'Autobranche: rekeningrijden is onvermijdelijk'

Pagina: 1 ... 20 ... 41 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:13
ed1703 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 13:38:
[...]

Ik voorzie hier echt problemen voor bepaalde inkomens. Dit gaat echt een verschrikkelijke maatregel worden. Maar er zal wel weer een inkomenspleistertje komen.
De mensen die het meeste kilometers maken zijn niet de lagere inkomens.

Overigens is met een lagere mrb natuurlijk de totaalprijs die de meeste mensen betalen niet echt hoger dan nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:28
PatrickH89 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 13:39:
[...]

Het verschil in gewicht tussen brandstofauto's en EV's is verwaarloosbaar voor wegonderhoud.
Ja dat snap ik, maar wij betalen (benzine/diesel)rijders betalen toch ook wegenbelasting?
Maar ik heb het antwoord al gekregen, tot 2025 betaald ev niks, daarna wel dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
ed1703 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 13:38:
[...]

Ik voorzie hier echt problemen voor bepaalde inkomens. Dit gaat echt een verschrikkelijke maatregel worden. Maar er zal wel weer een inkomenspleistertje komen.
Ik denk dat de oplossingen dieper gezocht moeten worden. Zo zal er onder andere gekeken kunnen worden naar beter openbaar vervoer en naar een kostendekkende reiskostenvergoeding voor woon/werk-verkeer.

Openbaar vervoer zou kostentechnisch een no-brainer moeten zijn en een eigen auto een luxe.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
TheBrut3 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 12:27:
[...]

Elektrische auto's hebben nu enkel MRB vrijstelling. Volgens mij is het plan dat ze in 2025 half bedrag gaan betalen en vanaf 2026 vol bedrag. Dan gaat de gemiddelde elektrische auto meer betalen dan de gemiddelde benzine auto, gezien deze zwaarder is.
Wie zegt dat de MRB voor elektrisch hetzelfde wordt als benzine?
Diesel is hoger als benzine.
LPG is ook hoger, tenzij je een lichte auto hebt.

Kan best dat electrisch alsnog minder MRB gaan betalen dan benzine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-09 20:36
Joris748 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 13:42:
[...]

Ik denk dat de oplossingen dieper gezocht moeten worden. Zo zal er onder andere gekeken kunnen worden naar beter openbaar vervoer en naar een kostendekkende reiskostenvergoeding voor woon/werk-verkeer.

Openbaar vervoer zou kostentechnisch een no-brainer moeten zijn en een eigen auto een luxe.
Het probleem is dat het OV uitbesteed is aan commerciele bedrijven, die kijken alleen naar welke lijnen verlies opleveren en schrappen die vervolgens.
Als ik bij ons kijk in de regio Arnhem/Nijmegen zie je dat de politiek al een aantal keren zich met buslijnen heeft lopen bemoeien, en tot nu toe geen tot weinig succes heeft opgeleverd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
[...]

Beter vervoer en vooral met meer spoorlijnen is in de jaren '90 al eens gepoogd door onze eigen NS in een alles omvattend plan. Dit is echter in een grote paarse prullenbak verdwenen. Met de huidige bezetting en capaciteit die aanwezig is, is het inmiddels onmogelijk geworden dit per 2030-2035 aan te kunnen bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
BladeSlayer1000 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 13:49:
[...]

Het probleem is dat het OV uitbesteed is aan commerciele bedrijven, die kijken alleen naar welke lijnen verlies opleveren en schrappen die vervolgens.
Als ik bij ons kijk in de regio Arnhem/Nijmegen zie je dat de politiek al een aantal keren zich met buslijnen heeft lopen bemoeien, en tot nu toe geen tot weinig succes heeft opgeleverd.
Dooddoener, dan heeft de overheid 7 jaar de tijd om weer een fatsoenlijk OV netwerk op te bouwen, tegen redelijke prijzen ;)

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Joris748 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 13:50:
[...]

Dooddoener, dan heeft de overheid 7 jaar de tijd om weer een fatsoenlijk OV netwerk op te bouwen, tegen redelijke prijzen ;)
Maar dat moet dan wel gebeuren. Als je autorijden duurder wil maken, zul je mensen die het dan niet meer kunnen betalen een goed alternatief moeten bieden. Dat wil zeggen, een OV dienst die in elke stad en in elk dorpje van Nederland komt. En dat dan tegen een sterk gereduceerd tarief voor de laagste inkomens, of het liefst gratis voor die groep mensen.

Hier in het oosten des lands kan ik veel vrienden anno 2022 niet bezoeken als ik van het OV afhankelijk zou zijn (of ik moet een taxi nemen, en dan kost me zo'n reis ruim een euro per kilometer. Daar kan ik een hele dikke auto van rijden). Je kunt als overheid niet verkopen dat je mensen de auto af pakt en daar geen serieus en goed betaalbaar alternatief tegenover zet.

Als ik in de Randstad woonde, waar het OV redelijk goed werkt, dan lagen de zaken anders en had ik misschien geen eigen auto meer gehad. Als het OV ook goedkoper is dan de auto (en dat niet door de auto duurder te maken maar de kosten van het OV te verlagen) is de kans daarop ook weer een stuk groter. Maar zoals gezegd, hier in het oosten is het OV niet zo geweldig en ben je al snel afhankelijk van eigen vervoer, zoals bijvoorbeeld de auto. Zelf kies ik bij voorkeur voor de motor, maar ook dat is niet altijd een optie. Als ik een ladder mee moet nemen bijvoorbeeld, gaat dat niet op de motor. Dan heb ik toch echt de auto nodig.

[ Voor 24% gewijzigd door Destruction op 01-07-2022 14:05 ]

Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 16:56

hneel

denkt er het zijne van

Philip Ross schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 13:40:
[...]

Precies. Daarom is het zo'n onzin om te beginnen over dat dit ineens oneerlijk is voor mensen buiten de stad.
We betalen met zijn allen aan alles mee. Als je er meer van gebruikt betaal je meer, dat geld zowel voor ov als binnenkort dus ook de auto.
OV heeft natuurlijk al jaren een toeslag voor daadwerkelijk gebruik.
Iedereen betaalt nu mee aan onderwijs. Ook de mensen zonder kinderen. En wie altijd gezond is betaalt ook gewoon mee aan de zorg. Waarom dan niet ook gewoon iedereen evenveel aan de wegen.

Betalen voor het gebruik? Wat kost dat dan? Als ik straks een stukje door de polder ga rijden, dan kost dat niemand iets (behalve mezelf voor de brandstof). De schade aan het asfalt, verwaarloosbaar. Nieuw asfalt wordt al jaren lang niet meer aangelegd (op een paar kleine uitzonderingen). Ik vind betalen voor gebruik van asfalt wat al in de vorige eeuw is aangelegd net zo onzinnig als betalen voor de lucht die je inademt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
[...]

Dit is niet bepaald een dooddoener argument, ik probeer hiermee te zeggen dat het veel te lang gaat duren, in Nijmegen zijn ze over 1 buslijn nu al denk ik 5 jaar bezig om hem terug te krijgen, tot op heden heeft dit nog geen effect gehad. En momenteel met het tekort aan personeel in het OV is het voor 2030 echt niet opgelost.
[...]

De overheid wilt juist woon/werk-verkeer zoveel mogelijk beperken, een kostendekkende reiskostenvergoeding gaat hier niet bij helpen.

[ Voor 32% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 01-07-2022 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
BladeSlayer1000 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 14:03:
[...]

Dit is niet bepaald een dooddoener argument, ik probeer hiermee te zeggen dat het veel te lang gaat duren, in Nijmegen zijn ze over 1 buslijn nu al denk ik 5 jaar bezig om hem terug te krijgen, tot op heden heeft dit nog geen effect gehad. En momenteel met het tekort aan personeel in het OV is het voor 2030 echt niet opgelost.
Dat is helaas de praktijk. Maar als de overheid nu de regie zou nemen, dan moet dat echt mogelijk zijn in 7 jaar(!) tijd. Betekent echter ten eerste wel dat we een regering moeten krijgen die wel een lange-termijnvisie heeft (al heb ik daar ook een hard hoofd in). En die zal ook na moeten denken over financiering. Dat personeelstekort is ook op te lossen door op tijd mensen op te leiden en door voldoende aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden te bieden.
[...]

De overheid wilt juist woon/werk-verkeer zoveel mogelijk beperken, een kostendekkende reiskostenvergoeding gaat hier niet bij helpen.
Of juist wel, nu maakt het voor de werkgever niet uit of iemand 150 km moet forensen of slechts 30 km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
Joris748 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 14:17:
[...]

Dat is helaas de praktijk. Maar als de overheid nu de regie zou nemen, dan moet dat echt mogelijk zijn in 7 jaar(!) tijd. Betekent echter ten eerste wel dat we een regering moeten krijgen die wel een lange-termijnvisie heeft (al heb ik daar ook een hard hoofd in).
We zijn al bijna 20 jaar bezig geweest om een hanzespoorlijntje van 50 km aan te laten leggen.. want tja, een 2e kamer die het maar niet eens kan worden.. en zo gaat dit met elk project.
Andere voorbeelden zijn een HSL-zuid waar ook al bijna 20 jaar voor stond.
Succes met je 'regie nemen' :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22-09 21:24
Joris748 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 14:17:
Dat is helaas de praktijk. Maar als de overheid nu de regie zou nemen, dan moet dat echt mogelijk zijn in 7 jaar(!) tijd.
Met welke mensen? Als je het OV wil upscalen dan heb je ook extra mensen nodig, waar er nu al tekort zijn in het OV. Net als in de zorg, onderwijs, politie, defensie, bouw, transport enz.
Als de zorg zo doorgaat als nu (1 op de 7 mensen werkzaam in de zorg) dan is de voorspelling dat in 2040 1 op de 3 mensen in de zorg moeten werken, wat onmogelijk is. Hoe ga je dat voor elkaar krijgen als ook de OV bezetting omhoog moet? Met het OV moet je altijd vertrekken op een plek waar je niet bent en je gaat altijd naar een locatie waar je niet moet zijn.

Wat al wordt gezegd, OV is leuk voor de Randstad en dat was het. Voorbeeld van mijzelf: Als ik met de auto naar mijn ouders wil is dat 20 miunten, met de fiets een uurtje en met het OV is dat..... 1 uur er 40 minuten! Buiten de Randstad moet je geluk hebben dat je van een dorp naar een dorp moet welke toevallig op dezelfde bus route liggen. Als je eerst via een hub moet in een stad, dan verlies je echt mega veel tijd.

Autorijden moet gewoon betaalbaar mogelijk blijven. Laat mensen gewoon wat vrijheid hebben, om nog maar te zwijgen om bijv. die zorgmedewerkers die een 24 uurs rooster hebben en niet thuis kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:13
TheBrut3 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 14:56:
[...]
Autorijden moet gewoon betaalbaar mogelijk blijven. Laat mensen gewoon wat vrijheid hebben, om nog maar te zwijgen om bijv. die zorgmedewerkers die een 24 uurs rooster hebben en niet thuis kunnen werken.
Betaalbaar houden kan op 2 manieren. De eerste is goedkoop maken, het tweede is zorgen de de lonen weer een keer omhoog gaan.

Autorijden moet gewoon precies zo veel kosten dat alle veroorzaakte kosten er van gedekt kunnen worden. Dus zowel onderhoud aan wegen als controlles, milieu schade en gezondheids schade.

Als dat te duur is dan zit het probleem bij de inkomsten kant van het plaatje.

Vrijheid is prima maar het moet niet ten koste gaan van anderen. Iets wat wel kan gebeuren als je niet heel goed in de gaten houdt wat de gevolgen van het autorijden zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:30

Dennahz

Life feels like hell should.

TheBrut3 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 14:56:
[...]
Wat al wordt gezegd, OV is leuk voor de Randstad en dat was het. Voorbeeld van mijzelf: Als ik met de auto naar mijn ouders wil is dat 20 miunten, met de fiets een uurtje en met het OV is dat..... 1 uur er 40 minuten! Buiten de Randstad moet je geluk hebben dat je van een dorp naar een dorp moet welke toevallig op dezelfde bus route liggen. Als je eerst via een hub moet in een stad, dan verlies je echt mega veel tijd.
Het grote probleem in dit land is dat het beleid gemaakt wordt door mensen met oogkleppen op. Mensen die in de randstad wonen en er opgegroeid zijn. Buiten de randstad is het OV vrijwel nooit een goede optie en zijn de mogelijkheden lang zo flexibel niet.
Juist. Het is een beetje een standaard trucje aan het worden. Ze willen iets bereiken (minder auto's op de weg) en eigenlijk komt het er dan altijd op neer dat ze het zo duur maken dat mensen het niet meer kunnen betalen. Problem solved. Dat die mensen een groot stuk van hun mobiliteit verliezen... ach. Het is lekker rustig op de weg, toch? En de rijke mensen kunnen gewoon blijven rijden.

Kilometerheffing... en dan ook nog de accijns op benzine/diesel houden? Want eigenlijk betalen we natuurlijk al per kilometer op die manier. Sterker nog: als je niet zuinig/milieuvriendelijk rijdt, betaal je nog veel meer, want meer verbruik.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
Dennahz schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 15:19:
[...]

Het grote probleem in dit land is dat het beleid gemaakt wordt door mensen met oogkleppen op. Mensen die in de randstad wonen en er opgegroeid zijn. Buiten de randstad is het OV vrijwel nooit een goede optie en zijn de mogelijkheden lang zo flexibel niet.

[...]

Juist. Het is een beetje een standaard trucje aan het worden. Ze willen iets bereiken (minder auto's op de weg) en eigenlijk komt het er dan altijd op neer dat ze het zo duur maken dat mensen het niet meer kunnen betalen. Problem solved. Dat die mensen een groot stuk van hun mobiliteit verliezen... ach. Het is lekker rustig op de weg, toch? En de rijke mensen kunnen gewoon blijven rijden.

Kilometerheffing... en dan ook nog de accijns op benzine/diesel houden? Want eigenlijk betalen we natuurlijk al per kilometer op die manier. Sterker nog: als je niet zuinig/milieuvriendelijk rijdt, betaal je nog veel meer, want meer verbruik.
En komt ook nog bij dat ik verwacht dat de benzineprijs rond die tijd veel hoger is dan dat hij nu is. Tenslotte hoe minder benzine en diesel voertuigen er rijden hoe duurder de prijs gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

ed1703 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 07:34:
[...]

ALS ik daar tank ja.. maar wie zegt dat ik dit op een ritje Oldenzaal - Hannover doe?
Zelfs nu niet? Nu de brandstof bij onze Oosterburen zoveel goedkoper is dan in Nederland? ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Tja indirect profiteren de mensen die het geluk hebben het werk naast de deur te hebben natuurlijk wel mee van de mensen die werken in alllerlei publieke en commerciële sectoren en wél moet rijden.

Weinig mensen hebben een auto voor de lol.
Investeer dan eerst maar in het OV en dwing werkgevers thuis te laten werken als keuze. Probleem opgelost? Nee, mensen in de zorg zijn lekker genaaid, horeca idem en nog talloze sectoren die niet thuis kunnen werken

[ Voor 40% gewijzigd door Deruxian op 01-07-2022 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 12:48

psy

ari3 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 21:04:
Ik lees hier alleen maar negatieve dingen over rekeningrijden. Laat ik er eens wat meer positieve benaderingen plaatsen:

1. Als de kilometerprijs hoog genoeg zullen we een verminderde filedruk zien omdat alleen de mensen die economisch hoogwaardig werk doen de reiskosten nog kunnen of willen dragen. Uiteindelijke leiden hoge reiskosten tot het volgende punt:

2. Als de kilometerprijs voor de meeste mensen te hoog is, gaan we een versnelde afbouw zien van onnodig reizen voor werk, recreatie en winkelen. De samenleving heeft immers behoefte aan meer ruimte voor woningen en natuur. Winkels en horeca zullen moeten omschakelen naar thuisbezorgen. Het consumeren van concerten, musea, sportevenementen, café, onderwijs, debatten, winkels, bioscoop, theater en cultuurvakanties kunnen streaming en/of in VR. Daarnaast winnen we enorm veel kwaliteit van leven terug in vrije tijd omdat we niet meer onnodig reizen.
Nummer 2 gaat niet gebeuren. De meeste van zulke ritjes zijn relatief dichtbij.
Ik rij nu al zowat drie jaar niet meer naar mijn werk, zoveel blijft er dan niet meer over. Daar gaat rekeningrijden geen invloed op hebben, en al helemaal niet als je bedenkt dat de MRB wegvalt.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

psy schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 17:59:
[...]

Nummer 2 gaat niet gebeuren. De meeste van zulke ritjes zijn relatief dichtbij.
Ik rij nu al zowat drie jaar niet meer naar mijn werk, zoveel blijft er dan niet meer over. Daar gaat rekeningrijden geen invloed op hebben, en al helemaal niet als je bedenkt dat de MRB wegvalt.
Het zal van het tarief afhangen, zolang we dat nog niet weten kunnen we weinig conclusies trekken.

Wat de plannen van @ari3 betreft.. Ik denk niet dat de kwaliteit van leven beter wordt als we voortaan niet meer uit onze huizen komen en alles thuisbezorgd wordt en de rest via VR gaat. Voer dat soort dingen maar in in het jaar na mijn overlijden, laat ik het zo zeggen :P Ga ik er wel vanuit dat dat nog wel een jaar of 40 duurt :+

[ Voor 3% gewijzigd door Destruction op 01-07-2022 18:21 ]

Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:10
Deruxian schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 17:31:
Tja indirect profiteren de mensen die het geluk hebben het werk naast de deur te hebben natuurlijk wel mee van de mensen die werken in alllerlei publieke en commerciële sectoren en wél moet rijden.
Die kunnen toch gewoon een kosten-dekkende reiskostenvergoeding eisen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 14:20
[...]

Nadat ze vooral in de buitengebieden weet ik hoeveel buslijnen hebben wegbezuinigd....

Dat komt echt niet meer terug en zeker niet voor een redelijke prijs. Dus woon je buitenaf(buiten de Randstad) dan ben je de lul en mag je gaan betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:36

Dennis1812

Amateur prutser

eric.1 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 18:25:
[...]

Ik kan eisen wat ik wil. Maar dat zal aan de CAO tafel moeten gebeuren.
Zolang er nog sectoren zijn die slechts 3ct per km geven hebben we een lange weg te gaan.
Zeker in de zorg helpt het niet mee dat salarissen betaald worden uit zorgpremies. Daar heeft de Nederlander bar weinig geld voor over.

Horeca idem. Zodra t eten dan duurder wordt omdat jij je personeel wel goed betaald lopen je klanten naar de buren.
Dat moet collectief geregeld worden. Niet op individueel niveau

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

eric.1 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 18:25:
[...]

Of een auto van de werkgever.

Ik ken iemand in de thuiszorg, zij krijgt regelmatig op haar donder omdat ze te laat bij de volgende klant is (let wel, zij hanteren 10:00 - 12:00 klant 1, 12:05 klant 2 aan de andere kant van de stad). Het probleem is volgens de werkgever dat zij fietst. Telkens vraagt ze weer: Hebben jullie dan een auto voor mij? Nee, die hebben ze niet. Nou, zegt ze dan.. Ik heb ook geen auto :w

Die heeft ze wel, maar wat denkt zo'n werkgever nou, gebruik van een privé auto willen verplichten terwijl daar geen fatsoenlijke vergoeding tegenover staat? 8)7
Dennis1812 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 18:28:
[...]

Zeker in de zorg helpt het niet mee dat salarissen betaald worden uit zorgpremies. Daar heeft de Nederlander bar weinig geld voor over.
Ik betaal maandelijks ruim 170 euro zorgpremie. Dat vind ik meer dan genoeg. Natuurlijk moeten de zorgmedewerkers een fatsoenlijk salaris en fatsoenlijke kilometer/reiskostenvergoeding krijgen, maar je kunt dat ook betalen door de commerciële partijen uit het systeem te slopen en het aantal stropdassen in de sector te verwijderen.

[ Voor 27% gewijzigd door Destruction op 01-07-2022 18:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snaggyheadshot
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-09 17:26
Dit plan slaat kant noch wal (naar mijn mening). Uiteraard zijn nog niet alle details maar toch:

- Ik ben grenswoner. Ik maak veel kilometers over de grens. Waarom zou ik in godsnaam méér belasting betalen voor kilometers die ik buiten Nederland maak? Als het betreffende land zelf belasting wil heffen bijvoorbeeld d.m.v. van tol: prima. Maar waarom zou ik meer belasting moeten betalen als ik geeneens die kilometers in Nederland maak?

- Ik ben grenswoner. Dus ik woon niet in de randstad. Ik zou véél vaker van het OV gebruik maken als ik naar mijn werk of andere plekken waarnaar ik toe moet met het OV kon bereiken. Dat kan ik niet. Mensen buiten de randstad worden dus onevenredig vaak benadeeld omdat de OV verbindingen veel slechter zijn.

- Onzuinige auto's betalen nu al meer belasting door middel van accijnzen op brandstof en wegenbelasting voor gewicht. Nu zal dat laatste wellicht nog wel in de kilometerprijs verwerkt gaan worden en het eerste in mindere mate door een lagere efficiëntie (en dus vaker moeten opladen). Maar toch. De vervuiler betaald dalijk in verhouding minder dan nu.

- Het is niet bedoeld om files tegen te gaan. Waarom zou je dan in godsnaam niet vanaf nu tot aan 2030 langzaamaan elektrische auto's in stappen gaan belasten zoals we nu ook al doen om het gat te vullen? Dit plan heeft nu geen toegevoegde waarde meer. Zeker nu de kilometers die gemaakt worden in de toekomst schoner zijn dan de kilometers die we nu en in het verleden maakten.

Enigste voordeel wat ik kan bedenken is dat privacytechnisch er niet naar gekeken gaat worden naar wáár er gereden wordt. Maarja daar hangt dan wel een prijs aan vast 8)7

* snaggyheadshot gaat langzaamaan toch maar eens voor een huisje over de grens kijken :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Een typisch randstad besluit...

De bus stopt hier trouwens op 1 minuut lopen om daarna ~1 uur erover te doen naar CS Arnhem. (45 minuten OV planner)

Met de auto duurt dat 25 minuten.

Station Voorburg naar Station Den Haag kost 16 minuten met de trein en 13 minuten met de auto.

Als aansluiting op @Destruction
Uiteindelijk kan het mij niet zoveel schelen, maar mijn vrouw, partime in de wijkzorg wel. Dat gebeurt niet met dure leaseauto's, maar gewoon met privé auto's en met dat beroep kan je niet even met de bus/OV.

Ik kan mij zo voorstellen dat er weer wat ouderen weg zullen gaan, want je legt al een beetje in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Vorkie schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 18:38:
Als aansluiting op @Destruction
Uiteindelijk kan het mij niet zoveel schelen, maar mijn vrouw, partime in de wijkzorg wel. Dat gebeurt niet met dure leaseauto's, maar gewoon met privé auto's en met dat beroep kan je niet even met de bus/OV.

Ik kan mij zo voorstellen dat er weer wat ouderen weg zullen gaan, want je legt al een beetje in.
Tegen zo'n werkgever zou ik dus zeggen dat ik geen auto meer heb. Wat denkt zo'n werkgever nou? Dan regelt hij maar vervoer, al is het een Aygo met reclame van het bedrijf erop, enkel voor woon-werk en werk-werk. Helemaal prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hneel
  • Laatst online: 22-09 16:56

hneel

denkt er het zijne van

Punt is ook dat geen enkel ander land ter wereld zo'n systeem heeft of er uberhaupt over nadenkt (ja, in londen en scnadinavie heb je congestieheffing, maar dat is plaatselijk).
Nederland moet weer zo nodig de gekke henkie van de wereld zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Destruction schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 18:40:
[...]

Tegen zo'n werkgever zou ik dus zeggen dat ik geen auto meer heb. Wat denkt zo'n werkgever nou? Dan regelt hij maar vervoer, al is het een Aygo met reclame van het bedrijf erop, enkel voor woon-werk en werk-werk. Helemaal prima.
Als deze plannen doorzetten merk ik in de consensus van de app groep van dat werk dat ze inderdaad gaan "eisen" om pool auto's in te zetten. (of lease, maar dat is qua bijtelling niet zo praktisch voor sommige)

Thuis > kantoor en start werktijd > pool auto > clienten > kantoor en eind werktijd > Thuis

Tenzij er weer een leegloop moet gaan plaatsvinden zodat half NL weer kan gaan klagen dat ze zelf voor hun ouderen moeten zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:10
Dennis1812 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 18:28:
[...]

Ik kan eisen wat ik wil. Maar dat zal aan de CAO tafel moeten gebeuren.
Zolang er nog sectoren zijn die slechts 3ct per km geven hebben we een lange weg te gaan.

Horeca idem. Zodra t eten dan duurder wordt omdat jij je personeel wel goed betaald lopen je klanten naar de buren.
Dat moet collectief geregeld worden. Niet op individueel niveau
Volgens mij had ik het toch ook niet over een individu? :) Je kan op verschillende niveaus zoiets eisen. Dat het niet altijd makkelijk zal zijn, dat lijkt me duidelijk.

Maar zeker in de huidige markt kan je in bepaalde sectoren best wat eisen stellen of elders aan de slag gaan.
Destruction schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 18:36:
[...]

Of een auto van de werkgever.

Ik ken iemand in de thuiszorg, zij krijgt regelmatig op haar donder omdat ze te laat bij de volgende klant is (let wel, zij hanteren 10:00 - 12:00 klant 1, 12:05 klant 2 aan de andere kant van de stad). Het probleem is volgens de werkgever dat zij fietst. Telkens vraagt ze weer: Hebben jullie dan een auto voor mij? Nee, die hebben ze niet. Nou, zegt ze dan.. Ik heb ook geen auto :w

Die heeft ze wel, maar wat denkt zo'n werkgever nou, gebruik van een privé auto willen verplichten terwijl daar geen fatsoenlijke vergoeding tegenover staat? 8)7
Dat kan ook. Dat is waar ik woon (buiten NL) wel de norm trouwens. Het zwemelt van die kleine thuiszorg autotjes, ze zijn letterlijk overal te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:34
Vorkie schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 18:42:
[...]

Als deze plannen doorzetten merk ik in de consensus van de app groep van dat werk dat ze inderdaad gaan "eisen" om pool auto's in te zetten. (of lease, maar dat is qua bijtelling niet zo praktisch voor sommige)

Thuis > kantoor en start werktijd > pool auto > clienten > kantoor en eind werktijd > Thuis

Tenzij er weer een leegloop moet gaan plaatsvinden zodat half NL weer kan gaan klagen dat ze zelf voor hun ouderen moeten zorgen.
Een leaseauto hoeft niet privé gereden te worden. Is wel minder fijn voor de parkeergelegenheid als 1 persoon twee auto’s heeft om die reden.

Aan de andere kant zou een leuk klein karretje van de zaak een nette perk kunnen vormen voor een branche die wel wat aantrekkingskracht kan gebruiken.

Waarom in de IT (detachering) wel standaard een zakelijke wagen maar in de thuiszorg niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Cid Highwind schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 18:47:
[...]

Een leaseauto hoeft niet privé gereden te worden. Is wel minder fijn voor de parkeergelegenheid als 1 persoon twee auto’s heeft om die reden.

Aan de andere kant zou een leuk klein karretje van de zaak een nette perk kunnen vormen voor een branche die wel wat aantrekkingskracht kan gebruiken.

Waarom in de IT (detachering) wel standaard een zakelijke wagen maar in de thuiszorg niet?
Omdat de IT draait op enorme winsten en een enorme salarissen. Personeel kan meer en meer eisen. Werkgevers zitten niet aan limieten vast zoals ze dat in de zorg wel zitten.
Een enkele organisatie hier bied van die lease autootjes aan. Vanaf 17.5k zakelijke km per jaar en nog wat voorwaarden.
Verder wordt er geëist dat je een privé auto hebt en krijg je in de CAO VVT echt een bizar slechte km vergoeding.

Maargoed ik werk in de meldkamer ambulancezorg. 36km enkele reis. Meldkamers dichterbij zijn er niet. Want alles moest fuseren voor efficiëntie en nog wat kulredenen.
Bij mij krijgen we dan wel 19ct/km. Maar dat is allang niet kostendekkend. Zeker niet zodra je zometeen per km extra heffing gaat betalen.
Thuiswerken is geen optie.

Woon/werk zou niet mee moeten tellen voor de km heffing. Die rekening zou direct naar de werkgever moeten gaan imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Honesty

kattenneus!

[...]

Nu woon ik in het zuiden en weet ik dat er genoeg thuiszorg organisaties gewoon in gestickerde auto's rijden, dus ik denk dat je wens al in vervulling is gegaan. Ik denk zeker dat als je per km betaald voor je lease auto je makkelijker prive gaat rijden, Nu is het makkelijk tot 500km niet prive rijden en daarboven maakt het niet meer uit, ik reed toen ik nog in de lease auto reed ook soms 300 km om om een chatvriendin te ontmoeten dat zou ik met rekeningrijden nooit meer doen:)

Festina lente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
@Cid Highwind @Honesty Dat zijn 9/10 keer thuiszorgorganisaties die detacheren, dus net zoals in de IT lekker geld scheppen.

Maar dwalen wel iets af :)

Ik wil eerst wel zien wat ze precies gaan willen, maar zal wel met stemmen goed de partijprogramma's gaan bekijken...

[ Voor 37% gewijzigd door Vorkie op 01-07-2022 18:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
https://nos.nl/artikel/24...betalen-per-autokilometer
Het kabinet heeft "een eerste uitwerking" vastgesteld die moet uitmonden in betalen voor het gebruik van een auto in 2030.

Ik snap dat ze aardig wereldvreemd zijn daar in het kabinet, zeker nadat ze jaren geleden unaniem besloten de bijtelling voor hun dienstauto aan zichzelf te vergoeden, maar snappen ze dan werkelijk niet dat normale Nederlanders ook nu al betalen voor het gebruik van hun auto?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

[...]

Ook in algemene zin, je hebt geen discussie meer over kilometervergoeding als de werkgever je een auto beschikbaar stelt (of een OV abonnement als dat een serieus alternatief is). De werkgever draait voor de kosten van die auto op en dat is voor iedereen duidelijk, probleem opgelost. Voor de werkgever is het niet persé slecht om auto's uit te delen, er rijdt wat reclame rond en de kosten van die voertuigen vallen uiteraard onder de bedrijfskosten.

Ik werk nu gelukkig in mijn eigen woonplaats, de auto staat op mijn werkdagen voor m'n deur. Als ik nu buiten m'n eigen woonplaats moet gaan werken, zeker met het oog op kilometerheffing, weet ik alvast dat ik een auto vd zaak als eis op tafel leg. Puur voor het zakelijke gebruik, verder heb ik niks nodig (dat kan ik met privé vervoer regelen namelijk). Maar laat de werkgever het vraagstuk vervoer maar oplossen op zijn kosten, dan hoef ik er geen geld aan te verliezen. Dat er dan een 2e auto in de straat staat, is een feit. En nee, dat is niet ideaal. Maar waarom toeleggen op een "vergoeding" die de kosten niet dekt (en dus hooguit een tegemoetkoming is) terwijl de werkgever een auto'tje zakelijk kan afschrijven en die kosten volledig gedekt kunnen worden door de werkgever?

[ Voor 12% gewijzigd door Destruction op 01-07-2022 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09 00:13
https://www.nu.nl/economi...rijden-in-vanaf-2030.html
Staatssecretaris Marnix van Rij (Financiën) voegt daaraan toe dat met het nieuwe systeem meer belasting wordt opgehaald. Dat compenseert het verlies aan brandstofaccijns nu steeds meer mensen kiezen voor een elektrische auto. Van Rij: "Dit jaar halen we zo'n 14 miljard euro op, waarvan ruim 4 miljard euro via de motorrijtuigenbelasting. Deze overheidsinkomsten op peil houden is één van de redenen om een nieuw systeem in te voeren.
Ben ik de enige die het idee heeft dat àls mensen inderdaad drastisch minder zullen gaan rijden, er weer wat anders in het leven hoger belast gaat worden omdat de overheid geen verlies van inkomen wil? :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
RemcoDelft schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 18:54:
https://nos.nl/artikel/24...betalen-per-autokilometer
Het kabinet heeft "een eerste uitwerking" vastgesteld die moet uitmonden in betalen voor het gebruik van een auto in 2030.

Ik snap dat ze aardig wereldvreemd zijn daar in het kabinet, zeker nadat ze jaren geleden unaniem besloten de bijtelling voor hun dienstauto aan zichzelf te vergoeden, maar snappen ze dan werkelijk niet dat normale Nederlanders ook nu al betalen voor het gebruik van hun auto?
Zoals ik het nieuwsartikel interpreteer zullen benzine en dieselauto's meer kilometerheffing gaan betalen dan EV's. Iets wat ik al helemaal niet begrijp, tenslotte betalen we al belasting over benzinekosten.
En rond die tijd verwacht ik dat de benzinekosten alleen maar duurder zullen worden, omdat de EU vanaf 2035 benzine / diesel voertuigen verbied. Hoe minder vraag er zal zijn, hoe duurder een product wordt, dus hoe meer belasting die overheid binnenhaalt.

Edit: rond die tijd zul je voor jouw benzine / diesel auto ook niets meer krijgen, tenslotte kunnen verkopers die ook niet meer doorverkopen in de EU, exporteren levert hun dan niets meer op dus zal je blij mogen zijn als je voor jouw auto nog de schrootwaarde terug krijgt.

Dit is weer een perfect idee van de VVD, D66, CDA en ChristenUnie om nog meer geld uit de gemiddelde Nederlander te halen.

[ Voor 10% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 01-07-2022 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
Josefien schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 19:06:

[...]

Ben ik de enige die het idee heeft dat àls mensen inderdaad drastisch minder zullen gaan rijden, er weer wat anders in het leven hoger belast gaat worden omdat de overheid geen verlies van inkomen wil? :r
Nee, je bent niet de enige..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

[...]

Dan bedenken ze een belasting die een vaste prijs per kwartaal heeft. Maar je per maand mag betalen en de hoogte is afhankelijk van het gewicht van je auto en wat voor brandstof erin gaat.
Op die manier belasten we bezit in plaats van gebruik waardoor de inkomsten stabieler en beter voorspelbaar zijn.
We noemen het motorrijtuigenbelasting.

Oh wacht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online

[...]

Er is alleen geen enkele indicatie dat dit soort maatregelen er voor zorgt dat mensen minder kilometers gaan maken. Dat is mogelijk maar eventjes. Ervaringen genoeg. Stockholm dacht dit ook in 2016 en een jaar later was het alweer bijna op het niveau van het jaar ervoor. Dit is ook puur om de zakken op de Tweede Kamer der Staten-Generaal op de Bezuidenhoutseweg 67 nog wat meer te vullen. De reacties van politici geven dit ook aan.
ehtweak schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 16:50:
[...]

Zelfs nu niet? Nu de brandstof bij onze Oosterburen zoveel goedkoper is dan in Nederland? ;)
Ja, hier heb je wel een puntje.. laat ik het eens omdraaien naar 2030: als straks de inkomsten niet mogen dalen (moeten zelfs voor de overheid nog een beetje omhoog), dan moet een ritje voor vakantie naar noord-italie toch krankzinnig duur worden als zoals hierboven aangegeven mensen mogelijk de auto wat vaker thuis laten staan? Spelen met tarieven (binnen/buitenland) zonder GPS via telefoon en/of kastje gaat immers niet.

Is Hertz al begonnen met extra orders? :P

[ Voor 30% gewijzigd door ed1703 op 01-07-2022 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Bouke-p schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 18:28:
[...]

Nadat ze vooral in de buitengebieden weet ik hoeveel buslijnen hebben wegbezuinigd....

Dat komt echt niet meer terug en zeker niet voor een redelijke prijs. Dus woon je buitenaf(buiten de Randstad) dan ben je de lul en mag je gaan betalen.
Dat is ook gewoon een keuze. Laat het OV niet aan de markt over, dan kun je niet-rendabele lijnen financieren met de opbrengst van rendabele lijnen en/of uit andere middelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:25

Spotmatic

Ken sent me

Op nu.nl wordt het als volgt verwoord: "Vanaf 2030 betalen automobilisten een belasting per kilometer die ze rijden en geen vast bedrag meer op het bezit van een auto. En even verderop dat de regeling geldt voor personenwagens en bestelauto's.

Ik hou me wel eens met belastingen bezig omdat ik een oude VW bus heb. Maar dit impliceert wel een belangrijk punt: dat allerlei bullshit-regels komen te vervallen. Denk aan de inrichtringseisen van een bestelauto (grijs kenteken) en het fiscale blok dat in de laadruimte moet passen. In feite maakt het dus geen hol meer uit wat je allemaal in je auto verbouwt.

Ik heb bijvoorbeeld een dubbelcabine pick-up en de laadruimte mag alleen maar overkapt worden als het fiscale blok van 1,30m hoog erin past. Laat ik nou een huif hebben die niet hoger is dan 0,9m. Dat is nu niet toegestaan. En dat soort regels komen dus meteen te vervallen omdat je, als je toch al geen MRB betaalt, ook geen economisch delict meer kunt plegen als je inrichting niet meer overeenkomt met de eisen... EN het zou ook kunnen betekenen dat iedereen weer grotere auto's gaat rijden want die vaste maandelijkse kosten o.b.v. gewicht zijn er dan niet meer.

De belastingvrijstelling van oldtimers heeft dan ook geen nut meer, want elke auto is dan in wezen belastingvrij. Hoe groot hij ook is of hoe nieuw (oud) hij ook is.

[ Voor 12% gewijzigd door Spotmatic op 01-07-2022 19:37 ]

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

Vraag me af hoe ze dit praktisch denken te gaan regelen? Via Apk km stand ofzo? Wij gebruiken de auto niet super veel, Max 20k per jaar. En daarvan is waarschijnlijk 20% in het buitenland tijdens de vakanties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Hoe werkt dit voor de mensen in de bouw?
Niet iedereen zit in een busje van de baas en het werk is zelden dichtbij.

Maar ik ben ook zeker benieuwd hoe ze dit denken uit te voeren met al die super IT projecten bij de (r)overheid

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:17
De praktische invoering is mij echt al jaren een doorn in het oog. Hoe kun je bijhouden hoeveel kilometer een auto rijdt? Met de kilometerstand. Maar kilometers in het buitenland tellen natuurlijk niet mee, dus wat dan? Auto's zullen een kastje moeten krijgen dat meeloopt met de kilometerstand, wat uitgezet kan worden in het buitenland. Als ze slim zijn maken ze het meteen zodanig dat later de functionaliteit kan worden toegevoegd om verschillende wegen verschillende tarieven te geven, want dat is uiteindelijk wat je wilt.

Ik denk niet dat dit fraudebestendig te realiseren is. Dus dan wordt het al snel weer een gps-gebaseerde oplossing. De overheid kan je positie niet zien (staat op nu.nl), maar iemand moet je positie kunnen zien om de kilometers te berekenen. Dus komen er bedrijfjes die dit gaan doen? Die dan weer gevoelig kunnen zijn voor datalekken?

En dan vergeten we nog even de mensen die bijvoorbeeld op het platteland wonen waar geen ov is. Die mensen maken meer autokilometers dan een stedeling, en kunnen daar niks aan doen. Hoe voeren we het zodanig in dat dit eerlijk is? Hoe doen we het met kilometers die je aflegt op prive-grondgebied? Die tellen uiteraard niet mee voor de wegenbelasting, dus hoe halen we die eruit?

Ik zie nog een boel praktische problemen en vraag me af of die allemaal oplosbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
PhilipsFan schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 19:51:
Maar kilometers in het buitenland tellen natuurlijk niet mee, dus wat dan?
Kilometers in het buitenland gaan meetellen, dat is al bekend. De vraag is alleen hoe de EU hierover denkt, gezien mensen uit het buitenland dan weer niet mee betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
De praktische invoering is mij echt al jaren een doorn in het oog. Hoe kun je bijhouden hoeveel kilometer een auto rijdt? Met de kilometerstand. Maar kilometers in het buitenland tellen natuurlijk niet mee, dus wat dan? Auto's zullen een kastje moeten krijgen dat meeloopt met de kilometerstand, wat uitgezet kan worden in het buitenland. Als ze slim zijn maken ze het meteen zodanig dat later de functionaliteit kan worden toegevoegd om verschillende wegen verschillende tarieven te geven, want dat is uiteindelijk wat je wilt.
Verplicht een belastingambtenaar naast je in de auto, zonder permanente controle mag je gewoon niet meer rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
BladeSlayer1000 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 19:56:
[...]

Kilometers in het buitenland gaan meetellen, dat is al bekend. De vraag is alleen hoe de EU hierover denkt, gezien mensen uit het buitenland dan weer niet mee betalen.
Dat kan helemaal niet. Als het zo gaat, wordt het een vermogensrendementsheffing part II. 10 jaar na invoering van deze onzin wint iemand een rechtszaak en mag de overheid al die miljarden weer gaan terugbetalen, omdat niet meer is na te gaan welke kilometers in het buitenland zijn gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online

Ik denk niet dat dit fraudebestendig te realiseren is. Dus dan wordt het al snel weer een gps-gebaseerde oplossing. De overheid kan je positie niet zien (staat op nu.nl), maar iemand moet je positie kunnen zien om de kilometers te berekenen. Dus komen er bedrijfjes die dit gaan doen? Die dan weer gevoelig kunnen zijn voor datalekken?

En dan vergeten we nog even de mensen die bijvoorbeeld op het platteland wonen waar geen ov is. Die mensen maken meer autokilometers dan een stedeling, en kunnen daar niks aan doen. Hoe voeren we het zodanig in dat dit eerlijk is? Hoe doen we het met kilometers die je aflegt op prive-grondgebied? Die tellen uiteraard niet mee voor de wegenbelasting, dus hoe halen we die eruit?

Ik zie nog een boel praktische problemen en vraag me af of die allemaal oplosbaar zijn.
Persoonlijk vind ik dat mensen met een minder inkomen een basisbedrag moeten betalen.
Daarbij kan het niet zo zijn dat je een klein vermogen moet afdragen als je hiervan afhankelijk bent.
Prima dat ze dit plan brengen, maar ik mis de variabelen om hier echt een beeld van te kunnen vormen.
Daar komt bij dat dit land straks voor toeristen niets belasten. Dat kan in 2030 gewoonweg niet meer. Vignet introduceren aub.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
PhilipsFan schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 20:05:
[...]

Dat kan helemaal niet. Als het zo gaat, wordt het een vermogensrendementsheffing part II. 10 jaar na invoering van deze onzin wint iemand een rechtszaak en mag de overheid al die miljarden weer gaan terugbetalen, omdat niet meer is na te gaan welke kilometers in het buitenland zijn gereden.
Ik citeer;
6. Volgens uw plan moeten mensen de staat ook gaan betalen voor kilometers die ze in het buitenland rijden. Is dat niet vreemd?
Harbers: ,,Op dat punt verwachten we geen groot stadion vol applaus. Dit is lastig uitlegbaar. Al moet wel worden gezegd dat je als je nu zes weken op vakantie gaat naar Italië je ook geen uitzondering krijgt op de motorrijtuigenbelasting. Dit is vooral een consequentie van het feit dat we het juist zo eenvoudig mogelijk proberen te houden. Er zijn ook mensen die door het jaar heen weinig rijden, terwijl ze wel een keer per jaar naar Frankrijk gaan. Die zijn vermoedelijk met het nieuwe systeem nog steeds goedkoper uit. Uiteraard zullen we discussie krijgen. Maar we hebben met belanghebbenden om tafel gezeten: van ANWB en brancheorganisatie Bovag tot de Vereniging van Nederlandse Gemeenten en milieuorganisaties. Er is breed draagvlak om naar betalen per kilometer te gaan.’’
Bron: https://www.ad.nl/auto/mi...auth_rd=1#comments-anchor

Dus ze weten al dat er geen groot stadium vol applaus komt, en dat ze waarschijnlijk fout zitten, maar ze gaan het toch proberen.
Het enige wat wij kunnen doen als Nederlander is alvast een klacht indienen bij de EU, ik zat mij hier alvast in te verdiepen voor in de toekomst alleen kom ik er niet uit (ben niet hoog opgeleid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
ed1703 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 20:05:
[...]

Persoonlijk vind ik dat mensen met een minder inkomen een basisbedrag moeten betalen.
Daarbij kan het niet zo zijn dat je een klein vermogen moet afdragen als je hiervan afhankelijk bent.
Prima dat ze dit plan brengen, maar ik mis de variabelen om hier echt een beeld van te kunnen vormen.
Daar komt bij dat dit land straks voor toeristen niets belasten. Dat kan in 2030 gewoonweg niet meer. Vignet introduceren aub.
Mensen die voor hun werk afhankelijk zijn van een auto, zullen de heffing van hun werkgever moeten terugrkijgen. Voor toeristen zie ik inderdaad nog niet echt een oplossing. Waarschijnlijk een vast bedrag op basis van het aantal dagen dat je in Nederland bent, vastgelegd met camera's bij de grens oid.

Mensen met een minder inkomen gaan uitzonderen of korting geven vind ik onzin. Die krijgen ook geen korting op levensmiddelen of de huur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PhilipsFan
BladeSlayer1000 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 20:09:
[...]

Ik citeer;

[...]

Bron: https://www.ad.nl/auto/mi...auth_rd=1#comments-anchor

Dus ze weten al dat er geen groot stadium vol applaus komt, en dat ze waarschijnlijk fout zitten, maar ze gaan het toch proberen.
Het enige wat wij kunnen doen als Nederlander is alvast een klacht indienen bij de EU, ik zat mij hier alvast in te verdiepen voor in de toekomst alleen kom ik er niet uit (ben niet hoog opgeleid).
Wat ik zeg, dit kan niet. Kilometers in het buitenland KUN je niet in Nederland belasten. Die Harbers kan mooi praten, net zo mooi als Gerrit Zalm destijds bij de vermogensrendementsheffing over een fictief rendement, want 'dat was makkelijker'. Elke rechter zal hiermee de vloer aanvegen. Zo niet, dan zie ik een verdienmodel om je kilometerteller over de grens te laten uitschakelen. Dat zou volkomen terecht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
PhilipsFan schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 20:10:
[...]

Mensen die voor hun werk afhankelijk zijn van een auto, zullen de heffing van hun werkgever moeten terugrkijgen. Voor toeristen zie ik inderdaad nog niet echt een oplossing. Waarschijnlijk een vast bedrag op basis van het aantal dagen dat je in Nederland bent, vastgelegd met camera's bij de grens oid.

Mensen met een minder inkomen gaan uitzonderen of korting geven vind ik onzin. Die krijgen ook geen korting op levensmiddelen of de huur.
Die krijgen inderdaad geen korting op levensmiddelen maar wel huursubsidie, daarnaast kunnen ze nog afhankelijk van de gemeente gebruik maken van verschillende steunpakketten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 14:20
Spotmatic schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 19:32:
Op nu.nl wordt het als volgt verwoord: "Vanaf 2030 betalen automobilisten een belasting per kilometer die ze rijden en geen vast bedrag meer op het bezit van een auto. En even verderop dat de regeling geldt voor personenwagens en bestelauto's.

Ik hou me wel eens met belastingen bezig omdat ik een oude VW bus heb. Maar dit impliceert wel een belangrijk punt: dat allerlei bullshit-regels komen te vervallen. Denk aan de inrichtringseisen van een bestelauto (grijs kenteken) en het fiscale blok dat in de laadruimte moet passen. In feite maakt het dus geen hol meer uit wat je allemaal in je auto verbouwt.

Ik heb bijvoorbeeld een dubbelcabine pick-up en de laadruimte mag alleen maar overkapt worden als het fiscale blok van 1,30m hoog erin past. Laat ik nou een huif hebben die niet hoger is dan 0,9m. Dat is nu niet toegestaan. En dat soort regels komen dus meteen te vervallen omdat je, als je toch al geen MRB betaalt, ook geen economisch delict meer kunt plegen als je inrichting niet meer overeenkomt met de eisen... EN het zou ook kunnen betekenen dat iedereen weer grotere auto's gaat rijden want die vaste maandelijkse kosten o.b.v. gewicht zijn er dan niet meer.

De belastingvrijstelling van oldtimers heeft dan ook geen nut meer, want elke auto is dan in wezen belastingvrij. Hoe groot hij ook is of hoe nieuw (oud) hij ook is.
Er zal ongetwijfeld een systeem komen vergelijkbaar met nu.
Zou mooi zijn als dat aan de hand van gewicht gaat en ook die heilige "groene" EV dingen eens belast gaan worden.
Het zal dan wel rap over zijn met dat verafgoden van EV door velen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
PhilipsFan schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 20:12:
[...]

Wat ik zeg, dit kan niet. Kilometers in het buitenland KUN je niet in Nederland belasten. Die Harbers kan mooi praten, net zo mooi als Gerrit Zalm destijds bij de vermogensrendementsheffing over een fictief rendement, want 'dat was makkelijker'. Elke rechter zal hiermee de vloer aanvegen. Zo niet, dan zie ik een verdienmodel om je kilometerteller over de grens te laten uitschakelen. Dat zou volkomen terecht zijn.
Ik ben het met jouw eens, ik vind dat je het ook niet kunt belasten. Helaas wilt de overheid dit wel gaan invoeren.
Zoals ik al zei het enige wat wij als Nederlander kunnen doen is naar de EU stappen of de rechter. Maar gezien er nu nog niets bekend is over deze wetgeving zal er nu nog geen uitspraak over kunnen worden gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
BladeSlayer1000 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 20:13:
[...]

Die krijgen inderdaad geen korting op levensmiddelen maar wel huursubsidie, daarnaast kunnen ze nog afhankelijk van de gemeente gebruik maken van verschillende steunpakketten.
Daarnaast is een kilometervergoeding lang niet dekkend. Maar ook daar is niets over te zeggen zolang we de variabelen niet kennen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RemcoDelft
BladeSlayer1000 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 20:09:
[...]

Ik citeer;
Maar we hebben met belanghebbenden om tafel gezeten: van ANWB en brancheorganisatie Bovag tot de Vereniging van Nederlandse Gemeenten en milieuorganisaties. Er is breed draagvlak om naar betalen per kilometer te gaan.’’
Ze hebben dus iedereen met financiele belangen gevraagd wat ze er van vinden, maar niet degenen die het gaan betalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
RemcoDelft schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 20:16:
[...]

Ze hebben dus iedereen met financiele belangen gevraagd wat ze er van vinden, maar niet degenen die het gaan betalen...
Dat komt wel met de verkiezingen toch? :+

Na lang lezen lijkt het wel een persbericht waarbij de soep op 101 graden gegeten moet worden. Geen nuance, gewoon een verhaaltje voor de wereld om alvast te laten schikken en daarna alles "minder" te maken zodat de eindstand is dat iedereen alsnog op de fiets moet gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

RemcoDelft schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 20:16:
[...]

Precies dit. Als je onder PvdD en GroenLinks stemmers een poll gaat houden of de auto verboden moet worden, zal de uitslag zijn dat 100% van mening is dat de auto inderdaad verboden moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Ben benieuwd hoe ze straks dan omgaan met buitenlandse kentekens. Vroeger werd er nog wel eens gecontroleerd als iemand langer dan 2 weken met een Duits kenteken rond reed. Maar tegenwoordig staan er zoveel D, PL, H, etc kentekens in de wijk dat het niemand - behalve wellicht de directe buren - zou opvallen als je je auto in Duitsland least ipv Nederland. Een beetje creatief leasebedrijf zou dan ook nog eens auto's kunnen rouleren om minder op te vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CynicRelief
  • Laatst online: 21-02 22:26
Destruction schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 20:20:
[...]

Precies dit. Als je onder PvdD en GroenLinks stemmers een poll gaat houden of de auto verboden moet worden, zal de uitslag zijn dat 100% van mening is dat de auto inderdaad verboden moet worden.
onzin, maar wel: de gebruiker/vervuiler betaalt, ofwel, hoe meer je rijdt, hoe meer je betaalt; dat is helder en dat snapt iedereen

[ Voor 5% gewijzigd door CynicRelief op 01-07-2022 20:27 ]

The universe is an island, surrounded by whatever it is that surrounds universes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:07

Mensen op het platteland hebben lagere woonlasten, dus iets meer kilometerheffing lijkt me geen probleem.
Op privé gebied stoot je ook schadelijke stoffen uit, het is niet alleen het asphalt dat betaald moet worden.

Als het om de inkomsten gaat zou ik gewoon huidige systeem aanhouden, EV gewoon mee laten betalen (tegen 2030 kan dat zelfs duurder dan ICE imo, elektriciteit is goedkoper dan brandstof).
Dan de dieselprijs omhoog (5 stappen van 5-10 cent?) zodat het niet meer loont om bij veel km's diesel te rijden (eventueel MRB omlaag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
CynicRelief schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 20:25:
[...]

onzin, maar wel: de gebruiker/vervuiler betaalt, ofwel, hoe meer je rijdt, hoe meer je betaalt; dat is helder en dat snapt iedereen
Gooi dan tolpoorten neer op alle A en N-wegen zodat je niet lokaal verkeer gaat hinderen... (als voorbeeld)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CynicRelief
Vorkie schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 20:28:
[...]

Gooi dan tolpoorten neer op alle A en N-wegen zodat je niet lokaal verkeer gaat hinderen... (als voorbeeld)
nja, rekeningrijden naar kilometers lijkt me idd nodeloos ingewikkeld; doe het via brandstofaccijnzen; maar ook dat kan niet nationaal, maar moet op europeesch niveau

The universe is an island, surrounded by whatever it is that surrounds universes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
CynicRelief schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 20:31:
[...]

nja, rekeningrijden naar kilometers lijkt me idd nodeloos ingewikkeld; doe het via brandstofaccijnzen; maar ook dat kan niet nationaal, maar moet op europeesch niveau
Dat blijft maar rondzingen.. hoe wil je dat doen met elektische wagens die thuis opladen?
Verbieden? Dat ziet de wetgever ook niet voor zich lijkt mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:38
Destruction schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 20:20:
[...]

Ik durf de weddenschap met je aan te gaan en te stellen dat het niet zo is ;).

Persoonlijk denk ik dat je niet zozeer auto's hoeft te verbieden, maar dat je er voor moet zorgen dat de alternatieven aantrekkelijk genoeg zijn. Door te zorgen voor bijvoorbeeld een adequate fiets infrastructuur (wat in Nederland op veel plaatsen natuurlijk gewoon echt al goed geregeld is). Een uitbreiding van regionaal openbaar vervoer, met name ook de dienstregeling hierin uitbreiden door in te zetten op automatisering.

En door naast aanbod van dit soort alternatieven, de inzet van auto's nog altijd niet te verbieden, maar wel onaantrekkelijker te maken. In standscentra bijvoorbeeld zouden auto's naar mijn mening niet thuis moeten horen. Verplaatst parkeergarages naar de grenzen van de stad, laat mensen verder de stad inkomen met bijvoorbeeld het metro netwerk. Enige uitzonderingstijden vooralsnog bijvoorbeeld tussen 22:00 en 6:00, bij gebrek aan afdoende OV mogelijkheden tussen deze tijden.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
mitsumark schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 20:28:
[...]

Mensen op het platteland hebben lagere woonlasten, dus iets meer kilometerheffing lijkt me geen probleem.
Ja dat klopt...
Boodschappen zijn goedkoper
Onderhoud aan de woning is goedkoper
Energie en branstof is ook veel goedkoper
Ov is hier super geregeld
Afstanden allemaal veel kleiner
Kinderopvang kost hier ook niks

:+ ;w

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
ed1703 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 20:35:
[...]

Dat blijft maar rondzingen.. hoe wil je dat doen met elektische wagens die thuis opladen?
Verbieden? Dat ziet de wetgever ook niet voor zich lijkt mij.
stekkerautos zijn een tussenvorm imho, dat wordt waterstof, en dat kun je belasten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Vorkie schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 20:28:
[...]

Wie weet zit dat allang in het vat. Het zou mij helemaal niets verbazen als we op enig moment te horen krijgen dat kilometers op de A10 toch duurder worden dan die op de A7. Maar als je dat nu roept is het verzet denk ik veel groter. Als dit mijn snode plan was, zou ik er ook voor kiezen eerst een algemene kilometerheffing in te voeren.

Hetzelfde geld voor de buitenlandkilometers. Om die uit te zonderen heb je iets van tracking nodig, maar dat zal niet goed vallen. Je kunt dus beter eerst wachten tot de mensen protesteren over buitenlandkilometers en de tracking dan als "veel gevraagde oplossing" aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
brandstof belasten, hetzij fossiel, hetzij waterstof; hoe simpel wil je het hebben, de gebruiker betaalt. (ofwel, niet bezit belasten, maar gebruik)(maar dan wel op europeesch niveau, want anders krijg je dat hele volkstammen met de SW naar de grensregios rijden, uren in de file staan, en niet werken/productief zijn, en uiteindelijk, met de SW vol jerrycans, een paar dubbeltjes winst hebben ...)

[ Voor 61% gewijzigd door CynicRelief op 01-07-2022 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-09 21:41
CynicRelief schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 20:39:
brandstof belasten, hetzij fossiel, hetzij waterstof; hoe simpel wil je het hebben, de gebruiker betaalt. (ofwel, niet bezit belasten, maar gebruik)
Behalve dat stekkerauto's geen tussenvorm zijn en dat ook niet zullen worden. Het is niet per se efficient om waterstof in een auto te pompen en dan een accu in de auto op te laden tijdens het rijden om een elektrische aandrijving te voeden.

Om nog te zwijgen van de energiekosten van het maken van die waterstof.

[ Voor 6% gewijzigd door PatrickH89 op 01-07-2022 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
brandstof belasten, hetzij fossiel, hetzij waterstof; hoe simpel wil je het hebben, de gebruiker betaalt. (ofwel, niet bezit belasten, maar gebruik)(maar dan wel op europeesch niveau, want anders krijg je dat hele volkstammen met de SW naar de grensregios rijden, uren in de file staan, en niet werken/productief zijn, en uiteindelijk, met de SW vol jerrycans, een paar dubbeltjes winst hebben ...)
Dat is nou juist het probleem, de overheid is bang door EV's heel veel inkomsten mis te lopen, die kun je moeilijk belasten gezien je thuis kunt opladen en langs de weg.
De per kWh verhogen mag ook niet zomaar omdat elektra wordt gezien als een van de eerste levensbehoeftes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Ronald.42 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 20:36:
[...]

Ja dat klopt...
Boodschappen zijn goedkoper
Onderhoud aan de woning is goedkoper
Energie en branstof is ook veel goedkoper
Ov is hier super geregeld
Afstanden allemaal veel kleiner
Kinderopvang kost hier ook niks

:+ ;w
Aan woonlasten dus alleen het onderhoud, en dat is alleen hoger doordat er grotere huizen staan...
De lagere grondprijs/woningprijs dekt al die andere verschillen (als ze er al zijn) ruimschoots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
PatrickH89 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 20:41:
[...]

Behalve dat stekkerauto's geen tussenvorm zijn en dat ook niet zullen worden. Het is niet per se efficient om waterstof in een auto te pompen en dan een accu in de auto op te laden tijdens het rijden om een elektrische aandrijving te voeden.

Om nog te zwijgen van de energiekosten van het maken van die waterstof.
nou ja, imho dan, stekkerautos zijn een stap terug, het is gedoe; die technische imperfecties mbt waterstof die jij noemt zijn just that, technische imperfecties, die worden wel opgelost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
mitsumark schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 20:44:
[...]

Aan woonlasten dus alleen het onderhoud, en dat is alleen hoger doordat er grotere huizen staan...
De lagere grondprijs/woningprijs dekt al die andere verschillen (als ze er al zijn) ruimschoots.
Dat maakt voor iemand die al 20 jaar woont nog bijzonder weinig uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 09:45

Onbekend

...

brandstof belasten, hetzij fossiel, hetzij waterstof; hoe simpel wil je het hebben, de gebruiker betaalt.
En de opgewekte elektra die je straks in de auto stopt? Dat autogebruik wil je ook belasten. Of mogen rijders van elektrische auto's een extra voordeel krijgen en dan gratis van de weg gebruik maken?

De oorzaak van het probleem is eenvoudig: Er wordt in de toekomst minder benzine en diesel verkocht, en komt er dus minder belastingen binnen. Dit was een mooi systeem omdat iemand die meer rijdt doorgaans meer betaald.

Aangezien er in de toekomst minder diesel en benzine verkocht gaat worden, is er een ander belastingsysteem nodig. Het zou onwenselijk zijn dat iemand die maar 100 km per jaar rijdt, even veel moet gaan betalen als iemand die 100.000 km per jaar rijdt. Dus het moet gebeuren op basis van afstand, en het meest betrouwbare en goedkoopste systeem is op basis van de kilometertellerstand een belasting heffen.
Helaas heb je dus de mensen die vaak in het buitenland rijden en dus minder slijtage op de Nederlandse wegen geven, maar aan de andere kant hebben ze nu vaak wel goedkoper in het buitenland kunnen tanken en dus geen accijnzen in Nederland betaald.

Het maakt overigens totaal niet uit hoe je een belasting aanpast, er zijn altijd mensen die beter af zijn met het nieuwe systeem, maar er zullen ook altijd mensen zijn die minder goed af zijn met het nieuwe systeem. En dat geldt voor elke soort belasting zoals een zorgtoeslag, inkomstenbelasting of winstbelasting.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

BladeSlayer1000 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 19:09:
[...]
En rond die tijd verwacht ik dat de benzinekosten alleen maar duurder zullen worden, omdat de EU vanaf 2035 benzine / diesel voertuigen verbied. Hoe minder vraag er zal zijn, hoe duurder een product wordt, dus hoe meer belasting die overheid binnenhaalt.
Minder vraag -> lagere prijs.
Meer vraag -> schaarste -> hogere prijs
;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickH89
CynicRelief schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 20:45:
[...]

nou ja, imho dan, stekkerautos zijn een stap terug, het is gedoe; die technische imperfecties mbt waterstof die jij noemt zijn just that, technische imperfecties, die worden wel opgelost
Misschien niet de juiste plek voor deze discussie, maar ik verwacht zelf dat de technische imperfecties van "stekkerauto's" eerder opgelost zullen zijn dan dat we waterstof op grote schaal kunnen produceren zonder extreem veel energie weg te gooien. Ik denk zelf ook dat je vooral je persoonlijke mening laat gelden, want zeker de huidige generatie elektrische auto's kun je rijden met erg weinig gedoe. Mijn elektrische auto is altijd vol omdat ik hem thuis gewoon kan inpluggen. Stuk prettiger dan langs het tankstation als ik juist wil reizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
Onbekend schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 20:53:
[...]

En de opgewekte elektra die je straks in de auto stopt? Dat autogebruik wil je ook belasten. Of mogen rijders van elektrische auto's een extra voordeel krijgen en dan gratis van de weg gebruik maken?

De oorzaak van het probleem is eenvoudig: Er wordt in de toekomst minder benzine en diesel verkocht, en komt er dus minder belastingen binnen. Dit was een mooi systeem omdat iemand die meer rijdt doorgaans meer betaald.

Aangezien er in de toekomst minder diesel en benzine verkocht gaat worden, is er een ander belastingsysteem nodig. Het zou onwenselijk zijn dat iemand die maar 100 km per jaar rijdt, even veel moet gaan betalen als iemand die 100.000 km per jaar rijdt. Dus het moet gebeuren op basis van afstand, en het meest betrouwbare en goedkoopste systeem is op basis van de kilometertellerstand een belasting heffen.
Helaas heb je dus de mensen die vaak in het buitenland rijden en dus minder slijtage op de Nederlandse wegen geven, maar aan de andere kant hebben ze nu vaak wel goedkoper in het buitenland kunnen tanken en dus geen accijnzen in Nederland betaald.

Het maakt overigens totaal niet uit hoe je een belasting aanpast, er zijn altijd mensen die beter af zijn met het nieuwe systeem, maar er zullen ook altijd mensen zijn die minder goed af zijn met het nieuwe systeem. En dat geldt voor elke soort belasting zoals een zorgtoeslag, inkomstenbelasting of winstbelasting.
uitgangspunt moet zijn: de gebruiker betaalt;
en ook dat laden kun je meten, dat is ook gebruik; daar valt vast een of andere verdeelsleutel voor te verzinnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

PatrickH89 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 20:55:
[...]

Misschien niet de juiste plek voor deze discussie, maar ik verwacht zelf dat de technische imperfecties van "stekkerauto's" eerder opgelost zullen zijn dan dat we waterstof op grote schaal kunnen produceren zonder extreem veel energie weg te gooien. Ik denk zelf ook dat je vooral je persoonlijke mening laat gelden, want zeker de huidige generatie elektrische auto's kun je rijden met erg weinig gedoe. Mijn elektrische auto is altijd vol omdat ik hem thuis gewoon kan inpluggen. Stuk prettiger dan langs het tankstation als ik juist wil reizen.
Maar dan heb jij een eigen oprit of een garage waarin je de auto op een lader aansluit?

De meeste mensen hebben dat niet, dan is het al snel klaar met thuis laden van de auto. Dan blijft een urenlange stop om te laden over als enige optie.

Waterstof zou je gewoon kunnen tanken. En dat kan met zowel een ICE als met een EV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CynicRelief
PatrickH89 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 20:55:
[...]

jawel, was beslist imho; ik bewoon een appartement, en kan onder mijn gebouw geen stekkerauto hebben vanwege brandveiligheid; dat bedoel ik met gedoe en een stap terug ook; kan best zijn dat daar wel eens een oplossing voor komt; daarnaast hoor ik veel stekkerautogebruikers klagen over stekkers die niet passen, want verschillende systemen, trage laadtijden etc

[ Voor 6% gewijzigd door CynicRelief op 01-07-2022 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickH89
Destruction schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 20:57:
[...]

Maar dan heb jij een eigen oprit of een garage waarin je de auto op een lader aansluit?

De meeste mensen hebben dat niet, dan is het al snel klaar met thuis laden van de auto. Dan blijft een urenlange stop om te laden over als enige optie.

Waterstof zou je gewoon kunnen tanken. En dat kan met zowel een ICE als met een EV.
Het is een kwestie van tijd tot je snel genoeg kunt laden om ook te kunnen 'tanken' bij een snellader. De huidige snelst ladende auto's komen al aardig in de buurt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Spotmatic schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 19:32:

Don't get your hopes up. Zodra dit systeem er eenmaal is ga je sowieso naar het volgende systeem toe:

1. Betalen per kilometer, iedereen gelijk
2. Benzineauto's gaan 5 cent meer per kilometer betalen na succesvolle invoering
3. Auto's met meer dan 200pk en zwaarder dan 2000kg gaan een toeslag van 10 cent per kilometer betalen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
YakuzA schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 20:53:
[...]

Minder vraag -> lagere prijs.
Meer vraag -> schaarste -> hogere prijs
;)
Tot op zekere hoogte.
Meer vraag -> schaalvoordeel -> lagere prijs.
Minder vraag -> "speciaal" product -> hogere prijs.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Voor de gein eens rekenen met de vorig jaar voorgestelde 7 cent per kilometer.

Men neme een Kia Picanto mooi klein licht zuinig autootje.

Wegenbelasting is hier nu 21,- euro per maand.
Dat maakt 21x12=252 euro per jaar

Dan gaan we woon werk 80 kilometer per dag rijden.
Dat is 25 minuten enkele reis, niet heel lang reizen dus.

Dan kom ik op ongeveer 21000 kilometer maar ik heb ook nog consignatie diensten.
Dus ik kom ongeveer op 25000 kilometer voor woon werk.

Dat keer 7 cent maakt 1750 euro per jaar dat is nogal een verschil met die 252 welke ik nu betaal.

Dan lever je dus 1500 euro per jaar in.

En een hoop kilometers worden gemaakt door niet dik betaalde beroepen.
Denk aan bouw en schoonmaak bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
Jeroenneman schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 21:01:
[...]

Don't get your hopes up. Zodra dit systeem er eenmaal is ga je sowieso naar het volgende systeem toe:

1. Betalen per kilometer, iedereen gelijk
2. Benzineauto's gaan 5 cent meer per kilometer betalen na succesvolle invoering
3. Auto's met meer dan 200pk en zwaarder dan 2000kg gaan een toeslag van 10 cent per kilometer betalen.
op zich niks mis mee, ik noemde al ' de gebruiker betaalt', maar bedoel eigenlijk 'de vervuiler betaalt', als jij in een gasguzzler wil rijden, prima, maar navenant dokken zul je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 09:45

Onbekend

...

CynicRelief schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 20:56:
[...]

uitgangspunt moet zijn: de gebruiker betaalt;
en ook dat laden kun je meten, dat is ook gebruik; daar valt vast een of andere verdeelsleutel voor te verzinnen
Maar hoe complex wil je het maken? En hoeveel geld mag het kosten?
En ook met een verdeelsleutel heb je mensen die er voordeel van hebben en ook mensen die er nadeel van hebben.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sanane
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-09 21:22
Ronald.42 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 21:04:

Dan kom ik op ongeveer 21000 kilometer maar ik heb ook nog consignatie diensten.

Dat keer 7 cent maakt 1750 euro per jaar dat is nogal een verschil met die 252 welke ik nu betaal.

Exact dit probeer ik te vertellen maar sommige mensen hier willen het gewoon niet begrijpen.
Is leven al niet duur genoeg ? Mogen alleen rijke mensen nog op vakantie met de auto ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
Onbekend schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 21:06:
[...]

Maar hoe complex wil je het maken? En hoeveel geld mag het kosten?
En ook met een verdeelsleutel heb je mensen die er voordeel van hebben en ook mensen die er nadeel van hebben.
het zou zo moeten zijn, uitgangspunt: de gebruiker/vervuiler betaalt, en dus dat, hoe meer gebruik, hoe meer nadeel

ik kijk ook even vooruit naar neveneffecten, zoals bijv. dat mensen gaan beslissen dat ze dichter bij hun werk moeten gaan wonen omdat vervoer simpelweg niet meer te betalen is (zie reactie hierboven) (wat weer een effect op woningbouw zal moeten hebben); of: onnodig vervoer van grondstoffen, livestock etc; er gaan verschuivingen plaats moeten vinden

[ Voor 4% gewijzigd door CynicRelief op 01-07-2022 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Trek je nog even de accijnzen van de brandstof af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
psychodude schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 20:35:

En door naast aanbod van dit soort alternatieven, de inzet van auto's nog altijd niet te verbieden, maar wel onaantrekkelijker te maken. In standscentra bijvoorbeeld zouden auto's naar mijn mening niet thuis moeten horen. Verplaatst parkeergarages naar de grenzen van de stad, laat mensen verder de stad inkomen met bijvoorbeeld het metro netwerk. Enige uitzonderingstijden vooralsnog bijvoorbeeld tussen 22:00 en 6:00, bij gebrek aan afdoende OV mogelijkheden tussen deze tijden.
Het grote voordeel van de auto is reizen van A naar B zonder tussenstop, zowel in tijd als comfort. Als ik aan de rand moet parkeren kan ik net zo goed de hele reis met het OV doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
jadjong schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 21:14:
[...]

Jij denk dat de brandstof zonder accijns in 2030 goedkoper is dan nu?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-09 09:50
[...]

De accijnzen van brandstof gaan er niet af. Die staan er los van en dat geld is niet voor de wegen.
"De aanschafbelasting (BPM) en de accijnzen op brandstof blijven ongewijzigd"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rene44
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09:45
Hele domme vraag misschien, maar waarom worden vrachtautos uitgezonderd? Zowel vandaag de dag (+/- 11 tientjes MRB per kwartaal voor 35 duizend kilo vervoer, luchtvering, 3 assen euro 3) als in 2030?

[ Voor 3% gewijzigd door Rene44 op 01-07-2022 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

[...]

Want? Het ziet er voorlopig nog niet naar uit dat men dat gaat doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CynicRelief
Rene44 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 21:22:
Hele domme vraag misschien, maar waarom worden vrachtautos uitgezonderd? Zowel vandaag de dag (+/- 11 tientjes MRB per kwartaal voor 35 duizend kilo vervoer, luchtvering, 3 assen euro 3) als in 2030?
vrachtautos zouden er ook onder moeten vallen; want dan gaat er eindelijk eens nagedacht worden over onnodig transport van grondstoffen, livestock etc, binnen bijv. europa; je mag toch hopen op disruptie in deze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000

Exact dit is het probleem, de enige manier om rond die 250 euro per jaar uit te komen is door 1 cent per kilometer te vragen. Ik zie de overheid dat absoluut niet doen.
En daarbij vergeet je ook nog eens de benzinekosten mee te rekenen ;)
In dit geval ben ik bang dat je eerder rond de 2,5 á 3k kwijt bent per jaar alleen aan het bezit van een benzine auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Ronald.42 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 21:20:
[...]

Jij denk dat de brandstof zonder accijns in 2030 goedkoper is dan nu?
Jij denkt dat je dan nog een Picanto met brandstofmotor rijdt. :+ Vanaf 2025 wordt er geen brandstofmotor meer verkocht en ik verwacht dat het in de jaren er na ook onmogelijk gemaakt wordt om er eentje te rijden. Al dan niet via milieuzones waar alleen voertuigen met brandstofmotor van na 2026 toegestaan zijn. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

jadjong schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 21:26:
[...]

Jij denkt dat je dan nog een Picanto met brandstofmotor rijdt. :+ Vanaf 2025 wordt er geen brandstofmotor meer verkocht en ik verwacht dat het in de jaren er na ook onmogelijk gemaakt wordt om er eentje te rijden. Al dan niet via milieuzones waar alleen voertuigen met brandstofmotor van na 2026 toegestaan zijn. >:)
Dat denk ik dus niet, want als bijna niemand meer een auto heeft is dat een forse deuk in de begroting van Den Haag. Dat gaat dus niet gebeuren.

Pagina: 1 ... 20 ... 41 Laatste