• timadriaans
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 31-05 12:20
Het NAD ervaringen/discussie Topic

In mijn zoektocht naar een nieuwe AV receiver ben ik uitgekomen bij NAD. Er bestaat nog geen ervaringen/discussie topic op Tweakers over de NAD receivers en versterkers, dus hoog tijd om daar verandering in te brengen!

NAD

NAD staat voor New Acoustic Dimension en is van oorsprong een Britse hifi-ontwikkelaar. De oprichting vond in 1972 plaats door een groep audio-enthousiastelingen, wat direct een van de belangrijkste redenen is voor muziek- en videoliefhebbers om voor NAD te kiezen. Het merk staat naar eigen zeggen voor eenvoud, prestatie en waarde, waardoor de kwalitatief hoogwaardige audio- en videoapparatuur eenvoudig, maar functioneel worden vormgegeven.

NAD heeft met zijn MDC, ofwel Modular Design Construction (op een deel van de huidige modellen), een wat andere filosofie dan veel van hun concurrenten. Ze borduren voort op eerdere successen. Ter illustratie: Het versterkergedeelte en de voeding van bijvoorbeeld de T 758 zijn al sinds de eerste versie nagenoeg onveranderd. Dat betekent een AB-klasse versterker die 60 Watt per kanaal levert. En dat bij aansturing van alle 7 kanalen. In stereo levert de NAD T 758 V3 een mooie 110 Watt per kanaal bij 8 Ohm. Helemaal niets mis mee dus. En ik denk dat als je het pure uitgangsvermogen zou gaan meten, je nog hoger uit komt dan het opgegeven wattage. NAD benadert het dus met eerlijke cijfers.

Het voordeel van het het modulaire design is daarbij dat je als consument feitelijk voor een relatief mild bedrag, toch van de nieuwste features gebruik kunt maken. NAD zorgt ervoor dat er een zeer hoogwaardige versterker als basis beschikbaar is en die wordt uitgebreid met ondersteuning voor o.a. Dolby Atmos en 4K UltraHD video en BluOS-ondersteuning, middels de NAD AM230 audio- en VM130 video module. (bron)

Weetjes & overige informatie
  • Met de introductie van de 3020 heeft NAD in 1978 een extreem hoge kwaliteit stereo amp neergezet voor een lage prijs. Dit model is iconisch geworden.
  • De soft-clipping technologie zit er al heel lang in om speakers te beschermen tegen overbelasting.
  • De huidige modellen (niet alle!) zijn flexibel uitbreidbaar via de MDC modules.
  • In de BlueSound producten wordt de versterker technologie van NAD gebruikt. Wellicht ook de reden dat de MDC BlueSound modules beschikbaar zijn.
De Line-up:

Home TheaterMasters seriesVersterkers en DAC'sHoofdtelefoonsDirac

Op de nieuwere modellen van NAD zit Dirac als room correction software. De "mainstream" receivers van andere merken zijn vaak uitgerust met Audyssey, YPAO (Yamaha) of AccuEQ (Onkyo). Dirac gaat verder dan deze oplossingen. Een mooi artikel over Dirac, en waarom je dit wil hebben kun je hier lezen.

Overig

Dit is mijn eerste dergelijke topicstart, dus als er suggesties en/of toevoegingen zijn; schroom niet om mij te DM'en!

*Update 08-11-2018: Versterkers, DAC's, Masters series en hoofdtelefoons toegevoegd aan OP
*Update 09-11-2018: weetjes van @PageFault toegevoegd aan de OP

[Voor 59% gewijzigd door timadriaans op 09-11-2018 08:52]

NAD T758 v3 | Q Acoustics Concept 40 | Q Acoustics Concept centre | Q Acoustics Concept 20 | SVS SB-2000 | LG OLED65C9 | Vero 4K+ | Xbox One X

• Linius
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 27-05 15:16
Ik zou de stereoversterkers ook meenemen in je OP, vooral de classic line-up. En misschien de Master series nog even benoemen. Los daarvan maken ze ook hoofdtelefoons en oordopjes trouwens. Ik ben al drie jaar tevreden gebruiker van de HP20 oordopjes, echt de perfecte oordopjes voor mij.

• Joost79
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Idd. denk bij NAD eerder aan de Stereo versterkers dan aan home cinema.

Zelf al jaren lang een C350, volgens mij al weer bijna 20 jaar oud, op de kast staan. Alhoewel het wel langzaam begint te kriebelen om eens naar de nieuwe Classic range te kijken C368/388.

• Linius
Heb hier een C368 staan. Zeer tevreden mee moet ik zeggen. Het geluid van NAD ligt mij sowieso wel. Maar vooral ook alle aansluit mogelijkheden maken hem perfect. En uiteraard de mogelijkheid om bluos toe te voegen met MDC technologie. Zie mezelf voorlopig niet zo snel afstappen van NAD.

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-06 11:27
Leuk, een NAD topic en fijn dat het niet beperkt blijft tot home cinema!

Ooit begon ik met de C340. Later verkocht voor een C356BEE met media tuner MT-1 voor internet radio. Die later uitbreid met een 2e hands C272 eindversterker. Klinkt als een klok.

Voor bij de computer zocht ik een compacte, goede stereo amp en dat is de D-7050 destijds geworden. Geweldig apparaat. De coax out van de geluidskaart gaat naar 1 vd inputs van de D-7050.

• timadriaans
Zelf heb ik onlangs de T758 v3 AV Surround receiver aangeschaft. Zeer tevreden mee! Mooie bouwkwaliteit, en Dirac is echt een behoorlijke verbetering t.o.v. Audyssey, zeker in het laag. Ook de BluOS mogelijkheden + app zijn een verademing!

@Linius @Joost79 @PageFault , als jullie aanvullende informatie voor in de OP hebben, laat het me weten. Ik heb mezelf enkel verdiept in de Home Cinema lijn van NAD, maar dat is natuurlijk niet hun core business.

NAD T758 v3 | Q Acoustics Concept 40 | Q Acoustics Concept centre | Q Acoustics Concept 20 | SVS SB-2000 | LG OLED65C9 | Vero 4K+ | Xbox One X

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-06 11:27
timadriaans schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 08:27:
Zelf heb ik onlangs de T758 v3 AV Surround receiver aangeschaft. Zeer tevreden mee! Mooie bouwkwaliteit, en Dirac is echt een behoorlijke verbetering t.o.v. Audyssey, zeker in het laag. Ook de BluOS mogelijkheden + app zijn een verademing!

@Linius @Joost79 @PageFault , als jullie aanvullende informatie voor in de OP hebben, laat het me weten. Ik heb mezelf enkel verdiept in de Home Cinema lijn van NAD, maar dat is natuurlijk niet hun core business.
Ik denk dat de volgende weetjes wellicht leuk zijn voor de OP:
  • Met de introductie van de 3020 heeft NAD in 1978 een extreem hoge kwaliteit stereo amp neergezet voor een lage prijs. Dit model is iconisch geworden.
  • De soft-clipping technologie zit er al heel lang in om speakers te beschermen tegen overbelasting.
  • De huidige modellen (niet alle!) zijn flexibel uitbreidbaar via de MDC modules.
  • In de BlueSound producten wordt de versterker technologie van NAD gebruikt. Wellicht ook de reden dat de MDC BlueSound modules beschikbaar zijn.

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 30-05 18:55
Leuk initiatief

Direct een vraag over de NAD d3020 (v2)

Ik zit er aan te denken deze versterker aan te schaffen om in de eetkamer een setje Tannoy revolution signature dc4 aan te sturen. Gezien ik veel gebruik maak van Spotify wou ik de versterker via een optische kabel combineren met een Google chrome audio cast, ik lees dat deze zowel een auto power on als off functie heeft, die triggert op de optical in.

Wie kan mij vertellen of je het volume op deze manier ook via de Spotify connect app kan bedienen? Dat vind ik nergens terug en reviews geven mij hierover geen uitsluitsel.

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

• PVD66
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-06 09:42
Leuk een NAD topic, ben in het bezit van de M27 om 5 luidsprekers aan te sturen. Omdat ik binnenkort ga verhuizen en in de woonkamer Dolby Atmos krijg kom ik 2 kanalen te kort. Nu heb ik onlangs de CI940 aangeschaft die ik voor de 4 Atmos kanalen ga gebruiken :)
Geen idee dus hoe de CL940 klinkt, of ik daar ooit achter ga komen met alleen Atmos speakers weet ik niet. Maar NAD kennende komt dat wel goed. De M27 is ieder geval een dijk van een eindversterker.

Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

• timadriaans
PVD66 schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 21:19:
Leuk een NAD topic, ben in het bezit van de M27 om 5 luidsprekers aan te sturen. Omdat ik binnenkort ga verhuizen en in de woonkamer Dolby Atmos krijg kom ik 2 kanalen te kort. Nu heb ik onlangs de CI940 aangeschaft die ik voor de 4 Atmos kanalen ga gebruiken :)
Geen idee dus hoe de CL940 klinkt, of ik daar ooit achter ga komen met alleen Atmos speakers weet ik niet. Maar NAD kennende komt dat wel goed. De M27 is ieder geval een dijk van een eindversterker.
Krijg nog wel :D welke speakers ga je als Atmos speakers gebruiken, weet je dat al?

• RobB_W
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:06
DjaRoel schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 12:07:
Leuk initiatief

Direct een vraag over de NAD d3020 (v2)

Ik zit er aan te denken deze versterker aan te schaffen om in de eetkamer een setje Tannoy revolution signature dc4 aan te sturen. Gezien ik veel gebruik maak van Spotify wou ik de versterker via een optische kabel combineren met een Google chrome audio cast, ik lees dat deze zowel een auto power on als off functie heeft, die triggert op de optical in.

Wie kan mij vertellen of je het volume op deze manier ook via de Spotify connect app kan bedienen? Dat vind ik nergens terug en reviews geven mij hierover geen uitsluitsel.
Volgens mij kan je het volume in de app bedienen. Maar overweeg ook de NAD amp1. Kost net iets meer, maar heeft chromecast ingebouwd en meer mogelijkheden voor connectiviteit.

• PVD66
timadriaans schreef op zondag 11 november 2018 @ 07:17:
[...]

Krijg nog wel :D welke speakers ga je als Atmos speakers gebruiken, weet je dat al?
Dat is een beetje vloeken in de kerk ;)
Het worden B&W ccm663rd, de Dali Phantoms als surround worden vervangen door de B&W CWM Cinema 7, de center blijf de Vokal.

Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

• Linius
RobB_W schreef op zondag 11 november 2018 @ 11:42:
[...]

Volgens mij kan je het volume in de app bedienen. Maar overweeg ook de NAD amp1. Kost net iets meer, maar heeft chromecast ingebouwd en meer mogelijkheden voor connectiviteit.
Ja dat ziet er uit als een leuk nieuw versterkertje van NAD. Clean design en geen fratsen.

• invincible30
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:54

invincible30

Psn: pelter29

Draai nu al bijna 20 jaar mijn muziek met behulp van een NAD 319. Stereo versterker.
Nog steeds erg blij mee. Heeft wat kleine mankementen gehad, maar het was het waard om deze te verhelpen.

Zolang hij het blijft doen zie ik geen noodzaak om tot vervanging over te gaan.

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-06 09:56

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Ik heb sinds een paar weken ook een T758 V3. Qua geluid past NAD gewoon veel beter bij de Dali Opticon series speakers die ik heb staan.

Voorheen stuurde ik ze aan met een Denon AVR-x1300w en je merkt duidelijk dat de NAD veel muzikaler klinkt. Meer detail 8khz+ en minder accent op 1khz-5khz. Dat luistert wat rustiger. Perfecte combo zo.

Ik ben geen fan van wifi dus ik heb een bedrade USB-LAN adapter er aan gehangen. Werkte direct en nu kan ik zonder haperingetjes spotify luisteren. Binnenkort eens kijken of overstappen naar Tidal de moeite is. Dan is het geluid direct lossless.

Qua surround en HDMI hub is de ervaring ook prima. Alleen een 4k HDR bron wil het beeld sporadisch even een seconde wegvallen waar dat eerst met de Denon niet was. Ik ben nog aan het klooien met de bekabeling om dat gefixt te krijgen.

Dirac correctie gebruik ik niet en ik zie de noodzaak er ook niet van. Liever niet zelfs, idealiter slinger je doe boel aan en klinkt het perfect op stock/neutrale instellingen. Mijn ervaring met andere ruimte correcties is dat het het geluid alleen maar slechter maakt dus ik begin er niet meer aan.

[Voor 15% gewijzigd door Blaat op 12-11-2018 10:11]

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01-06 13:18
Zelf nog een NAD T748 in doos staan in NL (terug van RMA), hier in Ierland de C316BEE.
Met beiden ontzettend tevreden, al zal ik van die eerste denk ik afscheid moeten gaan nemen omdat ik er hier geen ruimte voor heb :(

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:57

T-MOB

Echte chocomel eerst!

Blaat schreef op maandag 12 november 2018 @ 10:09:
Ik ben geen fan van wifi dus ik heb een bedrade USB-LAN adapter er aan gehangen. Werkte direct en nu kan ik zonder haperingetjes spotify luisteren. Binnenkort eens kijken of overstappen naar Tidal de moeite is. Dan is het geluid direct lossless.
Weet je zo wat voor een chip er op jouw USB-lanstickje zit? Ik heb een 758-v2 waar een MDC-upgrade naar 4K/Bluesound ingekomen is. Toen ik hem net binnenhad (de upgrade) probeerde ik precies hetzelfde omdat ik het onzinnig vind om wifi te gebruiken voor een apparaat dat altijd op dezelfde plek staat. Aangezien het allemaal gewoon linux draait hoopte ik ook dat het inpluggen van een USB-lanstickje voldoende zou zijn. Maar helaas zonder succes. Het is al wel bijna een jaar terug, dus wellicht is de software inmiddels aangepast om dit mogelijk te maken.

Falling isn't flying \ Floating isn't infinite

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

T-MOB schreef op maandag 12 november 2018 @ 11:01:
[...]

Weet je zo wat voor een chip er op jouw USB-lanstickje zit? Ik heb een 758-v2 waar een MDC-upgrade naar 4K/Bluesound ingekomen is. Toen ik hem net binnenhad (de upgrade) probeerde ik precies hetzelfde omdat ik het onzinnig vind om wifi te gebruiken voor een apparaat dat altijd op dezelfde plek staat. Aangezien het allemaal gewoon linux draait hoopte ik ook dat het inpluggen van een USB-lanstickje voldoende zou zijn. Maar helaas zonder succes. Het is al wel bijna een jaar terug, dus wellicht is de software inmiddels aangepast om dit mogelijk te maken.
Ik weet even niet meer waar ik dat heb gelezen, maar het blijkt dat NAD receivers alleen goed kunnen omgaan met USB2 adapters. USB3 gaat mis. Met dat in mijn achterhoofd heb ik deze besteld en die werkt zonder problemen.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• timadriaans
Blaat schreef op maandag 12 november 2018 @ 10:09:
Ik heb sinds een paar weken ook een T758 V3. Qua geluid past NAD gewoon veel beter bij de Dali Opticon series speakers die ik heb staan.

Voorheen stuurde ik ze aan met een Denon AVR-x1300w en je merkt duidelijk dat de NAD veel muzikaler klinkt. Meer detail 8khz+ en minder accent op 1khz-5khz. Dat luistert wat rustiger. Perfecte combo zo.

Qua surround en HDMI hub is de ervaring ook prima. Alleen een 4k HDR bron wil het beeld sporadisch even een seconde wegvallen waar dat eerst met de Denon niet was. Ik ben nog aan het klooien met de bekabeling om dat gefixt te krijgen.

Dirac correctie gebruik ik niet en ik zie de noodzaak er ook niet van. Liever niet zelfs, idealiter slinger je doe boel aan en klinkt het perfect op stock/neutrale instellingen. Mijn ervaring met andere ruimte correcties is dat het het geluid alleen maar slechter maakt dus ik begin er niet meer aan.
Ik ben normaal gesproken ook geen fan van wifi, maar de BluOS adapter werkt perfect. Hij verbindt supersnel en ik heb geen last van haperingen.

Met HDMI heb ik geen problemen, ook niet met 4K HDR materiaal. Dat zou idd aan je kabels kunnen liggen. Het mooie vind ik ook dat de NAD gewoon passthrough doet zonder enige vorm van beeldbewerking.

Voor wat betreft Dirac, dat is natuurlijk helemaal afhankelijk van de ruimte waarin je luistert. Bij mij is het echt noodzakelijk, en Dirac levert echt hoorbaar beter resultaat dan Audyssey (of zonder correctie). Out of the box was ik al verrast met de klank van de NAD, maar na Dirac nóg meer. Ik zou je willen aanraden het toch eens te draaien, je kunt heel makkelijk switchen tussen aan/uit. Maar uiteindelijk gaat het er om wat jij het fijnst vindt klinken :)

Nog een tip trouwens, deze app! Ideaal om je audio/video info af te lezen, en super handig om bijvoorbeeld je center kanaal een boost te geven als het nodig is.

• Linius
Ja Dirac moet je absoluut gewoon testen. Zelfs in een prima ruimte kan het een groot verschil opleveren in de positieve zin naar mijn ervaring. Totaal anders dan Audyssey van Denon/Marantz receivers in ieder geval.

• RobB_W
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:06
Ben nu 2 jaar bezitter van een c368, een heel fijn apparaat! Heb nog geen BluOS module, momenteel gebruik ik nog een sonos connect, die had ik al. Omdat ik elders in huis qua audio wel wil uitbreiden, twijfel ik erg over het blijven bij Sonos, of switchen naar BluOS. Ik vind de module absurd duur geprijst. Nu wil ik mijn speakers ook gaan upgraden (nu Dali Zensor 1). Hopelijk ontstaat er dan een leuke korting..

• Niet_Jan_Jaap
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:27
T-MOB schreef op maandag 12 november 2018 @ 11:01:
[...]

Grappig, ik heb precies dezelfde opstelling en ook geprobeerd met een usb-ethernet dongel (3.0), maar werkte niet. Bluesound support vertelde me toen dat dat sowieso niet ging werken.
Blaat schreef op maandag 12 november 2018 @ 11:16:
[...]

Ik weet even niet meer waar ik dat heb gelezen, maar het blijkt dat NAD receivers alleen goed kunnen omgaan met USB2 adapters. USB3 gaat mis. Met dat in mijn achterhoofd heb ik deze besteld en die werkt zonder problemen.
thanks! Zou je misschien kunnen checken of het deze is, dan bestel ik em :)

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Niet_Jan_Jaap schreef op maandag 12 november 2018 @ 20:22:
[...]

Grappig, ik heb precies dezelfde opstelling en ook geprobeerd met een usb-ethernet dongel (3.0), maar werkte niet. Bluesound support vertelde me toen dat dat sowieso niet ging werken.

[...]

thanks! Zou je misschien kunnen checken of het deze is, dan bestel ik em :)
Wat moet ik precies checken? De dongle in de link is precies diegene die ik eind vorige week besteld en geïnstalleerd heb. Hij doet het perfect. :)

• Niet_Jan_Jaap
Blaat schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 08:43:
[...]

Wat moet ik precies checken? De dongle in de link is precies diegene die ik eind vorige week besteld en geïnstalleerd heb. Hij doet het perfect. :)
excuus, ik las verkeerd dat je 'uit je hoofd' deze had besteld ;)

thanks, ik ga em ook bestellen!

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:48
RobB_W schreef op zondag 11 november 2018 @ 11:42:
[...]

Over die AMP1 is maar weinig te vinden, ik kom alleen uit bij Klubben? Ik ben wel benieuwd hoe deze amp zich verhoudt tot de nieuwe D3045 en de C328/338.

• timadriaans
Voor de T758 v3 bezitters onder ons, ik heb gevraagd wanneer de firmware update met DTS:X uitkomt en kreeg het volgende antwoord:

"Hi Tim,

Thank you for your inquiry about DTS:X for your T758 V3.

It is now in the DTS:X certification process. We are hopeful it will be released by the end of this year.

I hope this is helpful."

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Joost79 schreef op donderdag 8 november 2018 @ 15:28:
Idd. denk bij NAD eerder aan de Stereo versterkers dan aan home cinema.

Zelf al jaren lang een C350, volgens mij al weer bijna 20 jaar oud, op de kast staan. Alhoewel het wel langzaam begint te kriebelen om eens naar de nieuwe Classic range te kijken C368/388.
Ik heb de C388 gehad, maar na 3x retour en een hoop rare en verschillende problemen die men niet kon oplossen uiteindelijk naar Rotel gegaan. Kon kiezen tussen een nieuwe C388 of geld terug en bijbetalen voor een Rotel Pre-power combi. Uiteindelijk dat gedaan en heel tevreden mee. De C388 is wat moderner qua display e.d., maar ik gebruik mijn Rotel enkel de coax en een optical ingang, verder niets.

Enige nadeel van de Rotel is dan het bereik van de afstandsbediening veel gevoeliger is, de moet beter richten.

Qua geluid is het heel moeilijk oordelen, ik heb er wel een duidelijke mening over, maar dat heeft in dit topic niet echt veel waarde want dat blijft enorm subjectief.

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:04
timadriaans schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 08:11:
Voor de T758 v3 bezitters onder ons, ik heb gevraagd wanneer de firmware update met DTS:X uitkomt en kreeg het volgende antwoord:

"Hi Tim,

Thank you for your inquiry about DTS:X for your T758 V3.

It is now in the DTS:X certification process. We are hopeful it will be released by the end of this year.

I hope this is helpful."
@timadriaans Hoe bevalt jou de combinatie W Acoustics en NAD? Zit te denken om zelf de t758 v3 te kopen. Maar heb er nog geen ervaringen mee. Bezit momenteel een Marantz nr1506.

Maar wil uitbreiden met atmos speakers. Vandaar een nieuwe reciever

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 14 Pro Zilver  Apple Watch Series 6 Product Red  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePod Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• timadriaans
TheKerremenke schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 11:22:
[...]

@timadriaans Hoe bevalt jou de combinatie W Acoustics en NAD? Zit te denken om zelf de t758 v3 te kopen. Maar heb er nog geen ervaringen mee. Bezit momenteel een Marantz nr1506.

Maar wil uitbreiden met atmos speakers. Vandaar een nieuwe reciever
Super goed, ben erg tevreden. Had hiervoor ook een Marantz, maar de NAD is echt een vooruitgang. Zeker na de wonderen die Dirac heeft verricht - dat is voor mij de echte game changer. Ik ben in eerste instantie vooral geswitcht omdat ik via de BluOS app ook muziek via Tidal (MQA) kan streamen. Klinkt subliem.

Vooral muziek kreeg ik niet naar mijn smaak met de Marantz, na eindeloos tweaken met Audyssey (zonder room correction klonk het helemaal nergens naar, dat is te wijten aan mijn woonkamer). Het bleef "wollig/dof" klinken. Sinds de NAD geniet ik met volle teugen! Films klonken overigens op de Marantz ook uitstekend, maar ook daar doet Dirac het beter (vooral in de dialogen).*

*Zoals @Fairy ook aangaf blijft de beleving van geluid een subjectief iets.

[Voor 25% gewijzigd door timadriaans op 20-11-2018 13:40]

• Joost79
  • Niet online
Fairy schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 09:40:
[...]

Ik heb de C388 gehad, maar na 3x retour en een hoop rare en verschillende problemen die men niet kon oplossen uiteindelijk naar Rotel gegaan. Kon kiezen tussen een nieuwe C388 of geld terug en bijbetalen voor een Rotel Pre-power combi. Uiteindelijk dat gedaan en heel tevreden mee. De C388 is wat moderner qua display e.d., maar ik gebruik mijn Rotel enkel de coax en een optical ingang, verder niets.

Enige nadeel van de Rotel is dan het bereik van de afstandsbediening veel gevoeliger is, de moet beter richten.

Qua geluid is het heel moeilijk oordelen, ik heb er wel een duidelijke mening over, maar dat heeft in dit topic niet echt veel waarde want dat blijft enorm subjectief.
Rotel is zeker geen verkeerd merk, maken hele mooie dingen. Stiekem staan de A14/1572 ook in mijn shortlist.

Vooral benieuwd wat een morderne DAC toevoegd voor mij. Ik gebruik alleen de Phono / CD en Aux (sonos connect analoog) input en 80% van de tijd luister ik vanaf de Sonos ingang.

Maar wat was dan jouw exacte probleem met de 388? Want de meeste dingen die ik van de huidige Classic serie gezien heb waren overwegend positief.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Joost79 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 15:07:
[...]

Rotel is zeker geen verkeerd merk, maken hele mooie dingen. Stiekem staan de A14/1572 ook in mijn shortlist.

Vooral benieuwd wat een morderne DAC toevoegd voor mij. Ik gebruik alleen de Phono / CD en Aux (sonos connect analoog) input en 80% van de tijd luister ik vanaf de Sonos ingang.

Maar wat was dan jouw exacte probleem met de 388? Want de meeste dingen die ik van de huidige Classic serie gezien heb waren overwegend positief.
Hij is de eerste keer retour gegaan omdat hij bij het inschakelen weer uitviel, een witte flits in beeld en dan na een aantal seconden weer opnieuw aan en start dan normaal op.

Later viel het beeld helemaal uit. Toen retour geweest en volgens de reparateur zijn flatcables vervangen en geflashed.

Daarna begon hij na een week wéér met uitvallen bij opstarten. Weer retour, weer kabeltjes vervangen en geflashed. Blijkbaar een standaard procedure.

Probleem bleek niet opgelost. Heeft enkele weten bij NAD gestaan en zij konden het probleem niet naspelen. Echter bij mij doet het het zelfs als alleen de stekker maar in het stopcontact zit.

Had zelfs 'bewijs' aangeleverd :)

Heb 'm ingeruild en heb nu een Rotel RC-1590 en Rotel RB-1582 MKII

Kan meteen de verwarming de deur uit :P

[Voor 3% gewijzigd door Fairy op 20-11-2018 20:31]

• Joost79
  • Niet online
Fairy schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 20:29:
[...]

Oe, maar dat is ook een hele fijne combi! Toch even wat anders dan een geintergreerde versterker.

Wel jammer van de problemen met de c388, alhoewel dit wel exemplarisch lijkt.

Hoe ervaar je in de praktijk verschil tussen NAD en Rotel, als in zijn de spookverhalen van klinish klinkende Rotel en de meer muzikale NAD klankkleur ergens op gebaseerd?

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Joost79 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 10:00:
[...]

Oe, maar dat is ook een hele fijne combi! Toch even wat anders dan een geintergreerde versterker.

Wel jammer van de problemen met de c388, alhoewel dit wel exemplarisch lijkt.

Hoe ervaar je in de praktijk verschil tussen NAD en Rotel, als in zijn de spookverhalen van klinish klinkende Rotel en de meer muzikale NAD klankkleur ergens op gebaseerd?
Mijn gevoel was het juist net andersom. De Rotel klinkt naar mijn idee in het hoog prettiger dan de NAD, maar dat is hééél subtiel en afhankelijk van de muziek keuze, dus eigenlijk een non issue. De NAD is heel precies, maar in het verre hoog vond ik het niet altijd even overtuigend. Is heel moeilijk te verklaren en héél subjectief.

De Rotel is duidelijk zwaarder in het laag. Ik had de NAD C388 in combinatie met CM10 s2 en DB4s sub. Sinds ik de Rotel heb, moet mijn sub lager in crossover en lager in volume, omdat er flink meer laag naar de CM10's gestuurd word.

Bij de NAD zag ik de woofers van mijn CM10's amper bewegen bij hoog volume, bij de Rotel is dat vanaf middel tot hoog volume een heel ander verhaal. Je zou zeggen dat het niets mag uitmaken, maar de Rotel gaat echt dieper in het laag en eigenlijk (vanwege de akoestiek vermoed ik) af en toe iets té.

Ik start de Rotel standaard op met -2 op de bass. Dat vangt de sub weer op zodat je een strak geheel hebt.
Sommige nummers met een duidelijke basslijn kunnen anders bij een bepaalde basnoot flink luid doorkomen t.o.v. de rest.

Nadeel is wel dat ik hierdoor geen 'source direct' heb en de -2 bass ook uitwerking heeft op de sub, maar dat kan ik compenseren, de B&W sub heeft een app en je kunt tot in de fijnste details tweaken.
Ik zou eigenlijk nog ooit zo'n MiniDSP willen hebben net digitale in- en uitgang, zodat ik het kan calibreren, maar ben bang dat dat een echtscheiding gaat opleveren :P

[Voor 8% gewijzigd door Fairy op 21-11-2018 11:08]

• Linius
Fairy schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 20:29:
[...]

Hij is de eerste keer retour gegaan omdat hij bij het inschakelen weer uitviel, een witte flits in beeld en dan na een aantal seconden weer opnieuw aan en start dan normaal op.

Later viel het beeld helemaal uit. Toen retour geweest en volgens de reparateur zijn flatcables vervangen en geflashed.

Daarna begon hij na een week wéér met uitvallen bij opstarten. Weer retour, weer kabeltjes vervangen en geflashed. Blijkbaar een standaard procedure.

Probleem bleek niet opgelost. Heeft enkele weten bij NAD gestaan en zij konden het probleem niet naspelen. Echter bij mij doet het het zelfs als alleen de stekker maar in het stopcontact zit.

Had zelfs 'bewijs' aangeleverd :)

[YouTube: NAD C388 startup problems]

Klinkt ook als iets wat niet goed is opgelost door de winkel waar het vandaan komt. Als een gloednieuwe versterker na de eerste keer "kabeltjes vervangen" weer terugkomt met een defect mag je in deze prijsklasse toch wel verwachten dat ze hem gewoon swappen voor een ander exemplaar. Defecte units kunnen er tenslotte altijd tussen zitten. En als ik dit zo lees ging hier simpelweg om een defect exemplaar.

Maar wel mooi dat de Rotel combinatie uiteindelijk zelfs nog meer te bieden heeft dan de oorspronkelijke aankoop.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Linius schreef op woensdag 21 november 2018 @ 21:42:
[...]

Klinkt ook als iets wat niet goed is opgelost door de winkel waar het vandaan komt. Als een gloednieuwe versterker na de eerste keer "kabeltjes vervangen" weer terugkomt met een defect mag je in deze prijsklasse toch wel verwachten dat ze hem gewoon swappen voor een ander exemplaar. Defecte units kunnen er tenslotte altijd tussen zitten. En als ik dit zo lees ging hier simpelweg om een defect exemplaar.

Maar wel mooi dat de Rotel combinatie uiteindelijk zelfs nog meer te bieden heeft dan de oorspronkelijke aankoop.
Toch moet ik zeggen dat de winkel juist heel goed gehandeld heeft en de service was top. De versterker was niet gloednieuw, hij heeft een paar maanden goed gewerkt, en daarna begon de ellende pas, volgens mij een week nadat ik de B&W sub had gekocht (bij dezelfde winkel). Ik dacht in eerste instantie dat daar de problemen ook vandaan kwamen.

Na 2 pogingen kon ik een nieuwe krijgen of 100% geld terug. Ik dacht eerst 3, maar volgens mij is hij zelfs maar 2x weg geweest, voor 3 problemen en bij de 3e keer dus meteen omgeruild.

De versterker hebben ze zelfs elke keer met een koerier/transporteur bij mij aan huis bezorgd, kosteloos! Dit terwijl ik er van uit ging dat ik elke keer naar Arnhem moest om hem op te halen.

Toen mijn tweeter van mijn CM10 s2 niet OK bleek te zijn, zijn ze zelfs vanaf Arnhem naar mijn huis (bij Zwolle in de buurt) gereden om bij mij thuis deze te vervangen, zodat ik de delicate gelakte speakers niet meer hoefde in te pakken (krassen enzo). Kreeg zelfs nog een muurbeugeltje voor niks voor mijn TV.

Daarna had ik vette pech met mijn Rotel RC-1590, die was DOA, viel spontaan uit. Werd direct een nieuwe besteld en 1 op 1 omgeruild zonder vragen.

Nee wat mij betreft heeft Smits Audio alles gedaan om mij als klant tevreden te houden. Ik wilde daarom ook zeker daar de vervangende versterker kopen, ook al had ik gewoon geld terug kunnen krijgen. Ze hebben een hoop voor me gedaan. Ik heb ook wel veel geld uitgegeven natuurlijk, maar een gemiddelde dozenschuiver had zich niet zo ingezet als dat zij hebben gedaan.

Een Coolblue komt echt niet aan huis om je tweeter te vervangen en de rubber seal om je midrange te vervangen omdat hij niet helemaal lekker uitgelijnd is.

Ja ik heb best veel pech gehad, maar alles is super opgelost!

• Linius
Ah op die manier. Begreep meer uit je verhaal dat je maar gewoon voor iets anders bent gegaan, maar je had wel de optie om gewoon een nieuw exemplaar te krijgen dus. Dan heb ik niks gezegd haha.

En ik moet zeggen dat ik met Coolblue op zich louter positieve ervaringen heb gehad. Maar ja, als je een product met problemen hebt moet je altijd maar afwachten hoe de service dan stand houdt.

• TheKerremenke
timadriaans schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 13:22:
[...]

Super goed, ben erg tevreden. Had hiervoor ook een Marantz, maar de NAD is echt een vooruitgang. Zeker na de wonderen die Dirac heeft verricht - dat is voor mij de echte game changer. Ik ben in eerste instantie vooral geswitcht omdat ik via de BluOS app ook muziek via Tidal (MQA) kan streamen. Klinkt subliem.

Vooral muziek kreeg ik niet naar mijn smaak met de Marantz, na eindeloos tweaken met Audyssey (zonder room correction klonk het helemaal nergens naar, dat is te wijten aan mijn woonkamer). Het bleef "wollig/dof" klinken. Sinds de NAD geniet ik met volle teugen! Films klonken overigens op de Marantz ook uitstekend, maar ook daar doet Dirac het beter (vooral in de dialogen).*

*Zoals @Fairy ook aangaf blijft de beleving van geluid een subjectief iets.
Bedankt voor de reactie. Ik ben benieuwd. Heb hem nu in bestelling staan. Voor levering medio half december. Inclusief 4 Dali Altecos als atmos speakers. :P

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 14 Pro Zilver  Apple Watch Series 6 Product Red  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePod Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• MartiFCT
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21-02 12:21
Leuk een NAD topic, net met een collega over gehad omdat ik een vervanger zoek voor mijn oude Pioneer home cinema set.
Ik twijfel of ik door wil met surround of toch terugga na stereo. Belangrijk is dat ik gewoon goed geluid wil hebben, geluid van de TV moet ook via de stereo set. Maar ik luister ook veel 'ouderwets" radi, maar ik zie niet veel tuner/versterkers in het lijstje. Wat raden jullie aan?

• willemd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
De receivers zoals de T758v3 hebben BluOS aan boord waarmee je ook radiostreams zoals TuneIn kunt gebruiken.

FM/DAB+ is tegenwoordig minder makkelijk om in een hifi-apparaat te vinden dan vroeger.

• Joost79
  • Niet online
Idd. Fairy, netjes opgelost door de dealer.

Sowieso ben ik er wel voor om dit soort produkten bij een fysieke dealer te kopen. Het gaat vaak om veel geld en dan gaat het ook wel om beleving. Middagje uitgebreid luisteren en vergelijken. Dit zijn toch geen apparaten die je koopt om na een paar jaar klakkeloos te vervangen.
MartiFCT schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 09:18:
Leuk een NAD topic, net met een collega over gehad omdat ik een vervanger zoek voor mijn oude Pioneer home cinema set.
Ik twijfel of ik door wil met surround of toch terugga na stereo. Belangrijk is dat ik gewoon goed geluid wil hebben, geluid van de TV moet ook via de stereo set. Maar ik luister ook veel 'ouderwets" radi, maar ik zie niet veel tuner/versterkers in het lijstje. Wat raden jullie aan?
Hier ook, de home cinema rond de TV weer afgebroken, heb een soundbar hangen. Voor mij voor films/serie/tv goed genoeg.
Wel fatsoenlijke 2.0 in de kamer staan, cd/lp en spotify (via sonos), overigens radio ook via de sonos. Voor gewone AM/FM zijn er genoeg digitale alternatieven.
De NAD classic versterkers (Cxx8) hebben allemaal bluetooth voor streaming. Ik zou dus niet zo snel naar een klassieke tuner zoeken, maar naar een digitale bron voor mijn AM/FM zender zoeken.

• TheKerremenke
Misschien overbodig. Maar hen die nog dirac live full frequency willen gebruiken. Dirac heeft ook een black friday aanbieding hierop.

• timadriaans
“Great news!

Dirac Live 2.0 has now been released for NAD users! In conjunction with this
release we have created a brand new customer portal, into which we have
migrated your existing license.”

:)

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-06 11:26
Iemand die ook een NAD versterker bezit met ingebouwde Chromecast?
Sinds een week problemen. Alle streams die ik er heen stuur (onafhankelijk van devices en apps) pauzeren na ca. 12 seconden. Alle troubleshoots reeds doorlopen..

• Robbedopje
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-03 08:35
Hallo NAD mensen,

Hebben er mensen ervaring met de combinatie NAD C368 + C268 ?

Ben aan het twijfelen tussen deze combo of de Hegel H90 (heb ik al gehoord en klinkt fantastisch)

:)

• Joost79
  • Niet online
Waarom zou je nog de C268 nodig hebben bij een C368?

Qua vermogen ontlopen een H90 en een C368 elkaar toch niet echt, dacht dat de NAD zelf op papier krachtiger is?

• Robbedopje
Hé Joost,

Ik heb een paar Q900 (KEF) staan en dat is een goede match met de H90, ik heb gehoord dat het toch wel moeilijke speakers zijn voor andere versterkers. Ze spelen nu met een Marantz SR7005, maar aangezien ik naar stereo wil, ben ik met een zoektocht bezig.

Met de NAD combo kan ik tocht meer aansluiten (door middel van de HDMI module)
Ik heb in de winkel wel het verschil gehoord tussen de C388 en de combo, dat is al een wereld van verschil, veel meer power en voller.
Dus was benieuwd of er ook tweakers waren met de combo en of ze tevreden waren.

• Joost79
  • Niet online
Heb er zelf geen ervaring mee, ik ben zelf aan het om komend jaar een 368 of 388 aant te schaffen, dus ga gewoon eens meelezen. Zelf niet aan de combo gedacht, best wel interessant eigenlijk.

De aansluitmogelijkheden van de C3x8 tov. de H90 zijn inderdaad veel meer uitgebreid.

Heb je geen dealer in de buurt die beide kan leveren, zodat je de NAD en de Hegel eens naast elkaar zou kunnen horen?

• Robbedopje
Ik heb de Hegel H90 thuis gehad, en het geluid is super.

Kan binnenkort de combo ook thuis beluisteren.

Maar was nieuwsgierig of iemand al de combo in huis had gehaald.

• christiaans
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:04
Een C268 gecombineerd met C368, beiden in brugmodus, klinkt mooier/voller/krachtiger/strakker dan een C368 alleen :-)
Joost79 schreef op maandag 10 december 2018 @ 14:30:
Waarom zou je nog de C268 nodig hebben bij een C368?

Qua vermogen ontlopen een H90 en een C368 elkaar toch niet echt, dacht dat de NAD zelf op papier krachtiger is?

• jeroen.ijmuiden
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:51
Hier ook een groot fan van NAD. Na een paar jaar met een Marantz SR5005 ben ik in 2013 overstapt op de T748. Qua geluid een enorme stap vooruit, daarna ook de speakers geupgrade van de Elac FS57 naar de Dali Ikon 5 en vervolgens naar de Dali Ikon 6 Hobo.

Enige wat mij tegenvalt is dat de versterkers niet toekomstbestendig zijn en dan vooral door de ontwikkeling in HDMI. Volgende upgrade gaat wel weer een NAD zijn, ik denk een T758.

• Joost79
  • Niet online
christiaans schreef op woensdag 12 december 2018 @ 00:32:
Een C268 gecombineerd met C368, beiden in brugmodus, klinkt mooier/voller/krachtiger/strakker dan een C368 alleen :-)

[...]
Heb zelf nooit over deze optie nagedacht, me nu wat aan het inlezen, en het is inderdaad een leuk alternatief voor de C388. Eigenlijk als ik het zo lees voor een stereo opstelling wellicht een betere keuze.

Maar ik zie wel dat in de brugmode je geen subwoofer meer kunt aansluiten, maar in bi-amp mode dan weer wel?

• christiaans
Kan wel. Je sluit je subwoofer dan aan met stereo RCA (tulp). Linkerkanaal komt rechtstreeks vanuit de C368 preout. Rechterkanaal komt uit de C268 line out (dat is een doorvoer aansluiting).
Joost79 schreef op woensdag 12 december 2018 @ 13:32:
[...]

Heb zelf nooit over deze optie nagedacht, me nu wat aan het inlezen, en het is inderdaad een leuk alternatief voor de C388. Eigenlijk als ik het zo lees voor een stereo opstelling wellicht een betere keuze.

Maar ik zie wel dat in de brugmode je geen subwoofer meer kunt aansluiten, maar in bi-amp mode dan weer wel?

• Joost79
  • Niet online
christiaans schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 10:04:
Kan wel. Je sluit je subwoofer dan aan met stereo RCA (tulp). Linkerkanaal komt rechtstreeks vanuit de C368 preout. Rechterkanaal komt uit de C268 line out (dat is een doorvoer aansluiting).

[...]
Ok, Klubben geeft in hun handleiding expliciet aan de subwoofer niet meer te gebruiken.

Of bedoel je nu de Sub aan te sluiten op de Line-out van de C268?

Overigens denk ik dat voor muziek niet eens zo heel erg is een sub te missen.

• T-MOB

T-MOB

Echte chocomel eerst!

jeroen.ijmuiden schreef op woensdag 12 december 2018 @ 10:51:
Hier ook een groot fan van NAD. Na een paar jaar met een Marantz SR5005 ben ik in 2013 overstapt op de T748. Qua geluid een enorme stap vooruit, daarna ook de speakers geupgrade van de Elac FS57 naar de Dali Ikon 5 en vervolgens naar de Dali Ikon 6 Hobo.

Enige wat mij tegenvalt is dat de versterkers niet toekomstbestendig zijn en dan vooral door de ontwikkeling in HDMI. Volgende upgrade gaat wel weer een NAD zijn, ik denk een T758.
De T758 is dan wel weer toekomstbestendig. Het HDMI-gedeelte zit daar in vervangbare een MDC-module. Mijn T758V2 is daarmee geupgrade naar 4K. In essentie is het nu een T758V3 met wat loze (analoge video-) aansluitingen aan de achterkant. De mogelijkheid tot upgraden was voor mij juist een reden om voor NAD te kiezen. De versterker die ik ervoor had versterkte op zich nog prima (en meer dan 5.1 hoef ik toch niet in huis), die is voornamelijk vervangen omdat hij geen HDMI kon schakelen. Niet erg duurzaam en een beetje zonde toch wel.

• DaffyDuck43
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 31-05 14:30

DaffyDuck43

MF-lurker

Zag dit NAD topic al een paar weken geleden, maar had niet eerder tijd om er eens even voor te gaan zitten en mijn ervaringen te delen.

Hier mijn relaas en ervaringen.
Zoals velen van mijn generatie ben ook ik begonnen met een Akai set (receiver AA1020 om precies te zijn). Paar jaar later upgrade naar Technics spul waarvan de platenspeler SL-D3 en cassettedeck RSM-65 nog steeds in mijn bezit zijn en spelen naar tevredenheid.
Na een prima Kenwood versterker en CD speler, de eerste stap gemaakt naar surround en in het jaar 2000 mijn eerste NAD receiver T760 aangeschaft, samen met de T550 DVD speler.
Maar wat een bagger ding was dat.... Als hij het deed, prima geluid, maar elke keer was er wel wat.
Dan weer viel er een kanaal uit, dan weer het display, dan weer ging de versterker in de beveiliging en schakelde zichzelf uit.
Gedurende 3 jaar tijd bij elkaar wel 4 of 5 keer terug geweest naar de importeur via mijn dealer.

Doordat er 5.1 speakers aangesloten waren, elke keer weer de dradenboel losmaken, ding in zijn originele doos (vreemde eis van de importeur om voor garantie in aanmerking te komen :( ) en maar weer wegbrengen en hopen op een goede afhandeling.
Op het laatst kostte het behoorlijk wat overredings kracht om maar weer eens een keer uit te leggen wat er nou weer niet deugde.
De laatste reparatie ergens in 2003 duurde maar en duurde maar, en na een week of 6 kwam er eindelijk een telefoontje, slecht nieuws; bij een inbraak in het reparatiecentrum was mijn ondertussen beruchte T760 apparaat gestolen. Tja en wat nou? Nog voor ik daar over na kon denken, was er al de oplossing, ik kreeg een splinternieuwe receiver en wel T752 die toen net uit was.

Hierover kan ik heel kort zijn, dit apparaat speelt de sterren van de hemel, nog steeds...
Jaar of wat later is de set uitgebreid met een CD speler C541i omdat de T550 geen zelf gebrande CD's af kon spelen. Van deze CD speler is nu pas geleden, dus na zo'n jaar 12 het loopwerk vervangen omdat hij kuren begon te krijgen bij het inlezen van de TOC.
De eerder genoemde Technics items staan aangesloten op de T752. Omdat een phono ingang ontbreekt, is er eerst maar eens een goedkope DAP phono voorversterker tussen gezet. Doet het voorlopig naar wens, opwaarderen naar een NAD PP2 kan altijd nog.

Maar goed, de tijd gaat door, dus een upgrade kwam in beeld.
Ben een paar maanden geleden maar eens gaan onderzoeken welke nieuwe NAD receiver in aanmerking kwam als waardige opvolger voor de T752, maar ben helaas afgehaakt op de prijs in combinatie met de nieuwste geluidstechnieken ondersteuning.
Ben best wel een fan van NAD, heeft een echte minimalistische no-nonsense uitstraling en een goed geluid en maar niet ten koste van alles.
In de woonkamer staat nu een Yamaha RX-A880 te spelen tot op heden ook naar volle tevredenheid.

Maar ja, ik had/heb die T752 nog steeds in mijn werk/hobby/kantoor ruimte staan, dus waarom niet in gebruik houden?
Hiervoor heb ik de volgende oplossing gevonden.
De Yamaha van de woonkamer kan ook als MusicCast controller optreden, dus een WXAD-10 streamer kastje aangeschaft, aangesloten op de AUX van de T752 en nu speelt ook die weer de hele dag muziek. Prima geluid, lekker stabiel gestreamed via de WiFi.
Helaas moet ik het in mijn hobby ruimte doen zonder subwoofer ondersteuning, want mijn REL heb ik op de Yamaha aangesloten. Dus mijn 2 boekenplank speakers doen het helaas alleen.

• christiaans
Ja, je hebt dan wel een sub met een stereo-line-input nodig (twee keer RCA tulp dus).

Eén van die inputs krijgt signaal van de line-out van de C268 (dat is het rechterkanaal). De andere input krijgt signaal vanaf de preout (left) van de C368. Ik heb het getest en het werkt.
Joost79 schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 11:28:
[...]

Ok, Klubben geeft in hun handleiding expliciet aan de subwoofer niet meer te gebruiken.

Of bedoel je nu de Sub aan te sluiten op de Line-out van de C268?

Overigens denk ik dat voor muziek niet eens zo heel erg is een sub te missen.

• jeroen.ijmuiden
DaffyDuck43 schreef op zondag 16 december 2018 @ 18:33:
Zag dit NAD topic al een paar weken geleden, maar had niet eerder tijd om er eens even voor te gaan zitten en mijn ervaringen te delen.

Hier mijn relaas en ervaringen.
Zoals velen van mijn generatie ben ook ik begonnen met een Akai set (receiver AA1020 om precies te zijn). Paar jaar later upgrade naar Technics spul waarvan de platenspeler SL-D3 en cassettedeck RSM-65 nog steeds in mijn bezit zijn en spelen naar tevredenheid.
Na een prima Kenwood versterker en CD speler, de eerste stap gemaakt naar surround en in het jaar 2000 mijn eerste NAD receiver T760 aangeschaft, samen met de T550 DVD speler.
Maar wat een bagger ding was dat.... Als hij het deed, prima geluid, maar elke keer was er wel wat.
Dan weer viel er een kanaal uit, dan weer het display, dan weer ging de versterker in de beveiliging en schakelde zichzelf uit.
Gedurende 3 jaar tijd bij elkaar wel 4 of 5 keer terug geweest naar de importeur via mijn dealer.

Doordat er 5.1 speakers aangesloten waren, elke keer weer de dradenboel losmaken, ding in zijn originele doos (vreemde eis van de importeur om voor garantie in aanmerking te komen :( ) en maar weer wegbrengen en hopen op een goede afhandeling.
Op het laatst kostte het behoorlijk wat overredings kracht om maar weer eens een keer uit te leggen wat er nou weer niet deugde.
De laatste reparatie ergens in 2003 duurde maar en duurde maar, en na een week of 6 kwam er eindelijk een telefoontje, slecht nieuws; bij een inbraak in het reparatiecentrum was mijn ondertussen beruchte T760 apparaat gestolen. Tja en wat nou? Nog voor ik daar over na kon denken, was er al de oplossing, ik kreeg een splinternieuwe receiver en wel T752 die toen net uit was.

Hierover kan ik heel kort zijn, dit apparaat speelt de sterren van de hemel, nog steeds...
Jaar of wat later is de set uitgebreid met een CD speler C541i omdat de T550 geen zelf gebrande CD's af kon spelen. Van deze CD speler is nu pas geleden, dus na zo'n jaar 12 het loopwerk vervangen omdat hij kuren begon te krijgen bij het inlezen van de TOC.
De eerder genoemde Technics items staan aangesloten op de T752. Omdat een phono ingang ontbreekt, is er eerst maar eens een goedkope DAP phono voorversterker tussen gezet. Doet het voorlopig naar wens, opwaarderen naar een NAD PP2 kan altijd nog.

Maar goed, de tijd gaat door, dus een upgrade kwam in beeld.
Ben een paar maanden geleden maar eens gaan onderzoeken welke nieuwe NAD receiver in aanmerking kwam als waardige opvolger voor de T752, maar ben helaas afgehaakt op de prijs in combinatie met de nieuwste geluidstechnieken ondersteuning.
Ben best wel een fan van NAD, heeft een echte minimalistische no-nonsense uitstraling en een goed geluid en maar niet ten koste van alles.
In de woonkamer staat nu een Yamaha RX-A880 te spelen tot op heden ook naar volle tevredenheid.

Maar ja, ik had/heb die T752 nog steeds in mijn werk/hobby/kantoor ruimte staan, dus waarom niet in gebruik houden?
Hiervoor heb ik de volgende oplossing gevonden.
De Yamaha van de woonkamer kan ook als MusicCast controller optreden, dus een WXAD-10 streamer kastje aangeschaft, aangesloten op de AUX van de T752 en nu speelt ook die weer de hele dag muziek. Prima geluid, lekker stabiel gestreamed via de WiFi.
Helaas moet ik het in mijn hobby ruimte doen zonder subwoofer ondersteuning, want mijn REL heb ik op de Yamaha aangesloten. Dus mijn 2 boekenplank speakers doen het helaas alleen.

[Afbeelding: Kantoorset]
Wat een verhaal met die NAD T760, typisch gevalletje van een maandagmorgen model? Hoe bevalt de Yamaha in vergelijking met NAD? Volgens mij best wel verschillend qua geluidsbeeld toch?

• DaffyDuck43
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 31-05 14:30

DaffyDuck43

MF-lurker

jeroen.ijmuiden schreef op maandag 17 december 2018 @ 08:03:
[...]

Wat een verhaal met die NAD T760, typisch gevalletje van een maandagmorgen model? Hoe bevalt de Yamaha in vergelijking met NAD? Volgens mij best wel verschillend qua geluidsbeeld toch?
Verschillend geluidsbeeld kan ik niet zo beoordelen.
Heb samen met de Yamaha ook nieuwe speakers (front en center) aangeschaft. Gecombineerd met de bestaande SUB (REL T5) en bestaande surround speakers. De surrounds zijn trouwens van het zelfde merk als de nieuw gekochte fronts/center, maar wel van een heel andere serie en zijn ondertussen ook 18 jaar oud. Als surround speaker voldoen ze echter prima.
Muziek wordt toch alleen in stereo beluisterd, en zelfs als er een muziek DVD/BlueRay gedraaid wordt, valt het niet op dat de surrounds van een andere generatie zijn.
(een ideale wereld genereren met 5, 7, of tegenwoordig zelfs 9 of 11 precies dezelfde speakers om vooral toch maar een gelijkmatig geluidsbeeld te verkrijgen zal denk ik voor de meesten onder ons een droom blijven :+ )

Bij het kiezen van de receiver heb ik wel een vergelijking kunnen doen met een Marantz, maar voor mijn oren (die ook niet meer het volledige vlakke frequentie bereik hebben van een tiener), hoorde ik erg weinig verschil. Daarnaast ben ik ook van mening dat het in huis niet zo veel uitmaakt.
Er is meestal geen "vergelijkingsmateriaal" met een andere versterker om te bepalen of de ene versterker warmer klinkt of minder helder is dan een andere, en een heel kleine aanpassing in de binnenhuis akoustiek levert waarschijnlijk veel meer op in geluidsbeeld beleving dan een andere versterker.

• monkyo
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06-06 07:41
Volledige dirac versie nu met korting tot 31 december.

https://live.dirac.com/fe...9850-0796522543-225238309

• Finesse
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Ben heel rustig op zoek naar een andere versterker. (zeker niks dringends, geen overhaaste aankoop).
Wensen:
Voldoende vermogen, min. 100 W liefst meer.
Beperkt budget, max 1500 €, liefst minder.
Tweedehands mag zeker ook.
Er moet zeker toonregeling opzitten.

De NAD C375BEE voldoet aan al deze wensen.
https://nadelectronics.co...bee-integrated-amplifier/

Echter ben ik niet overtuigt over de kwaliteit van NAD, in 't verleden wel vaker gelezen over allerlei problemen van technische aard.
Wie kan/wil deze verhalen bevestigen of ontkrachten over de C375BEE ?

• digilb
  • Laatst online: 23:24
gelukkie schreef op woensdag 14 november 2018 @ 09:36:
[...]
Over die AMP1 is maar weinig te vinden, ik kom alleen uit bij Klubben? Ik ben wel benieuwd hoe deze amp zich verhoudt tot de nieuwe D3045 en de C328/338.
Die NAD AMP1 is vrijwel hetzelfde als de Argon Audio SA1 versterker. Maar de NAD kost 539 euro en de Argon 539 euro. Tov de NAD mist de Argon de netwerkaansluiting en build-in Chromecast audio.

Linkjes:
https://www.hifiklubben.n...versterker-met-streaming/
https://www.hifiklubben.n...versterker-met-bluetooth/

• jeroen.ijmuiden
Finesse schreef op zondag 30 december 2018 @ 00:03:
Ben heel rustig op zoek naar een andere versterker. (zeker niks dringends, geen overhaaste aankoop).
Wensen:
Voldoende vermogen, min. 100 W liefst meer.
Beperkt budget, max 1500 €, liefst minder.
Tweedehands mag zeker ook.
Er moet zeker toonregeling opzitten.

De NAD C375BEE voldoet aan al deze wensen.
https://nadelectronics.co...bee-integrated-amplifier/

Echter ben ik niet overtuigt over de kwaliteit van NAD, in 't verleden wel vaker gelezen over allerlei problemen van technische aard.
Wie kan/wil deze verhalen bevestigen of ontkrachten over de C375BEE ?
100W? Bij 1kHz pieptoon op 1 speaker? Hou er rekening mee dat het wattage wat fabrikanten opgeven op diverse manieren wordt gemeten. Dat gezegd hebbende, kijk ook eens bij Cambridge Audio naar de CXA80. Deze staat in diverse tests hoog aangeschreven en is in staat om 120 watt per kanaal bij 4 ohm weer te geven (https://www.hifi.nl/artik...e-Audio-CXA80-en-CXC.html).

• Finesse
  • Niet online
Fijn dat je met koopadvies komt maar dat is niet mijn / de bedoeling.
Dus, met alle begrip maar ik zoek naar ervaringen met de NAD C375BEE.

• jeroen.ijmuiden
Finesse schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 13:24:
Fijn dat je met koopadvies komt maar dat is niet mijn / de bedoeling.
Dus, met alle begrip maar ik zoek naar ervaringen met de NAD C375BEE.
Aha mijn excuses. In dat geval, als ik C375BEE review google kom ik veel reviews tegen. Het schijnt dat de kwaliteitscontrole van NAD soms (misschien in het verleden) te wensen over laat. Mijn ervaring is dat dit klopt, na ontvangst van mijn T748 bleek dat de tuner module half vastgesoldeerd zat en dus regelmatig uitviel. Is prima opgelost maar zou niet nodig moeten zijn bij een "premium" merk.

• Finesse
  • Niet online
Excuses zijn helemaal niet nodig Jeroen, maar ik heb al een paar versterkers op mijn lijstje staan, de Cambridge staat daar ook tussen.
De NAD dus ook, op zich denk ik dat het een goede versterker is maar kwalitatief ... ?

Wil trouwens klaar zijn voor een tijdje ... misschien komen er hier nog wel eens magnetosaten of elektrostaten te staan. Die kunnen wel wat vermogen verdragen.

• dj_raoul
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02-06 15:45
Ik heb sinds kort de D3045, tot nu toe bevalt hij erg goed. Ik wilde graag een compacte klasse D versterker, zodat het tv meubel niet al te groot (diep) hoeft te worden.

Ik wilde eerst de C338 kopen, tot ik deze vond. Dit model heeft namelijk meer aansluitingsmogelijkheden (2x line in + phono, 2x optical, 1x coax, 1x HDMI, 1x USB, bluetooth, plus pre-out mocht ik in de toekomst toch willen uitbreiden). Daarnaast nog een belangrijk verschil: met de D3045 kun je een high-pass filter instellen (120 / 80 of 40 Hz), waardoor een subwoofer beter te integreren is. Dat vond ik een groot gemist op de C338.

Over het geluid ben ik tot nu toe erg tevreden. Stuurt de vloerstaanders prima aan. Opmerkelijk is dat de subwoofer (SVS SB1000) nu veel dieper gaat. Dit zal komen doordat deze nu op een line-out staat aangesloten, ipv de speaker uitgang van van vorige versterker.

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:48
Klinkt goed. Waar had je hiervoor? Ik zit ook te twijfelen mijn bijna 13 jaar oude (en veel gebruikte) Denon avr1906 te vervangen door een D3045. Moet eigenlijk alleen nog eens zien te beluisteren hoeveel verschil de versterker uiteindelijk maakt bij mijn MA silver 50’s.

• dj_raoul
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02-06 15:45
Ik had hiervoor de Sony TA-AV561, iets van 23 jaar oud alweer. Deze was onderdeel van een set zoals deze.

• Dixie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-06 21:35
Om even op het merk "NAD" terug te komen.

In de beginjaren, was NAD een HighEnd merk (voor zover je dat kan noemen..), maar tegenwoordig is het niet meer dan een gemiddelde tot matige kwaliteit HiFi, die zich echt niet meer kan meten met het hogere segment.
Daar moet je echt dieper voor in de buidel tasten.

Maar goed, hoe zijn je eisen ? De een is tevreden met een boekenplank setje en de ander is nog niet tevreden met een set ter waarde van een nieuwe Mercedes.

• Linius
Gemiddeld tot matig doe je NAD toch wel enorm tekort mee. NAD is een merk met een model voor iedere portemonnee. Het kan heel eenvoudig met een 338 maar ook high end met de master series. Vanzelfsprekend zijn er merken die in hun high end nog veel verder doorschieten maar er is genoeg moois te krijgen binnen wat NAD te bieden heeft. Zeker sinds de integratie met Bluesound ook op gebruiksgemak gewoon ideaal. Smaken verschillen natuurlijk, maar NAD is zeker kwaliteitsspul.

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:01
Dixie schreef op zondag 6 januari 2019 @ 11:46:
Om even op het merk "NAD" terug te komen.

In de beginjaren, was NAD een HighEnd merk (voor zover je dat kan noemen..), maar tegenwoordig is het niet meer dan een gemiddelde tot matige kwaliteit HiFi, die zich echt niet meer kan meten met het hogere segment.
Daar moet je echt dieper voor in de buidel tasten.

Maar goed, hoe zijn je eisen ? De een is tevreden met een boekenplank setje en de ander is nog niet tevreden met een set ter waarde van een nieuwe Mercedes.
Ik ken het merk NAD uit de beginjaren, dus de jaren 70 & 80 van de vorige eeuw. Het was niet allemaal high-end wat NAD maakte, ook apparatuur voor de "gewone" man.
Tegenwoordig is het niets anders.
Zoals deze https://www.hobo.nl/nad_d-a-converter.html?1=true&0=true

[Voor 4% gewijzigd door Xfile op 06-01-2019 22:09]

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

• Phasis
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-01 11:32
Is hier iemand met een NADT758V3?
Wanneer ik dichtbij de receiver luister hoor ik een brom toon.
Mijn Denon X4100w heeft dit niet.

• Niet_Jan_Jaap
Phasis schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 23:09:
Ik heb de v2, heb dit na een maandje oid gehad, bleek iets kapot te zijn, heb toen een nieuwe gekregen. Is nu als ie aan staan gewoon helemaal stil.

• timadriaans
Phasis schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 23:09:
Mijn v3 doet dit ook, ik ging er eigenlijk van uit dat het zo hoort. Zitten er geen fans onderin die het geluid maken ofzo? Of misschien heeft het te maken met het aansluiten op een stekkerblok met spanningsbeveiliging (de Xbox one x vindt dat bijvoorbeeld ook niet leuk). Zal eens testen wat er gebeurt als ik hem direct in de muur steek.

[Voor 22% gewijzigd door timadriaans op 12-01-2019 08:56]

• Phasis
Niet_Jan_Jaap schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 06:39:
[...]

Ik heb de v2, heb dit na een maandje oid gehad, bleek iets kapot te zijn, heb toen een nieuwe gekregen. Is nu als ie aan staan gewoon helemaal stil.
Ook als je met je oor dichtbij de unit zelf luister?
timadriaans schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 08:21:
[...]

Mijn v3 doet dit ook, ik ging er eigenlijk van uit dat het zo hoort. Zitten er geen fans onderin die het geluid maken ofzo? Of misschien heeft het te maken met het aansluiten op een stekkerblok met spanningsbeveiliging (de Xbox one x vindt dat bijvoorbeeld ook niet leuk). Zal eens testen wat er gebeurt als ik hem direct in de muur steek.
Bij mij hoor ik het via het stekkerblok als direct op een wandcontactdoos.

De reden is dat ik inmiddels al een maand of 7 bezig ben.
Dat ik de receiver gekochtin mei en had ik bij Surround geluid met name DTS last van een digitale distortion. Ik heb de unit toen laten repareren met het resultaat dat dit niet was verholpen. Het bleek alleen voor te komen als je de Dirac preset instelt na het kalibreren. Omdat ze het probleem niet konden reproduceren hebben ze mij een nieuwe unit toegestuurd. Deze was dood bij aankomst. Deze zou worden omgeruild voor een nieuw. Maar aangezien er geen voorraad was en niet bekend was wanneer er weer voorraad zou zijn hebben ze deze unit gerepareerd. Deze had last van die constante brom toon. Het komt uit de unit zelf en niet uit de speakers. Ik heb deze toen weer rma gestuurd en ze hebben toen de trafo vervangen. Dit wederom omdat er geen voorraad was.
Ik hoor nog steeds die brom toon alleen misschien iets zachter.
Maar aangezien het om serieus geld gaat vraag ik me toch af of ik hier genoegen mee zou moeten nemen.

• MichaelPB
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-01-2019
Ik heb de NAD Amp1 gekocht voor kerst en het is een super handig klein compact ding (wel lekker gewicht) met een prachtig geluid en echt supermakkelijk te bedienen. Bij mij staan er Monitor Audio Studio speakers op aangesloten maar de versterker moet ook makkelijk vloerstaanders aankunnen. Er zit overigens dezelfde klasse D versterker in als in de Bluesound Powernode. Aanrader voor dit geld.

• LJ80
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-05 17:02
excuses verkeerde toptic

[Voor 96% gewijzigd door LJ80 op 14-01-2019 13:56]

• Erik0912
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 18-06-2021
Interessant topic!

Ik heb zelf een NAD T758 met sinds vorig jaar de MDC upgrade van de HDMI module en BluOS. Na het lezen meteen de netwerk/usb adapter besteld. Bedankt daarvoor, dat ik daar zelf niet aan heb gedacht...

Ik een ander probleem, misschien daar iemand anders daar ook ervaring mee heeft. De receiver valt af en toe spontaan uit. Hij reageert dan nergens meer en pas nadat de stroomkabel los is geweest gaat hij weer aan. Soms 2x in een week en soms weken geen last van. Hij is al een keer weggeweest en behalve een firmware update hebben ze niets kunnen vinden.

• Phasis
Erik0912 schreef op maandag 14 januari 2019 @ 18:06:
Interessant topic!

Ik heb zelf een NAD T758 met sinds vorig jaar de MDC upgrade van de HDMI module en BluOS. Na het lezen meteen de netwerk/usb adapter besteld. Bedankt daarvoor, dat ik daar zelf niet aan heb gedacht...

Ik een ander probleem, misschien daar iemand anders daar ook ervaring mee heeft. De receiver valt af en toe spontaan uit. Hij reageert dan nergens meer en pas nadat de stroomkabel los is geweest gaat hij weer aan. Soms 2x in een week en soms weken geen last van. Hij is al een keer weggeweest en behalve een firmware update hebben ze niets kunnen vinden.
Je bent hierin niet de enige. Dit is iets met HDMI ARC dacht ik.
Bij mij is even van het stroom halen voldoende. Het is wel irritant. Er is voor zover mij bekend geen fix.

• timadriaans
De DTS:X firmware update voor de T758v3 heeft wat vertraging opgelopen:

“The DTS:X firmware update was delayed. This was due to the California wildfires as the DTS headquarters was in the middle of that area and was shutdown for quite some time. They are catching up on their workload now and we are hoping for a DTS:X release in February. I apologize for the delay.”

• BFK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 08-03-2019
Goedemiddag allen
Iemand ervaring met de verschillen tussen de AMP1 en de C338? Lijken 2 redelijk verschillende machines, maar bijv wel beide een Chromecast. Wel een verschil: de C338 heeft wel een hoofdtelefoon aansluiting, en dat vind ik wel een 'nice-to-have'. Maar wat zijn verder de voors of tegens?

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
https://www.hifiklubben.n...pare=NADAMP1BK+NADC338GR+
Voor 100 euro extra, meer vermogen met wat beter specs, wifi, hoofdtelefoon aansluiting, display.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

bouwfraude schreef op zondag 24 februari 2019 @ 19:03:
https://www.hifiklubben.n...pare=NADAMP1BK+NADC338GR+
Voor 100 euro extra, meer vermogen met wat beter specs, wifi, hoofdtelefoon aansluiting, display.
En 2 coax aansluitingen, zeker niet onbelangrijk en app ondersteuning.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• mrooding
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19:11
Wellicht interessant voor men die een NAD T758 V3 heeft. Uit frustratie van het ontbreken van een fatsoenlijke Android applicatie ben ik zelf begonnen aan een Android applicatie die informatie toont over de audio/video/speaker settings en uiteindelijk ook gaat dienen als remote control.

Ik heb gisteren de eerste versie aan een kleine groep beta-users gereleased. Mocht hier iemand interesse hebben om de app ook te testen, stuur mij dan even een PM met je e-mail adres.

Bekijk hier een aantal screenshots: https://imgur.com/OCnj3Mk

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:17
Ik heb vandaag een 758 v3 besteld en ik wil daar nog 4 pre-out kanalen van versterken voor de atmos speakers.

Nu zat ik in eerste instantie op marktplaats te kijken naar oudere eindversterkers, maar vroeg mij nog af of een andere (nieuwere?) keuze beter is. Ik zet eerst mijn denon x4300 voor de atmos kanalen in, maar wil graag wat goedkopers;-)

Het is in een kleine zolderbioscoop setting, maar qua power zal het niet een probleem worden (klipsch speakers)

Edit: momenteel gebruik ik 1x denon dra500ae als 2ch eindversterker, dus daar een 2e van halen is ook een idee.

[Voor 11% gewijzigd door LuisjeNL op 09-05-2019 17:42]

Lichtpuntje... (Xbox: LuisjeNL)

• TheKerremenke
@LuisjeNL

Als je een 7.x.4 setup wilt maken dan dien je inderdaad 4 atmos kanalen extern te versterken.

Bij een 5.x.4 hoef je slechts 2 kanalen te versterken. Hetgeen ikzelf heb gedaan met een oude NAD 916 versterker (via marktplaats op de kop getikt.)

• LuisjeNL
@TheKerremenke

Thanks, denk dat ik ook maar 2 oudere nad versterkers ga zoeken. 7.2.4 heb ik op dit moment dus het is enkel even de setup omgooien.

Erg benieuwd naar dirac, dat was een beetje de reden van de upgrade.

• TheKerremenke
Tip van Flip.
De Nad 916 (mits je hem kan vinden) is een 6 kanaals versterker (geloof ik), zou genoeg moeten zijn..

Maar er zijn natuurlijk nog genoeg andere keuzes.

Mbt Dirac, dat was ook precies de reden dat ik hem heb aangeschaft 👍🏽

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PVD66
LuisjeNL schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 22:46:
@TheKerremenke

Thanks, denk dat ik ook maar 2 oudere nad versterkers ga zoeken. 7.2.4 heb ik op dit moment dus het is enkel even de setup omgooien.

Erg benieuwd naar dirac, dat was een beetje de reden van de upgrade.
Ik heb de NAD C245BEE 4 kanaals eindversterker voor mn 4 atmos speakers, 2e hands koste niet veel geld, wel goed geluid.

• Thijs33
  • Laatst online: 28-11-2019
Ik ben van plan de NAD 368 aan te schaffen, weet alleen niet of die match met mijn Kef LS50, iemand ervaring/tips met de 368 en/of de LS50?

• LuisjeNL
@Thijs33

Lijkt mij geen enkel probleem, weet ook niet welke versterker je hiervoor had? Deze is vast nog beter.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Thijs33
  • Laatst online: 28-11-2019
Heb Een Yamaha rx v481 (die ik weg doe) klinkt voor geen meter met de kefs, begrijpelijk ook want dat is een goedkope 5.1 surround receiver. Ik stap over naar 2.0 en wrs neem ik de NAD c368

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-06 15:13
Waarom niet de T758 v3? Wel duurder maar je hebt meteen bluos module en dirac erbij.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RogerRoger
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12-03-2022
Hallo! Gaaf, een NAD topic. Ik ben een huis aan het bouwen en zit te denken om de NAD T758v3 of de T777v3 aan te schaffen. Het plan is om er een multiroom opstelling van te maken (ook de master bedroom en de en-suite badkamer), en zou dit het liefst willen doen met actieve speakers (wellicht zelfs inbouw). Gaat dit werken met de multiroom ondersteuning/Bluesound? Tips hoe ik dit het best zou kunnen aanpakken?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• T-MOB

T-MOB

Echte chocomel eerst!

Met Bluesound gaat dat prima. Je kunt er actieve speakers van Bluesound zelf aan koppelen, of een losse streamer met versterker (dan wel actieve speakers). Bediening gaat dan via een app op telefoon of tablet. In een badkamer is het misschien verstandig om een luidspreker toe te passen die gemaakt is voor vochtige omstandigheden. Als je het geen probleem vindt dat de slaapkamer en de badkamer altijd dezelfde muziek spelen kun je daar ook een streamer toepassen waar je meerdere versterkers aan koppelt. Zo heb ik zelf een bluesound node met 2 ali-ampjes om mijn schuur en veranda van muziek te voorzien. Maar goed, dit is meer iets voor het [Ervaringen] Bluesound - Streaming Audio-topic

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jeroen.ijmuiden
Sinds een week heb ik een T758 met vm130 upgrade staan. Icm de shield krijg ik echter HDR niet aan de praat in Netflix. Ook krijg ik passthrough niet werkend in kodi, deze blijft PCM surround aangeven. Heeft er iemand tips?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• timadriaans
jeroen.ijmuiden schreef op zondag 26 mei 2019 @ 22:26:
Sinds een week heb ik een T758 met vm130 upgrade staan. Icm de shield krijg ik echter HDR niet aan de praat in Netflix. Ook krijg ik passthrough niet werkend in kodi, deze blijft PCM surround aangeven. Heeft er iemand tips?
Koop een Vero 4K+ ;)

Nee zonder gekheid; die vraag kun je beter in een Shield topic stellen denk ik. Met de NAD zal dit niets te maken hebben.

• Delph1900
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 02-06 09:19
Vandaag na lang wikken en wegen de knoop doorgehakt om mijn receiver, de C720 BEE uit 2007, te vervangen ;w

Op zich een prima apparaat met een heerlijke (NAD) sound, ik heb er heel veel luister plezier van gehad, maar de techniek heeft niet stil gestaan de afgelopen jaren.

Om met de C720 Bee streaming muziek te kunnen luisteren had ik er een Argon Audio stream 2 aangehangen, en om het geluid van mijn NAS op de set af te spelen, via de optische uitgang van een mediaplayer, had ik er een Cambridge DAC magic tussen gezet waar ook de TV op is aangesloten

Het probleem van de Argon is dat deze beperkt is in de mogelijkheden en dat hij regelmatig gereset moet worden omdat hij vast liep.
Verder is de combinatie van versterker en DAC niet erg zuinig.

Mijn oor en oog is gevallen voor weer een NAD, de C368 met MDC BluOS 2i Bluesound module.
Voordelen:
- class D versterker (zuiniger dan een class AB)
- multiroom;
- streaming;
- bluetooth;
- internet radio;
- optische ingangen.

De bestaande Focal's 807V zullen er op worden aangesloten.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• mrooding
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19:11
Ik bedacht me dat ik hier nog geen update had geplaatst m.b.t. de Android app die ik aan het ontwikkelen ben voor bepaalde NAD versterkers.

Hij staat inmiddels meer dan een maand on-line: https://play.google.com/s...tails?id=me.mrooding.t758

De app werkt op de T758 V3, T777 V3 en de M17.

Suggesties en feedback is meer dan welkom!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-04 16:42
Zijn er nog eigenaars van de C356BEE van wie de blauwe LED's één voor één stuk gaan? Vooral van de ingangen.

[Voor 5% gewijzigd door Tom_G op 05-07-2019 23:25]

Pagina: 1 2 3 ... 11 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee