Jij woont in de Randstad, met goed geregeld OV?
Ga maar eens in een dorp wonen in het oosten des lands (omdat je de randstad niet kunt betalen, bijvoorbeeld). Dan piep je wel anders. Die auto is onmisbaar.
Mensen die de auto echt veel gebruiken, zoals bijvoorbeeld voor woon-werk verkeer gaan dan terecht flink meer betalen als ze geen alternatief willen zoals zoeken van ander werk dichterbij of verhuizen.
In de huidige arbeidsmarkt zou je zeggen dat het wel lukt om werk dichterbij te vinden, in een normale arbeidsmarkt kun je dat vergeten. En als je verhuisd voor je werk, verschuif je het probleem omdat dan de vrouw des huizes moet gaan rijden voor werk. Of je moet dan juist weer gaan rijden om je vrienden te zien of je ouders op leeftijd te verzorgen, etc. Uiteindelijk blijf je dus gewoon rijden.
Zo eenvoudig als jij stelt is het allemaal niet. Behalve dan misschien van achter je PC. Want vanaf die plek is alles makkelijk. Maar ga het eens in het echte leven proberen, zou ik zeggen.
Voordat jouw idee realistisch kan worden, zal eerst het volgende moeten gebeuren:
1) OV in elke stad en in elk dorp volop beschikbaar, vrijwel gratis (in ieder geval fors goedkoper dan nu)
2) Verplicht werkgevers zich te spreiden door het land, veel mensen hebben nu de keuze simpelweg niet.
3) Neem maatregelen waardoor iedereen overal betaalbaar een huis kan kopen of huren
Je snapt hopelijk zelf dat zeker een partij als de VVD (of D66) hierin niets gaat doen? Een alternatief gaat er niet komen, wel gaan we vervoer extreem veel duurder maken. Als het Kabinet écht wil dat wij minder gaan rijden, zou men eerst moeten zorgen dat de noodzaak om te forenzen verdwijnt. Die enkeling die er dan voor kiest, kun je evt. extra belasten.
Ik heb toevallig het geluk (daarna de pech, en nu weer 't geluk) gehad dat ik dichtbij huis werk, en ik dus de auto niet nodig heb om op mijn werk te komen. Maar dat is gewoon niet voor iedereen weggelegd, in sommige beroepsgroepen kun je nou eenmaal maar in een paar plaatsen terecht. Zo wonen mijn broer en schoonzus in de plaats waar zij in haar beroepsgroep werk kan vinden. Mijn broer kan infeite in heel Nederland aan het werk gezet worden (iets teveel ervaring/certificaten/kennis van bepaalde software, zullen we maar zeggen), dus hun eisenpakket was 1) dichtbij een snelweg en 2) niet beide hoeven rijden. Maar zij kunnen een fatsoenlijk huis dichtbij haar werkgever betalen. Kun je dat niet, dan houdt het gewoon op.
[
Voor 3% gewijzigd door
Destruction op 02-07-2022 11:31
]
Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.