Dit was m’n derde jaar Zandvoort.
2021: Zaterdag en zondag in de Arena (we zagen ze aankomen rijden naar (en door) de Hans Ernst bocht en naar bocht 13). Wat een feest; optelsom van eerste “festijn” na Corona, bizar lekker weer, meevallende (lees: indrukwekkende) logistiek, Max pole en Max win. Echt top feest, nog lang blijven plakken op beide dagen op de tribune, Tiësto kwam zelfs draaien op een vrachtwagen. Wat een sfeer.
Toen dachten we; okay dit was 550 pp (ofzo), volgend jaar gaat dit niet kunnen overtreffen dus laten we volgend jaar niet gaan.
2022: hele week lekker weer, en maar nieuwsberichten/social media/F1 Café de hele week door. Op woensdag baalden we echt als een stekker dat we niet erbij waren, maar gelukkig nog kaarten kunnen kopen voor de vrijdag. Allebei vrij genomen en vrijdag daarheen. Ditmaal in Hairpin Grandstand (kijkend richting Bloemendaal). Plek mwoah, weer prima en sfeer ook top. Natuurlijk ging het nergens om (VT1 en VT2, plus de andere klasses). Na VT2 nog wel echt leuk gedanst op de fanzone, was heel leuk en toen weer met de trein naar huis. Was geslaagd, maar bovenal stond ik nu te boek als een persoon die al 2x was geweest en dus kreeg ik zondags de optie om te boeken voor 2023.
Onze gedacht was; “oké volgend jaar willen we niet weer spijt hebben, maar de arena hebben we al meegemaakt. Laten we nu 1 tik hoger zitten en dan ook dìe ervaring hebben!”, en zo geschiedde. Kaarten gekocht voor Pit grandstand voor zaterdag en zondag. 650€, ogen dicht en op betalen klikken zullen we maar zeggen.
Ik ben blij dat ik dit vorig jaar heb gekocht, zodat het niet voelt alsof ik hier 650 voor heb uitgegeven. De trein was echt rammend druk (vorige keer gingen we eerst naar Amsterdam, vanaf daar de trein naar Zandvoort, nu deden we eerst Haarlem), en we stonden ruim half uur te wachten. Het weer was natuurlijk echt helemaal ruk, en we hebben zelfs overwogen om voor de quali naar huis te gaan. We hadden poncho’s aan, maar schoenen en broek waren doorweekt en handen waren ijskoud. Later kwam eindelijk de zon door (vanaf Q2-Q3), dat scheelde veel.
Maar wat mij écht tegenviel, en waarom ik dus ook helemaal niet meer zo’n zin heb in morgen, is de totale gebrek aan sfeer op het rechte stuk. Sure, morgen kan ik de auto’s op de startgrid zien, en de start zelf. Leuk! Maar daarna? Helemaal kut. In de arena is iedereen vrolijk en is het constant Max aanmoedigen (lees: staan en juichen). Op de main straight? Echt totale onwetendheid als Max zelfs maar voorbij komt.
Het hoofd entertainment programma is in de Arena; je ziet daar dus de MC die alles aan elkaar praat/zingt of de DJ die een liedje inzet. Je kijkt altijd naar andere feestende mensen tegenover je, dat doet wat met je. Op de Pit Grandstand, man man man je zit te kijken naar niks. En tuurlijk; leuk om die pitstops te zien. Maar verder? Echt niet het geld waard. En ja; een deel van mijn sentiment moet je met een grote korrel zout nemen want het weer was echt #%^*. Maar ook toen het zonnig was; je kon de interviews niet horen na afloop van de kwalificatie, er is totaal geen entertainment en daarnaast zijn er slechts 2 kleine schermpjes waarop je echt net niet lekker kan kijken. Dat laatste komt natuurlijk omdat je tegenover de pitstraat zit; er is gewoonweg geen ruimte om enorme schermen neer te zetten zoals ze in de arena hebben.
Mijn uiteindelijke punt is; als iemand dit leest en hoopt op een leuke sfeer (de race volgen kan je sowieso beter thuis doen); ga niet voor de duurste kaarten maar juist voor de iets goedkopere (maar nog steeds heel dure) kaarten in de Arena. Echt 3x zo leuk, en veel mooiere ervaring.
En als je er invloed op hebt; regel zon want dat doet vast wonderen voor de sfeer