Heb je daar een onderbouwing voor? Anders is het een onzin argument
Zoals het volgens hem ook onzin is dat mijn auto all-in 30cent per kilometer kost en het OV bij hetzelfde aantal kilometers over dezelfde trajecten op bijna 1 euro per kilometer uit komen. En hoe kom ik op 1 euro? Nou, in veel plaatsen waar ik regelmatig kom is geen OV beschikbaar. Dan zal ik dus een taxi moeten nemen of een auto moeten huren. Als ik gewoon met de trein of bus naar die bestemmingen kon, zou het lager uitkomen maar nog steeds duurder zijn dan de auto (of motorfiets in mijn geval).
Dit zijn geen uit de lucht gegrepen bedragen, maar het resultaat van uitzoeken en doorrekenen. En wat mijn auto kost aan mrb, verzekering, onderhoud en hoeveel brandstof hij verbruikt.. Dat zijn cijfers die ik gewoon weet. Toen ik kort voor corona aan een andere auto toe was, heb ik serieus overwogen om de toenmalige auto weg te doen en - in ieder geval voorlopig - geen andere meer te kopen. Na onderzoeken, prijzen vergelijken en e.e.a doorrekenen bleek dat echter geen realistische optie.
Ook lees ik al dat je het wachten op de trein of volgende bus niet zou mogen meetellen met de reistijd.. Nou, elke minuut die ik onderweg ben tussen mijn vertrekpunt en de bestemming, tellen gewoon als reistijd. Als ik in Berlijn een auto ga ophalen (dat soort ritten reed ik regelmatig voor corona), ik vertrek om 2:30 en ik kom om 12:00 in Berlijn aan, dan weet je wat m'n reistijd was. Incl. files en tussenstops voor koffie e.d. Waarom zou wachten op een volgende bus dan niet mogen meetellen
Voor de duidelijkheid, de fiets is m'n daily. Is fietsen geen optie, dan ga ik bij voorkeur op de motor. Die verbruikt minder brandstof, ik heb minder last van oponthoud en van betaald parkeren is geen sprake. Is het slecht weer, moeten er spullen mee? Dan blijft er weinig anders over dan de auto. Ooit pakte ik de auto voor elke scheve scheet, buiten de 30-35dkm woon-werk. Gelukkig rijdt ik die kilometers niet meer, en in m'n eigen woonplaats ben ik op de fiets ook sneller waar ik moet zijn dan met de auto, om over betaald parkeren nog maar te zwijgen.
[
Voor 11% gewijzigd door
Destruction op 29-03-2022 14:20
]
Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.