Wat een top race en vooral wat een top evenement. Ik heb nog nooit bij een GP geweest, dus heb niet echt vergelijkingsmateriaal, echter kan ik me niet voorstellen dat het ergens anders (veel) beter is geregeld dan dat het hier was.
Ik zat zelf bij de Arena Grandstand (goud). Wij sliepen in Noordwijkerhout. Van daaruit was het drie kwartier fietsen naar de parkeerplaats die wij gereserveerd hadden (Sotchi). Vanuit daar was het zo'n 15 minuten lopen naar gate 4. Vanuit gate 4 liepen we een leuke route over het circuit en waren we na zo'n 20-30 minuten (afhankelijk van de drukte) bij onze plekken.
De fiets parkeerplekken waren echt top. Voldoende plek (tenminste toen wij aankwamen, zo rond half 10-10 uur iedere dag). Mooi overzichtelijk en bewaakt. Alles stond goed aangegeven en als fietser had je amper last van opstoppingen.
Bij gate 4 was alles goed geregeld. Ik sprak daar nog met een vrijwilliger, gate 4 was vrijwel de drukste gate maar met de minste scanners (voor kaartjes en corona QR codes). Desondanks vond ik dat het nooit lang duurde. Maximaal 15 minuten hebben we daar in de rij gestaan. De corona QR check ging goed en grondig. Er werd goed gekeken of de naam op je ID bij de gescande QR hoorde. Daarna werd je ticket gescand en kon je doorlopen naar de tascontrole.
Eten meenemen was geen enkel probleem. Alle flesjes en blikjes drinken moesten helaas wel weg. Je mocht ook niet snel nog even een paar slokjes nemen helaas, waarschijnlijk om voor goede doorstroming te zorgen, dus ook wel weer begrijpelijk. Ik snap deze maatregel aan de ene kant wel, ze willen zo veel mogelijk verdienen aan de verkoop natuurlijk, maar dan vind ik het vreemd dat eten wel mag. Daarbij willen ze duurzaam zijn (zie ook recycle muntjes), maar al het drinken wordt ongeopend weggegooid.
Bij ingang kreeg je een recycle muntje. Dit muntje leverde je in bij je eerste consumptie. Je nam dan elke keer als je een nieuwe consumptie ging halen je lege beker of blikje mee. Aan het eind van de dag kon je je bekers en blikjes inleveren en kreeg je weer muntjes waarmee je prijzen kan winnen. Dit heeft gezorgd voor aanzienlijk minder afval.
Verder was het programma goed geregeld, al vond ik de DutchGP app erg onoverzichtelijk. Ook moest je vreemde handelingen uitvoeren als je de plattegrond wilde zien. Hier kunnen ze zeker nog het e.e.a. verbeteren. Alle activiteiten sloten netjes aan en je had genoeg tijd tussendoor om drinken te halen of gebruik te maken van het toilet.
Ik vond dat er voldoende toiletten waren, in ieder geval bij onze tribunes. Ik heb niet meegemaakt dat ik langer dan 5 minuten stond te wachten. Ook waren er veel plekken waar je drinken kon halen, al hadden dat er wel wat meer mogen zijn. Zeker op drukke moment (voor aanvang FP3, de kwali en de race) was het extreem druk. Wij hebben een keer bijna een half uur in de rij gestaan. Een tweede persoon die mee kan tappen zou al veel schelen denk ik. Dus ook dat is een verbeterpuntje.
Verder vond ik het eten echt heel goed geregeld. Zeel veel keuze en er was altijd wel een tentje waar je niet lang hoefde te wachten. Tja, dat de rij bij friet, hamburgers en pizza lang was, was te verwachten. Daardoor vaker wat anders gegeten zoals vis (kibbeling), loempia's, tosti etc. Al het eten dat ik heb gehad vond ik ook erg goed, goede kwaliteit en er werd zeker niet op bespaard.
De prijzen voor zowel het eten als drinken vond ik erg schappelijk en het viel mij alleszins mee, zeker na het lezen van sommige voorspellingen hier. Zo was een hamburger 9 euro, een portie kibbeling 7,50, een tosti 5,75, een grote buckter loempia's, kipstukjes en andere zaken was 11 euro. Een blikje drinken was 3,50 en een halve liter bier was 5,25.
Verder was de sfeer echt enorm goed. We hadden natuurlijk wel alles meezitten: het weer, snelste in FP3, pole position op zaterdag en de winst op zondag. De sfeer was heel gemoedelijk. Ik vond van te voren dat er wel erg makkelijk een vergelijking werd gemaakt met een festival en had verwacht dat het er niet zo op zou lijken. Daar had ik het compleet mis. Het voelde als een groot festival. In alle straatjes en in de fanzone was het bizar druk. Daar moest je je door het publiek heen wormen. Ik snap wel dat de evenementenbranche er een mening over heeft. Aan de andere kant, als dit niet voor een stijging gaat zorgen in het aantal ziekenhuis opnames dan is er volgens mij geen enkele reden meer om niet alles op te gooien en dan mogen ze de DutchGP juist dankbaar zijn.
Hierbij een greep uit de foto's die ik tijdens het evenement gemaakt heb:
Ze hadden trouwens ook een prototype/voorbeeld staan van een 2022 F1 auto, ook gaaf om te zien! Zijn geen goede foto's, maar toch:
I haven’t slept for three days, because that would be too long.