Euuh 35 jaar inderdaad. Ik had nog niet genoeg koffie gedronken haha.Hackus schreef op maandag 4 maart 2019 @ 15:00:
@Readdy 35j![]()
1985 was de laatste F1 GP op Zandvoort, met Lauda als winnaar
edit: @renegrunn 'men' wil het naar Zandvoort halen en anders niet.
Ik vraag me trouwens af of Assen wel echt in de weg kan zitten. Ik denk dat menig sponsor gewoon tegen beide gewoon toezeggingen hebben gedaan voor xx bedrag indien ze de race krijgen.
Denk dat er bar weinig potentiele sponsoren rondlopen die bv wel Assen willen sponsoren maar absoluut niet Zandvoort.
Denk dat er bar weinig potentiele sponsoren rondlopen die bv wel Assen willen sponsoren maar absoluut niet Zandvoort.
Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
Daar lijkt het nu toch al op, dit is al geen 'joined effort' meer om F1 hierheen te halen, maar elkaar gewoon af te steken om dat ding voor zichtzelf te krijgen. Maar beide gevallen denk ik niet dat ze doorhebben wat de omvang is.Readdy schreef op maandag 4 maart 2019 @ 13:40:
[...]
Het maakt mij niet uit waar het komt, Zandvoort of Assen, als hij er maar komt. Het TT Circuit is wel een stukje dichterbij voor mij en hoef ik maar 25 minuten te rijden, maar ik wil ook best naar Zandvoort komen. Zolang Assen en Zandvoort (lees: de fans) het elkaar maar niet gaan misgunnen en domme acties uitvoeren. Met z'n allen zijn we één en we gaan met z'n allen ervoor zorgen dat de F1 naar Nederland komt.
Volgens mij waren de Jumbo racedagen de grootste trekkers, met iets over de 100.000 man die er kwamen. Een beetje Spa F1 race trekt 250.000 man, volgens mij trekt Canada zelfs over de 300.000 man.
Als je dan leest dat Zandvoort mogelijk alles OV-only wil maken (onder motto 'ecologisch'), met zulke aantallen heb ik dan het idee dat je echt niet weet waar je mee bezig bent.
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Dat staat er niet. Er is een exclusieve overeenkomst tussen FOM, CPZ en Sportvibes tot en met 31 maart om de organisatie rond te krijgen. Lukt dat niet, dan is de exclusiviteit opgeheven.alexbl69 schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 22:50:
[...]
Volgens dit document (authenticiteit niet bekend) heeft Zandvoort tot en met 31 maart de tijd om de boel rond te krijgen. Lukt dat niet dan is Zandvoort sowieso einde oefening.
Als het bovenstaande document echt is zal op 1 april duidelijk worden wat er gaat gebeuren.
Het getal van 100.000 met de Jumbo racedagen, is dat per dag of ?SinergyX schreef op maandag 4 maart 2019 @ 16:09:
[...]
Daar lijkt het nu toch al op, dit is al geen 'joined effort' meer om F1 hierheen te halen, maar elkaar gewoon af te steken om dat ding voor zichtzelf te krijgen. Maar beide gevallen denk ik niet dat ze doorhebben wat de omvang is.
Volgens mij waren de Jumbo racedagen de grootste trekkers, met iets over de 100.000 man die er kwamen. Een beetje Spa F1 race trekt 250.000 man, volgens mij trekt Canada zelfs over de 300.000 man.
Als je dan leest dat Zandvoort mogelijk alles OV-only wil maken (onder motto 'ecologisch'), met zulke aantallen heb ik dan het idee dat je echt niet weet waar je mee bezig bent.
Volgens mij worden de bezoekers aantallen bij een F1 GP altijd per weekend uitgedrukt. Zo is het record bij Spa 265.000 voor het gehele weekend. Waarbij uiteraard zondag het drukste is, maar hoeveel er dat precies zijn weet ik niet.
bron spa: https://www.rtlgp.nl/item..._voor_belgische_gp_op_spa
+1Hackus schreef op maandag 4 maart 2019 @ 15:43:
[...]
Het lijkt er sterk op dat 'team Zandvoort' niet het belang ziet van een Nederlandse F1 GP. Men wil alleen Zandvoort en verder niets. Zo ook het 'gesteggel' in de media. Inwoners van Zandvoort en omgeving weten niet wat ze op hun hals halen. Ik begrijp niet dat er geen actiegroep is(tenminste is mij niet bekend) in 1985 was het echt heel anders dan nu. Men kan beter samenwerken om F1 naar Nederland te halen, en geen strijd 'tegen Assen'
Al heb ik zelf de voorkeur voor Zandvoort, Assen lijkt mij de betere keuze, ook op langere termijn.
Jammer dat dit in NL weer gedoe moet opleveren, we kunnen een GP binnenhalen, ipv alle moeite daarin steken, vechten we elkaar de tent uit, met straks twee huilende verliezers en een lachende derde vierde oliesjeik die op een stukje nietszeggend niemandsland een giga GP gaat houden.
Waiting on the world to change
Ik neem even brede cijfers, ik ga er even simpel vanuit dat je niet helemaal naar een F1 circuit gaat voor enkel een vrijdagje/zaterdagje rondlopen. En of hier nu ~30% niet aanwezig is op racedag zelf, het zijn nog steeds een veelvoud van cijfers die zandvoort ooit heeft gehad.Plenkske schreef op maandag 4 maart 2019 @ 17:10:
[...]
Het getal van 100.000 met de Jumbo racedagen, is dat per dag of ?
Volgens mij worden de bezoekers aantallen bij een F1 GP altijd per weekend uitgedrukt. Zo is het record bij Spa 265.000 voor het gehele weekend. Waarbij uiteraard zondag het drukste is, maar hoeveel er dat precies zijn weet ik niet.
bron spa: https://www.rtlgp.nl/item..._voor_belgische_gp_op_spa
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Nou, dat weet ik zonet nog helemaal niet. Ik kan me juist heel goed voorstellen dat er sponsoren zijn die niet per se voor de F1 gaan, maar Assen wel extra aantrekkelijk zouden vinden als ze ook de F1 hebben. Ik denk dat er intrinsiek een heel andere doelgroep hangt achter Circuit Zandvoort en Circuit Assen, en dus ook andere potentiële sponsors.Player1S schreef op maandag 4 maart 2019 @ 16:04:
Ik vraag me trouwens af of Assen wel echt in de weg kan zitten. Ik denk dat menig sponsor gewoon tegen beide gewoon toezeggingen hebben gedaan voor xx bedrag indien ze de race krijgen.
Maar vind het maar een raar statement van Van Praag c.s. Ik heb de diverse statements van de FOM over Zandvoort / Assen ook nooit gelezen als "geen Zandvoort, dan geen Nederland", maar als "geen Zandvoort, dan zijn alle opties weer op tafel (inclusief Assen, maar Assen erft niet de status van Zandvoort als voorkeur)". Nou vond ik het geen sterk interview dat ik met hem hoorde op BNR, maar daar zei ie wel een aantal keren dat ie expliciet aan de FOM hier opheldering over gevraagd had, en toen te horen heeft gekregen dat Assen niet in de race is als vervanger van Zandvoort. Vreemd verhaal.
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Johan Derksen was vanmiddag ook duidelijk op de radio(VI). er was ook een interview met de directeur van Assen, die zich netjes opstelt. Assen heeft investeerders, en alles is klaar( kleine aanpassing na keuring.)
maar. bekijk eens 'de nederlandse-sportraad' https://www.nederlandse-sportraad.nl/de-raad raadsleden
maar. bekijk eens 'de nederlandse-sportraad' https://www.nederlandse-sportraad.nl/de-raad raadsleden
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Volgens mij wil het ook niet echt helpen dat Assen op de plek van Assen ligt.
Liberty heeft natuurlijk niet zo veel te zoeken in Assen, en daaromheen is ook niet echt iets wat de wereld kent.
Als je een Sjeik uit Dubai bent ga je natuurlijk graag een weekendje naar Amsterdam, om dan even snel een race mee te pikken bij dat prive strand van Amsterdam. Zandvoort is internationaal straks prima uit te melken als buitenwijk/strand van Amsterdam.
Vervolgens komt Sky Sports hier een rondje doen met de helikopter over het circuit, en neemt meteen even Amsterdam en wat kite surfers mee. In de Preview van de race heb je dan genoeg materiaal om een wereldwijd interessant aanbod te maken. Als Wit Rus of Canadees zul je Amsterdam al kennen en is het bijvoorbeeld ook makkelijker om er een vakantie naartoe te boeken voor een race.
En als dat niet genoeg is, trek je even de kast open met oud beeldmateriaal waarin zelfs iemand op ongelofelijke pijnlijke wijze sterft.
Ik denk dat vooral een bedrijf als Liberty daar heel erg goed naar kijkt.
Liberty heeft natuurlijk niet zo veel te zoeken in Assen, en daaromheen is ook niet echt iets wat de wereld kent.
Als je een Sjeik uit Dubai bent ga je natuurlijk graag een weekendje naar Amsterdam, om dan even snel een race mee te pikken bij dat prive strand van Amsterdam. Zandvoort is internationaal straks prima uit te melken als buitenwijk/strand van Amsterdam.
Vervolgens komt Sky Sports hier een rondje doen met de helikopter over het circuit, en neemt meteen even Amsterdam en wat kite surfers mee. In de Preview van de race heb je dan genoeg materiaal om een wereldwijd interessant aanbod te maken. Als Wit Rus of Canadees zul je Amsterdam al kennen en is het bijvoorbeeld ook makkelijker om er een vakantie naartoe te boeken voor een race.
En als dat niet genoeg is, trek je even de kast open met oud beeldmateriaal waarin zelfs iemand op ongelofelijke pijnlijke wijze sterft.
[ Voor 7% gewijzigd door World Citizen op 04-03-2019 19:48 ]
FreeReef.nl
Zandvoort wordt al jaren in de promotie "Amsterdam Beach genoemd". Net zoals het Muiderslot wordt aangeduid als "Amsterdam Castle"World Citizen schreef op maandag 4 maart 2019 @ 19:46:

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
En dit is dus waarom ik al een tijdje vrijwel niks meer geloof over een GP in Zandvoort of Assen. Beide kampen zijn actief bezig met selectieve verspreiding van informatie om hun eigen wensen te bereiken. Negeer het gewoon en kijk of er een aankondiging komt. In dit geval is er gewoon weinig te bediscussiëren omdat beide kampen niet eerlijk zijn in hun communicatie.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Wat is er zo bijzonder aan de raadsleden dan?Hackus schreef op maandag 4 maart 2019 @ 19:20:
Johan Derksen was vanmiddag ook duidelijk op de radio(VI). er was ook een interview met de directeur van Assen, die zich netjes opstelt. Assen heeft investeerders, en alles is klaar( kleine aanpassing na keuring.)
Ik zie het als een wanhoopspoging van zandvoort om nog voldoende geld tijdig binnen te halen.
Maar het zal wel net als met Valencia/Istanbul gaan, het eerste jaar geheel uitverkocht, het laatste jaar niet vol te krijgen. beide keren daar geweest in het laatste jaar....
Maar het zal wel net als met Valencia/Istanbul gaan, het eerste jaar geheel uitverkocht, het laatste jaar niet vol te krijgen. beide keren daar geweest in het laatste jaar....
Everything is better with Bluetooth
Als ik naar google maps kijk:Deruxian schreef op maandag 4 maart 2019 @ 15:44:
Welk circuit is eigenlijk het meest geschikt voor een spannende F1-race? Assen of Zandvoort?
Zandvoort: https://www.google.nl/map...2!3d52.3711487!4d4.533355
Assen: https://www.google.nl/map...2!3d52.992753!4d6.5642284
Pluspunten voor Assen: goed bereikbaarheid(je hoeft niet door Haarlem/hoofdorp), weinig overlast (bewoners) en heeft ruimte(ook voor kampeerders).
Verwijderd
Geld is volgens mij al lang het probleem niet meer. Grootste uitdaging zal de vergunning en toestemming zijn.
Maar laten we met zijn allen lekker 31 maart afwachten het is toch allemaal koffie dik kijken. Logistiek en vervoer is echt wel op te lossen ja er zullen files staan maar ze hebben vorig jaar 6 uur in de file gestaan voor de gp van Frankrijk omdat alles over 1 weg heen moest... zo erg is zelfs zandvoort nog niet eens.
Maar laten we met zijn allen lekker 31 maart afwachten het is toch allemaal koffie dik kijken. Logistiek en vervoer is echt wel op te lossen ja er zullen files staan maar ze hebben vorig jaar 6 uur in de file gestaan voor de gp van Frankrijk omdat alles over 1 weg heen moest... zo erg is zelfs zandvoort nog niet eens.
Dat er een groot aantal personen in zittten die ogenschijnlijk niets met sport van doen hebben?alex3305 schreef op maandag 4 maart 2019 @ 20:17:
[...]
Wat is er zo bijzonder aan de raadsleden dan?
https://www.nederlandse-sportraad.nl/de-raad/raadsleden
Als je het gewoon vanuit een zakelijk afgewogen standpunt zou bekijken en naar logestiek accomodatie infrastrutuur organisatie en ervaring met grote toeschouwersaantallen zou gaan bekijken is er natuurlijk geen enkele twijfel over dat Assen de aangewezen plek is om F1 te organiseren .icegodd schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 00:29:
[...]
Als ik naar google maps kijk:
Zandvoort: https://www.google.nl/map...2!3d52.3711487!4d4.533355
Assen: https://www.google.nl/map...2!3d52.992753!4d6.5642284
Pluspunten voor Assen: goed bereikbaarheid(je hoeft niet door Haarlem/hoofdorp), weinig overlast (bewoners) en heeft ruimte(ook voor kampeerders).
Dat gezegd zijn zowel Zandvoort en Assen (nee , niet gaan roepen dat er 15 jaar geleden een champcar race in Assen is gereden) een qua layout ongeschikt als F1 circuit als je dat zou vergelijken met bijv de layout van Silverstone of Franchorchamps .
Een F1 race in Nederland zou daarom ook op een nieuw te bouwen circuit moeten worden verreden maar die kans hebben we jaren geleden voorbij laten gaan zodat als conclusie overblijft gewoon af te reizen naar Belgie en misschien eens met de Belgen te gaan overleggen of Nederland niet wat kan gaan meebetalen aan betere aan en afvoerwegen
Een andere reden om geen race te willen in Nederland is dat Liberty wel vraagt om miljoenen investeringen maar zich niet wil vastleggen met een kontrakt voor de komende 10 jaar zoals Assen wel heeft met de MotoGP en daarvoor investeringen ook overwogen zijn te maken .
[ Voor 8% gewijzigd door leekers op 05-03-2019 06:28 ]
"Beautiful Clean Coal"
sorry verkeerde knopje
[ Voor 98% gewijzigd door leekers op 05-03-2019 06:28 ]
"Beautiful Clean Coal"
Tja, alsof Hockenheim, Spa, Spielberg etc van die exotische locaties zijnWorld Citizen schreef op maandag 4 maart 2019 @ 19:46:
Nou, de nadruk mbt berichtgeving (lees: geruchtenmolen), komt voornamelijk vanuit Zandvoort. Zie interview met Jan lammers, zie berichtgeving van de Telegraaf en zie nu weer de Sportraad etc. Assen heeft tot nu toe zich voornamelijk terughoudend opgesteld, en heeft niet anders aangegeven dat ze reservespeler zijn, maar wel 1 die er klaar voor is. Niets meer, niets minder. Luister dit fragment er maar eens op na: YouTube: Johan veegt Zandvoort van de kaart | VERONICA INSIDEDaniëlWW2 schreef op maandag 4 maart 2019 @ 19:58:
En dit is dus waarom ik al een tijdje vrijwel niks meer geloof over een GP in Zandvoort of Assen. Beide kampen zijn actief bezig met selectieve verspreiding van informatie om hun eigen wensen te bereiken. Negeer het gewoon en kijk of er een aankondiging komt. In dit geval is er gewoon weinig te bediscussiëren omdat beide kampen niet eerlijk zijn in hun communicatie.
[ Voor 30% gewijzigd door renegrunn op 05-03-2019 08:30 ]
Ik denk inderdaad dat de locatie niet zo veel uitmaakt. Nederland is simpelweg in beeld door Max, die heeft gezorgd voor meer kijkers en meer toeschouwers op de andere GP locaties. Daarom willen ze graag een GP in Nederland, want succes verzekerd. Maakt niet uit waar.
Assen heeft qua circuit natuurlijk wel een rijke historie, ook al is het niet met de autosport maar met motorsport.
Verder valt het mij ook op dat de berichtgeving telkens vanuit Zandvoort komt. Mijns inziens vooral om de aandacht te houden en geld binnen te harken.
Assen heeft qua circuit natuurlijk wel een rijke historie, ook al is het niet met de autosport maar met motorsport.
Verder valt het mij ook op dat de berichtgeving telkens vanuit Zandvoort komt. Mijns inziens vooral om de aandacht te houden en geld binnen te harken.
Het staat er niet, maar als het Zandvoort als exclusieve partner al niet lukt om de zaak rond te krijgen, is de kans dat zodra Assen op gelijke voet mee mag doen ze het alsnog zal lukken natuurlijk niet bijster groot.PcDealer schreef op maandag 4 maart 2019 @ 16:27:
[...]
Dat staat er niet. Er is een exclusieve overeenkomst tussen FOM, CPZ en Sportvibes tot en met 31 maart om de organisatie rond te krijgen. Lukt dat niet, dan is de exclusiviteit opgeheven.
Dat hele verhaal over 'Zandvoort of niks' is mijns inziens enkel een poging van Zandvoort om sponsors over te halen exclusief voor hun te kiezen. Zoals eerder hier benoemd zal het de meeste sponsoren om het even zijn waar het gehouden wordt, en zullen de meeste sponsoren dus beide circuits dezelfde toezeggingen hebben gedaan. Dat probeert Zandvoort met dit kletsverhaal te doorbreken.
Kan me zelfs voorstellen dat sponsoren een lichte voorkeur voor Assen hebben aangezien je dat circuit eenvoudiger kunt bereiken met je gasten. Bijna alle gasten zullen op een 'normale wijze' (dwz niet met de helikopter) naar het circuit komen, en het is niet bepaald een aanlokkelijk vooruitzicht dat je met deze VIPS urenlang in de file moet staan, of dat ze in pendelbussen worden gezet.
Verder zie ik absoluut geen modder gooien over en weer, maar vooral veel modder van Zandvoort richting Assen vliegen. Assen weet dat ze het op vele fronten (media-aandacht, historie) toch nooit gaan winnen van de Amsterdamse invloeden. Die strijd gaan ze niet eens aan. Ze wachten rustig of Zandvoort het de komende weken wel of niet voor elkaar krijgt. Mocht dat niet lukken, dan zetten ze hun eigen circuit in de etalage als alternatieve mogelijkheid. Geen drama, geen gedoe.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Silverstone ligt nu ook niet echt naast de deur bij London en zo zijn er wel meer GP's die niet echt in de buurt van een (bekende) stad liggen.ATS schreef op maandag 4 maart 2019 @ 19:48:
[...]
Zandvoort wordt al jaren in de promotie "Amsterdam Beach genoemd". Net zoals het Muiderslot wordt aangeduid als "Amsterdam Castle"
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
Maar Silverstone ligt dan weer precies tussen 7 F1 fabrieken in (alleen Alfa Romeo, Ferrari en Toro Rosso zitten niet in die regio van Engeland). Dus dat er in die regio voldoende interesse is in F1 is een feit.rimave schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 09:49:
[...]
Silverstone ligt nu ook niet echt naast de deur bij London en zo zijn er wel meer GP's die niet echt in de buurt van een (bekende) stad liggen.
Silverstone is de race waar bijna het gehele paddock naar uit kijkt, omdat het daar eenvoudig is om je familie een keer mee te nemen en te laten zien waar je nou helemaal mee bezig bent.
Even over de afstand tot een groot vliegveld. Denk je nu echt dat iemand die al 2500 km heeft gevlogen, problemen zal hebben met 193 km in een luxe huur auto, of desnoods met een helikopter naar Eelde te gaan en het laatste stukje met de auto?
Het maakt voor de VIP 's echt he-le-maal niets uit waar het is. Dat dagje Amsterdam en die overnachtingen in het Amstel komen er toch wel.
Een oud collega van mij heeft ooit een VIP ticket voor Spa gehad. Die werd met de limousine opgehaald in Eindhoven, om vervolgens naar Schiphol te rijden, daar in een klein vliegtuig naar Brussel gevlogen, vervolgens met de helikopter naar Spa gevlogen (zelfs met de files naar Spa, was hij met de auto pakweg anderhalf uur sneller geweest).
Dus of je nu vanuit Schiphol 193 km of 28 km moet reizen, dat maakt voor de lange-afstand reizigers dus niets uit. Voor de korte-afstand reizigers (en ja, daar reken ik alle Nederlanders tot), maakt het ook weinig uit (behalve voor de mensen die binnen 30 km van het circuit wonen). Voor Zandvoort is het openbaar vervoer eigenlijk de enige serieuze optie, zeker met het treinstation in de buurt. Assen is wat betreft OV iets moeilijker (want station Assen is iets verder van het circuit en vanuit Centrum Assen naar circuit is niet héél handig), maar dat circuit ligt dan weer direct naast de snelweg, waardoor bereikbaarheid met de auto weer wat makkelijker is, maar ook de A28 zal met veel bezoekers gewoon filerijden zijn tussen Hoogeveen en Assen en Groningen en Assen.
Mij persoonlijk maakt het ook niets uit waar een eventuele GP van NL gehouden wordt (ik heb kennissen in zowel Assen and Badhoevedorp, en kan vanuit daar gewoon op de fiets), als deze maar gewoon door kan gaan.
Beide circuits hebben hun voor- en nadelen. Ik heb regelmatig over Assen gelopen (truckstar festival) en het is een mooie baan (en zo vlak als een biljartlaken). Ik heb in September ook op Zandvoort gereden en die baan is om te rijden gewoon wél mooier en leuker, mede door wat hoogteverschillen en de mooie bochten combinaties.
Ik kan me dus ook best voorstellen dat de racers zelf liever Zandvoort zien dan Assen, want die baan is gewoon leuker om op te racen.
[ Voor 5% gewijzigd door walteij op 05-03-2019 10:33 ]
Check ook onze nieuwe F1 Website racetalk (nee, doe maar niet, die is ff stuk)
Zo lang Max gewoon vooraan blijft rijden en de kaartjes niet opeens een prijskaartje krijgt waar zelfs menig miljonair van schrikt dan zit het echt wel vol. Zo zijn wij Nederlanders wel weer.jeanj schreef op maandag 4 maart 2019 @ 23:56:
Ik zie het als een wanhoopspoging van zandvoort om nog voldoende geld tijdig binnen te halen.
Die dropoff in kaartverkopen zie ik pas gebeuren in het eerste of tweede jaar dat Max gestopt is (voor het gemak er dus even van uit gaan dat de GP zo lang in Nederland blijft) en er geen waardige Nederlandse opvolger actief is in de F1.
Ik vraag me overigens af of een constructie die Duitsland had niet een optie is voor Nederland. Ene jaar op Assen, andere jaar op Zandvoort.
De licentiekosten spreid je dan als ware over 2 jaar uit want je betaald nu immers de helft. Aan de andere kant heb je natuurlijk maar eens in de 2 jaar de inkomsten van de F1.
Er is vast wel iemand met een economische achtergrond die daar een goed antwoord op heeft.
Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
Filerijden ga je idd gewoon overal in Nederland en daarbuiten krijgen. Volgens mij is er geen enkel circuit waar je zó naartoe rijdt zonder files en binnen 5 minuten op je stoeltje zit. Bestaat niet. Le Mans is ook elk jaar een rommeltje. Daarom hadden wij altijd een 'escape plan' om de uitgaande files te ontlopen.walteij schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 10:29:
[...]
Assen is wat betreft OV iets moeilijker (want station Assen is iets verder van het circuit en vanuit Centrum Assen naar circuit is niet héél handig), maar dat circuit ligt dan weer direct naast de snelweg, waardoor bereikbaarheid met de auto weer wat makkelijker is, maar ook de A28 zal met veel bezoekers gewoon filerijden zijn tussen Hoogeveen en Assen en Groningen en Assen.
Het kan daarom geen kwaad om een goed OV plan op te stellen met parkeerplaatsen en pendelbussen. Moet uiteindelijk goed te doen zijn.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Voor bijvoorbeeld een Amerikaan is zelfs Assen nog heel goed uit te leggen als buitenwijk van Amsterdam...World Citizen schreef op maandag 4 maart 2019 @ 19:46:
Ik denk dat de gemiddelde buitenlander ons Nederlanders uitlacht als we het over afstanden hebben...
Ik ben 1x een dagje met de vriendengroep naar het strand in Zandvoort geweest. Het was niet eens uitzonderlijk mooi weer, maar zelfs toen stonden we al een flink eind voor Zandvoort in de file... Dat zal leuk worden als meer dan 100000 mensen naar Zandvoort proberen te komen.... En nee, dat OV gaat het ook niet trekken...Vervolgens komt Sky Sports hier een rondje doen met de helikopter over het circuit, en neemt meteen even Amsterdam en wat kite surfers mee. In de Preview van de race heb je dan genoeg materiaal om een wereldwijd interessant aanbod te maken. Als Wit Rus of Canadees zul je Amsterdam al kennen en is het bijvoorbeeld ook makkelijker om er een vakantie naartoe te boeken voor een race.
Ik begin alleen ondertussen weer een steeds grotere hekel te krijgen aan die Westerse arrogantie die vooral door zo'n van Praag wordt uitgestraald. Wat mij betreft wordt het dan bijna "Val maar dood met je hele Grand Prix"... Er is meer Nederland dan Zuid en Noord Holland, maar dat wordt in die 2 provincies erg vaak vergeten...
Mooi stuk in de Volkskrant!
Een race in Zandvoort: Formule 1 zou het graag willen, maar of dat daadwerkelijk gaat lukken is onduidelijk
De klok tikt. Als het circuit van Zandvoort op 31 maart niet heeft voldaan aan de eisen van de Formule 1 kan Nederland volgend jaar fluiten naar een thuisrace voor Max Verstappen. Voor Zandvoort tien anderen, is het sentiment. Maar de raceklasse heeft Zandvoort misschien wel harder nodig dan andersom....
Lees meer...
https://www.volkskrant.nl...-is-onduidelijk~bcaa3c1b/
Een race in Zandvoort: Formule 1 zou het graag willen, maar of dat daadwerkelijk gaat lukken is onduidelijk
De klok tikt. Als het circuit van Zandvoort op 31 maart niet heeft voldaan aan de eisen van de Formule 1 kan Nederland volgend jaar fluiten naar een thuisrace voor Max Verstappen. Voor Zandvoort tien anderen, is het sentiment. Maar de raceklasse heeft Zandvoort misschien wel harder nodig dan andersom....
Lees meer...
Jan heeft een overeenkomst met Klaas. Pietje wil echter ook heel graag die overeenkomst met Klaas, maar daarvoor moet wel de overeenkomst tussen Jan en Klaas ophouden.
Pietje doet dus heel veel kabaal en rumoer veroorzaken zodat er getwijfeld word aan de overeenkomst tussen Jan en Klaas.
Klaas ziet dit allemaal gebeuren en zit te twijfelen of hij überhaupt nog wel een overeenkomst wil als het op deze manier moet.
Het zou Pietje veel netter staan om zijn mond dicht te houden, het Jan te gunnen. En als Jan zijn kant van de overeenkomst niet overeind kan houden dan kan alsnog Pietje zeggen van weet je wat, nu het Jan niet lukt kan ik misschien wel helpen.
Pietje doet dus heel veel kabaal en rumoer veroorzaken zodat er getwijfeld word aan de overeenkomst tussen Jan en Klaas.
Klaas ziet dit allemaal gebeuren en zit te twijfelen of hij überhaupt nog wel een overeenkomst wil als het op deze manier moet.
Het zou Pietje veel netter staan om zijn mond dicht te houden, het Jan te gunnen. En als Jan zijn kant van de overeenkomst niet overeind kan houden dan kan alsnog Pietje zeggen van weet je wat, nu het Jan niet lukt kan ik misschien wel helpen.
https://wren.co/join/Devian
Ik vind het echt niks bijzonders, meer even snel iets afraffelen 'want we moeten er iets over plaatsen'. Niks nieuws en het lijkt een door Zandvoort geinitieerd verhaal te zijn.Siebeh schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 11:07:
Mooi stuk in de Volkskrant!
Lees meer...
Leuk verhaal maar gaat niet op, want Assen geeft alleen antwoord op vragen en is niet aan het stoken.Devian schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 11:13:
Jan heeft een overeenkomst met Klaas. Pietje wil echter ook heel graag die overeenkomst met Klaas, maar daarvoor moet wel de overeenkomst tussen Jan en Klaas ophouden.
[ Voor 32% gewijzigd door toolkist op 06-03-2019 11:17 ]
Geef voor de duidelijkheid even een opsomming van het door Pietje veroorzaakte vele kabaal en rumoer.Devian schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 11:13:
Die zijn er niet, want in tegenstelling tot wat verstokte Assen fans die alle (a)-sociale media aangrijpen om Zandvoort zwarter te maken dan het is, geeft Assen alleen netjes antwoord op vragen als die komen en wachten ze rustig af wat komen gaat. Zandvoort zelf roept wat meer in de media maar de bal ligt ook bij hun dus dat is begrijpelijk. Wat de sportraad doet slaat imho nergens op, is niet onafhankelijk maar snap het met Van Praag als voorzitter wel weeralexbl69 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:23:
[...]
Geef voor de duidelijkheid even een opsomming van het door Pietje veroorzaakte vele kabaal en rumoer.
Wat Devian hier (onbewust denk ik) doet is exact wat die verstokte fans over en weer doen en helpt helemaal niet mee aan het proces dan wel de berichtgeving
Het vreemde is dat terwijl Zandvoort zich nog in de 'exclusiviteits-periode' bevindt, en ze dus zeker een deal kunnen maken als ze hun zaakjes voor elkaar krijgen, ze meer bezig lijken te zijn met de concurrentie van Assen.Holkers schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:30:
[...]
Die zijn er niet, want in tegenstelling tot wat verstokte Assen fans die alle (a)-sociale media aangrijpen om Zandvoort zwarter te maken dan het is, geeft Assen alleen netjes antwoord op vragen als die komen en wachten ze rustig af wat komen gaat. Zandvoort zelf roept wat meer in de media maar de bal ligt ook bij hun dus dat is begrijpelijk. Wat de sportraad doet slaat imho nergens op, is niet onafhankelijk maar snap het met Van Praag als voorzitter wel weer
Wat Devian hier (onbewust denk ik) doet is exact wat die verstokte fans over en weer doen en helpt helemaal niet mee aan het proces dan wel de berichtgeving
Assen is de komende 3 weken helemaal geen concurrent, dat zijn enkel je eigen mogelijkheden en onmogelijkheden. Dus ik zou zeggen steek je energie daarin.
Zou het voorbereiding zijn op een gefaalde missie?alexbl69 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:37:
[...]
Het vreemde is dat terwijl Zandvoort zich nog in de 'exclusiviteits-periode' bevindt, en ze dus zeker een deal kunnen maken als ze hun zaakjes voor elkaar krijgen, ze meer bezig lijken te zijn met de concurrentie van Assen.
Assen is de komende 3 weken helemaal geen concurrent, dat zijn enkel je eigen mogelijkheden en onmogelijkheden. Dus ik zou zeggen steek je energie daarin.
Er komen vanuit de gemeentes rond Zandvoort nu ook wat klachten over geluidsoverlast en dat een F1 race daardoor (te)veel overlast zou bezorgen. Bewonersplatform rust bij de kust heft hierover gesproken met CPZ en de gemeente maar hebben het gevoel dat beiden hun klachten niet serieus nemen en dat er niets mee gedaan zal worden.
Mijn persoonlijke gedachte: Toen ik mijn huis kocht, heb ik gedegen onderzoek gedaan. Wat is er in de buurt (vliegveld, uitgaanscentrum, snelweg, drukke waterweg met veel vrachtschepen, windmolens enzovoorts), ga ik daar mogelijk iets van merken, zou ik me daar aan kunnen storen?
Op Circuit Zandvoort wordt al geraced sinds 1939. En ja, het ene jaar is er meer te doen dan een ander jaar. maar de geluidsnormen worden (voor zover bekend) niet overschreden.
De mensen die nu dus lopen te klagen over geluidsoverlast, wisten dat ze in de buurt van een race circuit gingen wonen, dan ga je toch, voordat je tot koop overgaat ook eens even goed in het weekend luisteren of je de geluiden op de baan hoort? Of je gaat eens met de buren praten, of zij er last van hebben?
Een vriend van mij woont sinds een jaar of 8 in Assen. Hij moppert ook wel eens over de geluiden die hij van de baan hoort komen als de wind zijn kant op staat. Maar hij nuanceert het dan ook direct met 'maar ik wist dat dit kon gebeuren toen ik hier naartoe verhuisde' en 'gelukkig staat de wind niet zo vaak mijn kant op'.
Mijn persoonlijke gedachte: Toen ik mijn huis kocht, heb ik gedegen onderzoek gedaan. Wat is er in de buurt (vliegveld, uitgaanscentrum, snelweg, drukke waterweg met veel vrachtschepen, windmolens enzovoorts), ga ik daar mogelijk iets van merken, zou ik me daar aan kunnen storen?
Op Circuit Zandvoort wordt al geraced sinds 1939. En ja, het ene jaar is er meer te doen dan een ander jaar. maar de geluidsnormen worden (voor zover bekend) niet overschreden.
De mensen die nu dus lopen te klagen over geluidsoverlast, wisten dat ze in de buurt van een race circuit gingen wonen, dan ga je toch, voordat je tot koop overgaat ook eens even goed in het weekend luisteren of je de geluiden op de baan hoort? Of je gaat eens met de buren praten, of zij er last van hebben?
Een vriend van mij woont sinds een jaar of 8 in Assen. Hij moppert ook wel eens over de geluiden die hij van de baan hoort komen als de wind zijn kant op staat. Maar hij nuanceert het dan ook direct met 'maar ik wist dat dit kon gebeuren toen ik hier naartoe verhuisde' en 'gelukkig staat de wind niet zo vaak mijn kant op'.
[ Voor 3% gewijzigd door walteij op 06-03-2019 14:08 ]
Dit vind ik altijd zo mooi, ben het volledig eens met wat je zegt.walteij schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:07:
Er komen vanuit de gemeentes rond Zandvoort nu ook wat klachten over geluidsoverlast en dat een F1 race daardoor (te)veel overlast zou bezorgen. Bewonersplatform rust bij de kust heft hierover gesproken met CPZ en de gemeente maar hebben het gevoel dat beiden hun klachten niet serieus nemen en dat er niets mee gedaan zal worden.
Verhuizen richting een gebied waar iets ligt wat geluidsoverlast kan veroorzaken (circuit, vliegveld, snelweg, what ever) en daarna gaan klagen dat er geluidsoverlast is.
Dat is een beetje als naar de Sahara verhuizen en klagen dat er zoveel zand is en zo weinig regen.
Die mensen moeten helemaal geen platform krijgen om te klagen.
Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super
Geval van waarschijnlijk eerst een huis kopen voor een lagere marktwaarde bij Zandvoort, en daarna lekker gaan klagen.walteij schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:07:

Fijn dat hij nog wel wat nuance heeft. En die paar keer dat het overlast echt te hard is zal maar zelden zijn denk ik. Er zijn maar een aantal dagen dat het geluidslimiet opgerekt wordt naar een hoger getal. Denk aan de Jumbo racedagen en straks misschien de F1. En na 18:00/19:00 is er helemaal niks meer op de baan in NL
Bij alle amateur dagen wordt er best stevig opgetreden bij te veel geluidsoverlast, en dat geldt op veel andere circuits ook. Daarbij is het 1x een waarschuwing en bij de 2e keer is jouw racedag voorbij.
[ Voor 3% gewijzigd door Panini op 06-03-2019 14:19 ]
Mensen mogen van mij best een platform krijgen om te klagen, maar dit soort onzinnige klachten mogen van mij direct in de kiem gesmoord worden. Het is een ander verhaal als je ergens gaat wonen en er het bestemmingsplan wordt aangepast zonder dan de burger daar inspraak bij krijgt (dat gebeurd in NL trouwens niet, het duurt hier al 50 jaar om 15 km A4 extra aan te leggen).Mad-Matt schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:10:
[...]
Dit vind ik altijd zo mooi, ben het volledig eens met wat je zegt.
Verhuizen richting een gebied waar iets ligt wat geluidsoverlast kan veroorzaken (circuit, vliegveld, snelweg, what ever) en daarna gaan klagen dat er geluidsoverlast is.
Dat is een beetje als naar de Sahara verhuizen en klagen dat er zoveel zand is en zo weinig regen.
Die mensen moeten helemaal geen platform krijgen om te klagen.
Klachten moeten altijd behandeld worden, maar als wetgeving, vergunningen, bestemmingplannen, controles en alle andere randvoorwaarden gewoon kloppen, mag een klacht wat mij betreft snel ongegrond worden verklaard, met de beargumentering waarom. En de klagers zullen dan natuurlijk weer vervolgstappen willen ondernemen. Welkom in een democratie en een redelijk gezond juridisch system met wetgeving die dit gelukkig mogelijk maakt.
Klopt, ook in die periode werd er natuurlijk wel goed gekeken naar brandstof verbruik en het juiste pitwindow en de uitgekristalliseerde strategiën van de laatste jaren dat getanked mocht worden, zorgde inderdaad voor minder actie op de baan. Dat, en de veiligheid (remember de vlammende pitstop van Jos Verstappen) waren toch redenen om het tanken te verbieden.@Tomcatter_31 Brandstof sparen is van alle tijden. In de tijd van het tanken zal het minder zijn geweest dan nu, maar het zal nog steeds gebeuren. Kijk naar Indycar waar nog wel getankt wordt. Daar zie je ook dat ze op fuel numbers rijden om een bepaalde pit window te halen of een stop uit te sparen. Zolang lift & coast sneller is dan een extra pitstop, zullen ze ook niet volgas gaan rijden
Hoe je het ook bekijkt, Zandvoort heeft een veel lastiger pakket samen te stellen dan een andere baan dat zou moeten. De baan heeft aanpassingen nodig, de toegang is minder waardoor er combinatiekaarten met OV bedacht moeten worden etc etc. En dan hebben we het niet eens over het geld, iets wat nog niet helemaal rond is. En laten we wel wezen, een F1 race organiseren doen er niet zo veel, zeker niet met winst (of break-even)toolkist schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:44:
[...]
Zou het voorbereiding zijn op een gefaalde missie?
Niet helemaal mee eens. Als de geluidsnormen voor de F1 ineens aangepast moeten worden (geen idee of dat het geval is) hebben ze wel degelijk het recht om te klagen.walteij schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:07:
Of mogen mensen die bijvoorbeeld in de buurt bij Schiphol wonen ook maar niet klagen als ze ineens 3x zoveel nachtvluchten gaan doen met vliegtuigen die veel herrie maken?
Ik woon in de buurt van Zandvoort en het is al in jaren niet zo stil geweest 
Als je nu nog loopt te klagen dan heb je echt geen leven.
Als je nu nog loopt te klagen dan heb je echt geen leven.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Inderdaad het is gewoon zonder een langlopend kontrakt (Quatar heeft zojuist zijn kontrakt met MotoGP verlengd tot 2031) niet te doen er kunnen niet van die enorme investeringen gemaakt worden zonder een kontrakt voor minimaal 10 jaar .Holkers schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:38:
[...]
Hoe je het ook bekijkt, Zandvoort heeft een veel lastiger pakket samen te stellen dan een andere baan dat zou moeten. De baan heeft aanpassingen nodig, de toegang is minder waardoor er combinatiekaarten met OV bedacht moeten worden etc etc. En dan hebben we het niet eens over het geld, iets wat nog niet helemaal rond is. En laten we wel wezen, een F1 race organiseren doen er niet zo veel, zeker niet met winst (of break-even)
"Beautiful Clean Coal"
Viel me best mee dat de enige blokkerende punten van de FIA waren dat het rechte stuk 1,5 meter breder moest worden en de pitboxen 4 meter dieper.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Uit het filmpje van Marc Priestley en het artikel van de Volkskrant (beide hierboven geplaatst) blijkt het louter een financiële kwestie te zijn. Als het niet door gaat wilden ze (we?) het dus niet graag genoeg.
Dat geld is er echt wel, Heineken zit voor 200 miljoen in F1, Jumbo sponsort ook dik. 40 miljoen per jaar is 3 euro per Nederlander. Zelfs Mexico heeft er 200 miljoen voor 5 jaar voor over gehad. Alle argumenten over de geschiktheid van het circuit, het verkeer of klagende buren kunnen de vuilnisbak in. Als ze/we willen hoeven ze/we alleen nog een krabbel onder de offerte te zetten.
Dat geld is er echt wel, Heineken zit voor 200 miljoen in F1, Jumbo sponsort ook dik. 40 miljoen per jaar is 3 euro per Nederlander. Zelfs Mexico heeft er 200 miljoen voor 5 jaar voor over gehad. Alle argumenten over de geschiktheid van het circuit, het verkeer of klagende buren kunnen de vuilnisbak in. Als ze/we willen hoeven ze/we alleen nog een krabbel onder de offerte te zetten.
Mexico is dan wel een mooi voorbeeld, die grand prix staat nu ter discussie omdat de staatssteun ophoudt.
Hier moet dat met sponsoren geen probleem zijn.
Hier moet dat met sponsoren geen probleem zijn.
Gemeente Zandvoort is bereid om ongeveer 1 miljoen euro per jaar investeren om Grand Prix van Zandvoort te ondersteunen.

PSN: KADR777 - Core i7-8750H / GeForce GTX 1060 6GB / 16GB ddr4-2666, dualchannel
Gemeente Zandvoort wil 4 miljoen euro investeren in Formule 1
De gemeente Zandvoort is bereid over de periode 2019-2022 maximaal 4 miljoen euro te investeren in de terugkeer van de Formule 1 naar de badplaats. In een bericht laat de gemeente weten dat het bedrag bestemd is voor de ontwikkeling en uitvoering van een verkeers- en mobiliteitsplan.
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Zozo, gaan ze daarmee het station van een nieuw likje verf voorzien

I don't know half of you half as well as I should like, and I like less than half of you half as well as you deserve.
Beetje bijzonder bericht idd.Bansheeben schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 10:30:
[...]
Verspreid over de periode 2019-2022 4 miljoen euro, dat is één miljoen euro per jaar. Hoe denk je daarmee de bereikbaarheid van Zandvoort significant te verbeteren?
Hoe dan ook, de timing is wel bijzonder, 26 maart. Vlak voor de deadline van 31 maart.
Het zal ergens volgende week wel 'opeens' rond zijn.
Even gewacht tot na de verkiezingen zo te merken
Want het waren gemeenteraadsverkiezingen gisteren?Pathogen schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 10:41:
[...]
Even gewacht tot na de verkiezingen zo te merken
De gemeente kan worden beïnvloed door de provincie.Puc van S. schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 10:45:
[...]
Want het waren gemeenteraadsverkiezingen gisteren?
Mja maar meer kun je ook niet vragen van zo'n gemeente. Het is niet alsof die met een budget van honderden miljoenen zitten. En een uitgave als deze verdient zich wel terug.Bansheeben schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 10:30:
[...]
Bovendien gaat het er (wat mij betreft) vooral om dat de mogelijkheid aanwezig is om tijdelijk eenrichtingsverkeer te gebruiken naar het circuit toe zodat de doorstroming aan het eind van de rit beter is. Ook aanpassingen aan het OV en wellicht extra parkeerplekken met pendeldiensten in de buurt is mogelijk.
Je gaat er geen rondweg van aanleggen, maar dat hoeft niet. Als ze echter de file naar de baan kunnen verminderen van 5 uur naar 1 uur, dan is dat al winst imo.
Zou het graag op m'n rekening ontvangen... Voor een gemeente als Zandvoort is het vast ook veel geld, maar het klinkt gewoon als weinig in de wereld van Formule 1.
Ik heb wel het idee dat Liberty niet zozeer de knotsgekke bedragen verwacht die Bernie destijds eiste. Liberty lijkt ook wel beetje te kijken hoe een race bijdraagt aan het totaalplaatje.KeRsTmAnNeKe schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 12:10:
Zou het graag op m'n rekening ontvangen... Voor een gemeente als Zandvoort is het vast ook veel geld, maar het klinkt gewoon als weinig in de wereld van Formule 1.
En een race op zandvoort zal de F1 nog meer doen leven in Nederland dus meer kijkers voor Ziggo (dus duurder contract bij verlenging) en/of meer abbos voor F1TV.
Dat er wordt geïnvesteerd om de bereikbaarheid van Zandvoort te verbeteren lijkt me sowieso wel zinvol. F1 of geen F1.
Inderdaad, elke zomerse dag staat het hier voor de deur vast
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
nope...Stoelpoot schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 10:47:
[...]
De gemeente kan worden beïnvloed door de provincie.
Het sentiment van de stemmer van welke verkiezing dan ook kan wel worden beinvloed door grote populaire of impopulaire beslissingen.
Er liggen plannen om schiphol te verhuizen naar een kunstmatig eiland in de Noordzee. Kunnen we dan niet gewoon een paar jaar wachten, en van het huidige Schiphol een Silverstone 2.0 maken?
Dan kan je net zo goed in Assen gaan racen. Ook zo plat als een pannenkoek, alsof je over een parkeerplaats raced.ThomasG schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 13:44:
Er liggen plannen om schiphol te verhuizen naar een kunstmatig eiland in de Noordzee. Kunnen we dan niet gewoon een paar jaar wachten, en van het huidige Schiphol een Silverstone 2.0 maken?
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Een hele smalle, krappe parkeerplaats. Ik vraag me af of de huidige auto's het überhaupt wel zouden halen door de StrubbenChiron schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 14:15:
[...]
Dan kan je net zo goed in Assen gaan racen. Ook zo plat als een pannenkoek, alsof je over een parkeerplaats raced.
I don't know half of you half as well as I should like, and I like less than half of you half as well as you deserve.
...maar dat is niet wat er gezegd werd.Pathogen schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 12:56:
[...]
Het sentiment van de stemmer van welke verkiezing dan ook kan wel worden beinvloed door grote populaire of impopulaire beslissingen.
Dat is wel wat ik bedoelde toen ik het zei
De 4 miljoen is inderdaad niets. Zeker over een periode van 4 jaar zal dat net genoeg zijn om de belijning te vervangen. Kijk maar eens op de openbare kanalen voor hoeveel een reconstructie van een bepaalde weg in de gemeente wordt aangenomen. Dat loopt al in de miljoenen voor een verharding en riolering voor een paar honderd meter.
Wat betreft de geschiktheid van de circuits zou ik beide banen afkeuren voor de F1, het lijken mij beide geen geschikte circuits voor leuke races. Als we over Albert Park al klagen dat er niet kan worden ingehaald, kunnen we Zandvoort al direct afschrijven en Assen lijkt mij ook op veel plaatsen veel te smal. Maargoed, de consument bepaalt en betaalt.. zolang alle Nederlanders helemaal gehyped met hun Jumbo petje bereid zijn naar Zandvoort te komen en honderden euro's te betalen, is de keuze snel gemaakt.
Wat betreft de geschiktheid van de circuits zou ik beide banen afkeuren voor de F1, het lijken mij beide geen geschikte circuits voor leuke races. Als we over Albert Park al klagen dat er niet kan worden ingehaald, kunnen we Zandvoort al direct afschrijven en Assen lijkt mij ook op veel plaatsen veel te smal. Maargoed, de consument bepaalt en betaalt.. zolang alle Nederlanders helemaal gehyped met hun Jumbo petje bereid zijn naar Zandvoort te komen en honderden euro's te betalen, is de keuze snel gemaakt.
[ Voor 14% gewijzigd door Divak op 22-03-2019 10:33 ]
Nog altijd beter dan een eredivisieclub opkopen,met enorme schuldenMartinspire schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 10:56:
[...]
Mja maar meer kun je ook niet vragen van zo'n gemeente. Het is niet alsof die met een budget van honderden miljoenen zitten. En een uitgave als deze verdient zich wel terug.
Mee eens.Divak schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 10:32:
Zandvoort is best een leuke baan om in je eentje overheen te crossen, maar met 20 F1 wagens wordt het net zoiets als Monaco.
Assen is een motor circuit, en een hoop bochten zijn high-speed en vloeiend (dus in verhouding weinig scherpe bochten)
De Champcars hebben dat al bewezen op Assen in volgens mij het jaar 2008. Was meer een optocht dan een race.Divak schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 10:32:
De 4 miljoen is inderdaad niets. Zeker over een periode van 4 jaar zal dat net genoeg zijn om de belijning te vervangen. Kijk maar eens op de openbare kanalen voor hoeveel een reconstructie van een bepaalde weg in de gemeente wordt aangenomen. Dat loopt al in de miljoenen voor een verharding en riolering voor een paar honderd meter.
Gemeente Zandvoort akkoord
De gemeenteraad van Zandvoort heeft na lang wikken en wegen unaniem haar fiat gegeven aan overheidssteun voor een eventuele Formule 1-race in de duinen. De gemeente Zandvoort heeft daarmee toegezegd een eventuele Grand Prix van Nederland voor 4,1 miljoen euro te willen steunen.
Het college van burgemeester en wethouders kwam vorige week al met het plan om 4,1 miljoen euro te investeren in een eventuele terugkeer van de Nederlandse Grand Prix. Waar de nationale overheid meermaals heeft aangegeven niet over de brug te komen, wil de lokale overheid wel haar nek uitsteken. Het toezegde geld moet vooral dienen voor facilitaire voorzieningen, een verbeterde infrastructuur en enkele te organiseren randactiviteiten. Anderzijds moet deze investering weer worden terugverdiend door een verhoogde toeristenbelasting.
Zandvoort heeft schijnbaar iets te vieren (zonder dat 'de vlag uit kan').
Nee jammer, kan er dan niet op mijn fiets heen (had in het geval van Assen wel gekund), maar dat had ik toch al laten varen. Ga het lekker vanaf de bank bekijken.
Als dit de laatste horde was dan is het wmb. tijd om de strijdbijl te begraven en blij te zijn dat wij de F1 in NL mee kunnen maken.De Zandvoortse gemeenteraad heeft unaniem ingestemd met het voorstel van het college van B&W om vier miljoen euro uit te trekken om de organisatie van de grote prijs mogelijk te maken. Het geld is bedoeld voor onder meer verkeersmaatregelen.
....
Al voor de stemmen waren geteld, durfde de beoogd directeur sportief van de Nederlandse GP Zandvoorter Jan Lammers op de publieke tribune plaats te nemen met een fles champagne. Komende zondag verloopt de deadline die het Circuit Park Zandvoort van Formula One Management (FOM) heeft gekregen om de financiering voor de terugkeer van de grote prijs rond te krijgen.
Hoogstwaarschijnlijk passeert dit moment zonder dat in Zandvoort de vlag uit kan, zo denkt Jan Lammers. Promotor FOM zal de volledige GP-kalender voor 2020 waarschijnlijk pas later dit voorjaar bekend maken en Zandvoort zal zich tot dat moment stil moeten houden.
https://www.telegraaf.nl/...voor-grand-prix-zandvoort
Nee jammer, kan er dan niet op mijn fiets heen (had in het geval van Assen wel gekund), maar dat had ik toch al laten varen. Ga het lekker vanaf de bank bekijken.
Begrijp me goed, ik draag zowel Assen als Zandvoort een warm hart toe, maar blijf dit soort berichtgeving een beetje een hoax vinden.
De gemeenteraad trekt 4 miljoen uit om in de komende 4 jaar de bereikbaarheid van Zandvoort te verbeteren. Dit lijkt me een beslissing welke ook zonder een eventuele Grand Prix verstandig is en wellicht ook dan wel genomen was.
Echter wordt het nu al 2 weken uitgemolken als zijnde 'financiële steun van de gemeente aan de Grand Prix'. Daarstraks was Lammers ook op de radio om een en ander uitgebreid toe te lichten en te vieren. 'De Grand Prix is hiermee weer een stapje dichterbij gekomen'. De praktijk is dat deze investering pas op z'n vroegst over 4 jaar in 'full effect' is. Gezien alle procedures die gevolgd moeten worden zal het nog wel even duren voor de eerste schop de grond in gaat.
Daarnaast het feit dat de datum van 1 april (nu deze met rasse schreden nadert) plotseling niet meer in beton gegoten lijkt. Plots komen er argumenten dat de definitieve kalender ook wel eens in augustus is vastgesteld, of zelfs in september.
Het is echter evident dat er in Zandvoort flink wat zal moeten gebeuren voordat het circuit GP-waardig is. Aanpassingen aan de baan, alsmede een spectaculaire vergroting van de toeschouwerscapaciteit.
Wanneer denkt men daar mee te beginnen als het volgend jaar allemaal al klaar moet zijn? Men heeft te maken met milieu-effect rapportages, inspraakprocedures, vergunningstrajecten. We leven immers niet in een oliestaat waar dit soort zaken overnight geregeld worden. Om volgend jaar klaar te kunnen zijn zal er nu toch echt iets concreets opgestart moeten worden en is verder vooruitschuiven geen optie.
De gemeenteraad trekt 4 miljoen uit om in de komende 4 jaar de bereikbaarheid van Zandvoort te verbeteren. Dit lijkt me een beslissing welke ook zonder een eventuele Grand Prix verstandig is en wellicht ook dan wel genomen was.
Echter wordt het nu al 2 weken uitgemolken als zijnde 'financiële steun van de gemeente aan de Grand Prix'. Daarstraks was Lammers ook op de radio om een en ander uitgebreid toe te lichten en te vieren. 'De Grand Prix is hiermee weer een stapje dichterbij gekomen'. De praktijk is dat deze investering pas op z'n vroegst over 4 jaar in 'full effect' is. Gezien alle procedures die gevolgd moeten worden zal het nog wel even duren voor de eerste schop de grond in gaat.
Daarnaast het feit dat de datum van 1 april (nu deze met rasse schreden nadert) plotseling niet meer in beton gegoten lijkt. Plots komen er argumenten dat de definitieve kalender ook wel eens in augustus is vastgesteld, of zelfs in september.
Het is echter evident dat er in Zandvoort flink wat zal moeten gebeuren voordat het circuit GP-waardig is. Aanpassingen aan de baan, alsmede een spectaculaire vergroting van de toeschouwerscapaciteit.
Wanneer denkt men daar mee te beginnen als het volgend jaar allemaal al klaar moet zijn? Men heeft te maken met milieu-effect rapportages, inspraakprocedures, vergunningstrajecten. We leven immers niet in een oliestaat waar dit soort zaken overnight geregeld worden. Om volgend jaar klaar te kunnen zijn zal er nu toch echt iets concreets opgestart moeten worden en is verder vooruitschuiven geen optie.
Het is helemaal niet bijzonder en ook erg goed nieuws. Liberty wil graag ondersteuning van de locale overheid om medewerking te garanderen en problemen te voorkomen. Met deze 4 miljoen steunt Zandvoort de F1 en is dat vinkje gezet.P.K. schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 10:39:
[...]
Beetje bijzonder bericht idd.
Verspreid over de periode 2019-2022 4 miljoen euro, dat is één miljoen euro per jaar. Hoe denk je daarmee de bereikbaarheid van Zandvoort significant te verbeteren?
Hoe dan ook, de timing is wel bijzonder, 26 maart. Vlak voor de deadline van 31 maart.
Het zal ergens volgende week wel 'opeens' rond zijn.
De discussie Zandvoort of Assen en de geschiktheid van het circuit zijn allemaal ondergeschikt nu. Als het plan rondkomt voor 31 maart en het is akkoord, dan zitten we volgend voorjaar met z'n allen langs de baan in Amsterdam Beach.
Lijkt alsof de landelijke media de subsidie als een game-changer ziet en dat de F1 nu definitief naar Zandvoort komt. Niets is minder waar, de 4 miljoen is voor de bühne, staat los van het startkapitaal wat nodig is om Liberty te ‘overtuigen’, het is alleen op papier de steun vanuit de lokale overheid. Gaat nog een lange week worden en zondag gaan we horen wat het is geworden maar ik zou m’n geld nog niet op Zandvoort zetten (of überhaupt een F1 in Nederland)
@Holkers het is ook een gamechanger, zonder steun van de lokale overheid gaat het sowieso niet door. Nu is het alleen nog een financieel issue. Dat geld is er ergens wel, daar gaan ze het echt niet op laten stuk lopen.
Net een woordvoerster van de gemeente Zandvoort op de radio. Maakte het allemaal niet veel duidelijker.
Een groot deel van de 4 miljoen gaat zitten in 'ambtelijke uren'. Op de vraag of de smalle toegangsweg naar Zandvoort nu dan ook eindelijk verbreed wordt een heel wollig antwoord met termen als 'totale mobiliteitsvraagstuk' en 'integrale benadering'.... In leken-taal: nee dus.
Een groot deel van de 4 miljoen gaat zitten in 'ambtelijke uren'. Op de vraag of de smalle toegangsweg naar Zandvoort nu dan ook eindelijk verbreed wordt een heel wollig antwoord met termen als 'totale mobiliteitsvraagstuk' en 'integrale benadering'.... In leken-taal: nee dus.
@Erapaz @Holkers Waarom blijft iedereen toch bezig met zondag 31 maart? Er wordt op die dag helemaal niets publiekelijk bekent gemaakt door de FOM. Als de Formule 1 naar Zandvoort komt, horen wij en zandvoort zelf dat pas als de FOM de gehele calender bekent maakt; en dat is op z'n vroegst pas rond de zomer.
Zandvoort heeft een ‘alleenrecht’ tot 31 maart 2019 om het voor elkaar te krijgen zonder dat andere partijen (zoals Assen) met de FOM/Liberty kan of mag praten over de organisatie van de GP, vandaar die 31ste. Kan best zijn dat er in de maanden erna nog uitgebreid gepraat wordt maar dan mag Assen ook mee doen en met hun voorstel komenThomasG schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 09:11:
@Erapaz @Holkers Waarom blijft iedereen toch bezig met zondag 31 maart? Er wordt op die dag helemaal niets publiekelijk bekent gemaakt door de FOM. Als de Formule 1 naar Zandvoort komt, horen wij en zandvoort zelf dat pas als de FOM de gehele calender bekent maakt; en dat is op z'n vroegst pas rond de zomer.
Ik vind het moeilijk om te geloven dat financiële steun vanuit de overheid een eis is van Liberty. Helemaal als het om zo'n relatief klein bedrag gaat.Erapaz schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 07:55:
[...]
Het is helemaal niet bijzonder en ook erg goed nieuws. Liberty wil graag ondersteuning van de locale overheid om medewerking te garanderen en problemen te voorkomen. Met deze 4 miljoen steunt Zandvoort de F1 en is dat vinkje gezet.
De discussie Zandvoort of Assen en de geschiktheid van het circuit zijn allemaal ondergeschikt nu. Als het plan rondkomt voor 31 maart en het is akkoord, dan zitten we volgend voorjaar met z'n allen langs de baan in Amsterdam Beach.
Uiteraard zullen zij graag zien dat de overheid achter het evenement staat. Dat is nooit in het geding is geweest, zowel de gemeente, provincie als het rijk hebben uitgesproken vóór te zijn en -waar nodig- een faciliterende rol te willen spelen.
Waar onze prins vooral mee bezig is, is het beperken van het financiële risico voor zichzelf.
@P.K. De eis niet perse financieel, echter dat is wel de meest expliciete manier van steun verlenen. Als je er financieel in zit heb je nu eenmaal "skin in the game".
"Dat Zandvoort onlangs toch aanklopte bij de minister voor een overheidsbijdrage heeft te maken met de wens van Liberty Media. De Amerikanen zien steun vanuit de overheid als essentieel bij het organiseren van een Formule 1-race. Toen dinsdagavond het ‘nee’ van Bruins landelijk nieuws werd, stuurde Zandvoort een persbericht de deur uit waarin werd benadrukt dat de overheid wel wil meehelpen met bijvoorbeeld het verlenen van vergunningen."
https://www.volkskrant.nl...3A%2F%2Fwww.google.com%2F
Tot slot eens met "prins wil eigen financiële risico beperken", hij gaat echt geen F1 show betalen uit eigen zak. Aan de andere kant kan ik me niet voorstellen dat ze het op geld gaan laten schieten, iedereen wist dat het duur zou zijn. Infrastructuur, baan is niet geschikt, mag niet van de gemeente, boomknuffelaars klagen te hard, zijn allen valide redenen. Iedereen is voor, maar we konden het niet betalen is te schraal om waar te zijn
"Dat Zandvoort onlangs toch aanklopte bij de minister voor een overheidsbijdrage heeft te maken met de wens van Liberty Media. De Amerikanen zien steun vanuit de overheid als essentieel bij het organiseren van een Formule 1-race. Toen dinsdagavond het ‘nee’ van Bruins landelijk nieuws werd, stuurde Zandvoort een persbericht de deur uit waarin werd benadrukt dat de overheid wel wil meehelpen met bijvoorbeeld het verlenen van vergunningen."
https://www.volkskrant.nl...3A%2F%2Fwww.google.com%2F
Tot slot eens met "prins wil eigen financiële risico beperken", hij gaat echt geen F1 show betalen uit eigen zak. Aan de andere kant kan ik me niet voorstellen dat ze het op geld gaan laten schieten, iedereen wist dat het duur zou zijn. Infrastructuur, baan is niet geschikt, mag niet van de gemeente, boomknuffelaars klagen te hard, zijn allen valide redenen. Iedereen is voor, maar we konden het niet betalen is te schraal om waar te zijn
[ Voor 22% gewijzigd door Erapaz op 27-03-2019 09:57 ]
Klopt: https://www.f1maximaal.nl...-wordt-pas-in-juni-bekendThomasG schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 09:11:
't Is Assen geworden!
https://www.sikkom.nl/vid...5o1QQi1yOKw1mWf_6SIJGRPek
spoiler:
iets met een één en een vier... 
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
Goed nieuws!rimave schreef op maandag 1 april 2019 @ 16:36:
't Is Assen geworden!![]()
![]()
spoiler:iets met een één en een vier...
Het is lastig om nieuws te vinden. Afgelopen zondag is de exclusiviteits periode van Zandvoort afgelopen. Het zou kunnen dat ze netjes een voorstel bij de FOM hebben ingeleverd en dat de FOM daar nu naar aan het kijken is.
Verder mag in principe iedereen nu weer een bod doen voor een GP in Nederland, Assen dus (en Zandvoort ook).
Volgens het volgende artikel is Assen er klaar voor mocht FOM dat willen: https://www.motorsport.co...p-deal-zandvoort/4363336/
Verder mag in principe iedereen nu weer een bod doen voor een GP in Nederland, Assen dus (en Zandvoort ook).
Volgens het volgende artikel is Assen er klaar voor mocht FOM dat willen: https://www.motorsport.co...p-deal-zandvoort/4363336/
Zul je zien dat opeens Amsterdam uit de hoge hoed word getoverd met een belabberd stratencircuit
Ik kan anders best een goed circuit bedenken in Amsterdam, met name de tunnel bij Nemo zou best wel voor spectaculaire beelden kunnen zorgenPlayer1S schreef op donderdag 4 april 2019 @ 19:30:
Zul je zien dat opeens Amsterdam uit de hoge hoed word getoverd met een belabberd stratencircuit
We wachten rustig de aankondiging van Zandvoort af..... Ik bedoel all aboard the hype train!!!!Paulus07 schreef op maandag 8 april 2019 @ 20:36:
Formula 1 set for 2020 Dutch Grand Prix return
https://www.motorsportweek.com/news/id/22297
[ Voor 30% gewijzigd door Kaaswagen op 08-04-2019 20:38 ]
It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.
Gebruik je de zuidas dat is toch leeg in het weekend
Het staat ook op de site van De Limburger: https://www.limburger.nl/...0-definitief-in-zandvoort.
En ook op RTV Noord, maar die linkt weer naar De Limburger.
En ook op RTV Noord, maar die linkt weer naar De Limburger.
https://www.gpupdate.net/...rt-niet-te-vroeg-juichen/
Jan Lammers weet er wel wat van en hij tempert het een beetje.
Jan Lammers weet er wel wat van en hij tempert het een beetje.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Allard Kalff (die ik toch wel aardig vertrouw op dit gebied) tempert het ook nog een beetje:
https://twitter.com/allardkalff/status/1115349058984599552
https://twitter.com/allardkalff/status/1115349058984599552
Toch maar even op onderzoek uitgegaan ... en heb niet het idee dat er al witte rook is. Wel verassend hoe ook serieuze nieuws sites schaamteloos zonder te checken dit nieuws brengen 🤣 #zandvoort #F1 @CP_Zandvoort
Als ik een buitenlandse nieuwssite zou hebben zou ik ook zo'n artikeltje posten, heb je half Nederland ff op je website
I served in a company of heroes.
Het wordt in ieder geval geen Miami in 2020: https://www.independent.c...-grand-prix-a8860401.html.
Dit maakt de onderhandelingsruimte voor Zandvoort weer wat groter. Ook noemt dat artikel weer de 5 andere contracten met organisatoren die aflopen.
Dit maakt de onderhandelingsruimte voor Zandvoort weer wat groter. Ook noemt dat artikel weer de 5 andere contracten met organisatoren die aflopen.
Het grote probleem is dat er bijna geen droog brood mee te verdienen valt. Je ziet in Assen ook dat Jan de ondernemer voor alles de hoofdprijs moet betalen en de grote jongens met het geld gaan lopen. Daardoor steekt Jan zijn geld liever in zaken die wel geld opleveren en geef hem eens ongelijk. De hele Max-hype is leuk, maar zolang het geen knaken oplevert zijn de "goeddoeners" snel opgedroogd.
Ik denk dat de overheid uit hoofde van de gemeente moet zorgen dat het geld uit de lokale bedrijvigheid komt en dat de winst ook terugkeert naar deze bedrijven. Misschien in een soort samenwerkingsverband, maar wel lokaal en niet een evenementenbureau inschakelen die alleen de krenten uit de pap haalt.
Daarnaast zal er een goed plan moeten komen om Zandvoort uberhaupt te bereiken, want laten we wel wezen; Auto's rijden erg slecht over water. Ook dat lijkt me wel oplosbaar, maar vergt meer dan het verbreden van een weg. Verplaats de auto's naar een goed bereikbare plaats en van daaruit treinen, bussen of what ever ...
Ik denk dat de overheid uit hoofde van de gemeente moet zorgen dat het geld uit de lokale bedrijvigheid komt en dat de winst ook terugkeert naar deze bedrijven. Misschien in een soort samenwerkingsverband, maar wel lokaal en niet een evenementenbureau inschakelen die alleen de krenten uit de pap haalt.
Daarnaast zal er een goed plan moeten komen om Zandvoort uberhaupt te bereiken, want laten we wel wezen; Auto's rijden erg slecht over water. Ook dat lijkt me wel oplosbaar, maar vergt meer dan het verbreden van een weg. Verplaats de auto's naar een goed bereikbare plaats en van daaruit treinen, bussen of what ever ...
You don't have to be crazy to do this job, but it helps ....
@Alain mijns inziens is het bedrag om een race überhaupt te mogen organiseren veel te hoog. De f1 is gewoon geen 20 miljoen per race waard, terwijl Liberty er wel veel voor betaald heeft. Zonder die 20 miljoen kun je als organisatie uit met de toegangskaartjes.
Wel knap gedaan van Zandvoort op dit voor elkaar te krijgen, mochten de geruchten kloppen. Overigens was ik nog wel verbaasd om de berekening te lezen bij Geenstijl rondom de opbrengsten:

Het is een mooi Excelletje, maar aan de andere kant is deze berekening niets meer dan een krabbeltje op een servetje/bierviltje
Met name de kosten die vanuit de overheid (geschat en bij benadering) om Zandvoort mogelijk te maken zijn verbazingwekkend.

Het is een mooi Excelletje, maar aan de andere kant is deze berekening niets meer dan een krabbeltje op een servetje/bierviltje
Met name de kosten die vanuit de overheid (geschat en bij benadering) om Zandvoort mogelijk te maken zijn verbazingwekkend.
@Erapaz Je moet alleen niet kijken naar wat het kost, maar ook wat het oplevert. De lokale bedrijvigheid kan veel verdienen, mits je het goed regelt. Zij zijn dan prima in staat bij te dragen, maar ze moeten er ook wat aan over houden.
Denk aan hotels, horeca, campings etc. En dan heb ik het nog niet over bedrijven die klanten uitnodigen voor een VIP behandeling. Juist die bedrijven moeten investeren, maar er ook wat aan over houden. Primair of secundair.
Dat is door de crisis ingekakt, maar zou nu weer mogelijk moeten zijn. Je moet niet achterover leunen en denken dat de regering het wel regelt, want die hebben andere prioriteiten. Ik vind het als Assenaar ook niet prettig dat wij burgers moeten betalen voor kosten die makkelijk te dragen zijn door de lokale ondernemers (mits ze daarvoor beloond worden), maar door de laksheid van de overheid (bedankt PvdA) wordt uitbesteed aan evenementenbureaus.
Denk aan hotels, horeca, campings etc. En dan heb ik het nog niet over bedrijven die klanten uitnodigen voor een VIP behandeling. Juist die bedrijven moeten investeren, maar er ook wat aan over houden. Primair of secundair.
Dat is door de crisis ingekakt, maar zou nu weer mogelijk moeten zijn. Je moet niet achterover leunen en denken dat de regering het wel regelt, want die hebben andere prioriteiten. Ik vind het als Assenaar ook niet prettig dat wij burgers moeten betalen voor kosten die makkelijk te dragen zijn door de lokale ondernemers (mits ze daarvoor beloond worden), maar door de laksheid van de overheid (bedankt PvdA) wordt uitbesteed aan evenementenbureaus.
You don't have to be crazy to do this job, but it helps ....
Het zit natuurlijk vol met natte vinger werk.Woudloper schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 07:40:
Wel knap gedaan van Zandvoort op dit voor elkaar te krijgen, mochten de geruchten kloppen. Overigens was ik nog wel verbaasd om de berekening te lezen bij Geenstijl rondom de opbrengsten:
[Afbeelding]
Kan me niet voorstellen dat 4 meter pitboxen erbij en het rechte stuk wat breder maken 33 miljoen kost.
De barriers zullen ook wel een upgrade nodig hebben en wat nieuw asfalt, maar dan nog.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
@Alain Dat ben ik met je eens. Het was meer bedoeld als toevoeging. Veel klassieke races zijn we al kwijt omdat de economie rond de F1 gewoon niet in orde is.
Het is 1 grote geldverbrandmachine. Een groot deel van de inkomsten komt (naast dalende tv inkomsten) van de organiserende races. Liberty heeft een prijs betaald voor het product F1 en de teams houden rekening met een bepaalde hoeveelheid inkomsten. Dit geld gaat vervolgens op aan het doorrekenen van het zoveelste computermodel om de auto weer een tiende sneller te maken. Op de baan zie je hier echter niks van. Ergo, overheden en het bedrijfsleven pompen geld in de F1 wat vervolgens verdwijnt.
Hoe dat met MotoGP zit weet ik niet precies, maar ik heb wel het idee dat Dorna dat een stuk beter doet.
Het is 1 grote geldverbrandmachine. Een groot deel van de inkomsten komt (naast dalende tv inkomsten) van de organiserende races. Liberty heeft een prijs betaald voor het product F1 en de teams houden rekening met een bepaalde hoeveelheid inkomsten. Dit geld gaat vervolgens op aan het doorrekenen van het zoveelste computermodel om de auto weer een tiende sneller te maken. Op de baan zie je hier echter niks van. Ergo, overheden en het bedrijfsleven pompen geld in de F1 wat vervolgens verdwijnt.
Hoe dat met MotoGP zit weet ik niet precies, maar ik heb wel het idee dat Dorna dat een stuk beter doet.
Let op:
De Assen vs Zandvoort discussie kan hier achterwege gelaten worden. De keuze is op Zandvoort gevallen en hierdoor is er geen discussiewaarde meer.
Ook kunnen de reacties met 'ik ben ingeloot, maar ik niet', 'ik heb ook kaarten gekocht', 'ik koop geen kaarten, want', 'ik zit in de Tarzanbocht' achterwege gelaten worden, deze voegen niks toe. Hier zal ook strakker op gemodereerd gaan worden.
Voor veelgestelde vragen zie: https://dutchgp.com/faq/
Racetopic: [F1 2021] Race 13 GP van Nederland
De stikstofproblematiek kan hier verder: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
De Assen vs Zandvoort discussie kan hier achterwege gelaten worden. De keuze is op Zandvoort gevallen en hierdoor is er geen discussiewaarde meer.
Ook kunnen de reacties met 'ik ben ingeloot, maar ik niet', 'ik heb ook kaarten gekocht', 'ik koop geen kaarten, want', 'ik zit in de Tarzanbocht' achterwege gelaten worden, deze voegen niks toe. Hier zal ook strakker op gemodereerd gaan worden.
Voor veelgestelde vragen zie: https://dutchgp.com/faq/
Racetopic: [F1 2021] Race 13 GP van Nederland
De stikstofproblematiek kan hier verder: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen