'Autobranche: rekeningrijden is onvermijdelijk'

Pagina: 1 ... 23 ... 41 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-09 13:40
fisherman schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 19:43:
[...]

Gewoon zorgen dat je op andere manieren op je werk kan komen dus. Als dat niet kan, gewoon werk dichterbij zoeken en lekker op de fiets gaan. Uiteindelijk zullen de meeste mensen autoloos worden in de toekomst.
Jammer dat je niet serieus kan discussiëren.
Als dat allemaal zo gemakkelijk was. Maar je mag natuurlijk je eigen mening hebben.
Hierdoor zal je voedsel en andere producten ook weer duurder worden want die bestelbusjes en vrachtauto’s zullen toch moeten blijven rijden om de winkels te vullen. En dat ga je dus ook weer in merken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-09 09:50
fisherman schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 19:43:
[...]

Gewoon zorgen dat je op andere manieren op je werk kan komen dus. Als dat niet kan, gewoon werk dichterbij zoeken en lekker op de fiets gaan. Uiteindelijk zullen de meeste mensen autoloos worden in de toekomst.
De overheid loopt inkomsten mis door het elektrisch rijden. Als mensen autoloos worden dan gaan wij betalen voor de fiets kilometers tenslotte moet de overheid inkomsten wel op peil blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:08
Ingelogd schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 23:48:
[...]

De overheid loopt inkomsten mis door het elektrisch rijden. Als mensen autoloos worden dan gaan wij betalen voor de fiets kilometers tenslotte moet de overheid inkomsten wel op peil blijven.
Inkomsten voor de overheid zijn prima, daar wordt o.a. zorg en onderwijs van betaald.
De enige vraag is, wie betaalt wat / hoe verdeel je de kosten voor de burger het "eerlijkst" (of hoe subsidieer je degenen die dat nodig hebben).
Ik denk dan dat kilometers duurder maken niet de juiste oplossing is, het is eigenlijk nu al niet eerlijk...
Daarnaast hebben de kilometervreters gemiddeld ook een hoger salaris, dus ze betalen al meer belasting.

Ook voor fietsen wordt infrastructuur aangelegd, en misschien straks wel speciale speedpedelec paden waar je continu 45 kunt fietsen, dan is het niet meer dan logisch dat je daarvoor betaalt...

[semi-sarcasme]
Ik hoop toch niet dat ik als autogebruiker moet betalen voor fietspaden, ik heb niet eens een fiets ;w
Zelfde met het OV, daar maak ik ook geen gebruik van.
Sterker nog, beiden zitten me in de weg... Kan ik een vergoeding krijgen voor de hinder?
[/]

[ Voor 4% gewijzigd door mitsumark op 03-07-2022 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:42
jadjong schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 22:48:
[...]

Dit is al een keer eerder in dit topic (of een andere :?) besproken.
Ik heb via Google maps een route geplanned tussen Rotterdam en Den Haag. In alle routes is de auto consistent met ~25 minuten reistijd, uiteraard zonder file.
Met het OV is het mij alleen gelukt om de reistijd van de auto te evenaren als je van het Weena in Rotterdam naar Holland Spoor gaat. Verschuif ik het begin- en eindpunt een stuk vanaf het treinstation de stad in dan schiet de reistijd naar ongeveer een uur. Binnen de stad kan het OV wel concurreren met de auto, van randje Spangen naar Kralingen scheelt het een paar minuten die je in de auto eenvoudig verliest met een random vuilniswagen die de weg blokeert.

[...]

Inderdaad, ik zal er aan moeten wennen dat ik niet meer op elk moment van de dag kan vertrekken en ook buiten de spits een uur doe over iets wat ik vroeger in de helft van de tijd deed. Daar kijk ik niet heel erg naar uit :P maar zie tegelijkertijd ook geen optie die voor hetzelfde geld mijn reistijd en 'vrijheid' behoudt terwijl de algemene uitstoot significant naar beneden gaat.
offtopic:
Maar reken je met die 25 minuten deur tot deur tijd voor de gemiddelde rit? Je vermeldt namelijk zonder file. Dit lijkt mij een routeplanner tijd. In de praktijk is mijn ervaring Rotterdam - Den Haag als ik wel eens met iemand mee ga circa 40 - 45 minuten. Je hebt toch altijd wel weer ergens vertraging, stoplichten op rood, zoeken naar een parkeerplaats, etc. Die 25 lijkt mij echt heel optimistisch. Enkel het verlaten van Rotterdam vanuit het stadscentrum ben je bijvoorbeeld ben je al snel 15 minuten aan kwijt.

Voor wat betreft vrijheid is belangrijk om in overweging mee te nemen dat bijvoorbeeld de RET nog altijd uit blijft breiden. Zo zijn er plannen voor in ieder geval nog een nieuwe metro connectie binnen Rotterdam, verder opvoeren van de ritfrequentie en in gaat zet op autonoom rijdende voertuigen. De planning die enkele jaren geleden gepresenteerd was is 2030 een eerste deel autonoom van het metro net, vanaf 2040 het volledige metronet autonoom. Dit biedt op termijn dus mogelijkheid tot 24/7 frequent OV (circa 35 ritten per uur is de planning van de RET). Ook voor wat betreft bijvoorbeeld de trams ligt autonoom in de planning.

De andere regio's zit ik minder in, maar ook daar zullen de OV bedrijven niet stilzitten, zullen ook zeker de grotere gemeentes toe blijven werken naar het faciliteren van personenvervoer op manieren anders dan met een auto. En neemt de zin van een auto als privé bezit langzamerhand steeds verder af.

Maar voor mij persoonlijk is OV tweede keus, fiets heeft de voorkeur. En het voordeel van de fiets is dat het tegelijkertijd een sport activiteit is. Ook de tijd die ik wel in het OV zit, besteed ik aan iets anders. Denk bijvoorbeeld werkvoorbereiding, administratie, etc. Dus ook al duurt de rit mogelijk 45 minuten in plaats van bijvoorbeeld 35 met de auto, is het in mijn geval daarmee eigenlijk toch vaak 45 minuten die ik anderszins buiten de autorit toch nog besteed zou hebben. Of dit nu sport is, dan wel het andere.
[...]

Dit hebben we in het verleden al gehad, de nazi's hebben dit afgeschaft.

Of dit ooit weer een introductie zal zien valt te betwijfelen. We hebben in Nederland per capita bijna 3x zoveel fietsen als auto's. Pragmatisch belasting innen uit loonbelasting is waar het in de praktijk vermoedelijk op neer zal blijven komen.

Daarnaast zal Nederland ook onwaarschijnlijk volledig autoloos worden. De predictie is tot 2040 in ieder geval een redelijk stabiel aantal auto's. Met wel groei van de bevolking en een verwachte daling in het gemiddelde gebruik zullen de lasten van grootverbruikers vermoedelijk wel significant toenemen. Ook zal autoverbruik vermoedelijk verschuiven naar relatief gezien hogere leeftijden. De aanschaf wordt tenslotte steeds duurder. Nieuw is al überhaupt nauwelijks betaalbaar voor jongeren en zelfs tweedehands wordt steeds duurder. Na ingaan van het EU verbod op nieuw verkoop van benzine/diesel auto's zal na afschrijving van de resterende, deze prijzen enkel verder oplopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nobby
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:39

Nobby

Nuts!

psychodude schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 08:51:
[...]

Jij rijdt 140km op de scooter? Ik vat niet helemaal wat voor punt je nu wilt maken met deze opmerking.
Niet dagelijks 140km op de scooter, maar wel een voorbeeld dat de trein qua ticket veel te duur aan het worden is dat ik zelfs liever met mijn scooter ga. En is ook nog eens goedkoper. Ik ga natuurlijk wel alleen als het weer lekker is. En dit is op een standaard 45km/u scooter.

Met mijn eigen auto voor de deur ben ik 2x zo snel voor mijn familie bezoeken, helemaal in weekenden wanneer er minder treinen rijden.

Vanaf de rand van de stad waar naartoe? Natuurlijk heb ik niets te zoeken met een auto in het centrum van Amsterdam, dan ga ik met OV of scooter. Voor de langere ritten is een auto meestal sneller.

Het OV is voor langere ritten naar/van niet grote steden niet concurrerend qua tijd en geld.

[ Voor 7% gewijzigd door Nobby op 03-07-2022 02:13 ]

From all the things I have lost, I miss my mind the most - Ozzy
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:39
[...]

Ik zou er geen probleem mee hebben dat de fietsbelasting terug ingevoerd wordt. Dat zou voor mij nog meer duidelijker maken dat de fiets niet beschouwd wordt als een marginaal randfenomeen voor mensen die zich geen auto kunnen permitteren. Maar een volwaardige optie om zich te verplaatsen.

Persoonlijk ben ik ook geen fan van het woord 'belastingen' of erger nog: 'inkomsten voor de overheid'. Dat klopt gewoon totaal niet en er gaat een negatieve connotatie van uit.

Als we in plaats daarvan zouden spreken over bijvoorbeeld: 'bijdrage aan de samenleving' dan klinkt dat gevoelsmatig al helemaal anders.
'belastingen ontwijken' klinkt leuk en stoer. 'je bijdrage aan de samenleving ontwijken' al heel wat minder, daar ga je niet over opscheppen op familiefeestjes (ik toch niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-09 12:19
Wozmro schreef op zondag 3 juli 2022 @ 07:07:
[...]

Ik zou er geen probleem mee hebben dat de fietsbelasting terug ingevoerd wordt. Dat zou voor mij nog meer duidelijker maken dat de fiets niet beschouwd wordt als een marginaal randfenomeen voor mensen die zich geen auto kunnen permitteren. Maar een volwaardige optie om zich te verplaatsen.

Persoonlijk ben ik ook geen fan van het woord 'belastingen' of erger nog: 'inkomsten voor de overheid'. Dat klopt gewoon totaal niet en er gaat een negatieve connotatie van uit.

Als we in plaats daarvan zouden spreken over bijvoorbeeld: 'bijdrage aan de samenleving' dan klinkt dat gevoelsmatig al helemaal anders.
'belastingen ontwijken' klinkt leuk en stoer. 'je bijdrage aan de samenleving ontwijken' al heel wat minder, daar ga je niet over opscheppen op familiefeestjes (ik toch niet).
Fietsbelasting ben ik ook helemaal voor. En het liefst ook een kilometer heffing erop. Dan kan dat in mindering op mijn MRB en in 2030 van mijn kilometer per auto. En aangezien ik toch geen gebruik maak van het fietspad hoef ik daar dan ook niet voor te betalen. :*)

PVOutput 10x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

Nobby schreef op zondag 3 juli 2022 @ 02:04:
[...]

Niet dagelijks 140km op de scooter, maar wel een voorbeeld dat de trein qua ticket veel te duur aan het worden is dat ik zelfs liever met mijn scooter ga. En is ook nog eens goedkoper. Ik ga natuurlijk wel alleen als het weer lekker is. En dit is op een standaard 45km/u scooter.

Met mijn eigen auto voor de deur ben ik 2x zo snel voor mijn familie bezoeken, helemaal in weekenden wanneer er minder treinen rijden.

Vanaf de rand van de stad waar naartoe? Natuurlijk heb ik niets te zoeken met een auto in het centrum van Amsterdam, dan ga ik met OV of scooter. Voor de langere ritten is een auto meestal sneller.

Het OV is voor langere ritten naar/van niet grote steden niet concurrerend qua tijd en geld.
Als je alleen reist is het OV wel te doen, zo gauw je met twee of meer bent is een tank benzine gedeeld door een aantal personen vaak voordeliger.

Less alienation, more cooperation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royhoi
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:50

royhoi

-

Als eigenaar van 4 MRB plichtige hobby auto’s die altijd op eigen terrein geparkeerd staat mag de manier van belasting betalen van mij wel veranderen. Zeker omdat ik ook nog eens altijd op de fiets naar mijn werk ga 🥲

K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 16:56

hneel

denkt er het zijne van

Fietsen belasting laten betalen is helemaal onzinnig. Een fiets stoot geen stikstof uit en ook geen co2. Of vanwege de slijtage aan het asfalt van het fietspad? Hou toch op.
Electrische autos idem dito. Die zouden ook gewoon volledig belastingvrij moeten kunnen rondrijden. (En nee, ik heb er zelf geen)
We willen toch dat mensen zo millieuvriendelijk mogelijk reizen? Of belasting betalen omdat we dat gewend zijn? Dat is het allerstomste argument. Laat de overheid maar eens wat andere bronnen van belasting verzinnen.
Wat is het volgende? Belasting voor voetgangers? Het hele idee van betalen voor het je verplaatsen slaat nergens op. Het is net zo onzinnig als betalen voor het inademen van lucht. (En de lucht om ons heen is uiteraard eigendom van de staat)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Sandor_Clegane schreef op zondag 3 juli 2022 @ 10:29:
[...]

Als je alleen reist is het OV wel te doen, zo gauw je met twee of meer bent is een tank benzine gedeeld door een aantal personen vaak voordeliger.
En daar zit nou net het probleem van langdurige subsidie: het maakt inefficient. Massaal vervoer zou qua kostprijs veel goedkoper moeten zijn dan individueel vervoer, maar dat is het niet. Vakantiebussen zijn veel voordeliger, zonder subsidie. Schaf de subsidie af, stop met de waanzin van lege buslijnen waar niemand op zit te wachten, en ga lekker fietsen.
De paar bejaarden die afhankelijk zijn van die bus hebben allang een taxivergoeding: 84 euro taxi kost dan 6,80.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
hneel schreef op zondag 3 juli 2022 @ 11:04:
Wat is het volgende? Belasting voor voetgangers? Het hele idee van betalen voor het je verplaatsen slaat nergens op. Het is net zo onzinnig als betalen voor het inademen van lucht. (En de lucht om ons heen is uiteraard eigendom van de staat)
*knip* offtopic

[ Voor 35% gewijzigd door polthemol op 04-07-2022 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

RemcoDelft schreef op zondag 3 juli 2022 @ 11:05:
[...]

En daar zit nou net het probleem van langdurige subsidie: het maakt inefficient. Massaal vervoer zou qua kostprijs veel goedkoper moeten zijn dan individueel vervoer, maar dat is het niet. Vakantiebussen zijn veel voordeliger, zonder subsidie. Schaf de subsidie af, stop met de waanzin van lege buslijnen waar niemand op zit te wachten, en ga lekker fietsen.
De paar bejaarden die afhankelijk zijn van die bus hebben allang een taxivergoeding: 84 euro taxi kost dan 6,80.
Denk eerder dat het te maken heeft met runnen van het OV als een bedrijf. Een bedrijf dat resultaten moet hebben in plaats van een service richting burgers dat er gewoon is omdat het noodzakelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Fietsen belasting laten betalen is helemaal onzinnig. Een fiets stoot geen stikstof uit en ook geen co2.
De fiets zelf niet (alhoewel, tijdens de productie ervan...)
Maar de berijder wel.
Electrische autos idem dito. Die zouden ook gewoon volledig belastingvrij moeten kunnen rondrijden. (En nee, ik heb er zelf geen)
We willen toch dat mensen zo millieuvriendelijk mogelijk reizen? Of belasting betalen omdat we dat gewend zijn? Dat is het allerstomste argument.
Er moeten gewoon belastingpegels binnenkomen, hetzij linksom, hetzij rechtsom. De reden is eigenlijk arbitrair.
Laat de overheid maar eens wat andere bronnen van belasting verzinnen.
Weet je wat je zegt en wenst... Voor je 't weet is ademhalen belast. :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

[...]

Nou... een auto kost wel ietsje (!) meer dan alleen brandstof om te rijden hoor... ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

ehtweak schreef op zondag 3 juli 2022 @ 11:25:
[...]

Nou... een auto kost wel ietsje (!) meer dan alleen brandstof om te rijden hoor... ;)
Yes, maar in de "grand scheme of things" kijk je er wel zo naar. Tenminste ik wel. Heb de auto toch al, woon werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
Maar met alle gekheid op een stokje.
Ik heb zelf ook een oudere motorfiets. Daar is de overheid ook al jaren van plan om een verplicht e APK voor in het leven te roepen.

Dikke kans dat ze deze kans dan ook aangrijpen om meteen de km heffing voor motorfietsen in het leven te roepen.

2 vliegen in 1 klap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
RemcoDelft schreef op zondag 3 juli 2022 @ 11:05:
[...]

Een vakantiehuis is dan ook lastig tot niet te vergelijken met een lijnbus. Het is hetzelfde voertuig maar daar houdt het ook wel mee op.

OV enkel op piekmomenten laten rijden is een oplossing als je het OV in zijn geheel wil afschaffen, verlaagde flexibiliteit zorgt voor minder gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:12

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Fietsen belasting laten betalen is helemaal onzinnig. Een fiets stoot geen stikstof uit en ook geen co2. Of vanwege de slijtage aan het asfalt van het fietspad? Hou toch op.
We willen toch dat mensen zo millieuvriendelijk mogelijk reizen? Of belasting betalen omdat we dat gewend zijn? Dat is het allerstomste argument. Laat de overheid maar eens wat andere bronnen van belasting verzinnen.
Een elektrische auto zorgt door meer gewicht en hoge acceleratie mogelijkheid ook voor de nodige slijtage van het wegdek, meer dan de gemiddelde brandstof auto. Dat electrische auto’s op den duur geen belasting zouden moeten betalen is dan ook onzin, want waar wordt anders onderhoud van het wegdek van betaald?

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
[...]

Sandor_Clegane schreef op zondag 3 juli 2022 @ 11:18:
[...]

Denk eerder dat het te maken heeft met runnen van het OV als een bedrijf. Een bedrijf dat resultaten moet hebben in plaats van een service richting burgers dat er gewoon is omdat het noodzakelijk is.
Er spelen hier natuurlijk een aantal belangrijke factoren in mee:

1: De kosten van een auto is uiteraard meer dan alleen die tank benzine. Je hebt te maken met afschrijving, belasting, onderhoudskosten. Die moet je eigenlijk naar rato meenemen, want daar betaal je natuurlijk ook deels aan mee voor het OV.

2: Je betaalt in het OV natuurlijk deels ook mee voor de flexibiliteit binnen de dienstregeling. Laten we wel wezen, niet op ieder moment van de dag zijn lijnen even druk bezet, maar het is wel fijn dat bepaalde diensten frequent reizen. Dit is natuurlijk alleen mogelijk indien de inkomsten afdoende zijn om deze kosten te dragen. Er moet hiervoor afdoende materieel en personeel zijn.

3: Door privatisering betekend uitbreiding, nieuw materieel, etc. ook dat deze kosten niet vanuit de overheid, niet vanuit belastinggeld, maar vanuit de ticketprijzen moet komen.

Punten 2 en 3 zijn natuurlijk met name interessant voor mensen die frequenter gebruik maken van het OV. En indien je die frequentie dusdanig hebt zitten, i.c.m. de rest bijvoorbeeld te fiets en incidenteel een taxi, kan auto bezit geheel de deur uit en is het OV onder de streep al snel goedkoper (of kun je als gezin in ieder geval overwegen om in plaats van 2 auto's, 1 auto te handhaven voor ritjes weg). En is uitbreiding van het OV netwerk en dienstfrequentie dan ook een sterk pluspunt.

Indien je slechts incidenteel gebruik maakt van het OV, ja, dan is het relatief duur. Maar komt dus omdat je niet alleen voor 1 betaald, maar ook voor 2 en 3. Terwijl je bij blijvend auto bezit dit gelijktijdig dus 2 en 3 ook eigenlijk voor je eigen auto door blijft betalen die dan op de stoep niets staat te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:43
_Dune_ schreef op zondag 3 juli 2022 @ 12:07:
[...]

Een elektrische auto zorgt door meer gewicht en hoge acceleratie mogelijkheid ook voor de nodige slijtage van het wegdek, meer dan de gemiddelde brandstof auto. Dat electrische auto’s op den duur geen belasting zouden moeten betalen is dan ook onzin, want waar wordt anders onderhoud van het wegdek van betaald?
recent gelezen dat het verschil in gewicht tussen EV en ICE voor het wegdek geneuzel in de marge is. Vrachtwagens maken het verschil. En compacte EV’s wegen nauwelijks meer dan een diesel (Model 3 vs C-Klasse diesel).

Wat mij betreft gaat de hele discussie wat autobelasting dan ook nergens over wanneer het over de inkomsten gaat (dus niet het principe). Zolang men in Nederland nog geld bloedt met alle leuke belastingvoordelen voor grootkapitaal en multinationals, kan je schuiven met de lasten wat je wilt, het leidt enkel af van wat grotere problemen. Alsof de automobilist alle gaten in de begroting moet en kan dichten…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

_Dune_ schreef op zondag 3 juli 2022 @ 12:07:
[...]

Ik ben sowieso geen voorstander van allerlei doelbelastingen. Maar dat is misschien een politieke mening. Ik zie het liefst gewoon alles uit de grote pot betaald worden. Onderwijs, zorg, infrastructuur, enz. Laat iedereen daar gewoon aan meebetalen, of je er nu gebruik van maakt of niet. Ik wil liever geen amerikaans systeem met een kleine overheid, maar waar je een vermogen kwijt bent als je een keer in het ziekenhuis beland, of dat je je kinderen naar peperdure privescholen moet sturen voor enigszins fatsoenlijk onderwijs.

Accijnzen om ongewenst gedrag tegen te gaan vind ik op zich wel billijk. Voor een auto die vervuilt, ok, mits het in het redelijke blijft.

En de vrijheid om te gaan en staan waar je wil vindt ik echt een essentieel basisrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
Sandor_Clegane schreef op zondag 3 juli 2022 @ 11:18:
[...]

En de meeste mensen maken geen eerlijke berekening van hun autokosten.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

ijdod schreef op zondag 3 juli 2022 @ 14:59:
[...]

True, kijk ik naar mezelf heb ik de auto toch al nodig. Dus ja, niet eens bewust. :)
Gok dat dit voor veel mensen hetzelfde is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
@Sandor_Clegane oh, ik doe het zelf ook, hoor, maar eigenlijk is OV dan gratis. Je koopt een een OV jaarkaart, daarna kost OV je niets meer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 09:45

Onbekend

...

ijdod schreef op zondag 3 juli 2022 @ 14:59:
[...]

Dat is voor veel mensen ook lastig. De kosten van een auto zijn niet elke maand het zelfde, en vaak wordt het e.e.a. vergeten.
Mijn auto kost minder dan 8 euro per dag, op basis van mijn jaargebruik (inclusief afschrijving, verzekering, belasting, brandstof, apk, onderhoud en reparatie), en gebruik heb voornamelijk voor woon-werkverkeer. Een maandabonnement met het OV kost 190 euro (= 9 euro per dag), maar dan mis ik wel de flexibiliteit en ben ik 3x zo lang onderweg.

Maar het OV is echt bedoeld voor massatransport en vaak alleen rendabel via grote stations en in de binnenstad. Als ik hier een bus voor zie rijden, zitten er vaak maar 2 of 3 mensen in. Dat kan nooit rendabel zijn.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-09 13:02

ThunderNet

Flits!

ijdod schreef op zondag 3 juli 2022 @ 15:17:
@Sandor_Clegane oh, ik doe het zelf ook, hoor, maar eigenlijk is OV dan gratis. Je koopt een een OV jaarkaart, daarna kost OV je niets meer. :)
kost al 360eur per maand. Dus al 4320eur per jaar, kun je nog geen meter mee in het buitenland reizen, En gaan kamperen met het OV / OV-fiets is ook al kut :P

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik opteer voor een wielrenners belasting, ze denken toch al dat de hele weg van hun is. 🤣

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Sandor_Clegane schreef op zondag 3 juli 2022 @ 11:26:
[...]

Yes, maar in de "grand scheme of things" kijk je er wel zo naar. Tenminste ik wel.
Ik niet.
Ik besef me drommels goed dat, al is het een simpel en goedkoop autootje; dat iedere kilometer me minstens 30-40 cent (all-in) kost. :|
Heb de auto toch al, woon werk.
Hier ditto. Maar dan nog. Nog afgezien van de torenhoge brandstofprijzen en ik redelijk zuinig rijd:
Afbeeldingslocatie: https://images.spritmonitor.de/415767.png
dan nog hakt onderhoud (ook al doe ik sommige dingen zelf) er flink in. :-(
En dan heb ik ook nog 80% no-claim korting voor >25 jaar schadevrij rijden...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
ThunderNet schreef op zondag 3 juli 2022 @ 15:43:
[...]

kost al 360eur per maand. Dus al 4320eur per jaar, kun je nog geen meter mee in het buitenland reizen, En gaan kamperen met het OV / OV-fiets is ook al kut :P
Nee, kost niets. Net zoals mensen de lasten van de auto niet meerekenen en alleen maar naar brandstof kijken heb je dar abo al ;). Ja, het is flauw, maar het is vooral bedoeld om het eea te illustreren.

@Onbekend De vraag is of OV rendabel *moet* zijn. Dat zal uiteraard erg afhangen van je kijk op de maatschappij, op maatschappelijke diensten in het algemeen en OV in het bijzonder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:19

Dennahz

Life feels like hell should.

ijdod schreef op zondag 3 juli 2022 @ 18:10:
[...]

@Onbekend De vraag is of OV rendabel *moet* zijn. Dat zal uiteraard erg afhangen van je kijk op de maatschappij, op maatschappelijke diensten in het algemeen en OV in het bijzonder.
Imo, als we als maatschappij echt minder auto's op de weg willen zien, is het antwoord op deze vraag "nee".
Je kan het OV niet rendabel krijgen in rustige gebieden. Dat is gewoon onmogelijk. Tenzij je alles op oproepbasis doet (op zich niet eens een slecht idee, maar dan kan je niet meer spontaan even naar de stad als je geen auto hebt).

OV = nodig. Overal en altijd. In drukke gebieden, maar ook zeker in rustige gebieden. En dan heb ik het echt niet over 5 bussen per uur van één of ander gehucht naar de dichtstbijzijnde stad, maar toch minstens ieder uur, de hele dag door.

[ Voor 9% gewijzigd door Dennahz op 03-07-2022 18:13 ]

Twitter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:56

Destruction

(ex-)Automonteur

ijdod schreef op zondag 3 juli 2022 @ 18:10:
[...]

Net zoals mensen de lasten van de auto niet meerekenen en alleen maar naar brandstof kijken heb je dar abo al ;). Ja, het is flauw, maar het is vooral bedoeld om het eea te illustreren.
Alsof niemand het doorrekent. Mijn huidige auto kost (mede door het gebrek aan kilometers en de hoge benzineprijs 32 cent per kilometer. Dat is all-in, behalve afschrijving. Bij zo'n oude auto is dat niet echt meer een factor om serieus mee te wegen.

Overigens, 4.320,- per jaar voor een OV abonnement? Dat is duurder dan mijn auto, hell daarvan kan ik bijna mijn auto én motor betalen, die samen op zo'n ~5k per jaar uit komen. En daarmee kan ik overal komen zonder overstappen of gebruik van taxi, kan ik weg op elk gewenst tijdstip, etc..

Als ik zo'n abonnement zou nemen inplaats van de auto (en de motor dan dus ook), dan zit ik op 4.320,- per jaar zoals je zegt, en dan komt daar nog een fiks bedrag voor de taxi bij op (ik kan niet overal komen met het OV, simpelweg omdat het niet overal rijdt waar ik regelmatig moet zijn), en dan kom ik al snel op 9.000 euro per jaar voor vervoerkosten 8)7 Dat gaan we dus niet doen. En nogmaals, ik heb dit 3 a 4 jaar geleden serieus onderzocht en doorgerekend, toen ik serieus overwoog de auto weg te doen.

Als iemand zoals ik (ik rijdt tussen de 8 en 10k km per jaar) de auto weg zou doen, om dan voortaan met het OV te reizen, zou dat geen cent meer dan 1.000 euro op jaarbasis mogen kosten. En moet je gewoon overal kunnen komen, uiteraard. Dan valt er op jaarbasis 2.200 euro te besparen, wat voor veel mensen toch een serieus bedrag is.

Verder zou het natuurlijk goed zijn, als veel van ons per reis beter gaan nadenken wat voor die specifieke reis nou het beste vervoermiddel is. In veel gevallen is de auto de enige optie, maar dat is natuurlijk lang niet altijd zo.

Binnen je eigen woonplaats, goed weer en niks te vervoeren?
Pak de fiets.
Heb je geen fiets? Ga een fiets kopen, lui hok!
Buiten de eigen woonplaats, goed weer, niks te vervoeren?
Heb je een scooter? Of een motor? Gebruik die dan.

etc.. En ja, ik stapte ooit ook zonder nadenken blind in de auto. Voor elke rotsmoes kwam dat ding van z'n plek, met woon-werk verkeer en familiebezoeken (m'n broer woonde jarenlang in een Zeeuws dorp zonder OV) zat ik jarenlang tussen de 30- en 40k km per jaar. En nu dus nog zo'n 10k per jaar. Ondertussen heb ik (door ineens veel vaker te fietsen) een betere conditie en een flink bedrag aan brandstof bespaard, en ik heb die dagelijkse ergenis van het getrut in de files niet meer. Je zou dus zelfs kunnen zeggen dat ik er nog iets gelukkiger op geworden ben ook :P

[ Voor 30% gewijzigd door Destruction op 03-07-2022 19:32 ]

Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:54
Dennahz schreef op zondag 3 juli 2022 @ 18:12:
[...]
OV = nodig. Overal en altijd. In drukke gebieden, maar ook zeker in rustige gebieden. En dan heb ik het echt niet over 5 bussen per uur van één of ander gehucht naar de dichtstbijzijnde stad, maar toch minstens ieder uur, de hele dag door.
Ik heb in zo'n klein dorp gewoont en die bus, toen die er nog was, reedt 95 procent van de tijd leeg en die andere 4 procent met 1 of 2 mensen erin. De laatste procent was met storm in de ochtend om leerlingen naar het voorgezet onderwijs te brengen in de ochtend en in de middag weer terug.

Lijkt mij zonde van het geld (en het milieu) om voor die 5 procent van de ritten dit op te tuigen. Iedereen in zulke dorpen heeft 1 of 2 auto's.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

jongetje schreef op zondag 3 juli 2022 @ 19:25:
[...]

Lijkt mij zonde van het geld (en het milieu) om voor die 5 procent van de ritten dit op te tuigen. Iedereen in zulke dorpen heeft 1 of 2 auto's.
De stelling is nou net dat iedereen wel zonder auto kan, zoiets. Dat kan dus niet overal, tenzij je serieuze alternatieven biedt zoals een OV met goede dienstregeling in elke stad en in elk dorp.

Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

[...]
Ik heb in zo'n klein dorp gewoont
Hier idem dito. Het leuke was: de laatste bus ging om iets van 19:00. Naar de bios gaan oid was er dus niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
psychodude schreef op zondag 3 juli 2022 @ 00:30:
[...]

offtopic:
Maar reken je met die 25 minuten deur tot deur tijd voor de gemiddelde rit? Je vermeldt namelijk zonder file. Dit lijkt mij een routeplanner tijd. In de praktijk is mijn ervaring Rotterdam - Den Haag als ik wel eens met iemand mee ga circa 40 - 45 minuten. Je hebt toch altijd wel weer ergens vertraging, stoplichten op rood, zoeken naar een parkeerplaats, etc. Die 25 lijkt mij echt heel optimistisch. Enkel het verlaten van Rotterdam vanuit het stadscentrum ben je bijvoorbeeld ben je al snel 15 minuten aan kwijt.
offtopic:
Inderdaad routeplanner, die rekening houdt met daadwerkelijke reistijd en de invloed van verkeerslichten. Buiten de spits hoeft Rotterdam in/uit geen 15 minuten te zijn, ten noorden van de Maas zijn de snelwegen in krap vijf minuten gevonden. Dat is gelijk het manco van de grote steden, ze liggen allemaal omringd door snelwegen of de snelwegen lopen rechtstreeks de stad in zoals de A13 tussen Den Haag/Rotterdam waardoor het OV het erg moeilijk heeft wat tijd betreft. Het daadwerkelijke stukje snelweg is slechts 12 minuten. 8)7 Wat parkeren betreft heb je gelijk voor de stadscentra, alleen die zijn helemaal niet zo groot als ik dacht(wat parkeerproblemen betreft). Amsterdam is het grofweg binnen de grachten kut met peren, maar bij de andere steden is het amper iets van een kilometer rondom centraal station. De rest parkeert vaak verrassend goed, zeker als je een stekker in de auto kan steken. Al kost het je wel een nier in sommige steden. :+
We, of in ieder geval ik :+, zijn gewoon erg verwend met de mogelijkheden van een eigen auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-02 22:26
hneel schreef op zondag 3 juli 2022 @ 19:56:
[...]

Hier idem dito. Het leuke was: de laatste bus ging om iets van 19:00. Naar de bios gaan oid was er dus niet bij.
bios? je hebt te lang in een dorp gewoond, daar is netflix voor tegenwoordig! :+

The universe is an island, surrounded by whatever it is that surrounds universes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

CynicRelief schreef op zondag 3 juli 2022 @ 21:01:
[...]

bios? je hebt te lang in een dorp gewoond, daar is netflix voor tegenwoordig! :+
Behalve als je Top Gun wilt zien. :) En die is best leuk.

[ Voor 4% gewijzigd door Sandor_Clegane op 03-07-2022 23:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Laatst online: 23:14
Geld is nog het minste probleem, personeelstekort is zelfs op hoofdlijnen van de NS problematisch.

Schaarse buschauffeurs op drukke lijnen inzetten is veel logischer. Individueel vervoer zal in het buitengebied altijd de norm blijven.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-09 14:26
Om de mensen in dorpen een beetje lucht te geven lijkt het mij een prima optie om op basis van jaarlijkse kilometers een bepaalde prijs te hanteren? Bijv. tot 6.000km/jaar is voor iedereen goedkoop voor de boodschappen-, familiekringetjes- en biosritjes à €0,20/km. Van 6.000-20.000 km/jaar €0,30/km, daarboven €0,40/km, enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Divak schreef op maandag 4 juli 2022 @ 09:12:
Om de mensen in dorpen een beetje lucht te geven lijkt het mij een prima optie om op basis van jaarlijkse kilometers een bepaalde prijs te hanteren? Bijv. tot 6.000km/jaar is voor iedereen goedkoop voor de boodschappen-, familiekringetjes- en biosritjes à €0,20/km. Van 6.000-20.000 km/jaar €0,30/km, daarboven €0,40/km, enz.
Dat is het omgekeerde van MRB. IMHO zou je juist andersom moeten staffelen. Dus de eerste kilometers duurder en hoe meer je rijdt hoe goedkoper het wordt. Boodschappen kan je ook op de fiets doen en je wil juist niet mensen straffen die de auto nodig hebben om op werk te komen.

KM heffing kan prima naast MRB. Beter is het om gewoon de belasting op energie te verhogen. Heb je die hele administratieve molen niet nodig voor KM heffing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeesterPieter
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21-09 23:49

MeesterPieter

PnP Pinball

Divak schreef op maandag 4 juli 2022 @ 09:12:
meestal gaat het andersom, hoe meer je afneemt hoe hoger de korting. Zowieso zal het anders ook gaan stimuleren om weer meerdere auto's te gaan kopen. een flink starttarief zal daar wel tegen helpen.

gezien de hoeveelheid extra inkomsten die de overheid binnen moet gaan halen zal het ook wel flink duur worden.

De eerste 14.000km 1 euro per kilometer, tot 28.000 iets van 0.50 cent, daarboven een kwartje. zoiets?

[ Voor 17% gewijzigd door MeesterPieter op 04-07-2022 09:39 ]

Volg HIER mijn Zelfbouw Flipperkast Build

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-09 14:26
Meestal is het andersom ja, maar in dit geval een goede oplossing om grootverbruikers meer te laten betalen en je bewuster te maken om kilometers te besparen. Als het alsmaar meer gaat kosten zul je betere afwegingen maken welke ritjes je met de fiets/OV wilt doen. Als het alleen maar goedkoper wordt heb je na X kilometer geen reden meer om die afweging te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Divak schreef op maandag 4 juli 2022 @ 09:51:
Meestal is het andersom ja, maar in dit geval een goede oplossing om grootverbruikers meer te laten betalen en je bewuster te maken om kilometers te besparen. Als het alsmaar meer gaat kosten zul je betere afwegingen maken welke ritjes je met de fiets/OV wilt doen.
Benzine kost meer dan 2.50 en 'we' rijden meer kilometers dan ooit, autorijden is prijsinelastisch.

Vanochtend op BNR een onderzoek dat slechts 20% door rekeningrijden ander gedrag zou overwegen laat staan daadwerkelijk een andere keus maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 04:17
Mij lijkt het een goede zaak.

De mensen die hiermee het meeste gaan betalen zijn de mensen die de minst schone auto's rijden (lijkt mij terecht) en de mensen die de meeste kilometers maken (lijkt me ook terecht).

Het wegennet onderhoudt zichzelf niet, milieuschade wordt niet gratis gerepareerd, dus km's maken mag van mij best wat kosten.

Hopelijk maken ze de kosten hoog genoeg dat meer mensen het weer als verstandig gaan zien om dicht(er) bij hun werk te gaan wonen, of dichter bij hun huis te gaan werken. Of misschien dichter bij familie te gaan wonen wanneer er een zorgplicht gevoeld wordt. En daarmee dus ook minder km's te maken.

Wij hebben die keuze bewust gemaakt en genieten er van. Het scheelt ladingen stress ook, geen files, minder last van winters weer, niet dagelijks veel kostbare (onnodige?) tijd in je auto zitten, terwijl je thuis andere dingen kan doen. En ja, dan moet je soms ook wat inleveren. Of investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
Divak schreef op maandag 4 juli 2022 @ 09:51:
Meestal is het andersom ja, maar in dit geval een goede oplossing om grootverbruikers meer te laten betalen en je bewuster te maken om kilometers te besparen. Als het alsmaar meer gaat kosten zul je betere afwegingen maken welke ritjes je met de fiets/OV wilt doen. Als het alleen maar goedkoper wordt heb je na X kilometer geen reden meer om die afweging te maken.
Maar het zou car sharing en car pooling (meerijden, maar ook zakelijke pool wagens) wel weer stimuleren. De moderne, zuinige zakelijke wagen pakken in plaats van het meer vervuilende boodschappenwagentje wat nog in de lagere, duurdere schaal zit.

Daar valt in beide richtingen te argumenteren wat dat betreft. Jouw argumenten zijn immers net zo valide. Ik gok op een standaard bedrag wat altijd gelijk is, vooral om de weerstand te reduceren. Net zozeer als dat er geen differentiatie komt tussen tijd en locatie. Een “eerlijke” oplossing die minder erg is dan man ooit dacht slikt men makkelijker toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:12

Nox

Noxiuz

Sjamo schreef op maandag 4 juli 2022 @ 10:03:

De mensen die hiermee het meeste gaan betalen zijn de mensen die de minst schone auto's rijden (lijkt mij terecht) en de mensen die de meeste kilometers maken (lijkt me ook terecht).

Het wegennet onderhoudt zichzelf niet, milieuschade wordt niet gratis gerepareerd, dus km's maken mag van mij best wat kosten.

Hopelijk maken ze de kosten hoog genoeg dat meer mensen het weer als verstandig gaan zien om dicht(er) bij hun werk te gaan wonen, of dichter bij hun huis te gaan werken. Of misschien dichter bij familie te gaan wonen wanneer er een zorgplicht gevoeld wordt. En daarmee dus ook minder km's te maken.

Wij hebben die keuze bewust gemaakt en genieten er van. Het scheelt ladingen stress ook, geen files, minder last van winters weer, niet dagelijks veel kostbare (onnodige?) tijd in je auto zitten, terwijl je thuis andere dingen kan doen. En ja, dan moet je soms ook wat inleveren. Of investeren.
Je stelt nu wel heel fijn een aantal alternatieven voor, maar die zijn er niet. Huizenprijzen zijn voor de normale agent, leraar, verpleegkundige enz. niet te betalen in de stad. Dichter bij werk wonen: vaak een nope.

Dichter bij je huis gaan werken... beetje andersom, maar veel banen zijn in de steden. Komt neer op bovenstaande. Natuurlijk kunnen de agenten ander werk gaan doen, ze kunnen de horeca in welke een wat meer gemiddelde spreiding heeft. Maar dan kom je weer andere problemen tegen en omscholing is ook niet makeklijk.

OV, tja, ik moet soms binnen een paar uur op kantoor zijn. Als ik dan voor calamiteiten de trein zou pakken ben ik 1: drie kwartier langer onder weg, minimaal (files en vertragingen uitgezonderd). En loop ik het risico misschien pas 's avonds na de laatste trein klaar te zijn (heck, als je er 's nachts moet zijn dan kom je er niet eens). Financieel is het ook niet handig, de auto gebruik ik ook wel om eens naar het buitenland te gaan en voor vrijetijdsbesteding. Hem helemaal wegdoen is dus niet echt doable. Financieel is het ook niet interessant, als ik dan met de trein zou gaan wil ik 1e klas kunnen reizen zodat mijn extra tijd onderweg nuttig gebruikt kan worden. Als je min of meer altijd kan zitten en stroom/internet hebt kan je wat werk doen onderweg. Eersteklas reizen is ook enorm duur, niet iets wat ik zelf ga betalen in ieder geval.

Last but not least, een zakelijke auto. Staan er 2 auto's voor de deur. Dat is efficiënt... (ik ga geen bijtelling betalen voor een auto van de zaak, tenzij het een fatsoenlijke wagen is, maar vaak wordt er geopteerd 'iets kleins, makkelijk te parkeren en zuinig', dan is het al snel niet iets wat ook een beetje comfortabel is met trekhaak).

Nee, de auto blijft in mijn situatie nog vaak noodzakelijk. Als ik om de hoek een goede baan aangeboden zou krijgen zou ik er best nog iets aan salaris op willen inleveren, 5-10 procent is prima. Maar die zitten er gewoon niet en daarbij zit ik al 10 jaar bij dezelfde werkgever en ben ik geen jobhopper

[ Voor 8% gewijzigd door Nox op 04-07-2022 10:45 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Nox schreef op maandag 4 juli 2022 @ 10:40:
[...]

Je stelt nu wel heel fijn een aantal alternatieven voor, maar die zijn er niet. Huizenprijzen zijn voor de normale agent, leraar, verpleegkundige enz. niet te betalen in de stad. Dichter bij werk wonen: vaak een nope.
Ja, maar dat moet je maar gewoon regelen. Aldus sommigen hier :P Gewoon om de hoek werken, of om de hoek van je werk gaan wonen. Probleem opgelost!

Wat is het leven van achter een toetsenbord toch simpel ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 22:21

Tja, waar te beginnen?

Ten eerste: de mensen die het meeste gaan betalen zijn de mensen die zich geen nieuwe (schone) auto kunnen veroorloven. Dat zijn dus de mensen met nu al de kleinste beurs, die straks een extra belasting krijgen waar ze zich niet uit kunnen kopen.

Dan: dichter bij werk gaan wonen, of dichter bij huis gaan werken? Hoe zie je dat voor je? Van de 2,9 miljoen echtparen in Nederland is 2,3 miljoen tweeverdiener (79%). Dus als de één dichter bij het werk gaat wonen heeft dat ook consequenties voor de ander.

En dichterbij familie gaan wonen omdat je (tijdelijk) een zorgplicht voelt? Hoe realistisch is dat? Dat heeft dus ook invloed op het dagelijkse aantal autokilometers naar het werk. En dan heb ik het nog niet over hoe moeilijk het is tegenwoordig een fatsoenlijke woning te vinden.

"Wij" hebben de demografische keuzes helemaal niet bewust gemaakt en genieten er zeker niet van. Het is decennialang overheidsbeleid geweest om wonen en werken zoveel mogelijk te scheiden en geen adequaat openbaar vervoer aan te bieden. Het is nogal slap van diezelfde overheid om de gevolgen van dat desastreuze beleid nu af te wentelen op de (werkende) burger die geen kant op kan.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Destruction schreef op maandag 4 juli 2022 @ 10:45:
[...]

Ja, maar dat moet je maar gewoon regelen. Aldus sommigen hier :P Gewoon om de hoek werken, of om de hoek van je werk gaan wonen. Probleem opgelost!

Wat is het leven van achter een toetsenbord toch simpel ;)
Ja, die 400 euro die je auto nu per maand kost kan je dan in extra hypotheek stoppen. Dat je dan 250 euro benzine uitspaart en die weer moet uitgeven aan je parkeervergunning of huur van parkeerplaats rekent men dan niet mee. Laat staan dat je niet 1200 euro extra verdient om de inkomenseis van 3x maandbedrag te halen :o

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-09 15:48

Wailing_Banshee

You're Next

Ik heb geen keuze in de kilometers die ik moet rijden. Dankzij de overheid die vindt dat steeds meer dingen gecentraliseerd moeten worden. En het OV uitgekleed.

En de oplossing om dan maar in de buurt van alle voorzieningen te gaan wonen? Heb je wel eens naar de woningcrisis gekeken? Die is met name op die plekken waar alles heen gecentraliseerd is.

Nederland is meer dan de Randstad, waar alles dicht op elkaar zit en waar je, inderdaad, vaak geen auto nodig hebt. Er zijn ook de randen (Zeeland, Noord-Holland, Achterhoek, Twente, de drie noordelijke provincies, Flevoland) waar alle afstanden gewoon veel groter zijn.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
Gemeentes worden ook steeds meer samengevoegd tot (te) grote kernen waardoor mensen in dorpen sowieso moeten reizen om iets gedaan te krijgen bij de gemeente.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 04:17
Wailing_Banshee schreef op maandag 4 juli 2022 @ 11:03:
[...]

Ik heb geen keuze in de kilometers die ik moet rijden. Dankzij de overheid die vindt dat steeds meer dingen gecentraliseerd moeten worden. En het OV uitgekleed.

En de oplossing om dan maar in de buurt van alle voorzieningen te gaan wonen? Heb je wel eens naar de woningcrisis gekeken? Die is met name op die plekken waar alles heen gecentraliseerd is.

Nederland is meer dan de Randstad, waar alles dicht op elkaar zit en waar je, inderdaad, vaak geen auto nodig hebt. Er zijn ook de randen (Zeeland, Noord-Holland, Achterhoek, Twente, de drie noordelijke provincies, Flevoland) waar alle afstanden gewoon veel groter zijn.
Ik denk dat mensen vaak meer een keuze hebben dan ze zelf denken. Maar ik begrijp ook best dat een situatie niet maakbaar is voor iedereen.

Ik blijf bij mijn mening dat ik het een goede zaak vind dan mensen met meer vervuilende autos en mensen die meer km's maken meer gaan betalen dan mensen waar dat niet voor geldt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:32

Leuk idee, totdat je gaat verhuizen om dichter bij je werk te gaan wonen, en dan vervolgens voor je familie moet zorgen die in je oude stad wonen. Of moeten die dan ook maar verhuizen :+

In theorie is het allemaal prachtig. En als het kan, zoals bij jullie, is dat natuurlijk top. Maar voor genoeg mensen is dat gewoon niet handig.

Werk zelf in de techniek, en dat zit toch op een andere locatie als de zorginstelling waar Miss Waah werkt. En die heeft daar haar droombaan.

We wonen er nu praktisch tussenin, waar alle familie ook woont.

Ik kan dus ander werk zoeken en verhuizen, wat niet technisch is en waar ik dus niet gelukkig van wordt.
Miss Waah kan ander werk gaan doen, en haar droombaan opgeven.
En in beide gevallen wonen we 45km van onze familie, waardoor die de kinderen veel minder zien. Hell, mijn moeder heeft niet eens een auto. Dus dan moet er een auto bijkomen zodat ze haar kleinkinderen kan zien?

Plus dat we dan dus de kinderen niet meer bij opa en oma kunnen brengen voor opvang. Dat doen we nu op het fietsje. Vaak de avond van tevoren al. Dat wordt dan dus met de auto, voor we vertrekken.

IMHO is het huidige systeem zo slecht niet. Je belast op kilometers (brandstof zit al aardig wat belasting in). Je straft slechte brandstof, en beloont schonere brandstof (Diesel, benzine, gas).
Daarnaast bestraf je bezit met wegenbelasting. want al die auto's moeten geproduceerd, een parkeerplek etc. Dat is ook onderhoud, en daar zit ook slijtage en andere kosten aan.
En als laatste heb je BPM, wat eigenlijk moet zorgen dat mensen eerder een 2e hands auto kopen en auto's zo langer in roulatie blijven.

Nu wil men toe naar enkel per KM. Dus ik kan 5 auto's kopen, ze op een parkeerplaats zetten. En dat kost me niets! O-) Je zal zien dat veel meer mensen dan een auto nemen, want het kost toch niets... en als je hem nodig hebt, dan staat die er toch. Nu is wegenbelasting vaak toch een afschrikkende factor.

En files is een tijdsprobleem. Ik dacht ik finland(?) hadden ze verschillende prijzen afhankelijk van wanneer je de rondweg pakte. De files zijn daar zeer sterk afgenomen. Niet omdat we werknemers op andere tijden zijn gaan werken (want via de werkgever kregen ze compensatie) maar omdat mensen die niet naar hun werk gaan nu andere tijden kiezen. Dus wat later boodschappen doen, naar sporten of de fiets pakken ipv de auto voor dit soort kleine ritjes.

Ik denk dat als er een taxi-teller achtige display naast je kilometerteller zou zitten, die zou tikken met de werkelijke kosten van een ritje... dat mensen al minder snel de auto zouden pakken O-) Met natuurlijk een dikke rekening op de 1e van de maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Waah schreef op maandag 4 juli 2022 @ 11:58:

Nu wil men toe naar enkel per KM. Dus ik kan 5 auto's kopen, ze op een parkeerplaats zetten. En dat kost me niets! O-) Je zal zien dat veel meer mensen dan een auto nemen, want het kost toch niets... en als je hem nodig hebt, dan staat die er toch. Nu is wegenbelasting vaak toch een afschrikkende factor.
Dat kost je natuurlijk wel een heleboel afschrijving en onderhoud.
En ondanks dat er misschien meer auto's zullen zijn, worden er (hopelijk) alsnog minder kilometers mee gereden.
Je kunt natuurlijk ook in elke wijk een paar deelauto's neerzetten, dat scheelt afschrijving pp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Sjamo schreef op maandag 4 juli 2022 @ 11:55:
[...]

Ik blijf bij mijn mening dat ik het een goede zaak vind dan mensen met meer vervuilende autos en mensen die meer km's maken meer gaan betalen dan mensen waar dat niet voor geldt.
Die eerste ben ik het helemaal met je eens, die tweede is gewoon discriminerend. Zeker omdat de overheid er alles aan doet om die afstanden te verhogen, zeker aan de randen van het land.
Dat gezegd hebbende, ik heb wel verhalen gehoord van mensen die met de auto boodschappen doen, en die winkel zit dan 500m verderop... Jaren geleden heb ik in een klein dorp gewoond en gingen we een dorp verderop (ongeveer 5km) boodschappen doen (de winkel was daar een stuk groter dan de winkel in ons eigen dorp). Gewoon met de fiets (fietskar, waar precies een vouwkratje in past). Maar daar ligt wel mijn grens. Ik vind 10km echt te ver voor de wekelijkse boodschappen. Wat dat betreft zou je moeten kijken naar de gemiddelde afstanden naar openbare voorzieningen. Hoe korter die is, hoe meer je (relatief) gaat betalen.

Nu proberen wij de auto wel zoveel mogelijk te laten staan, door te carpoolen, door efficiënt te rijden (bijv. boodschappen doen op weg naar huis, waardoor je misschien een klein stukje moet omrijden, maar minder dan een retourtje huis-winkel en tegenwoordig door grotendeels thuis te werken).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wailing_Banshee schreef op maandag 4 juli 2022 @ 12:32:
[...]
Dat gezegd hebbende, ik heb wel verhalen gehoord van mensen die met de auto boodschappen doen, en die winkel zit dan 500m verderop... Jaren geleden heb ik in een klein dorp gewoond en gingen we een dorp verderop (ongeveer 5km) boodschappen doen (de winkel was daar een stuk groter dan de winkel in ons eigen dorp). Gewoon met de fiets (fietskar, waar precies een vouwkratje in past). Maar daar ligt wel mijn grens. Ik vind 10km echt te ver voor de wekelijkse boodschappen. Wat dat betreft zou je moeten kijken naar de gemiddelde afstanden naar openbare voorzieningen. Hoe korter die is, hoe meer je (relatief) gaat betalen.

Nu proberen wij de auto wel zoveel mogelijk te laten staan, door te carpoolen, door efficiënt te rijden (bijv. boodschappen doen op weg naar huis, waardoor je misschien een klein stukje moet omrijden, maar minder dan een retourtje huis-winkel en tegenwoordig door grotendeels thuis te werken).
Eens, dat vind ik positief. We zullen allemaal wat moeten meebewegen. Binnen de gemeentegrenzen probeer ik alles per fiets te doen. Bestellen bij een Picnic die het hele dorp van de zware boodschappen voorziet lijkt mij passen binnen de gedachte van het beperken van nodeloze kilometers.

Een kennis was verloskundige in een poldergebied en die had in de jaren '80 en '90 op vier verschillende locaties wekelijks spreekuur in groenekruisgebouwen. Dat blijkt nu niet meer nodig: alle aanstaande moeders komen met de auto naar de centraal gelegen praktijk. Dit was in een gebied zonder enig openbaar vervoer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

desmond schreef op maandag 4 juli 2022 @ 12:47:
[...]

Eens, dat vind ik positief. We zullen allemaal wat moeten meebewegen. Binnen de gemeentegrenzen probeer ik alles per fiets te doen. Bestellen bij een Picnic die het hele dorp van de zware boodschappen voorziet lijkt mij passen binnen de gedachte van het beperken van nodeloze kilometers.
Dat laatste ben ik ook voor. Maar wat gebeurt er? Eerst rijdt PostNL langs, dan DPD, dan DHL en soms nog UPS, tegen de avond de bestelbus van Jumbo, gevolgd door die van de AH en er is ook iemand in ons dorp die Hello Fresh gebruikt. Dus er is niet 1 bezorgdienst, dat zijn er al 3 voor de gewone pakketten en 3 voor de wekelijkse boodschappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
[...]

Die eerste ben ik het helemaal met je eens, die tweede is gewoon discriminerend. Zeker omdat de overheid er alles aan doet om die afstanden te verhogen, zeker aan de randen van het land.

Weekboodschappen op de fiets... :? Dacht het niet. Nu komt 99% van de tijd AH bezorgen, maar dingen als croissantjes laat ik niet verpletterd worden in een fietstas. :+

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Señor Sjon schreef op maandag 4 juli 2022 @ 13:11:
[...]

Weekboodschappen op de fiets... :? Dacht het niet. Nu komt 99% van de tijd AH bezorgen, maar dingen als croissantjes laat ik niet verpletterd worden in een fietstas. :+
Daarom hadden we ook die fietskar, daar past precies een vouwkratje in, en een fietsmand, voor het brood. Werkte perfect (let wel, dit was pre 2006, toen hadden we nog niet eens een auto). Nog steeds trouwens, we gebruiken het vouwkratje voor de grote dingen en de fietsmand voor het fragielere spul. Nu gaan ze alleen beide de auto in, i.p.v. op de fiets...

[ Voor 5% gewijzigd door Wailing_Banshee op 04-07-2022 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Señor Sjon schreef op maandag 4 juli 2022 @ 13:11:
Weekboodschappen op de fiets... :?
offtopic:
Het zal je verbazen, maar het gaat in de praktijk verbazingwekkend goed. Twee afneembare tassen gelijk in de winkel vullen en scannen, losse tas voor de grote lichte zaken als brood, chips en jouw croissantjes.

Enige uitdaging is een krat bier, een verpakkingen van 6 passen echter moeiteloos in een goede fietstas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Laatst online: 22-09 14:36
[...]

[...]
Kom nou, discriminerend? Je betaalt letterlijk voor gebruik. Ja afstanden werden/worden groter (en nee dit is bij lange na niet alleen de overheid :O ) want men kon en was bereid om verder te reizen. Daar tegenover staat weer lagere woonlasten en minder stressvolle omgeving. Dat is toch de balans? Dat ik niet 5 ton hoef te betalen voor een bezemkast in Amsterdam maar daarvoor wel meer kwijt ben aan vervoer. Bovendien wordt je nu ook extra beloond als je een keer de fiets pakt.

Ik vind het persoonlijk helemaal niet eerlijk dat iemand die 5k per jaar rijdt hetzelfde betaalt als iemand die 50k per jaar rijdt omdat die perse aan de andere kant van Nederland €300 meer kon verdienen voor hetzelfde werk. En dat er voor lease rijders (met tankpas) praktisch geen motivatie is om de auto NIET te pakken.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

MrFl0ppY schreef op maandag 4 juli 2022 @ 13:37:
[...]
Kom nou, discriminerend? Je betaalt letterlijk voor gebruik. Ja afstanden werden/worden groter (en nee dit is bij lange na niet alleen de overheid :O ) want men kon en was bereid om verder te reizen. Daar tegenover staat weer lagere woonlasten en minder stressvolle omgeving. Dat is toch de balans? Dat ik niet 5 ton hoef te betalen voor een bezemkast in Amsterdam maar daarvoor wel meer kwijt ben aan vervoer. Bovendien wordt je nu ook extra beloond als je een keer de fiets pakt.

Ik vind het persoonlijk helemaal niet eerlijk dat iemand die 5k per jaar rijdt hetzelfde betaalt als iemand die 50k per jaar rijdt omdat die perse aan de andere kant van Nederland €300 meer kon verdienen voor hetzelfde werk. En dat er voor lease rijders (met tankpas) praktisch geen motivatie is om de auto NIET te pakken.
Waar @Wailing_Banshee vermoedelijk op doelt zijn de afstanden in de gebieden buiten de randstad alleen maar groter zijn geworden. Door bijvoorbeeld gemeentelijke herindelingen, worden kernen verplaatst waar de voorzieningen zich bevinden. Gemeente huizen staan veel al niet meer binnen fiets afstand. De gemeente waar mijn ouders wonen, ben je zo een driekwartier tot een uur kwijt om bij het gemeentehuis te komen met het openbaar vervoer, fietsen is voor genoeg mensen geen optie. Hij doelt dus niet op werken in de randstad en wonen in Drente of Friesland bv.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
[...]

Mee eens, maar die keuze maak je voor tig jaar, dan moet men niet elke paar jaar het beleid veranderen.
In dit geval kun je het natuurlijk zien aankomen, het gesprek is al jaren aan de gang en het duurt nog even voordat het er is.
Maar van huis/locatie veranderen doe je nu eenmaal niet zo snel..
Dan moet die 45k km extra geen 300+ gaan kosten, dat wordt krap...
De MRB is maar een heel klein deel van de kosten van een auto, iemand die meer rijdt betaalt al fors meer dan iemand die weinig rijdt (brandstofkosten (incl accijns/btw), afschrijving, onderhoud, etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

[...]

Daar tegenover staat weer lagere woonlasten
Er zijn mensen in het westen die lagere woonlasten hebben dan wij. Ondanks het feit dat ons huis goedkoper is dan die van hun. Die woonlasten kun je niet zomaar vergelijken. Hypotheekrentes kunnen zo ver uit elkaar lopen, dat een duurder huis per maand goedkoper is.
[...]

Mee eens, maar daarom zei ik ook niet werk, maar openbare voorzieningen. En lease rijders moeten sowieso aangepakt worden. Hoe je het ook bekijkt, het is de groep die niet een auto of tankpas van de zaak hebben die die pineut zijn. Dat is nu ook al zo, en dat gaat met dit rekeningrijden echt niet veranderen.
_Dune_ schreef op maandag 4 juli 2022 @ 13:46:
[...]

Waar @Wailing_Banshee vermoedelijk op doelt zijn de afstanden in de gebieden buiten de randstad alleen maar groter zijn geworden. Door bijvoorbeeld gemeentelijke herindelingen, worden kernen verplaatst waar de voorzieningen zich bevinden. Gemeente huizen staan veel al niet meer binnen fiets afstand. De gemeente waar mijn ouders wonen, ben je zo een driekwartier tot een uur kwijt om bij het gemeentehuis te komen met het openbaar vervoer, fietsen is voor genoeg mensen geen optie. Hij doelt dus niet op werken in de randstad en wonen in Drente of Friesland bv.
Daarom hebben ze bij de gemeentelijke herindeling ook besloten bij ons om de drie gemeentehuizen open te houden.
mitsumark schreef op maandag 4 juli 2022 @ 13:54:
[...]
Mee eens, maar die keuze maak je voor tig jaar, dan moet men niet elke paar jaar het beleid veranderen.
In dit geval kun je het natuurlijk zien aankomen, het gesprek is al jaren aan de gang en het duurt nog even voordat het er is.
Maar van huis/locatie veranderen doe je nu eenmaal niet zo snel..
Toen wij verhuisd zijn, reed er nog elk uur een busje door het dorp. Die is nu al een tijdje weg. Maar er was nog wel een andere bus die door het nabijgelegen dorp reed. Maar die is ook al weg (rijdt nu om dat dorp heen). De volgende stap is om die bus helemaal weg te halen, want er moet nog meer bezuinigd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Laatst online: 20:54
_Dune_ schreef op maandag 4 juli 2022 @ 13:46:
[...]

Hoe vaak moet je anno 2022 nog naar het gemeentehuis? Ik ben opgegroeid in een klein dorpje in Twente en afgezien van een paar specifieke voorzieningen (geldautomaten met name) is er nu veel meer mogelijk dan 20 jaar geleden. Supermarkten zijn tot laat open, er is zowaar thuisbezorgd aanwezig en er ligt overal glasvezel. Er kan veel meer vanuit huis geregeld worden dan vroegâh.

Tis jammer dat het OV nog zwaar matig is, daar heeft de politiek echt steken laten vallen door alle spooruitbreidingen in de vorige eeuw te laten vallen. Het is belachelijk dat er geen intercity verkeer mogelijk is tussen Zwolle en Enschede en dat er geen treinen tussen Hoogeveen en Almelo rijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
[...]Ik vind 10km echt te ver voor de wekelijkse boodschappen. Wat dat betreft zou je moeten kijken naar de gemiddelde afstanden naar openbare voorzieningen. Hoe korter die is, hoe meer je (relatief) gaat betalen.
Dit is ook een schoolvoorbeeld van een 'Randstedelijke oplossing', door mensen wier blik nooit ten oosten van Amersfoort reikt.

We hebben hier in de regio tig dorpen waar niet eens een buurtsuper is, laat staan een school of gemeentelijke voorzieningen. Je kunt in die dorpen onmogelijk functioneren zonder een auto, en moet daarnaast ook nog eens relatief veel kilometers rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Knul schreef op maandag 4 juli 2022 @ 14:06:
[...]
Supermarkten zijn tot laat open
Maakt niet uit hoe laat ze open zijn, het gaat om de afstand.
er is zowaar thuisbezorgd aanwezig
Niet overal in Nederland, het is zelfs zo dat hoe verder weg, hoe minder thuisbezorgd.
en er ligt overal glasvezel.
Niet echt. Genoeg plekken in Nederland, juist weer die plekken die verder weg liggen, die nog slecht internet hebben.
Tis jammer dat het OV nog zwaar matig is, daar heeft de politiek echt steken laten vallen door alle spooruitbreidingen in de vorige eeuw te laten vallen. Het is belachelijk dat er geen intercity verkeer mogelijk is tussen Zwolle en Enschede en dat er geen treinen tussen Hoogeveen en Almelo rijden.
Het gaat niet eens om het spoornetwerk, maar het busnetwerk is veel erger. Spoornetwerk (zelfs met lightrail oplossingen) zal nooit zo fijnmazig zijn als dat een busnetwerk kan zijn. Het busnetwerk wordt zelfs nog verder uitgekleed, i.p.v. opgeschaald.
alexbl69 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 14:11:
[...]

Dit is ook een schoolvoorbeeld van een 'Randstedelijke oplossing', door mensen wier blik nooit ten oosten van Amersfoort reikt.
Meestal weten ze Zwolle nog wel te vinden, maar als je echt boven de IJsel komt, val je volgens die mensen van de kaart af :p De afstand van Groningen naar Den Haag is dan ook korter dan die van Den Haag naar Groningen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Laatst online: 20:54
@Wailing_Banshee ik had het specifiek over het dorp waar ik ben opgegroeid :)

Het gebrek aan een fatsoenlijke treinverbinding aldaar zorgt ervoor dat veel mensen die in de buurt van een treinstation werken toch met de auto naar het werk gaan, omdat de aansluiting ruk is of omdat de trein er tergend lang over doet (traject Enschede > Zwolle).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Laatst online: 22-09 14:36
alexbl69 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 14:11:
[...]

We hebben hier in de regio tig dorpen waar niet eens een buurtsuper is, laat staan een school of gemeentelijke voorzieningen. Je kunt in die dorpen onmogelijk functioneren zonder een auto, en moet daarnaast ook nog eens relatief veel kilometers rijden.
Hoewel ik betalen per km het eerlijkste vind. Vind ik het maatschappelijk gezien wel slecht dat de km prijs niet weg/locatie gebonden wordt. Zo stimuleer je juist dat iedereen op elkaar gaat zitten. En dat is vaak maatschappelijk gezien weer slecht. Dus het is een gemiste kans dat er niet gestuurd wordt met deze aanpak. Zowel niet op tijd als op locatie.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Knul schreef op maandag 4 juli 2022 @ 14:06:
[...]

Hoe vaak moet je anno 2022 nog naar het gemeentehuis? Ik ben opgegroeid in een klein dorpje in Twente en afgezien van een paar specifieke voorzieningen (geldautomaten met name) is er nu veel meer mogelijk dan 20 jaar geleden. Supermarkten zijn tot laat open, er is zowaar thuisbezorgd aanwezig en er ligt overal glasvezel. Er kan veel meer vanuit huis geregeld worden dan vroegâh.

Met kernen bedoel ik niet alleen het gemeentehuis, dat was alleen een voorbeeld. Verder precies waarmee jij deze reactie afsluit. Dat is de reden waarom het OV nog bij lange na geen alternatief is voor eigen vervoer in de vorm van een auto.

Ikzelf woon in een kleine stad in het noorden, in en rondom de stad zijn busverbindingen in de afgelopen jaren steeds minder geworden. Dus nog niet eens van plaats naar plaats, maar ook dat is niet veel soeps. Ikzelf doe ook steeds meer op de fiets binnen de woonplaats, maar daarbuiten ben je algauw op eigen auto angewezen als je de reistijden niet wilt verdubbelen of uberhaubt geen alternatief hebt, vanwege het tijdsstip.

[ Voor 4% gewijzigd door _Dune_ op 04-07-2022 15:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitsumark
Misschien vrijdag al gepost, maar we zijn 15 pagina's verder :X

https://www.nrc.nl/nieuws...n-rekeningrijden-a4135313

Zou een raar besluit zijn, diesels die minder dan 30k km rijden gaan er dan op vooruit... ik dacht dat we minder wilden dieselen?
Vooral EV's en hybrides worden hard geraakt, alsmede kleine benzine autootjes waar relatief veel mee wordt gereden.
Maargoed, ik wacht 2029 even af, zal nog van alles veranderen (zeker met andere partijen in het kabinet) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Het is juist wel logisch dat diesels er op vooruit gaan als iedereen hetzelfde tarief gaat betalen. Die betalen nu al de hoofdprijs omdat bij relatief weinig kilometers de wegenbelasting een groot aandeel van de vaste kosten is. Maak je die variabel dan scheelt het een slok op een borrel. De andere die je noemt betalen weinig tot niets vanwege lage gewicht of elektriek in de aandrijving, dan kan het alleen maar duurder worden. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Dan zal de accijns op diesel wel omhoog gaan, gelijk aan die van benzine ofzo.
"Die vieze stinkdiesels willen we toch niet meer"?

Ik wilde mijn diesel al rekken tot 2024, met het idee dat de overheid tegen die tijd wel beleid klaar heeft voor na 2025 (die belastingvrije EV moet toch een keer gaan meebetalen) maar doortrekken tot 2030 wordt wat te gortig.
Hopelijk is de toekomst voor ná 2030 dan in 2025 wel duidelijk... Moet er tussendoor nog iets anders komen (maar dat kan dus gewoon weer een (goedkope) diesel worden :))

[ Voor 74% gewijzigd door mitsumark op 04-07-2022 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:58

Dennis1812

Amateur prutser

Accijnzen gaan toch weg neem ik aan.

Accijnzen zijn een km heffing. Ze willen de km heffing toch los hebben en als enige systeem wat vervoer belast.
In dat geval zal de accijns weg moeten.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
mitsumark schreef op maandag 4 juli 2022 @ 21:44:
Misschien vrijdag al gepost, maar we zijn 15 pagina's verder :X

https://www.nrc.nl/nieuws...n-rekeningrijden-a4135313

Zou een raar besluit zijn, diesels die minder dan 30k km rijden gaan er dan op vooruit... ik dacht dat we minder wilden dieselen?
Vooral EV's en hybrides worden hard geraakt, alsmede kleine benzine autootjes waar relatief veel mee wordt gereden.
Maargoed, ik wacht 2029 even af, zal nog van alles veranderen (zeker met andere partijen in het kabinet) :)
4 cent heffing per km....

Als dat zo is dan mogen ze het morgen van mij invoeren.

Bespaar ik de helft op MRB kosten. Dan is het nog is extra leuk rijden in onze 1743kg zware energielabel F auto. oOo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Yamy_Daffy schreef op maandag 4 juli 2022 @ 23:35:
[...]

Bespaar ik de helft op MRB kosten. Dan is het nog is extra leuk rijden in onze 1743kg zware energielabel F auto. oOo
Dan betaal ik nog steeds 750 euro meer per jaar voor mijn Kia Picanto. De daily driver...

De Ford Mondeo lijkt dan niet zo raar die wordt de helft goedkoper van 816 naar 400

Dan kom ik al met al op een plus in onkosten van een goeie 300 euro.

Daar kan ik wel mee leven.

Maar het is nog lang geen 2030 tegen die tijd zijn de Mondeo en Picanto al gerecycled vermoed ik...

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
Ronald.42 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 00:45:
[...]

Dan betaal ik nog steeds 750 euro meer per jaar voor mijn Kia Picanto. De daily driver...

De Ford Mondeo lijkt dan niet zo raar die wordt de helft goedkoper van 816 naar 400

Dan kom ik al met al op een plus in onkosten van een goeie 300 euro.

Daar kan ik wel mee leven.

Maar het is nog lang geen 2030 tegen die tijd zijn de Mondeo en Picanto al gerecycled vermoed ik...
Onze XC60 zal dan ook wel aan vervanging toe zijn. Dan maar eens gaan langzaam gaan kijken naar een XC90. Het enige wat me altijd tegen hield is het grote gewicht. Maar dat valt dan meteen weg.

Daarom ook onbegrijpelijk dat het dan even voordelig is om in een grote zuipende auto te rijden als in een i10 of Picanto.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

jadjong schreef op maandag 4 juli 2022 @ 21:50:
De andere die je noemt betalen weinig tot niets vanwege lage gewicht of elektriek in de aandrijving, dan kan het alleen maar duurder worden. :+
Euhhhh.... wij hebben 2 jaar geleden een nieuwe (tweedehands) hybride auto gekocht. Kleiner dan de auto die we al hadden, maar wel zwaarder. We betalen dus voor onze hybride meer dan de pure benzine auto. Terwijl de hybride label A heeft en de vorige auto label C.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:27

-tom-562

Oliesjeik

Yamy_Daffy schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 07:06:
[...]

Onze XC60 zal dan ook wel aan vervanging toe zijn. Dan maar eens gaan langzaam gaan kijken naar een XC90. Het enige wat me altijd tegen hield is het grote gewicht. Maar dat valt dan meteen weg.

Daarom ook onbegrijpelijk dat het dan even voordelig is om in een grote zuipende auto te rijden als in een i10 of Picanto.
+1 Wij rijden nog geen 10k per jaar, de enige reden dat er geen XC90 o.i.d. staat is de belachelijk hoge MRB.
4ct/km, daar is mee te leven.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

-tom-562 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 09:37:
[...]

+1 Wij rijden nog geen 10k per jaar, de enige reden dat er geen XC90 o.i.d. staat is de belachelijk hoge MRB.
+1 Nu let ik (bij geel kenteken that is) wel aardig op gewicht, ivm de MRB. Als het werkelijk 4ct/km wordt en het zelfs zo zou gaan dat brandstof niks uit maakt, kan er tzt nog een mooi dieseltje komen ook :P Wel zo fijn met de aanhangers. In het huidige systeem kan een diesel voor mij totaal niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Destruction schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 09:52:
[...]
+1 Nu let ik (bij geel kenteken that is) wel aardig op gewicht, ivm de MRB. Als het werkelijk 4ct/km wordt en het zelfs zo zou gaan dat brandstof niks uit maakt, kan er tzt nog een mooi dieseltje komen ook :P Wel zo fijn met de aanhangers. In het huidige systeem kan een diesel voor mij totaal niet uit.
Jammer dat dit dan niet eerder het geval is. :+ Dan zou ik overwegen om mijn huidige auto over te nemen van de leasemaatschappij (straks geen lease auto meer). Betreft een Peugeot 308 SW met 1,6HDI. Deze motoren zijn enorm zuinig (ik haal vaak genoeg 1:30, actie radius 1200-1300KM) en ook minstens zo schoon (milieu) als zijn benzine tegenhangers. Sterker nog Peugeot zelf beweert dat deze diesels schoner zijn dan hun benzine motoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:19

Dennahz

Life feels like hell should.

[...]

Wij rijden dan weer veel. Een kilometer of 40.000 per jaar. Dat zou dan op 1600 EUR per jaar komen aan kilometerheffing. Ik vind het nogal wat.

Ga er overigens wel vanuit dat betalen voor kilometers in het buitenland er niet gaat komen, dat gaat natuurlijk nergens over. Het nadeel is dan wel weer dat je een kastje in je auto moet hebben die alles gaat bijhouden.

Meestal als de politiek met iets nieuws komt, gaat het veel mensen, veel geld kosten ;)

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
-tom-562 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 09:37:
[...]

Als kilometerheffing de MRB vervangt, kan je er vanuitgaan dat het op dezelfde basis gaat. Dus een zware auto kost veel per km. Dus als de gemiddelde auto nu 12000 km per jaar rijdt, en je nu 200 euro per maand aan MRB betaalt, kom je op 20 cent per km. Grote kans dat ze daarbij voor het gemak vergeten dat diesels meer rijden dan gemiddeld, en je kan er vanuitgaan dat je duurder uit bent.

Waarom kan dit niet volgend jaar worden ingevoerd? Is het werkelijk nodig om ambtenaren hier 8 jaar mee bezig te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Yamy_Daffy schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 07:06:
[...]
Je hebt ook nog afschrijving, verzekering, brandstof en onderhoud. Ik zie in die componenten nog wel een paar knopjes waar de overheid aan kan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:27

-tom-562

Oliesjeik

RemcoDelft schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 10:15:
[...]

Als kilometerheffing de MRB vervangt, kan je er vanuitgaan dat het op dezelfde basis gaat. Dus een zware auto kost veel per km. Dus als de gemiddelde auto nu 12000 km per jaar rijdt, en je nu 200 euro per maand aan MRB betaalt, kom je op 20 cent per km. Grote kans dat ze daarbij voor het gemak vergeten dat diesels meer rijden dan gemiddeld, en je kan er vanuitgaan dat je duurder uit bent.

Waarom kan dit niet volgend jaar worden ingevoerd? Is het werkelijk nodig om ambtenaren hier 8 jaar mee bezig te houden?
Hoezo kan je daar vanuit gaan? Nouja, dan geen XC90, maar dan worden de EV rijders ook niet blij, aangezien die apparaten ook al snel richting de 2000kg (of meer) gaan :+

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
-tom-562 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 10:26:
[...]

Hoezo kan je daar vanuit gaan? Nouja, dan geen XC90, maar dan worden de EV rijders ook niet blij, aangezien die apparaten ook al snel richting de 2000kg (of meer) gaan :+
Ervaring leert dat belastingen niet omlaag gaan 8)
Die EV gebruikers zijn gelokt met lage belastingen, maar ook daar leert ervaring dat ze gaan betalen zodra ze geen andere keuze meer hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

[...]

Totdat blijkt dat je (diesel?) een vervuilerstoeslag krijgt, diesels stoten enorm veel stikstof uit tov benzinemotoren. Mag je het dubbele betalen of driedubbele.

Maar wat ik mij afvraag is of je straks helemaal geen MRB meer gaat betalen en/of je nog accijnsverlagingen op benzine gaat zien. Dat laatste verwacht ik zeker niet namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
In alle stukken zie ik dezelfde misvatting terugkomen;

EV-rijders betalen geen accijns, dus ze dragen niets bij.

Helaas zit er op stroom een hele forse energiebelasting (oké, nu even tijdelijk een stuk minder, maar hetzelfde geldt voor benzine en diesel). Tot voor kort, toen stroom nog iets meer dan 20 cent per kWh kostte, droegen we ruim 13 cent per kWh energiebelasting (en ODE) af. Een significant bedrag wat mij betreft.

(Dat er ook wel een aantal EV-rijders zijn die dit salderen met zonnepanelen, staat hier m.i. helemaal los van. Afbouw salderingsregeling is een totaal andere discussie en dit gaat dus ook veranderen.).

Dat de opbrengsten van de energiebelasting die wordt betaald bij het opladen van een auto niet in hetzelfde budget terugkomt als die van de autobelastingen, is een administratief manco, daar kunnen EV-rijders ook niets aan doen.

Terugkomend op het doel van de heffing: betalen naar gebruik én de vervuiler betaald... Dit is feitelijk al jaren zo met de accijns op brandstof (of stroom dus..). We hebben hier de hoogste autobelastingen van Europa en wereldwijd staan we ook behoorlijk hoog op de lijst. Het bezit (dus niet eens gebruik) van een auto wordt tevens al fors ontmoedigd. Hoeveel minder autogebruik kan eigenlijk nog?

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
JanHenk schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 10:41:
Hoeveel minder autogebruik kan eigenlijk nog?
Het aantal auto's per inwoner en het aantal kilometers per jaar neemt nog steeds toe met meer dan het aantal inwoners. Van minder autogebruik is dan ook vrijwel niet te spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Nox schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 10:37:
[...]

Totdat blijkt dat je (diesel?) een vervuilerstoeslag krijgt, diesels stoten enorm veel stikstof uit tov benzinemotoren. Mag je het dubbele betalen of driedubbele.
Was dat niet iets van het verleden? Tegenwoordig heeft elke diesel een EGR, een roetfilter en AdBlue.
Bovendien stoten diesels veel minder CO2 uit. En wat is nou belangrijker? Het klimaat of de stikstof?
Maar wat ik mij afvraag is of je straks helemaal geen MRB meer gaat betalen en/of je nog accijnsverlagingen op benzine gaat zien. Dat laatste verwacht ik zeker niet namelijk.
Ik vraag me sowieso af wat ze met diesels gaan doen. Gaat echt de hele MRB er af? Die is bij diesel veel hoger dan bij benzine, dus dan zouden diesels teveel voordeel krijgen. Blijft er dan toch nog een speciale diesel-heffing, of gaat de accijns op diesel omhoog?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

[...]

Heel veel opvattingen rondom diesel motoren zijn enorm achterhaald. Het is eigenlijk heel vreemd dat diesel nogsteeds zo negatief belicht wordt, aangezien de moderne diesel werkelijk beter zijn dan een benzine motor. Zoals ik al eerder aangaf, Peugeot die zelf diesel motoren maakt(e), geeft aan dat de diesel motoren schoner zijn dan de benzine motoren.
hneel schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 10:57:
[...]
Was dat niet iets van het verleden? Tegenwoordig heeft elke diesel een EGR, een roetfilter en AdBlue.
Bovendien stoten diesels veel minder CO2 uit. En wat is nou belangrijker? Het klimaat of de stikstof?
x
Dat is inderdaad iets uit het verleden en een hardnekkig iets dat maar niet wil verdwijnen.

[ Voor 20% gewijzigd door _Dune_ op 05-07-2022 11:06 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Napo schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 10:53:
[...]

Het aantal auto's per inwoner en het aantal kilometers per jaar neemt nog steeds toe met meer dan het aantal inwoners. Van minder autogebruik is dan ook vrijwel niet te spreken.
Dat zal wel moeten.

Je kunt immers niet meer wonen, daar waar het werk is.

Ik kan je echt talloze voorbeelden geven van bedrijfsverhuizingen vanuit het noorden naar de rest van het land, waarbij personeel gedwongen kilometers lang in de auto moet zitten. Maar ik doe het maar niet, want dat kun je zelf ook wel invullen.

Vanuit een ivoren toren in Den Haag is het makkelijk roepen.

Rekeningrijden is de zoveelste in een rijtje van het verhogen van belastingen op consumptie. De afgelopen jaren hebben we onder andere al btw verhogingen gezien, verhoging van energiebelastingen, invoering van assurantiebelasting. In theorie is (progressieve) belasting op consumptie is een goed alternatief. Het komt echter ten gunste van lagere belasting op kapitaal in plaats van lagere belasting op arbeid.

Ik ben dus expliciet geen tegenstander van belasten naar consumptie. Maar de auto is in ons land al zo ontzettend uitgemolken (we hebben de hoogste accijns en de hoogste bezitsbelastingen van Europa, dus zowel op bezit als consumptie al een stevige heffing), dat ik me oprecht afvraag hoe het nog anders moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
_Dune_ schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 11:05:
[...]

Heel veel opvattingen rondom diesel motoren zijn enorm achterhaald. Het is eigenlijk heel vreemd dat diesel nogsteeds zo negatief belicht wordt, aangezien de moderne diesel werkelijk beter zijn dan een benzine motor. Zoals ik al eerder aangaf, Peugeot die zelf diesel motoren maakt(e), geeft aan dat de diesel motoren schoner zijn dan de benzine motoren.
Ik heb ook een 1.6 BlueHDI (dus met adblue) gehad en het is echt een ontzettend fijn blok. Soepel, extreem zuinig, en met Adblue ook schoon qua uitstoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Napo schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 10:53:
[...]

Het aantal gereden kilometers per auto neemt daarentegen gemiddeld langzaam af. Relatief gezien staan auto's dus vaker niets te doen. Hetgeen natuurlijk zonde is, want auto's hebben niet alleen een nadelige CO2 voetafdruk in het gebruik, maar ook in het productie en leveringsproces.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
[...]

Daarom hebben wij ook een benzine, de T6 versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-09 09:50
hneel schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 10:57:
Ik vraag me sowieso af wat ze met diesels gaan doen. Gaat echt de hele MRB er af? Die is bij diesel veel hoger dan bij benzine, dus dan zouden diesels teveel voordeel krijgen. Blijft er dan toch nog een speciale diesel-heffing, of gaat de accijns op diesel omhoog?
Er is nog heel veel onduidelijk. Tuurlijk zal er wel gekeken worden naar het type auto, het lijkt mij niet gezond als er een hoop diesel gaan rijden.

Ook 4ct gaat het niet worden. Er is een keer een berekening gekomen met vlakke heffing van 7ct en dat was een rapport uit 2015.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
_Dune_ schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 11:05:
[...]

[...]

Dat is inderdaad iets uit het verleden en een hardnekkig iets dat maar niet wil verdwijnen.
Bedankt voor de toelichting. Het moet helaas vaak genoeg herhaald worden.

De norm voor diesel volgens EURO-6 ligt vrijwel gelijk op die van benzine. Volkswagen heeft hier de boel echt compleet verstierd, maar ook anderen als Daimler zijn op de vingers getikt. Net nog AdBlue getankt, waar dit voorheen met de 25.000km beurt werd bijgevuld gaat er nu slechts voor 8000km in dezelfde tank.

Maar goed, tussen de norm en praktijk was altijd een groot verschil. Feit is wel dat er met nieuwe diesels dus echt veel werk van is gemaakt. Ik zou wel eens een recent onderzoek willen zien naar actuele verbruikscijfers van moderne diesels. Het zal me niks verbazen als dat ook nog een factor gaat worden, om mensen te “stimuleren” een nieuwe auto te kopen.

Over hoe haalbaar dat voor de lagere inkomensgroepen gaat zijn, laat zich raden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• alexbl69
Heel herkenbaar stuk in de ANWB Kampioen (ja, die krijg ik ongevraagd :) ).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2li2o2Vv43X48n_eAJ1SP_l1NU0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YHFmnWFOVKLV9ET1b3ewcBr1.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hCD7BG9YWEY04RYHHJ3VyG2hZhU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CSFS03y8KJ8Vk0WjAz3nHorN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ingelogd schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 11:21:
[...]
Er is nog heel veel onduidelijk. Tuurlijk zal er wel gekeken worden naar het type auto, het lijkt mij niet gezond als er een hoop diesel gaan rijden.
Dat is dus geredeneerd vanuit oude kennis en opvattingen rondom diesel motoren en dankzij de sjoemel diesel van met name de VAG groep. Echter een moderne diesel (EURO-6) zoals de BleuHDI motoren van Peugeot of de motoren van Mercedes doen niets onder in vergelijk met een moderne benzine motor, waarbij de diesel velemalen zuiniger is.

De 1.6BlueHDI motor in mijn huidige auto haalt op de snelweg op langere ritten de 1:30, wat resulteerd in een actie radius van 1200-1300KM.

[ Voor 21% gewijzigd door _Dune_ op 05-07-2022 11:57 ]

Pagina: 1 ... 23 ... 41 Laatste