'Autobranche: rekeningrijden is onvermijdelijk'

Pagina: 1 ... 19 ... 41 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 12:53

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Knul schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:11:
[...]

Het wordt juist nog goedkoper. De overheid subsidieert mijn autobezit. Ik betaal per kwartaal €180 en met rekeningrijden gaat dit om <€50! Per jaar rij ik met mijn BMW 320i gemiddeld 7000km.

Zo zie je maar weer, N=1 werkt niet :)
Met dat zit ik dus ook, betaal nu 72 euro per maand met nog maar 12000km per jaar...voordeel van digitalisering, laten we het maar zo noemen. Voorheen reed ik 40k per jaar, makkelijk, maar dat is gelukkig verleden tijd

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:27
RodeStabilo schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 12:56:
Ja, maar ze zijn wel hoger dan bij een vergelijkbare ICE. Verzekering door de cataloguswaarde en ook hoger vermogen. dat was wel iets wat me toch een beetje tegenviel bij aanschaf. een gedeelte van m'n MRB-vrije winst was daar wel direct door verdampt.

Dan is er nog een geluk met de BPM-vrije status want voor meer dan 50K voor een relatief simpele hatchback had ik ook niet gedaan. scheelt toch al snel zo'n 10/15.000 euro.
En dan nog het onderhoud over de langere termijn. Er rijden in Nederland bijvoorbeeld een hoop C1/107/Aygo's rond van een jaar of 15. Goedkope auto's in onderhoud, verzekering en wegenbelasting. Maar hoe zit dat straks met elektrische stadsauto's en bijv. de accu pakketten? Her en der poppen verhalen op dat de pakketten buiten garantie vervangen moeten worden, dat is duur en een kleine auto is dan ongeveer economisch total loss. Dat worden kosten welke de groep die de auto's nieuw of jong gebruikt koopt waarschijnlijk niet krijgen, maar de onderkant van de middenklasse en de lagere klasse gaat deze problemen wel krijgen. Heeft overigens niets te maken met het rekeningrijden, eerder problemen met elektrisch rijden voor de onderkant van de maatschappij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Dit is vanwege het EV verhaal daardoor gaat de overheid teveel inkomsten mis lopen welke ze nu op de brandstof accijns hebben zitten.

Electriciteit kunnen ze niet extra belasten omdat dat een basis behoefte is, om de reden gaat rekeningrijden er nu wel komen.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 30-06-2022 13:18 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
TheBrut3 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 13:14:
[...]

En dan nog het onderhoud over de langere termijn. Er rijden in Nederland bijvoorbeeld een hoop C1/107/Aygo's rond van een jaar of 15. Goedkope auto's in onderhoud, verzekering en wegenbelasting. Maar hoe zit dat straks met elektrische stadsauto's en bijv. de accu pakketten? Her en der poppen verhalen op dat de pakketten buiten garantie vervangen moeten worden, dat is duur en een kleine auto is dan ongeveer economisch total loss. Dat worden kosten welke de groep die de auto's nieuw of jong gebruikt koopt waarschijnlijk niet krijgen, maar de onderkant van de middenklasse en de lagere klasse gaat deze problemen wel krijgen. Heeft overigens niets te maken met het rekeningrijden, eerder problemen met elektrisch rijden voor de onderkant van de maatschappij.
Her en der kan je ook dingen lezen over kapotte versnellingsbakken etc bij C1/107/Aygo's, dan zijn ze ook economisch total loss? Ik zie het verschil niet zo? Het zijn kleine auto's met een relatief lage economische waarde, dan is bij een serieus issue economisch total loss al snel het geval. Accu pakketten verliezen wel een deel van de capaciteit maar lijken tegenwoordig makkelijk 15 jaar mee te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hexta
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-04 13:43
PolarBear schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 13:20:
[...]

Her en der kan je ook dingen lezen over kapotte versnellingsbakken etc bij C1/107/Aygo's, dan zijn ze ook economisch total loss? Ik zie het verschil niet zo? Het zijn kleine auto's met een relatief lage economische waarde, dan is bij een serieus issue economisch total loss al snel het geval. Accu pakketten verliezen wel een deel van de capaciteit maar lijken tegenwoordig makkelijk 15 jaar mee te gaan.
Voor een Tesla S; 18K voor een accu, 400 tot 1000 euro voor een handgreep, en als er binnenin een schroefje los zit tik je ook rustig 400 euro af.
Ik denk wel dat er een verschil zit tussen de kosten, al is dit dan niet het perfecte voorbeeld.

SlaineMcRoth#2316 76561197992282479

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
PolarBear schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 13:20:
Her en der kan je ook dingen lezen over kapotte versnellingsbakken etc bij C1/107/Aygo's, dan zijn ze ook economisch total loss? Ik zie het verschil niet zo?
Een versnellingsbak (€150-€300) is een stuk goedkoper dan een accupakket. Lastig te vinden wat ze kosten, maar ik kan online vinden dat die van een Smart €6538,- is en een Honda E €7283,-, zijn beide kleinere auto's.
Volvo XC40 Recharge is overigens de koploper met een shocking €37.854,-. :X :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:54

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

TheBrut3 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 13:32:
[...]

Een versnellingsbak (€150-€300) is een stuk goedkoper dan een accupakket. Lastig te vinden wat ze kosten, maar ik kan online vinden dat die van een Smart €6538,- is en een Honda E €7283,-, zijn beide kleinere auto's.
Volvo XC40 Recharge is overigens de koploper met een shocking €37.854,-. :X :D
De vraag is hoe straks de tweedehands/recycle/sloop markt zich gaat vullen met EV's.

Tesla accu pakketten kan je tweedehands wel vinden, maar met de huidige snelheid (en relatief lage aantallen) van verandering van modellen weet ik niet of dit ook zo makkelijk gaat met accupakketten van auto's die straks 5-10 jaar oud zijn. Buiten natuurlijk de vele aftermarket bedrijven die nu voor productie-gestopte auto's nog steeds alternatieve onderdelen produceren.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
mr_evil08 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 13:17:
Electriciteit kunnen ze niet extra belasten omdat dat een basis behoefte is, om de reden gaat rekeningrijden er nu wel komen.
En toch is er jaar en dag 21% belasting over geheven nu worden we even gematst maar dat gaat echt niet lang duren. normaal gesproken betaal je dat alleen over luxegoederen.

Denk daar maar eens over na. Pure diefstal eigenlijk en nog gelegaliseerd ook.

Reed vanmorgen toevallig achter iemand die op z'n kentekenplaat had staan "gij zult niet stelen. de overheid duldt geen concurrentie"

[ Voor 9% gewijzigd door RodeStabilo op 30-06-2022 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:52

Nox

Noxiuz

RodeStabilo schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 14:50:
[...]

En toch is er jaar en dag 21% belasting over geheven nu worden we even gematst maar dat gaat echt niet lang duren. normaal gesproken betaal je dat alleen over luxegoederen.

Denk daar maar eens over na. Pure diefstal eigenlijk en nog gelegaliseerd ook.

Reed vanmorgen toevallig achter iemand die op z'n kentekenplaat had staan "gij zult niet stelen. de overheid duldt geen concurrentie"
Er zit een belastingvrije voet op energie :) Meer verbruiken dan nodig is inderdaad een luxe. Grofweg, pi natte duim, gemiddeld genomen. Al moet ik toegeven, ik weet niet of dat correct is, want die voet zit sowieso op 'energiebelasting' en ik weet niet heel zeker of btw eenzelfde belastingvrije voet heeft.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Nox schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 15:04:
[...]

Er zit een belastingvrije voet op energie :) Meer verbruiken dan nodig is inderdaad een luxe. Grofweg, pi natte duim, gemiddeld genomen. Al moet ik toegeven, ik weet niet of dat correct is, want die voet zit sowieso op 'energiebelasting' en ik weet niet heel zeker of btw eenzelfde belastingvrije voet heeft.
Ha dank. het is dus iets genuanceerder wellicht. Maar dan nog voelt 21 procent als een te hoog tarief.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Allemaal met de fiets naar werk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

RodeStabilo schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 15:08:
[...]

Ha dank. het is dus iets genuanceerder wellicht. Maar dan nog voelt 21 procent als een te hoog tarief.
De btw betaal je ook over je energiebelasting. Je eerste kilowattuurtjes zijn dus goedkoop (zeg, 10ct basisprijs + 21 procent btw is samen zo'n 12 procent) maar die na de vrije voet zijn duur. (zeg, 10ct basisprijs, 20ct energiebelasting, btw over alles, 36 cent). Dus zeker een progressief systeem. Verlaag je de btw permanent gaat de enerigebelasting gewoon weer wat omhoog. One way or another betaal je de belasting over je energie, progressief.

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10:05
Die drempel zou wel omhoog moeten wanneer de huizen all-electric gaan.
De elektra rekening gaat flink stijgen voor koken, warm water en verwarming. Dat is geen luxe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Ik gebruik mijn auto dagelijks voor het werk. En ik werk al 20 jaar ’op de baan’ bij klanten.

Maar het is mijn ambitie om mijn huidige benzine auto nog ’op te rijden’ en dan stopt het eigen autobezit. En ondertussen ben ik bezig met mij voor te bereiden op een (werk)leven zonder eigen auto.

Dat wordt dan een job op fietsafstand en als ik voor mijn job toch nog eens wat verder moet dan moet de werkgever maar in aangepast transport voorzien.

Ook privé wordt het dan een mix van fiets, OV, autodelen naargelang de omstandigheden.

Dat wordt best wel aanpassen maar niet onmogelijk. Ik zou iedereen aanraden om ruim op tijd met de denkoefening voor jezelf/gezin te beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Wozmro schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 15:41:
[...]

Ik zou iedereen aanraden om ruim op tijd met de denkoefening voor jezelf/gezin te beginnen.
Van dagelijks gebruik naar helemaal geen eigen auto, dat gaat tegenvallen denk ik :P

Persoonlijk heb ik al fors bezuinigd op het autogebruik. De auto volledig weg doen is geen optie, daar ik niet in de Randstad woon en het OV dus geen serieus alternatief kan zijn. Met 10k km per jaar kun je je ook wel voorstellen dat de auto hier regelmatig een week (soms langer) stil staat. Ik verwacht dat dat na 2030 ook wel gaat lukken :)

Mits, zoals ik al zei, ik gewoon werk houdt in m'n eigen woonplaats danwel een werkgever buiten eigen woonplaats een auto vd zaak beschikbaar stelt oid.

Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Nox schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 15:13:
[...]

De btw betaal je ook over je energiebelasting. Je eerste kilowattuurtjes zijn dus goedkoop (zeg, 10ct basisprijs + 21 procent btw is samen zo'n 12 procent) maar die na de vrije voet zijn duur. (zeg, 10ct basisprijs, 20ct energiebelasting, btw over alles, 36 cent). Dus zeker een progressief systeem. Verlaag je de btw permanent gaat de enerigebelasting gewoon weer wat omhoog. One way or another betaal je de belasting over je energie, progressief.
Weet niet of je het afgelopen jaar hebt gezien wat de energiebelasting is op stroom, maar die zit nu op 6,7 cent per KWh excl BTW. Als ik wat gemiddelde verbruiken van auto's erbij haal zit je op 15KWh per 100km. Voor 100km elektrisch rijden betaal je 1 euro aan energiebelasting.

Kijk ik naar accijns op diesel, zit dat op 0,41746 per liter. Pak 4,5 liter/100km voor een beetje zuinige diesel, betaal je 1,88 euro aan energiebelasting voor diezelfde 100km.

Wat betreft de vrije voet, als je 1KWh verbruikt op een thuisaansluiting krijg je gewoon de volle mep "retour energiebelasting". Het is bedoeld als vrije voet, maar het wordt gewoon uitgekeerd, ook al gebruik je het niet. Ik vermoed dat dat in de toekosmt nog wel gaat veranderen overigens.

Enige wat sinds vorig jaar progressief is in energiebelasting is wanneer je over de 10.000KWh/jaar gaat. Voorheen was het tarief vanaf 10.000KWh lager dan het verbruik eronder. Bij het verschuiven van energiebelasting van stroom naar gas hebben ze die staffel niet aangepast en betaal je tegenwoordig 2ct/KWh meer boven de 10.000KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

_JGC_ schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 16:21:
[...]

Weet niet of je het afgelopen jaar hebt gezien wat de energiebelasting is op stroom, maar die zit nu op 6,7 cent per KWh excl BTW. Als ik wat gemiddelde verbruiken van auto's erbij haal zit je op 15KWh per 100km. Voor 100km elektrisch rijden betaal je 1 euro aan energiebelasting.

Kijk ik naar accijns op diesel, zit dat op 0,41746 per liter. Pak 4,5 liter/100km voor een beetje zuinige diesel, betaal je 1,88 euro aan energiebelasting voor diezelfde 100km.

Wat betreft de vrije voet, als je 1KWh verbruikt op een thuisaansluiting krijg je gewoon de volle mep "retour energiebelasting". Het is bedoeld als vrije voet, maar het wordt gewoon uitgekeerd, ook al gebruik je het niet. Ik vermoed dat dat in de toekosmt nog wel gaat veranderen overigens.

Enige wat sinds vorig jaar progressief is in energiebelasting is wanneer je over de 10.000KWh/jaar gaat. Voorheen was het tarief vanaf 10.000KWh lager dan het verbruik eronder. Bij het verschuiven van energiebelasting van stroom naar gas hebben ze die staffel niet aangepast en betaal je tegenwoordig 2ct/KWh meer boven de 10.000KWh.
Het was een rekenvoorbeeld, geen idee wat de werkelijke getallen zijn. Elektra kan nu 2ct kosten en vanavond 15ct. Had ik er even bij kunnen vermelden, maar dacht dat het duidelijk was.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:43

Spotmatic

Ken sent me

Ik ben benieuwd hoe dit allemaal gaat uitpakken. De grens tussen je burgers belasten en afpersen/uitknijpen is in Nederland immers echt flinterdun: alles is al tot het uiterste belast. Elke burger leeft naar zijn/haar huidige financiële mogelijkheden. De middeninkomens kunnen op dit moment financieel al bijna niets meer opvangen. Gaat dat in 2030 beter zijn? Een nieuw systeem kan volgens mij alleen maar werken als het hele fiscale stelsel grondig op de schop gaat. Hoe wordt voorkomen dat een groot deel van werkend Nederland op 01-01-2030 alleen nog maar werkt om het vervoer naar en van het werk te kunnen betalen?

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:55
Ik doe niet anders, met een Speed Pedelec ben ik binnen het uur op het werk. Enkele reis van 26km.
Als eigenaar van een Toyota Avensis die alleen maar E5 benzine mag en 1:11 doet is de keuze zeker in deze huidige tijden snel gemaakt.

Sinds januari nog maar 1 keer met de auto naar het werk geweest. Vandaag gekozen om thuis te werken omdat er slecht weer aan zou komen maar het blijft voorlopig droog :')

Beetje jammer weer.
Wozmro schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 15:41:
[...]

Ik gebruik mijn auto dagelijks voor het werk. En ik werk al 20 jaar ’op de baan’ bij klanten.

Maar het is mijn ambitie om mijn huidige benzine auto nog ’op te rijden’ en dan stopt het eigen autobezit. En ondertussen ben ik bezig met mij voor te bereiden op een (werk)leven zonder eigen auto.

Dat wordt dan een job op fietsafstand en als ik voor mijn job toch nog eens wat verder moet dan moet de werkgever maar in aangepast transport voorzien.

Ook privé wordt het dan een mix van fiets, OV, autodelen naargelang de omstandigheden.

Dat wordt best wel aanpassen maar niet onmogelijk. Ik zou iedereen aanraden om ruim op tijd met de denkoefening voor jezelf/gezin te beginnen.
Nou, met een gezin met 3 kids is het ook wel fijn om spontaan nog iets te kunnen en niet afhankelijk te zijn van derden om de auto te pakken ;)

[ Voor 45% gewijzigd door Vlassie1980 op 30-06-2022 16:54 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Spotmatic schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 16:45:
Ik ben benieuwd hoe dit allemaal gaat uitpakken. De grens tussen je burgers belasten en afpersen/uitknijpen is in Nederland immers echt flinterdun: alles is al tot het uiterste belast. Elke burger leeft naar zijn/haar huidige financiële mogelijkheden. De middeninkomens kunnen op dit moment financieel al bijna niets meer opvangen. Gaat dat in 2030 beter zijn? Een nieuw systeem kan volgens mij alleen maar werken als het hele fiscale stelsel grondig op de schop gaat. Hoe wordt voorkomen dat een groot deel van werkend Nederland op 01-01-2030 alleen nog maar werkt om het vervoer naar en van het werk te kunnen betalen?
Ik denk oprecht dat het de mensen in Den Haag totaal niet interesseert, ze lijken zo ver van de maatschappij te staan dat dit ze wel een goed plan lijkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-09 20:36
Spotmatic schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 16:45:
Niet alleen voor het middeninkomen gaat het een puzzel worden.
Ik zit helaas in het lage inkomen, en kan door mijn beperking niet fietsen, het OV is ook rampzalig (van reistijden van 2,5 uur voor een ziekenhuis bezoek tot buschauffeurs die gewoon doorrijden omdat ze geen zin hebben om een persoon met een beperking te helpen), ik ben dus afhankelijk van mijn auto.
Ik loop nu al vaak mijn spaargeld aan te raken, omdat ik anders simpelweg niet rondkom, veel medicatie die ik nodig heb zijn allemaal uit de vergoeding gehaald en volgend jaar wordt het nog erger; ik verwacht dat dit maandelijks 20% van mijn inkomen zal gaan worden, zit nu op 12%.

De laatste jaren merk je dat de regering heel erg afstand heeft genomen van de gemiddelde Nederlander..
Ik ben benieuwd wat de kosten zullen zijn, en ook of de EU het toestaat dat Nederland belasting gaat heffen op het rijden in het buitenland. We zullen het in 2030 zien, ik verwacht dat het rond die tijd of weer weggestemd is, of dat het wordt uitgesteld want er zijn nog teveel vragen die niet beantwoord zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:00

Dennis1812

Amateur prutser

Lage en middeninkomens zitten fors in de problemen inderdaad.

Hoge en zeer hoge inkomens kunnen het nog prima opvangen en aanpassen voorlopig.
Daar is het kabinet ook voor.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-09 21:50
Dennis1812 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 18:25:
Lage en middeninkomens zitten fors in de problemen inderdaad.

Hoge en zeer hoge inkomens kunnen het nog prima opvangen en aanpassen voorlopig.
Daar is het kabinet ook voor.
Maar ook die zijn niet blij, want per slot van rekening werken zij ook om er wat (meer) aan over te houden…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik moet dus in binnen en buitenland betalen waar ik mijn auto ook gebruik? Is zoiets juridisch wel houdbaar eigenlijk? Ik hoop eigenlijk van niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
ed1703 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 19:20:
Ik moet dus in binnen en buitenland betalen waar ik mijn auto ook gebruik? Is zoiets juridisch wel houdbaar eigenlijk? Ik hoop eigenlijk van niet.
Ja dit is momenteel het plan.
Of het juridisch toegstaan is, geen idee. Ik verwacht dat de EU hier nog wel iets van kan vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Flozem schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 19:12:
[...]

Maar ook die zijn niet blij, want per slot van rekening werken zij ook om er wat (meer) aan over te houden…
Daarvoor werken de middeninkomens en lage inkomens toch ook?

Of werk ik niet hard omdat ik een middeninkomen heb?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
ed1703 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 19:20:
Wat is het verschil met nu? Nu betaal je ook wegenbelasting in Nederland en eventueel tol of een vignet in het buitenland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-09 21:50
Dennis1812 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 19:48:
[...]

Daarvoor werken de middeninkomens en lage inkomens toch ook?

Of werk ik niet hard omdat ik een middeninkomen heb?
Hoor je mij dat zeggen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
TheBrut3 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 19:58:
[...]

Wat is het verschil met nu? Nu betaal je ook wegenbelasting in Nederland en eventueel tol of een vignet in het buitenland.
Ik betaal geen cent in het buitenland waar ik kom.
Dus ja. Er is een verschil.

[ Voor 4% gewijzigd door ed1703 op 30-06-2022 20:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeesterPieter
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 06:38

MeesterPieter

PnP Pinball

ach dit is weer door iemand bedacht die zelf geen auto heeft..

voor zover ik kan vinden is een kilometerteller nog steeds niet verplicht op een auto, en wanneer deze defect is ben je dus ook niet verplicht deze te repareren. Enkel de snelheidsmeter is verplicht, En enkel het moedwillig terugdraaien van kilometerstanden is verboden.

zowieso, gaan we dan ook controleren of iedereen niet op een te grote bandenmaat rijdt? zoals de taxi's vroeger met extra kleine banden reden?

er zal wel iets anders bedacht worden

Volg HIER mijn Zelfbouw Flipperkast Build

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Nu online
In een samenleving wordt er veel bedacht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik lees hier alleen maar negatieve dingen over rekeningrijden. Laat ik er eens wat meer positieve benaderingen plaatsen:

1. Als de kilometerprijs hoog genoeg zullen we een verminderde filedruk zien omdat alleen de mensen die economisch hoogwaardig werk doen de reiskosten nog kunnen of willen dragen. Uiteindelijke leiden hoge reiskosten tot het volgende punt:

2. Als de kilometerprijs voor de meeste mensen te hoog is, gaan we een versnelde afbouw zien van onnodig reizen voor werk, recreatie en winkelen. De samenleving heeft immers behoefte aan meer ruimte voor woningen en natuur. Winkels en horeca zullen moeten omschakelen naar thuisbezorgen. Het consumeren van concerten, musea, sportevenementen, café, onderwijs, debatten, winkels, bioscoop, theater en cultuurvakanties kunnen streaming en/of in VR. Daarnaast winnen we enorm veel kwaliteit van leven terug in vrije tijd omdat we niet meer onnodig reizen.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cbr600f4i
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06:37
@ari3 De mate waarin de brandstoffen de laatste tijd gestegen zijn zou ik zeggen dat we al lang en breed aan het rekeningrijden zijn geslagen. Is het effect al gemeten want volgens mij staan we ondanks dat alweer vrolijk met z'n allen in de file.

Overigens zie ik ook negativiteit in jouw post ;) ondanks dat je het positief probeert te brengen... Punt 1 vind ik zelf getuigen van onkunde, gebrek aan omdenken en creativiteit.

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Of nummer 2 positief is zullen meningen fors over verschillen.

Ik ben niet positief over het leven in een enkel digitale samenleving waarin alles enkel thuisbezorgd wordt en je geen uitstapjes meer kan/mag maken ivm hoge kosten.
Ik twijfel ook of menig flat bewoner daar trek in heeft.

Maargoed dat kan je ook positief zien. Zoals jij dat doet. Ik zie het anders.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
ari3 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 21:04:
Ik lees hier alleen maar negatieve dingen over rekeningrijden. Laat ik er eens wat meer positieve benaderingen plaatsen:

1. Als de kilometerprijs hoog genoeg zullen we een verminderde filedruk zien omdat alleen de mensen die economisch hoogwaardig werk doen de reiskosten nog kunnen of willen dragen. Uiteindelijke leiden hoge reiskosten tot het volgende punt:

2. Als de kilometerprijs voor de meeste mensen te hoog is, gaan we een versnelde afbouw zien van onnodig reizen voor werk, recreatie en winkelen. De samenleving heeft immers behoefte aan meer ruimte voor woningen en natuur. Winkels en horeca zullen moeten omschakelen naar thuisbezorgen. Het consumeren van concerten, musea, sportevenementen, café, onderwijs, debatten, winkels, bioscoop, theater en cultuurvakanties kunnen streaming en/of in VR. Daarnaast winnen we enorm veel kwaliteit van leven terug in vrije tijd omdat we niet meer onnodig reizen.
Dat is nou net een van de problemen die jij aankaart.

Vele mensen zijn bang dat het te duur gaat worden met alle gevolgen nadien.
Als je in de randstad woont heb je gelukkig OV, als je in het platteland woont mag je blij zijn als er nog OV rijdt.
Daarnaast zijn er nog steeds mensen waarvoor het OV geen oplossing is, zie bijvoorbeeld mijn post.
Als ik totaal 5 uur lang onderweg ben voor een ziekenhuis bezoek van 1 uur. Dat terwijl ik met de auto totaal 2 uur onderweg ben levert het mij geen vrije tijd op zoals je benoemt. Naast de vele frustraties die er ook nog bij komen.
Komt ook nog eens een baan heb (medisch technicus) waarbij ik niet thuis kan werken.

Dit plan zou alleen maar leiden tot een grotere verschillen in de maatschappij omdat mensen verwachten dat het veel duurder gaat worden dan het systeem wat nu wordt gehanteerd.

Begrijp nu niet verkeerd, ik weet dat de overheid straks veel BTW inkomsten gaat verliezen door de omslag naar EV, en dat daar iets op moet worden verzonnen begrijp ik ook. Maar laten we dan eerst eens alle voordelen voor EV's schrappen en kijken welke winsten daaruit kunnen worden behaald.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sevinc
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22-09 17:43

Waar kan ik een euthanasie pil kopen ?
Alsjeblieft zeg, alles wat je hier noemt is juist mijn vrije tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

ed1703 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 20:08:
[...]

Ik betaal geen cent in het buitenland waar ik kom.
Dus ja. Er is een verschil.
Ehhhh, in menig buitenland zit de wegenbelasting verwerkt in de brandstofprijs. Dus als je daar tankt betaal je indirect in dat buitenland, belasting.

Of je moet een vignet kopen c.q. tol betalen voor het gebruik van specifieke wegeninfrastructuur.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

1. Als de kilometerprijs hoog genoeg zullen we een verminderde filedruk zien omdat alleen de mensen die economisch hoogwaardig werk doen de reiskosten nog kunnen of willen dragen.
Sorry hoor, maar wat een kul. :F
Wie bepaalt wat 'economisch hoogwaardig werk' is? Ik bedoel maar... ;w
2. Als de kilometerprijs voor de meeste mensen te hoog is, gaan we een versnelde afbouw zien van onnodig reizen voor werk, recreatie en winkelen.
Mooi zo, dat zal ze leren, al die mensen die willen recreëren, vakantie houden en winkelen! Nergens voor nodig! Gewoon in je stoel vastgekluisterd blijven en alles online consumeren. :+
Daarnaast winnen we enorm veel kwaliteit van leven terug in vrije tijd omdat we niet meer onnodig reizen.
Nooit gehoord van "Der Weg ist das Ziel"? ;)

En ook hier weer, wie bepaalt wat 'onnodig reizen' is? :?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:28
ehtweak schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 23:24:
[...]

Nooit gehoord van "Der Weg ist das Ziel"? ;)

En ook hier weer, wie bepaalt wat 'onnodig reizen' is? :?
Daar komt een speciale commissie voor. Daar kun je 4 weken van tevoren je reis aanmelden. De commissie bepaalt dan of die reis wel nodig is. 8)7

Revival vh communisme.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 16:56

hneel

denkt er het zijne van

Tja, in geen enkel land is de bpm zo hoog als hier (als het al bestaat).
In geen enkel land is de accijns zo hoog. In geen enkel land is de wegenbelasting zo hoog.
En dan gaan we ook nog eens als enige land ter wereld zo'n systeem als dit invoeren.
Wat een ontzettend gaaf land hebben we toch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Nu online
gerritjan schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 23:33:
[...]

Daar komt een speciale commissie voor. Daar kun je 4 weken van tevoren je reis aanmelden. De commissie bepaalt dan of die reis wel nodig is. 8)7

Revival vh communisme.
Het zijn maar auto’s...

De propaganda auto=vrijheid is er blijkbaar goed ingestampt..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nobby
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:39

Nobby

Nuts!

Wozmro schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 23:58:
[...]

Het zijn maar auto’s...

De propaganda auto=vrijheid is er blijkbaar goed ingestampt..
Ik heb de afgelopen 9 jaar geen eigen auto gehad, en gehuurd, geshared en met de scooter naar mijn werk.

Een auto is echt wel vrijheid. Om direct de auto te kunnen pakken en 1.5u later bij mijn vader in Twente te zijn bijvoorbeeld.

Met de trein 2.5 deur tot deur. Ik heb het zelfs met lekker weer met de scooter gedaan, bijna zelfde tijd, op 1 tank a 8 euro. Ipv 25 euro enkele reis met de trein. En die trein is ook niet meer zo betrouwbaar met personeels tekorten.

Of een auto huren, 30 min OV naar verhuurbedrijf, daar een auto pakken (die ze nu ook niet meer last minute hebben). En dat kost me met korting met punten etc toch makkelijk 100 euro voor een weekend en ook 50 euro benzine. En dan ben je deur tot deur ruim 2u bezig. En je moet op tijd terug zijn, anders kost het je een dag extra.

From all the things I have lost, I miss my mind the most - Ozzy
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Gaat de zo’n vermogensrendementsheffing drama voor de overheid worden?
Doorvoeren en ma jaren juridische strijd blijkt dat het toch niet mag en er geld terugbetaaltoey worden?
Ik doel dan met name op de buitenlandse kilometers, dat die gewoon meetellen in Nederland…

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
ehtweak schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 23:20:
[...]

Ehhhh, in menig buitenland zit de wegenbelasting verwerkt in de brandstofprijs. Dus als je daar tankt betaal je indirect in dat buitenland, belasting.

Of je moet een vignet kopen c.q. tol betalen voor het gebruik van specifieke wegeninfrastructuur.
ALS ik daar tank ja.. maar wie zegt dat ik dit op een ritje Oldenzaal - Hannover doe?
En zoals het plan er nu ligt gaat het en/en worden, afrekenen met nederland en afrekenen met duitsland/oostenrijk/zwitserland/frankrijk/belgie.
Je gaat dus betalen voor mogelijk honderden kilometers waar Koninklijke Nederland B.V. Binnenhof 1 t/m 22 geen enkele kosten aan kwijt is, maar door een al jaren gaar belastingsysteem en zonder kastjes inbouwen in auto's geen andere keuze meer voor zichzelf heeft.
ZeRoC00L schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 06:56:
Ik doel dan met name op de buitenlandse kilometers, dat die gewoon meetellen in Nederland…
Nederland voert gewoon voor eigen inwoners even min of meer het duitse trucje in.. bizar.
https://www.ad.nl/auto/eu...jd-met-eu-recht~a5ffc84e/
Buitenlanders!, Wees welkom!!

Hopelijk gaat iemand dit ook toetsen in Brussel, als men dit er al in de 1e/2e kamer doorheen krijgt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 18:58
Stond vanochtend een opiniestuk in De Telegraaf met een stelling waar ik gisteravond ook al aan dacht....

Dat rekeningrijden gaat er nooit komen.

Reden: we kunnen dit soort projecten gewoon niet meer van de grond krijgen. Zowel technisch als qua regelgeving hebben we ons dusdanig in een hoek geschilderd dat 'we' dit soort dingen simpelweg niet meer kunnen realiseren.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Nu online
Zou kunnen. De kans lijkt mij wat groter dat we simpelweg op een dag geconfronteerd worden met effectieve brandstofschaarste.

Weer een leuke denkoefening: hoe ga je daar zelf als individu op reageren?

Bedenk dat bij dit voldongen feit ook alle andere individuen en de overheid zullen reageren. Een systeem van rantsoenering is relatief snel opgezet, technische werkloosheid is mogelijk, openbaar vervoer zal voor zover mogelijk opgeschroeft worden,... in crisistijd gaan de veranderingen snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbr600f4i
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06:37
alexbl69 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 07:54:

We rijden al rekening alleen niet op de manier zoals de overheid dat graag ziet. We betalen nu al een dikke euro meer per liter t.o.v. een aantal jaren terug, denk zo'n 5, betaalde ik 1,10 aan de pomp en dat is nu 2,15. Wat is het resultaat? Ik ben inderdaad minder gaan rijden. Doel bereikt.

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:06
alexbl69 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 07:54:
Stond vanochtend een opiniestuk in De Telegraaf met een stelling waar ik gisteravond ook al aan dacht....

Reden: we kunnen dit soort projecten gewoon niet meer van de grond krijgen. Zowel technisch als qua regelgeving hebben we ons dusdanig in een hoek geschilderd dat 'we' dit soort dingen simpelweg niet meer kunnen realiseren.
Hoezo niet? Alle tekens wijzen erop dat de kilometerheffing op de meest simpele manier wordt geïntroduceerd: door het aflezen van de tellerstanden van auto's. Maak een portaal aan waar je periodiek je km-stand moet doorgeven, check deze bij het onderhouden of APK-keuren van een auto en je bent al een heel eind. Er moeten alleen wat BOA's bijkomen die steekproeven doen en dan ben je wel klaar.

Waterdicht? Zeker niet, maar dat is geen enkel systeem. Denk bijvoorbeeld aan het terugdraaien van tellers of het monteren van banden met een grotere wielomtrek.

Uitvoerbaar? Zeker.

Haalbaar? Lijkt me wel. Ik vermoed dat er een redelijk draagvlak is voor rekeningrijden. De meeste mensen die hier posten (en op andere fora als Autoweek) zijn (veel)rijders en hebben er geen belang bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie de loodgieter al voor komen rijden in zijn rolls royce en de advocaat mag in zijn eigen kantoorcel gaan werken want die hoeft de deur niet meer uit. Dus meneer de slotenmaker in zijn ferrari kan het slot monteren en gelijk definitief op slot draaien een hondenluikje voor af en toe wat eten en drinken in pasta vorm voor de 3d printer is voldoende.

Niet een toekomst waar ik naar uit kijk, althans als techneut wil ik best ook eens in een super dikke auto rijden maar nee doe maar niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:05
Grootste issue voor juridische ellende is toch wel je gereden km's in het buitenland. Gaan we een landelijk gemiddelde nemen van vakantie km,'s en brengen we die in mindering (ik krijg hier een dejavu) op het totaal of tikken we gewoon alles af.
Als je tijdens vakantie, buitenlandse reizen ook nog eens tolwegen meepakt in het buitenland betaal je helemaal dubbel. Juridisch niet houdbaar.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nathilion
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:07
cbr600f4i schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 08:09:
[...]

We rijden al rekening alleen niet op de manier zoals de overheid dat graag ziet. We betalen nu al een dikke euro meer per liter t.o.v. een aantal jaren terug, denk zo'n 5, betaalde ik 1,10 aan de pomp en dat is nu 2,15. Wat is het resultaat? Ik ben inderdaad minder gaan rijden. Doel bereikt.
Dit lijkt mij toch ook de beste vorm van rekeningrijden. Gewoon de accijnzen verhogen met een euro per liter. Niks niet moeilijk doen met tracking, registratie, kilometerstanden, etc. etc. Gewoon betalen via de brandstof. Hoe meer kilometers je rijdt, hoe meer je dus betaald. Bonus: je pakt dan ook meteen de mensen uit het buitenland mee die wel onze wegen gebruiken maar geen belasting betalen.

Tegen de tijd dat alle auto's elektrisch zijn verzinnen we wel weer een nieuw systeem. Wellicht het Noorse model van de tolwegen* (AutoPASS), daar ben ik ook wel gecharmeerd van.

*Rij je de tolweg op: camera registreert je. Rij het af: ook weer een registratie. En de rekening valt een paar maand later op je deurmat. Super makkelijk en weinig gedoe. Je moet alleen even je auto registreren als buitenlander zijnde.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-09 11:23

Metalfreak

Hoije woh!

Wat is hier positief aan? Als dit de toekomst is: gooi me dan maar van een flatgebouw af.

Ooit gehoord van de term "beleving"?

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexta
BladeSlayer1000 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 21:42:
Begrijp nu niet verkeerd, ik weet dat de overheid straks veel BTW inkomsten gaat verliezen door de omslag naar EV, en dat daar iets op moet worden verzonnen begrijp ik ook. Maar laten we dan eerst eens alle voordelen voor EV's schrappen en kijken welke winsten daaruit kunnen worden behaald.
Dan gaan alle EV's weer gewoon richting Duitsland.
Daar gaat dan mijn idee van een steentje bijdragen. Hoeveel is de wegenbelasting op een auto van 2 ton, die we hooguit 2 keer per week gebruiken?
edit: 405 euro per kwartaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Nathilion schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 09:40:
[...]

Dit lijkt mij toch ook de beste vorm van rekeningrijden. Gewoon de accijnzen verhogen met een euro per liter. Niks niet moeilijk doen met tracking, registratie, kilometerstanden, etc. etc. Gewoon betalen via de brandstof. Hoe meer kilometers je rijdt, hoe meer je dus betaald. Bonus: je pakt dan ook meteen de mensen uit het buitenland mee die wel onze wegen gebruiken maar geen belasting betalen.
Dit is in principe een goed idee, maar je gaat eraan voorbij dat van de 2.30 die je nu per liter moet afrekenen zo'n 1.30 naar de Staatskas gaat. Dat lijkt mij meer dan voldoende. MRB afschaffen en we zijn klaar.

Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Cobb schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 09:30:
Grootste issue voor juridische ellende is toch wel je gereden km's in het buitenland. Gaan we een landelijk gemiddelde nemen van vakantie km,'s en brengen we die in mindering (ik krijg hier een dejavu) op het totaal of tikken we gewoon alles af.
Als je tijdens vakantie, buitenlandse reizen ook nog eens tolwegen meepakt in het buitenland betaal je helemaal dubbel. Juridisch niet houdbaar.
Het zal ook gaan grossieren aan de katvangers.

En het 10’tje extra bij de apk om de oude meterstand nog een keer in te voeren ;)

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 01-07-2022 10:03 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nathilion
@Destruction Neem het getal van de euro even niet te letterlijk. Om de MRB te compenseren zal het eerder een duppie zijn dan een euro. Mij gaat het om het concept. En dan lijkt mij belasten via brandstof en/of tolwegen de meest makkelijke manier om rekeningrijden te implementeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

YakuzA schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:03:
[...]

En het 10’tje extra bij de apk om de oude meterstand nog een keer in te voeren ;)
Tot je die auto dan afgemeld hebt en er een steekproef op volgt, dan heb je een probleem als garagehouder/keurmeester.

Dat gaat dus niet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
Nathilion schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:15:
@Destruction Neem het getal van de euro even niet te letterlijk. Om de MRB te compenseren zal het eerder een duppie zijn dan een euro. Mij gaat het om het concept. En dan lijkt mij belasten via brandstof en/of tolwegen de meest makkelijke manier om rekeningrijden te implementeren.
Hoe wil jij gaan belasten als ik m'n auto thuis aan m'n eigen stopcontact kan hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-09 12:19
Km standen bij een apk gaat nooit standhouden lijkt mij. Dan ga je frauderen met km standen nog meer in de hand werken. Daar word nu al mee gerommeld met verkoop. Als je daar jaarlijks ook nog mee kan "verdienen" om de km heffing te omzeilen, dan zie ik voor fraude met km standen een gouden toekomst tegemoet.

Ik denk dat er bij elke auto verplicht een GPS kastje komt die de gereden afstand registreert en dan kan je de gereden buitenlandse kilometers daar mooi vanaf trekken.

Per maand of kwartaal komt er een aanslag in de brievenbus en dan mag je die gewoon aftikken.

In het systeem kan je het soort voertuig en gewicht vastleggen en heb je genoeg knoppen om aan te draaien.

[ Voor 8% gewijzigd door Yamy_Daffy op 01-07-2022 10:46 ]

PVOutput 10x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nathilion
@ed1703 Belasten hangt af van het doel van de belasting. Als het doel is om fossiel rijden uit te faseren dan kan je er voor kiezen om niet te belasten.

Als het doel is om geld op te halen voor infrastructuuronderhoud: laadpaal verplicht uitrusten met tracking apparatuur en software.

Als het doel is om energiegebruik terug te dringen: algemene belasting op elektriciteit omhoog.

En anders tolwegen, wat ik dan ook het liefst zie in een Europees administratief systeem zodat buitenlandrijden meteen geen probleem is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Ik snap niet welk probleem er uberhaupt meer opgelost zou moeten gaan worden.

Tenzij je graag wil dat mensen in dunbevolkte gebieden meer gaan betalen en mensen in dichtbevolkte gebieden minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
ed1703 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:29:
Hoe wil jij gaan belasten als ik m'n auto thuis aan m'n eigen stopcontact kan hangen?
Verbieden op die manier op te laden? Laadpalen een signaal meegeven en auto's enkel laten opladen wanneer ze dat signaal meekrijgen. Dan kan er los worden geregistreerd hoeveel er geladen wordt en daarover kan dan een losse afrekening komen. Als de BD dan op het einde van het jaar een lijst uitdraait van auto's welke op papier niets hebben geladen, dan heb je een mooi moment om een controle te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:54
ed1703 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:29:
[...]

Heel simpel. Rode stroom en gewone stroom. Kijk even in de batterij en als er rode stroom in zit ben je af :+

Maar zonder gekheid. Thuis kunnen laden is juist een heel groot voordeel van een elektrische auto.

[ Voor 14% gewijzigd door Joris748 op 01-07-2022 11:12 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Laatst online: 18:34
hneel schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:05:
Ik snap niet welk probleem er uberhaupt meer opgelost zou moeten gaan worden.
Dat er minder gereden gaat worden.
Tenzij je graag wil dat mensen in dunbevolkte gebieden meer gaan betalen en mensen in dichtbevolkte gebieden minder.
Nu is het dus omgekeerd. Mensen die weinig rijden betalen voor mensen die veel rijden.

Overigens is wonen in een dunbevolkt gebied vaak veel goedkoper dan in een dichtbevolkt gebied. Dus zo gek zou het niet zijn om de extra afgelegde kilometers af te trekken van dat voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
Joris748 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:11:
[...]

Heel simpel. Rode stroom en gewone stroom. Kijk even in de batterij en als er rode stroom in zit ben je af :+

Maar zonder gekheid. Thuis kunnen laden is juist een heel groot voordeel van een elektrische auto.
Gewoon laad cycli uit de accu's uitlezen? Worden echt wel bijgehouden in elektrische auto's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 18:58
[...]

Tegen de tijd dat alle auto's elektrisch zijn verzinnen we wel weer een nieuw systeem. Wellicht het Noorse model van de tolwegen* (AutoPASS), daar ben ik ook wel gecharmeerd van.
We hebben al de hoogste accijnzen van Europa. Daar kan niks meer bij zonder de pomphouders in de grensregio's nog verder te ruineren.

Daarnaast is de noodzaak voor het nieuwe systeem er juist in gelegen dat elektrisch rijden steeds meer tractie krijgt en de accijnsinkomsten dus alleen maar zullen gaan dalen tot (over een paar decennia) nul. Dat wil men voor zijn, vandaar het nieuwe systeem.
*Rij je de tolweg op: camera registreert je. Rij het af: ook weer een registratie. En de rekening valt een paar maand later op je deurmat. Super makkelijk en weinig gedoe. Je moet alleen even je auto registreren als buitenlander zijnde.
Het is niet bekend of dit privacy-technisch is toegestaan (ook door wetgeving op dat vlak). De overheid zal dit voor implementatie en daarop volgende onvermijdelijke proefprocessen ook niet met 100% zekerheid te weten kunnen komen. Ergo loop je als overheid het risico dat je voor tig miljarden een systeem optuigt dat na het eerste de beste proces volkomen waardeloos wordt.

En ook als het systeem in eerste instantie die juridische horde weet te nemen ben je nog niet veilig. De privacy-wetgeving is veelal Europese wetgeving. Dat betekent dat aanvullende Europese wetgeving (waar je als Nederland maar beperkt invloed op hebt) kan betekenen dat het systeem in het later stadium alsnog illegaal wordt.
Zat daar ook aan te denken. Lijkt me juridisch (ook Europees) niet houdbaar. Het betekent dat dezelfde handeling dubbel belast wordt, in 2 verschillende EU landen. En daarbij zal Nederland aan het kortste eind trekken, want dat levert geen prestatie voor de geïnde belasting.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Dat is met de huidige motorrijtuigenbelasting niet anders: in het buitenland betaal je voor een weekje vakantie bijna net zo veel als inwoners van dat land per jaar betalen, en als zij hier komen betalen ze niets.
Het zou veel gunstiger zijn om ook buitenlanders hier te laten betalen, en te zorgen dat benzine goedkoper is dan de buurlanden. Zo komt er geld ons land binnen i.p.v. andersom.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Philip Ross schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:17:
[...]

Dat er minder gereden gaat worden.
Maar het is al jaren bekend dat de prijselasticiteit van het verkeer nagenoeg 0 is. Mensen blijven hoe dan ook rijden, hoe duur het ook is. Omdat ze wel moeten.
Dat zie je nu ook met de huidige hoge brandstofprijzen.
Nu is het dus omgekeerd. Mensen die weinig rijden betalen voor mensen die veel rijden.
Nou nee, iedereen betaalt al veel te veel. Wat de automobilist ophoest staat in geen enkele verhouding meer met de kosten van onderhoud en aanleg van wegen.
Overigens is wonen in een dunbevolkt gebied vaak veel goedkoper dan in een dichtbevolkt gebied. Dus zo gek zou het niet zijn om de extra afgelegde kilometers af te trekken van dat voordeel.
In dunbevolkte gebieden heb je minder voorzieningen in de buurt en heb je dus sowieso vaker de auto nodig. En betaal je ook nu al veel meer. Waarom zou dat nog meer moeten worden? Is dat "eerlijk"?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RemcoDelft
[...]

Heb je ooit een Duitse auto bij een Nederlandse benzinepomp gezien? Die komen vol het land binnen en rijden leeg naar huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
hneel schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 23:54:
Tja, in geen enkel land is de bpm zo hoog als hier (als het al bestaat).
In geen enkel land is de accijns zo hoog. In geen enkel land is de wegenbelasting zo hoog.
En dan gaan we ook nog eens als enige land ter wereld zo'n systeem als dit invoeren.
Wat een ontzettend gaaf land hebben we toch.
Nu ben ik nieuwgierig... NL heeft een hoge belastingdruk op arbeid, en verkeer... hoe vergelijkt dit met andere landen?
Volgens CBS zijn de totale belastinginkomsten met bijna 8% gestegen de laatste twee jaren. De grootste hap komt uit vennootsschapsbelasting en BTW (9 en 6 miljard respectievelijk).
Wat je in deze tabel ziet is dat de inkomsten via accijns veelal gelijk is gebleven... dus eigenlijk gezakt als je inflatie mee neemt. Belasting "Belasting personenauto's en motorrijwielen" is van 1.4miljard in 2015 naar 2.3miljard in 2019 gegaan: +64% in eenzelfde periode waar inflatie ~10% was.

Wat ik in die tabel wel opvallen vind is de stijging van belastinginkomsten over de langere termijn: van 251miljard in 2015 naar 335miljard in 2021. Meer dan 30% in 6 jaar. Cumulatief is de inflatie over diezelfde periode zo'n 11% geweest

Anyways, MRB + Branstof accijnzen geven ~7miljard aan inkomsten. Op het totaal van 300+miljard is dat ordegrootte ~2%. Als we allemaal electrisch gaan rijden dan komt een deel daarvan weer terug via de belasting op energie.
Dus voor de belastinginkomsten hoeft het rijk het niet te doen.
De reden waarom ze het WEL zouden willen doen is om het gebruik va de auto te ontmoedigen vanwege de druk op de infrastructuur (wegen, electriciteitsnet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
TheBrut3 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:07:
[...]

Verbieden op die manier op te laden? Laadpalen een signaal meegeven en auto's enkel laten opladen wanneer ze dat signaal meekrijgen. Dan kan er los worden geregistreerd hoeveel er geladen wordt en daarover kan dan een losse afrekening komen. Als de BD dan op het einde van het jaar een lijst uitdraait van auto's welke op papier niets hebben geladen, dan heb je een mooi moment om een controle te houden.
Totaal niet realistisch dit. Dan moet je dit namelijk in andere landen ook implementeren. Daar zijn we zo goed in europa ;w Dat is ook de reden waarom de overheid behoorlijk radeloos dit systeem wil implementeren. We gaan politiek gezien nog een zeer rumoerige 7 jaar of nog veel langer tegemoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-09 16:09
RemcoDelft schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:26:
[...]

Dat is met de huidige motorrijtuigenbelasting niet anders: in het buitenland betaal je voor een weekje vakantie bijna net zo veel als inwoners van dat land per jaar betalen, en als zij hier komen betalen ze niets.
Het zou veel gunstiger zijn om ook buitenlanders hier te laten betalen, en te zorgen dat benzine goedkoper is dan de buurlanden. Zo komt er geld ons land binnen i.p.v. andersom.
Verschil is echter, dat je met dat vaste bedrag kan doen en laten wat je wil, 10 km per maand rijden maar net zo makkelijk 10.000 km. Echter ga je bij de kilometerheffing naar een regeling waar je betaald naar gebruik, het gemaakte aantal kilometers, waarbij het dus uitmaakt of je 10 of 10.000 km per maand rijdt, iets dat inherent ook eerlijker is dan het huidige systeem.

Juridische drempel ligt in mijn ogen bij die onzichtbare dingen tussen landen waar de autoriteit van de ene overheid stopt en die van de ander begint. Lijkt me juridisch gewoon geen houdbaar plan.

Misschien kunnen we ons trouwens beter afvragen waar een mogelijk registratie systeem dan voor zou dienen, wanneer je gaat afrekenen op gereden kilometers, via bijvoorbeeld een NAP registratie of APK.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

Eigenlijk komt het hier op neer:

1)
Brandstofauto's worden al juist belast (hoe meer je rijdt hoe duurder het wordt). De MRB zou kunnen vervallen bij een verhoging van de accijnzen. Sowieso zijn brandstof-auto's een aflopende zaak. Hier moet m.i. geen heel nieuw registratiesysteem voor worden opgetuigd.

2)
Elektrische auto's moeten beter (en meer) belast worden. Hier zou de overheid zijn volle aandacht aan moeten schenken.

3)
Bepaalde erg drukke wegvakken moeten tolwegen worden.

Klaar! Veel moeilijker moet dat niet zijn. Vind ik dan.

Edit: op deze manier worden bijvoorbeeld randstedelijke problemen ook randstedelijk opgelost, en hoeft de hoofdonderwijzer van Schubbekutteveen die in Kampeersnol werkt zich geen zorgen te maken. ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Spotmatic op 01-07-2022 12:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
hexta schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 09:44:
[...]

Dan gaan alle EV's weer gewoon richting Duitsland.
Daar gaat dan mijn idee van een steentje bijdragen. Hoeveel is de wegenbelasting op een auto van 2 ton, die we hooguit 2 keer per week gebruiken?
edit: 405 euro per kwartaal.
Denk je niet dat mensen het gaan doen als dit plan wordt ingevoerd? Tenslotte lees je nog niets over buitenlandse voertuigen en hoe dat afgehandeld gaat worden.

Opzich is het idee wat @Spotmatic voorsteld ook niet slecht, ga op drukke wegen tol heffen. Natuurlijk zal je altijd mensen hebben die dan omrijden om de tol te vermijden maar ik denk dat het percentage mensen die besluiten om de tolwegen te vermijden nog wel mee zal vallen.

[ Voor 36% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 01-07-2022 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Spotmatic schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:37:
2)
Elektrische auto's moeten beter (en meer) belast worden. Hier zou de overheid zijn volle aandacht aan moeten schenken.
Elektrische auto's hebben nu enkel MRB vrijstelling. Volgens mij is het plan dat ze in 2025 half bedrag gaan betalen en vanaf 2026 vol bedrag. Dan gaat de gemiddelde elektrische auto meer betalen dan de gemiddelde benzine auto, gezien deze zwaarder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

TheBrut3 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 12:27:
[...]
Elektrische auto's hebben nu enkel MRB vrijstelling. Volgens mij is het plan dat ze in 2025 half bedrag gaan betalen en vanaf 2026 vol bedrag. Dan gaat de gemiddelde elektrische auto meer betalen dan de gemiddelde benzine auto, gezien deze zwaarder is.
De MRB heeft te maken met bezit, niet met gebruik (en dus ook niet met rekeningrijden, het onderwerp van dit topic). Ik vind daarom dat de MRB veel lager kan en de accijnzen op brandstof (en elektriciteit voor stekker-auto's, ook als je zelf opwekt) omhoog kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC_Sparkles
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 18:55
Spotmatic schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 12:33:
[...]

De MRB heeft te maken met bezit, niet met gebruik (en dus ook niet met rekeningrijden, het onderwerp van dit topic). Ik vind daarom dat de MRB veel lager kan en de accijnzen op brandstof (en elektriciteit voor stekker-auto's, ook als je zelf opwekt) omhoog kan.
Dit is onrealistisch, want dan wordt elke kwh duurder, dus als ik geen EV heb, betaal ik meer belasting voor de stroom, terwijl er geen EV is. Dat lijkt me niet de bedoeling. Verder wel eens met je berichten.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:56

Sr_Ogel

Klop klop klop

ZeRoC00L schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 06:56:
Gaat de zo’n vermogensrendementsheffing drama voor de overheid worden?
Doorvoeren en ma jaren juridische strijd blijkt dat het toch niet mag en er geld terugbetaaltoey worden?
Maar iemand die nu wegenbelasting betaalt en 25% in het buitenland rijdt krijgt / vraagt ook niet de wegenbelasting terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

MC_Sparkles schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 12:35:
[...]

Dit is onrealistisch, want dan wordt elke kwh duurder, dus als ik geen EV heb, betaal ik meer belasting voor de stroom, terwijl er geen EV is. Dat lijkt me niet de bedoeling. Verder wel eens met je berichten.
Daarom moet prijsdifferentiatie naar gebruiksdoel mogelijk worden gemaakt. Dat is in dit topic ook al eerder geopperd.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

Dat zou wat zijn, heb je zonnepanelen op je dak liggen, laadpaaltje geïnstalleerd, denk je goedkoop je EV op te laden, maar dan moet je alsnog over door je zelf opgewekte elektriciteit waar je je eigen auto mee oplaadt accijns betalen. Zoiets volslagen debiels zouden we alleen in Nederland kunnen bedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aggressor
  • Laatst online: 17:53
dr.lowtune schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 12:50:
Dat zou wat zijn, heb je zonnepanelen op je dak liggen, laadpaaltje geïnstalleerd, denk je goedkoop je EV op te laden, maar dan moet je alsnog over door je zelf opgewekte elektriciteit waar je je eigen auto mee oplaadt accijns betalen. Zoiets volslagen debiels zouden we alleen in Nederland kunnen bedenken.
Ik vind wel dat EV's ook een bedrag moeten betalen.
Wegen hebben ook onderhoud nodig en EV's zijn zwaarder.
Nu zijn ze wegenbelasting vrij toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

Tja. Nederland en Goedkoop gaan niet samen in 1 zin. We moeten af van het idee dat een EV alleen voor rijke profiteurs en knakenrijders is. Zoals die lui die vroeger in een belastingvrije Mercedes op diesel rondreden. ;)

Ik was er ook zo een maar dan met een oude dieselbus. Ik ben toen financieel erg hard gepakt. Hetzelfde zou met EV rijders kunnen gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hexta
Aggressor schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 12:56:
[...]

tot 2025 ja
Spotmatic schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 13:00:
We moeten af van het idee dat een EV alleen voor rijke profiteurs en knakenrijders is.
En mensen die proberen beter voor het milieu te zijn, en zelf investeren in zonnepanelen ed? 8)7
Dit klinkt meer als "ik wil dat anderen gewoon de lul zijn" dan "dit lijkt me logisch en eerlijk".

[ Voor 41% gewijzigd door hexta op 01-07-2022 13:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

[...]

Wegen hebben ook o derhoud nodig en EV's zijn zwaarder.
Dat is wat anders, EV's MRB laten betalen lijkt mij ook prima. Maar als je zelf stroom opwekt (klimaatneutraal) en je laadt daarmee je elektrische auto op, met je eigen laadpaal, waarom zou je dan over die door jouzelf opgewekte elektriciteit extra accijns moeten betalen?

Dus dan weet je het wel, dan moet je straks verplicht aan je laadpaal een geijkte meter hebben hangen om af te kunnen rekenen over hoeveel jij in je auto hebt geladen. Oja, en dan mag je daarna (want dat zal er ook wel komen) via je GPS tracker je jaarlijkse kilometers afrekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sr_Ogel

Sr_Ogel

Klop klop klop

[...]

Wegen hebben ook o derhoud nodig en EV's zijn zwaarder.
Het EV's zijn zwaarder argument. op een Ionic diesel versus ev scheelt het ioniq ev 2018 1495 de diesel 1445. Dat is dus letterlijk dezelfde auto met alleen een andere aandrijflijn.

Daar komt nog eens bij dat het onderhoud aan wegen volledig is ingelegd op de belastingen uit vrachtwagens. of je nu in een fiat 500 rijdt of een Audi suv boeit voor het onderhoud aan asfalt 0,0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
TIGER1125 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:34:
[...]

Verschil is echter, dat je met dat vaste bedrag kan doen en laten wat je wil, 10 km per maand rijden maar net zo makkelijk 10.000 km. Echter ga je bij de kilometerheffing naar een regeling waar je betaald naar gebruik, het gemaakte aantal kilometers, waarbij het dus uitmaakt of je 10 of 10.000 km per maand rijdt, iets dat inherent ook eerlijker is dan het huidige systeem.
We betalen per kilometer al een aanzienlijke belasting in de vorm van accijns en BTW. Moraal van het rupsje is dat het nooit genoeg is, en er altijd meer belasting bij moet om het "eerlijker" te maken.
Behalve die loeizware rijdende batterijen natuurlijk, die betalen vrijwel niets. Het blijft raar om als overheid het rijkste deel van de samenleving voordeeltjes te geven. Als het gaat om elektrisch rijden hadden de voordeeltjes best gelimiteerd kunnen worden op goedkope, lichte auto's met weinig motorvermogen. Dat lijkt me aanzienlijk zinniger dan 2500 kg in 2 seconden gesubsidieerd van 0 tot 100 km/h te krijgen.

De overheid zou moeten doen waar behoefte aan is, en als mensen graag eens ergens naartoe gaan zonder een VR-bril op te hoeven zetten, moet de overheid zorgen dat dat kan. Zo heb ik bijvoorbeeld nog nooit een definitie van bereikbaarheid gezien: neemt die toe of af als er geen file staat, maar je het niet kan betalen om te reizen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 15:58

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Je krijgt nu toch ook geen korting voor de dagen dat je met de auto in het buitenland bent?

En als de kilometers in het buitenland niet meegerekend worden dan wordt het kilometertarief wel hoger (want er moet hetzelfde bedrag binnengehaald worden met minder kilometers) en hoe wil je dat controleren? Dan moet je echt met een GPS tracker per auto gaan werken.
Nee, het levert alleen maar extra problemen op terwijl het niets oplost.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel

Sr_Ogel

Klop klop klop

Dat er een vorm van rekening rijden gaat komen is gewoon zeker. Tijdens de laatste verkiezingen waren alle partijen voor met uitzondering van 2 (1 kleine en de pvv uit mijn hoofd gezegd). Waar ik mij het meeste zorgen om maak dat het een gedrocht van een ICT project gaat worden. Met wat ze nu zeggen dat men plaats en tijd onafhankelijk wil gaan belasten is mijns inziens enkel op de kilometer teller afrekenen het enige juiste. Met onze stroom en gas hebben we dit al jaren gedaan waarom zou dat in een auto niet kunnen. Aan stroommeters kon ook gerommeld worden.

Met steekproeven en controles bij onderhoud komen we vast een heel eind om het te ontmoedigen. Binnen no time komt er iets als een digitale en connected meter en alles is opgelost.

Privacy technisch is het doorgeven dat je deze maand 5000 kilometer gereden hebt nog te overzien. Dat je op een bepaalde dag of tijdstip op een bepaalde snelweg reed is het laatste wat wij zouden moeten toestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

Maasluip schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 13:08:
[...]

Je krijgt nu toch ook geen korting voor de dagen dat je met de auto in het buitenland bent?

En als de kilometers in het buitenland niet meegerekend worden dan wordt het kilometertarief wel hoger (want er moet hetzelfde bedrag binnengehaald worden met minder kilometers) en hoe wil je dat controleren? Dan moet je echt met een GPS tracker per auto gaan werken.
Nee, het levert alleen maar extra problemen op terwijl het niets oplost.
Met andere woorden: de overheid heeft geld nodig en dat moet een bepaald bedrag zijn (of meer). Om de kilometerprijs te drukken worden dan ook de buitenlandkilometers meegerekend, want dan lijkt de prijs per kilometer mee te vallen.

Wat nu als mensen daardoor minder naar het buitenland op vakantie gaan? (immers, een retourtje Italië , beetje rondrijden daar, dat is al snel 3000km wat zo'n 20% is van het gemiddelde wat iemand jaarlijks rijdt). Gaat de kilometerprijs dan alsnog omhoog? Kennelijk wel, dus ondanks dat je dan minder belastend bent geweest voor het milieu blijf je hetzelfde betalen.

Het is een beetje lastig terug te vinden(voor mij) maar ik las dat er in 2017 zo'n 147miljard kilometers zijn afgelegd in Nederland door al het wegverkeer. In datzelfde jaar werd er 5.7 miljard aan MRB binnen gehaald. Dat zou betekenen dat de kilometerprijs zo rond de 4 eurocent zou moeten gaan zitten.
Dan 2020. Toen werden er 124 miljard kilometers afgelegd en werd er 6.1 miljard aan MRB binnen geharkt. Dan zou de kilometerprijs dus 5 eurocent moeten zijn, dat is "maar" 1 cent meer dan in 2017, maar procentueel wel significant. Als we minder gaan rijden, gaan we dus meer betalen per kilometer. Maar als we na zo'n jaar juist meer gaan rijden, dan denk ik niet dat de overheid de kilometerprijs naar beneden bijstelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
hneel schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:26:
[...]

Maar het is al jaren bekend dat de prijselasticiteit van het verkeer nagenoeg 0 is. Mensen blijven hoe dan ook rijden, hoe duur het ook is. Omdat ze wel moeten.
Dat zie je nu ook met de huidige hoge brandstofprijzen.
Daar zou ik graag een bron voor willen zien.
[...]

Nou nee, iedereen betaalt al veel te veel. Wat de automobilist ophoest staat in geen enkele verhouding meer met de kosten van onderhoud en aanleg van wegen.
Gelukkig hoeft er ook niet meer van betaald te worden natuurlijk. Zoals extra vervuiling die voor gezondheidsproblemen zorgt, of gebruik van land dat anders ingezet kan worden.

Vraag het elke week een keer.in dit topic maar heb nog nooit een berekening gezien van gemaakt kosten door verkeer waar die externaliteiten in meegenomen zijn.
[...]

In dunbevolkte gebieden heb je minder voorzieningen in de buurt en heb je dus sowieso vaker de auto nodig. En betaal je ook nu al veel meer. Waarom zou dat nog meer moeten worden? Is dat "eerlijk"?
Ja, dat is eerlijk. Door te kiezen voor meer rust en een goedkoper huis moet je dus vaker rijden wat meer kost.
Jij betaalt toch niet mee aan de huur/koop kosten van iemand in de stad? Waarom zou die dan wel mee moeten betalen aan jouw weggebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexta
Is er ergens eigenlijk een voorbeeld te vinden van een "tijdelijke" belasting oid, die naar beneden is bijgesteld of afgeschaft?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:39

Tijntje

Hello?!

Philip Ross schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 13:28:
[...]

Daar zou ik graag een bron voor willen zien.

[...]

Gelukkig hoeft er ook niet meer van betaald te worden natuurlijk. Zoals extra vervuiling die voor gezondheidsproblemen zorgt, of gebruik van land dat anders ingezet kan worden.

Vraag het elke week een keer.in dit topic maar heb nog nooit een berekening gezien van gemaakt kosten door verkeer waar die externaliteiten in meegenomen zijn.

[...]

Ja, dat is eerlijk. Door te kiezen voor meer rust en een goedkoper huis moet je dus vaker rijden wat meer kost.
Jij betaalt toch niet mee aan de huur/koop kosten van iemand in de stad? Waarom zou die dan wel mee moeten betalen aan jouw weggebruik?
Die laatste kun je natuurlijk ook omdraaien, wie denk je dat meebetaald aan het OV en infrastructuur in de stad en daar zelden gebruik van maakt :D

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Sr_Ogel schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 13:04:
Het EV's zijn zwaarder argument. op een Ionic diesel versus ev scheelt het ioniq ev 2018 1495 de diesel 1445. Dat is dus letterlijk dezelfde auto met alleen een andere aandrijflijn.
Heb je daar stats van? Ik kan geen Ioniq diesel vinden, enkel elektrisch of hybride. Wel kan ik bijvoorbeeld de nieuwe Volvo XC40 vergelijken. De benzine versie weegt 1525 kilo, de diesel weegt 1602 kilo en de elektrische (1 motor) weegt 1923 kilo. Nou is de vergelijking niet helemaal eerlijk, omdat de grotere benzine en diesel motoren niet meer verkrijgbaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
Sr_Ogel schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 12:49:
[...]

Maar iemand die nu wegenbelasting betaalt en 25% in het buitenland rijdt krijgt / vraagt ook niet de wegenbelasting terug.
Klopt, maar met dat verschil dat je gewoon aangeslagen zal worden voor kilometers in het buitenland.
Bovendien is de MRB een vast bedrag.
Welk recht meent de nederlandse overheid te hebben mij aan te slaan voor kilometers die ik in het buitenland maak? Wat gaat dan het volgende worden? Ook bedragen gaan heffen voor nl-booteigenaren die in het buitenland varen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 15:58

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

dr.lowtune schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 13:25:
[...]

Met andere woorden: de overheid heeft geld nodig en dat moet een bepaald bedrag zijn (of meer). Om de kilometerprijs te drukken worden dan ook de buitenlandkilometers meegerekend, want dan lijkt de prijs per kilometer mee te vallen.
Ik denk niet dat de redenatie op die manier gevoerd is, maar
Wat nu als mensen daardoor minder naar het buitenland op vakantie gaan?
Het is een legitieme vraag wat er gebeurt als er minder kilometers gereden wordt. Dat is helemaal niet zo lastig voor te stellen, de afgelopen jaren steeg het aantal kilometers tot 122,9 miljard in 2019 en daalde vanwege Corona naar 100,6 miljard. Bijna 20% minder kilometers (inkomsten).

Van de andere kant kun je dan misschien wel denken dat één doel gehaald wordt: minder autokilometers (zonder te bedenken of dat misschien door vliegen gecompenseerd wordt).

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:54
ed1703 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 13:31:
[...]

Klopt, maar met dat verschil dat je gewoon aangeslagen zal worden voor kilometers in het buitenland.
Bovendien is de MRB een vast bedrag.
Welk recht meent de nederlandse overheid te hebben mij aan te slaan voor kilometers die ik in het buitenland maak? Wat gaat dan het volgende worden? Ook bedragen gaan heffen aan booteigenaren die in het buitenland varen?
Wegenbelasting bestaat allang niet meer. Dat heet tegenwoordig houderschapsbelasting. Dat is een vast bedrag ongeacht waar je de auto gebruikt.

Een algehele kilometerheffing, maakt ook geen onderscheid naar waar je de auto gebruikt. In dat opzicht blijft alles hetzelfde.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
Joris748 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 13:35:
[...]

Wegenbelasting bestaat allang niet meer. Dat heet tegenwoordig houderschapsbelasting. Dat is een vast bedrag ongeacht waar je de auto gebruikt.

Een algehele kilometerheffing, maakt ook geen onderscheid naar waar je de auto gebruikt. In dat opzicht blijft alles hetzelfde.
Ik voorzie hier echt problemen voor bepaalde inkomens. Dit gaat echt een verschrikkelijke maatregel worden. Maar er zal wel weer een inkomenspleistertje komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

ed1703 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 13:38:
[...]

Ik voorzie hier echt problemen voor bepaalde inkomens. Dit gaat echt een verschrikkelijke maatregel worden. Maar er zal wel weer een inkomenspleistertje komen.
Een mobiliteitstoeslag, want in dit land zijn we goed in toeslagen....oh wacht....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-09 21:41
[...]

Het verschil in gewicht tussen brandstofauto's en EV's is verwaarloosbaar voor wegonderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
Tijntje schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 13:30:
[...]

Die laatste kun je natuurlijk ook omdraaien, wie denk je dat meebetaald aan het OV en infrastructuur in de stad en daar zelden gebruik van maakt :D
Precies. Daarom is het zo'n onzin om te beginnen over dat dit ineens oneerlijk is voor mensen buiten de stad.
We betalen met zijn allen aan alles mee. Als je er meer van gebruikt betaal je meer, dat geld zowel voor ov als binnenkort dus ook de auto.
OV heeft natuurlijk al jaren een toeslag voor daadwerkelijk gebruik.

[ Voor 6% gewijzigd door Philip Ross op 01-07-2022 13:40 ]

Pagina: 1 ... 19 ... 41 Laatste