Een kilometerteller is helemaal niet verplicht, alleen een deugdelijke snelheidsmeter is verplicht. Dus: kabeltje los, Tomtom op de voorruit, en rijden maar?dr.lowtune schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 09:21:
En een update:
https://www.ad.nl/auto/au...nd-gereden-zijn~aaa7dcdf/
TLDR: alle kilometers op een hoop, ook alles wat je in het buitenland rijdt. Kilometerstanden worden jaarlijks bij de APK vastgelegd en voor nieuwe auto's moet er nog wat verzonnen worden (APK na 4 jaar).
Zo bijzonder is dat niet, de kilometerteller wordt uitgelezen tijdens de APK en de teller maakt geen onderscheid tussen binnen- en buitenland.dr.lowtune schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 09:21:
En een update:
https://www.ad.nl/auto/au...nd-gereden-zijn~aaa7dcdf/
TLDR: alle kilometers op een hoop, ook alles wat je in het buitenland rijdt. Kilometerstanden worden jaarlijks bij de APK vastgelegd en voor nieuwe auto's moet er nog wat verzonnen worden (APK na 4 jaar).
Het lijkt me een proefballonnetje, want zo'n slecht plan zonder differentiatie kan onmogelijk het echte plan zijn, toch?....(nou ja, met deze regering weet je het nooit).
Wel heel bijzonder dat je over kilometers die je in bijvoorbeeld Duitsland rijdt ook moet afrekenen.
Het staat zelfs al in dat artikel, maar een nieuwe auto hoeft pas na 4 jaar een APK keuring te ondergaan...XWB schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 09:49:
[...]
Zo bijzonder is dat niet, de kilometerteller wordt uitgelezen tijdens de APK en de teller maakt geen onderscheid tussen binnen- en buitenland.
Dat er geen onderscheid in binnen/buitenland bestaat vind ik toch bijzonder. Waarom zou je in Nederland moeten afrekenen over kilometers die je ergens in de binnenlanden van Frankrijk rijdt?XWB schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 09:49:
[...]
Zo bijzonder is dat niet, de kilometerteller wordt uitgelezen tijdens de APK en de teller maakt geen onderscheid tussen binnen- en buitenland.
Tja, dan maken ze toch een wetje dat deze wel verplicht is?RemcoDelft schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 09:48:
[...]
Een kilometerteller is helemaal niet verplicht, alleen een deugdelijke snelheidsmeter is verplicht. Dus: kabeltje los, Tomtom op de voorruit, en rijden maar?
Ik snap je vraagdr.lowtune schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 09:55:
[...]
Dat er geen onderscheid in binnen/buitenland bestaat vind ik toch bijzonder. Waarom zou je in Nederland moeten afrekenen over kilometers die je ergens in de binnenlanden van Frankrijk rijdt?
Dat lijkt mij ook…zullen ze vast nog iets op bedenkenMeesterPieter schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 09:44:
[...]
[...]
dit klopt trouwens niet.
In het akkoord staat dat de kosten voor het nieuwe systeem ook uit de nieuwe taks betaald moeten worden, de nieuwe taks moet dus juist meer opbrengen als de huidige wegenbelasting
Dit inderdaad. Je zou maar tegen de grens van Duitsland of bijv. bij het 3 landenpunt wonen. Mag je allerlei km's betalen die niet eens in NL verreden zijn.dr.lowtune schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 09:55:
[...]
Dat er geen onderscheid in binnen/buitenland bestaat vind ik toch bijzonder. Waarom zou je in Nederland moeten afrekenen over kilometers die je ergens in de binnenlanden van Frankrijk rijdt?
Het klinkt vooral als een voorstel hoe de overheid ons nog meer kunnen betalen voor auto rijden. Want ik weet niet wat de kosten per km gaan worden, maar dit zal vast niet 0,001€ zijn.
Ze kunnen misschien beter gewoon houdersbelasting afschaffen, geen rekeningrijden doen en het aan de pomp laten te betalen met (nog) meer accijns. Effectief hetzelfde en je rechtervoet kan je helpen te besparen. Hoeven we ook geen heel systeem op te richten.
En dan jaarlijks laten ijken zeker?dr.lowtune schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 09:58:
[...]
Tja, dan maken ze toch een wetje dat deze wel verplicht is?
Begin maar eens met een belasting per lege stoelkilometer, inclusief stadsbussen, dan wordt het veel interessanter om efficienter om te gaan met middelen.
Nieuwe melkkoe vanuit de overheid. Auto vakanties in buitenland worden zo te horen extreem duur..
Ze kunnen het makkelijk oplossen door te verplichten dat de auto's vanuit fabriek geleverd worden met "slimme kilometer tellers" die de gereden km's automatisch doorgeeft. ( soort van slimme meter in je meterkast )
Tegenwoordig hebben bijna alle nieuwe auto's toch wel verbinding met het internet.
Maar ik weet nu al zeker dat de nieuwe systeem veel duurder wordt dan de huidige!
Ze kunnen het makkelijk oplossen door te verplichten dat de auto's vanuit fabriek geleverd worden met "slimme kilometer tellers" die de gereden km's automatisch doorgeeft. ( soort van slimme meter in je meterkast )
Tegenwoordig hebben bijna alle nieuwe auto's toch wel verbinding met het internet.
Maar ik weet nu al zeker dat de nieuwe systeem veel duurder wordt dan de huidige!
[ Voor 16% gewijzigd door sanane op 30-06-2022 10:04 ]
Dan kom je natuurlijk deels met eenzelfde probleem. De grensregio die in staat is om "belastingvrij" gebruik te maken van het Nederlandse wegenstelsel. Linksom of rechtsom behoud je altijd de uitdaging met grensverkeer in of positieve zin als negatieve zin (waarbij men zelf mag bepalen wat positief en negatief isMC_Sparkles schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:00:
[...]
Ze kunnen misschien beter gewoon houdersbelasting afschaffen, geen rekeningrijden doen en het aan de pomp laten te betalen met (nog) meer accijns. Effectief hetzelfde en je rechtervoet kan je helpen te besparen. Hoeven we ook geen heel systeem op te richten.
GPS en/of het wegennet volhangen met camera's is één van de weinige opties om het waterdicht te krijgen maar daar zit dan weer een inherent privacyrisico aan vast.
Dat gaat de EU nooit toestaan: buitenlandse toeristen in Nederland moeten ook gelijk behandeld worden.sanane schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:02:
Nieuwe melkkoe vanuit de overheid. Auto vakanties in buitenland worden zo te horen extreem duur..
Misschien kunnen de proefballonnetjes ook meteen BTW heffen op aankopen op vakantie?
Inclusief stadsbussen? e.g. de minder populaire routes ontmoedigen en daarmee meer verkeer genereren?RemcoDelft schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:01:
[...]
Begin maar eens met een belasting per lege stoelkilometer, inclusief stadsbussen, dan wordt het veel interessanter om efficienter om te gaan met middelen.
Maar waarom geen congestietax op kenteken? Als ik hier door Goteborg rij moet ik meer of minder betalen afhankelijk van het tijdstip dat ik rij. Dat kun je prima en makkelijk invoeren rondom grote steden waar verkeersproblemen zijn.Napo schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:08:
[...]
Dan kom je natuurlijk deels met eenzelfde probleem. De grensregio die in staat is om "belastingvrij" gebruik te maken van het Nederlandse wegenstelsel. Linksom of rechtsom behoud je altijd de uitdaging met grensverkeer in of positieve zin als negatieve zin (waarbij men zelf mag bepalen wat positief en negatief is)
GPS en/of het wegennet volhangen met camera's is één van de weinige opties om het waterdicht te krijgen maar daar zit dan weer een inherent privacyrisico aan vast.
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Daar heb je gelijk in. Persoonlijk zie ik liever dat een kleine groep mensen op deze manier voordeel halen, dan dat elke NL'er voor elke KM buiten NL moet betalen.Napo schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:08:
[...]
Dan kom je natuurlijk deels met eenzelfde probleem. De grensregio die in staat is om "belastingvrij" gebruik te maken van het Nederlandse wegenstelsel. Linksom of rechtsom behoud je altijd de uitdaging met grensverkeer in of positieve zin als negatieve zin (waarbij men zelf mag bepalen wat positief en negatief is)
Pff hoe kan je autorijden nog duurder en minder vrij maken 
Al je kilometers in de cloud en de 'onbetrouwbare' overheid bepaalt achteraf wat je betaald.
Ja dit is echt wat we willen
Al je kilometers in de cloud en de 'onbetrouwbare' overheid bepaalt achteraf wat je betaald.
Ja dit is echt wat we willen

Niet meer vliegen niet meer met de auto... allemaal met de trein dus...sanane schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:02:
Maare wel lache opgave tijdens de APK, dus de eerste 4 jaar rijdt je gratis om daarna een dikke naheffing te krijgen?
De laatste keer dat ik voor een APK bij een garage geweest ben is 4 auto's geleden... én voor een beurt kom je bij veel auto's ook maar eens in de 2 jr. bij de garage. Ik lees een nieuwe toeslagen affaire met naheffingen en dikke verhoging/boetes door niet kunnen betalen...
Wat ik wel overigens bijzonder vind is de hoogte van de bedragen, in een artikel op Autoweek hebben ze het bij 20 km per dag over een halvering en bij 80 km per dan of een toename van 2,5x. Ik vind dat nogal wat, er zijn toch legio mensen die 80 km per dag rijden woon-werk/school/sport.
Retour reis voor mij naar kantoor is al gauw 60 km, dus tussen de regels door lees ik dat iedereen die in mijn ogen redelijk normale afstanden met de auto rijdt straks fors duurder uit is.
Aanvulling:
Stel nou dat ze op basis van die kilometers je heffing vaststellen en er zitten buitenlandse kilometers bij dan kun je toch gewoon gemaakte of dubbele kosten terugvorderen? Volgens mij heeft de Belastingdienst niets te zeggen over het Buitenland en als je al kosten gemaakt hebt voor het gebruik van een weg (Franse Tol bijv.) kun je die kosten toch gewoon aftrekken.
Denk dat dit plan nog enige voeten in de aarde heeft voor de Overheid om juridisch rond te krijgen. Ik juich het overigens wel toe wanneer iedereen moet betalen. (dus ook EV rijders (wat ik zelf ook ben) en mensen die in NL verblijven/doorreizen/werken/op bezoek zijn)
[ Voor 16% gewijzigd door TIGER1125 op 30-06-2022 10:24 ]
Iedereen die ook maar een seconde geloofde dat je goedkoper uit zou zijn met dit systeem gelooft ook echt in sprookjes.
Dit wordt melkkoe nummer zoveel. Langzaam wordt dat gelukkig duidelijker. Hopelijk tijdig om het kabinet te laten vallen en dit plan snel in de prullenbak te flikkeren.
Dit wordt melkkoe nummer zoveel. Langzaam wordt dat gelukkig duidelijker. Hopelijk tijdig om het kabinet te laten vallen en dit plan snel in de prullenbak te flikkeren.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Cobb schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 09:37:
Wat zou een realistisch.bedrag zijn per gereden km?
10ct? 30ct?
Als je nu een gemiddelde benzine auto pakt (1350-1450 kilo) met de gemiddelde afstand die een auto voor corona maakte (13k km) zit je ongeveer aan 6,2 cent. Aangezien het nieuwe systeem moet opbrengen en ze willen vast een mooi rond bedrag zal het naar de 7 cent de kilometer gaan. De gemiddelde rijder betaalt nu dan €806,- op jaarbasis en daarna 910.MC_Sparkles schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:00:
Het klinkt vooral als een voorstel hoe de overheid ons nog meer kunnen betalen voor auto rijden. Want ik weet niet wat de kosten per km gaan worden, maar dit zal vast niet 0,001€ zijn.
Dus mijn gok is dat de prijs tussen de 5 cent en 20 cent komt te liggen. Afhankelijk van gewicht aandrijflijn.
Hoe doe je dit als je verhuist? Exact, bij overdracht kan je prima de meterstanden vastleggen. Het opzadelen van de kosten bij een volgende bezitter lijkt mij niet echt een probleem.TIGER1125 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:17:
[...]
Maare wel lache opgave tijdens de APK, dus de eerste 4 jaar rijdt je gratis om daarna een dikke naheffing te krijgen?Of natuurlijk snel verkopen en de volgende daarmee opzadelen...
Wellicht moeten we dat soort dagelijkse afstanden minder als normaal gaan zien.Wat ik wel overigens bijzonder vind is de hoogte van de bedragen, in een artikel op Autoweek hebben ze het bij 20 km per dag over een halvering en bij 80 km per dan of een toename van 2,5x. Ik vind dat nogal wat, er zijn toch legio mensen die 80 km per dag rijden woon-werk/school/sport.
Retour reis voor mij naar kantoor is al gauw 60 km, dus tussen de regels door lees ik dat iedereen die in mijn ogen redelijk normale afstanden met de auto rijdt straks fors duurder uit is.
Het gemiddelde is overigens een pak lager.
Je zit met 60km dus al vrij ruim boven het gemiddelde.Inwoners van Nederland legden in 2019 gemiddeld 9,7 kilometer per dag af om van en naar het werk te gaan
Nou... onze Skoda Enyaq is toch echt in 17 uur volledig vol als je hem leeg rijd. En we rijden hem nooit volledig leeg eigenlijk. Dus "makkelijk meer dan 24 uur" gaat niet opMx. Alba schreef op woensdag 6 april 2022 @ 13:57:
Ik begrijp eigenlijk niet waarom de meest logische vorm van "rekeningrijden" steeds buiten beschouwing blijft: accijnzen op brandstoffen flink verhogen.
Immers, hoe meer je rijdt, en hoe onzuiniger je voertuig is, des te meer brandstof tank je. Perfecte oplossing om daar dus die belastingdruk neer te leggen.
De enigen die dan de dans ontspringen zijn mensen met een elektrische auto die dat ding thuis met een eigen laadfaciliteit opladen. Maar ook dat is weer op te lossen door te verplichten dat laadpalen thuis aan de belastingdienst doorgeven hoeveel stroom er daar in auto's gepompt wordt en daar dan belasting over te heffen.
Wat dan nog overblijft zijn mensen die de elektrische auto thuis aan het normale stroomnet opladen met een "granny charger". Maar erg interessant is die oplaadmethode niet aangezien het makkelijk meer dan 24 uur duurt om je auto op die manier vol te laden. En grensverkeer natuurlijk; mensen die vlak bij de grens wonen kunnen in Duitsland of België gaan tanken. Maar dan nog zullen die mazen in het net slechts een kleine fractie zijn van het totaal, misschien niet eens financieel interessant om die gaten te dichten.
En ik dacht dat het hele idee was "de vervuiler betaalt". Geldt dat nog steeds ook voor EV's dan?
Afgezien dat je kan zeggen dat de stroom die opgewekt misschien niet schoon is, of het productieproces van de auto niet. Maar uitstoot zelf heeft de EV niet.
[ Voor 8% gewijzigd door Senaxx op 30-06-2022 10:27 ]
Gemiddelde prijs van de vrachtwagenheffing in 2025/2026? (als het allemaal zo snel gaat) ligt op 15 ct. per km.TheBrut3 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:24:
[...]
[...]
Als je nu een gemiddelde benzine auto pakt (1350-1450 kilo) met de gemiddelde afstand die een auto voor corona maakte (13k km) zit je ongeveer aan 6,2 cent. Aangezien het nieuwe systeem moet opbrengen en ze willen vast een mooi rond bedrag zal het naar de 7 cent de kilometer gaan. De gemiddelde rijder betaalt nu dan €806,- op jaarbasis en daarna 910.
Dus mijn gok is dat de prijs tussen de 5 cent en 20 cent komt te liggen. Afhankelijk van gewicht aandrijflijn.
Dan zal je met deze heffing gemiddeld wel op een ct. of 10 uitkomen waarbij voertuigen dichter bij de 3500 kg meer naar die 15 ct. gaan en lichtere voertuigen een bedrag onder die 10 ct. (met waarschijnlijk nog kortingen voor de aandrijflijn inderdaad)
Wat kost vrachtwagenheffing
Vrachtwagens gaan een heffing per gereden kilometer betalen op de snelwegen en een aantal lokale en regionale wegen. De heffing kan ongeveer 4 jaar na aanname van het wetsvoorstel door het parlement worden ingevoerd, waarbij het gemiddelde tarief per kilometer ongeveer 15 cent zal bedragen. De Nederlandse vrachtwagenheffing sluit aan bij de systemen van vrachtwagenheffing in Duitsland en België. Op wegen waar tol wordt geheven, zoals bij de Westerscheldetunnel, de Kiltunnel, de Blankenburgverbinding en de ViA15, komt geen vrachtwagenheffing.
https://www.rijksoverheid...ervoer/vrachtwagenheffing
[ Voor 43% gewijzigd door TIGER1125 op 30-06-2022 10:31 ]
Dat gaat het natuurlijk nooit redden. Er gaat wel ergens een clubje dan een zaak over starten. Dit is gewoon onwil/onkunde vanuit de overheid.dr.lowtune schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 09:55:
[...]
Komt gewoon neer op een vorm van of gebrek aan discriminatie/onderscheid.
Het wordt juist nog duurder. De overheid probeert weer de kas te vullen. Ik betaal per kwartaal €64,- en met rekeningrijden gaat dit om €82! Per maand ik rijd met Toyta Aygo per jaar gemiddeld 25.000 kilometer
:strip_exif()/f/image/DTePBXhX2rMbMjONIvQTt543.jpg?f=fotoalbum_large)
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB
Correctie, de EV heeft amper uitstoot op de plaats waar deze rijdt. Maar dan slaan we de slijtage van banden en remstof voor het gemak even over
Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
Wat dacht je dan? Dat is toch het hele punt? Voor jou, in jouw huidige situ is dat vervelend. Tegen die tijd kan je hopelijk iets doen aan die omstandigheden. Even verder denken dan het eigenbelang. Om het milieu te sparen is het de bedoeling dat NL minder gaat rijden, of zuiniger etc.TIGER1125 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:17:
[...]
Wat ik wel overigens bijzonder vind is de hoogte van de bedragen, in een artikel op Autoweek hebben ze het bij 20 km per dag over een halvering en bij 80 km per dan of een toename van 2,5x. Ik vind dat nogal wat, er zijn toch legio mensen die 80 km per dag rijden woon-werk/school/sport.
In het weekend rij ik in colonne naar uitwedstrijdjes van kids. Mss vaker spelen tegen clubs dichterbij door bij indeling andere maatstaven te laten prevaleren? Een rijschema instellen opdat er een minimaal aantal ouders rijdt - kan je zelf doen. We stonden regelmatig met 10 auto's bij de uitclub op 14 spelers. Kennelijk is autorijden nog te goedkoop.
Touché, en kan mij voorstellen dat een zware EV dan ook meer uitstoot heeft (op dat gebied) dan een normale personen auto.Destruction schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:30:
[...]
Correctie, de EV heeft amper uitstoot op de plaats waar deze rijdt. Maar dan slaan we de slijtage van banden en remstof voor het gemak even overDat veroozaakt weldegelijk uitstoot.
Met de verplichte elektrificering van ons wagenpark was dit te verwachten, benzine- en dieselaccijns valt weg en het is voor thuisladers onmogelijk om te differentiëren tussen elektriciteit voor huishoudelijk gebruik en de auto.alexbl69 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 09:25:
Dit wordt weer een juridisch mijnenveld waar men zich in begeeft.
Ben inderdaad benieuwd of betalen in het buitenland stand houd bij de Hoge Raad, los daarvan: de boete op foutieve kilometerstanden moet astronomisch worden anders is terugdraaien enorm lucratief.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Jij rijdt dan ook een stuk meer dan de gemiddelde Nederlander.Van der Berg schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:29:
Het wordt juist nog duurder. De overheid probeert weer de kas te vullen. Ik betaal per kwartaal €64,- en met rekeningrijden gaat dit om €82! Per maand ik rijd met Toyta Aygo per jaar gemiddeld 25.000 kilometer
[Afbeelding]
Iedereen krijgt gewoon verplicht een kastje in de auto die alles registreert. Soort van "blackbox" gewoon in de ODB poort. Met een LTE verbinding die alles direct uploadhoevenpe schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:32:
[...]
Met de verplichte elektrificering van ons wagenpark was dit te verwachten, benzine- en dieselaccijns valt weg en het is voor thuisladers onmogelijk om de differentiëren tussen elektriciteit voor huishoudelijk gebruik en de auto.
Ben inderdaad benieuwd of betalen in het buitenland stand houd bij de Hoge Raad, los daarvan: de boete op foutieve kilometerstanden moet astronomisch worden anders is terugdraaien enorm lucratief.
[ Voor 6% gewijzigd door Senaxx op 30-06-2022 10:37 ]
Eneco krijgt mijn slimme warmtemeter al maanden niet verbonden, miljoenen kastjes en een incentive om het systeem te ontregelen 'what could possibly go wrong'?Senaxx schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:35:
Iedereen krijgt gewoon verplicht een kastje in de auto die alles registreert. Soort van "blackbox" gewoon in de ODB poort. Met een LTE verbinding die alles direct upload
Maar dat is toch ook het hele idee? de personen die veel kilometers maken hoger belasten dan de personen die minder kilometers maken? Uitgaande van een benzine-uitvoering zit je met meer dan 25k km's per jaar in de top 12,5% uitgaande van 2019.Van der Berg schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:29:
Los van de uitvoering: zou toch minstens differentiatie in tarief per voertuigklasse verwachten, een zuinige lichte kleine auto betaald straks evenveel als een Hummer of zware SUV. Met de MRB zit daar tenminste nog een grote prijsprikkel.
Ik heb een betere plan. De overheid geeft ons per week € 100 leefgeld en de rest van onze salaris mogen ze hebben met de voorwaarde dat wij verder niks hoeven te betalen. We gaan ook niet meer naar buiten met de familie dus lekker 365 dagen thuis zitten. Beter voor de milieu!NSG schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:34:
[...]
Jij rijdt dan ook een stuk meer dan de gemiddelde Nederlander.
Leven in Nederland moet leefbaar blijven. Als je 60km ( inc woonwerk) per dag al veel vindt dan kan ik er niks meer op zeggen.
[ Voor 1% gewijzigd door polthemol op 30-06-2022 10:42 . Reden: geen verbasteringen, dat helpt niet in een discussie ]
En daarvoor betaalt @Van der Berg al netjes in de vorm van accijns op brandstof. Waarom dubbel genaaid worden?NSG schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:34:
Maar dat doen ze al doordat ze meer brandstof gebruiken, en dus meer accijns betalen.Napo schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:37:
[...]
Maar dat is toch ook het hele idee? de personen die veel kilometers maken hoger belasten dan de personen die minder kilometers maken? Uitgaande van een benzine-uitvoering zit je met meer dan 25k km's per jaar in de top 12,5% uitgaande van 2019.
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Ik rijd zakelijk en mijn aanwezigheid is noodzakelijk om het werk te kunnen doen, dus de baas zal er uiteindelijk voor opdraaien. Hetzij via de heffing, hetzij via compensatie als een zakelijk rijder die heffing alsnog zelf zou moeten betalen.desmond schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:31:
[...]
Wat dacht je dan? Dat is toch het hele punt? Voor jou, in jouw huidige situ is dat vervelend. Tegen die tijd kan je hopelijk iets doen aan die omstandigheden. Even verder denken dan het eigenbelang.
Ik heb met mijn dienstvoertuig ook geen keuze in het type voertuig (ene x zware diesel, andere keer lichte benzine of een (PH)EV), ik krijg sleutels in m'n handen gedrukt en succes ermee.
Maar goed de definitieve beprijzing is nog niet bekend en dit was een indicatie in het artikel, dus we moeten nog maar zien wat het daadwerkelijk kost.
Dat ben ik met je eens, en dat zal ook zo gebracht worden maar dat is natuurlijk niet de achterliggende gedachte ervan. Dat is het feit dat de belastinginkomsten teruglopen en de Overheid een manier wil hebben die toch te kunnen heffen en ook te kunnen stimuleren.Om het milieu te sparen is het de bedoeling dat NL minder gaat rijden, of zuiniger etc.
Elektrische Hummer, goedkoper dan een fossiele Aygohoevenpe schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:40:
Los van de uitvoering: zou toch minstens differentiatie in tarief per voertuigklasse verwachten, een zuinige lichte kleine auto betaald straks evenveel als een Hummer of zware SUV. Met de MRB zit daar tenminste nog een grote prijsprikkel.
[ Voor 6% gewijzigd door TIGER1125 op 30-06-2022 10:46 ]
Wel fijnstof door slijtage van banden, remmen en asfalt. Remmen minder dan ICE auto's, maar banden en asfalt meer. En uiteraard wordt er wel flink wat energie gebruikt, onafhankelijk van hoe die opgewekt wordt...Senaxx schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:25:
[...]
Nou... onze Skoda Enyaq is toch echt in 17 uur volledig vol als je hem leeg rijd. En we rijden hem nooit volledig leeg eigenlijk. Dus "makkelijk meer dan 24 uur" gaat niet op
En ik dacht dat het hele idee was "de vervuiler betaalt". Geldt dat nog steeds ook voor EV's dan?
Afgezien dat je kan zeggen dat de stroom die opgewekt misschien niet schoon is, of het productieproces van de auto niet. Maar uitstoot zelf heeft de EV niet.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Op deze manier zou he allemaal wel heel erg scheef gaan groeien (lees: auto rijden wordt dan voor heel veel mensen gewoon onbetaalbaar)Senaxx schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:25:
[...]
Nou... onze Skoda Enyaq is toch echt in 17 uur volledig vol als je hem leeg rijd. En we rijden hem nooit volledig leeg eigenlijk. Dus "makkelijk meer dan 24 uur" gaat niet op
Vaak bu'j te bang!
Euhm 25K/jaar is zeker niet veel voor mensen buiten de randstad.NSG schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:34:
[...]
Toen de klant nog wilde dat ik 4 dagen per week op kantoor kwam (pre-covid) zat ik al rustig op 45 a 50K/jaar.
Nu op 25~30K, waarvan een flink deel de mantelzorg voor mijn demente schoonmoeder is.
Omdat dit land het bijna onmogelijk heeft gemaakt om mensen in een verzorgings/verpleegtehuis te krijgen.

We gaan naar dit systeem omdat we te weinig MRB krijgen door de EV's. Het lijkt mij dan niet dat we EV's gaan uitzonderen van dit systeem.
Die mogen ook gewoon betalen, immers gebruiken ze ook de wegen en zorgen ze ook voor slijtage aan de wegen.
Die mogen ook gewoon betalen, immers gebruiken ze ook de wegen en zorgen ze ook voor slijtage aan de wegen.
Dat is toch nog zo? De brandstofauto's blijven extra accijns betalen voor de brandstof die ze tanken. Dit vervangt de wegenbelasting. Gezien de vrijstelling van wegenbelasting voor EV's tijdelijk is, is deze sowieso al terug in 2030.Senaxx schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:25:
Ja precies... Ik woon ook buiten de randstad. Mijn auto is inmiddels anderhalf jaar oud en heeft 62k km op de teller staan dus dat is zo'n 40k per jaar. 4x per week van Nijmegen naar Amersfoort en weer terug voor het werk (en soms uitstapjes naar Groningen, Rotterdam of Antwerpen) tikt lekker aan.hackerhater schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:45:
Euhm 25K/jaar is zeker niet veel voor mensen buiten de randstad.
Toen de klant nog wilde dat ik 4 dagen per week op kantoor kwam (pre-covid) zat ik al rustig op 45 a 50K/jaar.
Nu op 25~30K, waarvan een flink deel de mantelzorg voor mijn demente schoonmoeder is.
Omdat dit land het bijna onmogelijk heeft gemaakt om mensen in een verzorgings/verpleegtehuis te krijgen.![]()
"Dan ga je toch dichter bij je werk wonen?" Tja, dat is ook makkelijker gezegd dan gedaan. Mijn hele sociale netwerk is in Nijmegen, maar eigenlijk nog belangrijker: vind maar eens een betaalbare woning dichter bij het werk! Het is 100x makkelijker om werk te vinden dichter bij huis, maar als je al 17 jaar bij het zelfde bedrijf werkt met alle door de jaren heen opgebouwde privileges is dat ook niet echt een aantrekkelijke optie.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Ik heb het nog leuker: ik ben een zelfstandige in de IT en mijn actieve klanten verspringen dus telkens van plek.
Ik heb een prima eigen kantoor en hoef in principe niet naar het kantoor van de klant.
Maar de klant wilt dat, dus ja.
Maar wanneer mijn schoonmoeder eindelijk wordt opgenomen (lijkt er nu aan te komen, ze is een gevaar voor zichzelf), gaat er een flinke hap uit mijn jaarlijkse kilometers. Minimaal 1 keer per week naar Delft vanuit Brabant hakt er nogal in.
Ik heb een prima eigen kantoor en hoef in principe niet naar het kantoor van de klant.
Maar de klant wilt dat, dus ja.
Maar wanneer mijn schoonmoeder eindelijk wordt opgenomen (lijkt er nu aan te komen, ze is een gevaar voor zichzelf), gaat er een flinke hap uit mijn jaarlijkse kilometers. Minimaal 1 keer per week naar Delft vanuit Brabant hakt er nogal in.
[ Voor 34% gewijzigd door hackerhater op 30-06-2022 10:55 ]
Als er te weinig MRB binnenkomt door de EV's dan kan je de tarieven voor MRB voor EV's aanpassen. Dit is enige reden aandragen om rekeningrijden in te voeren is feitelijk onjuist.Dennis1812 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:47:
We gaan naar dit systeem omdat we te weinig MRB krijgen door de EV's. Het lijkt mij dan niet dat we EV's gaan uitzonderen van dit systeem.
Ik zou best met het openbaar vervoer naar m'n werk willen gaan... Maar dan moet het wel kunnen. Ik zou meer dan 2 uur onderweg zijn terwijl ik het met de auto in 35 minuten doe.desmond schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:31:
[...]
Wat dacht je dan? Dat is toch het hele punt? Voor jou, in jouw huidige situ is dat vervelend. Tegen die tijd kan je hopelijk iets doen aan die omstandigheden. Even verder denken dan het eigenbelang. Om het milieu te sparen is het de bedoeling dat NL minder gaat rijden, of zuiniger etc.
Openbaar vervoer is leuk..., in de Randstad..., in de rest van het land is het de afgelopen 30 jaar zo enorm uitgekleed dat het voor woon/werk verkeer in de meeste gevallen niet meer bruikbaar is...
Je wilt op sterkte spelen, een andere maatstaf kan ik niet bedenken.In het weekend rij ik in colonne naar uitwedstrijdjes van kids. Mss vaker spelen tegen clubs dichterbij door bij indeling andere maatstaven te laten prevaleren?
M'n zoon is vorig jaar met z'n team na het 1e halve jaar gepromoveerd en dat betekende voor dat team dat ze verder weg moesten spelen.Eerst was het bijna landelijk een halve competitie (tegen elk team een heen of thuis wedstrijd) van 14 teams. Dat betekende voor zijn team dat de verste wedstrijd ruim 2 uur enkele reis was. De KNVB heeft ongeveer een week voor de start van de nieuwe competitie de oorspronkelijke competitie opgedeeld in 2 hele competities van 7 teams (dus een heen en thuis wedstrijd tegen elk team) maar de maximale reistijd was nu nog 1 uur)...
Slecht geregeld vanuit het team/de club, dat is het eerste wat geregeld word bij ons i.s.m. de ouders. Bij zijn team kwam het er in de 2e helft op neer dat er met 2 gehuurde/geleende busjes van een KDV werd gereden wanneer mogelijk en anders reden er 4/5 ouders.Een rijschema instellen opdat er een minimaal aantal ouders rijdt - kan je zelf doen. We stonden regelmatig met 10 auto's bij de uitclub op 14 spelers. Kennelijk is autorijden nog te goedkoop.
Als EV rijder vind ik dat helemaal prima, zo lang iedereen maar voor het gebruik gaat betalen. Zeg maar zoals dat in Frankrijk ook het geval is op de tolwegen.TheBrut3 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:51:
[...]
Dat is toch nog zo? De brandstofauto's blijven extra accijns betalen voor de brandstof die ze tanken. Dit vervangt de wegenbelasting. Gezien de vrijstelling van wegenbelasting voor EV's tijdelijk is, is deze sowieso al terug in 2030.
Ik denk dat dat wel een grote rol speelt, want mensen die naar een werkplek moeten. Zullen dat uiteindelijk blijven doen. Met een kilometerheffing los je een aantal files gewoonweg niet op.Napo schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:54:
[...]
Als er te weinig MRB binnenkomt door de EV's dan kan je de tarieven voor MRB voor EV's aanpassen. Dit is enige reden aandragen om rekeningrijden in te voeren is feitelijk onjuist.
Een systeem als kilometer biedt de Overheid wel veel meer flexibiliteit zowel om "verloren" inkomsten te compenseren, maar ook te kunnen stimuleren. Nu zit je aan een heel rigide systeem geen BPM/BTW/MRB op een EV of op termijn een percentage daarvan ofzo.Maar je kunt (uiteindelijk) ook knelpunten zwaarder beprijzen door kenteken registratie en daarmee verkeersdruk spreiden binnen tijdsvakken of over verschillende routes.
[ Voor 47% gewijzigd door TIGER1125 op 30-06-2022 11:00 ]
Tja hier hetzelfde. Ik rijd nu 1 dag per week richting mijn werk. Dat is voor mij 100km enkele rit. Hier zit ook een kleine detour in om onze dochter naar opa en oma te brengen. Maar wij wonen fijn landelijk, bewuste keuze, en ik ga mijn "woongeluk" niet opgeven voor KM heffing. En zeker ook niet van werkgever veranderen, ik vind dat ik nu een hele fijne functie heb met fijne collega's en hoop dat ik nog jaren mag blijven doen.Mx. Alba schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:51:
[...]
Ja precies... Ik woon ook buiten de randstad. Mijn auto is inmiddels anderhalf jaar oud en heeft 62k km op de teller staan dus dat is zo'n 40k per jaar. 4x per week van Nijmegen naar Amersfoort en weer terug voor het werk (en soms uitstapjes naar Groningen, Rotterdam of Antwerpen) tikt lekker aan.
"Dan ga je toch dichter bij je werk wonen?" Tja, dat is ook makkelijker gezegd dan gedaan. Mijn hele sociale netwerk is in Nijmegen, maar eigenlijk nog belangrijker: vind maar eens een betaalbare woning dichter bij het werk! Het is 100x makkelijker om werk te vinden dichter bij huis, maar als je al 17 jaar bij het zelfde bedrijf werkt met alle door de jaren heen opgebouwde privileges is dat ook niet echt een aantrekkelijke optie.
En ik vind dat altijd zo'n kul argument. Elke keer als ik of mijn partner dus van baan wisselt moeten we ook verhuizen?
Alternatieven zoals OV zijn ook uitgesloten. 2,5 uur enkele reis t.o.v. max een uur met auto.
[ Voor 7% gewijzigd door Senaxx op 30-06-2022 11:03 ]
Precies. Ik woon letterlijk vlak naast een station, en werk 90% van de tijd op 5 minuten loopafstand van een station. Beide zijn echter stations die niet door Intercity's aangedaan worden, dus de treinreis kan maar zo 3 overstappen hebben, en langer duren dan zelfs de ongunstigste spitsfiles doorworstelen met de auto.servies schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:55:
[...]
Ik zou best met het openbaar vervoer naar m'n werk willen gaan... Maar dan moet het wel kunnen. Ik zou meer dan 2 uur onderweg zijn terwijl ik het met de auto in 35 minuten doe.
Openbaar vervoer is leuk..., in de Randstad..., in de rest van het land is het de afgelopen 30 jaar zo enorm uitgekleed dat het voor woon/werk verkeer in de meeste gevallen niet meer bruikbaar is...
Je mag toch hopen dat er anno 2022 (of 2030) een slimmere oplossing kan worden bedacht dan alleen maar dom de kilometerstand uitlezen. Beloning voor rijden op rustige tijden bijvoorbeeld stimuleert nog eens extra en vermindert de files enorm.
Als de conclusie is dat de huidige situatie onhoudbaar (tbhv klimaatdoelen) is dan kan men standvastig vast blijven houden aan de huidige situatie maar dan moet je of de doelen aanpassen of komen een deel van de consequenties bij een deel van de inwoners dan wel bedrijven te liggen.Mx. Alba schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:51:
[...]
Hetzelfde blijven doen want dat is prettig/we zijn het gewend is wellicht niet de manier die we als samenleving voort willen zetten.
Zie ik daar een parallel ontstaan met een andere problematiekNapo schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:02:
[...]
Als de conclusie is dat de huidige situatie onhoudbaar (tbhv klimaatdoelen) is dan kan men standvastig vast blijven houden aan de huidige situatie maar dan moet je of de doelen aanpassen of komen een deel van de consequenties bij een deel van de inwoners dan wel bedrijven te liggen.
Hetzelfde blijven doen want dat is prettig/we zijn het gewend is wellicht niet de manier die we als samenleving voort willen zetten.
Ik ben trouwens benieuwd of de BPM hier ook in verwerkt gaat worden, en hoe je dat juridisch regelt voor bestaande voertuigen waarover al BPM betaald is of niet verschuldigd was. Die zal uiteindelijk blijven bestaan op basis van de uitstoot van het voertuig lijkt me.
[ Voor 18% gewijzigd door TIGER1125 op 30-06-2022 11:07 ]
Ik had niet anders verwacht dan dat het duurder wordt... er is tot nu toe nog geen enkele milieu/klimaat/uitstoot maatregel geweest die het leven leuker of goedkoper heeft gemaakt
Autorijden is nog een van de leukste dingen om te doen en ook dat gaat eraan. Alsof dat gepush naar modern/elektrisch niet genoeg is komt dit er nog bij.
Nog een jaartje of 7. Of m'n '02 auto het zo lang gaat uithouden is nog maar de vraag en voor die tijd is het mogelijk om andere redenen (brandstof?) al onbetaalbaar. Ach, ik maak me er maar niet druk om, leef met de dag

Autorijden is nog een van de leukste dingen om te doen en ook dat gaat eraan. Alsof dat gepush naar modern/elektrisch niet genoeg is komt dit er nog bij.
Nog een jaartje of 7. Of m'n '02 auto het zo lang gaat uithouden is nog maar de vraag en voor die tijd is het mogelijk om andere redenen (brandstof?) al onbetaalbaar. Ach, ik maak me er maar niet druk om, leef met de dag
Tja consequenties mogen inderdaad meer bij bedrijven komen. Die ontspringen de dans vrolijk.
Ze gaan ook echt niet meer reiskosten betalen. Want die houden vast aan de maximaal onbelaste tarieven van de overheid (nu de 19ct, straks een whopping 23ct).
Mijn werk is er dichterbij simpelweg niet, een huis dichterbij is onbetaalbaar.
We leven al met bizarre personeelstekorten. Dat zal niet verbeteren als we maar van iedereen eisen dat ze gaan verhuizen.
In de ICT is een auto van de zaak de normaalste zaak van de wereld. In de zorg is dat niet zo ingeburgerd. De zorg moet goedkoper en goedkoper namelijk.
Ze gaan ook echt niet meer reiskosten betalen. Want die houden vast aan de maximaal onbelaste tarieven van de overheid (nu de 19ct, straks een whopping 23ct).
Mijn werk is er dichterbij simpelweg niet, een huis dichterbij is onbetaalbaar.
We leven al met bizarre personeelstekorten. Dat zal niet verbeteren als we maar van iedereen eisen dat ze gaan verhuizen.
In de ICT is een auto van de zaak de normaalste zaak van de wereld. In de zorg is dat niet zo ingeburgerd. De zorg moet goedkoper en goedkoper namelijk.
Het lastige van deze vind ik altijd het onderliggende financiële motivatie voor de overheid. Er is altijd een motivatie een manier te creëren dat de overheid er altijd financieel gewin er van heeft.Napo schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:02:
[...]
Als de conclusie is dat de huidige situatie onhoudbaar (tbhv klimaatdoelen) is dan kan men standvastig vast blijven houden aan de huidige situatie maar dan moet je of de doelen aanpassen of komen een deel van de consequenties bij een deel van de inwoners dan wel bedrijven te liggen.
Ik heb steeds vaker het idee, hoe kunnen we creatieve manieren verzinnen om iets te belasten van wat mensen toch nodig hebben. En hoe kunnen we daar als overheid maximaal van profiteren onder het mom van klimaatdoelen.
[ Voor 20% gewijzigd door Senaxx op 30-06-2022 11:13 ]
Het wordt juist nog goedkoper. De overheid subsidieert mijn autobezit. Ik betaal per kwartaal €180 en met rekeningrijden gaat dit om <€50! Per jaar rij ik met mijn BMW 320i gemiddeld 7000km.Van der Berg schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:29:
[Afbeelding]
Zo zie je maar weer, N=1 werkt niet
Het is wel heel neoliberaal de rekening lekker neer te leggen bij de burger... Wij burgers moeten onze verantwoordelijkheid nemen, terwijl Rutte juist de koning is van nergens verantwoordelijkheid voor nemen?Napo schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:02:
[...]
Wat als we dit nu eens laten bepalen door die zelfde samenleving?Napo schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:02:
Dat doen we al door elke vier jaar naar de stembus te gaan.Yohost! schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:13:
[...]
Wat als we dit nu eens laten bepalen door die zelfde samenleving?
Ik denk dat je de wegenbelasting "tijdelijk al dan niet voor"onbepaalde tijd" nog moet blijven betalen totdat alleen rekeningrijden meer oplevert dan alleen wegenbelasting voor onze overheidKnul schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:11:
[...]
Het wordt juist nog goedkoper. De overheid subsidieert mijn autobezit. Ik betaal per kwartaal €180 en met rekeningrijden gaat dit om <€50! Per jaar rij ik met mijn BMW 320i gemiddeld 7000km.
Zo zie je maar weer, N=1 werkt niet
Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.
De rekening bij de burger voor de autokilometers die ze maken en de rekening bij het bedrijfsleven voor de kilometers die ze maken. De sneer jegens Rutte lijkt me redelijk overbodig, zeker voor dit topic.Mx. Alba schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:12:
[...]
Het is wel heel neoliberaal de rekening lekker neer te leggen bij de burger... Wij burgers moeten onze verantwoordelijkheid nemen, terwijl Rutte juist de koning is van nergens verantwoordelijkheid voor nemen?
Niet helemaal waar. Per 2025 komt er (een vorm van) MRB voor elektrische auto's. En aangezien dit plan pas per 2030 ingaat (als het al doorgaat, ik moet het nog zien we praten hier inmiddels al zeker 20 jaar over) gaat je statement niet helemaal op.Dennis1812 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:47:
Hoe werkt onze democratie ook al weer?Yohost! schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:13:
[...]
Wat als we dit nu eens laten bepalen door die zelfde samenleving?
Ja maar er wordt voor de zoveelste keer naar geld gekeken en niet wat de burgers willen.
Maar goed je hebt natuurlijk wel gelijk.
Men stemt de volgende keren vast wederom weer op dezelfde partijen.
En toch is dit alleen met stemmen natuurlijk niet de eerlijke optie. Democratisch betekend nog niet direct eerlijk.
Voor Jan in Amsterdam met een goede OV verbinding en zonder noodzaak van een auto heeft dit namelijk een hele andere impact dan voor een Eva in een dorpje in friesland met matige OV-opties.
Jan in Amsterdam betaalt €1700 aan huur voor een appartementje van 50m2, Eva kan voor de helft een fatsoenlijk huis huren. Voor het verschil kan je best wat kilometers afleggen.ThunderNet schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:20:
[...]
En toch is dit alleen met stemmen natuurlijk niet de eerlijke optie. Democratisch betekend nog niet direct eerlijk.
Voor Jan in Amsterdam met een goede OV verbinding en zonder noodzaak van een auto heeft dit namelijk een hele andere impact dan voor een Eva in een dorpje in friesland met matige OV-opties.
Overigens kunnen de extra opbrengsten die uit het rekeningrijden komen (waarvan de meesten hier heilig overtuigd zijn) mooi gebruikt worden voor het opwaarderen van het OV in die regio's.
Ook in de randstad niet hoor. Ik ga twee dagen per week van Zevenhuizen naar Barendrecht (door Rotterdam heen) en met mijn elektrische Enyaq doe ik daar 25 minuten (zonder files) en met het OV 1:44 uur...servies schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:55:
[...]
Ik zou best met het openbaar vervoer naar m'n werk willen gaan... Maar dan moet het wel kunnen. Ik zou meer dan 2 uur onderweg zijn terwijl ik het met de auto in 35 minuten doe.
/post
Ik begrijp niet zo goed dat in alle plannen nooit wordt gestuurd op de plek waar je de kilometers maakt. Wat maakt het nu uit of er een auto meer of minder rijdt op een landelijk weggetje ergens in Friesland. Daar heeft niemand last van. Maar een extra auto op een drukke snelweg in de Randstad kan het verschil maken tussen een file of geen file. Juist rekeningrijden levert de tools om bepaalde drukke stukken weg hoger te belasten en daarmee de filedruk te sturen. Soms kun je beter wat omrijden (tegen een lager tarief, dus) dan in de file staan.
Nu lijkt het erop dat het puur wordt ingezet als een manier om elektrische autokilometers te belasten, maar het kan zoveel beter...
Nu lijkt het erop dat het puur wordt ingezet als een manier om elektrische autokilometers te belasten, maar het kan zoveel beter...
A priori ga ik niet zomaar mee in dit soort scenario-denken. Kan je dit statement onderbouwen met harde cijfers? Volgens het CBS zijn de totale inkomsten de afgelopen 10 jaar alleen maar gestegen. Ga je nu voorbij aan het feit dat Nederland zich aan de Europese klimaatwet heeft gecommitteerd? Ik betaal ook liever zo weinig mogelijk belasting, maar feit is dat de collectieve belastingdruk in Nederland precies in de pas loopt met het Europese gemiddelde.TIGER1125 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:41:
[...]
Dat ben ik met je eens, en dat zal ook zo gebracht worden maar dat is natuurlijk niet de achterliggende gedachte ervan. Dat is het feit dat de belastinginkomsten teruglopen en de Overheid een manier wil hebben die toch te kunnen heffen en ook te kunnen stimuleren.
[...]
Omstandigheden veranderen nu eenmaal. Dan wordt het voor jou misschien tijd andere werkgever te zoeken of te verhuizen - tegen die tijd. Iedereen maakt hierin zijn eigen afweging, zoals @Senaxx die die extra kosten niet vindt opwegen tegen prima werk- en prive-situatie. De introductie van de Noord-zuidlijn heeft rond Amsterdam gezorgd voor een enorm snelheidsvoordeel voor mensen die van noord naar zuid moeten - en zijn bewoners van Oost en West nauwelijks geholpen. Daar hebben mensen mee te dealen.servies schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:55:
[...]Ik zou best met het openbaar vervoer naar m'n werk willen gaan... Maar dan moet het wel kunnen. Ik zou meer dan 2 uur onderweg zijn terwijl ik het met de auto in 35 minuten doe.
[...]
Ik moet denken aan een interview met Frits Goldschmeding, oprichter van Uitzendburo Randstad, van tientallen jaren geleden, over de aanleg van snelwegen en treinen naar Almere en Lelystad. Zodra een enkele reis in ongeveer 45 minuten kan, gaan werknemers tot die afstand van hun werk een woning zoeken. Dat leidde volgens hem tot onnodig hoge personeelskosten. Naar mijn mening had de overheid het bedrijfsleven ook naar Flevoland moeten leiden, meer regie op landelijk niveau moeten pakken.
Hmm, ik zie net dat ik een kwartier tot 20 minuten van m'n reistijd kan afhalen. de ov planner gaat uit van lopen naar het beginpunt en vanaf het eindpunt.Sand0rf schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:26:
[...]
Ook in de randstad niet hoor. Ik ga twee dagen per week van Zevenhuizen naar Barendrecht (door Rotterdam heen) en met mijn elektrische Enyaq doe ik daar 25 minuten (zonder files) en met het OV 1:44 uur...
Dat is dan ook nog zoiets: met de auto begin ik thuis en eindig ik op m'n werkplek. Met het OV begin ik eigenlijk pas 2km verderop en eindig ik ook 1km te vroeg...
Ja... laten we met z'n allen in de Randstad gaan wonen waar om de een of andere onverklaarbare reden elk bedrijf (en dan vooral het management) wil zitten...desmond schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:35:
Omstandigheden veranderen nu eenmaal. Dan wordt het voor jou misschien tijd andere werkgever te zoeken of te verhuizen - tegen die tijd. Iedereen maakt hierin zijn eigen afweging, zoals @Senaxx die die extra kosten niet vindt opwegen tegen prima werk- en prive-situatie.
Oh ja... m'n vrouw werkt ook nog. Misschien moet ik daar ook nog rekening mee houden. En waar de kinderen naar school gaan...
Altijd erg makkelijk praten van zulke figuren met al hun privileges... Het liefst heeft hij natuurlijk dat werknemers allemaal in houten barakken bij het werk wonen.Ik moet denken aan een interview met Frits Goldschmeding, oprichter van Uitzendburo Randstad, van tientallen jaren geleden, over de aanleg van snelwegen en treinen naar Almere en Lelystad. Zodra een enkele reis in ongeveer 45 minuten kan, gaan werknemers tot die afstand van hun werk een woning zoeken. Dat leidde volgens hem tot onnodig hoge personeelskosten. Naar mijn mening had de overheid het bedrijfsleven ook naar Flevoland moeten leiden, meer regie op landelijk niveau moeten pakken.
Gewoon belasting heffen op elektrische auto's zou inderdaad veel eenvoudiger zijn, maar de overheid wil al heel lang heel graag nog een knop om aan te draaien zodat er meer geld binnenkomt.Dennis1812 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:47:
Het leuke van rekeningrijden is dat het hoe dan ook meer gaat kosten. Zelfs als het (na een heel duur systeem) budgetneutraal is, dan zal je zien dat mensen minder gaan rijden. Vervolgens wil de overheid niet minder geld ophalen, dus gaan de tarieven omhoog.
En dit plan gaat niets veranderen aan de foutgeparkeerde Landrovers die met draaiende motor voor scholen staan te wachten...
Dat is het nu al. Net als wonen. Misschien een leuk proefballonnetje om er een vervoerstoeslag tegenaan te gooien, zodat de onderkant van de samenleving 95% subsidie krijgt. Wat kan daar nou aan misgaan?-tom-562 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:44:
[...]
Op deze manier zou he allemaal wel heel erg scheef gaan groeien (lees: auto rijden wordt dan voor heel veel mensen gewoon onbetaalbaar)
Het voordeel van betalen per kilometer is wel dat in de stilstaan in de file niks kostDutchAddick schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:00:
Je mag toch hopen dat er anno 2022 (of 2030) een slimmere oplossing kan worden bedacht dan alleen maar dom de kilometerstand uitlezen. Beloning voor rijden op rustige tijden bijvoorbeeld stimuleert nog eens extra en vermindert de files enorm.
Nou ja vanaf 2023 moeten bedrijven al alle kilometers die er voor het bedrijf gereden worden aan de overheid declareren, niet alleen de puur zakelijke kilometers maar ook al het woon-werk-verkeer met de auto. Ik heb zo wel een vermoeden wat de overheid daarmee zou kunnen gaan doen...
Zou je dan ook bij meer dan 30 minuten vertraging 50% terug krijgen? En bij meer dan 60 minuten al je geld terugRemcoDelft schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:48:
[...]
Het voordeel van betalen per kilometer is wel dat in de stilstaan in de file niks kost
Zouden bedrijven dan ook geforceerd worden om een kilometervergoeding te bieden voor die reizen?Mx. Alba schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:50:
Nou ja vanaf 2023 moeten bedrijven al alle kilometers die er voor het bedrijf gereden worden aan de overheid declareren, niet alleen de puur zakelijke kilometers maar ook al het woon-werk-verkeer met de auto. Ik heb zo wel een vermoeden wat de overheid daarmee zou kunnen gaan doen...
SlaineMcRoth#2316 76561197992282479
De enige reden dat men nu met zo'n idioot bot plan komt is waarschijnlijk gelegen in het feit dat de andere opties nog onaantrekkelijker zijn.DutchAddick schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:00:
Denk daarbij met name aan uitvoeringskosten en het privacy-aspect. Totale controle wie waar wanneer rijdt zal juridisch waarschijnlijk geen stand houden. Tevens is een technisch-geavanceerd systeem peperduur wat de hele exercitie overbodig zou maken.
Men zoekt dus een zo goedkoop mogelijk systeem waarbij de privacy gewaarborgd is. En dan krijg je dus dit.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Waar komt deze vandaan? Kilometerheffing komt uit de koker van D66 en een beetje vanuit de CU. VVD en CDA hebben hun standpunt aangepast.Mx. Alba schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:12:
Het is wel heel neoliberaal de rekening lekker neer te leggen bij de burger... Wij burgers moeten onze verantwoordelijkheid nemen, terwijl Rutte juist de koning is van nergens verantwoordelijkheid voor nemen?
Nee natuurlijk niet. Bedrijven kunnen tot €0,19 (en dan tot €0,23) per kilometer belastingvrije vergoeding geven, mag ook meer (maar dan is dat "meer" niet belastingvrij), mag ook minder, mag ook helemaal niet.hexta schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:53:
Zouden bedrijven dan ook geforceerd worden om een kilometervergoeding te bieden voor die reizen?
Die zitten wel in het zelfde kabinet toch? En het is nou niet echt dat Rutte het goede voorbeeld geeft qua verantwoordelijkheid nemen.TheBrut3 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:56:
Waar komt deze vandaan? Kilometerheffing komt uit de koker van D66 en een beetje vanuit de CU. VVD en CDA hebben hun standpunt aangepast.
Mijn huidige klant zit in Venlo. Ik heb ze effectief laten betalen dat ik 800KM per week ervoor moest rijden door het in mijn uurtarief te verwerken.
Maar het feit blijft dat zij mij op kantoor wilden hebben en dat de 3 mogelijke routes (tenzij ik echt door dorpjes ging rijden) file-gevoelig zijn.
Wat voor keuze heb je dan? Buiten een andere klant zoeken.
Maar het feit blijft dat zij mij op kantoor wilden hebben en dat de 3 mogelijke routes (tenzij ik echt door dorpjes ging rijden) file-gevoelig zijn.
Dan bereken je de km-heffing toch ook fijn door?hackerhater schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 12:03:
Mijn huidige klant zit in Venlo. Ik heb ze effectief laten betalen dat ik 800KM per week ervoor moest rijden door het in mijn uurtarief te verwerken.
Dit moet over 8 jaar ingaan, en we praten er al 20 jaar over.....als de afgelopen jaren ons iets geleerd hebben, is dat dingen heel snel kunnen veranderen.
Moet nog maar zien of dit gaat gebeuren.
Zeker, mij als zelfstandige zal het niet echt raken. Ik bereken het gewoon door.Knul schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 12:04:
[...]
Dan bereken je de km-heffing toch ook fijn door?
Maar werknemers die op locatie moeten komen van hun werkgever hebben effectief geen keuze.
En dan heb je genoeg werkgevers die geen vergoeding betalen of maar een max aantal kilometers
Ik heb toen 2 euro per uur op mijn tarief gegooid. Wat dus effectief ruim 320 euro per maand was. Bijna de volledige kosten van mijn "leaseauto" (gekocht op de zaak)
[ Voor 16% gewijzigd door hackerhater op 30-06-2022 12:07 ]
Ze moeten wel, iig voor 2035 als alle nieuwe auto's electrisch zijn... Anders lopen ze veel te veel inkomsten mis ui de huidige kilometerheffing.. (accijns op benzine)joppe113 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 12:05:
Dit moet over 8 jaar ingaan, en we praten er al 20 jaar over.....als de afgelopen jaren ons iets geleerd hebben, is dat dingen heel snel kunnen veranderen.
android since G1.
@hackerhater Daar ligt een mooi kans voor vakbonden/het Rijk, zoals door het invoeren van een verplichte km-vergoeding voor werkgevers als je verplicht naar kantoor moet.
Met deze overheid? Dat zie ik niet snel gebeuren.Knul schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 12:07:
@hackerhater Daar ligt een mooi kans voor vakbonden/het Rijk, zoals door het invoeren van een verplichte km-vergoeding voor werkgevers als je verplicht naar kantoor moet.
@Knul
Jup en dan ook een dekkende kilometer-vergoeding. Maar dat zie ik niet gebeuren met dit neo-liberaal kabinet.
Maar de meest effectieve oplossing zou zijn om bedrijven te stimuleren om gespreid over het land te laten zitten.
Jup en dan ook een dekkende kilometer-vergoeding. Maar dat zie ik niet gebeuren met dit neo-liberaal kabinet.
Maar de meest effectieve oplossing zou zijn om bedrijven te stimuleren om gespreid over het land te laten zitten.
Voor elektrische auto's is de kilometervergoeding redelijk dekkend anders... Nauwelijks onderhoud, goedkopere "brandstof"... Zelfs met de toegenoemen elektriciteitsprijzen kan het goed uit.hackerhater schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 12:09:
@Knul
In 2030 zit er (waarschijnlijk) een anderehexta schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 12:09:
[...]
Met deze overheid? Dat zie ik niet snel gebeuren.
@hackerhater Eens, en daarbij heeft het Rijk wat mij betreft een voorbeeldfunctie. Ik werk binnen het Rijk en 80% van het werk zit in Den Haag. Dat kan en moet echt anders.
[ Voor 28% gewijzigd door Knul op 30-06-2022 12:12 ]
Ik voorzie Rutte VI of VII
Ben benieuwd wat de kosten zullen gaan worden en of het bij het europese gerechtshof wel stand houd in deze vorm.
Ben in ieder geval bang dat ik straks meer zou gaan betalen dan dat ik tot nu toe doe.
Ben in ieder geval bang dat ik straks meer zou gaan betalen dan dat ik tot nu toe doe.
Alleen de verzekering is ongeveer 230 euro duurder (volgens Geld.nl)Mx. Alba schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 12:11:
[...]
Voor elektrische auto's is de kilometervergoeding redelijk dekkend anders... Nauwelijks onderhoud, goedkopere "brandstof"... Zelfs met de toegenoemen elektriciteitsprijzen kan het goed uit.
(bron: https://www.automobielman...-duurder-dan-benzineauto/ )
20 jaar? Maak daar maar bijna 35 van.joppe113 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 12:05:
Maar de druk wordt nu heel hoog omdat men geen controle heeft over accijnzen op elektrische auto's.
Het heeft ook helemaal niks te maken met filebestrijding of iets dergelijks, maar alleen op de verwachte terugval van de brandstofverkoop en de accijns die daarmee binnenkomt.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Als je de hogere aanschafprijs en ook verzekering vergeet wel misschien. maar ook mijn EV rijdt niet voor de karige 12 cent die ik krijg (de 19 cent is geen verplichting immers, hell 0 cent is ook gewoon toegestaan) en dan werk ik nog voor (semi)overheid ook nog.Mx. Alba schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 12:11:
[...]
Voor elektrische auto's is de kilometervergoeding redelijk dekkend anders... Nauwelijks onderhoud, goedkopere "brandstof"... Zelfs met de toegenoemen elektriciteitsprijzen kan het goed uit.
Milieucentraal komt op 640 euro voor 1250 km. Da's 51 cent per km, en dus 32 meer dan de belastingvrije vergoeding.Mx. Alba schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 12:11:
[...]
@hexta @RodeStabilo @RemcoDelft Thanks, I stand corrected. Dus ook niet dekkend voor elektrische auto's.
Zo zou ik het ook doen inderdaad. Hell ik wil nu al geld zien, als ik voor een klant mijn auto moet meenemen. Nu ik weer deels loonslaaf ben is het verhaal hetzelfde, moet ik de weg op voor je? Dan regel jij een auto. Dat kan of wil je niet? Tsja... Dan verwacht ik een kostendekkende vergoeding, hoe je dat doet moet je maar bekijken. Die 19ct/km kan niet uit en voor dat bedrag blijft mijn auto thuishackerhater schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 12:05:
[...]
Zeker, mij als zelfstandige zal het niet echt raken. Ik bereken het gewoon door.
Maar werknemers die op locatie moeten komen van hun werkgever hebben effectief geen keuze.
En dan heb je genoeg werkgevers die geen vergoeding betalen of maar een max aantal kilometers
Het gaat dan meestal om werk-werk ipv woon-werk, daarvoor heb ik (gelukkig) de auto niet nodig. Voor m'n werk als zelfstandige dan weer wel regelmatig. Al met al rijdt mijn benzineauto zo'n 10k km per jaar. In het geval van rekeningrijden zal een auto van de zaak voor werk-werk (en indien van toepassing) woon-werk verkeer een harde eis worden. Een "vergoeding" kan nooit uit en als rekeningrijden erbij komt al helemaal niet meer, dan valt die optie gewoon af
Wat files betreft.. Daar gaat het Den Haag uiteraard niet om. Het gaat om het uitmelken van de burger, in dit geval weer eens de autobezitter. We betalen al op 5 manieren belasting voor dat stuk blik, maar dat is uiteraard niet genoeg

Misschien moet ik maar een 2e vestiging inschrijven in België ofzo, dan kan de auto op Belgische platen verder
[ Voor 37% gewijzigd door Destruction op 30-06-2022 13:50 ]
Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
Aanschaf en verzekering zijn natuurlijk wel vaste kosten die je sowieso maakt als je een uto privé wil bezitten.RodeStabilo schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 12:16:
[...]
Als je de hogere aanschafprijs en ook verzekering vergeet wel misschien.
Alleen versnelde afschrijving en toename in onderhoudskosten kan je realistisch meetellen voor kosten per km
Ja, maar ze zijn wel hoger dan bij een vergelijkbare ICE. Verzekering door de cataloguswaarde en ook hoger vermogen. dat was wel iets wat me toch een beetje tegenviel bij aanschaf. een gedeelte van m'n MRB-vrije winst was daar wel direct door verdampt.Philip Ross schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 12:25:
[...]
Aanschaf en verzekering zijn natuurlijk wel vaste kosten die je sowieso maakt als je een uto privé wil bezitten.
Dan is er nog een geluk met de BPM-vrije status want voor meer dan 50K voor een relatief simpele hatchback had ik ook niet gedaan. scheelt toch al snel zo'n 10/15.000 euro.