Lichtpuntje...
Wat is hiervoor nodig? En welke redelijke betaalbare speakers zouden daarvoor in aanmerking kunnen komen?
Bedankt voor jullie advies.
Groet, Andre
Advocatus ineptias | Free Speech Online
Ik denk dat het simpele antwoord is, koop één of meerdere Bluesound speakers.amjsaris schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 21:02:
Sinds enkele maanden ben ik in het bezit van de T758V3. Deze staat in de woonkamer en nu zou ik in mijn werkkamer graag 2 wifi speakers willen plaatsen om daar ook stereo te kunnen genieten van de T758V3.
Wat is hiervoor nodig? En welke redelijke betaalbare speakers zouden daarvoor in aanmerking kunnen komen?
Bedankt voor jullie advies.
Groet, Andre
Maar dat ligt er ook erg aan wat je wilt.
Als je van losse bronnen aan de NAD wilt spelen in de andere kamer dan zal je speakers aan de NAD moeten koppellen.
Het koppelen van speakers direct aan de NAD heeft ook wel weer beperkingen, je kan niet iets anders in de woonkamer streamen dan op de gekoppelde speakers.
Dat kan dan wel weer met een (paar) Bluesound speaker(s).
Ik heb een NAD T758v2. Hier heb ik recentelijk een upgrade op laten uitvoeren, de vm130 module + BlueOS dongle zitten er nu bij. Ik heb verder een misschien wat onconventionele 3.1 opstelling speakers van ELAC (FS187 Hobo editie): 2 voor, een center en een sub.
Aangezien ik tegenwoordig wat meer muziek luister, ben ik benieuwd of ik met de huidige opstelling een betere weergave kan creëren door er een eindversterker, bijv de NAD c275bee tussen te zetten via de Pre-out op de t758v2. Deze zou dan de 2 voor luidsprekers aansturen.
Heeft iemand ervaring met de NAD t758 + eindversterker combi? Zorgt dit voor een verbetering, of is het weggegooid geld?
Ryzen 9 9950X3D, ASRock X870E Tachi Lite, Arctic Liquid Freezer III 420, Kingston Fury Beast DDR5 6400, Powercolor Red Devil 9070XT, Crucial T700 2TB, FSP Hydro Ti Pro 1000W, BeQuiet 802
Je kan ook eerst eens proberen te bi-ampen. De versterkers voor de achterkanalen kan je instellen voor bi-amp.Illidan schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 10:03:
Hi all,
Ik heb een NAD T758v2. Hier heb ik recentelijk een upgrade op laten uitvoeren, de vm130 module + BlueOS dongle zitten er nu bij. Ik heb verder een misschien wat onconventionele 3.1 opstelling speakers van ELAC (FS187 Hobo editie): 2 voor, een center en een sub.
Aangezien ik tegenwoordig wat meer muziek luister, ben ik benieuwd of ik met de huidige opstelling een betere weergave kan creëren door er een eindversterker, bijv de NAD c275bee tussen te zetten via de Pre-out op de t758v2. Deze zou dan de 2 voor luidsprekers aansturen.
Heeft iemand ervaring met de NAD t758 + eindversterker combi? Zorgt dit voor een verbetering, of is het weggegooid geld?
Bruggen uit de speakers, paar extra kabels en testen maar. (En als het bevalt misschien nette 4 aderige kabel halen)
Anoniem: 159816
Hoe hard speel je? Heb je een geijkte decibel meter of een meetmicrofoon?Illidan schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 10:03:
Hi all,
Interessant idee. De bruggen heb ik al verwijderd en vervangen voor wat betere jumpers, maar dat heeft opzich niet veel verschil gebracht.RobbieT schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 15:05:
[...]
Je kan ook eerst eens proberen te bi-ampen. De versterkers voor de achterkanalen kan je instellen voor bi-amp.
Bruggen uit de speakers, paar extra kabels en testen maar. (En als het bevalt misschien nette 4 aderige kabel halen)
Ryzen 9 9950X3D, ASRock X870E Tachi Lite, Arctic Liquid Freezer III 420, Kingston Fury Beast DDR5 6400, Powercolor Red Devil 9070XT, Crucial T700 2TB, FSP Hydro Ti Pro 1000W, BeQuiet 802
Vrij hard. Maar nee, heb geen geijkte decibelmeter. Zou hooguit de decibelapp op mn telefoon kunnen proberen. Maar ik speel sws wel vaak vrij hard.Anoniem: 159816 schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 15:20:
[...]
Hoe hard speel je? Heb je een geijkte decibel meter of een meetmicrofoon?
Zonder dB meter valt er weinig zinnigs te zeggen over hoe hard het staat en hoeveel vermogen je nodig hebt. De laatste paar dB kosten je bakken aan vermogen. De C275BEE is nou niet echt bijzonder krachtig, maar mogelijk loop je al niet eens tegen de grenzen aan van je gewone receiver.Illidan schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 16:29:
[...]
Vrij hard. Maar nee, heb geen geijkte decibelmeter. Zou hooguit de decibelapp op mn telefoon kunnen proberen. Maar ik speel sws wel vaak vrij hard.
[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 16-08-2020 16:43 ]
Wat meer in z'n algemeen: de 4 ohm Elacs ten volle benutten en wellicht zo het maximale eruit halen. 4 ohm speakers zijn in het algemeen relatief lastiger om aan te sturen dan 8 ohm speakers toch? Mocht ik ooit voor nieuwe speakers kiezen, dan kan de c275bee vast weer goed ingezet worden denk ik...Grozno schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 14:19:
Welke verbetering zoek je?
Zou ook voor een geïntegreerde versterker kunnen kiezen ipv een eindversterker, maar dan heb je twee volume knoppen waar je wat mee moet en dat lijkt me niet handig. Daarnaast, de t578 heeft voldoende goede inputs dus een geïntegreerde versterker ertussen lijkt me daarom weer niet efficiënt.
Volume knop moet vaak dik over de helft voordat ik tevreden ben. Dus weinig headroom meer over. Dat moet beter kunnen lijkt me. Een collega rade me aan te kijken naar een eindversterker erbij, dat zou de algehele performance verbeteren... althans, dat is dus nu zo een beetje de vraag.Grozno schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 17:29:
Maar welke aanwijzingen heb je nu dan dat je Elacs niet ten volle benut worden?
Heeft iemand hier feitelijke praktijk ervaring met het toevoegen van een extra versterker aan de NAD AV receiver? Ben benieuwd naar die ervaringen.
Als het om vermogen bij 4 ohm gaat is de C275BEE ook geen echte vooruitgang, NAD specificeert hetzelfde vermogen bij 4 en 8 ohm. Vermoedelijk gewoon zo gespecificeerd vanuit een marketing overweging, maar waarom ze niet gewoon eerlijk zijn? Mijn versterker verdubbelt gewoon netjes van 8 naar 4 en verdubbelt wederom (bijna) naar 2 ohm. Maar goed, het piekvermogen ziet er wat beter uit en daar draait het uiteindelijk om.Illidan schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 17:09:
[...]
Wat meer in z'n algemeen: de 4 ohm Elacs ten volle benutten en wellicht zo het maximale eruit halen. 4 ohm speakers zijn in het algemeen relatief lastiger om aan te sturen dan 8 ohm speakers toch? Mocht ik ooit voor nieuwe speakers kiezen, dan kan de c275bee vast weer goed ingezet worden denk ik...
Zou ook voor een geïntegreerde versterker kunnen kiezen ipv een eindversterker, maar dan heb je twee volume knoppen waar je wat mee moet en dat lijkt me niet handig. Daarnaast, de t578 heeft voldoende goede inputs dus een geïntegreerde versterker ertussen lijkt me daarom weer niet efficiënt.
Volumeknoppen zijn overigens niet linear en de plek van de knop zegt weinig over hoe hard het nu eigenlijk staat. Zonder decibelmeting kunnen we weinig.
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 16-08-2020 19:26 ]
Lichtpuntje...
Ze onderspecificeren waarschijnlijk, maar waarom ze dat doen weet ik niet.LuisjeNL schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 21:33:
Ik dacht dat Nad juist zeer eerlijk was over vermogens metingen, niet die onzin die andere geven met een pieptoon die je nooit gebruikt.
Wat ze er zelf over te zeggen hebben:Anoniem: 159816 schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 22:37:
[...]
Ze onderspecificeren waarschijnlijk, maar waarom ze dat doen weet ik niet.
- https://support.nadelectr...NAD-Full-Disclosure-Power...
NAD's approach, on the other hand, is to optimize its power supply to properly drive real-world loudspeakers. This means a properly regulated, high-current power supply is supplied in all NAD amplifiers and receivers. Thus we can rate our receivers with a difficult 4-Ohm load, with ALL channels driven simultaneously, over the FULL frequency bandwidth (20Hz - 20kHz), and at rated distortion. This is the Full-Disclosure rating method on which all our amplifier and receiver specs are based, and it's a far cry from the FTC's minimal requirement of using an 8 Ohm load, any channel (singular), at an easy 1 kHz frequency, with no distortion specified!
...
[ Voor 50% gewijzigd door MDKlapwijk op 17-08-2020 08:33 ]
Kijk uit: ben gek op achteruitkijkglimmertjes, zowel linker als rechter...
Dat snap ik, maar dan onderspecificeren ze nog steeds hun 4ohm specificatieMDKlapwijk schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 08:30:
[...]
Wat ze er zelf over te zeggen hebben:
[...]
- https://support.nadelectr...NAD-Full-Disclosure-Power
Ik vraag me af of je van onderspecificeren mag spreken, daar ze geen Wattage aangeven volgens de 'FTC' regels...Anoniem: 159816 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 08:36:
[...]
Dat snap ik, maar dan onderspecificeren ze nog steeds hun 4ohm specificatie.
Dit is onderspecificeren:MDKlapwijk schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 08:50:
[...]
Ik vraag me af of je van onderspecificeren mag spreken, daar ze geen Wattage aangeven volgens de 'FTC' regels...
>150W (ref. nominale THD, 20Hz - 20kHz)
https://nadelectronics.co...e-stereo-power-amplifier/
Wat is het dan bij 4 ohm? 300W? 200W? 150W? Overgens specificeren ze ook geen THD+N voor deze meting.
[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 17-08-2020 09:11 ]
- 2 x 150W Continuous Power in 4 Ohm en 8 Ohm: 250W, 410W, 600W IHF Dynamisch vermogen in 8, 4 en 2 Ohm, respectievelijk
...
- Continu uitgangsvermogen in 8 Ohm en 4 Ohm (beide kanalen aangedreven): >150W (ref. nominale THD, 20Hz - 20kHz)
- Continu uitgangsvermogen in 8 Ohm (Mono, Brugmodus): >330W (ref. 20Hz - 20kHz, (Mono, Brugmodus) <0.02%)
- Geschatte THD (250mW tot nominaal vermogen, CCIF IMD, DIM 100): <0.008% (ref. 20Hz – 20kHz)
- Knijpvermogen (4 Ohm en 8 Ohm): >170W (ref. 1kHz 1% THD)
...
Ze geven op dat ze een 2x 150W versterker aanbieden en hun eigen metingen geven ze aan dat het vermogen boven de 150W per kanaal is gemeten. (Ze geven ook nog het clipping/knijp vermogen op 1kHz aan.)
Ze specificeren dus het Wattage dat er volgens hun meetmethode zou moeten zijn en niet wat een handelsorganisatie in Amerika zegt dat het moet/mag zijn. En dat is in mijn ogen hoe het zou moeten zijn.
NAD mist de daadwerkelijke prestaties bij 4 ohm én de THD+N. NAD zegt dat hun rating is op basis is van rated distortion, maar wat is dat dan? De <0,008%? Waarom zonder noise (zal weinig effect hebben bij hoge wattages, maar bij normale geluidsniveau's is deze invloed flink groter)? Dat hun specificaties preciezer zijn dan de FTC standaarden doet er niet toe.CONTINUOUS AVERAGE OUTPUT POWER
< 0.0003 % THD+N at full rated power, 20 Hz to 20 kHz
100 Watts per channel into 8 Ohms, both channels driven
130 Watts per channel into 6 Ohms, both channels driven
190 Watts per channel into 4 Ohms, both channels driven
240 Watts per channel into 3 Ohms, both channels driven
[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 17-08-2020 11:11 ]
Ja, ik heb 2x de C272 als mono blocks tussen mijn T743 and mijn Monitor Audio BR5's (bi-wired) - voor mij is het verschil heel goed hoorbaar,geluid is veel opener, helderder, beter gedefinieerd, hoe je het wilt noemenIllidan schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 17:49:
[...]
Heeft iemand hier feitelijke praktijk ervaring met het toevoegen van een extra versterker aan de NAD AV receiver? Ben benieuwd naar die ervaringen.
Yess!! Hier was ik dus benieuwd naar, gewoon eerlijke praktijk ervaring! Twee mono's is voor mij nu misschien iets teveel van het goede, alhoewel, klinkt wel aanlokkelijk zoImperial_Master schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 11:26:
[...]
Ja, ik heb 2x de C272 als mono blocks tussen mijn T743 and mijn Monitor Audio BR5's (bi-wired) - voor mij is het verschil heel goed hoorbaar,geluid is veel opener, helderder, beter gedefinieerd, hoe je het wilt noemenDaarnaast hoeft de versterker inderdaad een stukje minder ver open om lekker volume uit de speakers te krijgen
Maar met 1 * C275BEE moet ik ook wel kunnen bi-ampen toch?
Ik snap de discussie verder over het opgegeven vermogen niet helemaal... 4 ohm via de C275BEE zal sws meer en stabieler vermogen leveren dan de t758 kan leveren lijkt me? Dus op dat vlak is het in ieder geval op *papier* een vooruitgang toch?
Ik snap het enthousiasme maar pin je daar niet te veel op vast. Het nut van meer vermogen is al vaker in twijfel getrokken en eigenaren van hardware zijn veelal niet de beste persoon om aan te geven of iets wel of geen verbetering brengt, het Mere ownership effect. Je hebt immers geld uitgeven dus het moet wel beter klinken.Illidan schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 15:08:
[...]
Yess!! Hier was ik dus benieuwd naar, gewoon eerlijke praktijk ervaring!
Ik houd je niet tegen om hardware te kopen. Grote kans dat dan ook jij zal verschil zal horen door de eerder genoemde reden, maar puur op technisch vlak brengt een eindversterker niet wat men er van denkt. Ja je hebt meer vermogen maar het is niet dat het extreem veel harder kan. Dan kom je ook weer op het punt over blind testen en dat in de gemiddelde woonkamer er zo veel niet verbruikt wordt. Men schrikt al als de volumeknop in plaats van op standje 50 naar standje 60 moet want dat is tien meer. Vermogen is echter niet lineair en loopt pas aan het einde van de schaal hoog op. Dat de receiver/versterker minder ver open hoeft is mijns inziens dan ook niet gegrond.
Aanvullend:
Ikzelf heb ook eindversterkers, relatief dure kabels, aparte groep voor de audio, et cetera en heb daarmee/daardoor zelf de ervaring en durf volmondig te zeggen dat het blind getest niets brengt. Maar goed, het is hobby en het staat leuk dus het mag blijven
[ Voor 3% gewijzigd door FeaR op 17-08-2020 15:39 ]
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.
De reactie van @Imperial_Master doet mij vermoeden dat de surround versterker van NAD zeer grote problemen heeft, want normaal gesproken ga je geen problemen krijgen met eenvoudig aan te sturen luidsprekers als de BR5's behalve als je echt op belachelijke volumes luistert.
Of het is gewoon psycho-akoestiek.
In beide gevallen had ik eerst je luidsprekers eens een flinke upgrade gegeven, richting de Gold serie. Daar win je veel meer mee dan een andere versterker.
[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 17-08-2020 16:16 ]
[ Voor 98% gewijzigd door RobbieT op 23-08-2020 10:30 ]
De reden dat ik voor 2x C272 ben gegaan is dat ik de speakers een keer 'voor de gein' op de A en de B (interne) versterker van de T744 had aangesloten (is dat dan een passieve bi-amp?) en dat al voor een (voor mij waarneembare) verbetering van het geluid zorgde. Ik kon toen echter geen gebruik meer maken van surround voor een DVDtje omdat het geluid bij gebruik van de 'B' versterker wordt gedownmixed naar stereo, dus ben ik op zoek gegaan naar een aparte eindversterker (en toen vond ik er 2 voor een heel aantrekkelijke prijs, dus dat maar gedaan)
[ Voor 7% gewijzigd door Imperial_Master op 18-08-2020 09:10 ]
Koga F3 8.0, NAD M33, KEF R11, Asus Maximus Z790
Ah ja, je hebt gelijk en de NAD C268 had geen voorganger. Ik kocht de NAD C658 en daar kwam automatisch de NAD C268 bij. Maar dat zal zijn omdat beide apparaten min of meer een nieuwe reeks zijn...PageFault schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 07:52:
Volgens mij is de C275BEE de opvolger en die heeft 2x150 W.
Ik denk dat de C268 wel een voorganger heeft, alleen wat langer geleden. NAD heeft meer (vintage) power amps gehad met 80 W en volgens mij zelfs 60 W.onzichtbaar schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 11:11:
[...]
Ah ja, je hebt gelijk en de NAD C268 had geen voorganger. Ik kocht de NAD C658 en daar kwam automatisch de NAD C268 bij. Maar dat zal zijn omdat beide apparaten min of meer een nieuwe reeks zijn...
Doet er eigenlijk niet toe: je hebt een mooie set
In mijn zoektocht naar een nieuwe AV-receiver en speakers ben ik de NADT758 v3 tegen gekomen.
Ik ben een behoorlijke leek op het gebied van merken, maar na wat inlezen blijkt NAD toch wel een behoorlijk merk te t.o.v. Denon, Marantz en Yamaha.
Waarom ik opzoek ben naar een nieuwe AV-receiver, omdat ik een betere stereo weergave wil, maar (liever) niet ten koste van surround.
Zo ben ik een aantal keer speakers wezen beluisteren en tot nu toe ben ik wel weg van de Bowers & Wilkins 606, nu schijnt het zo te zijn dat deze speakers niet heel makkelijk zijn aan te sturen.
Volgens mij zit hier op dit forum een kennis, daarom nu de vragen.
- hoe doet deze receiver het in stereo functie
- kan deze receiver "lastige" speakers de baas
- zijn de B&W 606 een match, of vooraf al gedoemd.
ik hoor het graag, voor verdere info, let me know
Gevaarlijk onderwerp. Er zijn in deze wereld twee kampen. De één zegt verschillen te horen tussen receivers qua klank en ook het verschil tussen een dedicated Stereo versus Surround (en/of tussen kabels, bronnen, en cetera). Het andere kamp beroept zich op AB/X Testen (dubbelblind) en dat daar geen verschillen worden gehoord. GoT is een veelal technisch forum waardoor velen hier tot het laatste kamp behoren. Ga je naar een HT Forum of HiFi.nl is dat toch meer op emotie en tref je meer het eerste kamp. Op GoT is er al genoeg over geschreven, onder andere in Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6. Ik houd me verder buiten de discussie en zou je vooral zelf willen laten ervaren tot welke groep je behoort.Ni-Kon schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 17:04:
Het gros van de receivers kan het gros van de speakers de baas. De 606 die genoemd worden doen 88 dB qua gevoeligheid bij 8 Ohm nominaal en een dip naar 3,7 Ohm. Dat is echt niet lastig of exotisch. Heb je thuis een paartje Apogee Scintillas staan praten we verder over lastige speakers.- kan deze receiver "lastige" speakers de baas
Idem aan de eerste vraag.- zijn de B&W 606 een match, of vooraf al gedoemd.
Ik zou zelf eerder meer geld aan speakers uit geven dan aan versterking. Receiver doet 1500 en de speakers samen nog niet de helft? Met speakers pak je veel meer winst dan met welke ander product wat je zo kan kopen. Wil je nog meer winst pak je de akoestiek van de ruimte aan. Dat is echter wel maat- en meetwerk en geen kant en klare oplossing.
[ Voor 99% gewijzigd door RobbieT op 23-08-2020 10:30 ]
Sowieso is beluisteren een must, het maakt nu op deze manier de zoektocht wel wat gemakkelijker.B&W is doorgaans een wat warmer klinkende speaker.
NAD als receiver is klankmatig ook vrij warm.
Is de vraag of die match lekker is, maar dat is ook een kwestie van smaak.
Ergens beluisteren zou het advies zijn.
Nu kan ik gericht op zoek naar zaak waar ze deze combi hebben staan.
Is een monitor speaker set die eventueel is aan te raden met deze receiver, voor een heldere klank.
Heb je daar bewijs voor? Wat ik aan metingen zie voor bijv. de T758v3 is dat het frequentiebereikvlak is met een drop van ongeveer -0.5dB op 20hz en -0.8dB op 20khz. Er is geen indicatie daar dat de midrange een boost krijgt. Dus zou je jouw stelling beter kunnen onderbouwen?RobbieT schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 11:26:
[...]
NAD als receiver is klankmatig ook vrij warm.
[ Voor 99% gewijzigd door RobbieT op 23-08-2020 10:30 ]
Wat maakt het dan dat een versterker warm klinkt? Op dit moment ben je helingskristallen en bio-stabils aan het verkopen.RobbieT schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 12:58:
[...]
Nee, en ik had iets gezegd over luisteren.
Als je puur op getallen af gaat dan kan je gewoon een el cheapo Denon X1600h kopen.
Ik weet dat ik daar in ieder geval niet gelukkig van wordt.
Dus je moet zo'n ding beluisteren zoals ik al zei om de verschillen te ontdekken, de getallen zeggen niet alles.
En als je dat niet gelooft, dan koop je gewoon een el cheapo ding omdat de getallen op papier hetzelfde zijn volgens jou.
[ Voor 96% gewijzigd door RobbieT op 23-08-2020 10:30 ]
Tja, als je iets post dat je niet onderbouwt dan moet je niet boos worden als men om argumentatie vraagt. Termen zoals "warm" heeft niemand wat aan als je het niet definieert...RobbieT schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 13:46:
Goed gedaan, ik ben de trollen hier zat en post voorlopig helemaal niks meer.
Jammer voor degene die misschien wel een antwoord hadden willen hebben.
Top gedaan Koeltje.
Maar niemand bedoelt hetzelfde met warm, klinisch of veel detail. Juist daarom moet iemand duidelijk aangeven wat hij precies bedoelt. Als ik aan warm denk, dan denk ik aan een boost in de midrange en de hogere bas regionen. Maar dat zag ik dus niet terug in de data, vandaar mijn vraag naar zijn definitie want hij gaf wel aan dat het 'warm' zou klinken. Blijkbaar is mijn definitie niet correct dus. Maar als je dat niet wil duidelijk maken dan voeg je niets toe aan de discussie en kan je net zo goed niet posten.MDKlapwijk schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 14:14:
@Anoniem: 159816, warm of klinisch klinken zijn termen die vaker gebruikt worden, je kan er over door blijven drammen (net als het onder specificeren), maar op een gegeven moment hebben mensen er genoeg van. Het is een forum voor liefhebbers met net zoveel meningen als gebruikers, dus laten we het voor iedereen gezellig houden?
Wat is 'warm'?Linius schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 14:49:
Een term als warm is vooral een gevoel om geluid te omschrijven. Uiteindelijk blijft over audio praten een beetje gelul in de ruimte natuurlijk. Beetje gek om een uitgebreide onderbouwing te verwachten bij het gebruik van dergelijke termen.
[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 20-08-2020 14:51 ]
Ik denk dat die scheef gaat of te breed wordt genomen. Bij een forum voor liefhebbers denk ik aan voornamelijk emotie. Daarmee denk ik dan ook meer aan een HiFi Forum, Hifi.nl, HT Forum, et cetera. Al is HT Forum ook minder emotioneel aan het worden om het zo te zeggen. GoT is en blijft een technisch forum. Op een technisch forum kunnen ook liefhebbers van diverse producten zitten. Op antwoorden/posts die uit emotie voortkomen ga en zal je wedervragen blijven krijgen. Een versterker warm noemen waarvan niet op metingen te zien is dat deze aanzet in het laag (relatief algemene vorm/beeld van "warm") leidt op GoT nu eenmaal tot vragen en ik snap de reactie van @Anoniem: 159816 daarmee. Ik zeg niet dat je je emotie daardoor maar voor je moet houden maar wees bewust van de reactie die het kan geven of de discussie die je daarmee (indirect) aan gaat.MDKlapwijk schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 14:14:
@Anoniem: 159816, warm of klinisch klinken zijn termen die vaker gebruikt worden, je kan er over door blijven drammen (net als het onder specificeren), maar op een gegeven moment hebben mensen er genoeg van. Het is een forum voor liefhebbers met net zoveel meningen als gebruikers, dus laten we het voor iedereen gezellig houden?
Edit:
Overigens is er mijns inziens niets mis met de discussie an sich. Integendeel, dat geeft een forum een doel om te bestaan. Het gaat fout op de manier waarop de discussie wordt gevoerd. Dat leidt binnen no-time veelal tot modder gooien en een welles-nietes spelletje zonder argumenten.
[ Voor 17% gewijzigd door FeaR op 20-08-2020 16:26 ]
De D/A conversie is in ieder geval niet 'warm' bij deze willekeurige Marantz (wel een bizarre roll-off na 10khz).Linius schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 14:57:
Ik associeer zelf de term warm vooral met geluid dat wat meer nadruk heeft in het laag. De gemiddelde Marantz AV receiver zou ik als dusdanig classificeren. Maar nogmaals, er is niet zozeer een eenduidige definitie voor dit soort termen. Audio is enorm subjectief en lastig uit te leggen in woorden. Termen als hoekig en rond zie ik ook vaak zat voorbij komen. Het zegt mij allemaal niet zoveel. Het is leuk om online over apparatuur te praten vanuit je passie en ervaring met het geluid. Maar om elkaar te gaan afvallen op specificaties en terminologie vind ik een beetje flauw.
Deze Marantz versterker is ook niet 'warm' dan:
En deze ook al niet:
Ook in de processors zie ik geen warmte:

Heb jij een voorbeeld van een warme Marantz? Ik kan ze niet vinden. Ik doe dit niet om flauw te zijn, maar om aan te geven dat je aan dit soort termen niets hebt. Je moet duidelijk zijn in waar je op doelt. Bij elektronica is het vrijwel altijd compleet vlak tot aan 20khz (behalve dus het voorbeeld hierboven). Maar als men het bij luidsprekers heeft over warmte kan je beter gewoon zeggen dat je een duidelijke boost hoort in de 200 tot 1khz range. Dan weten mensen waar je het over hebt.
[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 20-08-2020 16:40 ]
Geeft een versterker met een hoger vermogen nou een 'beter' de geluid? Bijvoorbeeld de C368?
Homo sapiens non urinat in ventum
2x40W zal zeker clippen als je wat harder speelt.Maar het hangt er gewoon vanaf hoe luid je gemiddeld luistert en hoe groot de pieken zijn. De pieken is waar je het vermogen voor nodig hebt, dan kan je ineens van 1W naar 60W gaan in hetzelfde nummer.Jan Smit schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 22:31:
Ik ben benieuwd naar wat U vindt. Ik heb een mooie set cdm9nt ( b&w) met de D7050. Sommigen zouden zeggen dat 2x40W wat ondermeten is. Maar als ik het volume openzet dan klinkt het harder dan me lief is.
Geeft een versterker met een hoger vermogen nou een 'beter' de geluid? Bijvoorbeeld de C368?
Ik heb de D-7050 met 100 W speakers en ervaar geen problemen. In de winkel heb ik hem met vergelijkbare speakers geluisterd en - omdat hij net geintroduceerd was - uit nieuwsgierigheid met de winkeleigenaar 2 hele grote zuilen van 400 W eraan gehangen. Geen vervorming, maar wel pijn in me oren van het volume! Daar had de D-7050 echt geen moeite mee.Jan Smit schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 22:31:
Ik ben benieuwd naar wat U vindt. Ik heb een mooie set cdm9nt ( b&w) met de D7050. Sommigen zouden zeggen dat 2x40W wat ondermeten is. Maar als ik het volume openzet dan klinkt het harder dan me lief is.
Deze receiver doet het prima in stereo en levert precies het maximale van het aanbevolen vermogen van de 606. Het lijkt mij dan ook *geen* lastige speaker in dit opzicht. De speaker heeft een aluminium tweeter. Ik zelf zou dan niet te veel vermogen in het hoog willen. Dit zou schel kunnen gaan klinken. Gewoon twee weekjes luisteren en anders terug sturen.Ni-Kon schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 17:04:toon volledige bericht
Hallo,
In mijn zoektocht naar een nieuwe AV-receiver en speakers ben ik de NADT758 v3 tegen gekomen.
Ik ben een behoorlijke leek op het gebied van merken, maar na wat inlezen blijkt NAD toch wel een behoorlijk merk te t.o.v. Denon, Marantz en Yamaha.
Waarom ik opzoek ben naar een nieuwe AV-receiver, omdat ik een betere stereo weergave wil, maar (liever) niet ten koste van surround.
Zo ben ik een aantal keer speakers wezen beluisteren en tot nu toe ben ik wel weg van de Bowers & Wilkins 606, nu schijnt het zo te zijn dat deze speakers niet heel makkelijk zijn aan te sturen.
Volgens mij zit hier op dit forum een kennis, daarom nu de vragen.
- kan deze receiver "lastige" speakers de baas
- zijn de B&W 606 een match, of vooraf al gedoemd.
ik hoor het graag, voor verdere info, let me know
Luidsprekers hebben geen wattage, bedoel je de power handling van de luidsprekers waarmee je getest hebt? Overigens zijn grotere luidsprekers over het algemeen een stuk gemakkelijker aan te sturen dan kleine monitoren, omdat die over het algemeen meer vermogen nodig hebben voor dezelfde SPL niveau's.PageFault schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 10:05:
[...]
Ik heb de D-7050 met 100 W speakers en ervaar geen problemen. In de winkel heb ik hem met vergelijkbare speakers geluisterd en - omdat hij net geintroduceerd was - uit nieuwsgierigheid met de winkeleigenaar 2 hele grote zuilen van 400 W eraan gehangen. Geen vervorming, maar wel pijn in me oren van het volume! Daar had de D-7050 echt geen moeite mee.
Dat is ook mijn gedachte. Waarom lees ik dan zo vaak dat die vermeende reserves van grotere versterkers zoveel toe zou voegen bij een normaal luisterniveau.PageFault schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 10:05:
[...]
Ik heb de D-7050 met 100 W speakers en ervaar geen problemen. In de winkel heb ik hem met vergelijkbare speakers geluisterd en - omdat hij net geintroduceerd was - uit nieuwsgierigheid met de winkeleigenaar 2 hele grote zuilen van 400 W eraan gehangen. Geen vervorming, maar wel pijn in me oren van het volume! Daar had de D-7050 echt geen moeite mee.
Daarbij is een verdubbeling van vermogen zeker geen verdubbeling van geluidsopbrengst.
Mijn D7050 heeft wel wat kuren: de 'knop' voor aan/uit werkt niet en ook de AB is niet meer tot leven te wekken. Verder een geweldig apparaat. Alleen qua geluid heb ik geen recent vergelijk meer. Iemand nog een recente vergelijking gedaan?
Bij hoog dynamische muziek (klassiek bijvoorbeeld) op hoog volume zou je tegen (piek)powerbeperking kunnen lopen. Maar je geeft zelf al aan geen problemen te hebben. Als je tegen een beperking was aangelopen, dan had je dat duidelijk hoorbaar kunnen merken aan clipping en lelijke verstoring.
Hoorbaar verschil met een andere versterker die zich ook netjes lineair gedraagt: waarschijnlijk 0.
Emotie? Gevoel?Jan Smit schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 11:24:
[...]
Dat is ook mijn gedachte. Waarom lees ik dan zo vaak dat die vermeende reserves van grotere versterkers zoveel toe zou voegen bij een normaal luisterniveau.
Klopt als een bus. Het zal het idee zijn. Ik vind het ook leuk 2 x 300 Watt te hebben terwijl mijn receiver al meer dan 100 Watt (gemeten) per kanaal kan leveren. Het klinkt als en grote stap maar als ik tekort zou komen met 100 Watt gaat de stap naar 300 Watt het ook niet brengen. Het zal toch iets van gevoel zijn gok ik.Daarbij is een verdubbeling van vermogen zeker geen verdubbeling van geluidsopbrengst.
Ik had de KEF R300 aan de D7050 hangen en daar merkte ik door er een C268 (2x80W) tussen te zetten het geluid nog beter werd, dwz niet zozeer volume maar wel voller. Bij klassieke muziek een vollere bas die ook langzamer uitsterft.PageFault schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 10:05:
[...]
Om die site, audiosciencereview, eens aan te halen.Propheticus schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 13:12:
Als versterker is de lineariteit en noise gewoon prima.
Bij hoog dynamische muziek (klassiek bijvoorbeeld) op hoog volume zou je tegen (piek)powerbeperking kunnen lopen. Maar je geeft zelf al aan geen problemen te hebben. Als je tegen een beperking was aangelopen, dan had je dat duidelijk hoorbaar kunnen merken aan clipping en lelijke verstoring.
Hoorbaar verschil met een andere versterker die zich ook netjes lineair gedraagt: waarschijnlijk 0.
Die probeert te objectiveren door te meten en niet door te luisteren.
Men is daar erg kritisch op de NAD's, bovenal omdat NAD teert op de vergane glorie van een vroegere, goede versterker. Hedendaagse producten zouden ondermaats zijn.
alpha audio en hifi.nl zijn volgens mij al niet zo serieus te nemen qua reviews, dat lijkt meer over wijn te gaan dan over versterkers.
ik mis toch wel een plek waar er op een neutrale manier wordt geschreven over versterkers, en die je helpt een nette keuze te maken. Ik zoek vervanging voor mijn D7050, maar eerst en vooral: is er voor een budget van zo'n 1K een betere versterker te vinden?
edit: bijvoorbeeld een C390DD? Herkenbare meerwaarde?
Je kan voor veel goedkoper een nCore based power amp kopen (bv bij Audioholics.fr) en dan zelf een voorversterker los aanschaffen. Heb je wel 2 apparaten ipv 1.
PSN: Sluuz
Toen de D-7050 uitkwam was er (denk ik) vrijwel geen enkel vergelijkbaar apparaat op de markt onder de 1000 Euro. Nu is dat anders. Overigens geldt dat nu ook voor de C658, die is ook redelijk uniek voor die prijs!Sluuz schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 09:18:
Is de D 7050 niet een "normale" nCore-based versterker met wat extra voorversterkingsopties (en dus eigenlijk een geintegreerde versterker)?
Je kan voor veel goedkoper een nCore based power amp kopen (bv bij Audioholics.fr) en dan zelf een voorversterker los aanschaffen. Heb je wel 2 apparaten ipv 1.
Klopt, daarom heb ik die laatst aangeschaft en gekoppeld aan een nCore poweramp van Audiophonicsonzichtbaar schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 10:22:
[...]
Toen de D-7050 uitkwam was er (denk ik) vrijwel geen enkel vergelijkbaar apparaat op de markt onder de 1000 Euro. Nu is dat anders. Overigens geldt dat nu ook voor de C658, die is ook redelijk uniek voor die prijs!
Bluesound + goede DAC + Dirac
Kun je wat voorbeelden geven?onzichtbaar schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 10:22:
[...]
Toen de D-7050 uitkwam was er (denk ik) vrijwel geen enkel vergelijkbaar apparaat op de markt onder de 1000 Euro. Nu is dat anders.
Dat is een beetje lastig, apparaten zijn nooit 100% hetzelfde, bovendien heeft de D-7050 sinds enkele jaren geen ondersteuning meer voor Spotify. Maar Hifi Klubben richt zich op dit soort apparaten, eenvoudige alles-in-1-streamers. Effe snel gekeken, maar bijvoorbeeld de DENON CEOL RCD-N10...
Ik heb het idee dat dit toch echt een ander kaliber is, maar evenwel bedankt voor de suggestie.onzichtbaar schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 10:58:
[...]
Dat is een beetje lastig, apparaten zijn nooit 100% hetzelfde, bovendien heeft de D-7050 sinds enkele jaren geen ondersteuning meer voor Spotify. Maar Hifi Klubben richt zich op dit soort apparaten, eenvoudige alles-in-1-streamers. Effe snel gekeken, maar bijvoorbeeld de DENON CEOL RCD-N10...
Momenteel kijk ik naar de C388 of een (occasion) C390DD2.
Ik vraag me oprecht af of ik het verschil hoor tussen één van deze en mijn huidige D7030.
Als je vragen hebt over de 338 kan ik die beantwoorden (andere of voorgaande NAD geen ervaringen mee though)Jan Smit schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 13:42:
[...]
Ik heb het idee dat dit toch echt een ander kaliber is, maar evenwel bedankt voor de suggestie.
Momenteel kijk ik naar de C388 of een (occasion) C390DD2.
Ik vraag me oprecht af of ik het verschil hoor tussen één van deze en mijn huidige D7030.
Ben je er blij mee? Wauw gevoel? En : hoe is de software en de (NAD) app?Tomino schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 14:02:
[...]
Als je vragen hebt over de 338 kan ik die beantwoorden (andere of voorgaande NAD geen ervaringen mee though)
Ziet er mooi uit.mrooding schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 07:41:
Ik bedacht me dat ik hier nog geen update had geplaatst m.b.t. de Android app die ik aan het ontwikkelen ben voor bepaalde NAD versterkers.
Hij staat inmiddels meer dan een maand on-line: https://play.google.com/s...tails?id=me.mrooding.t758
De app werkt op de T758 V3, T777 V3 en de M17.
Suggesties en feedback is meer dan welkom!
Kan ik min D7050 er ook mee bedienen? Tot nu toe niet.
En zowel de originele, crappy, app van NAD, als ook andere apps lijken mijn D7050 helemaal niet te vinden.
Aangesloten met UTP op mijn thuisnetwerk.
Enig idee wat er kan zijn?
De D7050 support ik niet. Die heeft volgens mij geen Bluesound mogelijkheid, toch? Mijn app werkt alleen met NAD producten die Bluesound support hebben via een Ethernet verbinding.Jan Smit schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 15:47:
[...]
Ziet er mooi uit.
Kan ik min D7050 er ook mee bedienen? Tot nu toe niet.
En zowel de originele, crappy, app van NAD, als ook andere apps lijken mijn D7050 helemaal niet te vinden.
Aangesloten met UTP op mijn thuisnetwerk.
Enig idee wat er kan zijn?
Eens. Het lijkt wel of er vooral 2 uitersten bestaan. Die sites/reviewers die over onwaarschijnlijk grote 'kleur'verschillen praten tussen versterkers, met veel creatieve bijvoeglijk naamwoorden en beeldspraak. Of de pure objectivisten die (enkel) meten. Voorbij een bepaald niveau kun je kleine verschillen nog prima meten die voor niemand hoorbaar zijn. Een signal-to-noise ratio van 115dB vergelijken met 120dB en die tweede daarom beter noemen.... tjah objectief wel ja, hoorbaar...onwaarschijnlijk.Jan Smit schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 09:03:
[...]
ik mis toch wel een plek waar er op een neutrale manier wordt geschreven over versterkers, en die je helpt een nette keuze te maken.
Hoorbare verschillen tussen juist bemeten en juist ontworpen/werkende versterkers zijn er gewoon nauwelijks. Die komen vooral van: het bronmateriaal, je speakers en de akoestiek van je luisterruimte.
Had je trouwens door dat ik een NAD kritische site gebruik om juist aan te geven dat deze versterker prima is en je waarschijnlijk weinig verschil merkt met een andere prima versterker?
Met een paar mitsen, waaronder: geen defect, cognitieve bias, geen opzettelijke 'kleuring'/EQ.
Je vroeg of je baat zou hebben bij een nieuwe versterker. Mijn antwoord: waarschijnlijk niet. Maar het lijkt er op dat je eigenlijk stiekem al een nieuwe wilt (emotie) en zoekt naar redenen om jezelf te overtuigen (ratio).... en dat mag best. Doen we allemaal wel eens. Nieuw speelgoed is altijd leuk
Haha ja, spijker en kop. SpeelgoedPropheticus schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 17:57:toon volledige bericht
[...]
Eens. Het lijkt wel of er vooral 2 uitersten bestaan. Die sites/reviewers die over onwaarschijnlijk grote 'kleur'verschillen praten tussen versterkers, met veel creatieve bijvoeglijk naamwoorden en beeldspraak. Of de pure objectivisten die (enkel) meten. Voorbij een bepaald niveau kun je kleine verschillen nog prima meten die voor niemand hoorbaar zijn. Een signal-to-noise ratio van 115dB vergelijken met 120dB en die tweede daarom beter noemen.... tjah objectief wel ja, hoorbaar...onwaarschijnlijk.
Hoorbare verschillen tussen juist bemeten en juist ontworpen/werkende versterkers zijn er gewoon nauwelijks. Die komen vooral van: het bronmateriaal, je speakers en de akoestiek van je luisterruimte.
Had je trouwens door dat ik een NAD kritische site gebruik om juist aan te geven dat deze versterker prima is en je waarschijnlijk weinig verschil merkt met een andere prima versterker?
Met een paar mitsen, waaronder: geen defect, cognitieve bias, geen opzettelijke 'kleuring'/EQ.
Je vroeg of je baat zou hebben bij een nieuwe versterker. Mijn antwoord: waarschijnlijk niet. Maar het lijkt er op dat je eigenlijk stiekem al een nieuwe wilt (emotie) en zoekt naar redenen om jezelf te overtuigen (ratio).... en dat mag best. Doen we allemaal wel eens. Nieuw speelgoed is altijd leuk
Misschien moet ik toch eerder kijken om mijn CDM9NT's te moderniseren. Maar ook daar dezelfde dilemma's. Het uiteindelijke genot zit gewoon in het luisteren.
Luisteren doe je naar je muziek en niet naar je apparatuur.
Ik fotografeer veel en heb ook veel gelezen over camera's, daar vindt hetzelfde fenomeen plaats: gearsluts.
Zolang je maar dure lenzen en camera's hebt, heb je dus mooiere foto's.
Neen, helaas. Mijn mooiste foto's zijn de snapshots met een telefoon, maar wel van de kinderen en net dat leuke onvergetelijke moment.
Zo kijk (luister) ik ook naar de muziek.
De enige reden om de D7050 te vervangen is een defecte RC. Nou, die kan ik nog voor 15 € wel ergens kopen.
Puur rationeel zouden we alles opgebruiken totdat het echt niet te repareren is....wel weer duurzaam.
Volgens mij mis je het punt bij ASR. Die review laat namelijk zien dat er wel degelijk hoorbare problemen zijn met de 7050, de vraag is alleen of die in jouw use case er toe doen. Zo is de USB input overduidelijk prut en kan je dit ding zeker niet als voorversterker gebruiken op die manier. Gezien het zeer beperkte vermogen is dat wel degelijk een probleem. Want de 50W@4ohm zal ook vrij zeker constant clippen als je het volume wat omhoog schroeft, waardoor je op externe versterking bent aangewezen als je op een leuk niveau wat muziek wil luisteren. Het is een leuk ding voor in de slaapkamer voor wat achtergrondmuziek. Maar of dat €700 waard is?Propheticus schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 17:57:
[...]
Eens. Het lijkt wel of er vooral 2 uitersten bestaan. Die sites/reviewers die over onwaarschijnlijk grote 'kleur'verschillen praten tussen versterkers, met veel creatieve bijvoeglijk naamwoorden en beeldspraak. Of de pure objectivisten die (enkel) meten. Voorbij een bepaald niveau kun je kleine verschillen nog prima meten die voor niemand hoorbaar zijn. Een signal-to-noise ratio van 115dB vergelijken met 120dB en die tweede daarom beter noemen.... tjah objectief wel ja, hoorbaar...onwaarschijnlijk.
De USB input is geweldig. Mijn HTPC hangt eraan en streamt met liefde flac's die er met nog meer liefde uitkomen. (noot: ik laat me bij deze wel verleiden tot een degelijke geluidskaart met een optische uit).Anoniem: 159816 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 18:47:
[...]
Volgens mij mis je het punt bij ASR. Die review laat namelijk zien dat er wel degelijk hoorbare problemen zijn met de 7050, de vraag is alleen of die in jouw use case er toe doen. Zo is de USB input overduidelijk prut en kan je dit ding zeker niet als voorversterker gebruiken op die manier. Gezien het zeer beperkte vermogen is dat wel degelijk een probleem. Want de 50W@4ohm zal ook vrij zeker constant clippen als je het volume wat omhoog schroeft, waardoor je op externe versterking bent aangewezen als je op een leuk niveau wat muziek wil luisteren. Het is een leuk ding voor in de slaapkamer voor wat achtergrondmuziek. Maar of dat €700 waard is?
En het leuke niveau dat 'ie gaat clippen haal ik nóóit, tenzij ik oorpijn wil van de geluidsdruk.
Dat de USB input waardeloos is hoeft niet te zeggen dat je niet met plezier kan luisteren naar de muziek. De vervorming is van het niveau van een LP dus zeker niet onluisterbaar, alleen is het geen hifi meer te noemen. Voor de prijs van dit product is het in ieder geval volkomen onacceptabel. Ter vergelijking, bij de DAC van €130 die heb ligt de vervorming+noise 50dB lager dan deze NAD.Jan Smit schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 20:35:
[...]
De USB input is geweldig. Mijn HTPC hangt eraan en streamt met liefde flac's die er met nog meer liefde uitkomen. (noot: ik laat me bij deze wel verleiden tot een degelijke geluidskaart met een optische uit).
En het leuke niveau dat 'ie gaat clippen haal ik nóóit, tenzij ik oorpijn wil van de geluidsdruk.
En je vergist je hoe snel een versterker al clipped. Als je op 80dB gemiddeld een nummer opzet kan je nog steeds pieken richting de 95 a 100dB hebben. Met veel luidsprekers ga je dan zeker op de 50W grens heen.
Zijn de recentere NAD's beter qua usb input?Anoniem: 159816 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 21:26:
[...]
Dat de USB input waardeloos is hoeft niet te zeggen dat je niet met plezier kan luisteren naar de muziek. De vervorming is van het niveau van een LP dus zeker niet onluisterbaar, alleen is het geen hifi meer te noemen. Voor de prijs van dit product is het in ieder geval volkomen onacceptabel. Ter vergelijking, bij de DAC van €130 die heb ligt de vervorming+noise 50dB lager dan deze NAD.
En je vergist je hoe snel een versterker al clipped. Als je op 80dB gemiddeld een nummer opzet kan je nog steeds pieken richting de 95 a 100dB hebben. Met veel luidsprekers ga je dan zeker op de 50W grens heen.
Zoals de C368 (waar ik nu naar kijk).
Welke bronnen (informatie) gebruik je hiervoor?
Deze begrijp ik niet helemaal. De DAC van die geweldige geluidskaart gebruik je toch helemaal niet? En vanwaar die optische out als je de USB input gebruikt?Jan Smit schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 20:35:
[...]
De USB input is geweldig. Mijn HTPC hangt eraan en streamt met liefde flac's die er met nog meer liefde uitkomen. (noot: ik laat me bij deze wel verleiden tot een degelijke geluidskaart met een optische uit).
Letterlijk de site die jij het uiterste noemtJan Smit schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 21:45:
[...]
Zijn de recentere NAD's beter qua usb input?
Zoals de C368 (waar ik nu naar kijk).
Welke bronnen (informatie) gebruik je hiervoor?
[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 25-08-2020 23:08 ]
De remote gebruik ik amper, maar dat ligt niet per se aan de app. Of ik kijk via mijn Intel NUC en bedien de volume met het toetsenbord of ik heb Spotify connect aan via mijn telefoon. Ik gebruik de app om van kanaal te wisselen als ik lui ben.Jan Smit schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 14:07:
[...]
Ben je er blij mee? Wauw gevoel? En : hoe is de software en de (NAD) app?
Ik vind het een mooi apparaat, maar heb zoals gezegd geen vergelijkingsmateriaal. Zijn hier aangesloten op Mordaunt-Short Aviano 6 vloerstaanders. Heel af en toe denk ik aan een subwoofer voor tijdens films, maar het is eigenlijk niet nodig
Geluisterd naar de Moon Neo ACE, een streamer/versterker van €3,5K, op verschillende vloerstaanders van 700 tot 2000 euro per stuk.
Het zal wel aan mijn 46jarige oren liggen, maar ik ging tevreden naar huis: geen enkele reden om mijn D7050 te vervangen. Ik sta weer met beide benen op de grond en kan 't budget weer aan iets anders besteden.
Zo, en nu ga ik weer muziek luisteren, in plaats van apparatuur luisteren.
Dat ding is wel bizar overpriced. 50W voor dat bedrag?Jan Smit schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 15:48:
Net even bij een bekende hifiwinkel-van-een-keten-filiaal-den-bosch geweest en mogen luisteren naar wat spulletjes. Aardige meneer trouwens!
Geluisterd naar de Moon Neo ACE, een streamer/versterker van €3,5K, op verschillende vloerstaanders van 700 tot 2000 euro per stuk.
Het zal wel aan mijn 46jarige oren liggen, maar ik ging tevreden naar huis: geen enkele reden om mijn D7050 te vervangen. Ik sta weer met beide benen op de grond en kan 't budget weer aan iets anders besteden.
Zo, en nu ga ik weer muziek luisteren, in plaats van apparatuur luisteren.

Het idee is dan ook dat je er nog 2 x Moon 888 bij aanschaft voor 2x1200W... lolAnoniem: 159816 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 17:42:
[...]
Dat ding is wel bizar overpriced. 50W voor dat bedrag?.
De USB input van de D7050 is matig.onzichtbaar schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 23:06:
[...]
Deze begrijp ik niet helemaal. De DAC van die geweldige geluidskaart gebruik je toch helemaal niet? En vanwaar die optische out als je de USB input gebruikt?
Als ik aan mijn computer een geschikte geluidskaart met optische uitgang koppel aan een optische ingang op de NAD, dan omzeil ik de USB input van de NAD.
Inderdaad gebruik ik dan geen DAC van de geluidskaart. En dus ook niet meer de USB input op de NAD.
Dit. Licht is licht en daarvan is de bron/of medium toch niet relevant, maar slechts de conversie van digitaal naar analoog (DAC)?Grozno schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 10:05:
Je kunt dan toch net zo goed de optische uitgang van je moederbord gebruiken? Een losse geluidskaart lijkt me in dat scenario nutteloos, tenzij het moederbord geen optische uitgang heeft natuurlijk.
Juist. Er is geen digitale uitgang op het MB.Tomino schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 10:10:
[...]
Dit. Licht is licht en daarvan is de bron/of medium toch niet relevant, maar slechts de conversie van digitaal naar analoog (DAC)?
Hoe is jouw ervaring met de C338 en streamen vanaf een Apple apparaat? Wij gebruiken nu veel Apple Music, maar NAD ondersteunt geen Airplay. Chromecast is dan het alternatief vanuit de verschillende apps zoals TuneIn. Werkt dit goed?Tomino schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 14:02:
[...]
Als je vragen hebt over de 338 kan ik die beantwoorden (andere of voorgaande NAD geen ervaringen mee though)
Vind dat toch wel rare keuzes die NAD maakt. Airplay ondersteunen ze wel op andere modellen, maar inderdaad niet op de C338. Het wordt gemarket als een DAC + amp + streamer, maar deze instapper heeft dan alleen weer chromecast, en de duurderen niet.loeberce schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 11:45:
[...]
Hoe is jouw ervaring met de C338 en streamen vanaf een Apple apparaat? Wij gebruiken nu veel Apple Music, maar NAD ondersteunt geen Airplay. Chromecast is dan het alternatief vanuit de verschillende apps zoals TuneIn. Werkt dit goed?
EDIT: Ah het lijkt gekoppeld te zijn aan BluOS. Als een apparaat dat ondersteund, wordt ook Airplay ondersteund. De C368 (een modelletje hoger) heeft het namelijk wel.
[ Voor 12% gewijzigd door Sluuz op 27-08-2020 13:04 ]
In de MDC module met BluOs zit het wel, maar ik vind de sprong van C338 naar C368 met MDC Bluos streaming qua geld wel heel erg groot. (699 vs 1499)Sluuz schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 13:03:
[...]
Vind dat toch wel rare keuzes die NAD maakt. Airplay ondersteunen ze wel op andere modellen, maar inderdaad niet op de C338. Het wordt gemarket als een DAC + amp + streamer, maar deze instapper heeft dan alleen weer chromecast, en de duurderen niet.
EDIT: Ah het lijkt gekoppeld te zijn aan BluOS. Als een apparaat dat ondersteund, wordt ook Airplay ondersteund. De C368 (een modelletje hoger) heeft het namelijk wel.
https://www.audiosciencer...-of-nad-t758-v3-avr.8912/
De T758V3 komt erg slecht uit de bus maar daar hoor je toch niets van?
ik zie ik zie wat jij niet ziet
Ik heb een maandje geleden de C658 gekocht en daarna pas de review gelezen op die site.icecreamfarmer schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 16:06:
Iemand ooit deze metingen gecontroleerd?
https://www.audiosciencer...reaming-dac-review.12090/
Twijfel of ik wel alles serieus moet nemen daar. Iniedergeval, ik hoor het niet...
[ Voor 8% gewijzigd door onzichtbaar op 27-08-2020 16:33 ]
Ik heb nu ca een half jaar een T758V3 en ben er erg blij mee.icecreamfarmer schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 16:06:
Iemand ooit deze metingen gecontroleerd?
Gemeten heb ik er niet aan, maar ik ben nog geen enkele muziek of film tegengekomen waarbij het te moeilijk zou worden voor de versterker.
Software wordt regelmatig geupdate, en is af en toe een beetje instabiel: in het begin heb ik een paar keer gehad dat de hele versterker nergens meer op reageerde en ik hem middels de stekker heb moeten resetten. Dat is al een hele poos niet meer gebeurt, dus lijkt opgelost middels firmware-update.
Die laatste update BluOS 3.10.0 van 2 weken geleden heeft bij mijn C658 alles wel gefixed. En ik had zelfs het idee dat de DAC nog iets preciezer was geworden..ocaj schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 08:49:
[...]
Ik heb nu ca een half jaar een T758V3 en ben er erg blij mee.
...
Dat is al een hele poos niet meer gebeurt, dus lijkt opgelost middels firmware-update.
Ik denk dat het gerust naast elkaar kan bestaan. Het is meetbaar èn je hoort het niet.onzichtbaar schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 16:32:
[...]
Twijfel of ik wel alles serieus moet nemen daar. Iniedergeval, ik hoor het niet...
Belangrijker is of je tevreden bent en lekker naar je muziek kunt luisteren.
Klopt, maar die review m.b.t. de NAD C658 vond ik wel erg kort door de bocht...Jan Smit schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 11:04:
[...]
Ik denk dat het gerust naast elkaar kan bestaan.
Ik herken dat, en dan krijg je het gevoel dat je troep hebt gekocht. Maar dat is niet zo.onzichtbaar schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 11:09:
[...]
Klopt, maar die review m.b.t. de NAD C658 vond ik wel erg kort door de bocht...
Net als bij auto's; ik vind oldtimers verschrikkelijk en anderen vinden het geweldig.
Als ik voor jouw apparaat een review lees op hifi.nl dan lopen ze er mee weg, helemaal geweldig.
En die andere site voortaan niet meer bezoeken: die meten allemaal onhoorbare dingen en meten niet de funfactor van jouw apparaat.