ari3 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 21:04:
Ik lees hier alleen maar negatieve dingen over rekeningrijden. Laat ik er eens wat meer positieve benaderingen plaatsen:
1. Als de kilometerprijs hoog genoeg zullen we een verminderde filedruk zien omdat alleen de mensen die economisch hoogwaardig werk doen de reiskosten nog kunnen of willen dragen. Uiteindelijke leiden hoge reiskosten tot het volgende punt:
2. Als de kilometerprijs voor de meeste mensen te hoog is, gaan we een versnelde afbouw zien van onnodig reizen voor werk, recreatie en winkelen. De samenleving heeft immers behoefte aan meer ruimte voor woningen en natuur. Winkels en
horeca zullen moeten omschakelen naar thuisbezorgen. Het consumeren van concerten, musea, sportevenementen, café, onderwijs, debatten, winkels, bioscoop, theater en cultuurvakanties kunnen streaming en/of in VR. Daarnaast winnen we enorm veel kwaliteit van leven terug in vrije tijd omdat we niet meer onnodig reizen.
Dat is nou net een van de problemen die jij aankaart.
Vele mensen zijn bang dat het te duur gaat worden met alle gevolgen nadien.
Als je in de randstad woont heb je gelukkig OV, als je in het platteland woont mag je blij zijn als er nog OV rijdt.
Daarnaast zijn er nog steeds mensen waarvoor het OV geen oplossing is, zie bijvoorbeeld
mijn post.
Als ik totaal 5 uur lang onderweg ben voor een ziekenhuis bezoek van 1 uur. Dat terwijl ik met de auto totaal 2 uur onderweg ben levert het mij geen vrije tijd op zoals je benoemt. Naast de vele frustraties die er ook nog bij komen.
Komt ook nog eens een baan heb (medisch technicus) waarbij ik niet thuis kan werken.
Dit plan zou alleen maar leiden tot een grotere verschillen in de maatschappij omdat mensen verwachten dat het veel duurder gaat worden dan het systeem wat nu wordt gehanteerd.
Begrijp nu niet verkeerd, ik weet dat de overheid straks veel BTW inkomsten gaat verliezen door de omslag naar EV, en dat daar iets op moet worden verzonnen begrijp ik ook. Maar laten we dan eerst eens alle voordelen voor EV's schrappen en kijken welke winsten daaruit kunnen worden behaald.