'Autobranche: rekeningrijden is onvermijdelijk'

Pagina: 1 ... 21 ... 41 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-09 20:36
jadjong schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 21:26:
[...]

Jij denkt dat je dan nog een Picanto met brandstofmotor rijdt. :+ Vanaf 2025 wordt er geen brandstofmotor meer verkocht en ik verwacht dat het in de jaren er na ook onmogelijk gemaakt wordt om er eentje te rijden. Al dan niet via milieuzones waar alleen voertuigen met brandstofmotor van na 2026 toegestaan zijn. >:)
Mensen met een laag inkomen kunnen niet zomaar een nieuwe auto kopen, laat staan een EV. Dus ik denk van wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-02 22:26
Destruction schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 21:27:
[...]

Dat denk ik dus niet, want als bijna niemand meer een auto heeft is dat een forse deuk in de begroting van Den Haag. Dat gaat dus niet gebeuren.
de auto mag nu een melkkoe zijn, dat was nooit het uitgangspunt; het gaat nu vooral om terugdringen van fosiel brandstof gebruik, op korte termijn, en anders inrichten/vormgeven van mobiliteit op de wat langere termijn

The universe is an island, surrounded by whatever it is that surrounds universes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CynicRelief
BladeSlayer1000 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 21:29:
[...]

Mensen met een laag inkomen kunnen niet zomaar een nieuwe auto kopen, laat staan een EV. Dus ik denk van wel.
ik kijk wel eens naar die scripted drama programmas op tv van mensen met lage inkomens die zgn. niet rond kunnen komen ... frappant hoe altijd autokosten te berde worden gebracht, en dan denk ik, heb je die auto nodig, doe die auto weg en je bespaart zo honderden euros per maand, zeur niet zo

The universe is an island, surrounded by whatever it is that surrounds universes.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:23

Destruction

(ex-)Automonteur

CynicRelief schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 21:30:
[...]

de auto mag nu een melkkoe zijn, dat was nooit het uitgangspunt; het gaat nu vooral om terugdringen van fosiel brandstof gebruik, op korte termijn, en anders inrichten/vormgeven van mobiliteit op de wat langere termijn
Nee, het gaat om toekomstige inkomsten veilig stellen. Als straks de meerderheid een EV heeft, komt er immers veel minder btw en accijns binnen. Dat moet opgevangen worden.

Het gaat echt niet om het verminderen van files, of het milieu. Gewoon om het geld, zoals we van Den Haag gewend zijn.

Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
Destruction schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 21:33:
[...]

Nee, het gaat om toekomstige inkomsten veilig stellen. Als straks de meerderheid een EV heeft, komt er immers veel minder btw en accijns binnen. Dat moet opgevangen worden.

Het gaat echt niet om het verminderen van files, of het milieu. Gewoon om het geld, zoals we van Den Haag gewend zijn.
ik denk dat dat onzin is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
BladeSlayer1000 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 21:24:
[...]

Exact dit is het probleem, de enige manier om rond die 250 euro per jaar uit te komen is door 1 cent per kilometer te vragen. Ik zie de overheid dat absoluut niet doen.
En daarbij vergeet je ook nog eens de benzinekosten mee te rekenen ;)
In dit geval ben ik bang dat je eerder rond de 2,5 á 3k kwijt bent per jaar alleen aan het bezit van een benzine auto.
De benzine neem ik beide keren niet mee.
Dat valt niet onder bezit maar gebruik.

In geval wegenbelasting betaal je eigenlijk alleen bezit de prijs blijft gelijk of je nu rijd of niet.

In geval kilometerheffing betaal je gebruik.

Maar gebruik wordt wel enorm duurder alleen op basis van de heffing.

Branstof zal er vast nog een schepje boven op doen dat ben ik met je eens.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Ik ben ervan overtuigd dat het geen onzin is.

Overigens:
CynicRelief schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 21:32:
[...]

ik kijk wel eens naar die scripted drama programmas op tv van mensen met lage inkomens die zgn. niet rond kunnen komen ... frappant hoe altijd autokosten te berde worden gebracht, en dan denk ik, heb je die auto nodig, doe die auto weg en je bespaart zo honderden euros per maand, zeur niet zo
Als die auto weg doen een optie was die daadwerkelijk een besparing zou opleveren, dan zouden veel mensen hun auto gewoon weg doen. Denk je dat ook niet?

Helaas is in veel gevallen het OV minstens net zo duur, zo niet duurder. Hier in het oosten des lands zou ik al snel op 1 euro per kilometer uit komen, met name omdat ik voor veel trajecten een taxi zou moeten nemen, gezien het OV nog lang niet overal komt anno 2022. Mijn auto kost 32 cent per kilometer, all-incl. Ik kan mijn auto dus 3 keer betalen van het bedrag dat de reis me per OV zou kosten.

[ Voor 5% gewijzigd door Destruction op 01-07-2022 21:36 ]

Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
CynicRelief schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 21:32:
[...]

Sorry ik vind dit persoonlijk heel kort door de bocht.
Ik ben ook een van de mensen die minimum loon heeft, ik moet iedere week voor controle van mijn gezondheid naar Utrecht rijden vanuit Nijmegen. Met het OV heb ik hele negatieve ervaringen (van buschauffers die gewoon doorrijden bij het zien van een persoon in een rolstoel, tot treinen die overvol zitten waardoor ik er niet in kan, tot tekort aan personeel waardoor er geen begeleiding is om de trein in te komen) en het is ook nog eens duurder ook nog en in plaats van 2 uur onderweg totaal, is het ineens 4 uur. Dus dit valt voor mij af.
Daarbij moet ik ook 4x per week naar mijn werk toe rijden, waarom rijden? Nou simpel ik kan niet lopen.
En dan begin ik nog niet over de medicatie die ik maandelijks moet betalen omdat de regering heeft besloten dit uit de vergoeding te halen, wat volgend jaar ook nog eens meer wordt!
En dan vind u dat ik zeur? 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 01-07-2022 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
jadjong schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 21:26:
[...]

Jij denkt dat je dan nog een Picanto met brandstofmotor rijdt. :+ Vanaf 2025 wordt er geen brandstofmotor meer verkocht en ik verwacht dat het in de jaren er na ook onmogelijk gemaakt wordt om er eentje te rijden. Al dan niet via milieuzones waar alleen voertuigen met brandstofmotor van na 2026 toegestaan zijn. >:)
Dat moet lukken staat nu 80 k op de klok.
Dan staat er 280k op meestal vallen ze bij 3 ton uit elkaar :+

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
BladeSlayer1000 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 21:29:
[...]

Je denkt veel te logisch, probeer eens te denken als een politicus. :P In 2030 zijn er bepaalde klimaatdoelen te halen en tegelijkertijd zorgen de maatregelen om die doelen te halen er voor dat er minder geld binnen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
Destruction schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 21:35:
[...]

Ik ben ervan overtuigd dat het geen onzin is.

Overigens:

[...]

Als die auto weg doen een optie was die daadwerkelijk een besparing zou opleveren, dan zouden veel mensen hun auto gewoon weg doen. Denk je dat ook niet?

Helaas is in veel gevallen het OV minstens net zo duur, zo niet duurder. Hier in het oosten des lands zou ik al snel op 1 euro per kilometer uit komen, met name omdat ik voor veel trajecten een taxi zou moeten nemen, gezien het OV nog lang niet overal komt anno 2022.
de meeste nederlanders identificeren zich met hun auto, dus nee, ik denk dat het voor de meeste mensen heel erg moeilijk is om de auto de deur uit te doen; mbt OV ben ik het met je eens, als autobezit en gebruik onbetaalbaar wordt, moet er goed en betaalbaar OV tegenover staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:27
jadjong schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 21:15:
[...]

Het grote voordeel van de auto is reizen van A naar B zonder tussenstop, zowel in tijd als comfort. Als ik aan de rand moet parkeren kan ik net zo goed de hele reis met het OV doen.
En dat is natuurlijk ook prima. Maar een vaak gehoord argument is auto is sneller, OV is klote in Sint Lutjebroek waar een zeer groot deel van Nederland schijnt te wonen.

Dit verhaal gaat gewoonweg niet op vanaf de rand van de stad.

Daar gaan de tijden gemiddeld genomen redelijk tegen elkaar op. Sterker nog, wanneer het druk is op de weg is het OV vaak nog sneller.

offtopic:
En er zijn natuurlijk vele redenen om auto's uit het stadscentrum te weren. Milieu overwegingen zijn er natuurlijk maar slechts één van. Maar denk daarnaast ook gewoonweg gezondheid en veiligheid. Als ook het gedrag van veel automobilisten dat ook gewoonweg onwenselijk is binnen de stadsgrenzen, met name binnen de drukkere straten zie je dit storend terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
BladeSlayer1000 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 21:37:
[...]

Sorry ik vind dit persoonlijk heel kort door de bocht.
Ik ben ook een van de mensen die minimum loon heeft, ik moet iedere week voor controle van mijn gezondheid naar Utrecht rijden vanuit Nijmegen. Met het OV heb ik hele negatieve ervaringen (van buschauffers die gewoon doorrijden bij het zien van een persoon in een rolstoel, tot treinen die overvol zitten waardoor ik er niet in kan, tot tekort aan personeel waardoor er geen begeleiding is om de trein in te komen) en het is ook nog eens duurder ook nog. Dus dit valt voor mij af.
Daarbij moet ik ook 4x per week naar mijn werk toe rijden, waarom rijden? Nou simpel ik kan niet lopen.
En dan begin ik nog niet over de medicatie die ik maandelijks moet betalen omdat de regering heeft besloten dit uit de vergoeding te halen, wat volgend jaar ook nog eens meer wordt!
En dan vind u dat ik zeur? 8)7
nee, ik ben het met je eens, dat er dan een goed alternatief moet zijn, in de vorm van een betaalbaar en ebschikbaar OV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-09 09:50
Hoe zou dat met een Motor zijn. Gaan die hetzelfde betalen of worden de tarieven straks bepaald op gewicht.
Even een rondje toeren wordt dadelijk een duur rondje.

[ Voor 20% gewijzigd door Ingelogd op 01-07-2022 21:42 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
psychodude schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 21:39:
[...]

En dat is natuurlijk ook prima. Maar een vaak gehoord argument is auto is sneller, OV is klote in Sint Lutjebroek waar een zeer groot deel van Nederland schijnt te wonen.

Daar gaan de tijden gemiddeld genomen redelijk tegen elkaar op. Sterker nog, wanneer het druk is op de weg is het OV vaak nog sneller.

offtopic:
En er zijn natuurlijk vele redenen om auto's uit het stadscentrum te weren. Milieu overwegingen zijn er natuurlijk maar slechts één van. Maar denk daarnaast ook gewoonweg gezondheid en veiligheid. Als ook het gedrag van veel automobilisten dat ook gewoonweg onwenselijk is binnen de stadsgrenzen, met name binnen de drukkere straten zie je dit storend terug.
Dus eigenlijk kilometer heffingen voor de stedelingen en wegenbelasting behouden voor de plattelanders.
d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
Ingelogd schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 21:41:
Hoe zou dat met een Motor zijn. Gaan die hetzelfde betalen of worden de tarieven straks bepaald op gewicht.
daarom, acciijns op brandstof, ben je van al het gezeur af (of nog meer accijns dan, want we hebben al accijns op de brandstof vanzelf)

[ Voor 12% gewijzigd door CynicRelief op 01-07-2022 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
[...]

offtopic:
Ik reis iedere week vanuit Nijmegen naar Utrecht, als ik mijn reistijd bekijk ben ik 1 uur onderweg heen, en 1 uur terug met mijn auto, als ik het OV pak ben ik 2 uur onderweg heen, dan moet ik ook nog terug, dit is een groot tijdverschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Motoren wegen tussen de 150 en 400kg, rijden zuiniger dan een auto (over het algemeen fors zuiniger ook), hebben geen last van files etc..

Het zou goed zijn om die gewoon vrij te stellen, evt. de MRB voor motoren te handhaven. Als het gaat om individueel vervoer is zo'n ding namelijk een hele goede oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MC_Sparkles
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 11:20
Even een rondje toeren wordt dadelijk een duur rondje.
Breng ze nu niet op ideeën :+

Maar serieus, dat zou wel heel zuur zijn idd. Als je even dagje rijd ben je zo 250km of meer verder op de teller. Hopelijk blijft t voor de motor zoals t nu is.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
Destruction schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 21:44:
[...]

Motoren wegen tussen de 150 en 400kg, rijden zuiniger dan een auto (over het algemeen fors zuiniger ook), hebben geen last van files etc..

Het zou goed zijn om die gewoon vrij te stellen, evt. de MRB voor motoren te handhaven. Als het gaat om individueel vervoer is zo'n ding namelijk een hele goede oplossing.
nee, belasten op brandstofgebruik; als vervolgens hele volksstammen dan besluiten om te gaan motorrijden, beter om; minder belasting van het mileue, minder ruimte belasting etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
CynicRelief schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 21:42:
[...]

daarom, acciijns op brandstof, ben je van al het gezeur af (of nog meer accijns dan, want we hebben al accijns op de brandstof vanzelf)
Dat werkt zo lekker als je straks de elektrische Kia Picanto thuis aan de lader hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
jadjong schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 21:46:
[...]

Dat werkt zo lekker als je straks de elektrische Kia Picanto thuis aan de lader hangt.
Je hebt al een slimme meter voor wat je afneemt straks ook nog 1 om je auto te laden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
Ronald.42 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 21:48:
[...]

Je hebt al een slimme meter voor wat je afneemt straks ook nog 1 om je auto te laden..
ja dat is technisch geneuzel, daar komt echt wel een oplossing voor, of die is er kennelijk al ;)

[ Voor 5% gewijzigd door CynicRelief op 01-07-2022 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-09 23:46
lex schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 19:41:
Vraag me af hoe ze dit praktisch denken te gaan regelen? Via Apk km stand ofzo? Wij gebruiken de auto niet super veel, Max 20k per jaar. En daarvan is waarschijnlijk 20% in het buitenland tijdens de vakanties.
Auto's van 50+ hebben geen APK meer. En nieuwe auto's dacht ik ook niet de eerste jaren?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
BladeSlayer1000 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 21:43:
[...]

Ik reis iedere week vanuit Nijmegen naar Utrecht, als ik mijn reistijd bekijk ben ik 1 uur onderweg heen, en 1 uur terug met mijn auto, als ik het OV pak ben ik 2 uur onderweg heen, dan moet ik ook nog terug, dit is een groot tijdverschil.
En dan?

Waar staat in de wet dat jij het recht hebt om met het uur in Utrecht te zijn?

De hele wereld heeft de afgelopen 100 jaar op te grote voet geleefd en alles wat we dachten dat goedkoop was is dat eigenlijk nooit geweest. Nu we eindelijk eens alle (milieu)kosten (accijns op kerosine bv. Wordt je ticket zomaar ineens 2 keer zo duur van) van producten en diensten in rekening gaan brengen bij de verbruikers gaan een hoop zaken weer heel erg duur worden. Wat ze eigenlijk ook horen te zijn.

Weekendje weg met het vliegtuig: onbetaalbaar. Met de auto paar duizend km op vakantie gaan. Onbetaalbaar.
We gaan lekker terug naar de jaren 50. Eén keer per jaar op de camping op de Veluwe.

Niet leuk als je nu van alles gewend bent, maar wel de harde realiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 09:45

Onbekend

...

DoubleYouPee schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 21:52:
[...]

Auto's van 50+ hebben geen APK meer. En nieuwe auto's dacht ik ook niet de eerste jaren?
Nieuwe auto's hebben inderdaad de eerste 3 of 4 jaar geen verplichte APK.
Net zoals bij mensen met een normale draaischijf-kWh-meter, gaat het doorgeven van de meterstand gewoon handmatig op basis van vertrouwen. Op basis daarvan betaal je maandelijks een termijnbedrag. Op het moment dat je verhuist naar een andere woning, komt de definitieve stand en mag je het verschil bijbetalen.

Mensen met auto's die niet elk jaar voor de APK hoeven komen, gaan waarschijnlijk ook een termijnbedrag betalen op basis van de verwachtingswaarde. Op het moment dat de meterstand wordt geregistreerd (bij APK of verkoop van de auto) wordt de definitieve tellerstand bekend, en mag je ook hiervan het verschil bijbetalen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MC_Sparkles
jeroenkb schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 21:52:
[...]

En dan?

De hele wereld heeft de afgelopen 100 jaar op te grote voet geleefd en alles wat we dachten dat goedkoop was is dat eigenlijk nooit geweest. Nu we eindelijk eens alle (milieu)kosten (accijns op kerosine bv. Wordt je ticket zomaar ineens 2 keer zo duur van) van producten en diensten in rekening gaan brengen bij de verbruikers gaan een hoop zaken weer heel erg duur worden. Wat ze eigenlijk ook horen te zijn.

Weekendje weg met het vliegtuig: onbetaalbaar. Met de auto paar duizend km op vakantie gaan. Onbetaalbaar.
We gaan lekker terug naar de jaren 50. Eén keer per jaar op de camping op de Veluwe.

Je bedoelt dat de lage inkomens niks meer kunnen of denk je dat het de rijken gaat raken?

Het plan dat er is neer gelegd is een gedrocht. Sommige mensen kunnen niet zonder auto. Probeer maar eens om 0800 op een zondag ergens te komen met OV om je ochtenddienst in t ziekenhuis te beginnen. Veel succes als je niet binnen de randstad woont.

Makkelijkste is gewoon accijns op brandstof en voor de EV moet er zoiets verzonnen worden. Betalen per km is niks meer dan mensen uitmelken, zeker km's die nieteens binnen de grenzen zijn afgelegd.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CynicRelief
MC_Sparkles schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 22:03:
[...]

Je bedoelt dat de lage inkomens niks meer kunnen of denk je dat het de rijken gaat raken?

Het plan dat er is neer gelegd is een gedrocht. Sommige mensen kunnen niet zonder auto. Probeer maar eens om 0800 op een zondag ergens te komen met OV om je ochtenddienst in t ziekenhuis te beginnen. Veel succes als je niet binnen de randstad woont.

Makkelijkste is gewoon accijns op brandstof en voor de EV moet er zoiets verzonnen worden. Betalen per km is niks meer dan mensen uitmelken, zeker km's die nieteens binnen de grenzen zijn afgelegd.
Nederland is 1 van de rijkste landen ter wereld; klein oppervlak en fijnmazig netwerk aan wegen bovendien; privatisering van het OV maakt meer kapot dan je lief is ...
(ik bedoel, als er nou ergens op de wereld, op zo'n klein oppervlak, een effectief en kosten-effecient OV te regelen is, dan is het wel ons kleine k*tlandje)

[ Voor 8% gewijzigd door CynicRelief op 01-07-2022 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
BladeSlayer1000 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 21:43:
[...]

Maar Nijmegen is natuurlijk niet de stadsgrens van Utrecht. Indien jij bijvoorbeeld het OV pakt vanaf het UMC Utrecht naar het Nijntje museum, ben je daar ongeveer even snel. Er is geen verplichting de gehele reis met de auto te doen. En hoe je het ook wendt of keert, autoluwe stadscentra tot zelfs autovrije straten wordt meer en meer toch de norm binnen de grote steden. De lokale bevolking is namelijk hetgeen wat hier toe stemt, zij hebben geen tot nauwelijks baat bij veel autoverkeer binnen de stadscentra.

Zo heeft in Rotterdam bijvoorbeeld slechts 70% van de huishoudens een auto, in het centrum is dit krap 60%. En dit aandeel blijft dalen.

Dit soort veranderingen zie je dan ook gewoon terug binnen bijvoorbeeld de Rotterdamse mobiliteitsaanpak: https://www.rotterdam.nl/...se-Mobiliteitsaanpak1.pdf

Maar een nog fraaier voorbeeld daarin op Europees niveau is bijvoorbeeld Oslo.

En vervolgens wordt het natuurlijk heel tweeledig. Want door het aantrekkelijker te maken om op alternatieve wijzen de stad te bereiken, zal met termijn het aantal weggebruikers relatief afnemen. Hiermee zullen resterende weggebruikers als kleinere groep dezelfde (met inflatie groeiende) lasten moeten gaan dragen. Waarbij indien er niet wordt gekozen voor rekeningrijden, het nog aantrekkelijker wordt voor mensen met een kleine portemonnee om toch mogelijkerwijs maar voor het OV met langere reistijd te kiezen. En hoe je het ook wendt of keer, autorijden voor de club die overblijft duurder zal blijven worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
jeroenkb schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 21:52:
[...]

En dan?

Ik zeg niet dat het per wet geregeld is dat ik met 1 uur in Utrecht moet zijn, maar @CynicRelief laat het voorkomen alsof mensen die een laaginkomen hebben, geen recht hebben op een auto.
En wat ik hiermee bedoel te zeggen is dat ik het niet allemaal kan betalen met mijn minimumloon, per maand ben ik al 20-25% van mijn inkomsten kwijt alleen al aan medicatie die niet meer wordt vergoed, nu vitamine D uit de vergoeding wordt gehaald gaat mij dat nog eens 150 euro per maand kosten.

Als het OV betaalbaar was, en ik altijd terecht kan in de trein en buschauffeurs eens stoppen en mij naar binnen laten als ik bij de bushalte sta dan ga ik met het OV, maar nu is het 1 groot gokspel, en dat speelt al minimaal 8 jaar; iedere keer klachten indienen heeft geen nut, dat doe ik ook al 8 jaar en zie geen een verbetering. En gezien ik de afspraak met mijn specialist die alleen in Utrecht zit niet kan missen is voor mij een auto een must have.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

CynicRelief schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 21:45:
[...]

nee, belasten op brandstofgebruik; als vervolgens hele volksstammen dan besluiten om te gaan motorrijden, beter om; minder belasting van het mileue, minder ruimte belasting etc
Maar belasten op brandstofgebruik gebeurt nu al jaren. Daar hebben we geen nieuw systeem voor nodig.

En motoren zijn inderdaad minder een belasting op het milieu. Ik sta met mijn motor niet in de file, als jij met de auto stil staat rijdt ik daar met zo'n ~15km/u tussendoor (zoals de gedragscode voorschrijft). Tegenover de uitstoot die mijn motor veroorzaakt staan dus werkelijk gereden kilometers, ipv de auto die zijn "rommel" de lucht in gooit terwijl hij stil staat.

Bovendien behoren files tot het verleden als meer mensen op een motorscooter oid hun woon-werk zouden gaan rijden (waar mogelijk, uiteraard. Voor een bouwvakker gaat dat niet op).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MC_Sparkles
CynicRelief schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 22:06:
[...]

Nederland is 1 van de rijkste landen ter wereld; klein oppervlak en fijnmazig netwerk aan wegen bovendien; privatisering van het OV maakt meer kapot dan je lief is ...
Sure, NL is idd een rijk land, maar daar heb je niks aan als burger die deze kosten gaat betalen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcell
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:51
Het wordt nog een leuk IT fiasco als de Belastingdienst dit systeem met eventueel een externe partij moet gaan bouwen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Vorkie schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 18:38:
Station Voorburg naar Station Den Haag kost 16 minuten met de trein en 13 minuten met de auto.
Dat is wel cherry picken. Bijzonder weinig stations hebben een vrijwel directe A-weg ertussen liggen.

Er zijn altijd uitzonderingen te vinden, dat maakt het niet de norm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
Destruction schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 22:08:
[...]

Maar belasten op brandstofgebruik gebeurt nu al jaren. Daar hebben we geen nieuw systeem voor nodig.

En motoren zijn inderdaad minder een belasting op het milieu. Ik sta met mijn motor niet in de file, als jij met de auto stil staat rijdt ik daar met zo'n ~15km/u tussendoor (zoals de gedragscode voorschrijft). Tegenover de uitstoot die mijn motor veroorzaakt staan dus werkelijk gereden kilometers, ipv de auto die zijn "rommel" de lucht in gooit terwijl hij stil staat.

Bovendien behoren files tot het verleden als meer mensen op een motorscooter oid hun woon-werk zouden gaan rijden (waar mogelijk, uiteraard. Voor een bouwvakker gaat dat niet op).
mja, daar gaat het om, anders, constructief, omgaan met vervoer (voorzover dat mogelijk is vanzelf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Krijgen we straks van die Amerikaanse taferelen dat het bouw personeel
Timmerlieden metselaars elektricien etc achter de bouw aan reizen met een camper.
Het zorgpersoneel met een caravan op het parkeerterrein van het ziekenhuis.
De brandweer komt even later want ja ik kan niet zo snel fietsen.

Ik ben benieuwd hoe dit proefballonnetje van de overheid straks verdunt gaat worden tot het punt dat ze eigenlijk voor ogen hebben.

[ Voor 15% gewijzigd door Ronald.42 op 01-07-2022 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
BladeSlayer1000 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 22:08:
[...]

Ik zeg niet dat het per wet geregeld is dat ik met 1 uur in Utrecht moet zijn, maar @CynicRelief laat het voorkomen alsof mensen die een laaginkomen hebben, geen recht hebben op een auto.
En wat ik hiermee bedoel te zeggen is dat ik het niet allemaal kan betalen met mijn minimumloon, per maand ben ik al 20-25% van mijn inkomsten kwijt alleen al aan medicatie die niet meer wordt vergoed, nu vitamine D uit de vergoeding wordt gehaald gaat mij dat nog eens 150 euro per maand kosten.

Als het OV betaalbaar was, en ik altijd terecht kan in de trein en buschauffeurs eens stoppen en mij naar binnen laten als ik bij de bushalte sta dan ga ik met het OV, maar nu is het 1 groot gokspel, en dat speelt al minimaal 8 jaar; iedere keer klachten indienen heeft geen nut, dat doe ik ook al 8 jaar en zie geen een verbetering. En gezien ik de afspraak met mijn specialist die alleen in Utrecht zit niet kan missen is voor mij een auto een must have.
ik snap je zorgen, maar dat zijn allemaal, met alle respect, details; waar het om gaat, is dat vervoer voor iedereen toegankelijk en betaalbaar wordt; en dat dat kan met, laten we zeggen, 50% reductie aan fossiele brandstofvoertuigen, die de meeste tijd gewoon stilstaan (en wegenbelasting te souperen), daar ben ik wel van overtuigd; het hangt nogal samen met al die andere problemen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
Ronald.42 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 22:14:
Timmerlieden metselaars elektricien etc achter de bouw aan reizen met een camper.

Ik ben benieuwd hoe dit proefballonnetje van de overheid straks verdunt gaat worden tot het punt dat ze eigenlijk voor ogen hebben.
dat is volgens mij een geheel ander probleem, nl. werkgevers die inhuurkrachten/ZZPers uitbuiten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
psychodude schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 22:07:
[...]

Maar Nijmegen is natuurlijk niet de stadsgrens van Utrecht. Indien jij bijvoorbeeld het OV pakt vanaf het UMC Utrecht naar het Nijntje museum, ben je daar ongeveer even snel. Er is geen verplichting de gehele reis met de auto te doen. En hoe je het ook wendt of keert, autoluwe stadscentra tot zelfs autovrije straten wordt meer en meer toch de norm binnen de grote steden. De lokale bevolking is namelijk hetgeen wat hier toe stemt, zij hebben geen tot nauwelijks baat bij veel autoverkeer binnen de stadscentra.

Zo heeft in Rotterdam bijvoorbeeld slechts 70% van de huishoudens een auto, in het centrum is dit krap 60%. En dit aandeel blijft dalen.

Dit soort veranderingen zie je dan ook gewoon terug binnen bijvoorbeeld de Rotterdamse mobiliteitsaanpak: https://www.rotterdam.nl/...se-Mobiliteitsaanpak1.pdf

Maar een nog fraaier voorbeeld daarin op Europees niveau is bijvoorbeeld Oslo.

En vervolgens wordt het natuurlijk heel tweeledig. Want door het aantrekkelijker te maken om op alternatieve wijzen de stad te bereiken, zal met termijn het aantal weggebruikers relatief afnemen. Hiermee zullen resterende weggebruikers als kleinere groep dezelfde (met inflatie groeiende) lasten moeten gaan dragen. Waarbij indien er niet wordt gekozen voor rekeningrijden, het nog aantrekkelijker wordt voor mensen met een kleine portemonnee om toch mogelijkerwijs maar voor het OV met langere reistijd te kiezen. En hoe je het ook wendt of keer, autorijden voor de club die overblijft duurder zal blijven worden.
Ik ben ook absoluut niet tegen het OV, het is alleen momenteel niet te doen.
Als ik bij een bushalte sta is de kans 80% dat een bus gewoon doorrijd, want er staat weer een persoon met een rolstoel.
Dan kom ik aan bij het NS station, speciaal een afspraak gemaakt bij de NS dat er een begeleider beschikbaar is die voor mij de rolstoelplank uitlegt zodat ik de trein in kan gaan. Blijkt die er niet te zijn (bij ziekte kan gebeuren, maar ze hebben tenslotte mijn contactgegevens dan kunnen ze ook even bellen) of zijn ze weer eens de sleutel kwijt om de rolstoelplank van het slot te halen.
Laat staan als mijn doktersafspraak een keer uitloopt en in de spits terecht kom, dan kan ik vaak niet eens de trein in omdat er geen plek is of het simpelweg onveilig is. En ja ik kan dan wachten, afhankelijk van waar ik in Nederland ben kan dat 1 tot 2 uur duren en daar heb ik ook geen probleem mee.
Mijn punt is dat het OV momenteel niet voor een persoon met een beperking te doen is, en dat speelt al ruim 8 jaar, iedere keer heb ik klachten lopen indienen en zie absoluut geen verbeteringen.

En dan laat ik voor nu even de kosten buiten wegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
CynicRelief schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 22:20:
[...]

dat is volgens mij een geheel ander probleem, nl. werkgevers die inhuurkrachten/ZZPers uitbuiten
Och weet ik niet, ik heb tot 11 jaar terug voor een bedrijf gewerkt dat hier op fietsafstand zat.
Maar het werk was door heel Nederland en ook daarbuiten.
Er was een deel van de 80 vaste werknemers die een bedrijfsauto hadden en een groot deel reed met eigen vervoer.
Dat was rvs leidingwerk, apparatenbouw, en storingen/revisies
Het is niet zo dat het werk van bijv een installatiebedrijf altijd maar in de regio is.

Het beeld dat alle bouwpersoneel in een busje naar de bouw gaat klopt niet.

En ik zie eigelijk ook niet met het voorbeeld van de Kia Picanto dat werkgevers dat willen/ kunnen compenseren.
Dan moeten de tarieven weer een stuk omhoog en dan komt het evenzogoed weer bij de burger terecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CynicRelief
BladeSlayer1000 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 22:23:
[...]

Ik ben ook absoluut niet tegen het OV, het is alleen momenteel niet te doen.
Als ik bij een bushalte sta is de kans 80% dat een bus gewoon doorrijd, want er staat weer een persoon met een rolstoel.
Dan kom ik aan bij het NS station, speciaal een afspraak gemaakt bij de NS dat er een begeleider beschikbaar is die voor mij de rolstoelplank uitlegt zodat ik de trein in kan gaan. Blijkt die er niet te zijn (bij ziekte kan gebeuren, maar ze hebben tenslotte mijn contactgegevens dan kunnen ze ook even bellen) of zijn ze weer eens de sleutel kwijt om de rolstoelplank van het slot te halen.
Laat staan als mijn doktersafspraak een keer uitloopt en in de spits terecht kom, dan kan ik vaak niet eens de trein in omdat er geen plek is of het simpelweg onveilig is. En ja ik kan dan wachten, afhankelijk van waar ik in Nederland ben kan dat 1 tot 2 uur duren en daar heb ik ook geen probleem mee.
Mijn punt is dat het OV momenteel niet voor een persoon met een beperking te doen is, en dat speelt al ruim 8 jaar, iedere keer heb ik klachten lopen indienen en zie absoluut geen verbeteringen.

En dan laat ik voor nu even de kosten buiten wegen.
met de privatisering van het OV is het er niet beter op geworden, mee eens; ik was voor de corona in een land waar het OV werkelijk perfect was (Japan), waar personeel klaarstond, on the double, voor hulpbehoevende mensen; ik wil niet zeggen dat alle OV terugmoet naar de overheid, maar al die kleine private partijen die elkaar de markt uitprijzen, en aldus de klanten benadelen omdat er uit kostenoverweging geschrapt moet worden in de dienstverlening, dat is een soort race to the bottom, wilde ik er nog aan toevoegen, en je ziet het nu al: er worden steeds meer 'niet rendabele' diensten geschrapt; dan ben je dus echt overgeleverd aan de markt, en doet een alom toengakelijk en betaalbaar OV er kennelijk niet meer toe

[ Voor 7% gewijzigd door CynicRelief op 01-07-2022 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-09 09:50
DoubleYouPee schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 21:52:
[...]

Auto's van 50+ hebben geen APK meer.
Dadelijk gaat iedereen massaal op zoek naar 50+ auto's. Het nieuwe goud. Zijn wegenbelasting vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
CynicRelief schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 22:17:
[...]

ik snap je zorgen, maar dat zijn allemaal, met alle respect, details; waar het om gaat, is dat vervoer voor iedereen toegankelijk en betaalbaar wordt; en dat dat kan met, laten we zeggen, 50% reductie aan fossiele brandstofvoertuigen, die de meeste tijd gewoon stilstaan (en wegenbelasting te souperen), daar ben ik wel van overtuigd; het hangt nogal samen met al die andere problemen ...
Men kan het, en daar twijfel ik ook absoluut niet over. Alleen voor 2030 gaat het absoluut niet niet lukken, ik loop al 8 jaar te klagen over de problemen die ik ervaar met het OV. En nu wordt verwacht in een markt waar er een tekort is van arbeidskrachten het probleem in 7 jaar is opgelost.
En gezien de lonen ook stijgen, wat ik begrijp zie ik de komende jaren het OV niet goedkoper worden tenzij de overheid er echt veel maar ook heel veel geld tegenaan gaat gooien. Als ik dan kijk naar wat de omzet is van de NS vorig jaar 3,4 miljard euro en de overheid wilt het OV goedkoper maken met 50% dan moeten ze alleen in de NS al 1,7 miljard steken, daar komt dan nog de reductie bij van bus, tram, metro bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
psychodude schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 22:07:
Het zal per gebruiker dan wel duurder worden, maar de totale lasten gaan natuurlijk omlaag met minder belasting van het milieu en de weg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
Vorkie schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 18:38:
Station Voorburg naar Station Den Haag kost 16 minuten met de trein en 13 minuten met de auto.
Alleen toepasbaar voor daklozen die op/rond het station leven.
De auto parkeer je voor de deur, een station is vaak 10-30 minuten van je huis.. En op bestemming zelfde probleem.

[ Voor 4% gewijzigd door mitsumark op 01-07-2022 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
Ingelogd schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 22:31:
[...]

Dadelijk gaat iedereen massaal op zoek naar 50+ auto's. Het nieuwe goud. Zijn wegenbelasting vrij.
ik neem aan dat met rekeningrijden de wegenbelasting komt te vervallen (had er al es van gehoord, maar kan het nu niet 123 terugvinden in de proceedings; maar als die dag komt (ik heb een eigen P-plek, niet op de openbare weg dus, en rij (reed, want autorijden in NL is een moetje, en de besparing a honderden euros/m kwam goed uit)) slechts 5000km/jr, koop ik een Dodge Challenger; ik wil maar zeggen, dan geef je de controle treug aan de gebruiker

[ Voor 6% gewijzigd door CynicRelief op 01-07-2022 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:17
Het echte probleem zit dus bij de elektrische auto's. Brandstofauto's kunnen gewoon accijns op brandstof betalen, net als nu. Elektrische auto's hebben alles al aan boord om de kilometers te tellen en ze hebben ook allemaal GPS, dus ze weten ook wanneer ze in het buitenland zijn. Dan kan voor elektrische auto's een stukje software worden geschreven dat het bijhoudt en wat 1x per jaar wordt uitgelezen.

Volgens mij is dat de eenvoudigste manier om het in te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

PhilipsFan schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 00:09:
Het echte probleem zit dus bij de elektrische auto's. Brandstofauto's kunnen gewoon accijns op brandstof betalen, net als nu. Elektrische auto's hebben alles al aan boord om de kilometers te tellen en ze hebben ook allemaal GPS, dus ze weten ook wanneer ze in het buitenland zijn. Dan kan voor elektrische auto's een stukje software worden geschreven dat het bijhoudt en wat 1x per jaar wordt uitgelezen.

Volgens mij is dat de eenvoudigste manier om het in te voeren.
Op zicht wel een goed idee om de GPS van de auto te gebruiken.
Maar dit is natuurlijk vanwege privacy-redenen niet uitvoerbaar omdat je de locatie en tijdstip staat te verzenden.

Maar als elke eigenaar van een auto de keuze heeft tussen "alle kilometers in Nederland afrekenen" of "GPS uitlezen waarbij buitenlandse kilometers niet meetellen" heb je volgens mij het hele probleem niet meer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:17
Onbekend schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 00:15:
[...]

Maar dit is natuurlijk vanwege privacy-redenen niet uitvoerbaar omdat je de locatie en tijdstip staat te verzenden.

Maar als elke eigenaar van een auto de keuze heeft tussen "alle kilometers in Nederland afrekenen" of "GPS uitlezen waarbij buitenlandse kilometers niet meetellen" heb je volgens mij het hele probleem niet meer. :)
Nee, zo bedoelde ik het niet. De GPS coordinaten hoeven niet te worden verzonden. De auto krijgt softwarematig een extra teller die alleen telt als de auto zich binnen Nederland bevindt.

En dan maar wachten op de GPS-jammers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nobby
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:39

Nobby

Nuts!

[...]

offtopic:
In het geval van een grote stad (Amsterdam) naar Goor (kleine stad in Twente) Ben ik dezelfde tijd kwijt op de scooter voor nog niet de helft van de kosten.

From all the things I have lost, I miss my mind the most - Ozzy
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14:37
Ronald.42 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 22:14:

Ik ben een paar jaar machines gaan installeren in Afrika voor mijn werk.

’s Morgens kwam de klant mij iedere keer oppikken aan het hotel en toen deden we een rondje om de elektricien, loodgieter,... op te pikken. De klant moest ook zelf voorzien in het nodige gereedschap en materiaal extra nodig om de machines te installeren. Had ik of iemand anders iets nodig dan had de klant een ’mannetje’ die er naar op zoek ging terwijl wij verder werkten aan iets anders.

Beetje raar vanuit ons standpunt bekeken maar op zich best wel efficiënt. Mensen passen zich aan in functie van de omstandigheden en zijn daar ook heel erg goed in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Nobby schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 03:32:
[...]

In het geval van een grote stad (Amsterdam) naar Goor (kleine stad in Twente) Ben ik dezelfde tijd kwijt op de scooter voor nog niet de helft van de kosten.
Jij rijdt 140km op de scooter? Ik vat niet helemaal wat voor punt je nu wilt maken met deze opmerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22-09 21:24
Onbekend schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 00:15:
Waarom niet? Ik snap niet wat mensen hier tegen hebben eigenlijk. Er zijn genoeg mensen die bijvoorbeeld een Tesla rijden, en daar weten ze echt alles wat je doet. Zolang de gedetailleerde data bij de overheid niet opvraagbaar is, is het goed. Ze kunnen GPS ook zo gebruiken dat deze geen data doorgeeft. Enkel wanneer men de grens over gaat wordt de kilometerstand doorgegeven en wanneer je terug komt wordt deze weer doorgegeven. De kilometers daartussen worden niet meegerekend.

Ik ben overigens echt van mening dat Nederland dan ook week/maand/kwartaal/half jaar/jaar vignetten moet gaan introduceren voor buitenlandse kentekens. Ik ben benieuwd naar een studie hoeveel daarmee te verdienen valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
PhilipsFan schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 20:12:
Wat ik zeg, dit kan niet. Kilometers in het buitenland KUN je niet in Nederland belasten. Die Harbers kan mooi praten, net zo mooi als Gerrit Zalm destijds bij de vermogensrendementsheffing over een fictief rendement, want 'dat was makkelijker'. Elke rechter zal hiermee de vloer aanvegen. Zo niet, dan zie ik een verdienmodel om je kilometerteller over de grens te laten uitschakelen. Dat zou volkomen terecht zijn.
Waar staat dit en in welke wet? Nu betaal je ook 100% wegenbelasting, ook al maak je 90% van de kilometers in het buitenland. Mijn ouders zijn de hele maand juni in het buitenland geweest en in september weer, beide maanden moeten ze in Nederland de wegenbelasting betalen en in het buitenland bijvoorbeeld tol of een vignet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
TheBrut3 schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 09:48:
[...]

Waar staat dit en in welke wet? Nu betaal je ook 100% wegenbelasting, ook al maak je 90% van de kilometers in het buitenland. Mijn ouders zijn de hele maand juni in het buitenland geweest en in september weer, beide maanden moeten ze in Nederland de wegenbelasting betalen en in het buitenland bijvoorbeeld tol of een vignet.
We hebben geen wegenbelasting, maar motorrijtuigenbelasting, wat je betaalt als een voertuig op je naam staat. Het land uit rijden verandert daar niets aan.
Een kilometerbelasting vanuit Nederland voor rijden in het buitenland wordt een heel ander verhaal. De overheid zou er beter aan doen wat in de uitgavenkant te snijden, te beginnen met alle uitgaven die niet in het belang van ons land zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-09 18:56
Vroeger werd rekening rijden overwogen om de files aan te pakken. Daar stappen we vanaf en wordt het een extra belasting.
Want laten we eerlijk zijn, accijns op benzine word misschien wel iets verlaagd, maar helemaal afschaffen word het niet.
Word bpm ook afgeschaft?
Auto rijden is gewoon een enorme melk koe en met rekening rijden wordt er gewoon een extra component toegevoegd om ons extra te belasten.
Belastingdienst die schreeuwt om minder regels krijgt nu dus weer een zooi erbij, want er komen vast wel tig uitzonderingen erbij.

Tegenwoordig rij ik niet zoveel meer doordat werkgevers coulanter zijn met thuis werken, maar ik zie weer de zoveelste fiasco aankomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:33
MC_Sparkles schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 22:08:
[...]

Sure, NL is idd een rijk land, maar daar heb je niks aan als burger die deze kosten gaat betalen.
Autorijden is een keuze, geen eerste levensbehoefte.
Als je autobezit en gebruik wil verminderen, is betalen naar gebruik een hele goede manier om dat voor elkaar te krijgen. Mensen die de auto echt veel gebruiken, zoals bijvoorbeeld voor woon-werk verkeer gaan dan terecht flink meer betalen als ze geen alternatief willen zoals zoeken van ander werk dichterbij of verhuizen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RemcoDelft
fisherman schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 10:24:
[...]

Als je autobezit en gebruik wil verminderen, is betalen naar gebruik een hele goede manier om dat voor elkaar te krijgen. Mensen die de auto echt veel gebruiken, zoals bijvoorbeeld voor woon-werk verkeer gaan dan terecht flink meer betalen als ze geen alternatief willen zoals zoeken van ander werk dichterbij of verhuizen.
Gelukkig heeft de overheid ervoor gezorgd dat huizen betaalbaar en beschikbaar zijn voor Nederlanders. O wacht :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
RemcoDelft schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 10:33:
[...]

Gelukkig heeft de overheid ervoor gezorgd dat huizen betaalbaar en beschikbaar zijn voor Nederlanders. O wacht :+
Huizen zijn gewoon goed te kopen hoor, zelfs op 1 salaris. Nooit anders gedaan. Maar ander werk zoeken is gewoon gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-09 13:40
[...]

Echt? Mede door de overheid is er een maatschappij gecreëerd die wel afhankelijk is van vervoer. Als je in Europa wil wonen en werken moet je je kunnen verplaatsen. Het openbaar vervoer is niet voldoende. Dus een auto is toch wel een behoefte. En dat het niet duur hoeft te zijn bewijzen genoeg andere landen. De kosten van autorijden worden volledig kunstmatig hoog gehouden. Er is geen marktwerking. Anders zou ik mijn auto ook in Spanje moeten kunnen kopen zonder bijkomende kosten en gewoon moeten kunnen rijden. Het is niet alsof Spanjaarden aan de grens tegen gehouden worden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:38

Detmer

Professioneel prutser

fisherman schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 10:36:
[...]

Huizen zijn gewoon goed te kopen hoor, zelfs op 1 salaris. Nooit anders gedaan. Maar ander werk zoeken is gewoon gratis.
Ik ben blij voor je dat jij genoeg verdient of in een gebied woont waar dat zo is, maar de realiteit is anders. Mijn vriendin en ik hebben zonder studieschuld kunnen studeren dankzij hard werken, maar voor ons was het al flink lastig een huis te vinden. Buiten de randstad en de eisen zijn echt niet buitenproportioneel.

En ander werk zoeken is ook niet voor iedereen weggelegd. In de huidige arbeidsmarkt natuurlijk wel makkelijker, maar er is ook een tijd geweest waarbij je blij moest zijn met elke uitnodiging om op gesprek te komen.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
rvrbtcpt schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 10:40:
[...]

Echt? Mede door de overheid is er een maatschappij gecreëerd die wel afhankelijk is van vervoer. Als je in Europa wil wonen en werken moet je je kunnen verplaatsen. Het openbaar vervoer is niet voldoende. Dus een auto is toch wel een behoefte. En dat het niet duur hoeft te zijn bewijzen genoeg andere landen. De kosten van autorijden worden volledig kunstmatig hoog gehouden. Er is geen marktwerking. Anders zou ik mijn auto ook in Spanje moeten kunnen kopen zonder bijkomende kosten en gewoon moeten kunnen rijden. Het is niet alsof Spanjaarden aan de grens tegen gehouden worden.
De overheid heeft niets gecreëerd hoor. Autorijden is veel te bereikbaar en te goedkoop om op de manier te gebruiken zoals veel mensen de auto gebruiken. Daar zal verandering in moeten komen. Rekeningrijden kan daaraan bijdragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Detmer schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 10:41:
[...]

Ik ben blij voor je dat jij genoeg verdient of in een gebied woont waar dat zo is, maar de realiteit is anders. Mijn vriendin en ik hebben zonder studieschuld kunnen studeren dankzij hard werken, maar voor ons was het al flink lastig een huis te vinden. Buiten de randstad en de eisen zijn echt niet buitenproportioneel.

En ander werk zoeken is ook niet voor iedereen weggelegd. In de huidige arbeidsmarkt natuurlijk wel makkelijker, maar er is ook een tijd geweest waarbij je blij moest zijn met elke uitnodiging om op gesprek te komen.
En dus is er momenteel geen enkel excuus meer om werk dichterbij te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
RemcoDelft schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 09:54:
We hebben geen wegenbelasting, maar motorrijtuigenbelasting, wat je betaalt als een voertuig op je naam staat. Het land uit rijden verandert daar niets aan.
Een kilometerbelasting vanuit Nederland voor rijden in het buitenland wordt een heel ander verhaal. De overheid zou er beter aan doen wat in de uitgavenkant te snijden, te beginnen met alle uitgaven die niet in het belang van ons land zijn.
Ze gaan het toch ook MRB 2 ofzo noemen. Dus het wordt belasting op gebruik. Er staat nergens dat dit gebruik in Nederland moet zijn, net als dat je bij de MRB nu in Nederland moet rijden. Ik ben ook tegen het betalen voor kilometers welke in het buitenland worden gereden, maar er wordt hier stellig beweerd dat dit niet kan. Daar wil ik graag bewijs van. Ik weet dat dubbele belasting niet kan, echter het andere land belast je niet. Als je in België gaat rijden, dan hoef je niet ineens daar verkeersbelasting (of rijtaks) te betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MC_Sparkles
[...]

Nogmaals, sommige mensen kunnen niet zonder auto. Een eerder voorbeeld dat ik heb gepost is bijv. iemand die op een zondag om 0800 een ochtenddienst moet beginnen. Dat is vanuit het oosten niet mogelijk weet ik uit ervaring.

Toen ik nog in de ploegen werkte bij een overheidsinstantie, moesten we op zondag beginnen om 0700 als je ochtenddienst had. Dit is met geen mogelijkheid te doen met OV, dus ben je gebonden aan ander vervoer. Want de doordeweekse dagen deed ik gewoon met de trein, alleen zondag was geen optie. Vooral als je uit je nachtdienst komt en dan eerst nog een uur kon wachten voordat de correcte trein er was.

Tuurlijk kan je ander werk zoeken, maar dat geldt lang niet voor alle sectoren dat je dan ineens om de hoek kan werken. Daarnaast is het voorgestelde plan niks meer dan geld binnenharken. Als er capabel OV is buiten de randstad veranderd dit het verhaal, maar momenteel is dat er gewoon niet.

M.b.t. de woon-werk km's. Vooral mensen waarbij de werkgever dit niet gaat betalen merken dit. In de sector waar ik nu actief ben, ga ik niks merken van de prijs per km, want die wordt gewoon betaald door onze klanten en dat zal voor een groep mensen die heel veel rijden(consultant werk etc) gelden en rijd ik nog steeds 30K-50K km per jaar. De mensen die vooral geraakt gaan worden zijn de werknemers die bijv. in de zorg werken, leraar zijn etc, waarbij het CAO dit niet faciliteert. Laten we die mensen vooral niet nog meer uitwringen met betalen per km.

iRacing Profiel

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

MC_Sparkles schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 11:00:
[...]

Nogmaals, sommige mensen kunnen niet zonder auto. Een eerder voorbeeld dat ik heb gepost is bijv. iemand die op een zondag om 0800 een ochtenddienst moet beginnen. Dat is vanuit het oosten niet mogelijk weet ik uit ervaring.

Toen ik nog in de ploegen werkte bij een overheidsinstantie, moesten we op zondag beginnen om 0700 als je ochtenddienst had. Dit is met geen mogelijkheid te doen met OV, dus ben je gebonden aan ander vervoer. Want de doordeweekse dagen deed ik gewoon met de trein, alleen zondag was geen optie. Vooral als je uit je nachtdienst komt en dan eerst nog een uur kon wachten voordat de correcte trein er was.

Tuurlijk kan je ander werk zoeken, maar dat geldt lang niet voor alle sectoren dat je dan ineens om de hoek kan werken. Daarnaast is het voorgestelde plan niks meer dan geld binnenharken. Als er capabel OV is buiten de randstad veranderd dit het verhaal, maar momenteel is dat er gewoon niet.

M.b.t. de woon-werk km's. Vooral mensen waarbij de werkgever dit niet gaat betalen merken dit. In de sector waar ik nu actief ben, ga ik niks merken van de prijs per km, want die wordt gewoon betaald door onze klanten en dat zal voor een groep mensen die heel veel rijden(consultant werk etc) en rijd ik nog steeds 30K-50K km per jaar. De mensen die vooral geraakt gaan worden zijn de werknemers die bijv. in de zorg werken, leraar zijn etc, waarbij het CAO dit niet faciliteert. Laten we die mensen vooral niet nog meer uitwringen met betalen per km.
Dit, het is weer een zoveelste belasting op mensen die niet anders kunnen. De consultant verhaalt het op de de klant, de goedbetaalde computerfreubelaar werkt thuis, mensen die het al goed hebben nemen de extra kosten voor lief, de rest is de sjaak.

Zelfde met de vliegtaks, het is gewoon belasting voor de armen.
Arm zijn in Nederland is echt het duurste dat je kunt doen.

Less alienation, more cooperation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

TheBrut3 schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 09:44:
[...]

Waarom niet? Ik snap niet wat mensen hier tegen hebben eigenlijk.
Ik denk vanwege het punt dat de data naar de overheid gaat, en men weet dat er soms niet zo nauwkeurig daarmee wordt omgesprongen.
Er zijn genoeg mensen die bijvoorbeeld een Tesla rijden, en daar weten ze echt alles wat je doet. Zolang de gedetailleerde data bij de overheid niet opvraagbaar is, is het goed. Ze kunnen GPS ook zo gebruiken dat deze geen data doorgeeft. Enkel wanneer men de grens over gaat wordt de kilometerstand doorgegeven en wanneer je terug komt wordt deze weer doorgegeven. De kilometers daartussen worden niet meegerekend.

Ik ben overigens echt van mening dat Nederland dan ook week/maand/kwartaal/half jaar/jaar vignetten moet gaan introduceren voor buitenlandse kentekens. Ik ben benieuwd naar een studie hoeveel daarmee te verdienen valt.
Vignetten lijkt mij ook een goed idee voor buitenlandse auto's. Een onbeperkt aantal kilometers in x weken rijden. Qua kosten met registreren is dat dan ook niet zo hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:19
Ja , laat ze daar ook zeker mee beginnen naast deze km heffing, een vignet voor al die zwarte rookwolken diesels uit het buitenland. Misschien kunnen ze dan de kosten per km laag houden.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

[...]

Jij woont in de Randstad, met goed geregeld OV?

Ga maar eens in een dorp wonen in het oosten des lands (omdat je de randstad niet kunt betalen, bijvoorbeeld). Dan piep je wel anders. Die auto is onmisbaar.
Mensen die de auto echt veel gebruiken, zoals bijvoorbeeld voor woon-werk verkeer gaan dan terecht flink meer betalen als ze geen alternatief willen zoals zoeken van ander werk dichterbij of verhuizen.
In de huidige arbeidsmarkt zou je zeggen dat het wel lukt om werk dichterbij te vinden, in een normale arbeidsmarkt kun je dat vergeten. En als je verhuisd voor je werk, verschuif je het probleem omdat dan de vrouw des huizes moet gaan rijden voor werk. Of je moet dan juist weer gaan rijden om je vrienden te zien of je ouders op leeftijd te verzorgen, etc. Uiteindelijk blijf je dus gewoon rijden.

Zo eenvoudig als jij stelt is het allemaal niet. Behalve dan misschien van achter je PC. Want vanaf die plek is alles makkelijk. Maar ga het eens in het echte leven proberen, zou ik zeggen.

Voordat jouw idee realistisch kan worden, zal eerst het volgende moeten gebeuren:
1) OV in elke stad en in elk dorp volop beschikbaar, vrijwel gratis (in ieder geval fors goedkoper dan nu)
2) Verplicht werkgevers zich te spreiden door het land, veel mensen hebben nu de keuze simpelweg niet.
3) Neem maatregelen waardoor iedereen overal betaalbaar een huis kan kopen of huren

Je snapt hopelijk zelf dat zeker een partij als de VVD (of D66) hierin niets gaat doen? Een alternatief gaat er niet komen, wel gaan we vervoer extreem veel duurder maken. Als het Kabinet écht wil dat wij minder gaan rijden, zou men eerst moeten zorgen dat de noodzaak om te forenzen verdwijnt. Die enkeling die er dan voor kiest, kun je evt. extra belasten.

Ik heb toevallig het geluk (daarna de pech, en nu weer 't geluk) gehad dat ik dichtbij huis werk, en ik dus de auto niet nodig heb om op mijn werk te komen. Maar dat is gewoon niet voor iedereen weggelegd, in sommige beroepsgroepen kun je nou eenmaal maar in een paar plaatsen terecht. Zo wonen mijn broer en schoonzus in de plaats waar zij in haar beroepsgroep werk kan vinden. Mijn broer kan infeite in heel Nederland aan het werk gezet worden (iets teveel ervaring/certificaten/kennis van bepaalde software, zullen we maar zeggen), dus hun eisenpakket was 1) dichtbij een snelweg en 2) niet beide hoeven rijden. Maar zij kunnen een fatsoenlijk huis dichtbij haar werkgever betalen. Kun je dat niet, dan houdt het gewoon op.

[ Voor 3% gewijzigd door Destruction op 02-07-2022 11:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ja, goed idee (NOT) dat alle Europese landen elkaars autogebruikers gaan belasten met (digitale) vignetten! 7(8)7

Woeha; leve de Europese gedachte. ;w

Als ik zometeen op vakantie ga naar Italië, kun je gelukkig nog zonder extra tolheffingen door Duitsland, maar in Oostenrijk begint het al. Daar wil ASFINAG al incasseren; niet alleen voor het gebruik van de Autobahn, maar nog eens extra voor bepaalde tunnels e.d.
En in Italië kun je vervolgens weer dokken voor de Autostrada.
Zwitserland, als non-EU ertussen, kan er ook wat van met hun Vignettenpflicht.

Maar idd, dan kan Nederland er ook nog wel bij... :X

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
[...]

M.b.t. de woon-werk km's. Vooral mensen waarbij de werkgever dit niet gaat betalen merken dit. In de sector waar ik nu actief ben, ga ik niks merken van de prijs per km, want die wordt gewoon betaald door onze klanten en dat zal voor een groep mensen die heel veel rijden(consultant werk etc) gelden en rijd ik nog steeds 30K-50K km per jaar. De mensen die vooral geraakt gaan worden zijn de werknemers die bijv. in de zorg werken, leraar zijn etc, waarbij het CAO dit niet faciliteert. Laten we die mensen vooral niet nog meer uitwringen met betalen per km.
Op zondag met de taxi heen en terug naar het werk? Op kosten van de werkgever natuurlijk

Klinkt gek maar is volledig perfect mogelijk.

Ik heb ooit nog bij een bedrijf gewerkt met een 'hoogstaande' veiligheidscultuur. Als een afdeling een bepaald aantal dagen zonder ongeval met werkverlet behaalde dan kreeg die een beker.
Net voor het streefdoel breekt een arbeider zijn been. Oplossing: arbeider werd een paar weken opgehaald thuis met de taxi om dan de hele dag aan zijn werkbank te zitten babbelen met de collega's. Geen werkverlet dus streefdoel bereikt..

Vervoer op maat te voorzien door de werkgever is perfect mogelijk. En bijvoorbeeld na een nachtdienst best wel zinnig.
Luxe mini-bus, beetje nadenken over de route om verschillende collega's thuis te brengen en je bent een stuk goedkoper en efficiënter bezig dan elk met de eigen auto naar het werk.

[ Voor 3% gewijzigd door Wozmro op 02-07-2022 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
[...]

Iedereen kan zonder auto, alleen kan je dan niet meer leven op de manier zoals je nu doet. Dat leg je hieronder notabene zelf uit. :P
Je zal dus langer onderweg zijn van/naar werk. Of iemand komt op het briljante idee om de overgang van nacht naar ochtend een half uurtje later te doen. :+ Al zal dat vast ergens anders weer conflicten opleveren. Mijn vader werkte ooit in een fabriek van 8.12 tot 16.32. Dat waren namelijk de aankomst en vertrektijden van het naastgelegen station (+looptijd). Als de NS de dienstregeling omgooide dan schoven de werktijden mee. Zoals iemand eerder al opmerkte, we gaan een beetje terug in de tijd waarin niet iedereen meer in staat is om een auto te bezitten en gebruiken.
Als werknemers niet meer in staat zijn om naar hun werk te reizen dan verhuist het bedrijf vanzelf naar een plek waar het wel rendabel is. Helaas zit hier wel een aantal jaar werkloosheid tussen, als men zich niet proactief opstelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

jadjong schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 11:46:
we gaan een beetje terug in de tijd waarin niet iedereen meer in staat is om een auto te bezitten en gebruiken.
Je ziet nu al de verschuiving bij jongeren, die gaan nu eerder voor een motorrijbewijs en een motor, dan voor een autorijbewijs en auto. Dat laatste is voor hen onbetaalbaar geworden. Vroeger ging het ook zo, schijnbaar. Je wilde/moest mobiel zijn maar een auto te was te duur? Dan gingen mensen motor rijden.

* Destruction pakt nu al regelmatig de motor ipv de auto, omdat dat een veel leukere manier is om van A naar B te komen. En je hebt geen/amper last van files, ook fijn. Dat gaat wellicht wat meer worden in de toekomst, als dat geld blijkt te besparen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
rvrbtcpt schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 10:40:
[...]

Echt? Mede door de overheid is er een maatschappij gecreëerd die wel afhankelijk is van vervoer. Als je in Europa wil wonen en werken moet je je kunnen verplaatsen. Het openbaar vervoer is niet voldoende.
Oh? Ik geloof dat ik de afgelopen 18 jaar van mijn volwassen leven moet herzien. Kennelijk is het ontbreken van een rijbewijs onvoldoende ;w.

Zeker binnen Nederland is een auto echt niet noodzakelijk. Men creëert doorgaans zelf de afhankelijkheid van een auto. Dit is niet een beweging vanuit de overheid, of in ieder geval niet binnen de afgelopen circa 30 jaar. In het verleden is dit zeker anders geweest, ja. Maar die tijden zijn al lang voorbij.

Circa 50% van de Nederlandse bevolking woont binnen de randstad, daar is eigen auto bezit in grote mate gewoon overbodige luxe, punt. Daar valt gewoonweg niet over te discussiëren. Je kunt binnen de randstad prima nabij je werk wonen op dusdanige wijze dat dit volledig met OV of fiets bereikbaar is. Zelfs buiten de randstad is dit in grote delen van Nederland prima mogelijk. Ook voor vrijetijd doeleinden is inzet van een eigen auto in Nederland vrijwel altijd een luxe product, geen noodzaak. Het aantal keer dat ik in Nederland gebruik heb hoeven maken van een taxi is letterlijk op 1 hand te tellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 16:56

hneel

denkt er het zijne van

Zonder auto kom je nergens.
Ja, de boodschappen bij de AH kan ik nog wel te voet of op de fiets halen. En de huisarts en de kapper zijn ook nog wel aan te lopen.
Maar al het andere is te ver om te lopen of te fietsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
Bedenk ook dat mensen heel goed kunnen zijn in een bepaald vak maar niet goed in autorijden en dus geen rijbewijs kunnen/willen behalen. Niemand is overal even goed in.

Daardoor mist de maatschappij wel potentieel mensen die mogelijk veel beter tot hun recht zouden komen op een andere werkplek maar er van uitgesloten zijn omdat ze geen rijbewijs hebben. Spijtig toch?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-09 12:19
Van diverse mensen lees ik dat een auto een luxe product is. Is het niet een beetje te simpel om voor een ander te bepalen wat luxe of noodzaak is?

Ik denk dat we niet voor niets files in Nederland hebben. Niet omdat we dat allemaal zo gezellig vinden en elke ochtend afspreken met elkaar om op de A4 gezellig effe een bakkie te gaan doen samen.

Ik denk als je kijkt naar de files dat je dan ook kan concluderen dat auto verkeer een noodzakelijk vervoersmiddel is. En ja er zijn zeker mensen die op een andere manier naar hun werk kunnen.

Km's meetellen die je op je eigen terrein rijdt of in het buitenland is gewoon schandalig.
Kilometer heffing ben ik op zich niet tegen, maar wel op een eerlijke manier. En niet dat ik dubbel genaaid word.

PVOutput 10x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Yamy_Daffy schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 12:12:
Van diverse mensen lees ik dat een auto een luxe product is. Is het niet een beetje te simpel om voor een ander te bepalen wat luxe of noodzaak is?

Ik denk dat we niet voor niets files in Nederland hebben. Niet omdat we dat allemaal zo gezellig vinden en elke ochtend afspreken met elkaar om op de A4 gezellig effe een bakkie te gaan doen samen.

Ik denk als je kijkt naar de files dat je dan ook kan concluderen dat auto verkeer een noodzakelijk vervoersmiddel is. En ja er zijn zeker mensen die op een andere manier naar hun werk kunnen.

Km's meetellen die je op je eigen terrein rijdt of in het buitenland is gewoon schandalig.
Kilometer heffing ben ik op zich niet tegen, maar wel op een eerlijke manier. En niet dat ik dubbel genaaid word.
*knip* s.v.p. niet generaliseren zonder onderbouwing.

[ Voor 7% gewijzigd door defiant op 02-07-2022 18:43 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

De maatschappij is er op ingericht om een auto te hebben. In de jaren 60 was het gewoon beleid om dit te pushen.
As elsewhere, in the late 1960s, protest movements against the negative effects of capitalism on issues like the environment and traffic emerged in the Netherlands. Provo (1965–1967) and the Kabouter (Gnome) movement (around 1970) were among the earliest organizations involved in these protests (Kennedy, 1995; Mamadouh, 1992; Otten, 2017; Pas, 2015; Van Duyn, 1985). The Kabouter movement objected to the amount of space given to the car and the resulting air pollution. Provo activists were the first to bring attention to traffic problems and safety in the Netherlands (Furness, 2005). Their White Bicycle Plan, considered the first shared bicycle scheme (Ploeger and Oldenziel, 2020), was created to criticize the car's polluting and space-consuming role in the city (Feddes and De Lange, 2019; Furness, 2010; Mamadouh, 1992; Van Duyn, 1985).
Linkje: https://www.sciencedirect...cle/pii/S2210422421000769

Nu kun je niet zeggen: wat moeten we met al deze auto's? Openbaar vervoer is geprivatiseerd, een hoop diensten (waar ze juist nodig zijn) zijn afgeschaald vanwege het niet rendabel zijn. In deze gebieden moet je wel een auto hebben.

Misschien het openbaar vervoer weer nationaliseren en gratis maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
psychodude schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 11:58:
[...]

Oh? Ik geloof dat ik de afgelopen 18 jaar van mijn volwassen leven moet herzien. Kennelijk is het ontbreken van een rijbewijs onvoldoende ;w.

Zeker binnen Nederland is een auto echt niet noodzakelijk. Men creëert doorgaans zelf de afhankelijkheid van een auto. Dit is niet een beweging vanuit de overheid, of in ieder geval niet binnen de afgelopen circa 30 jaar. In het verleden is dit zeker anders geweest, ja. Maar die tijden zijn al lang voorbij.

Circa 50% van de Nederlandse bevolking woont binnen de randstad, daar is eigen auto bezit in grote mate gewoon overbodige luxe, punt. Daar valt gewoonweg niet over te discussiëren. Je kunt binnen de randstad prima nabij je werk wonen op dusdanige wijze dat dit volledig met OV of fiets bereikbaar is. Zelfs buiten de randstad is dit in grote delen van Nederland prima mogelijk. Ook voor vrijetijd doeleinden is inzet van een eigen auto in Nederland vrijwel altijd een luxe product, geen noodzaak. Het aantal keer dat ik in Nederland gebruik heb hoeven maken van een taxi is letterlijk op 1 hand te tellen.
Vrijwel alles is overbodige luxe: TV, bank, huis groter dan 2 vierkante meter per persoon, auto, fiets, bier, en ga zo maar door. Gelukkig MAG luxe nog net in dit land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
RemcoDelft schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 12:26:
[...]

Vrijwel alles is overbodige luxe: TV, bank, huis groter dan 2 vierkante meter per persoon, auto, fiets, bier, en ga zo maar door. Gelukkig MAG luxe nog net in dit land.
Ja, het mag. Maar betekend dus gewoonweg nog altijd niet dat het noodzakelijk is. En je dus ook niet gek op moet kijken hier extra voor te betalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 10:45
[...]

Wat moet het toch heerlijk zijn om voor een ander te kunnen bepalen wat voor hem of haar noodzakelijk is of niet. Uiteraard heeft iedereen in Nederland exact dezelfde leefomstandigheid als jij, anders zou je dat vast niet lukken.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
Wat is eigenlijk de definitie van luxe?
Als de definitie is "dingen die niet noodzakelijk zijn" dan kan het nog een leuke discussie worden. Ik heb ook geen huis nodig om te overleven, een brug kan prima.

Een student of vrijgezel heeft een hele andere levensbehoefte als iemand met een gezin met 2 kinderen en een hond.

Dan heb je de luxe namelijk niet om teveel tijd kwijt te zijn aan het OV in plaats van een eigen auto.

Snel boodschappen doen voor een week gaat makkelijker in een auto dan dat je staat te wachten bij de bushalte met een krat bier en 3 tassen vol boodschappen.
Of als je de kinderen naar school hebt gebracht dan nog op tijd op je werk te kunnen komen.

Wat voor de 1 luxe is, is voor de ander een noodzakelijk iets. en dan maakt het niet uit waar je woont of werkt. Iedereen zijn leven is anders ingedeeld. En laten we daar niet over oordelen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

psychodude schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 12:37:
[...]

Ja, het mag. Maar betekend dus gewoonweg nog altijd niet dat het noodzakelijk is. En je dus ook niet gek op moet kijken hier extra voor te betalen.
Oh hou toch op, kijk je wel eens verder dan je neus lang is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
Sandor_Clegane schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 12:26:
De maatschappij is er op ingericht om een auto te hebben. In de jaren 60 was het gewoon beleid om dit te pushen.

[...]

Linkje: https://www.sciencedirect...cle/pii/S2210422421000769

Nu kun je niet zeggen: wat moeten we met al deze auto's? Openbaar vervoer is geprivatiseerd, een hoop diensten (waar ze juist nodig zijn) zijn afgeschaald vanwege het niet rendabel zijn. In deze gebieden moet je wel een auto hebben.

Misschien het openbaar vervoer weer nationaliseren en gratis maken?
Je snapt dat de jaren 60 inmiddels ruim 60 jaar geleden is? Deze drijfveer richting auto's is al lang voorbij.

Desalniettemin zou ik persoonlijk zeker voorstander zijn van het nationaliseren en volledig subsidiëren van het OV.

Voor wat betrefr inzet van OV in de buitengebieden, dit is natuurlijk heel tweeledig. Zo zijn er namelijk ook diverse gebieden waar mensen het wel zijn gaan gebruiken, de frequentie van bussen er juist op vooruit is gegaan. Daarin zijn je eigen reisbewegingen medebepalend voor de OV inzet.
alexbl69 schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 12:40:
[...]

Wat moet het toch heerlijk zijn om voor een ander te kunnen bepalen wat voor hem of haar noodzakelijk is of niet. Uiteraard heeft iedereen in Nederland exact dezelfde leefomstandigheid als jij, anders zou je dat vast niet lukken.
Het merendeel van Nederland werkt gewoon op een vaste locatie, werkt niet in the middle of nowhere, en heeft veelal dan ook gewoon de mogelijkheid tot OV naar het werk. Een aantal in dit topic gedragen zich alsof we ergens in één of ander derde wereld land wonen zonder publieke faciliteiten. Wat natuurlijk gewoon absolute onzin is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
psychodude schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 12:37:
[...]

Heel gek, ik dacht even dat je beweerde dat mensen nu niet voor hun auto betalen. Precies zoals gisteren bleek uit de kabinetsuitspraak, daar denken ze ook dat mensen pas in 2030 gaan betalen voor het gebruik van hun auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

psychodude schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 12:50:
[...]

Je snapt dat de jaren 60 inmiddels ruim 60 jaar geleden is? Deze drijfveer richting auto's is al lang voorbij.
Yep, daarom zijn onze steden ook helemaal geen product van keuzes uit het verleden. Je snap dat zoiets doorwerkt neem ik aan?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RemcoDelft
Yamy_Daffy schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 12:43:
Als de definitie is "dingen die niet noodzakelijk zijn" dan kan het nog een leuke discussie worden. Ik heb ook geen huis nodig om te overleven, een brug kan prima.
Grappenmaker! Je hebt ook geen brug nodig om een sloot over te steken, ga maar zwemmen! Of beter nog, je hebt niks aan de andere kant te zoeken.

Dit soort discussies eindigen altijd hetzelfde: de auto is helemaal niet nodig, en de miljarden euro's die de overheid ermee binnenhaalt is nooit genoeg!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

RemcoDelft schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 12:54:
[...]

Grappenmaker! Je hebt ook geen brug nodig om een sloot over te steken, ga maar zwemmen! Of beter nog, je hebt niks aan de andere kant te zoeken.

Dit soort discussies eindigen altijd hetzelfde: de auto is helemaal niet nodig, en de miljarden euro's die de overheid ermee binnenhaalt is nooit genoeg!
Het riekt meer naar: "Arm? Ze hebben zelfs een smartphone of een magnetron!"

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• hneel
  • Laatst online: 22-09 16:56

hneel

denkt er het zijne van

psychodude schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 12:50:
Het merendeel van Nederland werkt gewoon op een vaste locatie, werkt niet in the middle of nowhere, en heeft veelal dan ook gewoon de mogelijkheid tot OV naar het werk. Een aantal in dit topic gedragen zich alsof we ergens in één of ander derde wereld land wonen zonder publieke faciliteiten. Wat natuurlijk gewoon absolute onzin is.
Volgens mij leef jij echt in een bubbel. Geen idee hoe het is om in Nederland te wonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
Yamy_Daffy schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 12:43:

Een student of vrijgezel heeft een hele andere levensbehoefte als iemand met een gezin met 2 kinderen en een hond.

Dan heb je de luxe namelijk niet om teveel tijd kwijt te zijn aan het OV in plaats van een eigen auto.

Snel boodschappen doen voor een week gaat makkelijker in een auto dan dat je staat te wachten bij de bushalte met een krat bier en 3 tassen vol boodschappen.
Of als je de kinderen naar school hebt gebracht dan nog op tijd op je werk te kunnen komen.

Wat voor de 1 luxe is, is voor de ander een noodzakelijk iets. en dan maakt het niet uit waar je woont of werkt. Iedereen zijn leven is anders ingedeeld. En laten we daar niet over oordelen.
Een hond is ook luxe, zeker zo 1 van 50-60kg is net zo slecht voor het milieu als een auto.
https://www.change.inc/mo...-meer-co2-uit-dan-suv-373
[/sarcasm]

Maargoed, welvaart en luxe gaan hand in hand.
En die standaard is voor iedereen anders, niet alleen tussen het westen en een 3e wereldland, maar ook tussen je buren..

Noodzakelijk is ook voor iedereen anders, maar ik schat de auto gemiddeld toch hoger in dan vlees eten of huisdieren.

[ Voor 4% gewijzigd door mitsumark op 02-07-2022 13:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
RemcoDelft schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 12:54:
[...]

Maar is een zwemdiploma dan wel noodzakelijk? :+

Sommige mensen denken serieus dat de jaren die je in je werk en carrière hebt gestoken je zomaar overboord kan gooien. Want werk is toch maar werk.
Je vandaag gaat solliciteren en je volgende week bent aangenomen 100 meter verderop. Dat iedereen het leuk vind om in de file te staan. Lekker bij kletsen met de mensen op de A4 en A12 want we hebben toch niets anders te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
Gezien het aantal gebruikers kan je wel stellen dat OV overbodige luxe is. Laten we stoppen met subsidieren van mensen die te lui zijn om te fietsen, of te beroerd zijn om voertuigbelastingen te betalen.

Maar serieuzer: ik zou zonder auto kunnen. Vorig jaar was de auto noodzakelijk (het alternatief zou 900 km per week taxi zijn geweest), dit jaar kan ik zonder. Maar dat zou zwaar afzien zijn voor de paar keer per maand dat een auto als gezin toch wel heel erg makkelijk is. Waarom zou ik dat doen? Daarbij is de overheid heel duidelijk: het gaat om belastinginkomsten, files interesseert ze niet. Als niemand meer auto rijdt, gaan belastingen elders dus met 20 miljard euro omhoog. Kan je nooit meer rijden, maar wel maximaal betalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RemcoDelft
Een hond is geen luxe, het lijkt me enorm vervelend om zo'n ding te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
hneel schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 12:56:
[...]

Volgens mij leef jij echt in een bubbel. Geen idee hoe het is om in Nederland te wonen.
Afgelopen 15 jaar in 4 verschillende provincies binnen Nederland gewoond, binnen 5 verschillende provincies gewerkt. Zowel binnen de Randstad, als ver er buiten. Op geen enkele plaats ooit een probleem gehad met OV.

Maar sure, geen idee hoe het is in Nederland te wonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
mitsumark schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 12:58:
[...]
Een hond is ook luxe, zeker zo 1 van 50-60kg is net zo slecht voor het milieu als een auto.
https://www.change.inc/mo...-meer-co2-uit-dan-suv-373
[/sarcasm]

Maargoed, welvaart en luxe gaan hand in hand.
En die standaard is voor iedereen anders, niet alleen tussen het westen en een 3e wereldland, maar ook tussen je buren..

Noodzakelijk is ook voor iedereen anders, maar ik schat de auto gemiddeld toch hoger in dan vlees eten of huisdieren.
Dan ga ik vanaf 2030 officieel failliet :X
We hebben een hond van ruim 45 kg en een dikke SUV die meer zuipt dan het baasje. Iemand nog een zolderkamer over tegen die tijd?

Betalen voor onze keuzes in het leven heb ik geen problemen mee. Als ik dat allemaal niet meer zou hebben dan zou de lol er heel snel vanaf zijn.
Maar laten we aub niet alles kapot belasten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
psychodude schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 13:02:
[...]

Afgelopen 15 jaar in 4 verschillende provincies binnen Nederland gewoond, binnen 5 verschillende provincies gewerkt. Zowel binnen de Randstad, als ver er buiten. Op geen enkele plaats ooit een probleem gehad met OV.

Heb je bindingsangst?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 14:20
[...]

Na een 3weken in een willekeurig dorpje zonder supermarkt en 2x per dag een belbus(moet je maar geluk hebben dat die wel komt) en je ligt huilend in een hoekje te hopen dat je een keer met een mededorpsbewoner met de auto mee mag om boodschappen te doen.

Kom eens uit die verwaande stadse bubbel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

psychodude schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 13:02:
[...]

Dit maakt het er niet beter op. :)
Dit is onnodig.

[ Voor 16% gewijzigd door Sandor_Clegane op 02-07-2022 13:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:02
Yamy_Daffy schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 13:04:
Maar laten we aub niet alles kapot belasten.
Liefst niet alles nee, maar auto's en honden graag wel... :P

Mechwarrior Online: Flapdrol

Pagina: 1 ... 21 ... 41 Laatste