'Autobranche: rekeningrijden is onvermijdelijk'

Pagina: 1 ... 22 ... 41 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 08:31
psychodude schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 13:02:
[...]

Afgelopen 15 jaar in 4 verschillende provincies binnen Nederland gewoond, binnen 5 verschillende provincies gewerkt. Zowel binnen de Randstad, als ver er buiten. Op geen enkele plaats ooit een probleem gehad met OV.

Maar sure, geen idee hoe het is in Nederland te wonen.
Blijkbaar niet nee. En als je in 4 verschillende provincies gaat wonen maar alsnog in een relatief groot dorp of stad met een NS station dan heb je nog steeds niet ervaren dat er zat gebieden zijn waar ov gewoon geen optie is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-09 12:19
Sandor_Clegane schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 13:07:
[...]

Dit maakt het er niet beter op. :)

[...]

Dit is onnodig.
Laat ik het anders vragen/stellen.
Door het grote aantal keer verhuizen doe ik even makkelijk de aanname dat je geen gezin om je heen hebt. Dat is namelijk een enorme belasting voor je gezin om zo vaak te verhuizen.

Als je namelijk wel een gezin hebt dan is een eigen auto al een stuk noodzakelijker om je te voorzien in je dagelijkse behoeften en het een stuk makkelijker is dan fietsen of het OV.

En daarmee kom ik terug op mijn eerdere post, een vrijgezel kan zich niet vergelijken met een gezin en andersom. Allebei hebben ze een andere levensstijl.

PVOutput 10x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:27
Uiteraard 8)7.
Bouke-p schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 13:07:
[...]

Na een 3weken in een willekeurig dorpje zonder supermarkt en 2x per dag een belbus(moet je maar geluk hebben dat die wel komt) en je ligt huilend in een hoekje te hopen dat je een keer met een mededorpsbewoner met de auto mee mag om boodschappen te doen.

Kom eens uit die verwaande stadse bubbel.
Het aandeel van Nederland dat in een dorp zonder supermarkt woont is echt marginaal. Verreweg de meeste Nederlanders wonen niet in Sint Lutjesbroek. De meesten wonen gewoon of in een stad, in een buitenwijk of in een grotere dorpskern binnen Nederland waar vaak gewoon een supermarkt (of zelfs meerderen) open zijn tot in de avonduren. De meeste Nederlanders werken niet in onregelmatige diensten, de meeste werken niet op frequent wisselende locaties.

Zelfs waar ik in mijn jeugd opgegroeid ben, circa 5000 inwoners, kom ik nu nog altijd gewoon met het OV om familie te bezoeken.

De norm is in Nederland gewoon een 9 tot 5 baan met OV als redelijk alternatief voor woon-werkverkeer, dan wel soms zelfs de fiets. De norm qua bereikbaarheid tot een supermarkt is in Nederland gewoonweg fietsafstand. En het is dan ook gewoonweg volkomen terecht dat verbruik hierop naar rato belast wordt. Wil je heel graag grote afstanden blijven maken in de auto, wil je vast blijven houden aan een auto als privé bezit, prima. Maar wees bereid er gewoon in toenemende mate voor te gaan blijven betalen.
Yamy_Daffy schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 13:19:
Laat ik het anders vragen/stellen.
Door het grote aantal keer verhuizen doe ik even makkelijk de aanname dat je geen gezin om je heen hebt. Dat is namelijk een enorme belasting voor je gezin om zo vaak te verhuizen.

Als je namelijk wel een gezin hebt dan is een eigen auto al een stuk noodzakelijker om je te voorzien in je dagelijkse behoeften en het een stuk makkelijker is dan fietsen of het OV.

En daarmee kom ik terug op mijn eerdere post, een vrijgezel kan zich niet vergelijken met een gezin en andersom. Allebei hebben ze een andere levensstijl.
Ik neem aan dat dit op mij gericht was. Heb gewoon een gezin. De kids reizen prima mee in het OV. De oudste vind met name naar buiten kijken in de trein heel leuk. Ze zijn er uiteraard mee opgegroeid.

En de verhuizingen zijn binnen mijn sector zo ongewoon niet, het is gewoonweg een noodzakelijk kwaad wil je vooruit komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bouke-p
psychodude schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 13:23:
[...]

Uiteraard 8)7.

[...]

Het aandeel van Nederland dat in een dorp zonder supermarkt woont is echt marginaal. Verreweg de meeste Nederlanders wonen niet in Sint Lutjesbroek. De meesten wonen gewoon of in een stad, in een buitenwijk of in een grotere dorpskern binnen Nederland waar vaak gewoon een supermarkt (of zelfs meerderen) open zijn tot in de avonduren. De meeste Nederlanders werken niet in onregelmatige diensten, de meeste werken niet op frequent wisselende locaties.

Zelfs waar ik in mijn jeugd opgegroeid ben, circa 5000 inwoners, kom ik nu nog altijd gewoon met het OV om familie te bezoeken.

De norm is in Nederland gewoon een 9 tot 5 baan met OV als redelijk alternatief voor woon-werkverkeer, dan wel soms zelfs de fiets. De norm qua bereikbaarheid tot een supermarkt is in Nederland gewoonweg fietsafstand. En het is dan ook gewoonweg volkomen terecht dat verbruik hierop naar rato belast wordt. Wil je heel graag grote afstanden blijven maken in de auto, wil je vast blijven houden aan een auto als privé bezit, prima. Maar wees bereid er gewoon in toenemende mate voor te gaan blijven betalen.

[...]

Ik neem aan dat dit op mij gericht was. Heb gewoon een gezin. De kids reizen prima mee in het OV. De oudste vind met name naar buiten kijken in de trein heel leuk. Ze zijn er uiteraard mee opgegroeid.

En de verhuizingen zijn binnen mijn sector zo ongewoon niet, het is gewoonweg een noodzakelijk kwaad wil je vooruit komen.
Ik kan er niks anders van maken dan dat je, netjes gezegd, echt geen idee van hebt waar je over praat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
[...]

Uiteraard 8)7

Respect hiervoor, ik doe het je niet graag na.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:44
Wil je heel graag grote afstanden blijven maken in de auto, wil je vast blijven houden aan een auto als privé bezit, prima. Maar wees bereid er gewoon in toenemende mate voor te gaan blijven betalen.
Dat is ook niet zozeer willen, ik heb niet zoveel keus.
Of ik rij met de auto 140km per dag, of ik moet verhuizen naar een locatie waar ik nog niet dood gevonden wil worden. Zoveel keuze heb ik niet in mijn branche.
Ik betaal (samen met mijn werkgever) aan vervoer nu bijna net zoveel als aan wonen, hoeveel meer wil je het nog belasten??

Met het gezin (4+ mensen) met het OV is ook niet heel goedkoop...
Verhuizen is natuurlijk een optie, maar niet voor mij weggelegd, dan liever wat meer reizen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
psychodude schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 11:58:
[...]
Circa 50% van de Nederlandse bevolking woont binnen de randstad, daar is eigen auto bezit in grote mate gewoon overbodige luxe, punt.
Pertinente onzin. Er zijn zelfs genoeg dorpen binnen de randstad die geen bediening hebben. Als dat wel zo is en je draait weekenddiensten op een zondag om 7 uur wens ik je veel succes om op je werk te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
mitsumark schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 13:30:
[...]

Dat is ook niet zozeer willen, ik heb niet zoveel keus.
Of ik rij met de auto 140km per dag, of ik moet verhuizen naar een locatie waar ik nog niet dood gevonden wil worden. Zoveel keuze heb ik niet in mijn branche.
Ik betaal (samen met mijn werkgever) aan vervoer nu bijna net zoveel als aan wonen, hoeveel meer wil je het nog belasten??

[...]

Met het gezin (4+ mensen) met het OV is ook niet heel goedkoop...
Verhuizen is natuurlijk een optie, maar niet voor mij weggelegd, dan liever wat meer reizen.
Tsja, je hebt het over een straal van 70 km in dat geval. Dat is best een ruim gebied waar je niet dood gevonden wilt worden. Ik weet natuurlijk niet waar je werkt, maar indien dit niet te dicht bij de kust ligt heb je het dus over een zeer groot deel van ons kleine landje. Ik kan mij oprecht niet voorstellen dat er binnen zo'n straal niets is wat je bevalt :9.

Maar ja, met 140 km per dag ben je toch wel gewoon grootverbruiker. Zelfs indien je 4 dagen per week werkt, heb je het dus alsnog over ruim 560k per week, bijna 30k per jaar. Je zit daarmee op zo'n 2 - 3x het Nederlands gemiddelde. Dan is het natuurlijk ook niet onredelijk om te stellen dat je hiervoor best extra mag betalen in de vorm van rekeningrijden. Je brengt tenslotte toch een grotere belasting met je mee, niet enkel en alleen op het milieu, maar ook gewoon op het wegennet zelf.

Voor wat betreft de OV kosten voor een gezin, dit valt in de praktijk natuurlijk reuze mee. Ik ga naar mijn werk met OV dan wel fiets. Ik zit sowieso met een verplichting om binnen beperkte reisafstand van mijn werk te wonen, dus dat beperkt gewoonweg enigszins überhaupt de woonlocaties. OV reizen met het gezin zijn dus recreatief. En op jaarbasis is dat goedkoper dan privé bezit van een auto.

Daarnaast heeft het dicht bij werk wonen natuurlijk ook gewoon zijn voordelen, het scheelt ontzettend veel reistijd. 140 km per dag is toch al snel zo'n 8 uur per week wat je in de auto zult zitten. Dat is een werkdag op zich.
ed1703 schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 13:43:
[...]

Pertinente onzin. Er zijn zelfs genoeg dorpen binnen de randstad die geen bediening hebben. Als dat wel zo is en je draait weekenddiensten op een zondag om 7 uur wens ik je veel succes om op je werk te komen.
Het meest afgelegen in de Randstad is zo'n beetje Bodegraven e.o. Pak bijvoorbeeld een speed pedelec en je staat met circa 45 minuten in het centrum van Rotterdam, Den Haag, Amsterdam of Utrecht. Ik zie het probleem niet om op zondag om 7 uur op je werk te kunnen verschijnen. Opties buiten een auto zijn er toch echt gewoon.

[ Voor 4% gewijzigd door psychodude op 02-07-2022 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
psychodude schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 13:52:
[...]

.

Maar ja, met 140 km per dag ben je toch wel gewoon grootverbruiker. Zelfs indien je 4 dagen per week werkt, heb je het dus alsnog over ruim 560k per week, bijna 30k per jaar. Je zit daarmee op zo'n 2 - 3x het Nederlands gemiddelde. Dan is het natuurlijk ook niet onredelijk om te stellen dat je hiervoor best extra mag betalen in de vorm van rekeningrijden. Je brengt tenslotte toch een grotere belasting met je mee, niet enkel en alleen op het milieu, maar ook gewoon op het wegennet zelf.
Dat doet hij nu toch ook al, in de vorm van meer benzine of electra....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
[...]

Je bedenkt nu allerlei problemen waar je tegenaan loopt zonder auto. Probeer het eens andersom, hoe zou je leven ingericht zijn als de persoonlijke auto nooit had bestaan. Zou de werkgever dan wel willen dat iedereen om 07.00 begint?

[ Voor 5% gewijzigd door jadjong op 02-07-2022 13:56 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
jadjong schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 13:55:
[...]

Je bedenkt nu allerlei problemen waar je tegenaan loopt zonder auto. Probeer het eens andersom, hoe zou je leven ingericht zijn als de persoonlijke auto nooit had bestaan. Zou de werkgever dan wel willen dat iedereen om 07.00 begint?
Die bedenk ik er niet bij, maar niet iedereen woont in Rotterdam of Den Haag. Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik niet om 7 uur op zondag een dienst in het OLVG moet draaien. Maar rondstrooien met dat soort argumenten is net zo goed de boel doodslaan. In die omstandigheden zitten we niet, dus het is per definitie een non-discussie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
[...]

Ik zou niet in het huis wonen waar ik nu woon. Niet de vrienden hebben die ik nu heb. Mijn vrouw zou niet het werk hebben waar ze nu werkt. En ik zou niet de vakantie hebben beleefd waar we met de auto zijn geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
[...]

400 jaar geleden zou ik een paard hebben gehad, en een 300 keer grotere tuin. Stel je voor dat je geen bed zou hebben, een hooibaal is ook prima te doen hoor! Maar heeft het nut?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Yamy_Daffy schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 13:55:
[...]

Dat doet hij nu toch ook al, in de vorm van meer benzine of electra....
Maar natuurlijk niet fair. Want de wegenbelasting die hij nu gebruikt, is onafhankelijk van de gereden kilometers. Waarmee iemand die 3k per jaar rijdt, relatief duur uit is qua wegenbelasting per km, versus hij die goedkoop is met bijna 30k per jaar.

Per gereden kilometer gaan je kosten nu relatief gezien naar beneden. Met kilometerheffing i.p.v. wegenbelasting, is er gewoonweg een lineaire belasting.

Rijd je minder, ga je er op vooruit. Rijd je bovengemiddeld veel, dan ga je meer betalen. En is het aan jezelf om de keuze te maken of jij dit voort wilt blijven zetten, of alternatieven wilt overwegen.

Alternatieven die uiteraard in vele vormen kunnen komen, OV is natuurlijk slechts één. Reduceren van woon-werkverkeer is een tweede. Carpoolen is een derde. Thuiswerken is een vierde. E-bike of speedpedelec voor de kortere afstanden is een vijfde, of de reguliere fiets als je wilt. Op de echt korte afstanden, gewoon lopen, is een zesde.

Indien je oprecht gaat bijhouden voor jezelf waar je allemaal de auto voor inzet, wat voor afstand dit is, en wat voor alternatieven er bestaan, gaat er echt te besparen zijn. Zelfs indien je niet volledig de auto de deur uit doet. En kilometerheffing is een extra motivator om daar concreet over na te denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
[...]

En hoe zie je dat in bedrijven die 24/7 in ploegen werken.
500 gezinnen die om de fabriek heen wonen in arbeiderswoningen?
En als er dan een stop/revisie is dat de technische bedrijven met 100 man maar even voor een weekje gaan kamperen bij die fabrieken?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

Ronald.42 schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 14:13:
[...]

En als er dan een stop/revisie is dat de technische bedrijven met 100 man maar even voor een weekje gaan kamperen bij die fabrieken?
Kunnen we ook weer direct "scrip" invoeren. :)

Wikipedia: Scrip

Dit is al gaande trouwens, mensen met campers die om de distributie centra van Amazon wonen. Alles wat oud is, is weer nieuw.
https://www.cnbc.com/2021...eatured-in-nomadland.html

[ Voor 19% gewijzigd door Sandor_Clegane op 02-07-2022 14:17 ]

Less alienation, more cooperation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
psychodude schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 14:11:
[...]

Maar natuurlijk niet fair. Want de wegenbelasting die hij nu gebruikt, is onafhankelijk van de gereden kilometers. Waarmee iemand die 3k per jaar rijdt, relatief duur uit is qua wegenbelasting per km, versus hij die goedkoop is met bijna 30k per jaar.

Per gereden kilometer gaan je kosten nu relatief gezien naar beneden. Met kilometerheffing i.p.v. wegenbelasting, is er gewoonweg een lineaire belasting.

Rijd je minder, ga je er op vooruit. Rijd je bovengemiddeld veel, dan ga je meer betalen. En is het aan jezelf om de keuze te maken of jij dit voort wilt blijven zetten, of alternatieven wilt overwegen.
Iemand die 3k per jaar rijdt ipv 30k zal ook voor een andere auto kiezen (kleiner/lichter/benzine/hybride?), die betaalt dus maar een paar tientjes per maand aan wegenbelasting ipv 150.
Samen met de helft van de dieselprijs betaal ik nu dus al fors meer dan iemand die minder rijdt, moet dat verschil nog groter worden?
Ik durf ook te stellen dat voor mij de auto meer noodzakelijk is dan voor iemand die maar 3k rijdt, die zou helemaal geen auto hoeven hebben toch? Dat zijn waarschijnlijk super veel korte ritjes en slechts af en toe een langere rit, dat kan prima op een andere manier.

[ Voor 21% gewijzigd door mitsumark op 02-07-2022 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
ed1703 schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 14:03:
[...]

Die bedenk ik er niet bij, maar niet iedereen woont in Rotterdam of Den Haag. Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik niet om 7 uur op zondag een dienst in het OLVG moet draaien. Maar rondstrooien met dat soort argumenten is net zo goed de boel doodslaan. In die omstandigheden zitten we niet, dus het is per definitie een non-discussie.
Die omstandigheden (het niet kunnen betalen van een auto) lijken we wel naar toe te gaan. Dan is het toch niet raar om eens te kijken hoe je dan het leven in gaat richten?
Yamy_Daffy schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 14:03:

Ik zou niet in het huis wonen waar ik nu woon. Niet de vrienden hebben die ik nu heb. Mijn vrouw zou niet het werk hebben waar ze nu werkt. En ik zou niet de vakantie hebben beleefd waar we met de auto zijn geweest.
Dan weet je waar je nog acht jaar de tijd voor hebt om naar toe te werken. :P
RemcoDelft schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 14:09:
[...]

400 jaar geleden zou ik een paard hebben gehad, en een 300 keer grotere tuin. Stel je voor dat je geen bed zou hebben, een hooibaal is ook prima te doen hoor! Maar heeft het nut?
Ik denk dat 400 jaar geleden een paard ook ontzettend duur was voor Jan met de pet. :+
Ronald.42 schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 14:13:
[...]

Bijvoorbeeld.
Kan, of een hotel in de buurt waar men in 2030 met een onbemande taxi naar toe gaat. Soortgelijke klussen doe ik zelf regelmatig en dan is een hotel in de buurt wel fijn, in plaats van dagelijks weer terug naar huis rijden.

Ik wil overigens op geen enkele manier het rekeningrijden promoten, met 50k per jaar kom ik er ook niet echt beter uit. :X Echter leert de geschiedenis dat je je er maar beter op voor kan bereiden want het komt er in grote lijnen toch wel.
Of we gaan allemaal klagen, rekken het vervolgens nog eens tien jaar en staan dan beduusd om ons heen te kijken wanneer een rechter sommeert dat de overheid per direct haar beleid van tien jaar geleden gaat naleven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
[...]

Alternatieven die uiteraard in vele vormen kunnen komen, OV is natuurlijk slechts één. Reduceren van woon-werkverkeer is een tweede. Carpoolen is een derde. Thuiswerken is een vierde. E-bike of speedpedelec voor de kortere afstanden is een vijfde, of de reguliere fiets als je wilt. Op de echt korte afstanden, gewoon lopen, is een zesde.

Indien je oprecht gaat bijhouden voor jezelf waar je allemaal de auto voor inzet, wat voor afstand dit is, en wat voor alternatieven er bestaan, gaat er echt te besparen zijn. Zelfs indien je niet volledig de auto de deur uit doet. En kilometerheffing is een extra motivator om daar concreet over na te denken.
Wat is er niet fair aan?

Je betaalt belasting voor het hebben van een voertuig. Net zo voor het hebben van een hond. Niet wat je ermee doet.

Rij je veel kost het je veel brandstof waar ook weer belasting op zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
jadjong schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 14:30:
[...]

Kan, of een hotel in de buurt waar men in 2030 met een onbemande taxi naar toe gaat. Soortgelijke klussen doe ik zelf regelmatig en dan is een hotel in de buurt wel fijn, in plaats van dagelijks weer terug naar huis rijden.
Ja leuk een hotel...
Ik dat jaren gedaan 75% van het jaar in een hotel of vakantie woning leven voor mijn werk.
Als je geen gezin hebt is dat nog te doen je moet dan ook niet aan teamsport of een sociaal leven willen doen.

Maar toen er kinderen kwamen met ik daar met onmiddellijke ingang mee gestopt.

Maar ja ook tijd met je kinderen is natuurlijk een luxe en overbodig :+

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023

Zo werkt het in de praktijk vrijwel nooit.

Voorbeeld: Ik rij zo'n 7000km per jaar, dat kun je met droge ogen niet echt veel of zelfs maar gemiddeld noemen.

Ik hoor getallen van 6 cent per km, dat is dan 7000*0,06 = € 420 per jaar aan kilometerheffing.

Mijn MRB is 92,- per kwartaal, dus € 368,- per jaar.

Dus zelfs met slechts 7000km per jaar ga ik er op achteruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
AllesKan schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 14:42:
[...]

Zo werkt het in de praktijk vrijwel nooit.

Voorbeeld: Ik rij zo'n 7000km per jaar, dat kun je met droge ogen niet echt veel of zelfs maar gemiddeld noemen.

Ik hoor getallen van 6 cent per km, dat is dan 7000*0,06 = € 420 per jaar aan kilometerheffing.

Mijn MRB is 92,- per kwartaal, dus € 368,- per jaar.

Dus zelfs met slechts 7000km per jaar ga ik er op achteruit.
Onze MRB is 283 per kwartaal, met 15k km's gaan we we dik op vooruit met 6 cent _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AllesKan
Yamy_Daffy schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 14:44:
[...]

Onze MRB is 283 per kwartaal, met 15k gaan we we dik op vooruit met 6 cent _/-\o_
Je bevestigd exact mijn punt. _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bouke-p
Yamy_Daffy schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 14:44:
[...]

Onze MRB is 283 per kwartaal, met 15k km's gaan we we dik op vooruit met 6 cent _/-\o_
Je denkt toch niet echt dat er ook maar iets goedkoper zal gaan worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:06
Mensen met een dikke auto en weinig km's (zoals ik ;) ) hebben er het meeste voordeel aan.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
JukeboxBill schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 14:54:
Mensen met een dikke auto en weinig km's (zoals ik ;) ) hebben er het meeste voordeel aan.
Dan komt er vast weer een belasting om te voorkomen dat mensen "hobbyauto's" aanschaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
RemcoDelft schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 14:55:
[...]

Dan komt er vast weer een belasting om te voorkomen dat mensen "hobbyauto's" aanschaffen.
Het is geen hobbyauto maar mijn "weeky driver".
Ik ging er even van uit dat die 6 cent werkelijkheid wordt.
Maar het zal ook wel een verkapte belastingverhoging worden, dus wordt iedereen gen@@1d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
JukeboxBill schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 14:59:
[...]

Het is geen hobbyauto maar mijn "weeky driver".
Ik ging er even van uit dat die 6 cent werkelijkheid wordt.
Maar het zal ook wel een verkapte belastingverhoging worden, dus wordt iedereen gen@@1d.
Ze gaan de komende 8 jaar werkgroepen (ongetwijfeld bestaande uit mislukte politici) inzetten om te onderzoeken hoe ze tarieven kunnen aanpassen aan het type auto. Dus ga er maar vanuit dat zware diesels meer gaan betalen (en hopelijk gele of roze auto's ook).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:49
MC_Sparkles schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 11:00:
[...]

Nogmaals, sommige mensen kunnen niet zonder auto. Een eerder voorbeeld dat ik heb gepost is bijv. iemand die op een zondag om 0800 een ochtenddienst moet beginnen. Dat is vanuit het oosten niet mogelijk weet ik uit ervaring.

Toen ik nog in de ploegen werkte bij een overheidsinstantie, moesten we op zondag beginnen om 0700 als je ochtenddienst had. Dit is met geen mogelijkheid te doen met OV, dus ben je gebonden aan ander vervoer. Want de doordeweekse dagen deed ik gewoon met de trein, alleen zondag was geen optie. Vooral als je uit je nachtdienst komt en dan eerst nog een uur kon wachten voordat de correcte trein er was.

Tuurlijk kan je ander werk zoeken, maar dat geldt lang niet voor alle sectoren dat je dan ineens om de hoek kan werken. Daarnaast is het voorgestelde plan niks meer dan geld binnenharken. Als er capabel OV is buiten de randstad veranderd dit het verhaal, maar momenteel is dat er gewoon niet.

M.b.t. de woon-werk km's. Vooral mensen waarbij de werkgever dit niet gaat betalen merken dit. In de sector waar ik nu actief ben, ga ik niks merken van de prijs per km, want die wordt gewoon betaald door onze klanten en dat zal voor een groep mensen die heel veel rijden(consultant werk etc) gelden en rijd ik nog steeds 30K-50K km per jaar. De mensen die vooral geraakt gaan worden zijn de werknemers die bijv. in de zorg werken, leraar zijn etc, waarbij het CAO dit niet faciliteert. Laten we die mensen vooral niet nog meer uitwringen met betalen per km.
Het is vooral een mindset. De meeste mensen zullen het in de toekomst zonder auto moeten doen. Werk waarbij momenteel een auto "noodzakelijk" is, zal anders ingericht moeten worden. Zulk werk gaat veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Bouke-p schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 14:51:
[...]

Je denkt toch niet echt dat er ook maar iets goedkoper zal gaan worden?
Als het maar duur genoeg wordt voor anderen is dat toch echt niet onmogelijk. En juist het hele idee. Als je nul kilometers rijdt met je auto zul je minder gaan betalen dan nu. Rijd je bijv. 100.000 km dan zal je meer gaan betalen dan nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
zacht schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 15:04:
[...]

Als het maar duur genoeg wordt voor anderen is dat toch echt niet onmogelijk. En juist het hele idee. Als je nul kilometers rijdt met je auto zul je minder gaan betalen dan nu. Rijd je bijv. 100.000 km dan zal je meer gaan betalen dan nu.
Dat geeft een ander probleem: juist de korte ritjes waarbij de auto inefficient voor rode lichten staat kosten dan weinig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bouke-p
[...]

Zoals nu dus, dmv de accijns zoals al meerdere keren is aangehaald.

Maar onder de streep moet het dus gewoon duurder worden. De auto laten staan is voor velen geen optie. Of alleen voor je werk nog mogen rijden omdat je werkgever dan mag opdraaien voor de kosten.
Op zondag naar familie? Te duur!

Gelukkig kunnen we dan wel een treinkaartje kopen om naar Schiphol te gaan en voor een grijpstuiver een vlucht nemen naar een plek binnen Europa.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Joyous-P
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 21-09 11:57
[...]

Ach, laat hem. Dit soort mensen zijn altijd erg blij als je ze kunt ophalen bij het station omdat de trein niet rijdt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AllesKan
Momenteel zit er bij de MRB een (compleet achterlijke) 'provinciale opcenten' bij ingesloten. Als die vervangen wordt door een (terechte) 'ingezetenen-belasting' gaan zelfs de mensen die geen auto hebben eindelijk eens meebetalen aan waaraan ze horen mee te betalen.

Momenteel betaalt de automobilist 3 x meer dan er aan wegen wordt uitgegeven, het restant verdwijnt in de pot 'algemene middelen'. Laat gewoon eens elke Nederlander, ook diegene die geen auto hebben (en dus 0 km's maken), meebetalen aan dat tweederde aan 'overschot'. Dat is wel zo eerlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
De reden dat nu de kilometerheffing weer op de agenda staat is alleen maar omdat met de toename van het elektrisch rijden ook steeds meer belastinginkomsten worden gemist.
Iedereen (ikzelf ook in eerste instantie) denkt dat er 1 tarief per km komt. Maar ik verwacht dat men met de tarieven (en w.s. ook de accijnzen op brandstof) net zo lang gaan zitten googelen zodat niemand er beter van wordt, EV rijders ook gaan mee betalen en dat onder de streep de totale belastinginkomsten groter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Ronald.42 schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 14:41:
[...]

Ja leuk een hotel...
Ik dat jaren gedaan 75% van het jaar in een hotel of vakantie woning leven voor mijn werk.
Als je geen gezin hebt is dat nog te doen je moet dan ook niet aan teamsport of een sociaal leven willen doen.

Maar toen er kinderen kwamen met ik daar met onmiddellijke ingang mee gestopt.

Maar ja ook tijd met je kinderen is natuurlijk een luxe en overbodig :+
offtopic:
Persoonlijk vind ik dat er voor dat soort wel een flinke vergoeding bovenop het salaris moet zitten. Je levert een stuk sociaal leven in zodat die fabriek zo snel mogelijk weer up&running is en de partner moet een tandje bij zetten om een paar dagen lang alleen voor de kinderen te zorgen.
Aan de andere kant moet je je ook af vragen of je bij werkdagen van 12 uur of meer (want er is haast bij) nog terug naar huis wil rijden. Op de een of andere manier bevinden dit soort werkzaamheden zich zelden binnen dezelfde provincie. :P
RemcoDelft schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 15:08:
[...]

Dat geeft een ander probleem: juist de korte ritjes waarbij de auto inefficient voor rode lichten staat kosten dan weinig.
Er zit nog een grappige bijwerking bij. Voor chefke die 30 auto's in de schuur heeft staan is het opeens rendabel om ze allemaal uit de schorsing te halen en er af en toe mee te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
jadjong schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 15:17:
[Er zit nog een grappige bijwerking bij. Voor chefke die 30 auto's in de schuur heeft staan is het opeens rendabel om ze allemaal uit de schorsing te halen en er af en toe mee te rijden.
Dat is toch geen probleem? chefke kan maar in 1 auto tegelijk rijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
[...]

[ot]Persoonlijk vind ik dat er voor dat soort wel een flinke vergoeding bovenop het salaris moet zitten. Je levert een stuk sociaal leven in zodat die fabriek zo snel mogelijk weer up&running is en de partner moet een tandje bij zetten om een paar dagen lang alleen voor de kinderen te zorgen.
Aan de andere kant moet je je ook af vragen of je bij werkdagen van 12 uur of meer (want er is haast bij) nog terug naar huis wil rijden. Op de een of andere manier bevinden dit soort werkzaamheden zich zelden binnen dezelfde provincie. :P
Wij hadden toen wel een knappe toeslag voor het in de kost zitten.
Die heb ik nu niet meer ik werk nu op een vaste locatie
Stukje minder salaris en een stuk minder kilometers.
Maar wel elke dag thuis.

Maar nu mag je dan weer gerekend met mijn Kia Picanto en 7 cent per kilometer 1500 euro op jaarbasis inleveren.

Maar het is allemaal een vrije keuze volgens bepaalde lieden.
Enige vorm van binding met collega's en het bedrijf waar je al meer dan 10 jaar werkt is natuurlijk onzin gewoon lekker job hoppen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

Ik ben er helemaal voor om eens kritisch te kijken naar hoe we mobiliteit in de maatschappij regelen. Ik ben alleen bang dat het weer zo'n halfbakken oplossing wordt waar we autobezit gaan afstraffen maar niets doen aan het OV, of iets dergelijks, om het op te vangen.

Less alienation, more cooperation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22-09 21:24
JukeboxBill schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 15:16:
Iedereen (ikzelf ook in eerste instantie) denkt dat er 1 tarief per km komt.
Ik verwacht dat eigenlijk niet. Ik verwacht dat er een tabel komt voor benzine/LPG, daarna een duurdere tabel voor elektrisch en dan de duurste tabel voor diesel. De tabel heeft dan een schaal op gewicht (net als nu) of op uitstoot/verbruik volgens WLTP. Misschien ook nog een schaal dat de eerste 10k km het duurste zijn en daarna steeds minder prijzig, omdat het gros binnen de 10k km zit kunnen ze daar veel geld pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
AllesKan schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 15:23:
[...]

Dat is toch geen probleem? chefke kan maar in 1 auto tegelijk rijden.
Het is inderdaad geen probleem, maar wel een van de weinige voorbeelden die er wat geld betreft op vooruit gaat. Van +/-15000.- aan vaste kosten(bij alle vervoersmiddelen ingeschreven) naar 0.- vaste kosten + een kleine 2000.- aan variabele kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
jadjong schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 15:47:
[...]

Het is inderdaad geen probleem, maar wel een van de weinige voorbeelden die er wat geld betreft op vooruit gaat. Van +/-15000.- aan vaste kosten(bij alle vervoersmiddelen ingeschreven) naar 0.- vaste kosten + een kleine 2000.- aan variabele kosten.
Als ze, zoals je aangaf, nu allemaal geschorst staan heb je toch ook geen vaste kosten...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
TheBrut3 schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 15:47:
[...]

Ik verwacht dat eigenlijk niet. Ik verwacht dat er een tabel komt voor benzine/LPG, daarna een duurdere tabel voor elektrisch en dan de duurste tabel voor diesel. De tabel heeft dan een schaal op gewicht (net als nu) of op uitstoot/verbruik volgens WLTP. Misschien ook nog een schaal dat de eerste 10k km het duurste zijn en daarna steeds minder prijzig, omdat het gros binnen de 10k km zit kunnen ze daar veel geld pakken.
Beetje afhankelijk van de uiteindelijke tarieven, maar ik denk dat het gros dat binnen de 10k valt er slechter van worden en de kilometervreters, vnl. zakelijk verkeer met een veel krachtiger lobby, beter af zijn.
Het gaat hier niet om het milieu, maar om de inkomsten op peil te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
AllesKan schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 15:50:
[...]

Als ze, zoals je aangaf, nu allemaal geschorst staan heb je toch ook geen vaste kosten...?
Bij alle voertuigen ingeschreven ;)
Schorsen is overigens ook niet gratis maar een stuk goedkoper dan mrb betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
TheBrut3 schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 15:47:
[...]

Beter andersom: De eerste 2000 km gratis, de volgende 8000 belast, en vanaf 10000 ga je in de veelrijderstarieven van 5 euro per km.
Rutte lees je mee? Ik heb wel wat ideeen voor je :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AllesKan
JukeboxBill schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 15:52:
[...]

Beetje afhankelijk van de uiteindelijke tarieven, maar ik denk dat het gros dat binnen de 10k valt er slechter van worden en de kilometervreters, vnl. zakelijk verkeer met een veel krachtiger lobby, beter af zijn.
Zakelijk verkeer, en dan met name de voertuigen met een 'grijs' kenteken, zullen dan 1,2 cent/km gaan betalen (zeg 20% van 6 cent/km) schat ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22-09 21:24
JukeboxBill schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 15:52:
RemcoDelft schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 15:55:
Beter andersom: De eerste 2000 km gratis, de volgende 8000 belast, en vanaf 10000 ga je in de veelrijderstarieven van 5 euro per km.
Rutte lees je mee? Ik heb wel wat ideeen voor je :+
Beter andersom als het doel is om mensen minder te laten rijden. Echter gaat het hier om inkomstencompensatie voor de staat en die zitten nou eenmaal bij de eerste 10-15k omdat daar het gros van de rijders zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
AllesKan schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 15:50:
[...]

Omdat alle voertuigen ingeschreven op dit moment voor velen niet te betalen is. Dus iemand die voor de hobby 30 voertuigen heeft kan ze vanaf 2030 ook allemaal relatief goedkoop gebruiken terwijl Frits met zijn enige Kia Picanto flink duurder uit is. Overigens is de kans groot dat iemand met 30 voertuigen toch nog 4-5 ingeschreven heeft en door het wegvallen van de MRB ietsje goedkoper uit is.
Hoe meer voertuigen je hebt, hoe aantrekkelijker het rekeningrijden is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Km vergoeding is echt weer een boomer maatregel. Iedereen die de auto nodig heeft om bijdrage te leveren aan de economie gaat er op achteruit, terwijl bijna alle boomers die een auto hebben om boodschappen te doen gaan er op vooruit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
[...]

offtopic:
Persoonlijk vind ik dat er voor dat soort wel een flinke vergoeding bovenop het salaris moet zitten. Je levert een stuk sociaal leven in zodat die fabriek zo snel mogelijk weer up&running is en de partner moet een tandje bij zetten om een paar dagen lang alleen voor de kinderen te zorgen.

[...]

Er zit nog een grappige bijwerking bij. Voor chefke die 30 auto's in de schuur heeft staan is het opeens rendabel om ze allemaal uit de schorsing te halen en er af en toe mee te rijden.
Sterker nog, je buurman kan nu ook 10 hobby auto’s voor de deur zetten, als er geen vaste lasten meer zijn. MRB afschaffen is vragen om parkeerproblemen, in niet vergunning gebieden (grootste gedeelte van Nederland).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
AllesKan schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 15:14:
[...]

Momenteel zit er bij de MRB een (compleet achterlijke) 'provinciale opcenten' bij ingesloten. Als die vervangen wordt door een (terechte) 'ingezetenen-belasting' gaan zelfs de mensen die geen auto hebben eindelijk eens meebetalen aan waaraan ze horen mee te betalen.

Momenteel betaalt de automobilist 3 x meer dan er aan wegen wordt uitgegeven, het restant verdwijnt in de pot 'algemene middelen'. Laat gewoon eens elke Nederlander, ook diegene die geen auto hebben (en dus 0 km's maken), meebetalen aan dat tweederde aan 'overschot'. Dat is wel zo eerlijk.
Het is een soort nivellering, wat IMHO prima is, want een auto hebben is uiteindelijk een luxe keuze. Liever zie ik eer belastingen op consumptie van luxe goederen, dan op arbeid.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:40

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

psychodude schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 12:50:
[...]

Je snapt dat de jaren 60 inmiddels ruim 60 jaar geleden is? Deze drijfveer richting auto's is al lang voorbij.

Desalniettemin zou ik persoonlijk zeker voorstander zijn van het nationaliseren en volledig subsidiëren van het OV.

Voor wat betrefr inzet van OV in de buitengebieden, dit is natuurlijk heel tweeledig. Zo zijn er namelijk ook diverse gebieden waar mensen het wel zijn gaan gebruiken, de frequentie van bussen er juist op vooruit is gegaan. Daarin zijn je eigen reisbewegingen medebepalend voor de OV inzet.
[...]
Het merendeel van Nederland werkt gewoon op een vaste locatie, werkt niet in the middle of nowhere, en heeft veelal dan ook gewoon de mogelijkheid tot OV naar het werk. Een aantal in dit topic gedragen zich alsof we ergens in één of ander derde wereld land wonen zonder publieke faciliteiten. Wat natuurlijk gewoon absolute onzin is.
Even hier op reageren en jouw reactie in vier verschillende provincies gewoont te hebben, vermoedelijk zijn dat zeer zeker niet provincies in het noorden geweest. Het openbaarvervoer is in deze in veel gevallen absoluut geen alternatief, sterker nog het aantal bus bewegingen wordt alleen maar steeds minder. Voor mij persoonlijk is het verschil 20 minuten tegen bijna een uur enkele reis en dat bij reguliere kantoortijden. Echter kom jij daar buiten, dan worden de ov reistijden steeds langer tot niet mogelijk.

De dochter van een collega moest op een gegeven moment om 7:00 op de zondag beginnen. Met ov zou zij de zaterdagavond al op pad moeten om 30 Km te overbruggen. Op de zondag ochtend is het onmogelijk om er om 7:00 op tijd te zijn. Dit is overigens èèn voorbeeld van meerdere die ik kan benoemen door het noorden heen.

Ik woon zelf in een kleine Noordelijk stad waarbij zelfs de stadsbus in de afgelopen vijf jaar steeds minder is gaan rijden en bepaalde lijnen inmiddels zijn opgeheven. In het weekend wordt er niet eens om het uur gereden. Nee, als het ov voor alternatief moet zorgen, dan mag er nog veel gebeuren.

Wat betreft de middle off nowhere, dat zijn hier al de bedrijventerreinen, aangezien er geen enkele bus stopt…

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
jadjong schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 16:04:
[...]

Omdat alle voertuigen ingeschreven op dit moment voor velen niet te betalen is. Dus iemand die voor de hobby 30 voertuigen heeft kan ze vanaf 2030 ook allemaal relatief goedkoop gebruiken terwijl Frits met zijn enige Kia Picanto flink duurder uit is. Overigens is de kans groot dat iemand met 30 voertuigen toch nog 4-5 ingeschreven heeft en door het wegvallen van de MRB ietsje goedkoper uit is.
Hoe meer voertuigen je hebt, hoe aantrekkelijker het rekeningrijden is.
En wat is daar het probleem van dan? Het gaat toch om het aantal km's? Of je nou in 1 auto 10k rijdt of in 30 verschillende auto's samen ook 10k maakt toch niks uit?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• AllesKan
Z___Z schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 16:11:
[...]

Het is een soort nivellering, wat IMHO prima is, want een auto hebben is uiteindelijk een luxe keuze. Liever zie ik eer belastingen op consumptie van luxe goederen, dan op arbeid.
Grappenmaker.

Er staan hier 2 auto's voor de deur, en geen van beide kan gemist worden hoor. Juist vanwege die 'arbeid'....

[ Voor 3% gewijzigd door AllesKan op 02-07-2022 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
AllesKan schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 16:15:
[...]

Grappenmaker.

Er staan hier 2 auto's voor de deur, en geen van beide kan gemist worden hoor. Juist vanwege die 'arbeid'....
Dan heb je jezelf onnodig afhankelijk gemaakt van een auto. Hier staan ook 2 prive auto's voor de deur, waarvan een elektrisch. Is gewoon pure luxe hoor. Beide zijn uiteraard niet noodzakelijk voor werk.

Uiteindelijk is het gewoon een keuze om afhankelijk te zijn van een auto. Van mij mogen ze autorijden heel duur maken. Fossiele brandstoffen moeten ze sowieso onbetaalbaar maken.
Autorijden is leuk, maar dan wel gewoon lekker in de vrije tijd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:22

Destruction

(ex-)Automonteur

Bouke-p schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 13:26:
[...]

Ik kan er niks anders van maken dan dat je, netjes gezegd, echt geen idee van hebt waar je over praat.
Het lijkt mij een typisch geval van: Het werkt voor mij, dan werkt het per definitie voor iedereen!

Zo makkelijk is het gewoon niet in de echte wereld. Van achter de PC is alles uiteraard makkelijk, de realiteit valt tegen. Zolang ik anno 2022 niet met het OV overal kan komen waar ik toch regelmatig moet zijn, kan ik niet buiten eigen vervoer. En in sommige gevallen is dat eigen vervoer de motor, als het koud/glad is of het regent hard, of er moeten spullen mee, dan is het de auto. In m'n eigen woonplaats pak ik bij voorkeur de fiets. daardoor staat de auto regelmatig een week (of langer) stil.

Mijn auto staat ook stil als iemand anders in de file staat, maar ik heb de mazzel dat ik dichtbij huis werk kon vinden. Dat gaat niet voor iedereen op, en als het OV niet rijdt op de tijden dat jij naar je werk moet om optijd te komen, dan valt het OV gewoon af. Want geen enkele werkgever gaat accepteren dat jij structureel te laat komt en/of vroeger weg gaat omdat je anders de trein/bus mist. En die trein eerder of later pakken is ook geen optie nee, want dan ben je makkelijk 14 uur per dag van huis, terwijl dit met de auto misschien 10 uur zou zijn.

@psychodude Je vergeet consequent dat de veelrijder nu al veel meer betaald dan degene die weinig rijdt. Over elke liter benzine betaal je namelijk BTW en accijns. Als 1 liter euro95 (e10) nu 2.30 kost, gaat er 1.30 naar de staatskas, per liter. Dat is dus al een forse belasting voor de veelrijder.

@fisherman Je bent niet serieus, of je bent een rijke VVD'er die van mening is dat het "plebs" maar moet gaan lopen, zodat jij kunt blijven rijden. Of optie 3, je bent aan het trollen. Je hebt 2 auto's schrijf je, maar vind het onzin ze te gebruiken. Doe ze dan weg, dan kan degene die de auto niet kan missen blijven rijden. Dat lijkt mij veel beter. We leven niet allemaal in een droom wereld waarin je altijd overal op de gewenste tijden met het OV kunt komen. Bovendien wil jij helemaal niet dat 90% van de mensen de auto wordt afgepakt, want dan gaan jouw belastingen heel hard omhoog om de misgelopen inkomsten voor vadertje Staat te compenseren.

Ik heb zoals ik al eerder schreef 3 a 4 jaar geleden heel serieus overwogen de auto weg te doen, maar na e.e.a vergelijken en uitrekenen is de conclusie dat de auto onmisbaar is. Alleen al omdat ik de eerste buschauffeur of conducteur moet vinden die het accepteert dat ik regelmatig zware spullen zou meenemen :+ Of misschien even mijn aanhanger aankoppelen achter de trein? 8)7 En nee, ik ga geen auto huren voor als ik een aanhanger nodig heb. Ik heb die aanhanger namelijk best wel vaak nodig en als jij een auto wil huren die wat mag trekken (dus geen Up of Aygo oid) dan lopen die kosten behoorlijk op, verder dan mijn auto jaarlijks kost (alles meegerekend), en die staat mij 24/7 ter beschikking. OV komt anno 2022 nog steeds niet overal waar ik regelmatig naartoe moet, en valt dus ook af. Uiteraard denk ik tegenwoordig wel beter na wat per reis het beste vervoermiddel is, zoals ik dat eerder in deze post al omschrijf.

[ Voor 41% gewijzigd door Destruction op 02-07-2022 17:01 ]

Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Z___Z schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 16:11:
[...]

Inderdaad, autorijden is gewoon pure luxe. Mensen die denken dat autobezit een verworven recht is *knip*
Primaire levensbehoeften zijn een dak boven je hoofd, eten en schoon (drink)water. Als het andere is bonus en dus luxe.

*knip* s.v.p. niet mensen zo wegzetten.

[ Voor 8% gewijzigd door defiant op 02-07-2022 18:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AllesKan
fisherman schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 16:38:
Dan heb je jezelf onnodig afhankelijk gemaakt van een auto. Hier staan ook 2 prive auto's voor de deur, waarvan een elektrisch. Is gewoon pure luxe hoor. Beide zijn uiteraard niet noodzakelijk voor werk.

Uiteindelijk is het gewoon een keuze om afhankelijk te zijn van een auto. Van mij mogen ze autorijden heel duur maken. Fossiele brandstoffen moeten ze sowieso onbetaalbaar maken.
Autorijden is leuk, maar dan wel gewoon lekker in de vrije tijd.
Ik hoop dat je (ergens?) snapt dat juist vanwege de opkomst van elektrisch rijden men weer het 'rekeningrijden' van stal moet halen?

Dus je aait nu een immens valse hond... Ook jij wordt een keer flink gebeten.

Maakt mij verder niet uit, het zal mijn tijd wel duren.

[ Voor 13% gewijzigd door AllesKan op 02-07-2022 16:52 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bouke-p
fisherman schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 16:41:
[...]

Inderdaad, autorijden is gewoon pure luxe. Mensen die denken dat autobezit een verworven recht is *knip*
Primaire levensbehoeften zijn een dak boven je hoofd, eten en schoon (drink)water. Als het andere is bonus en dus luxe.
Om dat dak te betalen is voor velen die auto gewoon noodzakelijk.

*knip* s.v.p. niet generaliseren en anderen zo wegzetten.

[ Voor 24% gewijzigd door defiant op 02-07-2022 18:34 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• MC_Sparkles
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 11:20
[...]

Al het andere is bonus en dus luxe.... man man man, wat een wereldbeeld. 8)7

Je gaat ook naakt over straat? Of is kledij geen luxe?

Je gebruikt geen medicatie? Of is dat geen luxe?

*knip* reactie op modbreaked post, maak in het vervolgd s.v.p. een topic report aan.

[ Voor 14% gewijzigd door defiant op 02-07-2022 18:37 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-09 22:13
Over de reisduur met OV in stad vs streek; ik woon in Amsterdam en werk in Amsterdam en mijn OV reistijd is 45 min volgens google maps, 50 min in de praktijk vanwege drukke wegen. Fiets is ook 45 min.
Met de auto is het 12-20 min volgens google maps. Geen idee of daar iets van gemiddelde file tijd in zit want plan nooit een autoreis.

Het is wel zo dat ik doordeweeks deze rit kan maken vanaf 05:00 's ochtends (met aparte vroege buslijn, 06:00 reguliere dienstverlening) tot 00:30 's avonds. Bus komt tijdens de spits elke 8 minuten.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Dat is ook overbodige luxe... :+ _O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-09 13:40
fisherman schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 10:44:
[...]

De overheid heeft niets gecreëerd hoor. Autorijden is veel te bereikbaar en te goedkoop om op de manier te gebruiken zoals veel mensen de auto gebruiken. Daar zal verandering in moeten komen. Rekeningrijden kan daaraan bijdragen.
Niet? Het wordt toch niet gewaardeerd als ik lekker thuis blijf zitten dan krijg je niks als je gewoon kan werken, zo zijn de regels. En ik wordt netjes geacht mijn belastingen te betalen. Ook dat geld zal ik ergens vandaan moeten halen. De maatschappij is zo ingericht dat werken loont anders deden de meesten het niet. Daar heeft de overheid toch een heel groot aandeel in met alle maatregelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

pingkiller schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 16:49:
Over de reisduur met OV in stad vs streek; ik woon in Amsterdam en werk in Amsterdam en mijn OV reistijd is 45 min volgens google maps, 50 min in de praktijk vanwege drukke wegen. Fiets is ook 45 min.
Met de auto is het 12-20 min volgens google maps. Geen idee of daar iets van gemiddelde file tijd in zit want plan nooit een autoreis.

Het is wel zo dat ik doordeweeks deze rit kan maken vanaf 05:00 's ochtends (met aparte vroege buslijn, 06:00 reguliere dienstverlening) tot 00:30 's avonds. Bus komt tijdens de spits elke 8 minuten.
Ik vermoed dat Google maps binnen steden niet rekening houdt met vertraging, deze reistijd zal aanzienlijk hoger zijn. Jij kan al voor 6:00 op stap met OV en om de 8 minuten. Dat is hier niet voor 7:00 en als je geluk hebt om het half uur, afhankelijk van routes. Geen directe verbinding naar bedrijventerreinen. Ga je van plaats naar plaats dan gaat dat vaak al niet met een directe verbinding.

[ Voor 4% gewijzigd door _Dune_ op 02-07-2022 17:05 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
AllesKan schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 16:15:
[...]

Grappenmaker.

Je hebt zeker niet 2 VW Up!’s voor de deur staan. Dus ja het is net zo luxe als een groter huis, vakantie, etc. Ik betaal ook niet uit luxe inkomstenbelasting, maar de politie, zorg, aow etc moeten ergens van betaald worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Z___Z schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 17:20:
[...]

Je hebt zeker niet 2 VW Up!’s voor de deur staan. Dus ja het is net zo luxe als een groter huis, vakantie, etc. Ik betaal ook niet uit luxe inkomstenbelasting, maar de politie, zorg, aow etc moeten ergens van betaald worden.
Maakt het merk/type auto iets uit?

Nee, die rommel staat niet bij mij voor de deur inderdaad. Maar wat er wel staat is wel nodig om de 'arbeid' te kunnen verrichten. Er moeten nu eenmaal wat km's gereden worden om op de werkplekken te kunnen komen. Simpeler wordt het echt niet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:22

Destruction

(ex-)Automonteur

Z___Z schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 17:20:
[...]

Ik heb ook geen Up voor de deur staan, in de eerste plaats niet omdat de kwaliteit van die auto's niet zo geweldig is, in de 2e plaats omdat zo'n Up (of vergelijkbaar) mijn aanhanger niet mag trekken en ik regelmatig meer spullen te verslepen heb dan in de kofferbak van zo'n Up past.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g0yn07nHcEcNwcxvcq4ZsABTswY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xJC8mt1iXKLxJ9su3cWI2efT.jpg?f=user_large

Dit lukt niet met een Up. Sterker nog, eigenlijk is de huidige auto al een maatje te licht voor dit soort gesleep.

Heb ik dagelijks een grote station nodig? Nee. Ik heb sowieso niet dagelijks een auto nodig, maar wel te vaak voor dit soort doeleinden. En daarom heb ik zo'n auto (en de aanhanger is ook van mij).

Mocht ik in een geval van rekeningrijden en dagelijks autogebruik op de berekening komen dat een kleine auto gunstiger is, zou het best kunnen dat ik een grote zware auto koop om de aanhanger en spullen mee te kunnen verslepen, en een kleinere auto voor het dagelijks gebruik. Voor nu is autobezit te duur en een 2e auto totale overkill, dus laat ik het bij deze stationwagen.

Overigens denk ik niet dat autobezit een verworven recht is, het is een pure noodzaak. Het is aan de overheid om die noodzaak weg te nemen. Bijvoorbeeld door het OV in elke stad en in elk dorp beschikbaar te maken. Als ik voor een euro of 3 a 4 bij mijn broer op bezoek kan die ~40km verderop woont, is dat een serieus alternatief. Het moet echter dik 20 euro kosten. Voor dat geld kan ik met de auto 2 keer die kant op, met de motor bijna 5 keer. Zo prijst het OV zichzelf de markt uit als alternatief, nog los van het onpraktische verhaal van instappen waar je niet woont en uitstappen waar je niet moet zijn.

[ Voor 29% gewijzigd door Destruction op 02-07-2022 17:48 ]

Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 16:56

hneel

denkt er het zijne van

[...]

Inderdaad, autorijden is gewoon pure luxe. Mensen die denken dat autobezit een verworven recht *knip*
Maak in het vervolgd s.v.p. een topic report aan.

[ Voor 13% gewijzigd door defiant op 02-07-2022 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
*knip* maak het s.v.p. niet persoonlijk.

[ Voor 39% gewijzigd door defiant op 02-07-2022 18:41 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
De hele reden waarom men rekening rijden weer uit de mottenballen haalt komt omdat de transitie naar EV's per 2030 ook op de agenda staat. En dan krijg je als rijksoverheid minder btw en accijns over benzine, diesel en lpg binnen wat vanzelf gaat teruglopen. Dat gat moet ergens op terug verdiend worden omdat de overheid een rupsje nooit genoeg is en dus is afrekenen voor bezitten van een voertuig met MRB naar afrekenen voor gemaakte km's per voertuig makkelijker om ook van EV's nog geld binnen te halen.

De discussie of een auto noodzakelijk is of niet vind ik persoonlijk irrelevant als je voorbij gaat aan de reden waarom men nu zo graag vanuit notabene een Rutte kabinet aankondigt de weg in te slaan naar rekening rijden. Die reden heeft alles te maken met belastinginkomsten over verkochte brandstof en de belasting op kWh is in verhouding lager dan op benzine, diesel en lpg.

Ik heb zelf ook een auto. Rij een keer 10k aan km op jaarbasis omdat het kan, niet omdat het moet voor werk. Simpelweg omdat ik de auto niet rijdend hou met 0,19 euro aan km vergoeding, parkeerkosten niet vergoed krijg van de baas, ze niet aan lease auto's maar aan een gratis OV pas doen. Maar vooral omdat de reistijd voor mij om het even is of ik het OV of auto pak. En pak ik de auto dan mag ik aansluiten in de file en dus lappen uit eigen rekening. Pak ik de trein is die gratis. Neemt niet weg dat niet iedereen die luxe heeft om uit het soort vervoersmiddel te kiezen. Want ook ik ben op het platteland opgegroeid met alleen een belbus aanwezig, 1u vantevoren bellen, nul aansluiting op vervolgvervoer per trein etc etc.

Ik doe de boodschappen lopend of op de fiets. Pak de rechtstreekse aansluiting naar kantoor met de trein. Maar voor familie, uitjes en vakantie is een auto the way to go omdat familie overal en nergens in the middle of nowhere woont. Waarbij het OV afwezig is of 3x zo lang erover doet. Dus ik kan me wel verplaatsen in een ander die de auto simpelweg nodig heeft om te kunnen werken. Ik zou het eerder omdraaien: kunnen kiezen uit meer soorten vervoer is het hebben van een luxepositie. En dat is er een waarvoor ik graag betaal om die mogelijkheden te houden. Los van het feit dat volgens de geruchten en tarieven ik praktisch net zoveel kwijt ben aan MRB nu als voor rekening rijden straks. Dus voor mij zal het wat uitmaken, maar genoeg beroepen die 2/3x zoveel km afleggen. Van de thuiszorg tot schoonmaak tot consultants tot bezorgers. De een zit nu eenmaal niet vast aan 1 locatie maar mag heel het land door banjeren. Dan heeft het weinig zin bij gebrek aan vaste standplaats om dichterbij je werk te gaan wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
_Dune_ schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 16:12:
[...]

Even hier op reageren en jouw reactie in vier verschillende provincies gewoont te hebben, vermoedelijk zijn dat zeer zeker niet provincies in het noorden geweest. Het openbaarvervoer is in deze in veel gevallen absoluut geen alternatief, sterker nog het aantal bus bewegingen wordt alleen maar steeds minder. Voor mij persoonlijk is het verschil 20 minuten tegen bijna een uur enkele reis en dat bij reguliere kantoortijden. Echter kom jij daar buiten, dan worden de ov reistijden steeds langer tot niet mogelijk.

De dochter van een collega moest op een gegeven moment om 7:00 op de zondag beginnen. Met ov zou zij de zaterdagavond al op pad moeten om 30 Km te overbruggen. Op de zondag ochtend is het onmogelijk om er om 7:00 op tijd te zijn. Dit is overigens èèn voorbeeld van meerdere die ik kan benoemen door het noorden heen.

Ik woon zelf in een kleine Noordelijk stad waarbij zelfs de stadsbus in de afgelopen vijf jaar steeds minder is gaan rijden en bepaalde lijnen inmiddels zijn opgeheven. In het weekend wordt er niet eens om het uur gereden. Nee, als het ov voor alternatief moet zorgen, dan mag er nog veel gebeuren.

Wat betreft de middle off nowhere, dat zijn hier al de bedrijventerreinen, aangezien er geen enkele bus stopt…
Ik heb in het noorden in Hoogezand-Sappemeer gewoond.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fisherman
AllesKan schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 16:47:
[...]

Ik hoop dat je (ergens?) snapt dat juist vanwege de opkomst van elektrisch rijden men weer het 'rekeningrijden' van stal moet halen?

Dus je aait nu een immens valse hond... Ook jij wordt een keer flink gebeten.

Maakt mij verder niet uit, het zal mijn tijd wel duren.
Natuurlijk snap ik dat ik ook een keer meer moet gaan betalen voor mijn elektrische auto. Maakt me weinig uit, dat kan ik makkelijk betalen.
Het probleem is de grote bereikbaarheid van goedkoop vervuilend vervoer momenteel. Daar moeten ze snel wat aan gaan doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fisherman
rvrbtcpt schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 17:03:
[...]

Niet? Het wordt toch niet gewaardeerd als ik lekker thuis blijf zitten dan krijg je niks als je gewoon kan werken, zo zijn de regels. En ik wordt netjes geacht mijn belastingen te betalen. Ook dat geld zal ik ergens vandaan moeten halen. De maatschappij is zo ingericht dat werken loont anders deden de meesten het niet. Daar heeft de overheid toch een heel groot aandeel in met alle maatregelen.
Gewoon zorgen dat je op andere manieren op je werk kan komen dus. Als dat niet kan, gewoon werk dichterbij zoeken en lekker op de fiets gaan. Uiteindelijk zullen de meeste mensen autoloos worden in de toekomst.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
fisherman schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 19:43:
[...]

Gewoon zorgen dat je op andere manieren op je werk kan komen dus. Als dat niet kan, gewoon werk dichterbij zoeken en lekker op de fiets gaan. Uiteindelijk zullen de meeste mensen autoloos worden in de toekomst.
Niet iedereen zit in een positie dat ze "zomaar" even een andere baan om de hoek kunnen zoeken.

Ik vind het wel heel makkelijk en kortzichtig om zo over andere te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-02 22:26
herhaling doet ogenschijnlijke waarheden inzinken, dus mja, nog maar eens: de gebruiker/vervuiler betaalt, hoe helder wil je het hebben? vanzelf ook voor vliegtuigtickets etc

The universe is an island, surrounded by whatever it is that surrounds universes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
CynicRelief schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 19:57:
herhaling doet ogenschijnlijke waarheden inzinken, dus mja, nog maar eens: de gebruiker/vervuiler betaalt, hoe helder wil je het hebben? vanzelf ook voor vliegtuigtickets etc
Ja laten we met heel Nederland thuis blijven. En de CV op 15 graden zetten.
Denk dat Nederland binnen 3 dagen failliet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
Yamy_Daffy schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 19:56:
[...]

Niet iedereen zit in een positie dat ze "zomaar" even een andere baan om de hoek kunnen zoeken.

het gaat om de grote getallen / nieuwe, eerlijke beprijzing van grondstoffen/resources zal als gevolg een verschuiving in besteding-locatie en ultimo, werknemers-locatie, hebben

The universe is an island, surrounded by whatever it is that surrounds universes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
Yamy_Daffy schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 19:58:
[...]

Ja laten we met heel Nederland thuis blijven. En de CV op 15 graden zetten.
Denk dat Nederland binnen 3 dagen failliet is.
laten we met heel NL thuis blijven betekend zoiezo al een enorme besparing op brandstof etc; dan hoeft die CV dus niet naar 15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
Yamy_Daffy schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 19:56:
[...]

het gaat hier om langere termijn effecten, dat jij geen zin hebt om te verhuizen is vanzelf, maar de komende generatie die dit leest kan hierop inspelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
CynicRelief schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 20:00:
[...]

laten we met heel NL thuis blijven betekend zoiezo al een enorme besparing op brandstof etc; dan hoeft die CV dus niet naar 15
Wat wij verbruiken in Nederland aan brandstof om ons te vervoeren is niets vergeleken met het bedrijfsleven en industrie. Daar valt vele malen meer besparing te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

CynicRelief schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 20:04:
[...]
het gaat hier om langere termijn effecten, dat jij geen zin hebt om te verhuizen is vanzelf, maar de komende generatie die dit leest kan hierop inspelen
Dat zal echt nog niet de komende generatie zijn, daar gaat echt nog wel een generatie of twee overheen, als het niet meer is, voordat de auto geen primair vervoermiddel zal of hoeft te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
Yamy_Daffy schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 20:04:
[...]

Wat wij verbruiken in Nederland aan brandstof om ons te vervoeren is niets vergeleken met het bedrijfsleven en industrie. Daar valt vele malen meer besparing te halen.
je hebt een punt, maar kwa uitstoot ... industrie en huishoudens ontlopen elkaar niet veel; vliegen daarentegen verassend weinig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
CynicRelief schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 20:07:
[...]

je hebt een punt, maar kwa uitstoot ... industrie en huishoudens ontlopen elkaar niet veel; vliegen daarentegen verassend weinig
https://www.groen7.nl/con...tot-wel-50-miljoen-autos/

En dit zijn dan nog alleen de containerschepen...

En dat wil niet zeggen dat we niets aan het voertuigen park moeten doen. Maar wij gaan de wereld niet redden met onze kilometer heffing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
Yamy_Daffy schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 20:16:
[...]

https://www.groen7.nl/con...tot-wel-50-miljoen-autos/

En dit is dan 1 containerschip.....

En dat wil niet zeggen dat we niets aan het voertuigen park moeten doen. Maar wij gaan de wereld niet redden met onze kilometer heffing.
ja e moet het totale plaatje bekijken, en idd, stuit de scheepvaart naar verhouding heel erg veel uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Als je alleen naar zwavel kijkt zal dat wel kloppen, maar juist zwaveluitstoot op volle zee kan veel minder kwaad dan aan land. En het verschil is zo enorm groot doordat onze benzine zo enorm weinig zwavel bevat.
Zure regen is veel schadelijker voor bossen dan voor oceanen.
De zwavel die uit je benzine wordt gehaald wordt gewoon opgestookt in varende afvalverbranders.

[ Voor 7% gewijzigd door RemcoDelft op 02-07-2022 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
RemcoDelft schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 20:35:
[...]

Als je alleen naar zwavel kijkt zal dat wel kloppen, maar juist zwaveluitstoot op volle zee kan veel minder kwaad dan aan land. En het verschil is zo enorm groot doordat onze benzine zo enorm weinig zwavel bevat.
Zure regen is veel schadelijker voor bossen dan voor oceanen.
De zwavel die uit je benzine wordt gehaald wordt gewoon opgestookt in varende afvalverbranders.
het gaat veelal om schepen die stilligend in havens hun motoren draaiend moeten houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
CynicRelief schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 20:38:
[...]

het gaat veelal om schepen die stilligend in havens hun motoren draaiend moeten houden
Zodra ze in de buurt van de EU komen schakelen ze netjes over op zwavelarme brandstof.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
Maar dan komen we weer terug op het punt dat iedereen die auto rijdt op brandstof al betaald voor de vervuiling.
Diegene die meer rijden en dus meer vervuilen moeten ook vaker tanken.

MRB is alleen voor het bezit van een voertuig.

Alleen de toeristen of buitenlanders laten betalen is door de EU verboden. Omdat dat discriminerend is bevonden.

Dus ik snap dit hele punt niet zo.

De vervuiler betaald immers al.

Km heffing prima, maar zodra ze zo hard aan de knop gaan draaien dat heel het auto verkeer om zeep wordt geholpen dan draai je ook de economie van Nederland de nek om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
RemcoDelft schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 20:43:
[...]

Zodra ze in de buurt van de EU komen schakelen ze netjes over op zwavelarme brandstof.
in de regel moet dat, maar of dat in de praktijk ook gebeurd; commerciele scheepvaart neemt vrij groot deel van de uitstoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-09 15:42
CynicRelief schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 20:50:
in de regel moet dat, maar of dat in de praktijk ook gebeurd; commerciele scheepvaart neemt vrij groot deel van de uitstoot
Dat gebeurt ook, wordt aardig gecontroleerd, tot het vliegen van drones in uitlaatgassen van schepen die het kanaal passeren. Elke druppel die aan boord wordt verstookt wordt ook opgeschreven, en daar zijn de kapitein en hwtk persoonlijklijk verantwoordelijk voor, de boetes zijn niet mals (denk tienduizenden euro's tot zelfs celstraffen).

[ Voor 24% gewijzigd door CrazyOne op 02-07-2022 20:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CynicRelief
CrazyOne schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 20:51:
[...]

Dat gebeurt ook, wordt aardig gecontroleerd, tot het vliegen van drones in uitlaatgassen van schepen die het kanaal passeren. Elke druppel die aan boord wordt verstookt wordt ook opgeschreven, en daar zijn de kapitein en hwtk persoonlijklijk verantwoordelijk voor, de boetes zijn niet mals (denk tienduizenden euro's tot zelfs celstraffen).
ik werk in deze specifiek sector, het streven is emmisieloze schepen ... laat ik alvast zeggen dat een zeilbrevet aanbevolen is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-09 15:42
CynicRelief schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 20:59:
ik werk in deze specifiek sector, het streven is emmisieloze schepen ... laat ik alvast zeggen dat een zeilbrevet aanbevolen is
Ik ook, ik mag alle cijfertjes controleren qua uitstoot. En idd, zeilen is weer op de weg terug!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
we dwalen wat af, terug naar rekeningrijden; imho wordt autorijden weer leuk mgv rekeningrijden (en even aangenomen dat de WB dan afgeschaft wordt) tot 2030 althans, niet zozeer voor de daily commuter, maar wel voor de funrider

[ Voor 21% gewijzigd door CynicRelief op 02-07-2022 21:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
CynicRelief schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 19:59:
[...]
het gaat om de grote getallen / nieuwe, eerlijke beprijzing van grondstoffen/resources zal als gevolg een verschuiving in besteding-locatie en ultimo, werknemers-locatie, hebben
Volgens mij betaalt de auto gebruiker al veel meer dan waarvoor ie "schade" berokkent, de inkomsten worden voor andere doeleinden ingezet.
En dat is prima, maar dan wel gedragen door de hele maatschappij, niet een paar kilometervreters extreem zwaar belasten.
Iedereen betaalt toch ook gewoon zorgpremie, waarom kan niet iedereen ook stikstofpremie betalen.

Edit: ik betaal nu 3000 euro per jaar aan MRB (50%) en accijns/BTW (50%), terwijl mijn jaarlijkse 4 ton CO2 uitstoot 350 euro kost, ruim genoeg over voor andere dingen.
Ik betaal al ruimschoots voor mijn gebruik...
Daarnaast is er al een "paar" k BPM betaald ook.

[ Voor 20% gewijzigd door mitsumark op 02-07-2022 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
mitsumark schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 21:17:
[...]

Volgens mij betaalt de auto gebruiker al veel meer dan waarvoor ie "schade" berokkent, de inkomsten worden voor andere doeleinden ingezet.
En dat is prima, maar dan wel gedragen door de hele maatschappij, niet een paar kilometervreters extreem zwaar belasten.
Iedereen betaalt toch ook gewoon zorgpremie, waarom kan niet iedereen ook stikstofpremie betalen.
gebruiker van resources betaalt, veel simpeler kan het niet worden imho; stikstofpremies, zonnepanneelsubsidies hou op schei toch uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Omdat je met stikstofpremie niets op schiet, er moet reductie plaats vinden. Dus minder mobiliteit in het geheel en degene die toch mobiel wil zijn doet dat met een elektrisch vehikel. Dat minder mobiliteit als geheel bewerkstelligen we door het simpelweg (te) duur te maken, dat is namelijk hoe het hier werkt. Persoonlijke auto's uit faseren met natuurlijk verloop door andere vormen van vervoer aantrekkelijker te maken is niet hoe we het doen.
Heb je last van sluipverkeer in de woonwijk? Dan plaatsen we een hek of een camera, in plaatst van overige routes te optimaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
mitsumark schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 21:17:
[...]

dus juist wel die kilometervreters naar gebruik belasten, want dat zal ze doen nadenken hoe het anders kan(ref: thuiswerken en vregaderen waar voorheen onnodige vliegtrips werden gemaakt); enig disruptief denken is gewenst ipv pamperen en nathouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CynicRelief
jadjong schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 21:23:
Omdat je met stikstofpremie niets op schiet, er moet reductie plaats vinden. Dus minder mobiliteit in het geheel en degene die toch mobiel wil zijn doet dat met een elektrisch vehikel. Dat minder mobiliteit als geheel bewerkstelligen we door het simpelweg (te) duur te maken, dat is namelijk hoe het hier werkt. Persoonlijke auto's uit faseren met natuurlijk verloop door andere vormen van vervoer aantrekkelijker te maken is niet hoe we het doen.
Heb je last van sluipverkeer in de woonwijk? Dan plaatsen we een hek of een camera, in plaatst van overige routes te optimaliseren.
dat is wel een dingetje idd, we zijn gewend aan die rijkdom; en een stap terug is zoveel moeilijker/tijdrovender dan vooruit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
jadjong schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 21:23:
Dit is natuurlijk niet geheel waar.

Indien je kijkt naar de woon-werk pendel data van het PBL:
https://www.pbl.nl/nieuws...kende-man-reist-het-verst

En dit vergelijkt met aanleg van bijvoorbeeld fietssnelwegen, reeds gerealiseerd en nog op de planning, komt dit grotendeels overeen:
https://nos.nl/artikel/22...bben-hardnekkige-gewoonte

Idem dito zie je dat zeker op dit soort trajecten het OV echt niet slecht geregeld is. Pendelen tussen de G4 is met de trein echt prima te doen. Zeker indien je gaat kijken naar detail niveau, zie je dat zelfs binnen de randstad dit pendelen niet evenredig verdeelt is, maar Rotterdam - Den Haag en Amsterdam - Utrecht het leeuwendeel betreft van forenzen tussen de steden.

Nemen we dan ter illustratie bijvoorbeeld dat traject Rotterdam - Den Haag. Daar rijden tegenwoordig 6x in het uur treinen, beide richtingen uit. Daarnaast rijdt er tegenwoordig 6x in het uur een metro tussen deze steden.

Dit is een significante vooruitgang t.o.v. bijvoorbeeld 15 jaar geleden. Toen was dit metro traject nog niet doorgetrokken, en was het aantal treinen per uur per richting, ... ik meen 3, maar zou al 4 geweest kunnen zijn. Desondanks, hebben we het dus over een verdrie- tot verviervoudiging van het aantal reismogelijkheden met OV tussen Rotterdam en Den Haag.

Daarnaast meer op lokaal niveau ligt er een uitstekend netwerk aan fietssnelwegen:
https://mrdh.nl/file-download/download/public/4131

Realistisch gezien heb je binnen dit traject dan dus de keuze tussen:
  1. Auto
  2. Trein
  3. Metro
  4. Speedpedelec
  5. Combinatie fiets + OV
Met alle opties heb je ruim minder dan 1 uur reistijd.

En dit zie je op veel forensgebieden binnen het land terugkomen. Dit is niet nieuw. Deze veranderingen zijn al jaren gaande. Het is dan ook helemaal niet zo alsof rekeningrijden op een misplaatste tijd komt. Sterker nog, het duurt zelfs nog even. Jaren waarin dit soort alternatieve vervoersmogelijkheden zich enkel en alleen nog maar verder uit blijven breiden.

Dit gaat daarnaast natuurlijk niet alleen op voor de metropoolregio Rotterdam - Den Haag.
Het komt regelmatig voor dat er geen sprake is van autoafhankelijkheid; er zijn voldoende alternatieven maar toch verkiezen forenzen de auto boven de fiets of het ov. Dit is ‘subjectieve auto-afhankelijkheid’, men weet niet dat er een alternatief is, of het is een jarenlang ingesleten gewoonte. "Dit is een logische uitkomst is van de jarenlange patronen die wij in Nederland rondom autobezit hebben gevormd", legt Wiersma uit. "Subjectieve autoafhankelijkheid blijkt zo diep verweven te zijn in onze gewoonten dat we het soms als vanzelfsprekend zien dat we in de file staan."
bron: https://www.mrdh.nl/potentie-fiets-woon-werkverkeer
Maar voor veel automobilisten is het lastig hun auto te laten staan. Het is een hardnekkige gewoonte van veel mensen.
bron: https://nos.nl/artikel/22...bben-hardnekkige-gewoonte

En daar ligt natuurlijk gewoon het grootste euvel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
psychodude schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 22:14:
[...]

Dit is natuurlijk niet geheel waar.

[...]
Realistisch gezien heb je binnen dit traject dan dus de keuze tussen:
  1. Auto
  2. Trein
  3. Metro
  4. Speedpedelec
  5. Combinatie fiets + OV
Met alle opties heb je ruim minder dan 1 uur reistijd.
Dit is al een keer eerder in dit topic (of een andere :?) besproken.
Ik heb via Google maps een route geplanned tussen Rotterdam en Den Haag. In alle routes is de auto consistent met ~25 minuten reistijd, uiteraard zonder file.
Met het OV is het mij alleen gelukt om de reistijd van de auto te evenaren als je van het Weena in Rotterdam naar Holland Spoor gaat. Verschuif ik het begin- en eindpunt een stuk vanaf het treinstation de stad in dan schiet de reistijd naar ongeveer een uur. Binnen de stad kan het OV wel concurreren met de auto, van randje Spangen naar Kralingen scheelt het een paar minuten die je in de auto eenvoudig verliest met een random vuilniswagen die de weg blokeert.
bron: https://nos.nl/artikel/22...bben-hardnekkige-gewoonte

En daar ligt natuurlijk gewoon het grootste euvel.
Inderdaad, ik zal er aan moeten wennen dat ik niet meer op elk moment van de dag kan vertrekken en ook buiten de spits een uur doe over iets wat ik vroeger in de helft van de tijd deed. Daar kijk ik niet heel erg naar uit :P maar zie tegelijkertijd ook geen optie die voor hetzelfde geld mijn reistijd en 'vrijheid' behoudt terwijl de algemene uitstoot significant naar beneden gaat.
Pagina: 1 ... 22 ... 41 Laatste