Ik heb gewoon de kale tarieven accijns en energiebelasting gepakt. Verhoudingsgewijs wordt het er niet anders van, als het goed is zou je nog steeds op de ~67% uit moeten komen die ik noemde. Je kunt het dus best buiten beschouwing laten

De ene kan je salderen en zelf opwekken, de andere niet.
Dat klopt, maar dat staat los van de discussie over energiebelasting naar verbruik c.q. rekeningrijden. Salderingsregeling staat ook gepland om afgebouwd te worden, dus je moet dat naar mijn idee totaal los zien en beschouwen alsof er ook gewoon 'accijns' over stroom wordt geheven.
Iets wat eigenlijk altijd wordt vergeten in de media en ook hier.
Overigens gebruikt een beetje auto ca 6 liter om 100 km te rijden (1:16) en een EV komt op ~15-20 kWh / 100 km wat ik zo snel online hierover kan vinden.
De auto heeft dan 5,90 afgerekend en de EV 3.64 (gerekend met 20).
Nu pak je de efficiëntie er weer bij, dat is juist niet de bedoeling als je de een prijs per eenheid energie wilt vaststellen. Een auto met een 6-cilinder is minder efficiënt dan een auto met een 3-pitter. De eerste verbruikt meer dus betaalt per kilometer (terecht) meer accijns. Dat moet je daarna niet weer gaan omrekenen naar efficiëntie, want wat ben je dan aan het uitrekenen precies??
Een EV is veel efficiënter dan een benzineauto. In de energiebelasting is stroom per eenheid juist méér belast dan fossiele brandstoffen. Dat je als eindgebruiker alsnog goedkoper uit bent, of doordat ze een stuk efficiënter zijn.
Dat zou betekenen dat de accijns op fossiele brandstoffen nog veel verder omhoog moet. Of de energiebelasting op stroom juist wat omlaag (dat laatste zie ik nog wel gebeuren trouwens, maakt ook de hele salderingsdiscussie een stuk minder relevant).
Op diesel wordt verhoudingsgewijs per liter (er zit iets minder energie in dan in benzine) ook te weinig accijns geheven. De enige reden dat we niet massaal diesels rijden, is dat de bezitsbelasting (MRB) veel hoger is.
Ik neem dus ook aan dat de accijns op diesel een stuk hoger gaat worden als de MRB wordt afgeschaft ten faveure van de kilometerheffing. Anders worden straks de benzineauto's weer massaal ingeruild voor diesels.
Bottomline:
Je kunt niet zomaar rekeningrijken invoeren zonder integrale visie op energie en energiebelastingen.