'Autobranche: rekeningrijden is onvermijdelijk'

Pagina: 1 ... 24 ... 41 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:56

hneel

denkt er het zijne van

alexbl69 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 11:35:
Heel herkenbaar stuk in de ANWB Kampioen (ja, die krijg ik ongevraagd :) ).
Heel herkenbaar.

De Kampioen krijg ik inmiddels niet meer. Ik heb een aantal jaar geleden mijn ANWB lidmaatschap opgezegd toen ze zich achter rekeningrijden opstelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-09 09:50
_Dune_ schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 11:52:
[...]

Dat is dus geredeneerd vanuit oude kennis en opvattingen rondom diesel motoren en dankzij de sjoemel diesel van met name de VAG groep. Echter een moderne diesel zoals de BleuHDI motoren van Peogeut o de motroen van Mercedes doen niets onder in vergelijk met een moderne benzine motor, waarbij de diesel velemalen zuiniger is.
Het is geen oude kennis. Diesel motoren zijn nog steeds vervuilender dan benzine motoren. Tuurlijk laat de autobranche graag eigen cijfers zien dat diesel motoren bloemetjes en beitjes uitstoten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:26

Spotmatic

Ken sent me

In wezen is een kilometerheffing een perfecte oplossing. Ik maak me alleen grote zorgen over de differentiatie. Zoals het de politiek betaamt willen ze graag aan veel touwtjes kunnen trekken al naar gelang het ze inkomstentechnisch uitkomt. Dus je kunt er donder op zeggen dat er in 2030 iets komt op basis van het gewicht van het voertuig en de soort brandstof waarop dat voertuig zich voortbeweegt. Dus wees niet verbaasd als motoren bijna niets per km gaan betalen, en grote zware Amerikaanse pick-up's juist heel veel.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:43
Ingelogd schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 12:00:
[...]

Het is geen oude kennis. Diesel motoren zijn nog steeds vervuilender dan benzine motoren. Tuurlijk laat de autobranche graag eigen cijfers zien dat diesel motoren bloemetjes en beitjes uitstoten.
Heb je bewijs hiervoor? Zoals gezegd zijn de normen voor diesel en benzine namelijk zo goed als gelijkgesteld. Enkel een praktijkonderzoek waarin de nieuwste generatie diesels naast benzines worden gelegd, zouden een verschil aan moeten kunnen tonen.

Als de normen nu niet meer met voeten worden getreden, zou het namelijk lood om oud ijzer zijn en is er geen reden een nieuwe diesel als vies te behandelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:24
mitsumark schreef op maandag 4 juli 2022 @ 21:44:
Misschien vrijdag al gepost, maar we zijn 15 pagina's verder :X

https://www.nrc.nl/nieuws...n-rekeningrijden-a4135313

Zou een raar besluit zijn, diesels die minder dan 30k km rijden gaan er dan op vooruit... ik dacht dat we minder wilden dieselen?
Vooral EV's en hybrides worden hard geraakt, alsmede kleine benzine autootjes waar relatief veel mee wordt gereden.
Maargoed, ik wacht 2029 even af, zal nog van alles veranderen (zeker met andere partijen in het kabinet) :)
Sorry, maar die berekening vind ik persoonlijk echt onzin. Ze rekenen grofweg met 4 miljard inkomsten en 100 miljard kilometers, lekker creatief. Die 100 miljard kilometers neem ik maar even voor waarheid aan, maar dan;
- 4 miljard voor de staat klopt niet, was in 2021 4,4 miljard.
- Ook nog eens 1,7 miljard voor de provincies. (Zitten we al aan 6,1)
- Er is aangegeven door Harbers dat ze ook nog een 5 miljard gat hebben door gemis aan accijns. (11,1)
- Kosten voor het systeem moet ook worden meegerekend, voor het gemak doe ik even 900 miljoen. (12).

Dan zitten we dus ineens met 12 miljard wat binnen moet komen, als we dan weer die 100 miljard kilometers pakken is de prijs ineens 12 cent de kilometer. In mijn ogen is dat een stuk realistischer dan 4 cent. Quote me in 2030 maar of ik er dichterbij zat of de 4 cent van het NRC _/-\o_ :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ingelogd
Cid Highwind schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 12:43:
[...]

Heb je bewijs hiervoor? Zoals gezegd zijn de normen voor diesel en benzine namelijk zo goed als gelijkgesteld. Enkel een praktijkonderzoek waarin de nieuwste generatie diesels naast benzines worden gelegd, zouden een verschil aan moeten kunnen tonen.

Als de normen nu niet meer met voeten worden getreden, zou het namelijk lood om oud ijzer zijn en is er geen reden een nieuwe diesel als vies te behandelen.
Hier een praktijk voorbeeld, gemeten in de stad Brussel:
https://www.trueinitiativ...6d-temp-fact-sheet-nl.pdf

De regeneratieproces van het roetfilter:
https://www.transportenvi...-yet-pass-tests-loophole/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-09 11:48

Stoney3K

Flatsehats!

_Dune_ schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 11:52:
[...]

Dat is dus geredeneerd vanuit oude kennis en opvattingen rondom diesel motoren en dankzij de sjoemel diesel van met name de VAG groep. Echter een moderne diesel (EURO-6) zoals de BleuHDI motoren van Peugeot of de motoren van Mercedes doen niets onder in vergelijk met een moderne benzine motor, waarbij de diesel velemalen zuiniger is.
Vergeet niet dat dat aantal kilometers op een liter ook direct impact heeft op de CO2 uitstoot van een auto. Immers what goes in, must come out.

Mijn Volvo stationwagen rijdt 99 gram CO2 op 1 kilometer met het bovengenoemde Peugeot dieseltje, als je dat in een benzinewagen wil doen, dan ga je dat met een Aygo misschien halen, maar met iets groters niet.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingelogd
Stoney3K schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 13:02:
[...]

Vergeet niet dat dat aantal kilometers op een liter ook direct impact heeft op de CO2 uitstoot van een auto. Immers what goes in, must come out.

Mijn Volvo stationwagen rijdt 99 gram CO2 op 100 kilometer met het bovengenoemde Peugeot dieseltje, als je dat in een benzinewagen wil doen, dan ga je dat met een Aygo misschien halen, maar met iets groters niet.
Vooral alleen de cijfers pakken die goed uitkomen. De rest bestaat niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-09 12:19
[...]

Mijn Volvo stationwagen rijdt 99 gram CO2 op 100 kilometer met het bovengenoemde Peugeot dieseltje, als je dat in een benzinewagen wil doen, dan ga je dat met een Aygo misschien halen, maar met iets groters niet.
Kleine rectificatie, 99 gram CO2 per km niet per 100....
Onze benzine uitvoering doet 249 gram per km. Dus het is niet zo simpel om een diesel en benzine met elkaar te vergelijken of te zeggen diesel is slecht!

PVOutput 10x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

[...]

De gemiddelde werkelijke emissies van Euro 6d-TEMP-dieselwagens blijven echter 60% hoger dan die van benzinevoertuigen die volgens dezelfde norm zijn gecertificeerd

CO2 is overigens een minder interessante vergelijker dan NOx. CO2 heeft vooral langere termijn gevolgen (milieu, klimaatverandering), terwijl NOx bewezen gezondheidsschade oplevert.

[ Voor 11% gewijzigd door Jeroenneman op 05-07-2022 13:14 ]

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
Ingelogd schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 13:01:
[...]

Hier een praktijk voorbeeld, gemeten in de stad Brussel:

De regeneratieproces van het roetfilter:
https://www.transportenvi...-yet-pass-tests-loophole/
Dank, dat is inderdaad een, helaas, weinig optimistisch resultaat. Ja het is beter geworden maar het geeft wel aan dat ook nieuwe diesels nog geen Prius zijn.

Dat van de roetfiltergeneratie ken ik. Geen probleem als op de snelweg de boel netjes wordt verbrandt. Zo een proces in de stad moet je echt niet willen. Ook zaken om in de overweging mee te nemen. En Euro 7 laat volgens mij nog even op zich wachten, autofabrikanten hebben al vaak zat aangegeven dat die eisen niet te doen zijn ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-09 13:02

ThunderNet

Flits!

Cid Highwind schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 13:17:
[...]

Dank, dat is inderdaad een, helaas, weinig optimistisch resultaat. Ja het is beter geworden maar het geeft wel aan dat ook nieuwe diesels nog geen Prius zijn.

Dat van de roetfiltergeneratie ken ik. Geen probleem als op de snelweg de boel netjes wordt verbrandt. Zo een proces in de stad moet je echt niet willen. Ook zaken om in de overweging mee te nemen. En Euro 7 laat volgens mij nog even op zich wachten, autofabrikanten hebben al vaak zat aangegeven dat die eisen niet te doen zijn ook.
Je kan ook vraagtekens stellen bij of regeneren uberhaupt wel goed is, wil je meer fijnstof of grotere roetdelen in de lucht?

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingelogd
Jeroenneman schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 13:10:
[...]
CO2 is overigens een minder interessante vergelijker dan NOx. CO2 heeft vooral langere termijn gevolgen (milieu, klimaatverandering), terwijl NOx bewezen gezondheidsschade oplevert.
Om terug te gaan naar rekeningrijden. De BPM wordt berekend op basis van CO2 uitstoot, deze blijft ook.

Hoe het plan er nu uitziet is een tarief voor alles.
Het maakt niet uit wat je rijdt. Iedereen betaald naar de hoeveelheid kilometers hetzelfde tarief, ongeacht welke auto of brandstof. Ook de tol op bepaalde stukjes verdwijnt. Dus gewoon lekker dieselen of autogas wordt ook interessanter.

Het zou "budgetneutraal" ingevoerd worden. Dus de wegenbelasting inkomsten zal gelijk blijven als nu. Als er minder gereden wordt zal het tarief omhoog gaan. Als er meer gereden wordt, wordt het goedkoper *O* nee natuurlijk niet je krijgt niks terug -O- .

Er wordt nu al gepraat over een uitstootcomponent. Dus helaas voor de oude auto's liefhebbers, die zullen straks wel een hoger tarief gaan betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:12

Nox

Noxiuz

hneel schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 10:57:
[...]

Was dat niet iets van het verleden? Tegenwoordig heeft elke diesel een EGR, een roetfilter en AdBlue.
Bovendien stoten diesels veel minder CO2 uit. En wat is nou belangrijker? Het klimaat of de stikstof?

[...]

Ik vraag me sowieso af wat ze met diesels gaan doen. Gaat echt de hele MRB er af? Die is bij diesel veel hoger dan bij benzine, dus dan zouden diesels teveel voordeel krijgen. Blijft er dan toch nog een speciale diesel-heffing, of gaat de accijns op diesel omhoog?
Diesels stoten niet meer CO2 uit, ze zijn zuiniger per liter omdat diesel meer weegt (836 gr/L) dan benzine (750 gr/L) en daarom meer potentiele energie hebben per liter. Als je brandstofverbruik op de echte manier meet, dus in massa, niet per volume-eenheid, dan zit het vrij dicht bij elkaar.

Grofweg zit er in beiden naar ratio evenveel koolstof (86% voor benzine, 87% voor diesel) in welke omgezet wordt in CO2. Een benzinewagen die 1 op 17 rijdt (pak ik mijn auto als voorbeeld) of een dieselwagen die 1 op 20 rijdt (zou de dieselvariant van mijn auto ook wel halen) verschillen dus niet zoveel qua CO2.

Qua stikstof daarentegen: honderden procenten. Veelal ook ver, ver boven de normen. Zeg maar gerust een overschrijding van enkele malen de norm is 'normaal'.

https://ecoscore.be/nl/info/ecoscore/nox

Afbeeldingslocatie: https://ecoscore.be/files/NOxDieselEuro0-6grafiekvoorwebsite_0.jpgAfbeeldingslocatie: https://ecoscore.be/files/image003.jpg

Weet niet of deeplinken kan, maar in de URL staat meer info en 2 grafiekjes naar wat de uitstoot is.

Adblue verlaagt het wel, maar da's euro-6-d, wat dat doet weet ik even niet, maar veel dieselauto's die ik ken gebruiken het niet, enkel de meest moderne. Dus dikke kans dat je straks zonder adblue niet meer de weg op kan en/of dat meetmethodes aangescherpt gaan worden en straks de helft van de diesel als sjoemeldiesel aangemerkt staat en deze de weg niet meer op kan. Ofzo. Komt er weer een actiegroep bij de rechter die ze dan weer gelijk geeft, net als bij de stikstofproblematiek die we nu hebben.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Ingelogd schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 14:46:
[...]

Om terug te gaan naar rekeningrijden. De BPM wordt berekend op basis van CO2 uitstoot, deze blijft ook.

Hoe het plan er nu uitziet is een tarief voor alles.
Het maakt niet uit wat je rijdt. Iedereen betaald naar de hoeveelheid kilometers hetzelfde tarief, ongeacht welke auto of brandstof. Ook de tol op bepaalde stukjes verdwijnt. Dus gewoon lekker dieselen of autogas wordt ook interessanter.

Het zou "budgetneutraal" ingevoerd worden. Dus de wegenbelasting inkomsten zal gelijk blijven als nu. Als er minder gereden wordt zal het tarief omhoog gaan. Als er meer gereden wordt, wordt het goedkoper *O* nee natuurlijk niet je krijgt niks terug -O- .

Er wordt nu al gepraat over een uitstootcomponent. Dus helaas voor de oude auto's liefhebbers, die zullen straks wel een hoger tarief gaan betalen.
Don't get your hopes up. Dit is hoe overheidsplannen altijd beginnen. Lekker simpel, want goed uitvoerbaar.

En in 2030, als het eindelijk zover is, dan kun je er de klok op gelijk zetten dat we weer tig verschillende toeslagen hebben verzonnen en boetes op basis van gewicht/leeftijd/uitstoot/brandstof.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:52
Jeroenneman schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 15:15:
[...]

Don't get your hopes up. Dit is hoe overheidsplannen altijd beginnen. Lekker simpel, want goed uitvoerbaar.

En in 2030, als het eindelijk zover is, dan kun je er de klok op gelijk zetten dat we weer tig verschillende toeslagen hebben verzonnen en boetes op basis van gewicht/leeftijd/uitstoot/brandstof.
Klopt, uiteindelijk gaan vervuilende auto's meer per kilometer betalen dan schone auto's. Dat is ook heel logisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

fisherman schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 15:27:
[...]

Klopt, uiteindelijk gaan vervuilende auto's meer per kilometer betalen dan schone auto's. Dat is ook heel logisch
Wat nu ook al gebeurd dus?

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Laatst online: 21-09 11:48

Stoney3K

Flatsehats!

Nox schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 15:08:
[...]

Adblue verlaagt het wel, maar da's euro-6-d, wat dat doet weet ik even niet, maar veel dieselauto's die ik ken gebruiken het niet, enkel de meest moderne. Dus dikke kans dat je straks zonder adblue niet meer de weg op kan en/of dat meetmethodes aangescherpt gaan worden en straks de helft van de diesel als sjoemeldiesel aangemerkt staat en deze de weg niet meer op kan. Ofzo. Komt er weer een actiegroep bij de rechter die ze dan weer gelijk geeft, net als bij de stikstofproblematiek die we nu hebben.
Euro-6 bij personenauto's vind je niet of maar heel zeldzaam. Dat is een norm die eigenlijk bijna alleen voorkomt bij vracht. In die periode zijn er namelijk ook veel meer benzine-auto's, hybrides en EVs verkocht ten opzichte van diesels.

Mijn Volvo is een Euro-5 en die gebruikt geen AdBlue terwijl de Euro-4 variant van dezelfde motor dat wel deed.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
fisherman schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 15:27:
[...]

Dat heet toch gewoon 'verbruik' en wordt aan de pomp verrekend. Alleen is dat bij de EV wat lastiger. Wat is straks een 'vieze' EV? Gaat men dan over op kW/km als variabele?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingelogd
Er kan ook nog altijd achteruit gereden worden om te salderen, maakt het wat goedkoper.

[ Voor 43% gewijzigd door Ingelogd op 05-07-2022 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Señor Sjon schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 16:21:
[...]

Dat heet toch gewoon 'verbruik' en wordt aan de pomp verrekend. Alleen is dat bij de EV wat lastiger. Wat is straks een 'vieze' EV? Gaat men dan over op kW/km als variabele?
Er zijn meer variabelen dan co2. Roet/fijnstof, zwavel, CO, NOx (nee niet ik) en nog wat andere zooi komt er uit een uitlaat. Het een wat meer dan de ander.

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

hneel schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 10:57:
[...]

Was dat niet iets van het verleden? Tegenwoordig heeft elke diesel een EGR, een roetfilter en AdBlue.
Bovendien stoten diesels veel minder CO2 uit. En wat is nou belangrijker? Het klimaat of de stikstof?
Ja en nee, pas bij de euro 6d-temp norm. Dat is niet 'elke diesel'. Sterker nog, die diesels met werkende roetfilter en egr zijn by far niet alle diesels en die met adblue nog zeker niet.

Stikstof of co2, beiden bad voor Nederland. Zouden beiden niet gepromoot moeten worden.
[...]

Ik vraag me sowieso af wat ze met diesels gaan doen. Gaat echt de hele MRB er af? Die is bij diesel veel hoger dan bij benzine, dus dan zouden diesels teveel voordeel krijgen. Blijft er dan toch nog een speciale diesel-heffing, of gaat de accijns op diesel omhoog?
Ik denk de accijns omhoog en hogere km-prijs voor de rekeningrijder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

_Dune_ schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 11:05:
[...]

Heel veel opvattingen rondom diesel motoren zijn enorm achterhaald. Het is eigenlijk heel vreemd dat diesel nogsteeds zo negatief belicht wordt, aangezien de moderne diesel werkelijk beter zijn dan een benzine motor. Zoals ik al eerder aangaf, Peugeot die zelf diesel motoren maakt(e), geeft aan dat de diesel motoren schoner zijn dan de benzine motoren.

[...]

Dat is inderdaad iets uit het verleden en een hardnekkig iets dat maar niet wil verdwijnen.
Nee dat is iets hardnekkigs uit het huidige wagenpark. Maar ook nog steeds ligt de uitstoot van NOx bij benzinewagens lager qua normering (60mg/km) dan de diesels (80mg/km).

https://www.autoweek.nl/v...r-de-emissienorm-euro-6d/

Heb je iets van een verhelderende bron rondom jouw uitspraak? Ik hoor soms dat lucht uit een uitlaat van zo'n diesel schoner is dan die erin gaat. Maar geen enkele monteur zou de uitlaat zo de cabine in laten blazen uiteraard.

[ Voor 12% gewijzigd door Nox op 05-07-2022 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
ThunderNet schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 15:38:
[...]

Wat nu ook al gebeurd dus?
Nee, want een vervuilende auto die stil staat kost meer dan een schone auto waarvoor je momenteel nog geen motorrijtuigenbelasting betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
[...]

Een echt vieze EV bestaat eigenlijk niet. Maar uiteindelijk is natuurlijk iedere vorm van gemotoriseerd vervoer vervuilend.
Waarschijnlijk zullen ze dan categoriseren op gewicht (wellicht icm trekkracht/vermogen). Uiteindelijk zijn dat ook factoren die bepalen of het wegdek harder slijt naar mate deze toenemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:08
Tja, ik snap al jaren niet hoe 2000-2500kg rondzeulen terwijl je maar 80kg wilt verplaatsen een goed idee kan zijn.

kWh/km naast gewicht belasten lijkt me een prima idee.
Er is wel degelijk een verschil tussen een etron en een model x, laat staan een model 3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
Nox schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 19:57:
[...]

Nee dat is iets hardnekkigs uit het huidige wagenpark. Maar ook nog steeds ligt de uitstoot van NOx bij benzinewagens lager qua normering (60mg/km) dan de diesels (80mg/km).

https://www.autoweek.nl/v...r-de-emissienorm-euro-6d/

Heb je iets van een verhelderende bron rondom jouw uitspraak? Ik hoor soms dat lucht uit een uitlaat van zo'n diesel schoner is dan die erin gaat. Maar geen enkele monteur zou de uitlaat zo de cabine in laten blazen uiteraard.
Dat gaat dan vooral om fijnstof, waar de lucht al (enorm) vervuild is kan deze schoner uit de auto komen.
https://www.ad.nl/auto/du...nsteden-schoner~af1e10cd/

Dat je er niet van wilt ademen komt niet door de fijnstof, maar gebrek aan zuurstof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

mitsumark schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 21:32:
[...]

Dat gaat dan vooral om fijnstof, waar de lucht al (enorm) vervuild is kan deze schoner uit de auto komen.
https://www.ad.nl/auto/du...nsteden-schoner~af1e10cd/

Dat je er niet van wilt ademen komt niet door de fijnstof, maar gebrek aan zuurstof.
Dan is de stelling doodsimpel dat er minder fijnstof in de uitlaatgassen zitten dan de omgeving. Is er niks gezegd over CO, NOx, CO2 e.a. zooi.

Of is dat allemaal niet vervuilend? ;) Gewoon weer marketingbullshit met heel selectieve vergelijking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
Nox schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 21:38:
[...]

Dan is de stelling doodsimpel dat er minder fijnstof in de uitlaatgassen zitten dan de omgeving. Is er niks gezegd over CO, NOx, CO2 e.a. zooi.

Of is dat allemaal niet vervuilend? ;) Gewoon weer marketingbullshit met heel selectieve vergelijking.
Niet in dat specifieke artikel nee.

NOx zou nul (of 1) moeten zijn voor sommige recente motoren.
https://www.ad.nl/auto/kl...x-uit-te-stoten~a80f1cb2/

CO maken we als het goed is CO2 van.
CO2 moet je misschien in bepaalde omstandigheden/gebieden niet teveel van hebben, maar is niet perse een schadelijke stof.

Moeten die motoren/katalysators/filters natuurlijk wel in goede staat zijn.
Ook een Mercedes C220d is na 200k km niet zo goed als nieuw.

Maargoed, een zware EV veroorzaakt meer fijnstof in de vorm van bandenslijtage, dus heilig zijn die ook niet in de stad.
Liever een C220d dan een etron ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

mitsumark schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 22:38:
[...]

Niet in dat specifieke artikel nee.

NOx zou nul (of 1) moeten zijn voor sommige recente motoren.
https://www.ad.nl/auto/kl...x-uit-te-stoten~a80f1cb2/
Wat een tenenkrommend slecht artikel. 'Deze auto's stoten tussen de 0 en 1000 miligram NOx uit.' De limiet is 80 miligram. Lekker nuttige schaal. Valt in de categorie 3,6 roentgen, not great, not bad. Maargoed...
CO maken we als het goed is CO2 van.
CO2 moet je misschien in bepaalde omstandigheden/gebieden niet teveel van hebben, maar is niet perse een schadelijke stof.
Correct, niet heel schadelijk, maar toch wil je het liever niet hebben. CO is tegenwoordig amper meer een ding, maar vroeger werd daar niet veel aan gedaan. Zelf een tijdje met cabrio achter een oude Renault 19 gereden. Gewoon even gevraagd of hij wilde optyfen, kreeg koppijn van zijn auto. En was traag :+
Moeten die motoren/katalysators/filters natuurlijk wel in goede staat zijn.
Ook een Mercedes C220d is na 200k km niet zo goed als nieuw.
En gok eens wat er vooral rondrijdt in Nederland? Deze nieuwe diesels hebben fors minder NOx uitstoot, dat klopt, maar er rijden er nog enorm veel van euro5 en euro4 norm rond. En dan inderdaad, zodra ze wat ouder worden gaan de filters minder goed werken. Vervangen is duur, eruit slopen goedkoop :+ En zonder doen ze het ook prima. APK meet niet maar kijkt enkel of er geen lampje brandt...
Maargoed, een zware EV veroorzaakt meer fijnstof in de vorm van bandenslijtage, dus heilig zijn die ook niet in de stad.
Liever een C220d dan een etron ;)
In de stad verwacht ik juist minder bandenslijtage door de lagere snelheid. En pak dan even ook de fijnstof uit de uitlaat en remstof van de remmen mee. BEV's remmen op de motor, scheelt ook weer. Als ik zie hoeveel er op mijn velgen zit... Overigens zijn niet alle BEV's 3 ton, er zijn er ook veel met lichtere accu's. Dus ja, dat effect klopt maar in het completere plaatje is het natuurlijk minder.

Hier aan de kust hebben we ook veel fijnstof, komt van de zee. Is het erg? neuh, dat niet. Maar het wordt wel gemeten als fijnstof. https://www.pbl.nl/public...M10-en-PM2.5-in-Nederland

Op die manier zijn je resultaten soms weer heel anders te interpreteren en dat maakt dingen soms zo lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-09 15:48

Wailing_Banshee

You're Next

Nox schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 00:00:
[...]

In de stad verwacht ik juist minder bandenslijtage door de lagere snelheid. En pak dan even ook de fijnstof uit de uitlaat en remstof van de remmen mee. BEV's remmen op de motor, scheelt ook weer. Als ik zie hoeveel er op mijn velgen zit...
Alle schakelauto's kunnen op de motor remmen (automatische weet ik niet), evenals de hybrides. Alleen moet je dan geen binaire rijder zijn natuurlijk...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Wailing_Banshee schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 07:24:
[...]

Alle schakelauto's kunnen op de motor remmen (automatische weet ik niet), evenals de hybrides. Alleen moet je dan geen binaire rijder zijn natuurlijk...
Ik weet niet of je ooit geprobeerd hebt te remmen op de motor, maar als je dan een remafstand van een kilometer wil hebben om van 80 naar nul te gaan... Ja.

Remkracht van een bev op de motor zou ik voor mijn gevoel zeggen, is 80pct vd gevallen afdoende. Voor een auto ongeveer in 10pct vd gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:12

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Nox schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 08:23:
[...]
Ik weet niet of je ooit geprobeerd hebt te remmen op de motor, maar als je dan een remafstand van een kilometer wil hebben om van 80 naar nul te gaan... Ja.

Remkracht van een bev op de motor zou ik voor mijn gevoel zeggen, is 80pct vd gevallen afdoende. Voor een auto ongeveer in 10pct vd gevallen.
Sorry, maar ik rem practisch altijd af op de motor met mijn 1,6HDI. Alleen de aller laatste meter wordt de rem even aangeraakt om volledig tot stilstand te komen. Zo ook mijn vriendin met haar Aygo, geen idee wat voor benzine motor daar in zit. Persoonlijk heb ik mij al verbaasd hoe weinig zij gebruik hoeft te maken van de rem. Dus dat een verbrandingsmotor niet op het motorblok kan afremmen is grote onzin.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
Snelheid heeft denk ik minder impact op bandenslijtage dan optrekken, remmen, sturen.

Remstof zal wel weer in het voordeel zijn van de EV (hoger gewicht kost meer energie om te remmen, afhankelijk van de bestuurder inderdaad het meest door de motor).

Het gaat me ook niet zozeer om de details, meer om het feit dat de EV de heilige graal niet is, en dat het (daardoor) prima is als ze hun deel belasting betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:22
En hoe gaat men om met rekeningrijden voor auto,'s met een buitenlands kenteken, daar zie je er de laatste jaren ook enorm veel van rijden,die rijden "gratis" in Nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

ramrodwillem schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 09:00:
En hoe gaat men om met rekeningrijden voor auto,'s met een buitenlands kenteken, daar zie je er de laatste jaren ook enorm veel van rijden,die rijden "gratis" in Nederland?
Net zoals die nu ook geen wegenbelasting betalen, en jij geen wegenbelasting in het buitenland betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Procentueel valt dat ook wel mee.
Wij rijden (3x) meer in het buitenland dan buitenlanders hier blijkbaar (al zal een groot deel zijn op de route du soleil incl tol).
https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/80302ned

Daarnaast betalen die linksom alsnog wel, want 100 is wel echt heel erg langzaam op de snelweg :P
https://www.ad.nl/auto/du...en-van-dit-jaar~a4473f1e/

[ Voor 27% gewijzigd door mitsumark op 06-07-2022 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

_Dune_ schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 08:27:
[...]

Sorry, maar ik rem practisch altijd af op de motor met mijn 1,6HDI. Alleen de aller laatste meter wordt de rem even aangeraakt om volledig tot stilstand te komen. Zo ook mijn vriendin met haar Aygo, geen idee wat voor benzine motor daar in zit. Persoonlijk heb ik mij al verbaasd hoe weinig zij gebruik hoeft te maken van de rem. Dus dat een verbrandingsmotor niet op het motorblok kan afremmen is grote onzin.
Zelf wel eens in de stad gereden met een BEV?

Ik heb diesel, benzine en BEV gereden maar van alle auto's met remkracht zonder de echte rem te gebruiken is de BEV echt by far superieur. Ik ben trouwens wel benieuwd hoe jij voor een oranje licht remt, of knal je gewoon door rood over de kruising? :/ Dat soort dingen zijn redelijk normale dagelijkse dingen die ik tegenkom waarvan jij beweert praktisch altijd met de compressie v.d. motor af te remmen.

Net even gekeken, mijn auto (mazda skyactiv G motor) remt ongeveer 1 km/h per seconde. (100km/h, 6e versnelling) Ik heb even snel de berekening gemaakt maar sorry, ik kan je écht niet geloven. Tenzij jij iemand bent die met 100km/h hem in zijn 3e versnelling zet om af te remmen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:22
ThunderNet schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 09:01:
[...]

Net zoals die nu ook geen wegenbelasting betalen, en jij geen wegenbelasting in het buitenland betaald.
Ok maar 1 verschil, ik ga op vakantie naar het buitenland met mn auto voor 2/3 weken, deze niet toeristen wonen en werken hier maar hebben een auto op buitenlands kenteken, lijkt me dat men daar toch ook naar zou moeten kijken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

ramrodwillem schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 09:49:
[...]

Ok maar 1 verschil, ik ga op vakantie naar het buitenland met mn auto voor 2/3 weken, deze niet toeristen wonen en werken hier maar hebben een auto op buitenlands kenteken, lijkt me dat men daar toch ook naar zou moeten kijken ?
En dat gebeurd andersom net zo goed. Ik rij nu ook al een paar maand in het buitenland rond op Nederlandse platen. En zolang dat enigzins in evenwicht is maakt dat toch niet zo heel veel uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

[...]

Euhh, met die plannen die er nu liggen mag jij gewoon je "wegenbelasting" betalen in het buitenland, alleen betaal je dat aan de Nederlandse regering. Tenzij ze op alle Nederlandse wegen kastjes gaan plaatsen, kun je geen onderscheid maken tussen kilometers die je in Nederland rijdt, of kilometers die je in het buitenland rijdt.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
[...]

Ik betaal energiebelasting voor mijn stroom, jij toch ook? Een onzuinige EV kost daarmee net zo goed meer dan een zuinige EV.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Wailing_Banshee schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 10:16:
[...]

Euhh, met die plannen die er nu liggen mag jij gewoon je "wegenbelasting" betalen in het buitenland, alleen betaal je dat aan de Nederlandse regering. Tenzij ze op alle Nederlandse wegen kastjes gaan plaatsen, kun je geen onderscheid maken tussen kilometers die je in Nederland rijdt, of kilometers die je in het buitenland rijdt.
Wat voor plannen liggen er nu werkelijk?

Ik heb nog niets voorbij zien komen. Behalve een bericht in de media "op basis van Haagse bronnen". Nu worden hier conclusies getrokken alsof er al een wet door de kamer is.

(Overigens zie je hetzelfde bij de stikstofcrisis. Er ligt een rapport met oorzaken, duidingen en een oplossingsrichting. Maar nog geen echt voorstel voor een plan. Dat mag een ander uitwerken.. Onderwijl gaat iedereen ermee aan de haal alsof dat stuk de bijbel is. Wacht nu eerst maar even af, voor er te snelle conclusies worden getrokken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Nox schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 19:24:
[...]

Er zijn meer variabelen dan co2. Roet/fijnstof, zwavel, CO, NOx (nee niet ik) en nog wat andere zooi komt er uit een uitlaat. Het een wat meer dan de ander.
Naar ik begrijp zijn banden en remmen in een stedelijke omgeving de grootste troepveroorzakers geworden?
[...]

Erm, straks wel dus.
JanHenk schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 10:19:
[...]

Ik betaal energiebelasting voor mijn stroom, jij toch ook? Een onzuinige EV kost daarmee net zo goed meer dan een zuinige EV.
Dat is natuurlijk een fractie van de accijnzen die er nu op brandstof zit en waar de overheid van afhankelijk is. Ik ken ook weinig mensen die hun eigen benzine maken thuis. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Nox schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 09:48:
[...]

Zelf wel eens in de stad gereden met een BEV?

Ik heb diesel, benzine en BEV gereden maar van alle auto's met remkracht zonder de echte rem te gebruiken is de BEV echt by far superieur. Ik ben trouwens wel benieuwd hoe jij voor een oranje licht remt, of knal je gewoon door rood over de kruising? :/ Dat soort dingen zijn redelijk normale dagelijkse dingen die ik tegenkom waarvan jij beweert praktisch altijd met de compressie v.d. motor af te remmen.

Net even gekeken, mijn auto (mazda skyactiv G motor) remt ongeveer 1 km/h per seconde. (100km/h, 6e versnelling) Ik heb even snel de berekening gemaakt maar sorry, ik kan je écht niet geloven. Tenzij jij iemand bent die met 100km/h hem in zijn 3e versnelling zet om af te remmen :X
Absoluut eens met dat laatste, als je een beetje een langere bak hebt is remmen op/met de motor echt niet een optie. Hier idem ditto als ik 120 rijdt in de 6 moet ik echt wel de rem erbij pakken als er voor mij op de snelweg iemand met 100 gaat inhalen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Señor Sjon schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 10:25:
[...]

Dat is natuurlijk een fractie van de accijnzen die er nu op brandstof zit en waar de overheid van afhankelijk is. Ik ken ook weinig mensen die hun eigen benzine maken thuis. :+
Het is maar hoe je dat bekijkt.

Ik neem even de bedragen van 2021, voor de grote (tijdelijke) accijnsverlaging. Energiebelasting op stroom is € 0,1141 en daarbovenop € 0,0363 ODE, tezamen ruim 15 cent.

De accijns op benzine in 2021 was € 0,81314, oftewel ruim 81 cent.

In een liter benzine zit ongeveer 8,9 kWh aan energie. Rekenen we de accijns op benzine om naar een accijns per kWh, dan komen we dus uit op ruim 9 cent.

Verhoudingsgewijs zit er dus 67% meer accijns op stroom dan op benzine. Om nog maar te zwijgen over diesel, LPG, of gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Señor Sjon schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 10:25:
[...]

Naar ik begrijp zijn banden en remmen in een stedelijke omgeving de grootste troepveroorzakers geworden?
Mwah, de (tweetakt) scooters en brommobielen zijn niet echt schoon. Daarvan zie ik er nog zat rijden.

In de euro7 norm gaan banden en remmen ook meewegen in de uitstoot overigens. Maar als we enkel banden-fijnstof als probleem hebben met bev en zeer beperkt remmen, dan zou het echt enorm meevallen.

[ Voor 23% gewijzigd door Nox op 06-07-2022 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20-09 10:01
Nox schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 00:00:
En gok eens wat er vooral rondrijdt in Nederland? Deze nieuwe diesels hebben fors minder NOx uitstoot, dat klopt, maar er rijden er nog enorm veel van euro5 en euro4 norm rond. En dan inderdaad, zodra ze wat ouder worden gaan de filters minder goed werken. Vervangen is duur, eruit slopen goedkoop :+ En zonder doen ze het ook prima. APK meet niet maar kijkt enkel of er geen lampje brandt...
Onjuist
het grootste deel van het wagenpark is euro 5 of 6 bij de diesels. euro 4 is tot 2010. dat zie je zowat niet meer, al is het alleen al ivm de milieu toeslag die je krijgt bovenop de wegenbelasting

euro 5 en euro 6 is hetzelfde roetfilter, enige verschil is of je nog adblue injecteert VOOR het roetfilter en Na de katalysator.

Met betrekking tot APK:
Vanaf 1 Juli 2022 moet elke diesel bij de APK aan de deeltjesteller om de werking van het filter te testen.
Benzine wordt alleen uitgelezen

Qua uitstoot: haal je vinger eens door de uitlaat van een euro 5/6 diesel... en daarna door de uitlaat van een benzine.... Aan welke vinger denk jij dat roetdeeltjes zitten? Diesel? Fout! De benzine produceert meer roet

Qua werking: de oudste diesel (euro 5) in de vloot heeft bijna 6 ton op de teller, originele roetfilter, nooit gereinigd. en haalde gisteren de normen aan de APK meet apparatuur probleemloos.

Niet werkende roetfilters komen alleen voor bij auto's die nooit op de snelweg komen en alleen korte ritjes rijden. Deze regenereren nooit.

Bij dat regenereren wordt het roet LETTERLIJK verbrand tot onschadelijk as. een deel blijft achter wanneer dit niet goed gebeurt. Maar het is dus ook een fabel dat de roet uitstoot elders plaats vind.

Er zijn meerdere onderzoeken die juist aantonen dat de uitstoot van een een diesel schoner is als de omgevingslucht. Maw de diesel zuivert feitelijk de lucht.
Bron: https://www.ad.nl/auto/du...nsteden-schoner~af1e10cd/ en https://www.ad.nl/auto/kl...x-uit-te-stoten~a80f1cb2/
Wanneer je ook nog een co2 neutrale brandstof zou tanken is de cirkel rond.
https://www.deloonwerker....traal-te-dieselen-409007/

[ Voor 26% gewijzigd door fvdberg op 06-07-2022 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-09 13:41

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Niet anders dan nu, behalve dat je nu per maand betaalt en straks per kilometer.
Maar alle dagen dat ik in het buitenland rij, daarvoor krijg ik nu ook geen korting op mijn wegenbelasting.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
@JanHenk
Beiden zijn belast met btw.
De ene 3,16 ct (nog rekenend met 21%) en de ander 17,06 ct.

18,2 vs 98,4 zorgt voor 11,1 ct vs 18.2 ct per kW. De ene kan je salderen en zelf opwekken, de andere niet.

Overigens gebruikt een beetje auto ca 6 liter om 100 km te rijden (1:16) en een EV komt op ~15-20 kWh / 100 km wat ik zo snel online hierover kan vinden.
De auto heeft dan 5,90 afgerekend en de EV 3.64 (gerekend met 20).

@Maasluip Dat haalt wel gelijk het betalen voor gebruik onderuit aangezien het eerst een flatfee over tijd in bezit was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

JanHenk schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 10:23:
[...]

Wat voor plannen liggen er nu werkelijk?

Ik heb nog niets voorbij zien komen. Behalve een bericht in de media "op basis van Haagse bronnen". Nu worden hier conclusies getrokken alsof er al een wet door de kamer is.
Sorry, het zijn nog geen officiële plannen, maar de eerste uitwerking. En als de minister het zegt, is dat dan nog steeds "op basis van Haagse bronnen"?
En als de minister iets zegt, gebeurt het zo, de 2de kamer mag z'n plasje er nog wel even overheen doen, maar daar zijn die ministers heel goed in om te negeren.

"Harbers: "De overheid wil alleen weten hoeveel kilometer er is gereden, niet op welke plaats en op welk tijdstip. We hopen dat mensen bewuster met de auto zullen omgaan en dat dat milieuwinst oplevert.""

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Señor Sjon schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 10:56:
@JanHenk
Beiden zijn belast met btw.
De ene 3,16 ct (nog rekenend met 21%) en de ander 17,06 ct.

18,2 vs 98,4 zorgt voor 11,1 ct vs 18.2 ct per kW.
Ik heb gewoon de kale tarieven accijns en energiebelasting gepakt. Verhoudingsgewijs wordt het er niet anders van, als het goed is zou je nog steeds op de ~67% uit moeten komen die ik noemde. Je kunt het dus best buiten beschouwing laten :+
De ene kan je salderen en zelf opwekken, de andere niet.
Dat klopt, maar dat staat los van de discussie over energiebelasting naar verbruik c.q. rekeningrijden. Salderingsregeling staat ook gepland om afgebouwd te worden, dus je moet dat naar mijn idee totaal los zien en beschouwen alsof er ook gewoon 'accijns' over stroom wordt geheven.

Iets wat eigenlijk altijd wordt vergeten in de media en ook hier.
Overigens gebruikt een beetje auto ca 6 liter om 100 km te rijden (1:16) en een EV komt op ~15-20 kWh / 100 km wat ik zo snel online hierover kan vinden.
De auto heeft dan 5,90 afgerekend en de EV 3.64 (gerekend met 20).
Nu pak je de efficiëntie er weer bij, dat is juist niet de bedoeling als je de een prijs per eenheid energie wilt vaststellen. Een auto met een 6-cilinder is minder efficiënt dan een auto met een 3-pitter. De eerste verbruikt meer dus betaalt per kilometer (terecht) meer accijns. Dat moet je daarna niet weer gaan omrekenen naar efficiëntie, want wat ben je dan aan het uitrekenen precies??

Een EV is veel efficiënter dan een benzineauto. In de energiebelasting is stroom per eenheid juist méér belast dan fossiele brandstoffen. Dat je als eindgebruiker alsnog goedkoper uit bent, of doordat ze een stuk efficiënter zijn.

Dat zou betekenen dat de accijns op fossiele brandstoffen nog veel verder omhoog moet. Of de energiebelasting op stroom juist wat omlaag (dat laatste zie ik nog wel gebeuren trouwens, maakt ook de hele salderingsdiscussie een stuk minder relevant).

Op diesel wordt verhoudingsgewijs per liter (er zit iets minder energie in dan in benzine) ook te weinig accijns geheven. De enige reden dat we niet massaal diesels rijden, is dat de bezitsbelasting (MRB) veel hoger is.

Ik neem dus ook aan dat de accijns op diesel een stuk hoger gaat worden als de MRB wordt afgeschaft ten faveure van de kilometerheffing. Anders worden straks de benzineauto's weer massaal ingeruild voor diesels.

Bottomline:
Je kunt niet zomaar rekeningrijken invoeren zonder integrale visie op energie en energiebelastingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
De energiebelasting op elektrische energie wordt dan ook in stappen verlaagd. :)

https://www.rijksoverheid...astingen/energiebelasting

Het is voor de overheid natuurlijk relatief nieuw dat iets wat voor huishoudens wordt bedacht, nu uitgebreid voor vervoer wordt ingezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Maasluip schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 10:52:
[...]

Niet anders dan nu, behalve dat je nu per maand betaalt en straks per kilometer.
Maar alle dagen dat ik in het buitenland rij, daarvoor krijg ik nu ook geen korting op mijn wegenbelasting.
Er is nog wel een kanttekening bij te plaatsen: als ik naar Italie rijd is dat gemeten in aantal dagen maar een paar procent van mijn jaarlijkse motorrijtuigenbelasting, en het blijft een vast bedrag. Maar in aantal kilometer wordt het een veel groter aandeel. Juist voor mensen die weinig rijden kan een vakantieritje van een week zomaar 20% van het jaarkilometrage zijn. Even naar Rome en je mag in Nederland 150 euro aftikken.

[ Voor 6% gewijzigd door RemcoDelft op 06-07-2022 11:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Señor Sjon schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 11:19:
De energiebelasting op elektrische energie wordt dan ook in stappen verlaagd. :)
En als genoeg mensen gasloos zijn, blijkt dat de belastinginkomsten te hard dalen en gaat het weer omhoog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Wailing_Banshee schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 11:11:
[...]

Sorry, het zijn nog geen officiële plannen, maar de eerste uitwerking. En als de minister het zegt, is dat dan nog steeds "op basis van Haagse bronnen"?
En als de minister iets zegt, gebeurt het zo, de 2de kamer mag z'n plasje er nog wel even overheen doen, maar daar zijn die ministers heel goed in om te negeren.

"Harbers: "De overheid wil alleen weten hoeveel kilometer er is gereden, niet op welke plaats en op welk tijdstip. We hopen dat mensen bewuster met de auto zullen omgaan en dat dat milieuwinst oplevert.""
Dat is toch een loze uitspraak zonder nadere uitwerking? Ik denk dan aan:

- Kilometerheffing, vast tarief? Differentiatie naar brandstof?
- MRB, wat doen we daarmee? Blijft dat? Hoeveel dan? Differentiatie naar brandstof?
- Accijns, moeten we daar ook nog wat mee?
- Energiebelasting op stroom, moeten we daar nog wat mee?

We "gaan nu uit" van het volgende:
- MRB wordt volledig vervangen;
- De kilometerheffing is gelijk per type brandstof;
- Accijns blijft gelijk;
- Energiebelasting op stroom wordt niet eens naar gekeken.

Als voorgaand de randvoorwaarden zijn. Is dit mijn eerste en laatste EV. Dan stap ik gewoon weer over op een diesel. Net zo duur per kilometer qua kilometerheffing en qua prijs van de brandstof (efficiëntie meegenomen) rij je dan nog steeds goedkoper dan op stroom (dat kost tegenwoordig ruim 50 cent per kWh).

Ik mag aannemen dat dat niet het effect is dat men wenst te bewerkstelligen.

Dus is een meer integrale visie nodig.

En kunnen we dus ook niets met die loze woorden van meneer Harbers. Ik wil een plan zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PEBKAC
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21-09 14:41
Wailing_Banshee schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 11:11:
[...]

Hij bedoelt
milieuwinst
:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
JanHenk schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 11:29:
Als voorgaand de randvoorwaarden zijn. Is dit mijn eerste en laatste EV. Dan stap ik gewoon weer over op een diesel. Net zo duur per kilometer qua kilometerheffing en qua prijs van de brandstof (efficiëntie meegenomen) rij je dan nog steeds goedkoper dan op stroom (dat kost tegenwoordig ruim 50 cent per kWh).

Ik mag aannemen dat dat niet het effect is dat men wenst te bewerkstelligen.
Die auto's worden niet meer verkocht vanaf 2035 volgens EU regelgeving, en sommige landen zullen dat vast eerder door willen voeren. Ook sommige merken willen daar al eerder op inzetten. Die diesel worden dus steeds schaarser, uiteindelijk heb je weinig keus. Een tegen die tijd hele oude auto rijden of elektrisch.

Overigens blijft het nu allemaal speculeren, ook voor de regering. Een regeling welke pas in 2030 ingaat, veel ontwikkelingen zijn nog onbekend en er komen nog 2 verkiezingen tussendoor. Het is, zelfs voor de minister, nu nog onmogelijk om daar zinnige uitspraken over te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
TheBrut3 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 12:09:
[...]

Die auto's worden niet meer verkocht vanaf 2035 volgens EU regelgeving, en sommige landen zullen dat vast eerder door willen voeren. Ook sommige merken willen daar al eerder op inzetten. Die diesel worden dus steeds schaarser, uiteindelijk heb je weinig keus. Een tegen die tijd hele oude auto rijden of elektrisch.
Dan zou je inderdaad, met het oog op de restwaarde, een oude diesel kopen.
Overigens blijft het nu allemaal speculeren, ook voor de regering. Een regeling welke pas in 2030 ingaat, veel ontwikkelingen zijn nog onbekend en er komen nog 2 verkiezingen tussendoor. Het is, zelfs voor de minister, nu nog onmogelijk om daar zinnige uitspraken over te doen.
Dat was ook mijn punt, er is geen visie, het is een vrij loze uitspraak van iets wat over 8 jaar wellicht zou kunnen gelden. Eerst de beleidsnotitie maar, dan kunnen we dan verder discussiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

fvdberg schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 10:49:
[...]

Onjuist
het grootste deel van het wagenpark is euro 5 of 6 bij de diesels. euro 4 is tot 2010. dat zie je zowat niet meer, al is het alleen al ivm de milieu toeslag die je krijgt bovenop de wegenbelasting
Fair enough, iemand anders hier riep dat 6 bijna niet voorkwam, dus vandaar. Neemt niet weg dat euro5 (en 6) nog veel NOx uitstoten. Iets wat momenteel nogal actueel is.
euro 5 en euro 6 is hetzelfde roetfilter, enige verschil is of je nog adblue injecteert VOOR het roetfilter en Na de katalysator.

Met betrekking tot APK:
Vanaf 1 Juli 2022 moet elke diesel bij de APK aan de deeltjesteller om de werking van het filter te testen.
Top, iedereen die de egr en roetfilters eruit slopen is dan wel fijn. Is het laaghangende fruit.
Qua uitstoot: haal je vinger eens door de uitlaat van een euro 5/6 diesel... en daarna door de uitlaat van een benzine....
Nee dank je.
Aan welke vinger denk jij dat roetdeeltjes zitten? Diesel? Fout! De benzine produceert meer roet
En daarom worden nieuwe benzines ook nog met roetfilter/partikelfilter uitgerust.
Qua werking: de oudste diesel (euro 5) in de vloot heeft bijna 6 ton op de teller, originele roetfilter, nooit gereinigd. en haalde gisteren de normen aan de APK meet apparatuur probleemloos.
Mooi. N=1, terwijl (vooral vroeger hoor) roetfilters en egr kleppen veel problemen opleverden. Benzines worden warmer waardoor een roetfilter daarvan makkelijker regenereert.
Niet werkende roetfilters komen alleen voor bij auto's die nooit op de snelweg komen en alleen korte ritjes rijden. Deze regenereren nooit.

Bij dat regenereren wordt het roet LETTERLIJK verbrand tot onschadelijk as. een deel blijft achter wanneer dit niet goed gebeurt. Maar het is dus ook een fabel dat de roet uitstoot elders plaats vind.

Er zijn meerdere onderzoeken die juist aantonen dat de uitstoot van een een diesel schoner is als de omgevingslucht. Maw de diesel zuivert feitelijk de lucht.
Bron: https://www.ad.nl/auto/du...nsteden-schoner~af1e10cd/ en https://www.ad.nl/auto/kl...x-uit-te-stoten~a80f1cb2/
Wanneer je ook nog een co2 neutrale brandstof zou tanken is de cirkel rond.
https://www.deloonwerker....traal-te-dieselen-409007/
https://topgear.nl/autoni...end-blijkt-uit-onderzoek/ waarbij gerefereerd wordt naar dit onderzoek: https://www.trueinitiativ...cle-emissions-in-brussels

Conclusie: van de claim dat nieuwe diesels lucht zuiveren klopt niet veel, ze zijn nog steeds vervuilender dan benzines.

Maargoed, punt van dit verhaal was ook alweer..? Ik denk dat in ieder geval euro5 wel eruit gebonjourd gaat worden, kostentechnisch heel onaantrekkelijk gemaakt. Die stoten nog en masse stikstofoxiden uit waar we nu graag rap vanaf willen (ofja, rond 2030 als dat andere plan afgerond moet worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
Euro 5 en 6 zijn nagenoeg gelijk. Die euro 4 is vuil en stoot idd te veel uit. Die gaat er terecht uit. In 2025 volgt euro 5 en in 2030 euro 6. In de milieuzones als we even de strengste lez van Antwerpen aanhouden.
Dat onderzoek in Brussel is bewezen ongefundeerd

[ Voor 37% gewijzigd door fvdberg op 06-07-2022 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
fvdberg schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 10:49:
Met betrekking tot APK:
Gelukkig dat de bij benzine niet controleren of de OPF er nog onder zit :D Beter gaan ze dat ook niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
ze controleren wel of hij fysiek aanwezig is (of daarbij los in de kofferbak ook telt...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:26

Spotmatic

Ken sent me

Maar goed dat ik mijn oude VW T4 bus heb verkocht. 2.5 TDI grijs kenteken, EGR afgedopt, katvervanger, geen roetfilter (hoort er ook niet op). Al weet ik dat er voor grijze kentekens heel andere APK eisen zijn - die zijn niet gelijk aan de APK eisen voor personenauto's.

(Noot: ik heb nog wel een oude VW T3 Syncro uit 1986 op diesel. Daar zit helemaal niets op wat voor het milieu fijn zou zijn - ik wil hem echter graag naar de leeftijd van 40 jaar tillen vanwege de belastingvrijstelling voor zover dat in 2026 dan nog bestaat).

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• TheBrut3
De provincies hebben al laten weten tegen het plan te zijn zoals het nu in de wandelgangen rond gaat. Omdat dan de mensen in het buitengebied en de dorpen belast worden, terwijl de files over het algemeen in de randstad staan.
"Het kan ook op een grovere manier. Eén van de dingen die je zou kunnen overwegen is een vast basistarief voor de kilometerheffing, maar dat je toeslag laat plaatsvinden op basis van passage van knelpunten."
Dat vind ik best een goede optie. Basistarief en ontmoedigingsbeleid erbij. Ben je nog redelijk anoniem en ze hebben enkel ANPR camera's nodig op de drukke stukken, welke er waarschijnlijk al hangen.

https://eenvandaag.avrotr...eb-je-meer-alternatieven/

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

TheBrut3 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 21:40:
De provincies hebben al laten weten tegen het plan te zijn zoals het nu in de wandelgangen rond gaat. Omdat dan de mensen in het buitengebied en de dorpen belast worden, terwijl de files over het algemeen in de randstad staan.
Tuurlijk, want dat zijn de win-gewesten. Zoveel mogelijk geld eruit halen en zo weinig mogelijk terug gegeven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
En de provincies zullen met een soort van ingezetenenbelasting komen om het verlies aan inkomsten te compenseren. Dus dan betaalt iedereen een vast bedrag, net als bij de gemeente en waterschappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Of er wordt extra gerekend en de provincies krijgen een deel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitsumark
Er ligt in de provincie ook meer asfalt per gebruiker en meer natuur om te beschermen, niet meer dan logisch dat je meer wordt belast: de gebruiker betaalt.
[/sarcasme]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Oh, nog even voor degenen die in OV geloven: Volgende week heb ik om 7:00 een afspraak in het ziekenhuis. Toch voor de grap eens gekeken op Google maps.
Met de auto: 20 a 30 min.
Met de fiets: een uurtje
Te voet: 3 en een half uur.
Met het OV: 7 en een half uur. Dat betekent dat ik 's avonds de laatste bus mag pakken en dan op de stoep bij het ziekenhuis mag overnachten. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

hneel schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 09:10:
Oh, nog even voor degenen die in OV geloven: Volgende week heb ik om 7:00 een afspraak in het ziekenhuis. Toch voor de grap eens gekeken op Google maps.
Met het OV: 7 en een half uur. Dat betekent dat ik 's avonds de laatste bus mag pakken en dan op de stoep bij het ziekenhuis mag overnachten. :+
Dat kan niet want iedereen woont in de randstad.

Sarcasme terzijde,
TheBrut3 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 21:40:

[...]

Dat vind ik best een goede optie. Basistarief en ontmoedigingsbeleid erbij. Ben je nog redelijk anoniem en ze hebben enkel ANPR camera's nodig op de drukke stukken, welke er waarschijnlijk al hangen.

https://eenvandaag.avrotr...eb-je-meer-alternatieven/
En dit snap ik dus niet. De media speculeerden al een tijdje over de methode die ze gaan toepassen, dat het toch neerkomt op een vast bedrag verbaasde me wel. Dat getuigt gewoon van luiheid wat mij betreft, dit had zoveel slimmer gekund.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Deze snap ik even niet. Met de fiets doe je in een half uur 10 tot 12km, dan moet je redelijk doortrappen of een elektrische fiets hebben, te voet zou dat in 1.5 tot 2 uur moeten lukken. Klinkt als een vreemde route.
nst6ldr schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 09:23:
En dit snap ik dus niet. De media speculeerden al een tijdje over de methode die ze gaan toepassen, dat het toch neerkomt op een vast bedrag verbaasde me wel. Dat getuigt gewoon van luiheid wat mij betreft, dit had zoveel slimmer gekund.
Er is natuurlijk nog niets formeel besloten. Wat er nu ligt zijn allemaal nog speculaties. De plannen worden nu uitgewerkt en ik verwacht niet dat er dit jaar al een eerste concept zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

TheBrut3 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 09:29:
[...]
Deze snap ik even niet. Met de fiets doe je in een half uur 10 tot 12km, dan moet je redelijk doortrappen of een elektrische fiets hebben, te voet zou dat in 1.5 tot 2 uur moeten lukken. Klinkt als een vreemde route.
Zo te zien rekent GM een snelheid van ong 20 km/u voor fietsen. En ong 5 km/u voor wandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind

Een vast bedrag is het natuurlijk niet, het is altijd nog een bedrag wat meeschaalt met het aantal gereden kilometers.

Naar mijn inzien is het niks anders dan een iteratieve manier van implementeren: Eerst de basics zodat tenminste dat goed werkt, dan verder kijken naar verfijning en optimalisatie.

Of cynischer gezien: Eerst acceptatie creëren. Op het moment zullen zorgen omtrent de privacy en eventuele technische uitdagingen de grootste knelpunten zijn. De weinig rijdende pensionado (lees: de meerderheid) wordt netjes tegemoet gekomen, want het kan verkocht worden dat de totale lasten omlaag gaan. Het bedrijfsleven wordt tegemoet gekomen omdat veelrijdende mensen die in de spits de randstad in moeten geen extra kosten krijgen.

Zodra dat werkt kan je verder gaan kijken naar optimalisatie. Ondertussen is er wat extra tijd geweest om aan het dashboard en de knoppen te werken en dus vraagstukken op te lossen als hoe men dan tijd en locatie van weggebruik gaat vastleggen en wat een maatschappelijk geaccepteerde differentiatie zal zijn.

Sowieso kan ik me goed voorstellen dat de VVD er absoluut niet happig op is bovenstaande differentiatie überhaupt in te voeren. Het treft immers de eigen achterban van hardwerkende Nederlanders werkgevers die met een reiskosten- en werktijdenvraagtstuk zal komen te worstelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
[...]

Dat kan niet want iedereen woont in de randstad.

Sarcasme terzijde,
[...]

Als het naar plaats/tijd/type auto/etc gaat, dan wordt het dus totaal onvoorspelbaar en oncontroleerbaar wat een rit kost. De km's van 6-9 kosten je 10 ct, maar na 9 uur weer 8 ct. Maar alleen bij grote steden, anders is het 7 ct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Señor Sjon schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 11:05:
[...]

Als het naar plaats/tijd/type auto/etc gaat, dan wordt het dus totaal onvoorspelbaar en oncontroleerbaar wat een rit kost. De km's van 6-9 kosten je 10 ct, maar na 9 uur weer 8 ct. Maar alleen bij grote steden, anders is het 7 ct.
Lijkt me overdreven om dat te stellen, op gebruik na zijn al die elementen al opgenomen in het belastingstelsel. Het gebruik (tijd/frequentie) van individuele voertuigen alleen nog niet, en dat kan je in drukke gebieden makkelijk vaststellen. Beter nog, dat doen we al met snelheidsovertredingen, milieuzones, ANPR en AMIGO BORAS.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Het is technisch prima mogelijk. Maar voor de gebruiker wordt het elke keer een soort buitenlandse taxirit waarbij je onaangenaam verrast kan worden door de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 19-09 10:55
Het zoeken naar een high-tech high-bureacratische oplossing vind ik weer zo ultra-Nederlands. Investeer gewoon 20 jaar geen cent in wegenbouw/onderhoud. Dan krijg je Franse/Duitse wegen, en dat kijk je wel uit dat je om 8 uur in de Randstad de snelweg opgaat.

Die wegen hier zijn veel te goed, en we zijn veel te geobsedeerd met doorstroom. File is toch al afschrikking genoeg? Verplicht de mogelijkheid tot thuiswerken, maak van de A1 weer 2 rijstroken ipv 5-6 :) Auto's >1000kg verbieden, scheelt ook een slok op een borrel.

We halen graag stereotypen aan over Franse bureaucratie, maar we zien onze eigen drang over het hoofd. De BD kan nou al sommige belastingen niet aanpassen omdat niemand het systeem meer snapt.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
RemcoDelft schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 11:21:
[...]

Er is nog wel een kanttekening bij te plaatsen: als ik naar Italie rijd is dat gemeten in aantal dagen maar een paar procent van mijn jaarlijkse motorrijtuigenbelasting, en het blijft een vast bedrag. Maar in aantal kilometer wordt het een veel groter aandeel. Juist voor mensen die weinig rijden kan een vakantieritje van een week zomaar 20% van het jaarkilometrage zijn. Even naar Rome en je mag in Nederland 150 euro aftikken.
Maar dat is nu toch niet heel niet anders? Als je weinig rijdt gebruik je weinig brandstof en ben je in die maand dat je naar Rome gaat ineens veel meer kwijt aan brandstof (en dus accijnzen en BTW). Het is hoogstens wat minder zichtbaar met de huidige regels, maar financieel maakt het niet veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
Señor Sjon schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 11:11:
Het is technisch prima mogelijk. Maar voor de gebruiker wordt het elke keer een soort buitenlandse taxirit waarbij je onaangenaam verrast kan worden door de kosten.
Op een gegeven moment snappen mensen dat best wel hoor. Je weet nu toch ook dat als je na 19.00 van Amsterdam naar Utrecht rijdt dat sneller gaat dan voor 19.00. Maar misschien overschat ik de mensheid. Er zijn immers ook nog steeds mensen die verbaasd zijn als ze horen dat de benzine langs de snelweg duurder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:58

Dennis1812

Amateur prutser

Frame164 schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 11:39:
[...]

Maar dat is nu toch niet heel niet anders? Als je weinig rijdt gebruik je weinig brandstof en ben je in die maand dat je naar Rome gaat ineens veel meer kwijt aan brandstof (en dus accijnzen en BTW). Het is hoogstens wat minder zichtbaar met de huidige regels, maar financieel maakt het niet veel uit.
Maar accijnzen en btw blijven toch bestaan? Enkel MRB verdwijnt?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
Er zijn maar weinig mensen die exclusief in OV geloven dus dit is een fictieve situatie. Voor die enkele keer dat de geschetste situatie voorkomt kan je ook gewoon een taxi bellen als je geen auto hebt. En om maar een auto te houden voor die enkele keer dat je om 7.00 in het ziekenhuis moet zijn is ook niet realistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
De overheid maakt geen winst. Die krijgt gewoon geld op een andere manier binnen wat weer nodig is voor de overheidsuitgaven. Al kunnen we natuurlijk prima stoppen met zorg, onderwijs, sociale zekerheid etc. Wie heeft dat nu nodig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Frame164 schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 11:45:
[...]

Er zijn maar weinig mensen die exclusief in OV geloven dus dit is een fictieve situatie. Voor die enkele keer dat de geschetste situatie voorkomt kan je ook gewoon een taxi bellen als je geen auto hebt. En om maar een auto te houden voor die enkele keer dat je om 7.00 in het ziekenhuis moet zijn is ook niet realistisch.
En als je daar werkt en elke dag om 6.45 mag beginnen dan?
Dat is voor heel veel mensen dagelijkse realiteit. Zowel ziekenhuizen als verpleeghuizen etc. En die laatste zijn vaak nog lastiger met OV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:56

Destruction

(ex-)Automonteur

Brent schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 11:17:
Auto's >1000kg verbieden, scheelt ook een slok op een borrel.
Ah, goed plan. Dan ga ik voortaan mijn aanhanger (leeggewicht 500KG, maximaal gewicht 2000KG) trekken met een Aygo 8)7 Dat moet je dus helemaal niet willen, omdat het er niet veiliger op zou worden. Ook je gezin kunnen vervoeren is dan definitief afgelopen. Of het gereedschap dat je voor je werk nodig hebt, etc..

Je voorstel om het wegdek kapot te laten gaan en zo af te dwingen dat mensen (nog) meer gaan betalen, is ook een vreemde. Je vergeet dat iedereen die een auto (of motor, busje etc) bezit al op 5 manieren belasting betaald, als Den Haag weigert om van dat geld het wegennet fatsoenlijk te onderhouden hebben we (naast de bestaande ellende met de politiek) er nog een probleem bij met de Nederlandse regering.

[ Voor 43% gewijzigd door Destruction op 23-07-2022 12:34 ]

Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Die wegen hier zijn veel te goed, en we zijn veel te geobsedeerd met doorstroom. File is toch al afschrikking genoeg? Verplicht de mogelijkheid tot thuiswerken, maak van de A1 weer 2 rijstroken ipv 5-6 :) Auto's >1000kg verbieden, scheelt ook een slok op een borrel.
Lekker voor het milieu, mag er geen enkele elektrische auto meer rijden 👍

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:09
Auto's >1000kg verbieden, scheelt ook een slok op een borrel.
Oprechte vraag, wat scheelt dat precies? Het aantal auto's of het gewicht op de weg? :P

Aangezien een gemiddelde middenklasser al vaak boven de 1000 kg weegt zie ik het voordeel er niet echt van.

Ik zie eerder enkele milieutechnische uitdagingen (elektrisch rijden, en een toename van het aantal auto's door het formaat en een toename van het aantal vliegreizen, vanuit de randstad naar de veluwe met het hele gezin :+ )

Overigens roept RWS toch al jaren dat echte slijtage van het wegdek vooral van vrachtverkeer afkomstig is, dus ik zie niet helemaal in wat een gewichtsbeperking van auto's in die zin zou moeten opleveren. Tenzij je ook het vrachtverkeer vervangt door auto's van <1000kg. 1000 AH blauwe/Jumbo Gele Aygo's op weg om de lokale supermarkt te bevoorraden. :+

[ Voor 30% gewijzigd door TIGER1125 op 23-07-2022 12:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
Maar welk probleem willen we nu precies oplossen dan?

Ik zie files niet minder worden, dat hangt nauwelijks van kosten af. De mensen die naar hun werk moeten blijven toch wel rijden.
Toevallig vorige week van het OV gebruikt, wat een drama met vertragingen en bussen die helemaal niet kwamen opdagen, is gewoon geen alternatief.
Plezierritjes zullen vast minder worden, maar dat is een druppel op een gloeiende plaat en zijn sowieso al zelden in de spits.

Transport over de weg zal ook wel gelijk blijven, er zijn geen alternatieven.
Hogere kosten worden gewoon doorberekend, nog meer inflatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

mitsumark schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 12:41:
Maar welk probleem willen we nu precies oplossen dan?
Verminderde inkomsten door afname van de vraag naar benzine en diesel door de verkoop van EVs.

That is all. Puur een geldkwestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Dennis1812 schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 12:53:
[...]

Verminderde inkomsten door afname van de vraag naar benzine en diesel door de verkoop van EVs.

That is all. Puur een geldkwestie.
Tja, PHEV naar 75% MRB en EV naar 50%, dan ben je er ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

mitsumark schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 13:17:
[...]

Tja, PHEV naar 75% MRB en EV naar 50%, dan ben je er ook.
Waarom 50% en niet gewoon 100%?

En dan nog loop je toch de inkomsten mis die ze nu hebben op de accijnzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 09:45

Onbekend

...

Je wilt belasten naar gebruik en niet alleen naar bezit. Iemand die 50k per jaar rijdt wil je meer belasten dan iemand die maar 5k per jaar rijdt.

Het huidige systeem is (was) goed. Mensen betalen voor autobezit, en mensen die meer rijden betalen meer belasting dan mensen die weinig rijden omdat ze meer moeten tanken. En het huidige systeem geeft ook nog eens voordeel voor zuinigere auto's/rijders, want deze verbruiken minder brandstof en betalen minder aan accijns.

Helaas gaat het huidige systeem met de komst van waterstofauto's en elektrische auto's niet goed meer werken.
Brandstoffen zoals benzine en diesel haalt niemand zomaar even uit de grond, dus dat moet men inkopen bij tankstations ne kan je eenvoudig belasting op heffen. Met zelf opgewekte elektriciteit is het lastig om daar belasting op te heffen omdat men niet weet hoeveel kWh energie is opgeladen.

De minst slechtste oplossing (ook administratief) is op basis van werkelijk gereden kilometers betalen, ongeacht tijdstip en locatie. (En dat wordt nu al geregistreerd bij het RDW bij een APK.)
Als onze EU buurlanden dit zelfde ook gaan doen, dan is het wel ineens netjes eerlijk verdeeld. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-09 20:15
Onbekend schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 13:58:
Je wilt belasten naar gebruik en niet alleen naar bezit. Iemand die 50k per jaar rijdt wil je meer belasten dan iemand die maar 5k per jaar rijdt.
Wat wil je dan belasten? Gebruik van de wegen?

Ik denk dat het tijd is om afscheid te nemen van het idee dat brandstoffen een enorme melkkoe zijn voor de overheid en wegenbelasting voor provincies in plaats van dat krampachtig in stand proberen te houden. Daarom ben ik voor een wegenbelasting met een basisbedrag voor de landelijke overheid en daarnaast een provinciaal bedrag daar bovenop. En dat op bezit ipv kilometers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:54
Is toch juist gek dat de provincie een bedrag rekent? Juist de mensen in het oosten en midden die elke dag naar zuid Holland rijden betalen minder dan mensenin zuid Holland terwijl die misschien veel minder rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:02

drooger

Falen is ook een kunst.

jongetje schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 14:56:
Is toch juist gek dat de provincie een bedrag rekent? Juist de mensen in het oosten en midden die elke dag naar zuid Holland rijden betalen minder dan mensenin zuid Holland terwijl die misschien veel minder rijden.
Dat hou je altijd met arbitraire grenzen.
Net zoals een Twentenaar ook niet betaalt voor zijn/haar weggebruik in Duitsland.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 09:45

Onbekend

...

PLAE schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 14:43:
[...]

Wat wil je dan belasten? Gebruik van de wegen?
Ja. :)
Juist door het grote hoeveelheid verkeer moeten wegen worden aangelegd of verbreed worden. En het mooiste is als dat door de weggebruiker zelf wordt betaald.
Ik denk dat het tijd is om afscheid te nemen van het idee dat brandstoffen een enorme melkkoe zijn voor de overheid en wegenbelasting voor provincies in plaats van dat krampachtig in stand proberen te houden. Daarom ben ik voor een wegenbelasting met een basisbedrag voor de landelijke overheid en daarnaast een provinciaal bedrag daar bovenop. En dat op bezit ipv kilometers.
Ik ben het niet mee eens dat alleen op basis van bezit er een totaalbelasting moet komen. Mensen die net aan een goedkope auto kunnen kopen (gaan we weer met de laaginkomens :) ), kunnen niet ineens meer belasting betalen terwijl de grootgebruiker dan ineens goedkoper uit is.

Maar je kunt ook een accijns heffen op bijvoorbeeld autobanden. Deze slijten ook sneller naarmate je meer rijdt, maar je moet voorkomen dat via illegale import deze belasting wordt omzeilt.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-09 20:15
Als we wegenbelasting in die nieuwe vorm ook alleen maar benutten voor wegen/infrastructuur hoeft er niet zoveel te veranderen.

Mijn beeld is dat we nu hele andere gaten dichten met accijnzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

jongetje schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 14:56:
Waarom? In het oosten hebben ze ook minder waar voor die mindere kosten.
Minder snelwegen, minder kunstwerken.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Dennis1812 schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 13:42:
[...]

Waarom 50% en niet gewoon 100%?

En dan nog loop je toch de inkomsten mis die ze nu hebben op de accijnzen
Omdat de techniek zwaarder is, en je niet iedereen weer terug naar de ICE wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Onbekend schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 15:11:
[...]

Ja. :)
Juist door het grote hoeveelheid verkeer moeten wegen worden aangelegd of verbreed worden. En het mooiste is als dat door de weggebruiker zelf wordt betaald.
Waar zie jij dat dat nu niet het geval is?
Die verbreding betalen we al, en een beetje meer ook...
Je denkt toch niet dat de overheid nu geld bijlegt (vanuit een ander potje) om de wegen te verbreden?
Ik ben het niet mee eens dat alleen op basis van bezit er een totaalbelasting moet komen. Mensen die net aan een goedkope auto kunnen kopen (gaan we weer met de laaginkomens :) ), kunnen niet ineens meer belasting betalen terwijl de grootgebruiker dan ineens goedkoper uit is.
Waarom zouden kleinverbruikers opeens meer moeten betalen en grootverbruikers minder? Waarom moet er überhaupt iets veranderen?
Maar je kunt ook een accijns heffen op bijvoorbeeld autobanden. Deze slijten ook sneller naarmate je meer rijdt, maar je moet voorkomen dat via illegale import deze belasting wordt omzeilt.
Waarom weer een extra belasting die ook weer gecontroleerd moet worden, wordt het ook niet goedkoper op.
Mijn mening, lekker simpel systeem, iedereen betaalt hetzelfde.
Pagina: 1 ... 24 ... 41 Laatste