Sjamo schreef op maandag 4 juli 2022 @ 10:03:
Mij lijkt het een goede zaak.
De mensen die hiermee het meeste gaan betalen zijn de mensen die de minst schone auto's rijden (lijkt mij terecht) en de mensen die de meeste kilometers maken (lijkt me ook terecht).
Het wegennet onderhoudt zichzelf niet, milieuschade wordt niet gratis gerepareerd, dus km's maken mag van mij best wat kosten.
Hopelijk maken ze de kosten hoog genoeg dat meer mensen het weer als verstandig gaan zien om dicht(er) bij hun werk te gaan wonen, of dichter bij hun huis te gaan werken. Of misschien dichter bij familie te gaan wonen wanneer er een zorgplicht gevoeld wordt. En daarmee dus ook minder km's te maken.
Wij hebben die keuze bewust gemaakt en genieten er van. Het scheelt ladingen stress ook, geen files, minder last van winters weer, niet dagelijks veel kostbare (onnodige?) tijd in je auto zitten, terwijl je thuis andere dingen kan doen. En ja, dan moet je soms ook wat inleveren. Of investeren.
Leuk idee, totdat je gaat verhuizen om dichter bij je werk te gaan wonen, en dan vervolgens voor je familie moet zorgen die in je oude stad wonen. Of moeten die dan ook maar verhuizen
In theorie is het allemaal prachtig. En als het kan, zoals bij jullie, is dat natuurlijk top. Maar voor genoeg mensen is dat gewoon niet handig.
Werk zelf in de techniek, en dat zit toch op een andere locatie als de zorginstelling waar Miss Waah werkt. En die heeft daar haar droombaan.
We wonen er nu praktisch tussenin, waar alle familie ook woont.
Ik kan dus ander werk zoeken en verhuizen, wat niet technisch is en waar ik dus niet gelukkig van wordt.
Miss Waah kan ander werk gaan doen, en haar droombaan opgeven.
En in beide gevallen wonen we 45km van onze familie, waardoor die de kinderen veel minder zien. Hell, mijn moeder heeft niet eens een auto. Dus dan moet er een auto bijkomen zodat ze haar kleinkinderen kan zien?
Plus dat we dan dus de kinderen niet meer bij opa en oma kunnen brengen voor opvang. Dat doen we nu op het fietsje. Vaak de avond van tevoren al. Dat wordt dan dus met de auto, voor we vertrekken.
IMHO is het huidige systeem zo slecht niet. Je belast op kilometers (brandstof zit al aardig wat belasting in). Je straft slechte brandstof, en beloont schonere brandstof (Diesel, benzine, gas).
Daarnaast bestraf je bezit met wegenbelasting. want al die auto's moeten geproduceerd, een parkeerplek etc. Dat is ook onderhoud, en daar zit ook slijtage en andere kosten aan.
En als laatste heb je BPM, wat eigenlijk moet zorgen dat mensen eerder een 2e hands auto kopen en auto's zo langer in roulatie blijven.
Nu wil men toe naar enkel per KM. Dus ik kan 5 auto's kopen, ze op een parkeerplaats zetten. En dat kost me niets!

Je zal zien dat veel meer mensen dan een auto nemen, want het kost toch niets... en als je hem nodig hebt, dan staat die er toch. Nu is wegenbelasting vaak toch een afschrikkende factor.
En files is een tijdsprobleem. Ik dacht ik finland(?) hadden ze verschillende prijzen afhankelijk van wanneer je de rondweg pakte. De files zijn daar zeer sterk afgenomen. Niet omdat we werknemers op andere tijden zijn gaan werken (want via de werkgever kregen ze compensatie) maar omdat mensen die niet naar hun werk gaan nu andere tijden kiezen. Dus wat later boodschappen doen, naar sporten of de fiets pakken ipv de auto voor dit soort kleine ritjes.
Ik denk dat als er een taxi-teller achtige display naast je kilometerteller zou zitten, die zou tikken met de werkelijke kosten van een ritje... dat mensen al minder snel de auto zouden pakken

Met natuurlijk een dikke rekening op de 1e van de maand.