of 4K checkerboarding en pomp de rest van de resources in de belichting/ray tracing, effecten, particles en andere zaken.kbloem schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 16:32:
[...]
Waarom gaat dat nog zo lang duren? Ik zag een video online van een test met ff xv en dlss aan en uit op 8k. Het ging om een drop van 20fps naar 8. En dat was native en nog niet eens een vorm van checkerboard rendering.
Hopelijk krijgen we next gen weer de optie om te kiezen uit een performance mode en een graphics mode, waarbij het enige verschil de resolutie is. Dan weet ik wel waarvoor ik ga kiezen.
Ja je blijft dit zeggen maar dat baseer je echt alleen op de televisie uitzendingen. On demand is alles wat nieuw komt op 4k.Ambition88 schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 16:41:
[...]
4k is nog niet eens de standaard. Je begrijpt zelf hopelijk ook wel dat 8k de komende 10 jaar voor een hele kleine doelgroep is weggelegd?
Succes met je 65'' 8k TV waar je op 4 meter afstand helemaal niks van ziet maar wel 2.5x zoveel voor betaalt.
Oh het is nieuw en daarom beter dus wil ik het hebben... marketing.
Vanmorgen heb ik een tv gekocht voor de slaapkamer en ik kon amper nog 1080 vinden. 4k is nu gewoon een feature welke aanwezig is in alle nieuwe tv’s.
Toen we naar full hd gingen hadden we allemaal het idee dat we door een raampje keken en dat 4k onzin was. Ik denk dat iedere tweaker met een 4k tv hier zegt dat hij of zij echt niet meer terug wilt. Ongeacht de kijkafstand. Dat gaat met 8k echt niet anders zijn.
Als ik bij een maatje van mij een potje fifa doe op een 1080p scherm dan schrik ik me kapot van het kwaliteitsverschil. En dan zitten we op nog geen 2 meter van een 55” scherm.
[ Voor 8% gewijzigd door Kenny_026 op 16-01-2020 17:08 ]
[ Voor 99% gewijzigd door Kenny_026 op 16-01-2020 17:07 ]
Je kunt het niet enkel zien als een verdubbeling van het beeld.
4K60 is nu bijvoorbeeld nog bijna onmogelijk voor hardware omdat fatsoenlijk te tonen, met toeters en bellen (eyecandy, ultra enzo) eraan.
Stel je wil naar 8K120.
4K naar 8K is al een verviervoudiging van de pixels alleen al.
De framerate moet verdubbeld worden, maar daarna nog eens maal 4 van de resolutie.
En dan heb ik het nog niet eens over verdubbelingen etc van alle toeters en bellen en de benodige rekenkracht daar weer voor.
De wet van Moore op hardwarekracht zou een verdubbeling moeten zijn, maar is volgens mij slechts 1,5 om de zoveel tijd.
Dus voordat we daar een keer zijn..

Ja ik begrijp hem hoor. Ik geloof dat we met 1080 naar 2160 over een factor 3,5 spreken ofzo.poor Leno schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 17:58:
@kbloem
Je kunt het niet enkel zien als een verdubbeling van het beeld.
4K60 is nu bijvoorbeeld nog bijna onmogelijk voor hardware omdat fatsoenlijk te tonen, met toeters en bellen (eyecandy, ultra enzo) eraan.
Stel je wil naar 8K120.
4K naar 8K is al een verviervoudiging van de pixels alleen al.
De framerate moet verdubbeld worden, maar daarna nog eens maal 4 van de resolutie.
En dan heb ik het nog niet eens over verdubbelingen etc van alle toeters en bellen en de benodige rekenkracht daar weer voor.
De wet van Moore op hardwarekracht zou een verdubbeling moeten zijn, maar is volgens mij slechts 1,5 om de zoveel tijd.
Dus voordat we daar een keer zijn..
Maar mijn punt is dat 8k afgedaan wordt als onzin, onmogelijk en heel ver weg. Tegelijkertijd denk ik dat als we een draadje uit 2012 opzoeken met de geruchten van de ps4, we identieke discussies gaan vinden als die we nu hebben.
Is je ram geen bottleneck dan?Recon24 schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 20:10:
DLSS is niet altijd interessant om te gebruiken, laat staan mooi qua beeld. In zowel BF5 als Control heb ik DLSS uit geschakeld staan, en gebruik ik liever de 4K of 1440p res samen met Ultra RT settings aan.
Niet echt. Ryzen 3700X, 32GB @3200+mhz, 2080 Super.
Het feit blijft dat 8K zinloos is. Bij 98% van de gebruikers is het beeld niet groot genoeg ten aanzien van de kijkafstand en 98% kan de geschikte hardware (nog) niet te betalen. 8K60p met settings op Ultra én RT vereist absurd veel rekenkracht. Buiten de (niet te renderen) games en een handjevol demo materiaal is er geen 8K content en zelfs de meeste CGI in de duurste Hollywood films wordt tot op de dag van vandaag slechts in 2K gerenderd en krijgt daarna upscaling naar 4K.
Ik ben 100% voor ontwikkeling en vooruitgang, maar 8K is gewoon nog een brug te ver. Laat 4K60 (120?) eerst maar een volwassen worden, met een goede HDR en RT implementatie en als ooit de meerderheid een beeldformaat van 85" en groter omarmd heeft kan 8K weer om de hoek komen kijken. Helaas denken de grote fabriekanten er natuurlijk heel anders over en krijgt de consument het toch wel door z'n strot geduwd.
Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2
Pardon, hoeveel is 1080 × 2? 2160. Hoeveel dimensies heeft een beeldscherm? 2, dus 2 × 2 = 4,kbloem schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 18:36:
[...]
Ja ik begrijp hem hoor. Ik geloof dat we met 1080 naar 2160 over een factor 3,5 spreken ofzo.
Dus van 1080 naar 2160 (zolang je beeldverhouding hetzelfde is) is dus 4 keer zoveel pixels.
Sorry, I'll let myself out...
Dit topic is gesloten.
~[color=#ba0000]Dit is een Zero-Tolerance topic: er wordt strenger opgetreden: er wordt sneller ingegrepen, posts worden zonder waarschuwing verwijderd en bij herhaaldelijk overtreden krijg je sneller een korte tijdelijke ban. Volg de richtlijnen van dit topic en de modbreaks van de crew.~[/color]
-Wil je mee discussiëren over de specs dan is deze video van digital Foundry verplichte kost!-
-Meer uitleg over de PS5 hardware van NXgamer-
Dit topic gaat over het speculeren over hoe de PS5 eruit gaat zien; heb het lekker over het uiterlijk, de features, de specificaties, de prijs, reveal-events, en al jouw wensen. Om off-topic praat te voorkomen:
- geen trollerige Xbox vs PS opmerkingen. Vergelijken mag mits dat de discussie ten goede komt. Trolls, flames en fanboysime is ongewenst. moderators bepalen wat kan en niet kan. Dien een TR in als je vind dat een post een overtreding is.
- geen gerant over de presentatie.
- beperk de slow-chat.
- blijf ontopic
Houd de discussie netjes; reageer op argumenten, nooit op de persoon.