Het NAD ervaringen/discussie Topic
In mijn zoektocht naar een nieuwe AV receiver ben ik uitgekomen bij NAD. Er bestaat nog geen ervaringen/discussie topic op Tweakers over de NAD receivers en versterkers, dus hoog tijd om daar verandering in te brengen!
NAD
NAD staat voor New Acoustic Dimension en is van oorsprong een Britse hifi-ontwikkelaar. De oprichting vond in 1972 plaats door een groep audio-enthousiastelingen, wat direct een van de belangrijkste redenen is voor muziek- en videoliefhebbers om voor NAD te kiezen. Het merk staat naar eigen zeggen voor eenvoud, prestatie en waarde, waardoor de kwalitatief hoogwaardige audio- en videoapparatuur eenvoudig, maar functioneel worden vormgegeven.
NAD heeft met zijn MDC, ofwel Modular Design Construction (op een deel van de huidige modellen), een wat andere filosofie dan veel van hun concurrenten. Ze borduren voort op eerdere successen. Ter illustratie: Het versterkergedeelte en de voeding van bijvoorbeeld de T 758 zijn al sinds de eerste versie nagenoeg onveranderd. Dat betekent een AB-klasse versterker die 60 Watt per kanaal levert. En dat bij aansturing van alle 7 kanalen. In stereo levert de NAD T 758 V3 een mooie 110 Watt per kanaal bij 8 Ohm. Helemaal niets mis mee dus. En ik denk dat als je het pure uitgangsvermogen zou gaan meten, je nog hoger uit komt dan het opgegeven wattage. NAD benadert het dus met eerlijke cijfers.
Het voordeel van het het modulaire design is daarbij dat je als consument feitelijk voor een relatief mild bedrag, toch van de nieuwste features gebruik kunt maken. NAD zorgt ervoor dat er een zeer hoogwaardige versterker als basis beschikbaar is en die wordt uitgebreid met ondersteuning voor o.a. Dolby Atmos en 4K UltraHD video en BluOS-ondersteuning, middels de NAD AM230 audio- en VM130 video module. (bron)
Weetjes & overige informatie
Home Theater
Op de nieuwere modellen van NAD zit Dirac als room correction software. De "mainstream" receivers van andere merken zijn vaak uitgerust met Audyssey, YPAO (Yamaha) of AccuEQ (Onkyo). Dirac gaat verder dan deze oplossingen. Een mooi artikel over Dirac, en waarom je dit wil hebben kun je hier lezen.
Overig
Dit is mijn eerste dergelijke topicstart, dus als er suggesties en/of toevoegingen zijn; schroom niet om mij te DM'en!
*Update 08-11-2018: Versterkers, DAC's, Masters series en hoofdtelefoons toegevoegd aan OP
*Update 09-11-2018: weetjes van @PageFault toegevoegd aan de OP
In mijn zoektocht naar een nieuwe AV receiver ben ik uitgekomen bij NAD. Er bestaat nog geen ervaringen/discussie topic op Tweakers over de NAD receivers en versterkers, dus hoog tijd om daar verandering in te brengen!
NAD
NAD staat voor New Acoustic Dimension en is van oorsprong een Britse hifi-ontwikkelaar. De oprichting vond in 1972 plaats door een groep audio-enthousiastelingen, wat direct een van de belangrijkste redenen is voor muziek- en videoliefhebbers om voor NAD te kiezen. Het merk staat naar eigen zeggen voor eenvoud, prestatie en waarde, waardoor de kwalitatief hoogwaardige audio- en videoapparatuur eenvoudig, maar functioneel worden vormgegeven.
NAD heeft met zijn MDC, ofwel Modular Design Construction (op een deel van de huidige modellen), een wat andere filosofie dan veel van hun concurrenten. Ze borduren voort op eerdere successen. Ter illustratie: Het versterkergedeelte en de voeding van bijvoorbeeld de T 758 zijn al sinds de eerste versie nagenoeg onveranderd. Dat betekent een AB-klasse versterker die 60 Watt per kanaal levert. En dat bij aansturing van alle 7 kanalen. In stereo levert de NAD T 758 V3 een mooie 110 Watt per kanaal bij 8 Ohm. Helemaal niets mis mee dus. En ik denk dat als je het pure uitgangsvermogen zou gaan meten, je nog hoger uit komt dan het opgegeven wattage. NAD benadert het dus met eerlijke cijfers.
Het voordeel van het het modulaire design is daarbij dat je als consument feitelijk voor een relatief mild bedrag, toch van de nieuwste features gebruik kunt maken. NAD zorgt ervoor dat er een zeer hoogwaardige versterker als basis beschikbaar is en die wordt uitgebreid met ondersteuning voor o.a. Dolby Atmos en 4K UltraHD video en BluOS-ondersteuning, middels de NAD AM230 audio- en VM130 video module. (bron)
Weetjes & overige informatie
- Met de introductie van de 3020 heeft NAD in 1978 een extreem hoge kwaliteit stereo amp neergezet voor een lage prijs. Dit model is iconisch geworden.
- De soft-clipping technologie zit er al heel lang in om speakers te beschermen tegen overbelasting.
- De huidige modellen (niet alle!) zijn flexibel uitbreidbaar via de MDC modules.
- In de BlueSound producten wordt de versterker technologie van NAD gebruikt. Wellicht ook de reden dat de MDC BlueSound modules beschikbaar zijn.
Home Theater
- M17 V2 (Surround Sound Preamp Processor)
- T 777 V3 (AV Surround Sound Receiver)
- T 758 V3 (AV Surround Sound Receiver)
- M17 (AV Surround Sound Preamp Processor)
- M27 (Seven-Channel Power Amplifier)
- T 787 (A/V Surround Sound Receiver)
- T 748 v2 (A/V Surround Sound Receiver)
- T 187 (Surround Sound Preamp Processor)
- M22 V2 (Stereo Power Amplifier)
- M17 V2 (Surround Sound Preamp Processor)
- M50.2 (Digital Music Player)
- M32 (DirectDigital Amplifier)
- M17 (AV Surround Sound Preamp Processor)
- M12 (Digital Preamp DAC)
- M22 (Stereo Power Amplifier)
- M27 (Seven-Channel Power Amplifier)
- M51 (35-bit 844kHz DAC and Digital Preamplifier)
- D 3045 (Hybrid Digital Amplifier)
- C 316BEE V2 (Stereo Integrated Amplifier)
- D 3020 V2 (Hybrid Digital DAC Amplifier)
- C 268 (Stereo Power Amplifier)
- C 328 (Hybrid Digital DAC Amplifier)
- C 338 (Hybrid Digital DAC Amplifier)
- C 368 (Hybrid Digital DAC Amplifier)
- C 388 (Hybrid Digital DAC Amplifier)
- M32 (DirectDigitalTM Amplifier)
- C 510 (Direct Digital Preamp DAC)
- D 7050 (Direct Digital Network Amplifier)
- M12 (Digital Preamp DAC)
- PP 4 (Digital Phono USB Preamplifier)
- PP 2e (Phono Preamplifier)
- C 165BEE (Stereo Preamplifier)
- M22 (Stereo Power Amplifier)
- C 275BEE (Stereo Power Amplifier)
- C 316BEE (Stereo Integrated Amplifier)
- C 375BEE (Integrated Amplifier)
- C 326BEE (Stereo Integrated Amplifier)
- CI 980 (Multi-Channel Amplifier)
- CI 940 (Multi-Channel Amplifier)
- CI 720 (Network Stereo Zone Amplifier)
- HP 70 (Wireless Active Noise Cancelling HD Headphones)
- HP 50 (Over-Ear Headphones)
- HP 30 (On-Ear Headphones)
- HP 20 (In-Ear Headphones)
Op de nieuwere modellen van NAD zit Dirac als room correction software. De "mainstream" receivers van andere merken zijn vaak uitgerust met Audyssey, YPAO (Yamaha) of AccuEQ (Onkyo). Dirac gaat verder dan deze oplossingen. Een mooi artikel over Dirac, en waarom je dit wil hebben kun je hier lezen.
Overig
Dit is mijn eerste dergelijke topicstart, dus als er suggesties en/of toevoegingen zijn; schroom niet om mij te DM'en!
*Update 08-11-2018: Versterkers, DAC's, Masters series en hoofdtelefoons toegevoegd aan OP
*Update 09-11-2018: weetjes van @PageFault toegevoegd aan de OP
[Voor 59% gewijzigd door timadriaans op 09-11-2018 08:52]
NAD T758 v3 | Q Acoustics Concept 40 | Q Acoustics Concept centre | Q Acoustics Concept 20 | SVS SB-2000 | LG OLED65C9 | Vero 4K+ | Xbox One X