Met het oog op onze nieuwe huis, waar de zolder (6x3m2) mijn werkkamer/mancave gaat worden heb ik recent een cadeautje voor mezelf gekocht.
een
NAD C316BEE V2 versterker. Altijd al een NAD willen hebben, al jaren fan van de understated looks van de 3020i en de integrated amps van NAD die daar op gebaseerd zijn.
Mijn vraag; zou de
Wharfedale Diamond 220 een goede combinatie zijn met deze amp? Ik ben geen audiofiel* en lees verhalen dat de NAD een "warm" geluid zou hebben en dat het in combinatie met een "warme" luidspreker teveel van het goede zou zijn...

Zo nee, wat zou dan wel een goede combo zijn? Ik overweeg ze, want:
- goede reviews
- erg voordelig
- dicht bij de muur te plaatsen
(Ik heb stands om boekenplank luidsprekers op te plaatsen)
Ik luister van alles, pop/rock/klassiek/jazz/soul, maar geen hiphop, R&B, dance of elektronische muziek. Er hoeft zeker geen nadruk te liggen op weergave van bastonen...
Nog heel even gekeken naar de klasse D D3020 V2 (zelfde prijsklasse, mooi klein, ingebouwde DAC, zelfde klank als de analoge NADs volgens de reviews), maar snel voor de A/B versterker gegaan, want:
• bluetooth gebruik ik niet
• fysieke balans knop is erg handig, omdat ik links slechter hoor en de balans makkelijk wil kunnen aanpassen
• ik stream via Airport Express (Airplay 2), waar ik zowiezo 1 analoge input voor nodig heb
• nog 1 analoge input nodig voor Raspberry Pi streamer (Volumio)
• nog 1 analoge input nodig voor cd speler
• de looks
*: maar als ik
The Beatles' Abbey Road luister via Spotify 320Kb/s over een aardige koptelefoon, dan hoor ik allerlei details en waardeer ik de muzikaliteit. Luister ik via de Audioengine A2 (2012 gekocht, miskoop) speakers op mijn bureau (zonder EQ aanpassingen), dan schrik ik van de chaotische en overdreven basweergave en gebrek aan details (i.e. het kunnen onderscheiden van de instrumenten/details) Dus ik denk wel het verschil te kunnen horen tussen een goede set en
gehypete en te dure pc speakers.