Jij zegt dat iemand voor dat laatste stukje gewoon een fiets kan neerzetten. Als ik jouw voorbeeld op mijn situatie toe pas, betekent dat dat ik meerdere fietsen nodig heb. Zo schreef ik het ook, hoe jij ervan weet te maken dat ik lieg over jouw uitspraak is me een raadsel.
Ik zeg ook niet dat je helemaal geen auto moet hebben. Dat beweer ik nergens.
Dat beweer ik ook niet. Maar het OV moet een alternatief zijn voor de auto. Dat wil zeggen dat je met het OV reist en je auto thuis blijft. Anders ga je niet voor een alternatief, maar een combinatie. Terwijl we het er volgens mij over eens zijn dat het goed zou zijn als we de auto wat vaker laten staan.
En uit dat voorbeeld blijkt al snel dat zijn intercity er 3 keer zo lang over doet als volgens de NS en de bus ook 2 keer zo lang en dat hij dan ook nog eens een half uur op een bus gaat wachten terwijl hij met een OV fiets er in 10 minuten had kunnen zijn.
En de auto gaat gemiddeld 160 km/u over een van de drukste stukken snelweg waar het meeste files staat.
Het gaat erom dat je die fiets waar je het over hebt wel ergens moet kunnen neerzetten waar hij mag staan (en dus niet door de gemeente weggehaald wordt) en dan moet hopen dat de fiets niet vernield of gestolen wordt. In de praktijk sta je dan dus een halfuur op de bus te wachten.
En wat dat laatste betreft, heb je 't nou over die Lambo dude van afgelopen zondag?

Ja, als je zo gaat rekenen dan is OV inderdaad niet reëel.
Ik schreef al, als ik in Amsterdam zou wonen had ik waarschijnlijk wel m'n rijbewijs B (of BE in dit geval..) maar geen auto. In de Randstad werkt 't OV best goed en is het een prima alternatief. Daarbuiten ligt het echter heel anders. Als ik met de auto naar het station moet om daar met de bus of trein verder te reizen, kan het niet uit om voor de OV reis te betalen en de parkeerkosten te betalen tov gewoon doorrijden met de auto.
Als ik naar vrienden in een dorp verderop moet, kom ik daar niet met het OV. Dan zal ik toch een taxi moeten nemen, en dat loopt nogal op. Ik kan met de bus niet dichterbij dat dorp komen dan grofweg 10km. In jouw voorbeeld is dat dan dus al de eerste fiets. Dan moet ik nog een eind lopen als ik met de trein naar mijn broer zou willen, 35km verderop. Da's fiets nummer 2. En zo kan ik nog wel even doorgaan.. In theorie kan het allemaal, toegegeven. Maar in de praktijk is het niet te doen.
En dan heb ik het nog niet over de kosten. Ik kan met de auto heen en weer rijden voor de prijs van een enkeltje met het OV (bron? de bekende OV sites..). Als ik de motor pak valt 't kwartje nog verder richting eigen vervoer, de prijs per kilometer van dat ding ligt weer flink lager dan de auto. Als ik naar vrienden in Rotterdam ga, of de jaarbeurs in Utrecht, dan pak ik wel eerder de trein dan de auto ja. Iets met parkeerkosten. Al moet ik zeggen dat ik dan meestal met de motor naar Rotterdam rijdt en het ding daar gewoon in de achtertuin zet.
Het heeft niks met geloof te maken, maar alles met praktisch werkbaar zijn. Als ik lukraak overal fietsen neer ga zetten dan zal de gemeente ze verwijderen, als ze al niet gestolen worden. Het is een mooi plan hoor, maar wel uitsluitend in theorie. Nogmaals, het moet realistisch uitvoerbaar zijn. Als jij en ik en de anderen in dit topic fietsen gaan parkeren bij de laatste bushalte die we enigszins fatsoenlijk per bus kunnen bereiken... Heb je door dat het dan nogal een bende wordt?
Ik heb overigens 16 jaar ervaring met OV reizen. Mijn ouders hadden geen auto vroeger, dus wij moesten altijd met het OV. Als ik praat over slechte aansluitingen en wachttijden die daarbij horen, dan roep ik niet zomaar wat helaas. De manier waarop het OV geregeld is, is een directe oorzaak waarom ik op m'n 16e brommer ben gaan rijden. En ja, met die brommer reed ik ook het land door. Eigen vervoer wint van het OV, simpel. Ik was iets langer onderweg, dat wel. Maar niet langer afhankelijk.
[
Voor 14% gewijzigd door
Destruction op 29-03-2022 22:38
]
Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.