Het verschil is dat Hifi.nl gewoon draait op advertenties. De hele site is één grote reclamefolder.Jan Smit schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 11:22:
[...]
Ik herken dat, en dan krijg je het gevoel dat je troep hebt gekocht. Maar dat is niet zo.
Net als bij auto's; ik vind oldtimers verschrikkelijk en anderen vinden het geweldig.
Als ik voor jouw apparaat een review lees op hifi.nl dan lopen ze er mee weg, helemaal geweldig.
En die andere site voortaan niet meer bezoeken: die meten allemaal onhoorbare dingen en meten niet de funfactor van jouw apparaat.
Verwijderd
Het punt van AudioScienceReview is dat de verhouding tussen prijs en kwaliteit vaak hondsberoerd is. Niet dat apparaten slecht zouden klinken. Vele honderden euro's betalen voor electrische troep die toevallig toch goed genoeg is voor ons gehoor is toch jammer? Helemaal als je veel goedkoper hetzelfde resultaat kunt krijgen.
Verwijderd
Plus 0 sponsoring, mensen sturen zelf hun spullen in om te laten meten. Dat zorgt ervoor dat je gewoon eerlijk kan zijn zonder adverteerders af te schrikken.Verwijderd schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 12:38:
Het punt van AudioScienceReview is dat de verhouding tussen prijs en kwaliteit vaak hondsberoerd is. Niet dat apparaten slecht zouden klinken. Vele honderden euro's betalen voor electrische troep die toevallig toch goed genoeg is voor ons gehoor is toch jammer? Helemaal als je veel goedkoper hetzelfde resultaat kunt krijgen.
Helemaal eens. Ze doen een zeer geslaagde poging objectiviteit aan te brengen in audio. Denken dat dat niet mogelijk is, is een beperking die we ons zelf opleggen. En zonder objectiviteit blijf je voor de eeuwigheid in rondjes draaien zonder netto vooruit te komen.Verwijderd schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 14:15:
[...]
Plus 0 sponsoring, mensen sturen zelf hun spullen in om te laten meten. Dat zorgt ervoor dat je gewoon eerlijk kan zijn zonder adverteerders af te schrikken.
Ze mogen wat mij betreft nog wel meer de nadruk leggen op de koppeling met hoorbaarheid; een nog deels ontontgonnen gebied waar vooral toole veel aan geeft bijgedragen.
AudioScienceReview heeft ook zeker een aanvullende functie in het review landschap, maar met de C658 review was het grote slagen, snel thuis... Vergelijk die maar eens met hun review van de M10. Het zou goed zijn als Amir de C658 later nog eens reviewed...
Koga F3 8.0, NAD M33, KEF R11, Asus Maximus Z790
Mee eens, ik zie die metingen en denk ook dat ziet er niet goed uit maar vervolgens hoor je er niemand over.Jag schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 14:24:
[...]
Helemaal eens. Ze doen een zeer geslaagde poging objectiviteit aan te brengen in audio. Denken dat dat niet mogelijk is, is een beperking die we ons zelf opleggen. En zonder objectiviteit blijf je voor de eeuwigheid in rondjes draaien zonder netto vooruit te komen.
Ze mogen wat mij betreft nog wel meer de nadruk leggen op de koppeling met hoorbaarheid; een nog deels ontontgonnen gebied waar vooral toole veel aan geeft bijgedragen.
ik zie ik zie wat jij niet ziet
In de zin van dat het niemand opvalt? Ik ben het ergens wel eens met @Verwijderd: dat je een degelijk ontworpen apparaat mag verwachten voor zon prijs. Wat dat betreft is het best kansloos als je een hele noisy USB input levert bijv. Aan de andere kant geeft je het onderwerp dan veel meer aandacht dan het verdient wmb. DACs en versterkers, gewoon eentje kiezen die goed presteert, verder triviale apparaten die gewoon hun werk doen, weinig spannends aan. Leidt de aandacht af van echt lastige onderwerpen, zoals wat het ideale directivity patronon is van een luidspreker > schroder frequentie en wat te doen met de transition zone.icecreamfarmer schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 14:57:
[...]
Mee eens, ik zie die metingen en denk ook dat ziet er niet goed uit maar vervolgens hoor je er niemand over.
Verwijderd
Ja, ik vind dat gewoon het belangrijkste. Als je een premium prijs vraagt dan verwacht ik ook dat je premium prestaties levert. Dat je USB input niet compleet state of the art is qua prestaties is geen probleen, maar zodra je vervormings + ruis cijfers neerzet die vergelijkbaar zijn met buizenversterkers is dat niet meer goed te praten.Jag schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 15:33:
[...]
In de zin van dat het niemand opvalt? Ik ben het ergens wel eens met @Verwijderd: dat je een degelijk ontworpen apparaat mag verwachten voor zon prijs. Wat dat betreft is het best kansloos als je een hele noisy USB input levert bijv. Aan de andere kant geeft je het onderwerp dan veel meer aandacht dan het verdient wmb. DACs en versterkers, gewoon eentje kiezen die goed presteert, verder triviale apparaten die gewoon hun werk doen, weinig spannends aan. Leidt de aandacht af van echt lastige onderwerpen, zoals wat het ideale directivity patronon is van een luidspreker > schroder frequentie en wat te doen met de transition zone.
Op zich mee eens. Overigens snap ik niet dat het zo slecht is. In de kostprijs van de componenten kan het niet zitten. Ik heb hem met name voor de beperkte diepte, Dirac en bluos gekocht. Anders had ik wel een model lager geselecteerd.Verwijderd schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 17:01:
[...]
Ja, ik vind dat gewoon het belangrijkste. Als je een premium prijs vraagt dan verwacht ik ook dat je premium prestaties levert. Dat je USB input niet compleet state of the art is qua prestaties is geen probleen, maar zodra je vervormings + ruis cijfers neerzet die vergelijkbaar zijn met buizenversterkers is dat niet meer goed te praten.
Hebben jullie trouwens ook dit ooit gebruikt?
https://www.hififorum.nl/...24218.msg632878#msg632878
Verwijderd
Ik heb gewoon een versterker staan waarvan ik weet dat hij meer dan goed genoeg meet en die meer dan genoeg vermogen levert. Plus hij past in de kast en biedt genoeg vrijheid om in veel verschillende setups te gebruiken.icecreamfarmer schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 17:21:
[...]
Op zich mee eens. Overigens snap ik niet dat het zo slecht is. In de kostprijs van de componenten kan het niet zitten. Ik heb hem met name voor de beperkte diepte, Dirac en bluos gekocht. Anders had ik wel een model lager geselecteerd.
Hebben jullie trouwens ook dit ooit gebruikt?
https://www.hififorum.nl/...24218.msg632878#msg632878
Maar men onderschat inderdaad vaak hoeveel meer vermogen voor de pieken nodig is.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2020 17:29 ]
Ja dat was me al wel een tijdje duidelijkVerwijderd schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 17:01:
[...]
Ja, ik vind dat gewoon het belangrijkste. Als je een premium prijs vraagt dan verwacht ik ook dat je premium prestaties levert. Dat je USB input niet compleet state of the art is qua prestaties is geen probleen, maar zodra je vervormings + ruis cijfers neerzet die vergelijkbaar zijn met buizenversterkers is dat niet meer goed te praten.
JaVerwijderd schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 17:29:
[...]
Ik heb gewoon een versterker staan waarvan ik weet dat hij meer dan goed genoeg meet en die meer dan genoeg vermogen levert. Plus hij past in de kast en biedt genoeg vrijheid om in veel verschillende setups te gebruiken.
Maar men onderschat inderdaad vaak hoeveel meer vermogen voor de pieken nodig is.
Hedendaagse muziek zit weinig dynamiek in. Film uiteraard meer. Maar als je op referentie niveau wilt spelen, en wie kan dat nou in NL, dan heb je ook vooral ook meer driver oppervlak nodig om geen overmatige vervorming te krijgen en uberhaupt voldoende output. En dan ga je ook wel meer power nodig hebben.
Maar denk dat voor bijna iedereen een gemiddelde set speakers die zon 87dBspl bij 2,83v doen met 50-150w receiver vermogen erachter, voldoende is. Het verschil tussen 50 en 150 is ook zo klein, dat merk je alleen maar in de bovenste 5dB.
Gisteren toevallig Interstellar gekeken, nou had hem op -35dB staan anders was ik bang dat het 3 huizen verderop nog hoorbaar was
Verwijderd
Rond de 100W@8ohm zit je inderdaad meestal wel goed, maar als ik het met 50W zou proberen weet ik vrij zeker dat de versterker gewoon clipped bij de pieken.Jag schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 17:46:
[...]
Ja dat was me al wel een tijdje duidelijk
[...]
Ja? Ik denk vooral dat jij het overschat :)!
Hedendaagse muziek zit weinig dynamiek in. Film uiteraard meer. Maar als je op referentie niveau wilt spelen, en wie kan dat nou in NL, dan heb je ook vooral ook meer driver oppervlak nodig om geen overmatige vervorming te krijgen en uberhaupt voldoende output. En dan ga je ook wel meer power nodig hebben.
Maar denk dat voor bijna iedereen een gemiddelde set speakers die zon 87dBspl bij 2,83v doen met 50-150w receiver vermogen erachter, voldoende is. Het verschil tussen 50 en 150 is ook zo klein, dat merk je alleen maar in de bovenste 5dB.
Gisteren toevallig Interstellar gekeken, nou had hem op -35dB staan anders was ik bang dat het 3 huizen verderop nog hoorbaar was.
Dat is dus het vraagstuk waar ik mee worstel. Ik heb de KEF R900 hangen aan de C568 en C268. Als ik bijvoorbeeld de Peer Gynt suite van Grieg afspeel hoor ik gewoon vervorming bij de plotseling, luidere passages. Maar de 2x80W van de C268 zou toch eigenlijk wel voldoende moeten zijn... Maar als ik er een tweede C268 aanhang gaat het vermogen ineens omhoog naar 2x300W en ben ik weer € 725 extra kwijt.Verwijderd schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 17:56:
[...]
Rond de 100W@8ohm zit je inderdaad meestal wel goed, maar als ik het met 50W zou proberen weet ik vrij zeker dat de versterker gewoon clipped bij de pieken.
Edit: ah nu zie ik het. Volgens de excel sheet moet de versterker bij deze speakers 155W kunnen leveren bij 3,7 Ohm. En de C268 levert 80W bij zowel 4 als 8 Ohm. Lijkt erop dat ik er toch een tweede aan moet hangen
[ Voor 13% gewijzigd door onzichtbaar op 28-08-2020 18:10 ]
Verwijderd
Klassieke muziek heeft inderdaad flinke pieken. Maar voor de rest hangt het af van de luisterafstand en ook hoe gevoelig je luidsprekers echt zijn (specificaties van fabrikanten zijn niet altijd even accuraat). Maar als KEF de gevoeligheid overgespecificeerd heeft dan geloof ik best dat je bij hoge geluidsniveau's tegen clipping aanloopt.onzichtbaar schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 18:03:
[...]
Dat is dus het vraagstuk waar ik mee worstel. Ik heb de KEF R900 hangen aan de C568 en C268. Als ik bijvoorbeeld de Peer Gynt suite van Grieg afspeel hoor ik gewoon vervorming bij de plotseling, luidere passages. Maar de 2x80W van de C268 zou toch eigenlijk wel voldoende moeten zijn... Maar als ik er een tweede C268 aanhang gaat het vermogen ineens omhoog naar 2x300W en ben ik weer € 725 extra kwijt.
NAD specificaties zijn altijd een beetje wonky, bij 4 ohm zal je zeker meer vermogen hebben. Maar waarschijnlijk geen verdubbeling gezien het type versterker (Hypex UcD) en de prijs.onzichtbaar schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 18:03:
Edit: ah nu zie ik het. Volgens de excel sheet moet de versterker bij deze speakers 155W kunnen leveren bij 3,7 Ohm. En de C268 levert 80W bij zowel 4 als 8 Ohm. Lijkt erop dat ik er toch een tweede aan moet hangen
https://www.audiosciencer...r-amplifier-review.14287/
100W@4ohm met pieken van 230W, maar ik weet niet wat de CEA-2006/490A precies inhoud qua duur van de pieken. Zo te zien is dat 20ms bij 1kHz en 1% THD.
[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2020 18:21 ]
Dus jij denkt die 3 dB extra wel nodig te hebbenVerwijderd schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 17:56:
[...]
Rond de 100W@8ohm zit je inderdaad meestal wel goed, maar als ik het met 50W zou proberen weet ik vrij zeker dat de versterker gewoon clipped bij de pieken.
Heb je wel eens daarwerkelijk gemeten? Al was het maar het spl waarop je speelt (kan ook pieken meten).
Verwijderd
Ik heb niet het daadwerkelijke vermogen gemeten, maar wel SPL niveau's met een UMIK. Ik piek rond de 95dB bij films, maar dat is wel met de subwoofer aan.Jag schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 18:20:
[...]
Dus jij denkt die 3 dB extra wel nodig te hebben?
Heb je wel eens daarwerkelijk gemeten? Al was het maar het spl waarop je speelt (kan ook pieken meten).
De luidsprekers hebben een gevoeligheid van 86dB (gemeten) met een impedantie van 8ohm met dips naar 4ohm.
De calculator zegt dat ik 97W nodig heb voor 95dB, en 195W @ 4 Ohm. Wat ik heb
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2020 18:34 ]
Komt dat even goed uit 
Jouw berekening lijkt me op basis van 1 speaker, half space en free field?
Ik denk nog steeds dan dat jij 5 a 10 dB minder power gebruikt dan je denkt, buiten je sub om waarschijnlijk. Tuurlijk kan je altijd wel een wordt case scenario bedenken waarin 1 kanaal ff clip niveau aantikt.
Ik heb zelf ook veel power staan hoor, 10 kanalen 250w en 500w @4ohm voor subs en front en center (want actief gefilterd). Ik hou ook niet van krap, maar denk alleen wel dat het totaal overdreven is. Gelukkig maar dat ik van overdrijven hou
.
Jouw berekening lijkt me op basis van 1 speaker, half space en free field?
Ik denk nog steeds dan dat jij 5 a 10 dB minder power gebruikt dan je denkt, buiten je sub om waarschijnlijk. Tuurlijk kan je altijd wel een wordt case scenario bedenken waarin 1 kanaal ff clip niveau aantikt.
Ik heb zelf ook veel power staan hoor, 10 kanalen 250w en 500w @4ohm voor subs en front en center (want actief gefilterd). Ik hou ook niet van krap, maar denk alleen wel dat het totaal overdreven is. Gelukkig maar dat ik van overdrijven hou
[ Voor 10% gewijzigd door Jag op 28-08-2020 19:28 ]
Fijn dat er een NAD topic blijkt te zijn. Heb al lange tijd een NAD receiver staan maar eigenlijk sinds kort dat ik deze wil gaan aansluiten op de kabel. Nou ging ik er vanuit dat ik daar gewoon de antenne aansluiting voor kan gebruiken, echter de kabel (zo'n zelfde als je voor de TV hebt, maarn dan mannetje ipv vrouwtje of andersom) die ik heb krijg ik daar niet op.
Bij m'n oude sony versterkertje werkte het gewoon zo, ben ik nou zo'n prutser of mis ik iets
Gaat om een NAD T757 trouwens. In combinatie met Focal 816W's, helemaal top
Bij m'n oude sony versterkertje werkte het gewoon zo, ben ik nou zo'n prutser of mis ik iets
Handleiding:JdBn schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 15:55:
Nou ging ik er vanuit dat ik daar gewoon de antenne aansluiting voor kan gebruiken, echter de kabel (zo'n zelfde als je voor de TV hebt, maarn dan mannetje ipv vrouwtje of andersom) die ik heb krijg ik daar niet op.
De bijgeleverde FM-dipoolantenne wordt met de bijgeleverde balun-adapter op de FM-connector aangesloten.
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.
Ik heb vandaag de T758 V3i ontvangen. knalt een mooi geluid uit icm dali opticon 5.
Het knalt helaas iets te hard vaak. Weet iemand hoe je het volume op een vaste waarde kunt zetten bij opstarten? Is nu elke keer snel naar de afstandsbediening grijpen.
Ik kan er niks over vinden of ik kijk er volledig overheen..
Het knalt helaas iets te hard vaak. Weet iemand hoe je het volume op een vaste waarde kunt zetten bij opstarten? Is nu elke keer snel naar de afstandsbediening grijpen.
Ik kan er niks over vinden of ik kijk er volledig overheen..
zit volgens mij in de opties, mijne (V3) start gewoon op het laatste volume.
Als het je niet bevalt wil ik altijd gratis mijn V3 voor de jouwe ruilen hoor
Als het je niet bevalt wil ik altijd gratis mijn V3 voor de jouwe ruilen hoor
[ Voor 3% gewijzigd door LuisjeNL op 22-09-2020 19:29 ]
Lichtpuntje...
Bij mij pakt ie ook het laatste volume maar van een film naar bijvoorbeeld tv staat ie dus vaak veel te hard. Vaste waarde kunnen instellen voor bronnen zou fijner zijn.
Is de module trouwens niet ergens voor een goede prijs te krijgen? Volgens mij enige verschil v3 en v3i
Is de module trouwens niet ergens voor een goede prijs te krijgen? Volgens mij enige verschil v3 en v3i
Volgens mij zitten er exact dezelfde kaarten in, hopelijk komen ze ooit met een HDMI 2.1 kaart
Lichtpuntje...
Eerste indruk van die bluos module bij de v3i is erg goed. Vooral de app is top. Lekker snel en tal van opties. Helaas geen lan maar heb goede Wi-Fi. Ook geen mogelijkheid om de receiver aan te zetten via de app voorzover ik weet. Heeft sonos bijv wel.
Iemand toevallig wel eens de volume knop van zijn nad afgehaald? Krijg hem net niet in het tv meubel nu. Gebruik toch altijd een ir verlenger.
Iemand toevallig wel eens de volume knop van zijn nad afgehaald? Krijg hem net niet in het tv meubel nu. Gebruik toch altijd een ir verlenger.
@schalk84, nee, maar wel de achterkant van het tv-meubel (besta) open gezaagd, zodat de versterker er met z'n kont uithangt en het meubel iets van de muur gehouden...
Kijk uit: ben gek op achteruitkijkglimmertjes, zowel linker als rechter...
Heb volgens mij ook een besta maar met een massief eiken front. Achterkant is er al uitgesloopt
Hoever heb je hem van de muur? Krijg je geen lelijke naden?
Zijn die in de review genoemde problemen niet op te lossen met een jitterbug?Jag schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 15:33:
[...]
In de zin van dat het niemand opvalt? Ik ben het ergens wel eens met @Verwijderd: dat je een degelijk ontworpen apparaat mag verwachten voor zon prijs. Wat dat betreft is het best kansloos als je een hele noisy USB input levert bijv.
Ik had de besta met van die rails deurtjes, dat is +6mm ruimte voor en ook nog een floating wall +90mm:schalk84 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 21:31:
Heb volgens mij ook een besta maar met een massief eiken front. Achterkant is er al uitgesloopt
In de nieuwe woning nog een tijdje de Besta's gehad en die stonden gewoon een cm of 4 van de muur:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8rOQd6J8uXMZm43jYRWRL9CG.jpg?f=user_large)
Mooi idee die floating wall. Misschien de oplossing.
Mijn meubel hangt aan de muur en dat wil de vriendin ook zo houden. Met haakse stekkers ga ik het ook niet redden.
Ga wel nog eens voorzichtig aan die volumeknop trekken..
Edit: knop kan er gewoon op en af. Was gister iets te voorzichtig.
Mijn meubel hangt aan de muur en dat wil de vriendin ook zo houden. Met haakse stekkers ga ik het ook niet redden.
Ga wel nog eens voorzichtig aan die volumeknop trekken..
Edit: knop kan er gewoon op en af. Was gister iets te voorzichtig.
[ Voor 13% gewijzigd door schalk84 op 23-09-2020 10:57 ]
Wat je ook wel ziet is het Besta meubel aftimmeren met bv eiken panelen die breder zijn dan het meubel. Dan kan je hem laten uitsteken zonder dat je ruimte tussen de muur en de Besta ziet.
Mooi ik krijg de mijne komende vrijdag.schalk84 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 21:21:
Eerste indruk van die bluos module bij de v3i is erg goed. Vooral de app is top. Lekker snel en tal van opties. Helaas geen lan maar heb goede Wi-Fi. Ook geen mogelijkheid om de receiver aan te zetten via de app voorzover ik weet. Heeft sonos bijv wel.
Ben ook wel benieuwd naar de volumeknop optie.
Als je via BluOS een nummer start dan gaat ie toch aan?schalk84 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 21:21:
Ook geen mogelijkheid om de receiver aan te zetten via de app voorzover ik weet.
CEC/LAN/BLUOS IN Standby dient dan op "on" te staan.
Dat werkt idd maar let op dat het stroomverbruik van een paar watt naar 50 watt schiet.monkyo schreef op woensdag 23 september 2020 @ 20:20:
[...]
Als je via BluOS een nummer start dan gaat ie toch aan?
CEC/LAN/BLUOS IN Standby dient dan op "on" te staan.
Klopt. Voor de duidelijkheid, 50 watt continu, 24/7, terwijl het apparaat niks doet en alleen standby staat. Niet best voor in de 21e eeuw. (De nieuwe T778 doet gelukkig nog maar 8 watt oid.)
96e per jaar dan ongeveer. Dat is inderdaad wat gortig. Zou idd toch niet moeten mogen anno nu.
ik heb de volgende set up > nad t758v3i met opticon 5 fronts, geen center, surround dali zensor en sub dali e12f.
fronts staan op large, surrounds small en sub is on. sub aangesloten via sub out op de nad en op de sub via lfe.
als ik via bluos muziek speel zou ik graag willen dat ik 2.1 speel. ik hoor de sub echter niet.
is het mogelijk 2.1 te spelen in direct of moet ik dan een upmixer gebruiken? Of de sub aansluiten via de rca front pre outs en dan op sub ook zo weer in?
edit. inmiddels volgende gevonden: speakers op large en sub on is vrijwel niks naar de sub lijkt het
speakers op large en sub on en enhances bass > sub werkt goed mee maar erg rommelig geluidsbeeld
speakers small en sub on > sub werkt goed.
zou het liefst de speakers op large laten zodat ik aftentoe de sub uit kan laten maar geluid is dan erg rommelig. volume van sub staat ook bijna op max om er wat uit te krijgen. kwestie van ergens nog iets beter afstellen?
voor de duidelijkheid; ik luister vooral country geen thunderdome cds..
fronts staan op large, surrounds small en sub is on. sub aangesloten via sub out op de nad en op de sub via lfe.
als ik via bluos muziek speel zou ik graag willen dat ik 2.1 speel. ik hoor de sub echter niet.
is het mogelijk 2.1 te spelen in direct of moet ik dan een upmixer gebruiken? Of de sub aansluiten via de rca front pre outs en dan op sub ook zo weer in?
edit. inmiddels volgende gevonden: speakers op large en sub on is vrijwel niks naar de sub lijkt het
speakers op large en sub on en enhances bass > sub werkt goed mee maar erg rommelig geluidsbeeld
zou het liefst de speakers op large laten zodat ik aftentoe de sub uit kan laten maar geluid is dan erg rommelig. volume van sub staat ook bijna op max om er wat uit te krijgen. kwestie van ergens nog iets beter afstellen?
[ Voor 36% gewijzigd door schalk84 op 25-09-2020 12:11 ]
Dit is je in het grote subwoofer topic al beantwoord.
Dit kan op verschillende manieren, waaronder:
- Fronts op small en een crossover instellen op zeg 80Hz (of wat de voorkeur heeft)
- Front op large laten staan en de sub setting veranderen van LFE naar LFE+Main (met een crossover naar keuze voor de 'kopie' die naar de sub zal gaan).
Of dit ook werkt in direct mode? Vaak niet. Soms optie 2 wel en optie 1 niet. Direct schakelt namelijk signaalverwerking/DSP uit, zo ook crossovers. Verder biedt direct m.i. geen (hoorbare) verbetering t.o.v. de gewone stereo mode. Direct schakelt wel alle Dirac/Audyssey achtige verwerking uit. Dus voor een eerlijke vergelijking zet je deze en andere 'enhancements' ook uit in de stereo mode.
Dit kan op verschillende manieren, waaronder:
- Fronts op small en een crossover instellen op zeg 80Hz (of wat de voorkeur heeft)
- Front op large laten staan en de sub setting veranderen van LFE naar LFE+Main (met een crossover naar keuze voor de 'kopie' die naar de sub zal gaan).
Of dit ook werkt in direct mode? Vaak niet. Soms optie 2 wel en optie 1 niet. Direct schakelt namelijk signaalverwerking/DSP uit, zo ook crossovers. Verder biedt direct m.i. geen (hoorbare) verbetering t.o.v. de gewone stereo mode. Direct schakelt wel alle Dirac/Audyssey achtige verwerking uit. Dus voor een eerlijke vergelijking zet je deze en andere 'enhancements' ook uit in de stereo mode.
[ Voor 5% gewijzigd door Propheticus op 25-09-2020 12:15 ]
ik zal daar verder posten. thnks in ieder geval.
Je kan presets aanmaken voor bijvoorbeeld: 2.0 / 2.1 / crossover op 80 of 60. In de presets kan je ook large of small meegeven.schalk84 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:00:
ik heb de volgende set up > nad t758v3i met opticon 5 fronts, geen center, surround dali zensor en sub dali e12f.
Thnks! Dit is denk ik wat ik nodig heb. Wisselen tussen ideale configuraties voor verschillende muziek en films in plaats van 1 configuratie voor alles proberen te vinden.monkyo schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 21:32:
[...]
Je kan presets aanmaken voor bijvoorbeeld: 2.0 / 2.1 / crossover op 80 of 60. In de presets kan je ook large of small meegeven.
Iemand arc werkend gekregen op een t758v3i ism een 2 jaar oude Samsung TV?
Ik had na lang kabels wisselen het gisteren werkend maar toen ik de bluray speler aansloot was het gedaan met de pret.
Ik kan bij Samsung niet meer kiezen tussen externe audio.
Ik had na lang kabels wisselen het gisteren werkend maar toen ik de bluray speler aansloot was het gedaan met de pret.
Ik kan bij Samsung niet meer kiezen tussen externe audio.
Bij mij icm met een Panasonic van vorig jaar bleef de tv naar tv audio schieten ipv op home cinema te staan. Was na update van tv opgelost.
Ja daar hoef ik niet op te wachten. Maar het kan niet in de instellingen zitten?schalk84 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 17:07:
Bij mij icm met een Panasonic van vorig jaar bleef de tv naar tv audio schieten ipv op home cinema te staan. Was na update van tv opgelost.
En is het in te stellen dat LFE over de fronts moet?
Bij de onkyo van mijn ouders kan dat wel.
En klopt het dat hij altijd maximaal 3 kanalen laat zien? (3/2.1 Bij source format.)
Of ik nu Netflix pak, een DTS dvd of een DTS master blurau de T758 laat altijd zien dat hij maar 3 kanalen heeft. Is dat standaard? Er komt wel geluid uit de surrounds.
Het wordt steeds raarder. Nu weigert de samsung TV om de optical output op Dolby Digital te zetten.
Alles heeft gewerkt maar opeens werkt niets meer.
[ Voor 43% gewijzigd door icecreamfarmer op 27-09-2020 17:53 ]
hdmi arc: moet er op terug komen dat alles nu feilloos werkt. naar uitzetten moet ik ook weer audio output op home cinema zetten. En soms als ik tijdens films door menus ga bladeren valt het geluid soms weg. Handshake is dus niet perfect. Ik ga het nog eens met een andere hdmi kabel proberen.icecreamfarmer schreef op zondag 27 september 2020 @ 10:00:
[...]
Ja daar hoef ik niet op te wachten. Maar het kan niet in de instellingen zitten?
En is het in te stellen dat LFE over de fronts moet?
Bij de onkyo van mijn ouders kan dat wel.
En klopt het dat hij altijd maximaal 3 kanalen laat zien? (3/2.1 Bij source format.)
Of ik nu Netflix pak, een DTS dvd of een DTS master blurau de T758 laat altijd zien dat hij maar 3 kanalen heeft. Is dat standaard? Er komt wel geluid uit de surrounds.
Het wordt steeds raarder. Nu weigert de samsung TV om de optical output op Dolby Digital te zetten.
Alles heeft gewerkt maar opeens werkt niets meer.
LFE: als je grote speakers hebt en deze in het menu op large zetten gaat het laag ook over deze speakers. als de sub dan nog op on staat ontvangen ze het allebei. Ik heb presets gemaakt voor films en muziek: films sub on en fronts op small en bij muziek de sub uit en fronts op large.
3/2.1 is toch 5.1?
ik wil trouwens een 5.1.2 set up aan de praat krijgen. Ik krijg alleen nog geen geluid uit de heights.
alle overige speakers doen het. de heights staan op middle (daar hangen ze ook).
Met de test tone werken ze.
*KNIP* hinten naar illegale content
kan dit met de room 2 setting te maken hebben? deze staat nu op on en source is hdmi 1. op off zetten loste niks op.
alle overige speakers doen het. de heights staan op middle (daar hangen ze ook).
*KNIP* hinten naar illegale content
kan dit met de room 2 setting te maken hebben? deze staat nu op on en source is hdmi 1. op off zetten loste niks op.
[ Voor 20% gewijzigd door FeaR op 28-09-2020 13:05 ]
Kan je tv wel atmos verzenden naar je versterker? Of kan de Plex app het wel. Wat geeft je display aan.schalk84 schreef op maandag 28 september 2020 @ 09:15:
ik wil trouwens een 5.1.2 set up aan de praat krijgen. Ik krijg alleen nog geen geluid uit de heights.
*KNIP*
Als je test tones Wel geluid geven dan ligt het buiten je versterker
[ Voor 11% gewijzigd door FeaR op 28-09-2020 13:06 ]
Lichtpuntje...
@schalk84, wat voor hard/software draai je om dat af te spelen? Zo heeft de rpi4 met kodi/elec nog steeds onopgeloste zaken m.b.t. DD+, Atmos enz.
Ik heb een panasonic TX-65GZW954 dus die kan atmos afspelen. Ik speel nu via de plex app op de tv (omdat chromecast ultra het niet kan).MDKlapwijk schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:13:
@schalk84, wat voor hard/software draai je om dat af te spelen? Zo heeft de rpi4 met kodi/elec nog steeds onopgeloste zaken m.b.t. DD+, Atmos enz.
display geeft alleen hdmi arc aan. Moet nog eens kijken wat de app van nad zegt.
Twee kabels al geprobeerd en het aparte is dat het dus wel gewerkt heeft voor een paar uur.schalk84 schreef op maandag 28 september 2020 @ 09:08:
[...]
hdmi arc: moet er op terug komen dat alles nu feilloos werkt. naar uitzetten moet ik ook weer audio output op home cinema zetten. En soms als ik tijdens films door menus ga bladeren valt het geluid soms weg. Handshake is dus niet perfect. Ik ga het nog eens met een andere hdmi kabel proberen.
Ik heb het gevoel dat ik het LFE kanaal mis bij films. Speakers staan idd op large. Maar als ik als test saving private ryan kijk op netflix dan mis ik de boom van de granaatinslagen.LFE: als je grote speakers hebt en deze in het menu op large zetten gaat het laag ook over deze speakers. als de sub dan nog op on staat ontvangen ze het allebei. Ik heb presets gemaakt voor films en muziek: films sub on en fronts op small en bij muziek de sub uit en fronts op large.
Iets wat voor mijn gevoel wel te horen was bij de kleine BT speakers die ik er tijdelijk had staan.
Optisch werkt trouwens weer na een reset van de TV.
Ja ben ik ook achter gekomen. Had verwacht dat ze dan 5.1 tonen.3/2.1 is toch 5.1?
Had ik in eerste instantie ook. Maar front op small en sub on fixte dat. Bij fronts op large met sub zou ik de extra bass aanzetten (onder sub on).icecreamfarmer schreef op maandag 28 september 2020 @ 12:24:
Ik heb het gevoel dat ik het LFE kanaal mis bij films. Speakers staan idd op large. Maar als ik als test saving private ryan kijk op netflix dan mis ik de boom van de granaatinslagen.
Iets wat voor mijn gevoel wel te horen was bij de kleine BT speakers die ik er tijdelijk had
Mijn 5.1.2 setup werkt. De plex app start om de een of andere reden met audio op dts ipv true hd.
Nu heel verleidelijk om mijn oude av erop aan te sluiten om naar 5.1.4 of 7.1.2 te gaan..
Ik heb geen sub idee is dus dat alles naar de fronts gaat. Sub staat ook uit.schalk84 schreef op maandag 28 september 2020 @ 12:43:
[...]
Had ik in eerste instantie ook. Maar front op small en sub on fixte dat. Bij fronts op large met sub zou ik de extra bass aanzetten (onder sub on).
Mijn 5.1.2 setup werkt. De plex app start om de een of andere reden met audio op dts ipv true hd.
Nu heel verleidelijk om mijn oude av erop aan te sluiten om naar 5.1.4 of 7.1.2 te gaan..
Ik zou nog kunnen zeggen dat de sub er wel is en dan idd dubbele bas aanzetten.
Weet niet of je tv eARC heeft, maar ik dacht dat je dat nodig had voor Atmos:schalk84 schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:50:
[...]
Ik heb een panasonic TX-65GZW954 dus die kan atmos afspelen. Ik speel nu via de plex app op de tv (omdat chromecast ultra het niet kan).
display geeft alleen hdmi arc aan. Moet nog eens kijken wat de app van nad zegt.

Tip: Met de "DISP"-knop op je afstandsbediening toggle je door de display-info heen op het schermpje van de NAD. Dan zie je ook precies wat voor input de versterker herkend heeft.schalk84 schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:50:
[...]
Geeft bij mij altijd 2.0 doorocaj schreef op maandag 28 september 2020 @ 20:55:
[...]
Tip: Met de "DISP"-knop op je afstandsbediening toggle je door de display-info heen op het schermpje van de NAD. Dan zie je ook precies wat voor input de versterker herkend heeft.

Aha, dat is jammer. Bij mijn T758 is die info wat nuttiger....
(Als ik een telnet-sessie naar mijn T758 open dan komt er bij elke wijziging in signaal trouwens ook keurig een melding over die telnet-sessie, maar dan is de NAD-app misschien wat praktischer
)
(Als ik een telnet-sessie naar mijn T758 open dan komt er bij elke wijziging in signaal trouwens ook keurig een melding over die telnet-sessie, maar dan is de NAD-app misschien wat praktischer
Shit idd plex via tv is PCM 2.0. Via Chrome cast ultra wel dolby digital 5.1.2 signaal.
Edit;
de t758 v3i heeft natuurlijk geen earc. Fck. Niet eens bij stilgestaan.
Edit;

[ Voor 33% gewijzigd door schalk84 op 28-09-2020 22:49 ]
ARC werkt niet (goed). Nad geeft dit zelfs, in mijn ogen, toe door op hun website te schrijven hoe je het uit moet zetten. Wat ik er nog van herinner is dat het euvel een soort handshake probleem is. Maar dat het in dit geval meer NAD is die het probleem heeft ontworpen. De NAD gaat namelijk niet "echt" in standby (vandaar ook het hoge stroom verbruik) en zodoende wordt de handshake niet gereset. Waardoor bij het aanzetten van een activiteit zoals tv kijken ARC niet werkt.schalk84 schreef op maandag 28 september 2020 @ 09:08:
[...]
hdmi arc: moet er op terug komen dat alles nu feilloos werkt. naar uitzetten moet ik ook weer audio output op home cinema zetten. En soms als ik tijdens films door menus ga bladeren valt het geluid soms weg. Handshake is dus niet perfect. Ik ga het nog eens met een andere hdmi kabel proberen.
Arc is sowieso hit or miss, omdat iedereen zijn eigen implementatie heeft.
Je moet er soms mazzel mee hebben
Je moet er soms mazzel mee hebben
Lichtpuntje...
Mezelf eindelijk maar eens de NAD M17aangeschaft en geüpgrade naar de v2 versie. Speelde een tijdje met een Marantz AV8802a waarvan ik het HT gedeelte geluidsmatig beter vond klinken dan muziek (stereo) gedeelte.
Ik moet zeggen er zit zeker qua stereo een enorme verbetering in. Vond ik de AV8802a nog weleens "digitaal" klinken, een beetje rauw hoog, niet ver genoeg uitstervend. De M17v2 is heel andere koek, geen rauw randje, stemmen irriteren vrijwel niet. Ik wil hem eerder harder zetten dan zachter. Afbeelding is veel groter, geluid kleeft minder aan de speakers, betere plaatsing.
Ook op HT gebied gaat de M17v2 toch wel een stapje verder, de bekende bubble is nog meer bubble, je zit nog meer in de film. En dan heb ik nog maar via de Apple TV4k naar Netflix gekeken.
Kortom een succes
Dat belooft wat met Dolby Atmos films
Mogelijk dat het meespeelt dat ik er ook een SB-3000 sub bij staat ipv de SB-12NSD sub die al niet slecht was.
Rotweer dit weekend dus dat wordt hopelijk veel film kijken (als de vrouw beetje meewerkt )
Ik moet zeggen er zit zeker qua stereo een enorme verbetering in. Vond ik de AV8802a nog weleens "digitaal" klinken, een beetje rauw hoog, niet ver genoeg uitstervend. De M17v2 is heel andere koek, geen rauw randje, stemmen irriteren vrijwel niet. Ik wil hem eerder harder zetten dan zachter. Afbeelding is veel groter, geluid kleeft minder aan de speakers, betere plaatsing.
Ook op HT gebied gaat de M17v2 toch wel een stapje verder, de bekende bubble is nog meer bubble, je zit nog meer in de film. En dan heb ik nog maar via de Apple TV4k naar Netflix gekeken.
Kortom een succes
Dat belooft wat met Dolby Atmos films
Mogelijk dat het meespeelt dat ik er ook een SB-3000 sub bij staat ipv de SB-12NSD sub die al niet slecht was.
Rotweer dit weekend dus dat wordt hopelijk veel film kijken (als de vrouw beetje meewerkt )
Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 - Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest
is er een manier om van presets te wisselen met de afstandsbediening? Lukt mij tot nog toe niet (t758). Elke keer menu in is irritant en de app is niet heel betrouwbaar.
Heb je een EQ knop op je afstandsbediening? Deze is van de V3. Op die drukken en dan naar boven/benedenschalk84 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 17:02:
is er een manier om van presets te wisselen met de afstandsbediening? Lukt mij tot nog toe niet (t758). Elke keer menu in is irritant en de app is niet heel betrouwbaar.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xQ62o7JK7lYSAE9agcSWuClS.jpg?f=user_large)
Lichtpuntje...
Je kan een presets koppelen aan een input volgens mij. En inputs kan je wel veranderen met je AB. Je kan twee inputs (kopiëren) maken voor hetzelfde alleen dan met een andere preset.schalk84 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 17:02:
Iemand al de volumeknop eraf gekregen?icecreamfarmer schreef op woensdag 23 september 2020 @ 12:16:
[...]
Mooi ik krijg de mijne komende vrijdag.
Ben ook wel benieuwd naar de volumeknop optie.
Ik heb het opgelost met het aanschaffen van haakse aansluitingen.
Dat wint ook ruimte.
met wat beleid eraan trekken en hij komt er zo af. Maar zo superveel win je ook weer niet. haakse aansluitingen scheelt idd meer.
Ik heb net Dirac gedraaid maar zit met een paar vragen.
Gaat Dirac boven de crossover (Center en surrounds) zoals ingesteld op de receiver of moet ik die zelf nog instellen? (Dirac ziet nu de crossover op 45Hz terwijl ik ze op 70Hz heb staan.
Zo nee kan ik Dirac dan niet beter draaien door alles op large te zetten?
Tevens heb ik master output op -39dB staan (1/3 blauwe balkje) en de hoofdspeakers vervolgens op -3dB en de surrounds op -0 dB staan. Is dat zo goed of moet main naar -17dB (top blauwe balk) en de individuele speakers vervolgens verder omlaag draaien?
Gaat Dirac boven de crossover (Center en surrounds) zoals ingesteld op de receiver of moet ik die zelf nog instellen? (Dirac ziet nu de crossover op 45Hz terwijl ik ze op 70Hz heb staan.
Tevens heb ik master output op -39dB staan (1/3 blauwe balkje) en de hoofdspeakers vervolgens op -3dB en de surrounds op -0 dB staan. Is dat zo goed of moet main naar -17dB (top blauwe balk) en de individuele speakers vervolgens verder omlaag draaien?
Durf ik zo geen antwoord op te geven, maar hier kan je veel info vinden over dirac: https://www.avsforum.com/...irac-live-thread.3137722/icecreamfarmer schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 13:56:
Dank zal het eens lezen al zie ik wel dat er verschillen in UI zitten tussen Dirac 2,5 en 3,1.Eindhoven657 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 14:34:
[...]
Durf ik zo geen antwoord op te geven, maar hier kan je veel info vinden over dirac: https://www.avsforum.com/...irac-live-thread.3137722/
Maakt het niet perse duidelijker.
Maar wat ik hiervan kan opmaken is dat je met Dirac kunt zien wanneer de speakers wegvallen en daaruit (*2) kun je crossover bepalen.
Ik begrijp niet wat je bedoelt met je teksticecreamfarmer schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 13:56:
Dirac ziet nu de crossover op 45Hz terwijl ik ze op 70Hz heb staan.
Dirac laat zien waar je speakers afvallen. Je dient zelf je crossover in te stellen.
Ikzelf zet me master volume dusdanig dat m'n zachtste speaker in het midden van het blauw komt. De overige speakers corrigeer ik dan individueel naar beneden.
[ Voor 3% gewijzigd door monkyo op 17-10-2020 01:27 ]
Je hebt de vraag wel beantwoord!monkyo schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 01:25:
[...]
Ik begrijp niet wat je bedoelt met je tekst
Dirac ziet nu de crossover op 45Hz terwijl ik ze op 70Hz heb staan.
Dirac laat zien waar je speakers afvallen. Je dient zelf je crossover in te stellen.
De grafiek is nogal wisselend maar bij 45 gaan mijn b&w ze er echt af (conform specs).
Ah ja dat heb ik dus niet gedaan en ben van de grootste speaker uitgegaan. Die wel echter helemaal tot - 17 afgesteld. Zou dus goed kunnen dat dat op het zelfde uitkomt.Ikzelf zet me master volume dusdanig dat m'n zachtste speaker in het midden van het blauw komt. De overige speakers corrigeer ik dan individueel naar beneden.
Dit is een hele handige pagina! Neem dit eens goed door, dan begrijp je de werking van Dirac vrijwel volledig denk ik.icecreamfarmer schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 13:56:
Vooral de "How-to guides" zijn erg handig!
Dank je.timadriaans schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 09:09:
[...]
Dit is een hele handige pagina! Neem dit eens goed door, dan begrijp je de werking van Dirac vrijwel volledig denk ik.
Vooral de "How-to guides" zijn erg handig!
Nieuw probleem trouwens. Ik heb nu Tidal maar via de Bluos app verliest hij continu de verbinding. Dit terwijl ik hem bedraad heb aangesloten en de andere apparatuur daar geen last van heeft.
In de Tidal app zelf ziet Tidal de stereo sinds een week er niet meer tussen staan als apparaat.. Dit terwijl zowel spotify als Bluos wel gewoon er naar toe kunnen spelen.
Stekker erin en eruit heeft niet geholpen.
Ik gebruik dezelfde adapter maar bij mij verliest hij dus de constant de verbinding. Heb jij dat ook?RobbieT schreef op donderdag 23 april 2020 @ 10:09:
Je kan iedere ethernet adapter met een AX88179 chipset gebruiken samen met de wifi dongle.
Ik heb een Ugreen 20265 in gebruik, die werkt goed en die heeft ook een USB-hub erin zitten met 3 poorten.
(En de wifi dongle kan je zelf maken, mits je de juiste adapter hebt en de EEPROM kan aanpassen, dan heb je voor € 30 de BluOS werkend in plaats van € 219)
[ Voor 27% gewijzigd door icecreamfarmer op 20-10-2020 17:42 ]
Nee, heb ik geen last van.icecreamfarmer schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 15:06:
[...]
Ik gebruik dezelfde adapter maar bij mij verliest hij dus de constant de verbinding. Heb jij dat ook?
Jij hebt ook een t758v3i of iets anders?
Kabel is namelijk wel met 1000mbit verbonden zegt de switch. (tplink 108g)
Ik heb een T757v3 met de VM130 upgrade.icecreamfarmer schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 23:10:
[...]
Jij hebt ook een t758v3i of iets anders?
Kabel is namelijk wel met 1000mbit verbonden zegt de switch. (tplink 108g)
Check of de webinterface wel bereikbaar is en of de BlueSound app wel werkt.
Spotify Connect gaf laatst wel een issue.
Na openen van Spotify vanuit de BlueSound app werkte het weer.
Beetje wazige fout.
[ Voor 26% gewijzigd door RobbieT op 20-10-2020 23:20 ]
Webinterface?RobbieT schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 23:17:
[...]
Ik heb een T757v3 met de VM130 upgrade.
Check of de webinterface wel bereikbaar is en of de BlueSound app wel werkt.
Spotify Connect gaf laatst wel een issue.
Na openen van Spotify vanuit de BlueSound app werkte het weer.
Beetje wazige fout.
Bluesound is benaderbaar maar geeft aan : connection lost, trying to reconnect. Dat lukt hem dan ook vaak binnen 20s maar tijdens het luisteren is dat bloedirritant. En toen ik de versterker net had had hij dit probleem niet.
Ip adres van het ding in een browser.icecreamfarmer schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 23:23:
[...]
Webinterface?
Bluesound is benaderbaar maar geeft aan : connection lost, trying to reconnect. Dat lukt hem dan ook vaak binnen 20s maar tijdens het luisteren is dat bloedirritant. En toen ik de versterker net had had hij dit probleem niet.
Kijk of wifi nog aan staat. Ding zal misschien tussen wifi en lan op en neer springen. Wifi dus ontkoppelen. Die van mij is nooit via wifi gekoppeld geweest.
[ Voor 15% gewijzigd door RobbieT op 20-10-2020 23:28 ]
bedoel je via de wifi? Misschien voor de hand liggende tip maar ik had hele slechte verbinding toen ik alleen het korte usb kabeltje gebruikte en hij achter de versterker hing. Met langere usb kabel op het tv meubel leggen heeft het opgelost. Ik had ook maar half wifi bereik waar hij staat. Sterk genoeg voor andere streaming devices maar de bluos module lijkt echt een sterk signaal nodig te hebben. Acces point dichterbij verplaatsen hielp bij mij ook enorm met het snel vinden en verbinden.icecreamfarmer schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 23:23:
[...]
Webinterface?
schalk84 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 07:54:
[...]
bedoel je via de wifi? Misschien voor de hand liggende tip maar ik had hele slechte verbinding toen ik alleen het korte usb kabeltje gebruikte en hij achter de versterker hing. Met langere usb kabel op het tv meubel leggen heeft het opgelost. Ik had ook maar half wifi bereik waar hij staat. Sterk genoeg voor andere streaming devices maar de bluos module lijkt echt een sterk signaal nodig te hebben. Acces point dichterbij verplaatsen hielp bij mij ook enorm met het snel vinden en verbinden.
Nope bekabeld. Heb wifi nooit gebruikt. Staat ook uit in de versterker. Zou nog een andere utp kabel kunnen proberen maar met een lengte van 5m zou dat ook geen probleem mogen zijn.RobbieT schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 23:26:
[...]
Ip adres van het ding in een browser.
Kijk of wifi nog aan staat. Ding zal misschien tussen wifi en lan op en neer springen. Wifi dus ontkoppelen. Die van mij is nooit via wifi gekoppeld geweest.
[ Voor 21% gewijzigd door icecreamfarmer op 21-10-2020 09:19 ]
Kleine kick. Hij lijkt het alleen te doen wanneer ik Tidal gebruik. Via TuneIn en/of Spotify werkt alles zonder problemen.icecreamfarmer schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 08:00:
[...]
[...]
Nope bekabeld. Heb wifi nooit gebruikt. Staat ook uit in de versterker. Zou nog een andere utp kabel kunnen proberen maar met een lengte van 5m zou dat ook geen probleem mogen zijn.
Probeer om de NAD een vast IP te geven en vul bij de DNS server die van Google in.
DNS 1 : 8.8.8.8
DNS 2 : 8.8.4.4
Probeer dit eens.
Probeer dit eens.
Toch nog een keer in de herhaling... Als antwoord kreeg ik vorige keer het volgende:JdBn schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 15:55:
Fijn dat er een NAD topic blijkt te zijn. Heb al lange tijd een NAD receiver staan maar eigenlijk sinds kort dat ik deze wil gaan aansluiten op de kabel. Nou ging ik er vanuit dat ik daar gewoon de antenne aansluiting voor kan gebruiken, echter de kabel (zo'n zelfde als je voor de TV hebt, maarn dan mannetje ipv vrouwtje of andersom) die ik heb krijg ik daar niet op.
Echter de antenne kan ik op het moment niet vinden (zal misschien nog ergens in 1 van de 30 dozen ofzo zitten op de zolder van de garage) en ik kan nergens vinden wat die 'Balun adapter' dan zou moeten zijn. Het is waarschijnlijk een verloopje van een paar euro, maar weet iemand welke ik moet hebben? Linkje naar CoolBlue oid zou erg gewaardeerd wordenDe bijgeleverde FM-dipoolantenne wordt met de bijgeleverde balun-adapter op de FM-connector aangesloten.
@JdBn ik heb net de doos en alle lades doorzocht maar ik kan hem ook niet vinden
mijn best gedaan
Lichtpuntje...
De NAD M33 is getest op audiosciencereview.com: https://www.audiosciencer...g-amplifier-review.17302/
Hi, ik ben nieuw in dit topic. Na verschillende Rotel eindversterkers te hebben gehad zocht ik toch iets om mijn B&W speakers fatsoenlijk aan te sturen. De keuze is gevallen op de NAD C298. De heb ik gister mogen ontvangen.
Eerste indrukken zijn erg positief, wel even wennen zo'n lichte klasse-D versterker.
Mocht iemand iets willen weten of zien van de C298 let me know, kon zelf nog niet gek veel vinden op internet.
Eerste indrukken zijn erg positief, wel even wennen zo'n lichte klasse-D versterker.
Mocht iemand iets willen weten of zien van de C298 let me know, kon zelf nog niet gek veel vinden op internet.
C298 is alleen de eindversterker toch? Wat gebruik je om hem aan te sturen?
Ik heb 7 jaar geleden gekozen voor een HT versterker (T757) om de functionaliteit van o.a. HDMI aansluitingen te hebben, anders was ik wellicht voor een (per kanaal zwaardere) stereo versterker gegaan. Niet dat de T757 te kort komt, maar de Focal 816W's die er aan hangen schijnen wel blij te worden van een nog wat zwaardere versterker.
Ik heb 7 jaar geleden gekozen voor een HT versterker (T757) om de functionaliteit van o.a. HDMI aansluitingen te hebben, anders was ik wellicht voor een (per kanaal zwaardere) stereo versterker gegaan. Niet dat de T757 te kort komt, maar de Focal 816W's die er aan hangen schijnen wel blij te worden van een nog wat zwaardere versterker.
Ik gebruik de C298 eindversterker alleen voor mijn fronts en dus indirect voor muziek. De rest wordt aangestuurd door mijn Yamaha Avantage receiver.JdBn schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 15:16:
C298 is alleen de eindversterker toch? Wat gebruik je om hem aan te sturen?
:strip_exif()/f/image/fgbHNeWmxk0QcEWprLQhOxVK.jpg?f=fotoalbum_large)
Ben nog wel aan het stoeien met dat auto detect om hem aan te krijgen.
[ Voor 20% gewijzigd door mr.DJ95 op 10-11-2020 16:24 ]
Kan je niet makkelijker een trigger kabeltje van de Yamaha RX-A1050 naar de NAD C298 leggen?mr.DJ95 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 16:23:
[...]
Is gewoon een mono audio kabeltje van een paar euro.
https://www.onlinekabelsh...jack-mono-kabel-1-2-meter
Dat valt alles mee. Focal Chorus is helemaal niet lastig om aan te sturen. Ze dippen relatief ver onder de 3 Ohm (gemeten verder dan opgegeven) maar door de hoge gevoeligheid is dat geen probleem. Ik heb ook een paar Chorus 816W staan (als rear) en geen centje pijn als ik ze gewoon op de receiver aansluit. Geen verschil in ieder geval met of zonder eindversterker.JdBn schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 15:16:
...maar de Focal 816W's die er aan hangen schijnen wel blij te worden van een nog wat zwaardere versterker.
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.
Heb een Pihole draaien met opendns en cloudflare als dns services.JBnl schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 21:56:
Probeer om de NAD een vast IP te geven en vul bij de DNS server die van Google in.
Probeer dit eens.
Pihole blokkeert niets vabnuit de t758. Zelfde probleem heb ik trouwens op mijn shield. Het lijtk mij echter sterk dat mijn 60mbit verbinding van ziggo niet zou voldoen.
Bij mij is de C298 ook net binnengekomen. Wordt hier gebruikt i.c.m. een NAD C658 als voorversterker/DAC en een stel Focal Kanta 2 speakers. De versterker vervangt een Nord 1200as2, waar ik op zich wel tevreden mee was, op twee (kleine, maar irritante) issues na:mr.DJ95 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 08:33:
Hi, ik ben nieuw in dit topic. Na verschillende Rotel eindversterkers te hebben gehad zocht ik toch iets om mijn B&W speakers fatsoenlijk aan te sturen. De keuze is gevallen op de NAD C298. De heb ik gister mogen ontvangen.
1. De versterker bromt wanneer hij aanstaat. Genoeg om op de luisterpositie te horen als er geen muziek speelt.
2. Uitzetten van de C658 terwijl de Nord aanstaat resulteert in een enorme 'plop'. Ik hoop dat de C298 dat niet heeft.
[ Voor 0% gewijzigd door canth op 11-11-2020 13:17 . Reden: spelfouten ]
Nice, volgens mij nog niet veel uitgeleverd/verkocht in Nederland. Mooie set heb je zo.canth schreef op woensdag 11 november 2020 @ 13:16:
[...]
Bij mij is de C298 ook net binnengekomen. Wordt hier gebruikt i.c.m. een NAD C658 als voorversterker/DAC en een stel Focal Kanta 2 speakers. De versterker vervangt een Nord 1200as2, waar ik op zich wel tevreden mee was, op twee (kleine, maar irritante) issues na:
1. De versterker bromt wanneer hij aanstaat. Genoeg om op de luisterpositie te horen als er geen muziek speelt.
2. Uitzetten van de C658 terwijl de Nord aanstaat resulteert in een enorme 'plop'. Ik hoop dat de C298 dat niet heeft.
Plop heb ik niet ervaren, hoor wel iets als ik de versterker aanzet maar niks schokkends.
Nou, de NAD is aangesloten. Geen gezoem als er geen muziek speelt. Helaas nog wel een plop als ik de c658 uitzet. Ik had al zoiets verwacht en heb de c658 unbalanced aangesloten (standaard gebruik ik de balanced connecties). En hoor: geen geluiden meer bij het aan en uitzetten. Aangezien ik toch geen verschil hoor tussen balanced en unbalanced is dit voor mij een prima oplossing. Qua geluidskwaliteit hoor ik geen verschil met de Nord Two 1200as2 (behalve het gezoem van de voeding dan). Dirac maakt heel veel meer uit voor de kwaliteit dan de versterker zelf.
Ik zie dat die Kanta een gevoeligheid heeft van 91dB. Is die C298 niet een beetje overkill? Ik gebruik de c268 en die kan ik maar een beetje opendraaien en dan heb al een bak volume. Mijn speakers hebben 92dB gevoeligheid.canth schreef op woensdag 11 november 2020 @ 13:16:
[...]
NAD C658 als voorversterker/DAC en een stel Focal Kanta
Schakel je de eind-amp zelf uit of via de trigger-poort?canth schreef op woensdag 11 november 2020 @ 19:11:
Nou, de NAD is aangesloten. Geen gezoem als er geen muziek speelt. Helaas nog wel een plop als ik de c658 uitzet. Ik had al zoiets verwacht en heb de c658 unbalanced aangesloten (standaard gebruik ik de balanced connecties). En hoor: geen geluiden meer bij het aan en uitzetten. Aangezien ik toch geen verschil hoor tussen balanced en unbalanced is dit voor mij een prima oplossing. Qua geluidskwaliteit hoor ik geen verschil met de Nord Two 1200as2 (behalve het gezoem van de voeding dan). Dirac maakt heel veel meer uit voor de kwaliteit dan de versterker zelf.
Zeer interessant!mr.DJ95 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 16:23:
[...]
Ik gebruik de C298 eindversterker alleen voor mijn fronts en dus indirect voor muziek. De rest wordt aangestuurd door mijn Yamaha Avantage receiver.
[Afbeelding]
Wat is uiteindelijk het verschil dat je merkt als je de fronts rechtstreeks op de Yamaha Avantage receiver aansluit vs de fronts op de C298 eindversterker?
Ryzen 9 9950X3D, ASRock X870E Tachi Lite, Arctic Liquid Freezer III 420, Kingston Fury Beast DDR5 6400, Powercolor Red Devil 9070XT, Crucial T700 2TB, FSP Hydro Ti Pro 1000W, BeQuiet 802
Controle over het laag is wel wat het meeste opvalt, Snelheid van de drivers mer ke ook zeker en het stereobeeld is verbeterd. Ik zou stiekem wel eens willen testen wat een 2e erbij doet zodat ze in mono-bridged kunnen.Illidan schreef op donderdag 12 november 2020 @ 09:41:
[...]
Zeer interessant!Ik zit ook al een tijdje te wikken en te wegen of ik naast mijn NAD t758v2 (met de VM130 module) nog een extra eindversterker plaats voor het aansturen van de fronts.
Wat is uiteindelijk het verschil dat je merkt als je de fronts rechtstreeks op de Yamaha Avantage receiver aansluit vs de fronts op de C298 eindversterker?
Niet lachen maar ik ben er wel achter dat als je de remote IR out gebruikt je versterker niet aankrijgt via de trigger in....RobbieT schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 17:11:
[...]
Kan je niet makkelijker een trigger kabeltje van de Yamaha RX-A1050 naar de NAD C298 leggen?
Is gewoon een mono audio kabeltje van een paar euro.
https://www.onlinekabelsh...jack-mono-kabel-1-2-meter
Inmiddels werkt het dus.